Mavzu: 1800-1870- yillarda Hindiston
Darsning maqsadi
Ta’lim faqat so’z va o’rgatish bilan bo’ladi,
tarbiya esa amaliy ish va tajriba bilan bo’ladi.
Mohir pedagog har ikkisini teng olib boradi.
A.N. Farobiy
I. Darsning maqsadi:
a) Ta’limiy maqsad: O`quvchilarga 1800-1870-yillar Hindiston,
uning madaniyati, yashash sharoiti, aholisi, shaharlari va siyosati
haqida ma`lumot berish. ( FK-1)
b) Tarbiyaviy maqsad: O`quvchilarga mustaqil fikr yuritishni, olgan
bilimlarini hayot bilan bog`lay olishni, ilmiy dunyoqarashlarini
shakllantirish, estetik did axloqiy sifatlarini kasb-hunarga bo`lgan
qiziqishlarini tashkil toptirish ( TK-1)
v) Rivojlantiruvchi maqsad: Mustaqil ishlash va fikrlash orqali bilim
olishga, xotirani mustahkamlashga, tez fikrlashga o`rgatish, fanga
qiziqishini ortirish.
Qo’llanilgan kompetensiya: Xaritalardan amaliyotda foydalana olish(
TK-3), (FK-2)
II. Darsning turi: Amaliy, nazariy, aralash, noan`aviy, ananaviy.
III. Darsning usuli: Aqliy hujum, savol-javob, guruhlarda ishlash.
IV. Darsning jihozi: Darslik, ko’rgazmali qurollar, xarita, slayd,
kompyuter, elektron doska
V. Dars uchun talab etiladigan vaqt: 45 daqiqa:
Darsning texnik chizmasi:
Darsning borishi (reja):
1.Tashkiliy qism:
Salomlashish, sinf tozalikni aniqlash, o’quvchilar
davomatni aniqlanadi, sinfning darsga tayyorgarligi
aniqlanadi, darsga tayyorgarlik ko`rish va yangi mavzu,
dars rejasi bilan o’quvchilarni tanishtarish. Darsda psixologik iqlim yaratish,
dars shiori va maqsadini e’lon qilish
1.1 darsda psixologik iqlim yaratish, dars shiori va maqsadini e’lon qilish Dars
shiori: Katta yutuqlarga faqat izlanish va yaxshi o’qish orqali erishamiz.
1.2 Siyosiy daqiqa o’tkaziladi
O`zbekiston va jahon mamlakatlarida bo`layotgan o`zgarishlar va
yangiliklar bilan tanishtrish.
Savol: 2020-yil qanday yil deb nomlandi?
Javob: 2020– yil – “Ilm ma’rifat va raqanki iqtisodiyot yilii” deb nomlandi.
Savol: 2019 – yilda qanday ishlar amalga oshirildii.
Javob: 2017-2021-yillarda O’zbekiston Respublikasining rivojlantirishning
5 ta ustuvor yo’naloshlari bo’yicha harakat strategiyasi amalga oshirildi.
- 2019- yil- Iqtisodiyotga faol investitsiyalar jalb qilinindi.
- Mahalliy sanoatni rivojlantirish orqali “kichik biznes” lar tashkil qilindi.
Dars bosqichlari
Vaqt
Tashkiliy qism.
3 daqiqa
Yangi mavzuni boshlashga hozirlik
12 daqiqa
Yangi mavzuni yoritish
14 daqiqa
Guruhlarda ishlash. Yangi mavzuni tahlil qilish
12 daqiqa
Darsni yakunlash
2 daqiqa
Uyga beriladigan topshiriqlar
2 daqiqa
- Aholini tabiiy gaz, elektr manbaidan unumli foydalanishga qaratildi.
- Sportga katta ahamiyat berilyapti va sport inshootlari qurildi
Sinf o’quvchilari 5 tashabbus bo’yicha o’quvchilar taqdimotini namoyish
etadilar.
Qollariga har bir o’quvchi tashabbus bo’yicha ko’rgazmalar bilan sahnaga
chiqadilar.
O’quvchilar 5 tashabbusni o’zbek va ingliz tilida aytadilar
1-o’quvchi 1. Increasing the interest of young people in music, arts, literature,
theater and other types of art;
2-o’quvchi. Enroll youth with sports, create the necessary conditions for this;
3-o’quvchi. The organization of effective use of computer technologies and the
Internet by the population and young people;
4-o’quvchi. Enhancing the spirituality of young people, a wider propaganda of
reading;
5-o’quvchi. Ensuring the employment of women.
