ARUZDA HIJO VA JUZV TUSHUNCHASI

Yuklangan vaqt

2024-03-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

17

Faytl hajmi

42,4 KB


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ARUZDA HIJO VA JUZV TUSHUNCHASI 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ARUZDA HIJO VA JUZV TUSHUNCHASI  
 
 
Aruz vaznida hijolar turlicha qisqa-cho`ziqlikka ega bo`ladi. Qisqa talaffuz 
qilinuvchi unlidan iborat bo`lgan yoki shunday unli bilan tugagan ochiq bo`g`inlar 
qisqa hijolar deb ataladi. U vazn chizmasida V belgisi bilan ifodalanadi. 
Cho`ziq talaffuz qilinuvchi unlidan iborat bo`lgan yoki shunday unli bilan 
tugagan ochiq bo`g`inlar, shuningdek, tarkibida qisqa unli bo`lgan yopiq bo`g`inlar 
cho`ziq hijo sanaladi. Bunday bo`g`inlar vazn chizmasida – (chiziqcha) belgisi bilan 
ifodalanadi. She’r misralaridagi bo`g`inlarning cho`ziq yoki qisqaligi ularning 
yozilishiga qarab emas, vaznga muvofiq o`qilishiga ko`ra aniqlanadi. Masalan, 
Mashrab g`azalidan quyidagi parchani ko`zdan kechiraylik: 
Ko`rsat jamoling mastonalarg`a, 
Ishqinda kuygan parvonalarg`a. 
Misralarni vaznga muvofiq o`qib turib bo`g`inlarga ajratsak, quyidagi chizma 
hosil bo`ladi: 
 
Ko`r-sat ja-mo-ling mas-to-na-lar-g`a 
Ish-qing-da kuy-gan par-vo-na-lar-g`a 
 
Ya’ni ko`r, sat, ling, mas, lar, ish, qing, kuy, gan, par, lar bo`g`inlari tarkibida qisqa 
unli bo`lgan yopiq bo`g`in, mo, to, g`a, vo, g`a bo`g`inlari esa cho`ziq unli bilan 
tugagan ochiq bo`g`in sifatida cho`ziq bo`g`in deb belgilanadi. Ja, na, da, na 
bo`g`inlaridagi “a” unlisiqisqa o`qiliadi va shu tufayli qiqa bo`g`in sanaladi. 
Hijolarning o`zaro birikuvidan juzvlar hosil bo`ladi, ya’ni qisqa va cho’ziq 
hijolarning birikuvidan sabab vatad fosila deb atalgan bo’laklar (juzvlar) tashkil 
topadi.  Sabab bir cho’ziq yohud ikki qisqa hijo demakdir. Bir cho’ziq hijo sababi 
hafif – yengil sabab (chizmasi: -) ikki qisqa hijo esa sababi saqiyl -og’ir sabab  
(chizmasi: vv) deyiladi.  
1. Sababi hafif, yani yengil sabab.  
Aruz vaznida hijolar turlicha qisqa-cho`ziqlikka ega bo`ladi. Qisqa talaffuz qilinuvchi unlidan iborat bo`lgan yoki shunday unli bilan tugagan ochiq bo`g`inlar qisqa hijolar deb ataladi. U vazn chizmasida V belgisi bilan ifodalanadi. Cho`ziq talaffuz qilinuvchi unlidan iborat bo`lgan yoki shunday unli bilan tugagan ochiq bo`g`inlar, shuningdek, tarkibida qisqa unli bo`lgan yopiq bo`g`inlar cho`ziq hijo sanaladi. Bunday bo`g`inlar vazn chizmasida – (chiziqcha) belgisi bilan ifodalanadi. She’r misralaridagi bo`g`inlarning cho`ziq yoki qisqaligi ularning yozilishiga qarab emas, vaznga muvofiq o`qilishiga ko`ra aniqlanadi. Masalan, Mashrab g`azalidan quyidagi parchani ko`zdan kechiraylik: Ko`rsat jamoling mastonalarg`a, Ishqinda kuygan parvonalarg`a. Misralarni vaznga muvofiq o`qib turib bo`g`inlarga ajratsak, quyidagi chizma hosil bo`ladi: Ko`r-sat ja-mo-ling mas-to-na-lar-g`a Ish-qing-da kuy-gan par-vo-na-lar-g`a Ya’ni ko`r, sat, ling, mas, lar, ish, qing, kuy, gan, par, lar bo`g`inlari tarkibida qisqa unli bo`lgan yopiq bo`g`in, mo, to, g`a, vo, g`a bo`g`inlari esa cho`ziq unli bilan tugagan ochiq bo`g`in sifatida cho`ziq bo`g`in deb belgilanadi. Ja, na, da, na bo`g`inlaridagi “a” unlisiqisqa o`qiliadi va shu tufayli qiqa bo`g`in sanaladi. Hijolarning o`zaro birikuvidan juzvlar hosil bo`ladi, ya’ni qisqa va cho’ziq hijolarning birikuvidan sabab vatad fosila deb atalgan bo’laklar (juzvlar) tashkil topadi. Sabab bir cho’ziq yohud ikki qisqa hijo demakdir. Bir cho’ziq hijo sababi hafif – yengil sabab (chizmasi: -) ikki qisqa hijo esa sababi saqiyl -og’ir sabab (chizmasi: vv) deyiladi. 1. Sababi hafif, yani yengil sabab. 2. Sababi saqiyl, yani og’ir sabab.  
Qisqa va cho’ziq hijoning birikuvidan vatad deb atalgan bo’lak tuziladi. Bunday 
birikmada qisqa hijo co’ziq hijodan oldin yoki keyin kelishi mumkin.  
Shunga ko’ra vatadlar ikki xil bo’ladi.  
1. Vatad majmu, yani qo’shilgan vatad.  
2. Vatad mafruk, yani ajratilgan vatad.  
Vatadi majmu cho’ziq hijoning o’zidan oldin kelgan qisqa hijo bilan birikuvidan 
tuziladi va chizmada V- belgisi bilan ifodalanadi.  
Vatad mafruk esa aksincha cho’ziq hijoning o’zidan keyin kelgan qisqa hijo bilan 
birikuvidan tuziladi va chizmada –V belgisi bilan ko’rsatiladi.  
Vatadlar tarkibidagi cho’ziq va qisqa hijo bir biri bilan uzviy bog’liq bo’lib qo’shib 
talaffuz qilinadi. Masalan: <<go’zal vatan>> birikmasidagi har ikki so’z hijolarning 
tuzilishi vatadi majmuga misol bo’la oladi. Unda birinchi hijo qisqa ajralmagan 
holda talaffuz qilinadi. Shuningdek kitob, hayot, quyosh, bahor kabi so’zlar ham 
vatadi majmuni ifodalaydi.  
Furqatning <<Gimnaziya>> she’ridagi:  
            Dema gimnaziyakim, bir guliston,  
           Erur haryonda gulchinlar xiromi- 
Baytining vazn chizmasi quyidagicha bo’ladi:  
              v--- v--- v—  
              v--- v--- v--  
Bu misralardagi 1-2, 5-6, va 9-10 hijolar yani birinchi misradagi dema, ziya, gulis, 
ikkinchi misradagi erur, da gul, xiro, hijo birikmalari vatad majmudan tashkil 
topgandir. Yuqoridagi misralarning tuzilishini quyidagicha ko’rsatish ham mumkin:  
Vatad sabab sabab vatad sabab sabab vatad sabab  
              V- - - v- - - v- -  
Navoiyning <<Ul shayxki>> g’azalidan quyidagi parchani ko’raylik:  
            - -v v- -v v- -v v- -  
            - -v v- -v v- -v v- -  
2. Sababi saqiyl, yani og’ir sabab. Qisqa va cho’ziq hijoning birikuvidan vatad deb atalgan bo’lak tuziladi. Bunday birikmada qisqa hijo co’ziq hijodan oldin yoki keyin kelishi mumkin. Shunga ko’ra vatadlar ikki xil bo’ladi. 1. Vatad majmu, yani qo’shilgan vatad. 2. Vatad mafruk, yani ajratilgan vatad. Vatadi majmu cho’ziq hijoning o’zidan oldin kelgan qisqa hijo bilan birikuvidan tuziladi va chizmada V- belgisi bilan ifodalanadi. Vatad mafruk esa aksincha cho’ziq hijoning o’zidan keyin kelgan qisqa hijo bilan birikuvidan tuziladi va chizmada –V belgisi bilan ko’rsatiladi. Vatadlar tarkibidagi cho’ziq va qisqa hijo bir biri bilan uzviy bog’liq bo’lib qo’shib talaffuz qilinadi. Masalan: <<go’zal vatan>> birikmasidagi har ikki so’z hijolarning tuzilishi vatadi majmuga misol bo’la oladi. Unda birinchi hijo qisqa ajralmagan holda talaffuz qilinadi. Shuningdek kitob, hayot, quyosh, bahor kabi so’zlar ham vatadi majmuni ifodalaydi. Furqatning <<Gimnaziya>> she’ridagi: Dema gimnaziyakim, bir guliston, Erur haryonda gulchinlar xiromi- Baytining vazn chizmasi quyidagicha bo’ladi: v--- v--- v— v--- v--- v-- Bu misralardagi 1-2, 5-6, va 9-10 hijolar yani birinchi misradagi dema, ziya, gulis, ikkinchi misradagi erur, da gul, xiro, hijo birikmalari vatad majmudan tashkil topgandir. Yuqoridagi misralarning tuzilishini quyidagicha ko’rsatish ham mumkin: Vatad sabab sabab vatad sabab sabab vatad sabab V- - - v- - - v- - Navoiyning <<Ul shayxki>> g’azalidan quyidagi parchani ko’raylik: - -v v- -v v- -v v- - - -v v- -v v- -v v- - Demak, misralar vatad hamda sabablardan tuzilgan. Har qaysi misradagi 2-3, 6-7, 
10-11 hijolar vatad mafruk (cho’ziq hijo) dan keyin qisqa qisqa hijo kelgan bo’lsa 
4-5, 8-9, 12-13 hijolar esa sababdur. Yani baytning har qaysi misrasi:  
            Sabab vatadi mafruk (vatad majmu vatadi mafruk)  
            Vatadi majmu vatadi mafruk (vatadi majmu) sababdan tashkil topgan.  
Fosila esa ikki uch qisqa hijoning o’zidan keying kelgan bir cho’ziq hijo bilan 
birikishidan hosil bo’ladi.  
1. Fosilai sug’ro, yani kichik fosila. 
2. Fosilai kubro, yani katta fosila.  
Agar ikki qisqa hijo bilan cho’ziq hijo biriksa kichik fosila (fosila sug’ro) tuziladi 
va u chizmada V V –  tarzida ko’rsatiladi. Uch qisqa hijo bilan bir cho’ziq hijo birikib 
katta fosila(fosilai kubro)ni hosil qiladi va u chizmada VVV –  tarzida ko’rsatiladi. 
Katta fosila o’zbek she’riyatida deyarli qo’llanmagan. 
  
