ARXEOLOGIYA FANINING PREDMETI, MAQSAD VA VAZIFALARI

Yuklangan vaqt

2024-03-27

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

14

Faytl hajmi

291,5 KB


 
 
 
 
 
 
 
 
 
ARXEOLOGIYA FANINING PREDMETI, MAQSAD VA VAZIFALARI 
 
 
REJA: 
1. Arxeologiya fanining rivojlanish tarixi. 
2. Arxeologiya fanining maqsad va vazifalari. 
3. Arxeologik davrlashtirish va xronologiya. 
4. Arxeologiyaning siyosiy maqsadda qo’llanilishi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ARXEOLOGIYA FANINING PREDMETI, MAQSAD VA VAZIFALARI REJA: 1. Arxeologiya fanining rivojlanish tarixi. 2. Arxeologiya fanining maqsad va vazifalari. 3. Arxeologik davrlashtirish va xronologiya. 4. Arxeologiyaning siyosiy maqsadda qo’llanilishi.
TAYANCH SO’ ZLAR 
Arxeologiya, numizmatika, epigrafika, sfragistika, arxeologik manbalar, 
arxeologik yodgorliklar, arxeologik davrlashtirish, madaniy qatlam. 
 
Arxeologiya – tarix fanining mustaqil yo’nalishi bo’lib, o’zining tadqiqot 
obyekti, shuningdek, ularni ochib o’rganishda maxsus uslublardan foydalaniladi. 
Ya’ni zamonaviy tushunchada arxeologiya ibtidoiy, antik, o’rta asrlarga oid 
yodgorliklarni o’rganish va qayta tiklash ishlarini olib borish tushuniladi. 
Arxeologiya va tarixni bir-biridan ajratib bo’lmaydi, ikkala fanning ham 
maqsadi bir xil, ya’ni insoniyat tarixini o’rganishdan iborat. Mazkur sohada 
faoliyat yuritayotgan kishilar tarixchi va arxeolog deb yuritiladi. 
Arxeologiya o’zining uzoq rivojlanish tarixiga ega. Rivojlanish tarixi 
bevosita insoniyat jamiyatining umumiy tarzda rivojlanib, ilm va fanning 
rivojlanish jarayonidagi o’zgarishlarni arxeologik topilmalar misolida ko’rish 
mumkin. 
Arxeologiya – yosh ijtimoiy fanlardan biri bo’lsa-da, uning ildizlari uzoq 
tarixga borib taqaladi. Yozma manbalardan ma’lumki, mil. avv. VI asrda Bobil 
podshosi Nabonid (Nabunaid, Nabonagid, mil. avv. 555-538 yy.) saroy va 
ibodatxonalarning asos qismida qazuv ishlarini olib borgan. Ayni paytda Britaniya 
muzeyida Nabonid tomonidan topilgan yozuvli taxtacha saqlanmoqda.  
“Arxeologiya” atamasi yozma manbalarda ilk marta yunon faylasufi Platon 
(mil. avv. 427-347 yy.) ning “Katta Gippiy bilan suhbat” asarida tilga olinadi. 
Arxeologiya ikkita qadimgi yunon so’zidan iborat bo’lib, “arxeos” – qadimgi, 
“logos” – fan degan ma’nolarni anglatadi. Xuddi shunga o’xshash iborani yunon 
yozuvchisi Diodor Sitsiliyskiy (mil. avv. 80-29 yy.) ham qayd etgan. Ya’ni Troya 
urushigacha bolgan davr ellinlar nazarida “Ellinlar arxeologiyasi” hisoblangan. 
Diodor Sitsiliyskiyning zamondoshi Dionisiy Galikarnasskiy Rim tarixini Puni 
urushigacha bo’lgan davrini “Rim arxeologiyasi” deb atagan. “Arxeologiya” 
atamasini shuningek Strabon va boshqa yunon muarrixlari ham ishlatib, ularning 
nazarida bu atama nafaqat qadimgi, balki ibtidoiy davrni ham qamrab olgan. 
