AHOLINI ISH BILAN TAMINLASH

Yuklangan vaqt

2025-03-18

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

29,1 KB


 
 
 
 
 
 
 
AHOLINI ISH BILAN TAMINLASH 
 
 
 
Reja: 
1. Aholi bandligi va ishga joylashtirish sohasida davlat kafolatlari 
2. Bandlik va ishga joylashtirish sohasida davlat kafolatlari  
3. Bandlikni huquqiy tartibga solish  
4. Ishsiz shaxsning huquqiy maqomi 
 
 Bandlik va ishga joylashtirish sohasida davlat kafolatlari  
Bandlik va ish bilan ta’minlash sohasidagi davlat kafolatlari uning fuqarolar 
oldidagi davlat satandartlari va umum tan olingan xalqaro huquq normalariga 
muvofiq moddiy va nomoddiy boyliklarni taqdim qilishga qaratilgan majburiyatidir. 
Xususan, davlat mazkur sohada quyidagilarni kafolatlaydi: 
- ishsizlikdan himoya qilish; 
- vakolatli davlat organlari orqali ishga joylashish va ish turini tanlashda 
ko‘maklashish; 
- aholining ayrim toifalarini ishga joylashtirishni ta’minlash.  
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 37-moddasiga muvofiq, “Har 
bir shaxs mehnat qilish, erkin kasb tanlash, adolatli mehnat sharoitlarida ishlash va 
qonunda ko‘rsatilgan tartibda ishsizlikdan himoyalanish huquqiga egadir”.  
SHuningdek, 
O‘zbekiston 
Respublikasi 
Mehnat 
kodeksining  
58-moddasida 
mehnat 
qilish 
huquqini 
amalga 
oshirish 
kafolatlari  
AHOLINI ISH BILAN TAMINLASH Reja: 1. Aholi bandligi va ishga joylashtirish sohasida davlat kafolatlari 2. Bandlik va ishga joylashtirish sohasida davlat kafolatlari 3. Bandlikni huquqiy tartibga solish 4. Ishsiz shaxsning huquqiy maqomi  Bandlik va ishga joylashtirish sohasida davlat kafolatlari Bandlik va ish bilan ta’minlash sohasidagi davlat kafolatlari uning fuqarolar oldidagi davlat satandartlari va umum tan olingan xalqaro huquq normalariga muvofiq moddiy va nomoddiy boyliklarni taqdim qilishga qaratilgan majburiyatidir. Xususan, davlat mazkur sohada quyidagilarni kafolatlaydi: - ishsizlikdan himoya qilish; - vakolatli davlat organlari orqali ishga joylashish va ish turini tanlashda ko‘maklashish; - aholining ayrim toifalarini ishga joylashtirishni ta’minlash. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 37-moddasiga muvofiq, “Har bir shaxs mehnat qilish, erkin kasb tanlash, adolatli mehnat sharoitlarida ishlash va qonunda ko‘rsatilgan tartibda ishsizlikdan himoyalanish huquqiga egadir”. SHuningdek, O‘zbekiston Respublikasi Mehnat kodeksining 58-moddasida mehnat qilish huquqini amalga oshirish kafolatlari  
 
