ANTIK DAVRDA GEOGRAFIYANING RIVOJLANISHI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

24

File size

Fayl hajmi

110,5 KB


ANTIK DAVRDA GEOGRAFIYANING RIVOJLANISHI
Mundarija
Kirish.
I BOB. Geografik bilimlarning vujudga kelishi va rivojlanishi
1.1.Geografik bilimlarning dastlabki to’planishi 
2.Qadimgi Yunoniston va Rimda geografiyaning rivojlanishi.
II BOB Qadimgi Yunonistonda geografik bilimlar va tasavvurlar
2.1.Qadimgi Yunonistonda tabiiy fanlarning vujudga kelishi.
2.2.Fales,
 
Anaksimandr,
 
Anaksimen
 
va
 
Gekateyning
 
geografik
tasavvurlari.Oykumena to’g`risida yunon olimlarining tasavvurlari.
2.3. Klassik Yunoniston davrida Yerning sharsimonligi to`g`risidagi geografik
tasavvurlar .
2.4.Ellin davri olimlarining geografik tasavvurlari.
Xulosa.
 
Foydalanilgan adabiyotlar.
Logotip
ANTIK DAVRDA GEOGRAFIYANING RIVOJLANISHI Mundarija Kirish. I BOB. Geografik bilimlarning vujudga kelishi va rivojlanishi 1.1.Geografik bilimlarning dastlabki to’planishi 2.Qadimgi Yunoniston va Rimda geografiyaning rivojlanishi. II BOB Qadimgi Yunonistonda geografik bilimlar va tasavvurlar 2.1.Qadimgi Yunonistonda tabiiy fanlarning vujudga kelishi. 2.2.Fales, Anaksimandr, Anaksimen va Gekateyning geografik tasavvurlari.Oykumena to’g`risida yunon olimlarining tasavvurlari. 2.3. Klassik Yunoniston davrida Yerning sharsimonligi to`g`risidagi geografik tasavvurlar . 2.4.Ellin davri olimlarining geografik tasavvurlari. Xulosa. Foydalanilgan adabiyotlar.
Kirish.
Bizning eng katta ishonchimiz, madad-tayanchimiz – bu
o’sib kelayotgan yosh avlodlarimizdir.
Sog’lim avlodni tarbiyalash- buyuk davlat poydevorini, 
faroron hayot asosini qurish, demakdir.
Bugun qanday ko’chat eksak, ertaga shunday meva olasan.
I.A. Karimov.
Mavzuning dolzarbligi:  Qadimgi davrlarning tabiiy geografik sharoitini
o'rganishda yer po'stining tuzilishi va xususiyatlarini hamda tog' jinsi qatlamlarini
yotishini  o'rganish  juda  muhim  ma'lumotlarni  beradi.  Tektonik  va  vulkanik
harakatlar ham geografik qobiqning rivojlanish tarixini aniqlashda muhim o'rin
tutadi.
Geografik  qobiqni  yaxlit  tizim  sifatida  rivojlanishi  yerni  sayyora  sifatida
rivojlanishidagi  qadimgi  bosqichi  hisoblanadi.  Geografik  qobiqdagi
rivojlanishning  asosiy  manbai  bo'lib  quyosh  issiqligi  xosoblanadi.  Quyosh
issiqligini geografik qobiqda notekis taqsimlanishi natijasida yer yuzasida xilma-
xil tabiiy geografik sharoitlar vujudga kelgan. 
Geografik  voqea  va  xodisalarning  hamda  ularning  xilma-xilligini
kuchaytiradigan va murakkablashtiradigan, bir tomonga yo'nalgan va qaytarilmas
o'zgarishlarga geografik qobiqning rivojlanishi deb ataladi. Geografik qobiqning
rivojlanishi to'xtovsiz jarayon bo'lib uning boshlanishini aniqlash shuda shartli
xisoblanadi. Ko'p olimlar tomonidan yerni sayyora sifatida vujudga kelgan davri
uni rivojlanishini boshlanishideb qabul qilingan.
Geografik qobiqning rivojlanishi juda notekis ro'y beradi. Sekin-asta va evolyusion
o'zgarishlar keskin inqilobiy o'zgarishlar bilan almashinib turadi.
Geografik qobiqni rivojlanishini o'rganishda poleogeografiya va tarixiy geografiya,
paleontologiya va boshqa fanlarning o'rni katta.
Logotip
Kirish. Bizning eng katta ishonchimiz, madad-tayanchimiz – bu o’sib kelayotgan yosh avlodlarimizdir. Sog’lim avlodni tarbiyalash- buyuk davlat poydevorini, faroron hayot asosini qurish, demakdir. Bugun qanday ko’chat eksak, ertaga shunday meva olasan. I.A. Karimov. Mavzuning dolzarbligi: Qadimgi davrlarning tabiiy geografik sharoitini o'rganishda yer po'stining tuzilishi va xususiyatlarini hamda tog' jinsi qatlamlarini yotishini o'rganish juda muhim ma'lumotlarni beradi. Tektonik va vulkanik harakatlar ham geografik qobiqning rivojlanish tarixini aniqlashda muhim o'rin tutadi. Geografik qobiqni yaxlit tizim sifatida rivojlanishi yerni sayyora sifatida rivojlanishidagi qadimgi bosqichi hisoblanadi. Geografik qobiqdagi rivojlanishning asosiy manbai bo'lib quyosh issiqligi xosoblanadi. Quyosh issiqligini geografik qobiqda notekis taqsimlanishi natijasida yer yuzasida xilma- xil tabiiy geografik sharoitlar vujudga kelgan. Geografik voqea va xodisalarning hamda ularning xilma-xilligini kuchaytiradigan va murakkablashtiradigan, bir tomonga yo'nalgan va qaytarilmas o'zgarishlarga geografik qobiqning rivojlanishi deb ataladi. Geografik qobiqning rivojlanishi to'xtovsiz jarayon bo'lib uning boshlanishini aniqlash shuda shartli xisoblanadi. Ko'p olimlar tomonidan yerni sayyora sifatida vujudga kelgan davri uni rivojlanishini boshlanishideb qabul qilingan. Geografik qobiqning rivojlanishi juda notekis ro'y beradi. Sekin-asta va evolyusion o'zgarishlar keskin inqilobiy o'zgarishlar bilan almashinib turadi. Geografik qobiqni rivojlanishini o'rganishda poleogeografiya va tarixiy geografiya, paleontologiya va boshqa fanlarning o'rni katta.
Ushbu  kurs  ishida  qadimdan  grografiyaning  qanday  rivojlanganli  va  u
haqidagi ma’lulotlar qanday rivojlanpganligi to’g’risidagi ma’lumotlar yoritilgan
bo’lib  shu  bilan  birga  geografik  bilimlarni  to’plamlarini  dastlabki  to’plamlari
haqida o’rgangan ma’lumotlarimini yoritilan . Qadimgi Yunoniston va Rimda
geografiyaning rivojlanishi tabiiyfanlarni vujudga kelishi o’sha davr allomalrining
ta’savvurlari  va Ellin  davri olimlarining  geografik  tasavvurlari haqidagi
ta’savvurlar haqida ma’lumotlar berishga harakat qilganman.
Ishni maqsadi va vazifalari : Kurs ishining asosiy maqsadi antic dunyo 
geografiyasi haqidag turli fikrlarni taxlil qilishdan iborat. Ishning maqsadidan kelib
chiqib quyidagi vazifalar belgilandi:

Geografik bilimlarning vujudga kelishi va rivojlanishi haqidagi bilimlarni
yoritish va ular haqida ma’lumotlarni to’la o’rganish.

Geografik bilimlarning dastlabki  to’planishi  va qadimgi  Yunoniston  va
Rimda geografiyaning rivojlanishi haqidagi ma’lumotlarni yoritib berish.

Qadimgi  Yunonistonda  geografik  bilimlar  va  tasavvurlar va  fanlarning
vujudga kelishi haqidagi ma’lumotlarni to’la yoritish..Fales, Anaksimandr,
Anaksimen va Gekateyning geografik tasavvurlari.Oykumena to’g`risida
yunon olimlarining tasavvurlari.

Klassik Yunoniston davrida Yerning sharsimonligi to`g`risidagi geografik
tasavvurlar  .Ellin  davri  olimlarining  geografik  tasavvurlari  haqidagi
ma’lumotarni to’la yoritib berishga harakat qilganman.
Tadqiqot usullari: Tadqiqot jarayonida ilmiy manbalar asosida atroflicha tahlil 
qilindi. Asosan tarixiy ma’lumotlardan foydalangan holda va boshqa tadqiqot 
usullaridan foydalanildi. 
Ishning hajmi va tuzilishi. Kurs ishining tarkibiy tuzilishi, tadqiqotning ketma–ket 
bajarilishi va mazmunini o’zida aks ettiruvchi kirish, 2 bob 25 sahifa, xulosa, 
adabiyotlar ro’yxati va ilovadan iborat.
 
