ASAR BILAN TANISHTIRISH
Tayyorgarlik davridan so’ng 1-bosqich amalga oshiriladi. Bu bos-qichning
asosiy vazifasi asar mazmuni bilan tanishtirishdir. Badiiy asarni yaxlit idrok etish
muhim bo’lgani uchun maktab tajribasida asar ustida ishlash shu asar yoki uning bir
darsda o’rganishga mo’Ijallangan qismi yaxlit o’qish usulida tanishtiriladi.
Hikoya, masal, she’rning mazmunini to’g’ri idrok etish, shu-ningdek, matnning
hissiy ta’sirini oshirish uchun ifodali o’qish katta ahamiyatga ega.
Asar matni bilan tanishtirishning bir necha usullari mavjud. Ular quyidagilar:
1. Matn o’qituvchi tomonidan ifodali o’qib beriladi (ba’zan asar matni magnitafon
orqali ham eshittirilishi mumkin). O’quvchilar main mazmuni bilan tanishtirilgach,
o’qituvchi ularga boshlang’ich taas-surotlarini aytishni talab qiladigan savollar
beradi. Masalan, ,,Hikoya-ning qaysi o’rni sizga yoqdi?", „ Qahramonlardan qaysi
biri sizga ayniqsa yoqdi?", „Hikoya o ‘qilganda sii qaysi o ‘rindajuda \ursand bo
‘Idingiz,?" kabi va hokazo. Kirish suhbati, birinchidan, asarning o’quvchilarga
qanday ta’sir qilganini bilish, ikkinchidan, bolalarni asar matnini tahlil qilishga
qiziqtirish, darsda o’quvchilar faolligini oshirish maqsadini ko’zda tutadi.
2. Yaxshi o’qiydigan o’quvchiga o’qitish. O’quvchini oldindan 0’qituvchi o’qish
yo’llari bilan tanishtiradi va uning o’qishini o’zi kuzatadi, xato va kamchiliklarni
bartaraf etadi. Shundan so’ng tayyor-langan o’quvchi sinf jamoasiga o’qib beradi.
3. Og’zaki qayta hikoyalab, so’zlab berish. Bu o’qituvchidan alo-hida tayyorgarlikni
talab etadi. Chunki asar matniga yaqinlashtirib, badiiy vositalarini to’liq saqlagan
holda hikoyalash zarur, aks holda o’quvchilarning badiiy asarni o’qishga bo’lgan
qiziqishi susayadi.
4. Yoddan ifodali aytib berish. She’riy asarlar yoddan aytib berish orqali
tanishtirilsa, o’quvchi o’qituvchining mahoratini yuqori baho-laydi. O’zida ham yod
olishga qiziqish paydo bo’ladi.
5. Asarning muhim dialogli o’rinlarini yoki butun asarni sahna-lashtirish orqali
tanishtirish.
6. Asarning bir qismini (muammoli o’rnini) o’qituvchining o’qib berishi, qolgan
qismini o’quvchilarning ichda mustaqil o’qishi.
7. Asar bilan tanishtirishda texnika vositalaridan ham unumli foydalanish.
8. Asarni musiqa sadolari ostida o’qib berish. Bu asarning ta’sirini kuchaytiradi,
o’quvchilarning estetik didini tarbiyalaydi, ularni toli-qishdan saqlaydi.
Umuman olganda, asarning janriy xususiyati hisobga olingan holda u bilan
tanishtirishning o’ziga xos usullarini tanlash lozim.
Badiiy asar matni ustida ishlash
Boshlang’ich sinflarda to’g’ri, tez, ongli va ifodali o’qishga o’rgatish vazifasi
o’quvchilarda asarni tahlil qilish ko’nikmasini shakllantirish bilan birga amalga
oshiriladi. O’qish malakalarini shakllantirish bilan matn ustida ishlashning o’zaro
bog’liqligi asarni tahlil qilishga qanday yondashishni belgilab beradi.
