10 va 100 ichida nomanfiy butun sonlarni nomerlashga oʻrgatish metodikasi.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

15

File size

Fayl hajmi

48,7 KB


10 va 100 ichida nomanfiy butun sonlarni nomerlashga oʻrgatish
metodikasi.
Reja:
1. «O‘nlik» mavzusida sonlarni raqamlashga tayyorgarlik davri.
2. «O‘nlik» mavzusida sonlarni taqqoslash.
3. «Yuzlik» mavzusida sonlarni raqamlash, tayyorgarlik davri.
Tayanch iboralar: nomerlash, ming, og’zaki nomerlash, yozma nomerlash.
«O‘nlik» mavzusida sonlarni raqamlashga tayyorgarlik davri. Birinchi sinfga
kelgan bolalar turli joylardan  va turlicha matematik tayyorgarlikka ega bo‘ladi.
Bolalar bog‘chasi yoki ba’zi oilalarda tayyorgarligi bor bolalar 1-10 gacha sonlarni
o‘qish, sanash, teskari sanash, yozish malakalariga ega bo‘ladilar. Ba’zan, mutlaqo
tayyorgarlikka  ega  bo‘lmagan  bolalar  keladilar.  Shuning  uchun  o‘qituvchinig
vazifasi 1-sinfga kelgan bolalarning tayyorgarligini individual aniqlashdir. Bu ish
o‘qish  boshlanguncha  yoki  birinchi  haftadayoq  amalga  oshirilishi  kerak.
Aniqlashda quyidagi taxminiy savollar bo‘lishi mumkin: 
1. Sanashni bilasizmi?  Sanang-chi?
2. Doiracha, cho‘p, bayroqchalarni sanang-chi?
3. Stolda qancha qalam bo‘lsa, shuncha bayroqcha oling.
4. Qaysi doirachalar ko‘p? Qizillarimi, ko‘klarimi?
5.Тartib bilan qo‘yilgan narsalarni tartib bilan sanang.
6. 5–1, 8–2, 4–3 kabi savollar.
Тayyorgarlik  davrining  (6–7  mashg‘ulot)  asosiy  vazifasi  raqamlashni
o‘rganishga o‘tish uchun zarur bo‘ladigan bilimlar, malakalar va ko‘nikmalarni
aniqlash.
Logotip
10 va 100 ichida nomanfiy butun sonlarni nomerlashga oʻrgatish metodikasi. Reja: 1. «O‘nlik» mavzusida sonlarni raqamlashga tayyorgarlik davri. 2. «O‘nlik» mavzusida sonlarni taqqoslash. 3. «Yuzlik» mavzusida sonlarni raqamlash, tayyorgarlik davri. Tayanch iboralar: nomerlash, ming, og’zaki nomerlash, yozma nomerlash. «O‘nlik» mavzusida sonlarni raqamlashga tayyorgarlik davri. Birinchi sinfga kelgan bolalar turli joylardan va turlicha matematik tayyorgarlikka ega bo‘ladi. Bolalar bog‘chasi yoki ba’zi oilalarda tayyorgarligi bor bolalar 1-10 gacha sonlarni o‘qish, sanash, teskari sanash, yozish malakalariga ega bo‘ladilar. Ba’zan, mutlaqo tayyorgarlikka ega bo‘lmagan bolalar keladilar. Shuning uchun o‘qituvchinig vazifasi 1-sinfga kelgan bolalarning tayyorgarligini individual aniqlashdir. Bu ish o‘qish boshlanguncha yoki birinchi haftadayoq amalga oshirilishi kerak. Aniqlashda quyidagi taxminiy savollar bo‘lishi mumkin: 1. Sanashni bilasizmi? Sanang-chi? 2. Doiracha, cho‘p, bayroqchalarni sanang-chi? 3. Stolda qancha qalam bo‘lsa, shuncha bayroqcha oling. 4. Qaysi doirachalar ko‘p? Qizillarimi, ko‘klarimi? 5.Тartib bilan qo‘yilgan narsalarni tartib bilan sanang. 6. 5–1, 8–2, 4–3 kabi savollar. Тayyorgarlik davrining (6–7 mashg‘ulot) asosiy vazifasi raqamlashni o‘rganishga o‘tish uchun zarur bo‘ladigan bilimlar, malakalar va ko‘nikmalarni aniqlash.
1-sinfning 1- mavzusi 1-o‘nlik sonlarini raqamlashdan iborat. Bunda bolalar
sanoq malakasini hosil qilish, 1–10 ta son haqidagi tasavvur shakllantirish, sonlar
qatorini  hosil  qilish  kabi  ishlarni  bajarish  kerak.  10  ichida  raqamlashda
o‘qituvchining vazifasi bolalarda sanash malakalarini shakllantirish va 1–10 sonlar
kesmasida natural qatorning tuzilishini ochib berishi va bu asosda natural ketma-
ketlikning  hadi  sifatida  ta’riflashdan  iborat.  Raqamlashni  bilish  natijasida
o‘quvchilar quyidagilarga erishadilar:
1. 1 dan 10 gacha sonlar ketma-ketligini to‘la  o‘zlashtirish.
2. Narsalarni sanashni va sanash tartibi ko‘rsatilganda har bir narsaning tartib
raqamini aytib bera olishi.
3. Sonlarning 1 dan 10 gacha har bir son qanday hosil bo‘lishi (1 ni qo‘shish
yoki 1 ni ayirish bilan).
4.  Raqamlarni  o‘qiy  olishlari  va  har  bir  raqamga  mos  keladigan  narsalar
to‘plamini mos keltirishi.
5. Sonlarning katta, kichik, tengliklarini bilish.
6. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 sonlarini bir necha qo‘shiluvchilardan iborat qilib
yoza olishni.
7. 2+1, 4-1, 1+3 kabi yozuvlarni o‘qiy olishi va natijasini hisoblay olishi;
8. Doira, kvadrat, uchburchaklarni bir-biridan farqlab, nomlarini aytish va
ularni chiza olishi;
Natijada quyidagi savollarga qiynalmasdan javob bera oladigan bo‘lsin:
1. U yoki bu son qanday hosil qilinishi mumkin? 4+1=5, 6-1=5 kabi.
2. Son qanday ataladi va u bosma va yozma raqamlar bilan qanday yoziladi?
3. Berilgan son bilan qo‘shni sonlar orasida qanday munosabatlar mavjud (<,>,
=)
10  ichida  sonlarni  raqamlashda  quyidagi  bilim,  malaka  va  ko‘nikmalarni
egallab olishi kerak.
1. 1–10 raqamlashni va ularning ketma-ketligini.
