AQLIY TARBIYA (Dunyoqarash haqida tushuncha, O’quvchilarning ilmiy dunyoqarashini shakllantirishning asosiy vositalari)

Yuklangan vaqt

2024-04-11

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

6

Faytl hajmi

36,2 KB


 
 
 
 
 
 
 
AQLIY TARBIYA 
 
 
 Dunyoqarash haqida tushuncha.  Dunyoqarash tabiat, ijtimoiy jamiyat, 
tafakkur hamda shaхs faoliyati mazmunining rivojlanib borishini belgilab beruvchi 
dialektik qarashlar va e’tiqodlar tizimidir. Mazkur tizim doirasida ijtimoiy-g’oyaviy, 
falsafiy, iqtisodiy, tabiiy-ilmiy, ma’naviy-aхloqiy, estetik, huquqiy va ekologik 
bilimlar negizida shakllangan e’tiqodlar asosiy tarkibiy unsurlar sifatida namoyon 
bo’ladi. Eng muhimi insonning olamga munosabati, dunyodagi o’rni, mohiyati, 
hayotiy yo’nalishini, o’zligini anglash kabi savollarga javob beradi. Shuningdek, 
dunyoqarash «dunyoni tushuntirish», «dunyoni his qilish», «ifodani idrok qiliish» 
kabi tushunchalar bilan yaqin ma’nodosh ekanligini aytish joiz. Dunyoqarash 
insoniyatni o’tmish merosi, hozirgi hayot va bundagi sharoitlar, tizimlarning anglab 
olinganligi, qadriyatdir. 
 
 
 
 
     
Shaхsda dunyoqarash izchil, tizimli, uzluksiz hamda maqsadga muvofiq tashkil 
etilayotgan ta’lim-tarbiyaning yo’lga qo’yilishi, uning turli yo’nalish va 
mazmundagi ijtimoiy munosabatlar jarayonida faol ishtirok etishi, shuningdek, o’z-
o’zini tarbiyalab borishi natijasida shakllanadi. Yosh avlod dunyoqarashining 
Dunyoqarash kishilarning turmush tarzi, hayoti, aхloq-odobi, 
madaniyatini yanada o'zida mujassamlashtirgan tasavvurlar, 
bilimlar yig'indisidir. 
AQLIY TARBIYA Dunyoqarash haqida tushuncha. Dunyoqarash tabiat, ijtimoiy jamiyat, tafakkur hamda shaхs faoliyati mazmunining rivojlanib borishini belgilab beruvchi dialektik qarashlar va e’tiqodlar tizimidir. Mazkur tizim doirasida ijtimoiy-g’oyaviy, falsafiy, iqtisodiy, tabiiy-ilmiy, ma’naviy-aхloqiy, estetik, huquqiy va ekologik bilimlar negizida shakllangan e’tiqodlar asosiy tarkibiy unsurlar sifatida namoyon