ANNOTATSIYA. ANNOTATSIYA UCHUN LEKSIK-GRAMMATIK TERMINLAR.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

11

File size

Fayl hajmi

23,3 KB


ANNOTATSIYA. ANNOTATSIYA UCHUN LEKSIK-GRAMMATIK
TERMINLAR.
Annotatsiya (lotincha: annotatio – „qayd“) - qisqacha ta’rif. Kitob, maqola,
qoʻlyozma mundarijasini, gʻoyaviy-siyosiy yoʻnalishini va boshqa jihatlarini ochib
beradi. 
Annotatsiyani,  masalan,  kitobning  oʻzida,  bi-bliografik  koʻrsatkichlarda  va
kutubxona kataloglarida uchratish mumkin. Uning vazifasi oʻquvchilarda muayyan
kitob,  maqola,  qoʻlyozma  toʻgʻrisida  umumiy  tasavvur  tugʻdirish  va  ularga
adabiyotlar tanlashda yordam koʻrsatishdir. Annotasiya (sharh) - ilmiy maqola yoki
ilmiy  asar  matnining  maksimal  darajadagi  qisqartirilgan  (5-6  ta  gapdan  iborat)
bayonidir. Odatda, bu umumlashtirish, konseptual emas, sanab otish xarakteriga ega.
Barcha axborot janrlari ichida annotasiya eng obyektividir. Annotasiyada odatda, ish
qanday mavzuga bagishlanganligi tadqiqotning qanday uslublaridan foydalanganligi,
buning uchun qanday til materiallari jalb etilganligi va tadqiqotning adresati kim
ekanligi korsatiladi. Ayrim hollarda annotatsiya bir necha tilda bayon etilishi ham
mumkin. Annotatsiya  150-200 bosma  belgi  hamda  5-10  kalit  so‘zlardan  iborat
bo‘lishi lozim. Annotatsiya (ingliz tilida ABSTRACT) va kalit so‘zlar (keywords)
xalqaro tizimlarda indekslanishi uchun ingliz tilida ham berilishi zarur. Аnnоtаtsiya –
bаdiiy, ilmiy, mеtоdik аsаrlаrning muаllifi, mаvzusi, mаnbаsi, undа ko‘tаrilgаn аsоsiy
mаsаlаni ko‘rsаtishgа qаrаtilgаn qisqахаbаrdir. Аnnоtаtsiya o‘zining kаmso‘zligi,
hаjm jihаtidаn nihоyatdа kichikligi bilаn bаyоnning bоshqа turlаridаn аjrаlib turаdi.
Annotatsiya yozishda nimalarga ahamiyat berish kerak?  Batafsil yozilgan 
annotatsiya quyidagi savollarga javob bera olishi lozim.
Logotip
ANNOTATSIYA. ANNOTATSIYA UCHUN LEKSIK-GRAMMATIK TERMINLAR. Annotatsiya (lotincha: annotatio – „qayd“) - qisqacha ta’rif. Kitob, maqola, qoʻlyozma mundarijasini, gʻoyaviy-siyosiy yoʻnalishini va boshqa jihatlarini ochib beradi. Annotatsiyani, masalan, kitobning oʻzida, bi-bliografik koʻrsatkichlarda va kutubxona kataloglarida uchratish mumkin. Uning vazifasi oʻquvchilarda muayyan kitob, maqola, qoʻlyozma toʻgʻrisida umumiy tasavvur tugʻdirish va ularga adabiyotlar tanlashda yordam koʻrsatishdir. Annotasiya (sharh) - ilmiy maqola yoki ilmiy asar matnining maksimal darajadagi qisqartirilgan (5-6 ta gapdan iborat) bayonidir. Odatda, bu umumlashtirish, konseptual emas, sanab otish xarakteriga ega. Barcha axborot janrlari ichida annotasiya eng obyektividir. Annotasiyada odatda, ish qanday mavzuga bagishlanganligi tadqiqotning qanday uslublaridan foydalanganligi, buning uchun qanday til materiallari jalb etilganligi va tadqiqotning adresati kim ekanligi korsatiladi. Ayrim hollarda annotatsiya bir necha tilda bayon etilishi ham mumkin. Annotatsiya 150-200 bosma belgi hamda 5-10 kalit so‘zlardan iborat bo‘lishi lozim. Annotatsiya (ingliz tilida ABSTRACT) va kalit so‘zlar (keywords) xalqaro tizimlarda indekslanishi uchun ingliz tilida ham berilishi zarur. Аnnоtаtsiya – bаdiiy, ilmiy, mеtоdik аsаrlаrning muаllifi, mаvzusi, mаnbаsi, undа ko‘tаrilgаn аsоsiy mаsаlаni ko‘rsаtishgа qаrаtilgаn qisqахаbаrdir. Аnnоtаtsiya o‘zining kаmso‘zligi, hаjm jihаtidаn nihоyatdа kichikligi bilаn bаyоnning bоshqа turlаridаn аjrаlib turаdi. Annotatsiya yozishda nimalarga ahamiyat berish kerak? Batafsil yozilgan annotatsiya quyidagi savollarga javob bera olishi lozim.
