KURS ISHI
SAVOD OʻRGATISH TAYYORLOV DAVRIDA OʻYINLARDAN
FOYDALANISH
MUNDARIJA
KIRISH
II BOB.
SAVOD OʻRGATISH TAYYORLOV DAVRIDA
OʻYINLARDAN FOYDALANISH .
1.1
Savod oʻrgatish tayyorlov davrida oʻyinlardan
foydalanishning amaliy va nazariy ahamiyati..
1.2
Savod oʻrgatish jarayonida oʻyinlardan foydalanishning
ahamiyati.
II BOB. Savod oʻrgatishning tayyorlov davrida yozuv darslarida
zamonaviy usullardan foydalanish
2.1. Savod oʻrgatish tayyorlov davrida alifboga oʻrgatish...
2.2. Savod oʻrgatish tayyorlov davrida oʻquvchilarni yozuvga oʻrgatish
jarayoni.
XULOSA ..
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
Kirish
Mavzuning dolzarbligi: Mamlakatimiz mustaqillikka erishgandan so’ng
barcha sohalarda islohotlar amalga oshirildi. Xususan, ta’lim sohasi ham davlat
Siyosatining ustuvor ahamiyatga yo’nalishlaridan biriga aylandi. “Ta’lim
To’g’risidagi Qonun” hamda “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”ning
mazmunmohiyati hayotga jadal tadbiq etildi. Respublikadagi uzluksiz ta’lim
tizimining shakli bilan mazmuni takomillashib bordi. O’quvchini mustaqil
fikrlashga, ijodkorlikka undovchi, faolligini oshirishga xizmat qiluvchi yangi
pedagogik texnologiyalar ta’lim jarayonidan o’rin oldi. O’quv mashg’ulotlarini
qiziqarli, o’qituvchi va o’quvchi hamkorligiga tayanuvchi o’zaro faol
munosabatlar asosida tashkil etishda yangi pedagogik texnologiyadan
foydalanish ta’limiy va tarbiyaviy zaruratga aylandi. Qisqa vaqt oralig’ida
ta’lim va tarbiyaning yetakchi maqsad hamda vazifalarini amalga oshirish,
yuqori samaradorlikka erishishni kafolatlovchi pedagogik texnologiyani
boshlang’ich ta’lim jarayoniga tadbiq etish vositasida o’quvchilar mustaqil
fikrlash qobiliyatini, nutqini, kitob o’qish malakasini o’stirish masalasi muhim
ahamiyat kasb etadi. Boshlang’ich sinf oʻquvchilarining o’z nuqtai nazariga,
qarashlariga ega insoniy fazilatlar sohibi
sifatida shakllanishi esa ularning hatti-harakatlari, o’z burchiga munosabati,
atrofdagilar bilan muloqoti orqali yaqqol namoyon bo’ladi. Shu bois,
o’quvchilarning yozma va og’zaki nutqini o’stirish, muloqot madaniyatini
egallab borishlarida ta’lim hamda tarbiya imkoniyatlaridan foydalanish ham
dolzarb ahamiyatga ega. Mazkur Kurs ishiida savod o’rgatish davrida
pedagogik texnologiyadan foydalanish orqali dars samaradorligini o’stirish
omillari, samarali metod va usullarni qo’llash texnologiyasi asosidagi darslarni
loyihalashtirish
metodikasi
yoritilganligi
uning
dolzarbligini
belgilaydi.O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Islom Karimov «Yuksak
ma’naviyat –yengilmas kuch» kitobida ta’kidlaganidek: «O’zlikni anglash,
milliy ong va tafakkurning ifodasi, avlodlar o’rtasidagi ruhiy-ma’naviy
bog’liqlik til orqali namoyon bo’ladi. Jamiki ezgu fazilatlar inson qalbiga,
avvalo, ona allasi, ona tilining betakror mo’jizasi bilan singadi. Ona tili – bu
millatning ruhidir’’.Boshlangʻich sinf oʻquvchilari savodxonligini oshirish
jarayonida
shaxsiy qadriyatli yondashuvni takomillashtirish boʻyicha ishlab chiqilgan
metodik va amaliy takliflar asosida:boshlangʻich sinf oʻquvchilari
savodxonligini oshirishga shaxsiyqadriyatli yondashuvning strategik modeli
milliy qadriyatlar, ma’naviy-axloqiy qadriyatlar hamda shaxsiy qadriyatlarni
psixologik-pedagogik mezonlarga muvofiq tizimlashtirish asosida
takomillashtirilgan oid ma’lumotlardan “Oʻqish darsida shaxsiy qadriyatli
yondashuv elementlaridan foydalanish” nomli metodik qoʻllanma mazmuniga
singdirilgan. Natijada boshlangʻich ta’lim metodik ta’minotini takomillashtirish
orqali oʻqitish samaradorligini oshirish imkonini bergan
Kurs ishining maqsad va vazifalari.
Ushbu Kurs ishini yozishda savod o’rgatishning tayyorlov davrida
o’quvchilarni yozuvga o’rgatish asosiy maqsad qilib belgilandi.Ushbu maqsadni
amalga oshirishda quyidagi vazifalar amalga oshirildi.
-Boshlang’ich sinf o’quvchilarini yozuvga o’rgatish bo’yicha adabiyotlar va
Internet ma’lumotlari tahlili,
-o’quvchilarni savod o’rgatishning ilk davridayoq yozishga o’rgatish
masalalarini o’rganib chiqish,
-Darslarda zamonaviy usullarni qo’llab darslarni tashkil etish bo’yicha
adabiyotlarni o’rganib chiqish,
-zamonaviy pedagogik texnologiyalar, innnovatsion hamda interaktiv
usullar, turli didaktik o’yinlardan foydalanib o’quvchilarga savod o’rgatish
yo’llarini ishlab chiqish.
Kurs ishining nazariy va amaliy ahamiyati.
Boshlang’ich sinf savod o’rgatishning tayyorlov davrida yozuv darslarini
tashkil etishda ilg’or texnologiyalardan foydalanish usullari nazariy jJihatdan
asoslangan.
Ushbu Kurs ishida yoritilgan nazariy va amaliy fikrlardan o’rta maktab
boshlang’ich sinf o’qituvchilari, oliy o’quv yurtlari pedagogika fakulteti
talabalari o’quv jarayonini tashkil etishda foydalanishlari mumkin..
Kurs ishining obyekti:
Savod oʻrgatish tayyorlov davrida oʻyinlardan foydalanishning oʻrganish
jarayoni.
Kurs ishining predmeti.
Savod oʻrgatish tayyorlov davrida oʻyinlardan foydalanish jarayonlarida
didaktik oʻyinlardan foydalanish.
Kurs ishining tarkibiy tuzilishi.
Ushbu Kurs ishi kirish, asosiy qism, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar
ro’yxatidan iborat.
I BOB. SAVOD OʻRGATISH TAYYORLOV DAVRIDA
OʻYINLARDAN FOYDALANISH.
1.1
SAVOD OʻRGATISH TAYYORLOV DAVRIDA
OʻYINLARDAN FOYDALANISHNING AMALIY VA NAZARIY
AHAMIYATI.
Savod o’rgatishning tayyorlov hamda asosiy davri va undan keyingi davrda
o’quvchilarni savodli yozishga o’rgatishda quyidagicha metodlardan
foydalaniladi.
Metodlar asosan o’qish jarayoni bilan birgalikda olib boriladi. Chunki
o’quvchilar savodli o’qish jarayonidagina savodli yozish malakalarini
o’zlashtiradilar.
Analitik- sintetik metod.
Analitik-sintetik tovush metodiga K.D.Ushinskiy asos solgan. Bu metod
hozirgi kunga qadar ancha takomillashdi. Shu bois anaiitik-sintelik tovush
metodi an’anaviy tamoyillarga va shakllanish, tashkil topish jarayonida bo’lgan
Tamoyiilarga ega. Metodning an’anaviy tamoyillari quyidagilar:
l. Savod o’rgatishda analitik-sintetik tovush metodi shaxsni shakllantirish
maqsadiga ko’ra ta’limiy va o’stiruvchi xarakterda bo’ladi, nutqiy mashqlar
orqali aqlning o’sishini ta’minlaydi, o’qishning ongli olishini talab etadi.
Analitik sintetik tovush metodida savod o’rgatish jarayoni 4 oy davom etadi.
Bu jarayon 2 davrga bo’linadi:1
A)Alifbegacha tayyorgarlik davri (2 xafta),
B)Alifbo (asosiy) davr 31 dekabrgacha davom etadi.
Alifbogacha tayyorgarlik davri, o’z navbatida, 2 bosqichga bo’linadi:
A)Harf o’rganilmaydigan bosqich (2 xafta).