Logotip
Ushbu kurs ishida qadimdan grografiyaning qanday rivojlanganli va u haqidagi ma’lulotlar qanday rivojlanpganligi to’g’risidagi ma’lumotlar yoritilgan bo’lib shu bilan birga geografik bilimlarni to’plamlarini dastlabki to’plamlari haqida o’rgangan ma’lumotlarimini yoritilan . Qadimgi Yunoniston va Rimda geografiyaning rivojlanishi tabiiyfanlarni vujudga kelishi o’sha davr allomalrining ta’savvurlari va Ellin davri olimlarining geografik tasavvurlari haqidagi ta’savvurlar haqida ma’lumotlar berishga harakat qilganman. Ishni maqsadi va vazifalari : Kurs ishining asosiy maqsadi antic dunyo geografiyasi haqidag turli fikrlarni taxlil qilishdan iborat. Ishning maqsadidan kelib chiqib quyidagi vazifalar belgilandi:  Geografik bilimlarning vujudga kelishi va rivojlanishi haqidagi bilimlarni yoritish va ular haqida ma’lumotlarni to’la o’rganish.  Geografik bilimlarning dastlabki to’planishi va qadimgi Yunoniston va Rimda geografiyaning rivojlanishi haqidagi ma’lumotlarni yoritib berish.  Qadimgi Yunonistonda geografik bilimlar va tasavvurlar va fanlarning vujudga kelishi haqidagi ma’lumotlarni to’la yoritish..Fales, Anaksimandr, Anaksimen va Gekateyning geografik tasavvurlari.Oykumena to’g`risida yunon olimlarining tasavvurlari.  Klassik Yunoniston davrida Yerning sharsimonligi to`g`risidagi geografik tasavvurlar .Ellin davri olimlarining geografik tasavvurlari haqidagi ma’lumotarni to’la yoritib berishga harakat qilganman. Tadqiqot usullari: Tadqiqot jarayonida ilmiy manbalar asosida atroflicha tahlil qilindi. Asosan tarixiy ma’lumotlardan foydalangan holda va boshqa tadqiqot usullaridan foydalanildi. Ishning hajmi va tuzilishi. Kurs ishining tarkibiy tuzilishi, tadqiqotning ketma–ket bajarilishi va mazmunini o’zida aks ettiruvchi kirish, 2 bob 25 sahifa, xulosa, adabiyotlar ro’yxati va ilovadan iborat.
I BOB. Geografik bilimlarning vujudga kelishi va rivojlanishi
1.1.Geografik bilimlarning dastlabki to’planishi
Kishilar ibtidoiy jamoa tuzumi davridayoq o’z joyini bilish va unda
orientatsiya olish ehtiyojlari tufayli ayrim, ba’zan esa ancha keng tasavvurlarga ega
bo’lganlar. Ularning tabnatni kuzatishlari ayrim faktlarni kuzatinshdan boshlangan,
bu  faktlarni  idrok  etishlari  (tushunishlari)  -esa  afsonaviy  xarakterda  bo’lgan.
Insoniyat  taraqqiyotining  bu  bosqichida  geografik  bilimlarning  hech  qanday
ko’rtagi bo’lganligi hamda gapirishning hojati yo’q.
Miloddan oldingi IV minginchi yillarda Misr bilan Vavilonda yerni o’lchash
san’ati – geometriya va amaliy astronomiya vujudga kelgan, vaqt hisobi hamda
kalendar paydo bo’lgan. Shundan keyin geometriya bilan astronomiya geografik
bilimlarning vujudga kelishiga yordam bergan. Yozuv ham shu yerda vujudga
kelgan.
Miloddan oldingi ikkinchi ming yillikda kritliklar: bilan finikiyaliklarning
geografik bilimi kengaydi, bularning ekonomikasi dengizda kemachilik va savdoga
asoslangan edi. O’sha vaqtda ularning kemalari butun O’rta dengiz bo’ylab suzar
va Gerkules ustunlari (Gibraltar bo’g’ozi) orqali bu dengizdan tashqariga ham
chiqar edi. Ular Janubiy Arabistondan Hindistonga suzib borar edilar. Yevropa va
Osiyo nomlari ham o’sha vaqtda paydo bo’lgan. Yevropa so’zi Finikiyaga nisbatan
g’arb, Osiyo degani sharq demakdir, Finikiyaning o’zi O’rta dengizning sharqiy
sohilida joylashgan edi. Keyinchalik bu nomlar qit’alar nomi bo’lib qolgan.
Miloddan oldingi  VIII  asrda madaniyat  markazi  (Xitoy bilan hindistonni,
shuningdek,  yevropaga  o’sha  vaqtda  noma’lum  bo’lgan  Markaziy  Amerika
Logotip
I BOB. Geografik bilimlarning vujudga kelishi va rivojlanishi 1.1.Geografik bilimlarning dastlabki to’planishi Kishilar ibtidoiy jamoa tuzumi davridayoq o’z joyini bilish va unda orientatsiya olish ehtiyojlari tufayli ayrim, ba’zan esa ancha keng tasavvurlarga ega bo’lganlar. Ularning tabnatni kuzatishlari ayrim faktlarni kuzatinshdan boshlangan, bu faktlarni idrok etishlari (tushunishlari) -esa afsonaviy xarakterda bo’lgan. Insoniyat taraqqiyotining bu bosqichida geografik bilimlarning hech qanday ko’rtagi bo’lganligi hamda gapirishning hojati yo’q. Miloddan oldingi IV minginchi yillarda Misr bilan Vavilonda yerni o’lchash san’ati – geometriya va amaliy astronomiya vujudga kelgan, vaqt hisobi hamda kalendar paydo bo’lgan. Shundan keyin geometriya bilan astronomiya geografik bilimlarning vujudga kelishiga yordam bergan. Yozuv ham shu yerda vujudga kelgan. Miloddan oldingi ikkinchi ming yillikda kritliklar: bilan finikiyaliklarning geografik bilimi kengaydi, bularning ekonomikasi dengizda kemachilik va savdoga asoslangan edi. O’sha vaqtda ularning kemalari butun O’rta dengiz bo’ylab suzar va Gerkules ustunlari (Gibraltar bo’g’ozi) orqali bu dengizdan tashqariga ham chiqar edi. Ular Janubiy Arabistondan Hindistonga suzib borar edilar. Yevropa va Osiyo nomlari ham o’sha vaqtda paydo bo’lgan. Yevropa so’zi Finikiyaga nisbatan g’arb, Osiyo degani sharq demakdir, Finikiyaning o’zi O’rta dengizning sharqiy sohilida joylashgan edi. Keyinchalik bu nomlar qit’alar nomi bo’lib qolgan. Miloddan oldingi VIII asrda madaniyat markazi (Xitoy bilan hindistonni, shuningdek, yevropaga o’sha vaqtda noma’lum bo’lgan Markaziy Amerika
mamlakatlarini chetda qoldirib) Yunoniston bo’lib qoladi.  Bu davr kishilarining
geografik  tasavvurlari  Gomerning  she’riy  asarlarida  aks  ettirilgan  (miloddan
oldingi VIII – VII asrlar). U Odisseyaning sarson – sargardonlyagini tasvirlab,
qadimgi greklarga ma’lum bo’lgan dunyoni ko’rsatgan.
1.2.Qadimgi  Yunoniston  va  Rimda  geografiyaning  rivojlanishi
(miloddan oldingi VII asrdan eramizning IV asrigacha). Yunonistonda VI asrda
fanlar paydo bo’la boshlaydi. Madaniyat o’z rivojining yangi bosqichiga kiradi.
Tabiatni kuzatish, shu jumladan, geografik ma’lumotlar ham, yangi, ancha yuqori
sifatga  ega  bo’lib  qoladi.  Shu  bilan bir  vaqtda  greklar  bilan  karfagenlar  o’z
geografik bilimlarini kengaytira boradilar.
Miloddan oldingi VI asrda Karfagenlik admiral Gannon Afrikaning g’arbiy
qirg’og’i  bo’ylab  Gvineya  qo’ltig’igacha  dengiz  orqali  harbiy  yurish  qiladi.
Greklardan Marseldan chiqqan Pifey miloddan oldingi IV asrda Atlantika okeanida
yevropa sohillari bo’ylab sayohat qilib, yorug’ tunlar bo’ladigan «yengliklargacha
yetib boradi,  Britaniya  orollari  ma’lum  bo’ladi, turli  geografik  kengliklardagi
iqlimlarying  farq  qilishi  haqida  ma’lumot  olinadi.  Aleksandr  Makedonskiy
yurishlari  munosabati  bilan  (miloddan  oldingi  IV  asr)  turli  o’lkalar  haqidagi
bilimlar  ancha  kengaydi.  Uning  qo’shinlari  bilan  birga  olimlar  ham  sayohat
qilishgan.
Miloddan avvalgi VI asrgacha yer haqidagi tushuncha hayoliy tasavvur
doirasidan  chikib keta olmagan, yerni  atrofini  suv  o’rab  olgan yassi  barkash
shaklida deb bilishgan, yerni o’rab olgan suvni Okean nomli «keng daryo deb
tushunishgan. Pifagorning shogirdlari (miloddan oldingi VI asr) yer sharsimon
bo’lsa kerak, degan fikrni aytishgan, lekin uni isbot qila olmaganlar. Bu buyuk fikr
edi. Bu yangi fikr yer  haqidagi tasavvurda burilish yasadi: chunki yer barkash
shaklida deyilganda, o’lkalar haqidagi bilim kengaymas edi, sharda esa quruqlik
shar yuzasining bir kismi bo’ladi, boshqa joylarni esa tekshirish kerak bo’ladi.
Ikkita gipoteza — quruqlik va okean gipotezasi vujudga keldi. Birinchi gipotezada
yerda quruqliklar ko’p va katta maydonni egallaydi deyilsa, ikkinchisida okean
ko’p deyilar edi.
Logotip
