BOZOR IQTISODIYOTINING MAZMUNI VA UNGA O`TISH YO`LLARI
Yuklangan vaqt
2025-09-09
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
29
Faytl hajmi
38,4 KB
BOZOR IQTISODIYOTINING MAZMUNI VA UNGA O`TISH
YO`LLARI
Reja:
1. O’zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o’tish nazariyasi
2. O'zbckistonda bozor iqtisodiyotiga o'tishning tamoyillari va xususiyatlari
3. Bozor munosabatlariga o'tish jarayonida strategik vazifalarining amalga
oshirilishi
4. O'zbekistonda iqtisodiy islohotlar va ularning bosqichlari Xulosa
O’zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o’tish nazariyasi
Bozor iqtisodiyotiga o'tish davrining umumiy mazmuni iqtisodiy
munosabatlarning alohida unsurlarini isloh qilish yoki iqtisodiy siyosatga
tuzatishlar kiritish emas, balki butun iqtisodiy munosabatlar tizimini
o'zgartirishdan iboratdir.
Ma'muriy
buyruqbozlikka
asoslangan
iqtisodiyotdan
bozor
iqtisodiyotiga o'tish davri deganda ma'muriy-buyruqbozlik tizimini bartaraf
etish yoki tubdan o'zgartirish hamda bozor tizimining asoslarini shakllantirish
jarayonlari amalga oshirilu-vchi tarixiy davr tushuniladi.
1980-1990 yillarga kelib dunyoda ro'y bergan muhim o'zgarishlar
iqtisodiy taraqqiyot istiqbollari to'g'risidagi nazari-yalarni qaytadan ko'rib
chiqish va ularga jiddiy o'zgartirishlar kiritishni zarur qilib qo'ydi. Chunki bu
vaqtga kelib G'arbiy mamlakatlarda uzoq vaqtdan beri (A.Smit davridan
boshlab) hukm surib kelgan erkin iqtisodiy tartibga solish, ya'ni iqtisodi-
yotning o'zini-o'zi tartibga solish g'oyasi ham, iqtisodiyotni markazlashtirilgan
tarzda tartibga solish va boshqarish g'oyasi ham inqirozga uchradi. Bunday
sharoitda iqtisodiy taraqqiyot-ning sifat jihatdan yangi yo'llarini qidirib topish
zarur bo'lib qoldi. Bu vaqtga kelib ko'pgina rivojlangan mamlakatlarning ta-
jribalari umumlashtirilib, iqtisodiyotning yangi taraqqiyot yo'li - ongli ravishda
boshqariladigan va tartibga solinadigan bozor iqtisodiyoti deb tan olindi va
aksariyat davlatlar shu yo'lni tanladilar. Lekin bunday bozor iqtisodiyotiga
o'tish yo'llari (modellari) xilma-xil bo'lib, ularning umumiy va xususiy to-
monlari farqlanadi.
Jahon tajribasida bozor iqtisodiyotiga o'tishning barcha yo'llari
umumlashtirilib, quyidagi uchta asosiy turga bo'linadi:
1) rivojlangan mamlakatlar yo'li;
2) rivojlanayotgan mamlakatlar yo'li;
3) sobiq sosialistik mamlakatlar yo'li;
4) sosializm g'oyalarini samarali bozor iqtisodiyotini vu-judga keltirish
mexanizmi bilan qo'shib olib borish yo'li (Xi-toy, Vetnam).
Bu yo'llar turli tuman va har xil bo'lishiga qaramay ularda umumiylik
mavjuddir. Ularning umumiyligi shundaki, ularning hammasi bozor
iqtisodiyotiga o'tishni maqsad qilib qo'yadi va mazkur iqtisodiyotning qonun-
qoidalari, amal qilish mexanizmi ko'p jihatdan umumiy bo'ladi. Shu bilan birga
har bir yo'lning o'ziga xos xususiyatlari ham bor, bu esa bozor munosabatlarini
shakllantirishning ijtimoiy-iqtisodiy, tarixiy, milliy sharoitlari har xil
bo'lishidan kelib chiqadi.
Masalan, bozor munosabatlariga o'tishning rivojlangan mamlakatlar
yo'lida oddiy tovar xo'jaligidan erkin raqobatga asoslangan klassik yoki erkin
bozor iqtisodiyofiga va undan hozirgi zamon bozor iqtisodiyotiga o'tiladi.
Mustamlakachilikdan
ozod
bo'lib,
mustaqil
rivojlanayotgan
mamlakatlarning bozor iqtisodiyotiga o'tish yo'lining xususiyati -bu qoloq,
an'anaviy iqtisodiyotdan erkin bozor iqtisodiyotiga o'tishdir. Nihoyat, sobiq
sosialistik mamlakatlar yo'lining mu-him belgisi markazlashtirilgan, ma'muriy
— buyruqbozlikka asoslangan iqtisodiyotdan hozirgi zamon rivojlangan bozor
tizimiga o'tishdan iboratdir. Bu yo'lning boshqa yo'llardan farqi shundaki,
totalitar iqtisodiyotning bozor iqtisodiyoti bilan umumiyligi yo'q, ular
batamom bir-biriga zid. Shu bilan birga uchinchi yo'lda bozor munosabatlariga
o'tayotgan mamlakatlarning o'zi o'tish sharoitlari, iqtisodiy rivojlanish darajasi,
mulkchilik va xo'jalik yuritish shakllari bilan bir- birlaridan farqlanadi.
Bularning hammasi bozor iqtisodiyotiga o'tishning mazkur yo'lining o'ziga xos
xususiyatlaridir.
Jahon tajribasi ko'rsatishicha, bozor iqtisodiyotiga revolyusion yo'l
bilan, ya'ni jadal usulda yoki evolyusion yo'l bilan bosqichma-bosqich o'tish
mumkin. Birinchi holda, tub is-lohotlarni o'tkazish, awalgi tizimni va tarkib
topgan iqtisodiy tnunosabatlarni birdaniga va batamom sindirish talab etiladi.
Bu «karaxt qilib davolash» usuli («shokovaya terapiya») deb ataladi. Eski
iqtisodiy munosabatlarni bosqichma-bosqich yangi bozor munosabatlariga
aylantira borib, samarali bozor iqtisodiyotini shikastsiz vujudga keltirish
mumkin. Tslohotlar tajribasi shuni ko'rsatadiki, evolyusion yo'l kamroq
ijtimoiy larzalarga olib ke-ladi, ancha izchil va muqarrardir.
