Adabiyotshunoslik - fan

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

22,0 KB


Adabiyotshunoslik - fan
Reja:
1. Fan, san’at, adabiyot 
2. Adabiyot – so’z san’ati
3. Adabiyot “Insonshunoslik”dir, ruhshunoslikdir
4. Adabiyot  - tuyg’ular tarbiyachisi
Inson o’z hayoti davomida hayotni-tabiat, jamiyat, insonni bilishga intiladi,
ularning mohiyati, qonuniyatlari va xususiyatlarini tadqiq qiladi. Ayni paytda inson
dunyoni va o’zini bilish bilan cheklanmaydi, balki to’plagan bilimlariga suyanib u
jamiyatni, o’zining ruhiy-ma’naviy dunyosini boyitib, o’zgartirib boradi. Ong-
borliqning inson miyasidagi oliy in’ikos (aks etish) shakli ekan, u ijtimoiylik kasb
etadi. Inson ongi (ruhiy va aqliy qobiliyati) jamiyatdagi hayoti davomida tarkib
topadi, ijtimoiy muhit ta’sirida reallashadi, faollashadi, ijod qiladi.
Ijtimoiy  ong  shakllari  (siyosat,  huquq,  ahloq,  din,  fan,  san’at,  falsafa,
riyoziyot, tibbiyot va h.)ning barchasi-hayotni o’rganadi, biroq har biri o’ziga xos
predmetiga asosan ob’ektiv borliqni in’ikos etadi, o’rganadi va o’rgatadi.
Jumladan,  ilmiy  ijod-insonning  tabiat,  jamiyat  va  o’z  tafakkurida  amal
qiladigan  qonun  va  qonuniyatlarni  kashf  etish,  bilish  va  o’rganish  bilan
shug’ullansa,  badiiy  ijod-tabiat,  jamiyat  va  insonning  nafosat  qonunlari  va
tamoyillari  asosida  badiiy  ifodalash  sirlarini  ochadi.  Boshqacha  aytsak,  ilmiy
tafakkur  barcha  fanlarni,  badiiy  tafakkur  san’at  va  uning  shakllarini  o’zida
birlashtiradi.  Ikkalasi  ham  real  borliq  (hayot)ni,  bizdan  tashqaridagi  olamni
o’rganadi. Biri-hayot (tabiat, jamiyat, inson tafakkuri)ning ob’ektiv qonunlarini
ochish, tushuntirish bilan shug’ullansa, ikkinchisi-hayot(tabiat, jamiyat, inson)ning
badiiy (obrazli)  kashfini  tahlil  va tadqiq qiladi. Ilmiy tafakkur  borliqni  ilmiy
tushunchalar, g’oyalar, kategoriyalar, prinsiplar, muammolar, gipotezalar, hukmlar,
Logotip
Adabiyotshunoslik - fan Reja: 1. Fan, san’at, adabiyot 2. Adabiyot – so’z san’ati 3. Adabiyot “Insonshunoslik”dir, ruhshunoslikdir 4. Adabiyot - tuyg’ular tarbiyachisi Inson o’z hayoti davomida hayotni-tabiat, jamiyat, insonni bilishga intiladi, ularning mohiyati, qonuniyatlari va xususiyatlarini tadqiq qiladi. Ayni paytda inson dunyoni va o’zini bilish bilan cheklanmaydi, balki to’plagan bilimlariga suyanib u jamiyatni, o’zining ruhiy-ma’naviy dunyosini boyitib, o’zgartirib boradi. Ong- borliqning inson miyasidagi oliy in’ikos (aks etish) shakli ekan, u ijtimoiylik kasb etadi. Inson ongi (ruhiy va aqliy qobiliyati) jamiyatdagi hayoti davomida tarkib topadi, ijtimoiy muhit ta’sirida reallashadi, faollashadi, ijod qiladi. Ijtimoiy ong shakllari (siyosat, huquq, ahloq, din, fan, san’at, falsafa, riyoziyot, tibbiyot va h.)ning barchasi-hayotni o’rganadi, biroq har biri o’ziga xos predmetiga asosan ob’ektiv borliqni in’ikos etadi, o’rganadi va o’rgatadi. Jumladan, ilmiy ijod-insonning tabiat, jamiyat va o’z tafakkurida amal qiladigan qonun va qonuniyatlarni kashf etish, bilish va