ADABIY NUTQ VA UNING USLUBLARI

Yuklangan vaqt

2024-04-07

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

26,6 KB


 
 
 
 
 
 
 
ADABIY NUTQ VA UNING USLUBLARI 
 
 
 
REJA: 
“1.Uslubiyat. Nutq uslublari. 
2. Ilmiy, badiiy, so`zlashuv, rasmiy-idoraviy, publitsistik uslublar va ularning 
uslubiy xususiyatlari. 
3.Uslubni yaratuvchi  leksik, fonetik, sintaktik vositalar. 
 
 
Tayanch so‘zlar: Ilmiy, badiiy, so`zlashuv, rasmiy-idoraviy, publitsistik, 
Vatan, vatanparvar, tinchlik, jasorat, qahramonlik, totuvlik, taraqqiyot, matonat, 
kuch, quvvat, ma’naviyat, erk, ozodlik, ona, yer, zamin. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ADABIY NUTQ VA UNING USLUBLARI REJA: “1.Uslubiyat. Nutq uslublari. 2. Ilmiy, badiiy, so`zlashuv, rasmiy-idoraviy, publitsistik uslublar va ularning uslubiy xususiyatlari. 3.Uslubni yaratuvchi leksik, fonetik, sintaktik vositalar. Tayanch so‘zlar: Ilmiy, badiiy, so`zlashuv, rasmiy-idoraviy, publitsistik, Vatan, vatanparvar, tinchlik, jasorat, qahramonlik, totuvlik, taraqqiyot, matonat, kuch, quvvat, ma’naviyat, erk, ozodlik, ona, yer, zamin.
 
Mavzuning qisqacha bayoni 
O‘zbek 
tilshunosligining 
nisbatan 
yangi 
sohasi 
sanaladigan 
stilistika – uslubshunoslik til birliklarining aloqa vositasi sifatida muomala 
jarayonida turli soha va vaziyatda qo‘llanishi, nutqni tashkil qilish qonuniyatlari, til 
tizimidagi barcha vositalarning nutq jarayonidagi imkoniyatlari va ma’no 
nozikliklarini aniqlash bilan shug‘ullanadi. «Stilistika – tilda mavjud bo‘lgan barcha 
vositalar – leksik, grammatik, fonetik vositalardan nutqda qanday foydalanish 
zarurligini, ma’lum bir tipdagi forma, so‘z va konstruksiyalardan qaysi birini 
qo‘llash muvofiq ekanini, yaxshi va eng muvofiq vositasini tavsiya etadi, norma 
qilib belgilaydi, nutqning turli stilistik qatlamlarida qo‘llanadigan vositalarni 
belgilab beradi. Shunga ko‘ra, stilistika so‘z san’ati, ifoda vositalar haqidagi alohida 
bir fandir». 
Uslubiyat tilshunoslik fanining bir bo`limi bo`lib, nutq jarayonida til 
hodisalarining maqsadga, sharoitga va muhitga mos ravishda foydalanish 
qonuniyatlari bilan tanishtiradi. Uslubiyatda uslublar, til vositalarining nutqda 
qo`llanish yo`llari, lug`aviy, frazeologik va grammatik birliklarning qo`llanish 
xususiyatlari o`rganiladi. 
Adabiy tilning ijtimoiy hayotdagi ma`lum bir sohada qo`llanadigan, bir 
qancha   o`ziga xos xususiyatlarga ega bo`lgan ko`rinishi adabiy til 
uslubi deyiladi. Uslub orqali so`zlovchi shaxs narsalarga, voqealarga shaxsiy 
munosabatini aks ettiradi. 
 