TAYANCH SO’ ZLAR Arxeologiya, numizmatika, epigrafika, sfragistika, arxeologik manbalar, arxeologik yodgorliklar, arxeologik davrlashtirish, madaniy qatlam. Arxeologiya – tarix fanining mustaqil yo’nalishi bo’lib, o’zining tadqiqot obyekti, shuningdek, ularni ochib o’rganishda maxsus uslublardan foydalaniladi. Ya’ni zamonaviy tushunchada arxeologiya ibtidoiy, antik, o’rta asrlarga oid yodgorliklarni o’rganish va qayta tiklash ishlarini olib borish tushuniladi. Arxeologiya va tarixni bir-biridan ajratib bo’lmaydi, ikkala fanning ham maqsadi bir xil, ya’ni insoniyat tarixini o’rganishdan iborat. Mazkur sohada faoliyat yuritayotgan kishilar tarixchi va arxeolog deb yuritiladi. Arxeologiya o’zining uzoq rivojlanish tarixiga ega. Rivojlanish tarixi bevosita insoniyat jamiyatining umumiy tarzda rivojlanib, ilm va fanning rivojlanish jarayonidagi o’zgarishlarni arxeologik topilmalar misolida ko’rish mumkin. Arxeologiya – yosh ijtimoiy fanlardan biri bo’lsa-da, uning ildizlari uzoq tarixga borib taqaladi. Yozma manbalardan ma’lumki, mil. avv. VI asrda Bobil podshosi Nabonid (Nabunaid, Nabonagid, mil. avv. 555-538 yy.) saroy va ibodatxonalarning asos qismida qazuv ishlarini olib borgan. Ayni paytda Britaniya muzeyida Nabonid tomonidan topilgan yozuvli taxtacha saqlanmoqda. “Arxeologiya” atamasi yozma manbalarda ilk marta yunon faylasufi Platon (mil. avv. 427-347 yy.) ning “Katta Gippiy bilan suhbat” asarida tilga olinadi. Arxeologiya ikkita qadimgi yunon so’zidan iborat bo’lib, “arxeos” – qadimgi, “logos” – fan degan ma’nolarni anglatadi. Xuddi shunga o’xshash iborani yunon yozuvchisi Diodor Sitsiliyskiy (mil. avv. 80-29 yy.) ham qayd etgan. Ya’ni Troya urushigacha bolgan davr ellinlar nazarida “Ellinlar arxeologiyasi” hisoblangan. Diodor Sitsiliyskiyning zamondoshi Dionisiy Galikarnasskiy Rim tarixini Puni urushigacha bo’lgan davrini “Rim arxeologiyasi” deb atagan. “Arxeologiya” atamasini shuningek Strabon va boshqa yunon muarrixlari ham ishlatib, ularning nazarida bu atama nafaqat qadimgi, balki ibtidoiy davrni ham qamrab olgan.
Rim imperiyasining lotin mualliflari “qadimiyat” – a n t i q u i t a t e s -
atamasini qo’llaganlar. O’rta asrlarda “arxeologiya” atamasi “qadimiyat” atamasi 
tomonidan siqib chiqarilib, ancha vaqtgacha (XIX asrgacha) yodga olinmaydi. 
Rim imperiyasida shuningdek “a n t i q u a r i e u s” – antikvariy, ya’ni 
qadimiyatga qiziquvchi atamasi ham qo’llanilgan. O’rta asrlarda antikvariylar 
jumlasiga turli qadimiy qo’lyozmalarni yig’uvchi kishilar kirgan bo’lsa, Uyg’onish 
davriga kelib asosan klassik madaniyat namunalarini yig’uvchilarni, ya’ni antik 
davr madaniyatiga qiziquvchilarni shunday ataganlar.  
1767 yilda Gettingen universiteti prof. Xristian Gottlib Geyni “arxeologiya” 
atamasiga “Yunon va rimliklarning qadimgi san’ati arxeologiyasi” kursi 
bo’yicha ma’ruza o’qib, uni qaytadan muomalaga kiritadi. Lekin bu yunonlarning 
“arxeologiya” ga bergan ta’riflari singari keng qamrovli bo’lmay, faqat klassik 
san’at yodgorliklarini ta’riflash va klassifikatsiya qilish bilan cheklangan. XIX asr 
boshigacha qadimiyat bilan shug’ullanuvchilarni faqat antik madaniyat namunalari 
qiziqtirgan.  
Shu davrdan boshlab arxeologiyaning yordamchi tarmoqlari – numizmatika 
(tangashunoslik), epigrafika (toshlardagi bitiklarni o’rganish), sfragistika 
