Geradotning “Tarix” asaridagi tarixiy geografik malumotlarning ahamiyati
Yuklangan vaqt
2025-03-18
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
39
Faytl hajmi
49,6 KB
TARIXIY O`LKASHUNOSLIK FANIDAN YOZGAN
KURS ISHI
Geradotning “Tarix” asaridagi tarixiy geografik malumotlarning ahamiyati
Mundarija
Kirish
I bob Qadimgi yunon tarixchilari asarlarida yurtimiz tarixi
1.1.Yunon manbalari haqida
1.2.Fozila Sulaymonova tadqiqotlarida yunon manbalari
II Geradotning “Tarix” asari muhim manba sifatida
2.1. Geradot asarlarining ilmiy ahamiyati
2.2. “Tarix” asarida yurtimiz tarixining yoritilishi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
Kirish
O‘zbekiston Respublikasining moddiy va madaniy boyliklari tarixini
o‘rganishda o‘lkashunoslik fanining tutgan o‘rni nihoyatda katta. Chunki
o‘lkahunoshlikning arxeologiyaga oid shahar qurilishi va me’morchilik
yodgorliklari, yodgorlik hujjatlari elshunoslik va toponomikaga oid materiallardan
o‘rinli foydalanish orqali o‘rganish amalga oshiriladi. Tarixiy yodgorliklarga
insoniyat hayotidagi eng muhim voqealar, jamiyatning rivojlanish bosqichlari,
inqilobiy harakatlar bo‘lib o‘tgan joylar, atoqli sarkardalar, yirik davlat fan va
madaniyat arboblarining nomlari bilan bog‘liq voqea joylari, o‘tmishdan bizga
meros bo‘lgan qo‘lyozma asarlar manbalari asosida o‘rganiladi. Shahar qurilishi va
me’morchilik yodgorliklari esa me’morchilik ansambllari, tarixiy markazlar,
mavzelar, maydonlar, ko‘chalar, shaharlar va boshqa aholi yashaydigan joylarning
qoldiqlari: harbiy, diniy, xalq me’morchiligi inshootlari, monumental, tasviriy,
amaliy dekorativ va boshqa turdagi san’at yodgorliklari, markaziy va mahalliy
davlat hokimiyati organlari davlat boshqaruv organlarining turli xil yozma, chizma,
kino, foto hujjatlari, tovush yozuvlari, qadimiy qo‘lyozmalar, arxiv materiallari,
folklor va musiqa yozuvlari nodir bosma namunalaridan tashkil topgan. Ma’lumki,
etnografik va toponomik materiallar orqali esa xalq urf-odatlari moddiy va
ma’naviy madaniyat, xalqlarning ertak, folklor, mifologiyasi hamda joy
nomlarining ilmiy jihatdan kelib chiqishi o‘rganiladi. Yuqoridagi tarixiy
yodgorliklardan tashqari, tarixiy, ilmiy jihatdan qimmatga ega bo‘lgan obyektlar,
muzeylarda saqlanayotgan eksponatlar va ulardan o‘quv ta’lim-tarbiya ishlarida
foydalanishga mo‘ljallangan uslubiy materiallar ma’naviyat dars rejalaridan
foydalanish muhim ahamiyatga ega. Bu manbalarni o‘rganish va umumlashtirish,
o‘lkashunoslik tadqiqotchilari, jamoat o‘lkashunosligi va yosh tarixchilarga zarur
ma’lumot bo‘lib xizmat qiladi. Tarixiy oʻlkashunoslik — mahalliy aholi tomonidan
oʻz ona yurti hisoblangan muayyan oʻlka, viloyat, shahar, tuman, qishloq va
boshqalar hududlarning har tomonlama oʻrganilishi. Oʻlkashunoslik. tabiiy,
ijtimoiy,
madaniy,
tarixiy
va
boshqalar
tadqiqotlar
majmuidan
iborat. Oʻlkashunoslikda oʻlkaning tabiati, aholisi, xoʻjaligi, tarixi, madaniyati,
arxeologiyasi, oʻlka namoyandalari oʻrganiladi. Oʻlkashunoslik kompleks va
soha boʻlinadi. O’zbekistn Respublikasi mustaqilligining o’tgan tarixan qisqa davr
mobaynida Respublikamiz hayotining barcha barcha jabhalarida ijobiy tub
o’zgarishlar sodir bo’ldi. Hozirgi davrda milliy istiqlol g`oyasi va mafkurasi
tanilayotgan bir paytda ajdodlarimiz tomonidan ko’p asrlar mobaynida yaratilgan
g`oyat ulkan, bebaho ma’naviy, madaniy merosimizning, o’tmish tariximizni,
qolaversa o’lkamizni rivojlantirish borasidagi barcha chora – tadbirlar, o’zlikni
anglash kabi masalalar, davlat siyosat darajasida yechilishi lozim bo’lshgan g`oyat
muhim vazifa qilib belgilandi. O’zbekiston Respublikasi birinchi prezidenti
I.A.Karimov tarixchi olimlar va ziyolilar vakillari bilan uchrashuvdagi nutqida ham
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar mahkamasining “O’zbekiston Respublikasi
fanlar akademyasi tarix instuti faoliyatini takomillashtirish to’g`risida”gi qarorida
tarixchi olimlar oldiga, o’lkamiz tarixini, milliy davlatchilik va O’zbek xalqini
kelib chiqish (etnogenez)ni holisona yoritish xalqimizning ko’p asrlar qadimiy
an’analarini boy tarixiy – madaniy merosini o’rganish muhim vazifa qilib qo’yildi1.
Bugungi kunda o’z – o’zini anglab mustaqiligimiz mustahkamlanib
borayotgan bir damda, ona yurtining har bir farzandi uchun o’z tug`ilib o’sgan
Vatanini tarixini sevish, o’rganish, diliga jo etishdan ham muqaddasroq burch
bo’lmasa kerak O’lkamizni, vatanimizni tarixini yoritishda o’lkashunoslikning
salmog`i kattadir.Har bir xalq tarixini asrab avaylab keladi. Tarixi ne’matlar
bo’lmish merosdan kelajak sari ildam qadam bosish uchun kuch – quvvat oladi.
Xalq ozodligi, faravonligi uchun qurbon bo’lgan milliy qahramonlar jasorati, millat
ravnaqi uchun janbozlik qilgan ilm va fan sohiblarining faoliyati esa har bir avlod
uchun yo’lchi yulduz bo’lib xizmat qiladi . Zero, o’z tarixidan bexabar xalq
mazlum xalq, tarixi yolg`on bilan yozilgan xalq mahkum xalq, tarixini asragan va
bilgan xalq – qudratli va tenglar ichida teng xalqdir2
_______________________
1Karimov I.A “ Yuksak ma`naviyat- yengilmas kuch” Toshkent 2008.
2Karimov I.A “ Yuksak ma`naviyat- yengilmas kuch” Toshkent 2008.
Kurs ishining maqsadi: O`lkamizning moddiy va madaniy
boyliklari tarixini o‘rganishda yunon davri moddiy va ma’daniy san’ati fanining
tutgan o‘rni nihoyatda katta. Chunki sanatshunoslikning arxeologiyaga oid shahar
qurilishi va me’morchilik yodgorliklari, yodgorlik hujjatlari elshunoslik va
toponomikaga oid materiallardan o‘rinli foydalanish orqali o‘rganish amalga
oshiriladi. Ushbu kurs ishida biz vatanimiz tarixini xolisona yoritishda yunon davr
malumotlarida foydalanish orqali yoritib berishni maqsad qildik
Kurs ishining vazifalari:
Mavzuga oid manbalarni tahlil qilish va umumlashtirish.
Yunon malumotlarni taxlil qilish
Fozila Sulaymonova tadqiqotlarini taxlil qilish
Geradot asarlarida yurtimiz tarixida tutgan o`nini o’rganish.
Ob’ekti: Kushon davri manbalarini taxlil qilish.
Predmeti: . Dalvarzintepa yodgorligi
Tadqiqotning nazariy ahamiyati: Ushbu kurs ishining ahamiyati
o`lkamizning moddiy va madaniy boyliklari, tarixini o‘rganishda yunon
manbalarining tutgan o‘rnini taxlil qilish.. Yunon davr arxeologiyasiga oid shahar
qurilishi va me’morchilik yodgorliklari, yodgorlik hujjatlari elshunoslik va
toponomikaga oid materiallardan o‘rinli foydalanish orqali o‘rganish amalga
oshiriladi. Tarixiy yodgorliklarga insoniyat hayotidagi eng muhim voqealar,
jamiyatning rivojlanish bosqichlari, inqilobiy harakatlar bo‘lib o‘tgan joylar, atoqli
sarkardalar, yirik davlat fan va madaniyat arboblarining nomlari bilan bog‘liq
voqea joylari, o‘tmishdan bizga meros bo‘lgan qo‘lyozma asarlar manbalari
asosida o‘rganiladi.
Kurs ishining tuzilishi: Kurs ishi kirish qismi, boblar, xulosa, adabiyotlar
ro‘yxati va ilovalardan iborat.
I bob Qadimgi yunon tarixchilari asarlarida yurtimiz tarixi
1.1.Yunon manbalari haqida…
Ko’hna tariximizni o’rganishda antik, ya’ni yunon va rim manbalari muhim
va nodir hisoblanadi. Shuni ta’kidlab o’tish kerakki, antik mualliflarning birontasi
Markaziy Osiyo tarixiga oid alohida, maxsus asar yozmagan. Qolaversa, o’sha
zamonda «Markaziy Osiyo» degan jug’rofiy tushunchaning o’zi ham yo’q edi.