Badiiy asar ustida ishlashning 2-bosqichi asar tahlilidir. Asarni tahlil qilishning
asosiy yo’nalishi matnning aniq mazmuni (voqealar va uning rivojlanishi)ni,
kompozitsiyasini, ishtirok etuvchi shaxslar-ning axloqi va xarakterli xususiyatlarini,
asarning g’oyasini aniqlash hisoblanadi.
Asarni tahlil qilishning metodik shartlaridan biri asar mazmunini uning tasviriy-
ifodaviy vositalari bilan bog’liq holda qarashdir. Yana bir asosiy qoida asar ustida
ishlash jarayonida ta’lim-tarbiyaviy vazifalarni umumiy ravishda amalga oshirish
hisoblanadi. Bu qoidalar asar ustida ishlashning asosiy yo’nalishini belgilaydi,
shuningdek, matnni tahlil qilish jarayonida o’quvchilar bajaradigan topshiriqlarni va
muhokama qilish uchun ularga beriladigan savollarning xarakterini aniqlab olishga
yordam beradi.
Asar tahlili jarayonida matn ustida ishlashning quyidagi tur-laridan foydalaniladi:
1. Tanlab o’qish. Bunda o’quvchi matnning berilgan vazifaga mos qismini o’qiydi.
Vazifa asarning mazmunini oydinlashtirish, sabab-natija bog’lanishini belgilash,
badiiy xususiyatini ochish, o’qilgan matnga o’z shaxsiy munosabatini ifodalashdan
iborat bo’lishi mum-kin. Masalan, 4-sinfda ,,Oltin kuz" matnidan ,,Tabiatdagi
o’zgarishlar berilgan qismlarni topib o’qing", ,,Baqa va taqa" ertagidagi ,,Taqa-
chining nasihati berilgan joyni topib o’qing" kabi topshiriqlar berilishi mumkin.
Tanlab o’qish matn ustida ishlashning eng samarali usulidir. Tanlab o’qishdan matn
ustida ishlashning barcha bosqichlarida turli xil qiyin-chilikda, murakkablikda
foydalaniladi. U o’quvchilarda yaxshi o’qish sifatlarini o’stirish bilan birga ularning
ijodiy tasawuri, nutqi va zeh-nini o’stirishga yordam beradi. Eng oddiy tanlab o’qish
asar
mazmuni
yuzasidan
bo’ladi.
Masalan,
4-sinfda
,,Toshkentnoma"(M.Shayxzoda) asari yuzasidan tanlab o’qish uchun quyidagi
topshiriqlar beriladi:
— She’rdan o’zbek xalqining mehmondo’stligi tasvirlangan o’rinni topib o’qing.
— Yoz faslining zo’rligi tasvirlangan o’rinni topib o’qing.
,,Dehqonbobo va o’n uch bolakay qissasi" (A. Oripov) asari matni yuzasidan
,,Matndan Dehqonboboning Vatan haqidagi gaplarini topib o’qing" kabi topshiriq
berilishi mumkin.
Tanlab o’qishning yana ham murakkabroq turlari matndan sabab-natija munosabati
bilan bog’langan dalillarni taqqoslashni, umumlashtirishni talab qiladigan o’rinlarini
topib o’qish hisoblanadi. Masalan, ,,Xarita" (N.Norqobilov) hikoyasi yuzasidan
topshiriqlar quyidagicha_bo’lishi mumkin:
— Sinf rahbari Rasulni nima uchun Samadga biriktirib qo’ydi? Shu o’rinni topib
o’qing.
— Samadning Rasuldan arazlash sababi ifodalangan o’rinni topib o’qing.
Bunda o’quvchi biror qatnashuvchi shaxs o’zini qanday tutishini, nima uchun u
shundayligini tasdiqlash uchun matndan material tanlab o’qiydi.
Tanlab o’qish ongli va ifodali o’qish malakasini shakllantirishni matn ustida ishlash
ko’nikmasini shakllantirish bilan birga qo’shib olib borishga, bolalarning ijodiy
tasawurini, nutqi va zehnini o’stirishga imkon beradi. Shuning uchun undan o’qish
darslarida keng foydalaniladi.
