Aksiologik konsepsiyalar

Yuklangan vaqt

2024-10-01

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

32,7 KB


 
Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
Aksiologik konsepsiyalar 
 
 
 
      REJA : 
 Qadriyatlar mazmuni va lug‘aviy izohlari. 
Qadriyatlarning turkumlanish yo‘nalishlari. 
 
V.E.Kemerov umumiy tahriri ostidagi zamonaviy falsafiy lugat(1998)da 
«aksiologiya» tushunchasi insonda kelajakka bo‘lgan o‘zining hayotiy intilishlari, 
mavjud hayot uchun mo‘ljalni ola bilish, o‘tmish, «boshqa», umumahamiyatlilikni 
oqlash yoki ayblashni kadriyatli loyihalash shakl va usullari haqidagi ta’limot 
sifatida ta’rif beriladi. 
Aksiologiya tushunchasi qadriyat va kadriyatlar haqidagi ta’limotga Karaganda, 
keyinroq paydo bo‘lgan. Mazkur tushuncha XIX asrning 2-yarmida nemis 
qadriyatshunosi Eduard Gartman va fransuz olimi P.Lapilar tomonidan fanga 
kiritilgan. Qadriyat tushunchasi maxsus falsafiy lug‘atda XIX -asrning 60-yillarida 
paydo bo‘lganligi ta’kidlab o‘tilgan. Falsafiy lug‘atning 5-jildida qadriyatga 
quyidagicha ta’rif berilgan: 
«Qadriyat falsafiy va sotsiologik tushuncha. U birinchidan, bir ob’ektning ijobiy 
va salbiy qimmatini, ikkinchidan, ijtimoiy ongning normativ belgilovchi-baholovchi 
jihati (sub’ektiv kadriyatlar yoki ong qadriyatlari)ni ifoda etadi». 
  «Qadriyatlar va ijtimoiy taraqqiyot» nomli ilmiy ishlar to‘plamida: «Qadriyat 
deyilganda, inson va insoniyat uchun ahamiyatli bo‘lgan millat, elat va ijtimoiy 
guruhlarning manfaatlari va maqsadlariga xizmat qiladigan va shu tufayli ular 
tomonidan baholanib, qadrlanadigan tabiat va jamiyat ne’matlari hodisalari 
majmuini tushunmog‘imiz lozim», deb ta’kidlab o‘tilgan. 
Ilmiybaza.uz Aksiologik konsepsiyalar REJA : Qadriyatlar mazmuni va lug‘aviy izohlari. Qadriyatlarning turkumlanish yo‘nalishlari. V.E.Kemerov umumiy tahriri ostidagi zamonaviy falsafiy lugat(1998)da «aksiologiya» tushunchasi insonda kelajakka bo‘lgan o‘zining hayotiy intilishlari, mavjud hayot uchun mo‘ljalni ola bilish, o‘tmish, «boshqa», umumahamiyatlilikni oqlash yoki ayblashni kadriyatli loyihalash shakl va usullari haqidagi ta’limot sifatida ta’rif beriladi. Aksiologiya tushunchasi qadriyat va kadriyatlar haqidagi ta’limotga Karaganda, keyinroq paydo bo‘lgan. Mazkur tushuncha XIX asrning 2-yarmida nemis qadriyatshunosi Eduard Gartman va fransuz olimi P.Lapilar tomonidan fanga kiritilgan. Qadriyat tushunchasi maxsus falsafiy lug‘atda XIX -asrning 60-yillarida paydo bo‘lganligi ta’kidlab o‘tilgan. Falsafiy lug‘atning 5-jildida qadriyatga quyidagicha ta’rif berilgan: «Qadriyat falsafiy va sotsiologik tushuncha. U birinchidan, bir ob’ektning ijobiy va salbiy qimmatini, ikkinchidan, ijtimoiy ongning normativ belgilovchi-baholovchi jihati (sub’ektiv kadriyatlar yoki ong qadriyatlari)ni ifoda etadi». «Qadriyatlar va ijtimoiy taraqqiyot» nomli ilmiy ishlar to‘plamida: «Qadriyat deyilganda, inson va insoniyat uchun ahamiyatli bo‘lgan millat, elat va ijtimoiy guruhlarning manfaatlari va maqsadlariga xizmat qiladigan va shu tufayli ular tomonidan baholanib, qadrlanadigan tabiat va jamiyat ne’matlari hodisalari majmuini tushunmog‘imiz lozim», deb ta’kidlab o‘tilgan.  
Ilmiybaza.uz 
 