mamlakatlarini chetda qoldirib) Yunoniston bo’lib qoladi. Bu davr kishilarining geografik tasavvurlari Gomerning she’riy asarlarida aks ettirilgan (miloddan oldingi VIII – VII asrlar). U Odisseyaning sarson – sargardonlyagini tasvirlab, qadimgi greklarga ma’lum bo’lgan dunyoni ko’rsatgan. 1.2.Qadimgi Yunoniston va Rimda geografiyaning rivojlanishi (miloddan oldingi VII asrdan eramizning IV asrigacha). Yunonistonda VI asrda fanlar paydo bo’la boshlaydi. Madaniyat o’z rivojining yangi bosqichiga kiradi. Tabiatni kuzatish, shu jumladan, geografik ma’lumotlar ham, yangi, ancha yuqori sifatga ega bo’lib qoladi. Shu bilan bir vaqtda greklar bilan karfagenlar o’z geografik bilimlarini kengaytira boradilar. Miloddan oldingi VI asrda Karfagenlik admiral Gannon Afrikaning g’arbiy qirg’og’i bo’ylab Gvineya qo’ltig’igacha dengiz orqali harbiy yurish qiladi. Greklardan Marseldan chiqqan Pifey miloddan oldingi IV asrda Atlantika okeanida yevropa sohillari bo’ylab sayohat qilib, yorug’ tunlar bo’ladigan «yengliklargacha yetib boradi, Britaniya orollari ma’lum bo’ladi, turli geografik kengliklardagi iqlimlarying farq qilishi haqida ma’lumot olinadi. Aleksandr Makedonskiy yurishlari munosabati bilan (miloddan oldingi IV asr) turli o’lkalar haqidagi bilimlar ancha kengaydi. Uning qo’shinlari bilan birga olimlar ham sayohat qilishgan. Miloddan avvalgi VI asrgacha yer haqidagi tushuncha hayoliy tasavvur doirasidan chikib keta olmagan, yerni atrofini suv o’rab olgan yassi barkash shaklida deb bilishgan, yerni o’rab olgan suvni Okean nomli «keng daryo deb tushunishgan. Pifagorning shogirdlari (miloddan oldingi VI asr) yer sharsimon bo’lsa kerak, degan fikrni aytishgan, lekin uni isbot qila olmaganlar. Bu buyuk fikr edi. Bu yangi fikr yer haqidagi tasavvurda burilish yasadi: chunki yer barkash shaklida deyilganda, o’lkalar haqidagi bilim kengaymas edi, sharda esa quruqlik shar yuzasining bir kismi bo’ladi, boshqa joylarni esa tekshirish kerak bo’ladi. Ikkita gipoteza — quruqlik va okean gipotezasi vujudga keldi. Birinchi gipotezada yerda quruqliklar ko’p va katta maydonni egallaydi deyilsa, ikkinchisida okean ko’p deyilar edi.
Qadimgi  Yunonistonda  geografik  ma’lumotlar  falsafa  tarkibida  edi.  U
vaqtdagi falsafani xozirgi ma’noda emas, balki kengroq, umuman fan ma’nosida
tushunish kerak. Ko’pchilik faylasuflar tabiatni tushuntirish bilan, ya’ni tabiat
falsafasi bilan shug’ullanishgan. Shunisi ajoyibki, o’sha vaqtdayoq geografiyaning
har ikki tarmog’i – yer bilimi va regional geografiya paydo bo’lgan. Yer bilimining
vakili Anaksimandr (miloddan oldingi VI asr) bo’lgan, u o’sha tarihda ma’lum
bo’lgan dunyoning kartasini chizgan va taxmin qilishlaricha, yerning butunicha
tasvirini yozgan. Eng yirik grek faylasufi Aristotelh (miloddan oldingi IV asr)
yerning  sharsimonligini  isbot  qilgan1,  «Meteorologiya’  kitobini  yozgan  va
ko’pchilik tabiiy hodisalarni, chunonchi, vo’lkanizm, yer osti suvlarining paydo
bo’lishi,  daryolarning  vujudga  kelishini  tushuntirib  berishga  urinib  ko’rgan
Aristotel fikriga ko’ra, yer Olamning ko’zg’almas markazidir va, hatto Filolay
(miloddan oldingi V asr) yerning markaziy olov atrofida aylanishi haqida gapirgan,
Aristrax (miloddan oldingi III asr) esa yerning Quyosh atrofida va o’z o’qi atrofida
aylanishi  haqida  ishonch  bilan  yozgan  bo’lsa  ham,  Aristotelning  fikrini
Kopernikka qadar hech kim rad eta olmagan.
Qadimda geografiyaning yer bilimi yo’nalishi Eratosfen (miloddan oldingi
III asr) asarlarida eng yuqori darajaga yetdi. U yerning kattaligini o’lchagan.
Buning  uchun  u  Iskandariya  (Aleksandriya)  bilan  Siena  (Asvon)  geografik
kengligini  aniqladi,  bu  kengliklarning  gradus  hisobida  farqini  topdi  va  bular
orasida  yer  yuzasidagi  masofani  o’sha  vaqtdagi  uzunlik  o’lchovi  birligida,
stadiylarda aniqladi. Bosqichlar hisobidagi masofani graduslar soniga taqsimlab,
yoyning uzunligini va butun aylana uzunligini topdi. yerning aylanasi unda 250000
stadiy chiqqan (Misr stadiysi 158 m, greklar stadiysi 189,7 m; Eratosfen qaysi
biridan foydalangani ma’lum emas). Bu natija garchi yer o’lchamlarini aslida katta
qilib ko’rsatsada, ajoiib yutuq edi.
Eratosfen  «Geografika»  nomli  birinchi  kitobni  yozgan.  Bizgacha  bu
kitobning ayrim parchalarigina yetib kelgan, lekin bunday parchalar soni ancha
ko’p. Bu kitobning mazmuni hozirgi vaqtdagi geografiyaning, aniqrog’i, umumiy
yer  bilimining  mazmuniga  yaqinlashib  keladi.  Kitobning  birinchi  bo’limida
Logotip
Qadimgi Yunonistonda geografik ma’lumotlar falsafa tarkibida edi. U vaqtdagi falsafani xozirgi ma’noda emas, balki kengroq, umuman fan ma’nosida tushunish kerak. Ko’pchilik faylasuflar tabiatni tushuntirish bilan, ya’ni tabiat falsafasi bilan shug’ullanishgan. Shunisi ajoyibki, o’sha vaqtdayoq geografiyaning har ikki tarmog’i – yer bilimi va regional geografiya paydo bo’lgan. Yer bilimining vakili Anaksimandr (miloddan oldingi VI asr) bo’lgan, u o’sha tarihda ma’lum bo’lgan dunyoning kartasini chizgan va taxmin qilishlaricha, yerning butunicha tasvirini yozgan. Eng yirik grek faylasufi Aristotelh (miloddan oldingi IV asr) yerning sharsimonligini isbot qilgan1, «Meteorologiya’ kitobini yozgan va ko’pchilik tabiiy hodisalarni, chunonchi, vo’lkanizm, yer osti suvlarining paydo bo’lishi, daryolarning vujudga kelishini tushuntirib berishga urinib ko’rgan Aristotel fikriga ko’ra, yer Olamning ko’zg’almas markazidir va, hatto Filolay (miloddan oldingi V asr) yerning markaziy olov atrofida aylanishi haqida gapirgan, Aristrax (miloddan oldingi III asr) esa yerning Quyosh atrofida va o’z o’qi atrofida aylanishi haqida ishonch bilan yozgan bo’lsa ham, Aristotelning fikrini Kopernikka qadar hech kim rad eta olmagan. Qadimda geografiyaning yer bilimi yo’nalishi Eratosfen (miloddan oldingi III asr) asarlarida eng yuqori darajaga yetdi. U yerning kattaligini o’lchagan. Buning uchun u Iskandariya (Aleksandriya) bilan Siena (Asvon) geografik kengligini aniqladi, bu kengliklarning gradus hisobida farqini topdi va bular orasida yer yuzasidagi masofani o’sha vaqtdagi uzunlik o’lchovi birligida, stadiylarda aniqladi. Bosqichlar hisobidagi masofani graduslar soniga taqsimlab, yoyning uzunligini va butun aylana uzunligini topdi. yerning aylanasi unda 250000 stadiy chiqqan (Misr stadiysi 158 m, greklar stadiysi 189,7 m; Eratosfen qaysi biridan foydalangani ma’lum emas). Bu natija garchi yer o’lchamlarini aslida katta qilib ko’rsatsada, ajoiib yutuq edi. Eratosfen «Geografika» nomli birinchi kitobni yozgan. Bizgacha bu kitobning ayrim parchalarigina yetib kelgan, lekin bunday parchalar soni ancha ko’p. Bu kitobning mazmuni hozirgi vaqtdagi geografiyaning, aniqrog’i, umumiy yer bilimining mazmuniga yaqinlashib keladi. Kitobning birinchi bo’limida
geografiyaning tarixi bayon qilinadi; ikkinchi bo’limida yerning shakli va kattaligi,
okeanlar,  quruqlik  chegaralari,  iqlimlar  tasvirlanadi;  uchinchi  bo’limida
quruqlikning  qit’alarga  bo’linishi,  sfragidlar  (tabiat  zonalarining  dastlabki
tasvirlari) berilgan hamda ayrim mamlakatlar tasvirlangan. Grek geografiyasidagi
regional  yo’nalishini  logotaflar  rivojlantirishgan.  Bularning eng yirigi  miletlik
Gekatey bo’lgan; uning kartasi bizgacha yetib kelgan. Biroq mamlakatshunoslik
keyinrok  – Rimda taraqqiy qilgan.  Greklarga  G’arbiy yevropa bilan Shimoliy
Afrika oraligidagi hindistongacha bo’lgan o’lkalar va dengizlar ma’lum edi. Usha
vaqtda  ma’lum  bo’lgan  yer,  ya’ni  eykumena  kartalarda  g’arbdan  sharqqa
cho’zilgan  polosa  shaklida  tasvirlangan;  uzoqlik  hisobi  uning  uzunligi;
(uzokligi)dan kelib chiqqan.  Eykumenaning kengligi janubdan shimolga tomon
o’lchangan; «kenglik» termini ana shundan kelib chikqan.
Miloddan oldingi II asrda Yunoniston Rimning viloyati bo’lib qoladi va
qadimgi  geografiyaning  bundan  keyingi  rivojlanishi  Rim  imperiyasida  davom
etadi. Bu vaqtda geografiyaning eng yirik vakillari Strabon bilan Klavdiy Ptolemey
bo’lgan. Eski era bilan yangi era chegarasida yashagan geograf hamda tarixchi
Strabon  17  jildli  «Geografiya»  asarini  yozgan.  Bu  asarda  mamlakatshunoslik
g’oyalari ayniqsa yaqqol aks etgan. Ptolemey (miloddan avvalgi II asr). - qadimgi
dunyoning mashhur olimlaridan biri, astronom va geograf. Uning asarlarida antik
(qadimgi) dunyo olimlarining astronomiya va geografiya sohalaridagi, ayniqsa
Olam, yer  haqidagi  umumiy  tasavvurlariga  doir  yutuklar  yakunlangan  hamda
sistemaga solingan. Uning astronomiyaning XV kitobda bayon qilingan buyuk
matematik asoslari asari - «Almagesto nomi bilan kengroq tanilgan. Ptolemeyning
sakkiz kitobdan iborat ikkinchi asari – «Geografiya»ning ahamiyati ham benihoya
kattadir.
«Geografiya»da  va  unga  ilova  qilingan  kartalarda  ikkita  kartografik