Аdаbiy tilning ijtimоiy hаyotning mа’lum sоhаsi dоirаsidа qo‘llаnilаdigаn 
ko‘rinishi nutq uslublаri dеyilаdi. 
Nutq uslublаri quyidаgilаr: 
1. 
Оg‘zаki so‘zlаshuv uslubi 
2. 
Rublisistik uslub 
3. 
Bаdiiy uslub 
Mavzuning qisqacha bayoni O‘zbek tilshunosligining nisbatan yangi sohasi sanaladigan stilistika – uslubshunoslik til birliklarining aloqa vositasi sifatida muomala jarayonida turli soha va vaziyatda qo‘llanishi, nutqni tashkil qilish qonuniyatlari, til tizimidagi barcha vositalarning nutq jarayonidagi imkoniyatlari va ma’no nozikliklarini aniqlash bilan shug‘ullanadi. «Stilistika – tilda mavjud bo‘lgan barcha vositalar – leksik, grammatik, fonetik vositalardan nutqda qanday foydalanish zarurligini, ma’lum bir tipdagi forma, so‘z va konstruksiyalardan qaysi birini qo‘llash muvofiq ekanini, yaxshi va eng muvofiq vositasini tavsiya etadi, norma qilib belgilaydi, nutqning turli stilistik qatlamlarida qo‘llanadigan vositalarni belgilab beradi. Shunga ko‘ra, stilistika so‘z san’ati, ifoda vositalar haqidagi alohida bir fandir». Uslubiyat tilshunoslik fanining bir bo`limi bo`lib, nutq jarayonida til hodisalarining maqsadga, sharoitga va muhitga mos ravishda foydalanish qonuniyatlari bilan tanishtiradi. Uslubiyatda uslublar, til vositalarining nutqda qo`llanish yo`llari, lug`aviy, frazeologik va grammatik birliklarning qo`llanish xususiyatlari o`rganiladi. Adabiy tilning ijtimoiy hayotdagi ma`lum bir sohada qo`llanadigan, bir qancha o`ziga xos xususiyatlarga ega bo`lgan ko`rinishi adabiy til uslubi deyiladi. Uslub orqali so`zlovchi shaxs narsalarga, voqealarga shaxsiy munosabatini aks ettiradi. Аdаbiy tilning ijtimоiy hаyotning mа’lum sоhаsi dоirаsidа qo‘llаnilаdigаn ko‘rinishi nutq uslublаri dеyilаdi. Nutq uslublаri quyidаgilаr: 1. Оg‘zаki so‘zlаshuv uslubi 2. Rublisistik uslub 3. Bаdiiy uslub
4. 
Rаsmiy-idоrаviy uslub 
5.Ilmiy uslub 
1. So`zlashuv uslubi. Uyda, ko`chada, insonlarning o`zaro so`zlashuvida 
qo`llanadigan uslub so`zlashuv uslubi deb ataladi. Bu uslubning adabiy til 
me`yorlariga rioya qiladigan ko`rinishi adabiy so`zlashuv uslubi deb yuritilsa, 
bunday me`yorlariga rioya qilinmaydigan ko`rinishi oddiy so`zlashuv uslubi 
deb ataladi. So`zlashuv uslubidagi nutq ko`pincha dialogik shaklda bo`ladi. 
Ikki yoki undan ortiq shaxsning luqmasidan tuzilgan nutq dialogik 
nutq deyiladi. 
     So`zlashuv uslubida ko`pincha turli uslubiy bo`yoqli so`zlar, grammatik 
vositalar, tovushlar tushib qolishi, orttirilishi mumkin: Kep qoling! Obbo, hamma 
ishni do`ndiribsiz-da. Mazza qildik. Ketaqo-o-ol! 
So`zlashuv uslubida gapdagi so`zlar tartibi ancha erkin bo`ladi, piching, 
qochiriqlar, kinoyalar ko`plab ishlatiladi. Ko`proq sodda gaplar, to`liqsiz gaplar, 
undalmali gaplardan foydalaniladi. So‘zlashuv uslubi. So‘zlashuv uslubi 
kishilarning kundalik norasmiy, erkin muomalalari doirasida til birliklarining 
o‘ziga xos amal qiluvidir. 
Nutqda til unsurlarining ishtirok etishiga ko‘ra kitobiy uslub sifatida 