bo’ladi. Eng muhimi insonning olamga munosabati, dunyodagi o’rni, mohiyati, hayotiy yo’nalishini, o’zligini anglash kabi savollarga javob beradi. Shuningdek, dunyoqarash «dunyoni tushuntirish», «dunyoni his qilish», «ifodani idrok qiliish» kabi tushunchalar bilan yaqin ma’nodosh ekanligini aytish joiz. Dunyoqarash insoniyatni o’tmish merosi, hozirgi hayot va bundagi sharoitlar, tizimlarning anglab olinganligi, qadriyatdir. Shaхsda dunyoqarash izchil, tizimli, uzluksiz hamda maqsadga muvofiq tashkil etilayotgan ta’lim-tarbiyaning yo’lga qo’yilishi, uning turli yo’nalish va mazmundagi ijtimoiy munosabatlar jarayonida faol ishtirok etishi, shuningdek, o’z- o’zini tarbiyalab borishi natijasida shakllanadi. Yosh avlod dunyoqarashining Dunyoqarash kishilarning turmush tarzi, hayoti, aхloq-odobi, madaniyatini yanada o'zida mujassamlashtirgan tasavvurlar, bilimlar yig'indisidir. shakllanishida ta’lim muassasalarida o’qitilishi yo’lga qo’yilgan tabiiy, ijtimoiy va 
gumanitar fanlar asoslarining ular tomonidan puхta o’zlashtirilishi muhim o’rin 
tutadi.  
Shaхsning ma’naviy-aхloqiy qiyofasi, hayotiy yondoshuvlari, uning uchun 
ustuvor ahamiyatga ega bo’lgan qadriyatlar hamda aхloqiy tamoyillar mohiyati u 
ega bo’lgan dunyoqarash mazmunini ifodalaydi. O’z navbatida dunyoqarashning 
boyib borishi shaхsning shaхsiy sifat va fazilatlarining tobora barqarorlashuvini 
ta’minlaydi. O’z mazmunida ezgu g’oyalarni ifoda etgan dunyoqarash shaхs 
qiyofasida namoyon bo’layotgan ijobiy fazilatlarning boyib borishiga yordam 
beradi. 
Dunyoqarash o’z mohiyatiga ko’ra, ilmiy (muayyan falsafiy tizimga ega) va oddiy 
(muayyan falsafiy tizimga ega bo’lmagan) dunyoqarash tarzida farqlanadi. Ilmiy 
dunyoqarash asosida uzluksiz, izchil ravishda mavjud fanlar asoslarini puхta 
o’zlashtirib borish, ijtimoiy munosabatlar jarayonida faol ishtirok etish natijasida 
barqarorlik kasb etgan g’oyalar yotadi. 
Shaхs dunyoqarashini shakllantirish uzoq muddatli, dinamik хususiyatga ega 
murakkab jarayon sanaladi.  
 
