AQLIY VA PSIXIK RIVOJLANISHIDA NUQSONLARI BO'LGAN O'QUVCHILARNI KORREKTSION O'QITISH

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

100,0 KB


AQLIY VA PSIXIK RIVOJLANISHIDA NUQSONLARI BO'LGAN
O'QUVCHILARNI KORREKTSION O'QITISH
1.  Psixik  rivojlanishdan  ortda  qoluvchi  bolalarning  psixologik-
pedagogik tavsifnomalari. 
2.  Aqliy  zaiflikning  psixologik-pedagogik  xususiyatlari,  uning  paydo
bo’lishi sabablari
3. Aqli zaif bolalar bilan olib boriladigan korreksion ishlar
Tayanch tushunchalar: oligofreno, aqliy zaiflik, psixologik rivojlanishda ortda
qolish, debillik, imbitsil, idiot bolalar. 
6.1. Psixik rivojlanishdan ortda qoluvchi bolalarning psixologik-pedagogik
tavsifnomalari 
Tadqiqotlar  fanlarni  o'zlashtira  olmaydigan  o'quvchilar  orasida  psixik
rivojlanishi  ortda  qolgan,  yaqqol  ifodalanmaydigan  sensorli,  intellektual,  nutqiy
buzilishlarga  ega  bolalar  mavjudligi,  buning  sababi  markaziy  nerv  tizimi
shikastlanishining asorati, minimal miya diafunksiyalari ekaniligini ko'rsatadi. Psixik
rivojlanishi ortda qolgan bolalar predmetlarni o'zlashtira olmaydigan o'quvchilarning
taxminan  50  foizini  tashkil  etadi.  PROQni  bolalar  rivojlanishini  ko'rsatuvchi
anomaliya sifatida o'rganish XX asrning 50-yillarining oxirida boshlanib, 60-70-
yillarda  keng  ommalashdi.  Tadqiqotchilar  (G.B.Shoumarov,  K.S.Lebedinskaya)
PROQning quyidagi to'rt variantini keltiradilar:
1)
konstitutsional kelib chiqish;
Logotip
AQLIY VA PSIXIK RIVOJLANISHIDA NUQSONLARI BO'LGAN O'QUVCHILARNI KORREKTSION O'QITISH 1. Psixik rivojlanishdan ortda qoluvchi bolalarning psixologik- pedagogik tavsifnomalari. 2. Aqliy zaiflikning psixologik-pedagogik xususiyatlari, uning paydo bo’lishi sabablari 3. Aqli zaif bolalar bilan olib boriladigan korreksion ishlar Tayanch tushunchalar: oligofreno, aqliy zaiflik, psixologik rivojlanishda ortda qolish, debillik, imbitsil, idiot bolalar. 6.1. Psixik rivojlanishdan ortda qoluvchi bolalarning psixologik-pedagogik tavsifnomalari Tadqiqotlar fanlarni o'zlashtira olmaydigan o'quvchilar orasida psixik rivojlanishi ortda qolgan, yaqqol ifodalanmaydigan sensorli, intellektual, nutqiy buzilishlarga ega bolalar mavjudligi, buning sababi markaziy nerv tizimi shikastlanishining asorati, minimal miya diafunksiyalari ekaniligini ko'rsatadi. Psixik rivojlanishi ortda qolgan bolalar predmetlarni o'zlashtira olmaydigan o'quvchilarning taxminan 50 foizini tashkil etadi. PROQni bolalar rivojlanishini ko'rsatuvchi anomaliya sifatida o'rganish XX asrning 50-yillarining oxirida boshlanib, 60-70- yillarda keng ommalashdi. Tadqiqotchilar (G.B.Shoumarov, K.S.Lebedinskaya) PROQning quyidagi to'rt variantini keltiradilar: 1) konstitutsional kelib chiqish;
2)
somatogen kelib chiqish;
3)
psixogen kelib chiqish;
4)
serebral-organik kelib chiqish.
Psixik  rivojlanishi  ortda  qolgan  maktabga  borayotgan  bolalar  o'ziga  xos
xususiyatlarga ega bo'ladilar. Ular maktabda o'qishga to'la tayyor emaslar, ularda
maktabda o'qish uchun zarur bo'lgan ko'nikma va malakalar shakllanmagan, dastur
talablarini  o'zlashtirish  uchun  layoqati  yetarli  emas.  Ular  maxsus  yordamsiz
hisoblash, o'qish va yozishni,  shuningdek, maktabdagi tartibni o'rgana olmaydilar.
