AMIR TEMUR PAND NASIHATLARIDA MA’NAVIY AXLOQIY TARBIYA MASALALARINI ILGARI SURILISHI PEDAGOGIK MUAMMO SIFATIDA
Yuklangan vaqt
2024-03-15
Yuklab olishlar soni
8
Sahifalar soni
31
Faytl hajmi
93,0 KB
“Tarbiyaviy ishlar metodikasi” fanidan
KURS ISHI
AMIR TEMUR PAND NASIHATLARIDA MA’NAVIY AXLOQIY
TARBIYA MASALALARINI ILGARI SURILISHI PEDAGOGIK
MUAMMO SIFATIDA
Topshirdi: ____________________________
Qabul qildi: ____________________________
- 1 -
MUNDARIJA
Kirish………………………………………………………………………………..3
I BOB. AMIR TEMUR PAND NASIHATLARIDA MA’NAVIY AXLOQIY
TARBIYA MASALALARINI ILGARI SURILISHI PEDAGOGIK MUAMMO
SIFATIDA
1.1. Ma’naviy barkamol inson tarbiyalashning maqsad va vazifalari.……………...6
l.2. Amir Temur shaxsi, temuriylar davri ibrat maktabi sifatida……….……….….12
II BOB. AMIR TEMUR TUZUKLARIDAGI O‘GITLARDAN TARBIYA
JARAYONIDA FOYDALANISH
2.l . Amir Temurning pand-nasihatlaridagi ma’naviy- axloqiy tarbiyaning
mazmuni…………………………………………………………….……………...16
2.2. Amir Temur tuzuklaridan foydalanishda o‘qituvchi maxorati masalalari…….23
XULOSA………………………………………………….……………….……….28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI……….……………….……30
- 2 -
Kirish
Mavzuning dolzarbligi. Mamlakatimiz o‘z mustaqilligini qo‘lga kiritgandan
so‘ng “... mamlakatimizda huquqiy demokratik davlat, fuqarolik jamiyati barpo etish
yo‘lida avval boshdanoq asosiy ustuvor yo‘nalishlarga aylangan masalalar....” dan biri
barkamol shaxs kamoloti masalasi ekanligi ayon bo‘ldi. Jamiyatda barkamol
avlodning etishib chiqishi ta’lim-tarbiya ishidagi nechog‘lik izchillik va uyg‘unlikka
bog‘lig‘ligi ma’lum. Shu bois ham mamlakatimizda qabul qilingan “Ta’lim
to‘g‘risida”gi Qonun asosida ta’lim tizimida tub islohotlar amalga oshirilmoqda. Bu
islohotlarning mazmun mohiyati Milliy istiqlol g‘oyasining tamoyillarini amaliyotga
tatbiq etishdan iborat. Mamlakatimizda chuqur o‘zgarishlar, siyosiy va ijtimoiy-
ig‘tisodiy hayotning barcha tomonlarini izchil isloh etish va liberallashtirish,
jamiyatimizni demokratik yangilash va modernizatsiya qilish jarayonlari jadal
sur’atlar bilan rivojlanib bormog‘da. Bunda kuchli fuqarolik jamiyatini shakllantirish
yo‘lida belgilab olingan va izchil ravishda amalga oshirilayotgan ulkan vazifalar
mustahkam zamin yaratmoqda.
Milliy qoyaning asosiy negizi ajdodlarimiz yaratgan urf-odatlarda, ulug‘
allomalarimiz
qoldirgan
boy
va
bebaxo
merosga
borib
taqaladi.
Ibn Sino, al-Forobiy, al-Xorazmiy, al-Beruniy, Qozizoda Rumiy, Amir
Temur, Ulug‘bek, Ali Qushchi, Bobur, Alisher Navoiy kabi ulug‘ mutafakkirlar,
inson ma’naviy va tafakkur dunyosini boyitishda, insoniy ongni, madaniy- ma’rifiy
qarashlarinio‘zgarishda o‘z davrida va keyinchalik ham asosiy ro‘l o‘ynadilar.
Ular tomonidan inson kamolotiga doir beqiyos, ta’limotlar yaratildi. Ularning
axloq-odobiga doir ma’naviy qarashlari butun jahonga o‘rnak bo‘larli mano va
mazmun kasb etdi.
Men milliy merosimizga murojaat qilib, jahongashta sarkarda bobomiz Amir
Temurning tuzuklarida ilgari surilgan barkamol tarbiyasi borasida olib borgan
bildirgan fikr-mulohazalarini, tuzuklardagi g‘oyalardan foydalanish xususida
to‘xtalmoqchiman.
Sarkarda bobomiz Amir Temurning tuzuklarida ilgari surilgan barkamol
- 3 -
insonni tarbiyalash haqidagi axloqiy fikrlari bugungi kun yoshlar tarbiyasi uchun ham
muxim ekanligini hammamiz bilamiz. Ularning inson tarbiyasi haqidagi qarashlari
mustaqil
respublikamiz
kamolga
yetkazishda
muhimdir.
Shaxsni tarbiyalshda soxibqiron haqidagi rivoyatlardan boshlang‘ich ta’lim
jarayonidan boshlab o‘qshi, sinfdan tashqari o‘qish, odobnoma va turli tadbirlarda
foydalanish, ulardan foydalanishning yo‘l-yo‘riqlarini ishlab chiqish lozim.
Amir Temur bahodir, qo‘rqmas, jasur kishi sifatida gavdalanadi. Bugungi yosh
o‘quvchilarimiz
Amir
Temurning
qahramonliklari,
qilgan
jangu-jadallari,
qurdirgan obidalari, yaratgan bog‘lari zafarga to‘la yurishlari asosida, hamda
yaratgan tuzuklari asosida ta’lim-tarbiya berish zamonning muhim masalasidan
biridir.
Amir Temurning bolalarga yoshligidanoq bilim, ma’lumot va tarbiya
berishlikni ko‘rsatib, o‘g‘il-qizlarni yoshlikdan tarbiyachiga-muallimga berish
lozimligini aytadi. Shu bilan yoshlar ilk yoshidayoq fanlar va hunarlarni egallab
olmoqligi lozimligini ta’kidlaydi.
Kurs
ishini
obyekti:
Amir
Temurning
pand
nasihatlarida
axloqiy
tarbiya soxasida ilgari surilgan ta’limiy-tarbiyaviy g‘oyalardan foydalanib,
boshlang‘ich
sinf
o‘quvchilariga
ta’lim-tarbiya
jarayonini
tashkil
etish.
Kurs ishining predmeti: Amir Temurning pand nasixatlaridan axloqiy tarbiyada
foydalanib ta’lim-tarbiya berish mazmuni.
Kurs ishining maqsadi:
1.Kichik yoshdagi maktab o‘quvchilariga ta’lim-tarbiya berishda Temur tuzuklaridan
foydalanish imkoniyatlarini aniqlash,
2.Boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga Amir Temurning odob axloq to‘g‘risidagi
o‘gitlarini o‘rgatishning shakl va usullarini ishlab chiqish.
- 4 -
Kurs ishining vazifalari:
l. Amir Temurning xayotiy va ijodiy faoliyatini yoritish.
2. Amir Temurning tuzuklarida ilgari surilgan, ta’limiy-tarbiyaviy g‘oyalarni
yoritish.
3.
Tarbiyaviy
tadbirlar
jarayonida
tuzuklardan
foydalanish
shakllarini
asoslash.
4. Amir Temur tuzuklarida foydalanishda o‘qituvchining ijodiy maxoratini
yoritish
Kurs ishi: kirish, 2 ta bob , xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan
iborat.
- 5 -
I BOB. AMIR TEMUR PAND NASIHATLARIDA MA’NAVIY AXLOQIY
TARBIYA MASALALARINI ILGARI SURILISHI PEDAGOGIK
MUAMMO SIFATIDA
1.1. Ma’naviy barkamol inson tarbiyalashning maqsad va vazifalari.
Ma’naviyat
avlod-ajdodlarimiz,
ota-bobolarimizdan
bizlarga
qolgan
eng
katta,
bebaho
boylik,
bitmas-tuganmas
xazinalar
konidir.
Xalqimizning
ma’naviy poydevori juda qadimiy va mustahkamdir.