Tartibga solinadigan bozor iqtisodiyotiga o'tish yo'llarigina emas, balki
uning andozalari ham xilma-xildir. Eng awalo, ular shunday bozor iqtisodiyoti
vujudga keltirilayotgan va amal qilib turgan mamlakatlarning milliy
xususiyatlari va an'analari bilan farq qiladi. Shu boisdan bozor iqtisodiyotining
ma'lum andozalari ularni amalga oshiruvchi muayyan mamlakatga mansubli-
giga qarab ajratiladi. Masalan, Germaniya, Janubiy"" Koreya, Turkiya,
Argentina, Polsha andozalari va hokazo.'
Ma'muriy-buyruqbozlik
iqtisodiyotidan
hozirgi
zamon
bozor
iqtisodiyotiga o'tishning zarurligi iqtisodiy o'sish ekstensiv omillaridan
foydalanish imkoniyatlarining tugab borishi bilan notdvar iqtisodiyotning amal
qilish layoqatining pasayishi orqali ifodalanadi.
Ma'muriy-buyruqbozlik tizimi ikkita ahamiyatli kam-chilikka ega.
Birinchisi -- bu uning moslashuvchan emasligi. ro'y berayotgan o'zgarishlarga
juda sekinlik bilan moslashib borishi. Markazdan turib boshqarishning moddiy
va moliyaviy resurslarni qayta taqsimlash bo'yicha qarori ko'rinishidagi
moslashtiruvchi mexanizmi vujudga kelgan nomutanosiblik o'zining qaltis
nuqtasiga yetgan vaqtdagina ishga tushadi. Ik-kinchi kamchilik bu xo'jalik
yuritish tashabbuskorligini «yo'qotib yuborish» oqibatida samaradorlikning
nihoyat dara-jada pasayib ketganligidir.
Ma'muriy-buyruqbozlik iqtisodiyotidan bozor iqtisodiyotiga o'tish turli
mamlakatlarda
umumiy
tendensiyaga
ega.
Bu
jarayon
iqtisodiyotni
erkinlashtirish, chuqur institusional (eng awalo, mulkchilik munosabatlarida)
o'zgarishlarni o'z ichiga oladi, biroq, bir vaqtning o'zida moliyaviy barqaror-
lashtirish chora-tadbirlarini amalga oshirilishini taqozo etadi.
Ma'muriy-buyruqbozlik tizimini o'zgartirish mazkur tizim asosining
o'zgarishini hamda uni sifat jihatidan farq qiluvchi bozor tizimiga
almashtirilishini anglatar ekan, bunday turdagi o'zgarishlarni tizimiy islohotlar
deb atash maqsadga muvofiq bo'ladi.
O'tish
davrida
bozor
iqtisodiyotini
shakllantirishning
asosiy
yo'nalishlari bo'lib quyidagilar hisoblanadi:
1. Iqtisodiyotni erkinlashtirish. Erkinlashtirish - bu xo'jalik hayotining
barcha sohalaridagi to'siq hamda cheklovlarni, shuningdek, davlat nazoratini
keskin ravishda qisqartirish yoki bekor qilishga yo'naltirilgan chora-tadbirlar
tizimidan iborat. U butun iqtisodiyotga tatbiq etilib, quyidagilami o'z ichiga
oladi:
- xo'jalik faoliyatini amalga oshirishda davlat monopoli-yasini bekor
qilish;
- resurslarning markazlashgan holdagi taqsimotini tu-gatish;
- narxlarning asosan talab va taklif nisbati asosida shakllantirilishiga
o'tish;
- ichki va tashqi bozorlarda transaksion bitimlar ustidan davlat
nazoratini pasaytirish.
Iqtisodiyotni monopoliyadan chiqarish va raqobat muhitini
yaratish.
Bu yo'nalish quyidagi jarayonlarning amalga oshirilishini taqozo etadi:
- barcha iqtisodiy agentlarning ish faolligi uchun teng imkoniyat va
sharoitlar yaratilishi;
- bozorga xorijiy raqobatchilar ham kirishi uchun imkon berilishi;
- kichik biznesning rivojlanishiga halaqit beruvchi ma'muriy to'siqlarni
olib tashlash, imtiyozli kreditlar berish orqali qo'llab-quwatlash va tarmoqqa
kirishidagi to'siqlarni pasaytirish;
- tabiiy monopoliyalarning narx va mahsulot sotish siyo-satini tartibga
solish va boshqalar.
3. Institusional o’zgarishlar. Mazkur o'zgarishlar quyidagi sohalarni
qamrab oladi:
- mulkchilik munosabatlarini o'zgartirish, jumladan, xususiy sektorni
yaratish;
- bozor infratuzilmasini (tijorat banklari, tovar va fond birjalari,
investisiya fondlari va h.k.) shakllantirish;
-
iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning yangi tizimini
yaratish;
- bozor sharoitlariga mos tushuvchi xo'jalik qonunchiligini qabul qilish
va boshqalar.
4. Tarkibiy o’zgarishlar. Tarkibiy o'zgarishlar birinchi navbatda xalq
xo'jaligi va uning alohida tarmoqlari tarkibida oldingi tizimdan qolgan
nomutanosibliklarni
yumshatish
yoki
bartaraf
etishga
yo'naltirilgan.
Tqtisodiyot tarkibiy tuzilishini qayta qurishdan asosiy maqsad - ichki va tashqi
bozorlarda to'lovga qodir talabga ega bo'lgan mahsulotlarni ishlab
chiqarilishini rivojlantirishdan iborat.
5. Makroiqtisodiy, asosan, moliyaviy barqarorlashtirish.
Aslini olganda, bu jarayon tizimiy islohotlar qatoriga kir-maydi, chunki
u bozor iqtisodiyoti barqaror amal qilayotgan mamlakatlarda ham tez-tez
o'tkazilib turadi. Bu yo'nalishning muhim ahamiyati shundan kelib chiqadiki,
ma'muriy-buyruqbozlik tizimining inqirozi, eng awalo va kuchli rav-ishda
moliyaviy sohada, ayniqsa, yuqori inflyasiya shaklida namoyon bo'ladi.
Inflyasiyaning uzoq vaqt mavjud bo'lishi bozor munosabatlarining normal
qaror topishiga to'sqinlik qiladi, shuning uchun uni bartaraf etish o'tish davri
iqtisodiyoti uchun o'ta muhim hisoblanadi. Makroiqtisodiy barqarorlashtirish
chora-tadbirlari
tizimiga
pul
emissiyasini
cheklash,
davlat
byudjeti
taqchilligini qisqartirish, ijobiy foiz stavkasini ta'minlash va boshqalar kiradi.