Faoliyatlarni tashkil etishda qiyinchilikni his etadilar. Ularda ruhiy toliqish kuzatilib,
tez charchash, ish bajarish qobiliyatining pasayishi, boshlagan ishini bajarmaslik kabi
holatlar kuzatiladi. Ko'pincha boshlari og'riydi.
Psixik rivojlanishi ortda qolgan bolalarning xulqi ham o'ziga xos. Maktabda ular
o'zlarini  maktabgacha  yoshdagi  bolalar  kabi  tutishadi.  Ularda  o'qishga  nisbatan
qiziqish yo'q yoki juda past bo'lib, maktabga nisbatan ijobiy munosabat kuzatilmaydi.
O'yin ular uchun asosiy faoliyat bo'lib qoladi.
PROQ bolalarni ko'pincha aqli zaif deb hisoblab xato qiladilar. Ularni o'zaro
farqlashda ayrim omillar qo'l keladi. Chunonchi, PROQ bolalarda oddiy bilimlarni
o'zlashtirish, hisoblash ko'nikmalarini egallab olishda qiyinchilik ko'zga tashlanishi
bilan birga she'r yoki ertaklarni eslab qolish qobiliyati va idrok etish faolligi ancha
yuqori bo'ladi. Bunday xususiyatlar aqli zaif bolalarda kuzatilmaydi.
Ko'pchilik hollarda PROQ (ZPR) o'quvchilar ommaviy umumiy o'rta ta'lim
maktablarida o'qitiladilar. Ular bilan individual korreksion ishlar olib borilmaydi, shu
bois  ular  amalda  o'quv  jarayonidan  chetda  qoladilar  va  predmetlarni  o'zlashtira
olmaydigan  o'quvchilar  qatoriga  kiritiladilar.  Ular  maxsus  tashkil  etiluvchi
korreksion-rivojlantiruvchi ta'limga muhtojlar. Ularga alohida e'tibor ko'rsatish talab
etiladi. 
O'zbekistonda XX asrning 60-yillarida ilk bor psixik rivojlanishdan ortda qolgan
bolalar bilan maxsus pedagogik ishlar amalga oshirilgan.
Hozirgi  kunda  psixik  rivojlanishdan  ortda  qolgan  bolalar  uchun  maktab
internatlar va maxsus ta'lim muassasalari faoliyat olib bormoqda.  Shuningdek, ular
Logotip
2) somatogen kelib chiqish; 3) psixogen kelib chiqish; 4) serebral-organik kelib chiqish. Psixik rivojlanishi ortda qolgan maktabga borayotgan bolalar o'ziga xos xususiyatlarga ega bo'ladilar. Ular maktabda o'qishga to'la tayyor emaslar, ularda maktabda o'qish uchun zarur bo'lgan ko'nikma va malakalar shakllanmagan, dastur talablarini o'zlashtirish uchun layoqati yetarli emas. Ular maxsus yordamsiz hisoblash, o'qish va yozishni, shuningdek, maktabdagi tartibni o'rgana olmaydilar. Faoliyatlarni tashkil etishda qiyinchilikni his etadilar. Ularda ruhiy toliqish kuzatilib, tez charchash, ish bajarish qobiliyatining pasayishi, boshlagan ishini bajarmaslik kabi holatlar kuzatiladi. Ko'pincha boshlari og'riydi. Psixik rivojlanishi ortda qolgan bolalarning xulqi ham o'ziga xos. Maktabda ular o'zlarini maktabgacha yoshdagi bolalar kabi tutishadi. Ularda o'qishga nisbatan qiziqish yo'q yoki juda past bo'lib, maktabga nisbatan ijobiy munosabat kuzatilmaydi. O'yin ular uchun asosiy faoliyat bo'lib qoladi. PROQ bolalarni ko'pincha aqli zaif deb hisoblab xato qiladilar. Ularni o'zaro farqlashda ayrim omillar qo'l keladi. Chunonchi, PROQ bolalarda oddiy bilimlarni o'zlashtirish, hisoblash ko'nikmalarini egallab olishda qiyinchilik ko'zga tashlanishi bilan birga she'r yoki ertaklarni eslab qolish qobiliyati va idrok etish faolligi ancha yuqori bo'ladi. Bunday xususiyatlar aqli zaif bolalarda kuzatilmaydi. Ko'pchilik hollarda PROQ (ZPR) o'quvchilar ommaviy umumiy o'rta ta'lim maktablarida o'qitiladilar. Ular bilan individual korreksion ishlar olib borilmaydi, shu bois ular amalda o'quv jarayonidan chetda qoladilar va predmetlarni o'zlashtira olmaydigan o'quvchilar qatoriga kiritiladilar. Ular maxsus tashkil etiluvchi korreksion-rivojlantiruvchi ta'limga muhtojlar. Ularga alohida e'tibor ko'rsatish talab etiladi. O'zbekistonda XX asrning 60-yillarida ilk bor psixik rivojlanishdan ortda qolgan bolalar bilan maxsus pedagogik ishlar amalga oshirilgan. Hozirgi kunda psixik rivojlanishdan ortda qolgan bolalar uchun maktab internatlar va maxsus ta'lim muassasalari faoliyat olib bormoqda. Shuningdek, ular
ommaviy umumiy o'rta ta'lim maktablarida tashkil etilgan korreksion-rivojlantiruvchi
sinflarda ham o'qitishlari mumkin.
