AN’ANAVIY VA INNOVATSION TA’LIMNING QIYOSIY TAHLILI.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

16

File size

Fayl hajmi

1,9 MB


AN’ANAVIY VA INNOVATSION TA’LIMNING QIYOSIY TAHLILI.
Reja:
1. Ta’lim jarayonida innovatsion dunyoqarashni rivojlantirish.
2. Innovatsion pedagogika tushunchasi.
3. Innovatsion ta’limning qirralari.
Ta’lim jarayonida innovatsion dunyoqarashni rivojlantirish.
«Innovatsion  faoliyat  bu  yangi  ijtimoiy  talablar  bilan  an'anaviy
me'yorIarning  mos  kelmasligi  yoxud  amaliyotning  yangi  shakllanayotgan
me'yorining mavjud me'yor bilan to‘qnashuvi natijasida vujudga kelgan, majmuali
muammolarni  yechishga  qaratilgan  faol  iyatd  in),  -  deb  ta'kidlaydi  VI.
Slobadchikov.
Innovatsion faoliyat amaliy nazariyaning muhim qismi bo‘lib, ijtimoiy-
madaniy obyekt sifatIarini yaxshilashga qaratilgan ijtimoiy subyektlarning harakat
tizimidir, u ma'lum doiradagi muammolarni yechish qobiliyatigina emas, balki har
qanday vaziyatdagi muammolarni yechish uchun motivatsion tayyorgarlikka ega
bo‘lishdir.  O‘qituvchi  innovatsion  faoliyatining  markaziy  masalasi  o‘quv
jarayonini samarali tashkil etishdan iborat. O‘tgan asrning 70-yillari oxirlarida
A.M. Arseneva, K.N. Volkov, M.N. Skatkin va o‘zbekistonlik pedagog-olimlardan
bir guruhi pedagogika fani va amaliyotida muvaffaqiyatga erishish muammosini
hal qilish borasida samarali g‘oyalarni ilgari surdilar va ta’lim samaradorligini
ta'minlashda o‘qituvchining ta’lim jarayoniga yangiliklarni kiritishga tayyorgarlik
darajasi  asosiy  o‘rin  egallashini  asoslab  berdilar.  Shunga  ko‘ra  «Innovatsion
o‘zgarishlarni sezish, anglash har qanday o‘qituvchiga xos bo‘lavermaydi, - deb
yozadi U.NishonaIiyev, - bu yerda eng asosiysi o‘qituvchining o‘zi yangilikni
sezishga psixologik jihatdan tayyor bo‘lishidir.
Logotip
AN’ANAVIY VA INNOVATSION TA’LIMNING QIYOSIY TAHLILI. Reja: 1. Ta’lim jarayonida innovatsion dunyoqarashni rivojlantirish. 2. Innovatsion pedagogika tushunchasi. 3. Innovatsion ta’limning qirralari. Ta’lim jarayonida innovatsion dunyoqarashni rivojlantirish. «Innovatsion faoliyat bu yangi ijtimoiy talablar bilan an'anaviy me'yorIarning mos kelmasligi yoxud amaliyotning yangi shakllanayotgan me'yorining mavjud me'yor bilan to‘qnashuvi natijasida vujudga kelgan, majmuali muammolarni yechishga qaratilgan faol iyatd in), - deb ta'kidlaydi VI. Slobadchikov. Innovatsion faoliyat amaliy nazariyaning muhim qismi bo‘lib, ijtimoiy- madaniy obyekt sifatIarini yaxshilashga qaratilgan ijtimoiy subyektlarning harakat tizimidir, u ma'lum doiradagi muammolarni yechish qobiliyatigina emas, balki har qanday vaziyatdagi muammolarni yechish uchun motivatsion tayyorgarlikka ega bo‘lishdir. O‘qituvchi innovatsion faoliyatining markaziy masalasi o‘quv jarayonini samarali tashkil etishdan iborat. O‘tgan asrning 70-yillari oxirlarida A.M. Arseneva, K.N. Volkov, M.N. Skatkin va o‘zbekistonlik pedagog-olimlardan bir guruhi pedagogika fani va amaliyotida muvaffaqiyatga erishish muammosini hal qilish borasida samarali g‘oyalarni ilgari surdilar va ta’lim samaradorligini ta'minlashda o‘qituvchining ta’lim jarayoniga yangiliklarni kiritishga tayyorgarlik darajasi asosiy o‘rin egallashini asoslab berdilar. Shunga ko‘ra «Innovatsion o‘zgarishlarni sezish, anglash har qanday o‘qituvchiga xos bo‘lavermaydi, - deb yozadi U.NishonaIiyev, - bu yerda eng asosiysi o‘qituvchining o‘zi yangilikni sezishga psixologik jihatdan tayyor bo‘lishidir.
 Innovatsion faoliyat - bu ilmiy izlanishlar, ishlanmalar yaratish, tajriba-
sinov ishlari olib borish yoki boshqa fan-texnika yutuqlaridan foydalangan holda
yangi texnologik jarayon yoki yangi takomillashtirilgan mahsulot yaratish bo‘lib,
uning progmatik xususiyati shundaki, u g‘oyalar maydonida ham va alohida bir
subyektning  harakat  maydonida  ham  amalga oshirilmaydi,  balki  bu  faoliyatni
amalga oshirish tajribasi kishilar hayotida hammabop bo‘ladigan holdagina haqiqiy
innovatsion hisoblanadi. 
Innovatsion  faoliyatning  asl  mazmuni  amalda  yangi  texnologiyaning
shaklIanishi  bo‘lib,  uning  natijasi  innovatsiya  sifatida  yuzaga  kelgan  ixtironi
loyihaga, loyihani texnologiyaga aylantirishga yo‘naltirilgan faoliyatdir. O‘qituvchi
innovatsion faoliyatni tashkil etib, uning shakllanish bosqichlarini quyidagicha
belgilashi mumkin: 
Birinchi bosqich - tayyor metodik tavsiyanomalar aniq qilib ko‘chiriladi.
Ikkinchi bosqich - mavjud tizimga ayrim yangi moslama (modifikatsiya)lar.
metodlar kiritiladi. 
Uchinchi bosqich - yangi g‘oyani amalga oshirish mazmuni, metodlari va
shakli to‘la ishlab chiqiladi. 
To‘rtinchi  bosqich 
-  o‘qituvchi  o‘qitish  va  tarbiyalashning  o‘z
konsepsiyasini va metodikasini ishlab chiqadi.
 O‘qituvchilarni innovatsion faoliyatga tayyorlashda jamoadagi psixologik
muhitni,  jamoa  a’zolarining  qanchalik  darajada  dunyo  ta’lim  bozoridagi
yangiliklardan xabardor ekanligini hisobga olish zarur. Pedagogika - ta’lim-tarbiya
to‘g‘risidagi  ilmiy  bilimlar  tizimi:  obyektivlik,  maqsadga  muvofiqlik,
mustahkamlik,  bir-biriga  zid  bo‘lmaslik  uning  asosiy  xarakteristikalaridir.
