“Adabiyotshunoslikka kirish” fanining ob’ekti va predmeti

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

22,2 KB


“Adabiyotshunoslikka kirish” fanining ob’ekti va predmeti
Reja:
1. Fanning maqsadi va vazifalari
2. Adabiyotshunoslikning obyekti va predmeti
3. Badiiy adabiyot va uning san’atning bir turi ekanligi
Logotip
“Adabiyotshunoslikka kirish” fanining ob’ekti va predmeti Reja: 1. Fanning maqsadi va vazifalari 2. Adabiyotshunoslikning obyekti va predmeti 3. Badiiy adabiyot va uning san’atning bir turi ekanligi
Tayanch  tushunchalar:  Adabiyotshunoslik,  badiiy  adabiyot,  san’atning
turlari, adabiyotshunoslik nazariyasi
1. Fanning maqsadi va vazifalari. Adabiyotshunoslik nazariyasi – adabiyot
ilmiga oid eng umumiy qoidalar, adabiy jarayonning nazariy masalalari, badiiy ijod
falsafasi va psixologiyasi va boshqa nazariy muammolarni oʻrganuvchi fandir. 
Adabiyotshunoslik nima, degan savolga hozirga qadar qisqa tarzda “badiiy
adabiyot haqidagi fan” deb javob berib kelingan. Bu, ixcham va ta’rif bo‘lishi bilan
birga yetarli emas. Chunki bugungi kunda adabiyotshunoslik ilmining ko‘lami shu
qadar kengayganki, uning tarkibida biz an’anaviy tartibda sanaydigan “asosiy” va
“yordamchi” fanlar doirasida cheklash mumkin emas. 
Adabiyotshunoslik – badiiy adabiyotning vujudga kelishi, tarixiy taraqqiyoti,
mohiyati va aloqalarini ko‘p tarmoqlar orqali har tomonlama o‘rganuvchi qadimgi
filologik fanlardan biridir. Adabiyotshunoslik o‘ziga xos fan sifatida amaliyotda
o‘z obyekti  – so‘z san’atidan uzoqlashmagan holda uning qonuniyatlari asosida
badiiy  matnni  tadqiq  qiladi.  Adabiyotshunoslik  ko‘lami  keng  bo‘lib,  badiiy
tafakkur spetsifikasi haqidagi bilimlar, adabiy ijod genezisi, tarkibi va vazifalari;
adabiy jarayonning umumiy qoidalari va boshqalarni ham o‘rganadi. Tor ma’noda
esa badiiy adabiyot va ijodiy jarayonning tamoyillarini o‘rganuvchi fandir. 
Adabiyotshunoslik  nazariyasi  fanining  maqsadi ushbu  fanga  oid  istiloh
(atama) qamrovi va ma’nosini bilish ularni adabiy tahlil jarayonida qo‘llay olish va
mohiyatini anglab yetish, umuman olganda, adabiyotshunoslik fanining barcha
jabhalari  uchun  boshlang‘ich  ma’lumotlarga  ega  bo‘lishlikdan  iborat.  Fanning
asosiy maqsadidan kelib chiqib quyidagi vazifalar belgilanadi:
1. Adabiyotshunoslikda  faol  iste’molda  bo‘lgan  tushuncha  va  atamalar
mohiyatini anglash;
2. Badiiy asar tahliliga kirishish va unda zarur adabiy tur va janrlar haqida
ma’lumotga ega bo‘lish;
3. Badiiy adabiyotni san’atning bir turi sifatida tushunish, qabul qilish;
4. Adabiy jarayon masalalarini yozuvchi va kitobxon munosabatidan kelib
chiqib anglash;
Logotip
