Adabiyotshunoslik ilmiy tizim sifatida
Reja:
1. Adabiyotshunoslikning asosiy sohalari.
2. Adabiyotshunoslikning ilmiy tizim ekanligi.
3. Adabiyot nazariyasi, adabiyot tarixi, adabiy tanqidning ilmiy tizimdagi
ishtiroki
4. Matnshunoslik, manbashunoslik, adabiy o’lkashunoslik, bibliografiya va
boshqalarning ilmiy tizimdagi oʻrni.
Tayanch tusunchalar: asosiy sohalar, ilmiy tizm, adabiyot tarixi,
nazariyasi, adabiy tanqid, matnshunoslik, manbashunoslik, adabiy o’lkashunoslik,
bibliografiya
Adabiyotshunoslik fan sifatida ilmiy faoliyat sohiblari bilan ijodkorlar olamini
o‘zaro bog‘lab, ijodiy yutuqlardan ilm taraqqiyoti uchun foydalanar ekan, u ish
ko‘rayotgan tushuncha va istilohlarda har xillik kuzatilishi mumkin.
Adabiyotshunoslikdagi terminologik chalkashliklarning oldini olish, tushuncha va
istilohlarni identifikatsiya qilish, adabiy tahlil va jarayondagi eng zarur va ijtimoiy
ahamiyatli hodisalarga tayanib ish ko‘rish bugungi adabiyot ilmining vazifalaridan.
Tizim – o’zaro ichki aloqadorlikka quriladigan bir necha tizim osti
tarmoqlarining yaxlit harakati. Adabiyotshunoslik ilmiy tizim sifatida musulmon
sharqi mamlakatida IX asrdan boshlab mavjud bo‘lgan. Akademik Botir
Valixo‘jayev “Adabiyotshunoslik” kitobida, ilmi adab tarkibiga kiruvchi fanlar
sifatida lug‘at, sarv, nahv, ishtiqoq, aruz, qofiya, badoye kabi 12 ta fanni keltiradi
va bu bilan filologik tizimni mumtoz adabiyotdagi o‘rnini ta’kidlaydi. Sarv-
morfologiya, nahv-sintaksis, ishtiqoq-so‘z yasalishi, badoye-badiiy san’atlar
haqidagi ilm. Ilmi adab (filologiya) adabiyot “odob ilmlarining yig’indisi”.
Adabiyotshunoslik IX asrda filologiya tarkibida ma’lum fanlarning yig’indisi ya’ni
ilmiy tizim sifatida mavjud bo’lgan. Hozirda u o’z tarkibiga 30 dan ortiq fanlarni
oladi.
An’anaviy adabiyotshunoslik o‘zaro mustahkam aloqada bo‘lgan adabiyot
tarixi, nazariyasi va adabiy tanqid asosida tarkiblanadi. Shuningdek, ularga
munosabatda mustaqil tarzda shakllangan adabiyotshunoslik metodologiyasi ham
mavjud. Shuning uchun ham bu fanlar adabiyotshunoslikning “asosiy sohalari” deb
yuritiladi. Bu bevosita konkret adabiy-tarixiy faktlar va ular o‘zaro
aloqadorligining keng jabhalari bo‘lib, adabiyot tarixi nomi bilan markazlashadi.
Shu bilan birga, adabiyot nazariyasi yoki nazariy adabiyotshunoslik ham mavjud
bo‘lib, u adabiy hayotning umumiy qonuniyatlari va birinchi navbatda, adiblar
ijodini o‘rganishga kirishadi.
Adabiyot tarixi – insoniyat tarixining bir qismi, madaniy tarix tarkibida
qaraladi. Insoniyat tarixi esa bir necha turlarga: fuqarolik tarixi, davlatchilik tarixi,
madaniy tarix va boshqalarga ajraladi. So‘nggisi, ya’ni madaniyat tarixi san’at
tarixi, shaharlar tarixi va boshqa qismlarga bo‘linadi. Madaniyat tarixining eng
unumli sohalaridan biri san’at tarixidir. Bu tarix, o‘z navbatida, san’atning
turlaridan kelib chiqib: musiqa tarixi, rassomchilik tarixi, haykaltaroshlik tarixi,
raqs tarixi v.b. qatorida adabiyot tarixiga alohida e’tibor beriladi. Demak, u xalq
madaniy tarixining harakatdagi muayyan bir qismi sifatida anglashiladi.