Ammo, yunon va rim tarixchilari o’zlarining boshqa mavzularga bag’ishlangan
asarlarida yo’l-yo’lakay qadimgi Markaziy Osiyoga doir jug’rofiy, tarixiy va
etnografik
ma’lumotlar
yozib
qoldirganlar.Ellada
va
Rim
mualliflari
ma’lumotlarining to’g’rilik darajasi turlichadir. Bu ma’lumotlarning asosiy qismi
tasvirlangan voqealardan ancha muddat o’tgandan keyin yozilgan manbalardan
olingan. Shu sababdan antik davr mualliflari axborotlarida ko’p noaniqliklar,
shubhali va munozarali ma’lumotlar mavjud. Ayrim hollarda biron-bir voqea turli
variantlarda bayon etiladi. Antik mualliflar asarlarida nomlari tilga olingan ayrim
jug’rofiy atamalar - daryolar, tog’lar, shahar va qishloqlarning qayerda
shaharlashganligini aniqlash ma’lum qiyinchiliklar tug’diradi. Ularning ayrimlari
turli tortishuvlarga sababbo’lib, hozirgacha aniqlanmagan. Antik mualliflar
asarlarida real voqeliklar ba’zan afsonaviy yoki yarim afsonaviy to’qimalar bilan
qorishib ketadi. Ellada va rim tarixchilarining Markaziy Osiyo haqidagi
ma’lumotlari uzun-yuluq bo’lib, ko’p hollarda bu ma’lumotlar o’zaro
bog’lanmagan. Shu sababdan ular asosida qadimgi zamonlarda Markaziy Osiyoda
istiqomat qilgan xalqlar tarixining to’la va yaxlit manzarasini tasavvur qilish amri
maholdir. Shunday bo’lsa-da, antik mualliflar bergan ma’lumotlarni tanqidiy tahlil
etish hamda arxeologik va epigrafik manbalarni jalb etish asosida qadimgi
tariximizni mumkin qadar teranroq o’rganishimiz kerak.Qadimgi Ellada va Rim
tarixchilarining sharqqa qiziqishi asosan 2 ta voqea bilan, aniqrog’i, Ellada-fors
urushlari va Iskandar Makedonskiyning Ahamoniyla davlatiga qarshi hujumi bilan
bog’liqdir1.O’zbekistonning qadimgi va antik davrdagi tarixini o’rganishda
qadimgi Ellada va Rim tarixchilari hamda geograf olimlarining asarlari muhim
manba bo’lib xizmat qiladi. Quyida ulardan ayrimlari haqida ma’lumotlarni
keltiramiz.Gerodot (mil. avv. 490-480 yillar o’rtasi – 425 y.) – yirik qomusiy
olim,tarix fanining “ota”si, asli Kichik Osiyoning Galikarnas shaharidan, 455-447
yillari Yevropa, Osiyo va Misr bo’ylab sayohat qilgan Gerodot Ellada va Sharq
mamlakatlari (Liviya, Misr, Assuriya, Vavilon,Eron va Skifiya)ning qadim
zamonlardan to mil. avv. 479 - yilgacha bo’lgan ijtimoiy-siyosiy hayotidan hikoya
qiluvchi 9 kitobdan iborat “Tarix” nomli asari bilan shuhrat topgan3. Bu asar
umumiy tarix yo’nalishida yozilgan birinchi kitob hisoblanadi. Shu tufayli ham
Gerodot, Sitseronnning (mil. avv. 106-43) so’zlari bilan aytganda, tarix fanining
“ota”si hisoblanadi.Gerodot garchi o’zi bayon etayotgan voqealar ustida chuqur
mulohaza yuritmasa ham, ularni to’g’ri bayon etishi, o’zga xalqlar va mamlakatlar
tarixiga hurmat nuqtai nazaridan qarashi bilan ba’zi tarixchilardan ajralib
turadi.Gerodotning
asarida
O’zbekistonning
qadimiy
xalqlari
bo’lmish
agrippiylar,issedondar, massagetlar, daylar va saklar haqida, ularning turmushi,
urf-odatlari hamda qo’shni mamlakatlar bilan aloqalari haqida qimmatli
ma’lumotlarni uchratamiz. Vatanimiz tarixini yoritgan ilk tarixiy asar - bu
Gerodotning “Tarix” asaridir. Bu asar yunon - fors urushlari tarixiga bag’ishlangan.
Lekin, muallif mazkur urushlargacha bo’lgan davrdagi Ellada, Lidiya, Midiya va
Ahamoniylar davlati tarixiga oid batafsil ma’lumotlar keltiradi. “Tarix” keng
qamrovli, serqirra va ayni paytda, yaxlit asar ekanligi tufayli uning muallifi
Gerodot haqli ravishda “Tarixning otasi” degan faxrli nomga sazovor
bo’ldi.Gerodot o’z asarini yozishda xilma-xil manbalardan foydalanadi,
jumladan,Eron, Skifiya, Misr va boshqa mamlakatlarga qilgan sayohati chog’ida
yiqqan ma’lumotlarini keltiradi. U Markaziy Osiyoda bo’lmagan edi, lekin Kaspiy
Ortidagi mamlakatlar tarixi bilan qiziqadi. Tadqiqotchilarning fikricha, Gerodot
Eronda bo’lgan chog’ida Ahamoniylar davlati zodagonlari bilan suhbatlar qurib,
Markaziy Osiyo xalqlari hayoti haqidagi ma’lumotlarni yozib olgan. Natijada
uning ajdodlarimiz o’tmishi haqidagi ma’lumotlari to’liq bo’lmay qolgan va ayrim
hollarda o’zining noaniqligi bilan ajralib turadi. Gerodot Eron Shohi Kir II ning
massagetlar diyoriga qilgan hujumi, massagetlar malikasi To’maris tomonidan
tormor etilishi va halok bo’lishi to’g’risidagi ma’lumotlarni, shuningdek,
baqtriyaliklar,
xorazmiylar,
issedonlar,
saklar
haqida,
ularning
turmushi, urfodatlari, harbiy kiyimlari va qurollari haqida qiziqarli ma’lumotlar
keltiradi. Gerodot bu xalqlarning ijtimoiy hayotida ayollarning teng huquqligigi va
baland maqomi haqida yozadi. Bu ma’lumotlardan kelibchiqib, o’sha davrda
Markaziy Osiyo xalqlari hayotida matriarxat sarqitlari saqlanib qolganligini taxmin
etish mumkin. Gerodot bu xalqlarda kannibalizm xollari uchrashi haqida ma’lumot
beradi, urug’dagi sog’lom va nuroniy qari odamni so’yib, uning go’shtini
hayvonlar go’shti bilan qo’shib pishirishlari va tanovvul qilishlarini qayd
etadi.Gerodot qadimgi ajdodlarimiz chorvachilik, baliq ovi va dehqonchilik bilan
shug’ullanishlarini ta’kidlaydi. Doro I davrida Markaziy Osiyo xalqlari Eronga
tobe bo’lganliklari va forslarga o’lpon to’lab turganliklarini aytib, Gerodot
Behustun yozuvidagi ma’lumotlarni tasdiqlaydi.
Qadimgi tariximiz haqida ma’lumotlar yozib qoldirgan tarixchilardan biri
Ktesiy (mil. avv. V-IV asrlar) hisoblanadi. Ktesiy Eron shahanshohi Artakserks II
ning shaxsiy tabibi bo’lgan. Afsuski, Ktesiy asarlarining asl nusxasi bizgacha yetib
kelmagan. Uning asarlaridan olingan ayrim parchlar keyingi avlod tarixchilarining
kitoblarida saqlanib qolgan. Gerodotdan farqli o’laroq, Ktesiy faqat o’zi ko’rgan
yoki eshitgan axborotlarnigina emas, balki ba’zi uydirma ma’lumotlarni ham o’z
asariga kiritgan. Shu sababdan uning asarlaridan foydalanishda o’ta ehtiyotkorlik
zarurdir. Ktesiyning Ossuriya podshosi Ninning Markaziy Osiyoga qilgan harbiy
hujumlari haqidagi ma’lumotlari ishonchli emas. Ktesiy o’z asarlarida birinchi
marta Zoroastr (Zardusht) nomini tilga oladi. U sehrgar va Baqtriya podshosi
bo’lganligi ta’kidlanadi. Zardusht podsho bo’lgan emas, albatta. Lekin uning nomi
tilga olinganligi va bu nom Baqtriya bilan bog’langanligi zardushtiylik dini bu
mamlakatda, ya’ni Baqtriyada vujudga kelganligi to’g’risidagi taxminlarni
quvvatlovchi dalillardan biridir. Ktesiy Baqtriyaliklarning Eron shohi qo’shini
tarkibida Ossuriyani tor-mor etishda qatnashganligini ma’lum qiladi
Arrian Flaviy (95-175) – yirik Ellada yozuvchisi, tarixchisi va geograf
olimi,Kichik
Osiyoning
Nikomadiya
shahridan.
U
“Iskandar
haqida”,
“Parfiyaliklar haqida”, “Hindiston” va 7 jildlik “Iskandarning hujumlari” nomli
kitoblar muallifidir. O’zbekiston va Eronning qadimiy tarixini o’rganishda
Arrianning “Iskandarning hujumlari” nomli asari muhim ahamiyat kasb etadi.
Unda fotihning O’zbekiston, Eron hududlari va boshqa mamlakatlarga istilochilik
hujumlari tarixi batafsil bayon qilingan. Arrian o’z asarini yaratishda juda ko’p
tarixiy manbalardan foydalangan. Jumladan, Iskandarning saroy kundaliklaridan,
Iskandar hujumlarining guvohi va ishtirokchisi bo’lgan sarkardalar Ptolemey Lag
va Aristobulning esdaliklaridan keng foydalangan. Asar panegrizm - maddohlik
ruhida yozilgan – muallif Iskandar Zulqarnayn va uning faoliyatini ko’klarga
ko’tarib ulug’laydi. U ko’pgina qo’lyozma manbalar va rasmiy hujjatlar asosida
yozilgan bo’lib, mavzu bo’yicha muhim va asosiy manbalardan hisoblanadi.Arrian
mo’tabar manbalardan foydalanganliga, ularga tanqidiy yondashganligi asarning
ilmiy ahamiyatini yanada oshiradi.