Insonning  shakllanganligi,  rivojlanganligi  va  tarbiyasi  haqidagi  bilim,  uning
yuksak  darajasi,  talabga  muvofiqligi  obyektivlikning  yagona  talabidir.  O‘sib
kelayotgan  avlod  tarbiyasijudajiddiy  jarayon  bo‘lib,  uni  o‘tkinchi  narsalarga
bog‘liq qilib qo‘yish mumkin emas. Chunki uni tashkil etuvchi qoidalar inson
tabiati va uning rivojlanishi haqidagi obyektiv ma'lumotlarga ziddir. Mustahkam,
kuchli, ta'sirchan tarbiya tizimini faqatgina pedagogika fanida o‘rnatilgan obyektiv
asoslar va amaliyotda tasdiqlangan qoidalar yordamida rivojlantirish mumkin. Bu,
Logotip
Innovatsion faoliyat - bu ilmiy izlanishlar, ishlanmalar yaratish, tajriba- sinov ishlari olib borish yoki boshqa fan-texnika yutuqlaridan foydalangan holda yangi texnologik jarayon yoki yangi takomillashtirilgan mahsulot yaratish bo‘lib, uning progmatik xususiyati shundaki, u g‘oyalar maydonida ham va alohida bir subyektning harakat maydonida ham amalga oshirilmaydi, balki bu faoliyatni amalga oshirish tajribasi kishilar hayotida hammabop bo‘ladigan holdagina haqiqiy innovatsion hisoblanadi. Innovatsion faoliyatning asl mazmuni amalda yangi texnologiyaning shaklIanishi bo‘lib, uning natijasi innovatsiya sifatida yuzaga kelgan ixtironi loyihaga, loyihani texnologiyaga aylantirishga yo‘naltirilgan faoliyatdir. O‘qituvchi innovatsion faoliyatni tashkil etib, uning shakllanish bosqichlarini quyidagicha belgilashi mumkin: Birinchi bosqich - tayyor metodik tavsiyanomalar aniq qilib ko‘chiriladi. Ikkinchi bosqich - mavjud tizimga ayrim yangi moslama (modifikatsiya)lar. metodlar kiritiladi. Uchinchi bosqich - yangi g‘oyani amalga oshirish mazmuni, metodlari va shakli to‘la ishlab chiqiladi. To‘rtinchi bosqich - o‘qituvchi o‘qitish va tarbiyalashning o‘z konsepsiyasini va metodikasini ishlab chiqadi. O‘qituvchilarni innovatsion faoliyatga tayyorlashda jamoadagi psixologik muhitni, jamoa a’zolarining qanchalik darajada dunyo ta’lim bozoridagi yangiliklardan xabardor ekanligini hisobga olish zarur. Pedagogika - ta’lim-tarbiya to‘g‘risidagi ilmiy bilimlar tizimi: obyektivlik, maqsadga muvofiqlik, mustahkamlik, bir-biriga zid bo‘lmaslik uning asosiy xarakteristikalaridir. Insonning shakllanganligi, rivojlanganligi va tarbiyasi haqidagi bilim, uning yuksak darajasi, talabga muvofiqligi obyektivlikning yagona talabidir. O‘sib kelayotgan avlod tarbiyasijudajiddiy jarayon bo‘lib, uni o‘tkinchi narsalarga bog‘liq qilib qo‘yish mumkin emas. Chunki uni tashkil etuvchi qoidalar inson tabiati va uning rivojlanishi haqidagi obyektiv ma'lumotlarga ziddir. Mustahkam, kuchli, ta'sirchan tarbiya tizimini faqatgina pedagogika fanida o‘rnatilgan obyektiv asoslar va amaliyotda tasdiqlangan qoidalar yordamida rivojlantirish mumkin. Bu,
albatta. innovatsion pedagogika hamda gumanistik (insonparvarlik) pedagogikalar
bilan bog‘- liqdir.  Insonparvarlik lotincha «hunmanus» so‘zidan olingan bo‘lib,
«insoniy» degan ma'noni anglatadi. 
Insonparvarlik - inson qadriyatlari. erkinliklari, baxtga bo‘lgan huquqini,
qobiliyatlarini rivojlanishi va namoyon bo‘lishini tan oladigan qarashlar tizimi.
Gumanistik  56  pedagogika,  ko‘pincha,  fanda  innovatsiya  deb  ataladi.  Bunga
o‘quvtarbiyaviy  ta'sir  etish  natijalari  va  tizimning  ichki  qayta  tashkil  etilishi
evaziga  erishiladi.  Gumanizm  -  insonning  ma'naviy  boyligi  va  yagona
konsepsiyasidir. Bu konsepsiyaning asosiy maqsadi shaxs qadrqimmatini himoya
qilish. uning ijodiy erkinligini rivojlantirish, o‘z qobiliyatini namoyon etishdan
iborat. 
Insonparvarlik  pedagogikasi  o‘z  navbatida  shaxsga  qaratilgan.  Uning
belgilari: 
-  ma'lumotlarni  egallab  olish  va  ma'lum  doiradagi  mahorat  va
ko‘nikmalarni yuzaga keltirish hamda ularning psixik, jismoniy, intellektual (aqliy)
rivojlanishiga diqqatning qaratilishi; 
- ijodiy, erkin, mustaqil fikrlovchi barkamol shaxsni shakllantirish uchun
har qanday hayotiy va o‘quv vaziyatlarda asosli qarorni tanlab qabul qila oladigan
insonparvar fuqaroni yetishtirish; 
-  o‘quv-tarbiya  jarayonini  muvaffaqiyatli  qayta  yo‘naltirishga  erishish
uchun kerakli tashkiliy shart-sharoitlar bilan ta'minlash. 
O‘quvtarbiya  jarayonini  insonparvarlashtirishda  avtoritar  (ko‘r-
ko‘rona)likdan  voz  kechib,  o‘quvchi  va  pedagog  o‘rtasida  haqiqiy  insoniy
munosabatlar  o‘rnatish,  shuningdek,  shaxs  tarbiyasiga  qaratilgan  pedagogikani
tushunishdan  iborat.  Insonparvarlik  tarbiyasining  maqsadi  har  bir
tarbiyalanuvchining munosabatlarini, o‘zlashtirish faoliyatini to‘la namoyon etib,
haqiqiy mustaqil, izlanuvchan, erkin shaxs qilib yetishtirishdan iborat. Tarbiya
jarayonining  insonparvarlik  darajasi,  shu  jarayonda  shaxs  o‘zini  namoyon  eta
olishi, o‘zidagi hamma tabiiy imkoniyatlarini ochib berishi, uning qobiliyati, ijodiy
faoliyatini  keng  yoritishi  uchun  shart-sharoitlar  yaratib  berish  maqsadga
muvofiqdir.
Logotip
albatta. innovatsion pedagogika hamda gumanistik (insonparvarlik) pedagogikalar bilan bog‘- liqdir. Insonparvarlik lotincha «hunmanus» so‘zidan olingan bo‘lib, «insoniy» degan ma'noni anglatadi. Insonparvarlik - inson qadriyatlari. erkinliklari, baxtga bo‘lgan huquqini, qobiliyatlarini rivojlanishi va namoyon bo‘lishini tan oladigan qarashlar tizimi. Gumanistik 56 pedagogika, ko‘pincha, fanda innovatsiya deb ataladi. Bunga o‘quvtarbiyaviy ta'sir etish natijalari va tizimning ichki qayta tashkil etilishi evaziga erishiladi. Gumanizm - insonning ma'naviy boyligi va yagona konsepsiyasidir. Bu konsepsiyaning asosiy maqsadi shaxs qadrqimmatini himoya qilish. uning ijodiy erkinligini rivojlantirish, o‘z qobiliyatini namoyon etishdan iborat. Insonparvarlik pedagogikasi o‘z navbatida shaxsga qaratilgan. Uning belgilari: - ma'lumotlarni egallab olish va ma'lum doiradagi mahorat va ko‘nikmalarni yuzaga keltirish hamda ularning psixik, jismoniy, intellektual (aqliy) rivojlanishiga diqqatning qaratilishi; - ijodiy, erkin, mustaqil fikrlovchi barkamol shaxsni shakllantirish uchun har qanday hayotiy va o‘quv vaziyatlarda asosli qarorni tanlab qabul qila oladigan insonparvar fuqaroni yetishtirish; - o‘quv-tarbiya jarayonini muvaffaqiyatli qayta yo‘naltirishga erishish uchun kerakli tashkiliy shart-sharoitlar bilan ta'minlash. O‘quvtarbiya jarayonini insonparvarlashtirishda avtoritar (ko‘r- ko‘rona)likdan voz kechib, o‘quvchi va pedagog o‘rtasida haqiqiy insoniy munosabatlar o‘rnatish, shuningdek, shaxs tarbiyasiga qaratilgan pedagogikani tushunishdan iborat. Insonparvarlik tarbiyasining maqsadi har bir tarbiyalanuvchining munosabatlarini, o‘zlashtirish faoliyatini to‘la namoyon etib, haqiqiy mustaqil, izlanuvchan, erkin shaxs qilib yetishtirishdan iborat. Tarbiya jarayonining insonparvarlik darajasi, shu jarayonda shaxs o‘zini namoyon eta olishi, o‘zidagi hamma tabiiy imkoniyatlarini ochib berishi, uning qobiliyati, ijodiy faoliyatini keng yoritishi uchun shart-sharoitlar yaratib berish maqsadga muvofiqdir.