Adabiyot tarixi ilk badiiyat namunalari (dastlab og‘zaki shaklda yoki mifik
tafakkur asosida)dan tortib hozirga qadar o‘tgan adabiy-badiiy asarlarga, ya’ni
o‘tmish adabiyotiga nisbatan qo‘llaniladi. Turli milliy adabiyotlarning tarixan
o‘ziga xosligi, taraqqiyot tamoyillari, adabiy avlodlar o‘zgarishi va boshqa. adabiy
hodisalarni tarixiy jarayonda tadqiq etadi. Konkret adabiy asarlar yakka shaxslar
tomonidan yaratilgan bo‘lsa ham yozuv hali shakllanmagan dastlabki davrda
jamoaviy xarakterga ega bo‘lgan. Ya’ni bir iste’dod tomonidan yaratilgan bo‘lsa, u
og‘izdan-og‘izga o‘tishi bilan boyigan, sayqallangan va anonimlashgan, natijada
jamoaviy xarakter kasb etgan. Shunday ekan, adabiy asarning yaratuvchisi bir
shaxs bo‘lishi mumkin, lekin adabiyot tarixining yaratuvchisi bir kishi
bo‘lolmaydi. Adabiyot xalq tomonidan yaratiladi. Qaysi xalq vakillari iste’dodliroq
bo‘lsa, ular o‘z iste’dodiga yarasha kuchliroq (badiiy jihatdan) asarlarni ertaroq
yaratganlar. Adabiyot tarixidagi asarlar, mualliflar ijodiga baho berganda ularning
o‘zlarigacha o‘tgan adabiyotga qanday yangilik qo‘shganlari yoki mavjud adabiy
hodisalarning qay jihatini yangilaganiga qarab baho beriladi.
Adabiyot tarixi jamiyat tarixi tarkibida tushunilar ekan, u milliy xarakterga ega.
Shunga ko‘ra, o‘zbek adabiyoti tarixi, rus adabiyoti tarixi… kabi millat madaniy
tarixi bilan bog‘liq taraqqiy etadi. Adabiyot tarixini o‘rganishda tarixiylik
tamoyiliga asoslaniladi, ya’ni adabiy manbalar, siymolar va hodisalar xronologik
tartibda o‘rganiladi. Adabiyot tarixini davrlashtirish, adabiy muhit, adabiyot
rivojiga ta’sir ko‘rsatgan mintaqaviy manbalar ham shu soha doirasida tahlil
qilinadi. Milliy adabiyot tarixini yaratish XX asr boshiga to‘g‘ri keldi. Biroq bunga
qadar yaratilgan mumtoz adabiyotshunoslikdagi tazkira, risolalar hamda badiiy va
tarixiy asarlar tarkibidagi lavhalar Adabiyot tarixining yaratilishiga asos bo‘lib
xizmat qildi. O‘zbek adabiyoti tarixining yaratilishida prof. Fitratning “Eng eski
turk adabiyoti namunalari” (1927), “O‘zbek adabiyoti namunalari. 1-jild” (1928)
bu yo‘nalishdagi ilk qo‘llanmalar sanaladi. Shuningdek,
A.Sa’diy,
O.SHarafiddinov, P.SHamsiev, V.Zohidov, A.Qayumov, A.Hayitmetov,
A.Abdug‘afurov, R.Orzibekov va boshqalarning adabiyot tarixiga oid ishlari
ahamiyatlidir. Uzoq yillar oliy o‘quv yurtlarida N.Mallaev, V.Abdullaev,
G‘.Karimov tomonidan yaratilgan “O‘zbek adabiyoti tarixi” asosiy darslik sifatida
qo‘llanildi.