Darsning oltin qoidalarini ishlab chiqish.
O’qituvchi o’quvchilarga darsning oltin qoidasini aytib o’tadi
1.2. Baholash mezonlari. “ Ofarin “, “ Barakallo “, “Harakat qil” so`zlari
yozilgan shakllar.
Sinf o’quvchilarini guruhlarga bo’lib olamiz
Guruhlarga bo’lishda 5 tashabbusdagi 4ta yo’nalishdan foydalanib nom
berdim.
1-guruh. Osiyo
2-guruh. Yevropa
3-guruh. Amerika
4-guruh. Afrika
II.O`tilgan
mavzu
yuzasidan
o`quvchilarning bilimlarini nazorat qilish. O’tilgan mavzuni takrorlashda
Assisment metodi va kim chaqqon metodlaridan foydalanamiz.
Assesment metodi
Test
Savol
Qachon Braziliya Portugaliyadan
mustaqil deb e’lon qilindi?
A. 1824
B. 1822
C. 1826
D.1810
Boliviya
davlati
kimning
sharafiga nomlangan?
Lotin
Amerikasiga
dastlab
ko'chib
kelgan
ispan
va
portugallarning avlodlari nima
deb yuritilgan?
A) kreollar
B) mulatlar
C) metislar
D) zanjular
Meksika
xalqi
ozodlik
kurashining shonli qahramonlari
kimlar edilar?
Qachon Meksika mustaqillikka
erishdi?
A) 1824-yilda
B) 1823-yilda
C) 1830-yilda
D) 1821-yilda
Venesuelada mustaqillik urushiga
kim rahbarlik qildi?
A) Xose Morelos
Argentinada mustaqillik uchun
qurolli
kurash
qachondan
boshlandi?
Qachon
Yangi
Granada
Venesuela bilan birlashdi?
B) Simon Bolivar
C) general Sukre
D) Xose San-Martin
Lotin
Amerikasi
xalqlarining
milliy
ozodlik
kurashida
"Xasloskor"
nomini
olgan
shaxsning
nomini aniqlang.
A) general Sukre
B) Xose Morelos
C) Xose San-Martin
D) Simon Bolivar
Qachon
Yangi
Granada
Venesuela bilan birlashdi?
Topshiriq
Kreollar, metislar va mulatlar. Ularning farqlarini ayting.
Kim bilag’on metodi
1. Lotin Amerikasi qay tariqa mustamlakaga aylangan edi?
2. Lotin Amerikasi mamlakatlarining milliy-ozodlik kurashi va uning
natijalari haqida nimalarni bilib oldingiz?
3. Mustaqillik yo‘lidagi urushlar natijasida tashkil topgan milliy
davlatlarning ro‘yxatini tuzing. Ularni xaritadan toping.
4. Bolivarning taqdiri nima bilan tugadi?
III. Yangi mavzu bayonining qisqacha mazmuni:
Buyuk Britaniya mustamlakachilik tartibi. Buyuk Britaniya hukmron
tabaqalari Yangi asrda ham Hindistonni butunlay o‘z mustamlakalariga
aylantirish siyosatini davom ettirdilar. Shu maqsadda, hukumat «Hindiston
ishlari bo‘yicha nazorat kengashi» tashkil etdi. Bu kengash Buyuk
Britaniyaning Hindistondagi mustamlakachilik siyosatining yo‘nalishlarini
belgilab borardi. Shuningdek, Buyuk Britaniya parlamenti Hindistonni
boshqarish to‘g‘risida qonun qabul qildi. Unga ko‘ra, «Ost-Indiya»
kompaniyasining Kalkutta shahridagi gubernatori Buyuk Britaniyaning
Hindistondagi barcha mustamlakalari general-gubernatori etib tayinlandi. Shu
tariqa
kompaniya
amalda
Hindistonni
boshqaruvchi
mustamlakachi
ma’muriyat apparatiga aylantirildi.