proeksiya  –  konusli  va  stereografik  proeksiyalar  birinchi  marta  qo’llanilgan;
kartalarda shimolni yuqorida ko’rsatish usuli mustahkamlangan; kartalar aniqligi
ancha oshgan; Atlantika okeani bilan Hind okeani orasidagi 8000 nuqta kartaga
kordinatalar bo’yicha tushirilgan; bu nuqtalardan ba’zilarining o’rni astronsmik
Logotip
geografiyaning tarixi bayon qilinadi; ikkinchi bo’limida yerning shakli va kattaligi, okeanlar, quruqlik chegaralari, iqlimlar tasvirlanadi; uchinchi bo’limida quruqlikning qit’alarga bo’linishi, sfragidlar (tabiat zonalarining dastlabki tasvirlari) berilgan hamda ayrim mamlakatlar tasvirlangan. Grek geografiyasidagi regional yo’nalishini logotaflar rivojlantirishgan. Bularning eng yirigi miletlik Gekatey bo’lgan; uning kartasi bizgacha yetib kelgan. Biroq mamlakatshunoslik keyinrok – Rimda taraqqiy qilgan. Greklarga G’arbiy yevropa bilan Shimoliy Afrika oraligidagi hindistongacha bo’lgan o’lkalar va dengizlar ma’lum edi. Usha vaqtda ma’lum bo’lgan yer, ya’ni eykumena kartalarda g’arbdan sharqqa cho’zilgan polosa shaklida tasvirlangan; uzoqlik hisobi uning uzunligi; (uzokligi)dan kelib chiqqan. Eykumenaning kengligi janubdan shimolga tomon o’lchangan; «kenglik» termini ana shundan kelib chikqan. Miloddan oldingi II asrda Yunoniston Rimning viloyati bo’lib qoladi va qadimgi geografiyaning bundan keyingi rivojlanishi Rim imperiyasida davom etadi. Bu vaqtda geografiyaning eng yirik vakillari Strabon bilan Klavdiy Ptolemey bo’lgan. Eski era bilan yangi era chegarasida yashagan geograf hamda tarixchi Strabon 17 jildli «Geografiya» asarini yozgan. Bu asarda mamlakatshunoslik g’oyalari ayniqsa yaqqol aks etgan. Ptolemey (miloddan avvalgi II asr). - qadimgi dunyoning mashhur olimlaridan biri, astronom va geograf. Uning asarlarida antik (qadimgi) dunyo olimlarining astronomiya va geografiya sohalaridagi, ayniqsa Olam, yer haqidagi umumiy tasavvurlariga doir yutuklar yakunlangan hamda sistemaga solingan. Uning astronomiyaning XV kitobda bayon qilingan buyuk matematik asoslari asari - «Almagesto nomi bilan kengroq tanilgan. Ptolemeyning sakkiz kitobdan iborat ikkinchi asari – «Geografiya»ning ahamiyati ham benihoya kattadir. «Geografiya»da va unga ilova qilingan kartalarda ikkita kartografik proeksiya – konusli va stereografik proeksiyalar birinchi marta qo’llanilgan; kartalarda shimolni yuqorida ko’rsatish usuli mustahkamlangan; kartalar aniqligi ancha oshgan; Atlantika okeani bilan Hind okeani orasidagi 8000 nuqta kartaga kordinatalar bo’yicha tushirilgan; bu nuqtalardan ba’zilarining o’rni astronsmik
usulda aniqlangan, ko’pchiligi marshrut bo’yicha tushirilgan; nuqtalar marshrut
bo’yicha tushirilganda qirg’oq chiziqlarining egri bugriligi va uzoqlikni aniqlay
bilishmaganligi  sababli  kartada  quruqliklar  sharqqa  tomon  cho’ziq  qilib
tasvirlangan; Osiyoning sharqiy qirg’og’i ko’rsatilmagan, u noma’lum edi; bu hol
quruqlik sharqqa tomon noaniq katta masofaga cho’zilgan deb o’ylashga olib
kelgan.  O’sha  vaqtda  ma’lum  bo’lgan  mamlakatlar  yer  aylanasining  yarmida
joylashtirilgan, ya’ni go’yo G’arbiy yevropa qirg’oqlaridan g’arbga tomon yurib,
Sharqiy Osiyoga borish mumkin bo’lgan. Janubiy yarim sharda Noma’lum janubiy
yer  (lotincha  Tegga  australis  incognita)  deb  nomlangan  juda  katta  quruqlik
tasvirlangan. Hind okeani berk ichki dengiz tarzida ko’rsatalgan. 
Ptolomey
«Geografiya»si buyuk geografik kashfiyotlar davriga juda katta ta’sir ko’rsatdi. Bu
asar o’sha vaqtda 42 marta qayta nashr qilindi. 
Qadimgi yunonlar begona davlatlardagi juda katta hududga joylashib olgan
bo'lib, o'zlarini yagona halq deb hisoblaganlar. Ular ellinlar, o'z vatanlari bo'lmish
Gresiyani esa Ellada deb atashardi.
Ellinlarni umumiy til, urf-odatlar, qadimgi rivoyatlar, din, yagona yozuv
birlashtirib  turgan.  Qadimgi  yunonlar  eramizdan  avvalgi  II  ming  yillikning
oxirlarida unutib yuborilgan qadimiy yozuviga qaytmaganlar.
Qadimgi elladaliklar eramizdan avvalgi IX-VIII asrlarda finiqiyaliklarning
yozuvi  bilan  tanishganlar  va  uning  asosida  24  harfdan  iborat  o'z  alifbosini
yaratganlar. Bu yangi alifboda finiqiyaliklarniqidan farqli o'laroq, faqat undosh
tovushlarni ifodalovchi belgilar emas, balki unli tovushlar ham bo'lgan. Bu bilan
yozuvning rivojiga katta hissa qo'shganlar.
Ioniyalik  olimlar  tabiat  hodisalari  haqidagi  o'z  ko'zatishlarini  bayon
qilibgina qolmay, balki ularni kengroq bayon qilishga, sababini topishga haraqat
qilganlar. Ayrim yunon olimlari tabiatni boshlanish manbai suv deb, ayrimlari
havo deb, uchinchi birlari esa olov deb hisoblaganlar. Shu davrning ko'pgina
olimlari tabiatdagi hodisa va qonunlarini diniy yo'l bilan tasvirlab berganlar. Turli
hodisalarni xudolarning va ma'budlarning ishi deb bilganlar.
Logotip
usulda aniqlangan, ko’pchiligi marshrut bo’yicha tushirilgan; nuqtalar marshrut bo’yicha tushirilganda qirg’oq chiziqlarining egri bugriligi va uzoqlikni aniqlay bilishmaganligi sababli kartada quruqliklar sharqqa tomon cho’ziq qilib tasvirlangan; Osiyoning sharqiy qirg’og’i ko’rsatilmagan, u noma’lum edi; bu hol quruqlik sharqqa tomon noaniq katta masofaga cho’zilgan deb o’ylashga olib kelgan. O’sha vaqtda ma’lum bo’lgan mamlakatlar yer aylanasining yarmida joylashtirilgan, ya’ni go’yo G’arbiy yevropa qirg’oqlaridan g’arbga tomon yurib, Sharqiy Osiyoga borish mumkin bo’lgan. Janubiy yarim sharda Noma’lum janubiy yer (lotincha Tegga australis incognita) deb nomlangan juda katta quruqlik tasvirlangan. Hind okeani berk ichki dengiz tarzida ko’rsatalgan. Ptolomey «Geografiya»si buyuk geografik kashfiyotlar davriga juda katta ta’sir ko’rsatdi. Bu asar o’sha vaqtda 42 marta qayta nashr qilindi. Qadimgi yunonlar begona davlatlardagi juda katta hududga joylashib olgan bo'lib, o'zlarini yagona halq deb hisoblaganlar. Ular ellinlar, o'z vatanlari bo'lmish Gresiyani esa Ellada deb atashardi. Ellinlarni umumiy til, urf-odatlar, qadimgi rivoyatlar, din, yagona yozuv birlashtirib turgan. Qadimgi yunonlar eramizdan avvalgi II ming yillikning oxirlarida unutib yuborilgan qadimiy yozuviga qaytmaganlar. Qadimgi elladaliklar eramizdan avvalgi IX-VIII asrlarda finiqiyaliklarning yozuvi bilan tanishganlar va uning asosida 24 harfdan iborat o'z alifbosini yaratganlar. Bu yangi alifboda finiqiyaliklarniqidan farqli o'laroq, faqat undosh tovushlarni ifodalovchi belgilar emas, balki unli tovushlar ham bo'lgan. Bu bilan yozuvning rivojiga katta hissa qo'shganlar. Ioniyalik olimlar tabiat hodisalari haqidagi o'z ko'zatishlarini bayon qilibgina qolmay, balki ularni kengroq bayon qilishga, sababini topishga haraqat qilganlar. Ayrim yunon olimlari tabiatni boshlanish manbai suv deb, ayrimlari havo deb, uchinchi birlari esa olov deb hisoblaganlar. Shu davrning ko'pgina olimlari tabiatdagi hodisa va qonunlarini diniy yo'l bilan tasvirlab berganlar. Turli hodisalarni xudolarning va ma'budlarning ishi deb bilganlar.
Ioniyalik olimlarning ishini Afinada yashagan ulug' mutafakkir Demokrit
davom ettirdi. 
Demokrit tabiatni chuqur o'rgandi. ko'plab halqlarning ilmiy bilishlari bilan
tanishdi. U butun olam mayda zarrachalar – atomlardan tashkil topgan, degan
dohiyona fikrni ilgari surdi. Demokrit odamda hech qanday ruh yo'q, tabiatning
dahshatli  hodisalari  qarshisida  odamlarning  ojizligi  va  qo'rqish  natijasida
xudolarga ishonish vujudga kelgan deb isbotladi. Xudolarga va odam ruhining
abadiy yashashga ishonchini chippakka chiqargan Demokrit ta'limoti din homiylari
va  ruhoniylarini  qattiq  g'azablantirgan.  Ular  Demokrit  qarashlarini  rad
qilolmaganlar, biroq uning asarlarini yo'q qilishga, do'stlaridan ayrimlarini qatl
etishga, yana birlarini darra bilan urib turmalarga qamashga, uchinchilarini esa
fuqarolik huquqlaridan mahrum qilishga da'vat etganlar.
Demokritning  zamondoshi  shifokor  Gippokrat  uning  g'oyalarini  davom
ettirdi. 
Gippokratning ta'limotiga ko'ra, vrach kasalni odamdan quvish kerak emas,
balki kasalni yengishda odam organizmiga yordam berishi lozim, - deb hisoblagan.
Gippokrat  ta'limotidagi  to'g'ri  ovqatlanish,  dori-darmon  va  operasiyalar
