1917-1991 yillarda O‘zbekistonda ta’lim tizimi va pedagogik fikrlar rivoji. Mustaqil O‘zbekiston ta’lim tizimi. Mustaqillik yillarida pedagogik fikrlar rivoji.
Yuklangan vaqt
2024-09-27
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
31
Faytl hajmi
49,1 KB
1917-1991 yillarda O‘zbekistonda ta’lim tizimi va pedagogik fikrlar rivoji.
Mustaqil O‘zbekiston ta’lim tizimi. Mustaqillik yillarida pedagogik fikrlar
rivoji.
Reja:
1.
Turkiston o’lkasida ta’lim siyosati (1917-1924 yy).
2.
1924-1945 yillarda ta’lim va pedagogika fani va 1945-1991
yillarda O’zbekistonda ta’lim tizimi va pedagogika fani rivoji.
3.
1945-1991 yillarda hunar-texnika va oliy ta’lim tizimi. Siddiq
Rajabov hayoti va faoliyati hamda uning pedagogika fani rivojiga qo’shgan
hissasi.
4.
Mustaqil O’zbekistonda ta’lim sohasida amalga oshirilgan
islohotlar.
5.
O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, “Ta’lim to’g’risida”gi
Qonun va “Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi” – Respublikamizda ta’lim-
tarbiyani tashkil etish va kadrlar tayyorlashning huquqiy asosi sifatida.
6.
Mustaqillik yillarida pedagogik fikrlar rivojining asosiy
yo’nalishlari.
7.
I.A.Karimov asarlarida jamiyat rivojining ma’naviy-axloqiy
negizlari va yuksak ma’naviyatli shaxsni shakllantirishga doir kontseptual
fikrlarning ifoda etilishi.
Turkiston o’lkasida ta’lim siyosati (1917-1924 yy). 1917 yilgi fevral
voqealari va oktyabr davlat to’ntarishidan so’ng Markaziy Osiyo xalqlarining
hayotida – ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy, ma’naviy-mafkuraviy, jumladan xalq maorifi
sohalarida keskin o’zgarish yuz berdi.
Turkiston o’lkasida milliy demokratiya vakillari, mashhur ma’rifatparvar
ziyolilar tomonidan yangi usuldagi maktablarning keng tarmog’ini yaratish, maktab-
maorif borasida zudlik bilan islohotlarni amalga oshirish yuzasidan bir qator takliflar
ilgari surildi.
Ammo O’zbekiston xududida ma’naviyat va madaniyat 1917 yildan boshlab
murakkab vaziyatni boshdan kechirdi, jiddiy to’siqlar va buzg’unchiliklarga uchradi.
Turkistonni qizil imperiya mustamlakasiga aylantirishga kirishgan bolsheviklar
siyosati va amaliyotini xalq ommasi, milliy ziyolilar qabul qilmadilar.
Milliy ziyolilar va arboblarning faoliyati keng tus oldi, chuqur ijtimoiy-
madaniy mazmun kasb etdi. Jadid ziyolilar, ijod ahli bo’lmish Munavvar Qori,
Maxmudxo’ja Bexbudiy, Sadriddin Ayniy, Fitrat, CHo’lpon, Abdulla Qodiriy,
Abdulla Avloniy, Hamza, G’ozi YUnus, Xurshid va boshqalar bilan bir qatorda XX
asr bo’sag’asida tug’ilgan iste’dodli yoshlar Mashriq YUnusov (Elbek), Naim Said,
Rafiq Mo’min, Mahmud Xodiev (Botu), Baxrom Xaydariy va boshqa qator ziyolilar
madaniyat, maorif soxalarida jonbozlik qildilar, ijtimoiy yo’naltirilgan ijod bilan
shug’ullandilar.
Milliy madaniyatimizning eng qadimgi va yirik markazi bo’lgan Samarqandda
mashxur ma’rifatparvarlar Maxmudxo’ja Bexbudiy, Abdurauf Fitrat, Akobir
SHomansurzoda, Said Axmad (Vasliy), Saidaxmadxo’ja Siddiqiy, Mardonquli
SHomuhammadzoda zudlik bilan maktab islohotini amalga oshirish fikri bilan
maydonga chiqdilar. Ular 1917 yil aprel oyidan boshlab chiqayotgan “Hurriyat”
gazetasi sahifalarida yangi usuldagi maktablarning keng tarmoqlarini yaratish
zarurligi hakidagi fikrni ilgari surdilar. “Anjumani maorif” jamiyatining
mablag’lariga “Rushdiya” maktabi ochildi, unda bepul o’qitilar edi. Abdurauf Fitrat
bilan Kamol Shams bu maktabda o’quvchilarga islom diniy ta’limotini, islom
tarixini, musulmon huquqini, turk, arab va fors tillarini, arifmetika, geometriya,
geografiya, tabiatshunoslik, tarixni o’kitar edilar. Yoz faslida Samarqandning o’zida
tanikli ma’rifatparvar, shoir va dramaturg Hoji Muin Shukrullo “Tarbiyat” maktabini
ochdi.
1918 yilning yozida Samarqandda “Musulmon o’qituvchilari uchun pedagogik
kurslar” ochildi. O’sha yilning kuzida Toshkentda Toshkent uezdining tub erli
axolisi uchun maktab o’qituvchilari kurslari ochildi. 1918 yil 9 aprelda Munavvar
qori uyida to’plangan jadidlar Turkiston Xalq dorilfununining musulmon bo’limini
tashkil etish maqsadida 9 kishidan iborat tashkilot komissiyasini tuzadi. Ular 22 kun
ichida musulmon bo’limi dasturlarini tuzadilar. Dorilfununning musulmon bo’limi
xam O’rus bo’limi kabi uch bosqichdan iborat bo’lishi belgilandi: yuqori bosqich —
dorilmuallimin (o’qituvchilar kursi, keyinroq oliy o’quv yurti) o’rta bosqich —
boshlang’ich maktablarni o’z ichiga olar edi. Xalq dorilfununi tarkibining bu shaklda
bo’lishi sharoitning o’zidan kelib chiqqan xolda zamonaviy bilim va savodxonlikka
extiyojdan tug’ilgandi. O’sha yilning 3 mayida dorilfunununning Musulmon bo’limi
raxbariyatiga saylov bo’lib, unda Munavvarqori rais (rektor), Iso To’xtaboev
birinchi muovin, Burxon Habib ikkinchi muovin, Abdusamid qori Ziyobov
xazinador, Muxtor Bakir sarkotib bo’lib saylandi. 13 may (yakshanba) kuni
Toshkentning eski shaxar qismida Vikula Morozovning sobiq do’koni binosi
(hozirgi o’zbek yosh tomoshabinlar teatri)da musulmon aholi uchun “Xalq
dorilfununi” ochiladi. Bu bo’lim tez orada o’ziga xos yirik bilim maskaniga aylandi.
Dastlab 9 ta boshlang’ich maktab ochish mo’ljallangan bo’lsa-da, axoli ehtiyojiga
ko’ra, ularning soni 24taga etdi. Dorilfununning musulmon bo’limi 15 demokratik
tashkilot vakillari uyushgan 45 kishilik kengash tomonidan boshqariladi. Undaga
muallimlar soni 18 nafarga etadi.
1918 yil 2 iyun kuni sobiq seminariya binosida dorilfununining o’zbeklar uchun
maxsus o’qituvchilar tayyorlovchi bo’limi – “Dorilmuallimin” ochildi. Unda Fitrat
ona tilidan: Kamol Shams arifmetika va geometriyadan, Haydar Shavqiy gigiena,
gimnastika va nemis tilidan, Rahimboev arifmetikadan, Abdurahmon Ismoilzoda
san’atdan, Rizaev madaniyat tarixi va siyosiy iqtisoddan, Munavvarqori ona tilidan
dars berishadi. Bu bo’limning ochilish marosimida Munavvarqori nutq so’zlab,
inson ma’rifatli bo’lib, ko’zi ochilmaguncha vijdoni uyg’onmasligini, vijdon
uyg’onmasa na o’zini, na xalqni erkin muhofaza qila olmasligani, bu imonsizlik
ekanini mutafakkirona noziklik bilan ifoda etadi.
Munavvar Qori ovro’pacha usuldagi bunday xalq dorilfununi tashkil etish
bilan bir qatorda, mavjud madrasalarni isloh qilish va ularda dunyoviy fanlar o’qitib,
milliy ziyolilar tayyorlash g’oyasini xam ilgari suradi. Bu qarashlarini – u 1923 yil
iyunda Toshkentda bo’lib o’tgan xalq maorifi mudirlari qurultoyidagi ma’ruzasida
bayon etgan, 1923 yilda bu yangi usulda 30dan ortiq madrasa va eski maktablarda
talabalar o’qitilganligi ma’lum.
Munavvarqori 1922 yildan Turkiston maorif noziri, keyin esa Toshkentning
eski shaxar maorif bo’limi muboshiri (inspektori) bo’lib ishladi, o’sha yili 23-25
martda bo’lib o’tgan II Umumturkiston maorif xodimlari qurultoyida ishtirok etib,
maktab bo’limiga a’zolikka saylandi. Keyinchalik Alisher Navoiy nomli ta’lim-
tarbiya bilim yurtida va turli maktablarda o’zbek tili va adabiyotidan dars berdi.
Do’stlari va shogirdlari Qayum Ramazon va Shorasul Zunnun bilan hamkorlikda uch
bo’limdan iborat “O’zbekcha til saboqlari” kitobini (1925 yil) nashr ettirdi.
Xalq ta’limining iste’dodli tashkilotchilari Abduqodir Shakuriy, Ismatulla
Raxmatullaev, Isxoqxon Ibrat, O. Dadaxujaev, Abdulla Mustaqov, Xodi Fayziev,
Ashurali Zoxiriy, Sobirjon Raximov, Shokirjon Raimiy, Qori Niyoziy, Sayd Rizo
Alizoda, To’xtanazar Shermuhamedov, Rafiq Mo’min va boshqalar katta pedagogik
ish olib bordilar. Maktablar soni o’sdi. 1918 yil boshida 330 taga, 1920 yilda
Farg’ona, Sirdaryo, Samarqand viloyatlarida 1405 taga etdi. Tashkil bo’lgan
maktablar, ayniqsa, qishlok joylarida va tumanlarda asosan 1-2 boshlang’ich
sinflardan iborat edi. Keyinchalik yuqori sinflar paydo bo’lib bordi. Bunday
tartibotdagi qizlar maktablari ham Toshkentda, Andijonda, Qo’qonda va boshqa
joylarda birin-ketin ochildi. Ayol muallimlar Solixaxon Muhammadjonova,
Muharrama Qodirova, Gulso’m Kopaeva, Fotima Burnasheva, Zebiniso Razzoqova,
Zaynab Sadriddinova, Maryam Sharipova va boshqalar ta’lim-tarbiya ishlarini olib
borganlar.
Keng doiradagi bilimdon ziyolilar qator maktablar faoliyatini namunali
darajaga ko’tardilar. 20-yillar boshida Samarqandda Abdulqodir Shakuriy (1875-
1943) mudirlik qilgan maktab, 1922 yilda Farg’ona shahrida Xusanxon Niyoziy
boshchiligida ochilgan ikkinchi bosqich maktab, qator boshqa maktablar shular
jumlasidan edi.
Milliy, jadid maktablari uchun darsliklar, o’qish kitoblarini ziyolilarimiz asr
boshidan yozib chiqarib keldilar. 1917 yildan maktablar sonining o’sishi, maorif
ijtimoiy darajasining ko’tarilishi darsliklarga talabni oshirdi. Pedagog, olim, davlat
arbobi Abdulla Avloniy 1917 yilda “Turkiy guliston yoxud axloq” asarini qayta
nashr qildi, shuningdek “Maktab gulistoni” o’qish kitobini, ikki jildlik “Adabiyot
yoxud milliy she’rlar” kitoblarini yaratdi va chop etdi. 1920 yildan Toshkentdagi
o’lka bilim yurtida, so’ngra o’zbek xotin-qizlar bilim yurtida mudirlik kladi.
