6-sinf uchun “Qadimgi Yunoniston olimlari va mutafakkirlari“ dars ishlanma

Yuklangan vaqt

2024-03-11

Yuklab olishlar soni

9

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

817,4 KB


6-sinf uchun “Qadimgi Yunoniston olimlari 
va mutafakkirlari“ 
 
DARS ISHLANMASI 
 
 
6-sinf   Qadimgi dunyo tarixi 
 
Mavzu:Qadimgi Yunoniston  olimlari va mutafakkirlari. 
Darsning maqsadi: 
A.Ta’limiy : O’quvchilarga yunon olimlari va faylasuflari kashfiyotlari  va yutuqlari 
haqida bilim berish; 
B. Tarbiyaviy : O’quvchilarda odamiylik, yaxshilik,mehribonlik, sabr, matonat va 
jasurlik sifatlarini tarbiyalash; 
S. Rivojlantiruvchi:  Ma’naviy qarashlarini kengaytirish va mantiqiy fikrlash 
qobiliyatlarini o’stirish. 
Kompitensiya: 
-o’z fikrlarini yozma va og’zaki bayon eta olish; 
-manbalarni solishtira olish; 
-axborotlar bilan ishlay olish; 
-madaniy merosni avaylab-asrash; 
-ma’naviy kamolotga intilish. 
 
Dars turi: Yangi bilim berish. 
Dars uslubi:  “Savol- javob” , “Juftini top”, oddiy boshqotirmalar,”Teskari test” 
usuli. 
Dars jihozi:  Mavzuga oid rasmlar,tarqatmalar, test,o’quv filmi,darslik,jadval. 
 
 
        Tahkiliy qism 
 
 
5 daqiqa 
 
        O’gan mavzuni so’rash 
              10 daqiqa 
 
        Yangi mavzu bayoni 
              15 daqiqa 
        Mustahkamlash 
 
              10  daqiqa 
        O’quvchilarni baholash 
 
              3 daqiqa 
6-sinf uchun “Qadimgi Yunoniston olimlari va mutafakkirlari“ DARS ISHLANMASI 6-sinf Qadimgi dunyo tarixi Mavzu:Qadimgi Yunoniston olimlari va mutafakkirlari. Darsning maqsadi: A.Ta’limiy : O’quvchilarga yunon olimlari va faylasuflari kashfiyotlari va yutuqlari haqida bilim berish; B. Tarbiyaviy : O’quvchilarda odamiylik, yaxshilik,mehribonlik, sabr, matonat va jasurlik sifatlarini tarbiyalash; S. Rivojlantiruvchi: Ma’naviy qarashlarini kengaytirish va mantiqiy fikrlash qobiliyatlarini o’stirish. Kompitensiya: -o’z fikrlarini yozma va og’zaki bayon eta olish; -manbalarni solishtira olish; -axborotlar bilan ishlay olish; -madaniy merosni avaylab-asrash; -ma’naviy kamolotga intilish. Dars turi: Yangi bilim berish. Dars uslubi: “Savol- javob” , “Juftini top”, oddiy boshqotirmalar,”Teskari test” usuli. Dars jihozi: Mavzuga oid rasmlar,tarqatmalar, test,o’quv filmi,darslik,jadval. Tahkiliy qism 5 daqiqa O’gan mavzuni so’rash 10 daqiqa Yangi mavzu bayoni 15 daqiqa Mustahkamlash 10 daqiqa O’quvchilarni baholash 3 daqiqa  
        Uyga vazifa 
              2 daqiqa 
 
Darsning borishi 
I.Tashkiliy qism: a) salomlashish; b) davomatni aniqlash.  
s)ma’naviyat daqiqasi o’tkazish. 
II.O’tgan mavzuni so’rash. 
 
 1-topshiriq savol-javob. 
 
- Qadimgi Yunoniston o’qituvchilari oldiga qanday maqsad qo’ygan edi? 
- Gomerning “Odisseya” qahramonlik dostonida nimalar haqida hikoya qilinadi? 
- Gomer qaysi dostonda Troya oti haqida afsonani tasvirlaydi? 
- Qadimgi Yunonistonda teatr qanday ko’rinishda bo’lgan? 
- Qaysi yunon haykaltaroshini bilasiz? 
 
  2-topshiriq  “Teskari test” usuli. Javob variantlari keltirilgan va ular ichida javobi 
ko’rsatilgan, lekin savollari  berilmagan test topshirig’i bo’lib , uni oddiy test turidan 
farqi o’quvchilar tomonidan javob topilishi emas,aksincha savolini to’ri qo’yilishi 
kerak. 
 