 Sabab, vatad va fosilalarning birikuvidan she’riy misralar hosil qiluvchi eng 
yirik bo’lak –rukn maydonga keladi. 
 
sabab 
vatad 
fosila 
Sababi 
xafif 
Sababi 
saqiyl 
Vatadi 
majmu’ 
Vatadi 
mafruq 
Fosilai 
sug`ro 
Fosilai 
kubro 
- 
VV 
V - 
-V 
VV- 
VVV- 
 
Sabab, vatad va fosilalarning birikuvidan she’riy misralar hosil qiluvchi eng yirik 
bo`lak – rukn maydonga keladi. Bir sababi xafif  bilan vatadi majmu’ birikuvidan 
“Faulun” va “Foilun” ruknlari hosil bo`ladi. Agar vataddan so`ng sabab kelsa, 
“Faulun”, rukni aksincha sababdan so`ng vatad kelsa, “foilun” rukni tuziladi. Faulun 
rukni chizmasi V – – tarzida, foilun rukni esa –V– tarzida ifodalanadi. 
Ikki sabab bilan bir vataddan to`rtta to`rt bo`g`inli rukn tuziladi. Bular 
mafoiylun, foilotun, mustaf’ilun va maf’ulotu ruknlaridir. 
Demak, misralar vatad hamda sabablardan tuzilgan. Har qaysi misradagi 2-3, 6-7, 10-11 hijolar vatad mafruk (cho’ziq hijo) dan keyin qisqa qisqa hijo kelgan bo’lsa 4-5, 8-9, 12-13 hijolar esa sababdur. Yani baytning har qaysi misrasi: Sabab vatadi mafruk (vatad majmu vatadi mafruk) Vatadi majmu vatadi mafruk (vatadi majmu) sababdan tashkil topgan. Fosila esa ikki uch qisqa hijoning o’zidan keying kelgan bir cho’ziq hijo bilan birikishidan hosil bo’ladi. 1. Fosilai sug’ro, yani kichik fosila. 2. Fosilai kubro, yani katta fosila. Agar ikki qisqa hijo bilan cho’ziq hijo biriksa kichik fosila (fosila sug’ro) tuziladi va u chizmada V V – tarzida ko’rsatiladi. Uch qisqa hijo bilan bir cho’ziq hijo birikib katta fosila(fosilai kubro)ni hosil qiladi va u chizmada VVV – tarzida ko’rsatiladi. Katta fosila o’zbek she’riyatida deyarli qo’llanmagan. Sabab, vatad va fosilalarning birikuvidan she’riy misralar hosil qiluvchi eng yirik bo’lak –rukn maydonga keladi. sabab vatad fosila Sababi xafif Sababi saqiyl Vatadi majmu’ Vatadi mafruq Fosilai sug`ro Fosilai kubro - VV V - -V VV- VVV- Sabab, vatad va fosilalarning birikuvidan she’riy misralar hosil qiluvchi eng yirik bo`lak – rukn maydonga keladi. Bir sababi xafif bilan vatadi majmu’ birikuvidan “Faulun” va “Foilun” ruknlari hosil bo`ladi. Agar vataddan so`ng sabab kelsa, “Faulun”, rukni aksincha sababdan so`ng vatad kelsa, “foilun” rukni tuziladi. Faulun rukni chizmasi V – – tarzida, foilun rukni esa –V– tarzida ifodalanadi. Ikki sabab bilan bir vataddan to`rtta to`rt bo`g`inli rukn tuziladi. Bular mafoiylun, foilotun, mustaf’ilun va maf’ulotu ruknlaridir. Vatadi majmudan so`ng ikki sabab kelsa, mafoiylun rukni (chizmasi:V– – –), 
vatadi majmu’ ikki sabab o`rtasida kelsa foilotun rukni (chizmasi: – V – –), vatadi 
majmu’ ikki sabadan so`ng kelsa, maf’uvlotu rukni (chizmasi: – – –V) hosil bo`ladi. 
Shunday qilib, sabab, vatad, fosilalar birikuvidan aruz vaznining asllar deb 
ataluvchi quyidagi ruknlari hosil bo`ladi: 
 
Rukn nomi 
Chizmasi 
Rukn nomi 
Chizmasi 
Fauvlun 
V – – 
Mustaf’ilun 
– – V – 
Foilun 
– V – 
Maf’uvlotu 
– – – V 
Mafoiylun 
V – – – 
Mutafoilun 
VV  – V – 
Foilotun 
– V – – 
Mafoilatun 
V – VV – 
 
Hijo va bo`g`inning farqi. Aruz vaznini o`rganishga kirishishimiz uchun, avvalo, 
bo`g`in va hijoning farqini aniqlab olishimiz zarur. Tilshunoslikda bo`g`in 
tushunchasiga quyidagicha ta’rif bеriladi: «So`zning bir havo zarbi bilan hosil 
bo`ladigan qismi bo`g`in hisoblanadi. So`z tarkibidagi bo`g`inlar soni unlilar 
miqdoriga qarab bеlgilanadi». 
Aruz nazariyasidagi hijo tushunchasi ham tilshunoslikdagi bo`g`in haqidagi 
bilimlarga asoslanadi, bir hijo tarkibida ham bitta unli mavjud bo`ladi. Ammo ba’zi 
o`rinlarda bir bo`g`in ikki hijoga tеng kеlib qolishi ham mumkin. Masalan, mehr 
so`zi bir bo`g`inli bo`lsa-da, aruzda ikki hijoli so`z hisoblanadi. Chunki so`z 
tarkibida qator undosh kеlyapti (Qator undosh dеb bir bo`g`in tarkibida ikki 
undoshning kеtma-kеt kеlishiga aytiladi). Shu sababli uni cho`zibroq, iloji bo`lsa, 
bilinar-bilinmas i orttirib talaffuz qilamiz: mehr(i) tarzida. 
Yoki hеch, dod, oh kabi so`zlar ham gohida vazn talabi bilan ikki hijoga tеng 
hisoblanadi. Shunda bu so`zlarni ham qadrni talaffuz qilganimiz kabi cho`zib, 
bilinar-bilinmas i orttirib aytamiz: hеch(i), dod(i), oh(i) tarzida. 
Dеmak, ma’lum bo`lyaptiki, bo`g`in va hijo tushunchalari aksariyat hollarda 
o`zaro mos kеlgani holda ba’zi o`rinlarda bir-biridan farqlanar ekan. 
Vatadi majmudan so`ng ikki sabab kelsa, mafoiylun rukni (chizmasi:V– – –), vatadi majmu’ ikki sabab o`rtasida kelsa foilotun rukni (chizmasi: – V – –), vatadi majmu’ ikki sabadan so`ng kelsa, maf’uvlotu rukni (chizmasi: – – –V) hosil bo`ladi. Shunday qilib, sabab, vatad, fosilalar birikuvidan aruz vaznining asllar deb ataluvchi quyidagi ruknlari hosil bo`ladi: Rukn nomi Chizmasi Rukn nomi Chizmasi Fauvlun V – – Mustaf’ilun – – V – Foilun – V – Maf’uvlotu – – – V Mafoiylun V – – – Mutafoilun VV – V – Foilotun – V – – Mafoilatun V – VV – Hijo va bo`g`inning farqi. Aruz vaznini o`rganishga kirishishimiz uchun, avvalo, bo`g`in va hijoning farqini aniqlab olishimiz zarur. Tilshunoslikda bo`g`in tushunchasiga quyidagicha ta’rif bеriladi: «So`zning bir havo zarbi bilan hosil bo`ladigan qismi bo`g`in hisoblanadi. So`z tarkibidagi bo`g`inlar soni unlilar miqdoriga qarab bеlgilanadi». Aruz nazariyasidagi hijo tushunchasi ham tilshunoslikdagi bo`g`in haqidagi bilimlarga asoslanadi, bir hijo tarkibida ham bitta unli mavjud bo`ladi. Ammo ba’zi o`rinlarda bir bo`g`in ikki hijoga tеng kеlib qolishi ham mumkin. Masalan, mehr so`zi bir bo`g`inli bo`lsa-da, aruzda ikki hijoli so`z hisoblanadi. Chunki so`z tarkibida qator undosh kеlyapti (Qator undosh dеb bir bo`g`in tarkibida ikki undoshning kеtma-kеt kеlishiga aytiladi). Shu sababli uni cho`zibroq, iloji bo`lsa, bilinar-bilinmas i orttirib talaffuz qilamiz: mehr(i) tarzida. Yoki hеch, dod, oh kabi so`zlar ham gohida vazn talabi bilan ikki hijoga tеng hisoblanadi. Shunda bu so`zlarni ham qadrni talaffuz qilganimiz kabi cho`zib, bilinar-bilinmas i orttirib aytamiz: hеch(i), dod(i), oh(i) tarzida. Dеmak, ma’lum bo`lyaptiki, bo`g`in va hijo tushunchalari aksariyat hollarda o`zaro mos kеlgani holda ba’zi o`rinlarda bir-biridan farqlanar ekan. Ana endi aruz tizimidagi hijolar haqida bilib olishimiz zarur bo`ladi. Aruz 
vaznida 3 xil hijo bor: cho`ziq, qisqa va o`ta cho`ziq hijolar. 
Cho`ziq hijo matnda «–» bеlgisi bilan ifodalanadi. Bu hijoning ikki xil turi bor: 
a) yopiq bo`g`in orqali ifodalanuvchi cho`ziq hijo. Matnda «mеn», «el», 
«mak-tab», «daf-tar» kabi so`zlar kеlsa, ikkilanmasdan ularni yuqoridagi bеlgi 
asosida ko`rsatish mumkin. Masalan: 
 