Bugungi
kunda
ma’naviyat
masalasi
ijtimoiy
hayotimizning
asosiy
masalalaridan biriga aylanib qoldi. Mustaqillikning dastlabki kunlaridanoq bu
masalaga katta va uzluksiz e’tibor berib kelinmoqda.1
Erksevar xalqimiz mustaqillik tufayli o‘z yeri, o‘z tili, o‘z diniga ega bo‘ldi;
milliy g‘ururi, izzat obro‘si tiklanib, endilikda qadriyatlarimiz, ma’naviy
merosimizdan baxramand bo‘lmokdamiz. Mustaqillik va ma’naviyat bir–biriga
g‘oyat bog‘liq tushunchalardir. Ma’naviyati buyuk xalqni qul qilish, abadiy istibdod
zulmi ostida saqlash mumkin emas. Bunday ma’naviyatning kamol topishi, qalblarga
singishi uchun Mustaqillikni mustahkamlash ham lozim bo‘ladi. Qudratli kelajagi
buyuk davlat, buyuk ijtimoiy–iqtisodiy islohotlar qudratli ma’naviyat zamirida
vujudga keladi. Har bir alohida shaxsning va butun millatning ma’naviy kamoloti
orqali demokratik huquqiy davlat barpo etiladi. Davlatimiz rahbari shu bois ham
ma’naviyat va ma’rifatga doimo katta e’tibor berib kelmoqda. Shu oqilona siyosat
tufayli xalqimiz o‘zligani tanib, o‘z shajarasini idrok etmoqda, tarix oldidagi
vazifasini anglab olmoqda
Inson ma’naviyatini yuksaltirmasdan turib, xalqimiz hayoti va turmushi
yuksalishida, hamda mamlakatimiz taraqqiyotida muvaffaqiyatlarga erishish qiyin.
Islohatlarning birinchi bosqichida milliy ma’naviyatni yuksaltirish yo‘lida
ko‘zlangan maqsad to‘la amalga oshirildi va ikkinchi bosqichda amalga oshirilishi
lozim bo‘lgan vazifalarga zamin hozirlandi. Ma’naviy, mafkuraviy parokandalik
1 Hasanboyeva O. Shomaribxodjaeva G. Tarbiyaviy ishlarni tashkil etish metodikasi. –T.: 2005
- 6 -
davriga barham berildi. Ijtimoiy hodisalar bilan birga milliy ma’naviyatimiz yuksala
bordi.Xalqning ma’naviyati va madaniyati, unish xaqiqiy tarixi va o‘ziga xosligi
qayta tiklanayotganligi jamiyatimizni yangilanish va taraqqiy ettirish yo‘lidan
muvaffaqiyatli olg‘a siljishida hal qiluvchi, ta’bir joiz bo‘lsa, belgilovchi ahamiyatga
egadir. Haqiqatan faqat ma’naviy erkin va ozod xalq teran va komil tafakkur tufayli
har sohada katta yutuqlarga erishishi mumkin. Boshqacha aytganda, faqat ma’naviy
sog‘lom,
kuchli
jamiyatgina
islohatlarga
tayyor
bo‘lishi
mumkin.
Ma’naviy tarbiya sohasida ko‘zbo‘yamachilikka yo‘l qo‘yish nihoyatda xatarli.
Ma’naviyat jamiyat hayotining shunday bir nozik, ahamiyatli sohasiki, bu borada
xo‘jako‘rsinga ish qilish iqtisodiy va siyosiy sohalarda kugilmagan turli inqirozlarni
keltirib chiqarishi mumkin. Ayniqsa, bu sohada o‘zi bo‘larchilik va lo‘ttibozlikka yo‘l
qo‘yib bo‘lmaydi. Kishilarda, xususan yoshlarda yangi ma’naviyatning shakllanishi
ancha murakkab va mashaqqatli jarayon xisoblanadi. Buni amalga oshirish uchun
keng ko‘lamli madaniy, tarixiy, ma’rifiy, tarbiyaviy ishlarii amalga oshirish kerak
bo‘ladi. Eski tuzum sharoitida tarkib topgan ma’naviy inqirozga barham berish,
yangicha tafakkurga ega bo‘lgan insonni shakllantirish murakkab, muayyan davrni
talab qiluvchi, asta–sekin amalga oshadigan jarayon bo‘lganligi sababli tarixning
burilish davrlarida jamiyat hayotida ma’naviy bo‘shliq holatlari ham yuzaga kelishi
tabiiydir.2
Bu bo‘shliq jamiyat uchun iqtisodiy, siyosiy inqirozga nisbatan ancha xatarliroq
kechadi.
Bunga
keyingi
vaqglarda
yuz
bergan
mudhish
voqealar yaqqol misol bo‘la oladi. Shu sababli tarixiy burilish davrlarida ob’ektiv
tarzda yuzaga keladigan bunday holatlarni chuqur anglab, ularga to‘g‘ri
munosabatda bo‘lish lozim. Mamlakatimiz rahbariyati buni to‘g‘ri anglab, bunday
holatlarning qalqib yuzaga chiqishining oldini faqat odamlarimiz, avvalambor
yoshlarimizning iymon–e’tiqodini mustahkamlash, irodasini baquvvat qilish, ularni
o‘z mistaqil fikriga ega bo‘lgan barkamol insonlar etib tarbiyalash orqaligina olish
mumkinligini, mustaqillik tafakkuri, ma’naviyatini shakllantirish, maqsad, vazifa,
2 Hasanboyeva O. Shomaribxodjaeva G. Tarbiyaviy ishlarni tashkil etish metodikasi. –T.: 2005
- 7 -
vositalari yo‘llarini izlab topish, hayotga joriy etish orqali hal etish mumkinligini
ta’kidlab kelmoqda. Zotan, yosh mustaqil mamlakatimizning kelajagi uchun
ma’naviyati yuksak, barkamol insonlar zarur.
Sharqona odob–axloq va umumbashariy g‘oyalarni ongiga singdirib olgan
kishi yuksak ma’naviyatli, ya’ni ma’naviy barkamol, komil inson hisoblanadi.
Ma’naviy barkamollik insonning dunyoqarashi, e’tiqodi, ruhiyati, xulq–atvor
normalari, axloq–odobi bilan bevosita aloqadorligi bilan ajralib turadi. Ma’naviy
barkamol kishilar xalq taqdiri va farovonligi, vatan taqdiri va uning ravnaqini
o‘ylaydilar. Ular mutelikda, qaramlikda yashashni istamaydilar. Sog‘lom deganda,
biz faqatgina jisman baquvvat farzandlarimizni emas, balki ma’naviy boy avlodni,
aqliy rivojlangan, axloqiy pok, ma’rifatli farzandlarni, avlodni tushunmog‘imiz
kerak. Bunday kishilar o‘zlarida xalqimizning eng ardoqli fazilatlari – iymon va insof,
mehr–oqibat, shafqat va rahmdillik, uyat va andisha, or– nomus, o‘zaro hurmat,
yuksak Vatanparvarlik, eliga va xalqiga sadoqat kabi qadriyatlarni va g‘oyalarni
mujassamlashtirgan bo‘lishlari lozim.
Erkin
fuqaro,
ozod shaxs,
barkamol
inson
haqida
gap
ketganda
quyidagi
to‘rt
jihatga
e’tiborni qaratish
kerak,
ya’ni
har
bir
fuqaro:
– o‘z haq–huququni taniydigan bo‘lsin, buning uchun kurashsin;
– o‘z kuchi va imkoniyatlariga tayanadigan bo‘lsin, imkoniyatlarini ishga solib,
samarasini ko‘rsin;
– atrofda sodir bo‘layotgan voqea–hodisalarga mustaqil munosabat bildira
olsin;
– shaxsiy manfaatini mamlakat va xalq manfaati bilan uyg‘un holda ko‘rib,
faoliyat yuritsin.
Bular barkamol inson fazilatlari haqidagi aniq va to‘liq ta’rifdir. Ma’naviy
barkamol inson shon–shuhrat, mansab, moddiy boylik ketidan quvmaydi, moddiy
qiyinchiliklarga duch kelganda qaddi bukilmaydi, ba’zan uyushtirilgan tuhmatu–
fitnalar uning ruxini tushira olmaydi. Demak, har qanday shum taqdir va qismat
- 8 -
pokiza, mard, ma’naviy barkamol inson ma’naviyatini buza olmaydi, balki
mustahkamlaydi, chiniqgiradi. Yuksak darajadagi ma’naviyatga ega inson –
fidoyilik, jasorat, mardlik, o‘z xalqini sevish, Vatanni qadrlash, ajdodlaridan
faxrlanish kabi olijanob fazilatlari bilan ajralib turadi. Insonning insonligi, birinchi
navbatda uning ma’naviy–axloqiy jihatdan barkamolligi, pokligi bilan belgilanadi.
Ma’naviy–axloqiy barkamollikning asosiy qirralariga yuqorida aytilganlardan
kelib chiqib, quyidagilarni kiritish mumkin: ota–onasi, farzandlari, qarindoshlari,
xullas butun oila a’zolari, qo‘ni–qo‘shnilari, mahalla–ko‘yi, qishloqdoshlari va butun
mamlakat xalq farovonligi haqida qayg‘urish; tevarak–atrofdagi insonlar unga kerak
bo‘lganligi singari, o‘zi ham ularga kerakli bo‘lishga intilishi; odob–axloqi, fe’l–
atvorini yoqimli qilishni insoniy burch deb hisoblash; ota–bobolardan, ajdodlardan
yodgor bo‘lib qolgan madaniy merosni qadrlash; milliy qadriyatlarni e’zozlash va
ularga
sodiq
bo‘lib
qolish;
vatanparvarlik,
xalqparvarlik,
insonparvarlik
tuyg‘ularining barqaror bo‘lishi; o‘zaro muomala–munosabatda o‘rnak bo‘lishga
moyillik, birovning og‘irini yengil qilishni odat qilish; umumxalq ma’qullagan
va hukumat tomonidan qonuniy qabul qilingan Konstitutsiyani hurmat qilish va
unga sadoqat namunalarini amalda ko‘rsatish; Vatanni himoya qilish, boshqacha
aytganda, harbiy–vatanparvarlik tuyg‘ulari bilan yashash; diyonat va adolat, mexr–
shafqat va ezgulikni himoya qilish; va’daga vafoli bo‘lish va boshqalar kiradi.
