AN’ANAVIY VA INNOVATSION TA’LIMNING QIYOSIY TAHLILI.
Reja:
1. Ta’lim jarayonida innovatsion dunyoqarashni rivojlantirish.
2. Innovatsion pedagogika tushunchasi.
3. Innovatsion ta’limning qirralari.
Ta’lim jarayonida innovatsion dunyoqarashni rivojlantirish.
«Innovatsion faoliyat bu yangi ijtimoiy talablar bilan an'anaviy
me'yorIarning mos kelmasligi yoxud amaliyotning yangi shakllanayotgan
me'yorining mavjud me'yor bilan to‘qnashuvi natijasida vujudga kelgan, majmuali
muammolarni yechishga qaratilgan faol iyatd in), - deb ta'kidlaydi VI.
Slobadchikov.
Innovatsion faoliyat amaliy nazariyaning muhim qismi bo‘lib, ijtimoiy-
madaniy obyekt sifatIarini yaxshilashga qaratilgan ijtimoiy subyektlarning harakat
tizimidir, u ma'lum doiradagi muammolarni yechish qobiliyatigina emas, balki har
qanday vaziyatdagi muammolarni yechish uchun motivatsion tayyorgarlikka ega
bo‘lishdir. O‘qituvchi innovatsion faoliyatining markaziy masalasi o‘quv
jarayonini samarali tashkil etishdan iborat. O‘tgan asrning 70-yillari oxirlarida
A.M. Arseneva, K.N. Volkov, M.N. Skatkin va o‘zbekistonlik pedagog-olimlardan
bir guruhi pedagogika fani va amaliyotida muvaffaqiyatga erishish muammosini
hal qilish borasida samarali g‘oyalarni ilgari surdilar va ta’lim samaradorligini
ta'minlashda o‘qituvchining ta’lim jarayoniga yangiliklarni kiritishga tayyorgarlik
darajasi asosiy o‘rin egallashini asoslab berdilar. Shunga ko‘ra «Innovatsion
o‘zgarishlarni sezish, anglash har qanday o‘qituvchiga xos bo‘lavermaydi, - deb
yozadi U.NishonaIiyev, - bu yerda eng asosiysi o‘qituvchining o‘zi yangilikni
sezishga psixologik jihatdan tayyor bo‘lishidir.
Innovatsion faoliyat - bu ilmiy izlanishlar, ishlanmalar yaratish, tajriba-
sinov ishlari olib borish yoki boshqa fan-texnika yutuqlaridan foydalangan holda
yangi texnologik jarayon yoki yangi takomillashtirilgan mahsulot yaratish bo‘lib,
uning progmatik xususiyati shundaki, u g‘oyalar maydonida ham va alohida bir
subyektning harakat maydonida ham amalga oshirilmaydi, balki bu faoliyatni
amalga oshirish tajribasi kishilar hayotida hammabop bo‘ladigan holdagina haqiqiy
innovatsion hisoblanadi.
Innovatsion faoliyatning asl mazmuni amalda yangi texnologiyaning
shaklIanishi bo‘lib, uning natijasi innovatsiya sifatida yuzaga kelgan ixtironi
loyihaga, loyihani texnologiyaga aylantirishga yo‘naltirilgan faoliyatdir. O‘qituvchi
innovatsion faoliyatni tashkil etib, uning shakllanish bosqichlarini quyidagicha
belgilashi mumkin:
Birinchi bosqich - tayyor metodik tavsiyanomalar aniq qilib ko‘chiriladi.
Ikkinchi bosqich - mavjud tizimga ayrim yangi moslama (modifikatsiya)lar.
metodlar kiritiladi.
Uchinchi bosqich - yangi g‘oyani amalga oshirish mazmuni, metodlari va
shakli to‘la ishlab chiqiladi.
To‘rtinchi bosqich
- o‘qituvchi o‘qitish va tarbiyalashning o‘z
konsepsiyasini va metodikasini ishlab chiqadi.