6. Bozor xo’jaligiga mos bo’lgan aholini ijtimoiy himoya-lash
tizimini shakllantirish. Bu tizim aholining nisbatan muhtoj qatlamini aniq
ijtimoiy qo'llab-quvvatlashga yo'naltirilgan.
Bozor tizimining ko'rsatib o'tilgan asosiy unsurlarini shakllanishining
yakuniga yetishi o'tish davri tugaganligidan darak beradi.
2.O’zbckistonda bozor iqtisodiyotiga o’tishning tamoyillari va
xususiyatlari
Markazlashgan ma'muriy-buyruqbozlikka asoslangan iqtiso-diyotdan
bozor iqtisodiyotiga o'tishda maqsad bir xil bo'lsa-da, turli mamlakatlar turli
yo'llarni tanlashlari mumkin. Hammaga ma'lumki, bir tizimdan ikkinchi
tizimga o'tishda ikki yo'l, ya'ni revolyusion va evolyusion yo'llar mavjud.
Polsha, Chexoslova-kiya, Rossiya va boshqa ay rim mamlakatlar bozor
iqtisodiyotiga o'tishning revolyusion yo'lini, birdaniga katta to'ntarishlar qilish
yo'lini tanladilar. Boshqacha aytganda ular «karaxt qilib davolash» degan
usulni qo'lladilar. Bu yq'Ini amalga oshirish uchun Rossiyada «300 kun», «500
kun» degan o'tish dasturlari ishlab chiqildi. Bu dasturlarni tezkorlik bilan
amalga oshira boshladilar. Bunda ular bir tizimdan ikkinchi tizimga o'tishda
ancha uzoq muddatli o'tish davri bo'lishfni unutdilar. Natijada bu
mamlakatlarda ishlab chiqarish hajmi keskin tushib ketdi, ko'plab korxonalar
yopilib, ishsizlar soni ko'paydi, pulning qadri keskin pasayib ketdi, iqtisodiyot
esa hamon karaxtlikdan chiqqani yo'q, odamlarning ahvoli og'irlashdi.
Shuning uchun O'zbekiston bu yo'ldan bormay boshqa yo'l tanladi. Bu
yo'1 O'zbekistonning o'ziga xos madaniy, tarixiy, iqtisodiy va tabiiy
xususiyatlarini hamda bu yo'ldagi jahon tajribasini hisobga olgan holda
revolyusion to'ntarishlarsiz, ijtimoiy to'qnashuvlarsiz, ijtimoiy himoyani
kuchaytirgan holda asta-sekinlik, lekin qat'iyatlilik bilan bosqichma-bosqich
rivojlangan bozor iqtisodiyotiga o'tishdan iboratdir.
«Bizning bozor munosabatlariga o'tish modelimiz Respub-likaning
o'ziga xos sharoitlari va xususiyatlarini, an'analar. urf-odatlar va turmush
tarzini har tomonlama hisobga olishga, o'tishdagi iqtisodiyotni bir yoqlama,
beso'naqay
rivojlantirish-ning
mudhish
merosiga
barham
berishga
asoslanadi»2, deb yo-zadi mamlakatimiz Prezidenti Islom Karimov.
O'zbekistonda bozor munosabatlariga o'tish yo'li ijtimoiy yo'naltirilgan
bozor iqtisodiyotini shakllantirishga qaratilgan. Bu yo'lni amalga oshirishga,
iqtisodiyotni tubdan isloh qil-ishga Prezidentimiz I.Karimov tomonidan ishlab
chiqilgan beshta muhim tamoyil asos qilib olingan:
Birinchidan, iqtisodiyotni mafkuradan xoli qilish, uning ustunligini
ta'minlash.
Ikkinchidan, o'tish davrida davlatning o'zi bosh islohotchi bo'lishi.
Uchinchidan, butun yangilanish va taraqqiyot jarayoni qonunlarga
asoslanmog'i, qonunlarning ustunligi ta'minlanmog'i lozim.
To'rtinchidan, bozor munosabatlariga o'tish bilan bir qa-torda aholini
ijtimoiy himoyalash sohasida kuchli chora-tadbirlarni amalga oshirish.
Nihoyat, beshinchidan, bozor munosabatlarini bosqichma-bosqich qaror
toptirish. Bozor munosabatlariga o'tishda bu tamoyillarning hammasi ham
muhim ahamiyatga egadir, lekin ularrilng ichida bozor iqtisodiyotiga
bosqichma-bosqich o'tish tamoyili alohida e'tiborga loyiq. Chunki tegishli
huquqiy ne-gizni, bozorning infratuzilmalarini yaratish, odamlarda bozor
ko'nikmalarini hosil qilish, yangi sharoitlarda ishlay oladigan kadrlarni
tayyorlash uchun vaqt kerak bo'ladi.
Bundan tashqari, bozor munosabatlariga o'tish faqatgina iqtisodiyot
sohalarini o'zgartirish bilan cheklanmaydi. U ijtimoiy hayotning bir-birlari
bilan uzviy bog'liq bo'lgan barcha sohalarini, shu jumladan, siyosiy, ma'naviy-
axloqiy, maishiy va boshqa sohalarni ham tubdan o'zgartirishni taqozo qiladi.
Bularning hammasi bozor iqtisodiyotiga bosqichma-bosqich, evolyusion yo'l
bilan o'tish haqidagi g'oya juda muhim va afzal ekanligini ko'rsatadi.
Bozor munosabatlariga bosqichma-bosqich o'tish tamoyilini amalga
oshirish iqtisodiyotni isloh qilishning asosiy bosqichlarini aniq farqlash, bu
bosqichlarning har biri uchun aniq maqsadlarni, ularga erishish vositalarini
belgilab olishni talab qiladi.
Prezidentimiz LA. Karimovning asarlarida bozor iqtisodiyotiga
o'tishning birinchi bosqichida quyidagi ikkita vazifani birdaniga hal qilish
maqsad qilib qo'yilganligi ta'kidlanadi:
- totalitar tizimning og'ir-oqibatlarini yengish, tanglikka barham berish,
iqtisodiyotni barqarorlashtirish;
- Respublikaning o'ziga xos sharoitlari va xususiyatlarini hisobga olgan
holda bozor munosabatlarining negizlarini shakllantirish.3
Shu vazifalarni hal qilish uchun birinchi bosqichda isloh qilishning
muhim yo'nalishlari aniqlab olindi va bajarildi.
