1000 ichida nomanfiy butun sonlarni nomerlashga oʻrgatish metodikasi.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

10

File size

Fayl hajmi

45,0 KB


1000 ichida nomanfiy butun sonlarni nomerlashga oʻrgatish metodikasi.
Reja:
1.
“Ming” mavzusini o’qitish metodikasi.
2.
 Nomerlash.
3.
 Og’zaki va yozma nomerlash.
Tayanch iboralar: nomerlash, ming, og’zaki nomerlash, yozma nomerlash.
1. Sonlarni 1000 ichida nomerlash va bu sonlar ustida arifmetik amallar
bajarish quyidagi sabablarga ko’ra alohida ajratiladi. 
Birinchidan, bu yerda sinf tushunchasi shakllantira boshlanadi (birlar, o’nlar,
yuzlar I sinfi – birlar sinfini tashkil etadi). Keyingi sinflar (IV sinf-minglar sinfi,
VII sinf- milliomlar sinfi va hakazo ) birinchiga o’xshash tuziladi, faqat ularda
o’nlar  va  yuzliklarga  boshqa  birliklar  guruhlanadi.   Ko’p  xonali  sonlarni
nomerlashni o’zlashtirish haqiqiy asos bo’lishi uchun bolalar uch xonali sonlarni
og’zaki va yozma nomerlashni mustahkam va ongli ravishda o’zlshtirib olishlari
kerak. 
Ikikinchidan “Ming” bo’limida   hisoblashlarning og’zaki usullarini o’rganish
asosan tugallanadi. Avvalga o’qitish bosqichlari kabi hisoblash usullari arifmetik
amallar nazariyasiga tayangan holda ochib beriladi (hossalar, usullar, va teskari
amallarning o’zaro bog’lanishi). Nazariy bilimlar o’quvchiarga faqat hozir uch
xonali  sonlar  uchun  qo’llaniladigan,  avval  o’rganilgan  hisoblash  usullarini
izohlabgina qolmay, balki yangi hisoblash usullarini “ochishga” imkon beradi.
Shunday  qilib,  1000  ichida  arifmetik  amallarni  o’rganish  og’zaki  hisoblash
Logotip
1000 ichida nomanfiy butun sonlarni nomerlashga oʻrgatish metodikasi. Reja: 1. “Ming” mavzusini o’qitish metodikasi. 2. Nomerlash. 3. Og’zaki va yozma nomerlash. Tayanch iboralar: nomerlash, ming, og’zaki nomerlash, yozma nomerlash. 1. Sonlarni 1000 ichida nomerlash va bu sonlar ustida arifmetik amallar bajarish quyidagi sabablarga ko’ra alohida ajratiladi. Birinchidan, bu yerda sinf tushunchasi shakllantira boshlanadi (birlar, o’nlar, yuzlar I sinfi – birlar sinfini tashkil etadi). Keyingi sinflar (IV sinf-minglar sinfi, VII sinf- milliomlar sinfi va hakazo ) birinchiga o’xshash tuziladi, faqat ularda o’nlar va yuzliklarga boshqa birliklar guruhlanadi. Ko’p xonali sonlarni nomerlashni o’zlashtirish haqiqiy asos bo’lishi uchun bolalar uch xonali sonlarni og’zaki va yozma nomerlashni mustahkam va ongli ravishda o’zlshtirib olishlari kerak. Ikikinchidan “Ming” bo’limida hisoblashlarning og’zaki usullarini o’rganish asosan tugallanadi. Avvalga o’qitish bosqichlari kabi hisoblash usullari arifmetik amallar nazariyasiga tayangan holda ochib beriladi (hossalar, usullar, va teskari amallarning o’zaro bog’lanishi). Nazariy bilimlar o’quvchiarga faqat hozir uch xonali sonlar uchun qo’llaniladigan, avval o’rganilgan hisoblash usullarini izohlabgina qolmay, balki yangi hisoblash usullarini “ochishga” imkon beradi. Shunday qilib, 1000 ichida arifmetik amallarni o’rganish og’zaki hisoblash
ko’nikmalarini egallash uchun, shuningdek, arifmetik amallar haqidagi bilimlarni
chuqurlashtirish uchun zarurdir. 
Uchinchidan  mazkur  bo’limda  hisoblashlarning  yozma  usullari  ustida  ish
boshlanadi. O’quvchilar qo’shish va ayirishning yozma usullari bilan tanishtiriladi,
chunki sonlarning bu soxasida muhim xollarni qarab chiqish va bua amallarning
yozma algaritmlarini to’liq ochish mumkin, shuningdek yozma usullarning og’zaki
usullardan qo’shish va ayirishning murakkab xollariga nisbatab qo’llanilgandagi
afzalligini  ko’rsatish  mumkin.  Tajribaning  ko’rsatshicha  ko’paytirish  va
bo’lishning  yozma  usullari  bilan  tanishishni  “Ko’p  xonali  sonlar”  bo’limini
o’rganguncha  qoldirgan  yaxshi.  1000  ichida  yozma  usullarni  qo’llanishning
maqsadga muvofiqligini va ularning o’gzaki usullardan afzalliklarini har doim ham
ko’rsatishning  iloji  bo’lavermaydi.  
