10 va 100 ichida nomanfiy butun sonlarni nomerlashga oʻrgatish
metodikasi.
Reja:
1. «O‘nlik» mavzusida sonlarni raqamlashga tayyorgarlik davri.
2. «O‘nlik» mavzusida sonlarni taqqoslash.
3. «Yuzlik» mavzusida sonlarni raqamlash, tayyorgarlik davri.
Tayanch iboralar: nomerlash, ming, og’zaki nomerlash, yozma nomerlash.
«O‘nlik» mavzusida sonlarni raqamlashga tayyorgarlik davri. Birinchi sinfga
kelgan bolalar turli joylardan va turlicha matematik tayyorgarlikka ega bo‘ladi.
Bolalar bog‘chasi yoki ba’zi oilalarda tayyorgarligi bor bolalar 1-10 gacha sonlarni
o‘qish, sanash, teskari sanash, yozish malakalariga ega bo‘ladilar. Ba’zan, mutlaqo
tayyorgarlikka ega bo‘lmagan bolalar keladilar. Shuning uchun o‘qituvchinig
vazifasi 1-sinfga kelgan bolalarning tayyorgarligini individual aniqlashdir. Bu ish
o‘qish boshlanguncha yoki birinchi haftadayoq amalga oshirilishi kerak.
Aniqlashda quyidagi taxminiy savollar bo‘lishi mumkin:
1. Sanashni bilasizmi? Sanang-chi?
2. Doiracha, cho‘p, bayroqchalarni sanang-chi?
3. Stolda qancha qalam bo‘lsa, shuncha bayroqcha oling.
4. Qaysi doirachalar ko‘p? Qizillarimi, ko‘klarimi?
5.Тartib bilan qo‘yilgan narsalarni tartib bilan sanang.
6. 5–1, 8–2, 4–3 kabi savollar.
Тayyorgarlik davrining (6–7 mashg‘ulot) asosiy vazifasi raqamlashni
o‘rganishga o‘tish uchun zarur bo‘ladigan bilimlar, malakalar va ko‘nikmalarni
aniqlash.
1-sinfning 1- mavzusi 1-o‘nlik sonlarini raqamlashdan iborat. Bunda bolalar
sanoq malakasini hosil qilish, 1–10 ta son haqidagi tasavvur shakllantirish, sonlar
qatorini hosil qilish kabi ishlarni bajarish kerak. 10 ichida raqamlashda
o‘qituvchining vazifasi bolalarda sanash malakalarini shakllantirish va 1–10 sonlar
kesmasida natural qatorning tuzilishini ochib berishi va bu asosda natural ketma-
ketlikning hadi sifatida ta’riflashdan iborat. Raqamlashni bilish natijasida
o‘quvchilar quyidagilarga erishadilar:
1. 1 dan 10 gacha sonlar ketma-ketligini to‘la o‘zlashtirish.
2. Narsalarni sanashni va sanash tartibi ko‘rsatilganda har bir narsaning tartib
raqamini aytib bera olishi.
3. Sonlarning 1 dan 10 gacha har bir son qanday hosil bo‘lishi (1 ni qo‘shish
yoki 1 ni ayirish bilan).
4. Raqamlarni o‘qiy olishlari va har bir raqamga mos keladigan narsalar
to‘plamini mos keltirishi.
5. Sonlarning katta, kichik, tengliklarini bilish.
6. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 sonlarini bir necha qo‘shiluvchilardan iborat qilib
yoza olishni.
7. 2+1, 4-1, 1+3 kabi yozuvlarni o‘qiy olishi va natijasini hisoblay olishi;
8. Doira, kvadrat, uchburchaklarni bir-biridan farqlab, nomlarini aytish va
ularni chiza olishi;
Natijada quyidagi savollarga qiynalmasdan javob bera oladigan bo‘lsin:
1. U yoki bu son qanday hosil qilinishi mumkin? 4+1=5, 6-1=5 kabi.
2. Son qanday ataladi va u bosma va yozma raqamlar bilan qanday yoziladi?
3. Berilgan son bilan qo‘shni sonlar orasida qanday munosabatlar mavjud (<,>,
=)
10 ichida sonlarni raqamlashda quyidagi bilim, malaka va ko‘nikmalarni
egallab olishi kerak.