 Mustaqillik izoxli ilmiy-ommabop lug‘at»da: «Qadriyatlar - jamiyatda kishilar 
o‘rtasida obro‘ga, e’tiborga, hurmatga,nufuzga, ahamiyatga ega kishilar, 
munosabatlar, holatlar, moddiy narsalar va ma’naviy boyliklar majmuasi», degan 
ta’rif berilgan. qiladigan, modsiy-iqtisodiy, madaniy-ma’naviy, mafkuraviy va 
siyosiy omillar yig‘indisidir». 
«Qadriyatlar, - deb yozadi O.Musurmonova, - inson tomonidan qadrlanadigan 
narsalardan iborat bo‘lib, kishilarning talabi,xohishi, qiziqishi va maqsadi asosida 
o‘zaro munosabat, o‘zaro ta’sir (atrof-muhit bilan, insonlar bilan) natijasida dunyoga 
keladigan holatdir». 
  Siyosatshunos olim N.Jo‘raevning ta’kidlashicha, «Qadriyat deyilganda, inson 
va insoniyat uchun ahamiyatli bo‘lgan millat, elat va ijtimoiy guruhlarning 
manfaatlari va maqsadlariga xizmat qiladigan tabiat va jamiyat xodisalari majmui 
tushunilishi lozim». 
Qadriyat tushunchasining kelib chiqishi shuni ko‘rastadiki,unda uch asosiy belgi 
birlashadi: narsa va hodisalarni baholashga doir insonning amaliy va emotsional 
munosabatini ta’riflash;  
insonning psixologik tavsifini aniqlovchi axloqiy kategoriyalarni tavsif etish; 
odamlar orasidagi munosabatlarni xarakterlovchi ijtimoiy hodisalarni ta’riflash. 
«Qadriyat» 
tushunchasining 
rivoji 
shartli 
ravishda 
qadriyatlarning 
turli 
ko‘rinish(iqtisodiy, psixologik, axloqiy, estetik, bilishga oid, ijtimoiy)larini ajratib 
ko‘rsatish, inson tabiati, uning 
bilishga 
intilish 
mexanizmlarini 
anglab 
yetish, 
bilish 
faoliyatining 
harakatlantiruvchi kuchlarini aniqlashga imkon 
beradi.  
   Ilmiy-pedagogik va falsafiy adabiyotlarda kadriyatlar umumlashtirgan tarzda 
quyidagi o‘n guruhga tasnif etilgan: 
  1. Ma’naviy kadriyatlar shaxsni axloqiy shakllantirishning asosiy omili bo‘lib, 
ular ilmiy-texnikaviy va intellektual, maorif, ta’lim-tarbiya, tibbiy xizmat, milliy 
meros, turli shakllarda namoyon bo‘ladigan madaniyat durdonalari,til, adabiyot, 
san’at, xalq xunarmandchiligi mahsulotlari, noyob 
tarixiy va madaniy arxitektura va hokazolar hisoblanadi. 
Ilmiybaza.uz Mustaqillik izoxli ilmiy-ommabop lug‘at»da: «Qadriyatlar - jamiyatda kishilar o‘rtasida obro‘ga, e’tiborga, hurmatga,nufuzga, ahamiyatga ega kishilar, munosabatlar, holatlar, moddiy narsalar va ma’naviy boyliklar majmuasi», degan ta’rif berilgan. qiladigan, modsiy-iqtisodiy, madaniy-ma’naviy, mafkuraviy va siyosiy omillar yig‘indisidir». «Qadriyatlar, - deb yozadi O.Musurmonova, - inson tomonidan qadrlanadigan narsalardan iborat bo‘lib, kishilarning talabi,xohishi, qiziqishi va maqsadi asosida o‘zaro munosabat, o‘zaro ta’sir (atrof-muhit bilan, insonlar bilan) natijasida dunyoga keladigan holatdir». Siyosatshunos olim N.Jo‘raevning ta’kidlashicha, «Qadriyat deyilganda, inson va insoniyat uchun ahamiyatli bo‘lgan millat, elat va ijtimoiy guruhlarning manfaatlari va maqsadlariga xizmat qiladigan tabiat va jamiyat xodisalari majmui tushunilishi lozim». Qadriyat tushunchasining kelib chiqishi shuni ko‘rastadiki,unda uch asosiy belgi birlashadi: narsa va hodisalarni baholashga doir insonning amaliy va emotsional munosabatini ta’riflash; insonning psixologik tavsifini aniqlovchi axloqiy kategoriyalarni tavsif etish; odamlar orasidagi munosabatlarni xarakterlovchi ijtimoiy hodisalarni ta’riflash. «Qadriyat» tushunchasining rivoji shartli ravishda qadriyatlarning turli ko‘rinish(iqtisodiy, psixologik, axloqiy, estetik, bilishga oid, ijtimoiy)larini ajratib ko‘rsatish, inson tabiati, uning bilishga intilish mexanizmlarini anglab yetish, bilish faoliyatining harakatlantiruvchi kuchlarini aniqlashga imkon beradi. Ilmiy-pedagogik va falsafiy adabiyotlarda kadriyatlar umumlashtirgan tarzda quyidagi o‘n guruhga tasnif etilgan: 1. Ma’naviy kadriyatlar shaxsni axloqiy shakllantirishning asosiy omili bo‘lib, ular ilmiy-texnikaviy va intellektual, maorif, ta’lim-tarbiya, tibbiy xizmat, milliy meros, turli shakllarda namoyon bo‘ladigan madaniyat durdonalari,til, adabiyot, san’at, xalq xunarmandchiligi mahsulotlari, noyob tarixiy va madaniy arxitektura va hokazolar hisoblanadi.  
Ilmiybaza.uz 
 
