ARXEOLOGIYA FANINING PREDMETI, MAQSAD VA VAZIFALARI
Yuklangan vaqt
2024-03-27
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
14
Faytl hajmi
291,5 KB
ARXEOLOGIYA FANINING PREDMETI, MAQSAD VA VAZIFALARI
REJA:
1. Arxeologiya fanining rivojlanish tarixi.
2. Arxeologiya fanining maqsad va vazifalari.
3. Arxeologik davrlashtirish va xronologiya.
4. Arxeologiyaning siyosiy maqsadda qo’llanilishi.
TAYANCH SO’ ZLAR
Arxeologiya, numizmatika, epigrafika, sfragistika, arxeologik manbalar,
arxeologik yodgorliklar, arxeologik davrlashtirish, madaniy qatlam.
Arxeologiya – tarix fanining mustaqil yo’nalishi bo’lib, o’zining tadqiqot
obyekti, shuningdek, ularni ochib o’rganishda maxsus uslublardan foydalaniladi.
Ya’ni zamonaviy tushunchada arxeologiya ibtidoiy, antik, o’rta asrlarga oid
yodgorliklarni o’rganish va qayta tiklash ishlarini olib borish tushuniladi.
Arxeologiya va tarixni bir-biridan ajratib bo’lmaydi, ikkala fanning ham
maqsadi bir xil, ya’ni insoniyat tarixini o’rganishdan iborat. Mazkur sohada
faoliyat yuritayotgan kishilar tarixchi va arxeolog deb yuritiladi.
Arxeologiya o’zining uzoq rivojlanish tarixiga ega. Rivojlanish tarixi
bevosita insoniyat jamiyatining umumiy tarzda rivojlanib, ilm va fanning
rivojlanish jarayonidagi o’zgarishlarni arxeologik topilmalar misolida ko’rish
mumkin.
Arxeologiya – yosh ijtimoiy fanlardan biri bo’lsa-da, uning ildizlari uzoq
tarixga borib taqaladi. Yozma manbalardan ma’lumki, mil. avv. VI asrda Bobil
podshosi Nabonid (Nabunaid, Nabonagid, mil. avv. 555-538 yy.) saroy va
ibodatxonalarning asos qismida qazuv ishlarini olib borgan. Ayni paytda Britaniya
muzeyida Nabonid tomonidan topilgan yozuvli taxtacha saqlanmoqda.
“Arxeologiya” atamasi yozma manbalarda ilk marta yunon faylasufi Platon
(mil. avv. 427-347 yy.) ning “Katta Gippiy bilan suhbat” asarida tilga olinadi.
Arxeologiya ikkita qadimgi yunon so’zidan iborat bo’lib, “arxeos” – qadimgi,
“logos” – fan degan ma’nolarni anglatadi. Xuddi shunga o’xshash iborani yunon
yozuvchisi Diodor Sitsiliyskiy (mil. avv. 80-29 yy.) ham qayd etgan. Ya’ni Troya
urushigacha bolgan davr ellinlar nazarida “Ellinlar arxeologiyasi” hisoblangan.
Diodor Sitsiliyskiyning zamondoshi Dionisiy Galikarnasskiy Rim tarixini Puni
urushigacha bo’lgan davrini “Rim arxeologiyasi” deb atagan. “Arxeologiya”
atamasini shuningek Strabon va boshqa yunon muarrixlari ham ishlatib, ularning
nazarida bu atama nafaqat qadimgi, balki ibtidoiy davrni ham qamrab olgan.
Rim imperiyasining lotin mualliflari “qadimiyat” – a n t i q u i t a t e s -
atamasini qo’llaganlar. O’rta asrlarda “arxeologiya” atamasi “qadimiyat” atamasi
tomonidan siqib chiqarilib, ancha vaqtgacha (XIX asrgacha) yodga olinmaydi.
Rim imperiyasida shuningdek “a n t i q u a r i e u s” – antikvariy, ya’ni
qadimiyatga qiziquvchi atamasi ham qo’llanilgan. O’rta asrlarda antikvariylar
jumlasiga turli qadimiy qo’lyozmalarni yig’uvchi kishilar kirgan bo’lsa, Uyg’onish
davriga kelib asosan klassik madaniyat namunalarini yig’uvchilarni, ya’ni antik
davr madaniyatiga qiziquvchilarni shunday ataganlar.