1. 1–10 raqamlashni va ularning ketma-ketligini.
2. Har qanday sonning sonlar qatoridagi o‘rnini.
3. Sonlarni taqqoslashni (<,>, =) belgilarni qo‘ya olishi
Bu bosqichda o‘qituvchining vazifasi bolalarda sanash malakalarini
shakllantirish va 1–10 sonlar kesmasida natural qatorning tuzilishini ochib berish
va bu asosda sonni natural ketma-ketlikning hadi sifatida ta’riflashdan iborat.
Bu vazifalardan kelib chiqib mavzuni o‘rganish rejasi tuzuladi. Natural
raqamlar tartibi o‘quvchilarda bu qatorning hosil bo‘lish tushunchalarini ongli
o‘zlashtirishiga imkon beradi. Shunga e’tibor qilish kerakki har gal avvalgi
o‘tilgan raqamlar qatori qayta ko‘rib chiqiladi va o‘rganilayotgan yangi raqamlar
ilgarigi tartibni davomi ekanligiga diqqat qaratiladi.
10 ichida mashg‘uloтlar o‘tkazish metodikasining umumiy masalalari
I. 1 - sinfda matematika bilan shug‘ullanishning asosiy o‘quv-tarbiyaviy
vazifalari. 1 - sinf dasturi bundan keyingi ta’lim asoslanadigan muhim bilimlar,
malakalar va ko‘nikmalarni tarkib toptirishni nazarda tutadi. 1-sinfda son, sanoq,
qo‘shish va ayirish amallari haqidagi tasavvurlar tarkib topishi, sonlar qatori ongli
o‘zlashtirilishi kerak (bolalar qatordagi har bir son qanday hosil bo‘lishini
o‘zlashtirishlari, sonlarni taqqoslashni o‘rganib olishlari kerak). qo‘shish va ayirish
usullarini ongli o‘zlashtirishga alohida e’tibor berilishi kerak.
Nihoyat, 1-sinfda o’qitishning natijasi 10 ichida sonlarni qo‘shish jadvalini, shu
sonlar tarkibining tegishli hollarini va ayirishni ongli va puxta o‘zlashtirishni
hamda bu o‘zlashtirishni samarali eng yuqori darajasigacha yetkazishdan iborat
bo‘lishi kerak. Bolalar 3 + 6 = 9 ekanini, 9 bu 4 va 5 ekanini, 9 - 6 = 3, chunki 9 bu
3 va 6 ekanini og‘zaki bilishlari kerak.
Bundan tashqari, bolalar 20 ichida predmetlarni sanay oladigan, 0 dan 20 gacha
bo‘lgan sonlarni o‘qiy oladigan va yoza oladigan, ularning o‘nliklar va birliklardan
iborat tarkiblarini bilishlari (12- bu 1 o‘nlik va 2 birlikdan iborat ekanini, 1 o‘nlik
va 7 birlik bu 17 ekanini) bilishlari kerak, 20 ichida qo‘shish va ayirishga doir
misollarni (10 + 6, 13 - 3, 16 - 10) yecha oladigan bo‘lishlari kerak.
Bundan tashqari, bolalar berilgan sonni bir necha birlik orttirish yoki
kamaytirishga doir masalalarni yechishni o‘rganib olishlari kerak. Butun yil
davomida bolalarning fazoviy tasavvurlarini aniqlash va kengaytirishga doir,
ularning «ortiq», «kam», «o‘shancha» munosabatlarini tushunishlarini aniqlash va
kengaytirishga doir, predmetlar uzunliklarini (oldin istalgan uzunlikdagi o‘lchov
tasmasi, so‘ngra uzunligi 1 santimetr bo‘lgan tasma yordamida) o‘lchash bilan
bog‘liq bo‘lgan, kesma uzunligini (butun santimetrlarda) chizg‘ich bilan o‘lchash
va berilgan uzunlikdagi kesmani chizish bilan bog‘liq bo‘lgan amaliy malakalarni
shakllantirish bo‘yicha tizimli ish olib boriladi. O‘qituvchi har doim shuni esda
tutishi kerakki, bolalarning hayotiy tajribalariga doimo asoslanilgandagina, tizimli
ravishda uni boyitilgandagina o‘quv vazifalari hal qilinishi mumkin, shu sababli
bolalarda nutq, xotira va tafakkurning rivojlanishi haqida g‘amxo‘rlik qilish kerak.
