ALISHER NAVOIYNING FALSAFIY QARASHLARI. ALISHER NAVOIY ASARLARIDA JAMIYAT BILAN INSON MUNOSABATI VA KOMIL INSON GʻOYASI

Yuklangan vaqt

2024-03-26

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

14

Faytl hajmi

98,5 KB


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ALISHER NAVOIYNING FALSAFIY QARASHLARI. 
ALISHER NAVOIY ASARLARIDA JAMIYAT BILAN INSON 
MUNOSABATI VA KOMIL INSON GʻOYASI 
 
 
 
 
 
 
 
 
ALISHER NAVOIYNING FALSAFIY QARASHLARI. ALISHER NAVOIY ASARLARIDA JAMIYAT BILAN INSON MUNOSABATI VA KOMIL INSON GʻOYASI
 
1 
 
 
 
 
 
Reja: 
     Kirish  
1. Temuriylar davr falsafasi 
2. Xarakat turlari va ularning o'zaro aloqadorligi. 
3. Ahloqiy tamoyillar va ularning mazmuni.  
     Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar 
1 Reja: Kirish 1. Temuriylar davr falsafasi 2. Xarakat turlari va ularning o'zaro aloqadorligi. 3. Ahloqiy tamoyillar va ularning mazmuni. Xulosa Foydalanilgan adabiyotlar
 
2 
Kirish 
O‘rta asrlarda Sharq olamida yashab ijod etgan buyuk alloma va 
mutafakkirlarning ilmiy merosini chuqur muhokama qilish va anglash, uning 
zamonaviy sivilizatsiya tarixida tutgan o‘rni va roliga baho berish bugungi kun 
falsafasining dolzarb masalalaridan biridir. Ana shu bebaho ilmiy merosni yanada 
teran tadqiq etish va ommalashtirishga qaratilgan sa’y-harakatlarga yangi turtki 
berish, Sharqning ulug‘ allomalari tomonidan amalga oshirilgan kashfiyotlar 
zamonaviy ilm-fan va taraqqiyot uchun naqadar dolzarb va zarur ekanini ochib 
berishning ahamiyati ham shunchalik muhimdir. 
Jahon sivilizatsiyasi taraqqiyotiga ulkan hissa qo’shgan, millatimiz faxri, 
iftixori hisoblangan ulug’ alloma – Ibn Sinoning xizmatlari xolisona baholanayotir. 
Tarixiy haqiqatga asoslangan tarixiy xotira tiklanmoqda. Olimning ilmiy, falsafiy, 
ijtimoiy- siyosiy va tabiiy qarashlari juda serqirradir. Qaysi fan sohasiga qalam 
urmasin, unda o’z zikrini qoldira olgan. Mutafakkir o’z asarlarida ilm va odob-
axloq uyg’unligi, barkamol avlod kamoloti va baxt-saodati, adolat va diyonat, 
insonlarning o’zaro do’stligi hamkorligi, rahbarning burchi va mas’uliyati 
to’g’risida qiziqarli g’oyalarni ilgari surgan. 
Mustaqilligimiz tufayli yurtimizda va xorijda Ibn Sino ilm-merosini 
o’rganishga e’tibor kuchaytirilgan. Jahonning turli kutubxonalarida Ibn Sino 
asarlarining qo’lyozmalari saqlanadi, jumladan, O’zbekiston FASHI da alloma 
qalamiga mansub 50 asarning 60 ta qo’lyozmasi mavjud. Yevropa olimlaridan 
