6-sinf uchun “Qadimgi Yunoniston olimlari va mutafakkirlari“ dars ishlanma

Yuklangan vaqt

2024-03-11

Yuklab olishlar soni

21

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

817,4 KB


6-sinf uchun “Qadimgi Yunoniston olimlari 
va mutafakkirlari“ 
 
DARS ISHLANMASI 
 
 
6-sinf   Qadimgi dunyo tarixi 
 
Mavzu:Qadimgi Yunoniston  olimlari va mutafakkirlari. 
Darsning maqsadi: 
A.Ta’limiy : O’quvchilarga yunon olimlari va faylasuflari kashfiyotlari  va yutuqlari 
haqida bilim berish; 
B. Tarbiyaviy : O’quvchilarda odamiylik, yaxshilik,mehribonlik, sabr, matonat va 
jasurlik sifatlarini tarbiyalash; 
S. Rivojlantiruvchi:  Ma’naviy qarashlarini kengaytirish va mantiqiy fikrlash 
qobiliyatlarini o’stirish. 
Kompitensiya: 
-o’z fikrlarini yozma va og’zaki bayon eta olish; 
-manbalarni solishtira olish; 
-axborotlar bilan ishlay olish; 
-madaniy merosni avaylab-asrash; 
-ma’naviy kamolotga intilish. 
 
Dars turi: Yangi bilim berish. 
Dars uslubi:  “Savol- javob” , “Juftini top”, oddiy boshqotirmalar,”Teskari test” 
usuli. 
Dars jihozi:  Mavzuga oid rasmlar,tarqatmalar, test,o’quv filmi,darslik,jadval. 
 
 
        Tahkiliy qism 
 
 
5 daqiqa 
 
        O’gan mavzuni so’rash 
              10 daqiqa 
 
        Yangi mavzu bayoni 
              15 daqiqa 
        Mustahkamlash 
 
              10  daqiqa 
        O’quvchilarni baholash 
 
              3 daqiqa 
6-sinf uchun “Qadimgi Yunoniston olimlari va mutafakkirlari“ DARS ISHLANMASI 6-sinf Qadimgi dunyo tarixi Mavzu:Qadimgi Yunoniston olimlari va mutafakkirlari. Darsning maqsadi: A.Ta’limiy : O’quvchilarga yunon olimlari va faylasuflari kashfiyotlari va yutuqlari haqida bilim berish; B. Tarbiyaviy : O’quvchilarda odamiylik, yaxshilik,mehribonlik, sabr, matonat va jasurlik sifatlarini tarbiyalash; S. Rivojlantiruvchi: Ma’naviy qarashlarini kengaytirish va mantiqiy fikrlash qobiliyatlarini o’stirish. Kompitensiya: -o’z fikrlarini yozma va og’zaki bayon eta olish; -manbalarni solishtira olish; -axborotlar bilan ishlay olish; -madaniy merosni avaylab-asrash; -ma’naviy kamolotga intilish. Dars turi: Yangi bilim berish. Dars uslubi: “Savol- javob” , “Juftini top”, oddiy boshqotirmalar,”Teskari test” usuli. Dars jihozi: Mavzuga oid rasmlar,tarqatmalar, test,o’quv filmi,darslik,jadval. Tahkiliy qism 5 daqiqa O’gan mavzuni so’rash 10 daqiqa Yangi mavzu bayoni 15 daqiqa Mustahkamlash 10 daqiqa O’quvchilarni baholash 3 daqiqa
 
        Uyga vazifa 
              2 daqiqa 
 
Darsning borishi 
I.Tashkiliy qism: a) salomlashish; b) davomatni aniqlash.  
s)ma’naviyat daqiqasi o’tkazish. 
II.O’tgan mavzuni so’rash. 
 
 1-topshiriq savol-javob. 
 
- Qadimgi Yunoniston o’qituvchilari oldiga qanday maqsad qo’ygan edi? 
- Gomerning “Odisseya” qahramonlik dostonida nimalar haqida hikoya qilinadi? 
- Gomer qaysi dostonda Troya oti haqida afsonani tasvirlaydi? 
- Qadimgi Yunonistonda teatr qanday ko’rinishda bo’lgan? 
- Qaysi yunon haykaltaroshini bilasiz? 
 
  2-topshiriq  “Teskari test” usuli. Javob variantlari keltirilgan va ular ichida javobi 
ko’rsatilgan, lekin savollari  berilmagan test topshirig’i bo’lib , uni oddiy test turidan 
farqi o’quvchilar tomonidan javob topilishi emas,aksincha savolini to’ri qo’yilishi 
kerak. 
 
1__________________________________________________________________
__________? 
      A)Mil.av.776-yilda.  B)Mil.av.780-yilda.   C).Mil.av.786-yilda.  D).Mil.av. 779-
yilda. 
2__________________________________________________________________
__________? 
A) “Arilar”.    B) “Baqalar”.   C) “Qushlar”.   D. Barcha javoblar to’g’ri. 
3__________________________________________________________________
__________? 
      A)Miron.    B). Fidiy. C). Sokrat.  D) Sofokl. 
 