Ma’naviy barkamol inson fazilatlarining asosiy qirralari izohi kelgusi
ma’ruzalarimizda bayon qilinishini nazarda tutib, ushbu ma’ruza doirasida ular
haqida to‘xtashni lozim topmadik.
Ma’naviy–ma’rifiy barkamollikning qirralari va mezonlari qatoriga mustaqillik
tafakkuri va milliy iftixor ham kiradi. Mustaqillik tafakkurini har bir kishida, ayniqsa
Siz kabi talabalarda shakllantirish nihoyatda zarur. Toki, mustaqillik tafakkuri va
milliy iftixor, g‘urur bo‘lmas ekan, fidokorlik, vatanparvarlik, millatparvarlik kabi
xissiyotlar jo‘sh urmaydi.
Ma’naviy–ma’rifiy barkamollikning qirralaridan biri milliy iftixordir. Milliy
g‘urur bu milliy iftixordir. Milliy g‘urur o‘z xalqining bir necha ming yillar
- 9 -
davomida yaratib kelgan barcha moddiy va ma’naviy boyliklari, tarixiy merosi, urf–
odaglari, an’analari, odob–axloqi, turmush tarzi, yuksak ma’naviyati, barcha tarixiy
yutuqlari va saboklariga cheksiz hurmat va e’zoz bilan munosabatda bo‘lish, avaylab–
asrashdir.
O‘z xalqining tarixini, milliy qadriyatlarini, tilini, istiqbol manfaatlarini
bilmagan, qadrlamagan, milliy mansubligini unutgan, o‘z millatining istiqboli uchun
qayg‘urmaydigan, qurashmaydigan kishilarda milliy g‘urur ham, millat bilan
faxrlanish ham, millatparvarlik ham bo‘lmaydi. Bunday kishilarni ma’naviy
barkamol inson deya olmaymiz.
Shunday qilib, yuqorida ma’naviy barkamol inson, uning mohiyati va asosiy
qirralarining ba’zi jihatlari ustidagina fikr yuritdik. Uning qolgan ba’zi qirralari
navbatdagi savol va ma’ruzalar bayonida yoritib boriladi.
Komil, barkamol insonni tarbiyalash, voyaga etkazish haqida musulmon
SHarqi axloqi tarixida inson hayoti uchun dasturulamal, qo‘llanma vazifasini
o‘tagan ko‘p pandnomalar, xalq kitoblari mavjud bo‘lgan. Shulardan ba’zilarini
sanab o‘tamiz. Chunonchi, Kaykovusning «Qobusnoma», Sa’diyning «Guliston»,
«Bo‘ston», Amir Temurning «Temur tuzuklari», Abdurahmon Jomiyning
«Bahoriston», Alisher Navoiyning «Mahbubul–qulub», Xusayn Voiz Koshifiyning
«Axloqi muhsiniy» va boshqalarni ko‘rsatishimiz mumkin. Bu asarlarning
ko‘pchiligida odil shoh va adolat, halollik, soflik, poklik, to‘g‘rilik, rostgo‘ylik,
insonparvarlik, ma’rifatli bo‘lish kabi insonning sharqona fazilatlari berilgan.
Yuqoridagilarni hozirgi mustaqil hayotimiz, turmush tarzimiz, kishilarning,
ayniqsa, yoshlarning intilishlari bilan boglab komil inson chizgilariga quyidagi xislat
va fazilatlar kirishini umumiy tarzda bayon etishimiz mumkin:
Komil insonning umumiy xislatlari:
Komil insonning axloqiy fazilatlari:
Ishbilarmonlik xislatlari:
- 10 -
Zukkolik, idroklilik fazilatlari:
Sobitlik xislatlari:
Extiroslilik xislatlari
Mustaqillik ruhida yangicha fikrlaydigan fozil, komil inson, eng avvalo,
fuqarolik burchini a’lo darajada his etaditgan shaxs bo‘lishi darkor. Sodda qilib
aytganda, har qaysi komil inson, har birimiz: «Shu davlat, shu jamiyat menga nima
berdi?» deb emas, balki: «Men o‘zim Vatanimga, elu yurtimga nima berdim?» deb
o‘ylashimiz va har dam shu aqida bilan yashashimiz kerak.
- 11 -
l.2. Amir Temur shaxsi, temuriylar davri ibrat maktabi sifatida.
Davrga ta’sir etgan omillar yurtimiz tarixidagi zarhal harflar bilan bitilgan
ulkan xazinadir. Mamlakatimizning dunyoga mashhur bo‘lishida, insonlar
tarbiyasida bu davr o‘z rolini bajarmoqda va mustaqilligimizni mustahkamlashda,
xalqimizning milliy g‘ururini shakllantirishda xizmat qilmoqda. Har bir davrning
moddiy
va
ma’naviy
taraqqiyotga
ta’sir
etuvchi
o‘z
omillari
bo‘ladi. Temuriylar davri ma’naviyatining yuksalishiga ta’sir etgan omillar- IX-XII
asrlarda Markaziy Osiyoda ro‘y bergan o‘zgarishlar, buyuk Uyg‘onish davri (Sharq
Renessansi) kashfiyotlari, ilm-fan sohasidagi katta o‘zgarishlar, buyuk allomalar
Ibn Sino, Forobiy, Farg‘oniy, Beruniy, Buxoriy, Bahouddin Naqshband va
boshqalarning asarlari, keyingi asrlardagi voqealardir .
Mutaxassis olimlarning fikrlariga qaraganda, mashhur shayx Bahouddin
Naqshband tariqati Amir Temur davri mafkurasi asosini tashkil etgan va u yuksak
e’tibor topganligi tasodifiy emas eqi. «Diling Allohda, qo‘ling - mehnatda bo‘lsin»,-
degan
buyuk
hikmat
Amir
Temur
dunyoqarashiga
mos
edi.
Uzoq cho‘zilgan vayronagarchilik, mislsiz urushlar bu o‘lkada yagona va
qudratli davlat barpo etilishini hamda mamlakatda tinchlik va osoyishtalik
o‘rnatilishini tarixiy zaruratga aylantirgan edi.
Avvalo, shuni aytish joizki, Chig‘atoy avlodidan bo‘lgan Tarmashirinxon
(l326-l334) o‘ldirilgandan keyin Movarounnahrda beqarorlik kuchaydi. Lekin
chig‘atoiylarning birontasining ham kuchayib borayotgan feodal tarqoqlikka
barham berishga kuchi yetmadi. Chig‘atoy ulusi l0 ga yaqin mustaqil bekliklarga
bo‘linib ketdi. Masalan, Kesh viloyatida Hoji Barlos o‘zini hokim deb e’lon qildi.
Xo‘jand va unga qarashli yerlarda amir Boyazid Jaloir mustaqillik e’lon qildi.
Birbirlari bilan talonchilik urushlari boshlanib ketdi.
Mo‘g‘uliston xoni Tug‘luq Temurxon (l336—l405) bu parokandalikdan
foydalanib, l360-yil fevralida sanoqsiz lashkar bilan Movarounnahrga bostirib
- 12 -
kirdi. Sayram mo‘g‘ulga qarshilik ko‘rsatmay taslim bo‘ldi. Sirdaryoning o‘ng va
so‘l tomonlari ham shu zaylda egallandi.
O‘zini hokim, xon deb atagan boshliqlar ham qochib keta boshladi yoki
mo‘g‘ul qo‘shinlariga qo‘shildi. Lekin xalqqa qiyin bo‘ldi. Mo‘g‘ullar l369-yilgacha
Movarounnahrda xo‘jayinlik qilishdi. Urushlar, to‘qnashuvlar hammaning tinkasini
quritdi. Vatan ozodligi va mustaqilligi yo‘lida jonini tikkan yolg‘iz Amir Temur
bo‘ldi. U markazlashgan mustaqil davlatga asos soldi. Har qanday daylat o‘z
faoliyatida ma’lum ijtimoiy guruhning maqsad ya manfaatlarini himoya qiladi.
Masalan, quldorlik daylati qul egalarining, feodal davlati yirik yer-suv hamda mulk
egalarining manfaatini himoya qiladi va hokazo. Temuriylar davlati ham
mulkdorlar hukmron bo‘lgan daylat edi.