Kvint Kurtsiy Ruf (mil. avv. I asrning oxiri – milodiy I asrning birinchi
yarmi) – mashhur Rim tarixchisi, Iskandar Zulqarnaynning Eron, Turon va boshqa
mamlakatlarga qilgan harbiy hujumlari haqida 10 kitobdan iborat “Buyuk Iskandar
tarixi” nomli asar yozib qoldirgan2. Muallif Ptolomey Lag va Iskandar
Zulqarnaynning safdoshlari Onesikrit va Kallisfenning xotira va asarlaridan keng
foydalangan. Rim tarixchisi Kvint Kurtsiy Rufning asari lotin tilida yozilgan
bo’lib, 10 kitobdan iborat, lekin uning dastlabki ikki kitobi bizgacha etib kelmagan.
Mutaxassislar Kvint Kurtsiy Rufning manbalarga tanqidiy yondashmasligini,
Iskandar hayoti bilan bog’liq voqealarni badiiylashtirganligani ta’kidlaydilar.
Kurtsiy ayrim hollarda fantastik syujetlarni to’qibchiqaradi, o’z qahramoni
Iskandarning ruhiy holatlarini ochib berishga intiladi. Muallif tasvirlanayotgan
voqealarni aniq sanasini keltirmaydi. Shu bilan birga u Iskandarning real siymosini
yaratishga harakat qiladi. Kvint Kurtsiy Rufning talqinida Iskandar taqdir erkatoyi,
o’ziga bino qo’ygan, bosqinchilik qonida bo’lgan, Shafqatsiz, qasoskor, mard, tanti
va bag’rikeng shaxs sifatida gavdalanadi. Yuqorida ko’rsatib o’tilgan
kamchiliklardan qat’iy nazar, Kurtsiyning asari Markaziy Osiyo xalqlarining
Iskandar Maqduniy davridagi tarixiga oid boy ma’lumotlar beradi. Asardagi
Baqtriya va So’g’diyonaning tabiati va iqlim sharoitlari, Spitamen qo’zg’olonining
tafsiloti va boshqa ma’lumotlar diqqatga sazovordir.Yuqorida nomlari tilga olingan
tarixchilardan tashqari boshqa antik davr mualliflari ham qadimgi ajdodlarimiz
hayoti haqida ma’lumotlar yozib qoldirishgan. Jug’rofiya fanining “otasi” Strabon
o’zining 17 kitobdan iborat “Geografiya” asarida Girkaniya, Parfiya, Baqtriya va
Marg’iyonaning tabiiy sharoitlari, shaharlari, ularga olib boradigan yo’llar, bu
yerdagi daryolar, budiyorda istiqomat qilgan xalqlar, ularning turmush tarzi, urf-
odatlari va e’tiqodlari to’g’risida e’tiborga loyiq ma’lumotlar keltiradi.Mazkur
asarlarda keltirilgan ma’lumotlar o’z xarakteriga ko’ra xilma-xildir.Ularning
ayrimlari uydirma ma’lumotlarga asoslangan bo’lsa, boshqalari ishonarli
manbalarga tayanadi. Shu sababli ulardan foydalangan paytda keltirilgan
ma’lumotlarni chuqur tanqidiy tahlil etish zarur.
1.2. Fozila Sulaymonova tadqiqotlarida yunon manbalari.
Markaziy Osiyo, jumladan Movarounnahrning qulay jug‘rofiy sharoiti,
tabiati, iqlimi mintaqada odamlarning uzoq o‘tmishda bu yerlarda o‘troqlashib,
chorvachilik va dehqonchilik bilan shug‘ullanganligini, tabiiy sharoitdan kelib
chiqib yerlarni sug‘orish usuli bilan hosilolganligini ko‘rsatadi. Bu esa mintaqada
madaniyatning ancha erta, bir necha ming yillar avval shakllanishi ta’minlaganidan
dalolatdir. Uning yorqin isboti so‘nggi o‘n yilliklarda arxeologlar tomonidan
ochilayotgan shahar vayronalari, moddiy madaniyat qoldiqlari va ibtidoiy bo‘lsa-
da, san’at asarlaridir.Hech qachon hech qaysi xalq, elat boshqa xalqlardan uzilib
qolgan, o‘z holicha yashagan emas, aks holda hech qanday taraqqiyot bo‘lmagan
bo‘lar edi. Eng qadimiy va antik davrlardauzoq masofalarni ot-ulovda bosib o‘tish
ancha mushkul bo‘lganvaqtlarda ajdodlarimiz Misr, Bobil, Markaziy Gretsiya,
Yunoniston kabi mintaqalar bilan aloqa qilganlar. Ipak yo‘lining ko‘p qismi
mamlakatimizdan o‘tishi hunarmandchilik, savdo-sotiqning erta va keng
rivojlanishiga olib keldi. Ajdodlarimiz shunchalik ishchan va uddaburo
bo‘lganlarki, Vizantiyaimperatorlariuzoq vaqtlarga qadar o‘zlarining diplomatik
va moliya ishlariga samarqandliklarni, umuman, vatanimiz vakillarini jalb etganlar.
Uzoq o‘tmishda Markaziy Osiyoda yashagan xalqlarningyozuvlari — xorazm
yozuvi, parfiya yozuvi, sug‘d yozuvi, grekbaqtriya yozuvi, qadimgi turkiy yozuv
bo‘lsa-da, bizgacha ularning yirik namunalari saqlanib qolmagan. Hatto
zardushtiylikning muqaddas kitobi "Avesto"ning faqat uchdan bir qismigina
bizgacha yetib kelgan. Vatanimizninguzoq o‘tmishi haqidagi asosiy ma’lumotlarni
arxeologiya 3 topilmalari, Yaqin Sharq mamlakatlarida qadimda yashagan
xalqlardan qolgan yozma yodgorliklar, qadimiy Gretsiya va Rim mualliflarining
asarlaridan topamiz. Bu o‘rinda Herodot, Ktesiy, Strabon, Arrian, Diodor va b.
asarlari beqiyos qimmatlidir. Afsuski, haligacha xalqlarimizning uzoq
o‘tmishini,ularning umum insoniy madaniyat rivojiga qanday hissa qo‘shganini
yorituvchi asarlar yaratilmadi. Ko‘p yillar davomida Toshkent Davlat
universitetida chet ellar adabiyotidan dars o‘tib, O‘zbekiston Fanlar akademiyasi
institutlarida tadqiqot olib borar ekanman, madaniyat, adabiyotdagi mushtaraklik
meni qiziqtirib keldi. Ammo ilmiy adabiyotda bu holatni yorituvchi asarlar yaqin
vaqtgacha yozilmagan. Borlari ham ko‘pincha yevropotsentrizm nuqtai nazaridan,
Sharq xalqlari, Markaziy Osiyo xalqlari madaniyatini mensimaslik nuqtai
nazaridan fakt va voqealarni talqin qiladi. Hanuzgacha markaziy shaharlarda
bosmadan chiqqan asarlarda skif madaniyati, san’atining shakllanishi va rivojida
mintaqamiz xalqlarining roli inkor etiladi. Markaziy Osiyo xalqlarining tarixi va
madaniyati bir-biridan ajratilgan holda tadqiq etiladi (Drevniye sivilizatsii, M.,
1989 va hokazo). O‘rta asrlar degan ibora Uyg‘onish davrida kelib chiqqan bo‘lib,
ikki buyuk madaniyat, yorqin hayot antik davri va Uyg‘onish davrining oralig‘i
mudhish qoloqlik, diniy jaholat hukmron bo‘lgan davr deb hisoblangan. Urta asrlar
ham o‘z navbatida ilk va yetuk davrlarga bo‘lingan, birinchisi Rim imperiyasi
qulagan davrdan to XI-XSH asrgacha, ikkinchisi XSH-X1U asrlardan to XVII
asrgacha, ya’ni Ovrupo qit’asidagi birinchi burjua inqilobigacha bo‘lgan davrni o‘z
ichiga oladi. Ovrupo mamlakatlari tarixini bunday davrlashtirish so‘ngti vaqtlarda,
70-80 yillarda ro‘y berdi. Avvallari Uyg‘onish davrigacha bo‘lgan davrlar o‘rta
asrlar deb hisoblangan.Ikkinchi jahon urushidan so‘nggi yillarda cherkov, monastir
arxivlarida, kutubxonalarda qadimiy qo‘lyozmalar topilgan. Ular asosan XSH-
X1U asrlarda yangicha fikrlovchi averroistchi olimlar tomonidan yaratilgan va
cherkov xodimlari ataylab buzgan asarlar nusxalari edi. Ma’lum bo‘ldiki, O‘rta
asrlarda hayot osoyishta bo‘lmagan, mafkuralar, g‘oyalar, diniy va e’tiqodlarning
keskin kurashi, diniy bid’atlar shakli ostida feodal tuzumi va uning mafkurasi
bo‘lmish isaviya diniga qarshi dahshatli kurash, janglar bo‘lib o‘tgan. Topilmalar
O‘rta 4 asrlar haqidagi tushunchani mutloq o‘zgartirib yubordi, tarixchi olimlar u
davr keskin ziddiyatlar, kurashlar davri bo‘lgan (V.I.Rutenburg, N.I.Konrad,
ML.Batkin, L.A.Kotelnikova, A.L.Gurvich, A.X.Gorfunkel, A.L.Yastrebitskaya,
M.T. D'Aliverni, YE.Jilson, K.Bost, A.Mayyer,M.Grabman, G.Ley va b.) deydilar.