1767 yilda Gettingen universiteti prof. Xristian Gottlib Geyni “arxeologiya”
atamasiga “Yunon va rimliklarning qadimgi san’ati arxeologiyasi” kursi
bo’yicha ma’ruza o’qib, uni qaytadan muomalaga kiritadi. Lekin bu yunonlarning
“arxeologiya” ga bergan ta’riflari singari keng qamrovli bo’lmay, faqat klassik
san’at yodgorliklarini ta’riflash va klassifikatsiya qilish bilan cheklangan. XIX asr
boshigacha qadimiyat bilan shug’ullanuvchilarni faqat antik madaniyat namunalari
qiziqtirgan.
Shu davrdan boshlab arxeologiyaning yordamchi tarmoqlari – numizmatika
(tangashunoslik), epigrafika (toshlardagi bitiklarni o’rganish), sfragistika
(muhrlarni o’rganuvchi fan) vujudga kela boshlaydi.
Epigrafikaga qiziqish Angliyada ham yoyila boshlaydi. Bu yerda
arxeologiya qirol Karl I va uning yaqinlari homiyligida boyitila boshlandi.
XVII asrning o’rtalarida Fransiyada Pomponiy Letning birinchi Antikvar
akademiyasi ochiladi. Keyinchalik Qo’lyozmalar akademiyasi, Me’morchilik
akademiyasi, Haykaltaroshlik va rassomchilik akademiyasi ochiladi. Bu
tashkilotlar turli ekspeditsiyalar uyushtirib, topilgan materiallarni o’rganish va
ularni sistemalashtirish ustida ish olib boradilar.
1733 yilda Angliyada Delitantlar jamiyati ochiladi. 1753-1756 yy. Juda
ko’plab arxeologik ashyolarni qo’lga kiritgan Britaniya muzeyi ociladi.
1718 yilda Rossiyada Pyotr I boshchiligida ilk marta antikvar materiallarni
izlash, to’plash va o’rganish boshlanadi. Barcha topilmalar Kunstkameraga
joylashtirilgan. Shu davrda Sibirdagi mozor-qo’rg’onlarda qazuv ishlari olib
borilib, juda ko’plab bronza va tilladan yasalgan buyumlar topiladi.
XVIII asrning oxiridan arxeologiya Rossiyada keng ko’lamda yoyila
boshlanadi. Arxeologik topimalarni saqlash uchun turli ilmiy jamiyat va muzeylar
tashkil etiladi (1806 yil Nikolayevoda, 1811 yil Feodeasiyada, 1825 yil Odessada,
1826 yil Kerchda).
1839 yilda Odessa tarix va qadimiyat jamiyati tashkil etilib, 1844 yildan
olib borilgan qazuv ishlarining natijalari har yili nashr etib borilgan.
Yevropa davlatlari singari Rossiya jamiyatida ham Sharqqa qiziqish ortadi.
Chor hukumati a’zolari Kavkaz va O’rta Osiyo hududlarida amaliy san’at
namunalari va qo’l yozma asarlarni izlash va yig’ishga qiziqish kuchayadi.
1818 yil Kunstkamera tarkibida Osiyo muzeyi tashkil etiladi. 1846 yil
Peterburgda arxeologiya va numizmatika jamiyati tashkil qilinib, bu jamiyat
arxeologik ishlarni tashkil etish bilan shug’ullangan. 1855 yil Peterburg
universitetida Sharq fakulteti ochiladi. Uning birinchi dekani Kazanbek O’rta
Osiyoda bir necha marta ekspeditsiyalar uyushtirib, qator tarixchi olimlarni
yuboradi.
Turkiston o’lkasi Chor Rossiyasi tomonidan bosib olingach, bu yerda ham
mazkur fanga qiziqish orta boshlaydi. 1895 yil 11 dekabrdaTurkiston arxeologiya
havaskorlari to’garagi tuziladi.