Birinchidan, o'tish jarayonining huquqiy asoslarini shakllantirish,
islohotlarning qonuniy-huquqiy negizini mustahkamlash.
Ikkinchidan, mahalliy sanoat, savdo, maishiy xizmat korxonalarini, uy-
joy fondini xususiylashtirish, qishloq xo'jaligida va xalq xo'jaligining boshqa
sohalarida mulk-chilikning yangi shakllarini vujudga keltirish.
Uchinchidan, ishlab chiqarishning pasayib borishiga bar-ham berish,
moliyaviy ahvolning barqarorlashuvini ta'minlash.
Respublika iqtisodiyotini bozor munosabatlariga o'tkazish bo'yicha
birinchi bosqichda qo'yilgan vazifalarni amalga oshirish jarayonida iqtisodiyot
sohasiga tegishli bo'lgan, iqtiso-diy munosabatlarni shakllantirishning huquqiy
negizini barpo etadigan 100 ga yaqin asosiy qonun - hujjatlar qabul qilindi.
Birinchi bosqichda kichik xususiylashtirish amalda tugallandi, davlat
mulkini boshqarish va uni mulkchilikning boshqa shakllariga aylantirish uchun
zarur bo'lgan muassasalar tizimi tuzildi.
Qishloq xo'jaligida agrar islohot jarayonida bozor iqtisodiyoti
talablariga mos keladigan yangi xo'jalik tizimi shakllandi va iqtiso-diyotning
davlatga qarashli bo'lmagan qismi keng rivojlandi.
Xalq xo'jaligini, tarmoqlar va hududlarni boshqarishning eng maqbul va
mavjud sharoitlarga mos bo'lgan tizimlari ishlab chiqildi. Narxlar to'liq
erkinlashtirildi, bozor infratuzilmasining asosiy qirra-lari shakllantirildi,
aholini ijtimoiy himoyalash tizimi amalga oshirila boshladi, iqtisodiy va
moliyaviy barqarorlikka erishildi.
Respublikada bozor munosabatlariga o'tishning birinchi bosqichida
iqtisodiyotda va ijtimoiy sohada yuz bergan tub o'zgarishlar uning o'z
taraqqiyotida keyingi sifat jihatdan yangi bosqichga o'ta boshlash uchun
mustahkam shart-sharoit yaratdi. Shu bilan birga isloh qilishning birinchi
bosqichi nati-jalari keyingi bosqichning strategik maqsadlari va ustun
yo'nalishlarini aniq belgilab olish imkonini berdi.
Ikkinchi bosqichda investisiya faoliyatini kuchaytirish, chuqur tarkibiy
o'zgarishlarni amalga oshirish va shuning ne-gizida iqtisodiy o'sishni ta'minlab,
bozor munosabatlarini to'liq joriy qilish maqsad qilib qo'yiladi. Shu maqsaddan
kelib chiqib I.A.Karimov asarida bu bosqich uchun bir qator vazifa -lar ajratib
ko'rsatiladi:
Birinchi vazifa - davlat mulklarini xususiylashtirish soha-sida
boshlangan ishni oxiriga yetkazish. Bunda davlat mulkini xususiylashtirish,
tadbirkorlik faoliyatini keng qo'llab-quwatlash, kichik xususiy korxonalar
tashkil qilishni rag'batlantirish hisobiga ishlab chiqarishda davlatga qarashli
bo'lmagan qismning ulushini oshirish ko'zda tutiladi.
Ikkinchi vazifa - ishlab chiqarishning pasayishiga barham berish va
makroiqtisodiy barqarorlikni ta'minlash. Bu ham korxonalar va tarmoqlarning,
umuman davlatning iqtisodiy va moliyaviy barqarorligiga erishish imkonini
beradi.
Uchinchi vazifa - milliy valyuta-so'mni yana ham mustahkam-lashdan
iborat.
Bu esa so'mning konvertasiyasi, qat'iy valyutalarga erkin sur'atda
almashtirish layoqati demakdir, unga pulning qadr-sizlanishiga qarshi
ta'sirchan choralarni qo'llash, iste'mol mollari ishlab chiqarishni ko'paytirish
hamda ichki bozorni shunday mollar bilan to'ldirish, korxonalarning chetga
mol chiqarishini kengaytirish hisobiga valyuta zahiralarini mustahkamlash
yo'li bilan erishiladi.
To'rtinchi vazifa - iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishini tubdan o'zgartirish,
xom ashyo yetkazib berishdan tayyor mahsulot ishlab chiqarishga o'tish.
Bunda tarkibiy o'zgarishlarda Respublika uchun eng asosiy hisablangan
tarmoqlami,
jumladan,
yoqilg'i,
energetika
va
g'alla
komplekslarini
rivojlantirish nazarda tutiladi.
O'tish davrining ikkinchi bosqichida aholining kam ta'minlangan
qatlamlarini ijtimoiy himoyalashni kuchaytirish, ularga tegishli yordam
ko'rsatish borasida birinchi bosqichda tutilgan yo'l davom ettiriladi.
Shunday qilib, O'zbekistonda iqtisodiyotni bozor munosabatlariga
o'tkazishda ikki bosqichli taraqqiyot yuzaga keladi. Birinchi bosqichda davlat
sektori va bozor xo'jaligidan iborat yarim erkinlashgan iqtisodiy tizim yuzaga
keladi. Ikkinchi bosqichda iqtisodiyot to'liq erkinlashtiriladi, xususiylashtirish
tugallanadi, narxlar erkin qo'yib yuboriladi, davlat korxonalarining monopol
mavqei tugatiladi.
Lekin bundan Respublikada iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish
maqsadiga to'liq erishildi va bu sohada qo'yilgan vazi-falar to'liq bajarildi
degan xulosa kelib chiqmaydi. Chunki bo-zor iqtisodiyotiga asoslangan erkin
demokratik davlat barpo etish, fuqarolik jamiyatining mustahkam poydevorini
shakllanti-rish bar bir davrda kun tartibiga yangi vazifalarni qo'yadi.