Amir Temur ko‘p yillar dayom etgan feodal tarqoqlik va urushlar oqibatida
vayron bo‘lgan xalq xo‘jaligini tiklash, shaharlarni qayta qurish ya mamlakatni
obod qilishda zo‘r tashabbus va jonbozlik ko‘rsatdi. Masalan, Samarqand va
Banokat shaharlari l2l8-l2l9-yillarda mo‘g‘ullar tarafidan tamoman vayron
etilgan edi. Buxoro, Nasaf (Qarshi) va boshqa shaharlar ham nochor ahvolga tushib
qolgan edi. Shaharlarni tiklamasdan, obod qilmasdan turib mamlakatda
hunarmandchilik va savdo-sotiqni rivojlantirib bo‘lmas edi.
Amir Temur hokimiyat tepasiga kelishi bilanoq shaharlarni tiklash va
obodonlashtirish ishiga astoydil kirishdi. Masalan, l37l -l372-yillarda poytaxt
Samarqandning buzilib ketgan hisori (qal’a) va uzunligi 70 chaqirim atrofida
bo‘lgan devorini tiklatdi. O‘shanda Shahriston (tashqi shahar) ya uning 6 darvozasi
(Shayxzoda, Ohanin, Feruza, So‘zangaron, Korizgoh, Chorsu), 4 qavatli ikki ulkan
saroy - Ko‘ksaroy va Bo‘stonsaroy bunyod etildi, shahar ko‘chalari ya bozorlari
obod qilindi.
Shohi Zindada O‘ljoy Turkon og‘o, Tug‘luq Tegin, Qutlug‘ Turkon og‘o,
Shirinbeka maqbaralari, xonaqoh va Chortoq qurildi. Temurning rag‘bati bilan
- 13 -
Samarqand Chorsusida Tim va shaharning u boshidan bu boshigacha kesib o‘tgan
shoh ko‘cha, Ruhobod maqbaralari ham qurildi.
Sohibqiron Amir Temur o‘z hayoti dayomida ko‘plab shaharlar, masjid-u
madrasalar,
maqbaralar,
xonaqohlar,
qal’a-qasrlar,
bog‘-rog‘lar,
sug‘orish
inshootlari, rayon yo‘llar, ko‘priklar barpo ettirdi. Ularning, ba’zilarini o‘g‘illari,
nabiralari, saroy malikalari, islom rahnamolari nomi bilan atashga da’vat etdi.
Biroq barpo etilgan inshootlarning birontasiga ham Amir Temur nomi berilmadi.
Bunga uning o‘zi xohish bildirmadi.
Amir Temur davrida Samarqand yangicha usulda qayta qurildi. Mo‘g‘ullar
hukmronligi davrida, ya’ni keyingi l40 yil davomida biron-bir katta bino
qurilmagan edi.
Amir Temur dunyo madaniyatiga, ma’naviyatiga beqiyos hissa qo‘shgan
buyuk shaxsdir. Amir Temur qurdirgan Bibixonim masjidi (l404), Oqsaroy qasri
(l380-l404), Dorus-saodat maqbarasi (l380) oliy imoratlardir.
Amir Temur davrida bog‘ yaratish ishlari beqiyos rivojlandi. Bog‘lar
xalqning urf-odatlari va mavjud sharoitdan kelib chiqib yaratilgan. Tadqiqotchi
O‘.Alimov ta’kidlashicha, Sohibqiron Samarqand atrofida l2 ta bog‘-saroy barpo
ettirgan. Bular Bog‘i Naqshijahon, Bog‘i Behisht, Bog‘i Shohrux, Bog‘i Dilkusho,
Bog‘i Shamol, Bog‘i Davlatobod, Bog‘i Bo‘ldi, Bog‘i Maydon, Bog‘i Baland, Bog‘i
Chinor, Bog‘i Jahonnamo, Bog‘i Navbog‘laridir. Bulardan tashqari mamlakatning
boshqa joylarida ham ko‘plab bog‘lar yaratilgan.
Amir
Temur
jismonan
baquvvatligi
va
yuksak
ma’naviyati
bilan
odamlardan ajralib turadigan, har qanday odamning ruhiga ta’sir o‘tkazadigan
hamda o‘ziga bo‘ysundiradigan buyuk shaxs edi. Angliyalik tadqiqotchi Xilda
Xukxemning fikricha, Amir Temur O‘rta Osiyo o‘tmish taraqqiyotida to‘plangan
siyosiy, iqtisodiy va madaniy merosni o‘zida mujassamlantirgan va bu madaniy
merosning davomchisi bo‘lgan shaxsdir.
- 14 -
Amir Temurning avlodlaridan ko‘pchiligi shunday obodonchilik ishlarini
davom ettirdilar. Mirzo Ulug‘bek qurdirgan madrasalar, Husayn Boyqaro davrida
Alisher Navoiy boshchiligidagi obodonchilik ishlari, Boburiylar davridagi noyob
qurilishlar bunga misol bo‘la oladi.
Amir Temur o‘z ulkan saltanatini Boshqaruvini ulus-ulus qilib idora qilgan.
Movarounnahrdan boshqa barcha o‘lka va mamlakatlarni u 4 ulusga bo‘lib, o‘g‘il,
nabiralariga taqsimlab bergan. Ulus hokimlari mustaqil hukmdorga o ‘xshardi.
Ularning o‘z devonlari, xazinasi va qo‘shini bo‘lgan. Lekin ular ulusning
muhim ishlarini otasi va markaziy hukumat bilan kengashib qilishardi. Ayni
mahalda Amir Temur ularning yonida o‘zining ishonchli odamlarini tutardi.
Ulus hokimlari xirojning bir qismini markaziy davlat xazinasiga jo‘natib
turishlari shart edi va zarur bo‘lib qolsa, otasi yoniga qo‘shin bilan borib, xizmat
qilishga majbur edi.
Amir Temur markaziy davlat tizimini ixcham va ishchan qilib tuzdi, bunda
songa emas, sifatga e’tibor berdi.
Amir Temur davlatda tartib bo‘lishi g‘oyalarini ilgari surganligini,
Movarounnahr aholisining farog‘ati uchun shunday bo‘lishi zarur ekanini va birbiriga
dushman bo‘lgan mayda hukmdorlar mavjudligi sharoitida bunga erishib
bo‘lmaydi, deb hisoblaganini ham Bartold ta’kidlab o‘tadi.
Amir Temur «serg‘ayrat quruvchi» bo‘lga- nini Bartold bir necha bor ta’kidlab
o‘tdi. U go‘zal bog‘lar bilan kurshalgan muhtasham binolar bunyod etdi, shahar va
qishloqlarni qayta tikladi, ariq va zo- vurlar qazdirdi va ularni tuzattirdi; rasmiy
tarixdagi (SHarafuddin Ali Yazdiy asaridagi) iboraga ko‘ra, u biron-bir ekin ekish
mumkin bo‘lgan erlarning bo‘sh yotishiga yo‘l qo‘ymas edi. Matnning ruhiga
qaraganda, bu o‘rinda Bartold ayni Movarounnahr erlarini nazarda tutgan bo‘lsa
kerak. Ammo boshqa bir o‘rinda Bartold «Temur o‘zi tug‘ilib o‘sgan
Movarounnahrdagina emas, Xurosonda ham, Mug‘on dashti va Kobul havzasi kabi
olis joylar- da ham ulkan sug‘orish inshootlari qurdirganini» ta’kidlab o‘tadi
(SHarafuddin Ali Yazdiy va G‘iyosiddin Alining asarlarida ham shu fikr
uchraydi
- 15 -
II BOB AMIR TEMUR TUZUKLARIDAGI O‘GITLARDAN MA’NAVIY
AXLOQIY TARBIYA JARAYONIDA FOYDALANISH .
2.l. Amir Temurning pand-nasixatlaridagi ma’naviy axloqiy tarbiyaning
mazmuni.
Amir Temurning otasi Tarag‘ay o‘ziga to‘q, badavlat kishi edi.
Temurning onasi Tegina Begim Buxorolik taniqli olim Ubaydulloxning g‘izi
bo‘lgan. Temur shaxsi masalasi uzoq yillar davomida man qilinganligi
natijasida nafaqat Temur tarixi, balki butun O‘rta Osiyoning XIV-XV
asrlaridagi tarixi, madaniyati, maorifi masalalari deyarli o‘rganilmay qoldi.
«Amir Temur nomi tariximiz soxifalaridan qora bo‘yoq bilan o‘chirilib,
unitishga maxkum etildi. Maqsad, xalqimizning yuragidan milliy ong, milliy
g‘urur tuyg‘usini uyg‘otish, uni qaramlikka, tobelikka ko‘ndirish edi. Lekin
O‘zbek xalki o‘z ajdodlarini, o‘z bahodirlarini unutmadi, hamisha yuragida
qalb to‘rida saqladi».
Mashxur muxarrixlar o‘z asarlarida Amir Temur ismiga Ko‘rag‘on,
Soxibg‘iron, Qutbiddin, Abulmansur kabi unvonlar g‘o‘shib, uni ezozlab,
ulug‘lab rivoyat va xotiralar bitganlar. («Ko‘ragon» so‘zi-xon kuyovi manosini
bildiradi, «Soxibg‘iron», «YUlduz burjlarining baxtli kelishi (g‘iron)da tug‘ilgan
farzand» demakdir. kutbiddin - zamona peshvosi, yo‘l ko‘rsatuvchi avliyo,
«Abulmansur» unvoni esa - zafarmand, g‘alaba qozonuvchi degan lug‘aviy
manolarni bildiradi).