Tanlab o’qish matn rejasini tuzishda (matn qismiga uning mazmu-nini ifodalaydigan
gapni, ya’ni reja qismini topishda) qahramonga tavsif berish (matndan
qahramonning muayyan bir xususiyatini, harakatini tavsiflovchi materiallar
tanlash)da, asar g’oyasini aniqlash (g’oyani anglatgan o’rinni topib o’qish)da tatbiq
etiladi.
2. O’quvchilarning berilgan savol va topshiriqlarga o’z so’zlari bilan javob berishi.
Mashqning bu turi o’quvchilarda o’qilganlar yiizasidan muhokama yuritish
ko’nikmasini o’stirishga, asarda qatnashuvchi qahramonlarni baholashga, muallif
tasvirlagan hayotiy lavhalar bilan asar g’oyasi o’rtasidagi bog’lanishni aniqlashga
imkon beradi. Ishning bu turida beriladigan savollar ma’lum maqsadga
yo’naltirilgan va rnuayyan izchillikda bo’lishi, o’quvchilarni mustaqil fikriashga
undashi lozim. Boshlang’ich sinf o’qish darslarida savol va topshiriqlar qaysi
maqsadga yo’naltirilganiga ko’ra quyidagicha tasnif qilinadi:
1. Asar mazmunini o’zlashtirish va qayta hikoyalashga doir savol-topshiriqlar.
2. Asar tilini o’rganish va o’zlashtirishga doir savol-topshiriqlar.
Sabab-natija tarzidagi savollardan ham foydalaniladi. Agar o’qituvchi asar g’oyasini
tushunishda o’quvchilarga yordam berishni ko’zda tutsa, savol sabab-natija tarzida
bo’ladi. Anvar Obidjonning ,,Odobli bo’lish osonmi?" ertagi (4-sinf) g’oyasi
o’quvchilarni salomlashish odobi bilan tanishtirish, ularda muomala madaniyatini
tarbiyalashdir. Ertakdagi asosiy fikrni aniqlash uchun o’qituvchi ,,Anvar Obidjon
aytmoqchi bo’lgan salom berish mavridlarini o’z’so’zingiz bilan aytib bering",
,,Nima uchun echki sichqonga nasihat qildi?", ,,Toshbaqaning sichqoncha haqidagi
fikrini gapirib bering" kabi savol-topshiriqlardan foydalanishi mumkin. Qambar
O’tayevning ,,Non qayerdan keladi?" (4-sinf) she’ri asosida esa ,,Non nima? Uni
ta’riflang", ,,Non qayerdan kelar ekan?", ,,Nonni nima uchun qadrlash kerak?" kabi
savol-topshiriqlardan foydalanish katta ahamiyat kasb etadi.
Boshlang’ich sinflarda savol-topshiriqlarga javob berishga katta o’rin berilgan.
O’qituvchining vazifasi anashu savol-topshiriqlar ustida ishlash usullarini oldindan
belgilab olishdir. Ijodiy xarakterdagi savollar o’quvchilarni mustaqil fikriashga
undaydi. 4-sinf ,,O’qish kitobi"dan o’rin olgan ,,Qodir bilan Sobir" matni yuzasidan
o’quvchilarni o’z fikrini aytishga undovchi ,,Sobir o’qishdan kechikish sababini
ochiq aytib to’g’ri qildimi?", „Uning o’mida siz bo’lganingizda nima qilar-dingiz?"
kabi savollar o’quvchilarning fikrlash qobiliyatlarini, og’zaki nutqini o’stiradi va
matnni yaxshi o’zlashtirishlariga yordam beradi. Asardagi voqealar tizimiga oid
savol-topshiriqlar tuzish va undan tahlil jarayonida ijodiy foydalanish ham katta
ahamiyatga ega. Masalan, 4-sinf ,,O’qish kitobi"dagi Qudrat Hikmatning ,,Bahor"
she’ri asosida ,,She’rda dastlab nimalar haqida gapiriladi?", ,,She ‘rdagi fikr
yuritilgan narsalami ketma-ket aytib bering", ,,Shoir bahomi tasvirlashda qanday
tasvir usullaridanfoydalangan?"kabi savol-topshiriqlardan foydalanish o’quvchilar
faolligini oshiradi.