 Hisoblashlarning  yozma  usullarini
o’rganishning bir joyga to’planganligi (yozma ko’paytirish va bo’lish- “Ming”
bo’limida, yozma ko’paytirish va boi’lish -“Ko’p xonali sonlar bo’limida ) yozma
hisoblash ko’nikmalarini shakllantirish uchun qulay sharoit yaratadi. 
2. Nomerlash. 1000 ichida sonlarni nomerlshni o’rganishga tayyorgarlik ishini
“Ming” bo’limiga o’tmasdan ancha oldin boshlash maqsadga muvofiqdir.  Uch
xonali  sonlarni  nomerlashni  o’zlashtirish  ikki  xonali  sonlarning  xosil  bo’lishi
prinsiplarini  va  ikki  xonali  sonlarni  yozishni  tushunishga  asoslanadi,  shuning
uchun  birinchi  yuzlik  sonlarini  nomerlashni  oldindan  takrorlash  kerak,  bunda
og’zaki mashqlarga quyidagicha mazmundagi 1-2 tadan topshiriq kiritish lozim:
1. Xona birliklarini taqqoslah: o’nlikda nechta bir bor? Yuzlikda nechta o’n
bor? O’n soni birdan necha marta katta? Yuz soni o’ndan necha marta katta? va
hokazo. 
2. Ikki  xonali sonlarning o’nli tarkibi: 4 o’nl. va 6 birl.; 8o’nl. 35 birlikdan
iborat son ayting va hokazo.
3. 1-100 sonlarining natural ketma ketligi: 10 (20,30 va hakozo) sonidan
sonidan boshlab 1 tadan (3 tadan, 5 tadan, 7 tadan, 10 tadan) qo’shing; sonlar
qatorini davom ettiring . 47, 48, 49….; sonlar qatorida 9 (99) qo’shnilarining
ayting, bu sonlar qanday hosil bo’ladi?
4.  Birinchi  yuzlik  chegarasidan  chiqadigan  sonlarni  aytish  bo’yicha
quyidagicha mashqlarni ham bajarish mumkin. 
Logotip
ko’nikmalarini egallash uchun, shuningdek, arifmetik amallar haqidagi bilimlarni chuqurlashtirish uchun zarurdir. Uchinchidan mazkur bo’limda hisoblashlarning yozma usullari ustida ish boshlanadi. O’quvchilar qo’shish va ayirishning yozma usullari bilan tanishtiriladi, chunki sonlarning bu soxasida muhim xollarni qarab chiqish va bua amallarning yozma algaritmlarini to’liq ochish mumkin, shuningdek yozma usullarning og’zaki usullardan qo’shish va ayirishning murakkab xollariga nisbatab qo’llanilgandagi afzalligini ko’rsatish mumkin. Tajribaning ko’rsatshicha ko’paytirish va bo’lishning yozma usullari bilan tanishishni “Ko’p xonali sonlar” bo’limini o’rganguncha qoldirgan yaxshi. 1000 ichida yozma usullarni qo’llanishning maqsadga muvofiqligini va ularning o’gzaki usullardan afzalliklarini har doim ham ko’rsatishning iloji bo’lavermaydi. Hisoblashlarning yozma usullarini o’rganishning bir joyga to’planganligi (yozma ko’paytirish va bo’lish- “Ming” bo’limida, yozma ko’paytirish va boi’lish -“Ko’p xonali sonlar bo’limida ) yozma hisoblash ko’nikmalarini shakllantirish uchun qulay sharoit yaratadi. 2. Nomerlash. 1000 ichida sonlarni nomerlshni o’rganishga tayyorgarlik ishini “Ming” bo’limiga o’tmasdan ancha oldin boshlash maqsadga muvofiqdir. Uch xonali sonlarni nomerlashni o’zlashtirish ikki xonali sonlarning xosil bo’lishi prinsiplarini va ikki xonali sonlarni yozishni tushunishga asoslanadi, shuning uchun birinchi yuzlik sonlarini nomerlashni oldindan takrorlash kerak, bunda og’zaki mashqlarga quyidagicha mazmundagi 1-2 tadan topshiriq kiritish lozim: 1. Xona birliklarini taqqoslah: o’nlikda nechta bir bor? Yuzlikda nechta o’n bor? O’n soni birdan necha marta katta? Yuz soni o’ndan necha marta katta? va hokazo. 2. Ikki xonali sonlarning o’nli tarkibi: 4 o’nl. va 6 birl.; 8o’nl. 35 birlikdan iborat son ayting va hokazo. 3. 1-100 sonlarining natural ketma ketligi: 10 (20,30 va hakozo) sonidan sonidan boshlab 1 tadan (3 tadan, 5 tadan, 7 tadan, 10 tadan) qo’shing; sonlar qatorini davom ettiring . 47, 48, 49….; sonlar qatorida 9 (99) qo’shnilarining ayting, bu sonlar qanday hosil bo’ladi? 4. Birinchi yuzlik chegarasidan chiqadigan sonlarni aytish bo’yicha quyidagicha mashqlarni ham bajarish mumkin.
a)sanashni davom ettiring:66,67,……,…;70,80, 90,…,..96, 98,
b) 34 dan keyinqanday son keladi? 134 sonidan keyinchi? 234 sonidan keyin-
chi?   46 sonidan oldin qanday son turadi? 146 sonidan oldinchi? 346 sonidan
oldinchi? 52 soning qo’shnilarini ayting ; 152 soning qo’shnilarini, 452 sonining
qo’shnilarini ayting? 