(58-modda) va ishga joylashishga davlat yo‘li bilan ko‘maklashish (59-modda) 
haqidagi muhim qoidalar o‘rin olgan.   
Bundan tashqari, O‘zbekiston Respublikasining 1998 yil 1 maydagi (yangi 
tahrirdagi) “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi qonunida aholini ish bilan 
ta’minlash sohasidagi davlat siyosatining asosiy prinsiplari (5-modda)  hamda davlat 
tomonidan mehnat qilish huquqini kafolatlari (6-modda) mustahkamlab qo‘yilgan.  
Mazkur Qonunda davlat aholining ayrim toifalarini ishga joylashtirishda 
qo‘shimcha kafolatlarni nazarda tutadi. Xususan, mazkur Qonunning 7-moddasiga 
muvofiq, davlat:  
- ijtimoiy himoyaga muhtoj, ish topishda qiynaladigan va mehnat bozorida 
teng sharoitlarda raqobatlashishga qodir bo‘lmagan shaxslarga, shu jumladan o‘n 
to‘rt yoshga to‘lmagan bolalari va nogiron bolalari bor yolg‘iz ota, yolg‘iz onalarga 
hamda ko‘p bolali ota-onalarga; 
- o‘rta maxsus ta’lim muassasalarini tamomlagan yoshlarga, shuningdek 
kasb-hunar ta’limi muassasalarining va oliy ta’lim muassasalarining davlat grantlari 
bo‘yicha ta’lim olgan bitiruvchilariga; 
- O‘zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlaridan muddatli harbiy xizmatdan 
bo‘shatilganlarga;  
- nogironlarga va pensiya yoshiga yaqinlashib qolgan shaxslarga; 
- jazoni ijro etish muassasalaridan ozod qilingan yoki sud qaroriga ko‘ra 
tibbiy yo‘sindagi majburlov choralariga tortilgan shaxslarga; 
- odam savdosidan jabrlanganlarga qo‘shimcha kafolatlarni ta’minlaydi. 
O‘zbekiston 
Respublikasi 
Vazirlar 
Mahkamasining 
2017 
yil  
5 dekabrdagi 965-sonli “Ijtimoiy muhofazaga muhtoj, ish topishda qiynalayotgan va 
mehnat bozorida teng shartlarda raqobatlasha olmaydigan shaxslarni ishga 
joylashtirish uchun ish o‘rinlarining eng kam sonini belgilash va zaxiraga qo‘yish 
tartibini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori, 2017 yil 29 
dekabrdagi 1036-son qarori bilan “YAngi ish o‘rinlari tashkil etish va aholini ish 
bilan ta’minlashda faol ishtirok etayotgan ish beruvchilarning reytingini aniqlash, 
(58-modda) va ishga joylashishga davlat yo‘li bilan ko‘maklashish (59-modda) haqidagi muhim qoidalar o‘rin olgan. Bundan tashqari, O‘zbekiston Respublikasining 1998 yil 1 maydagi (yangi tahrirdagi) “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi qonunida aholini ish bilan ta’minlash sohasidagi davlat siyosatining asosiy prinsiplari (5-modda) hamda davlat tomonidan mehnat qilish huquqini kafolatlari (6-modda) mustahkamlab qo‘yilgan. Mazkur Qonunda davlat aholining ayrim toifalarini ishga joylashtirishda qo‘shimcha kafolatlarni nazarda tutadi. Xususan, mazkur Qonunning 7-moddasiga muvofiq, davlat: - ijtimoiy himoyaga muhtoj, ish topishda qiynaladigan va mehnat bozorida teng sharoitlarda raqobatlashishga qodir bo‘lmagan shaxslarga, shu jumladan o‘n to‘rt yoshga to‘lmagan bolalari va nogiron bolalari bor yolg‘iz ota, yolg‘iz onalarga hamda ko‘p bolali ota-onalarga; - o‘rta maxsus ta’lim muassasalarini tamomlagan yoshlarga, shuningdek kasb-hunar ta’limi muassasalarining va oliy ta’lim muassasalarining davlat grantlari bo‘yicha ta’lim olgan bitiruvchilariga; - O‘zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlaridan muddatli harbiy xizmatdan bo‘shatilganlarga; - nogironlarga va pensiya yoshiga yaqinlashib qolgan shaxslarga; - jazoni ijro etish muassasalaridan ozod qilingan yoki sud qaroriga ko‘ra tibbiy yo‘sindagi majburlov choralariga tortilgan shaxslarga; - odam savdosidan jabrlanganlarga qo‘shimcha kafolatlarni ta’minlaydi. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2017 yil 5 dekabrdagi 965-sonli “Ijtimoiy muhofazaga muhtoj, ish topishda qiynalayotgan va mehnat bozorida teng shartlarda raqobatlasha olmaydigan shaxslarni ishga joylashtirish uchun ish o‘rinlarining eng kam sonini belgilash va zaxiraga qo‘yish tartibini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori, 2017 yil 29 dekabrdagi 1036-son qarori bilan “YAngi ish o‘rinlari tashkil etish va aholini ish bilan ta’minlashda faol ishtirok etayotgan ish beruvchilarning reytingini aniqlash,  
 