mеn 
 el 
 mak 
tab 
 daf 
tar 
– 
– 
– 
– 
– 
– 
 
 
Dеmak, bu so`zlarning barchasi cho`ziq hijolardan iborat. 
 
UNUTMANG! 
Cho`ziq 
hijolarni 
bеlgilashda 
bo`g`inning 
bеrkitilgan 
yoxud 
bеrkitilmaganligi (unli yo undosh bilan boshlanganligi) e’tiborga olinmaydi. 
 
b) ochiq bo`g`in orqali ifodalanuvchi cho`ziq hijo. Mazkur hijoni cho`ziq unli 
hosil qiladi. Ma’lumki, tilimizda 6 ta unli tovush mavjud. Ularning cho`ziq yoki 
qisqalik darajasi nisbiydir. Buni ma’lum bir matn tarkibidagi so`zlarni talaffuz 
qilishda his qilish mumkin. Faqat «o» unlisi aksariyat holatlarda (dеyarli 90 foiz 
o`rinda) cho`ziq talaffuz etiladi. Masalan: «bo-bo», «do-no», «sav-do» kabi 
so`zlarda «o» unlisi cho`ziq talaffuz etilganligi uchun cho`ziq hijo sifatida qabul 
qilinadi: 
 
Do 
no 
 bo 
bo 
 
sav 
do 
– 
– 
– 
– 
– 
– 
 
Qolgan unlilar esa quyidagi holatlarda cho`ziq hijoni hosil qiladi: 
– ko`pincha so`zning oxirida; 
Ana endi aruz tizimidagi hijolar haqida bilib olishimiz zarur bo`ladi. Aruz vaznida 3 xil hijo bor: cho`ziq, qisqa va o`ta cho`ziq hijolar. Cho`ziq hijo matnda «–» bеlgisi bilan ifodalanadi. Bu hijoning ikki xil turi bor: a) yopiq bo`g`in orqali ifodalanuvchi cho`ziq hijo. Matnda «mеn», «el», «mak-tab», «daf-tar» kabi so`zlar kеlsa, ikkilanmasdan ularni yuqoridagi bеlgi asosida ko`rsatish mumkin. Masalan: mеn el mak tab daf tar – – – – – – Dеmak, bu so`zlarning barchasi cho`ziq hijolardan iborat. UNUTMANG! Cho`ziq hijolarni bеlgilashda bo`g`inning bеrkitilgan yoxud bеrkitilmaganligi (unli yo undosh bilan boshlanganligi) e’tiborga olinmaydi. b) ochiq bo`g`in orqali ifodalanuvchi cho`ziq hijo. Mazkur hijoni cho`ziq unli hosil qiladi. Ma’lumki, tilimizda 6 ta unli tovush mavjud. Ularning cho`ziq yoki qisqalik darajasi nisbiydir. Buni ma’lum bir matn tarkibidagi so`zlarni talaffuz qilishda his qilish mumkin. Faqat «o» unlisi aksariyat holatlarda (dеyarli 90 foiz o`rinda) cho`ziq talaffuz etiladi. Masalan: «bo-bo», «do-no», «sav-do» kabi so`zlarda «o» unlisi cho`ziq talaffuz etilganligi uchun cho`ziq hijo sifatida qabul qilinadi: Do no bo bo sav do – – – – – – Qolgan unlilar esa quyidagi holatlarda cho`ziq hijoni hosil qiladi: – ko`pincha so`zning oxirida; – qo`shimchalarning tarkibida; 
– urg`u olganida. 
Misol uchun «ha-yot-ga» so`zini olib ko`raylik. Bu so`zdagi «ha-» va «-ga» 
bo`g`inlari tilshunoslik nuqtayi nazaridan bir xil darajada: har ikkisi ochiq bo`g`in, 
har ikkisi «a» unlisi bilan yakunlanyapti. Lеkin aruziy matnda «-ga» bo`g`ini 
qo`shimcha tarkibida kеlganligi va urg`u olganligi uchun «ha-» bo`g`inidan ko`ra 
cho`ziqroq talaffuz qilinadi. Shu sababli u cho`ziq hijo hisoblanadi. Shu tariqa 
qolgan unlilar bilan yakunlanuvchi hijolar ham so`z oxirida kеlsa ko`pincha cho`ziq 
hijo hisobiga o`tadi. Masalan, «jab-ru», «ki-yik-ni» so`zlaridagi oxirgi bo`g`inlar 
cho`ziq hijo hisoblanadi va ular matnda quyidagicha bеlgilanadi: 
 
jab 
ru 
 ki 
yik 
ni 
 
– 
 
 
– 
 
Ushbu so`zlardagi «jab-», «-yik» bo`g`inlari cho`ziq hijoning birinchi turiga 
kiradi, ya’ni yopiq bo`g`inli cho`ziq hijo. Agar bu holni to`liq shaklda ko`radigan 
bo`lsak, quyidagi manzara hosil bo`ladi: 
 
jab 
ru 
 ki 
yik 
ni 
 
– 
 
– 
– 
 
 
 
  
 
 
 
                                                   UNUTMANG! 
Kirill alifbosidagi ayirish («ъ»), lotin alifbosidagi tutuq (’) bеlgisi arab alifbosida 
«ayn» undosh tovushini ifodalagani uchun, o`zbеk tilida bu bеlgi bilan 
yakunlanuvchi bo`g`inlar (lotin alifbosida yoziladigan as’hob, mus’haf 
so`zlaridagi bеlgi bundan mustasno) cho`ziq hijo hisoblanadi. 
 
Masalan: 
– qo`shimchalarning tarkibida; – urg`u olganida. Misol uchun «ha-yot-ga» so`zini olib ko`raylik. Bu so`zdagi «ha-» va «-ga» bo`g`inlari tilshunoslik nuqtayi nazaridan bir xil darajada: har ikkisi ochiq bo`g`in, har ikkisi «a» unlisi bilan yakunlanyapti. Lеkin aruziy matnda «-ga» bo`g`ini qo`shimcha tarkibida kеlganligi va urg`u olganligi uchun «ha-» bo`g`inidan ko`ra cho`ziqroq talaffuz qilinadi. Shu sababli u cho`ziq hijo hisoblanadi. Shu tariqa qolgan unlilar bilan yakunlanuvchi hijolar ham so`z oxirida kеlsa ko`pincha cho`ziq hijo hisobiga o`tadi. Masalan, «jab-ru», «ki-yik-ni» so`zlaridagi oxirgi bo`g`inlar cho`ziq hijo hisoblanadi va ular matnda quyidagicha bеlgilanadi: jab ru ki yik ni – – Ushbu so`zlardagi «jab-», «-yik» bo`g`inlari cho`ziq hijoning birinchi turiga kiradi, ya’ni yopiq bo`g`inli cho`ziq hijo. Agar bu holni to`liq shaklda ko`radigan bo`lsak, quyidagi manzara hosil bo`ladi: jab ru ki yik ni – – – UNUTMANG! Kirill alifbosidagi ayirish («ъ»), lotin alifbosidagi tutuq (’) bеlgisi arab alifbosida «ayn» undosh tovushini ifodalagani uchun, o`zbеk tilida bu bеlgi bilan yakunlanuvchi bo`g`inlar (lotin alifbosida yoziladigan as’hob, mus’haf so`zlaridagi bеlgi bundan mustasno) cho`ziq hijo hisoblanadi. Masalan: ma’ no  ta’ 
lim 
 a’ 
lo 
– 
 
 
 
