Aleksandr Nikolaevich Skryabin ( 1871-1915)
Reja:
1. Ijod yo‘li.
2. A.N. Skryabin musiqiy tili.
3. Fortepiano ijodi.
4. Simfonik ijodi.
1.Ijod yo‘li. Aleksandr Nikolaevich Skryabin—kompozitor, pianist, pedagog. O‘z
zamondoshlari orasida ijodiy qiyofasining murakkabliligi bilan ajralib turadi.
Skryabinning XIX asr 90-yillari va XX asr boshlarida yaratgan asarlarida shu davrning
keskin siyosiy kurashining kuchayishi va jamiyat atmosferasining salbiy vaziyati aks
etdi. Asarlaridagi musiqiy tilning targ‘iboti o‘zining serma’noliligi va g‘oyalarning yangi
ekanligi bilan real voqelikni ifodalagan.
Uning g‘oyalari nihoyatda keng edi. Skryabin ijodiy yo‘li mobaynida katta
evolyusiyani bosib o‘tdi. Yoshlik davrlarida u mumtoz klassik an’analariga aloqador
bo‘lgan bo‘lsa, keyingi yillarida, XIX asrning boshi impressionizm va ekspressionizm
oqimlariga murojaat qilgan. Hayotining kechki davrida esa simvolizmning adabiy -badiiy
oqimiga aloqador bo‘lgan.
Aleksandr Nikolaevich Skryabin 1871-yil 26 dekabr Moskva shahrida tavallud
topdi. Uning otasi Nikolay Aleksandrovich Skryabin diplomat, onasi Lyubov Petrovna
Skryabina pianinochi ijrochi edi. Aleksendr Nioklaevich Skryabin yoshligida Moskva
kadet korpusida( Dvoryanlarning bolalaridan ofitserlar tayyorlagan o‘rta harbiy bilim
yurti) tahsil olgan. Musiqaga bo‘lgan layoqati bolaligidan boshlangan. Georgiy
Eduardovich Konyus, Nikolay Sergeevich Zverevlardan fortepiano darslarini
olgan.1888-yilda Moskva konservatoriyasiga o‘qishga kirib Vasiliy Ilich Safonov sinfida
fortepianodan, S.I.Taneev sinfida nazariyadan, Arenskiy sinfida kompozitorlikdan saboq
ola boshlagan. Aleksandr Nikolaevich Skryabin umri mobaynida ikki marotaba uylangan
bo‘lib birinchi rafiqasi Vera Ivanovna Skryabina (Isakovich), ikkinchi rafiqasi esa
Tatyana Fedorovna Shletser edi.
Uning ijodiy yo‘lini uch davrga bo‘lamiz. Ilk ijod davri 80-90yillar oxiri. 1894-yil
Skryabin Moskva konservatoriyasi professori bo‘lib, o‘zining pedagogik qobiliyatini
ko‘rsatdi.
U Rossiya va xorijda konsert chiqishlarini bergan. Bunda, Skryabinning asarlarini
nashriyotdan chiqargan, Skryabinning xorijiy konsert safarlariga homiylik qilgan
Belyaev unga katta yordam ko‘rsatdi. Skryabinning 90-yillaridagi ijodi ancha xarakterli
bo‘lib ular orasidagi fortepiano uchun yozilgan asarlari yorqin, ifodali mazmun kasb etdi.
Bular ”Uchinchi sonata”, bir qator prelyudiyalar va etyudlardir.
Ijodining ikkinchi davri 1900-1909 yillarga to‘g‘ri keladi. Bu davr Skryabin uchun
“gullab yashnash” davri bo‘ldi. Birinchi, Ikkinchi, Uchinchi, (“Ilohiy poema”)
simfoniyalari ko‘rimli o‘rinni egallaydi. Bir paytning o‘zida fortepiano uchun - To‘rtinchi
sonata, “Tragicheskaya poema” (Fojeali poema), “Sataninskaya poema” ( Shayton
poemasi) va prelyudiyalari yaratilgan.
1904-1910 yillari Shveysariya, Italiya, Fransiya, Amerika Birlashgan shtatlarida
yashab ijod qilgan. Xorijda Skryabin orkestr uchun “Poema ekstaza”, Beshinchi sonata
kabi yirik shaklli asarlarini yaratdi. Hayotining so‘nggi 1910-1915 yillari Moskvada
o‘tdi. Rossiya, Gollandiya, Angliya kabi shaharlariga konsert safarlarini amalga oshirdi.