1__________________________________________________________________
__________? 
      A)Mil.av.776-yilda.  B)Mil.av.780-yilda.   C).Mil.av.786-yilda.  D).Mil.av. 779-
yilda. 
2__________________________________________________________________
__________? 
A) “Arilar”.    B) “Baqalar”.   C) “Qushlar”.   D. Barcha javoblar to’g’ri. 
3__________________________________________________________________
__________? 
      A)Miron.    B). Fidiy. C). Sokrat.  D) Sofokl. 
 
2-topshiriq savollari: 
1.Dastlabki olimpiada o’yinlari qachon o’tkazilgan? 
2.Aristofan asarlarini toping? 
3. “Disk uloqtiruvchi “ haykaltaroshlik asari muallifini toping?  
  
III.Yangi mavzu bayoni  
 
Qadimgi   Yunonistonda bemalol suhbat qurish va istalgan savolga javob olish 
imkoni bo`lgan donishmandlar, hayot murabbiylari sifatida bilishgan. Yunon 
mutafakkirlari Olam tuzilishi va inson hayoti ma`nosini tushuntirishga harakat qilib 
ko`rishgan. Ular o`simliklar, hayvonlar, inson tanasi, Quyosh va yulduzlarni 
o`rganishgan. 
Mashhur yunon faylasufi Geraklit Yer yuzidagi hamma narsa olovdan kelib 
Uyga vazifa 2 daqiqa Darsning borishi I.Tashkiliy qism: a) salomlashish; b) davomatni aniqlash. s)ma’naviyat daqiqasi o’tkazish. II.O’tgan mavzuni so’rash. 1-topshiriq savol-javob. - Qadimgi Yunoniston o’qituvchilari oldiga qanday maqsad qo’ygan edi? - Gomerning “Odisseya” qahramonlik dostonida nimalar haqida hikoya qilinadi? - Gomer qaysi dostonda Troya oti haqida afsonani tasvirlaydi? - Qadimgi Yunonistonda teatr qanday ko’rinishda bo’lgan? - Qaysi yunon haykaltaroshini bilasiz? 2-topshiriq “Teskari test” usuli. Javob variantlari keltirilgan va ular ichida javobi ko’rsatilgan, lekin savollari berilmagan test topshirig’i bo’lib , uni oddiy test turidan farqi o’quvchilar tomonidan javob topilishi emas,aksincha savolini to’ri qo’yilishi kerak. 1__________________________________________________________________ __________? A)Mil.av.776-yilda. B)Mil.av.780-yilda. C).Mil.av.786-yilda. D).Mil.av. 779- yilda. 2__________________________________________________________________ __________? A) “Arilar”. B) “Baqalar”. C) “Qushlar”. D. Barcha javoblar to’g’ri. 3__________________________________________________________________ __________? A)Miron. B). Fidiy. C). Sokrat. D) Sofokl. 2-topshiriq savollari: 1.Dastlabki olimpiada o’yinlari qachon o’tkazilgan? 2.Aristofan asarlarini toping? 3. “Disk uloqtiruvchi “ haykaltaroshlik asari muallifini toping? III.Yangi mavzu bayoni Qadimgi Yunonistonda bemalol suhbat qurish va istalgan savolga javob olish imkoni bo`lgan donishmandlar, hayot murabbiylari sifatida bilishgan. Yunon mutafakkirlari Olam tuzilishi va inson hayoti ma`nosini tushuntirishga harakat qilib ko`rishgan. Ular o`simliklar, hayvonlar, inson tanasi, Quyosh va yulduzlarni o`rganishgan. Mashhur yunon faylasufi Geraklit Yer yuzidagi hamma narsa olovdan kelib chiqqan deya uqtirar edi. «Bir daryoga ikkinchi marta sho`ng`ib bilmaysan», 
«Hamma narsa oqadi, hech narsa bir joyda turmaydi» degan mashhur hikmatlar unga 
mansubdir. 
Frakiyalik Demokrit degan faylasuf Geraklit fikriga e`tiroz bildirgan,bizni 
qurshab turgan hamma narsa ko`zga ko`rinmay mayda-mayda zarralar – atomlardan 
tashkil topgan degan ma`nodagi  fikrni bayon etgan edi. 
 
 
 
 
 
Yunon faylasufi Diogen. 
 