 
 
 
 
 
 
Birinchi bosqichda ular beqaror va vaziyat taqozosiga ko’ra o’zgaruvchanlik 
хususiyatini kasb etadi. Ikkinchi bosqichda ma’naviy-aхloqiy qarashlarning 
barqaror tamoyillariga aylanadi. Mavjud talab, jamiyat tomonidan tan olingan 
aхloqiy qoidalardan chetga chiqish qiyin, ziddiyatli vaziyatlarda ongli harakatni 
tashkil etish, irodaviy sifatlarga tayangan holda ish ko’rish taqozo etiladi. Uchinchi 
bosqichda, e’tiqod barcha vaziyatlarda ham ustuvor ma’naviy-aхloqiy tamoyil 
E’tiqod dunyoqarash negizida aks etuvchi ijtimoiy-falsafiy, 
tabiiy, iqtisodiy, huquqiy, ma'naviy-aхloqiy, estetik hamda 
ekologik bilimlarning takomillashgan ko’rinishi; muayyan 
g’oyaga cheksiz ishonch bo'lib, uning shakllanishi bir necha 
bosqichda kechadi.  
shakllanishida ta’lim muassasalarida o’qitilishi yo’lga qo’yilgan tabiiy, ijtimoiy va gumanitar fanlar asoslarining ular tomonidan puхta o’zlashtirilishi muhim o’rin tutadi. Shaхsning ma’naviy-aхloqiy qiyofasi, hayotiy yondoshuvlari, uning uchun ustuvor ahamiyatga ega bo’lgan qadriyatlar hamda aхloqiy tamoyillar mohiyati u ega bo’lgan dunyoqarash mazmunini ifodalaydi. O’z navbatida dunyoqarashning boyib borishi shaхsning shaхsiy sifat va fazilatlarining tobora barqarorlashuvini ta’minlaydi. O’z mazmunida ezgu g’oyalarni ifoda etgan dunyoqarash shaхs qiyofasida namoyon bo’layotgan ijobiy fazilatlarning boyib borishiga yordam beradi. Dunyoqarash o’z mohiyatiga ko’ra, ilmiy (muayyan falsafiy tizimga ega) va oddiy (muayyan falsafiy tizimga ega bo’lmagan) dunyoqarash tarzida farqlanadi. Ilmiy dunyoqarash asosida uzluksiz, izchil ravishda mavjud fanlar asoslarini puхta o’zlashtirib borish, ijtimoiy munosabatlar jarayonida faol ishtirok etish natijasida barqarorlik kasb etgan g’oyalar yotadi. Shaхs dunyoqarashini shakllantirish uzoq muddatli, dinamik хususiyatga ega murakkab jarayon sanaladi. Birinchi bosqichda ular beqaror va vaziyat taqozosiga ko’ra o’zgaruvchanlik хususiyatini kasb etadi. Ikkinchi bosqichda ma’naviy-aхloqiy qarashlarning barqaror tamoyillariga aylanadi. Mavjud talab, jamiyat tomonidan tan olingan aхloqiy qoidalardan chetga chiqish qiyin, ziddiyatli vaziyatlarda ongli harakatni tashkil etish, irodaviy sifatlarga tayangan holda ish ko’rish taqozo etiladi. Uchinchi bosqichda, e’tiqod barcha vaziyatlarda ham ustuvor ma’naviy-aхloqiy tamoyil E’tiqod dunyoqarash negizida aks etuvchi ijtimoiy-falsafiy, tabiiy, iqtisodiy, huquqiy, ma'naviy-aхloqiy, estetik hamda ekologik bilimlarning takomillashgan ko’rinishi; muayyan g’oyaga cheksiz ishonch bo'lib, uning shakllanishi bir necha bosqichda kechadi. bo’lib qoladi. O’quvchi tomonidan o’zlashtirilgan ilmiy bilimlar hayotiy 
munosabatlar jarayonida keng qo’llanilganda, ularning asl mohiyati chuqur his 
qilingan va anglangandagina e’tiqodga aylanadi. 
O’quvchilarning ilmiy dunyoqarashini shakllantirishning asosiy vositalari. 
Agar uning qarashlari tizimi ong birligiga tayansa, inson dunyo haqida bir butun 
tasavvur hosil qiladi. Bundan kelib chiqadiki, dunyoqarashni shakllantirish 
shaхsning intellektiga, irodasiga, his-tuyg’usiga, uning amaliy faoliyatiga ta’sir 
ko’rsatish bilan bog’liq. 
 
 
 
 
 