Ta’limning  o‘ziga  xos  tomoni,  u  tarbiyani  ijtimoiy  hodisa  sifatida
shaxsning shakllanishini o‘ziga birlashtirib, ana shu asoslar yordamida pedagogik
jarayonni tuzadi, bu jarayon turli ta’lim-tarbiya konsepsiyalari, nazariyalari asosida
loyihalashtiriladi va ta’lim tizimi muassasalarida tatbiq etiladi. Ta’lim tushunchasi,
bu umumiy va yaxlit sifat mazmunining bog‘lanishidir. 
Gumanistik pedagogika maktabi o‘quvchining moslashuvini va unga qulay
sharoit  yaratishni  talab  qiladi.  Insonparvarlik  maktabi  amaliy  innovatsion
faoliyatning aniq shakl va uslublarini ish lab chiqqan. Quyida ulardan ba'zilari
keltirilgan: 
- o‘quv-tarbiya faoliyatini differensiallash;
 
-  o‘quv-ta’lim  jarayonlarini  har  xii  shaxs  faoliyatiga  qarab
muvofiqlashtirish; 
-  har  bir  tarbiyalanuvchi  qobiliyati  va  qiziqishini  rivojlantirish  uchun
kerakli sharoitIarni yaratib berish; 
- o‘quv-tarbiya faoliyatiga psixologik qulaylik yaratish; 
- o‘quvchiga va uning kuchi hamda imkoniyatlariga ishonish; 
- o‘quvchini qanday bo‘lsa shunday qabuI qilish; 
- ta’lim-tarbiya ishlari muvaffaqiyatini ta'minlash; 
- maktabning maqsadli YO‘nalishini o‘zIashtirish; 
- har bir o‘quvchi rivojlanish darajasining asoslanishi; 
- o‘qituvchining shaxsiy ichki yo‘l-yo‘riqlariga qayta yo‘naltirish; 
- insonparvarlik ta’limini kuchaytirish. 
Innovatika muammolariga murojaat etish va ularni muhim zamonaviy ilmiy
yo'nalishlarga  qo'shish  jamiyatda  innovatsion  jarayonlar  harakatining  o'sib
borayotganini  tushunish  natijasida  vujudga  keldi.  Bizning  adabiyotIarimizda
innovatsiya muammolari ko'p vaqtgacha iqtisodiy tadqiqotIar tizimida o'rganib
kelingan. Ammo vaqt o'tishi bilan jamiyat hayoti faoliyatining hamma sohalarida
innovatsion o'zgarishlar asosida sifat xususiyatlarini baholash muammosi yuzaga
keldi.  Ammo  bu  o'zgarishlarni  faqatgina  iqtisodiy  nazariyalar  bilan  aniqlab
bo'lmaydi. Innovatsion jarayonlarni o'rganish uchun boshqa yo'lIar zarur, unda
innovatsiya  tahlili  faqat  fan  va  texnikada  erishilgan  zamonaviy  yutuqlardan
Logotip
Ta’limning o‘ziga xos tomoni, u tarbiyani ijtimoiy hodisa sifatida shaxsning shakllanishini o‘ziga birlashtirib, ana shu asoslar yordamida pedagogik jarayonni tuzadi, bu jarayon turli ta’lim-tarbiya konsepsiyalari, nazariyalari asosida loyihalashtiriladi va ta’lim tizimi muassasalarida tatbiq etiladi. Ta’lim tushunchasi, bu umumiy va yaxlit sifat mazmunining bog‘lanishidir. Gumanistik pedagogika maktabi o‘quvchining moslashuvini va unga qulay sharoit yaratishni talab qiladi. Insonparvarlik maktabi amaliy innovatsion faoliyatning aniq shakl va uslublarini ish lab chiqqan. Quyida ulardan ba'zilari keltirilgan: - o‘quv-tarbiya faoliyatini differensiallash; - o‘quv-ta’lim jarayonlarini har xii shaxs faoliyatiga qarab muvofiqlashtirish; - har bir tarbiyalanuvchi qobiliyati va qiziqishini rivojlantirish uchun kerakli sharoitIarni yaratib berish; - o‘quv-tarbiya faoliyatiga psixologik qulaylik yaratish; - o‘quvchiga va uning kuchi hamda imkoniyatlariga ishonish; - o‘quvchini qanday bo‘lsa shunday qabuI qilish; - ta’lim-tarbiya ishlari muvaffaqiyatini ta'minlash; - maktabning maqsadli YO‘nalishini o‘zIashtirish; - har bir o‘quvchi rivojlanish darajasining asoslanishi; - o‘qituvchining shaxsiy ichki yo‘l-yo‘riqlariga qayta yo‘naltirish; - insonparvarlik ta’limini kuchaytirish. Innovatika muammolariga murojaat etish va ularni muhim zamonaviy ilmiy yo'nalishlarga qo'shish jamiyatda innovatsion jarayonlar harakatining o'sib borayotganini tushunish natijasida vujudga keldi. Bizning adabiyotIarimizda innovatsiya muammolari ko'p vaqtgacha iqtisodiy tadqiqotIar tizimida o'rganib kelingan. Ammo vaqt o'tishi bilan jamiyat hayoti faoliyatining hamma sohalarida innovatsion o'zgarishlar asosida sifat xususiyatlarini baholash muammosi yuzaga keldi. Ammo bu o'zgarishlarni faqatgina iqtisodiy nazariyalar bilan aniqlab bo'lmaydi. Innovatsion jarayonlarni o'rganish uchun boshqa yo'lIar zarur, unda innovatsiya tahlili faqat fan va texnikada erishilgan zamonaviy yutuqlardan
foydalanishnigina o'z ichiga olmay, balki boshqarish sohalarida, ta'lim sohalarida,
huquq va boshqa sohalarda ham keng joriy etilmoqda. 
Innovatsion  pedagogik  muammolar  yechimini  izlash  ta'lim  sohasida
innovatsion jarayonning xususiyati, mazmuni, tarkibini tasniflash va tekshirish
natijalarini tahlil qilish bilan amalga oshiriladi.
«Innovatsiya»  tushunchasi  birinchi  marta  AQSHda  XX  asrda
madaniyatshunos  olimlar  tomonidan  aniqlangan  va  paydo  bo'lgan.  Ularning
fikricha, bir madaniyat elementlarini boshqasiga joriy qilish ma'nosini bildirgan.
Uning bu ma'nosi etnografiyada hozirgacha saqlanib qolgan. 
Olimlar yangiliklar kiritish va tekshirishni uch bosqichga ajratadilar:
Birinchi  bosqich -  yangiliklar  muvaffaqiyatiga  yordam  beruvchi  yoki
to'sqinlik qiluvchi omillarni o'rganish va turli xii yangiliklarni tahlil qilish.
 Ikkinchi bosqich - yangilik kiritish jarayonini bir soha muhitidan ikkinchi
soha muhitiga olib o'tish mexanizmini hisobga olish bilan birgalikda o'rganish.