Bu fikr umuman o‘rta asrlar emas, balki XI-XSH asrlardan keyingi, ya’ni Sharq
bilan aloqa o‘rnatilgan va bu aloqa ta’siri ostida Ovrupo xalqlari ma’naviy hayotida
o‘zgarishlar ro‘y bera boshlagan davrga taalluqli deb hisoblayman. Undan avvalgi
yetti-sakkiz asrni o‘z ichiga olgan davr haqiqatan jaholat, zulmat, o‘ta qoloqlik
davri bo‘lgani shubhasiz. Ispaniyada salkam sakkiz asr davom etgan arablar
hukmronligi, yarim orolda Sharq madaniyati, ilm-fan, falsafa, badiiy adabiyotning
rivojlanishi, xalifalikni tashkil etgan boshqa xalqlar, ayniqsa Movarounnahr,
Eronmadaniyatining arablar tomonidan o‘zlashtirilishi, Ispaniyada esa yanada
takomillashtirilishi (Ibn Ro‘shd) Ovrupoxalqlari, ayniqsa Ispaniya bilan
chegaradosh mamlakatlar uchun izsiz kechmadi. Aksincha, Garb mamlakatlari
xalqlari madaniyati shakllanishi va rivojiga turtki bo‘ldi. Ko‘p olimlar USH-XSH
asrlar oralig‘ida Afrika qirg‘oqlari va Pireney yarim orolidan to Xitoy
chegaralarigacha
bo‘lgan mintaqada
yaratilgan texnik, tabiat, tibbiyot,
astronomiya, matematika, falsafa fanlari yutuqlarini Ovrupo o‘zlashtirishi uchun
besh asrdan ortiq vaqt kerak bo‘ldi, deb tan oladilar. Bu haqda italyan
adabiyotining bilimdoni I.N.Golenshsev-Kutuzov fransuz olimi G.Quardi ("Arab
falsafasi o‘rta asr Ovruposida", Parij, 1847) asariga suyangan holda shunday deydi:
"Bag‘dodda Obbosiylar, Kordovada Umaviylar va Almoviylar saroyida UI-XN
asrlarda O‘rta Osiyoda musulmon matematik va mutafakkirlari bilan bog‘liq
bo‘lgan ajoyib olimlar maktablari faoliyat ko‘rsatdi. Ular ilm-fanning yuksak
rivojini ta’minladilar. Shunday qilib, Samarqanddan Toledogacha yaxlit bir
madaniy taraqqiyot yo‘li cho‘zildi. Ovrupo to XII asrgacha grek-arab fanining
chekka viloyati edi, xolos" .Ispaniyada shakllangan tarjimonlar maktabi nafaqat
"grek-arab fani"gina emas, balki Movarounnahr olimfaylasuflari Muhammad
Muso Xorazmiy, Forobiy, Farg‘oniy, Beruniy, Ibn Sino kabi o‘nlab
olimlarningasarlaridan ham G‘arbiy Ovruponi bahramand qildi. Sharq olimlari
merosini tarjima etish borasida Ovrupo mamlakatlarida mingga yaqin tarjimonlar
mehnat qildilar. 5 X1-X1U asrlarda Ovrupo xalqlari ziyolilari uchun arab til lni
bilish, Sharq madaniyati, ilm-fani, adabiyoti bilan yuz; ki bo‘lsa-da, tanish
bo‘lmoqlik shart hisoblangan. G‘arbiy Ovrupodagi birorta universitet, ayniqsa,
tibbiyot fakulteti arab fani va tilisiz faoliyat ko‘rishi g‘ayritabiiy bo‘lgan. Sharq
ilm-fani, falsafasi Ispaniyaga o‘z ta’sirini o‘tkazibgina qolmay, unga chegaradosh
Janubiy Fransiyaga, XIII asr o‘rtalarida esa Shartr universiteti, u tor-mor etilgach,
Parij universiteti olim va talabalariga ham o‘z ta’sirini o‘tkazdi.Fransuz olimi
Gyuining fikricha, Ovrupoda XP-XSH asrlarda Sharq olimlari asarlari tarjimasi
bilan tanishgach, umuman Sharq va uning madaniyati bilan yaqinlashish ehtiyoji
tug‘iladi. "1311-1312 yillar Vena soborining qaroriga binoan Parij, Rim, Oksford,
Bolonya, Salomank universitetlarida sharq tillari kafedralari tashkil etiladi. Maqsad
Sharq fani xazinalaridan foydalanish edi. 1587 yili esa Fransiya koroli Genrix
Shning buyrug‘iga binoan Kollej de Fransda arab tili kafedrasi ochiladi (XVI asr
oxiriga kelib Sharq tillari institutiga aylanadi, u hozir ham mavjud-F.S)" .
Haqiqatan, Ovrupoda ilohiyot, isaviya dini ta’limoti emas, inson tajribasiga, inson
mafkurasiga asoslangan haqiqiy ilm-fanning, ratsionalistik dunyoqarashning
shakllanishi to‘g‘ridan-to‘g‘ri sharq olimlari asarlari ta’siri ostida ro‘y berdi. 1270
va 1277 yillari Parij yepiskopi e’lon qilgan qatag‘ondan keyin lotin averroistchilari
deb nom olgan Forobiy, Ibn Sino, Ibn Ro‘shd ta’limotlarining tarafdorlari boshqa
mamlakatlar, ayniqsa, Shimoliy Italiyadan boshpana topadilar. XIII asr oxiri va
XIV asr davomida Bolonya, Paduya, Genuya kabi shaharlar universitetlari lotin
averroizmi markaziga aylanadi. Sharq ta’siri faqat ilm-fan, falsafadagina emas,
adabiyotda ham ancha sezilarli bo‘lgan. Ovrupoda dunyoviy mazmundagi adabiyot
dastavval Ispaniyada, avval arab tilida, keyincha mulamma (shiru shakar) turida
shakllanadi. Bu she’rlar ko‘pincha zajal va muvashshax janrlarida yaratilgan
bo‘lib, ayniqsa zajal keng rivoj topgan. Zajal ashula sifatida musiqa bilan ijro etilar,
naqorati tinglovchilar ishtirokida ko‘pchilik bo‘lib aytilgan. Bu janr shunchalik
keng tarqalgan ediki, shahar va qishloqlarda sayyoh truppalar tomonidan ispan,
arab, yahudiylar orasidagina emas, chegaradosh Fransiyada ham bijro etilgan va
katta qiziqish bilan tinglangan. Zajalning muvaffaqiyatidan mutasavvuflar (Ibn al-
Arabiy) ham keng foydalanganlar, ular zikr tushishlarda aynan shu janrni
qo‘llaganlar. Sharq bilan uchrashmaguncha Ovrupo mamlakatlari,hatto ilgor
hisoblangan Fransiyada ham yozma adabiyot din arboblari tomonidan diniy
mazmunda, lotin tilida yaratilgan asarlardan iborat bo‘lgan. XIII asrga kelib ilg‘or
mamlakatlarda feodalizm tuzumi shakllanib bitgan, ritsarlik o‘z mavqeini
o‘rnatgan edi. Bu jarayon, ayniqsa, Fransiyaning janubidagi Provansda erta
boshlanadi. Sharq mamlakatlari bilan savdo aloqalarining o‘rnatilishi, salb
yurishlari, ayniqsa, arab Ispaniyasi ta’siri ostida Fransuz feodal jamiyati hayotida
katta o‘zgarishlar ro‘y beradi. XUN-XUSH asrlarda yashab ijod etgan ovrupolik
olimlar milliy til va dunyoviy mazmundagi eng qadimiy she’riyat— provansal
she’riyati arab Ispaniyasida keng tarqalgan she’riyat ta’siri ostida shakllangan
degan fikrni olg‘a suradi. Bular orasida eng ko‘zga ko‘ringanlari Huyye, "Original
romanslar", 1693; Massiye, "Fransuz poeziyasi tarixi", 1739; Quadrio "SHe’riyat
tarixi", 1749; Andre, "Adabiyot tarixi",1808; Sismondi, "Fransiya adabiyoti tarixi",
1814; Jengene, "Italiya adabiyoti tarixi", 1811; Uarton, "Ingliz she’riyati tarixi",
1824 va boshqalarda "Ovrupoda eng qadimiy deb tan olingan provans trubadurlari
she’riyati va sivilizatsiyasi to‘g‘ridan-to‘g‘ri ispan arablari ta’siri ostida kelib
chiqdi" deyiladi. Sismondi esa salb yurishlari davriga baho berib, ayniqsa
"Provansda arab Ispaniyasi ta’siri ostida madaniyat, ilm-fan (Ibi Sino), falsafa (Ibn
Ro‘shd), trubadurlar she’riyati ayniqsa rivoj etgani" haqida yozadi. Olim "arablar
ta’siri Sitsiliya orqali ham kelgan" , degan fikrni ham bayon etadi. X1-XI asrlarda
Fransiyaning janubidagi Ispaniyaga chegaradosh bo‘lgan Provansda Ovrupoda
birinchi bo‘lib pul aloqalari, savdo, hunarmandchilik, madaniyat, ilm-fan, san’at,
adabiyot shakllanib, rivoj topadi, shaharlar obodbo‘lib, mavqei oshadi. Ispaniyadan
taklif etilgan arxitektorlar hashamatli binolar quradilar. Haqiqiy ritsarlik ham
dastavval Provansda shakllanadi Endilikda ritsarlarning bilim darajasi kengayadi,
qahramonlik, botirlik idealiga madaniyatlilik, saxiylik, olijanoblik-; nazokatlilik,
bilimdonlik, oshiqlik tushunchalari ham qo‘shiladi. Dinda ham katta o‘zgarishlar
ro‘y beradi. Islomdagi ismoiliilik ta’siri ostida shakllangan katar bid’ati qit’alar
oshib Janubiy Fransiya, Provansgacha borpb yetadi va albigoychilik nomi ostida
keng tarqaladi. Katarlar ta’limoti ismoilizm, moniylik va zardushtiylik ta’limotlari
ta’siri ostida shakllangan bo‘lib, "Har bir insonda Iso payg‘ambar tanasining
zarrachasi bor, shuning uchun uni haqoratlab, qiynab bo‘lmaydi" deydilar (bu
o‘rinda zardushtiylarning" "har bir jonzod va o‘simlikda quyosh zarrachasi bor"
degan g‘oyasini eslaylik). XIII asrda Rim papasi unga qarshisalb yurishi uyushtirib,
boy shaharlar, zodagonlar qasrlarini vayron qiladi, aholini qiradi. Ispaniyaga
chegaradosh bo‘lgan boy o‘lka vayronaga aylanadi. Ritsarlik g‘oyasi dastavval
Provansda shakllanganidek ritsar adabiyoti, asosan she’riyati ham shu o‘lkada
shakllanadi. Endilikda maxsus shoirlar paydo bo‘ladilar, asar tili, uslubiga katta
ahamiyat beriladi, she’rda hech qanday qo‘pol so‘zlar ishlatilmaydi. Provansda
adabiy til ham shakllanadi. Provans shoirlari trubadur yoki truver deb ataladilar.