Fitrat 1917 yilda «O’quv» kitobini, 1919 yilda SH.Raximiy va Q.Ramazon
bilan birga «Ona tili» darsligini, so’ngra «Imlo masalalari» kitobini yozib chiqardi.
1917 yildayoq Sayd Rizo Alizoda birinchi sinflar uchun «Birinchi yil» o’qish
dasturini ishlab chiqdi. Shokirjon Raximiy 1919 yilda birinchi alifbo – “Sovg’a”,
1922 yilda «O’zbek alifbosi» darsliklari va boshqa o’quv qo’llanmalarini chiqardi.
1918 yildan u Toshkentda maktab mudiri bo’lgan.
Buxoro va Xorazm respublikalarida ham maktablar, ta’limtarbiya maskanlari
ochildi. Aholining bolalarni o’qitishga, ilm-ma’rifatga ishtiyoki kuchayib borgan,
bunday talablar katta yig’inlarda yangragan. Ammo xo’jalikning parokandaligi,
sun’iy to’siqlar oqibatida 20-yillar boshida maktablar soni qisqardi, darsliklar
yozish, nashr qilish to’xtadi. 1922 yilga kelib Turkistonda bolalarning 25 foizi
maktablarga jalb qilingan edi. Buxoro respublikasida 1921 yilda 175 ta yangi
maktab, 11 ming o’quvchi bor edi. Lekin 1924 yil o’rtalariga kelib maktablar 69,
o’quvchilar 3563 tani tashkil qildi. Xorazmda 40 ta umumta’lim maktablari va
internatlarda 2600 bola ta’lim-tarbiya oldi. O’zbekiston Respublikasi tashkil
bo’lganida turli bosqichdagi 1500 ta maktab bo’lib, ularda 116 ming o’quvchi o’qir
edi.
Tashkil bulayotgan maorif tizimi, boshqa soxalar uchun o’qituvchilar,
mutaxassislar tayyorlash choralari ko’rildi. Toshkentning Yangi shaharida 1918
yilda Turkiston davlat universiteti, sharqshunoslik instituti, konservatoriya,
texnikumlar ochildi. 1920 yilda universitetga Rossiyadan pedagog-professorlar,
kitoblar, o’quv qurollari etkazib kelindi. Bu maskanlar inqilobiy sinfiylik tamoyili
bilan ishladi. Universitetning tayyorlov-ishchilar fakulteti (rabfak)da kambag’al
tabaqaga mansub kishilar o’qigan. Erli xalqlar vakillari ularga kam katnagan.
Toshkentning Eski shaharida, Qo’qon va boshqa shaharlarda muallimlar
tayyorlash kurslari, 1920 yildan 7 ta dorilmuallimin (inpros), bir nechta bilim yurtlari
faoliyat ko’rsatdi. 1925 yilga kelib O’zbekiston qishloqlarida 2748 muallimlar ishlab
turgan yoki 3-4 marta o’sgan.
1924 yilda Qo’qon bilim yurtini 13 ta yigit-qizlar bitirib chiqdi. Unda
keyinchalik O’zbekiston Fanlar akademiyasining birinchi prezidenta Qori-Niyoziy
dars berdi, bitirganlardan akademiklar, yirik fan va madaniyat arboblari etishib
chiqdi.
Chet mamlakatlar bilan madaniy aloqalar, yoshlarning o’qib kelishlari XX asr
boshlaridan kengayib bordi va keyinchalik ham davom etdi. Buxoro respublikasi
hukumati tashabbus ko’rsatib, bu ishga tashkiliy tus berdi. 1922 yilda Turkiston,
Buxoro va Xorazmdan 70 ga yaqin yoshlar Germaniyaga o’qishga junatildi. Buxoro
respublikasi hukumati Berlinda yotoqxona uchun bino sotib oldi, o’quvchilarni
moddiy ta’minlab turdi, ularning axvoli, o’qishlaridan ogoh bo’ldi. Yoshlarimiz
Germaniyaning turli o’quv yurtlarida muvaffaqiyat bilan o’qidilar, mutaxassislar
bo’lib etishdilar. Afsuski, o’z ona yurtiga qaytgan yigit-qizlarimiz mustabidlik
qatag’oniga uchradi.
1924-1945 yillarda ta’lim va pedagogika fani. Ma’lumki, 1924 yilda amalga
oshirilgan milliy davlat chegaralanishi natijasida mintaqa kartasi qaytadan tuzildi.
Shuni ta’kidlash lozimki, 20-30 yillardagi juda murakkab, siyosiy ijtimoiy va
ijtimoiy-iqtisodiy jarayonlar respublikaning milliy madaniyatiga har hil tarzda ta’sir
o’tkazdi, barcha sohadagi o’zgarishlarni qarama-qarshi tusga kiritdi va respublika
taraqqiyotining asosiy tendentsiyalari xamda yo’nalishlarini uzoq yillarga belgilab
berdi.
Respublika sharoitlarida madaniy taraqqiyotning zamonaviy rivojlangan
darajasiga o’tish xaddan tashqari katta qiyinchiliklarni yengish bilan bog’liq bo’lib,
keskin mafkuraviy kurash bilan birgalikda davom etib bordi. Shunday bo’lsada,
madaniyatni yangidan qurish jarayonlari tobora ustuvor tus oldi. Buning sabablari
avvalo o’zbek xalqining azaldan bilimga intilishi, madaniy merosni qadrlashida
ko’rinadi. Bundan tashqari oktyabr to’ntarishidan avval madaniy ishlar olib borgan
jadid deb atalmish ziyolilar xalqqa yordam berish uchun maorif sohasi, maktablarda
ishlab, o’z faoliyatlarini davom ettirdilar. Bu jarayonlar avvalo darslar ona tilida olib
boriladigan I (besh yillik ta’lim) va II (turt yillik ta’lim) bosqich maktablarni va
ularni darsliklar, o’quv qurollari bilan ta’minlash, maorif institutlari, o’qituvchilarni
tayyorlash kurslari va boshqalarni tashkil etishdan iborat bo’ldi.
1924-25 o’quv yilida respublika byudjetining 24 foizi xalq maorifi uchun
ajratildi. Bu maktab qurilishini tezlashtirishga imkon berdi. I va II bosqichdagi
umumta’lim maktablarining soni 1928-29 o’quv yiliga kelib deyarli 2,5 mingtaga
yetdi.
Shu bilan bir vaqtda katta yoshli aholi o’rtasida savodsizlikni tugatish
yuzasidan keng miqyosda kampaniya avj oldirildi. 1921-22 o’quv yilidayoq
respublikaning ko’pgina shaharlari va qishloq joylarida mingdan ortiq savod
maktablari, savodsizlikni tugatish kurslari va tarmoqlari faoliyat ko’rsatdi, ularda 50
ming kishi xat-savod chiqardi. Savodsizlikni tugatish ishi tiklash davrining dastlabki
yillarida kiyinchiliklarga duch keldi: o’qituvchilar, maktab binolari, asbob-jixozlar,
o’quv qo’llanmalari, pul mablag’lari etishmas edi. Biroq bu soha, garchi qiyinchilik
bilan bo’lsada, izga tusha boshladi, katta yoshli kishilarni o’qitish shakl va usullari
takomillashtirildi, savod maktablari tarmog’i birmuncha kengaytirildi, savodsizlikni
tugatuvchi mahalliy o’qituvchilar soni oshdi. Bu dastlabki yutuqlar keyingi yillarda
savodxonlikni oshirish yuzasidan avj olgan umumxalq harakatining debochasi
bo’ldi.
Hamza Xakimzoda Niyoziy, T.Shermuhamedov, T.N.Qori Niyoziy, Ergash
Komilov, Abdulqodir Nabixo’jaev, Rozi Nazarov, Muharrama Qodirova, Zebuniso
Polvonova, P.Qayumov, K.Abdurashidov va boshqalar yangi maktab yaratish, uni
rivojlantirish uchun faol kurashdilar hamda dastlabki o’qituvchilardan bo’lib
qoldilar.
Shu yillarda Markaz siyosiy rahbariyati sovet tuzumiga sodiq bo’lgan pedagog
kadrlarni ko’p miqdorda, tezkorlik bilan tayerlab, ular orqali aholini, ayniqsa, yosh
avlodni kommunistik g’oyalar asosida tarbiyalash maqsadida qarorlar va rejalar
ishlab chiqdi. Ularni og’ishmay amalga oshirish uchun zarur mablag’larni ayamadi,
bor ma’rifatchilarni hamda partiya, sovet, jamoat tashkilotlarining kuch-quvvatini
safarbar qildi.
Maktablarning pedagogik kadrlarga bo’lgan ehtiyojlarini qondirish uchun
pedagogika o’quv yurtlarining keng tarmogi yaratildi: texnikumlar, maorif
institutlari, o’quv yurtlari ochildi. Ularda jadal sur’atlar bilan ommaviy miqyosda
yangi o’qituvchi kadrlar yetishtirib chiqarildi. 20-yillarning oxirlariga kelib ularning
soni respublikada deyarli 5,5 mingtaga etib qoldi. Xalq maorifi rivojlanib bordi.
Xalqning bilimga bo’lgan intilishi kun-sayin kuchayib borishi natijasida
umumiy savodxonlik o’sdi, bu narsa millatning ma’naviy imkoniyatlari
yuksalishiga, ijodiy faoliyati ortib borishiga yordam berdi.
Shunday bo’lsada, bu jarayonlar partiyaning madaniy sohada zo’rlik ko’rsatishi
tufayli mushkulliklarga uchradi. Xalq maorifida bu narsa avvaliga milliy ta’lim
shakllari yoyiladigan sohalarni cheklab qo’yish, keyinchalik esa ularni butunlay yo’q
qilib yuborishda o’z aksini topdi. Chunonchi, 20-yillarning boshlarida sovet
maktablari bilan birgalikda eski usul maktablari, diniy tashkilotlar tomonidan
ta’minlab boriladigan vaqf maktablari va madrasalari ham ishlab turar edi. 1925
yilda O’zbekistonda 97 ta vaqf maktablari va 1,5 mingdan ortiq eski maktablar
bo’lib, ulardan 250 tasi yashirin holda ish olib borgan. Lekin sovet hokimiyatining
insonparvarlikka zid siyosati natijasida ular 1928 yilga kelib o’z faoliyatini amalda
tugatdilar.
Xalq ma’rifatining yuksalishi yo’lida hamon g’ov bo’lib turgan muammo
aholining savodxonligini oshirish bo’lib, savodsizlikka barham berish davr talabi
edi. Bu maqsadda ko’plab yangi savod maktablari va kurslar ochildi. Minglab aholi
savodli bo’ldi. Shuni aytish joizki, 1930 yili umumiy boshlangich ta’limning joriy
etilishi savodsizlik ko’lamlarini qisqartirishga yordam berdi. Ajratilgan mablag’lar
maktablar
maydonini
ancha
kengaytirishga,
ularning
moddiy
bazasini
mustahkamlashga imkon berdi. Umumiy ta’limni amalga oshirish uchun
o’qituvchilar, talabalar, ilm-fan xodimlari, yoshlar jamoalarining katta armiyasi
safarbar etildi. 30-yillarning oxirlarida umumiy yetti yillik ta’limni amalga
oshirishga kirishildi.
1940 yili respublikada barcha turdagi 5,5 mingdan ortiq umumta’lim maktablari
ishlab turdi, ularda 1,3 mln.ga yaqin bolalar o’qidi. Biroq bu davrda maktab
yoshidagi hamma bolalarni ham, ayniqsa, qishloq joylarida o’qishga jalb qilishning
imkoni bo’lmadi: maktab binolari, uskuna-jihozlar, o’qituvchilar yetishmas edi va
hokazo. Maktab ta’limi turli sohadagi bilimlarni egallab olgan, jamoat hayotiga faol
qo’shilib keta oladigan, oliy o’quv yurtlari va texnikumlarga kirib o’qiy oladigan
savodxon yoshlarni yetishtirib chiqarishni ko’paytirishga imkon bera oladigan jiddiy
islohotga muhtoj edi.