O‘qituvchilarni innovatsion faoliyatga tayyorlashda jamoadagi psixologik
muhitni, jamoa a’zolarining qanchalik darajada dunyo ta’lim bozoridagi
yangiliklardan xabardor ekanligini hisobga olish zarur. Pedagogika - ta’lim-tarbiya
to‘g‘risidagi ilmiy bilimlar tizimi: obyektivlik, maqsadga muvofiqlik,
mustahkamlik, bir-biriga zid bo‘lmaslik uning asosiy xarakteristikalaridir.
Insonning shakllanganligi, rivojlanganligi va tarbiyasi haqidagi bilim, uning
yuksak darajasi, talabga muvofiqligi obyektivlikning yagona talabidir. O‘sib
kelayotgan avlod tarbiyasijudajiddiy jarayon bo‘lib, uni o‘tkinchi narsalarga
bog‘liq qilib qo‘yish mumkin emas. Chunki uni tashkil etuvchi qoidalar inson
tabiati va uning rivojlanishi haqidagi obyektiv ma'lumotlarga ziddir. Mustahkam,
kuchli, ta'sirchan tarbiya tizimini faqatgina pedagogika fanida o‘rnatilgan obyektiv
asoslar va amaliyotda tasdiqlangan qoidalar yordamida rivojlantirish mumkin. Bu,
albatta. innovatsion pedagogika hamda gumanistik (insonparvarlik) pedagogikalar
bilan bog‘- liqdir. Insonparvarlik lotincha «hunmanus» so‘zidan olingan bo‘lib,
«insoniy» degan ma'noni anglatadi.
Insonparvarlik - inson qadriyatlari. erkinliklari, baxtga bo‘lgan huquqini,
qobiliyatlarini rivojlanishi va namoyon bo‘lishini tan oladigan qarashlar tizimi.
Gumanistik 56 pedagogika, ko‘pincha, fanda innovatsiya deb ataladi. Bunga
o‘quvtarbiyaviy ta'sir etish natijalari va tizimning ichki qayta tashkil etilishi
evaziga erishiladi. Gumanizm - insonning ma'naviy boyligi va yagona
konsepsiyasidir. Bu konsepsiyaning asosiy maqsadi shaxs qadrqimmatini himoya
qilish. uning ijodiy erkinligini rivojlantirish, o‘z qobiliyatini namoyon etishdan
iborat.
Insonparvarlik pedagogikasi o‘z navbatida shaxsga qaratilgan. Uning
belgilari:
- ma'lumotlarni egallab olish va ma'lum doiradagi mahorat va
ko‘nikmalarni yuzaga keltirish hamda ularning psixik, jismoniy, intellektual (aqliy)
rivojlanishiga diqqatning qaratilishi;
- ijodiy, erkin, mustaqil fikrlovchi barkamol shaxsni shakllantirish uchun
har qanday hayotiy va o‘quv vaziyatlarda asosli qarorni tanlab qabul qila oladigan
insonparvar fuqaroni yetishtirish;
- o‘quv-tarbiya jarayonini muvaffaqiyatli qayta yo‘naltirishga erishish
uchun kerakli tashkiliy shart-sharoitlar bilan ta'minlash.
O‘quvtarbiya jarayonini insonparvarlashtirishda avtoritar (ko‘r-
ko‘rona)likdan voz kechib, o‘quvchi va pedagog o‘rtasida haqiqiy insoniy
munosabatlar o‘rnatish, shuningdek, shaxs tarbiyasiga qaratilgan pedagogikani
tushunishdan iborat. Insonparvarlik tarbiyasining maqsadi har bir
tarbiyalanuvchining munosabatlarini, o‘zlashtirish faoliyatini to‘la namoyon etib,
haqiqiy mustaqil, izlanuvchan, erkin shaxs qilib yetishtirishdan iborat. Tarbiya
jarayonining insonparvarlik darajasi, shu jarayonda shaxs o‘zini namoyon eta
olishi, o‘zidagi hamma tabiiy imkoniyatlarini ochib berishi, uning qobiliyati, ijodiy
faoliyatini keng yoritishi uchun shart-sharoitlar yaratib berish maqsadga
muvofiqdir.