haqidagi asarlari zamonaviy tibbiyot fanini rivojlantirishga qo'shilgan munosib
hissa bo'lib xizmat qildi.
Eramizdan avvalgi IV asrda yashagan qadimgi yunon mutafakkiri Arastu
g'oyat  keng  ko'lamda  bilimlarga  ega  bo'lganligi  bilan  ajralib  turadi.  U  o'z
zamonasida to'plangan barcha ilmiy bilimlarni ayrim sohalarga bo'lib chiqdi va
mustaqil fanlarga birlashtirdi. Bu bilan Arastu nafaqat yunonlar fanini rivojiga,
balki jahon fanini rivojlanishiga katta hissa qo'shdi. Shu bilan birgalikda Arastu bir
qator  fanlarga  nomlar  berdi:  yunoncha  “o'simlik”  so'zidan  olingan  botaniqa,
“tabiat”  so'zidan  olingan  fiziqa,  “davlat”  so'zidan  olingan  siyosat  shular
jumlasidandir.
Eramizdan avvalgi IV asrning boshqa ilgor olimlari qatori Arastu ham, Yer
–shar shaklida deb ta'kidlab, u butun olamning markazidir, Quyosh va yulduzlar
esa Yerning atrofida aylanadi deb hisoblardi.
Logotip
Ioniyalik olimlarning ishini Afinada yashagan ulug' mutafakkir Demokrit davom ettirdi. Demokrit tabiatni chuqur o'rgandi. ko'plab halqlarning ilmiy bilishlari bilan tanishdi. U butun olam mayda zarrachalar – atomlardan tashkil topgan, degan dohiyona fikrni ilgari surdi. Demokrit odamda hech qanday ruh yo'q, tabiatning dahshatli hodisalari qarshisida odamlarning ojizligi va qo'rqish natijasida xudolarga ishonish vujudga kelgan deb isbotladi. Xudolarga va odam ruhining abadiy yashashga ishonchini chippakka chiqargan Demokrit ta'limoti din homiylari va ruhoniylarini qattiq g'azablantirgan. Ular Demokrit qarashlarini rad qilolmaganlar, biroq uning asarlarini yo'q qilishga, do'stlaridan ayrimlarini qatl etishga, yana birlarini darra bilan urib turmalarga qamashga, uchinchilarini esa fuqarolik huquqlaridan mahrum qilishga da'vat etganlar. Demokritning zamondoshi shifokor Gippokrat uning g'oyalarini davom ettirdi. Gippokratning ta'limotiga ko'ra, vrach kasalni odamdan quvish kerak emas, balki kasalni yengishda odam organizmiga yordam berishi lozim, - deb hisoblagan. Gippokrat ta'limotidagi to'g'ri ovqatlanish, dori-darmon va operasiyalar haqidagi asarlari zamonaviy tibbiyot fanini rivojlantirishga qo'shilgan munosib hissa bo'lib xizmat qildi. Eramizdan avvalgi IV asrda yashagan qadimgi yunon mutafakkiri Arastu g'oyat keng ko'lamda bilimlarga ega bo'lganligi bilan ajralib turadi. U o'z zamonasida to'plangan barcha ilmiy bilimlarni ayrim sohalarga bo'lib chiqdi va mustaqil fanlarga birlashtirdi. Bu bilan Arastu nafaqat yunonlar fanini rivojiga, balki jahon fanini rivojlanishiga katta hissa qo'shdi. Shu bilan birgalikda Arastu bir qator fanlarga nomlar berdi: yunoncha “o'simlik” so'zidan olingan botaniqa, “tabiat” so'zidan olingan fiziqa, “davlat” so'zidan olingan siyosat shular jumlasidandir. Eramizdan avvalgi IV asrning boshqa ilgor olimlari qatori Arastu ham, Yer –shar shaklida deb ta'kidlab, u butun olamning markazidir, Quyosh va yulduzlar esa Yerning atrofida aylanadi deb hisoblardi.
“Gresiya – Eron urushlari tarixi” nomli asar yozgan Gerodot ham qadimgi
yunon mutafakkiri edi. Gerodot miloddan avvalgi 490-480 yillar orasida tug'ilgan.
Ellinlarning qudratli Eron shohlari ustidan erishgan g'alabalari to'g'risidagi xotirani
kelajak avlodlar uchun saqlab qolishga haraqat qilgan. Gerodot o'z oldiga faqat
harbiy  harakatlar  haqida  hiqoya  qilibgina  qolmay,  balki  urushda  qatnashgan
halqlarning tarixini yoritishni ham maqsad qilib qo'ygan edi. U o'z kitobi uchun
ma'lumotlar  to'plar  ekan,  tabiiy  holda ko'pgina  mamlakatlarni  sayohat  qilgan.
Gerodot  o'z  ko'zi  bilan  ko'rgan  voqea-hodisalarini,  o'sha  mamlakatlarning
odamlardan  eshitganlarini,  yaqin  va  o'zoq  o'tmishda  bo'lgan  voqealarni  yozib
bordi.
Gerodot miloddan avvalgi 455-477 yillarda Misr, Bobil, Suriya, Kichik
Osiyo va Qora dengiz sohillaridagi mamlakatlarga sayohat qilgan. Uning “Tarix”
kitobida Yunoniston, Kichik Osiyo, Suriya, Falastin, Bobil, Eron, Turon va boshqa
xalqlar haqida ko'plab ma'lumotlar bor. Gerodotning “Tarix” asari Gresiyaning
qadimgi tarixi hamda Old Osiyo, Misr va hamdo'stligimiz janubida yashagan
halqlar to'g'risida ma'lumot beruvchi eng muhim manbalaridan biri hisoblanadi. Bu
xizmatlari uchun Gerodotga o'sha davrlardan “Tarix otasi” deb nom berganlar.
Yana  bir  atoqli  yunon  faylasuf  donishmanlardan  biri  Suqrot  bo'lib,  u
miloddan avvalgi 441 yili Afinada tug'ilgan. Leqin u o'z umri davomida birorta
ham  kitob yozmagan.  Suqrot  maktablarda  dars  ham  bermagan,  hech  qayerda
ma'ro'zalar o'qimagan. Balki odamlar ko'p gavjum bo'lgan joylarda o'z shogirdlarni
haqiqatni  bilishga  undagan.  Suqrot  haqiqatni  bilish  mumkin  emas,  deb
o'ylovchilarga  qarama-qarshi,  uni  bahs-munozara  orqali  bilish  mumkin,  deb
hisoblardi.  O'z  qarashlarida  odamlarni  tenglashtirishga  qarshi  chiqib,  ularni
haqiqatni bilganlar va bilmaganlarga ajratadi. Uning bu fikrlari Afina kuldorlik
demokratiyasi  namoyondalariga  ёqmagan.  Shuning  uchun  u  demokratiya
to'zumining dushmaniga aylanib sudga berilgan. U miloddan avvalgi 399 yilda
zahar ichib o'lgan.
Qadimgi Yunonistonda yaratilgan ilmiy bilimlar asosida qadimgi yunon
adabiyoti muhim o'rin tutadi. 
Logotip
“Gresiya – Eron urushlari tarixi” nomli asar yozgan Gerodot ham qadimgi yunon mutafakkiri edi. Gerodot miloddan avvalgi 490-480 yillar orasida tug'ilgan. Ellinlarning qudratli Eron shohlari ustidan erishgan g'alabalari to'g'risidagi xotirani kelajak avlodlar uchun saqlab qolishga haraqat qilgan. Gerodot o'z oldiga faqat harbiy harakatlar haqida hiqoya qilibgina qolmay, balki urushda qatnashgan halqlarning tarixini yoritishni ham maqsad qilib qo'ygan edi. U o'z kitobi uchun ma'lumotlar to'plar ekan, tabiiy holda ko'pgina mamlakatlarni sayohat qilgan. Gerodot o'z ko'zi bilan ko'rgan voqea-hodisalarini, o'sha mamlakatlarning odamlardan eshitganlarini, yaqin va o'zoq o'tmishda bo'lgan voqealarni yozib bordi. Gerodot miloddan avvalgi 455-477 yillarda Misr, Bobil, Suriya, Kichik Osiyo va Qora dengiz sohillaridagi mamlakatlarga sayohat qilgan. Uning “Tarix” kitobida Yunoniston, Kichik Osiyo, Suriya, Falastin, Bobil, Eron, Turon va boshqa xalqlar haqida ko'plab ma'lumotlar bor. Gerodotning “Tarix” asari Gresiyaning qadimgi tarixi hamda Old Osiyo, Misr va hamdo'stligimiz janubida yashagan halqlar to'g'risida ma'lumot beruvchi eng muhim manbalaridan biri hisoblanadi. Bu xizmatlari uchun Gerodotga o'sha davrlardan “Tarix otasi” deb nom berganlar. Yana bir atoqli yunon faylasuf donishmanlardan biri Suqrot bo'lib, u miloddan avvalgi 441 yili Afinada tug'ilgan. Leqin u o'z umri davomida birorta ham kitob yozmagan. Suqrot maktablarda dars ham bermagan, hech qayerda ma'ro'zalar o'qimagan. Balki odamlar ko'p gavjum bo'lgan joylarda o'z shogirdlarni haqiqatni bilishga undagan. Suqrot haqiqatni bilish mumkin emas, deb o'ylovchilarga qarama-qarshi, uni bahs-munozara orqali bilish mumkin, deb hisoblardi. O'z qarashlarida odamlarni tenglashtirishga qarshi chiqib, ularni haqiqatni bilganlar va bilmaganlarga ajratadi. Uning bu fikrlari Afina kuldorlik demokratiyasi namoyondalariga ёqmagan. Shuning uchun u demokratiya to'zumining dushmaniga aylanib sudga berilgan. U miloddan avvalgi 399 yilda zahar ichib o'lgan. Qadimgi Yunonistonda yaratilgan ilmiy bilimlar asosida qadimgi yunon adabiyoti muhim o'rin tutadi.
II BOB Qadimgi Yunonistonda geografik bilimlar va tasavvurlar
2.1.Qadimgi Yunonistonda tabiiy fanlarning vujudga kelishi
Perakl zamonasida ilmiy-falsafiy ta'limotlar, ayniqsa, juda keng rivoj topdi.
Olimlar va mutafakkirlar o'z asarlarida tabiat hodisalarini, ijtimoiy qonunlarni
ochishga, ularni izohlashga va shu yo'sinda demokratik to'zumni to'g'ri va ba'mani
eqanligini  isbotlashga  urinadilar.  Eski  diniy  e'tiqodlarning  asta-sekin  susayib
borishi, ilohiy kuchlarni koinot hodisalarida axtarishi, insonni ma'budalarning quli
holatidan  butun  borlikning  hukmroni  darajasiga  ko'tarish,  uning  idrok  va
iste'dodiga taxsin o'qish, istiqbolga chuqur umid bilan qarash – bu davr falsafiy
oqimlarining  asosiy  xususiyatidir.  Yangi  tushunchalar  o'z  ifodasiga  dastavval