E.Bishmann, Yu.Russka Karra devo, arab, eron, turk olimlaridan M.U.Najotiy, 
A.N.Nodir, Yahyo Mahdaviy, Umar Farruh ma’lum hissa qo’shganlar. Yurtimizda 
Ibn Sino asarlarini tarjima va tadqiq etishda sharqshunos olimlar Hamidullin Sh.H, 
S.Mirzaev, SagadeyevA.V, A.Semyonov, H.Hikmatullaevlar ulkan ishlarni amalga 
oshirdilar. 
Tadqiqot jarayonida ilmiy bilishning obyektivlik, xususiylik usullarida Ibn 
Sinoning “Axloq” to’g’risidagi falsafiy qarashlari obyektiv ochib berildi. 
2 Kirish O‘rta asrlarda Sharq olamida yashab ijod etgan buyuk alloma va mutafakkirlarning ilmiy merosini chuqur muhokama qilish va anglash, uning zamonaviy sivilizatsiya tarixida tutgan o‘rni va roliga baho berish bugungi kun falsafasining dolzarb masalalaridan biridir. Ana shu bebaho ilmiy merosni yanada teran tadqiq etish va ommalashtirishga qaratilgan sa’y-harakatlarga yangi turtki berish, Sharqning ulug‘ allomalari tomonidan amalga oshirilgan kashfiyotlar zamonaviy ilm-fan va taraqqiyot uchun naqadar dolzarb va zarur ekanini ochib berishning ahamiyati ham shunchalik muhimdir. Jahon sivilizatsiyasi taraqqiyotiga ulkan hissa qo’shgan, millatimiz faxri, iftixori hisoblangan ulug’ alloma – Ibn Sinoning xizmatlari xolisona baholanayotir. Tarixiy haqiqatga asoslangan tarixiy xotira tiklanmoqda. Olimning ilmiy, falsafiy, ijtimoiy- siyosiy va tabiiy qarashlari juda serqirradir. Qaysi fan sohasiga qalam urmasin, unda o’z zikrini qoldira olgan. Mutafakkir o’z asarlarida ilm va odob- axloq uyg’unligi, barkamol avlod kamoloti va baxt-saodati, adolat va diyonat, insonlarning o’zaro do’stligi hamkorligi, rahbarning burchi va mas’uliyati to’g’risida qiziqarli g’oyalarni ilgari surgan. Mustaqilligimiz tufayli yurtimizda va xorijda Ibn Sino ilm-merosini o’rganishga e’tibor kuchaytirilgan. Jahonning turli kutubxonalarida Ibn Sino asarlarining qo’lyozmalari saqlanadi, jumladan, O’zbekiston FASHI da alloma qalamiga mansub 50 asarning 60 ta qo’lyozmasi mavjud. Yevropa olimlaridan E.Bishmann, Yu.Russka Karra devo, arab, eron, turk olimlaridan M.U.Najotiy, A.N.Nodir, Yahyo Mahdaviy, Umar Farruh ma’lum hissa qo’shganlar. Yurtimizda Ibn Sino asarlarini tarjima va tadqiq etishda sharqshunos olimlar Hamidullin Sh.H, S.Mirzaev, SagadeyevA.V, A.Semyonov, H.Hikmatullaevlar ulkan ishlarni amalga oshirdilar. Tadqiqot jarayonida ilmiy bilishning obyektivlik, xususiylik usullarida Ibn Sinoning “Axloq” to’g’risidagi falsafiy qarashlari obyektiv ochib berildi.
 