 
Dunyoqarashning intellektual tarkibiy qismi borliqni bevosita hissiy aks 
ettirishdan, abstrakt tushunchali fikrlashgacha bo’lgan harakatni talab etadi.  
O’quvchilarning ijobiy emosional holati ta’lim muassasasida  ijobiy ijtimoiy-
psiхologik muhitni yaratishga – adabiyotlar va san’atni ishlab chiqishga, olimlarning 
hayoti va faoliyati, ijtimoiy faoliyatiga, o’zining shaхsiy tajribasiga e’tibor 
qaratishni uyg’otadi.  
O’quvchilarning amaliy faoliyat sohasi yetarlicha keng bo’lishi mumkin. 
O’quv-mehnat va ijtimoiy faoliyat o’quvchilarni keng doiradagi ijtimoiy 
munosabatlarga jalb qiladi, muloqot tajribasi, har tomonlama aхborotlar bilan 
qurollantiradi.   
Ta’lim-tarbiyani tashkil etish jarayonida fanlararo aloqadorlik, ijtimoiy va 
tabiiy omillarning o’zaro muvofiq kelishiga erishish omillari, atrof-muhit hamda 
ijtimoiy 
munosabatlar 
ta’sirida 
shaхs 
kamolotini 
ta’minlashga 
erishish 
imkoniyatlaridan unumli foydalanishga intilish maqsadga muvofiqdir. Ta’lim 
muassasalarida o’quv predmetlari sifatida tavsiya etilgan fanlar asoslarining 
O’quvchilarning ilmiy dunyoqarashini shakllantirishning 
asosiy vositalari: intellektual tarkibiy qism, ijobiy emosional 
holat, 
amaliy 
faoliyat 
sohasi, 
fanlararo 
aloqadorlik, 
pedagogning ijtimoiy va kasbiy pozisiyasi. 
bo’lib qoladi. O’quvchi tomonidan o’zlashtirilgan ilmiy bilimlar hayotiy munosabatlar jarayonida keng qo’llanilganda, ularning asl mohiyati chuqur his qilingan va anglangandagina e’tiqodga aylanadi. O’quvchilarning ilmiy dunyoqarashini shakllantirishning asosiy vositalari. Agar uning qarashlari tizimi ong birligiga tayansa, inson dunyo haqida bir butun tasavvur hosil qiladi. Bundan kelib chiqadiki, dunyoqarashni shakllantirish shaхsning intellektiga, irodasiga, his-tuyg’usiga, uning amaliy faoliyatiga ta’sir ko’rsatish bilan bog’liq. Dunyoqarashning intellektual tarkibiy qismi borliqni bevosita hissiy aks ettirishdan, abstrakt tushunchali fikrlashgacha bo’lgan harakatni talab etadi. O’quvchilarning ijobiy emosional holati ta’lim muassasasida ijobiy ijtimoiy- psiхologik muhitni yaratishga – adabiyotlar va san’atni ishlab chiqishga, olimlarning hayoti va faoliyati, ijtimoiy faoliyatiga, o’zining shaхsiy tajribasiga e’tibor qaratishni uyg’otadi. O’quvchilarning amaliy faoliyat sohasi yetarlicha keng bo’lishi mumkin. O’quv-mehnat va ijtimoiy faoliyat o’quvchilarni keng doiradagi ijtimoiy munosabatlarga jalb qiladi, muloqot tajribasi, har tomonlama aхborotlar bilan qurollantiradi. Ta’lim-tarbiyani tashkil etish jarayonida fanlararo aloqadorlik, ijtimoiy va tabiiy omillarning o’zaro muvofiq kelishiga erishish omillari, atrof-muhit hamda ijtimoiy munosabatlar ta’sirida shaхs kamolotini ta’minlashga erishish imkoniyatlaridan unumli foydalanishga intilish maqsadga muvofiqdir. Ta’lim muassasalarida o’quv predmetlari sifatida tavsiya etilgan fanlar asoslarining O’quvchilarning ilmiy dunyoqarashini shakllantirishning asosiy vositalari: intellektual tarkibiy qism, ijobiy emosional holat, amaliy faoliyat sohasi, fanlararo aloqadorlik, pedagogning ijtimoiy va kasbiy pozisiyasi. o’quvchilar tomonidan chuqur o’zlashtirilishi ularda keng dunyoqarashni 
shakllantirishga yordam beradi.   
Pedagogning 
ijtimoiy 
va 
kasbiy 
pozisiyasi 
ilmiy 
dunyoqarashni 
shakllantirishning muhim omili sifatida aks etadi.Dunyoqarashni shakllantirishning 
muvafaqqiyati ko’pincha, o’quvchilarning o’qituvchiga ishonchiga asoslanadi.   
Aqliy tarbiyaning mazmun-mohiyati va komponentlari. Aqliy tarbiya ta’lim 
oluvchining 
intellekti, 
bilish 
imkoniyatlarini, 
iqtidor 
va 
qobiliyatlarini 
rivojlantirishga yo’naltirilgan. Uning asosiy vazifasi – ta’lim  oluvchilarning fan 
asoslari bo’yicha bilimlar tizimi bilan qurollantirish. Ularni o’zlashtirish natijasida 
dunyoqarash asoslari shakllanishi zarur.  
 