XIX asrning 80-90-yillarida mahalliy aholi orasidan ham qadimiyatga
qiziquvchilar ko’payadi. Masalan, Mirza Buxoriy Mirza Abdullo, Mirza Barat
Mullaqosimov, Akram Polvon Asqarov, Muhammad Vafo, Alixo’ja Yunusov, Mirza
Hakim va boshqalar qadimgi buyumlar hamda chaqatangalarni to’plash bilan
shug’ullanishgan. Bu davrda Afrosiyob, Ulug’bek rasadxonasi va Poykand
xarobalarida dastlabki qazuv ishlari olib borilgan.
Keyinchalik V.L. Vyatkin Afrosiyob xarobasini (1925, 1929-30), B.P.
Denike qadimgi Termizni (1926-27), M.Ye. Masson Ohangaron vodiysini (1925-
28), Ayritom xarobalarini (1932-33), qadimgi Termizni (1936-38), A.Yu.
Yakubovskiy Zarafshon vodiysini (1934, 1939), V.A. Shishkin Tali Barzu (1936-
38) va Varaxshani (1936-39), S.P. Tolstov va Ya.G’. G’ulomov qadimgi Xorazm
vohasida (1937-50), A.P. Okladnikov Teshiktosh va Machay g’orlarini (1938-39),
V.V. Grigorev Qovunchitepa xarobalarini qazib o’rgandilar.
1940 yilda O’rta Osiyo Davlat universitetining Tarix fakulteti bazasida
M.Ye. Massonning tashabbusi bilan O’rta Osiyo arxeologiyasi kafedrasi tashkil
etiladi. Kafedra a‘zolari tomonidan O’rta Osiyoning turli respublikalarida, ayniqsa
Turkmaniston va O’zbekistonda keng ko’lamli qazuv ishlari olib borildi. 1963
yilda Qashqadaryo vohasining yuqori qismini tadqiq etish uchun Kesh arxeologik-
topografik ekspeditsiyasi tashkil etiladi.
1970 yilda O’zR FA Arxeologiya institutining tashkil etilishi arxeologik
tadqiqotlarning ko’lamini yanada kengaytirdi.
XX asr davomida butun Orta Osiyo hududida barcha davrlarga taalluqli
arxeologik yodgorliklar, qadimgi kanallar, suv o’zanlari o’rganildi.
2001 yil 24 oktabrda Termiz Arxeologiya muzeyi Termiz shahrining 2500
yilligi munosabati bilan (2 aprel 2002 yil) tashkil etildi. Ushbu muzey O’rta
Osiyodagi yagona mutaxassislashtirilgan muzey hisoblanadi.
M.Ye. Massonning ta’rificha arxeologiya – tarixning bir sohasi bo’lib,
kishilik jamiyati o’tmishi va faoliyatini xilma xil izlariga, aksariyat hollarda
moddiy yodgorliklarga, imkoniyat bo’lgan joyda esa, yozma manbalarga, til,
etnografiya, geologiya, tuproqshunoslik, antropologiya, zoologiya, botanika va
boshqa fanlar yutuqlariga tayanuvchi fandir.
Bizga ma’lumki, tarix fani moddiy manbalarni o’z ichiga oladi. O’tmish
tarixni tiklashda qazish natijasida topilgan moddiy manbalar alohida o’rin tutadi.
Moddiy manbalar madaniy qatlamlarda saqlanadi. Moddiy manbalar yozma
manbalardan qadimiy bo’lib, tarixning ulkan qismini moddiy manbalar, ya’ni
arxeologik topilmalar orqaligina tiklash mumkin.
Moddiy manbalarning ko’pi yer qa’rida saqlanadi. Bular – tosh qurollari, har
xil mehnat qurollari, suyaklar va hakozalar. Moddiy manbalar yordamida o’tmish
tarixiy jarayonlari – ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy va madaniy voqealari o’rganiladi.
Arxeologik manbalarni shartli ravishda 2 turga bo’lish mumkin:
1. Tabiiy manbalar inson va hayvon suyaklari, o’simliklar qoldiqlari va
geologik qatlamlar bo’lib, ularni asosan zoologlar va botaniklar o’rganadi.