Tayanch tushunchalar: Adabiyotshunoslik, badiiy adabiyot, san’atning turlari, adabiyotshunoslik nazariyasi 1. Fanning maqsadi va vazifalari. Adabiyotshunoslik nazariyasi – adabiyot ilmiga oid eng umumiy qoidalar, adabiy jarayonning nazariy masalalari, badiiy ijod falsafasi va psixologiyasi va boshqa nazariy muammolarni oʻrganuvchi fandir. Adabiyotshunoslik nima, degan savolga hozirga qadar qisqa tarzda “badiiy adabiyot haqidagi fan” deb javob berib kelingan. Bu, ixcham va ta’rif bo‘lishi bilan birga yetarli emas. Chunki bugungi kunda adabiyotshunoslik ilmining ko‘lami shu qadar kengayganki, uning tarkibida biz an’anaviy tartibda sanaydigan “asosiy” va “yordamchi” fanlar doirasida cheklash mumkin emas. Adabiyotshunoslik – badiiy adabiyotning vujudga kelishi, tarixiy taraqqiyoti, mohiyati va aloqalarini ko‘p tarmoqlar orqali har tomonlama o‘rganuvchi qadimgi filologik fanlardan biridir. Adabiyotshunoslik o‘ziga xos fan sifatida amaliyotda o‘z obyekti – so‘z san’atidan uzoqlashmagan holda uning qonuniyatlari asosida badiiy matnni tadqiq qiladi. Adabiyotshunoslik ko‘lami keng bo‘lib, badiiy tafakkur spetsifikasi haqidagi bilimlar, adabiy ijod genezisi, tarkibi va vazifalari; adabiy jarayonning umumiy qoidalari va boshqalarni ham o‘rganadi. Tor ma’noda esa badiiy adabiyot va ijodiy jarayonning tamoyillarini o‘rganuvchi fandir. Adabiyotshunoslik nazariyasi fanining maqsadi ushbu fanga oid istiloh (atama) qamrovi va ma’nosini bilish ularni adabiy tahlil jarayonida qo‘llay olish va mohiyatini anglab yetish, umuman olganda, adabiyotshunoslik fanining barcha jabhalari uchun boshlang‘ich ma’lumotlarga ega bo‘lishlikdan iborat. Fanning asosiy maqsadidan kelib chiqib quyidagi vazifalar belgilanadi: 1. Adabiyotshunoslikda faol iste’molda bo‘lgan tushuncha va atamalar mohiyatini anglash; 2. Badiiy asar tahliliga kirishish va unda zarur adabiy tur va janrlar haqida ma’lumotga ega bo‘lish; 3. Badiiy adabiyotni san’atning bir turi sifatida tushunish, qabul qilish; 4. Adabiy jarayon masalalarini yozuvchi va kitobxon munosabatidan kelib chiqib anglash;
5. Ilmiy tizimda ishtirok etayotgan har bir fanning mohiyati va ilmiy tizimdagi
o‘rnini belgilashdan iborat.
Adabiyotshunoslikning  obyekti  sifatida  badiiy  asar,  kengroq  ma’noda  esa
badiiy adabiyot tushuniladi. Badiiy adabiyot haqidagi har qanday ilmiy qarashlar
ma’lum  ma’noda  adabiyotshunoslikni  ilmiy  tizim  sifatida  o‘rganishga  yordam
beradi. Bu o‘rinda adabiyot “odobi kulliyot”, “adabiyotshunoslik badiiy adabiyot
haqidagi  fan”  degan  qarashlar  istiloh  qilinib,  ular  ilmiy  jihatdan  to‘ldiriladi.
Fanning predmeti uchun esa adabiy nazariy qarashlar asos qilib olinadi.
Adabiyotshunoslik yoki biz o‘rganayotgan fanning obyekti, badiiy adabiyot
san’atning bir turi sifatida ma’lumot berish, xabar tarqatish, fikr aytish bilan birga
o‘quvchilarga  hissiy  tarbiya  berish,  ularning  tuyg‘ular  olamini  boyitish,  ruhiy
tushunchalarini kengaytirishga ham xizmat qiladi. Lev Tolstoy: “Agar kishilar til
orqali  o‘zaro  fikr  almashsalar,  san’at  esa  tuyg’ulararo  muloqotdan  iboratdir”.