shuningdek, 
ularga 
ijtimoiy 
rag‘batlantirish 
choralarini 
qo‘llash 
tartibi 
to‘g‘risida” nizom mazkur sohadagi muhim normativ hujjatlardan hisoblanadi.   
SHuningdek, ushbu qonunda O‘zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlari 
safidan, Ichki ishlar vazirligi, Davlat xavfsizlik xizmati va Favqulodda vaziyatlar 
vazirligi qo‘shinlaridan bo‘shatilgan shaxslarni, saylab qo‘yiladigan lavozimlarga 
saylangan xodimlarni, sudyalik lavozimiga saylangan yoki tayinlangan xodimlarni 
ishdan bo‘shaganidan so‘ng ishga joylashtirishda qo‘shimcha kafolatlar 
mustahkamlangan.   
O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari O‘zbekiston Respublikasi hududidan 
tashqarida mehnat faoliyati bilan shug‘ullanish, mustaqil ish qidirish va ishga 
joylashish huquqiga ega. O‘zbekiston Respublikasi fuqarolarini mamlakat 
hududidan tashqarida ishga joylashtirish Tashqi mehnat migratsiyasi agentligi va 
xususiy bandlik agentliklari tomonidan amalga oshiriladi. 
 
 Bandlikni huquqiy tartibga solish  
Bandlik muhim ijtimoiy-iqtisodiy kategoriyalardan biri hisoblanadi. Bandlik 
insonning faoliyati sifatida tabiiy ehtiyoj, hayot kechirishning bir qismi, biologik 
mavjud bo‘lishning asosidir.  
   
Bandlik – fuqarolarning qonun hujjatlariga zid kelmaydigan, o‘z shaxsiy 
va ijtimoiy ehtiyojlarini qondirish bilan bog‘liq bo‘lgan, ularga ish haqi (mehnat 
daromadi) keltiradigan faoliyatidir.  
 
Unumli va ijodiy mehnat qilishga bo‘lgan o‘z qobiliyatlarini tasarruf etish va 
qonun hujjatlari bilan taqiqlanmagan har qanday faoliyat, shu jumladan haq 
to‘lanadigan ishni bajarishga aloqasi bo‘lmagan faoliyat bilan shug‘ullanish mutlaq 
huquqi fuqarolarga tegishlidir. 
Majburiy mehnat, ya’ni biron-bir jazoni qo‘llash bilan tahdid qilish orqali ish 
bajarishga majburlash taqiqlanadi, qonunda belgilangan hollar bundan mustasno.  
shuningdek, ularga ijtimoiy rag‘batlantirish choralarini qo‘llash tartibi to‘g‘risida” nizom mazkur sohadagi muhim normativ hujjatlardan hisoblanadi. SHuningdek, ushbu qonunda O‘zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlari safidan, Ichki ishlar vazirligi, Davlat xavfsizlik xizmati va Favqulodda vaziyatlar vazirligi qo‘shinlaridan bo‘shatilgan shaxslarni, saylab qo‘yiladigan lavozimlarga saylangan xodimlarni, sudyalik lavozimiga saylangan yoki tayinlangan xodimlarni ishdan bo‘shaganidan so‘ng ishga joylashtirishda qo‘shimcha kafolatlar mustahkamlangan. O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari O‘zbekiston Respublikasi hududidan tashqarida mehnat faoliyati bilan shug‘ullanish, mustaqil ish qidirish va ishga joylashish huquqiga ega. O‘zbekiston Respublikasi fuqarolarini mamlakat hududidan tashqarida ishga joylashtirish Tashqi mehnat migratsiyasi agentligi va xususiy bandlik agentliklari tomonidan amalga oshiriladi.  Bandlikni huquqiy tartibga solish Bandlik muhim ijtimoiy-iqtisodiy kategoriyalardan biri hisoblanadi. Bandlik insonning faoliyati sifatida tabiiy ehtiyoj, hayot kechirishning bir qismi, biologik mavjud bo‘lishning asosidir. Bandlik – fuqarolarning qonun hujjatlariga zid kelmaydigan, o‘z shaxsiy va ijtimoiy ehtiyojlarini qondirish bilan bog‘liq bo‘lgan, ularga ish haqi (mehnat daromadi) keltiradigan faoliyatidir. Unumli va ijodiy mehnat qilishga bo‘lgan o‘z qobiliyatlarini tasarruf etish va qonun hujjatlari bilan taqiqlanmagan har qanday faoliyat, shu jumladan haq to‘lanadigan ishni bajarishga aloqasi bo‘lmagan faoliyat bilan shug‘ullanish mutlaq huquqi fuqarolarga tegishlidir. Majburiy mehnat, ya’ni biron-bir jazoni qo‘llash bilan tahdid qilish orqali ish bajarishga majburlash taqiqlanadi, qonunda belgilangan hollar bundan mustasno.  
 