Savol-topshiriqlar ustida jamoa, juft va yakka tartibda ishlash mumkin.
3. O’quvchilarni savol tuzishga o’rgatish. O’quvchilarni savol tuzishga o’rgatish
matn ustida ishlashda yaxshi natija beradi. Metodist olimlarning fikricha, to’g’ri
berilgan savolda yarim javob tayyor bo’ladi. O’quvchilar matnni ongli o’zlashtira
olsalargina, matn yuzasidan savol bera oladilar. O’quvchilarga savol tuzishni
o’rgatishni 2-sinfdan bosh-lash maqsadga muvofiqdir.
O’quvchilarni ongli ravishda savol tuzishga o’rgatish uchun o’qituvchi matnga o’zi
tuzgan yoki ,,O’qish kitobi"da berilgan savollarni tahlil qiladi. Tahlil uchun ,,Nega
u yoki bu savol qo’yilgan?", ,,Unda kirn yoki nima haqida gap boradi?", ,,Savol
ko’proq qaysi so’zlar bilan boshlanadi?" kabi savollarni ishlatadi va matndan
foydalangan holda bu savollarga javob berishni o’rgatadi. Ikkinchidan, o’qituvchi
o’quvchilar e’tiborini matnga savol tuzish yo’liga qaratadi va savol tuzishdan oldin
matnni diqqat bilan o’qish, qatnashuvchi shaxslarni ko’rsatish, savol tuziladigan
qismni ajratish kerakligini tushuntiradi. Savol tuzishga o’rgatishning boshlang’ich
bosqichida bu mashq jamoa bo’lib bajariladi va ta’limiy xarakterda bo’ladi; buning
uchun qulayroq savpl ajratilib, nima uchun u qiziqarli ekani yoki, aksincha, noqulay
bo’lsa nima uchun noqulayligi tushuntiriladi. Masalan, 3-sinfda ,,Ahillik ulug’ baxt"
ertagida
„
Odamlarning
chaining
bolalari
haqidagi
fikri
yuzasidan
savo/faЈ/>zg"topshirig’i berilgach, o’quvchilar ,,Odamlar aqlli chaining bolalari
haqida nima deyishdi?" kabi savol tuzishlari mumkin.
4-sinfda ,,Qovun sayli" (Sh. Sa’dulla) hikoyasi yuzasidan quyidagicha savol tuzish
topshirig’i beriladi:
— Hikoyadagi birinchi xatboshini o’qing va shu qism yuzasidan savol tuzing.
— Hikoyadagi birinchi xatboshida qo’llangan so’zlarning ma’-nosini izohlash
bo’yicha savol-topshiriqlar tuzing. (Bejirim, serto’r so’zlarining ma’nosini
izohlang)
— Hikoya qahramonlari yuzasidan savollar tuzing.
Keyinchalik o’quvchilar muhokama va ijodiy savollar berishni ham o’zlashtirib
oladilar.
4. Matnni tasvirlash. Matnni tasvirlash matn ustida ishlashda katta ahamiyatga ega
bo’lib, o’quvchilarning ijodiy qobiliyatlarini rivojlantiradi, undan to’g’ri
foydalanish esa asarda yozuvchi tasvirlagan hayotiy manzaralarni o’quvchilar aniq
tasawur qilishlari uchun qulay imkoniyat yaratadi. Matnni ikki xil tasvirlash
mumkin: 1) so’z bilan tasvirlash; 2) grafik tasvirlash.