2. Har qanday sonning sonlar qatoridagi o‘rnini.
3. Sonlarni taqqoslashni (<,>, =) belgilarni qo‘ya olishi
Logotip
1-sinfning 1- mavzusi 1-o‘nlik sonlarini raqamlashdan iborat. Bunda bolalar sanoq malakasini hosil qilish, 1–10 ta son haqidagi tasavvur shakllantirish, sonlar qatorini hosil qilish kabi ishlarni bajarish kerak. 10 ichida raqamlashda o‘qituvchining vazifasi bolalarda sanash malakalarini shakllantirish va 1–10 sonlar kesmasida natural qatorning tuzilishini ochib berishi va bu asosda natural ketma- ketlikning hadi sifatida ta’riflashdan iborat. Raqamlashni bilish natijasida o‘quvchilar quyidagilarga erishadilar: 1. 1 dan 10 gacha sonlar ketma-ketligini to‘la o‘zlashtirish. 2. Narsalarni sanashni va sanash tartibi ko‘rsatilganda har bir narsaning tartib raqamini aytib bera olishi. 3. Sonlarning 1 dan 10 gacha har bir son qanday hosil bo‘lishi (1 ni qo‘shish yoki 1 ni ayirish bilan). 4. Raqamlarni o‘qiy olishlari va har bir raqamga mos keladigan narsalar to‘plamini mos keltirishi. 5. Sonlarning katta, kichik, tengliklarini bilish. 6. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 sonlarini bir necha qo‘shiluvchilardan iborat qilib yoza olishni. 7. 2+1, 4-1, 1+3 kabi yozuvlarni o‘qiy olishi va natijasini hisoblay olishi; 8. Doira, kvadrat, uchburchaklarni bir-biridan farqlab, nomlarini aytish va ularni chiza olishi; Natijada quyidagi savollarga qiynalmasdan javob bera oladigan bo‘lsin: 1. U yoki bu son qanday hosil qilinishi mumkin? 4+1=5, 6-1=5 kabi. 2. Son qanday ataladi va u bosma va yozma raqamlar bilan qanday yoziladi? 3. Berilgan son bilan qo‘shni sonlar orasida qanday munosabatlar mavjud (<,>, =) 10 ichida sonlarni raqamlashda quyidagi bilim, malaka va ko‘nikmalarni egallab olishi kerak. 1. 1–10 raqamlashni va ularning ketma-ketligini. 2. Har qanday sonning sonlar qatoridagi o‘rnini. 3. Sonlarni taqqoslashni (<,>, =) belgilarni qo‘ya olishi
Bu  bosqichda  o‘qituvchining  vazifasi  bolalarda  sanash  malakalarini
shakllantirish va 1–10 sonlar kesmasida natural qatorning tuzilishini ochib berish
va bu asosda sonni natural ketma-ketlikning hadi sifatida ta’riflashdan iborat.
Bu  vazifalardan  kelib  chiqib  mavzuni  o‘rganish  rejasi  tuzuladi.  Natural
raqamlar tartibi o‘quvchilarda bu qatorning hosil bo‘lish tushunchalarini ongli
o‘zlashtirishiga  imkon  beradi.  Shunga   e’tibor  qilish  kerakki  har  gal  avvalgi
o‘tilgan raqamlar qatori qayta ko‘rib chiqiladi va o‘rganilayotgan yangi raqamlar
ilgarigi tartibni davomi ekanligiga diqqat qaratiladi.
10 ichida mashg‘uloтlar o‘tkazish metodikasining umumiy masalalari
I.  1  -  sinfda  matematika  bilan  shug‘ullanishning  asosiy  o‘quv-tarbiyaviy
vazifalari. 1 - sinf dasturi bundan keyingi ta’lim asoslanadigan muhim bilimlar,
malakalar va ko‘nikmalarni tarkib toptirishni nazarda tutadi. 1-sinfda son, sanoq,
qo‘shish va ayirish amallari haqidagi tasavvurlar tarkib topishi, sonlar qatori ongli
o‘zlashtirilishi  kerak  (bolalar  qatordagi  har  bir  son  qanday  hosil  bo‘lishini
o‘zlashtirishlari, sonlarni taqqoslashni o‘rganib olishlari kerak). qo‘shish va ayirish
usullarini ongli o‘zlashtirishga alohida e’tibor berilishi kerak.
Nihoyat, 1-sinfda o’qitishning natijasi 10 ichida sonlarni qo‘shish jadvalini, shu
sonlar  tarkibining tegishli  hollarini  va ayirishni  ongli  va puxta o‘zlashtirishni
hamda bu o‘zlashtirishni samarali eng yuqori darajasigacha yetkazishdan iborat
bo‘lishi kerak. Bolalar 3 + 6 = 9 ekanini, 9 bu 4 va 5 ekanini, 9 - 6 = 3, chunki 9 bu
3 va 6 ekanini og‘zaki bilishlari kerak.
Bundan tashqari, bolalar 20 ichida predmetlarni sanay oladigan, 0 dan 20 gacha
bo‘lgan sonlarni o‘qiy oladigan va yoza oladigan, ularning o‘nliklar va birliklardan
iborat tarkiblarini bilishlari (12- bu 1 o‘nlik va 2 birlikdan iborat ekanini, 1 o‘nlik
va 7 birlik bu 17 ekanini) bilishlari kerak, 20 ichida qo‘shish va ayirishga doir
misollarni (10 + 6, 13 - 3, 16 - 10) yecha oladigan bo‘lishlari kerak.
Bundan  tashqari,  bolalar  berilgan  sonni  bir  necha  birlik  orttirish  yoki
kamaytirishga  doir  masalalarni  yechishni  o‘rganib  olishlari  kerak.  Butun  yil
davomida  bolalarning  fazoviy  tasavvurlarini  aniqlash  va  kengaytirishga  doir,
ularning «ortiq», «kam», «o‘shancha» munosabatlarini tushunishlarini aniqlash va
kengaytirishga doir, predmetlar uzunliklarini (oldin istalgan uzunlikdagi o‘lchov
tasmasi, so‘ngra uzunligi 1 santimetr bo‘lgan tasma yordamida) o‘lchash bilan
Logotip
Bu bosqichda o‘qituvchining vazifasi bolalarda sanash malakalarini shakllantirish va 1–10 sonlar kesmasida natural qatorning tuzilishini ochib berish va bu asosda sonni natural ketma-ketlikning hadi sifatida ta’riflashdan iborat. Bu vazifalardan kelib chiqib mavzuni o‘rganish rejasi tuzuladi. Natural raqamlar tartibi o‘quvchilarda bu qatorning hosil bo‘lish tushunchalarini ongli o‘zlashtirishiga imkon beradi. Shunga e’tibor qilish kerakki har gal avvalgi o‘tilgan raqamlar qatori qayta ko‘rib chiqiladi va o‘rganilayotgan yangi raqamlar ilgarigi tartibni davomi ekanligiga diqqat qaratiladi. 10 ichida mashg‘uloтlar o‘tkazish metodikasining umumiy masalalari I. 1 - sinfda matematika bilan shug‘ullanishning asosiy o‘quv-tarbiyaviy vazifalari. 1 - sinf dasturi bundan keyingi ta’lim asoslanadigan muhim bilimlar, malakalar va ko‘nikmalarni tarkib toptirishni nazarda tutadi. 1-sinfda son, sanoq, qo‘shish va ayirish amallari haqidagi tasavvurlar tarkib topishi, sonlar qatori ongli o‘zlashtirilishi kerak (bolalar qatordagi har bir son qanday hosil bo‘lishini o‘zlashtirishlari, sonlarni taqqoslashni o‘rganib olishlari kerak). qo‘shish va ayirish usullarini ongli o‘zlashtirishga alohida e’tibor berilishi kerak. Nihoyat, 1-sinfda o’qitishning natijasi 10 ichida sonlarni qo‘shish jadvalini, shu sonlar tarkibining tegishli hollarini va ayirishni ongli va puxta o‘zlashtirishni hamda bu o‘zlashtirishni samarali eng yuqori darajasigacha yetkazishdan iborat bo‘lishi kerak. Bolalar 3 + 6 = 9 ekanini, 9 bu 4 va 5 ekanini, 9 - 6 = 3, chunki 9 bu 3 va 6 ekanini og‘zaki bilishlari kerak. Bundan tashqari, bolalar 20 ichida predmetlarni sanay oladigan, 0 dan 20 gacha bo‘lgan sonlarni o‘qiy oladigan va yoza oladigan, ularning o‘nliklar va birliklardan iborat tarkiblarini bilishlari (12- bu 1 o‘nlik va 2 birlikdan iborat ekanini, 1 o‘nlik va 7 birlik bu 17 ekanini) bilishlari kerak, 20 ichida qo‘shish va ayirishga doir misollarni (10 + 6, 13 - 3, 16 - 10) yecha oladigan bo‘lishlari kerak. Bundan tashqari, bolalar berilgan sonni bir necha birlik orttirish yoki kamaytirishga doir masalalarni yechishni o‘rganib olishlari kerak. Butun yil davomida bolalarning fazoviy tasavvurlarini aniqlash va kengaytirishga doir, ularning «ortiq», «kam», «o‘shancha» munosabatlarini tushunishlarini aniqlash va kengaytirishga doir, predmetlar uzunliklarini (oldin istalgan uzunlikdagi o‘lchov tasmasi, so‘ngra uzunligi 1 santimetr bo‘lgan tasma yordamida) o‘lchash bilan
bog‘liq bo‘lgan, kesma uzunligini (butun santimetrlarda) chizg‘ich bilan o‘lchash
va berilgan uzunlikdagi kesmani chizish bilan bog‘liq bo‘lgan amaliy malakalarni
shakllantirish bo‘yicha tizimli ish olib boriladi. O‘qituvchi har doim shuni esda
tutishi kerakki, bolalarning hayotiy tajribalariga doimo asoslanilgandagina, tizimli
ravishda uni boyitilgandagina o‘quv vazifalari hal qilinishi mumkin, shu sababli
bolalarda nutq, xotira va tafakkurning rivojlanishi haqida g‘amxo‘rlik qilish kerak.
