SANOAT MAHSULOTINING SIFATI VA UNING RAQOBATBARDOSHLIGI
Yuklangan vaqt
2025-09-07
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
14
Faytl hajmi
102,5 KB
SANOAT MAHSULOTINING SIFATI VA UNING
RAQOBATBARDOSHLIGI
13.1. Sifat tushunchasi va sifatni oshirish zaruriyati
Zamonaviy bozor iqtisodiyoti ishlab chiqariladigan mahsulot sifatiga kat’iy
talablar kuyadi. CHunki xozirgi zamonda xar kanday firmaning omon kolishi, uning
tovarlar va xizmatlar bozoridagi mustaxkam mavqei raqobatbardoshlik darajasi
bilan belgilanadi. Raqobatbardoshlik ikki kursatkich - baxo va mahsulot sifatining
darajasi bilan bog`liqdir.
Ishlab chiqarishni erkinlashtirish davrida ikkinchi omil birinchi o`ringa
kutarilmokda. CHunki sifat korxonaning obrusi va yanada gullashi xamda sifatni
boshqarish - bu, barcha xodimlar, raxbardan tortib anik ish bajaruvchi uchun
ishning alfa va omegasi, ya’ni avvali va oxiridir. SHu tufayli davlatning iqtisodiy,
shu jumladan, sanoat siyosatida sifat masalasi muhim o`rin egallaydi. Mahsulot
sifatini oshirish - bu, okibat-natijada uning miqdori, resurslarni tejash, ijtimoiy va
shaxsiy extiyojlarni tularok qondirish masalasi xisoblanadi. YA’ni, xar kanday
mahsulot eng yuqori texnikaviy-iqtisodiy va estetik xamda boshqa bir qator
talablarga muvofiq kelishi, jaxon bozorida raqobat qilish kobiliyatiga ega bo`lishi
kerak. Agar sifat muammosi xal etilmasa, ijtimoiy ishlab chiqarish va axolining
tovarlarga bo`lgan extiyojlarini kondirib bulmaydi.
Sifat nima?
Mahsulot (ish, xizmat) sifati - muayyan shu mahsulotning xar tomondan
foydalanishga mukammal ekanligini belgilovchi xususiyatlar yigindisidir.
Mahsulot sifati - bu, shu mahsulotdan ma’lum maqsadda foydalanish uchun
uning
yaroklilik
darajasi,
mahsulotning
xalq
xujaligi
extiyojlarini,
iste’molchilarning talab va didlarini qondirish kobiliyatidir.
Sanoat mahsuloti sifati tarmoqning, korxona (firma)ning faoliyatini
rejalashtirishda va uni aniqlashda kuldaniladigan asosiy kursatkichlardan biri
xisoblanadi.
Unda
mehnatni
tashkil
qilish,
uning
jixozlanish
darajasi,
mutaxassislarning malakasi, ishlab chiqarishni boshqarishning xolati ifodalanadi.
Mahsulot sifati iqtisodiy jixatdan iste’mol kiymatining ulchovi va foydalanish
darajasi ko`rinishida namoyon buladi.
Mahsulot
sifati
iqtisodiy
kategoriya
bo`lib,
ishlab
chiqaruvchi
va
iste’molchilarning munosabatlarini, sifatli mahsulot ishlab chiqarish, reja
topshiriklarini bajarish xamda mahsulotga baxo belgilash buyicha korxonaning
davlat bilan munosabatlarini ifoda etadi. Undan tashqari, mahsulot sifati korxonalar
o`rtasidagi sifatli mahsulot uchun moddiy rag`batlantirish va sifatsiz mahsulot
ishlab chiqarilgani uchun moddiy javobgarlikka tortish buyycha munosabatlarni
ifodalaydi.
Mahsulot sifati texnika taraqqiyotining sur’atlarini, mehnat unumdorligini va
shu orqali ijtimoiy ishlab chiqarish samaradorligini ta’riflovchi iqtisodiy
kategoriyadir. Mahsulot sifatini muntazam ravishda yaxshilash iqtisodiyotni
rivojlantirishning zarur sharti, ijtimoiy ishlab chiqarish samaradorligini oshirish,
xalq farovonligini ustirishning asosiy omillaridan biri xisoblanadi.
