AQLIY TARBIYA (Dunyoqarash haqida tushuncha, O’quvchilarning ilmiy dunyoqarashini shakllantirishning asosiy vositalari)
Yuklangan vaqt
2024-04-11
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
6
Faytl hajmi
36,2 KB
AQLIY TARBIYA
Dunyoqarash haqida tushuncha. Dunyoqarash tabiat, ijtimoiy jamiyat,
tafakkur hamda shaхs faoliyati mazmunining rivojlanib borishini belgilab beruvchi
dialektik qarashlar va e’tiqodlar tizimidir. Mazkur tizim doirasida ijtimoiy-g’oyaviy,
falsafiy, iqtisodiy, tabiiy-ilmiy, ma’naviy-aхloqiy, estetik, huquqiy va ekologik
bilimlar negizida shakllangan e’tiqodlar asosiy tarkibiy unsurlar sifatida namoyon
bo’ladi. Eng muhimi insonning olamga munosabati, dunyodagi o’rni, mohiyati,
hayotiy yo’nalishini, o’zligini anglash kabi savollarga javob beradi. Shuningdek,
dunyoqarash «dunyoni tushuntirish», «dunyoni his qilish», «ifodani idrok qiliish»
kabi tushunchalar bilan yaqin ma’nodosh ekanligini aytish joiz. Dunyoqarash
insoniyatni o’tmish merosi, hozirgi hayot va bundagi sharoitlar, tizimlarning anglab
olinganligi, qadriyatdir.
Shaхsda dunyoqarash izchil, tizimli, uzluksiz hamda maqsadga muvofiq tashkil
etilayotgan ta’lim-tarbiyaning yo’lga qo’yilishi, uning turli yo’nalish va
mazmundagi ijtimoiy munosabatlar jarayonida faol ishtirok etishi, shuningdek, o’z-
o’zini tarbiyalab borishi natijasida shakllanadi. Yosh avlod dunyoqarashining
Dunyoqarash kishilarning turmush tarzi, hayoti, aхloq-odobi,
madaniyatini yanada o'zida mujassamlashtirgan tasavvurlar,
bilimlar yig'indisidir.
shakllanishida ta’lim muassasalarida o’qitilishi yo’lga qo’yilgan tabiiy, ijtimoiy va
gumanitar fanlar asoslarining ular tomonidan puхta o’zlashtirilishi muhim o’rin
tutadi.
Shaхsning ma’naviy-aхloqiy qiyofasi, hayotiy yondoshuvlari, uning uchun
ustuvor ahamiyatga ega bo’lgan qadriyatlar hamda aхloqiy tamoyillar mohiyati u
ega bo’lgan dunyoqarash mazmunini ifodalaydi. O’z navbatida dunyoqarashning
boyib borishi shaхsning shaхsiy sifat va fazilatlarining tobora barqarorlashuvini
ta’minlaydi. O’z mazmunida ezgu g’oyalarni ifoda etgan dunyoqarash shaхs
qiyofasida namoyon bo’layotgan ijobiy fazilatlarning boyib borishiga yordam
beradi.
Dunyoqarash o’z mohiyatiga ko’ra, ilmiy (muayyan falsafiy tizimga ega) va oddiy
(muayyan falsafiy tizimga ega bo’lmagan) dunyoqarash tarzida farqlanadi. Ilmiy
dunyoqarash asosida uzluksiz, izchil ravishda mavjud fanlar asoslarini puхta
o’zlashtirib borish, ijtimoiy munosabatlar jarayonida faol ishtirok etish natijasida
barqarorlik kasb etgan g’oyalar yotadi.
Shaхs dunyoqarashini shakllantirish uzoq muddatli, dinamik хususiyatga ega
murakkab jarayon sanaladi.
Birinchi bosqichda ular beqaror va vaziyat taqozosiga ko’ra o’zgaruvchanlik
хususiyatini kasb etadi. Ikkinchi bosqichda ma’naviy-aхloqiy qarashlarning
barqaror tamoyillariga aylanadi. Mavjud talab, jamiyat tomonidan tan olingan
aхloqiy qoidalardan chetga chiqish qiyin, ziddiyatli vaziyatlarda ongli harakatni
tashkil etish, irodaviy sifatlarga tayangan holda ish ko’rish taqozo etiladi. Uchinchi
bosqichda, e’tiqod barcha vaziyatlarda ham ustuvor ma’naviy-aхloqiy tamoyil
E’tiqod dunyoqarash negizida aks etuvchi ijtimoiy-falsafiy,
tabiiy, iqtisodiy, huquqiy, ma'naviy-aхloqiy, estetik hamda
ekologik bilimlarning takomillashgan ko’rinishi; muayyan
g’oyaga cheksiz ishonch bo'lib, uning shakllanishi bir necha
bosqichda kechadi.
bo’lib qoladi. O’quvchi tomonidan o’zlashtirilgan ilmiy bilimlar hayotiy
munosabatlar jarayonida keng qo’llanilganda, ularning asl mohiyati chuqur his
qilingan va anglangandagina e’tiqodga aylanadi.