2. Sun’iy yoki inson tomonidan yaratilgan manbalar. Ular mehnat qurollari,
yarog’-aslahalar, sopol idishlari, san’at va zeb-ziynat buyumlari, qoyatosh rasmlari,
yozuv hamda uning manbalari va hakozolar.
Arxeologiya
insoniyatning
o’tmish
tarixini
o’rganishda
arxeologik
ekspeditsiyalar natijasida topilgan ibtidoiy makonlar, qishloqlar, shaharlar,
mudofaa va suv inshootlari, qoyatosh rasmlari hamda boshqa buyumlarga suyanib
ko’radi. Arxeologik ekspeditsiyalar deyilganda viloyat, shahar, tuman, qishloq va
boshqa joylarda moddiy madaniyat yodgorliklarini dala tadqiqot yo’li bilan
o’rganish usuli tushuniladi.
Joylarda arxeologik ekspeditsiyalarni maxsus ilmiy tadqiqot institutlari, oliy
o’quv yurtlarining arxeologiya kafedralari, san’atshunoslik institutlari, muzeylar,
shuningdek o’lkani o’rganish to’garaklari tashkil etadi.
Arxeologik ekspeditsiya va otryadlarning ish uslubi uch bosqichli bo’lib,
arxeologik qidiruv, sinov va qazish ishlarini amalga oshirishdan iboratdir, uning
vazifasi yodgorliklarning paydo bo’lgan davri, qancha yashaganligi, inqirozga yuz
tutishi va boshqa xususiyatlarini aniqlash hisoblanadi.
Arxeologik qazishmalar arxeologik qidiruv va sinov natijasida qo’lga
kiritilgan ma’lumotlarga tayanib, mazkur joyda yodgorlikni to’liq qazib ochishdan
va yodgorlik haqida xulosalar chiqarishdan iborat bo’ladi.
Shuni alohida ta’kidlash kerakki, arxeologik yodgorliklarning bir qismi yer
ostida va boshqa xillari yer ustidadir. Arxeolog u yoki bu yodgorliklarni qazir
ekan, shubhasiz madaniy qatlamlarga duch keladi. Madaniy qatlam deyilganda
insoniyatning turmushi, xo’jaligi va g’oyaviy faoliyatining izlari saqlanib qolgan
tuproq qatlami tushuniladi. Chunonchi, g’or-makon, ochiq manzilgoh, qishloq va
shahar madaniy qoldiqlarning jamiyat rivojlanishi bilan bog’liq holda joylanishi
madaniy qatlamni ifodalaydi. Bu qatlam yillar, asrlar va ming yillar osha asta-sekin
vujudga keladi. Arxeologik yodgorliklar bir yoki bir necha o’n madaniy qatlamdan
iborat bo’lib. Ularning qalinligi bir necha santimetrdan 30-35 metrgacha borishi
mumkin. Bu esa, mazkur joyda odamlar qancha vaqt yashaganligiga bog’liq
bo’ladi. Madaniy qatlam u yoki bu yodgorlikda shurf tashlash, keng ko’lamdagi
qazish ishlari natijasida aniqlanadi. Shurf aslida nemischa so’z bo’lib, o’zbek tilida
qazimoq degan ma’noni bildiradi. Shurf solish deyilganda yodgorlikdagi dastlabki
qazish ishlari tushunilib, shurf tashlashdan asosiy maqsad madaniy qatlamni
aniqlash va yodgorlik haqida dastlabki ma’lumat olishdir. Shurf ko’pincha kvadrat
va to’g’ri to’rtburchak shaklllarida bo’lib, chuqurligi va kengligi madaniy
qatlamga qarab har xil bo’lishi mumkin. Keng ko’lamdagi qazish natijasida
madaniy qatlam to’la ochilib, insin faoliyatining izlari bo’lmagan yergacha kavlab
tushiladi. Arxeologiyada u “materik” – bezovta qilinmagan yer deb ataladi1.