(muhrlarni o’rganuvchi fan) vujudga kela boshlaydi. 
Epigrafikaga qiziqish Angliyada ham yoyila boshlaydi. Bu yerda 
arxeologiya qirol Karl I va uning yaqinlari homiyligida boyitila boshlandi. 
XVII asrning o’rtalarida Fransiyada Pomponiy Letning birinchi Antikvar 
akademiyasi ochiladi. Keyinchalik Qo’lyozmalar akademiyasi, Me’morchilik 
akademiyasi, Haykaltaroshlik va rassomchilik akademiyasi ochiladi. Bu 
tashkilotlar turli ekspeditsiyalar uyushtirib, topilgan materiallarni o’rganish va 
ularni sistemalashtirish ustida ish olib boradilar. 
1733 yilda Angliyada Delitantlar jamiyati ochiladi. 1753-1756 yy. Juda 
ko’plab arxeologik ashyolarni qo’lga kiritgan Britaniya muzeyi ociladi. 
1718 yilda Rossiyada Pyotr I boshchiligida ilk marta antikvar materiallarni 
izlash, to’plash va o’rganish boshlanadi. Barcha topilmalar Kunstkameraga 
Rim imperiyasining lotin mualliflari “qadimiyat” – a n t i q u i t a t e s - atamasini qo’llaganlar. O’rta asrlarda “arxeologiya” atamasi “qadimiyat” atamasi tomonidan siqib chiqarilib, ancha vaqtgacha (XIX asrgacha) yodga olinmaydi. Rim imperiyasida shuningdek “a n t i q u a r i e u s” – antikvariy, ya’ni qadimiyatga qiziquvchi atamasi ham qo’llanilgan. O’rta asrlarda antikvariylar jumlasiga turli qadimiy qo’lyozmalarni yig’uvchi kishilar kirgan bo’lsa, Uyg’onish davriga kelib asosan klassik madaniyat namunalarini yig’uvchilarni, ya’ni antik davr madaniyatiga qiziquvchilarni shunday ataganlar. 1767 yilda Gettingen universiteti prof. Xristian Gottlib Geyni “arxeologiya” atamasiga “Yunon va rimliklarning qadimgi san’ati arxeologiyasi” kursi bo’yicha ma’ruza o’qib, uni qaytadan muomalaga kiritadi. Lekin bu yunonlarning “arxeologiya” ga bergan ta’riflari singari keng qamrovli bo’lmay, faqat klassik san’at yodgorliklarini ta’riflash va klassifikatsiya qilish bilan cheklangan. XIX asr boshigacha qadimiyat bilan shug’ullanuvchilarni faqat antik madaniyat namunalari qiziqtirgan. Shu davrdan boshlab arxeologiyaning yordamchi tarmoqlari – numizmatika (tangashunoslik), epigrafika (toshlardagi bitiklarni o’rganish), sfragistika (muhrlarni o’rganuvchi fan) vujudga kela boshlaydi. Epigrafikaga qiziqish Angliyada ham yoyila boshlaydi. Bu yerda arxeologiya qirol Karl I va uning yaqinlari homiyligida boyitila boshlandi. XVII asrning o’rtalarida Fransiyada Pomponiy Letning birinchi Antikvar akademiyasi ochiladi. Keyinchalik Qo’lyozmalar akademiyasi, Me’morchilik akademiyasi, Haykaltaroshlik va rassomchilik akademiyasi ochiladi. Bu tashkilotlar turli ekspeditsiyalar uyushtirib, topilgan materiallarni o’rganish va ularni sistemalashtirish ustida ish olib boradilar. 1733 yilda Angliyada Delitantlar jamiyati ochiladi. 1753-1756 yy. Juda ko’plab arxeologik ashyolarni qo’lga kiritgan Britaniya muzeyi ociladi. 1718 yilda Rossiyada Pyotr I boshchiligida ilk marta antikvar materiallarni izlash, to’plash va o’rganish boshlanadi. Barcha topilmalar Kunstkameraga
joylashtirilgan. Shu davrda Sibirdagi mozor-qo’rg’onlarda qazuv ishlari olib 
borilib, juda ko’plab bronza va tilladan yasalgan buyumlar topiladi. 
 