Bolalarning umumiy rivojlanishiga erishish uchun har bir darsda, imkoniyatga
qarab, predmetlar guruhini, ayrim predmetlarni kuzatish, ularning klassifikasiyasi,
bolalar xotiralarining mashqi bilan bog‘liq bo‘lgan ish o‘tkazilishi kerak. Bunda
bolalarga eslab qolishni osonlashtiruvchi usullarni o‘rgatish muhimdir. Masalan,
qo‘shish jadvalini o‘rganishda bir xil sonlarni qo‘shish (4 + 4, 5 + 5 va hokazo),
natijalarini eslab qolish 4 + 5, 5 + 6 va boshqa qo‘shish hollarini eslab qolishga
yordam beradi.
Shu vaqtning o‘zida dasturning ko‘pgina masalalarini o‘zlashtirish bolaning u
yoki bu amalni ongli bajarishini talab qiladi. Masalan, bir guruhdagi predmetlarni
bolalar oldin bir tartibda, keyin boshqa tartibda sanab, sanoq natijasi sanashning
qanday tartibda bajarilishiga bog‘qliq emas ekan, degan xulosaga keladilar.
Shuningdek, amaliy kuzatishlar natijasida bolalar predmetning tartib raqami har
doim sanashning qanday tartibda bajarilishiga bog‘liq ekaniga ishonch hosil
qiladilar va hokazo.
Ko‘pgina kuzatishlar natijasida to‘plangan hisoblashlarni osonlashtirishga
yordam beradigan materialdan o‘qituvchi o‘quvchilarning kuchlari yetadigan
umumlashtirishlar qilishda foydalanishi kerak. Masalan, bolalar 4 + 5, 5 + 4
ko‘rinishdagi misollar juftlarini kuzatib va taqqoslab, yig‘indi sonlarning qo‘shilish
tartibiga bog‘liq emas, degan xulosa chiqaradilar va yig‘indining bu xossasidan
kichik songa katta sonni qo‘shish hollarida foydalanadilar (2 + 7, 1+9 va hokazo).
Bolalarning bilish qobiliyatlarini (birinchi navbatda ularning tafakkur va
nutqini) rivojlantirish muhim masala bo‘lib, bolalar bilan bajariladigan o‘quv va
tarbiya ishlarining mazmuni ham, metodlari ham bu masalaga bo‘ysundirilgan
bo‘lsagina muvaffaqiyatli hal qilinadi. Matematika mashg‘ulotlari uchun bunday
topshiriqlarni tanlash katta ahamiyatga ega. Bu mashg‘ulotlar bolalardan mustaqil
kuzatishlar o‘tkazishni, qaralayotgan hodisalarni, predmetlarni, o‘z harakatlarini va
shu singarilarni taqqoslash, tavsiflashlarni talab qiladi. Bolalarning nutqi
o‘qituvchining savollariga javob berishdangina iborat bo‘lmasdan, unda kerakli
so‘z va ifodalarni o‘z ichiga olgan hikoyani ravon tasvirlashi muhimdir (masalan,
predmetlarning xossalarini o‘rganishda, xususan, ularning ranglarini farq qilishga
o‘rgatishda, rangning nomini, tevarak-atrofdagi predmetlarning ranglarini
aytishdan tashqari o‘quvchilarga o‘zlari biladigan mevalar va sabzavotlar haqida
gapirib berishni, bunda ularning ranglarini aytishni taklif qilish mumkin va
hokazo). Matematika darslarida beriladigan topshiriq va mashqlarning mazmunida
bolalarga tanish kitob, ertak va multfilmlarning qahramonlari qatnashsa maqsadga
muvofiq bo‘ladi.