Mahsulotning miqdori va sifati uzaro dialektik bog`liqdir. Yuqori sifatli
mahsulot sifatsiz tayyorlangan mahsulotga nisbatan jamiyat extiyojlarini yuqorirok
darajada qondirishga kodir. Demak, mahsulot sifatini yaxshilash ishlab chiqarish
hajmini qushimcha. xarajatlarsiz oshirish, demakdir. Ishlab chiqarilayotgan
mahsulot sifati va miqdorining uzaro bog`liqligi mahsulot sifatini oshirish, jamiyat
extiyojlarini tula qondirishga. imkon beradi, mamlakatimiz ishlab chiqaruvchi
kuchlari usishining muxdm omili bo`lib xizmat qiladi.
Sifatli mahsulot doimo uz xaridorlariga ega. Xozirgi davrda mazkur talab
kondirilgandagina mahsulotni dunyo bozoriga chiqarish mumkin. Bu esa, uz
navbatida, mamlakatga eksportdan keladigan valyuta tushumini kupaytirish orqali
yangi texnika va texnologiyalar sotib olish, ishlab chiqarish hajmini kengaytirish,
samaradorligini oshirish imkonini beradi. Yuqori sifatli mahsulot ishlab chiqarishga
va uni sotishga erishgan korxona (firma) uz ishlab chiqarish saloxiyatini yanada
yuqsaltirish imkoniyatiga ega buladi. Bunday sub’ektlarning kupayishi esa
mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishining asosiy omillaridan biri xisoblanadi.
Mamlakat iqtisodiyotining tarakkiy etishi esa, uning axolisini daromadlari va
demak, turmush darajasining xam yuqsalishiga olib keladi. Natijada sifatli mahsulot
va yuqori darajada kursatilgan xizmatlarga talab kupayadi. YA’ni, sifatli mahsulot
(taklif) uzining sifatli iste’molchisi (talab)ni yaratadi. Pirovardida jamiyatda yanada
yuqorirok darajada iqtisodiy usish ta’minlanadi.
Mahsulotning sifat kursatkichlari va ularni baxolash usullari
Sanoat ishlab chiqarishi uz mahsulotlarining goyat turli-tumanligi bilan
tavsiflanadi. Bu mahsulotlar tabiiy xususiyatlariga kura, xar xil me’yor va xilma-xil
sifat kursatkichlariga ega. Lekin, ma’lum sanoat mahsulotlarining muayyan guruhi
uchun umumiy kursatkichlar ishlatilishi, boshqa guruhi uchun esa uziga xos
kursatkichlar kullanilishi mumkin.
Mahsulot sifatiga va uning texnikaviy xususiyatlariga baxo berish uchun
quyidagi kursatkichlar tizimi qullaniladi:
Iste’mol qilish xususiyatlari buyicha talabni qondirish kursatkichlari. Bunday
kursatkichlar mahsulotdan tayinli, belgilangan ravishda foydalanish natijasida
kerakli (zaruriy) samarani tavsiflaydi. Ishlab chiqarish - texnik vazifani bajaruvchi
mahsulot uchun mehnat unumdorligi kursatkichi xizmat qilishi mumkin. U
baxolanayotgan mahsulot yordami bilan kanday xajmdagi mahsulotni tayyorlash
yoki ma’lum davr ichida kanday xajmdagi ishlab chiqarish, xizmat kursatishi
mumkinligini ifodalaydi.
Mustaxkamlik kursatkichlari - buyumlarning buzilmasligi, yaxshi saklanishi,
ta’mirlashga
qulayligi,
shuningdek,
chidamliligidir.
