6-sinf uchun “Qadimgi Yunoniston olimlari va mutafakkirlari“ dars ishlanma
Yuklangan vaqt
2024-03-11
Yuklab olishlar soni
9
Sahifalar soni
7
Faytl hajmi
817,4 KB
6-sinf uchun “Qadimgi Yunoniston olimlari
va mutafakkirlari“
DARS ISHLANMASI
6-sinf Qadimgi dunyo tarixi
Mavzu:Qadimgi Yunoniston olimlari va mutafakkirlari.
Darsning maqsadi:
A.Ta’limiy : O’quvchilarga yunon olimlari va faylasuflari kashfiyotlari va yutuqlari
haqida bilim berish;
B. Tarbiyaviy : O’quvchilarda odamiylik, yaxshilik,mehribonlik, sabr, matonat va
jasurlik sifatlarini tarbiyalash;
S. Rivojlantiruvchi: Ma’naviy qarashlarini kengaytirish va mantiqiy fikrlash
qobiliyatlarini o’stirish.
Kompitensiya:
-o’z fikrlarini yozma va og’zaki bayon eta olish;
-manbalarni solishtira olish;
-axborotlar bilan ishlay olish;
-madaniy merosni avaylab-asrash;
-ma’naviy kamolotga intilish.
Dars turi: Yangi bilim berish.
Dars uslubi: “Savol- javob” , “Juftini top”, oddiy boshqotirmalar,”Teskari test”
usuli.
Dars jihozi: Mavzuga oid rasmlar,tarqatmalar, test,o’quv filmi,darslik,jadval.
Tahkiliy qism
5 daqiqa
O’gan mavzuni so’rash
10 daqiqa
Yangi mavzu bayoni
15 daqiqa
Mustahkamlash
10 daqiqa
O’quvchilarni baholash
3 daqiqa
Uyga vazifa
2 daqiqa
Darsning borishi
I.Tashkiliy qism: a) salomlashish; b) davomatni aniqlash.
s)ma’naviyat daqiqasi o’tkazish.
II.O’tgan mavzuni so’rash.
1-topshiriq savol-javob.
- Qadimgi Yunoniston o’qituvchilari oldiga qanday maqsad qo’ygan edi?
- Gomerning “Odisseya” qahramonlik dostonida nimalar haqida hikoya qilinadi?
- Gomer qaysi dostonda Troya oti haqida afsonani tasvirlaydi?
- Qadimgi Yunonistonda teatr qanday ko’rinishda bo’lgan?
- Qaysi yunon haykaltaroshini bilasiz?
2-topshiriq “Teskari test” usuli. Javob variantlari keltirilgan va ular ichida javobi
ko’rsatilgan, lekin savollari berilmagan test topshirig’i bo’lib , uni oddiy test turidan
farqi o’quvchilar tomonidan javob topilishi emas,aksincha savolini to’ri qo’yilishi
kerak.
1__________________________________________________________________
__________?
A)Mil.av.776-yilda. B)Mil.av.780-yilda. C).Mil.av.786-yilda. D).Mil.av. 779-
yilda.
2__________________________________________________________________
__________?
A) “Arilar”. B) “Baqalar”. C) “Qushlar”. D. Barcha javoblar to’g’ri.
3__________________________________________________________________
__________?
A)Miron. B). Fidiy. C). Sokrat. D) Sofokl.
2-topshiriq savollari:
1.Dastlabki olimpiada o’yinlari qachon o’tkazilgan?
2.Aristofan asarlarini toping?
3. “Disk uloqtiruvchi “ haykaltaroshlik asari muallifini toping?
III.Yangi mavzu bayoni
Qadimgi Yunonistonda bemalol suhbat qurish va istalgan savolga javob olish
imkoni bo`lgan donishmandlar, hayot murabbiylari sifatida bilishgan. Yunon
mutafakkirlari Olam tuzilishi va inson hayoti ma`nosini tushuntirishga harakat qilib
ko`rishgan. Ular o`simliklar, hayvonlar, inson tanasi, Quyosh va yulduzlarni
o`rganishgan.
Mashhur yunon faylasufi Geraklit Yer yuzidagi hamma narsa olovdan kelib
chiqqan deya uqtirar edi. «Bir daryoga ikkinchi marta sho`ng`ib bilmaysan»,
«Hamma narsa oqadi, hech narsa bir joyda turmaydi» degan mashhur hikmatlar unga
mansubdir.
Frakiyalik Demokrit degan faylasuf Geraklit fikriga e`tiroz bildirgan,bizni
qurshab turgan hamma narsa ko`zga ko`rinmay mayda-mayda zarralar – atomlardan
tashkil topgan degan ma`nodagi fikrni bayon etgan edi.
Yunon faylasufi Diogen.
Yunon faylasufi Diogen Insonda hech qanday ehtiyojlar bo`lmasligi shart degan
fikrni o`z ta`limotiga asos qilib oldi. Hayotdagi barcha qulayliklardan voz
kechgan Diogen bir bochkada kun kechirgan. Makedoniyalik Aleksandr undan:
«Senga qanday yordam berishim mumkin?» deb so`raganida, Diogen: «Nariroq
tursangchi, quyoshni to`sib qo`yding!» deya kinoya qilgan ekan.
Miloddan avvalgi V asrda yashagan Gerodot tarix bo`yicha bir kitob yozadi.
Misr, Mesopotamiya va Shimoliy Qora dengiz bo`yi koloniyalari bo`ylab sayohatini
nihoyasiga yetkazganda Gerodotni hali Yunonistonda birov tanimas edi. O`z
vatandoshlarini
«Yunon-fors
urushlari
to`g`risidagi
tarix»
asari
bilan
tanishtirganidan so`ng birdaniga mashhur kishiga aylan-di. Tirikligidayoq
Gerodotga «tarix otasi» degan faxrli unvon berilgan edi.