Adabiyot nazariyasi adabiyot tarixi to‘plagan materiallarni umumlashtiradi,
konkret adabiy tadqiqotlar sari yo‘naltiradi, unga tadqiqiy xarakter beradi.
Adabiyotshunoslikning bu sohalari biri ikkinchisisiz yashay olmaydi, ularning biri
boshqasiga material bo‘lsa, ikkinchisi birinchisiga nazariy yo‘llanma bo‘lib xizmat
qiladi, demak, ularga yaxlit bir umumiy tizimdagi fanlar sifatida qarash kerak
bo‘ladi.
Adabiyot nazariyasi – badiiy adabiyotning o‘ziga xos turi, estetik va ijtimoiy
funksiyasi, adabiy jarayon masalalarini o‘rganuvchi fan. Adabiyot nazariyasi
adabiyotshunoslik tarkibidagi (adabiyot tarixi, adabiy tanqid kabi) fan bo‘lgani
uchun, birinchi navbatda, adabiyotshunoslik masalalari bilan bog‘lanadi. Adabiyot
nazariyasi zamonaviy aspektda xorijiy manbalarda quyidagi yo‘nalishlarda
taraqqiy etmoqda: 1. Matnga asoslangan nazariyalar (formal-struktural yondashuv,
yangi tanqid, narratologiya). 2. Muallifni o‘rganishga qaratilgan nazariyalar
(biografik va psixoanalitik yondashuv, shu bilan birga feministik
adabiyotshunoslik, fenomenologik tadqiqotlar. 3. Kitobxonga qaratilgan nazariyalar
(retseptiv estetika, asarni qabul qilish tarixi; tarixiy-funksional tadqiqotlar). 4.
Adabiy va madaniy-tarixiy
kontekstga oid nazariyalar (reminissensiya,
intertekstual) tadqiqotlar, sotsiologik va tarixiy-materialistik yondashuv, “yangi
istorizm” va kulturologik metodologiya.
ot nazariyasining o‘z tadqiq predmeti, dasturi va o‘qitish metodikasi bor. Shunga
ko‘ra u adabiyotshunoslik predmet – inson ruhiy dunyosining ifoda shakli sifatida
badiiy adabiyot spetsifikasi va adabiy ijodning ijtimoiy mohiyati (1); adabiyot tarixiy
taraqqiyotining umumiy qonuniyatlari – adabiy tur va janrlar, oqim va yo‘nalishlar,
hayotni aks ettirish tamoyillari, badiiy uslub, shakl va mazmun hamda uning
komponentlari (2); adabiyotshunoslik terminologiyasi va ularning identifikatsiyasi (3)
kabi masalalarni o‘rganadi. Ushbu masalalar doirasidan kelib chiqib, adabiyot
nazariyasining turli aspektlari va bo‘limlari mavjud. Biroq, uning asosiy aspekti,
o‘zak-negizi poetika masalalari bo‘lib, zamonaviy darslik va qo‘llanmalarda nazariy
va tarixiy poetika tasnifida qaraladi (N.D.Tamarchenko). Nazariy poetika badiiy matn,
uning tarkibi, vazifasi, adabiy tur va janrlar, til va uslub jihatlarini tadqiq qilsa, tarixiy
poetika ayni shu adabiy hodisalarning tarixan shakllangan holati, mumtoz
adabiyotshunoslikdagi jihatlari bilan shug‘ullanadi. Shuningdek, adabiyotning
mohiyatini so‘z san’ati sifatida tushunish, adabiy jarayonning nazariy muammolarini
o‘rganish ham Adabiyot nazariyasi doirasida amalga oshiriladi. Adabiyot
nazariyasining turli aspekt va bo‘limlari orqali ilgari surilayotgan g‘oyalar doimiy
amal qilinadigan qonunlar deb qaralmasligi kerak. Chunki o‘zgarayotgan dunyoda