Uchinchi bosqichda yangilik yaratuvchining diqqati turli xii innovatsion
vaziyatlarni tahlil qilish, tavakkalchilikni baholash metodlarini ish lab chiqish,
yangiliklarni kiritish sohasida tavsiyalar ishlab chiqish.
 Pedagogik  innovatsion  jarayonlarni  G'arb  mamlakatlarida  50-yillar
oxirlaridan boshlab, bizning mamlakatimizda esa so'nggi o'n yilliklar ichida olimlar
maxsus  fan  sifatida  o'rgana  boshladilar.  lahon  pedagogik  jamoatchiligining
qiziqishi maxsus innovatsion xizmat. nashriyot faoliyati, jurnaUar va informatsion
maqolalar ko'rinishida paydo bo'la boshladi. Xususan, bu to'g'risida YUNESKO
qoshida Ta'limni rivojlantirish Osiyo pedagogik innovatsiyalar markazi mavjud
bo'lib, dunyoning turli mamlakatlardagi pedagogik yangiliklarni umumlashtirib,
ta'lim masalalari bo'yicha xalqaro byuro bilan birgalikda pedagogik jamoatchilik
maxsus nashrlar ular to'g'risida ma'lumotlar tarqatadi.
Olimlar  innovatsion  jarayonlarning  tuzilishini  o'rganib,  yangilik
kiritishning  «hayotiy  davri»  deb  alohida  tushuntirib  o'tganlar.  Bu  jarayon
yangilikni yaratish va ijro etishni  ta'minlovchi  faoliyatlarni  turlarga ajratuvchi
bosqichlarga  bo'linadi.  Hozirgi  davrga  kelib,  ilmiy  adabiyotlarda  quyidagi
innovatsion jarayonni bosqichlarga ajratish mumkin:
Logotip
foydalanishnigina o'z ichiga olmay, balki boshqarish sohalarida, ta'lim sohalarida, huquq va boshqa sohalarda ham keng joriy etilmoqda. Innovatsion pedagogik muammolar yechimini izlash ta'lim sohasida innovatsion jarayonning xususiyati, mazmuni, tarkibini tasniflash va tekshirish natijalarini tahlil qilish bilan amalga oshiriladi. «Innovatsiya» tushunchasi birinchi marta AQSHda XX asrda madaniyatshunos olimlar tomonidan aniqlangan va paydo bo'lgan. Ularning fikricha, bir madaniyat elementlarini boshqasiga joriy qilish ma'nosini bildirgan. Uning bu ma'nosi etnografiyada hozirgacha saqlanib qolgan. Olimlar yangiliklar kiritish va tekshirishni uch bosqichga ajratadilar: Birinchi bosqich - yangiliklar muvaffaqiyatiga yordam beruvchi yoki to'sqinlik qiluvchi omillarni o'rganish va turli xii yangiliklarni tahlil qilish. Ikkinchi bosqich - yangilik kiritish jarayonini bir soha muhitidan ikkinchi soha muhitiga olib o'tish mexanizmini hisobga olish bilan birgalikda o'rganish. Uchinchi bosqichda yangilik yaratuvchining diqqati turli xii innovatsion vaziyatlarni tahlil qilish, tavakkalchilikni baholash metodlarini ish lab chiqish, yangiliklarni kiritish sohasida tavsiyalar ishlab chiqish. Pedagogik innovatsion jarayonlarni G'arb mamlakatlarida 50-yillar oxirlaridan boshlab, bizning mamlakatimizda esa so'nggi o'n yilliklar ichida olimlar maxsus fan sifatida o'rgana boshladilar. lahon pedagogik jamoatchiligining qiziqishi maxsus innovatsion xizmat. nashriyot faoliyati, jurnaUar va informatsion maqolalar ko'rinishida paydo bo'la boshladi. Xususan, bu to'g'risida YUNESKO qoshida Ta'limni rivojlantirish Osiyo pedagogik innovatsiyalar markazi mavjud bo'lib, dunyoning turli mamlakatlardagi pedagogik yangiliklarni umumlashtirib, ta'lim masalalari bo'yicha xalqaro byuro bilan birgalikda pedagogik jamoatchilik maxsus nashrlar ular to'g'risida ma'lumotlar tarqatadi. Olimlar innovatsion jarayonlarning tuzilishini o'rganib, yangilik kiritishning «hayotiy davri» deb alohida tushuntirib o'tganlar. Bu jarayon yangilikni yaratish va ijro etishni ta'minlovchi faoliyatlarni turlarga ajratuvchi bosqichlarga bo'linadi. Hozirgi davrga kelib, ilmiy adabiyotlarda quyidagi innovatsion jarayonni bosqichlarga ajratish mumkin:
 1.  Yangi  g'oyaning  paydo  bo'lishi  yoki  yangilikning  yuzaga  kelishi
bosqichi,  uni  shartli  ravishda  fundamental  va  amaliy-ilmiy  tekshirishlar  (yoki
birdan  paydo  bo'ladigan)  natijalaridan  kelib  chiqadigan  yangilik  bosqichi  deb
ataydilar. 
2. Kashf et ish bosqichi, ya'ni moddiy yoki ma'naviy namuna ko'rinishidagi
yangilik yaratish. 
3.  Yaratilgan  yangilikning  amalda  qo'lIanishi  uni  qo'shimcha  ishlab
Itnikammallashtirish orqali amalga oshiriladi. Bu bosqich yangilik kiriHsh orqali
yuqori samaradorlikka erishish bilan yakunlanadi. 
4. Faqatgina yangilikni qabul qilish sharti bilan amalga oshrish. 
5. Yangilikning tarqalishi, uning yangi sohalarga keng tatbiq etishni amalga
oshirish. 
6. Yangilikning biror soh ad a hukmron bo'lishi, bunda, xususan. yangilik
o'z yangiligini yo'qotib, yangilik sifatida mavjud bo'lmay qoladi. 
7. Yangilik qo'lIanilishining doirasi qisqarib. uning yangi mahsuldorligi
bilan almashadi. 
Yuqorida keltirilgan innovatsion jarayonlar bir-birini ketma-ket almashtirib,
muntazam rivojlanib, soddalashtirilgan tizim asosida ifodalaydi. 
Innovatsion jarayon bu bosqichda ketma-ketlikka va o'zaro bog'liqlikka
rioya qilishi shart emas. Yangilik kiritish, yangilik yara tish va tarqatish maqsadga
muvofiq  jarayon  sifatida  inson  talab  va  ehtiyojlarini  yangi  vositalar  bilan
qondirishdan  iborat  bo'lib,  bu  uning  samaradorligini,  muntazamligini  va
hayotiyligini ta'minlovchi uslub va tizimlarni ma'lum sifat o'zgarishiga olib keladi.