 Ishda nima haqida so‘z boradi?
 Muallif qanday savollarni o‘rtaga qo‘yadi?
 Bu savollar qanday yoritib berilgan?
 Ishning tuzilishi qanday?
 Ishni qanday baholash mumkin?
 Yozilgan ish kimlarga mo‘ljallangan? v.h.
Annotatsiya - qandaydir nashr haqidagi qisqa axborot; hujjat, uning bir qismi
yoki  hujjatlar  guruhining  maqsadi,  mazmuni,  shakli  va  boshqa  o’ziga  xos
xususiyatlari nuqtai nazaridan tavsifnomasi. Annotatsiya - qandaydir nashr haqidagi
qisqa axborot; hujjat, uning bir qismi yoki hujjatlar guruhining maqsadi, mazmuni,
shakli va boshqa o’ziga xos xususiyatlari nuqtai nazaridan tavsifnomasi. Annotasiya
boshlang’ich hujjatda so’z boradigan savolga javob beradi.
Mazmuni va maqsadli vazifasi bo’yicha:
 bildirgichli (matnning tanqidiy bahosiz tavsifnomasini beradi)
 tavsiyali (matnning iste’molchilarning muayyan auditoriyasi uchun yaroqliligi 
jihatidan)
 Mazmunni to’liq qamrab olishi bo’yicha:
 umumiy (keng auditoriyani hisobga olib umuman matnning tavsifini beradi) ;
 ixtisoslashgan (matnning tor doiradagi mutaxassislarni hisobga olib muayyan 
jihatlardagi tavsini beradi);
 guruhli (mavzu bo’yicha yaqin bir necha matnlar tavsifini beradi);
 Annotatsiyani tuzishga qo’yiladigan asosiy talablar:
1. Kompozisiyasi mazmunan mantiqiy bo’ladi va dastlabki matn kompozisiyasidan 
farqlanishi mumkin.
2. Ma’lumotlarning tanlanishi, ularning ifodalanishi va joylashuvi annotasiya tusiga 
bog’liq bo’ladi.
3. Tili lo’ndaligi, soddaligi, aniqligi bilan ajralib turadi. 
4. Dissertatsiya, maqolaga annotatsiya bibliografik varaqada rasmiylashtiriladi, 
xatboshilarsiz beriladi. 
Logotip
 Ishda nima haqida so‘z boradi?  Muallif qanday savollarni o‘rtaga qo‘yadi?  Bu savollar qanday yoritib berilgan?  Ishning tuzilishi qanday?  Ishni qanday baholash mumkin?  Yozilgan ish kimlarga mo‘ljallangan? v.h. Annotatsiya - qandaydir nashr haqidagi qisqa axborot; hujjat, uning bir qismi yoki hujjatlar guruhining maqsadi, mazmuni, shakli va boshqa o’ziga xos xususiyatlari nuqtai nazaridan tavsifnomasi. Annotatsiya - qandaydir nashr haqidagi qisqa axborot; hujjat, uning bir qismi yoki hujjatlar guruhining maqsadi, mazmuni, shakli va boshqa o’ziga xos xususiyatlari nuqtai nazaridan tavsifnomasi. Annotasiya boshlang’ich hujjatda so’z boradigan savolga javob beradi. Mazmuni va maqsadli vazifasi bo’yicha:  bildirgichli (matnning tanqidiy bahosiz tavsifnomasini beradi)  tavsiyali (matnning iste’molchilarning muayyan auditoriyasi uchun yaroqliligi jihatidan)  Mazmunni to’liq qamrab olishi bo’yicha:  umumiy (keng auditoriyani hisobga olib umuman matnning tavsifini beradi) ;  ixtisoslashgan (matnning tor doiradagi mutaxassislarni hisobga olib muayyan jihatlardagi tavsini beradi);  guruhli (mavzu bo’yicha yaqin bir necha matnlar tavsifini beradi);  Annotatsiyani tuzishga qo’yiladigan asosiy talablar: 1. Kompozisiyasi mazmunan mantiqiy bo’ladi va dastlabki matn kompozisiyasidan farqlanishi mumkin. 2. Ma’lumotlarning tanlanishi, ularning ifodalanishi va joylashuvi annotasiya tusiga bog’liq bo’ladi. 3. Tili lo’ndaligi, soddaligi, aniqligi bilan ajralib turadi. 4. Dissertatsiya, maqolaga annotatsiya bibliografik varaqada rasmiylashtiriladi, xatboshilarsiz beriladi.