Mashina
va
ulchov
asboblarining sifati ularning mustaxkamligiga va uzoq ishlash kobiliyatiga qarab
aniklanadi. Xar bir buyumning mustaxkamligi muljallangan muddatda, uz xizmat
parametrlarini uzgartirmay, zimmasiga
yuqlatilgan vazifalarni boshqarish;
vositaning, ya’ni kurolning ishlash muddati — muljallangan vaqtda ishlash
kobiliyatini uzgartirmaslik xususiyatidir.
Texnologik kursatkichlar mahsulotni tayyorlash va ta’mirlash jarayonida
yuqori mehnat unumdorligini ta’minlash uchun konstruktor -texnologik echimlar
samaradorligini ifodalovchi kursatkichlardir. Aynan texnika va texnologiya
yordamida mahsulot ishlab chiqarishning ommaviyligi, material xarajatlarini,
mablag`lar, mehnat va vaqtni oqilona taqsimlash ta’minlanadi. Standartlashtirish va
unifikatsiyalash kursatkichlari — mahsulotning standartli, unifikatsiyalashgan va
original, ya’ni ajoyib, ajralmas qismlar bilan kondirilganligi, tuydirilganligi,
shuningdek, boshqa buyumlarga nisbatan unifikatsiyalashganlik darajasi. Ular
traktorni boshqarish uchun kerak bo`lgan kuchlar, muzlatgichda dastakning
joylashishi, xarorat, namlik, yoruglik, shovkin, vibratsiya, nurlanish, yonuvchi
mahsulotlarda uchar gazi va suv bugining yigilishi bo`lishi mumkin.
Ergonomik kursatkichlar insonning buyum bilan munosabatini va bu
buyumdan foydalanishda ruy beradigan gigienik, fiziologik va ruxiy xususiyatlar
majmuini aks ettiradi.
Estetik kursatkichlar buyumlarning badiiy-konstruktorlik xususiyatlarini
ifodalaydi. Ular buyumning tovar kiyofasi jonliligini, shaklining ma’kulligini,
kompozitsiyaning butunliligini, mukammal bajarilganliligini va barqaror ligini
tavsiflaydilar.
Transportabellik kursatkichlari mahsulotning tashish uchun moslashganligini
ifodalaydi.
Patent-xuquqiy kursatkichlar mahsulotning patentli ximoyasini va patentli
sarxilligini (asilligini) tavsiflaydi va raqobatbordoshligini aniqlashda muhim omil
xisoblanadi. Patent-xuquqiy kursatkichlarni aniqlashda buyumlarda yangi texnik
omillar borligini, shuningdek, mamlakatda patentlar bilan ximoyalangan echimlarni
xisobga olish kerak buladi.
Ekologik kursatkichlar atrof-muxitga xavfli ta’sir kursatish darajasi. U
mahsulotni ekspluatatsiya qilish yoki iste’mol qilishda. yuzaga keladi. Masalan,
zararli qotishmalarning bo`lishi, mahsulotni saklash, tashish va iste’mol qilishda
zararli qismlar, gazlar va nurlarni chiqarish mumkinligi.
Xavfsizlik kursatkichlari — xaridor va xizmat kursatuvchi xodimlarning
xavfsizligi uchun mahsulot xususiyatlarini tavsiflaydi, ya’ni mahsulotni montaj
qilish, xizmat kursatish, ta’mirlash, saklash, tashish, iste’mol qilishda. xavfsizlikni
ta’minlaydilar.
Yuqorida kayd kilib utilgan kursatkichlarning yigindisi mahsulot sifatini
tashkil etadi. Buyum mustaxkam (pishik), estetik jixatdan kuzni kamashtiradigan,
uz vazifasini yaxshi bajaradigan bo`lishi lozim. Lekin, yuqorida kayd etilgan
kursatkichlardan tashqari buyumning baxosi xam muhim. CHunki iqtisodiy optimal
sifat masalasi baxo bilan chambarchas bog`liqdir. Xaridor buyum sotib olganda
buyum baxosi u ega bo`lgan xossalar tuplamini koplashini bilish uchun ularni
doimo takkoslaydi.