Kishilarning ixtiyoriy ravishda ish bilan band bo‘lmasligi ularni javobgarlikka 
tortish uchun asos bo‘la olmaydi. 
O‘zbekiston Respublikasining “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi 
qonunining 2-moddasiga muvofiq band aholi toifasiga quyidagilar kiradi:  
- yollanib ishlayotgan, shu jumladan ishni haq evaziga to‘liqsiz ish vaqtida 
yoki uyda bajarayotgan, shuningdek haq to‘lanadigan boshqa ishga, shu jumladan 
vaqtinchalik ishga ega bo‘lgan; 
- betobligi, ta’tilda, kasbga tayyorlashda, qayta tayyorlashda, malaka 
oshirishda ekanligi, ishlab chiqarish to‘xtatib qo‘yilganligi munosabati bilan, 
shuningdek vaqtincha ish joyida bo‘lmaganda xodimning ish joyi qonun hujjatlariga 
muvofiq saqlanib turadigan boshqa hollarda vaqtincha ish joyida bo‘lmagan; 
- haq to‘lanadigan lavozimga saylangan yoki tayinlangan; 
- o‘zini ish bilan mustaqil ta’minlayotgan, shu jumladan tadbirkorlik 
faoliyati bilan shug‘ullanayotgan, hunarmandlar, oilaviy korxonalar ishtirokchilari, 
dehqon xo‘jaliklari, ishlab chiqarish kooperativlari a’zolari, fermerlar va qonun 
hujjatlariga muvofiq boshqalar;  
- O‘zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlarida, shu jumladan O‘zbekiston 
Respublikasi Ichki ishlar vazirligi, Favqulodda vaziyatlar vazirligi, Davlat xavfsizlik 
xizmati, O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti davlat xavfsizlik xizmati qo‘shinlarida 
va ularning organlarida xizmatni o‘tayotgan, shuningdek muqobil xizmatni 
o‘tayotgan; 
- o‘z faoliyatini qonun hujjatlariga muvofiq amalga oshirayotgan nodavlat 
notijorat tashkilotlarda, shu jumladan diniy tashkilotlarda ishlayotgan fuqarolar. 
   