 
 
Yunon faylasufi Diogen Insonda hech qanday ehtiyojlar bo`lmasligi shart degan 
fikrni o`z ta`limotiga asos qilib oldi. Hayotdagi   barcha   qulayliklardan   voz   
kechgan Diogen bir bochkada kun kechirgan. Makedoniyalik Aleksandr undan: 
«Senga qanday yordam berishim mumkin?» deb so`raganida, Diogen: «Nariroq 
tursangchi, quyoshni to`sib qo`yding!» deya kinoya qilgan ekan. 
Miloddan avvalgi V asrda yashagan Gerodot tarix bo`yicha bir kitob yozadi. 
chiqqan deya uqtirar edi. «Bir daryoga ikkinchi marta sho`ng`ib bilmaysan», «Hamma narsa oqadi, hech narsa bir joyda turmaydi» degan mashhur hikmatlar unga mansubdir. Frakiyalik Demokrit degan faylasuf Geraklit fikriga e`tiroz bildirgan,bizni qurshab turgan hamma narsa ko`zga ko`rinmay mayda-mayda zarralar – atomlardan tashkil topgan degan ma`nodagi fikrni bayon etgan edi. Yunon faylasufi Diogen. Yunon faylasufi Diogen Insonda hech qanday ehtiyojlar bo`lmasligi shart degan fikrni o`z ta`limotiga asos qilib oldi. Hayotdagi barcha qulayliklardan voz kechgan Diogen bir bochkada kun kechirgan. Makedoniyalik Aleksandr undan: «Senga qanday yordam berishim mumkin?» deb so`raganida, Diogen: «Nariroq tursangchi, quyoshni to`sib qo`yding!» deya kinoya qilgan ekan. Miloddan avvalgi V asrda yashagan Gerodot tarix bo`yicha bir kitob yozadi. Misr, Mesopotamiya va Shimoliy Qora dengiz bo`yi koloniyalari bo`ylab  sayohatini 
nihoyasiga yetkazganda Gerodotni hali Yunonistonda birov tanimas edi. O`z 
vatandoshlarini 
«Yunon-fors 
urushlari 
to`g`risidagi 
tarix» 
asari 
bilan 
tanishtirganidan so`ng birdaniga mashhur kishiga aylan-di. Tirikligidayoq 
Gerodotga «tarix otasi» degan faxrli unvon berilgan edi. 
 
 
 
 
 
Tarix otasi Gerodot. 
 
 
 
     Qadimgi yunon olimi Aristotel to`plangan bilimlarni alohida tarmoqlarga ajratdi 
va ularni mustaqil fanlar sifatida ta`riflab berdi. 
Barcha zamonlarda olimlar ilmiy masala yechimini topgan yunon fizigi va 
matematigi Arximedning «Evrika!» «Evrika!»    (Topdim,    topdim!») qiyqirig`ini 
takrorlab yurishadi. Ehtimol, bu bir afsonadir, ammo yunonlar to`la ishonch bilan 
Arximed ko`zgular tizimidan foydalanib yorug`likni bitta yo`nalishga jamlagani va 
yunonlar ustiga hujum qilib kelayotgan rimliklarning kemalarini yondirib yuborgani 
haqida to`la ishonch bilan hikoya qilib berishadi. Arximed richag qonunini ishlab 
chiqdi va mashhur bo`lib ketgan bir iborani aytdi: «Menga tayanch nuqtasini topib 
bering, Yerni ostin-ustin qilib tashlayman!» 
Arximed boshi bilan ilm dengiziga sho`ng`igan olim timsoliga aylangan. 
Rimliklar uning jonajon shahri Sirakuzni bosib olganlarida qumda chizmalar 
chizgancha matematikaga oid bir masalani yechishga urinib o`tirgan ekan. Rimlik 
askar yetib kelganida: «Mening chizmalarimga qo`1 tekkizmagin!» deyishga 
Misr, Mesopotamiya va Shimoliy Qora dengiz bo`yi koloniyalari bo`ylab sayohatini nihoyasiga yetkazganda Gerodotni hali Yunonistonda birov tanimas edi. O`z vatandoshlarini «Yunon-fors urushlari to`g`risidagi tarix» asari bilan tanishtirganidan so`ng birdaniga mashhur kishiga aylan-di. Tirikligidayoq Gerodotga «tarix otasi» degan faxrli unvon berilgan edi. Tarix otasi Gerodot. Qadimgi yunon olimi Aristotel to`plangan bilimlarni alohida tarmoqlarga ajratdi va ularni mustaqil fanlar sifatida ta`riflab berdi. Barcha zamonlarda olimlar ilmiy masala yechimini topgan yunon fizigi va matematigi Arximedning «Evrika!» «Evrika!» (Topdim, topdim!») qiyqirig`ini takrorlab yurishadi. Ehtimol, bu bir afsonadir, ammo yunonlar to`la ishonch bilan Arximed ko`zgular tizimidan foydalanib yorug`likni bitta yo`nalishga jamlagani va yunonlar ustiga hujum qilib kelayotgan rimliklarning kemalarini yondirib yuborgani haqida to`la ishonch bilan hikoya qilib berishadi. Arximed richag qonunini ishlab chiqdi va mashhur bo`lib ketgan bir iborani aytdi: «Menga tayanch nuqtasini topib bering, Yerni ostin-ustin qilib tashlayman!» Arximed boshi bilan ilm dengiziga sho`ng`igan olim timsoliga aylangan. Rimliklar uning jonajon shahri Sirakuzni bosib olganlarida qumda chizmalar chizgancha matematikaga oid bir masalani yechishga urinib o`tirgan ekan. Rimlik askar yetib kelganida: «Mening chizmalarimga qo`1 tekkizmagin!» deyishga ulgurdi, xolos: Arximedga nayza sanchilgan edi. 
 