Iqtisodiy optimal sifat deganda, sifat va xarajat nisbati yoki sifat birligining
baxosi tushuniladi va u quyidagi formula bilan xisoblanadi:
Kopt -
Xe
Bu erda: Kopt — iqtisodiy optimal sifat;
Bs - buyum sifati;
X s - buyumni sotib olish va ekspluatatsiya qilish xarajatlari, sum.
Formulaning maxrajini aniqlash murakkab emas, chunki u buyumning sotish
baxosini, ekspluatatsiya, ta’mirlash va utilizatsiya qilish xarajatlarini uz ichiga
oladi. Formula suratini aniqlash esa, kiyinrok kechadi, chunki buyumning sifati
juda kup va turli - tuman kursatkichlardan iborat. Bu bilan aloxida fan
«Kvalametriya» shug`ullanadi. U sifatni son jixatdan, ya’ni bir sumlik xarajatta
buyum sifati birligi usishini baxolashning etarli darajada ma’kul usulini ishlab
chiqqan .
Demak, xozirgi zamon ishlab chiqarishi sharoitida mahsulot sifati — korxona
(firma) samaradorligining, rentabelligining muhim tarkibiy qismidir. SHu sababli
unga doimo e’tibor bermoq zarur. Sifat bilan barcha - korxona direktoridan tortib,
anik ish bajaruvchigacha shugullanishi kerak.
Sifatni ta’minlash, loyihalash, saklash buyicha barcha jarayonlar sifatni
boshqarish tizimiga birlashtirilgan.
13.2. Mahsulot sifatini boshqarish va uni oshirish yullari
Har kanday ishlab chiqarishni rivojlantirish va yuqsak darajaga kutarish uchun
uni boshqarish kerak. «Boshqarish» iborasini mahsulot sifatiga kullaganda,
mahsulot sifati va uning raqobatbardoshligini doimiy nazorat qilish, uning
belgilovchi shartlari va omillarini maqsadga muvofiq ta’sir kildirish yullari bilan
mahsulot sifatini loyihalashtirish, ishlab chiqarish va foydalanishda uning zaurur
darajada urnatilishini, ta’minlanishini va saklanishini tushunmok kerak.
Mahsulotning sifatini boshqarish operatsiyalari muxandis-texnik, tashkiliy-
texnologik, nazorat va boshqa jarayonlarning uzaro bog`liqligi majmuasini tashkil
etuvchi tartib doirasida olib boriladi.
Mahsulot sifatini boshqarish jarayoni quyidagi operatsiyalardan iborat:
- mahsulot sifati darajasini belgilash;
- mahsulot sifatiga ta’sir kursatuvchi buyum va uni ishlab chiqarish
jarayonining faoliyati tugrisidagi axborotlarni yigish va o`rganish;
- mahsulot sifatini boshqarish tugrisida qaror qabul qilish va ob’ektga ta’sir
kursatishga tayyorlanish;
- boshqaruvga tegishli buyruklarni berish;
- boshqarish natijasida mahsulot sifatining uzgarishi xaqidagi axborotlarni
yigish va taxlil qilish.
Mahsulot sifatini boshqarishda quyidagi vazifalar amalga oshiriladi:
- mahsulotning texnikaviy darajasi va sifatini uzoq muddatlarga chamalash;
- mahsulot sifatini oshirishni rejalashtirish va bashorat qilish;
- mahsulot sifatini attestatsiya qilish;
- mahsulot loyihasini chizish va ishlab chiqarishga joriy etish;
- mahsulot sifatini moddiy-texnik tomondan ta’minlash;
- ishlab chiqarishni texnologik tayyorlash;
- mahsulot sifatini ulchashni tashkil etish;
- mutaxassislarni tanlash, joylashtirish, ukitish va tarbiyalash;
- sifatli mahsulot ishlab chiqarish darajasini bir tekisda olib borish;
- ishlab chiqarish vositalarini saklash, ta’mirlashni tashkil etish;
- mahsulot sifatini oshirishni rag`batlantirish;
- mahsulot sifatini nazorat qilish;
- standartlarga, ulchash vositalariga va texnik shartlarga rioya qilish;
- mahsulot sifatini boshqarish xuquqini ta’minlash.