3 
Mantiqiylik tamoyilida esa, bugungi kundagi yosh avlodga ta’sir etuvchi baxt-
saodat masalasining ahamiyati aqlning yuqori o’rinda ekanligi bilan belgilanib, 
tadqiq qilindi. Inson hayoti davomida baxt-saodat uchun intilib yashashi va unga 
erishishda duch keladigan muammolarni yechishi tizimlilik metodi sifatida talqin 
etildi. 
Ibn Sino haqiqiy axloqiy fazilatlarga va ideal jamoaga shu mavjud dunyoda 
erishish lozimligini, jamiyatda insonlar o’zaro yordam asosida yashashlari kerak 
deb ta’kidlaydi. Jamiyat kishilarning o’zaro kelishuvi asosida qabul qilinadigan 
adolatli qonunlar yordamida boshqarilishi lozimligini ta’kidlaydi. Jamiyat 
a’zolarining hammasi bu qonunga itoat etishlari, qonunni buzish va adolatsizlik 
jazolanishi, basharti podshoning o’zi adolatsizlikka yo’l qo’ysa, xalqning unga 
qarshi qo’zg’oloni to’g’ri va jamiyat tomonidan qo’llab-quvvatlanmog’i lozim. Ibn 
Sino o’zining “Axloq haqidagi risola”sida axloqiy xislatlardan or-nomus, sha’n, 
qadr-qimmat, qanoat, saxiylik, g’ayratlilik, sabr-toqat, halimlik, sirni saqlay 
bilishlik, ilm-ma’rifatli bo’lish, ochiqlik, vijdonlilik, do’stlik, sadoqatlilik, 
kamtarlik, saxiylik, adolatlilik kabi shaxs ma’naviyati kategoriyalariga ta’rif beradi. 
Ibn Sino o’zining bu asarida insonning umumiy fazilati haqida gapirib, 
kishilarda yuz beradigan yaxshi va yomon xulqlarning paydo bo’lish sabablari 
haqida to’xtaladi. Ibn Sino fikricha, yaxshi va yomon xulqlarning hammasi odatdan 
paydo bo’ladi, odamlarning yaxshi yoki yomon bo’lishiga hukumat ahllarning ham 
ta’siri kattadir. Olimning axloqiy qarashlarini uning “ash-Shifo” asarlarining 
ko’pgina bo’limlarida ham uchratamiz. Bunda Ibn Sino insonda bo’ladigan 
g’azablanish,xavfning paydo bo’lishi, qo’rqoqlikning ma’nisi, uyalish va surbetlik 
xislatlarning qanday kelib chiqishi    haqida bosh qotiradi, kishidagi g’amxo’rlik 
va shafqat deganda nimani tushunish kerakligi, shu bilan birga,kishidagi xasad, 
o’ch olish, g’ayrlik va nafrat, mensimaslik kabi axloqiy illatlarga batafsil ta’rif 
beradi. 
Ibn Sino arzimagan kasallikka bardosh bera olmaslik, yengiltaklik, birovning 
3 Mantiqiylik tamoyilida esa, bugungi kundagi yosh avlodga ta’sir etuvchi baxt- saodat masalasining ahamiyati aqlning yuqori o’rinda ekanligi bilan belgilanib, tadqiq qilindi. Inson hayoti davomida baxt-saodat uchun intilib yashashi va unga erishishda duch keladigan muammolarni yechishi tizimlilik metodi sifatida talqin etildi. Ibn Sino haqiqiy axloqiy fazilatlarga va ideal jamoaga shu mavjud dunyoda erishish lozimligini, jamiyatda insonlar o’zaro yordam asosida yashashlari kerak deb ta’kidlaydi. Jamiyat kishilarning o’zaro kelishuvi asosida qabul qilinadigan adolatli qonunlar yordamida boshqarilishi lozimligini ta’kidlaydi. Jamiyat a’zolarining hammasi bu qonunga itoat etishlari, qonunni buzish va adolatsizlik jazolanishi, basharti podshoning o’zi adolatsizlikka yo’l qo’ysa, xalqning unga qarshi qo’zg’oloni to’g’ri va jamiyat tomonidan qo’llab-quvvatlanmog’i lozim. Ibn Sino o’zining “Axloq haqidagi risola”sida axloqiy xislatlardan or-nomus, sha’n, qadr-qimmat, qanoat, saxiylik, g’ayratlilik, sabr-toqat, halimlik, sirni saqlay bilishlik, ilm-ma’rifatli bo’lish, ochiqlik, vijdonlilik, do’stlik, sadoqatlilik, kamtarlik, saxiylik, adolatlilik kabi shaxs ma’naviyati kategoriyalariga ta’rif beradi. Ibn Sino o’zining bu asarida insonning umumiy fazilati haqida gapirib, kishilarda yuz beradigan yaxshi va yomon xulqlarning paydo bo’lish sabablari haqida to’xtaladi. Ibn Sino fikricha, yaxshi va yomon xulqlarning hammasi odatdan paydo bo’ladi, odamlarning yaxshi yoki yomon bo’lishiga hukumat ahllarning ham ta’siri kattadir. Olimning axloqiy qarashlarini uning “ash-Shifo” asarlarining ko’pgina bo’limlarida ham uchratamiz. Bunda Ibn Sino insonda bo’ladigan g’azablanish,xavfning paydo bo’lishi, qo’rqoqlikning ma’nisi, uyalish va surbetlik xislatlarning qanday kelib chiqishi haqida bosh qotiradi, kishidagi g’amxo’rlik va shafqat deganda nimani tushunish kerakligi, shu bilan birga,kishidagi xasad, o’ch olish, g’ayrlik va nafrat, mensimaslik kabi axloqiy illatlarga batafsil ta’rif beradi. Ibn Sino arzimagan kasallikka bardosh bera olmaslik, yengiltaklik, birovning
 