II Geradotning “Tarix” asari muhim manba sifatida
2.1. Geradot asarlarining ilmiy ahamiyati
Gerodot buyuk asarining salmoqli qismini geografik va etnografik
ma’lumotlar tashkil etadi. U voqealar haqida gapiradi, lekin shu bilan birga
mamlakatlar, urf-odatlar, urf-odatlar, fuqarolik va diniy institutlarni tasvirlaydi -
bir so'z bilan aytganda, u erlar, xalqlar va shaharlar haqida ajoyib narsalarni
takrorlaydi. Furiesga ko'chirilishidan oldin Gerodot ko'p sayohat qilgan. Qiziqish
va shu bilan birga u juda erta o'ylab topgan insho uchun ko'proq geografik va
etnografik material to'plash istagi uni o'sha paytda ma'lum bo'lgan dunyoning turli
mamlakatlariga tashrif buyurishga undadi; Gerodot yunonlar yashaydigan eng
chekka hududlarni ko'rgan va butun Fors shohligi bo'ylab turli yo'nalishlarda
sayohat qilgan. Bu sayohatlarda u sezilarli qiyinchilik va xavf-xatarlarga duch
kelmadi va etarli boylik bilan sayohat qilish uchun vositalarga muhtoj emas edi.
Savdo munosabatlari natijasida O'rta yer dengizining barcha qirg'oqlariga yo'l
hamma uchun ochiq edi; shu bilan birga, Fors shohi Doroning buyrug'iga binoan,
forslarga bo'ysungan mintaqaning har bir fuqarosi bizning davrimizda bu mamlakat
bo'ylab sayohat qilishni xohlaydigan chet elliklarga qaraganda sayohat qilishda
ko'proq qulaylik va xavfsizlikka ega edi. Gerodot davrida istehkomlar va
qo'riqchilar tomonidan qo'riqlanadigan va sayohatchini har bir stantsiyada
boshpana bilan ta'minlagan qirollik harbiy yo'llari barcha viloyatlarni davlat
markazi - Suza bilan bog'lagan. Chet ellik, hokimiyatning ehtiyotkor nazorati
ostida bo'lsa ham, bu yo'llar bo'ylab xotirjam yurishi mumkin edi va hamma joyda
yashash va dam olish uchun zarur bo'lgan hamma narsani topdi.Gerodot o'z asarida
o'zining sayohatlarini tez-tez eslaydi, lekin faqat o'z hikoyasini qo'llab-quvvatlab,
u erda ko'rgan va eshitgan narsalariga ishora qiladi va sayohat vaqti va usuli haqida
hech narsa aytmaydi. Shu bois u qaysi yillarda va qanday tartibda sayohat qilganini
aniq aniqlay olmaymiz. Har holda, u o'zining tug'ilgan shahri Galikarnas hali
forslar hukmronligi ostida bo'lgan bir paytda, ya'ni miloddan avvalgi 449 yilgacha
Forsda edi; Gerodotning o'zi yordam bergan va Galikarnassni forslar
hukmronligidan ozod qilgan Ligdamid ag'darilganidan so'ng, u endi Fors
shohligiga sayohat qilishga jur'at eta olmadi. U Misrga bu mamlakat ham forslar
hukmronligi ostida boʻlgan bir paytda, lekin 460—455-yillarda davom etgan Inor
qoʻzgʻolonidan keyin borgan; Gerodot Papremisdagi jang maydonini ko'rdi, u erda
Inar Kserksning ukasi Axamanni mag'lub etdi. Shuning uchun uning Misrga safari
vaqti 455-449 yillar oralig'iga to'g'ri keladi. U avvalroq Yuqori Osiyo
provinsiyasiga sayohat qilgan edi, bu haqda uning ishidagi bir ko'rsatmadan xulosa
qilish mumkin.Ichki Osiyoda Gerodot, ehtimol, Efesdan Sard orqali Suzaga olib
boradigan qirollik yo'li bo'ylab otlangan; u bu yo‘lning katta-kichikligini,
uzunligini va tashqi ko‘rinishini shunday batafsil tasvirlab beradiki, uni o‘zi
ko‘rganiga ishonishi kerak (V, 52-v.). U Susagacha yetib bordi va u yerdan
shahardan besh mil uzoqlikda joylashgan Arderikku qirollik mulkiga tashrif
buyurdi, u erda Doro bir paytlar Eretriyaning asirligidagi aholisini joylashtirdi (VI,
119). Gerodot tarix, mo''jizaviy binolar, axloq va kultga juda qiziqqan Bobilda (I,
178 va s.), aftidan, u ancha vaqt yashagan. Sayyohimiz poytaxt Ekbatanani ham
ko‘rdi Midiya, saroy bilan Deyoka; u ham Ossuriyaning sobiq poytaxti Naynavo
xarobalarida bo'lgan bo'lishi ehtimoli yuqori. Galisdan oldin Gerodot Kichik Osiyo
sohillarini juda yaxshi bilgan; shuning uchun u bu joylarga ko'p marta tashrif
buyurgan deb taxmin qilish mumkin.Gerodot mo''jizalar mamlakati - Misrni
alohida e'tibor bilan ko'rib chiqdi. Aftidan, u dastlab Nil daryosining g‘arbiy
tarmog‘ining og‘zida joylashgan mashhur bandargoh bo‘lmish Kanobga yetib
kelgan, so‘ngra Quyi Misrning turli shaharlarida bo‘lgan: imtiyozli yunon savdo
punkti Navkratis, so‘nggi Misr shohlarining qarorgohi Sais, bu erda Gerodot
Osirisning sirlariga kirishgan; Isisning buyuk ibodatxonasi joylashgan Busiris va
boshqalar.U Nil daryosining toshqin paytida oʻrta va yuqori Misrga sayohat qilgan,
buni Navkratisdan Memfisgacha boʻlgan sayohatni ravshanlik bilan tasvirlashdan
xulosa qilish mumkin. "Nil qirg'oqlardan toshib ketganda, deydi Gerodot (II, 97),
Egey dengizidagi orollar kabi atrofda faqat baland shaharlar ko'rinadi, chunki
qolgan hamma narsa suv ostida yashiringan. To‘kilmasin, hech kim daryoga
bormaydi, barcha kemalar tekislikka to‘kilgan suvga o‘tadi. Ayni paytda
Navcratisdan Memfisga jo'nab, siz piramidalar yonidan o'tishingiz kerak (Giza
yaqinida, Memfis shimoli-g'arbida). Ammo odatiy yo'l deltaning tepasiga va
Kerkasor shahriga boradi "va hokazo. Qadimgi shohlar shahri Memfisdan Gerodot
Misr haqida xabar bergan ma'lumotlarning ko'pini ruhoniylardan o'rgangan, u
yaqin atrofdagi shaharlarga tashrif buyurgan. piramidalar, eng kattasi Xeops
piramidasi, uning o'zi o'lchagan. U, shuningdek, Memfisdan 12 mil janubda
joylashgan sun'iy Merida ko'li qirg'og'ida edi, uning yonida labirint, 3000 xonali
katta saroy, o'zining "g'ayritabiiy mehnat" ni ifodalovchi bino bor edi. Gerodot Nil
daryosining yuqorisiga qarab, Elefantin shahriga etib keldi va shu tariqa Fors
podsholigining janubiy chegarasiga yetib keldi. Biroq, u Nil daryosining manbalari
haqida qanday qilib to'g'ri ma'lumot olishni xohlamasin, bu chegarani kesib o'tishga
jur'at eta olmadi, chunki bu chegaradan tashqarida chet ellik uning xavfsizligiga
ishonch hosil qila olmadi. Qaytish yo'lida Gerodot Memfisdan sharqqa borib, Nil
daryosidan Arab (Qizil) dengizi ko'rfaziga yotqizilgan Misr shohi Nexo (Nexo)
kanalidan o'tib, Misrning sharqiy chegarasiga - shaharga yetib keldi. O'rta er
dengizidagi pelusiy. U erdan, qirg'oq bo'ylab, u G'azoga, Falastinga bordi va bu
erda, ehtimol, kemaga o'tirdi va u erda Gerkules haqida ma'lumot to'plash uchun
Tirga ketdi.Bundan tashqari, Gerodot Liviyaning shimoliy qirg'og'idagi Kirene
ellin koloniyasiga, so'ngra Qora dengizga - qirg'oqlari yunon koloniyalari bilan
o'ralgan Pontusga maxsus sayohat qildi va natijada "noto'g'ri" bo'lib qoldi. (Linos
linos) "mehmondo'st" ga ( Konos eilenos - Pontus of Euxinus). Frakiya Bosfori
orqali Pontusga kirib, Gerodot butun dengizni aylanib chiqishni xohlab, g'arbga
yo'l oldi. U Bosfordan Istriya (Dunay) ogʻziga quruq yoʻl yoki kemada sayohat
qilganmi – bu savol hozirgacha oʻz yechimini topmagan; faqat Gerodotning yo'lda
Istriya og'zida joylashgan yunon koloniyalari - Apolloniya, Messembriya va
Istriyaga tashrif buyurgani ma'lum. U Istres daryosini barcha daryolarning eng
kattasi va eng kengi deb hisoblaydi; Istria "butun Evropa bo'ylab oqadi va
keltlardan kelib chiqadi" va Gerodot sanab o'tgan ko'plab irmoqlarga ega (IV, 47-
50). Istra shimolida, Qora dengiz va Kavkazda skiflarning keng erlari joylashgan
bo'lib, Gerodot bu sayohat davomida ayniqsa ma'lumot to'plashga harakat qilgan.