qaraluvchi ilmiy, rasmiy ish qog‘ozlari va publitsistik uslublarga so‘zlashuv 
uslubiqarshi turadi deyish mumkin. So‘zlovchi va tinglovchi o‘rtasida nutqiy 
aloqaning bevosita amalga oshuvi, nutqiy jarayonning oldindan tayyorlab 
qo‘yilmaganligi, nutqiy munosabatda bo‘layotgan kishilar o‘rtasida rasmiy 
muolmalaning bo‘lmasligi so‘zlashuv uslubini boshqa vazifaviy uslublardan 
keskin chegaralaydi. 
So‘zlashuv uslubining yana bir farqi shundaki, unda lisoniy na nolisoniy 
omillarning munosabati boshqa uslublarga qaraganda mustahkamdir. 
So‘zlashuv uslubining o‘ziga xosliklari: 
4. Rаsmiy-idоrаviy uslub 5.Ilmiy uslub 1. So`zlashuv uslubi. Uyda, ko`chada, insonlarning o`zaro so`zlashuvida qo`llanadigan uslub so`zlashuv uslubi deb ataladi. Bu uslubning adabiy til me`yorlariga rioya qiladigan ko`rinishi adabiy so`zlashuv uslubi deb yuritilsa, bunday me`yorlariga rioya qilinmaydigan ko`rinishi oddiy so`zlashuv uslubi deb ataladi. So`zlashuv uslubidagi nutq ko`pincha dialogik shaklda bo`ladi. Ikki yoki undan ortiq shaxsning luqmasidan tuzilgan nutq dialogik nutq deyiladi. So`zlashuv uslubida ko`pincha turli uslubiy bo`yoqli so`zlar, grammatik vositalar, tovushlar tushib qolishi, orttirilishi mumkin: Kep qoling! Obbo, hamma ishni do`ndiribsiz-da. Mazza qildik. Ketaqo-o-ol! So`zlashuv uslubida gapdagi so`zlar tartibi ancha erkin bo`ladi, piching, qochiriqlar, kinoyalar ko`plab ishlatiladi. Ko`proq sodda gaplar, to`liqsiz gaplar, undalmali gaplardan foydalaniladi. So‘zlashuv uslubi. So‘zlashuv uslubi kishilarning kundalik norasmiy, erkin muomalalari doirasida til birliklarining o‘ziga xos amal qiluvidir. Nutqda til unsurlarining ishtirok etishiga ko‘ra kitobiy uslub sifatida qaraluvchi ilmiy, rasmiy ish qog‘ozlari va publitsistik uslublarga so‘zlashuv uslubiqarshi turadi deyish mumkin. So‘zlovchi va tinglovchi o‘rtasida nutqiy aloqaning bevosita amalga oshuvi, nutqiy jarayonning oldindan tayyorlab qo‘yilmaganligi, nutqiy munosabatda bo‘layotgan kishilar o‘rtasida rasmiy muolmalaning bo‘lmasligi so‘zlashuv uslubini boshqa vazifaviy uslublardan keskin chegaralaydi. So‘zlashuv uslubining yana bir farqi shundaki, unda lisoniy na nolisoniy omillarning munosabati boshqa uslublarga qaraganda mustahkamdir. So‘zlashuv uslubining o‘ziga xosliklari:
1. Nutq ko‘pincha elliptik xarakterga ega bo‘ladi. So‘zlashuv jarayonidagi 
vaziyatga ko‘ra bayonotning ma'lum qismi nutqda koldirilib ketilaverilishi 
mumkin. Bunday holatda ham tinglovchilarga fikr tushunarli bo‘ladi. Masalan, 
Qorami? Ko‘kmi? 
2. So‘zlashuv nutqida til birliklari o‘zining ekspressivlik imkoniyatlarini keng 
namoyish qiladi. Masalan, ulgurmaymiz deyishdan ko‘ra ulgurib bo‘pmiz, 
ulgurmoq qayoqda, ulgurib ham bo‘ldik kabi javob qaytarish bir muncha 
tabiiyroqdir. 
3. Ohangning ahamiyati nihoyatda katta bo‘ladi. Nutqiy ohang og‘zaki 
nutqning amalga oshuvida til birliklaridan keyingi muhim hal qiluvchi vosita 