 Ishsiz shaxsning huquqiy maqomi 
 
Turli sabablarga ko‘ra vaqtincha ishsiz qolgan va mehnat daromadidan 
mahrum bo‘lgan fuqarolarni hisobga olish hamda ularga ish topishda ko‘maklashish 
mehnat qilish huquqi kafolatlaridan bo‘lib sanaladi. Aholi bandligiga oid 
qonunchilik vaqtincha ishidan va mehnat daromadidan mahrum bo‘lib qolgan 
Kishilarning ixtiyoriy ravishda ish bilan band bo‘lmasligi ularni javobgarlikka tortish uchun asos bo‘la olmaydi. O‘zbekiston Respublikasining “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi qonunining 2-moddasiga muvofiq band aholi toifasiga quyidagilar kiradi: - yollanib ishlayotgan, shu jumladan ishni haq evaziga to‘liqsiz ish vaqtida yoki uyda bajarayotgan, shuningdek haq to‘lanadigan boshqa ishga, shu jumladan vaqtinchalik ishga ega bo‘lgan; - betobligi, ta’tilda, kasbga tayyorlashda, qayta tayyorlashda, malaka oshirishda ekanligi, ishlab chiqarish to‘xtatib qo‘yilganligi munosabati bilan, shuningdek vaqtincha ish joyida bo‘lmaganda xodimning ish joyi qonun hujjatlariga muvofiq saqlanib turadigan boshqa hollarda vaqtincha ish joyida bo‘lmagan; - haq to‘lanadigan lavozimga saylangan yoki tayinlangan; - o‘zini ish bilan mustaqil ta’minlayotgan, shu jumladan tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanayotgan, hunarmandlar, oilaviy korxonalar ishtirokchilari, dehqon xo‘jaliklari, ishlab chiqarish kooperativlari a’zolari, fermerlar va qonun hujjatlariga muvofiq boshqalar; - O‘zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlarida, shu jumladan O‘zbekiston Respublikasi Ichki ishlar vazirligi, Favqulodda vaziyatlar vazirligi, Davlat xavfsizlik xizmati, O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti davlat xavfsizlik xizmati qo‘shinlarida va ularning organlarida xizmatni o‘tayotgan, shuningdek muqobil xizmatni o‘tayotgan; - o‘z faoliyatini qonun hujjatlariga muvofiq amalga oshirayotgan nodavlat notijorat tashkilotlarda, shu jumladan diniy tashkilotlarda ishlayotgan fuqarolar. Ishsiz shaxsning huquqiy maqomi Turli sabablarga ko‘ra vaqtincha ishsiz qolgan va mehnat daromadidan mahrum bo‘lgan fuqarolarni hisobga olish hamda ularga ish topishda ko‘maklashish mehnat qilish huquqi kafolatlaridan bo‘lib sanaladi. Aholi bandligiga oid qonunchilik vaqtincha ishidan va mehnat daromadidan mahrum bo‘lib qolgan  
 
fuqarolarni tezkorlik bilan ish bilan ta’minlash, uning iloji topilmaganida esa 
qonunda nazarda tutilgan boshqa kafolatlarni o‘z vaqtida ta’minlab berishga 
qaratilgan. 
 
Ishsizlar – o‘n olti yoshdan to pensiya bilan ta’minlanish huquqini 
olishgacha bo‘lgan yoshdagi, haq to‘lanadigan ishga yoki daromad keltiradigan 
mashg‘ulotga ega bo‘lmagan, ish qidirayotgan va ish taklif etilsa, unga 
kirishishga tayyor bo‘lgan yoxud kasbga tayyorlashdan, qayta tayyorlashdan 
o‘tishga yoki malakasini oshirishga tayyor bo‘lgan mehnatga layoqatli shaxslar 
(bundan ta’lim muassasalarida ta’lim olayotganlar mustasno). 
 