Shuningdek, o‘zbek xalqining milliy an’analari, bayramlari,udum va odatlari, 
O‘zbekistonda o‘tgan mutafakkirlarning ma’naviy merosi, yozma asarlar, rivoyat va 
afsonalar, muqaddas joylar, tarixiy yodgorliklar, musiqa va qo‘shiqlari, cholgu 
asboblari, 
o‘yinlari, 
dehqonchilik 
va 
xunarmandchilik 
kabilar 
ma’naviy 
qadriyatlarning asosini tashkil etadi. Ular kishilarning bir-birlariga, vatanga, oilasiga 
bo‘lgan munosabatidagi axloq, xulq-atvorida, odob va xatti-harakatida namoyon 
bo‘ladi. 
  2. Milliy kadriyatlar - millat shaxsining tili, tarixi,urf-odatlarida namoyon 
bo‘ladi. Milliy kadriyatlar negizida «millat», «o‘zbek» degan so‘zlar o‘z ifodasini 
topgan. «Millat» so‘zi arab tilida kuyidagi uch ma’noni anglatadi. Birinchidan-
mazhab; ikkinchi-ummat; uchinchi-xalq, qavm. Millat so‘zi Qur’oni 
Karimda ham qo‘llanilgan. Qur’onda har bir millat vakili o‘z milliy 
qadriyatlarini rivojlantirishi sababli o‘z millatidan,qavmidan kechib boshqa millatga 
o‘tib olish gunoh deb ta’riflagan. 
Yevropa adabiyotida qo‘llaniladigan «Natsiya» so‘zi kabila, xalq degan ma’noni 
bildiradi, binobarin, bu ikki tushunchada ham muayyan etnik birlikning o‘ziga 
xosligini bildiruvchi ma’no yotadi.M illiy qadriyatlar - millatga mansub bo‘lgan 
umumjahon taraqqiyoti qonuniyatlaridan biri hisoblanadi. Milliy kadriyatlar - o‘z 
millatidan, o‘z yurtidan faxrlanish, o‘zbek davlati fuqarosi ekanligidan g‘ururlanish 
kabilardir. 
  3. Siyosiy qadriyatlar demokratiya yoki siyosiy jarayongina bo‘libgina qolmay, 
shu bilan birga, xalqning turmush tarzi va uning bugungi ruhiyati, an’analari, 
madaniyati, psixologiyasining xususiyatlarini ifoda etadi. Siyosiy kadriyatlar 
dunyodagi barcha millat va dinga mansub shaxslar uchun keng imkoniyatlar yaratish 
bilan birga, xalqaro demokratii talablariga javob beradi. Unda inson huquki, 
sha’ni, or-nomusi va himoyasiga karatilgan barcha tamoyillar kafolatlanadi. 
Mamlakatimiz xavfsizligi, barkarorlik va millatlararo hamjihatlikni saqlash, kelajak 
avlodlarga obod va ozod Vatanni meros qoldirish mas’uliyatini oshiradi. Ichki va 
tashqi siyosiy muvozanatini saklaydi. Siyosiy 
kadriyatlar insoniyat tomonidan yaratilgan barcha moddiy va ma’naviy 
boyliklarni asrashda 
va mustahkamlashda hamda ulardan foydalanishda 
imkoniyatlar yaratadi. 
Ilmiybaza.uz Shuningdek, o‘zbek xalqining milliy an’analari, bayramlari,udum va odatlari, O‘zbekistonda o‘tgan mutafakkirlarning ma’naviy merosi, yozma asarlar, rivoyat va afsonalar, muqaddas joylar, tarixiy yodgorliklar, musiqa va qo‘shiqlari, cholgu asboblari, o‘yinlari, dehqonchilik va xunarmandchilik kabilar ma’naviy qadriyatlarning asosini tashkil etadi. Ular kishilarning bir-birlariga, vatanga, oilasiga bo‘lgan munosabatidagi axloq, xulq-atvorida, odob va xatti-harakatida namoyon bo‘ladi. 2. Milliy kadriyatlar - millat shaxsining tili, tarixi,urf-odatlarida namoyon bo‘ladi. Milliy kadriyatlar negizida «millat», «o‘zbek» degan so‘zlar o‘z ifodasini topgan. «Millat» so‘zi arab tilida kuyidagi uch ma’noni anglatadi. Birinchidan- mazhab; ikkinchi-ummat; uchinchi-xalq, qavm. Millat so‘zi Qur’oni Karimda ham qo‘llanilgan. Qur’onda har bir millat vakili o‘z milliy qadriyatlarini rivojlantirishi sababli o‘z millatidan,qavmidan kechib boshqa millatga o‘tib olish gunoh deb ta’riflagan. Yevropa adabiyotida qo‘llaniladigan «Natsiya» so‘zi kabila, xalq degan ma’noni bildiradi, binobarin, bu ikki tushunchada ham muayyan etnik birlikning o‘ziga xosligini bildiruvchi ma’no yotadi.M illiy qadriyatlar - millatga mansub bo‘lgan umumjahon taraqqiyoti qonuniyatlaridan biri hisoblanadi. Milliy kadriyatlar - o‘z millatidan, o‘z yurtidan faxrlanish, o‘zbek davlati fuqarosi ekanligidan g‘ururlanish kabilardir. 3. Siyosiy qadriyatlar demokratiya yoki siyosiy jarayongina bo‘libgina qolmay, shu bilan birga, xalqning turmush tarzi va uning bugungi ruhiyati, an’analari, madaniyati, psixologiyasining xususiyatlarini ifoda etadi. Siyosiy kadriyatlar dunyodagi barcha millat va dinga mansub shaxslar uchun keng imkoniyatlar yaratish bilan birga, xalqaro demokratii talablariga javob beradi. Unda inson huquki, sha’ni, or-nomusi va himoyasiga karatilgan barcha tamoyillar kafolatlanadi. Mamlakatimiz xavfsizligi, barkarorlik va millatlararo hamjihatlikni saqlash, kelajak avlodlarga obod va ozod Vatanni meros qoldirish mas’uliyatini oshiradi. Ichki va tashqi siyosiy muvozanatini saklaydi. Siyosiy kadriyatlar insoniyat tomonidan yaratilgan barcha moddiy va ma’naviy boyliklarni asrashda va mustahkamlashda hamda ulardan foydalanishda imkoniyatlar yaratadi.  
Ilmiybaza.uz 
 