Ta’limning o‘ziga xos tomoni, u tarbiyani ijtimoiy hodisa sifatida
shaxsning shakllanishini o‘ziga birlashtirib, ana shu asoslar yordamida pedagogik
jarayonni tuzadi, bu jarayon turli ta’lim-tarbiya konsepsiyalari, nazariyalari asosida
loyihalashtiriladi va ta’lim tizimi muassasalarida tatbiq etiladi. Ta’lim tushunchasi,
bu umumiy va yaxlit sifat mazmunining bog‘lanishidir.
Gumanistik pedagogika maktabi o‘quvchining moslashuvini va unga qulay
sharoit yaratishni talab qiladi. Insonparvarlik maktabi amaliy innovatsion
faoliyatning aniq shakl va uslublarini ish lab chiqqan. Quyida ulardan ba'zilari
keltirilgan:
- o‘quv-tarbiya faoliyatini differensiallash;
- o‘quv-ta’lim jarayonlarini har xii shaxs faoliyatiga qarab
muvofiqlashtirish;
- har bir tarbiyalanuvchi qobiliyati va qiziqishini rivojlantirish uchun
kerakli sharoitIarni yaratib berish;
- o‘quv-tarbiya faoliyatiga psixologik qulaylik yaratish;
- o‘quvchiga va uning kuchi hamda imkoniyatlariga ishonish;
- o‘quvchini qanday bo‘lsa shunday qabuI qilish;
- ta’lim-tarbiya ishlari muvaffaqiyatini ta'minlash;
- maktabning maqsadli YO‘nalishini o‘zIashtirish;
- har bir o‘quvchi rivojlanish darajasining asoslanishi;
- o‘qituvchining shaxsiy ichki yo‘l-yo‘riqlariga qayta yo‘naltirish;
- insonparvarlik ta’limini kuchaytirish.
Innovatika muammolariga murojaat etish va ularni muhim zamonaviy ilmiy
yo'nalishlarga qo'shish jamiyatda innovatsion jarayonlar harakatining o'sib
borayotganini tushunish natijasida vujudga keldi. Bizning adabiyotIarimizda
innovatsiya muammolari ko'p vaqtgacha iqtisodiy tadqiqotIar tizimida o'rganib
kelingan. Ammo vaqt o'tishi bilan jamiyat hayoti faoliyatining hamma sohalarida
innovatsion o'zgarishlar asosida sifat xususiyatlarini baholash muammosi yuzaga
keldi. Ammo bu o'zgarishlarni faqatgina iqtisodiy nazariyalar bilan aniqlab
bo'lmaydi. Innovatsion jarayonlarni o'rganish uchun boshqa yo'lIar zarur, unda
innovatsiya tahlili faqat fan va texnikada erishilgan zamonaviy yutuqlardan
foydalanishnigina o'z ichiga olmay, balki boshqarish sohalarida, ta'lim sohalarida,
huquq va boshqa sohalarda ham keng joriy etilmoqda.
Innovatsion pedagogik muammolar yechimini izlash ta'lim sohasida
innovatsion jarayonning xususiyati, mazmuni, tarkibini tasniflash va tekshirish
natijalarini tahlil qilish bilan amalga oshiriladi.
«Innovatsiya» tushunchasi birinchi marta AQSHda XX asrda
madaniyatshunos olimlar tomonidan aniqlangan va paydo bo'lgan. Ularning
fikricha, bir madaniyat elementlarini boshqasiga joriy qilish ma'nosini bildirgan.