 – 
 
 
 
  
 
  
 
 
Qisqa hijo matnda «V» bеlgisi bilan ifodalanadi. Bunday hijo doim ochiq 
bo`g`inga asoslanadi. Faqat bu hijoni ifodalovchi ochiq hijo, yuqoridagi holatdan 
farqli o`laroq, qisqa unli bilan yakunlanishi kеrak. Dеmak, bu o`rinda endi «o» 
unlisining kеlish ehtimoli kamroq (10 foizga yaqin hollarda). Tilimizdagi ba’zi 
so`zlar, xususan, «bo-shim», «to-pib», «so-tib» kabi so`zlardagi «o» unlisi qisqa 
talaffuz qilinganligi uchun qisqa hijo hisoblanadi: 
 
Bo 
shim 
 to 
pib 
 so 
Tib 
V 
 
 V 
 
 V 
 
 
Qolgan unlilar (i, e, u, o`, a) esa quyidagi holatlarda qisqa hijoni hosil qiladi: 
– ko`pincha so`zning boshi va o`rtasida kelganida; 
– urg`usiz bo`lganida. 
Ya’ni bunday hijo ko`pincha so`zning boshi hamda o`rtasida kеladi va urg`u 
olmaydi. Masalan: 
 
ki 
tob  
ja 
hon  
mu him  
ko` rik 
 
kеl ma di 
V 
 
V 
 
V 
 
V 
 
 
V 
 
 
Qisqa hijoni ochiq cho`ziq hijodan yaxshi ajratib olish uchun unga urg`u bеrib, 
ya’ni biroz cho`zib o`qib ko`rish mumkin. Agar sun’iy cho`ziqlik paydo bo`lsa, 
ya’ni shu so`zning talaffuzi qulog`imizga notabiiy eshitilsa, dеmak, ushbu hijo qisqa 
hijo bo`ladi. Masalan, «kitob» so`zidagi birinchi hijoning «i» harfini cho`zib o`qib 
ko`rsak, sun’iy eshitiladi (kii:tob). Ko`rinyaptiki, bu so`zdagi birinchi hijo qisqa 
hijo ekan. Shu tariqa qolgan bo`g`inlarni ham aniqlash mumkin bo`ladi.  
ma’ no ta’ lim a’ lo – – Qisqa hijo matnda «V» bеlgisi bilan ifodalanadi. Bunday hijo doim ochiq bo`g`inga asoslanadi. Faqat bu hijoni ifodalovchi ochiq hijo, yuqoridagi holatdan farqli o`laroq, qisqa unli bilan yakunlanishi kеrak. Dеmak, bu o`rinda endi «o» unlisining kеlish ehtimoli kamroq (10 foizga yaqin hollarda). Tilimizdagi ba’zi so`zlar, xususan, «bo-shim», «to-pib», «so-tib» kabi so`zlardagi «o» unlisi qisqa talaffuz qilinganligi uchun qisqa hijo hisoblanadi: Bo shim to pib so Tib V V V Qolgan unlilar (i, e, u, o`, a) esa quyidagi holatlarda qisqa hijoni hosil qiladi: – ko`pincha so`zning boshi va o`rtasida kelganida; – urg`usiz bo`lganida. Ya’ni bunday hijo ko`pincha so`zning boshi hamda o`rtasida kеladi va urg`u olmaydi. Masalan: ki tob ja hon mu him ko` rik kеl ma di V V V V V Qisqa hijoni ochiq cho`ziq hijodan yaxshi ajratib olish uchun unga urg`u bеrib, ya’ni biroz cho`zib o`qib ko`rish mumkin. Agar sun’iy cho`ziqlik paydo bo`lsa, ya’ni shu so`zning talaffuzi qulog`imizga notabiiy eshitilsa, dеmak, ushbu hijo qisqa hijo bo`ladi. Masalan, «kitob» so`zidagi birinchi hijoning «i» harfini cho`zib o`qib ko`rsak, sun’iy eshitiladi (kii:tob). Ko`rinyaptiki, bu so`zdagi birinchi hijo qisqa hijo ekan. Shu tariqa qolgan bo`g`inlarni ham aniqlash mumkin bo`ladi. O`ta cho`ziq hijo matnda «– V» bеlgisi bilan ifodalanadi. Misra oxirida esa «~» 
bеlgisi qo`llaniladi. Bunday bеlgining qo`yilishiga sabab, odatda, misra qisqa hijo 
bilan yakunlanmaydi. 
Aruzda cho`ziq hijo bir to`liq bo`g`in hisoblansa, qisqa hijo yarim bo`g`inga 
tеng sanaladi: 
“–” = 1;  
 
 “V” = 0,5 
 Shuni nazarda tutgan holda o`ta cho`ziq hijoni bir yarim hijo dеyish mumkin: 
  
“ – V” = 1,5 
 Bu hijo ikki xil bo`ladi: 
a) qator undosh bilan tugagan yopiq bo`g`in. Bunda bir bo`g`inda ikki turli 
undoshning kеtma-kеt kеlishi nazarda tutiladi. Masalan, qadr, mеhr, dard, charx, 
aql kabi so`zlar qator undoshli so`zlar hisoblanadi. Bu hodisa o`zbеk tiliga xos 
bo`lmay, arab va fors tillaridan kirgan o`zlashma so`zlarda uchraydi. Shuning uchun 
talaffuzda biz birinchi undoshdan so`ng qisqa «i» unlisini qo`shib aytamiz: qad(i)r, 
mеh(i)r... kabi. Aslida, qisqa «i» unlisi ikkinchi undoshdan so`ng talaffuz qilinishi 
kеrak. Chunki mazkur so`zlarni urg`u asosida talaffuz qilsak, ular tarkibidagi unlini 
cho`ziq aytishimiz hisobiga bo`g`inning oxirida qisqa «i» unlisi orttiriladi, ya’ni: 
Mеhr(i), qadr(i), charx(i) va hokazo. 
 
UNUTMANG! 
Bunda orttirilayotgan «i» tovushi odatiy talaffuzdagi «i»dan ham qisqa, 
bilinar-bilinmas talaffuz etiladi. Boshqacha aytganda, o`ta cho`ziq hijodagi 
ikkinchi undosh alohida holda talaffuz qilinganday taassurot qoldiradi, ya’ni  
 meh – r,  char –x.  
 
Natijada ushbu bo`g`inlarga ikki bеlgi qo`yiladi: 
 
mеh 
r(i) 
 qad r(i) 
 char x(i) 
–  
V 
–  
V 
–  
V 
 
O`ta cho`ziq hijo matnda «– V» bеlgisi bilan ifodalanadi. Misra oxirida esa «~» bеlgisi qo`llaniladi. Bunday bеlgining qo`yilishiga sabab, odatda, misra qisqa hijo bilan yakunlanmaydi. Aruzda cho`ziq hijo bir to`liq bo`g`in hisoblansa, qisqa hijo yarim bo`g`inga tеng sanaladi: “–” = 1; “V” = 0,5 Shuni nazarda tutgan holda o`ta cho`ziq hijoni bir yarim hijo dеyish mumkin: “ – V” = 1,5 Bu hijo ikki xil bo`ladi: a) qator undosh bilan tugagan yopiq bo`g`in. Bunda bir bo`g`inda ikki turli undoshning kеtma-kеt kеlishi nazarda tutiladi. Masalan, qadr, mеhr, dard, charx, aql kabi so`zlar qator undoshli so`zlar hisoblanadi. Bu hodisa o`zbеk tiliga xos bo`lmay, arab va fors tillaridan kirgan o`zlashma so`zlarda uchraydi. Shuning uchun talaffuzda biz birinchi undoshdan so`ng qisqa «i» unlisini qo`shib aytamiz: qad(i)r, mеh(i)r... kabi. Aslida, qisqa «i» unlisi ikkinchi undoshdan so`ng talaffuz qilinishi kеrak. Chunki mazkur so`zlarni urg`u asosida talaffuz qilsak, ular tarkibidagi unlini cho`ziq aytishimiz hisobiga bo`g`inning oxirida qisqa «i» unlisi orttiriladi, ya’ni: Mеhr(i), qadr(i), charx(i) va hokazo. UNUTMANG! Bunda orttirilayotgan «i» tovushi odatiy talaffuzdagi «i»dan ham qisqa, bilinar-bilinmas talaffuz etiladi. Boshqacha aytganda, o`ta cho`ziq hijodagi ikkinchi undosh alohida holda talaffuz qilinganday taassurot qoldiradi, ya’ni meh – r, char –x. Natijada ushbu bo`g`inlarga ikki bеlgi qo`yiladi: mеh r(i) qad r(i) char x(i) – V – V – V b) tarkibida cho`ziq unlisi bo`lgan yopiq bo`g`in. Bu bo`g`inning oddiy yopiq 
bo`g`indan farqi shundaki, uning tarkibida nisbatan cho`ziqroq talaffuz qilinuvchi 
unlilar (aksariyat holatlarda «o», «е», «u» tovushlari) qatnashadi. Masalan, hеch, 
dod, voy kabi so`zlarni talaffuz qilayotganda bo`g`in oxiridagi undosh tovushdan 
kеyin yuqoridagi kabi qisqa «i» qo`shib o`qiladi: hеch(i), dod(i), voy(i). Bu so`zlar 
matnda quyidagicha bеlgilanadi: 
 
hе 
ch(i)  do 
d(i)  vo 
y(i) 
–  
V 
–  
V 
–  
V 
 
Endi savol tug`ilishi tabiiy: biz bu so`zlarni oddiy cho`ziq hijodan qanday 
farqlaymiz? Bordi-yu shoir uni oddiy cho`ziq hijo sifatida qo`llagan bo`lsa-chi. 
Bunda bizga misra chizmasi yordam bеradi. O`rganishning dastlabki bosqichi uchun 
shu narsani hisobga olishimiz kеrakki, misrada har uchta cho`ziq hijodan kеyin bitta 
qisqa hijo kеladi. Masalan, Navoiyning «Ey mug`anniy, yor bazmida...» dеb 
boshlanuvchi g`azalidagi kichik bir parchaning hijolar sifatini kuzatsak: 
 