1 Egamberdiyeva N.A. Arxeologiya.-T.: “Fan va texnologiya”, 2011. 7-bet.
Arxeologik yodgorliklarining bir qismi yer ostida yoki bir xillari yer ustida
joylashgan bo’ladi. Demak, «arxeologik yodgorliklar», qadimgi insoniyat yashagan
manzillar
(qishloqlar,
shaharlar)
xarobalari,
binolar,
qoyatosh
rasmlari,
ibodatxonalar, sug’orish inshootlari va hakozolar bo’lib, O’rta Osiyoda asosiy
qurilish materiallari qadim zamonlarda paxsa va xom g’isht bo’lganligidan
makonlar, shahar va qishloqlar asrlar davomida turli hodisalarga uchrab tepaliklarga
aylangan. Ularning nomlari geografik, tarixiy va hokozo ma’nolarni bildiradi
(Afrosiyob, Oqtepa, Dalvarzintepa, Yerqo’rg’on). Arxeologiyada mustahkamlangan
turar joylar – «shahar xarobalari»; mustahkamlanmagan qadimiy turar joylar –
«qishloq xarobalari» juda qadimgi xarobalar esa, «makonlar» deb ataladi.
«Makonlar» shaharlardan qadimiyroq bo’ladi.
Insoniyat tarixini u yoki bu ijtimoiy-iqtisodiy tuzumning rivojlanish
bosqichlariga qarab, quyidagi davrlarga bo’lish mumkin:
1. Ibtidoiy davr.
2. Qadimgi dunyo.
3. O’rta asrlar.
4. Yangi davr.
Insoniyat taraqqiyotining birinchi davri ibtidoiy jamoa davri bo’lib, juda
uzoq davom etgan. Bu davrda inson qiyofasi, faoliyati o’zgarib, mehnat qurollari
va insonlar o’rtasidagi munosabatlar davrlar o’tishi natijasida takomillashib
brogan. Ibtidoiy davr tarixi ham o’z navbatida bir necha bosqichlarga bo’linadi.
Arxeologlar tomonidan mehnat qurollarining rivojlanishiga qarab o’ziga xos bir
davrlashtirish qilinganki, ularga tosh, bronza va temir davrini kiritish mumkin.
Har bir davrning davom etishi turlicha bo’lgan. Masalan, tosh davri bronza
davriga nisbatan juda uzoq davom etgan. 800 ming – 1 mln. yil davom etgan. Tosh
davrida uzluksiz ravishda inson faoliyati natijasida tosh qurollari va ularni yasalish
uslubi takomillashib borgan. Tosh davri ham o’z navbatida bir necha davrga
bo’linadi: paleolit (qadimgi tosh davri), mezolit (o’rta tosh davri), neolit (yangi
tosh davri). Tosh va bronza davri o’rtasida o’tish davri bo’lgan-ki, misdan qilingan
mehnat qurollari bilan birga tosh qurollaridan ham foydalanilgan. Bu davrni eneolit
davri (mis-tosh davri) deb atalgan. Bronza olish usuli kashf qilingach, ya’ni mis va
qalay qorishmasidan mehnat qurollari keng tarqalishi natijasida bronza davri
boshlangan. Ayrim joylarda bu mil. avv. III ming yilliklarda, shimoliy, o’rmonli
hududlarda biroz kechroq – mil. avv. II ming yillikdan boshlangan. Nihoyat,
ko’plab miqdorda temir qazib olinishi va keng tarqalishi natijasida mil. avv. XIII-
IX asrlarda insoniyat tarixida temir davri boshlangan. Shu tariqa arxeologik
davrlashtirish
asosan
mehnat
qurollari
rivojlanishi
va
ularni
yasalish
texnologiyasiga qarab amalga oshiriladi. Bunda asosiy e’tibor tarixiy taraqqiyot
xususiyatiga qaratiladi. Shunga qaramay bu insoniyat taraqqiyoti qanday
bo’lganligi haqida to’liq ma’lumot bermaydi.
Xronologiya arxeologiyaning asosiy qismi bo’lib, qadimdan boshlab, tarixiy
jarayon, eng asosiysi insoniyat tarixini ilmiy asoslashda muhim ahamiyatga egadir.
Arxeologlar xronologiyadan mutlaq to’g’ri va taxminlarga suyanib foydalanadilar.