5. O’rtacha hajmi - 500 bosma belgi, kam hollarda – 800 – 1000.
6. Annotatsiyani tuzishdagi asosiy xato – axborotning ko’pligi, fikrlarni ifodalashda 
gaplarning uzunligi, davrlarning ishlatilishi! Ortiqcha narsalar: kirish so’zlari va 
gaplari, murakkab gaplardan qoching! “Klishelashtirilgan” iboralardan foydalanib,
bir qator maqolalarga annotasiyalar tuzing: 
Annotasiya matnidagi klishelashtirilgan iboralar va so’z birikmalari:
Maqolada…lar ko’rib chiqilgan.
…ko’rsatilgan.
…ning tavsifnomasi katta o’rin egallaydi.
…keng material keltirilgan.
Tadqiqot …kabi muhim muammolarni ko’rib chiqish orqali yuritiladi.
… ning mohiyatini ochishda
Muallif …ning ilmiy ta’rifini birinchi marta beradi va hokazo.
Ilmiy  adabiyotlarda  murakkab  tadqiqotlarni  qisqacha  bayon  qilish  uchun
abstraktdan foydalaniladi. Referat to'liq qog'oz o'rniga mustaqil ob'ekt sifatida harakat
qilishi  mumkin.  Shunday  qilib,  referat  ko'plab  tashkilotlar  tomonidan  ilmiy
konferentsiyada  plakat,  platforma/og'zaki  taqdimot  yoki  seminar  taqdimoti
ko'rinishida taqdim etish uchun taklif qilinadigan tadqiqotni tanlash uchun asos
sifatida  ishlatiladi.  Ko'pgina  bibliografik  ma'lumotlar  bazalari  qog'ozning  to'liq
matnini taqdim etishdan ko'ra, faqat ko'rsatkichlarni ko'rsatadi. Ilmiy maqolalarning
to'liq matnlari ko'pincha mualliflik huquqi va yoki nashriyot to'lovlari tufayli sotib
olinishi kerak va shuning uchun referat to'liq matnni qayta chop etish yoki elektron
Logotip
5. O’rtacha hajmi - 500 bosma belgi, kam hollarda – 800 – 1000. 6. Annotatsiyani tuzishdagi asosiy xato – axborotning ko’pligi, fikrlarni ifodalashda gaplarning uzunligi, davrlarning ishlatilishi! Ortiqcha narsalar: kirish so’zlari va gaplari, murakkab gaplardan qoching! “Klishelashtirilgan” iboralardan foydalanib, bir qator maqolalarga annotasiyalar tuzing: Annotasiya matnidagi klishelashtirilgan iboralar va so’z birikmalari: Maqolada…lar ko’rib chiqilgan. …ko’rsatilgan. …ning tavsifnomasi katta o’rin egallaydi. …keng material keltirilgan. Tadqiqot …kabi muhim muammolarni ko’rib chiqish orqali yuritiladi. … ning mohiyatini ochishda Muallif …ning ilmiy ta’rifini birinchi marta beradi va hokazo. Ilmiy adabiyotlarda murakkab tadqiqotlarni qisqacha bayon qilish uchun abstraktdan foydalaniladi. Referat to'liq qog'oz o'rniga mustaqil ob'ekt sifatida harakat qilishi mumkin. Shunday qilib, referat ko'plab tashkilotlar tomonidan ilmiy konferentsiyada plakat, platforma/og'zaki taqdimot yoki seminar taqdimoti ko'rinishida taqdim etish uchun taklif qilinadigan tadqiqotni tanlash uchun asos sifatida ishlatiladi. Ko'pgina bibliografik ma'lumotlar bazalari qog'ozning to'liq matnini taqdim etishdan ko'ra, faqat ko'rsatkichlarni ko'rsatadi. Ilmiy maqolalarning to'liq matnlari ko'pincha mualliflik huquqi va yoki nashriyot to'lovlari tufayli sotib olinishi kerak va shuning uchun referat to'liq matnni qayta chop etish yoki elektron
shaklda sotish uchun muhim savdo nuqtasidir.4
Annotatsiya ilmiy maqolaning asosiy natijalari va xulosalarini berishi mumkin,
ammo metodologiyaning tafsilotlari, to'liq eksperimental natijalar va sharhlar va
xulosalarning tanqidiy muhokamasi uchun to'liq matnli maqolaga murojaat qilish
kerak.  Xulosa  ko'p  sonli  qog'ozlarni  elakdan  o'tkazish  imkonini  beradi,  bunda
tadqiqotchi o'z tadqiqotiga mos kelishiga ishonch hosil qilishi mumkin. Maqolalar
referat asosida tanlangandan so'ng, ular dolzarbligi uchun baholanishi uchun diqqat
bilan o'qilishi kerak. Umuman olganda, referat iqtiboslarini faqat referatga emas, balki
butun  bir  maqolaning  mazmuniga  asoslash  kerak  degan  fikr  mavjud.  PLOS
Medicine'da  chop etilgan tadqiqot  natijalariga ko'ra,  "axborot  ommaviy axborot
vositalarida tadqiqot natijalarining bo'rttirilgan va noto'g'ri yoritilishi" oxir-oqibatda
ko'plab mavhum xulosalarda tadqiqot natijalarini noto'g'ri xabar qilish yoki ortiqcha
talqin qilish bilan bog'liq. JAMA nashrida chop etilgan tadqiqot shunday xulosaga
keldi: "Annotatsiya va asosiy ma'lumotlar va ma'lumotlar va boshqa ma'lumotlarning
faqat mavhum shaklida taqdim etilishi o'rtasidagi nomuvofiqliklar nisbatan keng
tarqalgan va muallifga qaratilgan oddiy ta'lim aralashuvi bu chastotani kamaytirishda
samarasiz". Boshqa "jurnal avtoreferatida e'lon qilingan ma'lumotlarning to'g'riligini
to'liq nashr matnida keltirilgan ma'lumotlar bilan taqqoslaydigan tadqiqotlar to'liq
maqolaning asosiy qismiga mos kelmaydigan yoki etishmayotgan da'volarni topdi".