So’z bilan tasvirlash o’ziga xos murakkab ish turi bo’lib, unda manzarani so’z
yordamida aniq qayta tiklash talab etiladi. So’z bilan tasvirlash, shuningdek, grafik
tasvirlash uchun ham o’quvchi matnni, undagi voqea sodir bo’lgan vaziyatni,
qatnashuvchilarning tashqi ko’rinishini, xarakterli xususiyatlarini yaxshi bilishi
zarur. So’z bilan tasvirlashda so’zlarni aniq tanlash talab qilinadi, bu esa o’quvchilar
nutqini rivojlantirishda foydali vositalardan biri hisoblanadi.
Tasvirlashdan o’qituvchi turli maqsadlarda, chunonchi, reja tuzishga asos sifatida,
qayta hikoyalashga tayyorlashda, voqea yuz bergan sharoitni aniqlashda
foydalanadi. Tasvirlashdan tnustaqil ish sifatida ham foydalaniladi: o’qituvchi
matnning ma’lum qismidan o’quvchilarga juda ma’qul bo’lgan manzarani so’z bilan
yoki grafik tasvirlashni, unga muallif so’zini tanlashni hamda turli tabiat man-
zaralarini, qatnashuvchi kishilarning tashqi ko’rinishini, voqea sodir bo’lgan
joylarni tasvirlashni topshiriq qilib berishi mumkin.
Matnni so’z bilan tasvirlashga o’rgatishni darslikda berilgan rasmni matndagi shu
rasmga mos qism bilan taqqoslab tasvirlashdan boshlash kerak.
So’z bilan tasvirlash bosqichma-bosqich, maxsus tayyorgarlikdan so’ng amalga
oshiriladi:
1. Matndan manzara, vaziyat yoki qahramonlarning tashqi ko’-rinishi tasvirlangan
o’rinlar aniqlanadi.
2. Nisbiy tugallangan o’rinlar ajratiladi.
3. Tasvirlashga leksik-uslubiy tayyorgarlik ko’riladi, ya’ni yozuvchi,
shoir qo’llagan lug’aviy birliklarga o’quvchilar diqqati tortiladi va ular tahlil
qilinadi. Tasvirlashda so’zni aniq tanlashga yordam beriladi.
4.
So’z
bilan
tasvirlashga
o’rgatishning
dastlabki
paytida
xattaxtaga
foydalaniladigan so’zlar yozib qo’yilishi zarur. So’z bilan tasvirlash qayta
hikoyalashga aylanib qolmasligi lozim.
Grafik tasvirlash ko’proq uyda bajariladi. Buning uchun o’quvchilar tasvirlanadigan
matn qismini ajratadilar, uni diqqat bilan o’qib chiqadilar, mazmunini
o’zlashtiradilar va unga mos rasm chizadilar. Bunda o’quvchilar bilan qanday
ranglardan foydalanish, ranglar ifoda-laydigan ma’nolar bo’yicha suhbat o’tkaziladi.
Rasmlar ko’rgazmasi tashkil etiladi. Har bir rasm muallifi o’zi chizgan rang tasvirini
izohlab beradi. Kompyuterlashtirilgan sinflarda grafik tasvirlash sinfda ham
bajartirilishi mumkin. Bunda o’quvchilarning ijodiy yondashuvlariga imkon
beriladi.
O’quvchilar asar voqealari rivojini seriyali rasmlar asosida muayyan izchillikda
tasvirlashlari ham, har bir rasm seriyasi ostida shu qismda ifoda etilgan muhim
fikrlarni yozib qo’yishlari ham mumkin. Bular asar matnini to’liq qayta hikoyalash,
shuningdek, o’qilgan hikoya, maqolaning rejasini tuzish, matn mazmunini, uning
tasviriy vosita-larini bilib olishga yordam beradi.