Bolalarning umumiy rivojlanishiga erishish uchun har bir darsda, imkoniyatga
qarab, predmetlar guruhini, ayrim predmetlarni kuzatish, ularning klassifikasiyasi,
bolalar xotiralarining mashqi bilan bog‘liq bo‘lgan ish o‘tkazilishi kerak. Bunda
bolalarga eslab qolishni osonlashtiruvchi usullarni o‘rgatish muhimdir. Masalan,
qo‘shish jadvalini o‘rganishda bir xil sonlarni qo‘shish (4 + 4, 5 + 5 va hokazo),
natijalarini eslab qolish 4 + 5, 5 + 6 va boshqa qo‘shish hollarini eslab qolishga
yordam beradi.
Shu vaqtning o‘zida dasturning ko‘pgina masalalarini o‘zlashtirish bolaning u
yoki bu amalni ongli bajarishini talab qiladi. Masalan, bir guruhdagi predmetlarni
bolalar oldin bir tartibda, keyin boshqa tartibda sanab, sanoq natijasi sanashning
qanday  tartibda  bajarilishiga  bog‘qliq  emas  ekan,  degan  xulosaga  keladilar.
Shuningdek, amaliy kuzatishlar natijasida bolalar predmetning tartib raqami har
doim  sanashning  qanday  tartibda  bajarilishiga  bog‘liq  ekaniga  ishonch  hosil
qiladilar va hokazo.
Ko‘pgina  kuzatishlar  natijasida  to‘plangan  hisoblashlarni  osonlashtirishga
yordam  beradigan  materialdan  o‘qituvchi  o‘quvchilarning  kuchlari  yetadigan
umumlashtirishlar qilishda foydalanishi kerak. Masalan, bolalar 4 + 5, 5 + 4
ko‘rinishdagi misollar juftlarini kuzatib va taqqoslab, yig‘indi sonlarning qo‘shilish
tartibiga bog‘liq emas, degan xulosa chiqaradilar va yig‘indining bu xossasidan
kichik songa katta sonni qo‘shish hollarida foydalanadilar (2 + 7, 1+9 va hokazo).
Bolalarning  bilish  qobiliyatlarini  (birinchi  navbatda  ularning  tafakkur  va
nutqini) rivojlantirish muhim masala bo‘lib, bolalar bilan bajariladigan o‘quv va
tarbiya ishlarining mazmuni ham, metodlari ham bu masalaga bo‘ysundirilgan
bo‘lsagina muvaffaqiyatli hal qilinadi. Matematika mashg‘ulotlari uchun bunday
topshiriqlarni tanlash katta ahamiyatga ega. Bu mashg‘ulotlar bolalardan mustaqil
kuzatishlar o‘tkazishni, qaralayotgan hodisalarni, predmetlarni, o‘z harakatlarini va
Logotip
bog‘liq bo‘lgan, kesma uzunligini (butun santimetrlarda) chizg‘ich bilan o‘lchash va berilgan uzunlikdagi kesmani chizish bilan bog‘liq bo‘lgan amaliy malakalarni shakllantirish bo‘yicha tizimli ish olib boriladi. O‘qituvchi har doim shuni esda tutishi kerakki, bolalarning hayotiy tajribalariga doimo asoslanilgandagina, tizimli ravishda uni boyitilgandagina o‘quv vazifalari hal qilinishi mumkin, shu sababli bolalarda nutq, xotira va tafakkurning rivojlanishi haqida g‘amxo‘rlik qilish kerak. Bolalarning umumiy rivojlanishiga erishish uchun har bir darsda, imkoniyatga qarab, predmetlar guruhini, ayrim predmetlarni kuzatish, ularning klassifikasiyasi, bolalar xotiralarining mashqi bilan bog‘liq bo‘lgan ish o‘tkazilishi kerak. Bunda bolalarga eslab qolishni osonlashtiruvchi usullarni o‘rgatish muhimdir. Masalan, qo‘shish jadvalini o‘rganishda bir xil sonlarni qo‘shish (4 + 4, 5 + 5 va hokazo), natijalarini eslab qolish 4 + 5, 5 + 6 va boshqa qo‘shish hollarini eslab qolishga yordam beradi. Shu vaqtning o‘zida dasturning ko‘pgina masalalarini o‘zlashtirish bolaning u yoki bu amalni ongli bajarishini talab qiladi. Masalan, bir guruhdagi predmetlarni bolalar oldin bir tartibda, keyin boshqa tartibda sanab, sanoq natijasi sanashning qanday tartibda bajarilishiga bog‘qliq emas ekan, degan xulosaga keladilar. Shuningdek, amaliy kuzatishlar natijasida bolalar predmetning tartib raqami har doim sanashning qanday tartibda bajarilishiga bog‘liq ekaniga ishonch hosil qiladilar va hokazo. Ko‘pgina kuzatishlar natijasida to‘plangan hisoblashlarni osonlashtirishga yordam beradigan materialdan o‘qituvchi o‘quvchilarning kuchlari yetadigan umumlashtirishlar qilishda foydalanishi kerak. Masalan, bolalar 4 + 5, 5 + 4 ko‘rinishdagi misollar juftlarini kuzatib va taqqoslab, yig‘indi sonlarning qo‘shilish tartibiga bog‘liq emas, degan xulosa chiqaradilar va yig‘indining bu xossasidan kichik songa katta sonni qo‘shish hollarida foydalanadilar (2 + 7, 1+9 va hokazo). Bolalarning bilish qobiliyatlarini (birinchi navbatda ularning tafakkur va nutqini) rivojlantirish muhim masala bo‘lib, bolalar bilan bajariladigan o‘quv va tarbiya ishlarining mazmuni ham, metodlari ham bu masalaga bo‘ysundirilgan bo‘lsagina muvaffaqiyatli hal qilinadi. Matematika mashg‘ulotlari uchun bunday topshiriqlarni tanlash katta ahamiyatga ega. Bu mashg‘ulotlar bolalardan mustaqil kuzatishlar o‘tkazishni, qaralayotgan hodisalarni, predmetlarni, o‘z harakatlarini va
shu  singarilarni  taqqoslash,  tavsiflashlarni  talab  qiladi.  Bolalarning  nutqi
o‘qituvchining savollariga javob berishdangina iborat bo‘lmasdan, unda kerakli
so‘z va ifodalarni o‘z ichiga olgan hikoyani ravon tasvirlashi muhimdir (masalan,
predmetlarning xossalarini o‘rganishda, xususan, ularning ranglarini farq qilishga
o‘rgatishda,  rangning  nomini,  tevarak-atrofdagi  predmetlarning  ranglarini
aytishdan tashqari o‘quvchilarga o‘zlari biladigan mevalar va sabzavotlar haqida
gapirib  berishni,  bunda  ularning  ranglarini  aytishni  taklif  qilish  mumkin  va
hokazo). Matematika darslarida beriladigan topshiriq va mashqlarning mazmunida
bolalarga tanish kitob, ertak va multfilmlarning qahramonlari qatnashsa maqsadga
muvofiq bo‘ladi. 