Temur bilim olishni yetti yoshdan boshlaydi. U bolalik va o‘smirlik
yillari xakqida shunday deydi, «Men 9 yoshga to‘lganimda namoz o‘qiy
boshladim va madrasadagi barcha o‘quvchilardan ustun bo‘lib oldim. l3
yoshimda bolalar bilan o‘ynashga orlandim va vaktimni o‘z tenglarim xamda
o‘spirinlar bilan o‘tkazardim», deydi. U yana «Yetti yoshimdan yetmish
yoshimgacha va umr bo‘yi men kambag‘allarga exson qilar edim. Bir marta
kiygan kiyimimni ikkinchi qayta kiymas edim va uni yo‘qsillarga xadiya
- 16 -
qilardim.
Men
qudratga
erishganimda
bolalikdagi
yoru
do‘stlarimning
xammasini katta mansablarga ko‘tardim. Xar kuni qo‘y so‘yib va xar bir qo‘y
tanasini yettiga bo‘lib kambag‘allarga ulashdim. Payg‘ambar avlodlariga,
olimlar
va
keksalarga
nisbatan
buyuk
xurmat
xamda
extirom
bilan
munosabatda bo‘ldim, ularga nafag‘a tayinladim, bu mamlakatning badavlat
kishilari og‘a-inimdek, yetim-yesir va kambag‘allar esa bolalarimdek bo‘lib
qoldi. Xammaga yaxshilik qildim. Xar bir shaharda masjidlar, madrasalar
qurishni daryolar ustiga ko‘priklar qurishga buyurdim. Musulmonlarga diniy
masalalardan talim berib, shariat aqidalari va islom dini ilmlari: Tafsir xadis,
fikxdan dars bersinlar deb, xar bir shaxarga olimlar va mudarrislar tayin
qildim». Bundan ko‘rinadiki, Amir Temur odob-axloq, iymon etiqod, talim tarbiya
saxasida
mukammal
bilimga
ega
bo‘lgan
buyuk
siymolardandir.
Sohibqiron
Amir
Temurning
ibratli,
xayotiy
pand
nasihatlarining
kuchliligi, teranligi, tasiri, umuminsoniy qadriyatlari asosiga qurilganligi bilan
alohida axamiyat kasb etadi, Bu o‘gitlar xalqlarning bir maqsad sari
birlashtirgan, jipslashtirgan, sexrli tarbiyaviy kuchga ega bo‘lgan durdona
pedagogikadir. Bu pedagogika buyuk Sohibqironning davlatni boshg‘arish va uni
idora qilish, g‘olibona xarbiy yurishlar qilish, mamlakatda osoyishtalik
o‘rnatish, fan va madaniyatni rivojlantirish, xalqlar o‘rtasida do‘stlik, mexrshavqat,
odamiylik
va
axloq
-odobni
tarbiyalash
kabi
muammolarni
xal
qilishga bag‘ishlangandir.
Amir Temur zamonasida o‘gil bolalar uchun diniy bilim beradigan
maktablar ko‘p bo‘lib, masjidlarda va xususiy uylarda o‘qimishli kishilar,
domlaimomlar tomonidan ochilgan.
Maktablarda
arab
alifbosida
savod
chiqarilgan
«Xaftiyak»
kitobi
o‘qitilgan.
«Xaftiyak»da
ko‘proq
diniy
marasimlarda
o‘qiladigan
so‘zlar
berilgan. Uni o‘rganishga 2-3 yil vaqt ketgan. «Xaftiyak»dan so‘ng «CHor
kitob», So‘fiy Ollayorning xikmatlari o‘qitilgan. Maktab muayyan uquv
- 17 -
dasturiga ega bo‘lmagan. O‘quvchilar yakka tartibda o‘qitilgan. Maktabga
qabul qilishning aniq vaqti xam bo‘lmagan.
Temur va temuriylar davrida Movaraunnaxrda ibtidoiy diniy maktablardan
tashqari, shaxzodalar, xonzodalar, bekzodalar va yirik amaldorlarning 26
bolalari uchun saroylar va xonadonlarda aloxida savod maktablari xam tashkil
etilgan. Bunday maktablar podsho xonadoni uchun maxsus qissaxon deyilar
edi.
Shaxzodalar va malikalar Temurning boy kutubxonasida mutolaa
qilishgan.
U
kutubxonalarda
barcha
fanlarga
oid
kitoblar
bo‘lgan.
Amir
Temur
davrida
madrasalar
oliy
o‘quv
yurti
vazifasini
o‘tagan.
Ular diniy va keyinchalik dunyoviy bilimlar o‘chog‘i bo‘lgan. Ko‘plab
madrasalar qurilgan.
Tarixchi Sharofiddin Ali Yazdiyning «Zafarnoma» asarida yozilishicha
Amir Temurning o‘ziga xos xususiyatlaridan biri davlat va mamlakat
fukarosining g‘amxo‘ri bo‘lganligidir. Uning qoidasi «Rosti-durusti» edi.
Amir
Temur
o‘qit
nasixatlarida
axloqqa
oid
gaplar
juda
ko‘pdir.
l.
Adolat
va
adolatsizlik
xaqida:
«Xar
mamlakatda
adolat
eshigini
ochdim, zulmu-sitam yo‘lini to‘sdim. qaysi mamlakatni zabt etgan yoki
qo‘shib olgan bo‘lsam, o‘sha erni obro‘-etiborini, kishilarini aziz tutdim,
sayidlari,
ulomalari,
fuqaro
va
mashoyixiga
tazim
bajo
keltirdim
va
xurmatladim,
ularga
vazifalar
berib,
maoshlarini
belgiladim.
O‘sha
viloyatlarning ulug‘lari og‘a-inilarimdek, ayollari va bolalarini bo‘lsa o‘z
farzandlarimdek ko‘rdim», -deydi.
Shuningdek
u
ish
va
so‘z
birligini
xush
ko‘rar
edi.
Amir Temur do‘stga sodiq edi. U Imom Baroka vafot etganda yig‘lab ko‘z
yoshi to‘kkan. «Shiddatli kishilarni do‘st tut, chunki tangri taolo jasur kishilarni
ardog‘laydi», deb yana do‘st-dushmandan kimki menga iltijo qilib kelgudak
bo‘lsa, do‘stlarga shunday munosabatda bo‘ldimki do‘stligi yanada ortdi,
dushmanlarga shunday muomilada bo‘ldimki ularning dushmanligi do‘stlikka
- 18 -
aylandi.
Amir
Temurning
o‘zi
To‘xtamishxon
uning
panoxiga
sig‘inib
kelganda unga yaxshilik va muruvvat ko‘rsatgan. Amir Temur «Xech kimga
g‘azab bilan qattiq muomala qilmadim», deb yozadi o‘z «Tuzuklari»da. U 27
shirin aytib g‘animni imonga kiritgan. «Bir kalima shirin so‘z qilichni qiniga
kiritgar», deb ta’kidlardi Soxibqiron.
Shunday qilib XIV asrning ikkinchi yarmida XVII asrgacha bo‘lgan davr
Movorounnaxrda
iqtisodiy,
ijtimoiy,
madaniy
yuksalish
davri
bo‘ldi.
Markazlashgan davlatning asoschisi Amir Temur o‘z imperiyasini tuzib, uning
iqtisodiy
va
madaniy
qudratini
yuksaklikka
ko‘tardi.
Uni
Ovro‘pa
«Amir Temur nomi tariximiz soxifalaridan qora bo‘yoq bilan o‘chirilib,
unitishga maxkum etildi. Maqsad, xalqimizning yuragidan milliy ong, milliy
g‘urur tuyg‘usini yo‘qotish, uni qaramlikka, tobelikka ko‘ndirish edi. Lekin
O‘zbek xalqi o‘z ajdodlarini, o‘z baxodirlarini unutmadi, xamisha yuragida
qalb to‘rida saqladi».
Mashxur muxarrixlar o‘z asarlarida Amir Temur ismiga Ko‘rag‘on,
Soxibqiron, qutbiddin, Abulmansur kabi unvonlar qo‘shib, uni ezozlab,
ulug‘lab rivoyat va xotiralar bitganlar. («Ko‘ragon» so‘zi-xon kuyovi manosini
bildiradi, «Soxibqiron», «Yulduz burjlarining baxtli kelishi (g‘iron)da tug‘ilgan
farzand» demakdir. qutbiddin - zamona peshvosi, yo‘l ko‘rsatuvchi avliyo,
«Abulmansur» unvoni esa - zafarmand, g‘alaba qozonuvchi degan lug‘oviy
manolarni bildiradi).