Afsuski, xalq ta’limiga buyruqbozlik nuktai nazaridan turib, ekstensiv ravishda
yondashish kuchayib bordi. Buning natijasida sifat muammolari chetga surilib,
miqdor ko’rsatkichlari birinchi o’ringa o’tdi. Ahvolni xo’jakursinga yaxshilash
orqasidan quvish jamiyatning madaniy holatiga yomon ta’sir o’tkazdi hamda oliy va
o’rta maktabga sezilarli darajada zarar yetkazdi.
Respublika taraqqiyotining manfaatlari xalq xo’jaligi va madaniyatining turli
sohalari uchun yuqori malakali mutaxassislar tayyorlashni tezlashtirishni talab qilar
edi. Tabiiyki, buni markaziy hukumat tushunardi, lekin unga O’zbekistonning xalq
xo’jaligi barcha tarmoqlarida sotsializm, marksizm-leninizm g’oyalari bilan
sug’orilgan itoatguy yuqori malakali mutaxassis kadrlar kerak edi, Shuning uchun
oliy o’quv yurtlarining ta’lim-tarbiya dasturlari, o’quv rejalari, qo’llanmalari va
hokazolari avvalo kommunizm printsiplariga asoslangan bo’lib, mutaxassislarni
4-5 yil muddat davomida partiya, sovet davlatiga sadoqatli bo’lish bilan birga
sinfiylik ruhida tarbiyalashga qaratilgan edi.
20-yillarning ikkinchi yarmida o’rta maxsus va oliy ma’lumotli kadrlar
tayyorlaydigan turli o’quv yurtlari ochildi. Davlat sinfiy tamoyilga amal qilib, bu
o’quv yurtlariga ishchi va dehqonlarning kirishi uchun sharoitlarni ta’minlab berdi.
Boshqa toifadagi odamlar bu o’quv yurtlariga kira olmas edi. Oliy o’quv yutlarida
o’qish uchun zarur bo’lgan umumiy ma’lumotni qisqa muddat ichida olish
maqsadida ishchi fakultetlari tarmogi yaratildi. Shu tufayli 20-yillarning oxiridayoq
respublikadagi oliy o’quv yurtlarida asosan ishchi va dehqonlardan iborat 4 ming
nafarga yaqin talabalar o’qir edi.
Mutaxassislar
tayyorlashda
RSFSR
va
boshqa
respublikalar
ham
O’zbekistonga yordam berdilar. 1927 yili faqatgina Rossiya Federatsiyasidagi oliy
va o’rta maxsus o’quv yurtlarida O’zbekistondan kelgan 300ga yaqin talabalar ta’lim
oldi.
O’rta Osiyodagi birinchi oliy o’quv yurti – 1918 yili ochilgan Turkiston davlat
universiteti – bu vaqtga kelib oliy ta’limning eng yirik markaziga aylandi.
Universitet mutaxassislar yetishtirib chiqarish sur’atlarini yildan-yilga oshirib bordi:
uni bitirib chiqgan kishilar soni 1928 yilga kelib 5 baravar ko’paydi. Ammo ular
orasida mahalliy xalq namoyandalari hamon kam sonni tashkil etardi.
Sanoat korxonalarining ishga tushirilishi, kolxozlar va sovxozlar tuzilishi,
yangi-yangi idoralarning paydo bo’lishi tegishli mutaxassislarga bo’lgan talabni
kuchaytirdi. Institutlar va texnikumlarga mutaxassislar etishtirib chiqarishni miqdor
jihatidan ko’paytirish vazifasi yuklandi, buning natijasida o’qish muddatlari ancha
qisqartirildi. Mavjud institutlar va texnikumlarning bazalarida yangi o’quv yurtlari,
jumladan, paxtachilik-irrigatsiya, politexnika, qishloq xo’jaligi, kon qidirish,
zooveterinariya, avtomobil yo’llari, to’qimachilik transport, tibbiyot institutlari va
boshqa institutlar ochildi. Pedagogik akademiya bazasida 1933 yili Samarqandda
O’zbekiston davlat universiteti (hozirgi SamDU) barpo etildi. 30-yillarning
oxirlarida respublikada 44 ming talaba o’qiydigan 30 ta oliy o’quv yurtlari va 98 ta
texnikumlar ishlab turdi. Institut va texnikumlarni bitirib chiquvchilarning soni bir
necha baravar ko’paydi. Bu yangi mutaxassislar xalq xo’jaligi safiga kelib qo’shildi.
Mutaxassis kadrlar tayyorlashda asosan ularning soni ko’paytirildi, sifatiga esa
e’tibor berilmadi. Institut va texnikumlarda mahalliy millat vakillari kam edi. Yuqori
malakali o’zbek professor-o’qituvchilari va o’zbek tilidagi darsliklarni tayyorlashga
harakat qilinmasdi.
20-30-yillarda xotin-qizlarning savodini chiqarishga katta e’tibor berildi,
ayollarning savodsizligini tugatish bo’yicha maxsus kurslar tashkil qilindi. 1926
yilda respublikadagi 82 ta savodsizlikni bitirish maktablarida 2700 xotin-qiz o’qigan
bo’lsa, 1936 yilda 186 ming ayol savodini chiqargan.
Kasb-hunar ta’limi tarmoqlariga xotin-qizlar keng jalb qilindi. Dastlab ayollar
orasidan savodsizlikni bitirish kurslari o’qituvchilari, bog’cha, yasli tarbiyachilari,
maktab o’qituvchilari tayyorlandi. Masalan, 1928 yilda Samarqand pedagogika
kursida 73 nafar ayol o’qigan. 1929 yilda o’ndan ortiq xotin-qizlar pedagogika va
meditsina texnikumlari mavjud edi. 1932 yilda respublika oliy o’quv yurtlaridagi
talabalarning 20 foizini o’zbek xotin-qizlari tashkil qilgan. 30-yillarda xalq
xo’jaligining barcha tarmoqlarida xotin-qizlardan yetishib chiqqan mutaxassislar
ishlay boshladi.
Urushning suronli yillarida respublika oliy o’quv yurtlari va texnikumlar o’z
faoliyatlarini davom ettirdilar. Katta qiyinchiliklarga qaramay, ular sanoat, qishloq
xo’jaligi, maorif, tabobat va boshqa sohalar bo’yicha malakali mutaxassislar
tayyorlab beradigan chinakam manba bo’lib qoldi. 1943 yidda respublikada 41 oliy
o’quv yurti (ularnng 12 tasi ko’chirib kelingan) va 52 o’rta maxsus bilim yurtlari
faoliyat ko’rsatdi. Urush yillari davomida ularda 20 mingdan ziyod oliy va o’rta
maxsus ma’lumotli mutaxassislar yetishtirildiki, bu xalq xo’jaligini yuqori malakali
kadrlar bilan ta’minlash imkonini berdi. Ular o’z navbatida samarali mehnat qilib,
fashizmni tor-mor keltirish ishiga munosib hissa qo’shdilar. Pedagogik kadrlar
tayyorlashga alohida e’tibor berildi, chunki urush davri sharoitlarida ularga ehtiyoj
ayniqsa sezilarli edi. Urush yillari O’zbekistonda barcha turdagi qo’shinlar uchun
zobit kadr va mutaxassislar ham tayyorlandi. Toshkeshtga piyodalar bilim yurti ham
ko’chirib keltirilib, respublikamizda joylashtirilgan bir necha harbiy bilim yurtlari,
oliy o’uv yurtlarining harbiy fakultetlarida, o’nlab turli kurslarda kadrlar tayyorlandi.
1945-1991
yillarda O’zbekistonda ta’lim tizimi va pedagogika fani
rivoji. Respublika aholisi madaniyatining o’sishida ta’lim nihoyatda muhim
ahamiyat kasb etadi. Ta’lim inson shaxsini har tomonlama rivojlantirish, qobiliyatini
yuzaga chiqarish, ijtimoiy va shaxsiy manfaatlarning bir-biriga payvasta bo’lib
qo’shilishiga yordam beradi. Ilmiy-texnikaviy, iqtisodiy va ijtimoiy taraqqiyotning
eng muhim vazifalarini hal qilish aholining bilim darajasiga bog’liq.
O’zbekistonda urushdan keyingi yillarda o’zbek xalqining sa’y-harakatlari
bilan ta’lim sohasida ma’lum yutuqlarga erishildi. 1940-41 o’quv yilidan 1970-71
o’quv yiligacha bo’lgan davrda umumta’lim maktablaridagi o’qituvchilar soni 2,5
baravar ortdi. Shunga yarasha umumta’lim maktablari tarmog’i ham kengayib bordi.
Biroq
iqtisodiyotdagi
qiyinchiliklar,
ma’naviy
va
madaniy
sohani
rivojlantirishdagi nuqsonlar ta’limga ham o’z ta’sirini o’tkazdi. Jumladan, ko’pgina
maktablar, ayniqsa, qishloq joylarda namunaviy loyihalarsiz qurildi, ko’pgina chala
ishlari bilan foydalanishga topshirildi. Qishloq maktablarining 75 foizga yaqini
vodoprovod,
kanalizatsiyaga,
yarmidan
ortig’i
markazdan
turib
isitish
moslamalariga ega emas edi.
Respublikadagi talay maktablar zarur jihoz, mebel, asbob-uskunalar bilan
yaxshi ta’minlanmasdi. Buning sababi xalq ta’limiga qoldiq printsipi asosida
mablag’ ajratilishida ko’rinardi. Fan, madaniyat va xalq ta’limiga sarf-harajatlar
byudjet mablag’ining atigi 2,7 foizini tashkil etardi.
O’zbekiston SSR Oliy Sovetining 1957 yil 1 oktyabrdagi sessiyasida
“O’zbekiston SSRda majburiy etti yillik ta’limni to’liq amalga oshirish to’g’risida”gi
qonunning qabul qilinishi maktablarda ta’lim tizimini takomillashtirishga qaratilgan
dastlabki qadam bo’ldi.
Yangi Qonunga ko’ra umumta’lim maktabi hamma uchun majburiy bo’lgan
kamchiliklar barham topmadi. Aksincha, maktab xaqiqiy hayotdan ajralib qoldi,
o’quvchilarga berilayotgan bilimlar fan-texnika taraqqiyoti darajasiga to’g’ri
kelmasdi. Shuning uchun xam 1959 yil martda O’zbekiston Oliy Soveti “Maktab
xalq ta’limi tizimini yanada rivojlantirish to’g’risida” yangi qonun qabul qildi.
Ammo, sovet mustabid tuzumiga xos bo’lgan boshlangan ishni oxiriga yetkazmaslik
odati bu gal ham muammoni hal qilish yo’lida to’g’anoq bo’lib xizmat qildi,
oqibatda xalq ta’limida ahvol o’zgarmadi.
O’zbekistonda maktabning turmush bilan bog’lanishini mustahkamlash
to’g’risidagi 1959 yilda respublika hukumati qabul qilgan qonunga asosan o’qishni
ishlab chiqarish bilan qo’shib olib borish talab etildi. Ushbu munosabat bildn o’n
yillik o’rta maktablar qayta tashkil etilib, o’n bir yillik o’rta maktablarga aylantirildi,
ularda o’quvchilar fan asoslari bilan birga ishlab chiqarish kasblarini ham o’rgana
boshladilar, O’quvchilarga kasb ta’limi berishga yuzlab korxonalar, xo’jaliklar jalb
qilindi, maktablarda minglab o’quv kabinetlari, laboratoriyalar, ustaxonalar, o’quv-
tajriba, yer uchastkalari tashkil etildi. Shunga qaramay, ishlab chiqarish ta’limini
maktablarda joriy qilish katta kiyinchiliklarga duch keldi. Korxonalar, xo’jaliklar bu
ishga tayyor emas edilar. Maktablarda ustaxonalarni zarur asbob-uskuna bilan
jihozlashga mablar yo’q edi. Mehnat ta’limi o’qituvchilari yetishmasdi. Buning
oqibatida islohot kutilgan natijani bermadi va majburiy kasb o’rganish bekor qilindi.