Afinalik donishmandlar 
Afinalik mashhur faylasuf Sokrat o`zining dono hikmatlari tufayli shaharning 
eng aqlli kishisi deb e`lon qilingan edi. Bunga javoban Sokrat shunday debdi: 
«Mening donishmandligim shundaki, kamina faqat hech nimani bilmasligimni 
bilaman, xolos!» 
Sokrat hech mahal o`z asarlarini qog`ozga tushirmagan. Sokratning g`oyalari 
Atlantida degan ideal davlat to`g`risida ta`limotni yaratgan. Platon degan tag`in bir 
yunon faylasufining muloqotlari orqali bizgacha yetib kelgan.Platonni endilikda 
“Aflotun” sifatida ham bilamiz. Bizgacha Aflotunning mashhur bir hikmati ham 
yetib kelgan: «Xudo bizning o`zimizdadir!» 
Sokrat fuqarolarning axloqiy-ma`naviy tarbiyasiga katta ahamiyat bergan. 
Delfiya ibodatxonasidagi bitik uning sevimli hikmati ekan: «o`z-o`zingni anglagin 
va bilgin!» Muxoliflari bilan dialoglarida Sokrat Yaxshilik va Yomonlik nima degan 
masalaga javob berishga harakat qilib ko`rgan. Yomon, aldoqchi va shafaqatsiz 
bo`lishga qaraganda yaxshi, halol, rahmdil bo`lish nega yaxshiroq, deb so`ragan 
faylasuf. 
Sokrat ayniqsa ochko`zlik va molparastlik singari nuqsonlarni qattiq tanqid 
qilgan. Bozor bo`ylab sayr qilib yurganida shunday degan ekan: «Bularsiz ham kun 
kechirish mumkin bo`lgan shuncha narsalar borligi ham qandoq yaxshi!» Sokrat 
dunyoda Ezgulik qonunlari mavjudligini, faqat ularni bilish va ularga rioya qilgan 
holda yashash kerakligini isbotlagan. 
Afinadagi ba`zi tartibotlarni qo`rqmasdan tanqid qilgani sababli uni o`limga 
mahkum etishgan. Sokratning boshqa bir davlatga qochib ketish imkoniyati bo`lsada, 
rad etgan. Sokrat tarixda odamiylik, sabr-matonat va jasurlik timsoli bo`lib qolgan. 
 
 
 
 
ulgurdi, xolos: Arximedga nayza sanchilgan edi. Afinalik donishmandlar Afinalik mashhur faylasuf Sokrat o`zining dono hikmatlari tufayli shaharning eng aqlli kishisi deb e`lon qilingan edi. Bunga javoban Sokrat shunday debdi: «Mening donishmandligim shundaki, kamina faqat hech nimani bilmasligimni bilaman, xolos!» Sokrat hech mahal o`z asarlarini qog`ozga tushirmagan. Sokratning g`oyalari Atlantida degan ideal davlat to`g`risida ta`limotni yaratgan. Platon degan tag`in bir yunon faylasufining muloqotlari orqali bizgacha yetib kelgan.Platonni endilikda “Aflotun” sifatida ham bilamiz. Bizgacha Aflotunning mashhur bir hikmati ham yetib kelgan: «Xudo bizning o`zimizdadir!» Sokrat fuqarolarning axloqiy-ma`naviy tarbiyasiga katta ahamiyat bergan. Delfiya ibodatxonasidagi bitik uning sevimli hikmati ekan: «o`z-o`zingni anglagin va bilgin!» Muxoliflari bilan dialoglarida Sokrat Yaxshilik va Yomonlik nima degan masalaga javob berishga harakat qilib ko`rgan. Yomon, aldoqchi va shafaqatsiz bo`lishga qaraganda yaxshi, halol, rahmdil bo`lish nega yaxshiroq, deb so`ragan faylasuf. Sokrat ayniqsa ochko`zlik va molparastlik singari nuqsonlarni qattiq tanqid qilgan. Bozor bo`ylab sayr qilib yurganida shunday degan ekan: «Bularsiz ham kun kechirish mumkin bo`lgan shuncha narsalar borligi ham qandoq yaxshi!» Sokrat dunyoda Ezgulik qonunlari mavjudligini, faqat ularni bilish va ularga rioya qilgan holda yashash kerakligini isbotlagan. Afinadagi ba`zi tartibotlarni qo`rqmasdan tanqid qilgani sababli uni o`limga mahkum etishgan. Sokratning boshqa bir davlatga qochib ketish imkoniyati bo`lsada, rad etgan. Sokrat tarixda odamiylik, sabr-matonat va jasurlik timsoli bo`lib qolgan.  
IV.Mustahkamlash 
3-topshiriq “Oddiy boshqotirmalar” 
A) 
           o 
         d 
        e 
        i 
       g 
         n 
 