Sanab o’tilgan mashqlar yuzasidan katta sonlar mavjudligini, bunday ko’ 
Sanab o’tilgan mashqlar yuzasidan  katta sonlar mavjudligini bunday sonlar
ko’pligini  ularning  hosil  bo’lishi  va  atalishi  bolalarga  tansh  bo’lgan  sonlarga
o’xshash ekanini o’quvchilar tushunib olishlariga yordam beradi.
To’rt xonali sonlarni nomerlshni o’rganish uch xonali sonlarni nomerlash
bo’yicha bilim va ko’nikmalarga tayanib olib borilishi kerak. Masalan birinchi
darsda  yangi  sanoq  birligi  -  ming  bilan  tanishtirishda  ishni  quyidagilarni
takrorlashdan boshlash kerak: 10 birlik = 1o’nl., 1 o’nlik – yangi sanoq birligi
ularni xuddi birlar kabi sanash mumkin bularning hammasini cho’tda namoyish
qilish foydali, bunda 1 tadan, 10 tadan 100 tadan qo’shib va ayirib sanash va xar
gal tegishli sanoq birliklari sanoq cho’tining qaysi simiga qo’yilishini aniqlash
lozim. Bundan 10 ta yuz mingni tashkil etishga, ming –yangi sanoq birligi bo’lib  u
ham birlar kabi sanalishini aytish kerak. 
Bolalar bularni yaxshi tushinib olishlari uchun dastlab bu xolatni yaqqol
namoyish qilishdan foydalanish kerak. Faraz qilaylik: birinchi katta bog’lam yuz-
o’nta   kichkina  bog’lamlardan  –o’nliklardan  hosil  bo’lsin.  Bog’langan
o’ntaliklardan dastlabki “yuzta” cho’pni o’qituchi bolalar oldiga bitta bog’lamga
birlashtiradi, keyingi bog’lamlar yuzliklar oldindan tayyorlab qo’yilishi mumkin.
O’qituvchi  yuztalab  sanab  bitta  yuztalik  ikkita  yuztalik  va  hakozalar  qanday
aytilishiga  o’quvchilar  diqqatini  jalb  qiladi.  Bu  nomlarni  o’qituvchidan  keyin
takrorlab  bolalar  o’qituvchining ko’rsatmasiga ko’ra ular uchun yangi bo’lgan bu
son turkumlari qanday hosil bo’lishini kuzatishadi.  Bolalarni birliklar, o’nliklar,
yuzliklar bilan sanash asosida keltiriladigan asosiy xulosa sanoqdagi har bir o’n
birlik yangi, yanada yirikroq sanoq birligini tashkil etishiga keltirishdir.   
Cho’plardan tashqari, bolalar yuz ishida nomerlarni o’rganishda va amallar
bajarishda qo’llana boshlagan qo’llanmadan foydalanish maqsadga muvofiqdir.
Bu N.S.Popova taklif etgan. “Kvadratlar va tasmalar” qo’llanmasidir.  U qalin
Logotip
a)sanashni davom ettiring:66,67,……,…;70,80, 90,…,..96, 98, b) 34 dan keyinqanday son keladi? 134 sonidan keyinchi? 234 sonidan keyin- chi? 46 sonidan oldin qanday son turadi? 146 sonidan oldinchi? 346 sonidan oldinchi? 52 soning qo’shnilarini ayting ; 152 soning qo’shnilarini, 452 sonining qo’shnilarini ayting? Sanab o’tilgan mashqlar yuzasidan katta sonlar mavjudligini, bunday ko’ Sanab o’tilgan mashqlar yuzasidan katta sonlar mavjudligini bunday sonlar ko’pligini ularning hosil bo’lishi va atalishi bolalarga tansh bo’lgan sonlarga o’xshash ekanini o’quvchilar tushunib olishlariga yordam beradi. To’rt xonali sonlarni nomerlshni o’rganish uch xonali sonlarni nomerlash bo’yicha bilim va ko’nikmalarga tayanib olib borilishi kerak. Masalan birinchi darsda yangi sanoq birligi - ming bilan tanishtirishda ishni quyidagilarni takrorlashdan boshlash kerak: 10 birlik = 1o’nl., 1 o’nlik – yangi sanoq birligi ularni xuddi birlar kabi sanash mumkin bularning hammasini cho’tda namoyish qilish foydali, bunda 1 tadan, 10 tadan 100 tadan qo’shib va ayirib sanash va xar gal tegishli sanoq birliklari sanoq cho’tining qaysi simiga qo’yilishini aniqlash