  4. Huquqiy kadriyatlar - bu jamiyat va madaniyat, davlat va huquq 
yo‘nalishlarini o‘zida mujassam etib, har bir kishida huqukiy bilim, tafakkur va 
dunyoqarashni shakllantiradi. Huquqiy kadriyatlar - umuminsoniy kadriyatlar va 
jahon andozalari,huquqiy madaniyat bo‘yicha sharq falsafasi, o‘zbek milliy 
mafkurasi, tarixiy-huquqiy meros va tajriba asosida kamol topadi. Huquqiy 
kadriyatlar eng avvalo, umuminsoniy qadriyatlarga, umumjahon sivilizatsiyasiga, bu 
sohada boshqa xalklar erishgan tajribalarga, xalqaro xuquqning me’yorlariga 
asoslanadi. Tenglik, erkinlik, birodarlik, xalqlar va millatlararo do‘stlik, 
insonning o‘z xohish-irodasini erkin bildirishi hamda uni amalga oshirishi, barcha 
fuqarolarning teng hukuqligi, davlat va jamiyat boshqaruvida qonun ustuvorligi -
huquqiy kadriyatlar hisoblanadi. Xuquqiy kadriyatlar     Uzbekistonda Konstitutsiya 
va qonunlar bilangina emas, balki xalqning o‘z ongi, uning ma’naviy-axloqiy 
dunyoqarashi va xuquqiy tajribasi, mehr-shafqati bilan mutahkamlanadi. 
5. Mexnat qadriyatlari - tabiat bilan uygunlikda yashash,undan ibrat olish, uning 
go‘zalliklaridan zavqlanish va tabiat qo‘ynida mehnat qilish kabilarni tashkil etadi. 
Mehnat qadriyatlari - mexnat madaniyatining barcha elementlarini qamrab oladi. 
Har bir yosh avlod hayotga qadam qo‘yar ekan, o‘z ajdodlaridan faqat mehnat 
vositalarigina emas, balki mehnat madaniyatini ham meros qilib oladi. Shuning 
uchun ham mehnat qadriyatlari o‘kuvchilarning qobiliyatlari, imkoniyatlari va 
haqiqiy kuchlarini namoyon etish va takomillashtirish imkoniyatini beradi. Mehnat 
qadriyatlarida hunarmandchilik, kasb-xunar egallash muhim o‘rin tutadi. Bunda 
zardo‘zlik, yo‘rmado‘zlik, bo‘zchilik, yog‘och o‘ymakorligi, zargarlik, gilamchilik, 
kashtado‘zlik, muqovasozlik,naqqoshlik, pichoqchilik, o‘ymakorlik kabi hunarlarni 
o‘rganish - mehnat qadriyatlarining negizini tashkil etadi. 
  6. Turmush qadriyatlari - tarixan muayyan ijtimoiy munosabatlar uchun xos 
bo‘lgan hayot va faoliyat shakllari tizimi bo‘lib, ular bevosita hayot sharoitlarini, 
o‘ziga xos xususiyatlarni ifodalaydi. Odamlarning xulk-atvori, yurish-turishi, 
muomalasi va tafakkur tarzi orqali namoyon bo‘ladi. Turmush madaniyatining 
ma’naviy-axloqiy va huquqiy rivojlanishini qamrab oladi. 
Turmush, xulq-atvor madaniyati, fuqarolarning huquq va erkinliklari jamiyat 
a’zolarining ijtimoiy-huquqiy faolligi kabilar turmush qadriyatlari asosida namoyon 
bo‘ladi. 
Ilmiybaza.uz 4. Huquqiy kadriyatlar - bu jamiyat va madaniyat, davlat va huquq yo‘nalishlarini o‘zida mujassam etib, har bir kishida huqukiy bilim, tafakkur va dunyoqarashni shakllantiradi. Huquqiy kadriyatlar - umuminsoniy kadriyatlar va jahon andozalari,huquqiy madaniyat bo‘yicha sharq falsafasi, o‘zbek milliy mafkurasi, tarixiy-huquqiy meros va tajriba asosida kamol topadi. Huquqiy kadriyatlar eng avvalo, umuminsoniy qadriyatlarga, umumjahon sivilizatsiyasiga, bu sohada boshqa xalklar erishgan tajribalarga, xalqaro xuquqning me’yorlariga asoslanadi. Tenglik, erkinlik, birodarlik, xalqlar va millatlararo do‘stlik, insonning o‘z xohish-irodasini erkin bildirishi hamda uni amalga oshirishi, barcha fuqarolarning teng hukuqligi, davlat va jamiyat boshqaruvida qonun ustuvorligi - huquqiy kadriyatlar hisoblanadi. Xuquqiy kadriyatlar Uzbekistonda Konstitutsiya va qonunlar bilangina emas, balki xalqning o‘z ongi, uning ma’naviy-axloqiy dunyoqarashi va xuquqiy tajribasi, mehr-shafqati bilan mutahkamlanadi. 5. Mexnat qadriyatlari - tabiat bilan uygunlikda yashash,undan ibrat olish, uning go‘zalliklaridan zavqlanish va tabiat qo‘ynida mehnat qilish kabilarni tashkil etadi. Mehnat qadriyatlari - mexnat madaniyatining barcha elementlarini qamrab oladi. Har bir yosh avlod hayotga qadam qo‘yar ekan, o‘z ajdodlaridan faqat mehnat vositalarigina emas, balki mehnat madaniyatini ham meros qilib oladi. Shuning uchun ham mehnat qadriyatlari o‘kuvchilarning qobiliyatlari, imkoniyatlari va haqiqiy kuchlarini namoyon etish va takomillashtirish imkoniyatini beradi. Mehnat qadriyatlarida hunarmandchilik, kasb-xunar egallash muhim o‘rin tutadi. Bunda zardo‘zlik, yo‘rmado‘zlik, bo‘zchilik, yog‘och o‘ymakorligi, zargarlik, gilamchilik, kashtado‘zlik, muqovasozlik,naqqoshlik, pichoqchilik, o‘ymakorlik kabi hunarlarni o‘rganish - mehnat qadriyatlarining negizini tashkil etadi. 6. Turmush qadriyatlari - tarixan muayyan ijtimoiy munosabatlar uchun xos bo‘lgan hayot va faoliyat shakllari tizimi bo‘lib, ular bevosita hayot sharoitlarini, o‘ziga xos xususiyatlarni ifodalaydi. Odamlarning xulk-atvori, yurish-turishi, muomalasi va tafakkur tarzi orqali namoyon bo‘ladi. Turmush madaniyatining ma’naviy-axloqiy va huquqiy rivojlanishini qamrab oladi. Turmush, xulq-atvor madaniyati, fuqarolarning huquq va erkinliklari jamiyat a’zolarining ijtimoiy-huquqiy faolligi kabilar turmush qadriyatlari asosida namoyon bo‘ladi.  
Ilmiybaza.uz 
 