4 
mehnati evaziga topilganlarni o’zlashtirib olish, kekkayish kabi xislatlarni 
qoralaydi,ularni yomon odatlar qatoriga kiritadi. U kishidagi qiziqqonlik ham 
kishining or-nomusini yerga uradigan xatti-harakatlardandir deb hisoblaydi. Ibn 
Sino yozadi : “ Insonlarning doimiy tobe bo’lib yashashlari, boshqalar tomonidan 
o’z nafsini masxara qilishiga chidash, jabr-zulmga toqat qilish, yetishmovchilik 
kabilar kishini keyinchalik qiziqqon bo’lishiga sabab bo’ladi”. 
Abu Ali Ibn Sino asarlarida kamolotga erishishning birinchi mezoni-ma’rifatni 
egallashga da’vat etadi. Chunki ilm-fan insonga xizmat qilib, tabiat qonunlarini 
ochib avlodlarga 
etkazishi 
kerak. 
Bu 
maqsadga 
etishish 
uchun 
inson 
qiyinchiliklardan qo’rqmasligi zarur, deydi u: 
Bilimsiz kishilar johil bo’ladi, ular haqiqatni bila olmaydilar, deb ularni etuk 
bo’lmagan kishilar qatoriga qo’shadi. Bunday kishilardan ilmiy fikrlarni sir tutish 
kerakligini ta’kidlaydi. 
Ibn Sino , insonning yaxshi axloqiy fazilatlariga kishilarning yomon xulq va 
xatti-harakatlarini qarama-qarshi qo’yadi. U , inson qochishi kerak bo’lgan 
nuqsonlarga aldash, nafrat, zaiflik,rashk, adovat, o’ch olish, sergaplik, so’kinish, 
bo’xton, bema’nilik, irodasizlik va boshqa yomon xislatlarni kiritadi. Eng katta 
nuqson deb, kishining yuksak fazilati hisoblangan, ilmga qarama-qarshi turgan 
johillikni tushunadi. Uningcha, yanglishish – fikr ravshanligiga, ahmoqlik– 
ziyraklikka, nafrat–sevgiga, takabburlik va shafqatsizlik – adolatga qarshi turadi. 
Axloq normalarini kasb etishda odat kata rol o’ynaydi, “ Yomon xulq kabi, yaxshi 
xulq ham odat tufayli erishiladi. Ibn Sino o’zini nazoratga olish maqsadida shunday 
deydi: - “Men   tafakkur qilib, o’zimga zarur bo’lgan nasalarni o’qishga kirishdim; 
bu yo’lda aqlni ishga solib, o’zimni ko’p yomon kirdikorlardan saqlashga ulgura 
oldim; yomonliklardan chetlashishga olib boradigan har xil xususiyatlarimni bilib 
oldim. Qaysi fe’l-atvorim menga do’stu, qaysinisi dushman ekanini, qaysilarini 
meni to’gri yo’lga-yu, qaysilari egri yo’lga boshlashini angladim. Xullas, men 
o’zimni o’zim yaxshilab sinchiklab o’rgandim, kimligimni tushundim va shundan 
4 mehnati evaziga topilganlarni o’zlashtirib olish, kekkayish kabi xislatlarni qoralaydi,ularni yomon odatlar qatoriga kiritadi. U kishidagi qiziqqonlik ham kishining or-nomusini yerga uradigan xatti-harakatlardandir deb hisoblaydi. Ibn Sino yozadi : “ Insonlarning doimiy tobe bo’lib yashashlari, boshqalar tomonidan o’z nafsini masxara qilishiga chidash, jabr-zulmga toqat qilish, yetishmovchilik kabilar kishini keyinchalik qiziqqon bo’lishiga sabab bo’ladi”. Abu Ali Ibn Sino asarlarida kamolotga erishishning birinchi mezoni-ma’rifatni egallashga da’vat etadi. Chunki ilm-fan insonga xizmat qilib, tabiat qonunlarini ochib avlodlarga etkazishi kerak. Bu maqsadga etishish uchun inson qiyinchiliklardan qo’rqmasligi zarur, deydi u: Bilimsiz kishilar johil bo’ladi, ular haqiqatni bila olmaydilar, deb ularni etuk bo’lmagan kishilar qatoriga qo’shadi. Bunday kishilardan ilmiy fikrlarni sir tutish kerakligini ta’kidlaydi. Ibn Sino , insonning yaxshi axloqiy fazilatlariga kishilarning yomon xulq va xatti-harakatlarini qarama-qarshi qo’yadi. U , inson qochishi kerak bo’lgan nuqsonlarga aldash, nafrat, zaiflik,rashk, adovat, o’ch olish, sergaplik, so’kinish, bo’xton, bema’nilik, irodasizlik va boshqa yomon xislatlarni kiritadi. Eng katta nuqson deb, kishining yuksak fazilati hisoblangan, ilmga qarama-qarshi turgan johillikni tushunadi. Uningcha, yanglishish – fikr ravshanligiga, ahmoqlik– ziyraklikka, nafrat–sevgiga, takabburlik va shafqatsizlik – adolatga qarshi turadi. Axloq normalarini kasb etishda odat kata rol o’ynaydi, “ Yomon xulq kabi, yaxshi xulq ham odat tufayli erishiladi. Ibn Sino o’zini nazoratga olish maqsadida shunday deydi: - “Men tafakkur qilib, o’zimga zarur bo’lgan nasalarni o’qishga kirishdim; bu yo’lda aqlni ishga solib, o’zimni ko’p yomon kirdikorlardan saqlashga ulgura oldim; yomonliklardan chetlashishga olib boradigan har xil xususiyatlarimni bilib oldim. Qaysi fe’l-atvorim menga do’stu, qaysinisi dushman ekanini, qaysilarini meni to’gri yo’lga-yu, qaysilari egri yo’lga boshlashini angladim. Xullas, men o’zimni o’zim yaxshilab sinchiklab o’rgandim, kimligimni tushundim va shundan
 