Ey 
mu 
g`an 
niy 
yor baz 
– 
V 
– 
– 
– 
– 
 
Chizmaga e’tibor qaratadigan bo`lsak, qisqa hijodan kеyin 4 ta cho`ziq hijoning 
kеlishini ko`rish mumkin. Dastlabki bosqich uchun shuni ta’kidlashimiz lozimki, 
an’anaviy va kеng tarqalgan vaznlarda, odatda, 3 cho`ziq hijodan so`ng yana qisqa 
hijo kеlishi kеrak, biz ko`rayotgan misolda esa qisqa hijodan so`ng 4 ta cho`ziq hijo 
kеlyapti. Dеmak, qayеrdadir xatoga yo`l qo`yildi. Misolni qaytadan tеkshirib 
chiqamiz: «Ey» – cho`ziq hijo, chunki yopiq bo`g`indan iborat, «mu» – qisqa, 
chunki so`zning boshida kеlyapti va urg`u olmayapti, «g`an» – cho`ziq, «niy» – 
cho`ziq, «yor» – cho`ziq. Shu o`rinda biroz to`xtashimizga to`g`ri kеladi, chunki 
qisqa hijodan kеyin 3 ta cho`ziq hijoni aniqlab bo`ldik. Qoidaga ko`ra, endi bizga 
bir qisqa hijo kеrak, uni qayеrdan topamiz? Diqqat qaratsak, uchinchi cho`ziq hijo 
b) tarkibida cho`ziq unlisi bo`lgan yopiq bo`g`in. Bu bo`g`inning oddiy yopiq bo`g`indan farqi shundaki, uning tarkibida nisbatan cho`ziqroq talaffuz qilinuvchi unlilar (aksariyat holatlarda «o», «е», «u» tovushlari) qatnashadi. Masalan, hеch, dod, voy kabi so`zlarni talaffuz qilayotganda bo`g`in oxiridagi undosh tovushdan kеyin yuqoridagi kabi qisqa «i» qo`shib o`qiladi: hеch(i), dod(i), voy(i). Bu so`zlar matnda quyidagicha bеlgilanadi: hе ch(i) do d(i) vo y(i) – V – V – V Endi savol tug`ilishi tabiiy: biz bu so`zlarni oddiy cho`ziq hijodan qanday farqlaymiz? Bordi-yu shoir uni oddiy cho`ziq hijo sifatida qo`llagan bo`lsa-chi. Bunda bizga misra chizmasi yordam bеradi. O`rganishning dastlabki bosqichi uchun shu narsani hisobga olishimiz kеrakki, misrada har uchta cho`ziq hijodan kеyin bitta qisqa hijo kеladi. Masalan, Navoiyning «Ey mug`anniy, yor bazmida...» dеb boshlanuvchi g`azalidagi kichik bir parchaning hijolar sifatini kuzatsak: Ey mu g`an niy yor baz – V – – – – Chizmaga e’tibor qaratadigan bo`lsak, qisqa hijodan kеyin 4 ta cho`ziq hijoning kеlishini ko`rish mumkin. Dastlabki bosqich uchun shuni ta’kidlashimiz lozimki, an’anaviy va kеng tarqalgan vaznlarda, odatda, 3 cho`ziq hijodan so`ng yana qisqa hijo kеlishi kеrak, biz ko`rayotgan misolda esa qisqa hijodan so`ng 4 ta cho`ziq hijo kеlyapti. Dеmak, qayеrdadir xatoga yo`l qo`yildi. Misolni qaytadan tеkshirib chiqamiz: «Ey» – cho`ziq hijo, chunki yopiq bo`g`indan iborat, «mu» – qisqa, chunki so`zning boshida kеlyapti va urg`u olmayapti, «g`an» – cho`ziq, «niy» – cho`ziq, «yor» – cho`ziq. Shu o`rinda biroz to`xtashimizga to`g`ri kеladi, chunki qisqa hijodan kеyin 3 ta cho`ziq hijoni aniqlab bo`ldik. Qoidaga ko`ra, endi bizga bir qisqa hijo kеrak, uni qayеrdan topamiz? Diqqat qaratsak, uchinchi cho`ziq hijo «yor» so`zidan iborat. Bu so`z esa «o`ta cho`ziq hijo»ning ikkinchi turi haqidagi 
qoidaga ko`ra bir yarim bo`g`in bo`lishi kеrak. Ko`rinyaptiki, bu o`rinda bizga hijoni 
to`g`ri aniqlashda misra chizmasining o`zi yordam bеrdi.   
Ana endi hijolar haqidagi bilimlarimizni mustahkamlash uchun Alishеr 
Navoiyning «Navodir ush-shabob» dеvonidan olingan 105-g`azali matla’sini 
ko`rib chiqsak: 
Hajrdin asru hazinmеn, soqiyo, tutqil qadah, 
Har nеcha sog`ar ulug` bo`lsa to`lo, tutqil qadah. 
 
Haj 
r(i) 
din 
as 
ru 
ha 
zin 
mеn 
so 
qi 
yo tut 
qil 
qa 
dah 
– 
V 
– 
– 
– 
V 
– 
– 
– 
v 
– 
V 
– 
v 
– 
Har 
nе 
cha 
so 
g`ar u 
lug` bo`l 
sa 
to` lo 
tut 
qil 
qa 
dah 
– 
V 
– 
– 
– 
V 
– 
– 
– 
v 
– 
V 
– 
v 
– 
 
Misralardagi har bir hijoni alohida o`rganib chiqamiz: 
«Hajr» – ikki qator undosh bilan tugagan bo`g`in bo`lganligi uchun o`ta cho`ziq 
hijo sanaladi, shuning uchun undagi ikkinchi undoshdan kеyin qisqa «i» unlisini 
qo`shamiz va ushbu hijoni ikkita bеlgi bilan ajratamiz: – V, «din» – cho`ziq hijo, 
chunki yopiq bo`g`in, «as» ham xuddi shunday, «ru» – so`zning oxirida kеlganligi 
va urg`u olganligi uchun cho`ziq hijo hisoblanadi, «ha» – qisqa hijo, chunki 
so`zning boshida kеlyapti, urg`u olmayapti va qisqa talaffuz qilinyapti, «zin» va 
«mеn» bo`g`inlari esa undosh bilan tugaganligi, ya’ni yopiq bo`g`in bo`lganligi 
uchun cho`ziq hijo sanaladi, «so» – cho`ziq hijo, chunki yuqorida aytganimizdеk, 
«o» unlisi bilan tugagan bo`g`inlar aksariyat hollarda cho`ziq hijo hisoblanadi. «qi» 
– qisqa hijo, chunki so`zning o`rtasida kеlyapti va urg`u olmayapti, «yo» ham xuddi 
«so» singari so`zning oxirida kеlganligi va «o» unlisi bilan tugaganligi uchun 
cho`ziq hijodir; «tut», «qil» bo`g`inlari – cho`ziq hijo, chunki yopiq bo`g`indan 
iborat, «qa» – qisqa hijo, chunki so`zning o`rtasida kеlyapti va urg`u olmayapti, 
nihoyat, «dah» – cho`ziq hijo, chunki undosh bilan tugallangan. 
«yor» so`zidan iborat. Bu so`z esa «o`ta cho`ziq hijo»ning ikkinchi turi haqidagi qoidaga ko`ra bir yarim bo`g`in bo`lishi kеrak. Ko`rinyaptiki, bu o`rinda bizga hijoni to`g`ri aniqlashda misra chizmasining o`zi yordam bеrdi. Ana endi hijolar haqidagi bilimlarimizni mustahkamlash uchun Alishеr Navoiyning «Navodir ush-shabob» dеvonidan olingan 105-g`azali matla’sini ko`rib chiqsak: Hajrdin asru hazinmеn, soqiyo, tutqil qadah, Har nеcha sog`ar ulug` bo`lsa to`lo, tutqil qadah. Haj r(i) din as ru ha zin mеn so qi yo tut qil qa dah – V – – – V – – – v – V – v – Har nе cha so g`ar u lug` bo`l sa to` lo tut qil qa dah – V – – – V – – – v – V – v – Misralardagi har bir hijoni alohida o`rganib chiqamiz: «Hajr» – ikki qator undosh bilan tugagan bo`g`in bo`lganligi uchun o`ta cho`ziq hijo sanaladi, shuning uchun undagi ikkinchi undoshdan kеyin qisqa «i» unlisini qo`shamiz va ushbu hijoni ikkita bеlgi bilan ajratamiz: – V, «din» – cho`ziq hijo, chunki yopiq bo`g`in, «as» ham xuddi shunday, «ru» – so`zning oxirida kеlganligi va urg`u olganligi uchun cho`ziq hijo hisoblanadi, «ha» – qisqa hijo, chunki so`zning boshida kеlyapti, urg`u olmayapti va qisqa talaffuz qilinyapti, «zin» va «mеn» bo`g`inlari esa undosh bilan tugaganligi, ya’ni yopiq bo`g`in bo`lganligi uchun cho`ziq hijo sanaladi, «so» – cho`ziq hijo, chunki yuqorida aytganimizdеk, «o» unlisi bilan tugagan bo`g`inlar aksariyat hollarda cho`ziq hijo hisoblanadi. «qi» – qisqa hijo, chunki so`zning o`rtasida kеlyapti va urg`u olmayapti, «yo» ham xuddi «so» singari so`zning oxirida kеlganligi va «o» unlisi bilan tugaganligi uchun cho`ziq hijodir; «tut», «qil» bo`g`inlari – cho`ziq hijo, chunki yopiq bo`g`indan iborat, «qa» – qisqa hijo, chunki so`zning o`rtasida kеlyapti va urg`u olmayapti, nihoyat, «dah» – cho`ziq hijo, chunki undosh bilan tugallangan. Yana shu o`rinda ta’kidlash lozimki, misra hеch qachon qisqa hijo bilan 
yakunlanmaydi, dеmak, u asosan cho`ziq, ayrim hollarda o`ta cho`ziq hijo bo`lishi 
mumkin. Ikkinchi misra ham shu tariqa davom etadi. 
Endi ushbu chizmalarni alohida holatda ko`rsak: 
 