lozim. Bundan 10 ta yuz mingni tashkil etishga, ming –yangi sanoq birligi bo’lib u ham birlar kabi sanalishini aytish kerak. Bolalar bularni yaxshi tushinib olishlari uchun dastlab bu xolatni yaqqol namoyish qilishdan foydalanish kerak. Faraz qilaylik: birinchi katta bog’lam yuz- o’nta kichkina bog’lamlardan –o’nliklardan hosil bo’lsin. Bog’langan o’ntaliklardan dastlabki “yuzta” cho’pni o’qituchi bolalar oldiga bitta bog’lamga birlashtiradi, keyingi bog’lamlar yuzliklar oldindan tayyorlab qo’yilishi mumkin. O’qituvchi yuztalab sanab bitta yuztalik ikkita yuztalik va hakozalar qanday aytilishiga o’quvchilar diqqatini jalb qiladi. Bu nomlarni o’qituvchidan keyin takrorlab bolalar o’qituvchining ko’rsatmasiga ko’ra ular uchun yangi bo’lgan bu son turkumlari qanday hosil bo’lishini kuzatishadi. Bolalarni birliklar, o’nliklar, yuzliklar bilan sanash asosida keltiriladigan asosiy xulosa sanoqdagi har bir o’n birlik yangi, yanada yirikroq sanoq birligini tashkil etishiga keltirishdir. Cho’plardan tashqari, bolalar yuz ishida nomerlarni o’rganishda va amallar bajarishda qo’llana boshlagan qo’llanmadan foydalanish maqsadga muvofiqdir. Bu N.S.Popova taklif etgan. “Kvadratlar va tasmalar” qo’llanmasidir. U qalin
qog’ozdan  tayyorlanadi:  birla  kvadradlar  bilan  (o’chamlari  1  sm  x1  sm)
belgilanadi, o’nlar -har birida o’nta shunday kvadratchalar bo’lgan tasm bilan
yuzlar esa har birida o’ntadan tasma bo’lgan  katta kvadratlar bilan belgilanadi. 
Bundan  bir    necha marta   katta  o’lchamli  shunday qo’llanmadan sinfda
namoyish  qilinadigan  qo’llanma  sifatida  foydalanish  mumkin.  (55  rasm).
O’quvchilar  u  yoki  bu  ko’rsatmali  qo’llanmalarga  asoslanib,  o’nta  o’likni
sanashadi va ularni bitta yuz bilan almashtirishadi. Keyin yuzliklar sanaladi. (1
yuz, 2 yuz, 3 yuz va h.k) Yuzliklarni qo’shish va ayirishga doir masalalar va
misollar yechiladi. (300+400;  800-500 va h.k). Bu mashqlar asosida yuzlar xuddi
o’nlar yoki birlar kabi hisoblanishi haqida xulosa chiqariladi. Sanash jarayonida
bolalar  sanoq  (xona)  qo’shiluvchilari  orasidagi  munosabatni  aniqlashadi  va
yozishadi. 
10 birlik 1 o’nni tashkil etadi. 
10 o’nlik 1 yuzni tashkil etadi. 
10 yuzlik 1 mingni tashkil etadi. 
Bundan  keyingi namoyish qilishlar uchun abakdan foydalanish mumkin, u
bir o’n, yuz xonalarga mos keluvchi uchta grafaga bo’lingan jadvaldan iborat (56
rasm) har bir grafadagi cho’ntakchalarga bog’lamlar- yuzta cho’p, bog’lamlar –
o’nta cho’p va alohida cho’plar solinadi, bu istalgan uch xonali sonni hosil qilishi
haqida tassavvur beradi. Keyinchalik cho’plar bog’lamlari o’rniga yuz, o’n,  birni
tasvirlochi kartochkalardan (57 rasm)  foydalanish mumkin va ular yordamida
1000 ichida istagan sonni hosil qilsihi mumkin.  Agar bolalalarda ham shunday
shaxsiy abak bor bo’lsa, u holda o’quvchilar bilan turli hil mustqail ishlar o’tkazish
mumkin bu ishlar o’qituvchi vazifa qilib ergan sonlarni o’quvchilarning o’zlari
tuzishiga yordam beradi. 
O’quvchilar abakda uch xonali sonlarni chiqarishni o’rganishlari bilanoq 100
dan 1000 gacha bo’lgan natural sonlar qatorini to’ldirishiga kirishadi.  O’qituvchi
sonlar qatoridagi har bir keyingi sonni hosil qilishni bolalar bilan birga eslaydi va
bu bilimlarni sonlarning yangi sohasiga ko’chiradi.  