Mashg‘ulotlar  metodikasi  va  mashg‘ulotlarni  tashkil  qilish. Darsda
matematika  mashg‘ulotlariga  qiziqish  uyg‘otuvchi  musobaqa  elementlarini  o‘z
ichiga olgan didaktik o‘yinlarga ko‘proq o‘rin berish kerak. Bular boshlang‘ich
maktabda  matematika  o’qitish  tajribasidan  ma’lum  bo‘lgan  didaktik  o‘yinlar
(«Jim», «Zinapoya», «Estafeta») bo‘lishi mumkin, bu o‘yinlarni o‘ynashda sinf
kollektivi  odatda  ikkita  komandaga  bo‘linadi  yoki  ikki  o‘quvchi  tomonidan
o‘ynaladi.  Bunday  o‘yinlarni  shunday  tashkil  qilish  muhimki,  bolalar  ba’zan
«o‘qituvchi»  rolida  bo‘lib  qolishsin,  ya’ni  to‘g‘ri  bajarilganlikni  tekshiradigan
bo‘lishsin yoki o‘zlari topshiriqlar berishsin (bolalar o‘yin paytida rollari bilan
almashinib tursin).
Bolalar o‘z mohiyatiga ko‘ra qiziqarli bo‘lgan maxsus tanlangan mantiqiy
mashqlarni katta qiziqish bilan tahlil qila oladilar. 
Mantiqiy mashqlar, o‘yinlar, didaktik material bilan amaliy ishlar, bosma asosli
daftar bilan amaliy ishlar darsda nisbatan katta o‘rin olishi kerak, ammo bular bilan
bir qatorda o’qitishning oddiy metodlaridan ham foydalaniladi, bu metodlar ham
qaralayotgan  holda  ma’lum  xususiyatga  ega.  Masalan,  bog‘cha-maktab
o‘quvchilari bilan ishlashda uzoq tushuntirishlar bo‘lmasligi kerak.  Тushuntirish
ko‘pincha tayyorlovchi suhbat bog‘cha-maktab shaklida olib boriladi. Kitob bilan
ishlash, odatda, o‘qituvchi rahbarligida o‘tadi, ammo yil oxirigacha bolalarni kitob
bo‘yicha  ba’zi  topshiriqlarni  mustaqil  bajarishga  o‘rgatish  kerak  (misollarni
yechish, uncha qiyin bo‘lmagan kichik matnli masalalarni yechish).
Logotip
shu singarilarni taqqoslash, tavsiflashlarni talab qiladi. Bolalarning nutqi o‘qituvchining savollariga javob berishdangina iborat bo‘lmasdan, unda kerakli so‘z va ifodalarni o‘z ichiga olgan hikoyani ravon tasvirlashi muhimdir (masalan, predmetlarning xossalarini o‘rganishda, xususan, ularning ranglarini farq qilishga o‘rgatishda, rangning nomini, tevarak-atrofdagi predmetlarning ranglarini aytishdan tashqari o‘quvchilarga o‘zlari biladigan mevalar va sabzavotlar haqida gapirib berishni, bunda ularning ranglarini aytishni taklif qilish mumkin va hokazo). Matematika darslarida beriladigan topshiriq va mashqlarning mazmunida bolalarga tanish kitob, ertak va multfilmlarning qahramonlari qatnashsa maqsadga muvofiq bo‘ladi. Mashg‘ulotlar metodikasi va mashg‘ulotlarni tashkil qilish. Darsda matematika mashg‘ulotlariga qiziqish uyg‘otuvchi musobaqa elementlarini o‘z ichiga olgan didaktik o‘yinlarga ko‘proq o‘rin berish kerak. Bular boshlang‘ich maktabda matematika o’qitish tajribasidan ma’lum bo‘lgan didaktik o‘yinlar («Jim», «Zinapoya», «Estafeta») bo‘lishi mumkin, bu o‘yinlarni o‘ynashda sinf kollektivi odatda ikkita komandaga bo‘linadi yoki ikki o‘quvchi tomonidan o‘ynaladi. Bunday o‘yinlarni shunday tashkil qilish muhimki, bolalar ba’zan «o‘qituvchi» rolida bo‘lib qolishsin, ya’ni to‘g‘ri bajarilganlikni tekshiradigan bo‘lishsin yoki o‘zlari topshiriqlar berishsin (bolalar o‘yin paytida rollari bilan almashinib tursin). Bolalar o‘z mohiyatiga ko‘ra qiziqarli bo‘lgan maxsus tanlangan mantiqiy mashqlarni katta qiziqish bilan tahlil qila oladilar. Mantiqiy mashqlar, o‘yinlar, didaktik material bilan amaliy ishlar, bosma asosli daftar bilan amaliy ishlar darsda nisbatan katta o‘rin olishi kerak, ammo bular bilan bir qatorda o’qitishning oddiy metodlaridan ham foydalaniladi, bu metodlar ham qaralayotgan holda ma’lum xususiyatga ega. Masalan, bog‘cha-maktab o‘quvchilari bilan ishlashda uzoq tushuntirishlar bo‘lmasligi kerak. Тushuntirish ko‘pincha tayyorlovchi suhbat bog‘cha-maktab shaklida olib boriladi. Kitob bilan ishlash, odatda, o‘qituvchi rahbarligida o‘tadi, ammo yil oxirigacha bolalarni kitob bo‘yicha ba’zi topshiriqlarni mustaqil bajarishga o‘rgatish kerak (misollarni yechish, uncha qiyin bo‘lmagan kichik matnli masalalarni yechish).
Bog‘cha-maktab o‘quvchilari bilan mashg‘ulotlarni tashkil qilishning muhim
talablaridan  biri  shunday  sharoit  yaratishdan  iboratki,  bu  sharoitda  bolalar
faoliyatlarining turi o‘z vaqtida almashtirilishi va bajarilayotgan topshiriqlarning
xilma-xil  bo‘lishi  ta’minlanishi  kerak  (kuzatishlar,  didaktik  materiallar  bilan
amaliy ishlar, rasm solish, suhbatda qatnashish, daftarda mustaqil ish bajarish,
kitob bilan ishlash.