Fuqarolarni ishsiz shaxs sifatida huquqiy maqomini belgilab berish sohasida 
“Mehnat organlarida fuqarolarni ro‘yxatga olish, ularni ishga joylashtirish, ishsizlik 
nafaqasini tayinlash va to‘lash tartibi to‘g‘risidagi Nizom (ro‘yxat raqami 831, 
13.10.1999 y.) amal qiladi.  SHaxslarni ishsiz deb e’tirof etish to‘g‘risidagi qaror 
mahalliy mehnat organi tomonidan ular ish qidirayotgan shaxs sifatida ro‘yxatga 
olingan kundan e’tiboran o‘n birinchi kundan kechiktirmay qabul qilinadi. Fuqaro 
mahalliy mehnat organiga murojaat qilganidan so‘ng 10 kun ichida ish axtaruvchi 
shaxs hisoblanadi.   
Quyidagilar ishsiz deb e’tirof etilmaydi: 
mehnat organlarida ro‘yxatga olingan kundan boshlab o‘n kun ichida taklif 
etilgan maqbul keladigan ishni ikkimarta rad etgan shaxslar; 
ro‘yxatga olingan kundan boshlab o‘n kun ichida maqbul keladigan ishni 
qidirish maqsadida uzrsiz sabablarga ko‘ra mehnat organiga kelmagan shaxslar. 
Fuqaroni ishsiz shaxs deb topishda maqbul keladigan ish tushunchasi muhim 
ahamiyatga ega bo‘ladi. YA’ni, agar fuqaro maqbul keladigan ish topib berilsa yoki 
taklif etilsa, u ishsiz shaxs sifatida ro‘yxatga olinmaydi.  
O‘zbekiston 
Respublikasining 
4-moddasida 
maqbul 
keladigan 
ish 
tushunchasi berilgan. Birinchi marta ish qidirayotgan, kasbi (mutaxassisligi) 
bo‘lmagan shaxslar uchun dastlabki kasb tayyorgarligini talab qilmaydigan ish, 
fuqarolarni tezkorlik bilan ish bilan ta’minlash, uning iloji topilmaganida esa qonunda nazarda tutilgan boshqa kafolatlarni o‘z vaqtida ta’minlab berishga qaratilgan. Ishsizlar – o‘n olti yoshdan to pensiya bilan ta’minlanish huquqini olishgacha bo‘lgan yoshdagi, haq to‘lanadigan ishga yoki daromad keltiradigan mashg‘ulotga ega bo‘lmagan, ish qidirayotgan va ish taklif etilsa, unga kirishishga tayyor bo‘lgan yoxud kasbga tayyorlashdan, qayta tayyorlashdan o‘tishga yoki malakasini oshirishga tayyor bo‘lgan mehnatga layoqatli shaxslar (bundan ta’lim muassasalarida ta’lim olayotganlar mustasno). Fuqarolarni ishsiz shaxs sifatida huquqiy maqomini belgilab berish sohasida “Mehnat organlarida fuqarolarni ro‘yxatga olish, ularni ishga joylashtirish, ishsizlik nafaqasini tayinlash va to‘lash tartibi to‘g‘risidagi Nizom (ro‘yxat raqami 831, 13.10.1999 y.) amal qiladi. SHaxslarni ishsiz deb e’tirof etish to‘g‘risidagi qaror mahalliy mehnat organi tomonidan ular ish qidirayotgan shaxs sifatida ro‘yxatga olingan kundan e’tiboran o‘n birinchi kundan kechiktirmay qabul qilinadi. Fuqaro mahalliy mehnat organiga murojaat qilganidan so‘ng 10 kun ichida ish axtaruvchi shaxs hisoblanadi. Quyidagilar ishsiz deb e’tirof etilmaydi: mehnat organlarida ro‘yxatga olingan kundan boshlab o‘n kun ichida taklif etilgan maqbul keladigan ishni ikkimarta rad etgan shaxslar; ro‘yxatga olingan kundan boshlab o‘n kun ichida maqbul keladigan ishni qidirish maqsadida uzrsiz sabablarga ko‘ra mehnat organiga kelmagan shaxslar. Fuqaroni ishsiz shaxs deb topishda maqbul keladigan ish tushunchasi muhim ahamiyatga ega bo‘ladi. YA’ni, agar fuqaro maqbul keladigan ish topib berilsa yoki taklif etilsa, u ishsiz shaxs sifatida ro‘yxatga olinmaydi. O‘zbekiston Respublikasining 4-moddasida maqbul keladigan ish tushunchasi berilgan. Birinchi marta ish qidirayotgan, kasbi (mutaxassisligi) bo‘lmagan shaxslar uchun dastlabki kasb tayyorgarligini talab qilmaydigan ish,  
 