Innovatsion jarayon eskirib qolgan qoida va vaziyatlarni qayta ko'rib chiqish va
sifatli holatga o'tish bilan bog'liq bo'ladi. Yangilik kiritish ichki yo'nalishga ega
bo'lib, u yangilik g'oyasi (fikri) tug'ilishidan to uning foydalanila boshlanishigacha
bo'lgan  harakatlarni  rivojlantirish  hamda  innovatsion  jarayon  ishtirokchilari
o'rtasidagi munosabatni to'g'ri ifodalaydi. Shu tariqa yangilik kiritish yuksak tizim
bo'lib, ichki mantiq kabi vaqt davomida qonuniy rivojlanishi uning atrof-muhit
bilan o'zaro bog'- liqligini ifodalaydi. lnnovatsion jarayon tuzilishi yangilikning bir
bosqichdan ikkinchi bosqichga o'tib borishi bilan o'zgarib boradi. Shu bilan birga,
Logotip
1. Yangi g'oyaning paydo bo'lishi yoki yangilikning yuzaga kelishi bosqichi, uni shartli ravishda fundamental va amaliy-ilmiy tekshirishlar (yoki birdan paydo bo'ladigan) natijalaridan kelib chiqadigan yangilik bosqichi deb ataydilar. 2. Kashf et ish bosqichi, ya'ni moddiy yoki ma'naviy namuna ko'rinishidagi yangilik yaratish. 3. Yaratilgan yangilikning amalda qo'lIanishi uni qo'shimcha ishlab Itnikammallashtirish orqali amalga oshiriladi. Bu bosqich yangilik kiriHsh orqali yuqori samaradorlikka erishish bilan yakunlanadi. 4. Faqatgina yangilikni qabul qilish sharti bilan amalga oshrish. 5. Yangilikning tarqalishi, uning yangi sohalarga keng tatbiq etishni amalga oshirish. 6. Yangilikning biror soh ad a hukmron bo'lishi, bunda, xususan. yangilik o'z yangiligini yo'qotib, yangilik sifatida mavjud bo'lmay qoladi. 7. Yangilik qo'lIanilishining doirasi qisqarib. uning yangi mahsuldorligi bilan almashadi. Yuqorida keltirilgan innovatsion jarayonlar bir-birini ketma-ket almashtirib, muntazam rivojlanib, soddalashtirilgan tizim asosida ifodalaydi. Innovatsion jarayon bu bosqichda ketma-ketlikka va o'zaro bog'liqlikka rioya qilishi shart emas. Yangilik kiritish, yangilik yara tish va tarqatish maqsadga muvofiq jarayon sifatida inson talab va ehtiyojlarini yangi vositalar bilan qondirishdan iborat bo'lib, bu uning samaradorligini, muntazamligini va hayotiyligini ta'minlovchi uslub va tizimlarni ma'lum sifat o'zgarishiga olib keladi. Innovatsion jarayon eskirib qolgan qoida va vaziyatlarni qayta ko'rib chiqish va sifatli holatga o'tish bilan bog'liq bo'ladi. Yangilik kiritish ichki yo'nalishga ega bo'lib, u yangilik g'oyasi (fikri) tug'ilishidan to uning foydalanila boshlanishigacha bo'lgan harakatlarni rivojlantirish hamda innovatsion jarayon ishtirokchilari o'rtasidagi munosabatni to'g'ri ifodalaydi. Shu tariqa yangilik kiritish yuksak tizim bo'lib, ichki mantiq kabi vaqt davomida qonuniy rivojlanishi uning atrof-muhit bilan o'zaro bog'- liqligini ifodalaydi. lnnovatsion jarayon tuzilishi yangilikning bir bosqichdan ikkinchi bosqichga o'tib borishi bilan o'zgarib boradi. Shu bilan birga,
yangilikning xususiyatlari uning natijalari va yakuniy samarasiga bog'liq bo'ladi.
Yangilikning  yakunlanganligi  yoki  uning  imkoniyatlari  muayyan  maqsadning
amalga  oshirilish  darajasida  innovatsion  jarayonning  hamma  bosqichlari
muvaffaqiyatli bo'lishiga bog'liqdir. 
Innovatsion pedagogika tushunchasi.
Innovatsion pedagogika - hozirgi  davrda norasmiy fan sifatida ma'lum
bo'lgan, biroq kun sayin butun jahon soha mutaxassislarining e'tiboriga tushib,
jadal rivojlanib borayotgan bilimlar tizimidir. Hozirgi davrda ta'lim sohasiga yangi
yo'nalishga  ega  bo·lgan  innovatsion  pedagogika  fani  kirib  ke!di.  Innovatsion
pedagogika atamasi  G'arbiy Yevropa va AQSHda 1960-yillarda  paydo bo'Jdi.
Innovatsion  pedagogika  va  innovatsion  faoliyat  haqida  O.N.Gonobolin,
V.A.Slastenin, N.Y. Kuzmina, A.I.Hervanov va boshqalar ilmiy tadqiqot ishlari
olib borganlar. lnnovatsion pedagogika nazariy va amaliy muammolarni ha! etish
uchun asos qilib olingan. Amerikalik innovatsiyachi E.Rodjers tomonidan yangilik
kiritishning  ijtimoiy-psixologik  juhatlari  ishlab  chiqilgan.  U  yangilik  kiritish
jarayoni  qatnashchilarining  tasnifi,  ularning  yangilikka  bo'lgan  munosabati  va
boshqalarni ko'rsatgan. 
Ta'lim sohasida innovatsion pedagogika shakllanib, rivojlanib bormoqda.
Mazkur  yangi  fan  haqida  olimlar  tomonidan  jiddiy  fikrlar  bildirilmoqda.  Bu
fanning  asosiy  vazifasi  hukmron  bo'lib  turgan  butun  o'quv-tarbiya  tizimi
nazariyasini innovatsiya asosida qayta tashkil etib o'zlashtirishdir. Innovatorlar
fikriga  asosan  odatiy  mumtoz  pedagogik  nazariyalar  eskirib  qolgan.  yangi
sharoitda hozirgi avlodni bu eskirib qolgan yo'l bilan tarbiyalash mumkin emas.
 Pedagogika  bilimlar  tizimidir.  Obyektivlik,  maqsadga  muvofiqlik,
mustahkamlik,  birbiriga  zid  bo'lmaslik  uning  asosini  tashkil  etadi.  Pedagogik
tizimini loyihalashtirishda har qanday ilmiy nazariya kabi tizimni tashkil etuvchi
tamoyillar birlashtiradi. Obyektiv nazariyaning asosiy tamoyillari faqatgina ilmiy
prinsip bo'lishi shart, ammo g'oyaviy bo'lmasligi lozim. 
Insonning aqliy rivojlanishi va tarbiyasi haqidagi bilim darajasining talabga
muvofiqligi - obyektivlikning yagona talabidir. 
Logotip
yangilikning xususiyatlari uning natijalari va yakuniy samarasiga bog'liq bo'ladi. Yangilikning yakunlanganligi yoki uning imkoniyatlari muayyan maqsadning amalga oshirilish darajasida innovatsion jarayonning hamma bosqichlari muvaffaqiyatli bo'lishiga bog'liqdir. Innovatsion pedagogika tushunchasi. Innovatsion pedagogika - hozirgi davrda norasmiy fan sifatida ma'lum bo'lgan, biroq kun sayin butun jahon soha mutaxassislarining e'tiboriga tushib, jadal rivojlanib borayotgan bilimlar tizimidir. Hozirgi davrda ta'lim sohasiga yangi yo'nalishga ega bo·lgan innovatsion pedagogika fani kirib ke!di. Innovatsion pedagogika atamasi G'arbiy Yevropa va AQSHda 1960-yillarda paydo bo'Jdi. Innovatsion pedagogika va innovatsion faoliyat haqida O.N.Gonobolin, V.A.Slastenin, N.Y. Kuzmina, A.I.Hervanov va boshqalar ilmiy tadqiqot ishlari olib borganlar. lnnovatsion pedagogika nazariy va amaliy muammolarni ha! etish uchun asos qilib olingan. Amerikalik innovatsiyachi E.Rodjers tomonidan yangilik kiritishning ijtimoiy-psixologik juhatlari ishlab chiqilgan. U yangilik kiritish jarayoni qatnashchilarining tasnifi, ularning yangilikka bo'lgan munosabati va boshqalarni ko'rsatgan. Ta'lim sohasida innovatsion pedagogika shakllanib, rivojlanib bormoqda. Mazkur yangi fan haqida olimlar tomonidan jiddiy fikrlar bildirilmoqda. Bu fanning asosiy vazifasi hukmron bo'lib turgan butun o'quv-tarbiya tizimi nazariyasini innovatsiya asosida qayta tashkil etib o'zlashtirishdir. Innovatorlar fikriga asosan odatiy mumtoz pedagogik nazariyalar eskirib qolgan. yangi sharoitda hozirgi avlodni bu eskirib qolgan yo'l bilan tarbiyalash mumkin emas. Pedagogika bilimlar tizimidir. Obyektivlik, maqsadga muvofiqlik, mustahkamlik, birbiriga zid bo'lmaslik uning asosini tashkil etadi. Pedagogik tizimini loyihalashtirishda har qanday ilmiy nazariya kabi tizimni tashkil etuvchi tamoyillar birlashtiradi. Obyektiv nazariyaning asosiy tamoyillari faqatgina ilmiy prinsip bo'lishi shart, ammo g'oyaviy bo'lmasligi lozim. Insonning aqliy rivojlanishi va tarbiyasi haqidagi bilim darajasining talabga muvofiqligi - obyektivlikning yagona talabidir.