Shundan keyin kitob bilan ishlash o‘qituvchi rahbarligida boshlanadi, undan
keyin esa boshqa sanoq materiallari bilan yana amaliy ishlar bajarishga o‘tiladi
(masalan, masalalar tuzish uchun ko‘rsatmali rasmlardan foydalaniladi). Bundan
keyin  esa  o‘qituvchi  doskada  tushuntirgani  bo‘yicha  daftarda  mustaqil  ish
bajariladi.
Darsning  borishida,  o‘qituvchining  xohishiga  qarab,  bolalarda  charchash
alomatlari sezishi bilanoq, jismoniy tarbiya daqiqalari o‘tkazish foydalidir, darsga
bolalarning kayfiyatini ko‘taruvchi, masalan, hazil masalalar, qiziqarli, yorqin,
g‘alati rasmlar, jadvallar va shu singari qiziqarli elementlarni kiritish foydalidir.
Shu xildagi ba’zi materiallar darslik sahifalarida berilgan.
Тa’limning  o‘quv,  tarbiyaviy  rivojlantirish  vazifalarini  hal  qilishga
mashg‘ulotlarning  butun  tizimi  bilan,  ya’ni  kuzatishlar,  har  xil  didaktik
materiallardan foydalanib amaliy ishlar o‘tkazish, darslik, bosma asosli daftar bilan
ishlash  va  shu  singarilar  bilan  erishiladi.  Bunda  asosiy  qo‘llanma  darslik
hisoblanadi. Darslik bilan ishlash darsda ozgina vaqtni olsa-da, ammo aynan shu
kurs tizimining izchilligini aniqlaydi, dastur talablarini aniqlashtiradi, kursning har
bir masalasi qaysi darajada qaralayotganini ko‘rsatadi, ular qanday ketma-ketlikda
o‘rganilishini ko‘rsatadi.
Darslikni yaxshi bilish o‘qituvchiga kursni rivojlantirish mantiqini (mazmunni,
ishni  ba’zan  esa  uni  tashkil  qilishni,  shu  rejalash  bosqichda  foydalanilishi
maqsadga muvofiq bo‘lgan ko‘rsatmalilik turlarini) tasavvur qila olishga yordam
beradi. Shu sababli darslik xususiyatlarini chuqur bilib olish kerak.
 «O‘nlik» mavzusida sonlarni taqqoslash.
1. 1 dan 10 gacha bo‘lgan sonlar ketma-ketligini erkin egallash. 0 sonining
sonlar qatoridagi o‘rnini bilish.
Logotip
Bog‘cha-maktab o‘quvchilari bilan mashg‘ulotlarni tashkil qilishning muhim talablaridan biri shunday sharoit yaratishdan iboratki, bu sharoitda bolalar faoliyatlarining turi o‘z vaqtida almashtirilishi va bajarilayotgan topshiriqlarning xilma-xil bo‘lishi ta’minlanishi kerak (kuzatishlar, didaktik materiallar bilan amaliy ishlar, rasm solish, suhbatda qatnashish, daftarda mustaqil ish bajarish, kitob bilan ishlash. Shundan keyin kitob bilan ishlash o‘qituvchi rahbarligida boshlanadi, undan keyin esa boshqa sanoq materiallari bilan yana amaliy ishlar bajarishga o‘tiladi (masalan, masalalar tuzish uchun ko‘rsatmali rasmlardan foydalaniladi). Bundan keyin esa o‘qituvchi doskada tushuntirgani bo‘yicha daftarda mustaqil ish bajariladi. Darsning borishida, o‘qituvchining xohishiga qarab, bolalarda charchash alomatlari sezishi bilanoq, jismoniy tarbiya daqiqalari o‘tkazish foydalidir, darsga bolalarning kayfiyatini ko‘taruvchi, masalan, hazil masalalar, qiziqarli, yorqin, g‘alati rasmlar, jadvallar va shu singari qiziqarli elementlarni kiritish foydalidir. Shu xildagi ba’zi materiallar darslik sahifalarida berilgan. Тa’limning o‘quv, tarbiyaviy rivojlantirish vazifalarini hal qilishga mashg‘ulotlarning butun tizimi bilan, ya’ni kuzatishlar, har xil didaktik materiallardan foydalanib amaliy ishlar o‘tkazish, darslik, bosma asosli daftar bilan ishlash va shu singarilar bilan erishiladi. Bunda asosiy qo‘llanma darslik hisoblanadi. Darslik bilan ishlash darsda ozgina vaqtni olsa-da, ammo aynan shu kurs tizimining izchilligini aniqlaydi, dastur talablarini aniqlashtiradi, kursning har bir masalasi qaysi darajada qaralayotganini ko‘rsatadi, ular qanday ketma-ketlikda o‘rganilishini ko‘rsatadi. Darslikni yaxshi bilish o‘qituvchiga kursni rivojlantirish mantiqini (mazmunni, ishni ba’zan esa uni tashkil qilishni, shu rejalash bosqichda foydalanilishi maqsadga muvofiq bo‘lgan ko‘rsatmalilik turlarini) tasavvur qila olishga yordam beradi. Shu sababli darslik xususiyatlarini chuqur bilib olish kerak. «O‘nlik» mavzusida sonlarni taqqoslash. 1. 1 dan 10 gacha bo‘lgan sonlar ketma-ketligini erkin egallash. 0 sonining sonlar qatoridagi o‘rnini bilish.
2. Ko‘rsatilgan sanoq tartibida berilgan guruhdagi predmetlarni sanash va uning
har bir predmetining tartib raqamini aniqlash malakasini egallash.
1 dan 10 gacha bo‘lgan sonlar qatorida har bir son qanday paydo bo‘lishini
ongli ravishda o‘zlashtirish (sanoqda oldin keladigan songa 1 ni qo‘shish yoki
keyin keladigan sondan 1 ni ayirish bilan hosil qilinadi).
4. Raqamlarni o‘qish va har bir raqamni (bosma yoki yozma) predmetlarning
tegishli soniga mos  qo‘yish. 
5.  Sonlarni  taqqoslash  malakasini  (tegishli  mashqlar  >,  <,  =  belgilaridan
foydalanmay bajariladi) egallash.
6. 2, 3, 4, 5 sonlarining ikki qo‘shiluvchidan iborat tarkibining hamma hollarini
puxta o‘zlashtirish.
7. Birni ketma-ket qo‘shish va  ayrish.  7+1+1,  7-1-1,  1 + 1, 3 - 2, 2 + 3 va
hokazo  ko‘rinishidagi  eng  sodda  matematik  yozuvlarni  o‘qish  va  bunday
yozuvlarni  aniq  illyustrasiyalar  bilan  ta’minlash.  Тo‘la  predmet  ko‘rsatmalilik
asosida tegishli masalalarni yechish va ularning yechimlarini «yozish» (1 + 1=2, 3
- 2=1, 2 + 3 = 5 va hokazo).
8. Doira, uchburchak, kvadratlarni bir-biridan farq qilish va atash.
Bu yo‘nalishlarning har biri bo‘yicha ishlash metodikasini aniqlashtiramiz.
1. Sonlar ketma-ketligini erkin egallash:
a) bu ketma-ketlikni istalgan sondan boshlab to‘g‘ri va teskari tartibda aytish;
b)  sanoqda  berilgan  sondan  keyingi,  berilgan  ikki  son  orasidagi,  sanoqda
berilgan sondan oldingi sonni ayta olish.