Nisbiy xronologiyada mazkur madaniyat qaysi qadimiy hududga xosligi,
yodgorlikni o’rganish jarayonida qaysi biri qadimiyroq ekanligiga ahamiyat beradi.
Mutlaq xronologiyada esa, arxeologlar biror yilni aniqlash uchun albatta konkret
manbalarga tayanadilar. Tosh davri yodgorliklarini davrlashtirishda geologik
qatlam, paleontologiya va paleobotanika usullaridan keng foydalanadi. Tabiiy
fanlarda ishlab chiqilgan radiokarbon davrlashtirish usuli ham keng tarqalgan.
O’simlik qoldiqlari yoki hayvon suyaklarini aniqlash uchun ularga 14 ta atom
og’irligidagi uglerod (C 14) tomiziladi. Buhday usulda davrlashtirishda kamdan-
kam hollarda xatolik bo’ladi.
Sopol, qadimiy metall eritish va paxsa pechlarini davrlashtirishda
paleomagnit usulidan keng foydalaniladi. Shuningdek, ximiyaviy va ultratovush
usulidan ham keng foydalaniladi.
Arxeologiyaning siyosiy maqsadda qo‘llanilishi. Ekstrimal xolatlarni
aniqlash onson. Oxirgi asrlar mobaynida o‘tmishdagi presedentlarga asoslanib o‘z
tartib va territorial da’voliklarini oqlashga intilgan bir qancha hukmdorlarni ko‘r’sh
mumkin. Mussolini, Italiyaning (1922-45) fashist diktatori, Afrikada Italiya
imperiyasini yaratish va O‘rtayer dengizini Italiyaning ichki ko‘liga (Mare
Nostrum) aylantirish kerakligini ta’kidlagan edi. Saddam Xuseyn Iroqda o‘z tartibi
va eramizdan avval ikkinchi mingyillikda regionda ustunlik qilgan Vavilonning
qadimiy sivilizatsiyasi o‘rtasida parallel o‘tqazgan. Har bir holatda, o‘tmish haqida
ma’lum bo‘lgan ma’lumot bilan boshqarish xususiyati siyosiy, ijtimoiy yoki
ekonomik jihatdan hukmdorlikni legitimlashtirish uchun yordamchi sifatida
qo‘llaniladi.
Shunga qaramay, u nafaqat siyosiy maqsadlarga erishish uchun
arxeologiyani qo‘llagan siyosiy ekstremistik partiyalar yoki diktatordir. Ko‘pgina
davlatlarning asosiy siyosatchilari ma’naviy qoldiqlarga ega bo‘lish haqida
baxslashishgan. Ulardan eng taniqli bahs Elgin Marbles ustidan Buyukbritaniya va
Gretsiya o‘rtasida bo‘lgan. Dunyoning ko‘p qismlarida, mahalliy halqlari
arxeologiyani oldingi asrlarda yoqolgan xuquqlarni qaytarish maqsadida
qo‘llashadi. Ba’zi xollarda bu ulardan xorijiy muzeylar va kolleksionerlar olgan
san’at asarlarlini ularning ma’naviy qadriyatlarini qaytarish bo‘yicha talablar bilan
bog‘liq2.
Ko‘pincha arxeologlar tomonidan qo‘mishni buzilishi bo‘yicha va inson
jasadini dafn etish uchun qaytarish haqida baxslar bo‘lib o‘tadi. Odatda, bu
muammolar asosida ikki masala turadi:
1. Arxeologlar boshqa madaniyatning ma’naviy qoldiqlarida qazish
ishlarini o‘tqazishga huquqiga egami yoki ularning haraktlari kolonial
ekspluatatsiyaning davomchisimi?
2. O‘tmishdgi qoldiqlar yerga egalikda taqdim etish uchun da’vo uchun
qo‘llanilishi mumkin bo‘lgan asoslarni taqdim etishi kerakmi?