XVIII asrning oxiridan arxeologiya Rossiyada keng ko’lamda yoyila 
boshlanadi. Arxeologik topimalarni saqlash uchun turli ilmiy jamiyat va muzeylar 
tashkil etiladi (1806 yil Nikolayevoda, 1811 yil Feodeasiyada, 1825 yil Odessada, 
1826 yil Kerchda).  
1839 yilda Odessa tarix va qadimiyat jamiyati tashkil etilib, 1844 yildan 
olib borilgan qazuv ishlarining natijalari har yili nashr etib borilgan. 
Yevropa davlatlari singari Rossiya jamiyatida ham Sharqqa qiziqish ortadi. 
Chor hukumati a’zolari Kavkaz va O’rta Osiyo hududlarida amaliy san’at 
namunalari va qo’l yozma asarlarni izlash va yig’ishga qiziqish kuchayadi. 
1818 yil Kunstkamera tarkibida Osiyo muzeyi tashkil etiladi. 1846 yil 
Peterburgda arxeologiya va numizmatika jamiyati tashkil qilinib, bu jamiyat 
arxeologik ishlarni tashkil etish bilan shug’ullangan. 1855 yil Peterburg 
universitetida Sharq fakulteti ochiladi. Uning birinchi dekani Kazanbek O’rta 
Osiyoda bir necha marta ekspeditsiyalar uyushtirib, qator tarixchi olimlarni 
yuboradi. 
 