Uning bu ma'nosi etnografiyada hozirgacha saqlanib qolgan.
Olimlar yangiliklar kiritish va tekshirishni uch bosqichga ajratadilar:
Birinchi bosqich - yangiliklar muvaffaqiyatiga yordam beruvchi yoki
to'sqinlik qiluvchi omillarni o'rganish va turli xii yangiliklarni tahlil qilish.
Ikkinchi bosqich - yangilik kiritish jarayonini bir soha muhitidan ikkinchi
soha muhitiga olib o'tish mexanizmini hisobga olish bilan birgalikda o'rganish.
Uchinchi bosqichda yangilik yaratuvchining diqqati turli xii innovatsion
vaziyatlarni tahlil qilish, tavakkalchilikni baholash metodlarini ish lab chiqish,
yangiliklarni kiritish sohasida tavsiyalar ishlab chiqish.
Pedagogik innovatsion jarayonlarni G'arb mamlakatlarida 50-yillar
oxirlaridan boshlab, bizning mamlakatimizda esa so'nggi o'n yilliklar ichida olimlar
maxsus fan sifatida o'rgana boshladilar. lahon pedagogik jamoatchiligining
qiziqishi maxsus innovatsion xizmat. nashriyot faoliyati, jurnaUar va informatsion
maqolalar ko'rinishida paydo bo'la boshladi. Xususan, bu to'g'risida YUNESKO
qoshida Ta'limni rivojlantirish Osiyo pedagogik innovatsiyalar markazi mavjud
bo'lib, dunyoning turli mamlakatlardagi pedagogik yangiliklarni umumlashtirib,
ta'lim masalalari bo'yicha xalqaro byuro bilan birgalikda pedagogik jamoatchilik
maxsus nashrlar ular to'g'risida ma'lumotlar tarqatadi.
Olimlar innovatsion jarayonlarning tuzilishini o'rganib, yangilik
kiritishning «hayotiy davri» deb alohida tushuntirib o'tganlar. Bu jarayon
yangilikni yaratish va ijro etishni ta'minlovchi faoliyatlarni turlarga ajratuvchi
bosqichlarga bo'linadi. Hozirgi davrga kelib, ilmiy adabiyotlarda quyidagi
innovatsion jarayonni bosqichlarga ajratish mumkin:
1. Yangi g'oyaning paydo bo'lishi yoki yangilikning yuzaga kelishi
bosqichi, uni shartli ravishda fundamental va amaliy-ilmiy tekshirishlar (yoki
birdan paydo bo'ladigan) natijalaridan kelib chiqadigan yangilik bosqichi deb
ataydilar.
2. Kashf et ish bosqichi, ya'ni moddiy yoki ma'naviy namuna ko'rinishidagi
yangilik yaratish.
3. Yaratilgan yangilikning amalda qo'lIanishi uni qo'shimcha ishlab
Itnikammallashtirish orqali amalga oshiriladi. Bu bosqich yangilik kiriHsh orqali
yuqori samaradorlikka erishish bilan yakunlanadi.
4. Faqatgina yangilikni qabul qilish sharti bilan amalga oshrish.
5. Yangilikning tarqalishi, uning yangi sohalarga keng tatbiq etishni amalga
oshirish.
6. Yangilikning biror soh ad a hukmron bo'lishi, bunda, xususan. yangilik
o'z yangiligini yo'qotib, yangilik sifatida mavjud bo'lmay qoladi.
7. Yangilik qo'lIanilishining doirasi qisqarib. uning yangi mahsuldorligi
bilan almashadi.
Yuqorida keltirilgan innovatsion jarayonlar bir-birini ketma-ket almashtirib,
muntazam rivojlanib, soddalashtirilgan tizim asosida ifodalaydi.