Temur bilim olishni yetti yoshdan boshlaydi. U bolalik va o‘smirlik
yillari xaqida shunday deydi, «Men 9 yoshga to‘lganimda namoz o‘qiy
boshladim va madrasadagi barcha o‘quvchilardan ustun bo‘lib oldim. l3
yoshimda bolalar bilan o‘ynashga orlandim va vaqtimni o‘z tenglarim xamda
o‘spirinlar bilan o‘tkazardim», deydi. U yana Yetti yoshimdan yetmish
yoshimgacha va umr bo‘yi men kambag‘allarga ehson qilar edim. Bir marta
kiygan kiyimimni ikkinchi qayta kiymas edim va uni yo‘qsillarga xadiya
- 19 -
qilardim.
Men
qudratga
erishganimda
bolalikdagi
yoru
do‘stlarimning
xammasini katta mansablarga ko‘tardim. Xar kuni qo‘y so‘yib va xar bir qo‘y
tanasini
ettiga
bo‘lib
kambag‘allarga
ulashdim.
Payg‘ambar
avlodlariga,
olimlar
va
keksalarga
nisbatan
buyuk
xurmat
xamda
extirom
bilan
munosabatda bo‘ldim, ularga nafaqa tayinladim, bu mamlakatning badavlat
kishilari og‘a-inimdek, yetim-yesir va kambag‘allar esa bolalarimdek bo‘lib
qoldi. Xammaga yaxshilik qildim. Xar bir shaharda masjidlar, madrasalar
qurishni daryolar ustiga ko‘priklar qurishga buyurdim. Musulmonlarga diniy
masalalardan talim berib, shariat aqidalari va islom dini ilmlari: Tafsir xadis,
fikxdan dars bersinlar deb, xar bir shaxarga olimlar va mudarrislar tayin
qildim». Bundan ko‘rinadiki, Amir Temur odo-axloq, iymon etiqod, talimtarbiya
saxasida
mukammal
bilimga
ega
bo‘lgan
buyuk
siymolardandir.
U o‘zi yozgan va Temur xaqida yozilgan «Tuzuki Temuriy» (Temur
tuzuklari), «Malfizoti Temuriy» («Temuriyning aytganlari») va «Voqioti
Temuriy» («Temurning boshidan kechirganlari») kabi asarlarda talim-tarbiya
xaqida fikr yuritadi.
Amir Temur quyidagi sifatlarga amal qilgan:
l-sifat:
«Men
sifatlarimning
eng
avvali
deb
beg‘arazlikni
tushundim.
Xammaga xam bir xil jiddiy va odil qaradim.. boyni kambag‘allardan ustun
qo‘ymadim.
2-sifat: «Men xar doim islomga qatiy rioya qildim va Allox Taoloning amri bilan
shug‘ullangan shaxslarga xurmat bilan qarardim».
3-sifat: «Men kambag‘allarga ko‘p xayri-exson qildim...»
4-sifat:
«Xaloyig‘qa
raxm
qildim,
barchaga
naf
yetkazdim.
Bunda
birovga noxaq ozor yetkazmadim va mendan yordam so‘rab kelganlarni
ko‘kragidan itarmadim».
5-sifat: «Islomga taaluqli ishlarni men xar doim kundalik itoatni ado
etib bo‘lganimdan keyingina kundalik ishlarga qo‘l urdim».
- 20 -
6-sifat.
«Barcha
so‘zlarimda
doimo
xaqiqatgo‘ylikka
amal
qildim
va
u dunyo xaqidagi eshitganlarimdagi xaqitni yolg‘ondan ajrata bildim».
7-sifat: «Men har kimgaki, vada bersam, unga vafo qildim».
8-sifat: «Doimo o‘zimni Alloxning erdagi mulkining posboni deb bildim
va parvardigorning izmisiz uni sarf etmadim».
9-sifat: «Men xar doim tangrining amrini va uning payg‘ambar xadislarini
to‘la ado etishga intildim».
l0-sifat: «Men xar doim insof bayrog‘ini baland ko‘tardim va iymon
tarqatishni o‘z buyukligimning qudratli zamini deb bildim».
ll
-sifat.
«Men
doim
saidlarga
extirom
bilan
qarardim,
ulamo
va
shayxlarni ezozlardim».
Shunday
qilib,
sohibqiron
Amir
Temurning
ibratli,
xayotiy
pand
nasixatlarining kuchliligi, teranligi, tasiri, umuminsoniy qadriyatlari asosiga
qurilganligi bilan aloxida axamiyat kasb etadi, Bu o‘gitlar xalqlarning bir
maqsad sari birlashtirgan, jipslashtirgan, sexrli tarbiyaviy kuchga ega bo‘lgan
durdona - pedagogikadir. Bu pedagogika buyuk Soxibqironning davlatni
boshqarish va uni idora qilish, g‘olibona xarbiy yurishlar qilish, mamlakatda
osoyishtalik o‘rnatish, fan va madaniyatni rivojlantirish, xalqlar o‘rtasida
do‘stlik,
mexr-shavqat,
odamiylik
va
axloq-odobni
tarbiyalash
kabi
muammolarni xal qilishga bag‘ishlangandir.
Amir Temur zamonasida o‘g‘il bolalar uchun diniy bilim beradigan
maktablar ko‘p bo‘lib, masjidlarda va xususiy uylarda o‘qimishli kishilar,
domlaimomlar tomonidan ochilgan.
Maktablarda
arab
alifbosida
savod
chig‘arilgan
«Xaftiyak»
kitobi
o‘qitilgan.
«Xaftiyak»da
ko‘proq
diniy
marasimlarda
o‘qiladigan
so‘zlar
berilgan. Uni o‘rganixga 2-3 yil vaqt ketgan. «Xaftiyak»dan so‘ng «Chor
- 21 -
kitob», So‘fiy Ollayorning xikmatlari o‘qitilgan. Maktab muayyan o‘quv
dasturiga ega bo‘lmagan. O‘quvchilar yakka tartibda o‘qitilgan. Maktabga
qabul qilishning aniq vaqti xam bo‘lmagan.
Temur va temuriylar davrida Movaraunnaxrda ibtidoiy diniy maktablardan
tashqari,
shaxzodalar,
xonzodalar,
bekzodalar
va
yirik
amaldorlarning
bolalari uchun saroylar va xonadonlarda aloxida savod maktablari xam tashkil
etilgan. Bunday maktablar podsho xonadoni uchun maxsus qissaxon deyilar
edi.
Tarixchi Sharofiddin Ali Yazdiyning «Zafarnoma» asarida yozilishicha
Amir Temurning o‘ziga xos xususiyatlaridan biri davlat va mamlakat
fugqarosining g‘amxo‘ri bo‘lganligidir. Uning qoidasi «Rosti-durusti» edi.
Amir Temur va uning davri tarixiga oid asosiy manbalar sharhidan so‘ng ilmiy
adabiyotga murojaat etmoq kerak. Bu mavzudagi ilmiy adabiyot yil sayin
ko‘payib, jahon tarix adabiyotining muhim bir tarmog‘ini hosil qildi.
Shunday bo‘lishi tabiiy edi, chunki Amir Temur hayotlik davrida nechog‘liq
mashxur bo‘lgan bo‘lsa, vafotidan keyin Sharqda ham, G‘arbda ham yanada
shuxrat qozondi. Uning buyuk, betakror va yorqin shaxsi, qudratli irodasi va keng
qamrovli, tobora ilgarilab boruvchi harakatlari o‘z dovrug‘i ta’sirini tobora
kuchaytirib, bir qator mamlakatlar va davlatlardagi million-million xalq
ommasining ongi va shuuriga o‘rnashib qoldi.
- 22 -
2.2. Amir Temur tuzuklaridan foydalanishda o‘qituvchi mahorati masalalari.
Hozirgi zamon pedagogika fani oldida turgan muhim muammolardan
biri-o‘qituvchi va uning pedagogik maxorati muammosi hisoblanadi. Chunki,
o‘qituvchida barcha pedagogik g‘oyalar mujassamlangan bo‘lishi, uning faoliyati
orqali bu g‘oyalar amalga oshishi va hayotga tatbiq etilishi muximdir.
O‘qituvchining ko‘p qirrali va murakkab faoliyati zamirida yosh avlodni odobli,
axloqli qilib tarbiyalash, ularni bilimlar bilan qurollantirish kabi muhim vazifalar
yotadi. Bularni amalga oshirish esa o‘qituvchining xilma-xil faoliyatiga bog‘liq:
bolalarni o‘qitish, maktabdan va sinfdan tashqari tarbiyaviy ishlarni tashkil eta
bilish va o‘tkazish, ota-onalar o‘rtasida pedagogik targ‘ibot ishlarini olib boorish
va hokazo. Bularning hammasi o‘qituvchidan chuqur bilimga ega bo‘lishni, o‘z
sohasini, bolalarni sevishni talab etadi.