San’atning asosiy turlari: raqs, musiqa, rang-tasvir, haykaltaroshlik, me’morchilik
va badiiy adabiyotdan  iborat. Mana  bu ilk san’at  turlari  asosida  keyinchalik,
san’atning boshqa hosila turlari vujudga kelgan va asrlar davomida ular taraqqiy
etib kelgan. 
Adabiyotshunoslik professional istilohga ko‘ra, XIX asr boshlarida vujudga
kelgan bo‘lsa ham, uning ildizi ilk mifik tafakkur namunalariga borib taqaladi.
Mifologik talqin yaratilishining o‘zi adabiyotshunoslikning qadimdan mavjudligini
isbotlaydi.  Adabiyotshunoslik.  dastlabki  bosqichda  (Gomer  asarlariga  bo‘lgan
munosabatda va  Gomergacha bo‘lgan davrda) baholovchi xarakterda yashagan
bo‘lsa,  ellinizm  davrida  filologiyaning  bir  qismi  sifatida,  falsafiy  taraqqiyot
davomida  (Aflotundan  Gegelga  qadar)  falsafaning  tarkibida  qaralib  kelindi.
Nihoyat, Gerder ta’limoti orqali adabiyotshunoslik. tarixiy tizimga ega bo‘lgan
mustaqil fan sifatida nomlanib (poetika, ritorika, estetika deb emas), o‘z nomi bilan
ataladigan bo‘ldi.     
Adabiyotshunoslik  fan sifatida ilmiy faoliyat sohiblari b-n ijodkorlar olamini
o‘zaro bog‘lab, ijodiy yutuqlardan ilm taraqqiyoti uchun foydalanar ekan, u ish
ko‘rayotgan  tushuncha  va  istilohlarda  har  xillik  kuzatilishi  mumkin.
Adabiyotshunoslikdagi terminologik chalkashliklarning oldini olish, tushuncha va
Logotip
5. Ilmiy tizimda ishtirok etayotgan har bir fanning mohiyati va ilmiy tizimdagi o‘rnini belgilashdan iborat. Adabiyotshunoslikning obyekti sifatida badiiy asar, kengroq ma’noda esa badiiy adabiyot tushuniladi. Badiiy adabiyot haqidagi har qanday ilmiy qarashlar ma’lum ma’noda adabiyotshunoslikni ilmiy tizim sifatida o‘rganishga yordam beradi. Bu o‘rinda adabiyot “odobi kulliyot”, “adabiyotshunoslik badiiy adabiyot haqidagi fan” degan qarashlar istiloh qilinib, ular ilmiy jihatdan to‘ldiriladi. Fanning predmeti uchun esa adabiy nazariy qarashlar asos qilib olinadi. Adabiyotshunoslik yoki biz o‘rganayotgan fanning obyekti, badiiy adabiyot san’atning bir turi sifatida ma’lumot berish, xabar tarqatish, fikr aytish bilan birga o‘quvchilarga hissiy tarbiya berish, ularning tuyg‘ular olamini boyitish, ruhiy tushunchalarini kengaytirishga ham xizmat qiladi. Lev Tolstoy: “Agar kishilar til orqali o‘zaro fikr almashsalar, san’at esa tuyg’ulararo muloqotdan iboratdir”. San’atning asosiy turlari: raqs, musiqa, rang-tasvir, haykaltaroshlik, me’morchilik va badiiy adabiyotdan iborat. Mana bu ilk san’at turlari asosida keyinchalik, san’atning boshqa hosila turlari vujudga kelgan va asrlar davomida ular taraqqiy etib kelgan. Adabiyotshunoslik professional istilohga ko‘ra, XIX asr boshlarida vujudga kelgan bo‘lsa ham, uning ildizi ilk mifik tafakkur namunalariga borib taqaladi. Mifologik talqin yaratilishining o‘zi adabiyotshunoslikning qadimdan mavjudligini