5 
keyin bilib ishimni qilgan edim, kata-katta yutuqlarga erishdim”. O’z qissalarida 
Ibn 
Sino 
mardlikni 
targ’ib 
qilib, 
munofiqlik, 
sergaplik, 
yolg’onchilik, 
ishyoqmaslikni, riyokorlarning ikkiyuzlamachiliklarini fosh etadi. Ibn Sino 
kishilarni ilm-fanni o’rganishga, kasb-hunar egallashga da’vat etadi. Demak, Ibn 
Sino asarlari O’rta Osiyo xalqlari pedagogik qarashlari, o’rta asrlardagi ilm-fan 
tarixini o’rganishda ham eng muhim sarchashmalardan bo’lib hisoblanadi. 
       Ibn Sinoning ta’lim-tarbiyaga oid fikr mulohazalari uning bizgacha yetib 
kelgan juda ko’p asarlari orasida tarqoq holda saqlanib qolgan. Agar qadimgi yunon 
faylasuflari Platon va Arastular o‘sib kelayotgan avlod ta’lim-tarbiyasini davlat 
zimmasiga yuklagan, tarbiya jarayonidagi barcha zarur ishlarni davlat majburiyatiga 
ag’darib qo’ygan va bola tarbiyasi bilan shug’ullanish jamiyat va davlat manfaatlari 
uchun zarur va foydaliroq, deb ta’kidlab, bu tarzdagi qarashlari bilan tarbiyani ota- ona 
gardanidan soqit qilgan bo’lsalar, Ibn Sino bu vazifa birinchi galda oilaga taalluqli 
ekanini asoslab berishga urinadi. U jahon pedagogikasi tarixida birinchilardan bo‘lib 
farzand tarbiyasida oqila ayol kishining salohiyatini ko‘tarish zarur ekaniga alohida 
e’tibor qaratgan edi. Navoiy falsafasining, uning inson haqidagi fikrlarini, estetik 
gʻoyalarini, borliq haqidagi fikrlarini anglash bugungi kunning muhim vazifalaridan 
biridir. Navoiyning mutlaq borliq mavjudligini tan olib, uni zamon va makon nuqtai 
nazaridan cheksiz deb izohlaydi. Borliqni avvali va oxiri yoʻq, deb hisoblaydi. 
“Hayrat ul-abror” asarida Navoiy mutlaq borliqqa shunday taʼrif beradi: 
Ey senga mabdada abaddek azal, 
Zot-i qadimning abadiy, lam yazal. 
Ne boʻlub avvalda bidoyat senga, 
Ne kelib ohirda nihoyat senga  
Ushbu asarda Navoiy azal va abadning nisbiyligini haqida mantiqiy xulosa 
chiqaradi. Makonning toʻliqlik va boʻshliqdan iborat, deb hisoblaydi. Mutlaq borliq 
esa ikki qismni ichiga oladi: “Ne anga zamonu makon ihtimoli, ne zamonu makon 
andin xoli. Ne xalo aning yeridur, ne malo, ammo ham xalo-vu ham malo andin toʻla”  
5 keyin bilib ishimni qilgan edim, kata-katta yutuqlarga erishdim”. O’z qissalarida Ibn Sino mardlikni targ’ib qilib, munofiqlik, sergaplik, yolg’onchilik, ishyoqmaslikni, riyokorlarning ikkiyuzlamachiliklarini fosh etadi. Ibn Sino kishilarni ilm-fanni o’rganishga, kasb-hunar egallashga da’vat etadi. Demak, Ibn Sino asarlari O’rta Osiyo xalqlari pedagogik qarashlari, o’rta asrlardagi ilm-fan tarixini o’rganishda ham eng muhim sarchashmalardan bo’lib hisoblanadi. Ibn Sinoning ta’lim-tarbiyaga oid fikr mulohazalari uning bizgacha yetib kelgan juda ko’p asarlari orasida tarqoq holda saqlanib qolgan. Agar qadimgi yunon faylasuflari Platon va Arastular o‘sib kelayotgan avlod ta’lim-tarbiyasini davlat zimmasiga yuklagan, tarbiya jarayonidagi barcha zarur ishlarni davlat majburiyatiga ag’darib qo’ygan va bola tarbiyasi bilan shug’ullanish jamiyat va davlat manfaatlari uchun zarur va foydaliroq, deb ta’kidlab, bu tarzdagi qarashlari bilan tarbiyani ota- ona gardanidan soqit qilgan bo’lsalar, Ibn Sino bu vazifa birinchi galda oilaga taalluqli ekanini asoslab berishga urinadi. U jahon pedagogikasi tarixida birinchilardan bo‘lib farzand tarbiyasida oqila ayol kishining salohiyatini ko‘tarish zarur ekaniga alohida e’tibor qaratgan edi. Navoiy falsafasining, uning inson haqidagi fikrlarini, estetik gʻoyalarini, borliq haqidagi fikrlarini anglash bugungi kunning muhim vazifalaridan biridir. Navoiyning mutlaq borliq mavjudligini tan olib, uni zamon va makon nuqtai nazaridan cheksiz deb izohlaydi. Borliqni avvali va oxiri yoʻq, deb hisoblaydi. “Hayrat ul-abror” asarida Navoiy mutlaq borliqqa shunday taʼrif beradi: Ey senga mabdada abaddek azal, Zot-i qadimning abadiy, lam yazal. Ne boʻlub avvalda bidoyat senga, Ne kelib ohirda nihoyat senga Ushbu asarda Navoiy azal va abadning nisbiyligini haqida mantiqiy xulosa chiqaradi. Makonning toʻliqlik va boʻshliqdan iborat, deb hisoblaydi. Mutlaq borliq esa ikki qismni ichiga oladi: “Ne anga zamonu makon ihtimoli, ne zamonu makon andin xoli. Ne xalo aning yeridur, ne malo, ammo ham xalo-vu ham malo andin toʻla”
 