Tarix otasi Gerodot.
Qadimgi yunon olimi Aristotel to`plangan bilimlarni alohida tarmoqlarga ajratdi
va ularni mustaqil fanlar sifatida ta`riflab berdi.
Barcha zamonlarda olimlar ilmiy masala yechimini topgan yunon fizigi va
matematigi Arximedning «Evrika!» «Evrika!» (Topdim, topdim!») qiyqirig`ini
takrorlab yurishadi. Ehtimol, bu bir afsonadir, ammo yunonlar to`la ishonch bilan
Arximed ko`zgular tizimidan foydalanib yorug`likni bitta yo`nalishga jamlagani va
yunonlar ustiga hujum qilib kelayotgan rimliklarning kemalarini yondirib yuborgani
haqida to`la ishonch bilan hikoya qilib berishadi. Arximed richag qonunini ishlab
chiqdi va mashhur bo`lib ketgan bir iborani aytdi: «Menga tayanch nuqtasini topib
bering, Yerni ostin-ustin qilib tashlayman!»
Arximed boshi bilan ilm dengiziga sho`ng`igan olim timsoliga aylangan.
Rimliklar uning jonajon shahri Sirakuzni bosib olganlarida qumda chizmalar
chizgancha matematikaga oid bir masalani yechishga urinib o`tirgan ekan. Rimlik
askar yetib kelganida: «Mening chizmalarimga qo`1 tekkizmagin!» deyishga
ulgurdi, xolos: Arximedga nayza sanchilgan edi.
Afinalik donishmandlar
Afinalik mashhur faylasuf Sokrat o`zining dono hikmatlari tufayli shaharning
eng aqlli kishisi deb e`lon qilingan edi. Bunga javoban Sokrat shunday debdi:
«Mening donishmandligim shundaki, kamina faqat hech nimani bilmasligimni
bilaman, xolos!»
Sokrat hech mahal o`z asarlarini qog`ozga tushirmagan. Sokratning g`oyalari
Atlantida degan ideal davlat to`g`risida ta`limotni yaratgan. Platon degan tag`in bir
yunon faylasufining muloqotlari orqali bizgacha yetib kelgan.Platonni endilikda
“Aflotun” sifatida ham bilamiz. Bizgacha Aflotunning mashhur bir hikmati ham
yetib kelgan: «Xudo bizning o`zimizdadir!»
Sokrat fuqarolarning axloqiy-ma`naviy tarbiyasiga katta ahamiyat bergan.
Delfiya ibodatxonasidagi bitik uning sevimli hikmati ekan: «o`z-o`zingni anglagin
va bilgin!» Muxoliflari bilan dialoglarida Sokrat Yaxshilik va Yomonlik nima degan
masalaga javob berishga harakat qilib ko`rgan. Yomon, aldoqchi va shafaqatsiz
bo`lishga qaraganda yaxshi, halol, rahmdil bo`lish nega yaxshiroq, deb so`ragan
faylasuf.
Sokrat ayniqsa ochko`zlik va molparastlik singari nuqsonlarni qattiq tanqid
qilgan. Bozor bo`ylab sayr qilib yurganida shunday degan ekan: «Bularsiz ham kun
kechirish mumkin bo`lgan shuncha narsalar borligi ham qandoq yaxshi!» Sokrat
dunyoda Ezgulik qonunlari mavjudligini, faqat ularni bilish va ularga rioya qilgan
holda yashash kerakligini isbotlagan.
Afinadagi ba`zi tartibotlarni qo`rqmasdan tanqid qilgani sababli uni o`limga
mahkum etishgan. Sokratning boshqa bir davlatga qochib ketish imkoniyati bo`lsada,
rad etgan. Sokrat tarixda odamiylik, sabr-matonat va jasurlik timsoli bo`lib qolgan.
IV.Mustahkamlash
3-topshiriq “Oddiy boshqotirmalar”
A)
o
d
e
i
g
n
B)
f
o
t
a
u
l
n
Javob:
A) Diogen. B) Aflotun
4-topshiriq “Juftini top” metodi.(Bunda o’quvchilar mantiqan bir-biriga mos
javoblarni topadilar)
1. Geraklit
A.“Evrika”
2. Demokrit
B.“ Xudo bizning o’zimizdadir!”
3. Diogen
C.
“Hamma
narsa
oqadi
va
o’zgaruvchandir”.
4. Gerodot
D.”Mening
donishmandligim
hech
nimani bilmasligimni bilishimda”.
5. Aristotel
E.”Bizni qurshab turgan hamma narsa
mayda atomlardan tashkil topgan”
6. Arximed
I.”Tarix otasi”
7. Sokrat
J.”Insonda
hech
qanday
ehtiyoj
bo’lmasligi shart”
8. Platon
F.To’plangan
bilimlarni
alohida
tarmoqlarga ajratgan va mustaqil fanlar
sifatida ta’riflagan
Javob: 1-C, 2-E, 3-J, 4-I, 5-F, 6-A, 7-D, 8-B.
(Shuningdek, mustahkamlash uchun o’quv filmidan ham foydalanish mumkin).
V.Oquvchilarni baholash.
Dars davomida o’quvchilarning barcha topshriqlar bo’yicha bajargan ishlari
tekshirilib, ballari e’lon qilinadi. Ballar jurnal va kundaliklariga qo’yiladi.
VI. Uyga vazifa: 1) Mavzu asosidagi savollarga javob yozish.
2) Mavzuga oid 10 ta test tuzish.