B)Unli tovush va harf o’rganiladigan bosqich (2 xafta)
Savod o’rgatish jarayonidagi darslar predmetiga ko’ra ikki turli:
A)“Alifbe” darsligi asosidagi o’qish darslari;
B)“Yozuv daftari” asosidagi yozuv darslari.
1-Bosqichning asosiy vazifasi o’quvchilarni maktab, sinf bilan, tartib-
intizom qoidalari bilan tanishtirish. Ularga nutq, og’zaki va yozma nutq haq’ida,
gap, nutqnnng gaplardan tuzilshi, so’z gaplarning so’zlardan tuzilishi; bo’g’in,
so’zlarning bo’g’inlardan tuzilishi, so’zlarning bo’g’inlarga bo’linishi; tovush,
bo’g’inlarning tovushlardan tuzilishini; tovushlarning unli tovush va undosh
tovushlarga ajratilishini o’rgatish, ulardan amaliy foydalana bilish
ko’nikmalarini hosil qilishdan iborat. Bu davrda maxsus nushalar asosida
o’quvchilarning bog’lanishli nutqi ustida ishlanadi. Ularga «Alifbe»da berilgan
rasmlar asosida hikoyalar tuzdirishdan tashqari, o’zlari bilgan she’r, ertak,
hikoya, tez aytish, maqol, topishmoq, halq ashulalari, alla, qo’shiqlar,
latifalardan ayttirish lozim.
Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining oʻquv faoliyatiga ehtiyoji ularning
nazariy bilimlarni egallashga, oʻquv harakatlari motivlari esa ularning oʻquv
topshiriqlarini bajarishga yoʻnaltirilgan tizimni egallashga undaydi (topshiriq –
bu harakat maqsadi va uni egallash shart-sharoitlarining birligidir). Oʻquv
topshiriqning mazmunini xatti- harakatlar yordamida oʻquvchilar ayrim yaxlit
ob’yektga taalluqli “qismni” aniqlash va shu “qism” orqali mazkur ob’yektni
fikran tiklash usullarini egallaydilar. Shu yoʻl bilan oʻquvchilar nazariy
bilimlarni egallash usuli sifatida abstraktdan konkretlikka oʻtishning
mikrosiklini amalga oshiradilar.
Ma’lumki, savod o’rgatish jarayonidagi o’qish darslarining asosiy vazifasi
o’quvchilarga tovush va harfni tanishtirish, ularning to’g’ri talaffuzini o’rgatish
orqali bolalarda to’g’ri, ongli, ifodali o’qish ko’nikmalarini shakllantirishdan
iborat. Shuningdek, o’quvchilar lug’atini boyitish, bog’lanishli nutqini o’stirish,
bilimini boyitish, mantiqiy tafakkurini shakllantirish, eshitish, qabul qilish
sezgisini o’stirishda ham bu davr mas’uliyatliligi bilan alohida o’rin tutadi.
Savod o’rgatish tayyorlov davri o’qishga o’rgatish uchun zamin hozirlaydi.
Bu davrda bolalarda o’zgalar nutqini eshitish, diqqatni to’plash, til birliklarini
(tovush, bo’g’in, so’z, gap) farqlash, ajratish, ularning vazifalarini anglash kabi
xususiyatlar shakllantiriladi. Bular o’quvchilarning o’qishni muvaffaqiyatli
egallashlariga yordam beradi.
O’qishga o’rgatish uchun, avvalo, o’quvchi tovush va harf bilan yaxshi
tanishtirilishi lozim. Tovush va harf bilan tanishtirishda bo’g’indan tovushni
ajratish tamoyiliga rioya qilinadi. Harf bilan tanishtirish bir necha xil
yo’nalishda amalga oshirilishi mumkin:
1. Mazmunli rasm yuzasidan savol-javob usuli bilan bog’lanishli
hikoya tuzdiriladi. Undan kerakli gap, so’ng kerakli so’z ajratib olinadi,
so’ngra so’z ustida yuqoridagi kabi tahlil ishlari uyushtiriladi.
2. So’z asos qilinib, analitik mashqlar yordamida o’rganiladigan
tovush ajratib olinadi. Masalan: oy. O’qituvchi oy rasmini ko’rsatadi,
o’quvchilar uning nomini -so’zni aytadi. O’qituvchi o tovushini cho’zib
(o-o-o-y) aytadi va qaysi tovushni cho’zib aytayotganini o’quvchilardan
so’raydi. O’quvchilar o tovushini aytgach, uning xususiyalari haqida
savol-javob o’tkaziladi. O tovushli so’zlar o’ylab toptiriladi. Shundan
so’ng o harfi kesma harfdan yoki rasmli alifbodan ko’rsatiladi. Bunda o
harfining shaklini esda olib qolishlariga alohida e’tibor qaratiladi.
3.O’rganilgan harflar ichiga bugun o’rganiladigan harf aralashtirib
qo’yiladi, bolalar uning ichidan notanish harfni ajratadilar, so’ng o’qituvchi
bu harf ifodalaydigan tovushni aytadi. O’quvchilar tovushning
xususiyatlarini aytadilar. Shu harfni kesma harflar ichidan topib, kitob
sahifasidan, rasmli alifbodan ko’rsatadilar. Shu tariqa tovush-harf bilan
tanishtirilgach, o’qishga o’rgatish ustida ishlanadi.
O’qishga o’rgatishda bo’g’in asos qilib olinadi. Buning uchun o’qituvchida
bo’g’in jadvali bo’lishi lozim. Bo’g’in jadvali asosida o’qish namunasi
ko’rsatiladi, ya’ni harflab emas, ichida, birinchi harfni ko’z bilan ko’rib, uning
nomini dilda saqlab, ikkinchi harfni ko’rish va ikkalasini bog’lab, unlini
mo’ljallab ulab aytish tushuntiriladi. Bo’g’in o’qish o’qituvchining namunasi
asosida doimiy ravishda har bir darsda izchil olib boriladi. Bunda chizmalar
asosida bo’g’inlab o’qitish, kesma bo’ g’ inlar asosida o’ qitish, kesma bo’ g’
inlarni boshqasi bilan almashtirib o’ qitish, bo’g’indagi bir tovushni almashtirib
o’qitish (“Kun va tun” oyinidan foydalanib: bol / xal – ta) usullaridan
foydalanish mumkin. Uch tovushdan tuzilgan bo’g’inlarning oxirgi tovushini
punktirlar (nuqtalar) bilan ajratib o’qitish (ti:l, no:n, la:b, cho:y), o’qishni
yengillashtirish usullari orqali o’qishni mashq qildirish samarali natija beradi.
Boshlang’ich sinflarda bolalarning aqliy rivojlanishlariga asos solinishi
sababli boshlang’ich sinf o’qituvchisi uchun o’quvchilarning aqliy faoliyatlari
darajasini va imkoniyatlarini bilish hamda hisobga olish muhimdir.
Nazariy bilimlardan amaliyotda foydalanish jarayonida yuzaga keladigan
turli-tuman metodik masalalar hal etilishi lozim.
Metodik masalalar har bir darsda yuzaga keladi,shu bilan birga,odatda,ular
bir qiymatli yechimga ega emas.O’qituvchi darsda yuzaga keladigan metodik
masalaning mazkur o’quv vaziyati uchun eng yaroqli yechimining tez topa
olishi uchun bu sohada yetarlicha keng tayyorgarlikka ega bo’lish talab etiladi.
To
Savod o’rgatish jarayoni elementar o’qish va yozishga o’rgatishdan
iboratdir. Savod o’rgatish pedagogika fanidagina emas, balki ijtimoiy
hayotda ham juda jiddiy masalalardan hisoblanadi. Chunki xalqning
savodxonligi mustaqillik uchun, siyosiy onglilik uchun ma’daniyat uchun
kurash qurolidir. Mustaqil O’zbekiston respublikamizda har bir kishining
savodxon bo’lishiga alohida e’tibor berilmoqda. O’quvchini savod o’rgatish
jarayonida elementar o’qish va yozish va yozishga o’rgatishda
o’quvchilarning faoliyat ko’rsatishi va nutq faoliyatiga kirishishlari uchun
talab bo’lishi, o’z fikrini og’zaki yoli yozma ifodalash uchun zaruriyat va
ehtiyojini yuzaga keltiruvchi vaziyat yaratilishi lozim. O’qish va yozish
malakasi biri ikkinchisining muvaffaqiyatli amalga oshuvini ta’minlaydi.[1]
Shuning uchun ham o’qishga o’rgatish bilan yozuvga o’rgatish parallel olib
boriladi va bu faoliyat muntazam ravishda mashq qildiriladi. Shunday ekan
savod o’rgatish jarayonida bola juda ham ko’p o’qishi va yozishi kerak.