O‘zbekiston
Respublikasi
oliy
ta’lim
konsepsiyasida
mutaxassis
vazifalari quyidagicha belgilangan: …"mutaxassis o‘z faoliyati, sohasidan qat’iy
nazar, ijodiy jamoalarda ishlay olish qobiliyatiga, menejment va marketing
sohalarida tayyorgarlikka ega bo‘lishi, yangi texnologiyalarni joriy etishning
xo‘jalik, ijtimoiy va madaniy jihatlarini aniq tasavvur qila olishi kerak". Hozirgi
zamon o‘qituvchisining asosiy fazilatlaridan biri – o‘z kasbiga sadoqatliligi,
g‘oyaviy e’tiqodliligi, o‘z kasbini sevishi o‘qituvchini boshqa kasb egalaridan
ajratib turadi. Chunki maktabda ta’lim-tarbiya ishining yuqori saviyada olib 3l
borilishi faqat o‘qituvchiga, uning kasbiy tayyorgarligiga bog‘liq. O‘qituvchi
shaxsiga qo‘yiladigan muhim talablardan biri shuki, u o‘zi o‘qitayotgan
predmetlarni chuqur bilishi, uning metodikasini o‘zlashtirib olgan bo‘lishi zarur.
Predmetni va uning nazariyasini chuqur bilishi, uni qiziqarli qilib o‘quvchilarga
yetkaza
olishi
bolalarning
shu
predmetga
bo‘lgan
qiziqishini
oshiradi,
o‘qituvchining obro‘sini oshiradi. O‘quvchilar o‘qituvchining o‘z bilimlarini
bolalarga yetkaza olishi imkoniyatlarini qadrlabgina qolmay, balki uning
fidoyiligini ham taqdirlashadi.
- 23 -
O‘qituvchi kasbiga xos bo‘lgan muhim talablardan biri – bolalarni
sevish, ularning hayoti bilan qiziqish, har bir shaxsni hurmat qilishdan iboratdir.
Bolani sevgan, butun kuch va bilimini bolalarning kelajagi, ularni Vatanga sodiq
fuqaro qilib tarbiyalashga safarbar qila oladigan insongina haqiqiy o‘qituvchi bo‘la
oladi. Bolaga befarq, uning kelajagi bilan qiziqmaydigan, o‘qituvchilik kasbiga
loqayd
inson
haqiqiy
o‘qituvchi
bo‘la
olmaydi.
"Boshlang‘ich
ta’lim
konsepsiyasi"da
boshlang‘ich
sinf
o‘qituvchisining
qiyofasi
quyidagicha
ta’riflanadi: "…eng muhimi, bolalarda o‘qish, o‘rganishga chinakam havas,
ishtiyoq uyg‘otuvchi, e’tiqod hosil qiluvchi ustoz sifatida alohida o‘rin tutadi". Bu
konsepsiyada boshlang‘ich sinf o‘qituvchisiga qo‘yiladigan quyidagi talablar ham
keltiriladi: "…O‘zbekiston – kelajagi buyuk davlat ekaniga ishonadigan milliy
iftixor tuyg‘usiga ega bo‘lishi;
- bolalarni xalq pedagogikasi durdonalari hamda milliy qadriyatlarimiz
asosida tarbiya qila olishi;
- nutqi ravon, xalq tili boyligi, ifoda usuli va tasvir vositalarini, adabiy til
uslubi va me’yorini to‘la egallagan bo‘lishi" zarur.
O‘qituvchilik kasbiga xos bo‘lgan bunday fazilatlarni undagi pedagogik
odob shakllantiradi. Pedagogik odob o‘qituvchining yuksak kasbiy fazilatidir. U
o‘qituvchining sabotli bo‘lish, o‘z hissiyotini idora qila olishi, bolalarga pedagogik
ta’sir o‘tkazish vosita va me’yorlarini belgilashi va aniqlashiga yordam beradigan
fazilat hisoblanadi. Yuksak pedagogik odobga ega bo‘lgan o‘qituvchigina sinfda
mo‘tadil psixologik iqlim o‘rnata oladi, bolalar qalbiga tez yo‘l topa oladi. 32
Biz o‘qituvchi pedagoglarga konsepsiyada qo‘yligan talablardan biri:
“Bolalarni xalq pedagogikasi durdonalari hamda milliy qadriyatlari-miz asosida
tarbiya qila olishi” degan talabiga asolangan xolda buyuk mutafakkir olimimiz a
Amir Temurning «Tuzukot»asarida ilgari surilgan qoylardan foydalanishda
o‘qituvchi yuqorida qayd etilgan kasb malakalarga ega bo‘lishini takidlagan holda
o‘qituvchi asardagi g‘oyalarni o‘quvchilar ongiga singdirishda quydagilarga etibor
- 24 -
qaratish lozimligini takidlaymiz. Masalan: sindan tashqari o‘qish darslari orqali
amalgam oshirish.
Kichik maktab yoshdagi qiziquvchanligi va taqlidchanligi bilan ajralib
turadi. Ular bu yoshda ko‘p narsalarni bilishga, ularda ilgari surilgan g‘oyalarga
amal qilishga harakat qiladilar. Shuning uchun sindan tashqari o‘qishga tafsiya
etiladigan badiiy asarlar, baquvvat bo‘lishi lozim.
Dunyoda necha millat, necha xalq bo‘lsa, hammasining o‘ziga xos turmush
tarzi, o‘tmish hayoti va kelajagi bilan chambarchas bog‘liq an’analari, qadriyatlari
mavjuddir. O‘zbek xalqining ham urf-odatlari, turmush tarzi, oilaviy marosimlari,
ta’lim-tarbiya, madaniyat an’analari, qadriyatlari moziyning uzoq-uzoq asrlariga
borib taqaladi. Barg ildizdan quvvat oladi deganlaridek, hozirgi va kelajak avlod
kishilarining ularni chuqur bilishi ma’naviyatining mag‘zi to‘qligi omildir. Bu –
hamisha, hamma avlod tomonida e’tirof etilgan haqiqatdir.
Ulug‘ jahongirning hayoti va ijtimoiy-siyosiy faoliyatini o‘rganishda uning
qalamiga mansub «Temur tuzuklari» deb atalgan asarning qimmati benihoya
kattadir. «Temur tuzuklari» o‘ziga xos tarixiy asar bo‘lib, unda Amir Temurning
tarjimai holi va uning og‘ir, xavf-xatarlarga to‘liq faoliyatida yuz bergan voqealar,
yirik davlat arbobi va mohir sarkarda sifatida shuhrat topgan bu shaxsning davlat
va armiya tuzilishi hamda ularni boshqarish xususidagi fikr-mulohaza va qarashlari
o‘z ifodasini topgan.
Asar dastlab eski o‘zbek tilida yozilgan bo‘lib, sharqshunoslar N.D.Mikluxo
Maklay, CH. Ryo, X. Ete, CH.A.Stori va boshqa mutaxassis olimlarning so‘zlariga
qaraganda, uning bir nusxasi XVII asrgacha Yaman hukmdori Ja’far podshoning
kutubxonasida
saqlangan.
Lekin
afsuski,
asarning
asl
nusxasi
bizning
zamonamizgacha etib kelmagan. SHunday bo‘lsada, bir narsa haqiqat. «Temur
tuzuklari» dastavval eski o‘zbek tilida yozilgan.
«Temur tuzuklari» XV-XIX asrlarda nafaqat oliynasab kishilar, balki butun
jahon ilm ahli o‘rtasida shuhrat topdi. Asarning qo‘lyozma shaklida xam,
- 25 -
toshbosma tarzida ham jahonning deyarli barcha kutubxonalarida borligi, shuningdek
ko‘p tillarga — ingliz, fransuz, rus, urdu va hozirgi o‘zbek tillariga
uzluksiz tarjima qilib turilishi bunga isbot-dalildir. «Temur tuzuklari»dan nusxa
ko‘chirib tarqatish uzluksiz davom etib kelayotgani asarning hammaga manzur
bo‘lganligidan dalolat berib turibdi.
«Temur tuzuklari»ning nashrlari ham anchagina. Masalan, uning forscha
matni, tadqiqot va izohlar bilan l783 yilda Angliyada mayor Devi tarafidan chop
etildi. l785 va l89l yillari mayor Devi nashri fotomexanika yo‘li bilan
Hindistonda, so‘ngra l963 yilda Eronda chop etildi.
«Tuzuki Temuriy»ning bir kancha tillarga qilingan tarjimasi ham bor. Masalan,
asarning inglizcha tarjimasi (faqat «Malfuzot» qismi) Amir Temurning tarjimai
holi (uning 4l yoshigacha bayon etilgan) l830 yili Angliyada mayor K.Styuart
tarafidan, fransuzcha tarjimasi (faqat «Tuzukot» qismi) Langle tarafidan amalga
oshirilib, l787 yili Parijda chop etilgan. «Tuzuki Temuriy»niig Subhon Baxshi
(Dexli, l855) va Muhammad Fazlul-haqq (Bombay, l908) taraflaridan amalga
oshirilgan urducha tarjimalari ham mavjud.