isbotlaydi. Adabiyotshunoslik. dastlabki bosqichda (Gomer asarlariga bo‘lgan munosabatda va Gomergacha bo‘lgan davrda) baholovchi xarakterda yashagan bo‘lsa, ellinizm davrida filologiyaning bir qismi sifatida, falsafiy taraqqiyot davomida (Aflotundan Gegelga qadar) falsafaning tarkibida qaralib kelindi. Nihoyat, Gerder ta’limoti orqali adabiyotshunoslik. tarixiy tizimga ega bo‘lgan mustaqil fan sifatida nomlanib (poetika, ritorika, estetika deb emas), o‘z nomi bilan ataladigan bo‘ldi. Adabiyotshunoslik fan sifatida ilmiy faoliyat sohiblari b-n ijodkorlar olamini o‘zaro bog‘lab, ijodiy yutuqlardan ilm taraqqiyoti uchun foydalanar ekan, u ish ko‘rayotgan tushuncha va istilohlarda har xillik kuzatilishi mumkin. Adabiyotshunoslikdagi terminologik chalkashliklarning oldini olish, tushuncha va
istiloh-larni identifikatsiya qilish, adabiy tahlil va jarayondagi eng zarur va ijtimoiy
ahamiyatli hodisalarga tayanib ish ko‘rish bugungi adabiyot ilmining vazifalaridan.
Adabiyotshunoslikni  bugungi  kunda  mafkuraviy  tazyiq,  sotsrealizm  kabi
metodologik siquv va yuqoridan boshqarilish jihatlaridan xoli bo‘lgan, estetika,
lingvistika,  falsafa,  tarix,  ruhshunoslikdan  tashqari  kibernetika,  semiotika,
sinergetika v.b. fanlar bilan erkin aloqaga kirishadi. Lekin mifopoetikani ustuvor
qo‘yish,  postmodernizm  sharoitida  “adabiy  o‘yin  nazariyasi”ga  aylanish,
postfreydizmdagi   “panseksualizm”,  ommaviy  adabiyot  kabi  salbiy  holatlarni
adabiyotshunoslik nazariy jihatdan oqlashni o‘z zimmasiga olmagan. 
Adabiyotshunoslik  lugʻatida  shunday  tanishtirilgan:  “Adabiyotshunoslik  –
badiiy adabiyotning kelib chiqishi, mohiyati, rivojlanish qonuniyatlari, ijtimoiy
aloqalarini  o‘rganuvchi  fan.  Adabiyotshunoslikning  ob’ekti  bo‘lmish  badiiy
adabiyotga taalluqli ilmiy muammolar ko‘lami – predmeti juda keng. Ularning bir
qismi umumestetik (ya’ni badiiy san’at sohalarining barchasiga taalluqli, mas.:
badiiy obraz va obrazlilik, badiiy obraz va reallik munosabatlari, dunyoqarash va
badiiy ijod, badiiy ijod jarayoni xususiyatlari, badiiy asarni qabul qilish jarayoni
xususiyatlari  va  b.)  muammolar  sirasiga  kirsa,  boshqa  bir  qismi  sof
Adabiyotshunoslik  muammolari  sanaladi…  Zamonaviy  adabiyotshunoslik  fani
uchta asosiy sohadan tashkil topadi: adabiyot tarixi, adabiyot nazariyasi va adabiy
tanqid.  Mazkur  sohalarning  har  biri  badiiy  adabiyot  bilan  bog‘liq  muayyan
masalalar majmuini o‘z oldiga qo‘yilgan maqsad va vazifalardan kelib chiqqan
holda o‘rganadi. Ayni chog‘da, bu sohalar o‘zaro mustahkam aloqada bo‘lib, bir-
birini to‘ldiradi, bir-biriga manba yaratadi, asos bo‘lib xizmat qiladi va shu tarzda
yagona  bir  tizimga  birikadi.  Bulardan  tashqari,  Adabiyotshunoslikning
matnshunoslik,  manbashunoslik,  bibliografiya  singari  yordamchi  sohalari  ham
mavjud”1. 