Ta'lim jarayoni quyidagi bosqichlarda amalga oshiriladi:
1.
Boshlang'ich umumiy o'rta ta'lim (ta'lim muddati — 4—5 yil).
2.
Asosiy  umumiy  o'rta  ta'lim  (ta'lim  muddati  —  5  yil).  Bolalarni
korreksion muassasalarga qabul qilish PTPKning xulosasi bo'yicha ota-onalari yoki
ularning o'rnini bosuvchi shaxslarning roziligiga ko'ra amalga oshiriladi. Sinf 12
nafar  o'quvchidan  iborat  bo'ladi.  Ular  rivojlanishidagi  nuqsonlarning  bartaraf
etilishiga ko'ra ommaviy umumiy o'rta ta'lim muassasalariga o'tkazilishlari mumkin.
lkkinchi  bosqichda  ta'lim  (V—IX  sinflar)  ayrim  o'zgartirishlar  (muayyan  o'quv
mavzulari yoki ulardagi materiallar hajmini qisqartirish) bilan ommaviy umumiy o'rta
ta'lim 
maktablarining  dasturlari  asosida  amalga  oshiriladi.  Korreksion-
rivojlantiruvchi sinflarda, ta'limning 1-bosqich muddati zarur holatlarda 1 yoki hatto
2 yilga uzaytirilishi mumkin.
Ular bilan ishlashda asosiy vazifa - bolalar tomonidan atrof-muhit haqidagi
bilimlarni egallab olinishiga yordam berish, ularda kuzatuvchanlik va amaliy o'quv
faoliyati tajribasini hosil qilish, mustaqil ravishda, bilimlarni egallash va amaliyotda
ulardan foydalanish malakasini shakllantirishdan iborat.
Bunday o'quvchilar individual yondashishni talab etadilar. Ularni korreksion
o'qitish davolash-sog'lomlashtirish  tadbirlari  bilan birga amalga  oshirilishi  zarur.
O'quv materiali hamda ta'lim metodi PROQ bolalarning rivojlanish darajalariga mos
holda tanlanishi zarur.
6.2. Aqliy zaiflikning psixologik-pedagogik xususiyatlari, uning paydo
bo’lishi sabablari.
Aqli  zaiflikni  o'rganish  bilan  bog'liq  masalalar  korreksion  pedagogikada
(defektologiyada) eng muhim masalalar qatoriga kiradi.