o’rganish bilan shug’ullansa, badiiy ijod-tabiat, jamiyat va insonning nafosat qonunlari va tamoyillari asosida badiiy ifodalash sirlarini ochadi. Boshqacha aytsak, ilmiy tafakkur barcha fanlarni, badiiy tafakkur san’at va uning shakllarini o’zida birlashtiradi. Ikkalasi ham real borliq (hayot)ni, bizdan tashqaridagi olamni o’rganadi. Biri-hayot (tabiat, jamiyat, inson tafakkuri)ning ob’ektiv qonunlarini ochish, tushuntirish bilan shug’ullansa, ikkinchisi-hayot(tabiat, jamiyat, inson)ning badiiy (obrazli) kashfini tahlil va tadqiq qiladi. Ilmiy tafakkur borliqni ilmiy tushunchalar, g’oyalar, kategoriyalar, prinsiplar, muammolar, gipotezalar, hukmlar,
xulosalar, nazariyalar, qonunlarda ifodalasa, badiiy tafakkur borliqni obrazlarda aks
ettiradi. Ha, shuning uchun ham, “Agar fanlar va san’atlar bo’lmaganda, inson va
inson hayoti ham bo’lmasdi” (L.N.Tolstoy).
“Filosof  sillogizmlar  orqali  fikr  yuritsa,  shoir-obrazlar  va  kartinalar
vositasida  gapiradi  va  ularning  ikkalasi  ham  ayni  bir  narsani  aytadi.  Siyosiy
iqtisodchi statistik raqamlar bilan qurollanib, o’z o’quvchi yoxud tinglovchilarining
zehniga ta’sir etib, jamiyatdagi falon sinfning ahvoli falon-falon sabablarga ko’ra
ko’p yaxshilangani yoxud ko’p yomonlashganini isbotlaydi. Shoir voqyelikning
jonli va yorqin tasviri bilan qurollanib, o’z o’quvchilarining fantaziyasiga ta’sir
etib jamiyatdagi falon sinfning ahvoli falon-falon sabablarga binoan haqiqatdan
ham ko’p yaxshilangani yoxud yomonlashganini haqiqiy kartinalarda ko’rsatadi.
Biri isbotlaydi, ikkinchisi ko’rsatadi-ikkalasi ham ishontiradi, bunga faqat
ularnnng biri mantiqli asoslash, boshqasi kartinalarda namoyon etish bilan
erishadi” (V.Belinskiy; Ta’kidlar bizniki-H.U).
Yuqoridagi  “Humoyunnoma”  (Gulbadan  begim)  asaridan  keltirilgan
parchaga e’tibor qilsangiz, unda mantiqiy fikrlash, mushohada, xabar ustunlik
qiladi; hamma so’zlar aniqlik, ob’ektivlik, “quruq qayd” etishga bo’ysindiriladi va
haqiqatan bo’lgan voqea haqida tushuncha beradi.
“Yulduzli tunlar” romanidan keltirilgan lavha esa Bobur, Mohim begim,
Shayxulislom  (Ko’hinur  olmosi  ham)  jonli  gavdalanadi,  ularning  o’zaro
muloqotlaridan har birining qalbidagi tuyg’u va hislarni (jumladan, Mohim begim
“yum-yum yig’laydi”, “Boburga qo’rquv aralash  hayrat bilan tikiladi”. “Bobur
suyukli  o’g’lini  hadeb  o’tga-suvga  solib,  shu  kasallikka  o’zi  ham  sababchi
bo’lganday o’rtanadi”, Humoyunga “Sening shu og’ir dardingni xudo sendan olib
menga bersin!”-deya iltijo qiladi. Munkaygan Shayxulislom qiymati ulkan oltin
xazinalariga  barobar  keladigan  Ko’hinur  olmosini  sandig’iga  tushirishga  yo’l
topganday-Humoyun  betobligidan  foydalanishga  intiladi,  “ota-bolaga  baqrayib
qaraydi”, sarosimaga tushadi...) to’laligicha aniq nuqtalari bilan ko’ramiz, jonli his
etamiz. Shunday bo’lishi mumkin bo’lgan voqea bilan tanishamiz. Xotirada voqea
aniq  va  “quruq”  bayon  etiladi,  lavhada  esa  tasvirlanadi.  Birida  mantiqiy
mushohada, ikkinchisida ko’rsatish ustunlik qiladi.