bo‘lib, nutqning tezligi pauza, ton, melodiya, tovush tembri, mantiqiy urg‘u va so‘z 
urg‘usi kabi intonatsiyaning ko‘rinishlari ma'noni farqlashda, uning qirralarini 
ajratib ko‘rsatishda, hayajonni kuchaytirishda katta xizmat qiladi. 
So‘zlashuv uslubi fonetik, leksik, grammatik o‘ziga xosliklarga ham ega. 
Ommabop (publitsistik) uslub. Tashviqot-targ`ibot ishlarini olib borishda 
qo`llanadigan uslub, ya`ni matbuot uslubi ommabop uslub hisoblanadi. Soddalik, 
tushunarli bo`lish, ta`sirchanlik, adabiy til me`yorlariga rioya qilish bu uslubning 
asosiy belgilaridan hisoblanadi. Ommabop uslubning radio, televidenieda 
ishlatiladigan ko`rinishi og`zaki ommabop uslub deyilsa, gazeta jurnallarda 
ishlatiladigan ko`rinishi yozma ommabop uslub hisoblanadi. Bu uslubda ijtimoiy-
siyosiy so`zlar ko`p qo`llanadi. Nutq ta`sirchan bo`lishi uning ta`sirchan so`z va 
birikmalardan, maqol va hikmatli so`zlardan ham foydalaniladi. Bunday uslubda 
gap bo`laklari odatdagi tartibda bo`ladi, kesimlar buyruq va xabar maylidagi fe`llar 
bilan ifodalanadi, darak, his-hayajon va ritorik so`roq gaplardan, yoyiq 
undalmalardan, takroriy so`z va birikmalardan unumli foydalaniladi: 1. Azamat 
paxtakorlarimiz mo`l hosil yetishtirish uchun fidokorona mehnat qilishyapti. 2. 
Partiya faollari o`zlarining navbatdagi majlisiga yig`ilishdi. 
Badiiy uslub. Voqelikni badiiy obrazlar (timsollar) vositasida aks ettirib, 
tinglovchi yoki o`quvchiga estetik jihatdan ta`sir qiluvchi uslub badiiy uslub deb 
ataladi. Badiiy asarlar (nazm, nasr va dramatik asarlar) badiiy uslubda bo`ladi. 
1. Nutq ko‘pincha elliptik xarakterga ega bo‘ladi. So‘zlashuv jarayonidagi vaziyatga ko‘ra bayonotning ma'lum qismi nutqda koldirilib ketilaverilishi mumkin. Bunday holatda ham tinglovchilarga fikr tushunarli bo‘ladi. Masalan, Qorami? Ko‘kmi? 2. So‘zlashuv nutqida til birliklari o‘zining ekspressivlik imkoniyatlarini keng namoyish qiladi. Masalan, ulgurmaymiz deyishdan ko‘ra ulgurib bo‘pmiz, ulgurmoq qayoqda, ulgurib ham bo‘ldik kabi javob qaytarish bir muncha tabiiyroqdir. 3. Ohangning ahamiyati nihoyatda katta bo‘ladi. Nutqiy ohang og‘zaki nutqning amalga oshuvida til birliklaridan keyingi muhim hal qiluvchi vosita bo‘lib, nutqning tezligi pauza, ton, melodiya, tovush tembri, mantiqiy urg‘u va so‘z urg‘usi kabi intonatsiyaning ko‘rinishlari ma'noni farqlashda, uning qirralarini ajratib ko‘rsatishda, hayajonni kuchaytirishda katta xizmat qiladi. So‘zlashuv uslubi fonetik, leksik, grammatik o‘ziga xosliklarga ham ega. Ommabop (publitsistik) uslub. Tashviqot-targ`ibot ishlarini olib borishda qo`llanadigan uslub, ya`ni matbuot uslubi ommabop uslub hisoblanadi. Soddalik, tushunarli bo`lish, ta`sirchanlik, adabiy til me`yorlariga rioya qilish bu uslubning asosiy belgilaridan hisoblanadi. Ommabop uslubning radio, televidenieda ishlatiladigan ko`rinishi og`zaki ommabop uslub deyilsa, gazeta jurnallarda ishlatiladigan ko`rinishi yozma ommabop uslub