Bu paytga kelib, uning ijodi rus musiqa hayotida yanada ko‘rimli joyni egallaydi. Bu
davrda orkestr, fortepiano va xor uchun so‘zsiz kuylaydigan “Prometey”( Poema ognya,
Olov poemasi) simfonik poemasini, 5 ta sonata “ K plameni” ( Alanga uchun) poemasini,
fortepiano uchun p’esalarlarni yaratadi. Skryabinda, san’at turli ko‘rinishlarini bir
butunlikka birlashtiruvchi “Misteriya”(O‘rta asrlarda diniy drama) buyuk asarini yaratish
fantastik g‘oyasi tug‘ildi. U san’at sintezini orzu qilar edi. “Prometey” partiturasiga,
mavjud bo‘lmagan, cholg‘uga atalgan, bo‘lak nota yo‘lagini olib kirdi. Shu bilan birga
ma’lum mavzu va garmoniyaga muvofiq holda, zal qizil, ko‘k va boshqa ranglar
to‘lqinida yoritilishi kerak.
2. Musiqiy tili. Skryabin XIX asr oxiri va XX asr boshlaridagi badiiy
madaniyatning yirik namoyondalaridan biridir. Skryabin o‘zining tovush dunyosini,
obrazlar tartibini, ifodalar vositasini yaratgan dadil targ‘ibotchidir. Musiqiy tilidagi yangi
xususiyatlar uning garmoniyasida yorqin ifoda kasb etdi. Yangi ifodali vositalarni
topishda izlanish Skryabin ijodiy yo‘lidir. Rimskiy-Korsakov va boshqa bir
kompozitorlar (ayniqsa List va Vagner) uslublarini rivojlantirgan holda, Skryabin
o‘zining uslubiga xos, asta-sekin boyitilgan va o‘tkir garmoniya, spesifik xususiyatlariga
keladi. Nonakkordlarning keng qo‘llanilishi Skryabin garmonik tilining xususiyatiga
kiradi.
Skryabin musiqasining usuliga kelsak, u impulsli, tezkordir. Urg‘uning keskinligi,
muayyan aniqlikga ega bo‘lmagan variantlarning ko‘pliligi, yangi usul tarkibida
takrorlanayotgan mavzu, tovush tusining ko‘pliligi Skryabin musiqasiga notinch,
besabrlik xarakterini beradi.
3. Fortepiano ijodi. Skryabin iste’dodli pianist. Skryabin o‘z ijrosida asabiy
hissiyotni va shu bilan birga ilhomlantiruvchi ohang tusining bukiluvchanligini, sur’at va
usulning o‘zgaruvchanligini, nozik tovushlilik ranglarining turliligini va boyligini
pedalizatsiya texnikasi mahorati orqali yetkazib bera olar edi. “Unda go‘zal va yumshoq
tovush maftunkorligi, barmoqlarida aniq harakatlilik bor bo‘lib, royal, kichik passajlarda
ajoyib, mislsiz yangrar edi“, deb eslagan pianist M. A. Pressman. “ Skryabin ijrosi aniq
badiha kabi, sirli, ishqiy bo‘lib, uning texnikasi xaqida gapirish kerak emas . Uning
o‘yinini eshitayotib, texnikasi xaqida o‘ylamaysiz, hayolingizga ham kelmaydi. Uni faqat
tinglab, ijodiy irodasi bilan sizni tinglashga va hayajonlanishga majbur qilayotgani ----
Buyuk san’at ekanligiga amin bo‘lib, bosh egasiz”, deb xarakterlagan ekan, Skryabin
ijrosi ashaddiy ixlosmandi bo‘lgan taqrizchilardan biri .
Fortepiano asarlari uning asarlari ichida katta qismni tashkil etadi. Konsert , 10 ta
sonata , si minorli fantaziya, “Tragicheskaya“(Fojeali),“Sataninskaya”(Shaytoniy), “ K
plameni” (Alanga uchun) poemalari, noktyurn kabi asarlari yirik asarlar sirasiga kiradi.
Ijodida miniatyuralar ham katta qismni tashkil qiladi: prelyudiyalar, etyudlar,
noktyurnlar, mazurkalar, ekspromtlar. Kompozitorning falsafiy-estetik qarashlarini aks
ettiruvchi “Zagadka” (Jumboq), “Ironiya”(Hazil), “Maska” (Niqob), “Strannost”
(Ajiblik) kabi poemalari ajoyib, sirli nomlarga ega.
10 sonatasining ichidan 3 ta sonatasi an’anaviy sonata sikllaridir. qolgan sonatalar
esa bir qismlidir.