Prezidentimiz I.Karimov ta'kidlab o'tganlaridek, hozirgi bosqichda
«erkinlashtirish va islohotlarni chuqurlashtirish nafaqat iqtisodiy, balki ham
ijtimoiy, ham siyosiy vazifalarni hal qilish-ning asosiy shartidir»5. Bu esa
iqtisodiyot sohasida quyidagi aniq vazifalarni amalga oshirishni ko'zda tutadi:
- iqtisodiyotning barcha sohalari va tarmoqlarida erkinlashtirish
jarayonini izchillik bilan o'tkazish va iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish;
- xususiylashtirish jarayonini yanada chuqurlashtirish va shu asosida
amalda mulkdorlar sinfmi shakllantirish;
-
mamlakat iqtisodiyotiga xorij sarmoyasini, awalo, bevosita
yo'naltirilgan sarmoyalarni keng jalb etish uchun qulay xuquqiy shart-sharoit,
kafolat va iqtisodiy omillarni yanada kuchaytirish;
- kichik biznes va xususiy tadbirkorlikning iqtisodiy ta-raqqiyotda
ustuvor o'rin olishiga erishish;
- mamlakatning eksport salohiyatini rivojlantirish va mustahkamlash,
iqtisodiyotimizning
jahon
iqtisodiy
tizimiga
keng
ko'lamda
integrasiyalashuvini ta'minlash;
- iqtisodiyotda
mamlakatimiz
iqtisodiy
mustaqilligini
yanada
mustahkamlashga qaratilgan tarkibiy o'zgarishlarni iz-chil davom ettirish.
Bozor iqtisodiyotiga o’tishning besh tamoyili.
Konsepsiya muallifi Islom Karimov qayd etgan ediki, «O’zbekistonda
bozor munosabatlariga o'tishning o'ziga xos yo'lini varatish uchun zamin vo'q
emas. Sharqda odamlar azaldan savdo-sotiq bilan shug'ullanganlar. Shu
boisdan. bu verda bozor sharoitida rivoilanishning o'z tarixiv tairibasi
maviud'». Muallif xalqimizning o’z milliy tarixiy tajribasiga asoslanib,
o'zining besh tamoyilini yaratdi. Su tamoyillar iqtisodiyot ta'limotlar tarixiga
haqiqatdan ham yangilik bo'lib kirdi.
Iqtisodiyotning siyosatdan ustunligi tamoyili.
Sobiq sotsialistik jamiyatda butun ijtimoiy hayot, xo'jalik faoliyati ham
«Siyosat iqtisodiyotidan ustun bo’ladi, ustun bo’lmasligi ham mumkin emas»
degan qoidaga asoslangan edi. Mamlakat iqtisodiyotining tuzilishi, milliy
daromadning taqsimlanishi va qayta taqsimlanishi, iqtisodiy siyosat ana shu
shiorning talablariga bo'ysundirilgan edi. Bu siyosat qanday oqibatlarga olib
kelganligi hammaga ayon. Ana shu holatni chuqur tahlil etib, undan kerakli
xulosa chiqargan Predizentimiz iqtisodiyot va siyosat alohida-alohida ijtimoiy
munosabatlar ekani, ularning har bin o'z qonunlari bilan rivojlanishi, bular
o'rtasidagi nisbatda iqtisodiyotning ustuvorlik qilishi kerakligi haqidagi
xulosaga keldi.
Bu
qoida
iqtisodiyot
hayotning
asosi
ekanligi
to'g'risidagi
umumbashariy qonuniyatga asoslanadi. Zero, kuchli zamonaviy tarkibiy
tuzilishga, moddiy, ilmiy va ijtimoiy asosga suyangan iqtisodiyot bo'lmasa,
mamlakat xalqining farovonligi ham, milliy xavfsizligi va tinchligi, xalqaro
nufuzi ham bo'lishi mumkin emas. Shuning uchun ham mustaqil milliy
iqtisodiyotni barpo etish, uning tarkibiy tuzilishini tubdan o'zgartirish uchun
harakat boshlandi. Albatta, amalda iqtisodiyotning ustuvorligini ta'minlash
oson kechmaydi, bu juda chuqur o'ylangan iqtisodiy siyosat o'tkazishni taqozo
etadi. I. Karimov bu siyosatni izohlab quyidagilarni yozgan edi: «Biz esa
yengil vo'lni qidirmadik. Isloh qilishning dastlabki bosqichlarida iste'mol
bozorini bir qadar cheklashga maibur bo'ldik. Ayni chog'da. mablag' va
zaxiralarni iqtisodivotdagi tarkibiv o'zgarishlarga sarflab. xorijga mahsulot
tayyorlavdigan. ilg'or texnologiva bazasi bilan iihozlangan zamonaviy
korxonalar barpo etib. ichki bozorni o'z mollarimiz bilan to'ldirish vo'lidan
bordik. Shu maqsadlardan kelib chiqib, o'z mablag'larimiz va olgan
qarzlarimizning asosiv qismi investitsiyalarga. respublikaea vangi texnologiva
va texnika keltirishga sarflanmoqda. Iste'molni emas. balki investitsivalarni
ko'pavtirdik. Bugunsa kelib bu sivosat o'z samarasini bermoqda...1».
Xalqimiz va butun dunyo ko'z oldida milliy iqtisodiyotimizning moddiy
tayanchi bo'lgan ulkan korxonalar qurildi va qurilmoqda, hatto ilgari
bo'lmagan iqtisodiyot sohalari qad ko'tarmoqda. Bu O'zbekiston dunyoga
tanilishi, hamkorlik va jahon iqtisodiga qo'shilishi uchun zamin yaratish
demakdir, bu iqtisodiyot haqiqatan ham siyosatga nisbatan ustuvor munosabat
ekanini amalda isbotlanishi demakdir. Davlat bosh islohotchi bo’lishligj
tamovili. Bu tamoyil, awalo, umumbashariy qadriyatlardan kelib chiqadi.
Zero, I. Karimov «O'zbekiston bozor munosabatlariga o'tishning o'ziga xos
yo'li» nomli risolasida yozganidek, jahon tajribasi iqtisodiyotni davlat yo'li
bilan tartibga solib turish zarurh'gini ko'rsatdi; buning ustiga torn ma'noda
o'zini o'zi tartibga solib turadigan bozor yo'q, hamma davrlarda davlat o'z
mavqeyiga ko'ra iqtisodiyotga ta'sir etib kelgan. Ammo bozor iqtisodiyotiga
o'tish barcha mamlakatlarda bir xil kechmaganidek, davlatning yetakchilik roli
ham har xil kechadi. O'zbekiston ijtimoiy jihatdan yo'naltirilgan bozor
iqtisodiyotini quradi, bunda davlat tartibga solib turuvchi rol o'ynashi
muqarrardir.
Xo'sh, davlatning bosh islohotchi va iqtisodiyotni tartiblashtirib
turuvchi bo'lishini nimalar taqozo etadi?