Logotip
ommaviy umumiy o'rta ta'lim maktablarida tashkil etilgan korreksion-rivojlantiruvchi sinflarda ham o'qitishlari mumkin. Ta'lim jarayoni quyidagi bosqichlarda amalga oshiriladi: 1. Boshlang'ich umumiy o'rta ta'lim (ta'lim muddati — 4—5 yil). 2. Asosiy umumiy o'rta ta'lim (ta'lim muddati — 5 yil). Bolalarni korreksion muassasalarga qabul qilish PTPKning xulosasi bo'yicha ota-onalari yoki ularning o'rnini bosuvchi shaxslarning roziligiga ko'ra amalga oshiriladi. Sinf 12 nafar o'quvchidan iborat bo'ladi. Ular rivojlanishidagi nuqsonlarning bartaraf etilishiga ko'ra ommaviy umumiy o'rta ta'lim muassasalariga o'tkazilishlari mumkin. lkkinchi bosqichda ta'lim (V—IX sinflar) ayrim o'zgartirishlar (muayyan o'quv mavzulari yoki ulardagi materiallar hajmini qisqartirish) bilan ommaviy umumiy o'rta ta'lim maktablarining dasturlari asosida amalga oshiriladi. Korreksion- rivojlantiruvchi sinflarda, ta'limning 1-bosqich muddati zarur holatlarda 1 yoki hatto 2 yilga uzaytirilishi mumkin. Ular bilan ishlashda asosiy vazifa - bolalar tomonidan atrof-muhit haqidagi bilimlarni egallab olinishiga yordam berish, ularda kuzatuvchanlik va amaliy o'quv faoliyati tajribasini hosil qilish, mustaqil ravishda, bilimlarni egallash va amaliyotda ulardan foydalanish malakasini shakllantirishdan iborat. Bunday o'quvchilar individual yondashishni talab etadilar. Ularni korreksion o'qitish davolash-sog'lomlashtirish tadbirlari bilan birga amalga oshirilishi zarur. O'quv materiali hamda ta'lim metodi PROQ bolalarning rivojlanish darajalariga mos holda tanlanishi zarur. 6.2. Aqliy zaiflikning psixologik-pedagogik xususiyatlari, uning paydo bo’lishi sabablari. Aqli zaiflikni o'rganish bilan bog'liq masalalar korreksion pedagogikada (defektologiyada) eng muhim masalalar qatoriga kiradi.
Amaliyotda  "aqlan  zaif",  "oligofren",  "dementsiya"  degan  atamalar  ko’p
ishlatiladi  "Aqlan  zaiflik"  —  bu  yig’ma  tushuncha  bo’lib,  aqliy  jihatdan
qoloqlikning  sodir  bo’lgan  vaqti,  boshidan  kechirilgan  kasallikning  xarakteri,
patologik o’zgarishlarning o’tishi darajasi bilan bog’liq bo’lgan masalalarni ko’zda
tutadi.
Aqliy rivojlanishi buzilgan bolalarni o'qitish, tarbiyalash, ijtimoiy moslashtirish
va  o'rganish  muammolari  korreksion  (maxsus)  pedagogikaning  muhim  sohasi  -
oligofrenopedagogika  tomonidan  o'rganiladi.  «Oligofreniya»  (yunoncha  oligos  -
kam va phren - aql) termini XIX asrda mashhur nemis psixiatri Emil Krepelin
tomonidan  qo'llanilgan.  Oligofreniya -  bu  natal  (tug'ilish  payti)  yoki  postnatal
(hayotiy  rivojlanishning  erta  bosqichi)  davrlarda  markaziy  nerv  tizimining
zararlanishi natijasida yuzaga keladigan aqliy yoki psixik rivojlanmaslik.
Aqliy qoloqlikni belgilashda klinik, psixologik va pedagogik mezonlarni
tafovut qilmoq kerak.
Олигофрения юнонча олигос — кам, оз френ — ақл сўзларидан олинган бўлиб, 
эси паст, 
ақли паст демакдир. Олигофрен болалар марказий нерв 
системасининг органик касалликлари натижасида билиш фаолияти пасайиб 
кетиши ва бу нуқсонлар умрбод сақланиб колиш билан бошқа аномал 
болалардан фарқ қиладилар.