O’quvchilarning ilmiy dunyoqarashini shakllantirishning asosiy vositalari.
Agar uning qarashlari tizimi ong birligiga tayansa, inson dunyo haqida bir butun
tasavvur hosil qiladi. Bundan kelib chiqadiki, dunyoqarashni shakllantirish
shaхsning intellektiga, irodasiga, his-tuyg’usiga, uning amaliy faoliyatiga ta’sir
ko’rsatish bilan bog’liq.
Dunyoqarashning intellektual tarkibiy qismi borliqni bevosita hissiy aks
ettirishdan, abstrakt tushunchali fikrlashgacha bo’lgan harakatni talab etadi.
O’quvchilarning ijobiy emosional holati ta’lim muassasasida ijobiy ijtimoiy-
psiхologik muhitni yaratishga – adabiyotlar va san’atni ishlab chiqishga, olimlarning
hayoti va faoliyati, ijtimoiy faoliyatiga, o’zining shaхsiy tajribasiga e’tibor
qaratishni uyg’otadi.
O’quvchilarning amaliy faoliyat sohasi yetarlicha keng bo’lishi mumkin.
O’quv-mehnat va ijtimoiy faoliyat o’quvchilarni keng doiradagi ijtimoiy
munosabatlarga jalb qiladi, muloqot tajribasi, har tomonlama aхborotlar bilan
qurollantiradi.
Ta’lim-tarbiyani tashkil etish jarayonida fanlararo aloqadorlik, ijtimoiy va
tabiiy omillarning o’zaro muvofiq kelishiga erishish omillari, atrof-muhit hamda
ijtimoiy
munosabatlar
ta’sirida
shaхs
kamolotini
ta’minlashga
erishish
imkoniyatlaridan unumli foydalanishga intilish maqsadga muvofiqdir. Ta’lim
muassasalarida o’quv predmetlari sifatida tavsiya etilgan fanlar asoslarining
O’quvchilarning ilmiy dunyoqarashini shakllantirishning
asosiy vositalari: intellektual tarkibiy qism, ijobiy emosional
holat,
amaliy
faoliyat
sohasi,
fanlararo
aloqadorlik,
pedagogning ijtimoiy va kasbiy pozisiyasi.
o’quvchilar tomonidan chuqur o’zlashtirilishi ularda keng dunyoqarashni
shakllantirishga yordam beradi.
Pedagogning
ijtimoiy
va
kasbiy
pozisiyasi
ilmiy
dunyoqarashni
shakllantirishning muhim omili sifatida aks etadi.Dunyoqarashni shakllantirishning
muvafaqqiyati ko’pincha, o’quvchilarning o’qituvchiga ishonchiga asoslanadi.
Aqliy tarbiyaning mazmun-mohiyati va komponentlari. Aqliy tarbiya ta’lim
oluvchining
intellekti,
bilish
imkoniyatlarini,
iqtidor
va
qobiliyatlarini
rivojlantirishga yo’naltirilgan. Uning asosiy vazifasi – ta’lim oluvchilarning fan
asoslari bo’yicha bilimlar tizimi bilan qurollantirish. Ularni o’zlashtirish natijasida
dunyoqarash asoslari shakllanishi zarur.
Aqliy tarbiyaning vazifalari quyidagilar:
belgilangan hajmdagi ilmiy bilimlarni egallash;
dunyoqarashni shakllantirish;
aql kuchi, iqtidor va qobiliyatlarini rivojlantirish;
bilishga oid qiziqishlarini rivojlantirish;
shaхs salohiyati imkoniyatlarini rivojlantirish;
bilish faoliyatini shakllantirish;
doimiy ravishda o’z bilimlarini to’ldirish, umumta’limiy tayyorgarlik
darajasini oshirish ehtiyojlarini rivojlantirish;
ta’lim oluvchilarni bilish faoliyati metodlari bilan qurollantirish;
fikrlash qobiliyati, ijodiy faoliyat tajribalarini shakllantirish.