joylashtirilgan. Shu davrda Sibirdagi mozor-qo’rg’onlarda qazuv ishlari olib borilib, juda ko’plab bronza va tilladan yasalgan buyumlar topiladi. XVIII asrning oxiridan arxeologiya Rossiyada keng ko’lamda yoyila boshlanadi. Arxeologik topimalarni saqlash uchun turli ilmiy jamiyat va muzeylar tashkil etiladi (1806 yil Nikolayevoda, 1811 yil Feodeasiyada, 1825 yil Odessada, 1826 yil Kerchda). 1839 yilda Odessa tarix va qadimiyat jamiyati tashkil etilib, 1844 yildan olib borilgan qazuv ishlarining natijalari har yili nashr etib borilgan. Yevropa davlatlari singari Rossiya jamiyatida ham Sharqqa qiziqish ortadi. Chor hukumati a’zolari Kavkaz va O’rta Osiyo hududlarida amaliy san’at namunalari va qo’l yozma asarlarni izlash va yig’ishga qiziqish kuchayadi. 1818 yil Kunstkamera tarkibida Osiyo muzeyi tashkil etiladi. 1846 yil Peterburgda arxeologiya va numizmatika jamiyati tashkil qilinib, bu jamiyat arxeologik ishlarni tashkil etish bilan shug’ullangan. 1855 yil Peterburg universitetida Sharq fakulteti ochiladi. Uning birinchi dekani Kazanbek O’rta Osiyoda bir necha marta ekspeditsiyalar uyushtirib, qator tarixchi olimlarni yuboradi.
Turkiston o’lkasi Chor Rossiyasi tomonidan bosib olingach, bu yerda ham 
mazkur fanga qiziqish orta boshlaydi. 1895 yil 11 dekabrdaTurkiston arxeologiya 
havaskorlari to’garagi tuziladi. 
XIX asrning 80-90-yillarida mahalliy aholi orasidan ham qadimiyatga 
qiziquvchilar ko’payadi. Masalan, Mirza Buxoriy Mirza Abdullo, Mirza Barat 
Mullaqosimov, Akram Polvon Asqarov, Muhammad Vafo, Alixo’ja Yunusov, Mirza 
Hakim va boshqalar qadimgi buyumlar hamda chaqatangalarni to’plash bilan 
shug’ullanishgan. Bu davrda Afrosiyob, Ulug’bek rasadxonasi va Poykand 
xarobalarida dastlabki qazuv ishlari olib borilgan.  
Keyinchalik V.L. Vyatkin Afrosiyob xarobasini (1925, 1929-30), B.P. 
Denike qadimgi Termizni (1926-27), M.Ye. Masson Ohangaron vodiysini (1925-
28), Ayritom xarobalarini (1932-33), qadimgi Termizni (1936-38), A.Yu. 
Yakubovskiy Zarafshon vodiysini (1934, 1939), V.A. Shishkin Tali Barzu (1936-
38) va Varaxshani (1936-39), S.P. Tolstov va Ya.G’. G’ulomov qadimgi Xorazm 
vohasida (1937-50), A.P. Okladnikov Teshiktosh va Machay g’orlarini (1938-39), 
V.V. Grigorev Qovunchitepa xarobalarini qazib o’rgandilar.     
1940 yilda O’rta Osiyo Davlat universitetining Tarix fakulteti bazasida 
M.Ye. Massonning tashabbusi bilan O’rta Osiyo arxeologiyasi kafedrasi tashkil 
etiladi. Kafedra a‘zolari tomonidan O’rta Osiyoning turli respublikalarida, ayniqsa 
Turkmaniston va O’zbekistonda keng ko’lamli qazuv ishlari olib borildi. 1963 
yilda Qashqadaryo vohasining yuqori qismini tadqiq etish uchun Kesh arxeologik-
topografik ekspeditsiyasi tashkil etiladi. 
1970 yilda O’zR FA Arxeologiya institutining tashkil etilishi arxeologik 
tadqiqotlarning ko’lamini yanada kengaytirdi. 
XX asr davomida butun Orta Osiyo hududida barcha davrlarga taalluqli 
arxeologik yodgorliklar, qadimgi kanallar, suv o’zanlari o’rganildi.  
2001 yil 24 oktabrda Termiz Arxeologiya muzeyi Termiz shahrining 2500 
yilligi munosabati bilan (2 aprel 2002 yil) tashkil etildi. Ushbu muzey O’rta 
Osiyodagi yagona mutaxassislashtirilgan muzey hisoblanadi. 
Turkiston o’lkasi Chor Rossiyasi tomonidan bosib olingach, bu yerda ham mazkur fanga qiziqish orta boshlaydi. 1895 yil 11 dekabrdaTurkiston arxeologiya havaskorlari to’garagi tuziladi. XIX asrning 80-90-yillarida mahalliy aholi orasidan ham qadimiyatga qiziquvchilar ko’payadi. Masalan, Mirza Buxoriy Mirza Abdullo, Mirza Barat Mullaqosimov, Akram Polvon Asqarov, Muhammad Vafo, Alixo’ja Yunusov, Mirza Hakim va boshqalar qadimgi buyumlar hamda chaqatangalarni to’plash bilan shug’ullanishgan. Bu davrda Afrosiyob, Ulug’bek rasadxonasi va Poykand xarobalarida dastlabki qazuv ishlari olib borilgan. Keyinchalik V.L. Vyatkin Afrosiyob xarobasini (1925, 1929-30), B.P. Denike qadimgi Termizni (1926-27), M.Ye. Masson Ohangaron vodiysini (1925- 28), Ayritom xarobalarini (1932-33), qadimgi Termizni (1936-38), A.Yu. Yakubovskiy Zarafshon vodiysini (1934, 1939), V.A. Shishkin Tali Barzu (1936- 38) va Varaxshani (1936-39), S.P. Tolstov va Ya.G’. G’ulomov qadimgi Xorazm vohasida (1937-50), A.P. Okladnikov Teshiktosh va Machay g’orlarini (1938-39), V.V. Grigorev Qovunchitepa xarobalarini qazib o’rgandilar. 1940 yilda O’rta Osiyo Davlat universitetining Tarix fakulteti bazasida M.Ye. Massonning tashabbusi bilan O’rta Osiyo arxeologiyasi kafedrasi tashkil etiladi. Kafedra a‘zolari tomonidan O’rta Osiyoning turli respublikalarida, ayniqsa Turkmaniston va O’zbekistonda keng ko’lamli qazuv ishlari olib borildi. 1963 yilda Qashqadaryo vohasining yuqori qismini tadqiq etish uchun Kesh arxeologik- topografik ekspeditsiyasi tashkil etiladi. 1970 yilda O’zR FA Arxeologiya institutining tashkil etilishi arxeologik tadqiqotlarning ko’lamini yanada kengaytirdi. XX asr davomida butun Orta Osiyo hududida barcha davrlarga taalluqli arxeologik yodgorliklar, qadimgi kanallar, suv o’zanlari o’rganildi. 2001 yil 24 oktabrda Termiz Arxeologiya muzeyi Termiz shahrining 2500 yilligi munosabati bilan (2 aprel 2002 yil) tashkil etildi. Ushbu muzey O’rta Osiyodagi yagona mutaxassislashtirilgan muzey hisoblanadi.
M.Ye. Massonning ta’rificha arxeologiya – tarixning bir sohasi bo’lib, 
kishilik jamiyati o’tmishi va faoliyatini xilma xil izlariga, aksariyat hollarda 
moddiy yodgorliklarga, imkoniyat bo’lgan joyda esa, yozma manbalarga, til, 
etnografiya, geologiya, tuproqshunoslik, antropologiya, zoologiya, botanika va 
boshqa fanlar yutuqlariga tayanuvchi fandir. 
 
