1000 ichida va koʻp xonali nomanfiy butun sonlarni nomerlashga oʻrgatish
metodikasi.
Mashgʻulot maqsadi: Talabalarning boshlang‘ich sinflarda nomanfiy butun
sonlarni yuz, ming ichida nomerlashga o‘rgatish metodikasi boʻyicha olgan
bilim, ko‘nikma, malaka va kompetensiyalarini mustahkamlash, mavzu
yuzasidan o‘rganilgan malaka talablarini amaliyotga tadbiq etishni o‘rgatish.
Mashgʻulot materiallari: “Boshlangʻich sinflarda matemalika o‘qitish
metodikasi” darsligi, 1-2-3-4-sinf matematika darsligi, tarqatma materiallar,
AKT va boshqalar.
Tayanch tushunchalar: nomerlash, tayyorgarlik davri, yuzlik konsentri,
minglik, bilim, ko‘nikma, malaka, kompetensiya, bosqich, didaktik o‘yin,
matematik diktant, og‘zaki, yozma, usul, hisoblash, ketma-ketlik.
Amaliy ishlash uchun topshiriqlar:
1. Boshlang‘ich sinflarda nomanfiy butun sonlarni yuz ichida nomerlashga
o‘rgatish metodikasi.
2. Boshlang‘ich sinflarda nomanfiy butun sonlarni ming ichida nomerlashga
o‘rgatish metodikasi.
3. Mavzuga doir didaktik topshiriqlar.
Boshlang‘ich sinflarda nomanfiy butun sonlarni ming ichida nomerlashga
o‘rgatish metodikasi. Uch xonali sonlarni raqamlash. 1000 ichida sonlarni
raqamlashni oʻrganish natijasida oʻquvchilar quyidagi bilimlar, malakalar va
koʻnikmalarni egallab olishlari kerak: 1. 1000 ichida sonlarning nomlarini bilish,
sonlar qatoridagi har bir navbatdagi sonning qanday hosil boʻlishini, har bir
berilgan son bevosita oʻzidan oldin keladigan sondan qancha kattaligini va
oʻzidan bevosita keyin keladigan sondan qancha kichikligini tushunishi; 2. Har
bir sonning sonlar qatoridagi oʻrnini bilishi; 3. Raqamlarning oʻrin qiymatini
bilgan holda sonlarni oʻqishi va yoza olishi; 4. Sonlarning xona tarkiblarini
bilganlikdan foydalanib, ikkita sonni ularning sonlar qatoridagi olgan oʻrinlari
boʻyicha taqqoslay olish 5. Sonni uning xona qoʻshiluvchilarining yigʻindisi
bilan almashtira olishi; 6. Sonlarning natural ketma-ketligi va oʻnli tarkibini
bilganlik asosida sonlarni qoʻshishi va ayira olishi; 7. “Uch xonali son”,
“uchinchi xona birliklari” atamalarini bilishi lozim.
1000 ichida sonlarni raqamlashni oʻrganishda oʻqituvchining asosiy vazifasi
oʻquvchilarni quyidagilarga oʻrgatishdan iborat: 1. Ming ichida sonlarni
nomerlashni oʻrganishda tayyorlash ishi. 2. Ming bilan tanishtirish. 3. Og‘zaki
nomerlash. 4. Yozma nomerlash. 1000 ichida sonlarni nomerlshni o‘rganishga
tayyorgarlik ishini “Ming” bo‘limiga o‘tmasdan ancha oldin boshlash maqsadga
muvofiqdir. Uch xonali sonlarni nomerlashni o‘zlashtirish ikki xonali sonlarning
xosil bo‘lishi prinsiplarini va ikki xonali sonlarni yozishni tushunishga
asoslanadi, shuning uchun birinchi yuzlik sonlarini nomerlashni oldindan
takrorlash kerak, bunda og‘zaki mashqlarga quyidagicha mazmundagi 1-2 tadan
topshiriq kiritish lozim: 1. Xona birliklarini taqqoslah: o‘nlikda nechta bir bor?
Yuzlikda nechta o‘n bor? O‘n soni birdan necha marta katta? Yuz soni o‘ndan
necha marta katta? va hokazo. 2. Ikki xonali sonlarning o‘nli tarkibi: 4 o‘nl. va 6
birl.; 8 o‘nl. 5 birlikdan iborat son ayting va hokazo. 3. 1-100 sonlarining natural
ketma ketligi: 10 (20, 30 va hakozo) sonidan boshlab 1 tadan (3 tadan, 5 tadan, 7
tadan, 10 tadan) qo‘shing; sonlar qatorini davom ettiring 47, 48, 49….; sonlar
qatorida 9 (99) qo‘shnilarini ayting, bu sonlar qanday hosil bo‘ladi? Birinchi
yuzlik chegarasidan chiqadigan sonlarni aytish bo‘yicha quyidagicha mashqlarni
ham bajarish mumkin. a) sanashni davom ettiring: 66, 67,……,…; 70, 80, 90,
…,..96, 98, b) 34 dan keyin qanday son keladi? 134 sonidan keyinchi? 234
sonidan keyin-chi? 46 sonidan oldin qanday son turadi? 146 sonidan oldinchi?
346 sonidan oldinchi? 52 sonining qo‘shnilarini ayting; 152 sonining
qo‘shnilarini, 452 sonining qo‘shnilarini ayting?