  7. Diniy qadriyatlar - yolg‘iz diniy qoidalar, ko‘rsatmalar,tamoyillaridan iborat 
bo‘libgina qolmay, u kishilar o‘rtasidagi ma’naviy-axloqiy, siyosiy, iqtisodiy, 
xuquqiy va boshqa munosabatlarning ham ifodasidir. Islom dini jamiyatdagi 
ma’naviy barqarorlikni ta’minlash bilan birga, kishilarni iymon-e’tiqodli bo‘lib 
yashashga da’vat etadi. Chunki iymonli odam xiyonat qilmaydi, qarindosh-urug‘lari, 
elu-xalqning or-nomusini himoya qiladi. Halol va pok yashashni o‘zining burchi deb 
biladi. Diniy qadriyatlarga suyanish, musulmonchilikning asl tamoyillarini 
rivojlantirish, ularni o‘quvchi yoshlar ongiga singdirish - shaxs kamolotida, uning 
dunyoqarashi, axloqi,faoliyati mazmunini belgilashda asosiy mezonlardan 
hisoblanadi. 
  Diniy qadriyatlar xalqimiz turmush tarzi va hayotining negizini tashkil etadi. 
Diniy qadriyatlar barcha millat kishilari uchun muqaddas boylik bo‘lib, ularni 
ezgulikka, pokliyusa da’vat etadi. Diniy qadriyatlar nafaqat oxiratda, balki bu 
dunyoda xam baxt-saodatga erishish mumkinligini e’tirof etadi. 
  8. Umummadaniy qadriyatlar tufayli xiyobonlar, sayil-gohlar, o‘yingoxdar, 
tomoshagoxdar, 
san’at 
saroylari, 
ziyorat-goxdar, 
maktablar, 
madrasalar, 
kutubxonalar, madaniyat markazlari kabi muassasalarda xalkaro ahamiyatga ega 
bo‘lgan nufuzli tadbirlar, turli millat xalqlarini birlashtirgan anjumanlar 
o‘tkaziladi. Umummadaniy qadriyatlarga ega bo‘lgan har bir millat do‘st, 
mehmon, turist sifatida madaniy-ma’naviy yodgorliklarga o‘z hurmatini izhor qiladi. 
Xalqaro munosabatlarda qagiyatlilik,donolik, uzoqni ko‘ra bilish, xorijda 
ishlayotgan, ta’lim olayotgan O‘zbekiston vakillarining yurtimiz, halqimiz sha’niga-
shan, shuhratiga-shuhrat qo‘shishi umummadaniylikning amaliy namoyon 
bo‘lishidir. 
   9. Umuminsoniy kadriyatlar - bu millatni, elatni tashkil qiluvchi kishilarning 
milliy 
madanyatini, 
merosini,qadriyatlarini, 
urf-odatlarini, 
an’analarini 
o‘zlashtirishdagi faoliyatini rivojlantirish bo‘lib, u milliy ong va milliy o‘zlikni 
anglashning sub’ektidir. Umuminsoniy kadriyatlar asosida shaxsni axloqiy 
shakllantirishda millatparvarlik, xalqparvarlik, vatanparvarlik, mehnatsevarlik, 
yuksak insoniylik, mehr-okibat, iymon-e’tiqod, or-nomus, insof-diyonat kabi 
fazilatlardan foydalanish, shuningdek, «ota-ona, qarindosh-urug‘larning hurmatini 
Ilmiybaza.uz 7. Diniy qadriyatlar - yolg‘iz diniy qoidalar, ko‘rsatmalar,tamoyillaridan iborat bo‘libgina qolmay, u kishilar o‘rtasidagi ma’naviy-axloqiy, siyosiy, iqtisodiy, xuquqiy va boshqa munosabatlarning ham ifodasidir. Islom dini jamiyatdagi ma’naviy barqarorlikni ta’minlash bilan birga, kishilarni iymon-e’tiqodli bo‘lib yashashga da’vat etadi. Chunki iymonli odam xiyonat qilmaydi, qarindosh-urug‘lari, elu-xalqning or-nomusini himoya qiladi. Halol va pok yashashni o‘zining burchi deb biladi. Diniy qadriyatlarga suyanish, musulmonchilikning asl tamoyillarini rivojlantirish, ularni o‘quvchi yoshlar ongiga singdirish - shaxs kamolotida, uning dunyoqarashi, axloqi,faoliyati mazmunini belgilashda asosiy mezonlardan hisoblanadi. Diniy qadriyatlar xalqimiz turmush tarzi va hayotining negizini tashkil etadi. Diniy qadriyatlar barcha millat kishilari uchun muqaddas boylik bo‘lib, ularni ezgulikka, pokliyusa da’vat etadi. Diniy qadriyatlar nafaqat oxiratda, balki bu dunyoda xam baxt-saodatga erishish mumkinligini e’tirof etadi. 8. Umummadaniy qadriyatlar tufayli xiyobonlar, sayil-gohlar, o‘yingoxdar, tomoshagoxdar, san’at saroylari, ziyorat-goxdar, maktablar, madrasalar, kutubxonalar, madaniyat markazlari kabi muassasalarda xalkaro ahamiyatga ega bo‘lgan nufuzli tadbirlar, turli millat xalqlarini birlashtirgan anjumanlar o‘tkaziladi. Umummadaniy qadriyatlarga ega bo‘lgan har bir millat do‘st, mehmon, turist sifatida madaniy-ma’naviy yodgorliklarga o‘z hurmatini izhor qiladi. Xalqaro munosabatlarda qagiyatlilik,donolik, uzoqni ko‘ra bilish, xorijda ishlayotgan, ta’lim olayotgan O‘zbekiston vakillarining yurtimiz, halqimiz sha’niga- shan, shuhratiga-shuhrat qo‘shishi umummadaniylikning amaliy namoyon bo‘lishidir. 9. Umuminsoniy kadriyatlar - bu millatni, elatni tashkil qiluvchi kishilarning milliy madanyatini, merosini,qadriyatlarini, urf-odatlarini, an’analarini o‘zlashtirishdagi faoliyatini rivojlantirish bo‘lib, u milliy ong va milliy o‘zlikni anglashning sub’ektidir. Umuminsoniy kadriyatlar asosida shaxsni axloqiy shakllantirishda millatparvarlik, xalqparvarlik, vatanparvarlik, mehnatsevarlik, yuksak insoniylik, mehr-okibat, iymon-e’tiqod, or-nomus, insof-diyonat kabi fazilatlardan foydalanish, shuningdek, «ota-ona, qarindosh-urug‘larning hurmatini  
Ilmiybaza.uz 
 