U quyidagi mashqlardan foydalanishi mumkin:
1.  Men  sonlarni  aytaman,  sizlar  keyingi  sonlarni  aytasiz.  (9,  10,  19,
30,99,100,199 va boshqalar)
Logotip
qog’ozdan tayyorlanadi: birla kvadradlar bilan (o’chamlari 1 sm x1 sm) belgilanadi, o’nlar -har birida o’nta shunday kvadratchalar bo’lgan tasm bilan yuzlar esa har birida o’ntadan tasma bo’lgan katta kvadratlar bilan belgilanadi. Bundan bir necha marta katta o’lchamli shunday qo’llanmadan sinfda namoyish qilinadigan qo’llanma sifatida foydalanish mumkin. (55 rasm). O’quvchilar u yoki bu ko’rsatmali qo’llanmalarga asoslanib, o’nta o’likni sanashadi va ularni bitta yuz bilan almashtirishadi. Keyin yuzliklar sanaladi. (1 yuz, 2 yuz, 3 yuz va h.k) Yuzliklarni qo’shish va ayirishga doir masalalar va misollar yechiladi. (300+400; 800-500 va h.k). Bu mashqlar asosida yuzlar xuddi o’nlar yoki birlar kabi hisoblanishi haqida xulosa chiqariladi. Sanash jarayonida bolalar sanoq (xona) qo’shiluvchilari orasidagi munosabatni aniqlashadi va yozishadi. 10 birlik 1 o’nni tashkil etadi. 10 o’nlik 1 yuzni tashkil etadi. 10 yuzlik 1 mingni tashkil etadi. Bundan keyingi namoyish qilishlar uchun abakdan foydalanish mumkin, u bir o’n, yuz xonalarga mos keluvchi uchta grafaga bo’lingan jadvaldan iborat (56 rasm) har bir grafadagi cho’ntakchalarga bog’lamlar- yuzta cho’p, bog’lamlar – o’nta cho’p va alohida cho’plar solinadi, bu istalgan uch xonali sonni hosil qilishi haqida tassavvur beradi. Keyinchalik cho’plar bog’lamlari o’rniga yuz, o’n, birni tasvirlochi kartochkalardan (57 rasm) foydalanish mumkin va ular yordamida 1000 ichida istagan sonni hosil qilsihi mumkin. Agar bolalalarda ham shunday shaxsiy abak bor bo’lsa, u holda o’quvchilar bilan turli hil mustqail ishlar o’tkazish mumkin bu ishlar o’qituvchi vazifa qilib ergan sonlarni o’quvchilarning o’zlari tuzishiga yordam beradi. O’quvchilar abakda uch xonali sonlarni chiqarishni o’rganishlari bilanoq 100 dan 1000 gacha bo’lgan natural sonlar qatorini to’ldirishiga kirishadi. O’qituvchi sonlar qatoridagi har bir keyingi sonni hosil qilishni bolalar bilan birga eslaydi va bu bilimlarni sonlarning yangi sohasiga ko’chiradi. U quyidagi mashqlardan foydalanishi mumkin: 1. Men sonlarni aytaman, sizlar keyingi sonlarni aytasiz. (9, 10, 19, 30,99,100,199 va boshqalar)
2. Men sonni aytaman, sizlar esa undan keyingi keladigan uchta sonni ayting
(8, 59, 98, 387, 499 va boshqalar)
3.  Men  sonni  aytaman  sizlar  esa  shu  sonning  qo’shnilarini  ayting  (10,
100,200,350,400 va boshqalar) 
4. 798 va 805, 849 va 860 sonlari orasidagi hamma sonlarni ayting 100 bilan
200,, 300 bilan 500,  100 bilan 1000 sonlari orasida nechta son bor vahokazo. 
Bolalalarning  diqqatini  tegishli  sonlarning  hosil  bo’lishi  hususiyatlariga
qaratish, o’quvchilarni zarur umumlashtirishlariga olib kelish muhimdir, bunda ular
mohiyatini tushinib olib faqat hotiraga emas balki shu bilimga tayangan holda
yuzdan  o’n  mingacha  bo’lgan  sonlarni  ketma  ketligini  va  ularning  aytilishini
o’zlashtirib olishlar kerak. 
Natural  qatordagi  sonlarni  hosil  qilishda  ruletkadan  foydalanish  muhim
ahamaiyatga ega unda bolalar birdan mingacha bo’lgan har bir sonni ( 1 sm ga teng
bo’limni birlik qilib olib) aniq ko’rishadi.  
Ruletka  bo’lganda natural sonlar ketma ketligi tushunchasini shakllantiruvchi
mashqlardan foydalanish mumkin: 
• Ruletkaning uzunligi 380 sm bo’lgan qismini ko’rsating. Unga (undan) 1 sm
dan (10 sm dan 100 sm dan) qo’shib (ayirib) sanang. 
• Tasmaning uzunligi 400 sm bo’lgan qismini ko’rsating. Agar tasma 1 sm
uzaytirilsa (qisqartirilsa) uning uzunligi qancha bo’ladi. 
• Ruletkada  489  va  500  sonlarini  toping.  Bu  sonlarning  qaysinisi  katta.
Qaysinisi kichik? Qancha kichik yoki katta? 
• 700 dan bitta kam sonni ayting va ruletkada ko’rsating; bu sinlar qatorining
qayerida turadi? Unga nisbatan 700 soni qanday ataladi?   