Bizga ma’lumki, tarix fani moddiy manbalarni o’z ichiga oladi. O’tmish 
tarixni tiklashda qazish natijasida topilgan moddiy manbalar alohida o’rin tutadi. 
Moddiy manbalar madaniy qatlamlarda saqlanadi. Moddiy manbalar yozma 
manbalardan qadimiy bo’lib, tarixning ulkan qismini moddiy manbalar, ya’ni 
arxeologik topilmalar orqaligina tiklash mumkin. 
Moddiy manbalarning ko’pi yer qa’rida saqlanadi. Bular – tosh qurollari, har 
xil mehnat qurollari, suyaklar va hakozalar. Moddiy manbalar yordamida o’tmish 
tarixiy jarayonlari – ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy va madaniy voqealari o’rganiladi.  
Arxeologik manbalarni shartli ravishda 2 turga bo’lish mumkin: 
1. Tabiiy manbalar inson va hayvon suyaklari, o’simliklar qoldiqlari va 
geologik qatlamlar bo’lib, ularni asosan zoologlar va botaniklar o’rganadi. 
M.Ye. Massonning ta’rificha arxeologiya – tarixning bir sohasi bo’lib, kishilik jamiyati o’tmishi va faoliyatini xilma xil izlariga, aksariyat hollarda moddiy yodgorliklarga, imkoniyat bo’lgan joyda esa, yozma manbalarga, til, etnografiya, geologiya, tuproqshunoslik, antropologiya, zoologiya, botanika va boshqa fanlar yutuqlariga tayanuvchi fandir. Bizga ma’lumki, tarix fani moddiy manbalarni o’z ichiga oladi. O’tmish tarixni tiklashda qazish natijasida topilgan moddiy manbalar alohida o’rin tutadi. Moddiy manbalar madaniy qatlamlarda saqlanadi. Moddiy manbalar yozma manbalardan qadimiy bo’lib, tarixning ulkan qismini moddiy manbalar, ya’ni arxeologik topilmalar orqaligina tiklash mumkin. Moddiy manbalarning ko’pi yer qa’rida saqlanadi. Bular – tosh qurollari, har xil mehnat qurollari, suyaklar va hakozalar. Moddiy manbalar yordamida o’tmish tarixiy jarayonlari – ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy va madaniy voqealari o’rganiladi. Arxeologik manbalarni shartli ravishda 2 turga bo’lish mumkin: 1. Tabiiy manbalar inson va hayvon suyaklari, o’simliklar qoldiqlari va geologik qatlamlar bo’lib, ularni asosan zoologlar va botaniklar o’rganadi.
 2. Sun’iy yoki inson tomonidan yaratilgan manbalar. Ular mehnat qurollari, 
yarog’-aslahalar, sopol idishlari, san’at va zeb-ziynat buyumlari, qoyatosh rasmlari, 
yozuv hamda uning manbalari va hakozolar. 
Arxeologiya 
insoniyatning 
o’tmish 
tarixini 
o’rganishda 
arxeologik 
ekspeditsiyalar natijasida topilgan ibtidoiy makonlar, qishloqlar, shaharlar, 
mudofaa va suv inshootlari, qoyatosh rasmlari hamda boshqa buyumlarga suyanib 
ko’radi. Arxeologik ekspeditsiyalar deyilganda viloyat, shahar, tuman, qishloq va 
boshqa joylarda moddiy madaniyat yodgorliklarini dala tadqiqot yo’li bilan 
o’rganish usuli tushuniladi.  
Joylarda arxeologik ekspeditsiyalarni maxsus ilmiy tadqiqot institutlari, oliy 
o’quv yurtlarining arxeologiya kafedralari, san’atshunoslik institutlari, muzeylar, 
shuningdek o’lkani o’rganish to’garaklari tashkil etadi. 
Arxeologik ekspeditsiya va otryadlarning ish uslubi uch bosqichli bo’lib, 
arxeologik qidiruv, sinov va qazish ishlarini amalga oshirishdan iboratdir, uning 
vazifasi yodgorliklarning paydo bo’lgan davri, qancha yashaganligi, inqirozga yuz 
tutishi va boshqa xususiyatlarini aniqlash hisoblanadi.  
Arxeologik qazishmalar arxeologik qidiruv va sinov natijasida qo’lga 
kiritilgan ma’lumotlarga tayanib, mazkur joyda yodgorlikni to’liq qazib ochishdan 
va yodgorlik haqida xulosalar chiqarishdan iborat bo’ladi.  
Shuni alohida ta’kidlash kerakki, arxeologik yodgorliklarning bir qismi yer 
ostida va boshqa xillari yer ustidadir. Arxeolog u yoki bu yodgorliklarni qazir 
ekan, shubhasiz madaniy qatlamlarga duch keladi. Madaniy qatlam deyilganda 