2020-2021-o’quv yilidan amalga kiritilayotgan Milliy o’quv dasturi,
uning mazmun-mohiyati, dastur asosida yaratilayotgan yangi avlod
darsliklarining o’ziga xosliklari hamda ular haqida xorijiy ekspertlar
qatnashganligi va keng omma oldida batafsil muhokama etilishi ham eski
usullardan voz kechishni taqazo etmoqda.
Shu paytgacha Ona tili va O’qish fanlari alohida o’qitilgan. Endi esa
ushbu ikki fanni birlashtirgan “Ona tili va o’qish savodxonligi” deb
nomlangan yagona fan tashkil etiladi.
O’qish fani, asosan, badiiy uslubdagi, mavhum tushunchalarni
tashiydigan matnlardan iborat edi. Yangi darslik uchun tanlangan matnlar va
she’rlar esa bolaning ijtimoiy hayotga kirishib keta olishida
ko’maklashadigan, ham badiiy, ham informativ, ham ilmiy-ommabop
uslubdagi matnlardan iborat. Bu esa “Ona tili va o’qish savodxonligi”
darslarida o’quvchilarni ko’proq ijodiy fikrlashga yo’naltiradi.
Ma’lumki, savod o‘rgatish jarayonidagi o‘qish darslarining asosiy
vazifasi O‘quvchilarga tovush va harfni tanishtirish, ularning to‘g‘ri
talaffuzini o‘rgatish orqali bolalarda to‘g‘ri, ongli, ifodali o‘qish
ko‘nikmalarini shakllantirishdan Iborat. Shuningdek, o‘quvchilar lug‘atini
boyitish, bog‘lanishli nutqini o‘stirish, bilimini boyitish, tafakkurini
shakllantirish, eshitish, qabul qilish sezgisini o‘stirishda ham bu davr
mas’uliyatliligi bilan alohida o‘rin tutadi. Tayyorgarlik davri o‘qishga
o‘rgatish uchun zamin hozirlaydi. Bu davrda bolalarda o‘zgalar nutqini
eshitish, diqqatni to‘plash, til birliklarini (tovush, bo‘g‘in, so‘z, gap)
farqlash, ajratish, ularning vazifalarini anglash kabi xususiyatlar
shakllantiriladi. Bular o‘quvchilarning o‘qishni muvaffaqiyatli egallashlariga
yordam beradi.
Bolalarning shaxsiy tajribalari, kishilar hayoti va tabiati, kuzatishlari
nutq o‘stirish uchun asosiy manba hisoblanadi. Prеdmеtlar, uy—ro‘zg‘or
asboblari, oʻsimliklar, hayvonlar qiziqarli suhbat uchun mavzu bo‘lib xizmat
qiladi. Suhbat jarayonida bolalarda hosil qilingan tasavvur asosida aniq
tushunchalar shakllanadi.
Birinchi sinf o‘quvchilari nutqini o‘stirishda bolalarning o‘yin va
ertaklari, rasm ko‘rish va Bu nima? Bu kim? Bu qanday prеdmеt? Kim nima
qilyapti? Kabi savollar asosida suhbatdan ham foydalaniladi. Savod o‘rgatish
davrida nutq o‘stirishga oid ish turlariga atrofdagi jonli orеdmеtlarning
nomini, ularning bеlgilarini aytish, prеdmеtlarni ma’lum Bеlgilari asosida
gruppalash kabi mashqlar kiradi.
1- Sinfga kelgan o ̳quvchilar maktab sharoitlariga, uning qatʼiy tartib-
qoidalariga tezda moslashib keta olmaydilar. Shu bois ularni o ̳zlari o
̳ynab yurgan tanish o ̳yinlar vositasida ilm-fan sirlari tomon qiziqtirish
kerak.Bu o ̳rinda o ̳tkaziladigandidaktik o ̳yinlarni dastur talabiga, o
̳quvchilarning yosh xususiyatlariga mos bo ̳lishini hisobga olish, ularning
yangi mavzuga bog ̳lanishini ham inobatga olish lozim. O ̳yin vositasida
o ̳quvchilar bilimi mustahkamlanganda ularni yosh bo ̳g ̳inga beradigan
maʼnaviy-axloqiy ozuqasini har tomonlama eʼtiborga olish —ya‘ni,
taʼlim-tarbiya birligiga amal qilish maqsadga muvofiqdir.
1.2
Savod oʻrgatish jarayonida oʻyinlardan foydalanishning
ahamiyati
Savod o’rgatish jarayonida esa o’quvchilarning kreativligini oshirish,
kreativlik sifatlarini rivojlantirish uchun dastlab bu tushuncha mazmunini bilish
lozim.
Kreativlik inglizcha “create” so’zidan olinga bo’lib “yaratish” ma’nosini
bildiradi. Kreativlik o’quvchini rivojlantiruvchi kategoriya sifatida inson
taffakuri,ma’naviyatining ajralmas qismi hisoblanadi.
U o’quvchiga ega bo’lgan bilimlarning ko’p qirrali ekanligida emas,
balki yangi g’oyalarga intilish, hayotiy muommolar yechish jarayonida
kutilmagan va noodatiy qarorlar chiqarishda namoyon bo’ladi, ya’ni berilgan
bilimlarni takrorlash orqali kreativlikka erishib bo’lmaydi, ijodiy fikrlash
jarayonida tasavvur muhim rol o’ynaydi. Shuning uchun kreativ fikrlash
jarayonida tasavvur muhim rol o’ynaydi.
Savod o’rgatish davrida o’quvchilarning kreativ qobiliyatlarini namoyon
ettirish uchun o’qituvchi biror hikoyani boshini aytib, davomini o’quvchi
ixtiyoriga topshirish, chala chizilgan rasmni oxiriga etkazish, berilgan
rasmga ijodiy fikr bildirish, ijodiy fikrlashni talab etadigan badiiy asarlarni
tavsiya etish muhim ahamiyatga ega.
Hozirgi kunda boshlang’ich sinf o’quvchilar kreativligini o’rganish
alohida ahamiyatga ega bo’lganligi bois mazkur ko’plab tadqiqotlar amalga
oshirilyapti. O’tkazilgan tadqiqotlar shuni ko’rsatdiki, boshlang’ich sinf
o’quvchilar kreativligi va tafakkur xususiyatlari o’rtasida o’zaro aloqalar
mavjud. Qizlar va o’g’il bolalar kreativligi o’rtasida sifat va miqdorlar
farqlar aniqlandi. Boshlang’ich sinf o’quvchilarga nisbatan differensial
yondashuvni tadbiq qilish ulami kreativligini faollashishiga ijobiy ta’sir
ko’rsatadi. Savod o’rgatish jarayonida quyidagi jarayonlar o’quvchilarni
kreativligini oshiradi.
- O’qishning ongliligini va ta’sirchanligini ta’minlash,, matn
mazmunini o’quvchilarning ko’rgan kechirganlarini, taassurotlari bilan
bog’lash.
- Ongli o’qishni amalga oshirishda ko’plab lug’at ustida ishlash.
- She’r, tez aytish, topishmoq, qo’shiq, maqol, hikmatli so’zlardan
o’qitish va yod oldirish,
- O’qishga o’rgatishda so’zlarni va gaplarni to’ldirib o’qish, gap
tuzishga, tez mustaqil fikrlashga erkin imkoniyat yaratishi.
- O’qituvchi har bir o’quvchini eshitishi, o’quvchining xato
fikrlashini bilsa ham ularni to’xtatib tashlamasligi, hattoki xato bo’lsa
ham eshitishi kabi tushunchalar misol bo’la oladi.
- Rasmlar yordamida ham kreativlikni rivojlantirish mumkin.
Rasmli diktanatlardan foydalanish savod o’rgatish jarayonining ajralmas va
eng samarali usullaridan biri hisoblanadi. Rasmli diktantlarni tashkil etish
jarayonida og’zaki va yozma usullaridan foydalanish o’quvchilarning
ijodkorligini yanada samarali rivojlanishiga yordam beradi.
Savod o’rgatish jarayonidagi o’qish darslarining asosiy vazifasi
o’quvchilarga tovush va harfni tanishtirish, ularning to’g’ri talaffuzini o’rgatish
orqali bolalarda
O’quvchini savod o’rgatish jarayonida o’qish va yozishga o’rgatishda
o’quvchilarning faoliyat ko’rsatishi va nutq faoliyatiga kirishishlari uchun talab
qo’yilishi, o’z fikrini og’zaki yoki yozma ifodalashi uchun zaruriyat va
ehtiyojni yuzaga keltiruvchi vaziyat yaratilishi lozim.