• Misollarni og’zaki yechin va javobini ruletkada ko’rsating?          449+1,
850-1,  300-1,  599+1
O’quvchilar   bu  topshiriqlarni  bajarishda  o’nlik  va  yuzlik  bo’limlarni
o’rganishda olingan natural sonlar ketma ketligi haqida bilimlardan foydalanishlari
muhimdir. Shuning uchun bolalar o’z javoblarini avval o’zlashtirilgan xulosalarga
tayangan holda asoslashlari kerak ( sanoqda har bir keyingi son oldingisidan bitta
ortiq; agar bir ayrilsa u holda sanoqda avvalgi deb ataluvchi sonni hosilqilamiz
vahokazo). Bu holda o’quvchilarda natural sonlar qatori haqida to’g’ri tushuncha
Logotip
2. Men sonni aytaman, sizlar esa undan keyingi keladigan uchta sonni ayting (8, 59, 98, 387, 499 va boshqalar) 3. Men sonni aytaman sizlar esa shu sonning qo’shnilarini ayting (10, 100,200,350,400 va boshqalar) 4. 798 va 805, 849 va 860 sonlari orasidagi hamma sonlarni ayting 100 bilan 200,, 300 bilan 500, 100 bilan 1000 sonlari orasida nechta son bor vahokazo. Bolalalarning diqqatini tegishli sonlarning hosil bo’lishi hususiyatlariga qaratish, o’quvchilarni zarur umumlashtirishlariga olib kelish muhimdir, bunda ular mohiyatini tushinib olib faqat hotiraga emas balki shu bilimga tayangan holda yuzdan o’n mingacha bo’lgan sonlarni ketma ketligini va ularning aytilishini o’zlashtirib olishlar kerak. Natural qatordagi sonlarni hosil qilishda ruletkadan foydalanish muhim ahamaiyatga ega unda bolalar birdan mingacha bo’lgan har bir sonni ( 1 sm ga teng bo’limni birlik qilib olib) aniq ko’rishadi. Ruletka bo’lganda natural sonlar ketma ketligi tushunchasini shakllantiruvchi mashqlardan foydalanish mumkin: • Ruletkaning uzunligi 380 sm bo’lgan qismini ko’rsating. Unga (undan) 1 sm dan (10 sm dan 100 sm dan) qo’shib (ayirib) sanang. • Tasmaning uzunligi 400 sm bo’lgan qismini ko’rsating. Agar tasma 1 sm uzaytirilsa (qisqartirilsa) uning uzunligi qancha bo’ladi. • Ruletkada 489 va 500 sonlarini toping. Bu sonlarning qaysinisi katta. Qaysinisi kichik? Qancha kichik yoki katta? • 700 dan bitta kam sonni ayting va ruletkada ko’rsating; bu sinlar qatorining qayerida turadi? Unga nisbatan 700 soni qanday ataladi? • Misollarni og’zaki yechin va javobini ruletkada ko’rsating? 449+1, 850-1, 300-1, 599+1 O’quvchilar bu topshiriqlarni bajarishda o’nlik va yuzlik bo’limlarni o’rganishda olingan natural sonlar ketma ketligi haqida bilimlardan foydalanishlari muhimdir. Shuning uchun bolalar o’z javoblarini avval o’zlashtirilgan xulosalarga tayangan holda asoslashlari kerak ( sanoqda har bir keyingi son oldingisidan bitta ortiq; agar bir ayrilsa u holda sanoqda avvalgi deb ataluvchi sonni hosilqilamiz vahokazo). Bu holda o’quvchilarda natural sonlar qatori haqida to’g’ri tushuncha
shakllanadi  chunki ular 100 dan 1000 gacha bo’lgan sonlar qatori birdan yuzgacha
bo’lgan sonlar qatori kabi qurilishiga ishonch hosil qiladilar. 
Og’zaki nomerlashni o’rganish jarayonida o’quvchilar uch xonali sonlarning
o’nli tarkibini o’zkashtirib olishlari bu sonlar yuz o’n va birlarni sanash natijasida
hosil bo’lganini tushunib olishlari kerak. Sonlarni xona sonlaridan tashkil qilish
mashqlari shu maqsad uchun xizmat qiladi. (3 ta yuz 5 ta o’n  7  ta bir;  5 ta yuz  5
ta o’n;  2 ta yuz 3 ta birdan iborat sonni ayting va kvadratchalar hamda tasmachalar
yordamida  tasvirlang),  shuningdek  berilgan  sonlarni  xona  sonlariga  ajratishga
teskari amshqlar ham shu maqsad uchun hizmat qiladi. (725 sonida 420 305
sonlarida nechta yuz o’n va bir bor) 
Uch xonali sonlarning o’nli tarkibini bilish ushbu: 100+20, 100+5, 348-300,
348-40, 348-8, 100+20+5, 348-40-8,  vahokazo ko’rinishidagi qo’shish va ayirishni
bajarishda  qo’llaniladi   bular  nomerlashni  o’rganishda  kiritilgan  edi  va  avval
ko’rsatmali  qo’llanmalardan  foydalanib  bajariladi.   O’quvchilar  natijanigina
aytmasdan balki hisoblash usulini tushuntirishlari muhimdir. Masalan 200+5, 200-
bu 2 ta yuz 2 ta yuz bilan besh birlik 205 birlikni yoki 205 sonini tashkil etadi; 348-
40, 348- bu 3 ta yuz 4 ta o’n 8 ta bir, agar 4 o’n ayirilsa u holda 3 yuz 8 birlik ya’ni
308 soni hosil bo’ladi.