Mashg‘ulotlar metodikasi va mashg‘ulotlarni tashkil qilish. Darsda
matematika mashg‘ulotlariga qiziqish uyg‘otuvchi musobaqa elementlarini o‘z
ichiga olgan didaktik o‘yinlarga ko‘proq o‘rin berish kerak. Bular boshlang‘ich
maktabda matematika o’qitish tajribasidan ma’lum bo‘lgan didaktik o‘yinlar
(«Jim», «Zinapoya», «Estafeta») bo‘lishi mumkin, bu o‘yinlarni o‘ynashda sinf
kollektivi odatda ikkita komandaga bo‘linadi yoki ikki o‘quvchi tomonidan
o‘ynaladi. Bunday o‘yinlarni shunday tashkil qilish muhimki, bolalar ba’zan
«o‘qituvchi» rolida bo‘lib qolishsin, ya’ni to‘g‘ri bajarilganlikni tekshiradigan
bo‘lishsin yoki o‘zlari topshiriqlar berishsin (bolalar o‘yin paytida rollari bilan
almashinib tursin).
Bolalar o‘z mohiyatiga ko‘ra qiziqarli bo‘lgan maxsus tanlangan mantiqiy
mashqlarni katta qiziqish bilan tahlil qila oladilar.
Mantiqiy mashqlar, o‘yinlar, didaktik material bilan amaliy ishlar, bosma asosli
daftar bilan amaliy ishlar darsda nisbatan katta o‘rin olishi kerak, ammo bular bilan
bir qatorda o’qitishning oddiy metodlaridan ham foydalaniladi, bu metodlar ham
qaralayotgan holda ma’lum xususiyatga ega. Masalan, bog‘cha-maktab
o‘quvchilari bilan ishlashda uzoq tushuntirishlar bo‘lmasligi kerak. Тushuntirish
ko‘pincha tayyorlovchi suhbat bog‘cha-maktab shaklida olib boriladi. Kitob bilan
ishlash, odatda, o‘qituvchi rahbarligida o‘tadi, ammo yil oxirigacha bolalarni kitob
bo‘yicha ba’zi topshiriqlarni mustaqil bajarishga o‘rgatish kerak (misollarni
yechish, uncha qiyin bo‘lmagan kichik matnli masalalarni yechish).
Bog‘cha-maktab o‘quvchilari bilan mashg‘ulotlarni tashkil qilishning muhim
talablaridan biri shunday sharoit yaratishdan iboratki, bu sharoitda bolalar
faoliyatlarining turi o‘z vaqtida almashtirilishi va bajarilayotgan topshiriqlarning
xilma-xil bo‘lishi ta’minlanishi kerak (kuzatishlar, didaktik materiallar bilan
amaliy ishlar, rasm solish, suhbatda qatnashish, daftarda mustaqil ish bajarish,
kitob bilan ishlash.
Shundan keyin kitob bilan ishlash o‘qituvchi rahbarligida boshlanadi, undan
keyin esa boshqa sanoq materiallari bilan yana amaliy ishlar bajarishga o‘tiladi
(masalan, masalalar tuzish uchun ko‘rsatmali rasmlardan foydalaniladi). Bundan
keyin esa o‘qituvchi doskada tushuntirgani bo‘yicha daftarda mustaqil ish
bajariladi.
Darsning borishida, o‘qituvchining xohishiga qarab, bolalarda charchash
alomatlari sezishi bilanoq, jismoniy tarbiya daqiqalari o‘tkazish foydalidir, darsga
bolalarning kayfiyatini ko‘taruvchi, masalan, hazil masalalar, qiziqarli, yorqin,
g‘alati rasmlar, jadvallar va shu singari qiziqarli elementlarni kiritish foydalidir.
Shu xildagi ba’zi materiallar darslik sahifalarida berilgan.
Тa’limning o‘quv, tarbiyaviy rivojlantirish vazifalarini hal qilishga
mashg‘ulotlarning butun tizimi bilan, ya’ni kuzatishlar, har xil didaktik
materiallardan foydalanib amaliy ishlar o‘tkazish, darslik, bosma asosli daftar bilan
ishlash va shu singarilar bilan erishiladi. Bunda asosiy qo‘llanma darslik
hisoblanadi. Darslik bilan ishlash darsda ozgina vaqtni olsa-da, ammo aynan shu
kurs tizimining izchilligini aniqlaydi, dastur talablarini aniqlashtiradi, kursning har
bir masalasi qaysi darajada qaralayotganini ko‘rsatadi, ular qanday ketma-ketlikda
o‘rganilishini ko‘rsatadi.