B) 
         f 
     o 
      t 
     a 
        u 
       l 
      n 
 
Javob: 
A) Diogen.   B) Aflotun 
 
 
4-topshiriq  “Juftini top” metodi.(Bunda o’quvchilar mantiqan bir-biriga mos 
javoblarni topadilar) 
 
1. Geraklit 
A.“Evrika” 
2.  Demokrit 
B.“ Xudo bizning o’zimizdadir!” 
3.   Diogen 
C. 
 
“Hamma 
narsa 
oqadi 
va 
o’zgaruvchandir”. 
4.   Gerodot 
D.”Mening 
donishmandligim 
hech 
nimani bilmasligimni bilishimda”. 
5.   Aristotel 
E.”Bizni qurshab turgan hamma narsa 
IV.Mustahkamlash 3-topshiriq “Oddiy boshqotirmalar” A) o d e i g n B) f o t a u l n Javob: A) Diogen. B) Aflotun 4-topshiriq “Juftini top” metodi.(Bunda o’quvchilar mantiqan bir-biriga mos javoblarni topadilar) 1. Geraklit A.“Evrika” 2. Demokrit B.“ Xudo bizning o’zimizdadir!” 3. Diogen C. “Hamma narsa oqadi va o’zgaruvchandir”. 4. Gerodot D.”Mening donishmandligim hech nimani bilmasligimni bilishimda”. 5. Aristotel E.”Bizni qurshab turgan hamma narsa mayda atomlardan tashkil topgan” 
6.   Arximed 
I.”Tarix otasi” 
7.   Sokrat 
J.”Insonda 
hech 
qanday 
ehtiyoj 
bo’lmasligi shart” 
8.   Platon 
F.To’plangan 
bilimlarni 
alohida 
tarmoqlarga ajratgan va mustaqil fanlar 
sifatida ta’riflagan 
 
Javob: 1-C,  2-E,  3-J,  4-I,  5-F,  6-A,  7-D,  8-B. 
(Shuningdek, mustahkamlash uchun o’quv filmidan ham foydalanish mumkin). 
 
 
 
 V.Oquvchilarni baholash. 
Dars davomida o’quvchilarning barcha topshriqlar  bo’yicha bajargan ishlari 
tekshirilib, ballari e’lon qilinadi. Ballar jurnal va kundaliklariga qo’yiladi.  
 
VI. Uyga vazifa:   1) Mavzu asosidagi savollarga javob yozish. 
                              2) Mavzuga oid 10 ta test tuzish.  
 
 
mayda atomlardan tashkil topgan” 6. Arximed I.”Tarix otasi” 7. Sokrat J.”Insonda hech qanday ehtiyoj bo’lmasligi shart” 8. Platon F.To’plangan bilimlarni alohida tarmoqlarga ajratgan va mustaqil fanlar sifatida ta’riflagan Javob: 1-C, 2-E, 3-J, 4-I, 5-F, 6-A, 7-D, 8-B. (Shuningdek, mustahkamlash uchun o’quv filmidan ham foydalanish mumkin). V.Oquvchilarni baholash. Dars davomida o’quvchilarning barcha topshriqlar bo’yicha bajargan ishlari tekshirilib, ballari e’lon qilinadi. Ballar jurnal va kundaliklariga qo’yiladi. VI. Uyga vazifa: 1) Mavzu asosidagi savollarga javob yozish. 2) Mavzuga oid 10 ta test tuzish.