6 
Mutlaq borliqning asosiy xususiyatlaridan birini Navoiy nuqtai nazaridan 
zotning vojibligini, yaʼni obyektivlik gʻoyasini ilgari suradi. Bu borliq insonga taʼsiri 
boʻlmaydi, u bor boʻlgan va bor boʻladi. Nisbiy borliqni esa olim borliqqa qaram deb 
koʻradi. Mutlaq borliq taʼsirida nisbiy borliq bor boʻladi, yoki, aksincha yoʻq boʻlishi 
mumkin. Lekin nisbiy borliq mutlaq borliqqa hech qanday taʼsir oʻtkazolmaydi: 
Arzu falak yoʻqidinu boridin, 
Barchaning ixfosiyu izhoridin. 
Ne azamat ichra anga sud oʻlub, 
Ne jabarutiga ziyon bud oʻlub  
Mutlaq borliq yagonadir, va ushbu mutlaq borliq haqida Navoiy shunday deydi: 
Hamd angakim, vojibgʻi bi-z-zot erur, 
Homid aning zotiga zarrot erur. 
Vahdat-i zotiga quyoshdek tanuq, 
Zarradin afzun-u quyoshdin yoruq 
Navoiyning qarashlarida borliqning paydo boʻlishi mutlaq borliq harakati bilan 
bogʻliq deb koʻrsatilgan: 
Chu bir junbish etti ayon bahr-i zot, 
Padid oʻldi amvojidin koinot  
Dunyoda hech qaysi narsa oʻzidan oʻzi paydo boʻlmaydi va yoʻq boʻlmaydi. 
Koinotda qancha cheksiz boʻlsa ham, unda boʻshliq boʻlmaydi. Koinotda barcha narsa 
bir biriga bogʻliqdir, har biri biriga vosita: 
Qatragacha qulzum-i zaxxordin, 
Zarragacha shamsa-yi zarkordin. 
Oni munga, muni anga band etib, 
Bir-biriga barchani payvand etib. 
Vositalar boʻldi ayon toʻ-batoʻ, 
Bir-biriga bogʻlanibon moʻ-bamoʻ  
6 Mutlaq borliqning asosiy xususiyatlaridan birini Navoiy nuqtai nazaridan zotning vojibligini, yaʼni obyektivlik gʻoyasini ilgari suradi. Bu borliq insonga taʼsiri boʻlmaydi, u bor boʻlgan va bor boʻladi. Nisbiy borliqni esa olim borliqqa qaram deb koʻradi. Mutlaq borliq taʼsirida nisbiy borliq bor boʻladi, yoki, aksincha yoʻq boʻlishi mumkin. Lekin nisbiy borliq mutlaq borliqqa hech qanday taʼsir oʻtkazolmaydi: Arzu falak yoʻqidinu boridin, Barchaning ixfosiyu izhoridin. Ne azamat ichra anga sud oʻlub, Ne jabarutiga ziyon bud oʻlub Mutlaq borliq yagonadir, va ushbu mutlaq borliq haqida Navoiy shunday deydi: Hamd angakim, vojibgʻi bi-z-zot erur, Homid aning zotiga zarrot erur. Vahdat-i zotiga quyoshdek tanuq, Zarradin afzun-u quyoshdin yoruq Navoiyning qarashlarida borliqning paydo boʻlishi mutlaq borliq harakati bilan bogʻliq deb koʻrsatilgan: Chu bir junbish etti ayon bahr-i zot, Padid oʻldi amvojidin koinot Dunyoda hech qaysi narsa oʻzidan oʻzi paydo boʻlmaydi va yoʻq boʻlmaydi. Koinotda qancha cheksiz boʻlsa ham, unda boʻshliq boʻlmaydi. Koinotda barcha narsa bir biriga bogʻliqdir, har biri biriga vosita: Qatragacha qulzum-i zaxxordin, Zarragacha shamsa-yi zarkordin. Oni munga, muni anga band etib, Bir-biriga barchani payvand etib. Vositalar boʻldi ayon toʻ-batoʻ, Bir-biriga bogʻlanibon moʻ-bamoʻ
 