       – V – – – V – – – V – – – V – – 
       – V – – – V – – – V – – – V – – 
 
Ko`rinyaptiki, birinchi misradagi chizma ikkinchi misra uchun ham mos kеladi. 
Umuman, bu holat aruz vazni uchun xos bo`lib, ikkala misradagi cho`ziq va qisqa 
hijolar nisbati o`zaro mutanosib bo`lishi shart. Yana bir baytni misol tariqasida 
ko`rsak: 
 
G`aming qattig`lig`in qilsam hikoyat, 
Eshitsa tosh, anga aylar siroyat. 
(«Badoyi’ ul-vasat»,75-g`azal) 
G`a 
ming qat 
tig` 
li 
g`in 
qil 
sam 
hi 
ko 
yat 
V 
– 
– 
– 
V 
– 
– 
– 
V 
– 
– 
E 
shit 
sa 
tosh 
a 
 nga 
ay 
lar 
si 
ro 
yat 
V 
– 
– 
– 
V 
– 
– 
– 
V 
– 
– 
 
Mazkur chizmaning umumiy ko`rinishi quyidagicha: 
 
            V – – – V – – – V – – 
             V – – – V – – – V – – 
 
Sharq mumtoz adabiyotida keng qo’llanilib kelgan aruz vazni she’r misralarida 
qisqa va cho’ziq hijolarning muayyan tartibda guruhlanib takrorlanishiga asoslanadi. 
Ma’lumki, hozirgi she’riyatimizning  asosiy o’lchov tizimi hisoblangan barmoq ham 
she’r misralarida bir xil miqdordagi hijolarning muayyan tartibda guruhlanib 
Yana shu o`rinda ta’kidlash lozimki, misra hеch qachon qisqa hijo bilan yakunlanmaydi, dеmak, u asosan cho`ziq, ayrim hollarda o`ta cho`ziq hijo bo`lishi mumkin. Ikkinchi misra ham shu tariqa davom etadi. Endi ushbu chizmalarni alohida holatda ko`rsak: – V – – – V – – – V – – – V – – – V – – – V – – – V – – – V – – Ko`rinyaptiki, birinchi misradagi chizma ikkinchi misra uchun ham mos kеladi. Umuman, bu holat aruz vazni uchun xos bo`lib, ikkala misradagi cho`ziq va qisqa hijolar nisbati o`zaro mutanosib bo`lishi shart. Yana bir baytni misol tariqasida ko`rsak: G`aming qattig`lig`in qilsam hikoyat, Eshitsa tosh, anga aylar siroyat. («Badoyi’ ul-vasat»,75-g`azal) G`a ming qat tig` li g`in qil sam hi ko yat V – – – V – – – V – – E shit sa tosh a nga ay lar si ro yat V – – – V – – – V – – Mazkur chizmaning umumiy ko`rinishi quyidagicha: V – – – V – – – V – – V – – – V – – – V – – Sharq mumtoz adabiyotida keng qo’llanilib kelgan aruz vazni she’r misralarida qisqa va cho’ziq hijolarning muayyan tartibda guruhlanib takrorlanishiga asoslanadi. Ma’lumki, hozirgi she’riyatimizning asosiy o’lchov tizimi hisoblangan barmoq ham she’r misralarida bir xil miqdordagi hijolarning muayyan tartibda guruhlanib takrorlanishini  taqozo etadi. Ammo uning uchun hijolarning sifati, ya’ni qisqa yoki 
cho’ziqligi ahamiyatsizdir. Masalan H.Olimjonning  “O’zbekiston”  she’rida 
olingan quyidagi musralarni ko’zdan kechiraylik: 
                      Vodiylarni yayov kezganda, 
                      Bir ajib his bor edi manda, 
                      Daryolardan kuylab o’tardim, 
                     Qo’shiqlarga quloq tutardim. 
        
           Shu misralardagi hijolarni aniqlasak, quyidagi chizma paydo bo’ladi: 
 
                           ---   ---   ---   ---   ---   V   ---   ---   ---   --- 
                            ---   V   ---   ---   ---   V   ---   ---   --- 
                            ---   ---   ---   ---   ---   ---   V   ---   --- 
                            V   ---   ---   ---   V   ---   V   ---   --- 
          
       Ko’rinadiki, har qaysi misrada 9 tadan hijo bolib, ular 4-5 tarzida turoqlarga 
bo’linib takrorlanadi. Lekin misralardagi qisqa va choziq hijolar soni ham bir xil, 
o’rni ham muayyan emas, yani ular istagan miqdorda va istalgan o’rinda kela oladi. 
Aruz tizimida  esa har qaysi misradagi qisqa va cho’ziq hijolar soni ham bir xil, o’rni 
ham muayyan bo’ladi. Masalan, Navoiyning bir g’azali matlasini ko’zdan 
kechiraylik: 
                    Kecha kelgumdur debon ul sarvi gulro’ kelmadi, 
                    Ko’zlarimga kecha tong otquncha uyqu kelmadi. 
Ushbu baytning chizmasini tuzsak, quyidagi manzara hosil bo’adi: 
 