Annotatsiya - bu hujjat yoki boshqa ma'lumotlarning ma'lum bir nuqtasi bilan
bog'liq qo'shimcha ma'lumot. Bu izoh yoki tushuntirishni o'z ichiga olgan eslatma
bo'lishi mumkin. Izohlar ba'zan kitob sahifalarining chetida keltirilgan. Turli raqamli
axborot vositalarining izohlari uchun veb-annotatsiya va matn izohiga qarash lozim.
Talabalar ko'pincha asosiy iboralarga osonlik bilan murojaat qilish uchun kitoblardagi
parchalarni ajratib ko'rsatishadi yoki o'qishga yordam berish uchun marginallarni
qo'shadilar. Izohlangan bibliografiyalarda oddiy bibliografik ma'lumotlardan tashqari
har  bir  manbaning  dolzarbligi  yoki  sifatiga  izohlar  qo'shiladi,  faqat  manbani
aniqlaydi. Kognitiv nuqtai nazardan, izoh o'rganish va o'qitishda muhim rol o'ynaydi.
Yo'naltirilgan payqashning bir qismi sifatida u o'quvchilarning diqqatini muayyan
vizual jihatlarga qaratishga yordam berish uchun vizual tasvirlarning aspektlarini
Logotip
shaklda sotish uchun muhim savdo nuqtasidir.4 Annotatsiya ilmiy maqolaning asosiy natijalari va xulosalarini berishi mumkin, ammo metodologiyaning tafsilotlari, to'liq eksperimental natijalar va sharhlar va xulosalarning tanqidiy muhokamasi uchun to'liq matnli maqolaga murojaat qilish kerak. Xulosa ko'p sonli qog'ozlarni elakdan o'tkazish imkonini beradi, bunda tadqiqotchi o'z tadqiqotiga mos kelishiga ishonch hosil qilishi mumkin. Maqolalar referat asosida tanlangandan so'ng, ular dolzarbligi uchun baholanishi uchun diqqat bilan o'qilishi kerak. Umuman olganda, referat iqtiboslarini faqat referatga emas, balki butun bir maqolaning mazmuniga asoslash kerak degan fikr mavjud. PLOS Medicine'da chop etilgan tadqiqot natijalariga ko'ra, "axborot ommaviy axborot vositalarida tadqiqot natijalarining bo'rttirilgan va noto'g'ri yoritilishi" oxir-oqibatda ko'plab mavhum xulosalarda tadqiqot natijalarini noto'g'ri xabar qilish yoki ortiqcha talqin qilish bilan bog'liq. JAMA nashrida chop etilgan tadqiqot shunday xulosaga keldi: "Annotatsiya va asosiy ma'lumotlar va ma'lumotlar va boshqa ma'lumotlarning faqat mavhum shaklida taqdim etilishi o'rtasidagi nomuvofiqliklar nisbatan keng tarqalgan va muallifga qaratilgan oddiy ta'lim aralashuvi bu chastotani kamaytirishda samarasiz". Boshqa "jurnal avtoreferatida e'lon qilingan ma'lumotlarning to'g'riligini to'liq nashr matnida keltirilgan ma'lumotlar bilan taqqoslaydigan tadqiqotlar to'liq maqolaning asosiy qismiga mos kelmaydigan yoki etishmayotgan da'volarni topdi". Annotatsiya - bu hujjat yoki boshqa ma'lumotlarning ma'lum bir nuqtasi bilan bog'liq qo'shimcha ma'lumot. Bu izoh yoki tushuntirishni o'z ichiga olgan eslatma bo'lishi mumkin. Izohlar ba'zan kitob sahifalarining chetida keltirilgan. Turli raqamli axborot vositalarining izohlari uchun veb-annotatsiya va matn izohiga qarash lozim. Talabalar