Adabiyotshunoslik  asoslari – badiiy adabiyotni o‘rganish, tahlil va talqin
etishda dastlabki ma’lumotlar, istilohlar mohiyati, nazariy qonuniyatlarni amalda
tahlil jarayoniga tatbiq qilish kabi masalalar bilan shug‘ullanuvchi soha. Badiiy
adabiyot tez o‘zgaruvchan san’at turi ekani hisobga olingan holda, o‘zgarayotgan
jarayondagi adabiy hodisalarni o‘rganish uchun ham yo‘llanma beriladi.
1 Quronov D. va b. Adabiyotshunoslik lugʻati. T.: Akademnashr, 2010.
Logotip
istiloh-larni identifikatsiya qilish, adabiy tahlil va jarayondagi eng zarur va ijtimoiy ahamiyatli hodisalarga tayanib ish ko‘rish bugungi adabiyot ilmining vazifalaridan. Adabiyotshunoslikni bugungi kunda mafkuraviy tazyiq, sotsrealizm kabi metodologik siquv va yuqoridan boshqarilish jihatlaridan xoli bo‘lgan, estetika, lingvistika, falsafa, tarix, ruhshunoslikdan tashqari kibernetika, semiotika, sinergetika v.b. fanlar bilan erkin aloqaga kirishadi. Lekin mifopoetikani ustuvor qo‘yish, postmodernizm sharoitida “adabiy o‘yin nazariyasi”ga aylanish, postfreydizmdagi “panseksualizm”, ommaviy adabiyot kabi salbiy holatlarni adabiyotshunoslik nazariy jihatdan oqlashni o‘z zimmasiga olmagan. Adabiyotshunoslik lugʻatida shunday tanishtirilgan: “Adabiyotshunoslik – badiiy adabiyotning kelib chiqishi, mohiyati, rivojlanish qonuniyatlari, ijtimoiy aloqalarini o‘rganuvchi fan. Adabiyotshunoslikning ob’ekti bo‘lmish badiiy adabiyotga taalluqli ilmiy muammolar ko‘lami – predmeti juda keng. Ularning bir qismi umumestetik (ya’ni badiiy san’at sohalarining barchasiga taalluqli, mas.: badiiy obraz va obrazlilik, badiiy obraz va reallik munosabatlari, dunyoqarash va badiiy ijod, badiiy ijod jarayoni xususiyatlari, badiiy asarni qabul qilish jarayoni xususiyatlari va b.) muammolar sirasiga kirsa, boshqa bir qismi sof Adabiyotshunoslik muammolari sanaladi… Zamonaviy adabiyotshunoslik fani uchta asosiy sohadan tashkil topadi: adabiyot tarixi, adabiyot nazariyasi va adabiy tanqid. Mazkur sohalarning har biri badiiy adabiyot bilan bog‘liq muayyan masalalar majmuini o‘z oldiga qo‘yilgan maqsad va vazifalardan kelib chiqqan holda o‘rganadi. Ayni chog‘da, bu sohalar o‘zaro mustahkam aloqada bo‘lib, bir- birini to‘ldiradi, bir-biriga manba yaratadi, asos bo‘lib xizmat qiladi va shu tarzda yagona bir tizimga birikadi. Bulardan tashqari, Adabiyotshunoslikning matnshunoslik, manbashunoslik, bibliografiya singari yordamchi sohalari ham mavjud”1. Adabiyotshunoslik asoslari – badiiy adabiyotni o‘rganish, tahlil va talqin etishda dastlabki ma’lumotlar, istilohlar mohiyati, nazariy qonuniyatlarni amalda tahlil jarayoniga tatbiq qilish kabi masalalar bilan shug‘ullanuvchi soha. Badiiy adabiyot tez o‘zgaruvchan san’at turi ekani hisobga olingan holda, o‘zgarayotgan jarayondagi adabiy hodisalarni o‘rganish uchun ham yo‘llanma beriladi. 1 Quronov D. va b. Adabiyotshunoslik lugʻati. T.: Akademnashr, 2010.