Skryabin fortepiano asarlari uning uslubi evolyusiyasini aks ettirgan. Ilk davrining
asarlari melodik tilning go‘zalliligi va kuychanligi bilan ajralib turadi. Skryabin lirik
melodiyasi egiluvchan va bukiluvchan bo‘lib, qalb kechinmalarini nozik tuslarda
yetkazadigan, o‘ziga xos (izvilistыy) suratiga ega. Skryabin, ohang kuychanligidan qat’iy
nazar, vokal qo‘shiqli xarakteridan holiroq, instrumental cholg‘u musiqasiga ahamiyat
bergan, bu xislat aynan uning dramatik epizodlaridagi musiqasida paydo bo‘ladi. O‘tkir
sinishlar, sakramalar, qo‘shimcha ta’kidlangan skryabincha usulning xarakterli xislatlari
uning melodikasiga xosdir. Skryabin uchun odatiy bo‘lgan metrik siljishlar, sinkopalar,
punktir usuli, pauzalar, titroq hayajon bilan nozik ifodaning bo‘rtirilgan, notinchlikning
mardonavor yuksalish bilan bo‘lgan uyg‘unligini yaratadi.
Skryabin deyarli fuga, fugato kabi imitatsion polifoniya shakllariga murojaat
qilmagan. Biroq polifoniyacha fikr yuritgan. Murakkab ohanglashtirilgan shakllar bilan
boyitilgan bayon, cholg‘u vosita ifodasini chuqur anglaganligini ko‘rsatadigan
skryabincha fortepiano uslubiga xosdir.
4. Simfonik ijodi. 1900-yillarda kompozitorning falsafiy konsepsiyasi tiniqlashib,
g‘oyalari ulkan qanot qoqdi. San’at vositasida dunyoni o‘zgartirib yuborish g‘oyasi uning
birinchi simfoniyasi(1900 y.), ”Bojestvennaya poema” (Ilohiy poema) /1904 y./ nomli
uchinchi simfoniyasi, “Poema ekstaza”(Jazava dostoni(1907y.), “Prometey” (1910y. )
kabi bir qismli poema asarlarida aks etgan. Kulminatsiyaning(avj, cho‘qqi) yuqori
yuksakligiga intilgan holda, kompozitor orkestr tarkibini kengaytirib organ, qo‘ng‘iroqlar
partiyasini, “Prometey”ga so‘zsiz xor va maxsus chiroqlar partiyasini olib kirgan.
Skryabin asarlari ekstaz g‘oyasini, ko‘rinmas kosmik sohalarga intilish g‘oyasini, san’at
kuchining o‘zgartirilib yuborilishi g‘oyasini tug‘diradi. A.N. Skryabin fikriga ko‘ra ---
musiqa, she’riyat, raqs, me’morchilik va chiroq kabi, san’atning barcha turlari
birlashmasini o‘z ichiga olgan “Misteriya” asari, shohona ixtiroga aylanishi kerak edi.
Uning asarlari katta darajada badiiy yakunliligi, katta, kuchli emotsional ta’sirliligi bilan
ajralib turadi.
A.N. Skryabin ijodi XX asr fortepiano va simfonik musiqasiga katta ta’sir etdi.
Musiqa va chiroqni umulashtirish (sintezi) g‘oyalari kelajakda rivojlana boshladi.
Nazorat savollari:
1. Skryabin ijod yo‘lini kuzating.
2. Skryabin asarlari musiqiy tili.
3. Skryabin-- pianinochini xarakterlab bering.
4. Fortepiano ijodi.
5. Simfonik asarlari.
Tinglash uchun tavsiya etiladigan musiqiy asarlar:
1. “ Poema Ekstaza”
2. Simfoniya№3 “ Bojestvennaya poema”
3. 24 prelyudii
Tayanch iboralar:
1. Impressionizm.---XIX asr 70-yillarida avval fransuz rassomchiligida, so‘ngra
musiqa, adabiyot, teatrda paydo bo‘lgan badiiy oqim. Kompozitor impressionistlar
musiqasida arang ko‘zga ilingan psixologik ruhiy holat kayfiyatlarining yetkazilib
berilishi eng asosiydir. Ipressionizm namoyondalari K.Debyussi, M.Ravel, P.Dyuk va
boshqalar.
2. Simvolizm.---Fransiyada paydo bo‘lgan adabiy-badiiy, falsafiy-estetik
yo‘nalish. Simvolizm asosida xaqiqiy dunyo sirlariga g‘ayri-tabiiy, mistik tarzda kirish,
“yuqori sezgirlik “ tushunchasi.
Adabiyot:
1. Levashova O.E., Keldыsh Yu.V., Kandinskiy AI. Istoriya russkoy muzыki. M.
1979. t II
2. Igor Belza. “ Aleksandr Nikolaevich Skryabin” Izdatelstvo “Muzыka”
Moskva.1983 g.