Natsistlar arxeologiyasi
Arxeologiya Germaniyaning natsist hukumati tomonidan propogandaga oid
maqsadlarda 1930 va 1940-yillarda qabul qilingan. Bu vaqtda etnik guruhlar bilan
kulolchilik uslublarni olish va skelet qoldiqlarda irqiy farqlarni aniqlash uchun
arxeologlarga oddiy ish hisoblangan. Nasistlar bu irqiy chalkashmalarni etnik
2 Grant J., Gorin S., Fleming N. The Archaeology Coursebook 2nd Edition. – London - New-York: Routledge, 2010
- P. 120-121
mansublik bilan Yevropaning irqiy haritasini yaratish va “yuqori” irqlarni aniqlash
uchun qo‘llashgan. Ularning qazilmalari okkupatsiya qilingan Polshada nemis
nasabga ega artefaktlarni, ular ichida svastika bilan belgilangan ba’zi qadahlarni
“aniqlagan”! Belgi o‘zidan qadimiy hind odinini taqdim etishi sababli, ushbu
qalbakilar ilmiy ma’qullashga ega bo‘lib tarix nemis bo‘lish uchun “isbotluvchi”
bo‘lgan yerni zabt etuvchi sifatida nasist yutuqlari belgisi deb qo‘llaniladi.
Arxeologiya va yerga egalik huquqlari
Janubiy Afrikada kolonial davr mobaynida, afsona bo‘sh yerlarni egalluvchi
golland ko‘chkinlar tomonidan paydo bo‘lgan. Arxeologik topilmalar uni qalbaki
ekanligini isbotlagan. Avstraliyada, aborigen guruhlar arxeologik asoslarni,
ularning ajdodlari alohida qismni egallashganini isbotlash va yerga o‘z xuquqlarini
ko‘rsatish yoki undan boshqalar foydalanishidan kompensatsiyaga ega bo‘lish
maqsadida qo‘llashgan.
Arxeologiya va identifikatsiya
Buyuk Britaniyada ham o‘z ichiga arxeologiya va undan kelib chiqgan
taxminlarni kirituvchi huquqlar borasida siyosiy bahslar mavjud. Uelsda saqlash
uchun, va hususan yo‘naltiritirish uchun joy tanlanishi o‘tmishning qaysi
versiyalari ustun kelishi haqidagi bahs-munozaraga sabab bo‘ldi: ingliz
bosqinchiligi o‘tmishi va qasr qurilishi yoki uels mustaqilligi an’analiri va
qarshilik? Umumiy rejada, arxeologlar o‘tmishni talqin qilishi aniq bir
qadriyatlarga olib kelishi mumkin va kelishuvlar o‘zgarmaydigan, demak “normal”
sifatida ko‘rib chiqiladi.
Arxeologiya va Amerika aborigenlari
Tarixiy yozuvlarga asoslanganda, Pequot hindular qabilasi Konnektikutda
17 asrda yevropa ko‘chkinlari bilan jangdan so‘ng yoqolib ketgan. Shunga
qaramay, Pequots avlodlari bilan ishlagan arxeologlar boshlang‘ich qabila va
jangdan so‘ng hozirgacha rezervatsiyada yashab kelayayotgan avlodlar o‘rtasida
aloqa o‘rnata olmadilar. Pequotlar arxeologik ma’lumotlardan AQSh hukumati
tomonidan 1987 yilda suveren millat deb nomlanish uchun foydalanishlari mumkin
edi. Shartnoma qayd etilib ularning ba’zi yerlari o‘zlariga qaytarilgan edi3.