Anaksagar (500-428 yillar) falsafasida topadi. Perekl bilan do'stona munosabatda
bo'lgan, uning siyosatini qo'llab-quvvatlagan va hukmronning istagiga ko'ra o'z
zamonasining ilmiy-madaniy harakati tepasida turgan bu mutafakkir olim, eski
diniy e'tiqodlarni inkor etib, butun koinotni behisob zarralardan tarkib topgan
abadiyat  ma'nosida  tushunadi.  Chunonchi,  Quyosh  bilan  Oy,  qadimgilar
aytganidek, ilohiy kuchlar emas, bir umr lovullab yonib turadigan jismlardir.
Anaksagar inson ongi, qudrati va iste'dodini juda yuksak baholaydi. Uning
ta'limoti qadimgi davrda keng yoyilgan va zamondoshlariga kuchli ta'sir o'tkazgan.
 Y-asrning 2 yarmida butun Ellada tuprog'ida ijtimoiy hodisalarni o'rganish
ishini o'z oldiga asosiy maqsad qilib qo'ygan yangi ilmiy-falsafiy oqim paydo
bo'ldi. Bu oqimning vakillari o'zlarini “sofistlar” deb ataganlar.
Logotip
II BOB Qadimgi Yunonistonda geografik bilimlar va tasavvurlar 2.1.Qadimgi Yunonistonda tabiiy fanlarning vujudga kelishi Perakl zamonasida ilmiy-falsafiy ta'limotlar, ayniqsa, juda keng rivoj topdi. Olimlar va mutafakkirlar o'z asarlarida tabiat hodisalarini, ijtimoiy qonunlarni ochishga, ularni izohlashga va shu yo'sinda demokratik to'zumni to'g'ri va ba'mani eqanligini isbotlashga urinadilar. Eski diniy e'tiqodlarning asta-sekin susayib borishi, ilohiy kuchlarni koinot hodisalarida axtarishi, insonni ma'budalarning quli holatidan butun borlikning hukmroni darajasiga ko'tarish, uning idrok va iste'dodiga taxsin o'qish, istiqbolga chuqur umid bilan qarash – bu davr falsafiy oqimlarining asosiy xususiyatidir. Yangi tushunchalar o'z ifodasiga dastavval Anaksagar (500-428 yillar) falsafasida topadi. Perekl bilan do'stona munosabatda bo'lgan, uning siyosatini qo'llab-quvvatlagan va hukmronning istagiga ko'ra o'z zamonasining ilmiy-madaniy harakati tepasida turgan bu mutafakkir olim, eski diniy e'tiqodlarni inkor etib, butun koinotni behisob zarralardan tarkib topgan abadiyat ma'nosida tushunadi. Chunonchi, Quyosh bilan Oy, qadimgilar aytganidek, ilohiy kuchlar emas, bir umr lovullab yonib turadigan jismlardir. Anaksagar inson ongi, qudrati va iste'dodini juda yuksak baholaydi. Uning ta'limoti qadimgi davrda keng yoyilgan va zamondoshlariga kuchli ta'sir o'tkazgan. Y-asrning 2 yarmida butun Ellada tuprog'ida ijtimoiy hodisalarni o'rganish ishini o'z oldiga asosiy maqsad qilib qo'ygan yangi ilmiy-falsafiy oqim paydo bo'ldi. Bu oqimning vakillari o'zlarini “sofistlar” deb ataganlar.
Dastlab  “sofist”  so'zi  ostida  “donishmand”,  “bilimdon”,  “olim”  degan
ma'nolar ifoda etilgan bo'lsa, keyinchalik bu ibora falsafa mualliflariga taqalgan
laqablarga aylanib ketdi.
Qadimgi Yunonistonda maktabxonlik ishlari sust bo'lgani uchun “sofistlar”
shaharma-shahar kezib, shaxsiy suhbatlarda yoki jamoat oldida ilmu-fan asoslarini
tashviq qilardilar.
Sofistlar  bu  davrning  har  tomonlama  bilimdon  kishilari  bo'lib,  o'z
zamondoshlari zehnini boyitish, ularni ilmu-ma'rifat yutuqlaridan bahramand etish
bobidan  juda  katta  ishlar  qildilar.  Ular  olamdan  yuz  o'gurib,  o'zlarini
xilvatxonalarida kitob titishdan o'zga narsani bilmaganlar va jamoa oldida ilmu-fan
jarchilari bo'lishgan.
Sofistlar falsafiy bilimlardan tashqari yana bir muncha ijod sohalarida ham
juda ulug' ishlarni qilganlar. Jahon madaniyatining bebaho yodgorliklaridan biri
bo'lgan va Gippokrat nomi ostida bizga qadar yetib kelgan muolaja san'ati haqidagi
kattakon  asar  ham  sofistlar  davrida  yaratilgan.  Shu  xildagi  ilmiy  tadqiqotlar
natijasi o'laroq, inson faoliyatining turli- tuman sohalariga doir asarlar yaratdilar.
Gerodotning “Tarix” asarini keyingi davr olimlari qayta ishlagan. Shulardan
Aleksandriya olimlari buni 9 bobga bo'lib, yunon mifologiyasidagi 9 mo'zaning
nomi  bilan  ataganlar.  Aleksandriya  chinakam  tarixshunoslik  ilmi  bilan  ijod
qiluvchi yozuvchidir. 
Shu sababli uning asari dastlabki yunon tarixchilari – “logoraflar” ijodida
uchraydigan qator kamchiliklardan batamom qutulib ulgurgan emas. Gerodot ham
o'zining  ulug'  zamondoshi  Sofokl  singari  ma'budlarning  qudratiga, taqdirining
kuch-quvvatiga, inson baxtining bepandligiga chippa-chin ishonadi: kosinlarning
karomatiga, mo''jizalarning rostligiga, hatto tushlarning muqarrarligiga aslo shubha
qilmaydi. Gerodotdan minnatdor bo'lishimizning yana ham muhimroq sabablari
bor: adabiyotimizning eng qadimgi yodgorliklaridan biri bo'lgan “To'maris” qissasi
faqat shu odam tufayli bizgacha yetib kelgan.
Gerordot asarlarining fazilatlaridan biri-ajoyib san'atkorlik mahorati bilan
yozilganligidadir. Yozuvchi biron hodisani bayon etar ekan, uni og'zaki rivoyatlar
Logotip
Dastlab “sofist” so'zi ostida “donishmand”, “bilimdon”, “olim” degan ma'nolar ifoda etilgan bo'lsa, keyinchalik bu ibora falsafa mualliflariga taqalgan laqablarga aylanib ketdi. Qadimgi Yunonistonda maktabxonlik ishlari sust bo'lgani uchun “sofistlar” shaharma-shahar kezib, shaxsiy suhbatlarda yoki jamoat oldida ilmu-fan asoslarini tashviq qilardilar. Sofistlar bu davrning har tomonlama bilimdon kishilari bo'lib, o'z zamondoshlari zehnini boyitish, ularni ilmu-ma'rifat yutuqlaridan bahramand etish bobidan juda katta ishlar qildilar. Ular olamdan yuz o'gurib, o'zlarini xilvatxonalarida kitob titishdan o'zga narsani bilmaganlar va jamoa oldida ilmu-fan jarchilari bo'lishgan. Sofistlar falsafiy bilimlardan tashqari yana bir muncha ijod sohalarida ham juda ulug' ishlarni qilganlar. Jahon madaniyatining bebaho yodgorliklaridan biri bo'lgan va Gippokrat nomi ostida bizga qadar yetib kelgan muolaja san'ati haqidagi kattakon asar ham sofistlar davrida yaratilgan. Shu xildagi ilmiy tadqiqotlar natijasi o'laroq, inson faoliyatining turli- tuman sohalariga doir asarlar yaratdilar. Gerodotning “Tarix” asarini keyingi davr olimlari qayta ishlagan. Shulardan Aleksandriya olimlari buni 9 bobga bo'lib, yunon mifologiyasidagi 9 mo'zaning nomi bilan ataganlar. Aleksandriya chinakam tarixshunoslik ilmi bilan ijod qiluvchi yozuvchidir. Shu sababli uning asari dastlabki yunon tarixchilari – “logoraflar” ijodida uchraydigan qator kamchiliklardan batamom qutulib ulgurgan emas. Gerodot ham o'zining ulug' zamondoshi Sofokl singari ma'budlarning qudratiga, taqdirining kuch-quvvatiga, inson baxtining bepandligiga chippa-chin ishonadi: kosinlarning karomatiga, mo''jizalarning rostligiga, hatto tushlarning muqarrarligiga aslo shubha qilmaydi. Gerodotdan minnatdor bo'lishimizning yana ham muhimroq sabablari bor: adabiyotimizning eng qadimgi yodgorliklaridan biri bo'lgan “To'maris” qissasi faqat shu odam tufayli bizgacha yetib kelgan. Gerordot asarlarining fazilatlaridan biri-ajoyib san'atkorlik mahorati bilan yozilganligidadir. Yozuvchi biron hodisani bayon etar ekan, uni og'zaki rivoyatlar
bilan boyitgan. Qadimgi Yunonistonda fanning turli sohalari bo'yicha mashhur
olimlar yetishib chiqqanlar. Yunon olimlari Qadimgi Misr, Bobil va Kichik Osiyo
halqlarining bilimlaridan ko'p bahramand bo'lganlar. Qadimgi Sharq fani yunon
dunyosida  ilm-fanning  yanada  rivojlanishiga  barakali  ta'sir  etgan.  Miloddan
avvalgi YI asrda Kichik Osiyoning g'arbiy sohilidagi Ioniya viloyati va undagi
Milet shahri ilm-fan taraqqiyotining markaziga aylangan. Ioniya olimlari Misr va
Bobil  olimlarining  ilmiy  bilimlaridan  yaxshi  xabardor  bo'lib,  o'sha  bilimlarni
yanada rivojlantirganlar. 
Yunonistonning  ulug'  olimlaridan  biri  Aristotel  edi.  U  Makedoniya
podsholari saroyida yashagan tabibning o'g'li bo'lib, miloddan avvalgi 384 yilda
tug'ilib,  322  yilda  vafot  etgan.  Sharq  dunyosida  uni  “birinchi  muallim”  deb
baholaganlar, chunki  u g'oyat  keng bilimga ega bo'lgan. U juda ko'p asarlar
yozgan.  Uning  mashhur  asarlaridan  biri  “Siyosatdir”.  Aristotel  o'sha  davrda
ma'lum bo'lgan ilmiy bilimlarni alohida sohalarga bo'lib chiqqan va mustaqil
fanlarga birlashtirgan. U fanlarni turkumlarga bo'lib, ularning har birini botanika,
fizika, siyosat va tarix kabi nomlar bilan atagan.
Aristotel o'z zamonasidagi olimlar bilan birga Yer- shar shaklida bo'lib, u