7 
Koinotdagi bor narsalar  turli-tuman narsalardan iboratdir. Mavjudotlar  esa 
zamon va makon bilan cheklanib qoʻyilgan. Koinotdagi bor narsalar avvali va oxiri 
mavjud. Hamma narsa bor boʻladi va belgilangan vaqtdan keyin yoʻq boʻladi. Lekin 
borning yoʻq boʻlishi nisbiydir. Navoiy “Hayrot ul-abror” asarida koinotning vujudga 
kelishini shunday koʻrsatib beradi: 
Andaki bor erdi nihon bu jahon, 
Balki nihondagi jahondek nihon, 
Ne sochibon kun yuzi barg-i suman, 
Ne kechaning turrasi mushk-i Xoʻtan, 
Ne ochibon koʻkda shafaq lolalar, 
Ne yogib anjumdin anga jolalar  
Koinotning eng oliy mavjudoti sifatida Alisher Navoiy insonni ifoda etadi. Inson 
mutlaq borliqning ijodi natijasida paydo boʻlib, unda mutlaq borliq oʻz ifodasini 
topadi. Faqatgina inson soʻzlash, fikrlash, mutlaq borliqni anglash qobiliyatiga ega 
boʻlib, koʻnglida haqiqat xazinasi mujassam etgan: 
Ganjing aro naqd farovon edi, 
Lek baridin gʻaraz inson edi. 
Turfa qalomingga dagi komil ul, 
Sirr-i nihoningga dagʻi homil ul. 
Koʻngliga qilding chu aqin ganji qism, 
Jismini ul ganjga qilding tilism 
 Navoiy insonning oʻz maʼnaviy va ruhiy tabiati bilan boshqa mavjudotlardan 
ajralishi, har bir insonning insoniylik darajasi uning maʼnaviy yuksalish darajasi bilan 
belgilaydi. Kishining qiymati uning odamiyligi bilan belgilanadi. Uning odamiyligi 
esa mol-dunyosi koʻpligi yoki martabasi balandligi bilan emas, balki ushbu molu 
dunyosini xalq xizmatiga sarflashi bilan belgilanishi afzalroqdir. Boylik orttirish, 
ushbu yoʻlda insonlarga jabr qilish, mansabga intilish, va ushbu yoʻlda kishilarga 
zulm oʻtkazish bilan ovora boʻlgan insonlardan koʻra, shoir oddiy va kambagʻal bir 
7 Koinotdagi bor narsalar turli-tuman narsalardan iboratdir. Mavjudotlar esa zamon va makon bilan cheklanib qoʻyilgan. Koinotdagi bor narsalar avvali va oxiri mavjud. Hamma narsa bor boʻladi va belgilangan vaqtdan keyin yoʻq boʻladi. Lekin borning yoʻq boʻlishi nisbiydir. Navoiy “Hayrot ul-abror” asarida koinotning vujudga kelishini shunday koʻrsatib beradi: Andaki bor erdi nihon bu jahon, Balki nihondagi jahondek nihon, Ne sochibon kun yuzi barg-i suman, Ne kechaning turrasi mushk-i Xoʻtan, Ne ochibon koʻkda shafaq lolalar, Ne yogib anjumdin anga jolalar Koinotning eng oliy mavjudoti sifatida Alisher Navoiy insonni ifoda etadi. Inson mutlaq borliqning ijodi natijasida paydo boʻlib, unda mutlaq borliq oʻz ifodasini topadi. Faqatgina inson soʻzlash, fikrlash, mutlaq borliqni anglash qobiliyatiga ega boʻlib, koʻnglida haqiqat xazinasi mujassam etgan: Ganjing aro naqd farovon edi, Lek baridin gʻaraz inson edi. Turfa qalomingga dagi komil ul, Sirr-i nihoningga dagʻi homil ul. Koʻngliga qilding chu aqin ganji qism, Jismini ul ganjga qilding tilism Navoiy insonning oʻz maʼnaviy va ruhiy tabiati bilan boshqa mavjudotlardan ajralishi, har bir insonning insoniylik darajasi uning maʼnaviy yuksalish darajasi bilan belgilaydi. Kishining qiymati uning odamiyligi bilan belgilanadi. Uning odamiyligi esa mol-dunyosi koʻpligi yoki martabasi balandligi bilan emas, balki ushbu molu dunyosini xalq xizmatiga sarflashi bilan belgilanishi afzalroqdir. Boylik orttirish, ushbu yoʻlda insonlarga jabr qilish, mansabga intilish, va ushbu yoʻlda kishilarga zulm oʻtkazish bilan ovora boʻlgan insonlardan koʻra, shoir oddiy va kambagʻal bir
 