Innovatsion jarayon bu bosqichda ketma-ketlikka va o'zaro bog'liqlikka
rioya qilishi shart emas. Yangilik kiritish, yangilik yara tish va tarqatish maqsadga
muvofiq jarayon sifatida inson talab va ehtiyojlarini yangi vositalar bilan
qondirishdan iborat bo'lib, bu uning samaradorligini, muntazamligini va
hayotiyligini ta'minlovchi uslub va tizimlarni ma'lum sifat o'zgarishiga olib keladi.
Innovatsion jarayon eskirib qolgan qoida va vaziyatlarni qayta ko'rib chiqish va
sifatli holatga o'tish bilan bog'liq bo'ladi. Yangilik kiritish ichki yo'nalishga ega
bo'lib, u yangilik g'oyasi (fikri) tug'ilishidan to uning foydalanila boshlanishigacha
bo'lgan harakatlarni rivojlantirish hamda innovatsion jarayon ishtirokchilari
o'rtasidagi munosabatni to'g'ri ifodalaydi. Shu tariqa yangilik kiritish yuksak tizim
bo'lib, ichki mantiq kabi vaqt davomida qonuniy rivojlanishi uning atrof-muhit
bilan o'zaro bog'- liqligini ifodalaydi. lnnovatsion jarayon tuzilishi yangilikning bir
bosqichdan ikkinchi bosqichga o'tib borishi bilan o'zgarib boradi. Shu bilan birga,
yangilikning xususiyatlari uning natijalari va yakuniy samarasiga bog'liq bo'ladi.
Yangilikning yakunlanganligi yoki uning imkoniyatlari muayyan maqsadning
amalga oshirilish darajasida innovatsion jarayonning hamma bosqichlari
muvaffaqiyatli bo'lishiga bog'liqdir.
Innovatsion pedagogika tushunchasi.
Innovatsion pedagogika - hozirgi davrda norasmiy fan sifatida ma'lum
bo'lgan, biroq kun sayin butun jahon soha mutaxassislarining e'tiboriga tushib,
jadal rivojlanib borayotgan bilimlar tizimidir. Hozirgi davrda ta'lim sohasiga yangi
yo'nalishga ega bo·lgan innovatsion pedagogika fani kirib ke!di. Innovatsion
pedagogika atamasi G'arbiy Yevropa va AQSHda 1960-yillarda paydo bo'Jdi.
Innovatsion pedagogika va innovatsion faoliyat haqida O.N.Gonobolin,
V.A.Slastenin, N.Y. Kuzmina, A.I.Hervanov va boshqalar ilmiy tadqiqot ishlari
olib borganlar. lnnovatsion pedagogika nazariy va amaliy muammolarni ha! etish
uchun asos qilib olingan. Amerikalik innovatsiyachi E.Rodjers tomonidan yangilik
kiritishning ijtimoiy-psixologik juhatlari ishlab chiqilgan. U yangilik kiritish
jarayoni qatnashchilarining tasnifi, ularning yangilikka bo'lgan munosabati va
boshqalarni ko'rsatgan.
Ta'lim sohasida innovatsion pedagogika shakllanib, rivojlanib bormoqda.
Mazkur yangi fan haqida olimlar tomonidan jiddiy fikrlar bildirilmoqda. Bu
fanning asosiy vazifasi hukmron bo'lib turgan butun o'quv-tarbiya tizimi
nazariyasini innovatsiya asosida qayta tashkil etib o'zlashtirishdir. Innovatorlar
fikriga asosan odatiy mumtoz pedagogik nazariyalar eskirib qolgan. yangi
sharoitda hozirgi avlodni bu eskirib qolgan yo'l bilan tarbiyalash mumkin emas.
Pedagogika bilimlar tizimidir. Obyektivlik, maqsadga muvofiqlik,
mustahkamlik, birbiriga zid bo'lmaslik uning asosini tashkil etadi. Pedagogik
tizimini loyihalashtirishda har qanday ilmiy nazariya kabi tizimni tashkil etuvchi
tamoyillar birlashtiradi. Obyektiv nazariyaning asosiy tamoyillari faqatgina ilmiy
prinsip bo'lishi shart, ammo g'oyaviy bo'lmasligi lozim.