Mahsulot sifatini boshqarish uning xossalari, texnologik jarayonlarning
ixtisoslashtirish xususiyatlari, ishlab chiqarishni tashkil etish shakllari va usullarini
xisobga olgan xolda bajariladi.
Mahsulot sifatini yaxshilashga oid vazifalar va tadbirlar tuzilayotganda ularni
amalga oshirish imkoniyatlari va maqsadga muvofikligi texnikaviy- iqtisodiy
jixatdan asoslanadi.
Buning uchun quyidagilar asos kilib olinadi:
- ishlab chiqarilgan mahsulot sifatiga bo`lgan talablar va kelgusida uni
takomillashtirish imkoniyatlari;
- mahsulotning sifat darajasini baxolash;
- ishlab chiqarilgan mahsulotda uchragan nuksonlarni yuzaga chiqarish va
taxlil etish;
- laboratoriyadan utkazilgan sinov natijalari, iste’molchilar tomonidan
yuborilgan norozilik xujjatlari, texnikaviy nazorat va ma’lumotlar;
- ilgor korxonalarning mahsulotlari bilan takkoslash.
Mahsulot sifatini yaxshilashga oid tadbirlar majmuasiga quyidagilar kiradi:
- mahsulotning sifat kursatkichlarini yaxshilashga qaratilgan asosiy tajriba va
loyihalashtirish ishlari xamda tashkiliy-texnikaviy tadbirlar;
- ishlab chiqarish texnikasi va texnologiyasini takomillashtirishga oid
tadbirlar;
- xomashyo va materiallar sifatini oshirish buyicha ta’minlovchilarga
kuyiladigan talablar;
- mahsulot sifatini oshirish buyicha utkaziladigan ilmiy-tadqiqot, tajriba va
loyihalashtirish
yuzasidan
ilmiy-tekshirish,
loyihalashtirish
tashkilotlariga
beriladigan topshiriklar;
- texnikaviy xujjatlarni yaxshilash tadbirlari:
- texnologik intizomga rioya qilishni tekshirish sharoiti, ishlab chiqarishni
ulchov asboblari bilan ta’minlash, ularning anik ishlashini kuzatib turish tadbirlari;
-
standartlarni
uzlashtirish,
ularga
rioya
qilish,
buyumlarni
unifikatsiyalashtirish, yuqori sifatli mahsulot ishlab chiqarish, nuksonlarning oldini
olish va iste’molchilar tomonidan buladigan noroziliklarni kamaytirish buyicha
tadbirlar.
Bu kabi tadbirlar uz vaqtida bajarilishini tula-tukis ta’minlash uchun ularning
bajarilish muddatlari, mas’ul kishilar, muayyan xarajatlar va ularning iqtisodiy
samaradorligi, raqobatbardoshligi xamda boshqa kursatkichlar aniklanadi.
Ma’lumki, raqobat va raqobatbardoshlik o`rtasida dialektik alokadorlik mavjud
bo`lib,
biri
ikkinchisidan
kelib
chikadi.
Raqobat
korxona
(firma)larni
raqobatbardosh tovarlar ishlab chiqarishga va xizmatlar kursatishga undaydi.
Raqobatbardoshlik nisbiy ulchov bo`lib, xususiyati shundan iboratki, uni
raqobat predmeti (mahsulot raqobatbardoshligi)ga nisbatan xam qullash mumkin.
Mahsulotning raqobatbardoshligi deganda, iste’molchining anik extiyojlarini
qondirish va uni xarid qilish xamda keyinchalik undan foydalanish uchun
sarflanadigan xarajatlar darajalari buyicha uni, ya’ni mahsulot boshqa shunday
tovarlardan ajralib turadigan tavsiflar yigindisi tushuniladi.