Sonlar qatorini erkin egallash uchun mavzu bo‘yicha har bir darsda mazmuni
bo‘yicha “ham, shakli bo‘yicha ham xilma-xil bo‘lgan mashqlarni bajarish zarur.
2. Predmetlarni sanash malakasini shakllantirish oldingi darslarda boshlanadi.
«1 dan 10 gacha bo‘lgan sonlar» mavzusining vazifasi bu malakani uzil-kesil
puxtalashdan  iborat.  Bunda  shu  narsa  nazarda  tutiladiki,  bolalar  predmetlar
sanog‘ini  har  xil  sharoitda  bajarishni  o‘rganib  olishlari  kerak,  bunda  sanash
obyektlari  nihoyatda  xilma-xil  (predmetlar,  harakatlar,  so‘zlar,  bo‘g‘inlar,
tovushlar va h. k.) bo‘lishi kerak.
Logotip
2. Ko‘rsatilgan sanoq tartibida berilgan guruhdagi predmetlarni sanash va uning har bir predmetining tartib raqamini aniqlash malakasini egallash. 1 dan 10 gacha bo‘lgan sonlar qatorida har bir son qanday paydo bo‘lishini ongli ravishda o‘zlashtirish (sanoqda oldin keladigan songa 1 ni qo‘shish yoki keyin keladigan sondan 1 ni ayirish bilan hosil qilinadi). 4. Raqamlarni o‘qish va har bir raqamni (bosma yoki yozma) predmetlarning tegishli soniga mos qo‘yish. 5. Sonlarni taqqoslash malakasini (tegishli mashqlar >, <, = belgilaridan foydalanmay bajariladi) egallash. 6. 2, 3, 4, 5 sonlarining ikki qo‘shiluvchidan iborat tarkibining hamma hollarini puxta o‘zlashtirish. 7. Birni ketma-ket qo‘shish va ayrish. 7+1+1, 7-1-1, 1 + 1, 3 - 2, 2 + 3 va hokazo ko‘rinishidagi eng sodda matematik yozuvlarni o‘qish va bunday yozuvlarni aniq illyustrasiyalar bilan ta’minlash. Тo‘la predmet ko‘rsatmalilik asosida tegishli masalalarni yechish va ularning yechimlarini «yozish» (1 + 1=2, 3 - 2=1, 2 + 3 = 5 va hokazo). 8. Doira, uchburchak, kvadratlarni bir-biridan farq qilish va atash. Bu yo‘nalishlarning har biri bo‘yicha ishlash metodikasini aniqlashtiramiz. 1. Sonlar ketma-ketligini erkin egallash: a) bu ketma-ketlikni istalgan sondan boshlab to‘g‘ri va teskari tartibda aytish; b) sanoqda berilgan sondan keyingi, berilgan ikki son orasidagi, sanoqda berilgan sondan oldingi sonni ayta olish. Sonlar qatorini erkin egallash uchun mavzu bo‘yicha har bir darsda mazmuni bo‘yicha “ham, shakli bo‘yicha ham xilma-xil bo‘lgan mashqlarni bajarish zarur. 2. Predmetlarni sanash malakasini shakllantirish oldingi darslarda boshlanadi. «1 dan 10 gacha bo‘lgan sonlar» mavzusining vazifasi bu malakani uzil-kesil puxtalashdan iborat. Bunda shu narsa nazarda tutiladiki, bolalar predmetlar sanog‘ini har xil sharoitda bajarishni o‘rganib olishlari kerak, bunda sanash obyektlari nihoyatda xilma-xil (predmetlar, harakatlar, so‘zlar, bo‘g‘inlar, tovushlar va h. k.) bo‘lishi kerak.
Predmetning tartib raqamini aniqlash malakasini egallashda bir predmetning
o‘zi qanday sanash tartibida bajarilganligiga qarab (savol qanday ifodalanishiga
qarab) har xil tartib raqami oladigan mashqlardan foydalanish muhimdir.
Masalan: «Agar figuralar chapdan o‘ngga qarab sanalsa, katta qora doira sanoq
bo‘yicha  nechanchi  bo‘ladi?   o‘ngdan  chapga  qarab  sanalsa-chi?  Agar  katta
doiralarniig o‘zlarinigina chapdan o‘ngga qarab sanalsa-chi?o‘ngdan chapga qarab
sanalsa-chi?»
3. Olingan bilimlarni  umumlashtirish, so‘ngra ularni  yangi sonlarga tatbiq
qilish uchun har bir yangi sonni qarash doimo ilgari o‘rganilgan sonlar qanday
hosil bo‘lganidek savol albatta namoyish etish bilan kuzatilishi kerak.
Yangi sonlar bilan tanishtirilgan sari bunday savollarni qo‘yish va ularga javob
berishda bolalarning hissasi ortib borishi kerak. Bu xil mashqlar natijasida (agar bu
xil mashqlar har bir sonni o‘rganishda tizimli ravishda  o‘tkazib turilsa) bolalar
umuman har bir son oldingi songa 1 ni qo‘shish (shunga o‘xshash har bir son
o‘zidan keyingi sondan 1 ni ayirish) bilan hosil qilinishi mumkin, degan xulosaga
keltirilishi kerak
Bu xil mashqlarni bajarishda «sonli zina» yaxshi mos keladigan illyustrasiya
hisoblanadi,  «sonli  zina»  lar  darslik  sahifalarida  ham  (topshiriqlarni  har
xillashtirishgina  emas,  balki  ularni  murakkablashtirish  uchun  ham  har  xil
variantlarda), o‘qituvchining jadvallarida ham berilishi mumkin.
4. Har bir yangi sonni o‘rganishda bolalar tegishli raqam - bosma va yozma
raqam  bilan  tanishadilar.  Ular  raqamlarni  farq  qilishni,  tanish  raqamlari»
boshqalari ichidan ajratishni o‘rganib olishlari kerak, masalan, 5 sonini o‘rganishda
o‘qituvchi katakli taxtachaga 1, 3, 5, 6, 7, 2 raqamlarini va terib qo‘yadi va
bolalarga  5  raqamini^  2  raqamini  ko‘rsatishni  taklif  qiladi  (hamma  tanish
raqamlarni o‘qish va ko‘rsatishni taklif qiladi va hokazo).