Insonning aqliy rivojlanishi va tarbiyasi haqidagi bilim darajasining talabga
muvofiqligi - obyektivlikning yagona talabidir.
M.I.Potashnik innovatsiya jarayonining quyidagi tuzilmasini ko'rsatadi:
Faoliyat tuzilmasi - motiv-maqsad-vazifa-mazmun-shakl-metodlar - metodik
komponentlar yig'indisi.
Subyektiv tuzilma - innovatsion faoliyat subyektlarining xalqaro,
mintaqaviy, tuman, shahar va boshqalar. Mazmun tuzilmasi - o'quv-tarbiyaviy
ishlar, boshqaruvda yangilikning paydo bo'lishi, ishlab chiqilishi va o'zlashtirilishi.
Tashkiliy tuzilma - tashxislash, oldindan ko'ra bilish. sof tashkiliy, amaliy,
umumlashtiruvchi, tadbiq etuvchi. Innovatsiya jarayoni o'z ichiga tarkibiy
tuzilmalarni va qonuniyatlarni qamrab olgan.
Pedagogikaga oid adabiyotlarda innovatsiyajarayonining kechishini 4 ta
asosiy qonuniyati farqlanadi:
1. Pedagogik innovatsiya muhitining ayovsiz bir sharoitda emasligi qonuni.
2. Nihoyat amalga oshirish qonuni.
3. Komillashtirish qonuni.
4. Pedagogik innovatsiyaning davriy takrorlanish va qaytish qonuni.
Nihoyat amalga oshirish qonuni yangilikning hayotiyligi bo'lib, erta yo
kech, stixiyali yoki ongli ravishda amalga oshadi.
Pedagogik innovatsiyaning davriyligi va qaytish qonuni bo'yicha yangilik
yangi sharoitlarda qayta tiklanadi. Slastenin, Levina va boshqalar oliy maktab
innovatsion jarayonlari negizida quyidagi yondashuvlar yotadi:
l. Madaniyatshunoslik jihatidan (insonga bilishning ustuvor rivojlanishi)
yondashuv.
2. Shaxsiy faoliyat jihatidan (ta'limdagi yangi texnologiyalar) yondashuv.
3. Ko'p suhbatli (dialogik) yondashuv, kasbiy tayyorgarlikni
insonparvarlashtirish.
4. Individual-ijodiy (o'qituvchi va talabalarning o'zaro munosabatlari)
yondashuvi.
Innovatsion faoliyatning subyekti - o'qituvchining shaxsiy imkoniyati
hisoblanadi. Bunda pedagog shaxsining ijtimoiy, madaniy. intellektual va axloqiy
imkoniyatlari yuksak ahamiyatga molik bo'ladi. Innovatsion pedagogik jarayonning
mu him unsurlari shaxsning o'zo'zini boshqarishi va o'zini-o'zi safarbar qilishi
hisoblanadi. Uning eng muhim Yo'nalishlaridan biri talabalarning bilish faoliyatini
rivojlantirish bo'lib. u talabalarning o'quv ishlarini faollashtirish va kasbiy
ixtisoslashuvining faollashuviga olib keladi. lnnovatsion faoliyatga aksiologik
yondashuv inson tomonidan yaratilgan pedagogik qadriyatlarni anglatadi.