hisoblanadi. Bu uslubda ijtimoiy- siyosiy so`zlar ko`p qo`llanadi. Nutq ta`sirchan bo`lishi uning ta`sirchan so`z va birikmalardan, maqol va hikmatli so`zlardan ham foydalaniladi. Bunday uslubda gap bo`laklari odatdagi tartibda bo`ladi, kesimlar buyruq va xabar maylidagi fe`llar bilan ifodalanadi, darak, his-hayajon va ritorik so`roq gaplardan, yoyiq undalmalardan, takroriy so`z va birikmalardan unumli foydalaniladi: 1. Azamat paxtakorlarimiz mo`l hosil yetishtirish uchun fidokorona mehnat qilishyapti. 2. Partiya faollari o`zlarining navbatdagi majlisiga yig`ilishdi. Badiiy uslub. Voqelikni badiiy obrazlar (timsollar) vositasida aks ettirib, tinglovchi yoki o`quvchiga estetik jihatdan ta`sir qiluvchi uslub badiiy uslub deb ataladi. Badiiy asarlar (nazm, nasr va dramatik asarlar) badiiy uslubda bo`ladi.
Badiiy asar kishiga ma`lumot berish bilan birga timsollar (obrazlar) vositasida 
estetik ta`sir ham ko`rsatadi: O`lkamizda fasllar kelinchagi bo`lmish bahor o`z 
sepini yoymoqda.Badiiy uslubda qahramonlar nutqida oddiy nutq so`zlari, sheva, 
vulgarizmlardan ham foydalaniladi. 
Til materialini qamrab olish imkoniyatining kengligi, umumxalq tilida 
mavjud b ‘lgan barcha lug‘aviy birliklarning hamda boshqa vazifaviy uslub 
unsurlarining ishtirok etaverishi va ularning muhim bir vazifaga - estetik vazifani 
bajarishga xizmat qilishini badiiy nutq uslubining uchiga xos xususiyati deb qarash 
kerak b ‘ladi. 
Badiiy adabiyot tili adabiy til bilan birga umumxalq tili boyliklarini ham 
qamrab oladi. Ya'ni, asarning janr va mavzu shlabi bilan yozuvchining individual 
uslubiga bog‘liq holda badiiy nutqdan umumxalq tilidagi barcha lug‘aviy qatlamlar 
ishtirok etaveradi. Masalan, adabiy tilda dialektizmlar, jargonlar, varvarizmlardan, 
dag‘al so‘zlardan, eskirgan so‘zlardan, oddiy so‘zlashuv tili elementlaridan 
foydalaning maqsadga munofiq bo‘lmagani holda ularni badiiy nutqda o‘rni bilan 
qo‘llash mumkin. 
Badiiy adabiyot tilining o‘ziga xos xususiyatlaridan biri shuki, s ‘z 
san'atkorlari faqatgina umumxalq tilida mavjud bo‘lgan so‘z va iboralardangina 
foydalanib qolmasdan, ularni qayta ishlab, yangi-yangi ma'nolarda qo‘llaydilar, 
ma'nolarni kengaytiradilar, boyitadilar. Tilimizning ichki imkoniyatlaridan 
foydalangan holda yangi so‘z va iboralar yaratadilar. 
Adabiy tilning nutqiy imkoniyatlari to‘laligicha badiiy nutq uslubida 
namoyon bo‘ladi deyish mumkin. Vazifaviy uslublarning hech birida badiiy nutq 
uslubidagichalik, til uning tuzilish jihatlari, lug‘at tarkibi, ya'ni so‘zning ma'no 
(boyligi va rang-barangligini, to‘g‘ri va ko‘chma ma'nolarini namoyish qila 
olmaydi, grammatik qurilishi, ya'ni gaplarning barcha tiplari bilan ishtirok 
etolmaydi. Badiiy nutq doirasida til vositalari ma'lum qonun-qoidalarga amal 
qiladi, ana shu qonun-qoidalar uni boshqa uslublardan chegaralashga farqlashga 
imkon beradi. 