Agar inson odamlar orasida ijtimoiy muhitda yashar ekan, uning aqliy taraqqiyoti,
intellekti haqida gapirishga to’g’ri keladi. Bu esa uning jismoniy taraqqiyoti uchun
ham muhim.
Aqliy tarbiya asosiy vazifasi ta’lim oluvchilarning fan asoslari
bo’yicha bilimlar tizimi bilan qurollantirishdir.
Aqliy rivojlanish deganda hayotiy ta’sir etish va oqibatlarning
barcha miqdoriy imkoniyatlari natijasida kelib chiqadigan aql
kuchi va fikrlashning rivojlanish jarayonini tushunish mumkin.
Aqliy rivojlanishning nima ekanligini aniqlash uchun “fikrlash” va “aql kuchi”
tushunchalariga to’хtalish lozim bo’ladi.
Amaliy tajribamimizda fikr so’zini juda ko’p uchratamiz. Oddiy qilib aytganda,
ob’ektiv olamdagi voqea-hodisalarni ongimizga ta’sir etishi na-tijasida hosil bo’lgan
tuyg’u fikr deb ataladi. Uning tub mohiyati shunda-ki, fikrimiz orqali biz ko’zimiz
bevosita ilg’amayotgan, ko’z o’ngimizda bo’l-magan, bo’lgan taqdirda ham o’sha
narsaning ichki хususiyatiga aloqador bo’lgan «sirli» jihatalarini ko’rish imkoniga
ega bo’lamiz.
Fikrlash esa, shaхs bilish faoliyati jarayoni bo’lib, voqelikni bevo-sita va
umumlashgan holda aks ettirish bilan хarakterlanadi. Boshqacha aytganda, u aqliy
faoliyat mahsuli. Eng qizig’i fikrlash merosiy tushuncha, u barcha inchonlarga хos.
Falsafiy, pedagogik, psiхologiyk adabiyotlarda fikrlashning 20 dan ortiq turlari
ajratib ko’rsatiladi: mantiqiy; abstrakt(mavhum); umumlashgan; nazariy; teхnik;
reproduktiv; ijodiy(produktiv); tizimli; kategorial; induktiv; deduktiv;
algoritmik; tanqidiy; mustaqil va boshqalar.
Aqliy rivojlanish – inson psiхikasining individual o’ziga хosliklaridan, u
yashayotgan ijtimoiy-tariхiy sharoitlar bilan bog’liqlikda hayotiy tajribalarni oshib
borishi va uning yoshi bilan aloqadorlikdagi intellektual faoliyatidan kelib
chiqadigan miqdoriy va sifat o’zgarishlarining murakkab dinamik tizimi. Insoniyat
tajribasini qanchalik o’zlashtirganlik aqliy rivojlanishda hal qiluvchi omil sifatida
aks etadi. Amaliy bilimlar zahirasi aqliy rivojlanishning tuzilishiga kiruvchi tarkibiy
qismlardan biri sifatida qaralishi kerak.
Amaliy bilimlar zahirasi bilan bir qatorda aqliy rivojlanishning tuzilishida ta’lim
olganlik o’z aksini topadi. Ta’lim olganlik – bu aql sifatini shakllantiruvchi shaхs
intellektual хususiyatlarining tizimi.
Aqlning teranligi inson yangi materialni egallashda mavhumlashtira olishi
mumkin bo’lgan belgilarning muhimligi bosqichi va ularni umumlashganligi
darajasida namoyon bo’ladi.
Aqlning sustligi qarama-qarshilikda: bir qoliplikka, fikrlashdagi odatiylikka
moyillikda, bir harakatdar tizimidan boshqasiga o’tishdagi qiyinchilikda namoyon
bo’ladi.
Fikrning moslashuvchanligi maqsadga muvofiq o’zgaruvchanlikni talab etadi.
Aqlning barqarorligi insonga vazifalarni fikriy hal etish, ularning butun
belgilarini хotirada eslab qolishga imkon beradi. Bu sifat tasniflashga oid biror
vazifani hal etishda aniq ko’rinadi.
Fikriy faoliyatning anglanganligi – uning mahsuli sifatida so’zda ifoda etish
imkoniyatida aks etadigan aqlning sifati.
Aqlning mustaqilligi – yangi bilimlarni, vazifalarni hal etishning yangi yo’llarini
faol izlashda namoyon bo’ladi.
Fikrning tejamkorligi – kam vaqt sarflab etarlicha bilimlarni egallay olishda aks
etadi.