Bu savolga Prezidentimizning bir qator asarlari va chiqishlarida aniq
javoblar mavjud. Birinchidan, eski tuzum parchalangan, yangi jamiyat hali
to'la qurilmagan bir sharoitda «iqtisodiyotni boshqarishni qo'ldan chiqarib
yuborish, uning taraqqiyotini o'z holiga tashlab qo'yish mumkin emas»;
ikkinchidan, bozor iqtisodiyotiga o'tish boshlangan davrda respublikamiz
aholisining turmush darajasi nisbatan past, u o'zini o'zi himoya qila olmaydi.
Bunday sharoitida davlat kerak, u o'tish davrida aholi manfaatlarini himoya
qilish uchun milliy daromadni qayta taqsimlash vositasida unga tayanch
bo'ladi; uchinchidan, bozor iqtisodiyotini qurish g'oyat qiyin vazifa, ayniqsa,
iqtisodiyoti nochor va tarkibiy tuzilmasi biryoqlama bo'lgan mamlakatda.
Bozor munosabatlarining qaror topishi davrida «davlat islohotlar
jarayonida faol ishtirok etishi, uning tashabbuskori bo'lishi, islohotni izchillik
va qat'iylik bilan amalga oshirish shart». Davlatning bu boradagi yetakchiligi
shundaki, u yangi iqtisodiyotga tezroq va katta qiyinchiliklarsiz o'tishga
yordam beradi, islohotlarning asosiy yo'nalishlarini ishlab chiqadi, islohotlarni
amalga oshirish dasturini tuzadi va ularni amalga oshirishning iqtisodiy,
ijtimoiy, siyosiy vositalarini belgilaydi. Islohotlar konsepsiyasi muallifi Islom
Karimov bu masalada shunday qat'iy fikrni aytadi: «. . davlat islohot
jarayonining barcha bosqichlarida yetakchi o'rinda turishi, bu jarayonning
markazida bo'lishi shart». Darvoqe, bugun bu tamoyilning naqadar to'g'ri ekani
MDH davlatlaridagina emas, butun dunyo miqyosida e'tirof etilmoqda.
Bozor iqtisodiyotiga bosqichma-bosqich o’tish tamoyili. Bozor
iqtisodiyotiga bosqichma-bosqich o'tish tamoyili taraqqiyotning evolyutsion
yo'li, zarurat bo'lib u bir qancha sabablar bilan bog'liq ekanligini konsepsiya
muallifi I. Karimov bir qancha dalillar bilan asoslab beradi. Birinchidan.
O'zbekistonning eng yaqin tarixi sobiq sotsialistik tuzumi, uning istiqboldagi
tuzumi bilan-«bir-biri bilan mutlaqo kelisha olmaydigan ikki xo'jalik
tizimidir». Bunda eski iqtisodiyotni takomillashtirish emas, balki t amomila
yangi xo'jalik yuritish tizimini barpo etish talab etiladi. «Bu bir sifat holatidan
ikkinchisiga o'tishdir». Shuning uchun o'tish vazifalarini birdaniga amalga
oshirib bo'lmaydi, u bir qancha bosqichlarni o'z ichiga oluvchi nisbatan uzoq
davr doirasida amalga oshadi; ikkinchidan. yangi iqtisodiy tizimni farmonlar
va qonunlar chiqarish bilan qurib bo'lmaydi, bunday iqtisodiyot tegishli
infrastruk-turani va huquqiy bazani yaratishni talab etadi.
Qonunning
ustuvorligi.,
hamma
uchun
tengligi
tamoyili.
Prczidcntimiz o'zining Oliy Majlisning ikkinchi chaqiriq oltinchi sessiyasidagi
«Adolat-qonun ustuvorligida» nomli ma'ruzasida uqtiradiki, «biz tanlagan
taraqqiyot modeli bozor iqtisodiyotiga tayangan ochiq demokratik davlat
qurish, fuqarolik jamiyati asoslarini shakllantiradigan yangi hayot barpo etish
harakatidamiz», «bir tomondan, ko'p asrlik tarix, buyuk madaniyat, yuksak
milliy an'analar, muqaddas qadriyatlarga, ikkinchi tomondan esa-jahon
xalqlarining eng ilg'or tajribasiga» asoslanishi bilan birga qonunlar
ustuvorligiga ham suyanadi1.
Qonunlarning ustuvorligi tamoyili shuni bildiradiki, qabul qilingan
Konstitutsiyamiz, barcha boshqa qonunlar hech istisnosiz hamma tomondan
hurmat qilinishi va ularga rioya qilinishi kerak. Har bir fuqaro nafaqat
qonunlar talabini bilishi, ularga so'zsiz amal qilishi, balki boshqalarning ham
qonunlarga rioya qilishlarini nazorat qilmog'i demokratik jamiyat qurishning
talabiga aylanadi. Qonunlarning ustuvorligini
ta'minlash tamoyilining mohiyatini I. Karimov yana quyidagicha
izohlaydi: «Qonun ustuvorligini ta'minlash, shaxs, oila, jamiyat va davlatning
huquq va manfaatlari muhofazasini kuchaytirish, aholining huquqiy
madaniyati va huquqiy ongini oshirish, fuqarolarni qonunga bo'ysunish va
hurmat ruhida tarbiyalash-bu rivojlangan bozor iqtisodiyotiga asoslangan
chinakam demokratik, huquqiy davlat va erkin fuqarolik jamiyati qurishning
nafaqat maqsadi, balki uning vositasi, eng muhim sharti hisoblanadi'».
Kuchli ijtimoiy siyosat. Bu tamoyil Islom Karimov asarlarida
nihoyatda mukammal va atroflicha ishlab chiqildi. «Aholining muhtoi
tabaqalarini ijtimoiy himoyalash kechiktirib bo'lmaydigan. eng ustuvor vazifa.
amaliy harakatlarning eng asosiy qoidasi bo'lib qoldi va shunday bo'lib
qoladi» deganda uning iitimoiy himova tamoyili o'z ifodasini topgan edi.