Darslikni yaxshi bilish o‘qituvchiga kursni rivojlantirish mantiqini (mazmunni,
ishni ba’zan esa uni tashkil qilishni, shu rejalash bosqichda foydalanilishi
maqsadga muvofiq bo‘lgan ko‘rsatmalilik turlarini) tasavvur qila olishga yordam
beradi. Shu sababli darslik xususiyatlarini chuqur bilib olish kerak.
«O‘nlik» mavzusida sonlarni taqqoslash.
1. 1 dan 10 gacha bo‘lgan sonlar ketma-ketligini erkin egallash. 0 sonining
sonlar qatoridagi o‘rnini bilish.
2. Ko‘rsatilgan sanoq tartibida berilgan guruhdagi predmetlarni sanash va uning
har bir predmetining tartib raqamini aniqlash malakasini egallash.
1 dan 10 gacha bo‘lgan sonlar qatorida har bir son qanday paydo bo‘lishini
ongli ravishda o‘zlashtirish (sanoqda oldin keladigan songa 1 ni qo‘shish yoki
keyin keladigan sondan 1 ni ayirish bilan hosil qilinadi).
4. Raqamlarni o‘qish va har bir raqamni (bosma yoki yozma) predmetlarning
tegishli soniga mos qo‘yish.
5. Sonlarni taqqoslash malakasini (tegishli mashqlar >, <, = belgilaridan
foydalanmay bajariladi) egallash.
6. 2, 3, 4, 5 sonlarining ikki qo‘shiluvchidan iborat tarkibining hamma hollarini
puxta o‘zlashtirish.
7. Birni ketma-ket qo‘shish va ayrish. 7+1+1, 7-1-1, 1 + 1, 3 - 2, 2 + 3 va
hokazo ko‘rinishidagi eng sodda matematik yozuvlarni o‘qish va bunday
yozuvlarni aniq illyustrasiyalar bilan ta’minlash. Тo‘la predmet ko‘rsatmalilik
asosida tegishli masalalarni yechish va ularning yechimlarini «yozish» (1 + 1=2, 3
- 2=1, 2 + 3 = 5 va hokazo).
8. Doira, uchburchak, kvadratlarni bir-biridan farq qilish va atash.
Bu yo‘nalishlarning har biri bo‘yicha ishlash metodikasini aniqlashtiramiz.
1. Sonlar ketma-ketligini erkin egallash:
a) bu ketma-ketlikni istalgan sondan boshlab to‘g‘ri va teskari tartibda aytish;
b) sanoqda berilgan sondan keyingi, berilgan ikki son orasidagi, sanoqda
berilgan sondan oldingi sonni ayta olish.
Sonlar qatorini erkin egallash uchun mavzu bo‘yicha har bir darsda mazmuni
bo‘yicha “ham, shakli bo‘yicha ham xilma-xil bo‘lgan mashqlarni bajarish zarur.
2. Predmetlarni sanash malakasini shakllantirish oldingi darslarda boshlanadi.
«1 dan 10 gacha bo‘lgan sonlar» mavzusining vazifasi bu malakani uzil-kesil
puxtalashdan iborat. Bunda shu narsa nazarda tutiladiki, bolalar predmetlar
sanog‘ini har xil sharoitda bajarishni o‘rganib olishlari kerak, bunda sanash
obyektlari nihoyatda xilma-xil (predmetlar, harakatlar, so‘zlar, bo‘g‘inlar,
tovushlar va h. k.) bo‘lishi kerak.
Predmetning tartib raqamini aniqlash malakasini egallashda bir predmetning
o‘zi qanday sanash tartibida bajarilganligiga qarab (savol qanday ifodalanishiga
qarab) har xil tartib raqami oladigan mashqlardan foydalanish muhimdir.
Masalan: «Agar figuralar chapdan o‘ngga qarab sanalsa, katta qora doira sanoq
bo‘yicha nechanchi bo‘ladi? o‘ngdan chapga qarab sanalsa-chi? Agar katta
doiralarniig o‘zlarinigina chapdan o‘ngga qarab sanalsa-chi?o‘ngdan chapga qarab
sanalsa-chi?»