Badiiy asar kishiga ma`lumot berish bilan birga timsollar (obrazlar) vositasida estetik ta`sir ham ko`rsatadi: O`lkamizda fasllar kelinchagi bo`lmish bahor o`z sepini yoymoqda.Badiiy uslubda qahramonlar nutqida oddiy nutq so`zlari, sheva, vulgarizmlardan ham foydalaniladi. Til materialini qamrab olish imkoniyatining kengligi, umumxalq tilida mavjud b ‘lgan barcha lug‘aviy birliklarning hamda boshqa vazifaviy uslub unsurlarining ishtirok etaverishi va ularning muhim bir vazifaga - estetik vazifani bajarishga xizmat qilishini badiiy nutq uslubining uchiga xos xususiyati deb qarash kerak b ‘ladi. Badiiy adabiyot tili adabiy til bilan birga umumxalq tili boyliklarini ham qamrab oladi. Ya'ni, asarning janr va mavzu shlabi bilan yozuvchining individual uslubiga bog‘liq holda badiiy nutqdan umumxalq tilidagi barcha lug‘aviy qatlamlar ishtirok etaveradi. Masalan, adabiy tilda dialektizmlar, jargonlar, varvarizmlardan, dag‘al so‘zlardan, eskirgan so‘zlardan, oddiy so‘zlashuv tili elementlaridan foydalaning maqsadga munofiq bo‘lmagani holda ularni badiiy nutqda o‘rni bilan qo‘llash mumkin. Badiiy adabiyot tilining o‘ziga xos xususiyatlaridan biri shuki, s ‘z san'atkorlari faqatgina umumxalq tilida mavjud bo‘lgan so‘z va iboralardangina foydalanib qolmasdan, ularni qayta ishlab, yangi-yangi ma'nolarda qo‘llaydilar, ma'nolarni kengaytiradilar, boyitadilar. Tilimizning ichki imkoniyatlaridan foydalangan holda yangi so‘z va iboralar yaratadilar. Adabiy tilning nutqiy imkoniyatlari to‘laligicha badiiy nutq uslubida namoyon bo‘ladi deyish mumkin. Vazifaviy uslublarning hech birida badiiy nutq uslubidagichalik, til uning tuzilish jihatlari, lug‘at tarkibi, ya'ni so‘zning ma'no (boyligi va rang-barangligini, to‘g‘ri va ko‘chma ma'nolarini namoyish qila olmaydi, grammatik qurilishi, ya'ni gaplarning barcha tiplari bilan ishtirok etolmaydi. Badiiy nutq doirasida til vositalari ma'lum qonun-qoidalarga amal qiladi, ana shu qonun-qoidalar uni boshqa uslublardan chegaralashga farqlashga imkon beradi.
Badiiy nutq uslubining o‘ziga xos lug‘aviy va grammatik xususiyatlari 
mavjud. 
Badiiy uslubda so‘z ma'nolarining kengayishi, o‘zgarishi, ko‘p ma'noli 
bo‘lishi va hatto lug‘atlarda qayd etilmagan ma'nolar kasb etishi qonuniyat 
sanaladi. 
Lug‘aviy birliklardan tashqari frazeologik birliklarning faol va keng ravishda 
ishlatilishi ham badiiy nutq uslubining asosiy belgilaridandir. 
Badiiy uslubning grammatik xususiyatlariga nazar tashlasak, grammatik 
shaklning barcha ko‘rinishlari – sheva va tarixiy variantlari ham asarning mavzu 
talabi bilan qo‘llanaveradi. Masalan: 
Dunyo bo‘ldi chamanim manim, 
O‘zbekiston vatanim manim. 
Badiiy nutq uslubida so‘z turkumlarini qo‘llashda ham o‘ziga xosliklar 
mavjud. Masalan, sifatlarning ishlatilishi badiiy nutqda ot va olmosh kabi faoldir. 
Olmoshlardan kishilik va ko‘rsatish olmoshlarining qo‘llanishi mahsuldordir. 
Sonlar odatda aniq ma'nolarni anglatishi bilan birga ma’nosi kengaygan holda ham 
qo‘llanadi. Undov va taqlid so‘zlar ham badiiy uslubda uchrashi xarakterlidir. 