Logotip
xulosalar, nazariyalar, qonunlarda ifodalasa, badiiy tafakkur borliqni obrazlarda aks ettiradi. Ha, shuning uchun ham, “Agar fanlar va san’atlar bo’lmaganda, inson va inson hayoti ham bo’lmasdi” (L.N.Tolstoy). “Filosof sillogizmlar orqali fikr yuritsa, shoir-obrazlar va kartinalar vositasida gapiradi va ularning ikkalasi ham ayni bir narsani aytadi. Siyosiy iqtisodchi statistik raqamlar bilan qurollanib, o’z o’quvchi yoxud tinglovchilarining zehniga ta’sir etib, jamiyatdagi falon sinfning ahvoli falon-falon sabablarga ko’ra ko’p yaxshilangani yoxud ko’p yomonlashganini isbotlaydi. Shoir voqyelikning jonli va yorqin tasviri bilan qurollanib, o’z o’quvchilarining fantaziyasiga ta’sir etib jamiyatdagi falon sinfning ahvoli falon-falon sabablarga binoan haqiqatdan ham ko’p yaxshilangani yoxud yomonlashganini haqiqiy kartinalarda ko’rsatadi. Biri isbotlaydi, ikkinchisi ko’rsatadi-ikkalasi ham ishontiradi, bunga faqat ularnnng biri mantiqli asoslash, boshqasi kartinalarda namoyon etish bilan erishadi” (V.Belinskiy; Ta’kidlar bizniki-H.U). Yuqoridagi “Humoyunnoma” (Gulbadan begim) asaridan keltirilgan parchaga e’tibor qilsangiz, unda mantiqiy fikrlash, mushohada, xabar ustunlik qiladi; hamma so’zlar aniqlik, ob’ektivlik, “quruq qayd” etishga bo’ysindiriladi va haqiqatan bo’lgan voqea haqida tushuncha beradi. “Yulduzli tunlar” romanidan keltirilgan lavha esa Bobur, Mohim begim, Shayxulislom (Ko’hinur olmosi ham) jonli gavdalanadi, ularning o’zaro muloqotlaridan har birining qalbidagi tuyg’u va hislarni (jumladan, Mohim begim “yum-yum yig’laydi”, “Boburga qo’rquv aralash hayrat bilan tikiladi”. “Bobur suyukli o’g’lini hadeb o’tga-suvga solib, shu kasallikka o’zi ham sababchi bo’lganday o’rtanadi”, Humoyunga “Sening shu og’ir dardingni xudo sendan olib menga bersin!”-deya iltijo qiladi. Munkaygan Shayxulislom qiymati ulkan oltin xazinalariga barobar keladigan Ko’hinur olmosini sandig’iga tushirishga yo’l topganday-Humoyun betobligidan foydalanishga intiladi, “ota-bolaga baqrayib qaraydi”, sarosimaga tushadi...) to’laligicha aniq nuqtalari bilan ko’ramiz, jonli his etamiz. Shunday bo’lishi mumkin bo’lgan voqea bilan tanishamiz. Xotirada voqea aniq va “quruq” bayon etiladi, lavhada esa tasvirlanadi. Birida mantiqiy mushohada, ikkinchisida ko’rsatish ustunlik qiladi.
San’at (arxitektura, haykaltaroshlik, rassomlik, musiqa, teatr, xoreografiya,
kino va sh.k.) fanlar (ilmiy tafakkur)ning yutuqlariga suyangan holda hayotni
obrazlar  vositasida  ifoda  etadi.  Obrazlilik-san’atning  hamma  ko’rinishlarini
birlashtiradigan, umumiyligini, o’xshashligini ta’minlaydigan universal vositadir.
“Obrazli formadan tashqarida san’at yo’q” (Oybek). 