I. Karirnovning ijtimoiy siyosat konsepsiyasida keng qamrovli himoya
mexanizmi ishlab chiqilgan. Bu mexanizm bo'g'inlari asosan quyidagilardir:
ijtimoiy himoyaning huquqiy bazasini yaratish, aholining nogiron, nafaqador,
ko'p bolali va kambag'al oilalari, o'quvchi yoshlarga yordam berish, ish bilan
vaqtincha ta'minlanmagan kishilarga nafaqa to'lash va ish joylari yaratish,
ma'lum davrda narxlarning erkinlashuvini to'xtatib turish va asta-sekin bozor
qonunlariga moslashib borishiga yo'l ochish, boqimandalik va tekis taqsimlash
illatlarini batamom tugatish, pulning qadrsizlanishini to'xtatish, iqtisodiy
islohotlarni chuqurlashtirib borish asosida iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishini
tubdan o'zgartirish (bevosita iste'mol buyumlari ishlab chiqishga yo'naltirilgan
iqtisodiyot barpo etish) va boshqalardir,
Kuchli ijtimoiy himoyalash konsepsiyasi ilmiy jihatdan muallifning
boshqa sohalardagi iqtisodiy ta'limotlari bilan chambarchas bog'liqdir. Bu
bog'liqlikni, ya'ni bozor munosabatlarini O'zbekistonda barpo etish-saqlash
ta'limotini shunday ta'riflaydi:i «Samarali iitimoiy siyosatni iqtisodiyotni
barqarorlashtirish. tarkibiy o'zgarishlar. bozor munosabatlarini bosqichma-
bosqich joriy etish chora-tadbirlari bilan uyg'unlashtirib amalga oshirib borgan
taqdirdagina iitimoiv sohaga yo'naltirilgan bozor iqtisodiyotini barpo
etish mumkin».
Doimiy rivojlanib va boyib boruvchi ta’limot.
O'zbekiston Prezidenti yaratgan bozor iqtisodiyotiga o'tish ilmiy
ta'limoti boshqa iqtisodiy qarashlar, g'oyalar, ta'limotlardan tubdan farq qiladi.
Bu haqda muallif shunday dedi: «Mustaqil rivoilanishning o’tgan davrini
umumlashtirish va tahlil etish isloh qilishning O'zbekiston model! asosli va
to'g'ri bo'lib chiqdi. deb aytish uchun to'la asos beradi. bugun uni obro'li
xalqaro iqtisodiv tashkilotlar. iahonning ko'pgina mamlakatlari tan olmoqda.
Eng asosiysi-hayotning o’zi uni tasdiqlamoqda’»
Prezidentimiz O'zbekistonda bozor munosabatlarini shakllantirish ilmiy
konsepsiyasini mamlakatimizda olib borilayotgan keng qamrovli islohotlar
natijalari asosida yangi-yangi qoidalar bilan boyitib borayotir. U yuqorida
qayd qilingan asarida o'z konsepsiyasi ro'yobga chiqishining vositalarini ham
aniqlashtirib berdi. Bular quyidagilardir: birinchidan. inson manfaatlarini
ro'yobga chiqaruvchi shart-sharoit yaratish orqaligina islohotlar amalga oshadi;
hozirgi sharoitda «har bir oila boy bo'lsa, davlat boy bo'ladi» degan qoidaga
rioya qilinsa, islohotlar tezroq samara beradi; ikkinchidan. «mamlakatda
chinakam o'rta mulkdorlar sinfi shakllangan taqdirdagina islohotlar sezilarli
samara beradi, mulkchilik masalalari hal bo'ladi»; uchinchidan. «biz ko'p
ukladli iqtisodiyotni vujudga keltirish vazifasini qo'ymoqdamiz. Bunda
ustuvorlik xususiy mulkka —kichik va o'rta biznesga beriladi»; to'rtinchidan.
qimmatbaho qog'ozlar bozorini rivojlantirish, pul mablag'larini qimmatbaho
qog'ozlar bozoriga jalb etish, aksiyalashtirish, fond bozorida faol qatnashish;
beshinchidan. «Ishlab chiqarishni, iqtislodiyotda vujudga keltirilayotgan
huquqiy
doirada
o'zgartirib borish».
Asosiysi,
«bunday
o'zgarishlar
islohotlarning o'ziga kafolat beradi»; oltinchidan. nodavlat sektordagi
o'zgarislilarga doimo katta ahamiyat berib borish, qishloqda bozor
mexanizmlarini rivojlantirish, dehqonda sohibkorlik hissini uyg'otish;
yettinchidan. iqtisodiyotning hududiy tuzilishini takomillashtirib borish,
hududiy imkoniyatlardan samarali foydalanish; sakkizinchidan. respublikani
hayotiy muhim tovarlar bilan o'z milliy imkoniyati hisobiga ta'minlashga
ustuvorlik berib borish va boshqalar.
Perezidentimiz tomonidan ishlab chiqarilgan bu besh tamoyil hayot
sinovidan o'tdi. Amaliy islohotlar jarayonida, xususan, XXI asr arafasi va
uning
dastlabki
yillarida
mamlakatimizning
rivojlanishi
strategiyasi,
islohotlarni chuqurlashtirish va jamiyatni yangilash borasidagi faoliyati-mizni
jadallashtirish maqsadida bu tamoyillar Oliy Majlisning 1-chaqiriq XIV
sessiyasida quyidagi oltita ustuvor yo'nalish bilan to'ldirildi:
1. Mamlakat siyosati, iqtisodiy hayotini, davlat va jamiyat qurilishini
yanada erkinlashtirish.
2. Jamiyat ma'naviyatini yanada yuksaltirish.
3. Kadrlar masalasini muvaffaqiyatli hal qilish.
4. Xalq turmush darajasining izchil va barqaror o'sishi, aholini yanada
kuchli ijtimoiy himoya qilish.
5. Iqtisodiyotda tarkibiy o'zgarishlarni ta'minlash.
6. Jamiyatdagi barqarorlik, tinchlik, millatlar va fuqarolararo totuvlikni,
sarhadlarimiz daxlsizligini, mamlakatimiz hududiy yaxlitligini ta'minlash.
3.
Bozor
munosabatlariga
o’tish
jarayonida
strategik
vazifalarining amalga oshirilishi
Respublikada bozor iqtisodiyotiga o'tish davrida, iqtisodi-yotni
rivojlantirish borasida bir qator vazifalar turadi. Bular xususiylashtirish va
raqobatchilik muhitini shakllantirish
jarayonlarini chuqurlashtirish; makroiqtisodiy barqarorlikka erishish;
milliy valyutani mustahkamlash; iqtisodiyot tarkibiy tuzilishini tubdan
o'zgartirish;
ijtimoiy
kafolatlari
kuchli
bo'lgan
demokratik
davlatni
shakllantirish vazifalaridir. Bu vazifalami amalga oshirishning nazariy va
amaliy asoslari hamda ustivor yo'nalishlari Prezidentimiz I.A. Karimovning
«O'zbekiston iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish yo'lida» kitobida ifodalab
berilgan.