Buyuk Britaniya to‘qimachilik sanoati mahsulotlarining Hindistonda
sotilishi mahalliy to‘qimachilik hunarmandlarini xonavayron qildi. Chunki
ularning mahsuloti sifat jihatidan Buyuk Britaniya tovarlari bilan raqobat qila
olmasdi. Oqibatda, Hindistonning o‘n minglab to‘quvchilari ochlikka mahkum
etildi. «Ost-Indiya» kompaniyasi katta harbiy kuchga tayanar edi. U
hindlarning o‘zidan ham yollanma qo‘shin tuzdi. Bu qo‘shin askari sipohiy deb
atalardi. Qo‘shinga ingliz zobitlari qo‘mondonlik qilishardi. Hindistonda faqat
shu qo‘shingina hindlarning birdan bir uyushgan tashkiloti edi, xolos.
Kompaniya sipohiylarning Buyuk Britaniyaga so‘zsiz itoat etib, xizmat
qilishini istardi. Mustamlakachilar mahalliy aholining milliy his-tuyg‘ularini
hisobga olmasdilar. Oqibatda, mana shu yagona uyushgan, sipohiylardan iborat
harbiy kuch orasida ham mustamlakachilik tartiblaridan norozilik tobora
kuchayib bordi.
Sipohiylar
qo‘zg‘oloni.
Sipohiylar
qo‘zg‘olonining
boshlanishiga
bevosita turtki bo‘lgan sabab qo‘shinda patron bilan o‘qlanadigan miltiqning
joriy etilishi bo‘ldi. Yangi patronning usti yog‘langan qog‘oz bilan qoplangan
bo‘lib, miltiqni o‘qlashdan oldin qalin qog‘ozni tish bilan yirtib tashlash kerak
edi. Sipohiylar orasida qog‘oz po‘stloq ustiga surtilgan yog‘ sigir va cho‘chqa
yog‘ining aralashmasidan tayyorlangan, degan gap tarqalib ketdi. hinduiylik
dinida sigir muqaddas hisoblanadi va uning go‘shti iste’mol qilinmaydi. Hind
sipohiysi sigir yog‘i surtilgan patronni tishi bilan tishlashni o‘z dinining qattiq
tahqirlanishi, musulmon sipohiysi esa cho‘chqa yog‘i surtilgan patronni tishi
bilan tishlash islom dinining ongli ravishda tahqirlanishi (islomda cho‘chqa
go‘shti
harom
hisoblanadi) deb qabul qildi. Oqibatda, ular yangi patronni olishdan bosh
tortdilar.
Oxiri,
bu
hodisa
qo‘zg‘olon
ko‘tarilishiga
olib
keldi.
Qo‘zg‘olon 1857-yili boshlandi. Sipohiylar tez orada Dehli shahrini egalladilar.
Ular
shoh
saroyiga
bostirib
kirishdi,
Bahodirshoh
II
hind xalqini mustamlakachilarga qarshi qo‘zg‘olon ko‘tarishga chorlovchi
chaqiriqni imzolashga majbur bo‘ldi.
Qo‘zg‘olonning bostirilishi. Buyuk Britaniya Hindistonga qo‘shimcha
harbiy kuchlar yuborishga majbur bo‘ldi. Shundan so‘ng harbiy kuch ustunligi
Buyuk
Britaniya
bosqinchilari
tomoniga
o‘tdi.
Britaniya
qo‘shini
qo‘zg‘olonchilar
egallagan
shaharlarni
qamal
qilib, ularni shturm bilan egalladilar. Aholi o‘zini qahramonona himoya qildi.
Janglar ko‘chalarda olib borildi. Mustamlakachilar to‘plarni fillarga ortib,
Dehliga olib kirdilar va bu tadbir jang taqdirini hal qildi. Qo‘zg‘olonni
bostirish paytida dahshatli vahshiyliklar qilindi. Buyuk Britaniya askarlari
xotin-qizlar, bolalar va keksalarni ayashmadi. Asir tushganlarni bir joyga
to‘plangan olomon oldida to‘p og‘ziga bog‘lardilar va to‘pdan o‘q otib, parcha-
parcha qilib tashlardilar. 1858-yili Hindiston Buyuk Britaniya mulki deb e’lon
qilindi. Qo‘zg‘olonchilar tor-mor keltirilgan bo‘lsa-da, mustamlakachilar ba’zi
islohotlarni o‘tkazishga majbur bo‘ldilar. Chunonchi, yer egalarining soliqlarni
oshirishi taqiqlab qo‘yildi. Mahalliy roja (knyaz)larning o‘z yerlariga egalik
huquqi daxlsiz deb e’lon qilindi. «OstIndiya» kompaniyasi esa tugatildi.
Hindistonni boshqarish Britaniya ma’murlari qo‘liga o‘tdi.