butun koinotning markazidir, Quyosh va yulduzlar Yer  atrofida aylanadi deb
hisoblagan. U Makedoniya podshosi Iskandarning ustozi ham edi. Aristotel o'z
davri va keyingi davrlarning ham eng mashhur olimlaridan biri bo'lib qolgan. 
Xulosa sifatida shuni aytish mumkinki, qadimgi Yunonistonda asos solingan
ilmiy yo'nalishlar keyingi davrlarda olimlarimiz tomonidan rivojlantirildi. Ilk bora
aytilgan adabiy, siyosiy va tabiiy bilimlar falsafiy jihatdan tushuntirilgan bo'lsa,
asta-sekinlik bilan isbot talab qiladigan fikrlar olimlarimiz tomonidan isbotlandi.
Tabiatda  bo'ladigan  barcha  hodisa  va  voqealarni  ilmiy  negizlarini  izlashga
tushdilar. Aristotel, Demokrit, Perekl, Anaksimen, Yevklid, Pifagor, Ptolemey va
boshqa  olimlarning  ilmiy  izlanishlari  o'tmish  ajdodlarimiz  tomonidan  har
tomonlama ilmiy jihatdan tahlil qilindi. Ayniqsa, bu narsani “Bayt al-hikma”da
faoliyat  ko'rsatgan  olimlarning  tarjimonlik  maktabida,  Xorazm  Ma'mun
Logotip
bilan boyitgan. Qadimgi Yunonistonda fanning turli sohalari bo'yicha mashhur olimlar yetishib chiqqanlar. Yunon olimlari Qadimgi Misr, Bobil va Kichik Osiyo halqlarining bilimlaridan ko'p bahramand bo'lganlar. Qadimgi Sharq fani yunon dunyosida ilm-fanning yanada rivojlanishiga barakali ta'sir etgan. Miloddan avvalgi YI asrda Kichik Osiyoning g'arbiy sohilidagi Ioniya viloyati va undagi Milet shahri ilm-fan taraqqiyotining markaziga aylangan. Ioniya olimlari Misr va Bobil olimlarining ilmiy bilimlaridan yaxshi xabardor bo'lib, o'sha bilimlarni yanada rivojlantirganlar. Yunonistonning ulug' olimlaridan biri Aristotel edi. U Makedoniya podsholari saroyida yashagan tabibning o'g'li bo'lib, miloddan avvalgi 384 yilda tug'ilib, 322 yilda vafot etgan. Sharq dunyosida uni “birinchi muallim” deb baholaganlar, chunki u g'oyat keng bilimga ega bo'lgan. U juda ko'p asarlar yozgan. Uning mashhur asarlaridan biri “Siyosatdir”. Aristotel o'sha davrda ma'lum bo'lgan ilmiy bilimlarni alohida sohalarga bo'lib chiqqan va mustaqil fanlarga birlashtirgan. U fanlarni turkumlarga bo'lib, ularning har birini botanika, fizika, siyosat va tarix kabi nomlar bilan atagan. Aristotel o'z zamonasidagi olimlar bilan birga Yer- shar shaklida bo'lib, u butun koinotning markazidir, Quyosh va yulduzlar Yer atrofida aylanadi deb hisoblagan. U Makedoniya podshosi Iskandarning ustozi ham edi. Aristotel o'z davri va keyingi davrlarning ham eng mashhur olimlaridan biri bo'lib qolgan. Xulosa sifatida shuni aytish mumkinki, qadimgi Yunonistonda asos solingan ilmiy yo'nalishlar keyingi davrlarda olimlarimiz tomonidan rivojlantirildi. Ilk bora aytilgan adabiy, siyosiy va tabiiy bilimlar falsafiy jihatdan tushuntirilgan bo'lsa, asta-sekinlik bilan isbot talab qiladigan fikrlar olimlarimiz tomonidan isbotlandi. Tabiatda bo'ladigan barcha hodisa va voqealarni ilmiy negizlarini izlashga tushdilar. Aristotel, Demokrit, Perekl, Anaksimen, Yevklid, Pifagor, Ptolemey va boshqa olimlarning ilmiy izlanishlari o'tmish ajdodlarimiz tomonidan har tomonlama ilmiy jihatdan tahlil qilindi. Ayniqsa, bu narsani “Bayt al-hikma”da faoliyat ko'rsatgan olimlarning tarjimonlik maktabida, Xorazm Ma'mun
Akademiyasi va Mirzo Ulug'bek davridagi olimlarning ilmiy izlanishlarida ko'rish
mumkin. 
2.2.Fales,  Anaksimandr,  Anaksimen  va  Gekateyning  geografik
tasavvurlari.Oykumena to’g`risida yunon olimlarining tasavvurlari
Miloddan avvalgi VIII-VII asrdan melodning V asrning o`rtasigacha bo`lgan
davr (o`n uch asrga yaqin) antik davr deb nom olgan va u klassik yunon, ellin
(ellinizm) va Rim imperiyasi davrlariga ajratiladi (Ditmar, 1973).
Sokratga qadar bo`lgan falsafiy an`ana geografiyaning tarkib topishi uchun
anchagina shart-sharoitlarni vujudga keltirdi. Geografik dunyoqarash antik davrda
yuqori  darajada  bo`lgan.  Fan  va  madaniyat  yuksalgan.  O`rta  Yer  dengizi
sohillaridagi bu sivilizatsiyada Yerning sharsimonligi, Yer Qo`yosh tizimidagi
sayyora ekanligini yaxshi bilishgan. 
“Ioniya  (millet)”  maktabining  namoyondalari  Fales,  Anaksimandr,
Anaksimen  va  Gekateyning  geografik  tasavvurlari.  Kichik  Osiyoning  Ioniya
sohilida miloddan avvalgi VII-VI asrlarda vujudga kelgan “ioniya” yoki “millet”
falsafiy maktabining mutafakkirlari (“naturfaylasuflar”) Fales, Anaksimandr va
Anaksimen barcha tabiat hodisalari va jarayonlarining negizida qandaydir moddiy
modda turadi, deb hisoblaganlar. Tabiat hodisalari va jarayonlarini (quruqlik va
dengizning  almashinishi,  zilzilalar,  Nil  daryosining  toshishi  va  b.)  batamom
mushohidaga  (empirik)  asoslangan  holda  tabiiy-ilmiy  jihatdan  tushuntirishga
harakat qilganlar. 
Aristotelning yozishicha, Falesning (mil.av. 624-548-y.lar atrofida) Yerning
shakli to`g`risidagi tasavvurlari aniq emas. Ammo Aristotelning yozishicha, Fales
Yer  (quruqlik  massivi)ni  suvda  suzib  yuradigan  daraxt  bo`lagiga  o`xshatgan,
A.Hunboldt, E.Banburi, M.Ostroumov va boshqa mualliflarning yozishicha, Fales
suvda suzib yuradigan Yerni yassi disk ko`rinishida tasavvur qilgan. 
 Falesning shogirdi Anaksimandr (mil.av.610- 546- y.lar atrofida) Olam -
makonda va zamonda cheksiz bo`lgan son-sanoqsiz “olamlar”ning majmuasi, Yer
o`zining atrofidagi osmon yoritgichlari bilan birgalikda shu “olamlar”ning biridir,
deb hisoblagan. Uning tasavvurida, Yer aylana kolonnaning bo`lagi shakliga ega
Logotip
Akademiyasi va Mirzo Ulug'bek davridagi olimlarning ilmiy izlanishlarida ko'rish mumkin. 2.2.Fales, Anaksimandr, Anaksimen va Gekateyning geografik tasavvurlari.Oykumena to’g`risida yunon olimlarining tasavvurlari Miloddan avvalgi VIII-VII asrdan melodning V asrning o`rtasigacha bo`lgan davr (o`n uch asrga yaqin) antik davr deb nom olgan va u klassik yunon, ellin (ellinizm) va Rim imperiyasi davrlariga ajratiladi (Ditmar, 1973). Sokratga qadar bo`lgan falsafiy an`ana geografiyaning tarkib topishi uchun anchagina shart-sharoitlarni vujudga keltirdi. Geografik dunyoqarash antik davrda yuqori darajada bo`lgan. Fan va madaniyat yuksalgan. O`rta Yer dengizi sohillaridagi bu sivilizatsiyada Yerning sharsimonligi, Yer Qo`yosh tizimidagi sayyora ekanligini yaxshi bilishgan. “Ioniya (millet)” maktabining namoyondalari Fales, Anaksimandr, Anaksimen va Gekateyning geografik tasavvurlari. Kichik Osiyoning Ioniya sohilida miloddan avvalgi VII-VI asrlarda vujudga kelgan “ioniya” yoki “millet” falsafiy maktabining mutafakkirlari (“naturfaylasuflar”) Fales, Anaksimandr va Anaksimen barcha tabiat hodisalari va jarayonlarining negizida qandaydir moddiy modda turadi, deb hisoblaganlar. Tabiat hodisalari va jarayonlarini (quruqlik va dengizning almashinishi, zilzilalar, Nil daryosining toshishi va b.) batamom mushohidaga (empirik) asoslangan holda tabiiy-ilmiy jihatdan tushuntirishga harakat qilganlar. Aristotelning yozishicha, Falesning (mil.av. 624-548-y.lar atrofida) Yerning shakli to`g`risidagi tasavvurlari aniq emas. Ammo Aristotelning yozishicha, Fales Yer (quruqlik massivi)ni suvda suzib yuradigan daraxt bo`lagiga o`xshatgan, A.Hunboldt, E.Banburi, M.Ostroumov va boshqa mualliflarning yozishicha, Fales suvda suzib yuradigan Yerni yassi disk ko`rinishida tasavvur qilgan. Falesning shogirdi Anaksimandr (mil.av.610- 546- y.lar atrofida) Olam - makonda va zamonda cheksiz bo`lgan son-sanoqsiz “olamlar”ning majmuasi, Yer o`zining atrofidagi osmon yoritgichlari bilan birgalikda shu “olamlar”ning biridir, deb hisoblagan. Uning tasavvurida, Yer aylana kolonnaning bo`lagi shakliga ega
bo`lib,  “olam”ning  markazida  joylashgan  va  hech  qanday  asosga  ega  emas.
Anaksimandr o`zining bu farazi bilan Olamning geliosentrik tizimiga asos solgan.
Anaksimandr  Yer  yuzasini  ko`plab  jarayonlar  va  hodisalar  kechadigan
joydir.U o`zining Olamning doimiy rivojlanishi  to`g`isidagi  ta’limotidan kelib
chiqqan holda mavjud dengizlarni bir paytlar butun Yer yuzasini qoplagan suvning
qoldig`i  bo`lgan.  Bundan  tashqari,  Anaksimandr  gnomon,  Quyosh  soati  va
asboblardan foydalangan va ekliptika qiyaligini, gorizont tomonlarini aniqlagan.
Eratosfenning  aytganlariga  asoslanib,  Strabon  va  Agafemer  dastlabki