To’g’ri, ongli, ifodali o’qish ko’nikmalarini shakllantirishdan iborat.
Shuningdek, o’quvchilar lug’atini boyitish, bog’lanishli nutqini o’stirish,
bilimini boyitish, tafakkurini shakllantirish, eshitish, qabul qilish sezgisini
o’stirishda ham bu davr mas’uliyatliligi bilan alohida o’rin tutadi.Tayyorgarlik
davri o’qishga o’rgatish uchun zamin hozirlaydi. Bu davrda bolalarda o’zgalar
nutqini eshitish, diqqatni to’plash, til birliklarini (tovush, bo’g’in, so’z, gap)
farqlash, ajratish, ularning vazifalarini anglash kabi xususiyatlar shakllantiriladi.
Bular o’quvchilarning o’qishni muvaffaqiyatli egallashlariga yordam beradi.
Xulosa qilib aytganda, boshlang’ich sinf o’quvchilariga savod o’rgatishda
o’qituvchi e’tiborli bo’lishi lozim. Chunki boshlang’ich sinflarda olingan
bilimlari bilan o’quvchi shakllanadi.
O’quv chilrda birinchi sinfdayoq unli va undosh tovushlarni bir-biridan
ajratish, o’xshash undoshlar va ularning harfiy aniqlash yondoshgan unlilarni
shuningdek, tovush va bo’g’in tahlili gap tuzish bilan aloqador bo’lgan lug’at
imloga doir ishlar, talaffuzdan tushib qoladigan undoshlar, qator keladigan unli
va undoshoid imlo ko’ni
Ko’nikmalarini o’stirib boriladi. O’quvchilarning nutq tovushlarini to’g’ri
talaffuz etishga, so’zni o’rinli va to’g’ri ishlatishga gap va bog’lanishli nutqqa
to’g’ri tuzishga, ular orasida erishish uchun oqituvchi dars davomida qiziqarli
o’yinlarining xilma-xil usullaridan foydalanish zarur.
Savod o’rgatish davrida asosiy metod analitik-sintetik metodidir. Qiziqarli
o’yinlar shu metodga asoslangan bo’lishi lozim. Qiziqarla o’yinlar 3-5 minut
davom etishi munkin. 1- o’yin bu bo’g’in ko’chirishga doir. Bunda o’qituvchi
tomonidan tuzilgan “Bo’g’in jadvali” dan hohlagan bo’g’in
ko’rsatiladi.O’quvchilar shu bo’g’inni kesma bo’gindan tuzadilar. Ikkinchi
bo’g’inni tuzadilar.
Masalan: Lo-la, Sho-kir, Sho-di . Bu o’yin o’quvchilarning bo’g’indan
so’zlar tuzish va bo’g’in ko’chirish qoidalarini o’zlashtirishga yordam beradi. 2-
o’yin O’qituvchi istalgan unli harfni ko’rsatadi. O’quvchilar shu unli tovushga
bog’lanadigan tovush topib og’zaki ravishda so’z yasaydilar.O’qituvchi
o’quvchilar tuzgan so’zlarni doskaga yozib beradi.
Masalan:
Yin shik
Tin tik
O’ qi E lak
Tir kin
Bu o’yinlar o’quvchilarning so’zni to’g’ri yozish talaffuz qilishlariga
yordam beradi. 3-o’yin, O’qituvchi narsa rasmlaridan 3-4 tasini doskaga ilib,
birinchi bo’g’inni o’zi aytad. Ikkinchi bo’g’inni hohlagan o’quvchilardan
so’raydi.
Masalan: sab-zi ; qo-shiq ; qa-lam, doskaga istalgan so’zini yozadi,
o’quvchilar o’qiydilar. O’quvchilarga ko’zlarini yumub turushlarini buyuriladi.
O’qituvchi esa so’zdagi bir harfni almashtirib, so’ning ma’nosini
o’zgartiradi.Qo’l ko’targan o’quvchiga o’qitiladi. Bu hol bir necha bor
takrorlanadi.
5-o’yin, O’quvchilarga tanish bo’lgan narsa rasmlardan o’qituvchi
o’quvchilarga bir donadan beradi. O’quvchilar shu narsa nomini bildirgan
so’zni bo’g’inga bo’lib, daftarlariga yozadilar. Masalan:
Olma.
O’qituvchi so’ni bo’g’inga to’g’ri ajratgan o’quvchilarni rag’batlantiradi.
6-o’yin, O’qituvchi har bir qator partadan bittadan o’quvchini doska oldiga
chiqarib, kesma harflardan bittadan harf beradi. Harf olgan o’quvchilarning
qaysi biri so’z boshida shu harf keladigan 3 ta so’z topib doskaga chiroyli qilib
yozsa, shu-shu o’quvchi g’olib chiqadi.
“A” “B” “S’
Ali bolta Soli
A’zam Baxtiyor Sobir
Adham baliq Soat
Hozirgi kunda ta’lim jarayonida interfaol usullar, innovatsion
texnologiyalar, pedagogik va axborot texnologiyalarni qo’llashga bo’lgan
qiziqish kundan-kunga kuchayib bormoqda. Bunday usul o’quvchilarni tayyor
bilimlarni o’zlari qidirib topishlariga, mustaqil o’rganib tahlil qilishlariga, xatto
xulosalarni ham o’zlari keltirib chiqazishlariga o’rgatadi. O’qituvchi bu
jarayonda shaxsni rivojlanishi, shakllanishi, bilim olishi va tarbiyalanishiga
sharoit yaratadi. Shu bilan bir qatorda boshqaruvchilik, yo’naltiruvchilik
funktsiyasini bajaradi. Ta’lim jarayonida o’quvchi Asosiy figuraga aylanadi.
Darlarda yangi pedagogik texnologiyalarni shunday tashkil etilishi kerakki,
bunda sinfdagi barcha o’quvchilar faollashishi zarur, ya’ni dars o’tish
jarayonida o’quv materiallarining ma’lum bir qismi o’quvchilar tomonidan
mustaqil o’rganiladi, so’ngra sinfda xar tomonlama muxokama etiladi.
O’qituvchi o’quv jarayoni tashkilotchisi, rahbari, nazoratchisi hamdir.
O’quvchining sinfda o’zini erkin xis qilishi va o’quv faoliyati uni emotsional
jixatdan qoniqtririshi lozim, ana shundagina U o’zining fikrlarini erkin bayon
qila oladi. Yangi pedagogik texnologiyalar xilmaxil bo’lib, qaysi metodni
tanlash o’qituvchining o’tayotgan mavzusi, darsning maqsadi va vazifalariga
bog’liq. Ulardan interfaol mashg’ulot – o’qituvchi va o’quvchilar o’zaro faol
ishtirok etadigan mashg’ulot, hamkorlikda kechadigan jarayon. Interfaol
metodlarning qo’llanishi darslarda beixtiyor psixologik o’yin yoki musobaqaga
aylantirib, yuqorida tilda olingan bo’sh o’quvchilarni ham bir oz bo’lsada, o’z
fikrlarini keng ommaga izhor etishga, umuman sinfda kechayotgan bahs-
munozaralarga befarq bo’lmasdan, faol ishtirok etishga undaydi. O’quvchilarni
faollashtirish uchun dars jarayonida qo’llaniladigan usullarni to’g’ri tanlash va
savollarni aniq tuzish katta samara beradi. Buning uchun darsga, mavzuga
qo’yilgan maqsad aniq belgilanib, shu maqsadga erishish yo’li, usuli puxta
ko’rib chiqilishi lozim. Demak, o’qituvchi har bir foydalanadigan interfaol
usulni o’quvchiga nima berishini oldindan ko’ra olishi va darsni to’g’ri tashkil
qilishi kerak. Demak, siz qo’llanmoqchi bo’lgan interfaol usulini ko’rib
bo’lgach, o’zingizga kerakli rasm, tarqatma material ko’rgazmailardan keragini
qirqib olib konvertga solib qo’yishingiz, mavzularni o’rgatishda ishlatishingiz
mumkin.
O‘quvchini savod o‘rgatish jarayonida o‘qish va yozishga o‘rgatishda
o‘quvchilarning faoliyat ko‘rsatishi va nutq faoliyatiga kirishishlari uchun talab
qo‘yilishi,o‘z fikrini og‘zaki yoki yozma ifodalashi uchun zaruriyat va ehtiyojni
yuzaga keltiruvchi vaziyat yaratilishi lozim.