1990-yillarga kelib mahalliy xalq uchun ularning haq huquqlari uchun
harakatlar qator huquq va siyosiy yutuqlarga erishdi. Ulardan biri 1990 yilda
Amerika aboreginlar qoldiqlarini himoyalash va Repatriatsiya haqidagi Qonunidir
(NAGPRA), u ajdodlarning skelet va diniy artefaktlarni qaytarishni bildiradi. Bu
arxeologlar uchun muammo tug‘dirgan. Ba’zi Amerika aborigenlari uchun
arxeologiya bu jasadlarni o‘g‘irlash okkupatsiya kuchi deb hisoblanadi. Asosiy
muammo Kolumbiya daryosida Kenneuikda inson qoldiqlari topilgandan so‘ng
paydo bo‘lgan. 8410 + - BPdan izlanishlar o‘tqazgan olimdar anatomiya Amerika
aborigenlarinikidan farq qilganini ma’lum qilgan. “Kenneuik odami” ("Kennewick
Man") tezda siyosiy masalaga aylangan. Mahalliy amerikaliklar qoldiqlarni
izlanish emas dafn etishni istashgan. Ba’zilar agar u hozirgi qabiladan oldingi
qabila odamidan kelib chiqqanligini isbotlansa uning mavjudligi mahalliy
amerikaliklar huquqlarining bahslashuviga olib kelishi mumkinligidan xavotirga
tushishgan edi. Suyaklar oldida rituallar o‘tqazishga urinishlar ularning DNKsini
atayin ifloslanayotganligi to‘g‘risida da’vo qilinishiga olib keldi. AQSh qo‘shini
topilmalarni tashlab yuborsa ham keng spektr bahsini to‘xtata olmadi. Ushbu
qiziqarli voqea haqida ko‘proq ma’lumotni quyidagi saxifalardan olishingiz
mumkin:
http://www.kennewick-man.com/
http://www.umatilla.nsn.us/ (for the American perspective)
hhtp://www.archaeology.org/ (for the Archaeological Institute of Amrica’s
view)
XX-asr oxirigacha, ko‘pgina arxeologlar maxsus artefaktlarni etnik guruhlar
bilan bog‘lamagan edi va ijtimoiy o‘zgarishlarni yangi millatlar kelishiga
qaratishgan, masalan, “the beaker people”. U ko‘pgina o‘qimishli odamlar ijtimoiy
va texnologik ishlab chiqarishlarni O‘rtayer dengizda topgan so‘ng ular kolonistlar
3 Grant J., Gorin S., Fleming N. The Archaeology Coursebook 2nd Edition. – London - New-York: Routledge, 2010
- P. 122-123
tomonidan sharq tarafga varvarlar yerlariga tarqatilganligi haqidagi taxminlarga
boy.
Shu bilan birga u yevropaliklar o‘z imperiyalarini dunyoning boshqa
qismlarida ko‘rishlari mumkin, va qaysidir darajada “sivilizatsiya”da “irqlarni”
tarqalishida o‘z ahamiyatini oqlash uchun usuldir. Arxeologiya va genetika
sohasidagi oxirgi yutuqlar toza etnik guruhlar o‘tmishda mavjud bo‘lgani haqidagi
ftikrni rad etishadi, bu bilan bir vaqtda radiouglerod ko‘rsatishi bo‘yicha, Neolitik
va Bronza asr odamlari ko‘p narsaga O‘rtayer dengiziga yetib kelguncha
erishishganini ko‘rsatadi. Stounxendj binolari, Shotlandiya va Shimoliy Irlandiyagi
qurilmalar mahalliy xalqlarlarning yutuqlari xozirda ham qo‘llaniladigan ikki
qismlardir4.
Shunday qilib, arxeologiya fan sifatida yosh bo’lsa-da, atama ancha
qadimiydir. Turli davrlarda uni turlicha ishlatilgan. Arxeologik qazishmalar ham
juda qadim zamonlardan buyon o’tkazilib kelinmoqda va ko’plab yutuqlarga
erishilmoqda.
Xulosa qilib arxeologiya fanining ochilmagan jihatlari, o’rganilmagan
qirralarini o’rganishda alohida ahamiyatga ega ekanligini ta’kidlash mumkin.
4 Grant J., Gorin S., Fleming N. The Archaeology Coursebook 2nd Edition. – London - New-York: Routledge, 2010
- P. -124-125
MAVZUNI MUSTAHKAMLASH UCHUN SAVOLLAR:
1.
Arxeologiya fani haqida ma’lumot bering.
2.
O’rta Osiyoda arxeologiya fani qachondan rivojlana
boshlagan?
3.
Arxeologik tadqiqot usullarini aytib bering.
4.
O’zbekistonda
arxeologik
tadqiqot
ishlarini
olib
borishda qaysi muassasalar yetakchilik qiladi?
5.
Arxeologik davrlashtirish haqida ma’lumot bering.
6.
Arxeologiyaning
siyosiy
maqsadda
foydalanilishi
haqida nimalar bilasiz?