geografik  kartaning  ham  Anaksimandr  tomonidan  mashtabni  qo`llagan  holda
taxtada  tuzilganligi  haqida  ma’lumot  beradilar.Anaksimandrning  kartasida
markazida Yunoniston joylashtirilgan bo`lib, uni Yevropa va Osiyoning shu paytda
greklarga ma’lum bo`lan qismlari o`rab turgan; karta aylana shaklda bo`lib, butun
aylana  disk  ko`rinishidagi  quruqlik  okean  bilan  o`raglan  holda  ko`rsatilgan.
Anaksimandrning bu kartasi  miletlik Gekatey tomonidan batafsilroq kartaning
tizishga asos bo`lgan.Anaksimandrning kartasida quruqlik qit’alarga ajratilmagan
va Yerning diskini dengizlar bilan bir-biridan ajralib turadigan teng shimoliy va
janubiy  qismlarga  ajratilgan;  kartada  Quyosh  turishlari  kunlaridagi  chiqsh  va
botish  nuqtalari  belgilangan  va  Quyosh  teng  kunliklaridagi  chiqsh  va  botish
nuqtalari  orqali  o`tadigan  va  quruqlikni  teng  bo`lib  turadigan  to`g`ri  chiziq
(“Ioniya ekvatori”) o`tkazilgan (Ditmar, 1973). 
Fales va Anaksimandr geografiyada matematik yondashuvning asoschilari
hisoblanadi (Jeyms, Marten, 1981).
Anaksimenga  (mil.av.582 -  525-  y.lar  atrofida)  ko`ra, Yer  aylanasimon
shaklga  ega  bo`lib,  barcha  joyda  aholi  yashagan.  Uning  an’anaviy  “Tabiat
to`g`risida” deb nomlanadigan asarida falsafiy va tabiiy-ilmiy qarashlari bayon
qilingan.
Ayni  paytda  Qadimiy  Yunonistonda  dengizda  suzish  va  savdoning
rivojlanishi tufayli quruqlik va dengiz sohillarini tasvirlash zaruriyati tug`ildi. Usha
davrda dengiz tasviri – periplam, quruqlik sayohatlari tasviri esa pereegesam deb
atalgan. 
Logotip
bo`lib, “olam”ning markazida joylashgan va hech qanday asosga ega emas. Anaksimandr o`zining bu farazi bilan Olamning geliosentrik tizimiga asos solgan. Anaksimandr Yer yuzasini ko`plab jarayonlar va hodisalar kechadigan joydir.U o`zining Olamning doimiy rivojlanishi to`g`isidagi ta’limotidan kelib chiqqan holda mavjud dengizlarni bir paytlar butun Yer yuzasini qoplagan suvning qoldig`i bo`lgan. Bundan tashqari, Anaksimandr gnomon, Quyosh soati va asboblardan foydalangan va ekliptika qiyaligini, gorizont tomonlarini aniqlagan. Eratosfenning aytganlariga asoslanib, Strabon va Agafemer dastlabki geografik kartaning ham Anaksimandr tomonidan mashtabni qo`llagan holda taxtada tuzilganligi haqida ma’lumot beradilar.Anaksimandrning kartasida markazida Yunoniston joylashtirilgan bo`lib, uni Yevropa va Osiyoning shu paytda greklarga ma’lum bo`lan qismlari o`rab turgan; karta aylana shaklda bo`lib, butun aylana disk ko`rinishidagi quruqlik okean bilan o`raglan holda ko`rsatilgan. Anaksimandrning bu kartasi miletlik Gekatey tomonidan batafsilroq kartaning tizishga asos bo`lgan.Anaksimandrning kartasida quruqlik qit’alarga ajratilmagan va Yerning diskini dengizlar bilan bir-biridan ajralib turadigan teng shimoliy va janubiy qismlarga ajratilgan; kartada Quyosh turishlari kunlaridagi chiqsh va botish nuqtalari belgilangan va Quyosh teng kunliklaridagi chiqsh va botish nuqtalari orqali o`tadigan va quruqlikni teng bo`lib turadigan to`g`ri chiziq (“Ioniya ekvatori”) o`tkazilgan (Ditmar, 1973). Fales va Anaksimandr geografiyada matematik yondashuvning asoschilari hisoblanadi (Jeyms, Marten, 1981). Anaksimenga (mil.av.582 - 525- y.lar atrofida) ko`ra, Yer aylanasimon shaklga ega bo`lib, barcha joyda aholi yashagan. Uning an’anaviy “Tabiat to`g`risida” deb nomlanadigan asarida falsafiy va tabiiy-ilmiy qarashlari bayon qilingan. Ayni paytda Qadimiy Yunonistonda dengizda suzish va savdoning rivojlanishi tufayli quruqlik va dengiz sohillarini tasvirlash zaruriyati tug`ildi. Usha davrda dengiz tasviri – periplam, quruqlik sayohatlari tasviri esa pereegesam deb atalgan.
Anaksimenning kenja zamondoshi miletlik Gekatey (mil.av. 546-480-y.lar
atrofida) sayyoh – tarixchi bo`lgan. Gekatey o`zining “Yer tasviri” (yunoncha “Ges
periodos” – “Yerni kezib chiqish”) she’riy asarida asarida nafaqat yunonlarga
ma’lum  bo`lgan  joylarni,  balki  ularga  mona`lum  bo`lgan  joylar  to`g`risidagi
ma`lumotlarni  to`plagan  va  tasnif  qilgan.  Gekatey  Yerni  boshqa  ioniyalik
faylasuflar kabi aylana orol ko`rinishida tasavvur qilgan Bundan tashqari, u mis
tunukasida Yerning kartasini ham chizgan. Bu kartada barcha tomomdan suv bilan
o`raglan quruqlikda shu davrda ma`lum bo`lgan Yevropa, Osiyo va Livanning
geografik ob’yektlari ifodalangan; Yerni o`rab turgan okean quruqlikka qo`ltiqlar
orqali  kirib  turgan.  Kartada  disksimon  Yer  doirasida  oykumena  oblastlari
ko`rsatilgan. Oykumena shimolda va janubda yozgi  va qishki  Quyosh turishi
kunlaridagi  chiqish  va  botish  nuqtalarini  birlashtiruvchi  chiziqlarr  bilan
chegaralangan  to`g`ri  burchak  ko`rinishida  ko`rsatilgan.  Oykumenaning
chegaralari  yil  davomida  Quyosh  harakat-lanadigan  yozgi  va  qishki  tropiklar
(“burilish” aylanalari)ning chiziqlarini ifodalagan. 
Gekateyning  “Ges  perodos”  asari  va  kartasi  Herodotning  “Tarix”  asari
uchun muhim geografik manbalardan biri bo`lgan
 Shunday qilib, mil.av. VI asr fanida ikkita mustaqil geografik yo`na-lish –
bo`linmagan Ioniya fani doirasidagi  umumiy Yer bilimi  yoki  tabiiy-geografik
hamda tabiat falsafasi (naturfalsafa) konsepsiyalari bilan bevosita bog`liq bo`lgan
tasviriy-empirik sajiyadagi mamlakatshunoslik namoyon bo`ldi.
Milet  maktabida  umumiy  qonuniyatlarni  shakllantirishga  harakat  qilgan
olimlarning hamda ayrim jarayon va hodisalarni tasvirlash bilan shug`ullangan
olimlarning  ilmiy  yondashuvida  farqlar  yaqqol  ko`rinadi.  P.  Jeymas  va
J.Martinning  (1981)  fikricha,  bu  ikkala  qarash  hozirgi  paytda  nomotetik  va
ideografik yondashuvlarda ifodalanadi.
Oykumena  to’g`risida  yunon  olimlarining  tasavvurlari.  Oykumena
(yun.oykumenë  <  oikeö  egallayman,  yashayman)  to`g`risidagi  ta’limot
yunonlarning  forslar  bilan  bo`lgan  janlardagi  g`alabasidan  so`ng  ancha
rivojlandi.Ioniya shaharlari ilgarigi iqtisodiy va madaniy ahamiyatini yo`qotgach,
Logotip
Anaksimenning kenja zamondoshi miletlik Gekatey (mil.av. 546-480-y.lar atrofida) sayyoh – tarixchi bo`lgan. Gekatey o`zining “Yer tasviri” (yunoncha “Ges periodos” – “Yerni kezib chiqish”) she’riy asarida asarida nafaqat yunonlarga ma’lum bo`lgan joylarni, balki ularga mona`lum bo`lgan joylar to`g`risidagi ma`lumotlarni to`plagan va tasnif qilgan. Gekatey Yerni boshqa ioniyalik faylasuflar kabi aylana orol ko`rinishida tasavvur qilgan Bundan tashqari, u mis tunukasida Yerning kartasini ham chizgan. Bu kartada barcha tomomdan suv bilan o`raglan quruqlikda shu davrda ma`lum bo`lgan Yevropa, Osiyo va Livanning geografik ob’yektlari ifodalangan; Yerni o`rab turgan okean quruqlikka qo`ltiqlar orqali kirib turgan. Kartada disksimon Yer doirasida oykumena oblastlari ko`rsatilgan. Oykumena shimolda va janubda yozgi va qishki Quyosh turishi kunlaridagi chiqish va botish nuqtalarini birlashtiruvchi chiziqlarr bilan chegaralangan to`g`ri burchak ko`rinishida ko`rsatilgan. Oykumenaning chegaralari yil davomida Quyosh harakat-lanadigan yozgi va qishki tropiklar (“burilish” aylanalari)ning chiziqlarini ifodalagan. Gekateyning “Ges perodos” asari va kartasi Herodotning “Tarix” asari uchun muhim geografik manbalardan biri bo`lgan Shunday qilib, mil.av. VI asr fanida ikkita mustaqil geografik yo`na-lish – bo`linmagan Ioniya fani doirasidagi umumiy Yer bilimi yoki tabiiy-geografik hamda tabiat falsafasi (naturfalsafa) konsepsiyalari bilan bevosita bog`liq bo`lgan tasviriy-empirik sajiyadagi mamlakatshunoslik namoyon bo`ldi. Milet maktabida umumiy qonuniyatlarni shakllantirishga harakat qilgan olimlarning hamda ayrim jarayon va hodisalarni tasvirlash bilan shug`ullangan olimlarning ilmiy yondashuvida farqlar yaqqol ko`rinadi. P. Jeymas va J.Martinning (1981) fikricha, bu ikkala qarash hozirgi paytda nomotetik va ideografik yondashuvlarda ifodalanadi. Oykumena to’g`risida yunon olimlarining tasavvurlari. Oykumena (yun.oykumenë < oikeö egallayman, yashayman) to`g`risidagi ta’limot yunonlarning forslar bilan bo`lgan janlardagi g`alabasidan so`ng ancha rivojlandi.Ioniya shaharlari ilgarigi iqtisodiy va madaniy ahamiyatini yo`qotgach,