8 
komilni yoki dehqonni ming karra afzal koʻradi. Chunki birinchisi borliq qonunlardan 
bexabar va qimmatbaho insoniylikni oʻtkinchi molu dunyoga almashtirib, hayotini 
maqsadsiz oʻtkazadi. Ikkinchi inson esa oʻz mehnati bilan oʻziga va jamiyatga bebaho 
naf qiladi. Hodisalarga toʻgʻri koʻz bilan qaragan insonlarni Navoiy “maʼno ahli” deb 
biladi, yuzaki qarashlarga ega odamlarni esa “suvrat ahli” deb ataydi. 
Shoir inson  mohiyatini uning ijtimoiy faoliyatida – jamiyatga foydali kasb bilan 
shugʻullanishi, xalqqa manfaati tegishi, odamlarning ogʻirini yengil qilishida, deb 
biladi. Uning xalq gʻamini oʻz gʻami deb bilmaydigan odamni odam qatoriga 
qoʻshmasligi bejiz emas: 
Odamiy ersang, demagil odami 
Onikim, yoʻq halq gʻamidin gʻami  
Alisher Navoiy nafsoniyatiga berilib ketgan insonlarni tanqid ostiga oladi. 
Bunday dardga chalingan insonlarni birovning tushgan kulfatga parvo qilmaydi, 
birovga yaxshilikni ravo koʻrmaydi, har doim yolgʻiz oʻzi haqida qaygʻuradi. Bunday 
odamlar “barchaga oʻzgadan oʻzi azizroq va oʻzgalar soʻzidan oʻz soʻzi azizroq” deb 
taqiqlaydi. Navoiy odamlarni yomon xislatlardan holi koʻrishni xohlaydi. 
“Mahbub ul-qulub” asarida Alisher Navoiy odam va odamiylik haqida, chin 
insoniy fazilatlar toʻgʻrisida asrlar mobaynida xalq tajribasi va bilimi haqida yigʻilgan 
fikrlarni bayon etadi. Ushbu asarda shoir oʻzining ijtimoiy gʻoyalarini ilgari suradi, 
chuqurlashtiradi, yangi dalillar bilan isbotlaydi. 
Navoiy inson maʼnaviy dunyosini boyitish uchun, eng avvalo, oʻzini anglashi 
zarur deb hisoblaydi. Ushbu yoʻlda quyidagi amallarga boʻysinishi lozim: birinchidan, 
nafsiy quvvatlarni maʼnaviy quvvatlarga boʻysindirishi; ikkinchidan, ilm olishi va 
hunar egallashi; uchinchidan, ilm, hunar, mol-dunyosini ezgulikka yoʻnaltirishi; 
toʻrtinchidan, koʻnglini insondagi goʻzallik bilan boy ettirishi. 
  Navoiy oʻz davrining mashhur davlat arbobi boʻlishi bilan bir vaqtda u buyuk 
mutafakkir ham edi. Shoir siyosat, davlat qonunlariga oid maxsus asarlar yozib, 
8 komilni yoki dehqonni ming karra afzal koʻradi. Chunki birinchisi borliq qonunlardan bexabar va qimmatbaho insoniylikni oʻtkinchi molu dunyoga almashtirib, hayotini maqsadsiz oʻtkazadi. Ikkinchi inson esa oʻz mehnati bilan oʻziga va jamiyatga bebaho naf qiladi. Hodisalarga toʻgʻri koʻz bilan qaragan insonlarni Navoiy “maʼno ahli” deb biladi, yuzaki qarashlarga ega odamlarni esa “suvrat ahli” deb ataydi. Shoir inson mohiyatini uning ijtimoiy faoliyatida – jamiyatga foydali kasb bilan shugʻullanishi, xalqqa manfaati tegishi, odamlarning ogʻirini yengil qilishida, deb biladi. Uning xalq gʻamini oʻz gʻami deb bilmaydigan odamni odam qatoriga qoʻshmasligi bejiz emas: Odamiy ersang, demagil odami Onikim, yoʻq halq gʻamidin gʻami Alisher Navoiy nafsoniyatiga berilib ketgan insonlarni tanqid ostiga oladi. Bunday dardga chalingan insonlarni birovning tushgan kulfatga parvo qilmaydi, birovga yaxshilikni ravo koʻrmaydi, har doim yolgʻiz oʻzi haqida qaygʻuradi. Bunday odamlar “barchaga oʻzgadan oʻzi azizroq va oʻzgalar soʻzidan oʻz soʻzi azizroq” deb taqiqlaydi. Navoiy odamlarni yomon xislatlardan holi koʻrishni xohlaydi. “Mahbub ul-qulub” asarida Alisher Navoiy odam va odamiylik haqida, chin insoniy fazilatlar toʻgʻrisida asrlar mobaynida xalq tajribasi va bilimi haqida yigʻilgan fikrlarni bayon etadi. Ushbu asarda shoir oʻzining ijtimoiy gʻoyalarini ilgari suradi, chuqurlashtiradi, yangi dalillar bilan isbotlaydi. Navoiy inson maʼnaviy dunyosini boyitish uchun, eng avvalo, oʻzini anglashi zarur deb hisoblaydi. Ushbu yoʻlda quyidagi amallarga boʻysinishi lozim: birinchidan, nafsiy quvvatlarni maʼnaviy quvvatlarga boʻysindirishi; ikkinchidan, ilm olishi va hunar egallashi; uchinchidan, ilm, hunar, mol-dunyosini ezgulikka yoʻnaltirishi; toʻrtinchidan, koʻnglini insondagi goʻzallik bilan boy ettirishi. Navoiy oʻz davrining mashhur davlat arbobi boʻlishi bilan bir vaqtda u buyuk mutafakkir ham edi. Shoir siyosat, davlat qonunlariga oid maxsus asarlar yozib,