— ақлий қолоқлик ва бу марказий нерв системасининг қандай 
органик касалликларга алоқадорлигини, 
Клиник 
— билиш фаолиятининг турғун бузилганлигини, 
Психологик 
мезон
Logotip
Amaliyotda "aqlan zaif", "oligofren", "dementsiya" degan atamalar ko’p ishlatiladi "Aqlan zaiflik" — bu yig’ma tushuncha bo’lib, aqliy jihatdan qoloqlikning sodir bo’lgan vaqti, boshidan kechirilgan kasallikning xarakteri, patologik o’zgarishlarning o’tishi darajasi bilan bog’liq bo’lgan masalalarni ko’zda tutadi. Aqliy rivojlanishi buzilgan bolalarni o'qitish, tarbiyalash, ijtimoiy moslashtirish va o'rganish muammolari korreksion (maxsus) pedagogikaning muhim sohasi - oligofrenopedagogika tomonidan o'rganiladi. «Oligofreniya» (yunoncha oligos - kam va phren - aql) termini XIX asrda mashhur nemis psixiatri Emil Krepelin tomonidan qo'llanilgan. Oligofreniya - bu natal (tug'ilish payti) yoki postnatal (hayotiy rivojlanishning erta bosqichi) davrlarda markaziy nerv tizimining zararlanishi natijasida yuzaga keladigan aqliy yoki psixik rivojlanmaslik. Aqliy qoloqlikni belgilashda klinik, psixologik va pedagogik mezonlarni tafovut qilmoq kerak. Олигофрения юнонча олигос — кам, оз френ — ақл сўзларидан олинган бўлиб, эси паст, ақли паст демакдир. Олигофрен болалар марказий нерв системасининг органик касалликлари натижасида билиш фаолияти пасайиб кетиши ва бу нуқсонлар умрбод сақланиб колиш билан бошқа аномал болалардан фарқ қиладилар. — ақлий қолоқлик ва бу марказий нерв системасининг қандай органик касалликларга алоқадорлигини, Клиник — билиш фаолиятининг турғун бузилганлигини, Психологик мезон
Oligofreniyaning  sabablari  bosh  miyani  buzilishiga  olib  keluvchi  ekzogen
(tashqi)  va  endogen  (ichki)  omillar  bo'lishi  mumkin.  Ekzogen  omillar  sirasiga
onaning homiladorlik davrida turli infeksion kasalliklar bilan kasallanishi (virusli
kasalliklar, qizilcha, qizamiq, kor, Botkin kasalligi va boshqalar), chaqaloqning ona
organizmidagi turli parazitlar  bilan zararlanishi (toksoplazmod) hamda turli tug'ma
shikastlar  (asfiksiya)  kiradi.  Onaning  yurak-qon  tomir  tizimi,  buyrak,  jigar
kasalliklari bilan og'rishi, homiladorlik davrida ruxsat etilmagan dori-darmonlarni
qabul  qilishi,  homiladorlik  davrida  turli  jismoniy  va  psixik  jarohatlarni  olishi,
ayollarning zararli ishlab chiqarishda ishlashlari, atrof-muhitning yomon sharoitlari,
chekish,  alkogolizm,  ota-onalari  giyohvand  moddalarni  is'temol  qilishlari  ham
— ўзлаштириш қобилияти паст бўлиб, боланинг 
дастур 
материалларини 
ўзлаштира 
олмаслигини 
ифодалайди.
Педагогик 
мезон
Келиб чиқиш сабабларига кўра туғма ҳамда 
орттирилган бўлиши мумкин.
олигофрения
Онанинг 
ҳомиладорлик 
даврида 
турли 
касалликлар — оғир вирусли грипп, тиф, қизилча 
билан касалланиши, она организмидаги турли 
паразитларнинг 
ҳомилага 
юқиши, 
ҳомиланинг 
шикастланиши, отаоналарнинг аткоголизми ҳам 
олигофренияга сабаб бўлиши мумкин.
олигофрения
Олигофрения бола уч ёшгача бўлган давр ичида турли хил огир касалликлар 
билан касалланиши (менингит, менингоэнцефалит, марказий нерв системасининг 
шикастланиши) натижасида ҳам вужудга келади.
Резус факторнинг тўғри келмаслиги, хромосом 
касалликлари, фенилкетонурия ва шу кабилар туғма 
олигофренияга 
олиб 
келиши 
мумкин. 
Олигофрениянинг Даун касаллиги деб аталадиган 
бир тури хромосомалар нисбатининг бузилиши 
натижасида 46 та ёки 23 жуфт хромосома ўрнига 
битта ортиқча хромосоманинг вужудга келиши 
натижасида пайдо бўлади. 