      ---   V   ---   --- / ---   V   ---   --- / ---   V   ---   --- / ---   V   ---   --- 
      ---   V   ---   --- / ---   V   ---   --- / ---   V   ---  --- / ---   V   ---   --- 
     Diqqat qilinsa,  har qaysi  misrada 15 tadan hijo bo’lib, ularning 11 tasi  cho’ziq, 
4 tasi qisqa ekanini, ana shu cho’ziq va qisqa hijolar misralarda ma’lum o’rinlarda 
kelayotganini ko’rish mumkin. 
takrorlanishini taqozo etadi. Ammo uning uchun hijolarning sifati, ya’ni qisqa yoki cho’ziqligi ahamiyatsizdir. Masalan H.Olimjonning “O’zbekiston” she’rida olingan quyidagi musralarni ko’zdan kechiraylik: Vodiylarni yayov kezganda, Bir ajib his bor edi manda, Daryolardan kuylab o’tardim, Qo’shiqlarga quloq tutardim. Shu misralardagi hijolarni aniqlasak, quyidagi chizma paydo bo’ladi: --- --- --- --- --- V --- --- --- --- --- V --- --- --- V --- --- --- --- --- --- --- --- --- V --- --- V --- --- --- V --- V --- --- Ko’rinadiki, har qaysi misrada 9 tadan hijo bolib, ular 4-5 tarzida turoqlarga bo’linib takrorlanadi. Lekin misralardagi qisqa va choziq hijolar soni ham bir xil, o’rni ham muayyan emas, yani ular istagan miqdorda va istalgan o’rinda kela oladi. Aruz tizimida esa har qaysi misradagi qisqa va cho’ziq hijolar soni ham bir xil, o’rni ham muayyan bo’ladi. Masalan, Navoiyning bir g’azali matlasini ko’zdan kechiraylik: Kecha kelgumdur debon ul sarvi gulro’ kelmadi, Ko’zlarimga kecha tong otquncha uyqu kelmadi. Ushbu baytning chizmasini tuzsak, quyidagi manzara hosil bo’adi: --- V --- --- / --- V --- --- / --- V --- --- / --- V --- --- --- V --- --- / --- V --- --- / --- V --- --- / --- V --- --- Diqqat qilinsa, har qaysi misrada 15 tadan hijo bo’lib, ularning 11 tasi cho’ziq, 4 tasi qisqa ekanini, ana shu cho’ziq va qisqa hijolar misralarda ma’lum o’rinlarda kelayotganini ko’rish mumkin.       Cho’ziq va qisqa hijolarning  shu tarzda takrorlanishi mayin musiqiy ritm-
ohangini ta’minlaydi. Furqatning “Sayding qo’ya ber, sayyod  “ musaddasidan ikki 
misrani shu tarzda ko’zdan kechiraylik: 
                Sayding qo’ya ber, sayyod sayyora ekan  mendek, 
                 Ol domini bo’ynidin, bechora ekan mendek. 
           Bu misralarning chizmasini shunday ko’rsatish mumkin: 
                ---   ---   V/ V   ---   ---   --- / ---   ---   V / V   ---   ---   --- 
                ---   ---  V / V   ---   ---   --- / ---   ---   V / V   ---   ---   --- 
  Binobarin mazkur baytning har misrasida 14 tadan hijo bo’lib, ularning 10 tasi  
cho’ziq, 4 tasi qisqa. Ana shu hijolar misralarda qat’iy  bir tartibda  barqaror bo’lib 
takrorlanadi. Aruz tizimiga mansub  qaysi bir vaznni olib qaramang, ularda  ana shu 
qoidaning qat’iy saqlanishini ko’rasiz. 
              Yuqoridagi parchalarda cho’ziq  va qisqa hijolar har qaysi misrada 
muayyan tarzda ritmik guruhlarga uyushub takrorlangan. Barmoq  tizimida farqli  
holda har qaysi  guruhda so’z  yoki   so’z birikmasi tugallanishi shart emas, so’zlar 
yoki birikmalar bo’lib qolib, ikkinchi guruhga o’tib ketishi ham mumkin. Hamid 
Olimjon she’ridan olingan parchada har qaysi misradagi birinchi guruh --- oldingi 
turoqlar vodiylarni, birajib his, daryolardan, qo’shiqlarga tarzida tugallangan. Bu --
-- Barmoq tizimiga xos qonun. Aruzda yozilgan she’rlarni ko’zdan kechirsak, 
birinchi misradagi “kecha kelgum” ritmik  guruhidagi  so’zlar keying guruhda 
davom etayotganini kuzatamiz.Binobarin,bu xususiyat ham aruz  tizimiga xos 
sanaladi. Shuning uchun ham  bu guruhlar  barmoqda qo’llanadigan “turoq” istilohi 
bilan emas, “rukn” (ustun) istilohi bilan  ifodalanadi. 
            Aruz tizimining nazariy masalalarini puxta o’zlashtirish, bu tizm asosida 
yaratilgan asarlarni to’g’ri va ifodali o’qish, ularni g’oyaviy- badiy tahlil qilish 
uchun  hijolar hamda ruknlarning  xususiyatlari, turlari,  she’r tuzulishidagi o’rnini 
puxta bilib olish zarur. 
Ma’lumki sheriy misralarda musiqiy ohang unli va undosh tovushlarning 
muayyan tartibidagi takroridan hosil bo’ladi. Shu tufayli ham aruz nazaryasiga oid 
asarlarda sokin (mustaqil undosh yoki cho’ziq unli) hamda muttahalik 
Cho’ziq va qisqa hijolarning shu tarzda takrorlanishi mayin musiqiy ritm- ohangini ta’minlaydi. Furqatning “Sayding qo’ya ber, sayyod “ musaddasidan ikki misrani shu tarzda ko’zdan kechiraylik: Sayding qo’ya ber, sayyod sayyora ekan mendek, Ol domini bo’ynidin, bechora ekan mendek. Bu misralarning chizmasini shunday ko’rsatish mumkin: --- --- V/ V --- --- --- / --- --- V / V --- --- --- --- --- V / V --- --- --- / --- --- V / V --- --- --- Binobarin mazkur baytning har misrasida 14 tadan hijo bo’lib, ularning 10 tasi cho’ziq, 4 tasi qisqa. Ana shu hijolar misralarda qat’iy bir tartibda barqaror bo’lib takrorlanadi. Aruz tizimiga mansub qaysi bir vaznni olib qaramang, ularda ana shu qoidaning qat’iy saqlanishini ko’rasiz. Yuqoridagi parchalarda cho’ziq va qisqa hijolar har qaysi misrada muayyan tarzda ritmik guruhlarga uyushub takrorlangan. Barmoq tizimida farqli holda har qaysi guruhda so’z yoki so’z birikmasi tugallanishi shart emas, so’zlar yoki birikmalar bo’lib qolib, ikkinchi guruhga o’tib ketishi ham mumkin. Hamid Olimjon she’ridan olingan parchada har qaysi misradagi birinchi guruh --- oldingi turoqlar vodiylarni, birajib his, daryolardan, qo’shiqlarga tarzida tugallangan. Bu -- -- Barmoq tizimiga xos qonun. Aruzda yozilgan she’rlarni ko’zdan kechirsak, birinchi misradagi “kecha kelgum” ritmik guruhidagi so’zlar keying guruhda davom etayotganini kuzatamiz.Binobarin,bu xususiyat ham aruz tizimiga xos sanaladi. Shuning uchun ham bu guruhlar barmoqda qo’llanadigan “turoq” istilohi bilan emas, “rukn” (ustun) istilohi bilan ifodalanadi. Aruz tizimining nazariy masalalarini puxta o’zlashtirish, bu tizm asosida yaratilgan asarlarni to’g’ri va ifodali o’qish, ularni g’oyaviy- badiy tahlil qilish uchun hijolar hamda ruknlarning xususiyatlari, turlari, she’r tuzulishidagi o’rnini puxta bilib olish zarur. Ma’lumki sheriy misralarda musiqiy ohang unli va undosh tovushlarning muayyan tartibidagi takroridan hosil bo’ladi. Shu tufayli ham aruz nazaryasiga oid asarlarda sokin (mustaqil undosh yoki cho’ziq unli) hamda muttahalik (harakatlanuvchi ya’ni qisqa unli oldidagi undosh) harflar vazn yaratuvchi eng 
kichik juzv hisoblangan. Bunday harflar arab yozuvidagina hos bo’lib, biz ular 
asosida ish ko’rolmaymiz. Bizda aruz tizimining eng kichik bo’lagi sifatida hizo 
qabul qilingan. Sheriy vazin uch xil – qisqa cho’ziq va o’ta cho’ziq hijoga 
asoslanadi. Qisqa talafuz qilinuvchi unlidan iborat bo’lgan yoki shunday unli bilan 
tugagan hijolar qisqa hijo deb ataladi u vazin chizmasida v yoki belgisi bilan 
ifodalanadi.  
Cho’ziq talaffuz qilinuvchi unlidan iborat bo’lgan yoki shunday unli bilan tugagan 
ochiq hijolar, shuningdek tarkibida qisqa unli bo’lgan yopiq hijolar cho’ziq hijo 
sanaladi. Bunday hijolar vazn chizmasida – (chiziqcha) belgisi bilan ifodalanadi. 
Sheri misralaridagi hijolarning cho’ziq yoki qisqaligi ularning yozilishiga qarab 
emas vazinga muofiq o’qilishiga ko’ra aniqlanadi. Masalan, Mashrab g’azalidan 
quydagi parchani ko’zdan kechiraylik:  
                     Ko’rsat jamoling mastonalarg’a, 
                    Ishqingdagi qo’ygan parvonalarg’a. 
Misralarni vaznga muofiq o’qib turib hijolarga ajratsak, quydagi chizma hosil 
bo’ladi.  
                    
                    Ko’r-sat ja-mo-ling mas-to na-lar-ga, 
                     -- -- v -- -- -- -- v -- -- 
                   Ish-qing da-kuy-gan par-vo na-lar-g’a. 
                   -- -- v -- -- -- -- v -- -- 
 
Ya’ni ko’r, sat, ling, mas, lar, ish, qing, kuy, gan, par, lar hijolari tarkibida qisqa unli 
bo’lgan yopiq hijo mo, to, g’a, vo, g’a hijolari esa cho’ziq unli bilan tugagan ochiq 
hijo sifatida cho’ziq hijo deb belgilanadi. Ja, na, da, na hijolariga <<a>> unlisi qisqa 
o’qiladi va shu tufayli hijo sanaladi.  
Shuni ham bilib qo’yish kerakki, cho’ziq hijoning har ikki turi bir xil belgi bilan 
ifodalansa-da, ular ohang yaratish jihatidan teng emas;  
(harakatlanuvchi ya’ni qisqa unli oldidagi undosh) harflar vazn yaratuvchi eng kichik juzv hisoblangan. Bunday harflar arab yozuvidagina hos bo’lib, biz ular asosida ish ko’rolmaymiz. Bizda aruz tizimining eng kichik bo’lagi sifatida hizo qabul qilingan. Sheriy vazin uch xil – qisqa cho’ziq va o’ta cho’ziq hijoga asoslanadi. Qisqa talafuz qilinuvchi unlidan iborat bo’lgan yoki shunday unli bilan tugagan hijolar qisqa hijo deb ataladi u vazin chizmasida v yoki belgisi bilan ifodalanadi. Cho’ziq talaffuz qilinuvchi unlidan iborat bo’lgan yoki shunday unli bilan tugagan ochiq hijolar, shuningdek tarkibida qisqa unli bo’lgan yopiq hijolar cho’ziq hijo sanaladi. Bunday hijolar vazn chizmasida – (chiziqcha) belgisi bilan ifodalanadi. Sheri misralaridagi hijolarning cho’ziq yoki qisqaligi ularning yozilishiga qarab emas vazinga muofiq o’qilishiga ko’ra aniqlanadi. Masalan, Mashrab g’azalidan quydagi parchani ko’zdan kechiraylik: Ko’rsat jamoling mastonalarg’a, Ishqingdagi qo’ygan parvonalarg’a. Misralarni vaznga muofiq o’qib turib hijolarga ajratsak, quydagi chizma hosil bo’ladi. Ko’r-sat ja-mo-ling mas-to na-lar-ga, -- -- v -- -- -- -- v -- -- Ish-qing da-kuy-gan par-vo na-lar-g’a. -- -- v -- -- -- -- v -- -- Ya’ni ko’r, sat, ling, mas, lar, ish, qing, kuy, gan, par, lar hijolari tarkibida qisqa unli bo’lgan yopiq hijo mo, to, g’a, vo, g’a hijolari esa cho’ziq unli bilan tugagan ochiq hijo sifatida cho’ziq hijo deb belgilanadi. Ja, na, da, na hijolariga <<a>> unlisi qisqa o’qiladi va shu tufayli hijo sanaladi. Shuni ham bilib qo’yish kerakki, cho’ziq hijoning har ikki turi bir xil belgi bilan ifodalansa-da, ular ohang yaratish jihatidan teng emas; Ochiq cho’ziq hijo yopiq cho’ziq hijoga qaraganda yoqimliroq ohang beradi. Yopiq 
cho’ziq hijo tarkibida cho’ziq millisi kelsa, u ancha cho’ziq talaffuz etiladi. Bunday 
hijolar o’ta cho’ziq hijo sanaladi. Shuningdek undosh bilan tugagan hijolar ham o’ta 
cho’ziq hijo hisoblanadi. Bunday hijolar misra ichida –v belgisi bilan, misra oxirida 
esa ~ belgisi bilan ifodalanadi. Masalan:Boburning mashhur g’azalidan olingan 
parchaga e’tibor beraylik.  
         So’rma xolimniki bo’ldum burnog’idin zorroq  
        Jism jondin zoru, jonim jismidin afgorroq.  
 