joyiga qo‘yish, oilaning muqadsasligi tuyg‘ularining barkamol bo‘lishiga erishish, 
o‘zaro munosabatlarda 
yonma-yon yashayotganlar manfaatlarini hisobga olish» muhim 
ahamiyatga ega. 
  10. Badiiy kadriyatlar - san’at durdonalari bo‘lib, insonda estetik hissiyotni 
uyg‘otadi, uni estetik jihatdan tarbiyalaydi. 
Badiiy qadriyat - mana shu qadriyat mezonlari talablariga javob beruvchi san’at 
asari, uning asosida go‘zallik o‘zining ko‘plab ko‘rinishlarida asosiy mezonlar 
belgisi hisoblanib, unda estetik va badiiy qadriyatlar ma’lum nisbatlarda bo‘ladi. 
Badiiy qadriyatlarning mazmunida u yoki bu san’at tili yordamida estetik mazmun 
va badiiy obrazda berilgan «go‘zallik qonunlari bo‘yicha» aks ettirilgan va qayta 
yaratilgan borlik aks etadi. 
  Aksiologik konsepsiyalar. Hozirgi vaqtda qadriyatning tabiatini xilma-xil talqin 
etuvchi turli aksiologik yo‘nalishlar ko‘payib bormokda. Shartli ravishda aksiologik 
konsepsiyalarning quyidagi turlarini ajratib ko‘rsatish mumkin: ob’ektiv-idealistik, 
sub’ektiv-idealistik, qadriyatning naturalistik nazariyasi, transsendental, ijtimoiy, 
dialektik-materialistik. 
   Ob’ektiv-idealistik nazariya (neokantchilik, neotomizm,intivituizm) qadriyatni 
zamon va vaqtdan tashqaridagi narigi dunyodagi mavjudlik sifatida talqin etadi. 
Sub’ektiv-idealistik 
nazariya 
(mantiqiy 
pozitivizm,fenomenologiya, 
emotovizim, etikadagi lingvistik tahlil,nazariyasi) qadriyatni ong hodisasi sifatida 
talqin etadi, unda baholanayotgan ob’ektga insonning sub’ektiv munosabati, 
psixologik kayfiyatining namoyon bo‘lishini ko‘radi. 
   Qadriyatning naturalistik nazariyasi (qiziqishlar nazariyasi, tadrijiy etika, 
kosmik teologik etika) qadriyat ostida inson tabiiy ehtiyojlari yoki yaxlitlikda tabiat 
qonunlarining aks etishini ko‘radi. Masalan, qiziqishlar nazariyasi tarafdorlari narsa-
hodisalarning qimmatini insonning unga qiziqishidan kelib chiqib belgilaydi (R. 
Peri, D. Parker (AQSh), 
F. Tennant (Angliya)). 
Aksiologik transdentalizm dunyosida qadriyat – inson ishtirok etishi mumkin 
bo‘lgan (yoki mumkin bo‘lmagan) mavjudlikning mustaqil sohasiga ega ideal. 
Ilmiybaza.uz joyiga qo‘yish, oilaning muqadsasligi tuyg‘ularining barkamol bo‘lishiga erishish, o‘zaro munosabatlarda yonma-yon yashayotganlar manfaatlarini hisobga olish» muhim ahamiyatga ega. 10. Badiiy kadriyatlar - san’at durdonalari bo‘lib, insonda estetik hissiyotni uyg‘otadi, uni estetik jihatdan tarbiyalaydi. Badiiy qadriyat - mana shu qadriyat mezonlari talablariga javob beruvchi san’at asari, uning asosida go‘zallik o‘zining ko‘plab ko‘rinishlarida asosiy mezonlar belgisi hisoblanib, unda estetik va badiiy qadriyatlar ma’lum nisbatlarda bo‘ladi. Badiiy qadriyatlarning mazmunida u yoki bu san’at tili yordamida estetik mazmun va badiiy obrazda berilgan «go‘zallik qonunlari bo‘yicha» aks ettirilgan va qayta yaratilgan borlik aks etadi. Aksiologik konsepsiyalar. Hozirgi vaqtda qadriyatning tabiatini xilma-xil talqin etuvchi turli aksiologik yo‘nalishlar ko‘payib bormokda. Shartli ravishda aksiologik konsepsiyalarning quyidagi turlarini ajratib ko‘rsatish mumkin: ob’ektiv-idealistik, sub’ektiv-idealistik, qadriyatning naturalistik nazariyasi, transsendental, ijtimoiy, dialektik-materialistik. Ob’ektiv-idealistik nazariya (neokantchilik, neotomizm,intivituizm) qadriyatni zamon va vaqtdan tashqaridagi narigi dunyodagi mavjudlik sifatida talqin etadi. Sub’ektiv-idealistik nazariya (mantiqiy pozitivizm,fenomenologiya, emotovizim, etikadagi lingvistik tahlil,nazariyasi) qadriyatni ong hodisasi sifatida talqin etadi, unda baholanayotgan ob’ektga insonning sub’ektiv munosabati, psixologik kayfiyatining namoyon bo‘lishini ko‘radi. Qadriyatning naturalistik nazariyasi (qiziqishlar nazariyasi, tadrijiy etika, kosmik teologik etika) qadriyat ostida inson tabiiy ehtiyojlari yoki yaxlitlikda tabiat qonunlarining aks etishini ko‘radi. Masalan, qiziqishlar nazariyasi tarafdorlari narsa- hodisalarning qimmatini insonning unga qiziqishidan kelib chiqib belgilaydi (R. Peri, D. Parker (AQSh), F. Tennant (Angliya)). Aksiologik transdentalizm dunyosida qadriyat – inson ishtirok etishi mumkin bo‘lgan (yoki mumkin bo‘lmagan) mavjudlikning mustaqil sohasiga ega ideal.  
Ilmiybaza.uz 
 