Skiflar qirg'oq bo'yidagi yunon shaharlari bilan jonli aloqada bo'lib, ko'plab suv
yo'llari bo'ylab o'zlarining boy mamlakatlarining asarlarini bu erga olib kelishgan.
Ularning ko'pchiligi yunon shaharlarida tijorat maqsadlarida yashagan, boshqalari
dengizga ichki mamlakatlardan tovarlar olib kelishgan; Yunon savdogarlari
atrofdagi mamlakatlarga sayohat qildilar. Shunday qilib, Gerodot yunonlar va
mahalliy aholi bilan suhbatlar orqali bu mamlakatning xususiyatlari, bu ajoyib
xalqning odoblari, urf-odatlari va an'analari haqida batafsil ma'lumotga ega bo'lishi
mumkin edi; ba’zan o‘zi ham qisqa muddatga turli joylarga, mamlakatning ichki
hududlariga borib turardi. Ko'rinishidan, Gerodot uzoq vaqt gullab-yashnayotgan
savdo shahridagi Olbiyada, Gipanis (Bug) og'zida yashagan va bu erda Tir (Dnestr)
va Borisfen (Dnepr) o'rtasidagi mamlakatlar haqida ma'lumot to'plagan.
Skifiyaning bu qismida ko'p joylar unga o'z kuzatishlaridan ma'lum; u bir necha
kun Bugda suzib yurdi. Olbiyadan Gerodot Tavrid yarim orolini (Qrim) aylanib
o'tib, Meotidaga (Azov dengizi), so'ngra Pontning sharqiy qirg'og'i bo'ylab
Kolxidaga bordi va u erdan Qora dengizning janubiy qirg'og'i bo'ylab Frakiya
Bosforiga qaytdi. .Qadimgi Rossiya va Ukraina uchun Gerodot qadimgi
tarixchilarning eng muhimi, Frantsiya uchun Yuliy Tsezar va Germaniya uchun
Tatsit kabi. Gerodot Qora dengizning ko'plab hududlarida bo'lib, bu mamlakat va
uning o'sha paytdagi aholisi: skiflar va sarmatlar haqida batafsil ma'lumot berdi.
Gerodot tomonidan tasvirlangan skif turar-joylaridagi qabristonlarda olib borilgan
qazishmalar uning Skifiya tasvirida aytib o'tgan madaniyatiga yaqinligini
ko'rsatadi.Yuqorida sanab o'tilgan mamlakatlardan tashqari, Gerodot Yunoniston
orollari va Gretsiya materikidagi barcha muhim shaharlar va qo'riqxonalarni
ziyorat qildi va ko'rib chiqdi; Gretsiyaning shimolida joylashgan Bolqon yarim
orolining erlari to'g'risida batafsil ma'lumot to'pladi va keyinchalik Fyurilarda
yashab, Italiyaning janubiga va Sitsiliyaga sayohat qildi, shuning uchun biz
ishonch bilan aytishimiz mumkinki, Gerodotdan oldin ham yunonlarning hech biri.
na o'z davrida bunchalik ko'p mamlakatlar va xalqlarni ko'rmagan va u kabi keng
geografik bilimga ega bo'lmagan. Uning sayohatlari natijalari uning buyuk tarixiy
asarini yaratgan asosiy material bo'lib xizmat qildi. Ammo bu buyuk ishning rejasi
unga tadqiqotining boshidayoq aniq taqdim etilgan deb taxmin qila olmaymiz;
balki u to‘plangan ma’lumotlarni bir qator tarixiy-geografik suratlar shaklida
tartibga solib, avvalo o‘zidan oldingi logograflar yo‘lidan bordi, deb o‘ylash
mumkin. Shunday qilib, Gerodot alohida "hikoya" (logoi) - fors, ossuriya, misrlik,
lidiya, skif yozgan va keyinchalik eng yuqori nuqtai nazarga erishib, ularni yangi
maqsadni hisobga olgan holda qayta ishlagan va qisman o'zining buyuk asariga
kiritgan. . Tarixshunoslik vazifalarini bunday yuksak darajada tushunishga Gerodot
Afinaga bir necha bor qilgan sayohatlari va bu shaharda uzoq vaqt boʻlishi
natijasida erishgan; bu yerda, siyosiy jihatdan rivojlangan odamlar jamiyatida va
Periklning buyuk intilishlari bilan bevosita tanishgan holda, u yunon tarixining
ruhiga chuqurroq kirib borishi mumkin edi.
Svida Gerodot haqidagi maqolasida tarixchimiz Galikarnassdan Samosga
qochib, u yerda ion shevasini egallab olgani va Fors shohi Kir va Lidiya Kandavlusi
davridan boshlab 9 ta kitobda “Tarix” asarini yozgani haqida xabar beradi. Gerodot
o'z asarini shu dastlabki yillarda allaqachon yozgan degan taxminni biz ehtimollik
deb qabul qila olmaymiz. Bundan xulosa qilish mumkinki, u taxminan shu vaqt
ichida yuqorida qayd etilgan ba'zi individual tadqiqotlarni yozgan. U butun asarni
qayta ishlashga kirishishdan oldin bunday individual etyudlarni nashr etishi
mumkin edi. Lukian o'zining "Gerodot yoki Aation" nomli kichik inshosida
Gerodot tezda shon-shuhrat qozonishni va o'z asarlariga mashhur bo'lishni xohlab,
o'z vatani Kariyadan Hellasga ketganini va u erda Olimpiya o'yinlarida o'z asarini
o'qiganini aytadi. barcha ellin davlatlaridan to'plangan juda katta olomon oldida va
shu qadar ma'qullanganki, uning to'qqizta kitobi muzalar nomi bilan atalgan.
Ammo biz bu voqeani tarixiy haqiqatga unchalik ahamiyat bermagan ritorikning
uydirmasi deb hisoblashimiz mumkin, garchi u Gerodotning Olimpiya o‘yinlarida,
katta yig‘in oldida, agar uning barcha asarlarini bo‘lmasa ham, o‘qigan tarixiy
haqiqatga asoslangan bo‘lishi mumkin. keyin uning adabiy asarlarining ayrim
qismlari. Boshqa qadimgi yozuvchilar Gerodotning bunday o'qishlari haqida
gapirishadi va bizda bunga shubha qilish uchun hech qanday sabab yo'q. O'sha
kunlarda sofistlar, shoirlar va rapsodalar katta auditoriya oldida shu tarzda ijro
etishdi; Gerodot asarlari mazmunan ham, shaklan ham shunchalik qiziqarli va
qiziqarli bo'lganki, ular juda ma'qullanishi kerak edi.
Qadimgilar Afinada Gerodotning o'qilishi haqida ham gapirishadi, Evseviy
buni 446 yilga bog'laydi. So'nggi yozuvchilarning ba'zilari Gerodot Panathenay
bayramida jamoatda o'qigan deb taxmin qilishadi. Afina kengashi Anitaning
taklifiga binoan Gerodotni o'qiganligi uchun 10 ta talant sovg'asi bilan taqdirlagani
haqida bizda juda ehtimol xabar bor. Ushbu o'qish yoki Afinada Fukididning
(tarixchi) otasi Olorning uyidagi boshqa o'qish haqidagi hikoya, shuningdek,
Olimpiyada o'qish haqidagi hikoya bilan Fukidid bolasi haqidagi kutilmagan voqea
bog'langan. bu o'qishda hozir edi va zavqdan yig'lab yubordi va shu bilan birga
Gerodotga taqlid qilish istagidan. Shunda Gerodot bolaning otasiga: “Olor, seni
tabriklayman, o‘g‘ling bilimga ishtiyoq bilan yonmoqda”, dedi. Bundan tashqari,
ular Gerodotning Fibada o'qishi va u erdagi maktablarda tarixni o'rganishni yo'lga
qo'yish niyati haqida gapiradilar. Shubhasiz, Dion Chrysostomos tomonidan
uzatilgan anekdot keyinchalik Gerodotning Korinfda paydo bo'lganligi va uning
asarlari uchun mukofot talab qilganligi haqida o'ylab topilgan, unda Korinf haqida
yolg'on yo'q edi. Ammo Korinfliklar unga mukofot berishdan bosh tortishdi va
buning uchun u o'z tarixiga Fors urushlarida ishtirok etishlari haqida ular uchun
noqulay voqeani qo'shdi. (125-betga qarang).