insoniyatning turmushi, xo’jaligi va g’oyaviy faoliyatining izlari saqlanib qolgan 
tuproq qatlami tushuniladi. Chunonchi, g’or-makon, ochiq manzilgoh, qishloq va 
shahar madaniy qoldiqlarning jamiyat rivojlanishi bilan bog’liq holda joylanishi 
madaniy qatlamni ifodalaydi. Bu qatlam yillar, asrlar va ming yillar osha asta-sekin 
vujudga keladi. Arxeologik yodgorliklar bir yoki bir necha o’n madaniy qatlamdan 
iborat bo’lib. Ularning qalinligi bir necha santimetrdan 30-35 metrgacha borishi 
mumkin. Bu esa, mazkur joyda odamlar qancha vaqt yashaganligiga bog’liq 
bo’ladi. Madaniy qatlam u yoki bu yodgorlikda shurf tashlash, keng ko’lamdagi 
2. Sun’iy yoki inson tomonidan yaratilgan manbalar. Ular mehnat qurollari, yarog’-aslahalar, sopol idishlari, san’at va zeb-ziynat buyumlari, qoyatosh rasmlari, yozuv hamda uning manbalari va hakozolar. Arxeologiya insoniyatning o’tmish tarixini o’rganishda arxeologik ekspeditsiyalar natijasida topilgan ibtidoiy makonlar, qishloqlar, shaharlar, mudofaa va suv inshootlari, qoyatosh rasmlari hamda boshqa buyumlarga suyanib ko’radi. Arxeologik ekspeditsiyalar deyilganda viloyat, shahar, tuman, qishloq va boshqa joylarda moddiy madaniyat yodgorliklarini dala tadqiqot yo’li bilan o’rganish usuli tushuniladi. Joylarda arxeologik ekspeditsiyalarni maxsus ilmiy tadqiqot institutlari, oliy o’quv yurtlarining arxeologiya kafedralari, san’atshunoslik institutlari, muzeylar, shuningdek o’lkani o’rganish to’garaklari tashkil etadi. Arxeologik ekspeditsiya va otryadlarning ish uslubi uch bosqichli bo’lib, arxeologik qidiruv, sinov va qazish ishlarini amalga oshirishdan iboratdir, uning vazifasi yodgorliklarning paydo bo’lgan davri, qancha yashaganligi, inqirozga yuz tutishi va boshqa xususiyatlarini aniqlash hisoblanadi. Arxeologik qazishmalar arxeologik qidiruv va sinov natijasida qo’lga kiritilgan ma’lumotlarga tayanib, mazkur joyda yodgorlikni to’liq qazib ochishdan va yodgorlik haqida xulosalar chiqarishdan iborat bo’ladi. Shuni alohida ta’kidlash kerakki, arxeologik yodgorliklarning bir qismi yer ostida va boshqa xillari yer ustidadir. Arxeolog u yoki bu yodgorliklarni qazir ekan, shubhasiz madaniy qatlamlarga duch keladi. Madaniy qatlam deyilganda insoniyatning turmushi, xo’jaligi va g’oyaviy faoliyatining izlari saqlanib qolgan tuproq qatlami tushuniladi. Chunonchi, g’or-makon, ochiq manzilgoh, qishloq va shahar madaniy qoldiqlarning jamiyat rivojlanishi bilan bog’liq holda joylanishi madaniy qatlamni ifodalaydi. Bu qatlam yillar, asrlar va ming yillar osha asta-sekin vujudga keladi. Arxeologik yodgorliklar bir yoki bir necha o’n madaniy qatlamdan iborat bo’lib. Ularning qalinligi bir necha santimetrdan 30-35 metrgacha borishi mumkin. Bu esa, mazkur joyda odamlar qancha vaqt yashaganligiga bog’liq bo’ladi. Madaniy qatlam u yoki bu yodgorlikda shurf tashlash, keng ko’lamdagi
qazish ishlari natijasida aniqlanadi. Shurf aslida nemischa so’z bo’lib, o’zbek tilida 
qazimoq degan ma’noni bildiradi. Shurf solish deyilganda yodgorlikdagi dastlabki 
qazish ishlari tushunilib, shurf tashlashdan asosiy maqsad madaniy qatlamni 
aniqlash va yodgorlik haqida dastlabki ma’lumat olishdir. Shurf ko’pincha kvadrat 
va to’g’ri to’rtburchak shaklllarida bo’lib, chuqurligi va kengligi madaniy 
qatlamga qarab har xil bo’lishi mumkin. Keng ko’lamdagi qazish natijasida 
madaniy qatlam to’la ochilib, insin faoliyatining izlari bo’lmagan yergacha kavlab 
tushiladi. Arxeologiyada u “materik” – bezovta qilinmagan yer deb ataladi1.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                           
1 Egamberdiyeva N.A. Arxeologiya.-T.: “Fan va texnologiya”, 2011. 7-bet. 
 