ko'pincha asosiy iboralarga osonlik bilan murojaat qilish uchun kitoblardagi parchalarni ajratib ko'rsatishadi yoki o'qishga yordam berish uchun marginallarni qo'shadilar. Izohlangan bibliografiyalarda oddiy bibliografik ma'lumotlardan tashqari har bir manbaning dolzarbligi yoki sifatiga izohlar qo'shiladi, faqat manbani aniqlaydi. Kognitiv nuqtai nazardan, izoh o'rganish va o'qitishda muhim rol o'ynaydi. Yo'naltirilgan payqashning bir qismi sifatida u o'quvchilarning diqqatini muayyan vizual jihatlarga qaratishga yordam berish uchun vizual tasvirlarning aspektlarini
ajratib ko'rsatish, nomlash yoki belgilash va sharhlashni o'z ichiga oladi. Boshqacha
qilib  aytganda,  bu  tipologik  tasvirlarni  (madaniy  jihatdan  mazmunli  toifalar),
topologik  tasvirlarga  (masalan,  tasvirlar)  belgilashni  anglatadi.  Bu,  ayniqsa,
shifokorlar  kabi  ekspertlar  vizualizatsiyani  batafsil  talqin  qilganda  va  ularning
talqinlarini boshqalarga, masalan, raqamli texnologiyalar yordamida tushuntirganda
juda  muhimdir.  Bu  erda  annotatsiya  turli  darajadagi  bilimlarga  ega  bo'lgan
interaktivlar o'rtasida umumiy asos o'rnatishning bir usuli bo'lishi mumkin. Izohning
ahamiyati,  masalan,  kompyuterga  asoslangan  telekonsultatsiyalarda  tasvir
annotatsiyasi va nutqning integratsiyasi tasvirlar va izohsiz nutqdan foydalanish bilan
solishtirganda  bilim  almashinuvini  sezilarli  darajada  yaxshilashga  olib  kelishini
ko'rsatadigan tadqiqotda empirik tarzda tasdiqlangan. Taxminan oʻn yillik xizmatdan
soʻng  izohlar  2019-yil  15-yanvarda  YouTube’dan  olib  tashlandi.  Ular
foydalanuvchilarga videolar paytida paydo bo'ladigan ma'lumotlarni taqdim etishga
ruxsat  berishgan,  biroq  YouTube  ular  kichik  mobil  ekranlarda  yaxshi
ishlamayotganini va suiiste'mol qilinayotganini ko'rsatdi.
Jadval ma'lumotlari, bunga CSV va XLS kiradi. Jadval ma'lumotlariga semantik
izohlarni belgilash jarayoni semantik yorliqlash deb ataladi. Semantik etiketlash -
ontologiyalardan  jadval  ma'lumotlariga  izohlarni  belgilash  jarayoni.  Bu  jarayon
semantik  annotatsiya  deb  ham  ataladi.  Semantik  etiketlash  ko'pincha  (yarim)
avtomatik tarzda amalga oshiriladi. Semantik yorliqlash texnikasi ob'ektlar ustunlari,
raqamli ustunlar, koordinatalari va boshqalarda ishlaydi.
Annotatsiyaning maqsadlaridan biri ma'lumotlarni kompyuter yordamida tahlil
qilish uchun mos shaklga aylantirishdir. Izohdan oldin odatda teglardan tashkil topgan
izoh  sxemasi  aniqlanadi.  Teglash  paytida  transkriptsionistlar  teglarni  qo'lda
transkriptlarga qo'shadilar, bu erda zarur til xususiyatlari izoh muharririda aniqlangan.
Annotatsiya  sxemasi  teglarning  ma'lumotlar  to'plami  bo'ylab  izchil  qo'shilishini
ta'minlaydi  va  avvalroq  teglangan  ma'lumotlarni  tekshirish  imkonini  beradi.