3. Olingan bilimlarni umumlashtirish, so‘ngra ularni yangi sonlarga tatbiq
qilish uchun har bir yangi sonni qarash doimo ilgari o‘rganilgan sonlar qanday
hosil bo‘lganidek savol albatta namoyish etish bilan kuzatilishi kerak.
Yangi sonlar bilan tanishtirilgan sari bunday savollarni qo‘yish va ularga javob
berishda bolalarning hissasi ortib borishi kerak. Bu xil mashqlar natijasida (agar bu
xil mashqlar har bir sonni o‘rganishda tizimli ravishda o‘tkazib turilsa) bolalar
umuman har bir son oldingi songa 1 ni qo‘shish (shunga o‘xshash har bir son
o‘zidan keyingi sondan 1 ni ayirish) bilan hosil qilinishi mumkin, degan xulosaga
keltirilishi kerak
Bu xil mashqlarni bajarishda «sonli zina» yaxshi mos keladigan illyustrasiya
hisoblanadi, «sonli zina» lar darslik sahifalarida ham (topshiriqlarni har
xillashtirishgina emas, balki ularni murakkablashtirish uchun ham har xil
variantlarda), o‘qituvchining jadvallarida ham berilishi mumkin.
4. Har bir yangi sonni o‘rganishda bolalar tegishli raqam - bosma va yozma
raqam bilan tanishadilar. Ular raqamlarni farq qilishni, tanish raqamlari»
boshqalari ichidan ajratishni o‘rganib olishlari kerak, masalan, 5 sonini o‘rganishda
o‘qituvchi katakli taxtachaga 1, 3, 5, 6, 7, 2 raqamlarini va terib qo‘yadi va
bolalarga 5 raqamini^ 2 raqamini ko‘rsatishni taklif qiladi (hamma tanish
raqamlarni o‘qish va ko‘rsatishni taklif qiladi va hokazo).
10 ichida ayirishning bolalar uchun yangi bo‘lgan qiynroq hollari bilan
tanishtirishning darslikda berilgan tizimi 6, 7, 8, 9, 10 sonlari tarkibini bilishi uzil-
kesil puxtalash uchun yaxshi shart-sharoit yaratadi. Mavzu bo‘yicha qar bir darsda
ish bu sonlardan har birining tarkibini yuqorida ko‘rsatilgandek, takrorlashdan
boshlanib, sonlar tarkibini bilganlikni puxtalash bilan tamomlanishi kerak. Bunda
o‘qituvchining vazifasi har bir o‘quvchining son tarkibini qatorasiga va tanlab-
tanlab ayta oladigan bo‘lishiga erishishdan iborat. Shu maqsadda qaralayotgan har
bir sonning tarkibidan iborat yig‘ma jadvallardan, topshiriqlardan foydalaniladi,
oxirgi xil mashqlarda berilgan son ajralishi kerak bo‘lgan ikki sondan biri bo‘ladi.
qaralayotgan darslarda sonlar tarkibini illyustrasiyalashning bolalarga ilgari tanish
bo‘lgan usullarini eslash foydalidir.
Masalalar ustida ishlash bolalarda masala matnida berilganlarni mustaqil tahlil
qilish va amal tanlashni asoslab berish malakalarini tarkib toptirishga katta e’tibor
beradi. Bolalarni har xil turdagi masalalarni, har bir masalaning uni yechishda amal
tanlashda aks etadigan xususiyatlarini belgilashni o‘rganib olishlarini nazarda tutib,
qarshi qo‘yish va taqqoslash bo‘yicha mashq qildirish kerak.
Santimetr bilan ishlash va chizg‘ich yordamida o‘lchash davom ettiriladi.
Тegishli malaka va qo‘nikmalarni mustaqkamlash maqsadida santimetrli
bo‘limlarga ega chizqich yordamida kesmalarni o‘lchash va taqqoslash bo‘yicha
amaliy ishlar bajariladi.
Sonlar ketma-ketligini o‘zlashtirish ishi butun ikkinchi yarim yillik davomida
olib borilishi kerak. Bu ish qaralayotgay mavzu bo‘yicha darslarda ham davom
ettirilishi kerak.
1. “Yuzlik” mavzusi kursining eng katta mavzularidan biri. Ikki xonali
sonlarni nomerlashni va ular ustida arifmetik amallar bajarishni quyidagi
sabablarga ko’ra aloxida qilib ajratilgan.