Bu davrda respublika maktablari o’qituvchi kadrlar bilan son jihatidan
yetarlicha ta’minlandi. Biroq oliy ma’lumotli pedagog kadrlar 60-yillarda
respublikadagi barcha o’qituvchilarning uchdan bir qismini tashkil qilardi, xolos.
Ayniqsa, qishloqlarda ahvol og’ir edi. Qishloq maktablarida fizika, matematika, rus
tili va chet tili o’qituvchilari yetishmasdi. Aksariyat hollarda o’qituvchilar o’z
mutaxassisligiga kirmagan fanlardan dars berardilar.
Sovetlar davrida maktablarning o’quv-tarbiya ishlarida katta nuqsonlar mavjud
edi. O’zbek tiliga davlat maqomi berilmaganligi, davlat idoralarida ish yuritish
asosan rus tilida olib borilganligi tufayli maktablarda ona tili chuqur o’rgatilmasdi.
Ona tilini o’rganishga ajratilgan dars soatlari rus tiliga ajratilgan dars soatlarining
yarmini ham tashkil qilmas edi. Yoshlar maktabni o’zbek adabiy tilining yozma va
og’zaki shakllarini puxta o’zlashtirmay, bitirib chiqib ketardilar. Shuningdek,
O’zbekiston tarixi va ma’naviy madaniyati ham maktabda deyarli o’rgatilmas edi.
Sovetlar davrida “SSSR tarixi” deb nomlangan, aslida Rossiya tarixidan iborat fan
o’qitilardi. Unga ilova sifatida “O’zbekiston SSR tarixi” bir necha soatgina o’qitilar,
ko’p hollarda bu kurs o’tilmay qolib ketardi.
Maktablarda iqtidorli bolalarni o’qitishga e’tibor berilmas edi. Maktab bolalari
qalbida ona-Vatan tuyg’usi, ulug’ allomalarimiz va ular qoldirgan ma’naviy meros,
o’z ona tili, urf-odatlari bilan faxrlanish hissi shakllantirilmasdi.
Maktablarda ayniqsa, ijtimoiy fanlarni o’qitish o’ta siyosatlashtirildi. Ko’zdan
kechirilayotgan davrda maorif sohasida erishilgan yutuqlar bilan bir qatorda,
yoshlarni milliy an’analar va ma’naviy madaniyat manbalaridan uzoqlashtirish
an’anasi ko’zga tashlanib bordi. Ta’lim va tarbiya ishlariga partiyaviylik va sinfiylik
printsiplari asosida yondashish yoshlarning umumbashariy, milliy-madaniy
qadriyatlarni, urf-odatlarni o’rganishiga to’sqinlik qildi.
70-yillarga kelib respublikamizda ijtimoiy sohada ro’y bergan kamchilik va
muammolar ta’limga ham o’z ta’sirini o’tkazdi. Shunday bo’lsada, bu borada katta
qadam tashlandi. O’zbekiston yalpi savodxonlar respublikasiga aylandi.
Umumta’lim maktablarida o’quvchilar soni va shunga yarasha maktablar soni ham
yildan-yilga ortib bordi, ularning soni 1985 yilga kelib 7000 dan ortiqni tashkil etdi.
Jamiyatdagi turg’unlik holatlari, ijtimoiy turmush sharoitining yomonlashuvi,
iqtisodiyotdagi kiyinchiliklar, ma’naviy va madaniy soha muammolari maorif
tizimiga ham jiddiy ta’sir o’tkazdi. Umumta’lim maktablarining ahvoli
yomonlashdi. Ayniqsa, 70-yillarda va 80-yillarning boshlarida respublikamiz
turmushining boshqa sohalarida bo’lgani kabi, xalq maorifi ishiga ham
dabdababozlik, haqiqatni bo’yab ko’rsatish hollari salbiy ta’sir qildi. Yaqin
o’tmishda keng yoyilgan ijtimoiy adolat printsiplarining buzilishi, dinimiz, milliy
g’ururimizning kamsitilishi yosh avlod tarbiyasiga ma’naviy zarar yetkazdi.
Ularning aksariyat qismida mudroqlik, hafsalasizlik, loqaydlik kayfiyatlari ko’proq
kuzatildi.
Yoshlarning zamonaviy texnologiyani yetarli o’zlashtirib olmaganliklari
sanoat, qishloq xo’jaligi, fan va madaniyatni yanada taraqqiy ettirishga xalaqit
berardi. Bunga asosiy sabab maorifning keng tarmoqli tizimi vujudga
keltirilmaganligi, o’qish-o’qitishda sifat o’zgarishining ro’y bermaganligida edi.
Masalan, 1980-81 o’quv yilida respublikamizda mavjud 7000dan ortiq umumta’lim
maktablarining 60 foizi nobop binolarda joylashgan, 700 tasi avariya holatida edi.
Ayniqsa, qishloq maktablarida ahvol og’ir bo’ldi. Ularning 75 foizga yaqini
vodoprovod va kanalizatsiyaga, yarmidan ko’prori markaziy isitish moslamalariga,
oshxona va sport zallariga ega emas edi. Joy tanqisdigi sababli 5800 ta maktabda
o’qish ikki smenada olib borilardi. Madaniy-ma’rifiy soha uchun resurslarni
taqsimlash «qoldiq» printsipida amalga oshirilganligidan maktablar uchun bino
yetishmasdi, ular jihozlar, yangi asbob-uskunalar bilan sust ta’minlangan edi. Bu
soha uzoq yillar davomida diqqat-e’tibordan chetda qolib keldi, hayotimizning eng
ortda qolgan sohalaridan biriga aylandi. Fan, madaniyat va xalq ta’limiga qilinadigan
sarf-xarajatlarni qo’shib hisoblaganda ular byudjet mablag’darining 2,7 foizidan
ortmas edi. Respublikamiz xalq ta’limi oldida turgan asosiy ta’lim-tarbiya ishlari
ko’p tomondan o’qituvchi kadrlar sifatiga bog’liq edi. 80-yillarning o’rtalariga
kelganda shaharlardagi kunduzgi umumta’lim maktablaridagi o’qituvchilarning 80
foizga yaqini oliy ma’lumotli edi. Qishloqlarda axvol birmuncha yomonroq bo’ldi,
ularda ma’lumotli pedagoglar yetishmas edi. Pedagoglar yetishmasligidan bir soha
o’qituvchisi boshqa fandan ham dars berishga majbur edi. Bunday hol o’quvchilar
bilimlari sifatiga salbiy ta’sir o’tkazdi. O’quvchilarning 3-4 oylab qishloq xo’jalik
ishlariga jalb etilishi ta’lim saviyasining pasayib ketishiga, bilimlarning sifati
qoniqarsiz ahvolga tushib qolishiga olib keldi.
1985-1990 yillar xalq ta’limi tizimida ayrim siljishlar ruy berdi. Ammo bu
davrda ta’lim va tarbiya sohasidagi ziddiyatli holatlar yanada keskinlashdi. Maktab,
o’rta maxsus va oliy ta’limda rivojlanishning ekstensiv yo’li o’z imkoniyatlaridan
to’liq foydalanib bo’ldi. O’qituvchi va talabalarning ijtimoiy faolligi ortgani sari
sovet ta’lim tizimining chirishi kuchaya bordi.
80-yillarning o’rtalaridan boshlangan xalq maorifidagi islohotlar mavjud
muammolarni xalq ko’zidan yashirishga o’rinishdan bo’lak narsa emasdi. Islohotdan
ko’zlangan maqsad «sovet tizimi»ni yuqori darajaga ko’tarish, mutaxassis va
o’quvchilar bilim saviyasini oshirish, ta’limni demokratlashtirishdan iborat edi.
Biroq mazkur maqsadga sovet mafkurasi va u olib borayotgan kommunistik
yondashuv asosida erishish mumkin emasdi. 80-yillarning o’rtalaridan boshlangan
islohotlar moddiy jihatdan ta’minlanmaganligi uchun ham oxiriga yetmadi.
Chunonchi, 1985-1990 yillarda O’zbekistonda 3693 ming o’quvchiga
mo’ljallangan yangi o’quv yurtlari talab qilingan holda, Markazning topshirig’i bilan
bu raqam 920 ming o’ringa tushirildi. Respublika qishloqlaridagi maktablarning 80
foizi esa moslashtirilmagan binolarda joylashgan edi.
1985 yilda respublika maktablarida o’quvchilar soni 2684 mingga yetdi. Bu
raqam 1990 yilga kelib 245 mingga kamaydi. Buning boisi o’qituvchilarni ijtimoiy
himoyalash, ularning obro’sini orttirishda davlat rasmiy siyosatidagi xato va
kamchiliklarda edi. 1985-1990 yillarda respublikadagi 14 pedagogika instituti va 38
o’rta maxsus bilim yurtlarida yiliga o’rtacha 17 mingdan yosh o’qituvchilar
tayyorlangani xolda, maktabda faoliyat ko’rsatuvchilar sonining muttasil kamayishi
ta’lim tizimi va hukmron mafkuradagi jiddiy cheklanganlik oqibatida yuz berdi.
1945-1991 yillarda hunar-texnika va oliy ta’lim tizimi. Urushdan keyingi
yillarda O’zbekiston sanoati uchun malakali ishchi kadrlar hunar-texnika bilim
yurtlarida va bevosita ishlab chiqarish jarayonida yakka tartibda hunar kurslarida
tayyorlandi. Respublikadagi xunar maktablari, temir yo’l, binokorlik o’quv yurtlari,
yirik korxonalar qoshidagi fabrika-zavod ta’limi (FZO) maktablari sanoatni ri-
vojlantirishga katta hissa qo’shdi. 1940-1955 yillarda xalq xo’jaligi uchun jami 143
ming malakali ishchilar tayyorlab berildi. Ishchi kadrlarga ehtiyoj yildan-yilga ortib
bordi. Malakali kadrlar tayyorlash ham o’sib bordi. 1966-1970 yillarda hunar-
texnika o’quv yurtlari xalq xo’jaligiga 172 ming nafar ishchilarni tayyorlab berdi.
Shu bilan birga, respublika hunar-texnika ta’limida katta kamchiliklar mavjud
edi. O’quv yurtlarida o’zbeklar va boshqa tub aholi vakillari, xotin-qizlar soni kam
edi. Korxonalarda turar joy va zarur maishiy sharoitlarning yo’qligidan yosh
ishchilarning ko’pchiligi ishlab chiqarishda o’rnashib qolmasdi. 1962 yilda oziq-
ovqat, engil, trikotaj, gaz va neft sanoatidagi o’zbek va boshqa yerli aholidan bo’lgan
ishchi va xizmatchilar soni 30 foizdan sal ortiqni tashkil qilardi. Mashinasozlik,
metall ishlash sanoati va og’ir sanoatning boshqa sohalarida o’zbek va mahalliy
millat vakillari soni juda oz edi. 1963 yili Toshkent asbobsozlik zavodidagi ishchi
va xizmatchilar orasida o’zbeklar va boshqa tub millat vakillari ulushi 20 foizni
tashkil etdi.
Sanoatni rivojlantirishning muhim omillaridan biri muxandis-texnik kadrlar
edi. Oliy va o’rta maxsus bilim yurtlari tayyorlovchi malakali mutaxassislar soni
ortib bordi. 1960-1970 yillarda sanoat, qurilish, transport va aloqa sohalari bo’yicha
oliy va o’rta maxsus o’quv yurtlaridagi talabalar soni 20 mingdan 63 mingga, ya’ni
3 baravardan ziyod ko’paydi.