Teglardan tashqari, lingvistik annotatsiyaning yanada murakkab shakllari iboralar va
munosabatlarning izohlarini  o'z ichiga oladi, masalan,  daraxtzorlarda. Lingvistik
annotatsiyaning ko'plab turli shakllari, shuningdek, lingvistik izohlarni yaratish va
Logotip
ajratib ko'rsatish, nomlash yoki belgilash va sharhlashni o'z ichiga oladi. Boshqacha qilib aytganda, bu tipologik tasvirlarni (madaniy jihatdan mazmunli toifalar), topologik tasvirlarga (masalan, tasvirlar) belgilashni anglatadi. Bu, ayniqsa, shifokorlar kabi ekspertlar vizualizatsiyani batafsil talqin qilganda va ularning talqinlarini boshqalarga, masalan, raqamli texnologiyalar yordamida tushuntirganda juda muhimdir. Bu erda annotatsiya turli darajadagi bilimlarga ega bo'lgan interaktivlar o'rtasida umumiy asos o'rnatishning bir usuli bo'lishi mumkin. Izohning ahamiyati, masalan, kompyuterga asoslangan telekonsultatsiyalarda tasvir annotatsiyasi va nutqning integratsiyasi tasvirlar va izohsiz nutqdan foydalanish bilan solishtirganda bilim almashinuvini sezilarli darajada yaxshilashga olib kelishini ko'rsatadigan tadqiqotda empirik tarzda tasdiqlangan. Taxminan oʻn yillik xizmatdan soʻng izohlar 2019-yil 15-yanvarda YouTube’dan olib tashlandi. Ular foydalanuvchilarga videolar paytida paydo bo'ladigan ma'lumotlarni taqdim etishga ruxsat berishgan, biroq YouTube ular kichik mobil ekranlarda yaxshi ishlamayotganini va suiiste'mol qilinayotganini ko'rsatdi. Jadval ma'lumotlari, bunga CSV va XLS kiradi. Jadval ma'lumotlariga semantik izohlarni belgilash jarayoni semantik yorliqlash deb ataladi. Semantik etiketlash - ontologiyalardan jadval ma'lumotlariga izohlarni belgilash jarayoni. Bu jarayon semantik annotatsiya deb ham ataladi. Semantik etiketlash ko'pincha (yarim) avtomatik tarzda amalga oshiriladi. Semantik yorliqlash texnikasi ob'ektlar ustunlari, raqamli ustunlar, koordinatalari va boshqalarda ishlaydi. Annotatsiyaning maqsadlaridan biri ma'lumotlarni kompyuter yordamida tahlil qilish uchun mos shaklga aylantirishdir. Izohdan oldin odatda teglardan tashkil topgan izoh sxemasi aniqlanadi. Teglash paytida transkriptsionistlar teglarni qo'lda transkriptlarga qo'shadilar, bu erda zarur til xususiyatlari izoh muharririda aniqlangan. Annotatsiya sxemasi teglarning ma'lumotlar to'plami bo'ylab izchil qo'shilishini ta'minlaydi va avvalroq teglangan ma'lumotlarni tekshirish imkonini beradi. Teglardan tashqari, lingvistik annotatsiyaning yanada murakkab shakllari iboralar va munosabatlarning izohlarini o'z ichiga oladi, masalan, daraxtzorlarda. Lingvistik annotatsiyaning ko'plab turli shakllari, shuningdek, lingvistik izohlarni yaratish va
boshqarish uchun turli formatlar va vositalar ishlab chiqilgan, masalan, "Lingvistik
izohlar Wiki"da tasvirlangan. 
Annotatsiya - o'quvchining matnni tushunishi, eslashi va unga munosabatini
kuchaytirish uchun matn bilan ataylab o'zaro ta'sir qiladigan har qanday harakat.
Ba'zan "yaqin o'qish" deb ataladigan izohlash odatda matnning asosiy qismlarini
ajratib ko'rsatish yoki tagiga chizish va matnning chetiga eslatma qo'yishni o'z ichiga
oladi.  Ushbu  sahifa  sizni  o'qishdan  maksimal  darajada  foydalanishga  yordam
beradigan  matnga  izoh  qo'shishning  bir  necha  samarali  strategiyalari  bilan
tanishtiradi. Matnga izoh qo'shish orqali siz matnni o'qib chiqqaningizdan so'ng
matnda  nima  sodir  bo'layotganini  tushunishingizga  ishonch  hosil  qilasiz.  Izoh
yozayotganda, muallifning asosiy fikrlarini, xabardagi o'zgarishlarni yoki matnning
nuqtai nazarini, diqqat markazida bo'lgan asosiy sohalarni va o'qish paytida o'z
fikrlaringizni qayd etishingiz kerak. Biroq, izohlash nafaqat akademik matnlarni
o'qiyotganda  o'zini  qiyin  his  qiladigan  odamlar  uchun.  Agar  siz  o'qiganingizni
muntazam  ravishda  tushunsangiz  va  eslab  qolsangiz  ham,  izoh  qo'yish  matnni
umumlashtirishga, muhim ma'lumotlarni ajratib ko'rsatishga yordam beradi va oxir-
oqibat  o'qituvchingiz  sizga  berishi  mumkin  bo'lgan  munozara  va  ko'rsatmalar
yozishga tayyor bo'ladi. 