2-topshiriq savollari: 
1.Dastlabki olimpiada o’yinlari qachon o’tkazilgan? 
2.Aristofan asarlarini toping? 
3. “Disk uloqtiruvchi “ haykaltaroshlik asari muallifini toping?  
  
III.Yangi mavzu bayoni  
 
Qadimgi   Yunonistonda bemalol suhbat qurish va istalgan savolga javob olish 
imkoni bo`lgan donishmandlar, hayot murabbiylari sifatida bilishgan. Yunon 
mutafakkirlari Olam tuzilishi va inson hayoti ma`nosini tushuntirishga harakat qilib 
ko`rishgan. Ular o`simliklar, hayvonlar, inson tanasi, Quyosh va yulduzlarni 
o`rganishgan. 
Mashhur yunon faylasufi Geraklit Yer yuzidagi hamma narsa olovdan kelib 
Uyga vazifa 2 daqiqa Darsning borishi I.Tashkiliy qism: a) salomlashish; b) davomatni aniqlash. s)ma’naviyat daqiqasi o’tkazish. II.O’tgan mavzuni so’rash. 1-topshiriq savol-javob. - Qadimgi Yunoniston o’qituvchilari oldiga qanday maqsad qo’ygan edi? - Gomerning “Odisseya” qahramonlik dostonida nimalar haqida hikoya qilinadi? - Gomer qaysi dostonda Troya oti haqida afsonani tasvirlaydi? - Qadimgi Yunonistonda teatr qanday ko’rinishda bo’lgan? - Qaysi yunon haykaltaroshini bilasiz? 2-topshiriq “Teskari test” usuli. Javob variantlari keltirilgan va ular ichida javobi ko’rsatilgan, lekin savollari berilmagan test topshirig’i bo’lib , uni oddiy test turidan farqi o’quvchilar tomonidan javob topilishi emas,aksincha savolini to’ri qo’yilishi kerak. 1__________________________________________________________________ __________? A)Mil.av.776-yilda. B)Mil.av.780-yilda. C).Mil.av.786-yilda. D).Mil.av. 779- yilda. 2__________________________________________________________________ __________? A) “Arilar”. B) “Baqalar”. C) “Qushlar”. D. Barcha javoblar to’g’ri. 3__________________________________________________________________ __________? A)Miron. B). Fidiy. C). Sokrat. D) Sofokl. 2-topshiriq savollari: 1.Dastlabki olimpiada o’yinlari qachon o’tkazilgan? 2.Aristofan asarlarini toping? 3. “Disk uloqtiruvchi “ haykaltaroshlik asari muallifini toping? III.Yangi mavzu bayoni Qadimgi Yunonistonda bemalol suhbat qurish va istalgan savolga javob olish imkoni bo`lgan donishmandlar, hayot murabbiylari sifatida bilishgan. Yunon mutafakkirlari Olam tuzilishi va inson hayoti ma`nosini tushuntirishga harakat qilib ko`rishgan. Ular o`simliklar, hayvonlar, inson tanasi, Quyosh va yulduzlarni o`rganishgan. Mashhur yunon faylasufi Geraklit Yer yuzidagi hamma narsa olovdan kelib
chiqqan deya uqtirar edi. «Bir daryoga ikkinchi marta sho`ng`ib bilmaysan», 
«Hamma narsa oqadi, hech narsa bir joyda turmaydi» degan mashhur hikmatlar unga 
mansubdir. 
Frakiyalik Demokrit degan faylasuf Geraklit fikriga e`tiroz bildirgan,bizni 
qurshab turgan hamma narsa ko`zga ko`rinmay mayda-mayda zarralar – atomlardan 
tashkil topgan degan ma`nodagi  fikrni bayon etgan edi. 
 
 
 
 
 
Yunon faylasufi Diogen. 
 
 
 