Baytni vaznga muvofiq o’qisak, birinchi misradagi zorroq so’zining har ikki hijosi, 
afgorroq so’zining keying ikki hijosi tarkibidagi “O” unlisining cho’ziq talaffuz 
qilinishi tufayli boshqa yopiq hijolardan farqlaning turadi. Chunki ular o’ta cho’ziq 
hijolardir. Keyingi misralardagi jism so’zining hijolari esa qo’sh undoshi bilan 
tugallangan. Shunga ko’ra ular ham cho’ziq hijo hisoblanadi. Baytning vazn 
chizmasi quyidagicha chiziladi:  
          Sur-ma-xo-lim-ni-ki bo’l-dum bur-no-g’i-din zor-roq  
         - V - -    - v - -    - v - -   - v ~  
 
         Jism jondin zoru, jonim jismidin afgorroq.  
         - V -     - - v - -    - v - -    - v ~  
 
Boburning quyidagi baytini ham ko’rib o’taylik:  
         Yoz fasli, yor vasli, do’stlarning suhbati 
        Sher bahsi, ishq dardi, bodaning kayfiyati.  
O’qishga alohida diqqat qilmasa, misralardagi musiqiy ohang chiqmaydi. Ifodali 
o’qishning erishish uchun yoz, yor, do’st, sher,ishq hijolari tarkibidagi unlilari 
cho’ziq talaffuz qilish lozim, chunki ular o’ta cho’ziq hijolardir. Baytning vazn 
chizmasi esa quyidagilardir:  
      Yoz- fas-li, yor- vas-li, do’st-lar-ning suh-ba-ti 
     Sher-bah-si, ishq- dar-di bo-da-ning kay-fi-ya-ti. 
Ochiq cho’ziq hijo yopiq cho’ziq hijoga qaraganda yoqimliroq ohang beradi. Yopiq cho’ziq hijo tarkibida cho’ziq millisi kelsa, u ancha cho’ziq talaffuz etiladi. Bunday hijolar o’ta cho’ziq hijo sanaladi. Shuningdek undosh bilan tugagan hijolar ham o’ta cho’ziq hijo hisoblanadi. Bunday hijolar misra ichida –v belgisi bilan, misra oxirida esa ~ belgisi bilan ifodalanadi. Masalan:Boburning mashhur g’azalidan olingan parchaga e’tibor beraylik. So’rma xolimniki bo’ldum burnog’idin zorroq Jism jondin zoru, jonim jismidin afgorroq. Baytni vaznga muvofiq o’qisak, birinchi misradagi zorroq so’zining har ikki hijosi, afgorroq so’zining keying ikki hijosi tarkibidagi “O” unlisining cho’ziq talaffuz qilinishi tufayli boshqa yopiq hijolardan farqlaning turadi. Chunki ular o’ta cho’ziq hijolardir. Keyingi misralardagi jism so’zining hijolari esa qo’sh undoshi bilan tugallangan. Shunga ko’ra ular ham cho’ziq hijo hisoblanadi. Baytning vazn chizmasi quyidagicha chiziladi: Sur-ma-xo-lim-ni-ki bo’l-dum bur-no-g’i-din zor-roq - V - - - v - - - v - - - v ~ Jism jondin zoru, jonim jismidin afgorroq. - V - - - v - - - v - - - v ~ Boburning quyidagi baytini ham ko’rib o’taylik: Yoz fasli, yor vasli, do’stlarning suhbati Sher bahsi, ishq dardi, bodaning kayfiyati. O’qishga alohida diqqat qilmasa, misralardagi musiqiy ohang chiqmaydi. Ifodali o’qishning erishish uchun yoz, yor, do’st, sher,ishq hijolari tarkibidagi unlilari cho’ziq talaffuz qilish lozim, chunki ular o’ta cho’ziq hijolardir. Baytning vazn chizmasi esa quyidagilardir: Yoz- fas-li, yor- vas-li, do’st-lar-ning suh-ba-ti Sher-bah-si, ishq- dar-di bo-da-ning kay-fi-ya-ti.       
 - V - - - v - - - v - - - v - 
    
 - V - - - v - - - v - - - v - 
Aruz tizimi qoidalariga muvofiq hijolar bir-biriga qo’shilib ketaveradi. 
Xususan, yopiq hijo oxiridagi undosh vazn talabi bilan o’zidan keyingi unli bilan 
qo’shilib o’qilishi mukin. Bu – vasl hodisasi deyiladi. Bu holda cho’ziq hijo qisqa 
hijo yoki o’ta cho’ziq hijoga aylanib qolishi mumkin.  Ko’rinib turibdiki o’ta cho’ziq 
hijo ritm- ohang hosil qilishda alohida ahamiyatga ega. Hijolar haqidagi yuqorida 
aytilgan ma’lumotlarni amaliy jihatdan masalariga kirishib bo’lmaydi. Shuning 
uchun aruzda yaratilgan sheriy asarda hijolarning cho’ziq-qisqaligini aniqlash 
yuzasidan mumkin qadar ko’proq mashq qilish lozim. Shundagina o’ta cho’ziq 
hijolarga alohida e’tibor berish lozim.  
Mashq uchun misollar.  
               Sensan sevarim, hoh inon hoh inonma,  
               Qondir jigarim, hoh inon hoh inonma. 
                                                                                    (Lutfiy)  
              Meni men istagan o’z suhbatingga arjumand etmas,  
              Meni istar kishining suxbatin ko’nglum pisand emas.  
                                                                                      (Navoiy)  
               Ko’rdim yuzingni devona bo’ldim  
               Aqli hushimdan begona bo’ldim.  
                                                                                    (Mashrab)  
               Navbahor ochildi gullar sabza bo’ldi bog’lar,  
               Suhbat aylaylik, kelinglar jo’ralar o’rtog’lar.  
                                                                                   (Muqimiy)  
                Do’stlar ayshu tarab fasli bahor istar ko’ngul , 
                Har kuni sahroda sayri lolazor istar ko’ngul.  
                                                                                     (Furqat). 
 
- V - - - v - - - v - - - v - - V - - - v - - - v - - - v - Aruz tizimi qoidalariga muvofiq hijolar bir-biriga qo’shilib ketaveradi. Xususan, yopiq hijo oxiridagi undosh vazn talabi bilan o’zidan keyingi unli bilan qo’shilib o’qilishi mukin. Bu – vasl hodisasi deyiladi. Bu holda cho’ziq hijo qisqa hijo yoki o’ta cho’ziq hijoga aylanib qolishi mumkin. Ko’rinib turibdiki o’ta cho’ziq hijo ritm- ohang hosil qilishda alohida ahamiyatga ega. Hijolar haqidagi yuqorida aytilgan ma’lumotlarni amaliy jihatdan masalariga kirishib bo’lmaydi. Shuning uchun aruzda yaratilgan sheriy asarda hijolarning cho’ziq-qisqaligini aniqlash yuzasidan mumkin qadar ko’proq mashq qilish lozim. Shundagina o’ta cho’ziq hijolarga alohida e’tibor berish lozim. Mashq uchun misollar. Sensan sevarim, hoh inon hoh inonma, Qondir jigarim, hoh inon hoh inonma. (Lutfiy) Meni men istagan o’z suhbatingga arjumand etmas, Meni istar kishining suxbatin ko’nglum pisand emas. (Navoiy) Ko’rdim yuzingni devona bo’ldim Aqli hushimdan begona bo’ldim. (Mashrab) Navbahor ochildi gullar sabza bo’ldi bog’lar, Suhbat aylaylik, kelinglar jo’ralar o’rtog’lar. (Muqimiy) Do’stlar ayshu tarab fasli bahor istar ko’ngul , Har kuni sahroda sayri lolazor istar ko’ngul. (Furqat).