Nihoyat Furyga joylashib, Gerodot sarson-sargardonlik paytida toʻplagan
materiallarni qayta ishlay boshladi va bizgacha yetib kelgan “Tarix” (“Tarix”)
nomi bilan katta tarixiy asar yaratdi. Bu asarning asosiy mavzusi ellinlarning Fors
saltanatiga qarshi shonli kurashidir; shu bilan birga, Gerodot o'sha paytda juda keng
tarqalgan bo'lib, ellinlar va Osiyo xalqlari o'rtasidagi adovat qadim zamonlardan
beri mavjud bo'lganligiga ishonchini bildiradi. Gerodot fors urushlarining buyuk
dramasini aytib berar ekan, logograflar misolida ushbu buyuk kurashda qatnashgan
barcha xalqlar tarixini yetkazadi, ularning turmush tarzi, urf-odatlari va e'tiqodlari
haqida gapiradi, geografik va tabiiy-tarixiy tavsifini beradi. ularning mamlakatlari,
shuning uchun butun asar umumiy tarixga o'xshash narsani ifodalaydi. Bu
ishlarning barchasi, ehtimol, allaqachon Iskandariya davrida, 9 ta kitobga
bo'lingan, ularning har biri muzey nomi bilan atalgan.
Gerodotning "Tarix" asari samimiy, yaxshilik va go'zallikka bo'lgan
muhabbat bilan sug'orilgan oddiy hikoya, yunonlarning ozodlik, jasorat, oqilona
tartib, aql-zakovat va kamtarona axloq sevgisi qanday qilib g'alaba qozonganligi
haqidagi quvonchli hikoyadir. Sharqning ko'p, ammo tartibsiz qo'shinlari.
Gerodotning butun hikoyasida yunon millati va sharq hayotining tabiati o'rtasida
qarama-qarshilik mavjud. Gerodotning "Tarixi" - bu ajoyib, hayratlanarli voqealar
haqidagi qiziqarli batafsil hikoya bo'lib, u o'zining qiziquvchan vatandoshlariga
juda yaxshi o'ylangan reja bo'yicha yo'l ochadi va ularga bir qator yorqin, jozibali
rasmlarni beradi. Uning qissasining ohangi mazmun bilan mukammal uyg‘un
bo‘lib, umuman olganda, Gerodot “Tarixi” ulug‘vor doston xarakteriga ega.
GERODOTNING "TARIXI" NING QISQACHA MAZMUNI
Gerodotning "Tarix" asarini yozishda asosiy maqsadi - forslar bilan bo'lgan
urushlarning buyuk voqealari xotirasini avlodlar uchun saqlab qolish edi, shuning
uchun uning o'zi aytganidek, "yunonlar va varvarlarning o'zaro kurashlaridagi
jasoratlari. vaqt daryosida g‘oyib bo‘lmadi”. “Tarix”ning birinchi kitobi boshida
Gerodot,
uning
fikricha,
Yevropa
va
Osiyo
o‘rtasidagi
dushmanlik
munosabatlarining boshlanishiga xizmat qilgan afsonaviy voqealar - Io va
Yevropa, Medeya va Yelenaning o‘g‘irlanishi haqida qisqacha ma’lumot beradi;
keyin u yunonlar bilan birinchi bo'lib nohaqlik qilganini o'zi ham bilsa kerak -
Kichik Osiyo yunonlarini bo'ysundirgan Lidiya shohi Krez haqidagi hikoyaga
o'tadi. Krezning qilmishlari va taqdiri Gerodotning «Tarixi»da juda batafsil bayon
etilgan bo‘lib, bu rivoyatga nafaqat sobiq Lidiya shohlari va ularning ellin
shaharlari bilan urushlari tarixini epizodlar shaklida kiritishga asos bo‘ladi. Kichik
Osiyo, balki Afina tarixi Solon va Sparta davridan Likurg davridan to Krez
davrigacha. Shunday qilib, Gerodot yunonlarni Osiyo kuchlari tomonidan birinchi
qullikka aylantirganligi haqida gapirib, o'z vaqtida yordam va ozodlik paydo
bo'ladigan ellin davlatlariga ishora qiladi. Fors Kir Krezni mag'lub etib, uning
o'rnini egallaydi, shuning uchun tarixchining e'tibori o'sha paytdan boshlab, asosan,
yunonlarga qarshi dushmanlik harakatlarini davom ettirgan Fors podshohligiga
qaratiladi. Birinchidan, Gerodot Midiya podsholigi va Midiyani bosqinchi Kirning
yoshligi haqida hikoya qiladi; so‘ng o‘zining Bobilga (bu shaharning yodgorliklari,
aholisi va urf-odatlari haqida batafsil to‘xtalib o‘tiladi), Kichik Osiyo yunonlariga
va massagetlarga qarshi yurishlarini tasvirlaydi. Shu bilan birga, Osiyo
ellinlarining, shuningdek, qo'shni Likiya va Kariya qabilalarining kelib chiqishi
haqida ma'lumot beriladi.
"Tarix"ning ikkinchi kitobida Kambizning Misrni bosib olishi Gerodotga bu
mamlakatni batafsil tavsiflash uchun bahona beradi, bu uning uchun va uning
vatandoshlari uchun juda qiziq; Gerodot Misr aholisi, yodgorliklari, urf-odatlari,
urf-odatlari va diniy e'tiqodlari haqida ma'lumot beradi. Uchinchi kitobda Gerodot
Kambis, Soxta Mortis va Doro, shuningdek, Samos zolim Polikrat haqidagi
hikoyani davom ettiradi, uning qulashi bilan Fors hukmronligi Yunoniston
orollariga tarqala boshlaydi. Shunday qilib, biz Fors shohligining Yevropa
Gretsiyasiga qanchalik yaqinlashayotganini ko'ramiz; Doro podshohlikka kirishi
bilan joriy etilgan institutlar - butun qirollikning 20 ta satraplikka bo'linishi va ular
tomonidan to'langan soliqlarning o'tkazilishi bizga ushbu qudratli mamlakatning
maydoni va boyligi haqida tasavvur beradi.
Tarixning to'rtinchi kitobida Doroning Dunay bo'ylab va skiflarga qarshi yurishi
birinchi marta forslarni Evropaga olib keladi. Bu erda biz Shimoliy Yevropa, ya'ni
Skifiya va uning aholisining batafsil tavsifiga egamiz; Gerodotning o'sha kitobida
janubiy mamlakatlar haqida - Kirenaika va uning tarixi va qo'shni Liviya qabilalari
haqida yangiliklar bor, chunki Doroning skiflarga qarshi yurishi bilan bir vaqtda
Misrdagi forslar Liviyaga yurishga tayyorlanayotgan edi. Beshinchi kitobda
Frakiya va Makedoniyaning bir qismini skif yurishidan keyin qolgan qo'shinlar
tomonidan bosib olinishi va bir vaqtning o'zida boshlangan Ion qo'zg'oloni haqida,
bu ham skif yurishi sabab bo'lgan. Mileziyalik zolim Aristagoraning yordam uchun
Gretsiyaga safari Gerodotga Sparta va Afina tarixini birinchi kitobda to'xtagan
paytdan boshlab davom ettirishga, xususan, afinaliklarning tez kuchayib
borayotganini tasavvur qilish uchun bahona beradi. Pisistratlarning quvib
chiqarilishi, erkinlik, yangi kuch bilan birga his qildilar va ular Ion dinini qo'llab-
quvvatlab, Fors shohining g'azabiga duchor bo'lishdan qo'rqmadilarmi / pa nomi =
Nihoyat Furiesga joylashib, Gerodot uni qayta ishlashga kirishdi. sarson-
sargardonliklari davomida to‘plagan materiallar va “Tarix” nomi bilan bizgacha
yetib kelgan yirik tarixiy asar yaratgan. Ushbu asarning asosiy mavzusi - ulug'vor
maqola.
"Tarix" ning oltinchi kitobida Gerodot beparvolikni tinchlantirish haqida
gapiradi. Ion qo'zg'oloni, Mardoniusning Gretsiyaga muvaffaqiyatsiz yurishi
haqida; Fors urushlari arafasida yunon davlatlari oʻrtasida sodir boʻlgan nizolarni
batafsil tushuntirib beradi, soʻngra marafon jangi bilan yakunlangan Datis va
Artafern ekspeditsiyasi haqidagi hikoyani davom ettiradi. So‘ngra, “Tarix”ning
to‘qqizinchi kitobigacha, jumladan, so‘nggi buyuk voqealar hikoyasi o‘zining
tabiiy yo‘lidan chetga og‘may, o‘quvchining sabrsizligini qo‘zg‘atadigan o‘sha
sustlik bilan keng oqimda boradi. Gerodot Kserks tomonidan Yunonistonga qarshi
o'zining ulkan saltanatining turli tomonlaridan to'plangan barcha qabilalarni,
ularning kelib chiqishini, qurollarini juda batafsil tasvirlab beradi. Bu dahshatli
omma asta-sekin Yunonistonga yaqinlashmoqda, uning davlatlari o'zaro tortishib,
xavfni qaytarish uchun birlasha olmaydilar; Dastlabki janglar Termopila va
Artemisiyada boʻlib oʻtadi, soʻngra Salamis, Plateya va Mikaladagi yirik, hal
qiluvchi janglar Yevropadan Osiyodan kelayotgan xavfni bartaraf qiladi va Forsga
qarshi hujumkor kurashning boshlanishi boʻlib xizmat qiladi. Sestusning
afinaliklar tomonidan bosib olinishi Gerodot tomonidan xabar qilingan urushning
so'nggi voqeasidir. Uning yozuvi to'liq tugamagan, ammo Gerodot Fors urushlari
tarixini oxirigacha, Cimonning o'limiga olib kelmoqchi emas deb o'ylaymiz. Ish
oxirigacha etkazilmagani, Kirning og'ziga aytilgan eng unumdor va eng boy erlarda
yashaydiganlar har doim ham eng jasur odamlar bo'lavermaydi, degan ta'kiddan
iborat.Shunday qilib, Gerodot “Tarixi” puxta o‘ylangan reja asosida yozilgan. Bitta
ip butun kompozitsiyadan o'tadi va u bog'laydi - ba'zan, bu haqiqat, juda zaif -
alohida, katta va kichik, uning qismlari; asosiy mavzu, ayniqsa, birinchi kitoblarda
ko'plab epizodlar bilan o'ralgan. Galikarnaslik Dionisiy o'z vatandoshi haqida
aytadiki, u Gomerga taqlid qilib, ko'plab epizodlar bilan o'z ishiga rang-barang
joziba berishga harakat qiladi. Ammo Gerodot ijodini Gomer dostoniga
yaqinlashtiradigan faqat shu epizodlar to‘plami emas. Gomer oddiy, jonli va vizual
taqdimotni, hikoyaning yoqimli va xushmuomalali tafsilotlarini va yumshoq ion
lahjasining tabiiy jozibasini eslatadi. Afina Gerodotni o'zining uslubi uchun
"sajdaga loyiq", "asal kabi shirin" deb ataydi; Tsitseron uni tinchgina oqayotgan
daryoning oynaga o'xshash yuzasi bilan taqqoslaydi.She’riy asarning mohiyatida
Gerodot ijodi ham bor, chunki uning asosini ma’lum bir diniy qarash tashkil etadi.