Bozor munosabatlariga o'tish davrida davlat mulkini xususiylashtirish
natijasida ikkita asosiy vazifa hal qilinadi:
Birinchidan, davlat ixtiyorida bo'lgan mulk o'zining haqiqiy xo'jayinlari
qo'liga topshiriladi.
Ikkinchidan, ko'p ukladli iqtisodiyot va rag'batlantiruvchi raqobatchilik
muhiti vujudga keltiriladi.
Mulkni haqiqiy xo'jayinlari qo'liga topshirish tadbirkorlik faoliyatini
olib borish uchun keng imkoniyatlar yaratilishini bildiradi. Raqobatchilik
muhitini vujudga keltirish esa, eng av-valo, mulkning davlat monopoliyasi
ekanligiga barham berish va bir xil mahsulot ishlab chiqaruvchi (xizmat
ko'rsatuvchi), ammo mulkchilikning turli shakllariga-davlat, jamoa, xususiy va
boshqa shakllariga asoslangan ko'pdan-ko'p korxonalar tashkil qilishdan iborat.
Xususiylashtirish jarayonida mulkchilik shakllari o'zgarishi bilan birga,
yagona xalq xo'jalik kompleksi sharoitida tarkib topgan tor ixtisoslashgan
tarmoq monopoliya tuzilmalariga barham berish imkoniyati ham tug'iladi.
Monopoliyalashtiril-gan tuzilmalarni xususiylashtirishda ishlab chiqarishning
o'zini nisbatan ixchamlashtirish, korxonalarni texnikaviy, texnologik va
tashkiliy-iqtisodiy jihatdan qayta o'zgartirish loyihalarini ishlab chiqish zarur
bo'ladi.
Tashabbuskorlikka asoslangan, shuningdek, turli xil koop-erativlar,
shirkatlar, ma'suliyati cheklangan jamiyatlar ko'rinishidagi yangi kichik va
o'rta korxonalarni tashkil qilish iqtisodiyotning davlatga qarashli bo'lmagan
qismini shakllanti-rishning ikkinchi qudratli jarayonidir.
O'z-o'zidan aniqki, bozor iqtisodiyoti sharoitida ham davlat korxonalari
saqlanib qolib, iqtisodiyotda sezilarli rol o'ynayveradi. Shu sababli, bunday
korxbnalar uchun ularning bozor sharoitlariga moslashuviga imkon beradigan
xo'jalik yurit-ish mexanizmini ishlab chiqish talab qilinadi, ular tijoratlashtiri-
ladi, ya'ni foyda uchun ishlaydigan korxonalarga aylantiriladi.
Iqtisodiyotni barqarorlashtirish bozor munosabatlarini shakllantirish
yo'lidagi muqarrar jarayondir. U eng awalo tanglik holatlariga barham berishga
qaratiladi. Tanglik holati inqirozga uchrashning oldini olish uchun ishlab
chiqarish, chiqarilayotgan tovar -va xizmatlarning sifati va turini o'zgartirish
yuzasidan chora-tadbirlar ko'rishga undaydi, ishlab chiqarish xarajatlarini
kamaytirishga, mahsulotning sifati va iste'mol xossalarini yaxshilashga, uning
raqobatga bardosh-ligini oshirishga majbur qiladi. Bularning barchasi pirovard
natijada bozorda talab va taklif o'rtasida qulay muvozanatni ta'minlashga olib
keladi.
Kengroq
ma'noda
barqarorlashtirish
-
bu
eng
awalo,
makroiqtisodiyotda muvozanatni saqlash, ishlab chiqarishning keskin
pasayishiga va ommaviy ishsizlikka yo'l qo'ymaslikdir. Shuningdek, u pul
qadrsizlanishining oldini olish, to'lov balansini bir me'yorda saqlash sohasida
aniq maqsadni ko'zlab olib boriladigan davlat siyosatidir.
Jahon tajribasida barqarorlashtirish siyosatini amalga oshirishda bir
necha xil yondashuvlar tarkib topgan. Bulardan birinchisi monetar yondashuv
deb ataladi. U pulning qadr-sizlanish darajasini pasaytirib turishga, pul
massasini hamda to'lovga qodir bo'lgan jami talabni keskin kamaytirish
hisobiga pul muomalasini barqarorlashtirishga asoslanadi. Bu yon-dashuvning
kamchiligi shuki, u ishlab chiqarishning jismoniy hajmi kamayishiga va
investisiya faoliyatining to'xtab qolishiga olib keladi.
Ikkinchisi
-
ishlab
chiqarish
va
tadbirkorlik
faoliyatini
rag'batlantirishga, tarkibiy o'zgartirishlarni amalga oshirishga yordamlashish,
iqtisodiyotda nomutanosibliklarga barham berishga asoslangan yondashuv.
Bunda bir me'yordagi qattiq moliyaviy va pul-kredit siyosati tovar bilan
qoplashning iloji bo'lmagan ortiqcha talablarni cheklash bo'yicha tadbirlar
bilan uzviy bog'lab olib boriladi.
Respublikada o'tish davrida makroiqtisodiy barqarorlikka erishishda
ikkinchi yondashuvga ustunlik beriladi. Bu ishlab chiqarishning ilg'or
tuzilmasiga erishish uchun ustunlikka, is-tiqbolga ega bo'lgan tarmoqlar va
ishlab chiqarishlarni har to-monlama rag'batlantirish, eng muhim bo'g'inlarni
aniqlash (neftn, energetika, don, paxtani qayta ishlash sanoati va h.k.) va shu
orqali iqtisodiyotni tarkiban qayta tashkil qilish bo'yicha amalga oshiriladigan
yondashuvdir. Boshqalardan ustun hisoblangan yetakchi tarmoqlar belgilab
olinishi bilan birga, ularning ichki tuzilishini qayta o'zgartirish ham hisobga
olinadi.
Barqarorlashtirish dasturini ishlab chiqishda, muvozanatga keltirilgan
monetar siyosat asosiy tarmoqlar va ishlab chiqarishlarni tarkiban qayta tashkil
qilishni qo'llab-quwatlash siyo-sati bilan birga qo'shib olib borilishi zarur.
Ana shu yondashuvlar negizida iqtisodiy barqarorlikka erishishning
asosiy mezonlari quyidagilardan iborat bo'ladi:
1) ishlab chiqarish hajmining qisqarishiga yo'l qo'ymaslik;
2)
boshqalardan ustun bo'lgan tarmoqlarda ishlab chiqar-ishni
yuksaltirish uchun qulay sharoitlarni vujudga keltirish va rag'batlantirish;
3)
davlat byudjeti va korxonalar moliyaviy ahvolining barqarorligini
ta'minlash;