O‘qish va yozish malakasi biri ikkinchisining muvaffaqiyatli. Amalga
oshuvini ta’minlaydi.Shuning uchun ham o‘qishga o‘rgatish bilan yozuvga
o‘rgatish parallel olib boriladi va bu foliyat muntazam ravishda mashq
qildiriladi.Shunday ekan,savod o‘rgatish jarayonida bola juda ko‘p o‘qishi va
yozishi zarur.O‘qish uchun ham,yozish uchun ham yangi matn olinadi,chunki
bir matnnibir necha bor qayta o‘qish bilan maqsadga erishish qiyin.Bu
ko‘pincha o‘qilgan matnni yuzaki yodlab olishga olib keladi.Takroriy faoliyatda
vaziyatva mazmunning almashinishi malakani mustahkamlashga yordam
beradi,qobiliyatni o‘stiradi.O‘quvchi oldida uzoq muddatda amalga oshadigan
maqsad-o‘qish va yozishi o‘rganish hamda hozirda bajarishi shart bo‘lgan
kundalik maqsad-topishmoqni o‘qish va javobini topish,so‘z va gaplarni
o‘qish,rasm asosida so‘zlab berish kabilar turadi .O‘zbek tili yozuvi tovush
yozuvi,ya’ni fonematik yozuvdir.Har bir tovush uchun,har bir fonema uchun
maxsus grafik shakl(harf) olingan.O‘qishda grafik shakllar tovushga
aylantirilsa,yozuvda aksincha,tovushlar harflarga aylantiriladi.Bu o‘qish va
yozish faoliyatida o‘quvchi uchun qiyinchilik tug‘dirgandek tuyulsa-da,aslida
o‘qish va yozish jarayonini soddalashtiradi,chunki tilimizdagi tovushni
ifodalovchi harflar soni uncha ko‘p emas.O‘qish va yozishni o‘zlashtirish uchun
tovush va harflarning o‘zaro munosabatiga oid qoidalarni o‘zlashtirish
kifoya.Savod o‘rgatish metodikasida o‘zbek tili tovushlar va harflar tizimining
o‘ziga xosxususiyatlarini hisobga olish talab etiladi. O‘quvchini savod o‘rgatish
jarayonida elementar o‘qish va yozishga o‘rgatishda o‘quvchilarning faoliyat
ko‘rsatishi va nutq faoliyatiga kirishishlari uchun talab bo‘lishi, o‘z fikrini
og‘zaki yoki yozma ifodalashi uchun zaruriyat va ehtiyojni yuzaga keltiruvchi
vaziyat yaratilishi lozim. Oʻqish va yozish malakasi biri ikkinchisining
muvaffaqiyatli amalga oshuvini ta’minlaydi. Shuning uchun ham o‘qishga
o‘rgatish bilan yozuvga o‘rgatish parallel olib boriladi va bu faoliyat muntazam
ravishda mashq
Qildiriladi. Shunday ekan, savod o‘rgatish jarayonida bola juda ko‘p o‘qishi
va
Yozishi zarur. O‘qish uchun ham, yozish uchun ham yangi matn olinadi,
chunki
Bir matnni bir necha bor qayta o‘qish bilan maqsadga erishish qiyin. Bu
ko‘pincha o‘qilgan matnni yuzaki yodlab olishga olib keladi. Takroriy
faoliyatda vaziyat va mazmunning almashinishi malakani mustahkamlashga
yordam beradi, qobiliyatni o‘stiradi. O‘quvchi oldida uzoq muddatda amalga
oshadigan maqsad o‘qish va yozishni o‘rganish hamda hozirda bajarishi shart
bo‘lgan kundalik maqsad topishmoqni o‘qish va javobini topish, so‘z va
gaplarni o‘qish, rasm asosida so‘zlab berish kabilar turadi. O‘zbek tili yozuvi
tovush yozuvi, ya’ni fonematik yozuvdir. Har bir tovush uchun, har bir fonema
uchun maxsus grafik shakl (harf) olingan. O‘qishda grafik shakllar tovushga
aylantirilsa, yozuvda aksincha, tovushlar harflarga aylantiriladi. Bu o‘qish va
yozish faoliyatida o‘quvchi uchun qiyinchilik tug‘dirgandek tuyulsa-da, aslida
o‘qish va yozish jarayonini soddalashtiradi, chunki tilimizdagi tovushni
ifodalovchi harflar soni uncha ko‘p emas. O‘qish va yozishni o‘zlashtirish
uchun tovush va harflarning o‘zaro munosabatiga oid qoidalarni o‘zlashtirish
kifoya. Savod o‘rgatish metodikasida o‘zbek tili tovushlar va harflar tizimining
o‘ziga xos xususiyatlarini hisobga olish talabi Etiladi.
O‘qish va yozish ko‘nikmasi takomillashtirila borib, malakaga aylantiriladi.
Malakaning shakllanishi uchun bir faoliyat bir necha bora takrorlanishi lozim.
Yozish malakasida o‘quvchi ruchkani qanday ushlash, qanday yurgizish haqida
o‘ylab o‘tirmay, so‘z va gaplarni yoza boshlaydi. Demak, o‘qish va yozish
malakasi harakatning o‘ylab o‘tirmay amalga oshirilish jarayonidir. Malaka
o‘qitishning keyingi bosqichlarida mustahkamlanib, avtomatlashish darajasiga
yetkaziladi.
II BOB. Savod oʻrgatishning tayyorlov davrida yozuv darslarida
zamonaviy usullardan foydalanish
2.1 Savod oʻrgatish tayyorlov davrida alifboga oʻrgatish
Savod o’rgatish metodikasining maqsadi – bolalarni boshlang’ich o’qish va
yozishga o’rgatish. O’zbek alifbosiga asoslangan holda qisqa vaqt ichida
o’quvchilar o’qish va yozish ko’nikmasini egallaydilar. Savod o’rgatish davrida
til ta’limi mazmuni o’quvchilarga beriladigan til va nutq sohasidagi bilim va
ko’nikmalar bilan belgilanadi. Savod o’rgatish davrida o’qish va yozish
harakatinimaqsadga muvofiq
Ravishda bajara olish o’qish va yozish ko’nikmasi deyiladi. Bu ko’nikma
bilimni talab qiladi, chunki ko’nikma bilimsiz shakllanmaydi. Bilim
ko’nikmaga aylanmagan bo’lishi mumkin. Masalan, bola v harfining
elementlarini, yozuv chiziqlari orasiga qanday joylashtirilishini bilib, uni
daftarda yoza olmasligi yoki harflarni tanib, ular ishtirok etgan so’zni o’qiy
olmasligi mumkin. Yozish ko’nikmasini hosil qilish uchun boshqa faoliyat
turlari, ya’ni yozish jarayonida partada to’g’ri o’tirish, ruchkani barmoqlar
orasida tutish, daftarni qiyalikda qo’yish kabilar ham o’rgatiladi. O’qish va
yozish ko’nikmasi takomillashtirila borib, malakaga aylantiriladi. Malakaning
shakllanishi uchun bir faoliyat bir necha bora takrorlanishi lozim. Yozish
malakasida o’quvchi ruchkani qanday ushlash, qanday yurgizish haqida o’ylab
o’tirmay, so’z va gaplarni yoza boshlaydi. Demak, o’qish va yozish malakasi
harakatning o’ylab o’tirmay amalga oshirilish jarayonidir. Malaka o’qitishning
keyingi bosqichlarida mustahkamlanib, avtomatlashish darajasiga yetkaziladi.
O’quvchini savod o’rgatish jarayonida o’qish va yozishga o’rgatishda
o’quvchilarning faoliyat ko’rsatishi va nutq faoliyatiga kirishishlari uchun talab
qo’yilishi, o’z fikrini og’zaki yoki yozma ifodalashi uchun zaruriyat va
ehtiyojni yuzaga keltiruvchi vaziyat yaratilishi lozim.
Bolalarni o’qish va yozishga o’rgatish, davrida savod o’rgatish darslarini
to’g’ri tashkil etilishi ham muhim ahamiyatga ega. Analitik-sintetik tovush
metodida o’qish va yozish darslari bir vaqtda, parallel olib boriladi. Bir soatda
tovush-harf oʻrganilsa, keyingi darsda o’sha tovushni ifodalovchi harfning
yozilishi o’rgatiladi, har ikki turdagi darsni to’g’ri tahlil qilish uchun
quydagilarga e’tibor beriladi;
1. Ta’limning didaktik jihatlariga e’tibor berilib, uni so’nggi yutuqlar bilan
to’ldirib borish.
2.O’quvchilarni yosh va fizialogik jihatlariga e’tibor berish.