Oliy maktabning asosiy vazifasi xalq xo’jaligi va madaniyatning barcha
tarmoqlari uchun yuqori malakali mutaxassis kadrlar tayyorlab berishdan iborat.
Urushdan keyingi yillarda respublika oliy o’quv yurtlari Markaz ko’rsatmasi,
dasturlari asosida o’quv-tarbiya ishlarini olib bordi. Bu davrda oliy maktabda
mutaxassis kadrlar tayyorlash son jixatdan o’sdi, lekin ularning sifati talab darajasida
bo’lmay keldi.
Talabalar doirasi ancha kengaydi. 1960-61 o’quv yilida O’zbekiston oliy
maktablarida 100 ming nafar talaba ta’lim olgan bo’lsa, 1970-71 o’quv yilida
ularning soni 230 mingga etdi. Bu davr ichida oliy maktab respublika xalq xo’jaligi
uchun etkazib bergan diplomli mutaxassislar soni 2, 5 baravar ortgan.
Oliy o’quv yurtlari soni 1940 yildagi 30 tadan 1970 yilda 38 taga ko’paydi.
Xalq xo’jaligining rivojlanishi yangi oliy o’quv yurtlarini ochishni talab qildi.
Urushdan keyingi yillarda Toshkent elektrotexnik aloqa institut, Toshkent avtomobil
yo’llari instituti, Andijon paxtachilik instituti, Andijon tibbiyot instituti, Andijon
tillar pedagogika instituti, Buxoro oziq-ovqat va engil sanoat texnologiya instituti,
Farg’ona politexnika instituti va boshqa oliy o’quv yurtlari malakali kadrlarga
bo’lgan talabni kondirdi. Maorif, sanoat, qurilish, transport, iqtisodiyot, qishloq
xo’jaligi, sog’liqni saqlash, san’at va boshqa soxalarda mutaxassis kadrlar
tayyorlandi.
Oliy o’quv yurtlaridagi professor va o’qituvchilar soni ham yildan-yilga oshib
bordi. Oliy maktablarda 1958 yili 5 ming ilmiy-pedagog xodim ishlagan bo’lsa, 1965
yilda bu son 8 mingtaga etdi. Oliy o’quv yurtlari olimlari O’zbekiston Fanlar
akademiyasi tizimidagi ilmiy-tadqiqot institutlari bilan ijodiy hamkorlikda fan,
iqtisodiyot va madaniyat taraqqiyoti uchun katta ahamiyatga ega bo’lgan talay ilmiy
ishlar, salmoqli asarlar yaratdilar.
Biroq oliy maktab ham totalitar tartibot ta’siridan chetda qolmadi. Buning
natijasida oliy maktabda qator salbiy hodisalar ruy berdi. Miqdoriy, yalpi
ko’rsatkichlar ketidan quvish, xalq xo’jaligi talab-ehtiyojlariga mos kelmaydigan
mutaxassisliklar bo’yicha o’qitish shular jumlasidandir. Oliy maktabning moddiy-
texnik bazasi ham juda zaif bo’lib qoldi.
Respublika oliy o’quv yurtlarida sirtqi va kechki ta’lim keng rivojlandi.
Ayniqsa, 1959 yilgi maktabning hayot bilan bog’liqligini mustahkamlash
to’g’risidagi qonun asosida ta’limning bu shakllari yanada kengaydi. Respublikaning
barcha institutlarida sirtqi va kechki bo’limlar ochildi.
1940 yilda sirtqi va kechki ta’lim tizimida o’qiyotgan talabalar respublika oliy
o’quv yurtlaridagi jami, talabalarning 20 foizini tashkil qilgan bo’lsa, 1966 yilda
ularning salmog’i 62 foizga etdi. O’sha vaqtda sirtqi va kechki bo’limlardagi
talabalarning soni jihatidan mamlakatimiz birinchi o’rinda deb maqtanish rasm
bo’ldi. Lekin bu aslida achinarli hol eli. Sirtqi va kechki bo’limlarda ta’lim olgan
talabalar ixtisosliklari bo’yicha yetarli nazariy bilimga ega bo’lmasdilar. Ular
ko’proq bilim olish uchun emas, diplom uchun o’qirdilar. Bu yillarda oliy o’quv
yurtlari va ular tayyorlagan mutaxassislar soni ko’paydi, biroq sifati pasaydi.
Respublika oliy o’quv yurtlarida ta’lim-tarbiya ishlari mafkuralashtirib
yuborilganligi sababli kunduzgi bo’limlarda o’qigan talabalarning ko’p vaqti
mutlaqo keraksiz bo’lgan ilmiy kommunizm, KPSS tarixi, siyosiy iqtisod, markscha-
lenincha falsafa, ilmiy ateizm kabi «fanlar»ni o’rganishga sarflanar edi. Bu hol
talabalarning asosiy ixtisosligi bo’yicha fanlarni chuqur, o’zlashtirishiga xalaqit
berardi.
Oliy maktablarda milliy kadrlar tayyorlash talab darajasida emas edi. Ko’p
fanlardan, ayniqsa, tabiiy fanlardan darsliklar rus tilida chiqarilgandi. Ularni o’zbek
tiliga tarjima qilishga ongli ravishda e’tibor berilmasdi. O’zbek talabalari rus tilidagi
darslik va qo’llanmalardan foydalanishga majbur edilar. Ayniqsa, qishloqlardan
kelgan, rus tilini bilmaydigan talabalar qiynalardilar. Ular ko’pincha rus tilida
o’qitiladigan fanlarni o’zlashtira olmay, o’qishni tashlab ketishga majbur bo’lardilar.
Bir amallab institutni bitirib chiqqan mutaxassislarning bilim darajalari past bo’lardi.
Institutlarda o’zbek guruhlarida rus tilida dars o’tish Markazning O’zbekistonda olib
borgan ruslashtirish siyosati natijasi edi.
70-yillarga kelib respublikamizda Respublikaning oliy va o’rta maxsus o’quv
yurtlari xalq xo’jaligi va madaniyat talablariga javob beradigan mutaxassislar
tayyorlashda muayyan natijalarni qo’lga kiritdilar. Yildan-yilga talabalar soni ortib
bordi. 1971-1975 yillarda oliy o’quv yurtlarini tug’allagan diplomli 182 ming nafar
mutaxassis kadrlar respublika xalq xo’jaligiga etkazib berildi. Oliy o’quv
yurtlarining soni 1985 yilda 42 taga etdi.
80-yillarning o’rtalarida respublika o’rta maxsus o’quv yurtlarida 282 ming
nafar o’quvchi ta’lim oldi. Bu har yili necha o’n minglab malakali mutaxassislar
bilan respublika xalq xo’jaligini ta’minlashga imkon berdi. Xalq xo’jaligining
boshqa sohalari uchun ham ko’plab mutaxassislar tayyorlandi. Masalan, 1970 yilda
oliy maktabni bitirganlar soni 334 mingni tashkil etgan bo’lsa, bu raqam 1990 yilga
kelib 508 mingga yetdi. Biroq bular faqat son ko’rsatkichlari edi, xolos.
Mutaxassislar saviyasi nuqtai nazaridan mamlakat boshqa davlatlardan ortda qolib
kelardi.
Siddiq Rajabov hayoti va faoliyati hamda uning pedagogika fani
rivojiga qo’shgan hissasi. Siddiq Rajabov 1910 yili 1-aprelda Qozog’iston
Respublikasining Avliyoota (hozirgi Taroz) shahrida tavallud topdi. U shu shaharda
to’liqsiz o’rta maktabni tugatib, 1926 yili Farg’ona pedagogika texnikumiga
o’qishga kiradi.Texnikumni 1930 yili tugatadi. Shu oraliqda, 1928-29 yillarda
Qashqadaryoning G’uzor tumanidagi olis bir qishlog’ida ochilgan maktabda
o’qituvchilik qiladi. 1930 yili Farg’ona pedagogika institutiga o’qishga kiradi.
Institutni tugatgach, 1934-37 yillarda O’zbekiston pedagogika fanlari ilmiy-tadqiqot
instituti aspiranturasida o’qiydi. 1935 yili yangidan ochilgan Nizomiy nomidagi
Toshkent Davlat pedagogika insitutining pedagogika kafedrasiga o’qituvchi qilib
ishga qabul qilinadi. Urush yillarida “Qizil O’zbekiston” gazetasining ma’sul kotibi
bo’lib ishlaydi.
Siddiq Rajabov 1947-1963 yillarda Nizomiy nomidagi TDPIning pedagogika
kafedrasi mudiri lavozimida, 1960-1966 yillarda esa O’zbekiston pedagogika fanlari
ilmiy-tadqiqot institutining direktori lavozimida ishlaydi. 1966 yili Nizomiy
nomidagi Toshkent Davlat pedagogika institutiga ishga qaytadi va shu institutning
umumiy pedagogika kafedrasiga 1990 yilgacha mudirlik qiladi.
S.Rajabov XIX asr va XX asr boshlarida Buxoroda maktab va maorif
taraqqiyoti bo’yicha ilmiy izlanishlar olib borib, 1941 yili nomzodlik
dissertatsiyasini himoya qildi. Siddiq Rajabov pedagogika fanlari bo’yicha
nomzodlik dissertatsiyasini himoya qilgan birinchi o’zbek olimidir. 1917-1957
yillardagi O’zbekiston maktablari tarixini o’rgangan olim, shu mavzuga
bag’ishlangan doktorlik dissertatsiyasini Moskvada himoya qildi va 1958 yili
birinchilardan bo’lib pedagogika fanlari doktori ilmiy darajasini oldi.
Olimning qalamidan chiqqan ilmiy maqolalarda yoshlarni insoniylikka,
mehnatga, vatanparvarlikka tarbiyalash mavzusi keng o’rin oldi. Pedagog-olim
birqancha
risolalarida
K.D.Ushinskiy,
L.N.Tolstoy,
N.K.Krupskaya,
A.S.Makarenko va H.H.Niyoziylarning pedagogik qarashlari va faoliyatlarini yoritib
berdi. 1960 yili unga professor ilmiy unvoni berildi.
1968 yili professor Siddiq Rajabov Pedagogika fanlari akademiyasining
akademigi bo’lib saylandi. S.Rajabov pedagogika sohasi bo’yicha O’zbekiston
Respublikasi tarixidagi yagona akademikdir.
Akademik Rajabov Sharq donishmandlarining pedagogik merosini o’qib-
o’rganish va keng ommaga tanitishda juda katta ishlarni amalga oshirdi. Ayniqsa,
o’zi boshi-qoshida yurib, 1986 yili rus tilida “O’zbek pedagogik fikrlar antologiyasi”
kitobini Moskvaning “Pedagogika” nashriyotida chop ettirishi O’zbekiston fanida
juda katta yutuq bo’ldi. Hamdo’stlik davlatlaridan birnechtasigina bunday salmoqli
pedagogik asarni chop ettira olganini hisobga olsak, Siddiq Rajabov pedagogika fani
tarixini beqiyos manbalar bilan to’ldirgan juda katta vatanparvar olimdir.
Olimning yana bir katta mehnati YA.A.Komenskiyning “Buyuk didaktika”
asarini rus tilidan o’zbek tiliga tarijima qilishni tashkil etishi bo’ldi. S.Rajabovning
mas’ul muharriligida professor Malla Ochilov bu kitobni tarjima qilib, 1975 yili
nashr ettiridi.
Siddiq Rajabov butun umri davomida pedagogika fanining rivojlanishiga
xizmat qildi. Olimning O’zbekistonda pedagogika fanining rivojlanishiga qo’shgan
eng katta hissasi, bu albatta, pedagogika oliygohlari talabalari uchun “Pedagogika”
darsligini chop ettirishi bo’ldi. Olim darslikning redaktsiyasini boshqardi, birnechta
qismlarini o’zi yozdi, 1962, 1966 va 1981 yillarda qayta-qayta to’ldirib, nashr ettirdi.