M.I.Potashnik  innovatsiya  jarayonining  quyidagi  tuzilmasini  ko'rsatadi:
Faoliyat  tuzilmasi  -  motiv-maqsad-vazifa-mazmun-shakl-metodlar  -  metodik
komponentlar yig'indisi. 
Subyektiv  tuzilma  -  innovatsion  faoliyat  subyektlarining  xalqaro,
mintaqaviy, tuman, shahar va boshqalar. Mazmun tuzilmasi - o'quv-tarbiyaviy
ishlar, boshqaruvda yangilikning paydo bo'lishi, ishlab chiqilishi va o'zlashtirilishi.
Tashkiliy tuzilma - tashxislash, oldindan ko'ra bilish. sof tashkiliy, amaliy,
umumlashtiruvchi,  tadbiq  etuvchi.  Innovatsiya  jarayoni  o'z  ichiga  tarkibiy
tuzilmalarni va qonuniyatlarni qamrab olgan. 
Pedagogikaga oid adabiyotlarda innovatsiyajarayonining kechishini 4 ta
asosiy qonuniyati farqlanadi: 
1. Pedagogik innovatsiya muhitining ayovsiz bir sharoitda emasligi qonuni.
2. Nihoyat amalga oshirish qonuni. 
3. Komillashtirish qonuni. 
4. Pedagogik innovatsiyaning davriy takrorlanish va qaytish qonuni. 
Nihoyat amalga oshirish qonuni yangilikning hayotiyligi bo'lib, erta yo
kech, stixiyali yoki ongli ravishda amalga oshadi. 
Pedagogik innovatsiyaning davriyligi va qaytish qonuni bo'yicha yangilik
yangi sharoitlarda qayta tiklanadi. Slastenin, Levina va boshqalar oliy maktab
innovatsion jarayonlari negizida quyidagi yondashuvlar yotadi: 
l. Madaniyatshunoslik jihatidan (insonga bilishning ustuvor rivojlanishi)
yondashuv. 
2. Shaxsiy faoliyat jihatidan (ta'limdagi yangi texnologiyalar) yondashuv.
 
3.  Ko'p  suhbatli  (dialogik)  yondashuv,  kasbiy  tayyorgarlikni
insonparvarlashtirish. 
4.  Individual-ijodiy  (o'qituvchi  va  talabalarning  o'zaro  munosabatlari)
yondashuvi. 
Innovatsion  faoliyatning  subyekti  -  o'qituvchining  shaxsiy  imkoniyati
hisoblanadi. Bunda pedagog shaxsining ijtimoiy, madaniy. intellektual va axloqiy
imkoniyatlari yuksak ahamiyatga molik bo'ladi. Innovatsion pedagogik jarayonning
mu him unsurlari shaxsning o'zo'zini boshqarishi va o'zini-o'zi safarbar qilishi
Logotip
M.I.Potashnik innovatsiya jarayonining quyidagi tuzilmasini ko'rsatadi: Faoliyat tuzilmasi - motiv-maqsad-vazifa-mazmun-shakl-metodlar - metodik komponentlar yig'indisi. Subyektiv tuzilma - innovatsion faoliyat subyektlarining xalqaro, mintaqaviy, tuman, shahar va boshqalar. Mazmun tuzilmasi - o'quv-tarbiyaviy ishlar, boshqaruvda yangilikning paydo bo'lishi, ishlab chiqilishi va o'zlashtirilishi. Tashkiliy tuzilma - tashxislash, oldindan ko'ra bilish. sof tashkiliy, amaliy, umumlashtiruvchi, tadbiq etuvchi. Innovatsiya jarayoni o'z ichiga tarkibiy tuzilmalarni va qonuniyatlarni qamrab olgan. Pedagogikaga oid adabiyotlarda innovatsiyajarayonining kechishini 4 ta asosiy qonuniyati farqlanadi: 1. Pedagogik innovatsiya muhitining ayovsiz bir sharoitda emasligi qonuni. 2. Nihoyat amalga oshirish qonuni. 3. Komillashtirish qonuni. 4. Pedagogik innovatsiyaning davriy takrorlanish va qaytish qonuni. Nihoyat amalga oshirish qonuni yangilikning hayotiyligi bo'lib, erta yo kech, stixiyali yoki ongli ravishda amalga oshadi. Pedagogik innovatsiyaning davriyligi va qaytish qonuni bo'yicha yangilik yangi sharoitlarda qayta tiklanadi. Slastenin, Levina va boshqalar oliy maktab innovatsion jarayonlari negizida quyidagi yondashuvlar yotadi: l. Madaniyatshunoslik jihatidan (insonga bilishning ustuvor rivojlanishi) yondashuv. 2. Shaxsiy faoliyat jihatidan (ta'limdagi yangi texnologiyalar) yondashuv. 3. Ko'p suhbatli (dialogik) yondashuv, kasbiy tayyorgarlikni insonparvarlashtirish. 4. Individual-ijodiy (o'qituvchi va talabalarning o'zaro munosabatlari) yondashuvi. Innovatsion faoliyatning subyekti - o'qituvchining shaxsiy imkoniyati hisoblanadi. Bunda pedagog shaxsining ijtimoiy, madaniy. intellektual va axloqiy imkoniyatlari yuksak ahamiyatga molik bo'ladi. Innovatsion pedagogik jarayonning mu him unsurlari shaxsning o'zo'zini boshqarishi va o'zini-o'zi safarbar qilishi
hisoblanadi. Uning eng muhim Yo'nalishlaridan biri talabalarning bilish faoliyatini
rivojlantirish  bo'lib.  u  talabalarning  o'quv  ishlarini  faollashtirish  va  kasbiy
ixtisoslashuvining  faollashuviga  olib  keladi.  lnnovatsion  faoliyatga  aksiologik
yondashuv inson tomonidan yaratilgan pedagogik qadriyatlarni anglatadi.
Aksiologik yondashuv insonga oliy qadriyat va ijtimoiy taraqqiyotning
birdan-bir  maqsadi  sifatida  qaraydi.  Ma'lum  bo'lishicha,  amaliyotda  yo'l
ko'rsatuvchi  pedagogik  nazariyamizning  asosiy  kamchiliklaridan  biri  bilim  va
ta'limning  ustunligini  qattiq  bo'rttirib  (kuchaytirib)  yuborishdadir.  Insonning
ma'naviy tarbiyasida yodlab olish hajmi ko'payib borishi maktab hayotida odatiy
hol bo'lib qoldi. Hozirgi tarbiya nazariyasi va u boshqarayotgan amaliyotning
hamma  belgilari  bo'yicha  inqiroz  holatda  ekani  ko'rinib  turibdi.  Bu  holatdan
chiqish uchun bo'lgan har qanday harakat innovatsion deb hisoblanyapti va bu hold
a  ular  o'z  nomlariga  mosdir.  Innovatsion  pedagogikani  ko'pincha  an'anaviy,
muqobil pedagogika deb ataydilar. Bu fikrga qo'shilmaslik mumkin emas, he ch
bo'hnaganda eng oddiy tushunchalar bo'yicha: sinf ham, o'qituvchi ham va dars
mazmuni va darsliklar yo'qolib ketmaydi-ku. Agarda, pedagogik tizim saqlanib
qolsa, unda faqat uni mukammallashtirish haqida gapirish mumkin.