Aksiologik yondashuv insonga oliy qadriyat va ijtimoiy taraqqiyotning
birdan-bir maqsadi sifatida qaraydi. Ma'lum bo'lishicha, amaliyotda yo'l
ko'rsatuvchi pedagogik nazariyamizning asosiy kamchiliklaridan biri bilim va
ta'limning ustunligini qattiq bo'rttirib (kuchaytirib) yuborishdadir. Insonning
ma'naviy tarbiyasida yodlab olish hajmi ko'payib borishi maktab hayotida odatiy
hol bo'lib qoldi. Hozirgi tarbiya nazariyasi va u boshqarayotgan amaliyotning
hamma belgilari bo'yicha inqiroz holatda ekani ko'rinib turibdi. Bu holatdan
chiqish uchun bo'lgan har qanday harakat innovatsion deb hisoblanyapti va bu hold
a ular o'z nomlariga mosdir. Innovatsion pedagogikani ko'pincha an'anaviy,
muqobil pedagogika deb ataydilar. Bu fikrga qo'shilmaslik mumkin emas, he ch
bo'hnaganda eng oddiy tushunchalar bo'yicha: sinf ham, o'qituvchi ham va dars
mazmuni va darsliklar yo'qolib ketmaydi-ku. Agarda, pedagogik tizim saqlanib
qolsa, unda faqat uni mukammallashtirish haqida gapirish mumkin.
Pedagogik tizimni takomillashtirishning asosiy yo‘llari ikkita: intensiv va
ekstensiv. Intensiv rivojlanish pedagogik tizimni ichki imkoniyatlar xisobiga,
ekstensiv yo‘l esa qo‘shimcha kuchlar jalb etish – ya‟ni, vositalar, asbob-
uskunalar, texnologiyalar xisobiga takomillashtirishni ko‘zda tutadi.
Pedagogik texnologiyaning, intensiv rivojlanish imkoniyatlari tugagan deb
hisoblanadi: maktabning mavjudligi ming yilliklar davomida hamma yo‘llarni
sinab ko‘rib bo‘lgan, hozirgi pedagoglar nasibasi qaytarish, tarbiya mazmuni va
vazifasini, mantiqiy chuqur esga olish, uning birlamchi asoslariga chuqur tushib
borishdan iborat. Yana bir bor qaytarib aytamiz, agarda maktab hali o‘lmagan
bo‘lsa agarda u yashayotgan, rivojlanayogan va bolalarni o‘qitayotgan bo‘lsa, bu
faqatgina o‘zining konservativ tabiati hisobigadir. Ba’zi nazariyotchilar aytadilarki,
juda yaqin vaqt ichida pedagogikada innovatsiya bir ma’noni – orqaga, o‘tmishga,
o‘ylab va oqilona tarbiyalash, ma’naviy tarbiyalovchi, yangiliklarsiz va
tirishishlarsiz tinch tizimga qaytishnigina bildiradi degan fikrni aytmoqdalar.
G‘arb maktablari ekstensiv yo‘l bilan pedagogik mahsulotni yangi
informatsion texnologiyalar, vaqtni turli xil o‘quv faoliyatlariga taqsimlash,
sinfdagi differensatsiya va individuallashtirish hisobiga oshirish bilan rivojlanib
bormoqda. Shu bilan pedagogik mahsulot sifati yaxshilanmoqdaki, bu savol
aniqligicha qolmoqda: ko‘pchilik mustaqil ekspertlar bunga ishonchsizlik
bildirmoqdalar. Bu holatdan chiqish yo‘li «O‘zaro bog‘liqlikdagi innovatsiya
(yangiliklar)» deb ataluvchi, intensiv va ekstensiv yo‘llarni birlashtirishga imkon
beruvchi pedagogik tizim rivojlanishi hisoblanadi. Bu pedagogikaning foydalanish
imkoniyatlarini chuqur tekshirishni talab qiladi, bu esa ular turli ko‘rinishdagi turli
harakterli va turli darajadagi pedagogik tizim tashkil etuvchilari uchrashgan
nuqtada namoyon bo‘ladi. Bo‘sh joylarini yangi texnologiyalar bilan
mustahkamlab, pedagogik tizimning umumiy samarasini yaxshilashga urinsa
bo‘ladi. Bunday yondashishda innovatsiya o‘ylab topilgai «tashqi» chora bo‘lib
ko‘rilmaydi, balki chuqur mazmunli talab va tizimni bilish, anglab etilgan qayta
tuzish hisoblanadi. Agar shunday nuqtai nazar bilan innovatsion chaqiriqlarga
qaralsa ularda deyarli yangi jihatlar yo‘qdek tuyuladi.