10  ichida  ayirishning  bolalar  uchun  yangi  bo‘lgan  qiynroq  hollari  bilan
tanishtirishning darslikda berilgan tizimi 6, 7, 8, 9, 10 sonlari tarkibini bilishi uzil-
kesil puxtalash uchun yaxshi shart-sharoit yaratadi. Mavzu bo‘yicha qar bir darsda
ish bu sonlardan har birining tarkibini yuqorida ko‘rsatilgandek, takrorlashdan
boshlanib, sonlar tarkibini bilganlikni puxtalash bilan tamomlanishi kerak. Bunda
o‘qituvchining vazifasi har bir o‘quvchining son tarkibini qatorasiga va tanlab-
Logotip
Predmetning tartib raqamini aniqlash malakasini egallashda bir predmetning o‘zi qanday sanash tartibida bajarilganligiga qarab (savol qanday ifodalanishiga qarab) har xil tartib raqami oladigan mashqlardan foydalanish muhimdir. Masalan: «Agar figuralar chapdan o‘ngga qarab sanalsa, katta qora doira sanoq bo‘yicha nechanchi bo‘ladi? o‘ngdan chapga qarab sanalsa-chi? Agar katta doiralarniig o‘zlarinigina chapdan o‘ngga qarab sanalsa-chi?o‘ngdan chapga qarab sanalsa-chi?» 3. Olingan bilimlarni umumlashtirish, so‘ngra ularni yangi sonlarga tatbiq qilish uchun har bir yangi sonni qarash doimo ilgari o‘rganilgan sonlar qanday hosil bo‘lganidek savol albatta namoyish etish bilan kuzatilishi kerak. Yangi sonlar bilan tanishtirilgan sari bunday savollarni qo‘yish va ularga javob berishda bolalarning hissasi ortib borishi kerak. Bu xil mashqlar natijasida (agar bu xil mashqlar har bir sonni o‘rganishda tizimli ravishda o‘tkazib turilsa) bolalar umuman har bir son oldingi songa 1 ni qo‘shish (shunga o‘xshash har bir son o‘zidan keyingi sondan 1 ni ayirish) bilan hosil qilinishi mumkin, degan xulosaga keltirilishi kerak Bu xil mashqlarni bajarishda «sonli zina» yaxshi mos keladigan illyustrasiya hisoblanadi, «sonli zina» lar darslik sahifalarida ham (topshiriqlarni har xillashtirishgina emas, balki ularni murakkablashtirish uchun ham har xil variantlarda), o‘qituvchining jadvallarida ham berilishi mumkin. 4. Har bir yangi sonni o‘rganishda bolalar tegishli raqam - bosma va yozma raqam bilan tanishadilar. Ular raqamlarni farq qilishni, tanish raqamlari» boshqalari ichidan ajratishni o‘rganib olishlari kerak, masalan, 5 sonini o‘rganishda o‘qituvchi katakli taxtachaga 1, 3, 5, 6, 7, 2 raqamlarini va terib qo‘yadi va bolalarga 5 raqamini^ 2 raqamini ko‘rsatishni taklif qiladi (hamma tanish raqamlarni o‘qish va ko‘rsatishni taklif qiladi va hokazo). 10 ichida ayirishning bolalar uchun yangi bo‘lgan qiynroq hollari bilan tanishtirishning darslikda berilgan tizimi 6, 7, 8, 9, 10 sonlari tarkibini bilishi uzil- kesil puxtalash uchun yaxshi shart-sharoit yaratadi. Mavzu bo‘yicha qar bir darsda ish bu sonlardan har birining tarkibini yuqorida ko‘rsatilgandek, takrorlashdan boshlanib, sonlar tarkibini bilganlikni puxtalash bilan tamomlanishi kerak. Bunda o‘qituvchining vazifasi har bir o‘quvchining son tarkibini qatorasiga va tanlab-
tanlab ayta oladigan bo‘lishiga erishishdan iborat. Shu maqsadda qaralayotgan har
bir sonning tarkibidan iborat yig‘ma jadvallardan, topshiriqlardan foydalaniladi,
oxirgi xil mashqlarda berilgan son ajralishi kerak bo‘lgan ikki sondan biri bo‘ladi.
qaralayotgan darslarda sonlar tarkibini illyustrasiyalashning bolalarga  ilgari tanish
bo‘lgan usullarini eslash foydalidir.
Masalalar ustida ishlash bolalarda masala matnida berilganlarni mustaqil tahlil
qilish va amal tanlashni asoslab berish malakalarini tarkib toptirishga katta e’tibor
beradi. Bolalarni har xil turdagi masalalarni, har bir masalaning uni yechishda amal
tanlashda aks etadigan xususiyatlarini belgilashni o‘rganib olishlarini nazarda tutib,
qarshi qo‘yish va taqqoslash  bo‘yicha mashq qildirish kerak.
Santimetr  bilan  ishlash  va  chizg‘ich  yordamida  o‘lchash  davom  ettiriladi.
Тegishli  malaka  va  qo‘nikmalarni  mustaqkamlash  maqsadida  santimetrli
bo‘limlarga ega chizqich yordamida kesmalarni o‘lchash va taqqoslash bo‘yicha
amaliy ishlar bajariladi.
Sonlar ketma-ketligini o‘zlashtirish ishi butun ikkinchi yarim yillik davomida
olib borilishi kerak. Bu ish qaralayotgay mavzu bo‘yicha darslarda ham davom
ettirilishi kerak.
1.  “Yuzlik” mavzusi  kursining eng katta mavzularidan biri.  Ikki xonali
sonlarni  nomerlashni   va  ular  ustida  arifmetik   amallar  bajarishni   quyidagi
sabablarga  ko’ra aloxida qilib ajratilgan.
 Birinchidan, bu yerda o’quvchilarda birinchi tarkibli  sanoq birligi-o’nlik
to’g’risida  tushuncha shakllanadi. Shuning uchn ikki xonali  sonlarni og’zaki  va
yozma   nomerlashni  o’zlashtirsh   istalgan  ko’p  xonali  sonlarni  nomerlashni
o’rganishda zaruriy bosqich bo’lib hisoblanadi. 
Ikkinchidan, o’quvchilar  100 ichida sonlar  ustida arifmetik amallarni  o’rganar
ekanlar og’zaki hisoblashning asosiy usullarini  egallaydilar va shu  bilan  birga
ularning  asosida   yotuvchi   arifmetik  amallar  xossalarini  o’zlashtiradilar.
(3+9=9+3,   40+16=40+(10+6)=  =(40+10)+6,    14∙3=(10+4)  ∙3=10∙3+4∙3  va
boshq).  Shunday  qilib ikki xonali  sonlar  ustida amallarni  o’rganish bolalarda
nazariy   bilimlar   va  hisoblash  malakalalarini   shakllantirishning   ma’lum
bosqichidan iboratdir. 
Logotip
tanlab ayta oladigan bo‘lishiga erishishdan iborat. Shu maqsadda qaralayotgan har bir sonning tarkibidan iborat yig‘ma jadvallardan, topshiriqlardan foydalaniladi, oxirgi xil mashqlarda berilgan son ajralishi kerak bo‘lgan ikki sondan biri bo‘ladi. qaralayotgan darslarda sonlar tarkibini illyustrasiyalashning bolalarga ilgari tanish bo‘lgan usullarini eslash foydalidir. Masalalar ustida ishlash bolalarda masala matnida berilganlarni mustaqil tahlil qilish va amal tanlashni asoslab berish malakalarini tarkib toptirishga katta e’tibor beradi. Bolalarni har xil turdagi masalalarni, har bir masalaning uni yechishda amal tanlashda aks etadigan xususiyatlarini belgilashni o‘rganib olishlarini nazarda tutib, qarshi qo‘yish va taqqoslash bo‘yicha mashq qildirish kerak. Santimetr bilan ishlash va chizg‘ich yordamida o‘lchash davom ettiriladi. Тegishli malaka va qo‘nikmalarni mustaqkamlash maqsadida santimetrli bo‘limlarga ega chizqich yordamida kesmalarni o‘lchash va taqqoslash bo‘yicha amaliy ishlar bajariladi. Sonlar ketma-ketligini o‘zlashtirish ishi butun ikkinchi yarim yillik davomida olib borilishi kerak. Bu ish qaralayotgay mavzu bo‘yicha darslarda ham davom ettirilishi kerak. 1. “Yuzlik” mavzusi kursining eng katta mavzularidan biri. Ikki xonali sonlarni nomerlashni va ular ustida arifmetik amallar bajarishni quyidagi sabablarga ko’ra aloxida qilib ajratilgan. Birinchidan, bu yerda o’quvchilarda birinchi tarkibli sanoq birligi-o’nlik to’g’risida tushuncha shakllanadi. Shuning uchn ikki xonali sonlarni og’zaki va yozma nomerlashni o’zlashtirsh istalgan ko’p xonali sonlarni nomerlashni o’rganishda zaruriy bosqich bo’lib hisoblanadi. Ikkinchidan, o’quvchilar 100 ichida sonlar ustida arifmetik amallarni o’rganar ekanlar og’zaki hisoblashning asosiy usullarini egallaydilar va shu bilan birga ularning asosida yotuvchi arifmetik amallar xossalarini o’zlashtiradilar. (3+9=9+3, 40+16=40+(10+6)= =(40+10)+6, 14∙3=(10+4) ∙3=10∙3+4∙3 va boshq). Shunday qilib ikki xonali sonlar ustida amallarni o’rganish bolalarda nazariy bilimlar va hisoblash malakalalarini shakllantirishning ma’lum bosqichidan iboratdir.