O’zining ilmiy-pedagogik faoliyati davomida olim yosh tadqiqotchilarga
hamisha yordam berib keldi. S.Rajabov o’zoq yillar davomida pedagogika fanlari
bo’yicha ilmiy daraja beradigan ixtisoslashtirilgan Kengashni boshqarib, nafaqat
O’zbekiston, balki Markaziy Osiyo davlatlari uchun ham olimlar tayyorlab berishda
juda katta xizmat qildi. Akademik Rajabov 7 nafar fan doktori, 130 nafar fan
nomzodini tayyorladi.
O’zbekistonda pedagogika fanining rivojlanishiga qo’shgan juda katta xizmati
uchun S.Rajabovga 1964 yilda“O’zbekiston Respublikasida xizmat ko’rsatgan fan
arbobi” unvoni berildi. Birqancha orden va medallar bilan taqdirlandi.
Mustaqil O’zbekistonda ta’lim sohasida amalga oshirilgan islohotlar.
Bugungi kunda, umumiy e’tirofga ko’ra, XXI asr globallashuv va chegaralarning
barham topish davri, axborot-kommunikasiya texnologiyalari va internet asri, jahon
maydonida va dunyo bozorida tobora kuchayib borayotgan raqobat asriga aylanib
borayotganini isbotlab berishga hojat yo’q, albatta.
Bunday sharoitda inson kapitaliga yo’naltirilayotgan investitsiya va
qo’yilmalarning o’sishini, hozirgi zamonda demokratik taraqqiyot, modernizatsiya
va yangilanish borasida belgilangan maqsadlarga erishishda eng muhim qadriyat va
hal qiluvchi kuch bo’lgan bilimli va intellektual rivojlangan avlodni tarbiyalash
vazifasini doimo o’zining asosiy ustuvor yo’nalishlari qatoriga qo’yadigan
davlatgina o’zini namoyon eta olishi mumkin.
Avvalo shuni ta’kidlash zarurki, bundan 15 yil oldin qabul qilingan, Kadrlar
tayyorlash milliy dasturi deb nom olgan Ta’lim sohasini isloh qilish dasturi
mamlakatimizda yangi jamiyat qurishning bosqichma-bosqich va tadrijiy rivojlanish
prinsipiga asoslangan iqtisodiy va siyosiy islohotlarning biz tanlagan «o’zbek
modeli» - o’z taraqqiyot yo’limizning ajralmas tarkibiy qismidir.
Ushbu dastur jiddiy izlanish va tadqiqotlarning, jahondagi taraqqiy topgan
ilg’or mamlakatlar tajribasini umumlashtirishning natijasi sifatida o’tmishda
majburan singdirilgan kommunistik mafkuraning qolip va andozalaridan butunlay
voz kechish, odamlarning, birinchi navbatda, unib-o’sib kelayotgan avlodning
ongida demokratik qadriyatlarni mustahkamlashga qaratilgan bo’lib, qisqacha
aytganda, bu dastur o’z fikriga, o’zining qarashlari va qat’iy grajdanlik pozisiyasiga
ega bo’lgan, har tomonlama yetuk va mustaqil fikrlaydigan shaxsni shakllantirishni
maqsad qilib qo’ygan.
Uzoq yillar davomida vujudga kelgan eski ta’lim tizimini tubdan qayta
qurmasdan va isloh etmasdan turib bu maqsadga erishish aslo mumkin emas edi.
Agarki O’zbekistonda aholining qariyb 35 foizini 16 yoshgacha bo’lgan
bolalar, 60 foizdan ziyodini esa 30 yoshgacha bo’lgan yoshlar tashkil etishini
hisobga oladigan bo’lsak, bu islohotlarning roli va ahamiyati o’z-o’zidan tushunarli
va ravshan bo’ladi.
Qabul qilingan dasturga muvofiq, mamlakatimizda 9+3 sxemasi bo’yicha 12
yillik umumiy majburiy bepul ta’lim tizimi joriy etildi. Yurtimizda amalga
oshirilayotgan modelning prinsipial xususiyati avvalo shundaki, umumta’lim
maktabidagi 9 yillik o’qishdan so’ng o’quvchilar keyingi 3 yil davomida
ixtisoslashtirilgan kasb-hunar kollejlari va akademik litseylarda tahsil olib, ularning
har biri umumta’lim fanlari bilan birga mehnat bozorida talab qilinadigan 2-3 ta
mutaxassislik bo’yicha kasb-hunarlarni ham egallaydi.
Ta’kidlash joizki, O’zbekistonda 12 yillik ta’lim barcha uchun majburiy va
bepul ekani qonunlarimizda belgilab qo’yilgan. Bu o’sib kelayotgan yangi avlodimiz
12 yillik majburiy ta’lim olish bilan birga aniq mutaxassislik va kasb-hunarga ega
bo’lishini taqozo etadi. Bu, ayniqsa, qizlarimiz uchun muhimdir. Biz bunda har qaysi
yangi tashkil bo’layotgan yosh oilada avvalo qizlarning o’zi tanlagan muayyan
mutaxassislikka, kasb-hunarga, hayotda o’zining mustaqil fikri va qat’iy
pozisiyasiga ega bo’lishi g’oyat muhim ahamiyat kasb etishini nazarda tutamiz.
Shuning uchun ham barcha zarur fanlar bo’yicha umumiy ta’lim beradigan
maktablardagi 9 yillik tahsildan keyin yoshlarimiz, ayniqsa qizlarimiz majburiy
tarzda kasb-hunar kollejlari va akademik litseylarda o’qishni davom ettirishi, ikki-
uchta zamonaviy mutaxassislik bo’yicha kasb-hunarlarga ega bo’lishi o’ta
muhimdir.
Mustaqillik yillarida ta’lim jarayonini yangicha talablar asosida tashkilqilish,
takomillashtirish bo’yicha olib borilgan jiddiy izlanishlar natijasida avvallari faqat
aholining umumiy savodxonligini ta’minlash bilan cheklangan ta’lim mazmuni
tubdan yangilandi.
MDH
davlatlari
ichida
birinchi
bo’lib
Davlat
ta’lim
standartlari
ishlab
chiqildi
va
joriy
etildi.
Amaliyot
jarayonida
ta’lim
turlariaro
uzviylikni,
uzluksizlikni
ta’minlash
maqsadida
o’quv
fanlari
bo’yicha
DTS hamda o’quv dasturlari takomillashtirilmoqda,muvofiqlashtirilmoqda.
Yurtboshimizning «Darsliklarda millat fikrining, millat tafakkuri va millat
mafkurasining eng ilg’or namunalari aks etishi kerak» degan g oyasidan kelib chiqib
darsliklarning yangi avlodi yaratildi. Samarali tashkil etilgan tizim asosida ularni
muntazam ravishda, ya’ni 2-3-sinflar uchun har 2 yilda, 5-9-sinlar uchun har 4 yilda
takomillashtirish, zarur nusxada yangitdan chop etib borish yo’lga qo’yildi.
Ta’lim muassasalarida 9875ta fizika, 9487ta kimyo laboratoriya xonalari,
9390ta biologiya xonalari tashkil etilib, zamonaviy o’quv-laboratoriya jihozlari bilan
to’ldirildi. Shuningdek, barcha ta’lim muassasalaridagi «Ma’naviyat va ma’rifat»,
kasbga yo’naltirish, chizmachilik, tasviriy san’at va rassomlik, chet tili xonalari
hamda faollar zali, tibbiyot xonasi, ma’muriy-metodik xona va barcha turar joylar
zamonaviy mebel va maxsus jihozlar bilan bekamu ko’st ta’minlandi.
O’n ikki yillik majburiy ta’limdan so’ng yurtimizdagi yoshlarning har biri, o’z
xohishiga ko’ra, bakalavr va magistr darajasini olish uchun oliy ta’lim
muassasalarida o’qishni davom ettirishi mumkin.
O’tgan yillar mobaynida ta’lim tizimini tubdan yangilash va isloh etish
bo’yicha miqyosi va ko’lamiga ko’ra ulkan ishlar amalga oshirildi. Qariyb 9,5 ming
yoki mamlakatimizda faoliyat ko’rsatayotgan maktablarning deyarli barchasi
yangitdan qurildi, kapital rekonstruksiya qilindi va zamonaviy o’quv-laboratoriya
asbob-uskunalari bilan ta’minlandi. O’quv jarayonini sifat va metodik jihatdan
butunlay yangilash bo’yicha ulkan chora-tadbirlar amalga oshirildi.
O’zbekistonda maktab ta’limi 7 ta tilda: o’zbek, qoraqalpoq, rus, qozoq, qirg’iz,
turkman va tojik tillarida olib borilmoqda.
Mamlakatimizda 1500 dan ortiq yangi kasb-hunar kolleji va akademik litsey
barpo etildi. Siz, konferensiya qatnashchilarining ko’pchiligi ushbu bilim maskanlari
bilan tanishar ekansiz, ular o’z me’moriy qiyofasi va texnik ta’minotiga ko’ra eng
yaxshi oliy ta’lim muassasalaridan aslo qolishmasligiga ishonch hosil qilishingiz
mumkin. Kasb-hunar kollejlaridagi zamonaviy o’quv-laboratoriya, kompyuter va
ishlab chiqarish asbob-uskunalari o’quvchilar uchun umumiy fanlar bo’yicha
nafaqat to’liq bilimlar hajmini egallash, ayni vaqtda ushbu o’quv yurtlaridagi
zamonaviy texnika va texnologiyalarni o’zlashtirish imkonini ham beradi.
Ta’lim jarayonini isloh etish va mehnat bozorida talab qilinadigan yuqori
malakali kadrlar tayyorlashda oliy ta’lim muassasalari muhim o’rin egallamoqda.
O’tgan davr mobaynida ularning soni ikki barobar ortdi va bugungi kunda
mamlakatimizdagi 59 ta universitet va oliy o’quv yurtida 230 mingdan ziyod talaba
ta’lim olmoqda.
O’zbekistonda Vestminster universiteti, Singapur menejmentni rivojlantirish
instituti, Turin politexnika universiteti, Rossiya neft va gaz universiteti, Moskva
davlat universiteti, Rossiya iqtisodiyot universiteti kabi yuksak xalqaro obro’-e’tibor
va chuqur tarixiy ildizlarga ega bo’lgan Yevropa va Osiyoning yetakchi oliy ta’lim
muassasalarining filiallari tashkil etildi va muvaffaqiyatli faoliyat ko’rsatmoqda.
Ushbu oliy ta’lim muassasalarida mashinasozlik, neft-gaz ishi, axborot
texnologiyalari, iqtisodiyot va biznes boshqaruvi, moliyaviy menejment, tijorat
huquqi kabi mehnat bozorida talab yuqori bo’lgan mutaxassisliklar bo’yicha
bakalavr va magistrlar tayyorlanmoqda va biz uchun g’oyat muhim jihati shundaki,
ularning bitiruvchilari butun dunyoda tan olinadigan diplomlarga ega bo’lmoqda.
Biz rivojlangan bozor iqtisodiyotiga asoslangan zamonaviy davlat qurish
yo’liga qadam qo’yib, kuchli davlatdan kuchli fuqarolik jamiyati sari izchillik bilan
o’tishni ta’minlar ekanmiz, faqat milliy va umumbashariy qadriyatlar uyg’unligi
zaruratini teran anglaydigan, zamonaviy bilimlarni, intellektual salohiyat va ilg’or
texnologiyalarni egallagan insonlargina o’z oldimizga qo’ygan strategik taraqqiyot
maqsadlariga erishishi mumkin ekanini hamisha o’zimizga yaxshi tasavvur etib
kelmoqdamiz.