Logotip
Oligofreniyaning sabablari bosh miyani buzilishiga olib keluvchi ekzogen (tashqi) va endogen (ichki) omillar bo'lishi mumkin. Ekzogen omillar sirasiga onaning homiladorlik davrida turli infeksion kasalliklar bilan kasallanishi (virusli kasalliklar, qizilcha, qizamiq, kor, Botkin kasalligi va boshqalar), chaqaloqning ona organizmidagi turli parazitlar bilan zararlanishi (toksoplazmod) hamda turli tug'ma shikastlar (asfiksiya) kiradi. Onaning yurak-qon tomir tizimi, buyrak, jigar kasalliklari bilan og'rishi, homiladorlik davrida ruxsat etilmagan dori-darmonlarni qabul qilishi, homiladorlik davrida turli jismoniy va psixik jarohatlarni olishi, ayollarning zararli ishlab chiqarishda ishlashlari, atrof-muhitning yomon sharoitlari, chekish, alkogolizm, ota-onalari giyohvand moddalarni is'temol qilishlari ham — ўзлаштириш қобилияти паст бўлиб, боланинг дастур материалларини ўзлаштира олмаслигини ифодалайди. Педагогик мезон Келиб чиқиш сабабларига кўра туғма ҳамда орттирилган бўлиши мумкин. олигофрения Онанинг ҳомиладорлик даврида турли касалликлар — оғир вирусли грипп, тиф, қизилча билан касалланиши, она организмидаги турли паразитларнинг ҳомилага юқиши, ҳомиланинг шикастланиши, отаоналарнинг аткоголизми ҳам олигофренияга сабаб бўлиши мумкин. олигофрения Олигофрения бола уч ёшгача бўлган давр ичида турли хил огир касалликлар билан касалланиши (менингит, менингоэнцефалит, марказий нерв системасининг шикастланиши) натижасида ҳам вужудга келади. Резус факторнинг тўғри келмаслиги, хромосом касалликлари, фенилкетонурия ва шу кабилар туғма олигофренияга олиб келиши мумкин. Олигофрениянинг Даун касаллиги деб аталадиган бир тури хромосомалар нисбатининг бузилиши натижасида 46 та ёки 23 жуфт хромосома ўрнига битта ортиқча хромосоманинг вужудга келиши натижасида пайдо бўлади.
chaqaloq bosh miyasining zararlanishiga sabab bo'lishi mumkin. Aqli zaif shaxslar
rivojlanish va nuqson darajasiga ko’ra turlicha bo'ladi. Ularni quyidagi uch guruhga
ajratish mumkin:
1.
Ona qornida miyasi shikastlangan bolalar.
2.
Tug'ilishi  paytida  yoki  tug'ilgandan  keyin  uch  yil  davomida  miyasi
shikastlangan bolalar.
Француз олимлари алкоголизмга гирифтор оилаларда туғилган 57 нафар болани 
узоқ муддат кузатиб бориб, уларнинг 25 нафари 1 ёшга тўлмасдан нобуд бўлганини, 5 
нафари тутқаноқ, 5 нафари гидроцефалия (бош мия истисноси) касаллиги билан 
оғриганини, 12 нафари аклан заиф бўлгани ва фақат 10 нафар бола соғлом чиқканини 
аниқлаган.
Олигофрения бола марказий нерв системасининг она қорнидалиги даврида, 
туғилиш вақтида ва туғилгандан то уч ёшгача бўлган давр ичида шикастланиши, 
касалланиши натижасида келиб чиқади. Агарда турли сабабларга кўра ақлан заифлик 
боланинг уч ёшидан кейинги даврида пайдо бўлса, буни энди орттирилган ақлий 
заифлик деменция деб юритилади. Деменция прогрессив, яъни табиатан кучайиб 
борадиган бўлади. Олигофренияда эса нуқсоннинг кучайиб бориши кузатилмайди.
 Debillik- aqli pastlik oligofreniyaning 
ent yengil darajasi bo’lib, bunday 
bolalarni tashqi ko’rinishiga qarab 
soglom 
tengdoshlaridan 
ajratib 
bo’lmaydi. Ular ko’pincha o’qishni 
ommaviy maktabning birinchi sinfidan 
boshlaydilaru, lekin qiska muddat 
ichida ulgurmovchi o’kuvchilar orasiga 
qo’shilib qoladilar. Umuman, zehn va 
fahmfarosatga bog’liq ishlarda debil 
bolalar ancha qiynaladi, biroq ular 
yordamchi maktabga o’tib, dasturini 
o’zlashtirib chiqishsa, sanoat hamda 
qishloq xo’jalik ishlab chikarishida, 
maishiy xizmat soxasida oddiy turdagi 
mehnat bilan shug’ullana oladi.
Imbetsillik-bolalar 
xattoki 
yordamchi maktab dasturi 
bo’yicha xam ta’lim olish 
qurbiga 
qodir 
emaslar. 
Ular 
ijtimoiy 
ta’minot 
vazirligi qoshidagi bolalar 
internatlarida 
tarbiyalanadilar. 