qazish ishlari natijasida aniqlanadi. Shurf aslida nemischa so’z bo’lib, o’zbek tilida qazimoq degan ma’noni bildiradi. Shurf solish deyilganda yodgorlikdagi dastlabki qazish ishlari tushunilib, shurf tashlashdan asosiy maqsad madaniy qatlamni aniqlash va yodgorlik haqida dastlabki ma’lumat olishdir. Shurf ko’pincha kvadrat va to’g’ri to’rtburchak shaklllarida bo’lib, chuqurligi va kengligi madaniy qatlamga qarab har xil bo’lishi mumkin. Keng ko’lamdagi qazish natijasida madaniy qatlam to’la ochilib, insin faoliyatining izlari bo’lmagan yergacha kavlab tushiladi. Arxeologiyada u “materik” – bezovta qilinmagan yer deb ataladi1. 1 Egamberdiyeva N.A. Arxeologiya.-T.: “Fan va texnologiya”, 2011. 7-bet.
Arxeologik yodgorliklarining bir qismi yer ostida yoki bir xillari yer ustida 
joylashgan bo’ladi. Demak, «arxeologik yodgorliklar», qadimgi insoniyat yashagan 
manzillar 
(qishloqlar, 
shaharlar) 
xarobalari, 
binolar, 
qoyatosh 
rasmlari, 
ibodatxonalar, sug’orish inshootlari va hakozolar bo’lib, O’rta Osiyoda asosiy 
qurilish materiallari qadim zamonlarda paxsa va xom g’isht bo’lganligidan 
makonlar, shahar va qishloqlar asrlar davomida turli hodisalarga uchrab tepaliklarga 
aylangan. Ularning nomlari geografik, tarixiy va hokozo ma’nolarni bildiradi 
(Afrosiyob, Oqtepa, Dalvarzintepa, Yerqo’rg’on). Arxeologiyada mustahkamlangan 
turar joylar – «shahar xarobalari»; mustahkamlanmagan qadimiy turar joylar – 
«qishloq xarobalari» juda qadimgi xarobalar esa, «makonlar» deb ataladi. 
«Makonlar» shaharlardan qadimiyroq bo’ladi. 
Insoniyat tarixini u yoki bu ijtimoiy-iqtisodiy tuzumning rivojlanish 
bosqichlariga qarab, quyidagi davrlarga bo’lish mumkin: 
1. Ibtidoiy davr. 
2. Qadimgi dunyo. 
3. O’rta asrlar. 
4. Yangi davr. 
Insoniyat taraqqiyotining birinchi davri ibtidoiy jamoa davri bo’lib, juda 
uzoq davom etgan. Bu davrda inson qiyofasi, faoliyati o’zgarib, mehnat qurollari 
va insonlar o’rtasidagi munosabatlar davrlar o’tishi natijasida takomillashib 
brogan. Ibtidoiy davr tarixi ham o’z navbatida bir necha bosqichlarga bo’linadi. 
Arxeologlar tomonidan mehnat qurollarining rivojlanishiga qarab o’ziga xos bir 
davrlashtirish qilinganki, ularga tosh, bronza va temir davrini kiritish mumkin. 
Har bir davrning davom etishi turlicha bo’lgan. Masalan, tosh davri bronza 
davriga nisbatan juda uzoq davom etgan. 800 ming – 1 mln. yil davom etgan. Tosh 
davrida uzluksiz ravishda inson faoliyati natijasida tosh qurollari va ularni yasalish 
uslubi takomillashib borgan. Tosh davri ham o’z navbatida bir necha davrga 
bo’linadi: paleolit (qadimgi tosh davri), mezolit (o’rta tosh davri), neolit (yangi 
tosh davri). Tosh va bronza davri o’rtasida o’tish davri bo’lgan-ki, misdan qilingan 
mehnat qurollari bilan birga tosh qurollaridan ham foydalanilgan. Bu davrni eneolit 
Arxeologik yodgorliklarining bir qismi yer ostida yoki bir xillari yer ustida joylashgan bo’ladi. Demak, «arxeologik yodgorliklar», qadimgi insoniyat yashagan manzillar (qishloqlar, shaharlar) xarobalari, binolar, qoyatosh rasmlari, ibodatxonalar, sug’orish inshootlari va hakozolar bo’lib, O’rta Osiyoda asosiy qurilish materiallari qadim zamonlarda paxsa va xom g’isht bo’lganligidan makonlar, shahar va qishloqlar asrlar davomida turli hodisalarga uchrab tepaliklarga aylangan. Ularning nomlari geografik, tarixiy va hokozo ma’nolarni bildiradi (Afrosiyob, Oqtepa, Dalvarzintepa, Yerqo’rg’on). Arxeologiyada mustahkamlangan turar joylar – «shahar xarobalari»; mustahkamlanmagan qadimiy turar joylar – «qishloq xarobalari» juda qadimgi xarobalar esa, «makonlar» deb ataladi. «Makonlar» shaharlardan qadimiyroq bo’ladi. Insoniyat tarixini u yoki bu ijtimoiy-iqtisodiy tuzumning rivojlanish bosqichlariga qarab, quyidagi davrlarga bo’lish mumkin: 1. Ibtidoiy davr. 2. Qadimgi dunyo. 3. O’rta asrlar. 4. Yangi davr. Insoniyat taraqqiyotining birinchi davri ibtidoiy jamoa davri bo’lib, juda uzoq davom etgan. Bu davrda inson qiyofasi, faoliyati o’zgarib, mehnat qurollari va insonlar o’rtasidagi munosabatlar davrlar o’tishi natijasida takomillashib brogan. Ibtidoiy davr tarixi ham o’z navbatida bir necha bosqichlarga bo’linadi. Arxeologlar tomonidan mehnat qurollarining rivojlanishiga qarab o’ziga xos bir davrlashtirish qilinganki, ularga tosh, bronza va temir davrini kiritish mumkin. Har bir davrning davom etishi turlicha bo’lgan. Masalan, tosh davri bronza davriga nisbatan juda uzoq davom etgan. 800 ming – 1 mln. yil davom etgan. Tosh davrida uzluksiz ravishda inson faoliyati natijasida tosh qurollari va ularni yasalish uslubi takomillashib borgan. Tosh davri ham o’z navbatida bir necha davrga bo’linadi: paleolit (qadimgi tosh davri), mezolit (o’rta tosh davri), neolit (yangi tosh davri). Tosh va bronza davri o’rtasida o’tish davri bo’lgan-ki, misdan qilingan mehnat qurollari bilan birga tosh qurollaridan ham foydalanilgan. Bu davrni eneolit