Bu bilan tarixning otasi keyingi barcha yunon tarixchilaridan farq qiladi. Uning
ijodi dunyoda oliy tartib, ilohiy kuch g‘oyasi bilan sug‘orilgan bo‘lib, u ham
jismoniy, ham axloqiy dunyoda har bir mavjudotga ma’lum chegaralar va
o‘lchovlarni bildiradi va bu chegaralar buzilmasligini kuzatadi. . Gerodot o'zining
"Tarix" asarida butun xalqlar va har bir alohida shaxs bu oliy adolatga qanday
bo'ysunishini ko'rsatadi; Agar mag‘rur o‘ziga ishongan kishi o‘zi uchun
belgilangan chegaradan oshib ketsa yoki hech qanday yomon o‘ylamasdan ham
nihoyatda katta baxtdan foydalansa, xudo buzilgan muvozanatni qayta tiklash
uchun uni xorlaydi, jazolaydi va ezadi: “Iloh buyuk narsaga toqat qilmaydi. undan
tashqari "... Dunyoda axloqiy tartibni saqlash uchun ilohiy kuchga bo'lgan bu
adolatli g'amxo'rlik Gerodot xudoga hasadni (phthodos) deb ataydi - bu
tushunchani qadimgi odamlar Nemesis deb atashgan va Providence tushunchasi
bilan mos keladi. Har bir inson bu dushmandan qo'rqishi va haddan tashqari
yuksalishdan ham, baxtsizlikdan ham ehtiyot bo'lishi kerak; Gerodot ham buni
hisobga oladi. Uning fikricha, tarix ilohiy hukm bo‘lib, insoniy ishlarni axloqiy va
diniy
haqiqat
qonuniga
ko‘ra
hal
qiladi.
Gerodotni
hatto
chaqirish
mumkin tarixchi-ilohiyotchi... Ilohiy narsalar haqidagi mulohazalarida, begona
xalqlarning tarixiy hikoyalarida va ular haqidagi hukmlarida me’yor va
ehtiyotkorona munosabatda bo‘lib, har kimga o‘z haqqini berishga harakat qiladi.
Gerodot dushmanlar orasida ham maqtovga loyiq narsani maqtaydi va o‘z
xalqining buyuk ishlari haqida gapirganda, tabiiy milliy g‘ururga qattiq
ishqibozlikdan saqlaydi; ko'pincha u o'z vatandoshlariga o'zlarining kuchli
tomonlari va ekspluatatsiyalari bilan emas, balki ilohiy in'om va vaziyatlarning
qulay kombinatsiyasi tufayli qutqarilganligini ta'kidlaydi.
Tarixchini hukm qilishda eng muhim savol uning ishonchliligidir.
Gerodotning ishonchliligi hatto antik davrda ham shubha ostiga olingan. Knidlik
Ktesias (miloddan avvalgi 400-yil), podshoh Artakserks Mnemonning saroy
shifokori, fors arxiv materiallari asosida oʻz davridan oldin fors tarixi boʻyicha
katta ocherk (Isrí) yozgan, lekin qadimgilarning fikriga koʻra, haqiqatdan farq
qilmaydi, u Gerodot bilan rozi bo'lmagan ko'p jihatdan Fors urushlari haqida
gapiradi va uni yolg'onchi va ixtirochi deb ataydi.Undan keyin ba'zi boshqa
yozuvchilar ham Gerodotga qarshi ayblovlar va raddiyalar bilan chiqdilar. Gerodot
o'z asarida yunonlarning ko'r-ko'rona maqtovi emas. Yunonlarda tarixni ritorik o'z-
o'zini maqtash bilan yozish modaga aylanganda, uning mohir rostgo'yligi yunon
ekspluatatsiyasiga adolatsiz bo'lib tuyuldi; yunonlar haqida yomon gapirishga
moyilligi uchun uni qoralay boshladilar. Plutarx bizgacha yetib kelgan
"Gerodotning tanqidga intilishi to'g'risida" kitobida mayda millatchilik tufayli uni
ahamiyatsiz dalillar bilan faktlarni buzib ko'rsatishda, vatanparvarlik yo'qligida,
partiyaga qaramlikda va shaxslarni g'arazli xo'rlashda ayblashga harakat qiladi. .
Boshqalar, Gerodotning "Tarix" asarini ataylab soxtalashtirishda ayblamasalar
ham, uni ertaklar va mo''jizalarning bema'ni va tushunarsiz hikoyachisi sifatida
ko'rsatishdi. Lekin bunda tarixchimizga nisbatan adolatsizlik qilishdi. Materialni
tanlashda Gerodot katta tirishqoqlik va vijdon bilan harakat qiladi va o'z tadqiqoti
natijalarini nozik tanqidsiz emas, balki haqiqat bilan etkazadi. To'g'ri, u o'zini
to'g'ridan-to'g'ri kuzata olmagan, sayohatlari davomida tarjimonlar va periegetlar,
ruhoniylar va boshqa odamlarning hikoyalari bilan qanoatlangan joyda, sharqona
maqtanchoqlik va mubolag'a ishtiyoqi unga juda ko'p ajoyib va aql bovar
qilmaydigan narsalarni aytib berdi. Ammo Gerodot bunday hikoyalarni tanqid
qilishni rad etmaydi va ko'pincha haqiqiy tarixiy tanqid ko'rinadigan izlanish va
tadqiqotlarga kirishadi; hikoyalarida hamisha o‘zi o‘rgangan va shaxsan
ko‘rganini, faqat mish-mishlardan bilganini ajratib turadi. Qaerda Gerodot bu xabar
qanchalik ishonchli ekanligini yoki xabar qilingan mish-mishlarga ishonmasligini
aniqlay olmaganida, u buni to'g'ridan-to'g'ri tan oladi va aytadi: "Menga aytilgan
narsani etkazishim kerak, lekin hamma narsaga ishonishim shart emas". Misr qiroli
Necho tomonidan jihozlangan Qizil dengizdan Afrika bo'ylab ekspeditsiya haqida
xabar berib, u qo'shimcha qiladi: quyosh ularning o'ng tomonida edi "(IV, 42), - bu
gapga, albatta, Gerodotning zamondoshlaridan hech biri ishonmagan, lekin
haqiqiyligiga hozir shubha qilmaymiz. Agar bir mavzuga oid ikki xil yangilik
bo‘lsa va Gerodot ularning birortasiga ham ustunlik bera olmasa, u holda u
ikkalasini ham keltirib, keyingi izlanish uchun ma’rifatli o‘quvchiga havola qiladi.
Shunday qilib, u bir nechta juda qimmatli ma'lumotlarni saqlab qoldi, ularning
ishonchliligi faqat zamonaviy davrlarni o'rganish bilan tasdiqlangan. Gerodot
tashrif buyurgan mamlakatlardagi eng yangi sayohatchilarning izlanishlari uning
ma'lumotni to'g'ri va vijdonan etkazganligini tobora ko'proq tasdiqlaydi. Gerodot
voqealar sabablarini tushuntirishda, shuningdek, yunon davlatlarining pozitsiyasi
haqidagi hukmlarida Periklning zamondoshi va do'stidan kutish mumkin bo'lgan
siyosiy taraqqiyotning etukligini ko'rsatmaydi. U voqealarni chuqurroq siyosiy
sabablar, davlatlarning pozitsiyasi va manfaatlaridan ko'ra ko'proq shaxslarning
mayl va ehtiroslari bilan tushuntirishga harakat qiladi; uning uchun siyosiy emas,
axloqiy va diniy element birinchi o'rinda turadi.
2.2. “Tarix” asarida yurtimiz tarixining yoritilishi
Galikarnas Gerodoti (eramizdan avvalgi 484-425 yillar) - qadimgi yunon
tarixchisi, birinchi mashhur sayohatchilardan biri. U avlodlarga o'tgan "Tarix"
birinchi risolasining muallifi edi. Unda olim eramizdan bir necha asr oldin
yashagan xalqlarning urf -odatlari va an'analarini tasvirlab bergan. Gerodotning
tarjimai holi haqida kam narsa ma'lum. Mavjud ma'lumotlar XX asr Vizantiyasida
nashr etilgan tarixchining matnlari va "Suda" ensiklopediyasidan olingan. Ularda
ba'zi ma'lumotlar farq qiladi, lekin ular ham bor umumiy ma'lumot sayohatchining
hayoti haqida. Olimlar uning shaxsiy hayoti haqida hech narsa topa olishmadi.