Jumladan, eski muammolarni hal etish uchun yangi «retsept»lar ham yo‘q.
Umuman olganda innovatsion g‘oyalarga insoniyat taraqiyoti jarayoni haqidagi
yangi bilimlarga asoslangan, pedagogik muammolarni hal qilishga ilgari
qo‘llanilmagan nazariy yondashuvlar, aniq amaliy texnologiyalardan olingan
yuqori natijalarni kiritishga majburmiz.
Pedagogika fanida berilgan g‘oyalarni ishlanganlik darajasining muvofiqlik
jihatlari bo‘yicha umumiy va qisman innovatsion loyihalar miqdori, shuningdek,
pedagogik amaliyotda ulardan foydalanishning tahliliy umumiy pedagogik
innovatsiyalarga kiritish imkonini berdi.
1) Pedagogik fan tizimi va pedagogik amaliyotni, yangi bo‘lmagan biroq
doimiy dolzarb va o‘zidan o‘quv-tarbiya jarayonini bitimlashtirishning umumiy
g„oyalari va amaliy texnologiyalarini o‘ziga mujassam qilgan.
2) Insonparvarlik pedagogikasini barcha nazariy qoidalari va amaliy
texnologiyalarining yig„indisi jamlangan.
3) Pedagogik jarayonlarni tashkil etish va boshqarish yangi g„oyaviy
yondashuvga asoslangan.
4) Axborotlashtirish, ommaviy kommunikatsiyalashning yangi g„oyalari
va vositalarini qo‘llashga asoslangan texnologiyalar innovatsion texnologiyalar
hisoblanadi.
Innovatsion ta’limning qirralari.
Mavjud ijtimoiy-iqtisodiy o'zgarishlar ta'lim jarayoniga innovatsion
yondashuvga kirib borishini taqozo etmoqda. O'qitish muammolari nafaqat
pedagoglar, sotsiologlar, balki faylasuftar, psixologlarning ham diqqatini o'ziga
qaratmoqda. «Innovatsiya» tushunchasi o'zining asosiy mazmun-mohiyatiga ko'ra
yangiliklarni kiritish, ularni tarqatishni emas, balki bu faoliyat bilan bog'liq bo'lgan
ta'limdagi faoliyat o'zgarishlarini, fikrlash yo'lIarini ham o'z ichiga oladi.
Innovatsion ta'lim o'quvchini jamiyatda o'zgarishlarini qabul qila oladigan, ijodkor,
ishbilarmon qilib tarbiyalaydi. Innovatsion ta'limning asosiy mohiyati
quyidagilardan iborat: ta'limning ochiq istiqbol, qadriyatlarni baholay olish, yangi
vaziyatlarga kirisha olish.
Innovatsion ta'lim qirralari quyidagi jadvalda keitirilgan:
Bu holat o'qituvchidan pedagogik faoliyatdagi innovatsion xUlqni talab
etadi. VA. Slastenin va L.S. Podimovalarning ishlarida keltirilgan psixologik
nazariyaga oid ma'lumotlarga ko'ra o'qituvchilarning innovatsion faoliyatiga xalaqit
beruvchi quyidagi sabablar mavjud: 1. Pedagog tomonidan tanaffuslarning maqsadi
tushuntirilmasligi. Noaniqlik va ikkifikrlilik o'qituvchida yangilikka nisbatan
qo'rqinch hissini uyg'otadi. 2. Yangilikning kiritilishi va amalga oshirilishida
pedagoglarning ishtirok etmasligi. 3. lamoada mavjud an'analarni hamda ishlash