   Ijtimoiy konsepsiya uchun ijtimoiy umumiylik bilan bog‘liqlikdagi 
qadriyatning nisbiyligi xarakterlidir. 
   Dialektik materialistik yo‘nalish tarafdorli kadriyatlar tizimiga jamiyatning 
tarixiy, iktisodiy, ijtimoiy rivoji nuqtai nazaridan karaydi. Qadriyatning manbai 
nuqtai nazaridan haqli ravishda kadriyatlar haqidagi ta’limotning kuyidagi asosiy 
turlarini ajratib ko‘rsatish mumkin: 
   - aksiologik psixologizm (V.Vundt, F.Brentano, A.Maynong) qadriyatning 
manbai sifatida insonning sub’ektiv dunyosi – uning maqsadi, hissiyoti, irodasi, 
ehtiyoj va ustanovkasini ko‘rib chiqadi. Inson uchun ahamiyatli hamma narsa 
qadriyatni aks ettiradi; 
- aksiologik normativizm (M.Veber, V.Diltey,O.Shpengler) qadriyatning manbai 
sifatida ko‘pchilik odamlarning ijtimoiy madaniy faoliyatini ko‘radi. Bu yerda 
ijtimoiy-madaniy muhitning o‘zgarishini ta’minlaydigan me’yor, koida, baho 
qadriyat sifatida aks etadi; 
- aksiologik transsendentalizm (G.Lotse, V.Vindelband, 
G.Rikkerg) odamlarni oliy maqsadga erishishga yo‘naltiruvchi 
kandaydir o‘zaro aloqador ideal mohiyatni kadriyat manbai 
hisoblaydi; 
- aksiologik ontologizm (N. Gartman, M.Sheler, 
M.Xaydegger) uning yordamida hayot kadriyat sifatida anglanadigan 
yuqori ratsional intuitsiyani kadriyat manbai sifatida tushunadi. 
 