Birinchidan, bu yerda o’quvchilarda birinchi tarkibli sanoq birligi-o’nlik
to’g’risida tushuncha shakllanadi. Shuning uchn ikki xonali sonlarni og’zaki va
yozma nomerlashni o’zlashtirsh istalgan ko’p xonali sonlarni nomerlashni
o’rganishda zaruriy bosqich bo’lib hisoblanadi.
Ikkinchidan, o’quvchilar 100 ichida sonlar ustida arifmetik amallarni o’rganar
ekanlar og’zaki hisoblashning asosiy usullarini egallaydilar va shu bilan birga
ularning asosida yotuvchi arifmetik amallar xossalarini o’zlashtiradilar.
(3+9=9+3, 40+16=40+(10+6)= =(40+10)+6, 14∙3=(10+4) ∙3=10∙3+4∙3 va
boshq). Shunday qilib ikki xonali sonlar ustida amallarni o’rganish bolalarda
nazariy bilimlar va hisoblash malakalalarini shakllantirishning ma’lum
bosqichidan iboratdir.
Uchinchidan 100 ichidagi sonlar ustidagi arifmetik amalarni o’rganish
jarayonida o’quvchilar qo’shish jadvali va ko’paytirish jadvalini yod oladilar.
Qo’shish va ko’paytirishning jadval hollarni puxta bilish og’zaki emas,
balki yozma hisoblashlar malakasini egallash uchun bazadir. Shunday qilib
“Yuzlik” mavzusida amallarni o’rganish o’quvchilarni kelgusida hisoblashning
yozma usullarini qarashga tayyorlaydi.
Mazkur mavzuda quyidagi masalalar o’rganiladi: 100 ichida sonlarni
nomerlash, qo’shish va ayirish, ko’paytirish va bo’lish. Arifmetik amallarni
o’rganish bilan uzviy bog’lanishda sodda va tarkibli masalalarni yechishga
o’rgatiladi.
2. Ikkinchi o`nlikning aloxida kontsеntirga ajratib o`rganilishning sabablari
quyidagicha:
1) O`quvchilar sonining o`nli tarkibi to`g’risida dastlabki tushunchaga еga
bo`ladilar;bu yеrda ular birinchi marta o`nlik bilan yangi sanoq birligi sifatida
tanishadilar.
2) Bir xonali butun sonlar ustida qo`shish va ayirish amallari aslida ikkinchi
o`nlikda tugallanadi,chunki masalan 100ichida qo`shish va ayirish ikkinchi o`nlik
kontsеntirida qo`llaniladigan usullar yordamida bajariladi:35+23=3 o`nl
+2o`nl+5+8=5o`nl =13=63, 46-28=46-(20+8),46-20=26, 26-8=26-(6+2); 26-6=20,
20-2=18.Bu kontsеntirda o`quvchilar amallarni bajarish uchun bi rinchi marta
sonning o`nli tarkibidan foydalaniladi.
3) qo`shish va ayirish jadvali birinchi ikkita o`nlik chеgarasida tugaydi.
Ikkinchi o`nlik sonlarini nomеrlashni o`rganishga tayyorgarlik ishi”Birinchi
o`nlik” tеmasi matеrialini takrorlash chog’ida o`tkaziladi. Ana shu maqsadda
narsalarni o`nlikdan o`tib sanashga doir mashqlar kiritiladi (I qatorda nеchta
o`quvchi bor II qatorda-chi. Sinfda hammasi bo`lib qancha o`quvchi bor va h. k.)
Bolalarning birlarni sanashdan o`tishlariga yordam bеrish uchun narsalar
guruhlarini (tuflilar jufti, tugmachalar uchligi, knopkalar bеshligi va h. k.) sanashga
doir bir nеchta mashq kiritish foydalidir.Tayyorgarlik mashqlari sifatida ikkinchi
o`nlik sonlarining nomitni aytishdan ham foydalaniladi: sanoqda ikkidan kеyin
qaysi son aytiladi, o`n ikkidan kеyinchi Bеshdan oldin, o`nbеshdan oldinchi 3ga
1ni qo`shsak-chi nеcha hosil bo`ladiq 13ga 1ni qo`shsakchiq qaysi son 5dan 1ta