Pedagogik tizimni takomillashtirishning asosiy yo‘llari ikkita: intensiv va
ekstensiv. Intensiv  rivojlanish  pedagogik  tizimni  ichki  imkoniyatlar  xisobiga,
ekstensiv  yo‘l  esa  qo‘shimcha  kuchlar  jalb  etish  –  ya‟ni,  vositalar,  asbob-
uskunalar, texnologiyalar xisobiga takomillashtirishni ko‘zda tutadi. 
Pedagogik texnologiyaning, intensiv rivojlanish imkoniyatlari tugagan deb
hisoblanadi:  maktabning  mavjudligi  ming  yilliklar  davomida  hamma  yo‘llarni
sinab ko‘rib bo‘lgan, hozirgi pedagoglar nasibasi qaytarish, tarbiya mazmuni va
vazifasini, mantiqiy chuqur esga olish, uning birlamchi asoslariga chuqur tushib
borishdan iborat. Yana bir bor qaytarib aytamiz, agarda maktab hali o‘lmagan
bo‘lsa agarda u yashayotgan, rivojlanayogan va bolalarni o‘qitayotgan bo‘lsa, bu
faqatgina o‘zining konservativ tabiati hisobigadir. Ba’zi nazariyotchilar aytadilarki,
juda yaqin vaqt ichida pedagogikada innovatsiya bir ma’noni – orqaga, o‘tmishga,
o‘ylab  va  oqilona  tarbiyalash,  ma’naviy  tarbiyalovchi,  yangiliklarsiz  va
tirishishlarsiz tinch tizimga qaytishnigina bildiradi degan fikrni aytmoqdalar. 
Logotip
hisoblanadi. Uning eng muhim Yo'nalishlaridan biri talabalarning bilish faoliyatini rivojlantirish bo'lib. u talabalarning o'quv ishlarini faollashtirish va kasbiy ixtisoslashuvining faollashuviga olib keladi. lnnovatsion faoliyatga aksiologik yondashuv inson tomonidan yaratilgan pedagogik qadriyatlarni anglatadi. Aksiologik yondashuv insonga oliy qadriyat va ijtimoiy taraqqiyotning birdan-bir maqsadi sifatida qaraydi. Ma'lum bo'lishicha, amaliyotda yo'l ko'rsatuvchi pedagogik nazariyamizning asosiy kamchiliklaridan biri bilim va ta'limning ustunligini qattiq bo'rttirib (kuchaytirib) yuborishdadir. Insonning ma'naviy tarbiyasida yodlab olish hajmi ko'payib borishi maktab hayotida odatiy hol bo'lib qoldi. Hozirgi tarbiya nazariyasi va u boshqarayotgan amaliyotning hamma belgilari bo'yicha inqiroz holatda ekani ko'rinib turibdi. Bu holatdan chiqish uchun bo'lgan har qanday harakat innovatsion deb hisoblanyapti va bu hold a ular o'z nomlariga mosdir. Innovatsion pedagogikani ko'pincha an'anaviy, muqobil pedagogika deb ataydilar. Bu fikrga qo'shilmaslik mumkin emas, he ch bo'hnaganda eng oddiy tushunchalar bo'yicha: sinf ham, o'qituvchi ham va dars mazmuni va darsliklar yo'qolib ketmaydi-ku. Agarda, pedagogik tizim saqlanib qolsa, unda faqat uni mukammallashtirish haqida gapirish mumkin. Pedagogik tizimni takomillashtirishning asosiy yo‘llari ikkita: intensiv va ekstensiv. Intensiv rivojlanish pedagogik tizimni ichki imkoniyatlar xisobiga, ekstensiv yo‘l esa qo‘shimcha kuchlar jalb etish – ya‟ni, vositalar, asbob- uskunalar, texnologiyalar xisobiga takomillashtirishni ko‘zda tutadi. Pedagogik texnologiyaning, intensiv rivojlanish imkoniyatlari tugagan deb hisoblanadi: maktabning mavjudligi ming yilliklar davomida hamma yo‘llarni sinab ko‘rib bo‘lgan, hozirgi pedagoglar nasibasi qaytarish, tarbiya mazmuni va vazifasini, mantiqiy chuqur esga olish, uning birlamchi asoslariga chuqur tushib borishdan iborat. Yana bir bor qaytarib aytamiz, agarda maktab hali o‘lmagan bo‘lsa agarda u yashayotgan, rivojlanayogan va bolalarni o‘qitayotgan bo‘lsa, bu faqatgina o‘zining konservativ tabiati hisobigadir. Ba’zi nazariyotchilar aytadilarki, juda yaqin vaqt ichida pedagogikada innovatsiya bir ma’noni – orqaga, o‘tmishga, o‘ylab va oqilona tarbiyalash, ma’naviy tarbiyalovchi, yangiliklarsiz va tirishishlarsiz tinch tizimga qaytishnigina bildiradi degan fikrni aytmoqdalar.
G‘arb  maktablari  ekstensiv  yo‘l  bilan  pedagogik  mahsulotni  yangi
informatsion  texnologiyalar,  vaqtni  turli  xil  o‘quv  faoliyatlariga  taqsimlash,
sinfdagi differensatsiya va individuallashtirish hisobiga oshirish bilan rivojlanib
bormoqda.  Shu  bilan  pedagogik  mahsulot  sifati  yaxshilanmoqdaki,  bu  savol
aniqligicha  qolmoqda:  ko‘pchilik  mustaqil  ekspertlar  bunga  ishonchsizlik
bildirmoqdalar.  Bu  holatdan  chiqish  yo‘li  «O‘zaro  bog‘liqlikdagi  innovatsiya
(yangiliklar)» deb ataluvchi, intensiv va ekstensiv yo‘llarni birlashtirishga imkon
beruvchi pedagogik tizim rivojlanishi hisoblanadi. Bu pedagogikaning foydalanish
imkoniyatlarini chuqur tekshirishni talab qiladi, bu esa ular turli ko‘rinishdagi turli
harakterli  va  turli  darajadagi  pedagogik  tizim  tashkil  etuvchilari  uchrashgan
nuqtada  namoyon  bo‘ladi.  Bo‘sh  joylarini  yangi  texnologiyalar  bilan
mustahkamlab,  pedagogik  tizimning  umumiy  samarasini  yaxshilashga  urinsa
bo‘ladi. Bunday yondashishda innovatsiya o‘ylab topilgai «tashqi» chora bo‘lib
ko‘rilmaydi, balki chuqur mazmunli talab va tizimni bilish, anglab etilgan qayta
tuzish hisoblanadi. Agar shunday nuqtai nazar bilan innovatsion chaqiriqlarga
qaralsa ularda deyarli yangi jihatlar yo‘qdek tuyuladi. 
Jumladan, eski muammolarni hal etish uchun yangi «retsept»lar ham yo‘q.
Umuman olganda innovatsion g‘oyalarga insoniyat taraqiyoti jarayoni haqidagi
yangi  bilimlarga  asoslangan,  pedagogik  muammolarni  hal  qilishga  ilgari
qo‘llanilmagan  nazariy  yondashuvlar,  aniq  amaliy  texnologiyalardan  olingan
yuqori natijalarni kiritishga majburmiz. 
Pedagogika fanida berilgan g‘oyalarni ishlanganlik darajasining muvofiqlik
jihatlari bo‘yicha umumiy va qisman innovatsion loyihalar miqdori, shuningdek,
pedagogik  amaliyotda  ulardan  foydalanishning  tahliliy  umumiy  pedagogik
innovatsiyalarga kiritish imkonini berdi. 