Ilmiybaza.uz Ijtimoiy konsepsiya uchun ijtimoiy umumiylik bilan bog‘liqlikdagi qadriyatning nisbiyligi xarakterlidir. Dialektik materialistik yo‘nalish tarafdorli kadriyatlar tizimiga jamiyatning tarixiy, iktisodiy, ijtimoiy rivoji nuqtai nazaridan karaydi. Qadriyatning manbai nuqtai nazaridan haqli ravishda kadriyatlar haqidagi ta’limotning kuyidagi asosiy turlarini ajratib ko‘rsatish mumkin: - aksiologik psixologizm (V.Vundt, F.Brentano, A.Maynong) qadriyatning manbai sifatida insonning sub’ektiv dunyosi – uning maqsadi, hissiyoti, irodasi, ehtiyoj va ustanovkasini ko‘rib chiqadi. Inson uchun ahamiyatli hamma narsa qadriyatni aks ettiradi; - aksiologik normativizm (M.Veber, V.Diltey,O.Shpengler) qadriyatning manbai sifatida ko‘pchilik odamlarning ijtimoiy madaniy faoliyatini ko‘radi. Bu yerda ijtimoiy-madaniy muhitning o‘zgarishini ta’minlaydigan me’yor, koida, baho qadriyat sifatida aks etadi; - aksiologik transsendentalizm (G.Lotse, V.Vindelband, G.Rikkerg) odamlarni oliy maqsadga erishishga yo‘naltiruvchi kandaydir o‘zaro aloqador ideal mohiyatni kadriyat manbai hisoblaydi; - aksiologik ontologizm (N. Gartman, M.Sheler, M.Xaydegger) uning yordamida hayot kadriyat sifatida anglanadigan yuqori ratsional intuitsiyani kadriyat manbai sifatida tushunadi.