Annotatsiya qilish, siz o'qiyotganingizda mashaqqatli ishni bajarayotganingizni
anglatadi, bu sizga oldingi ishingizga murojaat qilish va kelajakdagi ish uchun aniq
sakrash nuqtasiga ega bo'lish imkonini beradi. Siz qo'lda yoki hujjat dasturidan
foydalanib izoh berishingiz mumkin. Agar sizda belgilashni istamagan matn bo'lsa,
post-itsga  izoh  qo'yishingiz  mumkin.  Izoh  qo'yganingizda,  harakatlaringizdan
maksimal  darajada  foydalanish  uchun  ushbu  strategiyalardan  foydalaning:
Qog'ozingizga  har  bir  belgi  nimaga  mo'ljallanganligini  ko'rsatadigan  kalit  yoki
afsonani qo'shing va har bir ma'lumot turi uchun boshqa belgidan foydalaning. 
Misol: Asosiy fikrlar uchun tagiga chizing, lug'at uchun belgilang va o'tish
nuqtalari uchun aylana. Agar siz yoritgichlardan foydalansangiz, matnga turli xil
reaktsiyalar uchun turli ranglardan foydalanishni o'ylab ko'ring. Misol: ta'riflar uchun
sariq, savollar uchun to'q sariq va kelishmovchilik/chalkashlik uchun ko'k. Har bir
Logotip
boshqarish uchun turli formatlar va vositalar ishlab chiqilgan, masalan, "Lingvistik izohlar Wiki"da tasvirlangan. Annotatsiya - o'quvchining matnni tushunishi, eslashi va unga munosabatini kuchaytirish uchun matn bilan ataylab o'zaro ta'sir qiladigan har qanday harakat. Ba'zan "yaqin o'qish" deb ataladigan izohlash odatda matnning asosiy qismlarini ajratib ko'rsatish yoki tagiga chizish va matnning chetiga eslatma qo'yishni o'z ichiga oladi. Ushbu sahifa sizni o'qishdan maksimal darajada foydalanishga yordam beradigan matnga izoh qo'shishning bir necha samarali strategiyalari bilan tanishtiradi. Matnga izoh qo'shish orqali siz matnni o'qib chiqqaningizdan so'ng matnda nima sodir bo'layotganini tushunishingizga ishonch hosil qilasiz. Izoh yozayotganda, muallifning asosiy fikrlarini, xabardagi o'zgarishlarni yoki matnning nuqtai nazarini, diqqat markazida bo'lgan asosiy sohalarni va o'qish paytida o'z fikrlaringizni qayd etishingiz kerak. Biroq, izohlash nafaqat akademik matnlarni o'qiyotganda o'zini qiyin his qiladigan odamlar uchun. Agar siz o'qiganingizni muntazam ravishda tushunsangiz va eslab qolsangiz ham, izoh qo'yish matnni umumlashtirishga, muhim ma'lumotlarni ajratib ko'rsatishga yordam beradi va oxir- oqibat o'qituvchingiz sizga berishi mumkin bo'lgan munozara va ko'rsatmalar yozishga tayyor bo'ladi. Annotatsiya qilish, siz o'qiyotganingizda mashaqqatli ishni bajarayotganingizni anglatadi, bu sizga oldingi ishingizga murojaat qilish va kelajakdagi ish uchun aniq sakrash nuqtasiga ega bo'lish imkonini beradi. Siz qo'lda yoki hujjat dasturidan foydalanib izoh berishingiz mumkin. Agar sizda belgilashni istamagan matn bo'lsa, post-itsga izoh qo'yishingiz mumkin. Izoh qo'yganingizda, harakatlaringizdan maksimal darajada foydalanish uchun ushbu strategiyalardan foydalaning: Qog'ozingizga har bir belgi nimaga mo'ljallanganligini ko'rsatadigan kalit yoki afsonani qo'shing va har bir ma'lumot turi uchun boshqa belgidan foydalaning. Misol: Asosiy fikrlar uchun tagiga chizing, lug'at uchun belgilang va o'tish nuqtalari uchun aylana. Agar siz yoritgichlardan foydalansangiz, matnga turli xil reaktsiyalar uchun turli ranglardan foydalanishni o'ylab ko'ring. Misol: ta'riflar uchun sariq, savollar uchun to'q sariq va kelishmovchilik/chalkashlik uchun ko'k. Har bir
chetga turli vazifalarni ajrating: Matnning konturini (tezis bayoni, tavsifi, taʼrifi №1,
qarshi argument  va h.k.) tuzish va asosiy  gʻoyalarni  umumlashtirish uchun bir
chetidan foydalaning, boshqa chetidan esa oʻz fikrlaringiz, savollaringiz, va matnga
munosabat. Nihoyat, izoh qo'yganingizda, matnning tavsiflarini, shuningdek, matnga
o'zingizning munosabatingizni kiritganingizga ishonch hosil qiling. Bu sizga asosiy
ma'lumotlar va iqtiboslarni topish va fikrlash jarayonlarini osonroq va tezroq eslab
qolish uchun keyinchalik eslatmalaringizni ko'rib chiqish imkonini beradi.