3.Ularda mustaqil faoliyatni rivojlantirish ishlarini keng qo’llash.
4.O’qish va yozishning uzviyligiga e’tibor berish.
5. Alifbo va unga qo’shimcha materillardan unumli foydalanish.
Savod o’rgatish jarayoni o’qituvchi uchun ham, o’quvchi uchun ham g’oyat
ma’suliyatli davr bo’lib ulardan kuch, g’ayratni, bilimni talab etadi. Bu davrdagi
darslar qanchalik qiziqarli va ta’sirli tashkil qilinsa bolaning savodini chiqarish
shunchalik oson kechadi, ularning o’qishni o’rganishga bo’lgan qiziqishlari
ortadi. Buning uchun mualimlar bolada motiv hosil qilish va uni rivojlantirishga
e’tibor qaratishlari lozim. Motiv kishini biror ish harakatga undovchi, da’vat,
turtki. Motiv bolada bilim olish ishtiyoqiga va qiziqish uyg’otadi. O’qituvchilar
bundan mohirlik bilan foydalanishlari va o’quvchilarga beriladigan mustaqil
ishlar tizimini ishlab chiqishlari foydadan holi bo’lmaydi.
Hozirgi kunda ta’lim jarayonida interfaol usullar, innovatsion
texnologiyalar, Pedagogik va axborot texnologiyalarni qo’llashga bo’lgan
qiziqish kundan-kunga kuchayib bormoqda. Bunday usul o’quvchilarni tayyor
bilimlarni o’zlari qidirib topishlariga, mustaqil o’rganib tahlil qilishlariga, xatto
xulosalarni ham o’zlari keltirib chiqazishlariga o’rgatadi. O’qituvchi bu
jarayonda shaxsni rivojlanishi, shakllanishi, bilim olishi va tarbiyalanishiga
sharoit yaratadi. Shu bilan bir qatorda boshqaruvchilik, yo’naltiruvchilik
funktsiyasini bajaradi.
Darlarda yangi pedagogik texnologiyalarni shunday tashkil etilishi kerakki,
bunda sinfdagi barcha o’quvchilar faollashishi zarur, ya’ni dars o’tish
jarayonida oʻquv materiallarining ma’lum bir qismi o’quvchilar tomonidan
mustaqil o’rganiladi, so’ngra sinfda xar tomonlama muxokama etiladi.
O’qituvchi o’quv jarayoni tashkilotchisi, rahbari, nazoratchisi hamdir.
O’quvchining sinfda o’zini erkin xis qilishi va o’quv faoliyati uni emotsional
jixatdan qoniqtririshi lozim, ana shundagina u o’zining fikrlarini erkin bayon
qila oladi. Yangi pedagogik texnologiyalar xilmaxil bo’lib, qaysi metodni
tanlash o’qituvchining o’tayotgan mavzusi, darsning maqsadi va vazifalariga
bog’liq.
Ulardan interfaol mashg’ulot – o’qituvchi va o’quvchilar o’zaro faol ishtirok
etadigan mashg’ulot, hamkorlikda kechadigan jarayon.
Interfaol metodlarning qo’llanishi darslarda beixtiyor psixologik o’yin yoki
musobaqaga aylantirib, yuqorida tilda olingan bo’sh o’quvchilarni ham bir oz
Bo’lsada, o’z fikrlarini keng ommaga izhor etishga, umuman sinfda
kechayotgan bahs-munozaralarga befarq bo’lmasdan, faol ishtirok etishga
undaydi. O’quvchilarni faollashtirish uchun dars jarayonida qo’llaniladigan
usullarni to’g’ri tanlash va savollarni aniq tuzish katta samara beradi. Buning
uchun darsga, mavzuga qo’yilgan maqsad aniq belgilanib, shu maqsadga
erishish yo’li, usuli puxta ko’rib chiqilishi lozim. Demak, o’qituvchi har bir
foydalanadigan interfaol usulni o’quvchiga nima berishini oldindan ko’ra olishi
va darsni to’g’ri tashkil qilishi kerak. Demak, siz qo’llanmoqchi bo’lgan
interfaol usulini ko’rib bo’lgach, o’zingizga kerakli rasm, tarqatma material
ko’rgazmailardan keragini qirqib olib konvertga solib qo’yishingiz, mavzularni
o’rgatishda ishlatishingiz mumkin.
Interfaol uisullardan foydalanib o’tganda quyidagilarga etibor berish
lozim.6
l. O’quvchilar ishni bajarish uchun bilim, malaka, ko’nikmaga ega
ekanligiga ishonch xosil qilaman.
2Guruhda sust o’quvchilar va bilimi kuchli o’quvchilar teng bo’lishiga
e’tibor beraman.
3.Jamoa bo’lib o’rganish yoki muxokama vaqtida shovqin bo’ladi, bunga
e’tibor bermayman.
4.Har bir guruhning ishiga e’tibor beraman, kerak bo’lsa yordam beraman.
5.Mustaqil fikr va g’oyalarni olqishlab, rag’batlantiraman.
6. Guruhlarga doimo aniq tushunarli yo’rliqlar beraman. Vazifani tez
bajargan guruhga qo’shimcha topshiriq tayyorlab qo’yaman.
7. Guruhlarda ishlayotganda ularni kuzataman, eshitaman. Passiv
o’quvchilarni qiziqtirib mavzuga jalb qilishga harakat qilaman.
Interfaol metod sinfda o’tiladigan mavzular yuzasidan muammoli
vaziyatlarni muhokama qilishda, “Aqliy hujum”, “Kichik guruhlarda ishlash”,
“Burchaklar Metodi”, “Kubiklar” bahs-munozara orqali ularni yechimini
topishda yaqindan yordam beradi.
3. Aqliy hujum – muammolarni hal qilishda keng qo’llaniladigan
samarali metoddir. U qatnashchilarni o’z tasavvurlari va ijodlaridan
foydalanishga undaydi. U berilgan har qanday muammoga ko’p sonli
to’g’ri yechimlar topishda yordam beradi.
Aqliy hujum muammo yechimini topishda muqobillarini aniqlashga yordam
beradi.
Dars mashg’ulotlarida o’tiladigan mavzuni, turli xil tomonlarini, qirralarini,
qaramaqarshiliklarini ko’rsata olish, sinf o’quvchilarining mustaqil fikrlash
qobiliyatlarini shakllantirish, o’zaro bahs-munozara yuritish, muloqotga
chaqirish, munosabat bildirib, himoya eta olish, darsning yakunida mavzuning
o’quvchilar tomonidan qanchalik qabul qilinganligi, o’zlashtirilganligini bilish,
baholash maqsadida ushbu metodni qo’llash muhim ahamiyat kasb etadi. Ushbu
darsning maqsadi – birgalikda oʻqitish ko’maklashuvchi uslubiy yo’llar, ya’ni
o’quvchilarning jamoada o’qitish yo’li bilan bilim olishlari to’g’risida tasavvur
berishdir. Kichik guruhlarga bo’lish metodikasi – o’qituvchi tajribasi, mahorati,
ijodiy yondashuv asosida turli xil usullar asosida bo’lishi mumkin. Masalan:
sinf o’quvchilarini ranjitmaslik, kamsitmaslik, ularni estetik did nuqtai
nazaridan, kelishmovchiliksiz, guruhlarda bo’lish maqsadida turli xil
rivojlantiruvchi o’yinlar asosida yoki masalan; 6 xil rangda, rangli qog’ozdan
har xil shaklda, kichkina hajmda, sinf o’quvchilarining jami sonini hisobga
olgan holda, oldindan kesma shakl (doira, uchburchak, to’rtburchak,
beshburchak va hokazo) tayyorlab qo’yiladi. Kesim shakli o’qituvchi
mahoratiga bog’liq, har xil shaklda bo’lishi mumkin. tayyorlab qo’yilgan rangli
kesma shakllarni o’quvchilarga tarqatiladi (bu holda harbir o’quvchi, ixtiyoriy
ravishda o’zi xohlagan rangdagi kesma shaklini tanlab oladi). O’quvchilar
tanlab olgan kesma shakldagi ranglar asosida o’qituvchi, o’quvchilarni osongina
guruhlarga ajratib oladi. Masalan:
Oq rang 1 -guruh Yashil rang 2-guruh Ko’k rang 3-guruh Jigar rang 4-guruh
Sariq rang 5-guruh Qizil rang .