bunday ishni topib berish imkoniyati bo‘lmagan taqdirda esa, ularning yoshi va 
boshqa xususiyatlarini hisobga olgan holda haq to‘lanadigan boshqa ish, shu 
jumladan vaqtinchalik ish maqbul keladigan ish deb hisoblanadi. Ishdan va ish 
haqidan (mehnat daromadidan) mahrum bo‘lgan shaxslar uchun ularning kasb 
tayyorgarligiga mos bo‘lgan, yoshini, sog‘lig‘i holatini, mehnat stajini va avvalgi 
mutaxassisligi bo‘yicha tajribasini, yangi ish joyining transportda qatnash jihatidan 
qulayligini inobatga oluvchi ish maqbul keladigan ish deb hisoblanadi. 
 
 Ishsiz shaxslarga moddiy madad berishga oid kafolatlar 
Davlat ishsiz shaxslarga quyidagilarni kafolatlaydi: 
- ishsizlik nafaqasi to‘lash;  
- mehnat organlarining yo‘llanmasi bo‘yicha kasbga tayyorlash, qayta 
tayyorlash yoki malaka oshirish davrida stipendiya to‘lanishi hamda shu davrni 
umumiy mehnat stajiga qo‘shish; 
- ishsiz shaxsga qaramog‘idagilarini hisobga olgan holda moddiy yordam 
berish; 
- haq to‘lanadigan jamoat ishlarida qatnashish imkoniyati; 
- mehnat organlarining taklifiga binoan ishlash uchun ixtiyoriy ravishda 
boshqa erga ko‘chish bilan bog‘liq xarajatlarini qoplash. 
 
 
O‘qish uchun adabiyotlar: 
1. Usmanova M.A., Tursunov Y. Mehnat huquqi. –T.: Ilm-ziyo, 2006. B.325. 
2. Tursunov Y. Mehnat huquqi. –Toshkent: Moliya, 2002. B.265. 
3. Gasanov.M.YU. Trudovoe pravo Respubliki Uzbekistan. Obщaya chast. 
 – T.: “LESSON PRESS”, 2016. S.256. 
4. Mehnat huquqi. Mualliflar jamoasi. Darslik. –T.: TDYUU nashriyoti, 2018.B.505. 
 
 
 
 
        Qo‘shimcha adabiyotlar 
 
bunday ishni topib berish imkoniyati bo‘lmagan taqdirda esa, ularning yoshi va boshqa xususiyatlarini hisobga olgan holda haq to‘lanadigan boshqa ish, shu jumladan vaqtinchalik ish maqbul keladigan ish deb hisoblanadi. Ishdan va ish haqidan (mehnat daromadidan) mahrum bo‘lgan shaxslar uchun ularning kasb tayyorgarligiga mos bo‘lgan, yoshini, sog‘lig‘i holatini, mehnat stajini va avvalgi mutaxassisligi bo‘yicha tajribasini, yangi ish joyining transportda qatnash jihatidan qulayligini inobatga oluvchi ish maqbul keladigan ish deb hisoblanadi.  Ishsiz shaxslarga moddiy madad berishga oid kafolatlar Davlat ishsiz shaxslarga quyidagilarni kafolatlaydi: - ishsizlik nafaqasi to‘lash; - mehnat organlarining yo‘llanmasi bo‘yicha kasbga tayyorlash, qayta tayyorlash yoki malaka oshirish davrida stipendiya to‘lanishi hamda shu davrni umumiy mehnat stajiga qo‘shish; - ishsiz shaxsga qaramog‘idagilarini hisobga olgan holda moddiy yordam berish; - haq to‘lanadigan jamoat ishlarida qatnashish imkoniyati; - mehnat organlarining taklifiga binoan ishlash uchun ixtiyoriy ravishda boshqa erga ko‘chish bilan bog‘liq xarajatlarini qoplash. O‘qish uchun adabiyotlar: 1. Usmanova M.A., Tursunov Y. Mehnat huquqi. –T.: Ilm-ziyo, 2006. B.325. 2. Tursunov Y. Mehnat huquqi. –Toshkent: Moliya, 2002. B.265. 3. Gasanov.M.YU. Trudovoe pravo Respubliki Uzbekistan. Obщaya chast. – T.: “LESSON PRESS”, 2016. S.256. 4. Mehnat huquqi. Mualliflar jamoasi. Darslik. –T.: TDYUU nashriyoti, 2018.B.505. Qo‘shimcha adabiyotlar  
 