adabiyot ham o‘zgarmoqda, uning imkoniyatlari kengayib, ifoda vositalari rang-
baranglashishi natijasida ayrim nazariy qoidalar tor kelishi, ayrimlari esa iste’moldan
chiqishi mumkin. Masalan, sho‘ro davrida Adabiyot nazariyasining o‘zak vazifasi
sifatida ideologik ustqurma belgilangan, nafaqat o‘z davri adabiyotiga, balki o‘tmish
adabiyotiga munosabatda ham mafkuraviy talqin yetakchilik qilgan. O‘z zamoniga
xizmat qilib, vazifasini o‘tab bo‘lgan bu qarashlarni doimiy suratda joriylartirishga,
abadiylashtirishga urinish adabiyot nazariyasi imkoniyatlarini toraytiradi. Shunday
ekan, adabiyot nazariyasi yagona metodologiya asosiga qurish, bir metodni etakchi
bilib, qolganlaridan voz kechish yoki ikkilamchi xarakterda, deb talqin qilish mumkin
emas. Biroq buning aksiga olib, adabiyot nazariyasi yagona umumadabiy talablari
yo‘q ekan, degan gumonga ham bormaslik kerak. Adabiyot nazariyasiga yuqorida
tilga olingan aspektlari va masalalari jahondagi barcha adabiyotlar tajribasidan kelib
chiqib, ularni nazariy umumlashtirgan holda vujudga kelgan fan sifatida qaralishi
kerak. Adabiyot nazariyasi milliy adabiyotshunoslik yutuqlariga tayanadi, biroq
uni bir millat yoki til doirasida identifikatsiyalash yaramaydi. Tarixda yaratilgan
har bir nazariy risola yoki adabiyotshunoslik asari Adabiyot nazariyasini boyitib
kelgan, shunday davom etadi ham. Biroq Adabiyot nazariyasi tarixiy poetika
qonuniyatlarini aynan qabul qilmaydi, balki davrlar sinovidan o‘tgan qarashlar,
metodologik ahamiyatga ega bo‘lgan tizimlar va kelajakda ham adabiy samara
beradigan tajribalarni nazariy umumlashtirish yo‘lidan boradi.
G‘arbda ilk Adabiyot nazariyasiga oid asar Arastu «Poetika»sidir. So‘ngra
Bualo, Didro, Lessing, Gerder, Gegel, Potebnya, Veselovskiy v.b. olimlarning
ishlari mavjud. XX asrda Rossiyada A.N.SHaligin, I.Vinogradov, L.Timofeev.
N.Gulyaev, G.N.Pospelov, V.E.Xalizev, N.D.Tamarchenko va boshqalar
tomonidan yozilgan “Adabiyot nazariyasi” bo‘yicha darsliklar faol qo‘llanishda
bo‘lgan.
Mumtoz adabiyotshunoslikda nazariy tamoyillar bevosita poetika qonuniyatlari
doirasida taraqqiy etgan. Shuning uchun ilmi adab tarkibiga kiruvchi: aruz, qofiya
va balog‘at (badiiy san’atlar) ilmi hamda adabiy nav’, she’riy shakllar
nazariyasi va amaliyoti tajribalari asosida shakllangan. O‘zbekistonda adabiyot
nazariyasiga oid Evropa tipidagi qarashlar XX asr boshlarida vujudga kelgan. Bu
jihatdan prof. Fitratning “Adabiyot qoidalari. Adabiyot muallimlari ham
havaslilari uchun qo‘llanma” (1926), Abdurahmon Sa’diyning “Amaliy ham
nazariy adabiyot darslari” (1924) ilk qo‘llanmalar hisoblanadi. So‘ngra Izzat Sulton
(1939, 1980 va 2004), jamoa tadqiqoti sifatida 2 jildda (1978) va H.Umurov
(2002) darsliklarining Adabiyot nazariyasi taraqqiyotida muayyan xizmati bor.