Lekin  ravshanlik,  ta’sirdorlik,  nozikliik,  go’zallik  kabi  obrazlilikning
atributlari (ajralmas belgilari, xususiyatlari) san’atning har bir shaklida o’ziga xos
bo’ladi:
“Skulptura...  inson  tanasi  shakllarining  go’zalligini  ifodalaydi,  inson
yuzidagi fikrning bir paytini, tanadagi (attitude)  bir vaziyatnigina tutib oladi. Shu
bilan  birga  skulpturaning  ijodiy  faoliyati  insonning  butun  siymosini  qamray
olmaydi, balki inson tanasining tashqi shakllari bilangina chegaralanadi, erkak
kishilarda faqat mardlik, ulug’vorlik va kuchni, xotinlarda go’zallik va noziklikni
ifoda qiladi. Rassomlik san’ati butun insonni, hatto uning ichki ruhiy dunyosini
ham o’z ichiga oladi; ammo rassomlik ham hodisaning faqat bir paytini qamrash
bilan  chegaralanadi.  Muzika  esa,  eng  ko’p,  ruhning  ichki  dunyosini  ifoda
etuvchidir; lekin muzika ifoda qilgan g’oyalar tovushlar (sadolar)dan ayrilmaydi,
tovushlar ruhga ko’p narsa bersa ham, aqlga hyech nimani ochiq va aniq qilib
aytmaydi. Poeziya erkin inson so’zida ifodalanadi, so’z esa-ham  tovush, ham
kartina, ham aniq va ravshan aytilgan tasavvurdir...”1 
Tinib-tinchimas rus tanqidchisi V.G.Belinskiy tomonidan “Poeziyaning xil
va  turlarga  bo’linishi”  maqolasida  aytilgan  bu  nozik  kuzatish  va  xulosalar
san’atning har bir ko’rinishi “o’z tili”ga, “o’z uslubi”ga-“o’zligi”ga ega ekanligini
ravshan isbotlaydi.
San’atning  ba’zi  ko’rinishi  (masalan,  V.Belinskiy  aytgan  skulptura)
muayyan cheklangan jihatlari bo’lishidan qat’i – nazar, dilni quvontiradigan, his –
hayajonlarni yondiradigan jonliligi va go’zalligi bilan, latofati va nafisligi bilan
beadad quvonch baxsh etadi:
“Haykaltarosh Skopas marmardan Vakx qizini yaratdi: qiz jonli ko’rinadi,
tosh o’sha toshligicha qolgani holda, go’yo jonsiz tabiat qonunlarini buzganday
edi... O’z tabiatiga ko’ra qattiq bo’lgan tosh ayol nafisligiga taqlid qilib, go’yo o’zi
1 В.Г.Белинский. Танланган асарлар, Т., Ўзбекистон ССР давлат нашриёти, 1955, 132-
133-бетлар. 
Logotip
San’at (arxitektura, haykaltaroshlik, rassomlik, musiqa, teatr, xoreografiya, kino va sh.k.) fanlar (ilmiy tafakkur)ning yutuqlariga suyangan holda hayotni obrazlar vositasida ifoda etadi. Obrazlilik-san’atning hamma ko’rinishlarini birlashtiradigan, umumiyligini, o’xshashligini ta’minlaydigan universal vositadir. “Obrazli formadan tashqarida san’at yo’q” (Oybek). Lekin ravshanlik, ta’sirdorlik, nozikliik, go’zallik kabi obrazlilikning atributlari (ajralmas belgilari, xususiyatlari) san’atning har bir shaklida o’ziga xos bo’ladi: “Skulptura... inson tanasi shakllarining go’zalligini ifodalaydi, inson yuzidagi fikrning bir paytini, tanadagi (attitude) bir vaziyatnigina tutib oladi. Shu bilan birga skulpturaning ijodiy faoliyati insonning butun siymosini qamray olmaydi, balki inson tanasining tashqi shakllari bilangina chegaralanadi, erkak kishilarda faqat mardlik, ulug’vorlik va kuchni, xotinlarda go’zallik va noziklikni ifoda qiladi. Rassomlik san’ati butun insonni, hatto uning ichki ruhiy dunyosini ham o’z ichiga oladi; ammo rassomlik ham hodisaning faqat bir paytini qamrash bilan chegaralanadi. Muzika esa, eng ko’p, ruhning ichki dunyosini ifoda etuvchidir; lekin muzika ifoda qilgan g’oyalar tovushlar (sadolar)dan ayrilmaydi, tovushlar