5. Asar rejasini tuzish. Reja matn mazmunini ongli va chuqur tus-hunishda, asosiy
fikrni ajratishda, voqealarning izchilligini belgilash-da, matn qismlarining o’zaro
bog’lanishini tushunishda o’quvchilarga yordam beradi. Reja ustida ishlash
o’quvchilar nutqi va tafakkurini o’stiradi. Ular matnni mazmunan tugallangan
qismlarga bo’lishga va har bir qismning asosini topishga, ularga qisqa va aniq
sarlavha topishga, uni reja qismi sifatida shakllantirishga o’rganadilar.
Reja tuzishga tayyorgarlik ishlari savod o’rgatish davridayoq boshlanadi.
Tayyorgarlik mashqining eng oddiy turi berilgan sarlavhalardan kichik matn
mazmuniga mosini topib qo’yish hisoblanadi. Bunday mashqqa o’rgatishda
o’qituvchi sarlavha asosiy fikrni ifodalashini ta’kidlaydi, bplalar topgan sarlavhani
tahlil qilib, u yoki bu sarlavha nima uchun mos yoki mos emasligini tushuntiradi.
Reja tuzishga tayyorgarlik ishining ikkinchi turi o’qituvchi rahbarligida tanlab
o’qish hisoblanadi, bolalar matndan o’qituvchi bergan savolga javob bo’ladigan
o’rinni topib o’qiydilar.
Reja
tuzish
,,oddiydan
murakkabga"
tamoyili
asosida
asta-sekin
murakkablashtirilib, muayyan izchillikda o’tkazib boriladi. O’quvchilar 1-sinfda
o’qilgan kichik matnga o’qituvchi rahbarligida so’roq gap tar zida sarlavha
tanlashlari, 2-sinfda kichik maqolaning rejasini o’qituvchi rahbarligida so’roq yoki
darak gap tarzida tuzishlari, 3-sinfda o’qilgan matn rejasini jamoa bo’lib tuzishlari,
4-sinfda mustaqil reja tuza olish-lari kerak.
Rejaning eng oddiy shakli rasmli reja hisoblanadi. Buning uchun avval bolalar
kitobda berilgan rasmlardan matn qismiga mosini tan-lashga va uni nomlashga
o’rgatiladi, keyin matn qismiga tayyor rasm berilmaydi, uni bolalarning o’zlari so’z
bilan tasvirlaydilar. Hikoya o’qiladi va qismlari bo’yicha tahlil qilinadi, so’ng
o’quvchilar matnning 1-qismini o’qiydilar, o’qituvchi ulardan qanday rasm chizish
mumkin-ligini so’raydi. Qolgan qismlari ustida ham ishlar shu tarzda ishlanadi.
O’quvchilar chizgan rasmlariga nom (sarlavha) qo’yadilar. Ular qo’ygan nom
sarlavha xattaxtaga reja qismi tarzida yozib boriladi.
O’quvchilar rasmli reja tuzishdan mantiqiy reja tuzishga o’tadilar. Bunday reja
tuzish quyidagi izchillikda o’rgatiladi:
1. O’qituvchi qismlarga bo’lingan matnga tanlab reja tuzadi va matn rejasining
o’rnini almashtirib, sarlavha tarzida xattaxtaning chap tomoniga yozib qo’yadi.
O’quvchilar matnning l-qismini o’qiydilar, shu qism mazmuniga mos sarlavhani
topadilar, uni o’qituvchi xattaxtaning o’ng tomoniga yozadi. Ana shu tarzda
xattaxtada o’qilgan matnning rejasi hosil bo’ladi.
2. Matn qismlarini tahlil qilish jarayonida o’quvchilar o’qituvchi rahbarligida har bir
qismdagi asosiy g’oyani aniqlaydilar va unga sarlavha topadilar, o’qituvchi
sarlavhalarni reja tarzida xattaxtaga yozib boradi.
3. Qismlarga bo’linmagan matn tanlanadi, sarlavhalar matn rejasi tartibida
xattaxtaga yoziladi. O’quvchilarga berilgan sarlavhalardan foydalanib, matnni
qismlarga bo’lish topshiriladi. Ular matnni o’qishadi va sarlavhalarga tegishli
qismni ajratadilar.