1) Pedagogik fan tizimi va pedagogik amaliyotni, yangi bo‘lmagan biroq
doimiy dolzarb va o‘zidan o‘quv-tarbiya jarayonini bitimlashtirishning umumiy
g„oyalari va amaliy texnologiyalarini o‘ziga mujassam qilgan.
 2)  Insonparvarlik  pedagogikasini  barcha  nazariy  qoidalari  va  amaliy
texnologiyalarining yig„indisi jamlangan. 
Logotip
G‘arb maktablari ekstensiv yo‘l bilan pedagogik mahsulotni yangi informatsion texnologiyalar, vaqtni turli xil o‘quv faoliyatlariga taqsimlash, sinfdagi differensatsiya va individuallashtirish hisobiga oshirish bilan rivojlanib bormoqda. Shu bilan pedagogik mahsulot sifati yaxshilanmoqdaki, bu savol aniqligicha qolmoqda: ko‘pchilik mustaqil ekspertlar bunga ishonchsizlik bildirmoqdalar. Bu holatdan chiqish yo‘li «O‘zaro bog‘liqlikdagi innovatsiya (yangiliklar)» deb ataluvchi, intensiv va ekstensiv yo‘llarni birlashtirishga imkon beruvchi pedagogik tizim rivojlanishi hisoblanadi. Bu pedagogikaning foydalanish imkoniyatlarini chuqur tekshirishni talab qiladi, bu esa ular turli ko‘rinishdagi turli harakterli va turli darajadagi pedagogik tizim tashkil etuvchilari uchrashgan nuqtada namoyon bo‘ladi. Bo‘sh joylarini yangi texnologiyalar bilan mustahkamlab, pedagogik tizimning umumiy samarasini yaxshilashga urinsa bo‘ladi. Bunday yondashishda innovatsiya o‘ylab topilgai «tashqi» chora bo‘lib ko‘rilmaydi, balki chuqur mazmunli talab va tizimni bilish, anglab etilgan qayta tuzish hisoblanadi. Agar shunday nuqtai nazar bilan innovatsion chaqiriqlarga qaralsa ularda deyarli yangi jihatlar yo‘qdek tuyuladi. Jumladan, eski muammolarni hal etish uchun yangi «retsept»lar ham yo‘q. Umuman olganda innovatsion g‘oyalarga insoniyat taraqiyoti jarayoni haqidagi yangi bilimlarga asoslangan, pedagogik muammolarni hal qilishga ilgari qo‘llanilmagan nazariy yondashuvlar, aniq amaliy texnologiyalardan olingan yuqori natijalarni kiritishga majburmiz. Pedagogika fanida berilgan g‘oyalarni ishlanganlik darajasining muvofiqlik jihatlari bo‘yicha umumiy va qisman innovatsion loyihalar miqdori, shuningdek, pedagogik amaliyotda ulardan foydalanishning tahliliy umumiy pedagogik innovatsiyalarga kiritish imkonini berdi. 1) Pedagogik fan tizimi va pedagogik amaliyotni, yangi bo‘lmagan biroq doimiy dolzarb va o‘zidan o‘quv-tarbiya jarayonini bitimlashtirishning umumiy g„oyalari va amaliy texnologiyalarini o‘ziga mujassam qilgan. 2) Insonparvarlik pedagogikasini barcha nazariy qoidalari va amaliy texnologiyalarining yig„indisi jamlangan.
3)  Pedagogik  jarayonlarni  tashkil  etish  va  boshqarish  yangi  g„oyaviy
yondashuvga asoslangan.
 4) Axborotlashtirish, ommaviy kommunikatsiyalashning yangi g„oyalari
va vositalarini  qo‘llashga  asoslangan  texnologiyalar  innovatsion  texnologiyalar
hisoblanadi. 
Innovatsion ta’limning qirralari.
Mavjud  ijtimoiy-iqtisodiy  o'zgarishlar  ta'lim  jarayoniga  innovatsion
yondashuvga  kirib  borishini  taqozo  etmoqda.  O'qitish  muammolari  nafaqat
pedagoglar, sotsiologlar, balki faylasuftar, psixologlarning ham diqqatini o'ziga
qaratmoqda. «Innovatsiya» tushunchasi o'zining asosiy mazmun-mohiyatiga ko'ra
yangiliklarni kiritish, ularni tarqatishni emas, balki bu faoliyat bilan bog'liq bo'lgan
ta'limdagi  faoliyat  o'zgarishlarini,  fikrlash  yo'lIarini  ham  o'z  ichiga  oladi.
Innovatsion ta'lim o'quvchini jamiyatda o'zgarishlarini qabul qila oladigan, ijodkor,
ishbilarmon  qilib  tarbiyalaydi.  Innovatsion  ta'limning  asosiy  mohiyati
quyidagilardan iborat: ta'limning ochiq istiqbol, qadriyatlarni baholay olish, yangi
vaziyatlarga kirisha olish. 
Innovatsion ta'lim qirralari quyidagi jadvalda keitirilgan:
Bu holat o'qituvchidan pedagogik faoliyatdagi innovatsion xUlqni talab
etadi.  VA.  Slastenin  va  L.S.  Podimovalarning  ishlarida  keltirilgan  psixologik
nazariyaga oid ma'lumotlarga ko'ra o'qituvchilarning innovatsion faoliyatiga xalaqit
beruvchi quyidagi sabablar mavjud: 1. Pedagog tomonidan tanaffuslarning maqsadi
tushuntirilmasligi.  Noaniqlik  va  ikkifikrlilik  o'qituvchida  yangilikka  nisbatan
qo'rqinch  hissini  uyg'otadi.  2.  Yangilikning  kiritilishi  va  amalga  oshirilishida
pedagoglarning ishtirok etmasligi. 3. lamoada mavjud an'analarni hamda ishlash
Logotip
3) Pedagogik jarayonlarni tashkil etish va boshqarish yangi g„oyaviy yondashuvga asoslangan. 4) Axborotlashtirish, ommaviy kommunikatsiyalashning yangi g„oyalari va vositalarini qo‘llashga asoslangan texnologiyalar innovatsion texnologiyalar hisoblanadi. Innovatsion ta’limning qirralari. Mavjud ijtimoiy-iqtisodiy o'zgarishlar ta'lim jarayoniga innovatsion yondashuvga kirib borishini taqozo etmoqda. O'qitish muammolari nafaqat pedagoglar, sotsiologlar, balki faylasuftar, psixologlarning ham diqqatini o'ziga qaratmoqda. «Innovatsiya» tushunchasi o'zining asosiy mazmun-mohiyatiga ko'ra yangiliklarni kiritish, ularni tarqatishni emas, balki bu faoliyat bilan bog'liq bo'lgan ta'limdagi faoliyat o'zgarishlarini, fikrlash yo'lIarini ham o'z ichiga oladi. Innovatsion ta'lim o'quvchini jamiyatda o'zgarishlarini qabul qila oladigan, ijodkor, ishbilarmon qilib tarbiyalaydi. Innovatsion ta'limning asosiy mohiyati quyidagilardan iborat: ta'limning ochiq istiqbol, qadriyatlarni baholay olish, yangi vaziyatlarga kirisha olish. Innovatsion ta'lim qirralari quyidagi jadvalda keitirilgan: Bu holat o'qituvchidan pedagogik faoliyatdagi innovatsion xUlqni talab etadi. VA. Slastenin va L.S. Podimovalarning ishlarida keltirilgan psixologik nazariyaga oid ma'lumotlarga ko'ra o'qituvchilarning innovatsion faoliyatiga xalaqit beruvchi quyidagi sabablar mavjud: 1. Pedagog tomonidan tanaffuslarning maqsadi tushuntirilmasligi. Noaniqlik va ikkifikrlilik o'qituvchida yangilikka nisbatan qo'rqinch hissini uyg'otadi. 2. Yangilikning kiritilishi va amalga oshirilishida pedagoglarning ishtirok etmasligi. 3. lamoada mavjud an'analarni hamda ishlash