 Shunga o’xshash  topshiriqlarni bajarishda bolalar sondagi u yoki bu xona
birliklarining  umumiy  miqdorini  aytishni  o’rganishadi  (100  hammasi  bo’lib
nechta?  10 lar hammasi bo’lib nechta? Alohida birlar hammasi bo’lib nechta?)
Masalan, 684 sonida – yuzlar 6 ta, o’nlar 8 ta, birlar 4 ta. Agar hamma o’nlar ya’ni
yuzlar ichiga kirgan o’nlar ham sanalsa, u holda bu sonda 68 ta o’n ( 6ta yuzda 60
ta o’n va 8 ta alohida o’n, jami 68 ta o’n) bo’ladi. 684 sinida birlar 684 ta (6 ta
yuzda-600 ta bir, 8 ta o’nda – 80 ta bir, yana 4 ta alohida bir; hammasi bo’lib,
600+80+4= 684). 
Bolalar u yoki bu sonda hammasi bo’lib nechta bir (o’n) borligini tez va
hatosiz  aniqlay  olishlariga  erishish  kerak,  chunki  istalgan  xonadagi  birlarning
umumiy miqdorini ajrata olish ko’nikmasi ancha kichik birliklarda ifodalangan
sonlarni  ancha  yirik  birliklarda  ifodalangan  sonlar  bilan  almashtirish  uchun
zarurdir (3 so’m 20 tiyin= 320 tiyin, 785 tiyin= 7 so’m 85 tiyin, 6 m 05 sm =605
sm va hakozo), shuningdek ko’paytirish va bo’lishni bajarishda kerakdir. 
Logotip
shakllanadi chunki ular 100 dan 1000 gacha bo’lgan sonlar qatori birdan yuzgacha bo’lgan sonlar qatori kabi qurilishiga ishonch hosil qiladilar. Og’zaki nomerlashni o’rganish jarayonida o’quvchilar uch xonali sonlarning o’nli tarkibini o’zkashtirib olishlari bu sonlar yuz o’n va birlarni sanash natijasida hosil bo’lganini tushunib olishlari kerak. Sonlarni xona sonlaridan tashkil qilish mashqlari shu maqsad uchun xizmat qiladi. (3 ta yuz 5 ta o’n 7 ta bir; 5 ta yuz 5 ta o’n; 2 ta yuz 3 ta birdan iborat sonni ayting va kvadratchalar hamda tasmachalar yordamida tasvirlang), shuningdek berilgan sonlarni xona sonlariga ajratishga teskari amshqlar ham shu maqsad uchun hizmat qiladi. (725 sonida 420 305 sonlarida nechta yuz o’n va bir bor) Uch xonali sonlarning o’nli tarkibini bilish ushbu: 100+20, 100+5, 348-300, 348-40, 348-8, 100+20+5, 348-40-8, vahokazo ko’rinishidagi qo’shish va ayirishni bajarishda qo’llaniladi bular nomerlashni o’rganishda kiritilgan edi va avval ko’rsatmali qo’llanmalardan foydalanib bajariladi. O’quvchilar natijanigina aytmasdan balki hisoblash usulini tushuntirishlari muhimdir. Masalan 200+5, 200- bu 2 ta yuz 2 ta yuz bilan besh birlik 205 birlikni yoki 205 sonini tashkil etadi; 348- 40, 348- bu 3 ta yuz 4 ta o’n 8 ta bir, agar 4 o’n ayirilsa u holda 3 yuz 8 birlik ya’ni 308 soni hosil bo’ladi. Shunga o’xshash topshiriqlarni bajarishda bolalar sondagi u yoki bu xona birliklarining umumiy miqdorini aytishni o’rganishadi (100 hammasi bo’lib nechta? 10 lar hammasi bo’lib nechta? Alohida birlar hammasi bo’lib nechta?) Masalan, 684 sonida – yuzlar 6 ta, o’nlar 8 ta, birlar 4 ta. Agar hamma o’nlar ya’ni yuzlar ichiga kirgan o’nlar ham sanalsa, u holda bu sonda 68 ta o’n ( 6ta yuzda 60 ta o’n va 8 ta alohida o’n, jami 68 ta o’n) bo’ladi. 684 sinida birlar 684 ta (6 ta yuzda-600 ta bir, 8 ta o’nda – 80 ta bir, yana 4 ta alohida bir; hammasi bo’lib, 600+80+4= 684). Bolalar u yoki bu sonda hammasi bo’lib nechta bir (o’n) borligini tez va hatosiz aniqlay olishlariga erishish kerak, chunki istalgan xonadagi birlarning umumiy miqdorini ajrata olish ko’nikmasi ancha kichik birliklarda ifodalangan sonlarni ancha yirik birliklarda ifodalangan sonlar bilan almashtirish uchun zarurdir (3 so’m 20 tiyin= 320 tiyin, 785 tiyin= 7 so’m 85 tiyin, 6 m 05 sm =605 sm va hakozo), shuningdek ko’paytirish va bo’lishni bajarishda kerakdir.