«Tuzuki Temuriy» to‘liq ravishda Xorazm (Xiva)da Muhammad YUsuf
arRojiy tarafidan l856 - 57 yillari va Pahlavon Niyoz Devon tomonidan l858 yili
o‘zbekchaga tarjima qilingan. Ularning birinchisi «Tuzuki Temuriy», ikkinchisi
«Malfuzot» nomi bilan ma’lum. Har ikkala nusxa shu kunlarda Sankt-Peterburg
shahrida M.E. Saltikov-SHchedrin nomidagi xalq kutubxonasida saqlanmoqda.
Asarning eski o‘zbek tiliga tarjimasining yana bir nusxasi xam bor, lekin u
to‘lik emas. Soxibqironning 39 yoshigacha bo‘lgan davri voqealarini o‘z ichiga
olgan, xolos. Tarjima Qo‘qon xoni Muhammad Alixon (l82l /22 — l858/59)ning
topshirig‘i bilan Xo‘jand qozisi Nabijon Maxdum tarafidan amalga oshirilgan.
Keyingi yillarda «Temur tuzuklari»ning hozirgi o‘zbek tiliga qilingan to‘la
tarjimalari paydo bo‘ldi. Bu olijanob ish birinchi marta fors va arab tillari
bilimdoni marhum Alixon to‘ra Sog‘uniy tarafidan bajarildil. SHundan keyin uning
tuzatilgan
to‘la
nashri
sharqshunos
Habibullo
Karomatov
tarafidan
- 26 -
hozirlandi va kitob holiga keltirib nashr etildil. Asarning rus tiliga qilingan tarjimalari
ham mavjud. Bulardan biri N.P. Ostroumov rahbarligida amalga oshirilgan nashrdir.
Lekin mazkur nashrning jiddiy kamchiliklari bor. Tarjima forscha originaldan emas,
balki L.Langlening fransuzcha nashridan qilingan.
l968 yili I.M.Mo‘minov qisqa so‘z boshi bilan N.A. Ostroumov nashrini
faksimils tarzida qayta chop ettirdi. Mazkur asarning N.S. Likoshin hamda V.A.
Panov amalga oshirgan yana ikkita nashri ham bor. Lekin har ikkala nashr ham
asarning Nabijon Mahdumning to‘la bo‘lmagan, fakat uning bir qismi —
«Malfuzot»dan iborat nusxasiga asoslangan.
- 27 -
Xulosa
Kichik maktab yoshidagi bolalarni milliy qadiryatlarimiz asosida axloqiy
tarbiyalash
muhim
pedagogik
muammo
hisoblanadi.
Kurs
ishini
yozar
ekanmiz o‘quvchilarning axloqiy jixatdan tarbiyalashda xalqning boy pedagogik
merosiga murojat qilish, bugungi kunning muxim muammolaridan biri ekanligiga
yana bir bor amin bo‘ldim. Bu muammolarni xal qilishda ta’lim hamda tarbiyaviy
jarayonlarni to‘gri tashkil qilish maqsadga muvofiqdir. Ana shu omillarda biri
xalqimizning faxri bo‘lgan Amir Temurning xayoti va ijodiy faoliyati haqida
xikoya qiluvchi, hikoyat va rivoyatlar bo‘lsa, ikkinchisi Sohibqironniong
“Tuzuklarida” bayon etlgan pant nasixatlardir. Shuning uchun biz Amir Temurning
o‘qituvchi
tarbiyachilarga
quydagi
ish
shakllarini
taklif
qilamiz.
l. Amir Temurning hayoti va ijodiy faoliyati haqida hikoya qiluvchi stend va
foto albom tashkil qilish.
2. Tarbiyaviy tadbirlarni tashkil qilish.
3. Bolalar ijodiyotidan ko‘rgazmalar uyishtirish.
4. Ota-onalar uchun pedagog bilm beradigan maruzalar tashkil qilish.
5. Temuriylar davlat muzeyiga sayohalar tashkil qilish.
Umuman olganda Amir Temurning tarix oldidagi xizmatlari benihoya kattadir.
Biz pedagoglar “Temur tuzuklarida” ilgari surrilgan ta’limiy-tarbiyaviy g‘oyalarni
o‘zimiz yaxshi bilishimiz va ta’lim-tarbiya jarayonida keng foydalanishni yo‘lga
qo‘yish lozim.
Mazkur mavzudagi ilmiy adabiyot yil sayin ko‘payib jahon tarix
adabiyotining muhim bir tarmog‘ini hosil qildi. Amir Temurning buyuk, betakror
va yorqin shaxsi, qudratli, irodasi va keng qamrovli harakatlari dovrug‘i o‘z
ta’sirini yanada kuchaytirib, bir qator mamlakatlar va davlatlardagi millionmillion
halq ommasining ongi va shuuriga o‘rnashib qoldi. Buyuk davlat arbobi,
tashkilotchi va bunyodkor, siyosatchi va diplomat sifatida Amir Temurning hayoti
- 28 -
va faoliyati biz yuqorida qayd etganimizdek, dunyo olimlarning diqqat e’tiborida
bo‘lib kelmoqdi. Bu borada rus va sho‘rolar davri Temurshunosligida Amir Temur
shaxsi va uning tarixdagi o‘rniga ziddiyatli bir yoqlama yondashuvlar namoyon
bo‘ldi. Xorijiy ilmiy adabiyotga kelganda, Evropa olimlarining Amir Temur shaxsi
va uning faoliyatiga qiziqishi bundan 400 yil avval boshlangan edi. l996 yil
boshlarida Parijda chet el tadqiqotchilarining Amir Temur va Temuriylar haqidagi
tadqiqotlar bibliografiyasi e’lon qilingan ro‘yxatga 450 dan ortiq asar kiritilgan
edi. O‘shandan buyon o‘tgan vaqt mobaynida yana 50 dan ziyod tadqiqot
mavjudligi aniqlandi.
Amir Temur kabi ulug‘ zot shaxsi bilan bog‘liq afsona, rivoyat va
hikoyatlarda uning «xalq nazaridagi suyukli qahramon va adolatli podshoh»
bo‘lganligi, voqealar tavsifida haqiqat va afsonaviylikning chambarchas bog‘lanib
ketishi, xalqimizning avvalgi azim qurilishlarini Amir Temur nomi bilan bog‘lab
kelayotganligi xalqimizning Sohibqiron haqidagi xotirasi boqiy ekanidan dalolat
beradi.
Xullas, Amir Temur davri tarixnavisligi qudratli hukmdorning, jahon
taraqqiyotiga qo‘shgan munosib hissasi to‘g‘risida muayyan xulosa chiqarish
imkonini beradi
- 29 -
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. -T.: O‘zbekiston,
2. O‘zbekiston Respublikasining «Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonuni.
3. Axloq-odobga oid Hadis namunalari. -T.: Fan, l990.
4. Zunnunov A. Pedagogika tarixi. –T.: O‘qituvchi, l997.
5. Ishmuhamedov R. Pedagogik mahoratni shakllantirishning mazmuni va
yo‘llari. //Xalq ta’limi j., l997 yil
6. Imomnazarov M. Milliy ma’naviyatimiz nazariyasiga chizgilar. –T.:
SHarq, l998. – 240-bet.
7. Inomova M. Oilada bolalarni ma’naviy-axloqiy tarbiyasi. –T.: Birinchi
Toshkent bosmaxonasi nashri. l999. -77-bet.
8. Yo‘ldoshev X. Bola tarbiyasida maktab, oila va mahalla hamkorligi.
//Xalq ta’limi j., l995 yil l -2-sonlar.
9 Mavlonova R., Normurodova B., Rahmonqulova N. Tarbiyaviy ishlar
metodikasi. –T.: Fan, 2009. – 320-bet.
l0. Mavlonova R., To‘raeva O., Xoliqberdiev K. Pedagogika. –T.:
O‘qituvchi. 20ll yil. -262-263-, -384-betlar.
l1. Munavvarov A. Oila pedagogikasi. -T.: O‘qituvchi, l994. – ll2-bet.
l2. Oz-oz o‘rganib dono bo‘lur. -T.: G‘afur G‘ulom nomidagi Adabiyot va
san’at nashriyoti. l972. – 208-bet.
13. Ochilov M., Ochilova N. O‘qituvchi odobi. -T.: O‘qituvchi, l997.
14 Ochilov M., Muallim – qalb me’mori. -T.: O‘qituvchi, 200l.
15. Otamuratov S., Rahimov J., Husanov S. Ma’naviyat asoslari. –T.: 2000. -
l94-, -228 -bet.
16. Hoshimov K., Nishonova S., Inomova M., Hasanov R. Pedagogika tarixi.
O‘qituvchi, l996.
17. Hasanboeva O. va boshqalar. Odobnoma: l -4-sinflar uchun o‘qitish
metodikasi. –T.: Bilim, 2003. – 224-bet. 49
- 30 -
18. Hasanboyeva O. Shomaribxodjaeva G. Tarbiyaviy ishlarni tashkil etish
metodikasi. –T.: 2005. -87-bet.
Internet saytlar
1. Ziyonet.uz
2. Ziyouz.com
3. Pedagog.uz