Yunon faylasufi Diogen Insonda hech qanday ehtiyojlar bo`lmasligi shart degan 
fikrni o`z ta`limotiga asos qilib oldi. Hayotdagi   barcha   qulayliklardan   voz   
kechgan Diogen bir bochkada kun kechirgan. Makedoniyalik Aleksandr undan: 
«Senga qanday yordam berishim mumkin?» deb so`raganida, Diogen: «Nariroq 
tursangchi, quyoshni to`sib qo`yding!» deya kinoya qilgan ekan. 
Miloddan avvalgi V asrda yashagan Gerodot tarix bo`yicha bir kitob yozadi. 
chiqqan deya uqtirar edi. «Bir daryoga ikkinchi marta sho`ng`ib bilmaysan», «Hamma narsa oqadi, hech narsa bir joyda turmaydi» degan mashhur hikmatlar unga mansubdir. Frakiyalik Demokrit degan faylasuf Geraklit fikriga e`tiroz bildirgan,bizni qurshab turgan hamma narsa ko`zga ko`rinmay mayda-mayda zarralar – atomlardan tashkil topgan degan ma`nodagi fikrni bayon etgan edi. Yunon faylasufi Diogen. Yunon faylasufi Diogen Insonda hech qanday ehtiyojlar bo`lmasligi shart degan fikrni o`z ta`limotiga asos qilib oldi. Hayotdagi barcha qulayliklardan voz kechgan Diogen bir bochkada kun kechirgan. Makedoniyalik Aleksandr undan: «Senga qanday yordam berishim mumkin?» deb so`raganida, Diogen: «Nariroq tursangchi, quyoshni to`sib qo`yding!» deya kinoya qilgan ekan. Miloddan avvalgi V asrda yashagan Gerodot tarix bo`yicha bir kitob yozadi.
Misr, Mesopotamiya va Shimoliy Qora dengiz bo`yi koloniyalari bo`ylab  sayohatini 
nihoyasiga yetkazganda Gerodotni hali Yunonistonda birov tanimas edi. O`z 
vatandoshlarini 
«Yunon-fors 
urushlari 
to`g`risidagi 
tarix» 
asari 
bilan 
tanishtirganidan so`ng birdaniga mashhur kishiga aylan-di. Tirikligidayoq 
Gerodotga «tarix otasi» degan faxrli unvon berilgan edi. 
 
 
 
 
 
Tarix otasi Gerodot. 
 
 
 
     Qadimgi yunon olimi Aristotel to`plangan bilimlarni alohida tarmoqlarga ajratdi 
va ularni mustaqil fanlar sifatida ta`riflab berdi. 
Barcha zamonlarda olimlar ilmiy masala yechimini topgan yunon fizigi va 
matematigi Arximedning «Evrika!» «Evrika!»    (Topdim,    topdim!») qiyqirig`ini 
takrorlab yurishadi. Ehtimol, bu bir afsonadir, ammo yunonlar to`la ishonch bilan 
Arximed ko`zgular tizimidan foydalanib yorug`likni bitta yo`nalishga jamlagani va 
yunonlar ustiga hujum qilib kelayotgan rimliklarning kemalarini yondirib yuborgani 
haqida to`la ishonch bilan hikoya qilib berishadi. Arximed richag qonunini ishlab 
chiqdi va mashhur bo`lib ketgan bir iborani aytdi: «Menga tayanch nuqtasini topib 
bering, Yerni ostin-ustin qilib tashlayman!» 
Arximed boshi bilan ilm dengiziga sho`ng`igan olim timsoliga aylangan. 
Rimliklar uning jonajon shahri Sirakuzni bosib olganlarida qumda chizmalar 
chizgancha matematikaga oid bir masalani yechishga urinib o`tirgan ekan. Rimlik 
askar yetib kelganida: «Mening chizmalarimga qo`1 tekkizmagin!» deyishga 
Misr, Mesopotamiya va Shimoliy Qora dengiz bo`yi koloniyalari bo`ylab sayohatini nihoyasiga yetkazganda Gerodotni hali Yunonistonda birov tanimas edi. O`z vatandoshlarini «Yunon-fors urushlari to`g`risidagi tarix» asari bilan tanishtirganidan so`ng birdaniga mashhur kishiga aylan-di. Tirikligidayoq Gerodotga «tarix otasi» degan faxrli unvon berilgan edi. Tarix otasi Gerodot. Qadimgi yunon olimi Aristotel to`plangan bilimlarni alohida tarmoqlarga ajratdi va ularni mustaqil fanlar sifatida ta`riflab berdi. Barcha zamonlarda olimlar ilmiy masala yechimini topgan yunon fizigi va matematigi Arximedning «Evrika!» «Evrika!» (Topdim, topdim!») qiyqirig`ini takrorlab yurishadi. Ehtimol, bu bir afsonadir, ammo yunonlar to`la ishonch bilan Arximed ko`zgular tizimidan foydalanib yorug`likni bitta yo`nalishga jamlagani va yunonlar ustiga hujum qilib kelayotgan rimliklarning kemalarini yondirib yuborgani haqida to`la ishonch bilan hikoya qilib berishadi. Arximed richag qonunini ishlab chiqdi va mashhur bo`lib ketgan bir iborani aytdi: «Menga tayanch nuqtasini topib bering, Yerni ostin-ustin qilib tashlayman!» Arximed boshi bilan ilm dengiziga sho`ng`igan olim timsoliga aylangan. Rimliklar uning jonajon shahri Sirakuzni bosib olganlarida qumda chizmalar chizgancha matematikaga oid bir masalani yechishga urinib o`tirgan ekan. Rimlik askar yetib kelganida: «Mening chizmalarimga qo`1 tekkizmagin!» deyishga