Badiiy uslub sintaktik xususiyatlari bilan ham boshqa uslublardan farqlanadi. 
Badiiy nutq uslubida darak, so‘roq, buyruq gaplar matn sintaksisining ajralmas 
qismini tashkil qiladi. Undov gaplar ham badiiy nutq uslubi uchun xarakterlidir. 
Ular kitobxonga estetik ta'sir o‘tkazishda yozuvchi qo‘lida kuchli qurol 
hisoblanadi. 
Badiiy nutq uslubida qo‘shma gapning barcha turlari aralash ishlatilaveriladi. 
Nutq ham diologik, ham monologik bo‘lishi mumkin. Badiiy uslubni tilimizning 
boyligi sanalmish tasviriy vositalarsiz tasavvur qilib bo‘lmaydi. 
 Rasmiy-idoraviy uslub. Davlat idoralari tomonidan chiqariladigan qarorlar, 
qonunlar, nizomlar, xalqaro hujjatlar rasmiy-idoraviy uslubda yoziladi. Ariza, 
tilxat, ma`lumotnoma, chaqiruv qog`ozi, taklifnoma, shartnoma, tarjimai hol, 
e`lon, tavsifnoma, dalolatnoma, hisobot kabilar ham shu uslubda yoziladi. Bunday 
uslubdagi hujjatlar qisqa, aniq, barcha uchun tushunarli qilib tuziladi. Bu uslubning 
Badiiy nutq uslubining o‘ziga xos lug‘aviy va grammatik xususiyatlari mavjud. Badiiy uslubda so‘z ma'nolarining kengayishi, o‘zgarishi, ko‘p ma'noli bo‘lishi va hatto lug‘atlarda qayd etilmagan ma'nolar kasb etishi qonuniyat sanaladi. Lug‘aviy birliklardan tashqari frazeologik birliklarning faol va keng ravishda ishlatilishi ham badiiy nutq uslubining asosiy belgilaridandir. Badiiy uslubning grammatik xususiyatlariga nazar tashlasak, grammatik shaklning barcha ko‘rinishlari – sheva va tarixiy variantlari ham asarning mavzu talabi bilan qo‘llanaveradi. Masalan: Dunyo bo‘ldi chamanim manim, O‘zbekiston vatanim manim. Badiiy nutq uslubida so‘z turkumlarini qo‘llashda ham o‘ziga xosliklar mavjud. Masalan, sifatlarning ishlatilishi badiiy nutqda ot va olmosh kabi faoldir. Olmoshlardan kishilik va ko‘rsatish olmoshlarining qo‘llanishi mahsuldordir. Sonlar odatda aniq ma'nolarni anglatishi bilan birga ma’nosi kengaygan holda ham qo‘llanadi. Undov va taqlid so‘zlar ham badiiy uslubda uchrashi xarakterlidir. Badiiy uslub sintaktik xususiyatlari bilan ham boshqa uslublardan farqlanadi. Badiiy nutq uslubida darak, so‘roq, buyruq gaplar matn sintaksisining ajralmas qismini tashkil qiladi. Undov gaplar ham badiiy nutq uslubi uchun xarakterlidir. Ular kitobxonga estetik ta'sir o‘tkazishda yozuvchi qo‘lida kuchli qurol hisoblanadi. Badiiy nutq uslubida qo‘shma gapning barcha turlari aralash ishlatilaveriladi. Nutq ham diologik, ham monologik bo‘lishi mumkin. Badiiy uslubni tilimizning boyligi sanalmish tasviriy vositalarsiz tasavvur qilib bo‘lmaydi. Rasmiy-idoraviy uslub. Davlat idoralari tomonidan chiqariladigan qarorlar, qonunlar, nizomlar, xalqaro hujjatlar rasmiy-idoraviy uslubda yoziladi. Ariza, tilxat, ma`lumotnoma, chaqiruv qog`ozi, taklifnoma, shartnoma, tarjimai hol, e`lon, tavsifnoma, dalolatnoma, hisobot kabilar ham shu uslubda yoziladi. Bunday uslubdagi hujjatlar qisqa, aniq, barcha uchun tushunarli qilib tuziladi. Bu uslubning