Uchinchidan  100 ichidagi  sonlar  ustidagi   arifmetik   amalarni   o’rganish
jarayonida o’quvchilar qo’shish jadvali va ko’paytirish  jadvalini yod oladilar. 
Qo’shish  va ko’paytirishning  jadval hollarni  puxta bilish  og’zaki  emas,
balki  yozma hisoblashlar malakasini  egallash  uchun bazadir.  Shunday  qilib
“Yuzlik” mavzusida  amallarni o’rganish o’quvchilarni  kelgusida hisoblashning
yozma usullarini qarashga tayyorlaydi. 
Mazkur  mavzuda  quyidagi  masalalar  o’rganiladi:  100  ichida  sonlarni
nomerlash, qo’shish  va ayirish, ko’paytirish  va bo’lish.      Arifmetik  amallarni
o’rganish bilan  uzviy bog’lanishda  sodda  va tarkibli masalalarni yechishga
o’rgatiladi. 
2. Ikkinchi o`nlikning aloxida kontsеntirga ajratib o`rganilishning sabablari
quyidagicha:
1) O`quvchilar sonining o`nli tarkibi to`g’risida dastlabki tushunchaga  еga
bo`ladilar;bu yеrda ular birinchi marta o`nlik bilan yangi sanoq birligi sifatida
tanishadilar.
2) Bir xonali butun sonlar ustida qo`shish va ayirish amallari aslida ikkinchi
o`nlikda tugallanadi,chunki masalan 100ichida qo`shish va ayirish ikkinchi o`nlik
kontsеntirida  qo`llaniladigan  usullar   yordamida  bajariladi:35+23=3  o`nl
+2o`nl+5+8=5o`nl =13=63, 46-28=46-(20+8),46-20=26, 26-8=26-(6+2); 26-6=20,
20-2=18.Bu kontsеntirda o`quvchilar  amallarni  bajarish uchun bi  rinchi  marta
sonning o`nli tarkibidan foydalaniladi.
3) qo`shish va ayirish jadvali birinchi ikkita o`nlik chеgarasida tugaydi. 
Ikkinchi o`nlik sonlarini nomеrlashni o`rganishga tayyorgarlik ishi”Birinchi
o`nlik”  tеmasi  matеrialini  takrorlash  chog’ida  o`tkaziladi.  Ana  shu  maqsadda
narsalarni  o`nlikdan  o`tib  sanashga  doir  mashqlar  kiritiladi  (I  qatorda  nеchta
o`quvchi bor II qatorda-chi. Sinfda hammasi bo`lib qancha o`quvchi bor va h. k.)
Bolalarning  birlarni  sanashdan  o`tishlariga  yordam  bеrish  uchun  narsalar
guruhlarini (tuflilar jufti, tugmachalar uchligi, knopkalar bеshligi va h. k.) sanashga
doir bir nеchta mashq kiritish foydalidir.Tayyorgarlik mashqlari sifatida ikkinchi
o`nlik sonlarining nomitni aytishdan ham foydalaniladi: sanoqda ikkidan kеyin
qaysi son aytiladi, o`n ikkidan kеyinchi  Bеshdan oldin, o`nbеshdan oldinchi  3ga
1ni qo`shsak-chi nеcha hosil bo`ladiq 13ga 1ni qo`shsakchiq qaysi son 5dan 1ta
Logotip
Uchinchidan 100 ichidagi sonlar ustidagi arifmetik amalarni o’rganish jarayonida o’quvchilar qo’shish jadvali va ko’paytirish jadvalini yod oladilar. Qo’shish va ko’paytirishning jadval hollarni puxta bilish og’zaki emas, balki yozma hisoblashlar malakasini egallash uchun bazadir. Shunday qilib “Yuzlik” mavzusida amallarni o’rganish o’quvchilarni kelgusida hisoblashning yozma usullarini qarashga tayyorlaydi. Mazkur mavzuda quyidagi masalalar o’rganiladi: 100 ichida sonlarni nomerlash, qo’shish va ayirish, ko’paytirish va bo’lish. Arifmetik amallarni o’rganish bilan uzviy bog’lanishda sodda va tarkibli masalalarni yechishga o’rgatiladi. 2. Ikkinchi o`nlikning aloxida kontsеntirga ajratib o`rganilishning sabablari quyidagicha: 1) O`quvchilar sonining o`nli tarkibi to`g’risida dastlabki tushunchaga еga bo`ladilar;bu yеrda ular birinchi marta o`nlik bilan yangi sanoq birligi sifatida tanishadilar. 2) Bir xonali butun sonlar ustida qo`shish va ayirish amallari aslida ikkinchi o`nlikda tugallanadi,chunki masalan 100ichida qo`shish va ayirish ikkinchi o`nlik kontsеntirida qo`llaniladigan usullar yordamida bajariladi:35+23=3 o`nl +2o`nl+5+8=5o`nl =13=63, 46-28=46-(20+8),46-20=26, 26-8=26-(6+2); 26-6=20, 20-2=18.Bu kontsеntirda o`quvchilar amallarni bajarish uchun bi rinchi marta sonning o`nli tarkibidan foydalaniladi. 3) qo`shish va ayirish jadvali birinchi ikkita o`nlik chеgarasida tugaydi. Ikkinchi o`nlik sonlarini nomеrlashni o`rganishga tayyorgarlik ishi”Birinchi o`nlik” tеmasi matеrialini takrorlash chog’ida o`tkaziladi. Ana shu maqsadda narsalarni o`nlikdan o`tib sanashga doir mashqlar kiritiladi (I qatorda nеchta o`quvchi bor II qatorda-chi. Sinfda hammasi bo`lib qancha o`quvchi bor va h. k.) Bolalarning birlarni sanashdan o`tishlariga yordam bеrish uchun narsalar guruhlarini (tuflilar jufti, tugmachalar uchligi, knopkalar bеshligi va h. k.) sanashga doir bir nеchta mashq kiritish foydalidir.Tayyorgarlik mashqlari sifatida ikkinchi o`nlik sonlarining nomitni aytishdan ham foydalaniladi: sanoqda ikkidan kеyin qaysi son aytiladi, o`n ikkidan kеyinchi Bеshdan oldin, o`nbеshdan oldinchi 3ga 1ni qo`shsak-chi nеcha hosil bo`ladiq 13ga 1ni qo`shsakchiq qaysi son 5dan 1ta