Ta’lim tizimini tubdan isloh etish odamlarimizning ongu tafakkuri va
dunyoqarashini o’zgartirish, ularning siyosiy va grajdanlik faolligini, o’z kelajagiga
bo’lgan ishonchini oshirishning eng muhim omili va mustahkam asosiga aylandi,
desak, hech qanday mubolag’a bo’lmaydi. Eng muhimi shundaki, bizning yangi
avlodimiz, bilimli, o’tmishning har qanday illatlaridan ozod bo’lgan yoshlarimiz
bugungi kunda mamlakatimizni demokratlashtirish va liberallashtirish, uni yangilash
va ishonchli tarzda ravnaq toptirishning hal qiluvchi harakatlantiruvchi kuchiga
aylanib bormoqda.
Shu borada o’tgan davr mobaynida kasb-hunar kollejlari va akademik
litseylarni 2 million 300 mingdan ziyod o’g’il-qizlarimiz bitirib chiqqani, joriy yilda
esa 500 mingdan ortiq o’quvchi o’rta toifadagi mutaxassis diplomini olib, o’qishni
tamomlashini aytib o’tish kifoya. Bu yoshlar nafaqat iqtisodiyotni modernizatsiya va
diversifikasiya qilishning, ayni vaqtda mamlakatimiz kadrlar tarkibini sifat jihatidan
yangilashning qudratli omili hisoblanadi.
O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, “Ta’lim to’g’risida”gi Qonun
va “Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi” – Respublikamizda ta’lim-tarbiyani
tashkil etish va kadrlar tayyorlashning huquqiy asosi sifatida. O’zbekistonda
ham ta’lim islohotlarining qadriyatlari yo’nalishlari qaror topib bormoqda.
O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 41-moddasida “Har kim bilim olish
huquqiga ega. Bepul umumiy ta’lim olish davlat tomonidan kafolatlanadi. Maktab
ishlari davlat nazoratidadir”, deb belgilab qo’yilgan. 42-moddasida esa, “har kimga
ilmiy va texnikaviy ijod erkinligi, madaniyat yutuqlaridan foydalanish huquqi
kafolatlanishi; davlat jamiyatning madaniy, ilmiy, texnikaviy rivojlanishiga
g’amxo’rlik qilishi” ko’rsatilgan.
O’zbekiston Respublikasining “Ta’lim to’g’risida”gi Qonunining 4-
moddasida bilim olish huquqi qadriyat sifatida quyidagicha ko’rsatib qo’yilgan:
“Jinsi, tili, yoshi, irqiy, milliy mansubligi, e’tiqodi, dinga munosabati, ijtimoiy kelib
chiqishi, xizmat turi, turar joyi, O’zbekiston Respublikasi hududida qancha
yashaganidan qat’i nazar, har kimga bilim olishda teng huquqlar kafolatlanadi”.
Bilim olish huquqi:
- davlat va nodavlat ta’lim muassasalarini rivojlantirish;
- ishlab chiqarishdan ajralgan va ajralmagan holda ta’lim olishni tashkil etish;
- ta’lim va kadrlar tayyorlash davlat dasturlari asosida bepul o’qitish,
shuningdek, ta’lim muassasalarida shartnoma asosida to’lov evaziga kasb-hunar
o’rgatish;
- barcha ta’lim muassasalari bitiruvchilari keyingi bosqichdagi o’quv
yurtlariga kirishda teng huquqlarga ega bo’lishi;
- oilada yoki o’zi mustaqil ravishda bilim olgan fuqarolarga akreditatsiyadan
o’tgan ta’lim muassasalarida eksternat tartibida attestatsiyadan o’tish huquqini
berish orqali ta’minlanadi.
Boshqa davlatlarning fuqarolari O’zbekiston Respublikasida xalqaro
shartnomalarga muvofiq bilim olish huquqiga ega.
Respublikada istiqomat qilayotgan fuqaroligi bo’lmagan shaxslar bilim
olishda O’zbekiston Respublikasi fuqarolari bilan teng huquqlarga ega».
Bundan tashqari, mazkur hujjatning 3-moddasida ko’rsatib berilgan ta’lim
sohasida davlat siyosatining asosiy tamoyillari ham o’zida muhim aksiologik
yondashuvni aks ettiradi.
birinchidan, ta’lim va tarbiyaning insonparvar, demokratik xarakterda
ekanligi;
ikkinchidan, ta’limning uzluksizligi va izchilligi;
uchinchidan, umumiy o’rta, shuningdek, o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limining
majburiyligi;
to’rtinchidan, o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limining yo’nalishini: akademik
litseyda yoki kasb-hunar kollejida o’qishni tanlashning ixtiyoriyligi;
beshinchidan, ta’lim tizimining dunyoviy xarakterda ekanligi;
oltinchidan, davlat ta’lim standartlari doirasida ta’lim olshning hamma uchun
ochiqligi;
ettinchidan, ta’lim dasturlarini tanlashga yagona va tabaqalashgan yondashuv;
sakkizinchidan, bilimli bo’lishni va iste’dodni rag’batlantirish;
to’qqizinchidan,
ta’lim
tizimida
davlat
va
jamoat
boshqaruvini
uyg’unlashtirish.
1997 yilda qabul qilingan «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi»ning
maqsadining o’ziyoq, uning qadriyatli yondashuvga asoslanganligidan darak beradi:
“Dasturning maqsadi – ta’lim sohasini tubdan isloh qilish, uni o’tmishdan qolgan
mafkuraviy sarqitlardan to’la xalos etish, rivojlangan demokratik davlatlar
darajasida, yuksak ma’naviy va axloqiy talablarga javob beruvchi yuqori malakali
kadrlar tayyorlash Milliy tizimini yaratishdir”.
Ta’limiy qadriyatlar yuzasidan tadqiqotlar olib borgan olim SH.Mardonov
“Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”da quyidagi ijtimoiy va shaxsiy xususiyatga ega
ta’limiy qadriyatlarning mohiyati ochib berilganligini ta’kidlab o’tadi:
Birinchidan, “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”da ta’limning oliy qadriyati
sifatida shaxs e’tirof etiladi. Mazkur qadriyat Milliy dasturning uzluksiz ta’lim,
uning insonparvarlik va ijtimoiylashishga yo’nalishi ko’rsatmalarini muvaffaqiyatli
amalga oshirishni ta’minlashi kerak.
Ikkinchidan, pedagogik jihatdan to’g’ri va samarali tashkil etilgan ta’lim-
tarbiya jarayoni talabada mustaqil ta’lim olish, o’z-o’zini tarbiyalash, o’z-o’zini
rivojlantirish layoqatlarini shakllantiradi. Bu jarayon bizning fikrimizcha, yangi
ta’limiy qadriyatlarning yuzaga kelishiga sabab bo’ladi…”.
Mustaqillik yillarida pedagogik fikrlar rivojining asosiy yo’nalishlari.
Mustaqillik yillarida O’zbekistonda pedagogik fikrlar mazmuni bilan
tanishish, ularda ilgari surilgan g’oyalarni umumlashtirish asosida ularning quyidagi
asosiy yo’nalishlar bo’yicha rivojlanganligiga guvoh bo’lish mumkin:
I.
Pedagogika
fani
metodologik
g’oyalarining
takomillashuvi.
1. Totalitar tuzum davrida o’rganilishi ma’n etilgan milliy-pedagogik
qarashlarning o’rganilishi va pedagogika faniga olib kirilishi.
2. Ijtimoiy-g’oyaviy, iqtisodiy va madaniy taraqqiyotda etakchi o’rin tutuvchi
g’oyalarning pedagogik qarashlarda o’z ifodasini topishi.
II. Pedagogik bilimlar ijtimoiy-g’oyaviy asoslarining boyishi.
1. Ta’lim mazmunida milliy istiqlol g’oyasi va mafkurasi asoslari,
insonparvarlik va demokratik qarashlarning aks etishi.
2. Milliy-madaniy meros namunalaridan foydalanish, milliy va umuminsoniy
qadriyatlar uyg’unligiga erishish orqali yosh avlodni milliy ruhda tarbiyalash.
III. Shaxsni ijtimoiylashtirish.
1. Erkin, mustaqil fikrlovchi, ijodkor, ijtimoiy faol shaxni shakllantirish.
2. Shaxsda yuksak ma’naviy-axloqiy sifatlarni tarkib toptirish.
3. Yosh avlodda ijtimoiy voqelikka ongli munosabatni qaror toptirish.
IV. Yangicha ta’limiy qarashlarning paydo bo’lishi.
1. Yuksak malakali, raqobatbardosh kadrlarni tayyorlashda tayanch o’rin
tutuvchi uzluksiz ta’lim tizimining yo’lga qo’yilishi.
2. Ta’lim sohasida davlat va jamoatchilik boshqaruvining yo’lga qo’yilishi.
3. Ta’lim marketingi va ta’lim xizmatlari sohasining tashkil etilishi.
4. Ta’limning yangi didaktik parametrlarini aniqlash.
5. Yangi o’quv predmeti va o’quv kurslarini o’qitishning yo’lga qo’yilishi.
6. Hamkorlikda o’qitish va mustaqil ta’limning ommalashuvi.
7. Ta’lim olganlikni tashxis etishning yangi vositalari (reyting tizimi,
monitoring)ning amaliyotga tatbiq etilishi.
V. Tarbiya jarayonida ijtimoiy jamoatchilik ta’sirining kuchayishi.
1. Tarbiya
jarayonida
oila-mahalla-ta’lim
muassasasi hamkorligining
rivojlanishi.
2. Tarbiya jarayonida nodavlat va notijorat tashkilotlar hamkorligining yo’lga
qo’yilishi.
3. Tarbiya jarayonida ommaviy axborot va multimedia vositalarining
imkoniyatlaridan keng foydalanish.
VI. Pedagog kadrlarni kasbiy jihatdan tayyorlashning yangi tizimiga asos
solinishi.
1. Pedagog kadrlarni tayyorlash, qayta tayyorlash va malakasini oshirish
tizimining isloh etilishi.
2. Pedagog kadrlarni uzluksiz tarzda mahoratlarini oshirib borish tizimining
amalga oshirilishi.
VII.
Ta’lim sohasida xalqaro hamkorlikning yo’lga qo’yilishi.
1. Pedagog kadrlarning rivojlangan xorijiy davlatlarda kasbiy malakalarining
oshirishlari uchun zarur shart-sharoit yaratish.
2. Talabalarning o’zlarining tanlagan sohalari bo’yicha chet elda ta’lim
olishlarini tashkil etish.
3. Uzluksiz ta’lim tizimida xalqaro donor tashkilotlari xizmatlaridan
foydalanishning huquqiy asoslarining ishlab chiqilishi.
4. O’zaro tajriba almashinuv dasturlari doirasida ilmiy, ilmiy-pedagogik
kadrlar tayyorlashning amalga oshirilishi.
VIII. Maxsus pedagogika ilmiy asoslarining boyitilishi.
1. Anomal bolalarni o’qitish, tarbiyalash va rivojlantirishda milliy va xorijiy
tajriba uyg’unligiga erishish.
2. Inklyuziv ta’limning yo’lga qo’yilishi va “Ta’lim hamma uchun”
dasturining muvaffaqiyatli amalga oshirilishini ta’minlash.
I.A.Karimov asarlarida jamiyat rivojining ma’naviy-axloqiy negizlari va
yuksak ma’naviyatli shaxsni shakllantirishga doir kontseptual fikrlarning
ifoda etilishi. Jamiyatda kechayotgan ijtimoiy islohotlarning samaradorligi uning
fuqarolari ega bo’lgan ma’naviyatga bog’liq. Shu bois mustaqillikning dastlabki
yillaridanoq
O’zbekiston
Respublikasi
Prezidenti
I.A.Karimov
jamiyat
rivojlanishining ma’naviy-axloqiy negizlarini aniq belgilab berdi. Bular:
-
umuminsoniy qadriyatlarga sodiqlik;
-
xalqimizning ma’naviy merosini mustahkamlash va rivojlantirish;
-
insonning o’z imkoniyatlarini erkin namoyon qilishi;
-
vatanparvarlik.