ruhga ko’p narsa bersa ham, aqlga hyech nimani ochiq va aniq qilib aytmaydi. Poeziya erkin inson so’zida ifodalanadi, so’z esa-ham tovush, ham kartina, ham aniq va ravshan aytilgan tasavvurdir...”1 Tinib-tinchimas rus tanqidchisi V.G.Belinskiy tomonidan “Poeziyaning xil va turlarga bo’linishi” maqolasida aytilgan bu nozik kuzatish va xulosalar san’atning har bir ko’rinishi “o’z tili”ga, “o’z uslubi”ga-“o’zligi”ga ega ekanligini ravshan isbotlaydi. San’atning ba’zi ko’rinishi (masalan, V.Belinskiy aytgan skulptura) muayyan cheklangan jihatlari bo’lishidan qat’i – nazar, dilni quvontiradigan, his – hayajonlarni yondiradigan jonliligi va go’zalligi bilan, latofati va nafisligi bilan beadad quvonch baxsh etadi: “Haykaltarosh Skopas marmardan Vakx qizini yaratdi: qiz jonli ko’rinadi, tosh o’sha toshligicha qolgani holda, go’yo jonsiz tabiat qonunlarini buzganday edi... O’z tabiatiga ko’ra qattiq bo’lgan tosh ayol nafisligiga taqlid qilib, go’yo o’zi 1 В.Г.Белинский. Танланган асарлар, Т., Ўзбекистон ССР давлат нашриёти, 1955, 132- 133-бетлар.
ham  nafis  bo’lib  qolganday,  ayollik  tabiatiga  ko’ra  keskin,  nozik  harakatlar
qilayotgan ayol qiyofasiga kirgan edi. Tabiatan harakatdan mahrum bo’lgan  tosh
san’atkor  qo’lining  sehri,  qudrati  bilan  Vakx  qizlari  raqsida  charx  urib
aylanayotganday edi. Garchi ehtiros toshga xos bo’lmasa ham, Vakx qizining
yuzida es – hushidan ayrilgan ayol shavqi ravshan sezilardi... Uning sochlarini
shabada  yulqilar,  toshning  o’zi  ham  nozik  va  mayin,  durkin  soch  tolalariga
aylangan edi. Bu holni tushunishga, tasavvur etishga aql bovar qilmas edi, tosh
bo’la turib, bu marmar obrazda ayolning bor mayinligi, nafisligi ko’rinar edi”2 
Bu tasvirning o’ziyoq, garchi marmardan yasalgan Vakx qizini ko’rmasangiz
ham, Sizda Skopasning mohirligi, tosh ayoldagi uyg’unlik va jonlilik ajib tuyg’ular
ato qiladi, ayolning go’zalligi ko’ngilni olijanoblikka o’raydi, o’ziga maftun etadi. 
Adabiyot “boshqa san’atlarning barcha unsurlarini o’z ichiga oladi, bo’lak
san’atlarning har biriga ayrim ravishda berilgan hamma vositalardan birvarakay va
to’la  suratda  foydalanadi”  (V.Belinskiy).  Shu  sababdan  ham  adabiyotning
maydonidan chiqib ketadigan bironta hodisa, voqea, ruhiy holat, xatti – harakat,
kechinma bo’lmaydi va ularning hammasi so’z vositasida ta’riflanadi, ochiladi,
jonlantiriladi. Alloh so’z qudrati bilan borliqni yaratganki, uning qudratidan boshqa
buyukroq  mo’jiza  yo’q.  Hadisi  sharifda  “So’zda  sehr  bor...”  deb  ta’kidlansa,
xalqimiz “So’z qilichdan o’tkir”, “So’z – kishining o’zagi, Odob  uning bezagi”,
deydi.  Bobomiz  Alisher  Navoiy  “Chin  so’z  –  mo’tabar,  yaxshi  so’z  qisqa  -
muxtasar” desalar, Mashrab Boboyev “So’z aytgani kelar dunyoga inson”, deydi.
Rus shoiri Aleksandr Tvardovskiy “So’z – bu mening oshi halolim, so’z – men
uchun muqaddas”,-  deb  kuylaydi. Ha, so’z  –  aqlimizning  toji, yuragimizning
otashi,  insoniyligimizning  belgisidir.  Ana  endi  bu  so’z  badiiylashganda,  adib
Oybek aytganidek, har bir so’z, uzukka qo’yilgan qimmatli tosh kabi porlaydi, har
bir misrada katta mazmun barq urib turadi. So’z chertib olinadi, ohangi, ifoda
kuchi, bo’yog’i va boshqa xislatlari bilan hissiy qudratga ham ega bo’ladi (Oybek.