 Og’zaki nomerlashni o’rganish jarayonida yozma nomerlashga  tayyorgarlik
ishi  boshlanadi.  Shu  maqsadda  ikki  xonali  sonlarni  yozma  nomerlash
takrorlanadi:  o’quvchilar  sonlarni  diktovka  ostida  yozishadi,  ular  ular  sonlar
qanday raqamlar bilan yozilganini va bu sonlardagi (67, 76, 60, 70, 100) har bir
raqam  nimani  anglatishini  tushuntirishadi;  birlar  o’ngdan  chapga  qarab
hisoblanganda birinchi o’rniga ular esa ikkinchi o’rniga yozilishi haqidagi qaoidani
takrorlashadi. 
Yozma nomerlashni o’rganishda uch xonali sonlar bolalarga oldindan tanish
bo’lgan raqamlar yordamida yozilishini, lekin har bir xona birliklari esa sondagi
o’zining aniq o’rnida yozilishini ko’rsatish kerak. 
 Namoyish qilish uchun nomerli jadvaldan (58 rasm) va yuzliklarni (100, 200,
300….900),  o’nliklarni  (10,  20,….90),  birliklarni  (1,  2,  ….9)  tasvirlovchi
kartonchalardan foydalanish ,aqsadga muvofiqdir.  Har bir o’quvchida shunday
kartochkalar  to’plami  bo’lishi  kerak.  (59  rasm).  Masalan  o’qituvchi  nomerli
jadvalda 567 sonini tasvirlashni taklif etsin. Partada o’tirgan o’quvchilar ham shu
sonni to’plamdan foydalanib tuzishadi.  Ular 500 sonini tasvirlovchi kartochkani
olishadi, uning ustiga 60 sonini tasvirlovchi kartochkani shunday qo’yishadiki, u
birinchi  sonning  yozuvdagi  ikkita  0  raqamni  bekitadigan  qilib,  7  raqamli
kartochkani qo’yishadi. So’ngra bu son tahlildan so’ng (unda nechta yuzlik, nechta
o’nlik, birlik bor; yuzliklar, o’nliklar birliklar o’ndan nechanchi o’rinda yozliladi.)
daftarlariga yoziladi. 940, 309, 800 sonlarning yozuvi ham ya’ni u yoki bu xona
(“xona”  atamasi  bolalarga  aytilmaydi)  birliklari  bo’lmagan  sonlar  ham  huddi
shunga o’xshash qarab chiqiladi. 
100
10
1
Bumashqlarasosidaquyidagixulosachiqariladi:
o’ngdanchapgaqarabsanagandabirliklar-
 
birinchi,
 
o’nliklarikkinchi,
yuzliklaruchunchio’rnigayoziladi;
 
agarsondao’nliklaryokibirliklarbo’lmasa,
uningo’rniganolyoziladi. 
Logotip
Og’zaki nomerlashni o’rganish jarayonida yozma nomerlashga tayyorgarlik ishi boshlanadi. Shu maqsadda ikki xonali sonlarni yozma nomerlash takrorlanadi: o’quvchilar sonlarni diktovka ostida yozishadi, ular ular sonlar qanday raqamlar bilan yozilganini va bu sonlardagi (67, 76, 60, 70, 100) har bir raqam nimani anglatishini tushuntirishadi; birlar o’ngdan chapga qarab hisoblanganda birinchi o’rniga ular esa ikkinchi o’rniga yozilishi haqidagi qaoidani takrorlashadi. Yozma nomerlashni o’rganishda uch xonali sonlar bolalarga oldindan tanish bo’lgan raqamlar yordamida yozilishini, lekin har bir xona birliklari esa sondagi o’zining aniq o’rnida yozilishini ko’rsatish kerak. Namoyish qilish uchun nomerli jadvaldan (58 rasm) va yuzliklarni (100, 200, 300….900), o’nliklarni (10, 20,….90), birliklarni (1, 2, ….9) tasvirlovchi kartonchalardan foydalanish ,aqsadga muvofiqdir. Har bir o’quvchida shunday kartochkalar to’plami bo’lishi kerak. (59 rasm). Masalan o’qituvchi nomerli jadvalda 567 sonini tasvirlashni taklif etsin. Partada o’tirgan o’quvchilar ham shu sonni to’plamdan foydalanib tuzishadi. Ular 500 sonini tasvirlovchi kartochkani olishadi, uning ustiga 60 sonini tasvirlovchi kartochkani shunday qo’yishadiki, u birinchi sonning yozuvdagi ikkita 0 raqamni bekitadigan qilib, 7 raqamli kartochkani qo’yishadi. So’ngra bu son tahlildan so’ng (unda nechta yuzlik, nechta o’nlik, birlik bor; yuzliklar, o’nliklar birliklar o’ndan nechanchi o’rinda yozliladi.) daftarlariga yoziladi. 940, 309, 800 sonlarning yozuvi ham ya’ni u yoki bu xona (“xona” atamasi bolalarga aytilmaydi) birliklari bo’lmagan sonlar ham huddi shunga o’xshash qarab chiqiladi. 100 10 1 Bumashqlarasosidaquyidagixulosachiqariladi: o’ngdanchapgaqarabsanagandabirliklar- birinchi, o’nliklarikkinchi, yuzliklaruchunchio’rnigayoziladi; agarsondao’nliklaryokibirliklarbo’lmasa, uningo’rniganolyoziladi.