Prezident I.A.Karimov “O’zbekistonning siyosiy-ijtimoiy va iqtisodiy
istiqbolining asosiy tamoyillari” asarida esa, ajdodlarimiz komil insonni
tarbiyalashga doir boy meros qoldirganligini alohida ta’kidlab o’tadi: «Qadimgi
ajdodlarimiz, – deydi I.Karimov, – komil inson haqida butun bir axloqiy talablar
majmuasini, zamonaviy tilda aytsak, sharqona axloq kodeksini ishlab chiqqanlar.
Kishi qalbida haromdan hazar, nopoklikka, adolatsizlikka nisbatan murosasiz isyon
bo’lishi kerak. Shunday odamgina lafzini saqlaydi, birovning haqqiga xiyonat
qilmaydi, sadoqatli bo’ladi, Vatani, xalqi uchun jonini fido etishga ham o’zini
ayamaydi. Buning aksi o’laroq, yolg’onchi, va’daboz kishida vatanparvarlik tuyg’usi
bo’lmaydi”.
Demak, bugungi kunda yosh avlodni yuksak ma’naviyatli shaxs sifatida
shakllantirish ta’lim-tarbiya tizimida dolzarb vazifa sanaladi.
Ma’lumki, yuksak ma’naviyatli shaxs deganda ham aqliy, ham axloqiy, ham
jismoniy kamol topgan, moddiy va ma’naviy hayot uyg’unligini o’zida mujassam
etgan, mustahkam milliy g’urur va iftixor tuyg’ulariga ega ma’naviy jasorat egasi
tushuniladi. Bunday insonning ulg’ayishi va kuch-qudrati manbaini – ma’naviyat
tashkil etadi.
Prezident I.Karimov o’zining “Yuksak ma’naviyat – engilmas kuch” asarida
ma’naviyatga doir fikrlarni inkor etmagan holda, ““Ma’naviyat” tushunchasi
mazmuni faqat “ma’ni”, “ma’no” degan so’zlar doirasida chegaralanib qolmasligini
alohida ta’kidlab o’tadi: “Nega deganda, insonni inson qiladigan, uning ongi va
ruhiyati bilan chambarchas bog’langan bu tushuncha har qaysi odam, jamiyat, millat
va xalq hayotida hech narsa bilan o’lchab bo’lmaydigan alohida o’rin tutadi.
Shu fikrni mantiqiy davom ettirib, ma’naviyat – insonni ruhan poklanish,
qalban ulg’ayishga chorlaydigan, odamning ikki dunyosi, irodasini baquvvat,
iymon-e’tiqodini butun qiladigan, vijdonini uyg’otadigan beqiyos kuch, uning
barcha qarashlarining mezonidir, desak, menimcha, tariximiz va bugungi
hayotimizda har tomonlama o’z tasdig’ini topib borayotgan haqiqatni yaqqol ifoda
etgan bo’lamiz”.
“Ma’naviyat” tushunchasi jamiyat hayotidagi g’oyaviy, mafkuraviy, ma’rifiy,
madaniy, diniy va axloqiy qarashlarni o’zida ifoda etadi. SHuning uchun ham bu
mavzuda fikr yuritganda, mazkur qarashlarning barchasini umumlashtirib, keng
ma’nodagi “ma’naviyat” tushunchasi orqali ifoda etish mumkin.
Ma’naviyat sohasida ijobiy echimini ta’minlash zarur bo’lgan asosiy vazifani
ko’rsatar ekan, O’zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A.Karimov quyidagilarni
ta’kidlaydi: “Bu sohadagi asosiy vazifamiz – milliy qadriyatlarimizni tiklash,
o’zligimizni anglash, milliy g’oya va mafkurani shakllantirish, muqaddas
dinimizning ma’naviy hayotimizdagi o’rnini va hurmatini tiklash kabi mustaqillik
yillarida boshlagan ezgu ishlarimizni izchillik bilan davom ettirish, ularni yangi
bosqichga ko’tarish va ta’sirchanligini kuchaytirishdir. Bu sohadagi ishlarimizning
pirovard maqsadi – iymon-e’tiqodi butun, irodasi baquvvat, erkin fuqaro
ma’naviyatini
shakllantirishdir.
Ya’ni,
mustaqil
dunyoqarashga
ega,
ajdodlarimizning bebaho merosi va zamonaviy tafakkurga tayanib yashaydigan
barkamol shaxs – komil insonni tarbiyalashdan iborat”.
Demak, ma’naviyatli inson bilimli, ma’lum kasb-hunar sohibi, o’z Vatanining
sodiq fuqarosidir. O’z davlati qonunlarini biladigan va ularga amal qiladigan, yurti
bilan g’ururlana oladigan inson. O’z Vatani boyliklarini saqlaydigan, uni yanada
boyitadigan, go’zalliklaridan bahramand bo’ladigan shaxs. U har qanday zararli
illatlarga qarashi kurashadigan, milliy va umuminsoniy qadriyatlarni avaylab
asraydigan insondir.
Ma’naviyatning
negizi
va
ma’no-mazmunini
belgilaydigan
asosiy
xususiyatlardan birinchisi – insonning ruhan poklanishi va qalban ulg’ayishidir. Bu
dunyoda halol va pok yashashni o’zi uchun hayotiy e’tiqod, oliy maqsad deb
biladigan odamlar bilan birga, bunday olijanob fazilatlardan butunlay uzoq bo’lib
yashaydigan, o’zini dunyoning haqiqiy egasidek his qiladigan «nafsning quli va
o’tkinchi hoyu havas egalari»ning borligi tabiiy bir holdir. Prezident I.A.Karimov
o’zining “Yuksak ma’naviyat – engilmas kuch” asarida bu ikki toifdagi odamlarni
quyidagicha ta’riflaydi:
“Birinchisi – o’z nonini halol mehnat bilan topadigan, xolis va ezgu ishlar bilan
el-yurtga naf etkazadigan, tiriklik mazmunini teran anglab, nafaqat bugungi hayot
lazzatlari, balki oxirat haqida, uning obod bo’lishi haqida o’ylab yashaydigan
insonlar.
Ikkinchisi – bunga mutlaqo qarama-qarshi bo’lgan yondashuv, ya’ni hayotning
ma’no-mazmuni haqida bosh qotirmasdan, bunday savollar bilan o’zini
qiynamasdan, faqat nafs qayg’usi va o’tkinchi hoyu-havasga, huzur-halovatga
berilib, engil-elpi umr kechiradigan, o’zining ota-ona va farzand, el-yurt oldidagi
burchiga umuman befarq bo’lib yashaydigan odamlar”.
Prezident o’z fikrini davom ettirib, bu ikki toifadagi odamlarning taqdiri va
qismatini soda va tushunarli tarzda quyidagicha izohlab bergan. Ya’ni o’z peshona
teri bilan halol turmush kechiradigan inson hayotidan mamnun va rozi bo’lib, qalbi
va yuragi osoyishta, vijdoni pok, ruhiy olami barqaror bo’lib, elning hurmatini
qozonib yashaydi. Ikkinchi tomondan, bu dunyoda engil-elpi, har xil nopok yo’llarga
berilib, insoniy burchini unutib, mol-dunyoga intilib yashagan odam, eng achinarlisi
shuki, hayotining so’nggida armon va nadomatlarga botib o’z umrini tugatadi.
Demak, Ollohning o’zi buyurgan komil inson bo’lish, halolik va adolat bilan
hayot kechirish kabi olijanob fazilatlarning ma’no-mazmunini chuqur anglash, balki
anna shunday xususiyatlarga ega bo’lish, ularga amal qilib yashash – odamzotning
ma’naviy boyligini belgilab beradigan asosiy mezondir.
Odamning ichki dunyosi va irodasini baquvvat, iymon-etiqodini butun qilish
ma’naviyatning yana bir muhim xususiyatidir: “Vijdon pokligi va bedorligi asrlar,
zamonlar Osha inson ma’naviyatning tayanch ustunlaridan biri bo’lib kelmoqda.
Jamiyat hayotida adolat va haqiqat, mehr-shafqat, insof-u, diyonat kabi
tushunchalarni qaror toptirishda aynan mana shu omilning o’rni va ta’siri beqiyosdir.
Vijdoni uyg’oq odam yon-atrofida bo’layotgan voqealarga, yordam va ko’makka
muhtoj insonlarning muammolariga, adolatning toptalishiga befarq qaray olmaydi.
Ayniqsa, el-yurt manfaatiga zarar etkazadigan yovuz xatti-harakatlarga hech qachon
chetdan jim qarab turolmaydi, o’z yurt iva xalqiga nisbatan xiyonat va sotqinlikni
aslo qabul qilolmaydi. Bunday holatlarni ko’rganda vijdoni qiynaladi, doimo yonib-
kuyib yashaydi, qanday qilib bo’lmasin, ularni bartaraf etishga intiladi, kerak bo’lsa,
bu yo’lda hatto jonini ham fido qiladi”.
Mustaqil O’zbekistonning taraqqiyoti shu yurtda yashovchi har bir shaxsning,
ayniqsa, yoshlarning ma’naviy kamolotiga ko’p jihatdan bog’liqdir. Chunki,
ma’naviyat – insonning, xalqning, jamiyatning, davlatning kuch-qudratidir. U yo’q
joyda hech qachon baxt-saodat bo’lmaydi. Ilg’or millat va rivojlangan davlat
bo’lishning zaruriy shartlaridan biri ham boy va sermazmun ma’naviyatga ega
bo’lishdir. Faqat moddiy jihatdan boy hamda ilg’or bo’lish jamiyat norasoligining
xolis ko’rsatkichidir. Shu bois, Prezident Islom Karimov tomonidan istiqlolning
dastlabki yillaridanoq “Ma’naviy boylik – moddiy boylikdan ming bor ustun” degan
purma’no g’oya ilgari surilib, xalqimizning, ayniqsa, farzandlarimizning ma’naviy
darajasini yanada yuksaltirish kelajagi buyuk O’zbekistonni barpo etishdagi eng
dolzarb masalalardan biri ekanligiga katta ahamiyat qaratib kelinmoqda. Ayni
zamonda, davlatimiz rahbari o’zining ko’plab nutq va ma’ruzalarida, asarlarida ozod
va obod Vatan, erkin va farovon hayot barpo etishga azmu qaror qilgan xalqimizning
boy merosi, bebaho qadriyatlari, ezgu niyat, orzu-umidlariga, shuningdek,
umumbashariy
qadriyatlarga
asoslangan
milliy
mafkurani
shakllantirish,
ommalashtirish, kishilar ongiga chuqur singdirish masalalariga jiddiy e’tibor
qaratmoqda.
Yoshlarning ma’naviyatini shakllantirish ular tomonidan ma’naviy merosni
qanchalik chuqur va teran o’zlashtirilganligiga bog’liqdir. Ma’naviy meros –
ma’naviy taraqqiyot mahsuli, inson aql-zakovati bilan yaratilgan, kelajak avlodni
ezgu taraqqiyot sari etaklash xususiyatiga ega bo’lgan, kishilarning ongi va
dunyoqarashining o’sishi, olamni bilish va o’zlashtirish borasidagi sa’y-
harakatlariga kuch-quvvat beradigan ajdodlardan avlodlarga o’tib kelayotgan azaliy
qadriyatlar majmui. Prezidentimizning “Yuksak ma’naviyat – engilmas kuch”
asarida ta’kidlanganidek, “Har qaysi xalq yoki millatning ma’naviyatini uning tarixi,
o’ziga xos urf-odat va an’analari, hayotiy qadriyatlaridan ayri holda tasavvur etib
bo’lmaydi. Bu borada, tabiiyki, ma’naviy meros, madaniy boyliklar, ko’hna tarixiy
yodgorliklar eng muhim omillardan bo’lib xizmat qiladi”.