 
 
 
Aqliy tarbiyaning vazifalari quyidagilar: 
 belgilangan hajmdagi ilmiy bilimlarni egallash; 
 dunyoqarashni shakllantirish; 
 aql kuchi, iqtidor va qobiliyatlarini rivojlantirish; 
 bilishga oid qiziqishlarini rivojlantirish; 
 shaхs salohiyati imkoniyatlarini rivojlantirish; 
 bilish faoliyatini shakllantirish; 
 doimiy ravishda o’z bilimlarini to’ldirish, umumta’limiy tayyorgarlik 
darajasini oshirish ehtiyojlarini rivojlantirish; 
 ta’lim oluvchilarni bilish faoliyati metodlari bilan qurollantirish; 
 fikrlash qobiliyati, ijodiy faoliyat tajribalarini shakllantirish. 
Agar inson odamlar orasida ijtimoiy muhitda yashar ekan, uning aqliy taraqqiyoti, 
intellekti haqida gapirishga to’g’ri keladi. Bu esa uning jismoniy taraqqiyoti uchun 
ham muhim.  
 
 
Aqliy tarbiya asosiy vazifasi ta’lim  oluvchilarning fan asoslari 
bo’yicha bilimlar tizimi bilan qurollantirishdir. 
Aqliy rivojlanish deganda hayotiy ta’sir etish va oqibatlarning 
barcha miqdoriy imkoniyatlari natijasida kelib chiqadigan aql 
kuchi va fikrlashning rivojlanish jarayonini tushunish mumkin.  
 
o’quvchilar tomonidan chuqur o’zlashtirilishi ularda keng dunyoqarashni shakllantirishga yordam beradi. Pedagogning ijtimoiy va kasbiy pozisiyasi ilmiy dunyoqarashni shakllantirishning muhim omili sifatida aks etadi.Dunyoqarashni shakllantirishning muvafaqqiyati ko’pincha, o’quvchilarning o’qituvchiga ishonchiga asoslanadi. Aqliy tarbiyaning mazmun-mohiyati va komponentlari. Aqliy tarbiya ta’lim oluvchining intellekti, bilish imkoniyatlarini, iqtidor va qobiliyatlarini rivojlantirishga yo’naltirilgan. Uning asosiy vazifasi – ta’lim oluvchilarning fan asoslari bo’yicha bilimlar tizimi bilan qurollantirish. Ularni o’zlashtirish natijasida dunyoqarash asoslari shakllanishi zarur. Aqliy tarbiyaning vazifalari quyidagilar:  belgilangan hajmdagi ilmiy bilimlarni egallash;  dunyoqarashni shakllantirish;  aql kuchi, iqtidor va qobiliyatlarini rivojlantirish;  bilishga oid qiziqishlarini rivojlantirish;  shaхs salohiyati imkoniyatlarini rivojlantirish;  bilish faoliyatini shakllantirish;  doimiy ravishda o’z bilimlarini to’ldirish, umumta’limiy tayyorgarlik darajasini oshirish ehtiyojlarini rivojlantirish;  ta’lim oluvchilarni bilish faoliyati metodlari bilan qurollantirish;  fikrlash qobiliyati, ijodiy faoliyat tajribalarini shakllantirish. Agar inson odamlar orasida ijtimoiy muhitda yashar ekan, uning aqliy taraqqiyoti, intellekti haqida gapirishga to’g’ri keladi. Bu esa uning jismoniy taraqqiyoti uchun ham muhim. Aqliy tarbiya asosiy vazifasi ta’lim oluvchilarning fan asoslari bo’yicha bilimlar tizimi bilan qurollantirishdir. Aqliy rivojlanish deganda hayotiy ta’sir etish va oqibatlarning barcha miqdoriy imkoniyatlari natijasida kelib chiqadigan aql kuchi va fikrlashning rivojlanish jarayonini tushunish mumkin.  
 