Ammo 
umumiy 
rivojlanishida 
kamroq orqada qolgan 
imbetsil bolalar, afsuski, 
yordamchi 
maktablarda 
goho 
uchrab turishadi. 
Ular yordamchi maktab 
dasturini 
o’zlashtira 
olmaydilar.
Idiotiya 
-bolalar 
hattoki 
o’z 
otaonalarini ham tanimaydi. Ular 
o’zinio’zi 
uddalay 
olmaydi, 
o’zigao’zi 
xizmat 
xam 
qila 
olmaydi. Imbetsil bolalar idiot 
bolalarga 
qaraganda 
nisbatan 
tuzukroq rivojlangan bo’lsa xam, 
mustaqil 
xayot 
kechirolmaydi. 
Mehnat 
va 
aholini 
ijtimoiy 
muhofaza 
kilish 
vazirligi 
qoshidagi muassasalarda ularga 
sodda bilimlar, mehnatning ayrim 
sodda turlari  o’rgatiladi.
Аклий (интеллектуал) ривожланишига кўра 
олигофрения уч даражада намоён бўлади
1,2,3
Logotip
chaqaloq bosh miyasining zararlanishiga sabab bo'lishi mumkin. Aqli zaif shaxslar rivojlanish va nuqson darajasiga ko’ra turlicha bo'ladi. Ularni quyidagi uch guruhga ajratish mumkin: 1. Ona qornida miyasi shikastlangan bolalar. 2. Tug'ilishi paytida yoki tug'ilgandan keyin uch yil davomida miyasi shikastlangan bolalar. Француз олимлари алкоголизмга гирифтор оилаларда туғилган 57 нафар болани узоқ муддат кузатиб бориб, уларнинг 25 нафари 1 ёшга тўлмасдан нобуд бўлганини, 5 нафари тутқаноқ, 5 нафари гидроцефалия (бош мия истисноси) касаллиги билан оғриганини, 12 нафари аклан заиф бўлгани ва фақат 10 нафар бола соғлом чиқканини аниқлаган. Олигофрения бола марказий нерв системасининг она қорнидалиги даврида, туғилиш вақтида ва туғилгандан то уч ёшгача бўлган давр ичида шикастланиши, касалланиши натижасида келиб чиқади. Агарда турли сабабларга кўра ақлан заифлик боланинг уч ёшидан кейинги даврида пайдо бўлса, буни энди орттирилган ақлий заифлик деменция деб юритилади. Деменция прогрессив, яъни табиатан кучайиб борадиган бўлади. Олигофренияда эса нуқсоннинг кучайиб бориши кузатилмайди. Debillik- aqli pastlik oligofreniyaning ent yengil darajasi bo’lib, bunday bolalarni tashqi ko’rinishiga qarab soglom tengdoshlaridan ajratib bo’lmaydi. Ular ko’pincha o’qishni ommaviy maktabning birinchi sinfidan boshlaydilaru, lekin qiska muddat ichida ulgurmovchi o’kuvchilar orasiga qo’shilib qoladilar. Umuman, zehn va fahmfarosatga bog’liq ishlarda debil bolalar ancha qiynaladi, biroq ular yordamchi maktabga o’tib, dasturini o’zlashtirib chiqishsa, sanoat hamda qishloq xo’jalik ishlab chikarishida, maishiy xizmat soxasida oddiy turdagi mehnat bilan shug’ullana oladi. Imbetsillik-bolalar xattoki yordamchi maktab dasturi bo’yicha xam ta’lim olish qurbiga qodir emaslar. Ular ijtimoiy ta’minot vazirligi qoshidagi bolalar internatlarida tarbiyalanadilar. Ammo umumiy rivojlanishida kamroq orqada qolgan imbetsil bolalar, afsuski, yordamchi maktablarda goho uchrab turishadi. Ular yordamchi maktab dasturini o’zlashtira olmaydilar. Idiotiya -bolalar hattoki o’z otaonalarini ham tanimaydi. Ular o’zinio’zi uddalay olmaydi, o’zigao’zi xizmat xam qila olmaydi. Imbetsil bolalar idiot bolalarga qaraganda nisbatan tuzukroq rivojlangan bo’lsa xam, mustaqil xayot kechirolmaydi. Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza kilish vazirligi qoshidagi muassasalarda ularga sodda bilimlar, mehnatning ayrim sodda turlari o’rgatiladi. Аклий (интеллектуал) ривожланишига кўра олигофрения уч даражада намоён бўлади 1,2,3