Adabiy tanqid (arabcha: نودقن – saralamoq) – nazariy adabiyotshunoslikda
ishlab chiqilgan tahlil tamoyillari, badiiy matnni talqin etish tajribalari asosida
adabiy harakatdagi asarlarni o‘rganish, tadqiq qilish. Agar adabiyot nazariyasi
adabiy jarayon masalalariga e’tibor qaratsa, adabiyot tarixi bevosita ayni shu
davrda yaratilgan adabiy-badiiy asarlarni o‘rganadi, ularni tahlil obyekti qilib
belgilaydi. Adabiy tanqid adabiyotlikning tezkor va safarbar sohasi bo‘lgani uchun
yangi e’lon qilingan asarlarga munosabat bildiradi, ularning adabiy jarayondagi va
o‘sha muallif adabiy hayotidagi o‘rnini belgilaydi.
Adabiyot tarixi adabiyotshunoslikning ko‘hna sohalaridan bo‘lib, uning
ildizlari mumtoz merosimizdagi tazkiralarga borib taqaladi. Chunki tazkira nafaqat
ma’lumot va namuna beruvchi, balki asar va muallifga munosabat bildiruvchi janr
sifatida taraqqiy etgan.
Munaqqid badiiy asarni tushunish va tushuntirishda, uning targ‘iboti va
talqinida yozuvchi bilan kitobxonning o‘rtasida turuvchi (murosaga kelishtiruvchi
emas) do‘sti hisoblanadi. Lekin munaqqid adabiy jarayon hodisalaridan kelib
chiqib, asarga xolis baho berishi, adabiy tilda so‘zlashi va o‘z qarashlarini elga
tushunarli uslubda ifodalashi kerak. Adabiy tanqid alohida soha bo‘lgani tufayli
uning taqriz, maqola, portret, ocherk, suhbat kabi o‘ziga xos janrlari mavjud.
Adabiy tanqid
zamonaviy adabiy tilda so‘zlashi, zamonning dolzarb
muammolariga munosabati nuqtai nazardan, ayrim hollarda publitsistikaga
yaqinlashishi mumkin, biroq bu davriy muvaqqat yaqinlikni adabiy tanqid xos
asosiy jihat deb qaramaslik kerak. Tanqidchi publitsist-jurnalist emas,
adabiyotshunos olim sifatida ish ko‘rishi lozim.
Adabiy tanqid milliy adabiyotdagi asosiy tendensiyalarni ilg‘ay olishi, millat va
xalq kelajagiga asqotadigan badiiy tajriba va yangiliklarni ommalashtirishi va
adabiyotning jamiyat oldidagi umuminsoniy burchini bajarishiga ko‘maklashishi
zarur.
Shuningdek, adabiyotshunoslik shakllanishiga xizmat qilgan matnshunoslik,
manbashunoslik, adabiy o‘lkashunoslik (areal adabiyotshunoslik), bibliografiya,
evristika, paleografiya, adabiy sharh, xronologiya kabi sohalar ham
adabiyotshunoslik tarkibiga kiradi. Chunki ularning ishtirokisiz adabiyotshunoslik
taraqqiy eta olmaydi. Bu fanlar adabiyotshunoslikka “asos bo‘luvchi, hayot
ta’minlovchi, tayanch sohalari hisoblanadi” (A.Prozorov). “Bu sohalar
adabiyotshunoslik uchun ham bazaviy, fundamental va faktografik hamda empirik
jihatdan istiqbollidir” (V.Xalizev). Bugungi kunda ularni yordamchi fanlar deb
atash mushkul.
Adabiyotshunoslik professional istilohga ko‘ra, XIX asr boshlarida vujudga
kelgan bo‘lsa ham, uning ildizi ilk mifik tafakkur namunalariga borib taqaladi.
Mifologik talqin yaratilishining o‘zi adabiyotshunoslikning qadimdan mavjudligini
isbotlaydi. Adabiyotshunoslik dastlabki bosqichda (Gomer asarlariga bo‘lgan
munosabatda va Gomergacha bo‘lgan davrda) baholovchi xarakterda yashagan
bo‘lsa, ellinizm davrida filologiyaning bir qismi sifatida, falsafiy taraqqiyot
davomida (Aflotundan Gegelga qadar) falsafaning tarkibida qaralib kelindi.