Annotatsiya taqdim etishi mumkin bo'lgan ba'zi ma'lumotlar:
 Muallifning tezisi va asosiy fikrlari nimadan iborat?
 Muallif kim, uning vakolati yoki kelib chiqishi nima?
 Muallifning maqsadli auditoriyasi kim?
 Manba mavzuning qaysi qismlarini ta'kidlaydi yoki ta'kidlaydi?
 Manbada biron bir tarafkashlik yoki nishab bormi?
 Muhokama qilinayotgan g'oyalar uchun muhim ko'rinadigan aniq kamchiliklar 
bormi?
 Dalillar muallifning asosiy fikrini aniq tasdiqlaydimi?
 Manbaning kuchli va zaif tomonlari qanday (tanqidiy baholash)?
Matnga  izoh  qo'yish  -  bu  o'quvchi  muhim  joylarni  yoki  tushunmaydigan
narsalarni ko'rsatish uchun matnni "belgilashi". Ba'zan o'quvchilar so'zni aylantirib,
iboraning  tagiga  chizish  yoki  jumlani  ajratib  ko'rsatish  orqali  izoh  berishadi.
Annotatsiya, shuningdek, chetga eslatma yozishni o'z ichiga oladi; bu eslatmalar matn
haqidagi fikrlar yoki savollar bo'lishi mumkin. Ushbu izohlash jarayoni o'quvchiga
g'oyalar  va  savollarni  kuzatib  borishga  yordam  beradi  va  matnni  chuqurroq
tushunishga yordam beradi.
Matnga izoh berishning afzalliklari (Annotatsiyaning afzalliklari quyidagilardan 
iborat):
 Asosiy g'oyalar va savollarni kuzatib borish
 Chuqurroq tushunish uchun fikrlar va savollarni shakllantirishga yordam berish
 Matnlarni tahlil qilish va sharhlashni rivojlantirish
 O'quvchini matn bo'yicha xulosalar chiqarishga va xulosa chiqarishga undash
Logotip
chetga turli vazifalarni ajrating: Matnning konturini (tezis bayoni, tavsifi, taʼrifi №1, qarshi argument va h.k.) tuzish va asosiy gʻoyalarni umumlashtirish uchun bir chetidan foydalaning, boshqa chetidan esa oʻz fikrlaringiz, savollaringiz, va matnga munosabat. Nihoyat, izoh qo'yganingizda, matnning tavsiflarini, shuningdek, matnga o'zingizning munosabatingizni kiritganingizga ishonch hosil qiling. Bu sizga asosiy ma'lumotlar va iqtiboslarni topish va fikrlash jarayonlarini osonroq va tezroq eslab qolish uchun keyinchalik eslatmalaringizni ko'rib chiqish imkonini beradi. Annotatsiya taqdim etishi mumkin bo'lgan ba'zi ma'lumotlar:  Muallifning tezisi va asosiy fikrlari nimadan iborat?  Muallif kim, uning vakolati yoki kelib chiqishi nima?  Muallifning maqsadli auditoriyasi kim?  Manba mavzuning qaysi qismlarini ta'kidlaydi yoki ta'kidlaydi?  Manbada biron bir tarafkashlik yoki nishab bormi?  Muhokama qilinayotgan g'oyalar uchun muhim ko'rinadigan aniq kamchiliklar bormi?  Dalillar muallifning asosiy fikrini aniq tasdiqlaydimi?  Manbaning kuchli va zaif tomonlari qanday (tanqidiy baholash)? Matnga izoh qo'yish - bu o'quvchi muhim joylarni yoki tushunmaydigan narsalarni ko'rsatish uchun matnni "belgilashi". Ba'zan o'quvchilar so'zni aylantirib, iboraning tagiga chizish yoki jumlani ajratib ko'rsatish orqali izoh berishadi. Annotatsiya, shuningdek, chetga eslatma yozishni o'z ichiga oladi; bu eslatmalar matn haqidagi fikrlar yoki savollar bo'lishi mumkin. Ushbu izohlash jarayoni o'quvchiga g'oyalar va savollarni kuzatib borishga yordam beradi va matnni chuqurroq tushunishga yordam beradi. Matnga izoh berishning afzalliklari (Annotatsiyaning afzalliklari quyidagilardan iborat):  Asosiy g'oyalar va savollarni kuzatib borish  Chuqurroq tushunish uchun fikrlar va savollarni shakllantirishga yordam berish  Matnlarni tahlil qilish va sharhlashni rivojlantirish  O'quvchini matn bo'yicha xulosalar chiqarishga va xulosa chiqarishga undash