Hozirda keng qo’llanib kelayotgan, metodlardan biri bu “Klaster” metodi
ham o’quvchilarga ixtiyoriy mavzular xususida erkin, ochiq o’ylash va shaxsiy
fikrlarni bemalol bayon etish uchun sharoit yaratishga yordam beradi. Bunda
o’quvchilar bilan yakka tartibda yoki guruh asosida tashkil etiladigan
mashg’ulotlar jarayonida foydalanish mumkin. Masalan doskaga O’zbekiston
so’zi yoziladi va doira ichiga olinadi. Bolalar turli fikrlar bildiradi va doira
atrofiga yozishadi.
Tayanch so’zlar asosida gap tuzdirish, «Alifbe» sahifalaridagi so’zlar,
ularning ma’nolari ustida ishlash kabi ishlar uyushtiriladi. (Bu tarzdagi ishlar
har bir darsda mavzularga bog’liq ravishda izchil davom ettirib boriladi.) bu
bosqichdagi yozuv darslarida o’quvchilarda daftar bilan, yozuv chiziqlari bilan
tanishtirish, harf elementiarini yozishga o’rgatish, namunaga qarab grafik
xatolarini aniqlash – o’z-o’zini tekshirish, harf oralarining tengligiga rioya
qilish kabi ko’nikmalar hosil qilinadi.
2- Bosqichda unli tovush va unli harflar o’rgatiladi. Bunda ularning uch
xususiyatini:
A) orizda to’siqqa uchramasligi; b) cho’ziq aytylishi; v) tarkibida faqat ovoz
qatnashishi kabilarni o’quvchilarning amaliy ravishda puxta egallashlariga
erishish lozim. Shuningdek, bu bosqichda tovush bilan harfni farqlashga
o’rgatish ko’zda tutiladi. Bu bosqichdayoq tovush va harf o’rtasidagi chegaraga
qat’iy rioya qilinadi. Bolalarga tovush qaqida ma’lumot kitob ochtirilmay
beriladi. Tovushni ifodalovchi harf ko’rsatilgach, harf ustida ishlanadi. Tovush
va harfga oid xususiyatlar (tovushlarni talaffuz qilamiz, eshitamiz, harflarni
yozamiz, ko’ramiz, o’qiymiz) ham izchil ravishda o’quvchilarni
o’zlashtirishlarini xisobga olgan xolda ochila boriladi.
Alifbo davri. Bu davr 31 dekabrgacha davom etadi. Unda asosan
o’quvchilar undosh tovush va undosh harflar bilan tanishtiriladi. Undoshlar
osondan qiyinga tamoyili asosida joylashtiriladi.Oldin sonor tovushlar (n, m, 1,)
keyin esa b, k, d, t, s kabi undoshlar so’ngra ikki tovushni ifodalaydigan j harf
birikmalari (pd s b), tovush bildirmaydigan harf-tutuq belgisi bilan
tanishtiriladi. Tovush va harfni yaxshi tanishlari, elementar o’qishni
muvoffaqiyatli egallashlari uchun bo’g’inga bo’lish, bo’g’in chegarasini
aniqlash, bo’g’indan tovushni ajratish, tovush va harf munosabatini aniqlash,
kesma harflardan burini tuzish va o’qish, bo’g’in-tovush, tovush-harf, tahlili
kabi mashqlardan foydalaniladi. Bu davrda bo’g’inlab o’qish asosida
shakllantiriladi: ikki harf yopiq, ikki harfni ochiq, uch harfli yopiq bo’g’inlar (il,
ol, la, lo, nom, lim) o’qishga o’rgatiladi.
Alifbo davrini o’rganiladigan tovush-harfhing murakkabligini hisobga olib 3
bosqichga ajratish mumkin:
1-osqichda o-na, a-na, il, in, bi-lan, tuzilishidagi so’zlar;
2-Bosqichda artikulyatsiyasi qiyin bo’lgan r, k, v, f kabi undoshlar va Yo’l-
bars, do’st, rasm kabi tuzilishidagi so’zlar;
3- Bosqichda 2-bosqichda harf birikmalari pd, s, z, 2 tovushni
ifodalaydigan, tutuq belgisi va jurnal, jirafa, tong, so’ng, bodring, choynak,
Shudring kabi so’zlar o’qishga o’rgatiladi.
Alifbe davrining oxirida o’quvchilar quyidagi bilim va ko’nikmalarga ega
bo’lishlari zarur:
A)Hamma tovushlarni tanishi va har qanday xolatda to’g’ri talaffuz qilishi;
B) So’zni bo’g’in tovush, tovush-harf tahlilini bilishi, so’zdagi
tovushlarning izchil tartibini aniqlay olishi, kerakli tovushni so’z va bo’g’inga
ajrata olishi;
V) Kesma harf va bo’g’inlardan so’z tuza olishi va o’qishi;
G) 2-3-4 bo’g’inli so’zlarni butinlab o’qishi, adabiy-orfoepik talaffuz bilan
o’qishi;
D)Gaplarni ohangiga rioya qilib o’qishi;
E) O’qigan matnning mazmunini tushunib, ongli o’qishi;
J) O’qigan matn mazmunini savollar asosida soddagina qilib qayta
hikoyalab berishi;
Z) O’qigan matnga sarlavxa topishi;
I) To’gri, tez, ongli va ifodali o’qish malakalari shakllantirilishi.
Alifbo davri yozuv darslarining vazifasi – kichik va bosh yozma harflarni
to’g’ri shakllantirish, harflami to’g’ri ulash, alifbeda o’qigan bo’g’in, so’z va
gaplarni namunaga qarab yozish, harf, bo’g’in, so’z, gap diktantlarni yozish
ko’nikmasini shakllantirish, izoxli, saylanma, ko’ruv, ta’limiy, diktant yoza
olishlariga erishish, umuman grafik malakani shakllantirish. Sovod o’rgatish
jarayonining oxirida bir darsda, agar darsning 2/3 qismi yozuvga ajratilsa, 20
tagacha so’z yoza olishlari talab qilinadi.
Ma’lumki, o’quvchilar 1-sinfga har xil tayyorgarlik bilan keladi. O’quv
materiallari l-sinf o’quvchilari saviyasiga mos, izchil ravishda beriladi. Shunga
qaramay har xil tayyorgarlik bilan kelgan o’quvchilarning uni o’zlashtirishlari
turlicha bo’ladi. Bu savod o’rgatish jarayonida o’quvchilarga differentsial va
Individual yondashishni taqozo etadi. Bunday yondashish ta’limning barcha
bosqichlarida ham yaxshi natija beradi.Bola endigana o’qiy boshlagan
bosqichda ularni qatorni yo’qotmaslikka,
Shuningdek, hatto, so’zdagi keyingi harfni, keyingi so’zni yo’qotmaslikka
o’rgatish juda muhimdir. Bu vazifani savod o’rgatishning boshlang’ich
bosqichida xatcho’p (o’qiyotgan betni belgilab qo’yish uchun kitob ichiga solib
qo’yiladigan qog’oz yoki lentacha) va tayoqcha bajaradi. O’qilayotgan qatorni
kuzatib borish ko’nikmasi sinf o’quvchilaridan o’rtog’ining xatosini
to’g’irlashini talab qilish bilan ham erishiladi. O’quvchilar bu talabni qizg’anib
bajaradilar, shu yo’l bilan ularda darsga, o’qishga e’tibori jalb etiladi.
Alifbe davrida bolalarni yozishga o‘rgatish juda muhimdir. Bu davrda
oʻquvchilarga harf va uning unsurlari amaldagi “Alifbe” kitobida ko‘rsatilgan
tartibda o‘rgatiladi.
Alifbe davrida bajariladigan asosiy grafik ishlar quyidagilardan iborat:
1. Kichik va bosh harflarni alifbe tartibida yozish.
2. Harflarni bo‘g’in va so‘zlarda qo‘shib yozish.
3. Qo‘l harakatini uzmay yozishga o‘rgatish.
4. Harflarning qiyaligini va enini to‘g’ri saqlashga o‘rgatish.
Mazkur ishlarni oddiy doska yordamida o‘quvchilarga o‘rgatish
o‘qituvchidan katta zahmatni talab etadi. U bu uchun katta hajmda ko‘rgazma
qurollar tayyorlashi lozim. Agar ushbu ishlar elektron interfaol doskalar
yordamida o‘quvchilarga tushuntirilsa ham samarasi katta bo‘ladi.
Alifbe»dan yoki harf terish matosidan o’qiladigan topishmoq yaratishi
mumkin. Bunday maqsadni problemali savolni keltirib chiqaradigan taxminiy
suhbat yordamida ham amalga oshiriladi. Masalan, «qishda qushlar qaerga
uchib ketadilar?» (harf terish matosida: «Issiq o’lkalarga uchib ketadilar.) Mana
shu kabi tayyorlov mashg’ulotlari o’qishning yuqori darajada ongli bo’lishini
ta’minlaydi va shu bilan birga, bolalar ko’z ushida o’quv mehnati o’zlashadi,
ularni qiziqtiradi.