1. Trudovoe pravo. Uchebnik. Pod red. Smirnova O.V., Snigerevoy I.O., Gladkovoy 
N.G. – 5-e izd.pererab. i dop. – M.: RG-Press. 2016. S.536. 
2. Buyanova M.O., Smirnov O.V. Trudovoe pravo: uchebnik. – M.: RG -Press, 
2015. S.490. 
3. Simon Honeyball & John Bowers. Textbook on Labour law. Printed by Oxford 
University Press Ltd., 2014. 
4. Hugh Collins. Labour Law (Law in Context) 2nd Edition ISBN-13: 978-
1108462211, ISBN-10: 1108462219 Cambridge University Press; 2nd Edition 
(December 5, 2019). 
5. Mark Rothstein. Employment Law Cases and Materials, 8th (University 
Casebook Series) 8th Edition. ISBN-13: 978-1609304492, ISBN-10: 1609304497. 
6. Patrick J. Cihon. Employment and Labor Law 9th Edition ISBN-13: 978-
1305580015, ISBN-10: 130558001X. 
 
Normativ-huquqiy hujjatlar: 
1. O‘zbekiston Respublikasining “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi 
Qonuni// O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Axborotnomasi, 1998 y., 5-6-
son, 97-modda. 
2. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Xotin-qizlarning mehnat huquqlari 
kafolatlarini yanada kuchaytirish va tadbirkorlik faoliyatini qo‘llab-quvvatlashga 
oid chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi  Qarori. Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy 
bazasi, 09.03.2019 y., 07/19/4235/2727-son. 
3. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2018 yil 31 dekabrdagi 1066-
sonli “O‘zbekiston Respublikasi bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi 
faoliyatini takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarori. Qonun hujjatlari 
ma’lumotlari milliy bazasi, 31.12.2018 y., 09/18/1066/2428-son. 
1. Trudovoe pravo. Uchebnik. Pod red. Smirnova O.V., Snigerevoy I.O., Gladkovoy N.G. – 5-e izd.pererab. i dop. – M.: RG-Press. 2016. S.536. 2. Buyanova M.O., Smirnov O.V. Trudovoe pravo: uchebnik. – M.: RG -Press, 2015. S.490. 3. Simon Honeyball & John Bowers. Textbook on Labour law. Printed by Oxford University Press Ltd., 2014. 4. Hugh Collins. Labour Law (Law in Context) 2nd Edition ISBN-13: 978- 1108462211, ISBN-10: 1108462219 Cambridge University Press; 2nd Edition (December 5, 2019). 5. Mark Rothstein. Employment Law Cases and Materials, 8th (University Casebook Series) 8th Edition. ISBN-13: 978-1609304492, ISBN-10: 1609304497. 6. Patrick J. Cihon. Employment and Labor Law 9th Edition ISBN-13: 978- 1305580015, ISBN-10: 130558001X. Normativ-huquqiy hujjatlar: 1. O‘zbekiston Respublikasining “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi Qonuni// O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Axborotnomasi, 1998 y., 5-6- son, 97-modda. 2. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Xotin-qizlarning mehnat huquqlari kafolatlarini yanada kuchaytirish va tadbirkorlik faoliyatini qo‘llab-quvvatlashga oid chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi Qarori. Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 09.03.2019 y., 07/19/4235/2727-son. 3. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2018 yil 31 dekabrdagi 1066- sonli “O‘zbekiston Respublikasi bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi faoliyatini takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarori. Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 31.12.2018 y., 09/18/1066/2428-son.