Hindistonda ziyolilar qatlamining shakllanishi. Buyuk Britaniya
hukumati qo‘zg‘olondan zarur xulosalar chiqardi. Jumladan, hindlarning ilm
olishlariga yo‘l ochdi. Maktab, kollej va boshqa o‘quv yurtlari ta’sis etildi.
Hindlar Yevropa davlatlari universitetlarida ham ta’lim olish imkoniga ega
bo‘ldilar. Shu tariqa mahalliy ziyolilar qatlami shakllana bordi. Yevropacha
ma’lumotga ega bo‘lgan hindlar davlat xizmatiga qabul qilina boshlandi. Ular
orqali ingliz tilining tarqalishi yanada kengaya bordi. Ingliz tilini o‘rgangan va
Britaniyada ta’lim olgan yoshlar orqali hind jamiyatiga Yevropaning ilg‘or
g‘oyalari kirib kela boshladi.
Shunday qilib, XIX asrning 70-yillarigacha Hindistonning iqtisodiy va
siyosiy
hayotida
muhim
o‘zgarishlar
yuz
berdi.
Sekinlik
bilan
bo‘lsa-da,
kapitalizm
rivojlandi.
Milliy-ozodlik
harakati
paydo bo‘lib, ingliz mustamlaka hukmronligiga qarshi kurash kuchaydi.
IV. Yangi mavzuni mustahkamlash:
BILIMINGIZNI
MUSTAHKAMLANG
Zinama- zina
Guruhlarga A3 formatdagi qog’oz berib ularga topshiriq beriladi. Berilgan
topshiriq bo’yicha ma’lumot yozadilar
1-guruhga:. Buyuk Britaniya mustamlakachilik tartibi
2-guruhga: Sipohiylar qo’zg’aloni
3-guruhga: Sipohiylar qo’zg’alonining bostirilishi
4-guruhga: Hindistonda ziyolilar qatlamining shakllanishi
Sardorlar bahsi
1. Hindistonda o‘rnatilgan Buyuk Britaniya mustamlakachilik tartiblari
haqida nimalarni bilib oldingiz?
2. Mustamlakachilar Hindistonni qay tariqa boshqardilar?
3. Sipohiylar qo‘zg‘olonining sabablarini tushuntirib bering.
4. Buyuk Britaniya hukumati qo‘zg‘olonni bostirish uchun qanday choralar
ko‘rdi va qo‘zg‘olonning tarixiy ahamiyati nimalardan iborat edi?
3-Ijodiy ish topshirig‘i.
Pirimqul Qodirovning «Yulduzli tunlar» romanidan «Agra. Yulduzlar
girdobi» qismini o‘qing va «Boburiylarning Hindiston tarixida tutgan o‘rni»
mavzusi bilan bog‘lab, daftaringizga matn tuzing.
V. Dars yakunini baholash va rag’batlantirish.
Sаvоllаringiz bormi?
1-topshiriq:
2-topshiriq:
Dars yakunida o’quvchilarda paydo bo’lgan savollarga o’qituvchi javob
beriladi. Darsda faol ishtirok etgan o’quvchilarga dars davomida berib borilgan
rag’bat kartochkalari jamlanadi va baholar e’lon qilinadi
VI. Uyga vazifa:
1) Mavzuni o`qib o`rganib kelish mavzu yakunida berilgan savol va
topshiriqlarni bajarish.
2) Yozuvsiz xarita bilan ishlash.
3) Mavzuga oid atamalarni yod olish
FOYDALANILGAN VA TAVSIYA ETILADIGAN ADABIYOTLAR
1. XTVning “Dars Muqaddas” metodik tavsiyasi, - T.: 2011 yil 15 oktabr.
2. Muhammadjonov A. O‘zbekiston tarixi. 7-sinf uchun darslik. – T .: Sharq,
2013.
3. R. Farmonov, U.Jo’raev, Sh Ergashev. va boshqalar. Jahon tarixi. 8 – sinflar
uchun darslik. –T.: Cho‘lpon, 2019
4. Jahon tarixining muhim sanalari- T: O’zbekiston, 2011
FOYDALANILGAN VA TAVSIYA ETILADIGAN INTERNET
SAYTLARI
1. www.press-servis.uz
2. www.lex.uz
3. www.uzedu.uz
4. www.ziyonet.uz
5. www.referat.uz
6. www.e-tarix.uz
7. www.kitob.uz
E’tiboringiz
uchun
rahmat !