Adabiyot  to’g’risida, T., “Fan”, 1985, 32-33-betlar).
Shu asosga ko’ra, adabiyotning “tili”, birdan – bir quroli – so’zdir, so’z
san’atidir. Uning tasvir imkoniyatlari nihoyasizdir. Adabiyot  so’z san’ati ila
hayotni  o’rganadi  va  tasvirlaydi  (uning  mag’zini  chaqadi),  hayotni  tadqiqi
22 Қаранг: Н.Шукуров ва бошқалар. Адабиётшуносликка кириш, Т., “Ўқитувчи”, 1979, 
48-бет.
Logotip
ham nafis bo’lib qolganday, ayollik tabiatiga ko’ra keskin, nozik harakatlar qilayotgan ayol qiyofasiga kirgan edi. Tabiatan harakatdan mahrum bo’lgan tosh san’atkor qo’lining sehri, qudrati bilan Vakx qizlari raqsida charx urib aylanayotganday edi. Garchi ehtiros toshga xos bo’lmasa ham, Vakx qizining yuzida es – hushidan ayrilgan ayol shavqi ravshan sezilardi... Uning sochlarini shabada yulqilar, toshning o’zi ham nozik va mayin, durkin soch tolalariga aylangan edi. Bu holni tushunishga, tasavvur etishga aql bovar qilmas edi, tosh bo’la turib, bu marmar obrazda ayolning bor mayinligi, nafisligi ko’rinar edi”2 Bu tasvirning o’ziyoq, garchi marmardan yasalgan Vakx qizini ko’rmasangiz ham, Sizda Skopasning mohirligi, tosh ayoldagi uyg’unlik va jonlilik ajib tuyg’ular ato qiladi, ayolning go’zalligi ko’ngilni olijanoblikka o’raydi, o’ziga maftun etadi. Adabiyot “boshqa san’atlarning barcha unsurlarini o’z ichiga oladi, bo’lak san’atlarning har biriga ayrim ravishda berilgan hamma vositalardan birvarakay va to’la suratda foydalanadi” (V.Belinskiy). Shu sababdan ham adabiyotning maydonidan chiqib ketadigan bironta hodisa, voqea, ruhiy holat, xatti – harakat, kechinma bo’lmaydi va ularning hammasi so’z vositasida ta’riflanadi, ochiladi, jonlantiriladi. Alloh so’z qudrati bilan borliqni yaratganki, uning qudratidan boshqa buyukroq mo’jiza yo’q. Hadisi sharifda “So’zda sehr bor...” deb ta’kidlansa, xalqimiz “So’z qilichdan o’tkir”, “So’z – kishining o’zagi, Odob uning bezagi”, deydi. Bobomiz Alisher Navoiy “Chin so’z – mo’tabar, yaxshi so’z qisqa - muxtasar” desalar, Mashrab Boboyev “So’z aytgani kelar dunyoga inson”, deydi. Rus shoiri Aleksandr Tvardovskiy “So’z – bu mening oshi halolim, so’z – men uchun muqaddas”,- deb kuylaydi. Ha, so’z – aqlimizning toji, yuragimizning otashi, insoniyligimizning belgisidir. Ana endi bu so’z badiiylashganda, adib Oybek aytganidek, har bir so’z, uzukka qo’yilgan qimmatli tosh kabi porlaydi, har bir misrada katta mazmun barq urib turadi. So’z chertib olinadi, ohangi, ifoda kuchi, bo’yog’i va boshqa xislatlari bilan hissiy qudratga ham ega bo’ladi (Oybek. Adabiyot to’g’risida, T., “Fan”, 1985, 32-33-betlar). Shu asosga ko’ra, adabiyotning “tili”, birdan – bir quroli – so’zdir, so’z san’atidir. Uning tasvir imkoniyatlari nihoyasizdir. Adabiyot so’z san’ati ila hayotni o’rganadi va tasvirlaydi (uning mag’zini chaqadi), hayotni tadqiqi 22 Қаранг: Н.Шукуров ва бошқалар. Адабиётшуносликка кириш, Т., “Ўқитувчи”, 1979, 48-бет.