Savod o’rgatishda analiz sintez bir-biridan ajratilmaydi, chunki analiz o’qish
jarayonini egallash uchun zamin yaratadi, sintez esa ko’proq o’qish malakasini
shhakllantiradi.
Sintez mashqlari.
1Tovush tomonidan analiz qilingan so’zni yoki bo’g’inni talaffuz qilish Va
uni kesma harfdan tuzish (yozish); shu so’z yoki bo’g’inni o’qish.
2.O’rganilgan undosh bilan (na, no, la, lo, ni, li, bi, si, ma, mo, mi, ta, to,
Ti, di, do, so, sa, ...) bo’g’in jadvalini tuzish; bo’g’in jadvalini kitobdan yoki
matndan o’qish; kesma harflardan bo’g’in jadvalini tuzish.
3. Bola-lola-tola, boy-toy-soy-loy, baxt-taxt, ona-ota, mosh-bosh kabi bir
undosh harf bilan farqlanadigan yoki ona-opa, ukki-ikki, osh-ish kabi bir
undosh harf bilan farqlanadigan so’zlarni o’qish (bunday so’zlarni
o’quvchilarning o’zlari topib o’qishlari mumkin).
4. So’zning boshiga yoki oxiriga bir harf qo’shib, yangi so’z hosil qilib
oʻqish; ola-lola, osh-bosh, oy-toy, boy, soy, loy; o’roq-so’roq; ol-xol, sol;
savasavat, yelka—yelkan; son-oson; ayiq-qayiq, o’lka-yo’lka; olti-oltin; oldi-
oldin,
5.So’z urtasiga harf qo’shib, yangi so’z hosil qilib o’qing; ko’makko’lmak,
zirak-ziyrak, tana-tashna, osha-oshna. Bo’g’inlarni almashtirib yangi so’z hosil
qilish va o’qish: Gulnor—Norgul.
6.Tovushlarning o’rnini almashtirib yangi so’zni hosil qilish va o’qish:
somonosmon, tilak – kalit, kuy – yuk
7. Tovushni yoki bo’g’inni tushirib qoldirib yangi so’z hosil qilish va
o’qish:
Anor-nor, gulnor-gul, yelkan-yelka, bog’la-bola.
Bo’g’in qo’shib yangi so’z hosil qilish va o’qish: bog’-bog’cha, gul-gulzor,
bog’bon, dorboz.
Sintetik ishlarning bu usullari tovush ustida ishlatib harf ustida ishlash bilan
birga qo’shib olib borishni talab qiladi. Bu ish usullari qiziqarli bo’lib, darsda
yarim o’yin xolatini vujudga keltirishga imkon beradi.
Diktsiya ustida ishlash o’quvchilar nutqini tushunarli, sof, tiniq, jarangdor
bo’lishiga erishishdir. U savod o’rgatish uchun, ifodali o’qish, orfoyepik va
Orfografik malakani, xushovozlik ko’nikmasini o’stirish uchun ham juda
muhimdir.
Yaxshi diktsiya tovush hosil qiluvchi apparatning egiluvchanligiga bog’liq.
Shuning uchun diktsiyani o’stirish mashqlari tovush hosil kiluvchi apparatning
elastikligini o’stirishga qaratiladi.
Diktsiya ustida ishlash mashqlariga misollar:
1.Baland talaffuzni mashq qilish: Masalan: sara-shira-sara-shira so’zlarini
ovozni to qichqiriqqacha balandlata borib, so’ngra ovozni to shivirlashgacha
pastlatib talaffuz qilish.
2. Talaffuz tempini mashq qilish. Shu shira-shira so’zlarini sekin talaffuz
qilib, tempni asta tezlashtira borish.
3.Ayrim undosh tovushlarni, ayniqsa, o’quvchilar nuqson bilan talaffuz
qiladigan so’zlarni qayta talaffuz qilish mashqi.
4.Murakkab tovush birikmalarini talaffuz qilishni mashq qilish. Buning
uchun tez aytishlardan foydalaniladi.
Masalan, G’ani g’ildirakni g’izillatib g’ildiratdi.
Bolalarni so’zlayotganda to’g’ri nafas olishga, tovushlarni to’g’ri talaffuz
qilish va o’rgatish zarur. Ba’zi tortinchoq bolalar tovushni talaffuz qilishga
uyaladilar. Bunday vaqtda tovushni, so’zni xor bilan talaffuz qildirish, xor bilan
oʻqitish, tez aytishlarni xor bilan ayttirish foydalidir.
2.2. Savod oʻrgatish tayyorlov davrida oʻquvchilarni yozuvga oʻrgatish
jarayoni
Savod o‘rgatish jarayonida o‘quvchilar o‘qishga o‘rganish bilan parallel
ravishda yozuvdan ham elementar malaka hosil qiladilar. Dasturga muvofiq
o‘quvchilar yozuvdan quyidagi malakalarni egallashlari lozim.
5. Partada to‘g‘ri o‘tirish, daftarni to‘g‘ri qo‘yish, chiziqlarni
chamalash, yozayotganda ruchkadan to‘g‘ri foydalanish, hoshiyaga rioya
qilish (1-rasm).
6. Ish daftari yoki alifbe asosida o‘zbek alifbosidagi barcha katta va
kichik harflarni yozish, shuningdek, harflarni so‘zda bir-biriga bog‘lab
yoza olish: bosma matnni yozma matnga aylantirib yozish.
7. Tahlil qilingan so‘z va ikki-uch so‘zli gaplarni o‘qituvchi
yordamida yozish.
8. Talaffuzi bilan yozilishida farq qilmaydigan so‘zlarni ko‘chirib
yozish va eshitib yozish: yozganlarini matnga qarab, shuningdek, izohlab
o‘qish bilan tekshirish.
9. Og‘zaki tuzilgan hikoyadan olingan gapni yozish
Lotin alifbosiga asoslangan o‘zbek alifbosidagi harflar ham bosmasdan,
ortiqcha jimjimasiz, qo‘l uzmasdan bog‘lab yoziladi. Shuning uchun yozuvga
o‘rgatish metodikasida harflarni qo‘shishga alohida ahamiyat beriladi.
O‘quvchilar barcha harflarni bir-biriga qo‘shish yo‘lini bilishlari lozim.
Yozuvga o‘rgatishning tashkiliy va gigienik shartlari. Maktabda asosiy yozuv
quroli sharikli ruchka bo‘lib, xattaxtaga yozishda bo‘rdan foydalaniladi.
Savod o‘rgatish davrida bolalarni yozuvga o‘rgatish uchun turli vaqtlarda
Turli xil chiziqli daftarlardan foydalanilgan: dastlab chiziqsiz silliq qog‘oz
ishlatilgan bo‘lsa, keyin quyuq yotiq chiziqlar bilan kesilgan uch chiziqli
daftardan foydalanilgan:
Hozirgi vaqtda yozuvga o‘rgatish uchun ikki chiziqli daftar tavsiya etiladi.
Xattaxta ham shunga mos bo‘lishi talab qilinadi; 2-sinfdan, ba’zan birinchi
sinfda o‘quv yilining ikkinchi yarmidan boshlab bir chiziqli daftarga yozishga
o‘tiladi.
Daftar tutishda bolalarni hoshiya qoldirishga, daftar chiziqlariga rioya
Qilishga, harflarni bir xil hajmda yozishga, sarlavhani aniq va to‘g‘ri ajratishga,
xat boshidan yozishda joy qoldirishni unutmaslikka o‘rgatib borish ularda
Saranjom-sarishtalikni tarbiyalaydi. Yozuv darsida o‘quvchilar “Yozuv daftari”
bilan ishlaydilar. Sinfda o‘rganilgan harfni uyda mashq qilish uchun alohida
daftar bo‘lishi kerak. O‘qituvchi yozish vaqtida 65˚ qiyalikda yozishni, buning
uchun daftar parta ustiga 25˚ qiyalikda qo‘yilishini ta’kidlab turadi.
Savod o‘rgatish jarayonida o‘quvchilar
O‘qishga o‘rganish bilan parallel ravishda yozuvdan ham elementar malaka
hosil qiladilar. Dasturga muvofiq o‘quvchilar yozuvdan quyidagi malakalarni
egallashlari lozim:
1. Partada to‘g‘ri o‘tirish, daftarni to‘g‘ri qo‘yish, chiziqlarni
chamalash, yozayotganda ruchkadan to‘g‘ri foydalanish, hoshiyaga rioya
qilish (1-rasm).