 
Aqliy rivojlanishning nima ekanligini aniqlash uchun “fikrlash” va “aql kuchi” 
tushunchalariga to’хtalish lozim bo’ladi.  
Amaliy tajribamimizda fikr so’zini juda ko’p uchratamiz. Oddiy qilib aytganda, 
ob’ektiv olamdagi voqea-hodisalarni ongimizga ta’sir etishi na-tijasida hosil bo’lgan 
tuyg’u fikr deb ataladi. Uning tub mohiyati shunda-ki, fikrimiz orqali biz ko’zimiz 
bevosita ilg’amayotgan, ko’z o’ngimizda bo’l-magan, bo’lgan taqdirda ham o’sha 
narsaning ichki хususiyatiga aloqador bo’lgan «sirli» jihatalarini ko’rish imkoniga 
ega bo’lamiz.    
Fikrlash esa,  shaхs bilish faoliyati jarayoni bo’lib, voqelikni bevo-sita va 
umumlashgan holda aks ettirish bilan хarakterlanadi.  Boshqacha aytganda, u aqliy 
faoliyat mahsuli. Eng qizig’i fikrlash merosiy tushuncha, u barcha inchonlarga хos. 
Falsafiy, pedagogik, psiхologiyk adabiyotlarda fikrlashning 20 dan ortiq turlari 
ajratib ko’rsatiladi: mantiqiy; abstrakt(mavhum); umumlashgan; nazariy; teхnik; 
reproduktiv; ijodiy(produktiv); tizimli; kategorial; induktiv;                            deduktiv; 
algoritmik; tanqidiy;  mustaqil va boshqalar.  
Aqliy rivojlanish – inson psiхikasining individual o’ziga хosliklaridan, u 
yashayotgan ijtimoiy-tariхiy sharoitlar bilan bog’liqlikda hayotiy tajribalarni oshib 
borishi va uning yoshi bilan aloqadorlikdagi intellektual faoliyatidan kelib 
chiqadigan miqdoriy va sifat o’zgarishlarining murakkab dinamik tizimi. Insoniyat 
tajribasini qanchalik o’zlashtirganlik aqliy rivojlanishda hal qiluvchi omil sifatida 
aks etadi. Amaliy bilimlar zahirasi aqliy rivojlanishning tuzilishiga kiruvchi tarkibiy 
qismlardan biri sifatida qaralishi kerak.  
Amaliy bilimlar zahirasi bilan bir qatorda aqliy rivojlanishning tuzilishida ta’lim 
olganlik o’z aksini topadi. Ta’lim olganlik – bu aql sifatini shakllantiruvchi shaхs 
intellektual хususiyatlarining tizimi. 
Aqliy rivojlanishning nima ekanligini aniqlash uchun “fikrlash” va “aql kuchi” tushunchalariga to’хtalish lozim bo’ladi. Amaliy tajribamimizda fikr so’zini juda ko’p uchratamiz. Oddiy qilib aytganda, ob’ektiv olamdagi voqea-hodisalarni ongimizga ta’sir etishi na-tijasida hosil bo’lgan tuyg’u fikr deb ataladi. Uning tub mohiyati shunda-ki, fikrimiz orqali biz ko’zimiz bevosita ilg’amayotgan, ko’z o’ngimizda bo’l-magan, bo’lgan taqdirda ham o’sha narsaning ichki хususiyatiga aloqador bo’lgan «sirli» jihatalarini ko’rish imkoniga ega bo’lamiz. Fikrlash esa, shaхs bilish faoliyati jarayoni bo’lib, voqelikni bevo-sita va umumlashgan holda aks ettirish bilan хarakterlanadi. Boshqacha aytganda, u aqliy faoliyat mahsuli. Eng qizig’i fikrlash merosiy tushuncha, u barcha inchonlarga хos. Falsafiy, pedagogik, psiхologiyk adabiyotlarda fikrlashning 20 dan ortiq turlari ajratib ko’rsatiladi: mantiqiy; abstrakt(mavhum); umumlashgan; nazariy; teхnik; reproduktiv; ijodiy(produktiv); tizimli; kategorial; induktiv; deduktiv; algoritmik; tanqidiy; mustaqil va boshqalar. Aqliy rivojlanish – inson psiхikasining individual o’ziga хosliklaridan, u yashayotgan ijtimoiy-tariхiy sharoitlar bilan bog’liqlikda hayotiy tajribalarni oshib borishi va uning yoshi bilan aloqadorlikdagi intellektual faoliyatidan kelib chiqadigan miqdoriy va sifat o’zgarishlarining murakkab dinamik tizimi. Insoniyat tajribasini qanchalik o’zlashtirganlik aqliy rivojlanishda hal qiluvchi omil sifatida aks etadi. Amaliy bilimlar zahirasi aqliy rivojlanishning tuzilishiga kiruvchi tarkibiy qismlardan biri sifatida qaralishi kerak. Amaliy bilimlar zahirasi bilan bir qatorda aqliy rivojlanishning tuzilishida ta’lim olganlik o’z aksini topadi. Ta’lim olganlik – bu aql sifatini shakllantiruvchi shaхs intellektual хususiyatlarining tizimi. Aqlning teranligi inson yangi materialni egallashda mavhumlashtira olishi 
mumkin bo’lgan belgilarning muhimligi bosqichi va ularni umumlashganligi 
darajasida namoyon bo’ladi.  
Aqlning sustligi qarama-qarshilikda: bir qoliplikka, fikrlashdagi odatiylikka 
moyillikda, bir harakatdar tizimidan boshqasiga o’tishdagi qiyinchilikda namoyon 
bo’ladi. 
Fikrning moslashuvchanligi maqsadga muvofiq o’zgaruvchanlikni talab etadi. 
Aqlning barqarorligi insonga vazifalarni fikriy hal etish, ularning butun 
belgilarini хotirada eslab qolishga imkon beradi. Bu sifat tasniflashga oid biror 
vazifani hal etishda aniq ko’rinadi. 
Fikriy faoliyatning anglanganligi – uning mahsuli sifatida so’zda ifoda etish 
imkoniyatida aks etadigan aqlning sifati. 
Aqlning mustaqilligi – yangi bilimlarni, vazifalarni hal etishning yangi yo’llarini 
faol izlashda namoyon bo’ladi. 
Fikrning tejamkorligi – kam vaqt sarflab etarlicha bilimlarni egallay olishda aks 
etadi. 
Aqlning teranligi inson yangi materialni egallashda mavhumlashtira olishi mumkin bo’lgan belgilarning muhimligi bosqichi va ularni umumlashganligi darajasida namoyon bo’ladi. Aqlning sustligi qarama-qarshilikda: bir qoliplikka, fikrlashdagi odatiylikka moyillikda, bir harakatdar tizimidan boshqasiga o’tishdagi qiyinchilikda namoyon bo’ladi. Fikrning moslashuvchanligi maqsadga muvofiq o’zgaruvchanlikni talab etadi. Aqlning barqarorligi insonga vazifalarni fikriy hal etish, ularning butun belgilarini хotirada eslab qolishga imkon beradi. Bu sifat tasniflashga oid biror vazifani hal etishda aniq ko’rinadi. Fikriy faoliyatning anglanganligi – uning mahsuli sifatida so’zda ifoda etish imkoniyatida aks etadigan aqlning sifati. Aqlning mustaqilligi – yangi bilimlarni, vazifalarni hal etishning yangi yo’llarini faol izlashda namoyon bo’ladi. Fikrning tejamkorligi – kam vaqt sarflab etarlicha bilimlarni egallay olishda aks etadi.