Nihoyat, Gerder ta’limoti orqali adabiy-tarixiy tizimga ega bo‘lgan mustaqil fan
sifatida nomlanib (poetika, ritorika, estetika deb emas), o‘z nomi bilan ataladigan
bo‘ldi.
Adabiyotshunoslik
shakllanishiga
xizmat
qilgan
matnshunoslik,
manbashunoslik, adabiy o‘lkashunoslik (areal adabiyotshunoslik), bibliografiya,
evristika, paleografiya, adabiy sharh, xronologiya kabi sohalar ham
adabiyotshunoslik tarkibiga kiradi. Chunki ularning ishtirokisiz adabiyotshunoslik
taraqqiy eta olmaydi. Bu fanlar adabiyotshunoslikka “asos bo‘luvchi, hayot
ta’minlovchi, tayanch sohalari hisoblanadi” (A.Prozorov). “Bu sohalar
adabiyotshunoslik uchun ham bazaviy, fundamental va faktografik hamda empirik
jihatdan istiqbollidir” (V.Xalizev). Bugungi kunda ularni yordamchi fanlar deb
atash mushkul.
Bibliografiya (yunoncha: biblion – kitob, grapho – yozmoq; kitoblar ro‘yxati) –
bosma asarlarni ilmiy tavsiflash va ularning batartib ko‘rsatkichlarini tuzish, ular
haqida axborotlar tayyorlash, ularni targ‘ib qilish bilan shug‘ullanish;
adabiyotshunoslik shu yo‘nalishdagi yordamchi sohasi. Biror mavzu yoki sohaga
oid ilmiy asarlar, manbalar, kitoblar ro‘yxati ham bibliografiya deyiladi.
Bibliografiya kitoblar, vaqtli nashrlarda e’lon qilingan asarlar ro‘yxatini tuzish,
ularni mavzulariga ko‘ra yoki boshqa (fan sohalari bo‘yicha, alifbo tartibi –
mualliflar ismi-sharifi bo‘yicha v.h.) jihatlarga ko‘ra tasniflash, qisqa
annotatsiyalar yozish kabi vazifalarni o‘z oldiga qo‘yuvchi ilmiy-amaliy sohadir1.
Bunday ko‘rsatkichlar biron-bir mavzu bo‘yicha izlanadigan tadqiqotchining
vaqtini tejaydi, ilmiy faoliyati samarasini oshiradi, shu b-n birga mavzu bo‘yicha
amalga oshirilgan ishlar b-n to‘liq tanishish imkonini beradi, ilmiy xulosalarning
ob’ektiv va ahamiyatli bo‘lishiga ham zamin hozirlaydi. O‘zbek
adabiyotshunosligida ulug‘ adiblar ijodi bibliografiyasini tuzishda muayyan ishlar
amalga oshirilgan. Jumladan, O‘zRFA Ilmiy kutubxonasi tomonidan tayyorlangan
“Adabiy hayot” bibliografik ko‘rsatkichi; Bobur, Fitrat, A.Qodiriy, CHo‘lpon,
G‘.G‘ulom, A.Qahhor, E.Vohidov, O‘.Hoshimov kabi ijodkorlar, M.Qo‘shjonov,
O.SHarafiddinov, U.Normatov, N.Karimov kabi olimlar faoliyatini yorituvchi
bibliografik ko‘rsatkichlar nashr etilgan. Bobur va boburiylar bibliografiyasi
O‘zbekistonda bu yo‘nalishda amalga oshirilgan salmoqli ishdir.
Matnshunoslik ‒ filologiya fanining tarmog‘i, adabiyotshunoslik sohasi.
Matnshunoslik sohasidagi ilmiy izlanishlar natijasi adabiyot tarixi va nazariyasi
uchun manbaviy (matniy) asos bo‘lib xizmat qiladi, shu sababli unga
adabiyotshunoslikning yordamchi sohalaridan biri sifatida qarab kelinadi. SHunga
qaramay, matnshunoslikni filologiyaning alohida tarmog‘i, mustaqil bir sohasi
1 Библиография литературная / Литературный энциклопедический словарь. М.: СЭ, 1987.
С.52.