Mahsulotning raqobatbardoshligi - biror bir firma tomonidan ishlab
chiqarilgan, raqobatchi firmalarning xuddi shunday tovarlariga karaganda yaxshirok
iste’mol xususiyatlari va texnik-iqtisodiy parametrlariga ega bo`lgan tovarlarning
iste’molchilar tomonidan ajratib olinish «kobiliyati»dir.
Raqobatbardoshlik aynan bozorda kuzatiladi va tovarlarning iste’molchi
extiyojlariga muvofiq kelishi solishtirib va tekshirib quriladi. Ana shunda tovarning
raqobatbardoshligi real xaridni amalga oshirayotgan xaridor uchun jozibadorlik
darajasini kursatadi.
13.3. Standartlashtirish, sertifikatlashtirish, attestatsiya va nazorat qilish
Mahsulot sifati muammosiga tegishli masalalardan biri standartlashtirishdir.
Standartlashtirish - standartlarni belgilash va qullash jarayoni. U normal ijodiy
faoliyat bo`lib, sifatning optimal kursatkichlarini, mahsulotning parametrik
katorlarini, nazorat qilish, sinash usullari va xokazolarni ishlab chikishni va kat’i
belgalashni uz ichiga oladi.
Standartlashtirish mahsulot sifatini boshqarishning tashkiliy va normativ asosi
xisoblanadi. U barcha normalarni standart, yuriknoma, mahsulotni asoslash uchun
kerakli shartlar usuli kabi xujjatlarda aks ettiradi.
Standartlashtirishning eng muhim ahamiyati shundaki, u ishlab chiqarishning
rivojlanish sur’ati va darajasiga zaruriy ta’sir kursatadi. Buning uchun esa
standartlash fan va texnika xamda amaliy tajribalarning oxirgi yutuqlariga tayanadi.
Uzbekistonda standartlashtirish milliy iqtisodiyotni boshqarish va tashkil etish
bilan chambarchas bog`liq. Standarlashning asosiy, eng muhim vazifasi xalq
xujaligi, axoli, mamlakat mudofaasi uchun tayyorlanadigan mahsulotlarga yuqori
talablar belgilovchi normativ -texnik xujjatlar tizimini yaratish xamda ushbu
xujjatdan tugri foydalanishni nazorat qilishdan iborat.
Xdrakatdagi, mavjud standartlashtirish tizimi quyidagilarni ishlab chikishga.
va doimiy faol xolatda bo`lishiga imkoniyat yaratadi:
- yagona texnik til;
- mahsulotning muhim texnik tavsifining unifikatsiyalashgan katorlari, ya’ni
ulcham ayirmasi (kuyim va tushish, kuchlanish, tez-tez qaytalanish va boshqalar);
-
umummashinasozlikda ishlatiladigan buyumlarning tiporazmer katorlari
va namunali konstruksiyalari (podshipniklar, krepej, kesuvchi asboblar va
boshqalar);
- texnik-iqtisodiy axborotlar klassifikatorlari tizimi;
-
materiallar va moddalar xossalari tugrisida anik ma’lumotlar beradigan
dalillarni.
Uzbekiston standartlash tizimi xalqaro , regional va milliy tizimlar bilan
uygunlashishi va quyidagilarni ta’minlashi lozim:
- sifat va mahsulot nomenklaturasi, xizmat va jarayonlar, insonlarning xayoti
va sogligi, atrof-muxitni muxofaza qilish masalalari buyicha iste’molchilar va
davlat manfaatlarini;
- mahsulot mos kelishining uzaro almashuvi, ya’ni bir-birini almashtira
olishini;
- inson va moddiy resurslarni tejashga kumaklashish xamda ishlab
chiqarishning iqtisodiy kursatkichlarini yaxshilashni;
- ijtimoiy-iqtisodiy dasturlar va yirik loyihalarning normativ- texnik bazasini
yaratishni;
- ishlab chiqarishda va savdoda texnik tusiklarni bartaraf etishni, dunyo
bozorida mahsulot raqobatbardoshligini, xalqaro mehnat taksimotida samarali
katnashishini va x.k.larni ta’minlashi kerak.