4. Qismlarga bo’linmagan matn tanlanadi, sarlavhalar aralash tarzda xattaxtaga
yoziladi. O’quvchilarga yuqoridagiday qismlarga bo’lish topshiriladi. O’quvchilar
matnni o’qib, nisbiy tugallangan qismni ajratadilar va unga mos sarlavhani
xattaxtadan tanlaydilar. Ish shu tarzda davom ettirilib, matn rejasi tuziladi.
O’quvchilarda reja tuzish ko’nikmasi hosil bo’lgach, 3-4-sinflarda ular matnni
mustaqil ravishda qismlarga bo’ladilar, har bir qismga reja tuzadilar. Rejani darak
va atov gap tarzida shakllantiradilar, unda har bir qism bir turdagi gaplar shaklida
bo’lishi lozim.
O’quvchilar lug’atini boyitish, nutqining hissiy ta’sirini kuchay-tirish, badiiy
vositalardan foydalanish ko’nikmasini shakllantirish, nutq madaniyatini o’stirish
maqsadida asardagi badiiy vositalar ustida ishlanadi. Masalan, 4-sinf ,,O’qish
kitobi" darsligidagi ,,Kitobga ixlos" matnidagi badiiy vositalar ustida quyidagicha
ishlash mumkin:
Kartonga ko’chma ma’noli so’zlar yozib qo’yiladi. Ularning ma’nosini izohlash
bo’yicha quyidagicha savol-topshiriqlar beriladi:
- Birikmalarni o ‘qing. Tagiga chizilgan so ‘darning ma ‘nosiga diqqat qiling.
Ularning qaysi ma ‘noda qo ‘llanganini izohlashga harakat qiling.
olovning qip-qizil tillari - guaillab yonayotgan olovning yuqoriga bo’ralab-bo’ralab
ko’tarilishi;
olovning ... tillari osmonni yalar — baland ko’tarilar;
o’zini o’tga urmoqchj- olovning ichiga kirmoqchi.
O’quvchilarga yordam berish maqsadida shu so’zlarni o’z ma’nosida qo’llab,
taqqoslash uslubidan foydalanish mumkin:
olovning till — odamning till;
odam till bilan yalaydi — olov tili bilan osmonni yalaydi;
o’tga urmoqchi — bolani urmoqchi.
Qaysi birikmada ,,til", ,,yalaydi", ,,uradi" so’zlari o’z ma’nosida, qaysi birikmada
ko’chma ma’noda qo’llanganligi aniqlanadi.
O’xshatishlar ustida quyidagicha ishlanadi: gaplar oldindan xattaxtaga yoki
kartonga yozib qo’yiladi va ular yuzasidan topshiriq beriladi:
- Gapni o’qing. Alanga nimaga o’xshatilyapti?
... yong’in borgan sari kuchayar, qimmatli kitoblarni ajdahodek yutayotgan alanga
quturib, hujra eshigidan tutun aralash chiqib turar edi.
- Parchani o’qing. Suv alangaga qanday ta’sir qildi? Nima uchun? ...Chelaklab
sepilgan suv unga kor qilmas, aksincha, moydek ta’sir qilayotgandek edi.
- Quyidagiparchada Ibn Sinoning holati nimaga o’xshatilyapti?
...Ibn Sino xuddi yaqin kishisini ko’rib, qabristondan qaytgan kishidek. boshini quyi
solib, yarim-yorti kuygan bir necha kitobni qo’ltiqlagan holda uyiga jo’nadi...
So’ngra iboralar ustida ishlanadi. Bunda quyidagicha topshiriqlar beriladi:
- Berilgan gaplarni o ‘qing, tagiga chizilgan iboralaming ma ‘nosiga diqqat qiling.
Ularni bir so’z bilan almashtirish mumkinmi? Yoki ular-ning ma’nosini boshqa so’z
bilan ifodalash mumkinmi?
1. Askarlarning suroni quloqni qomatga keltiradi — qattiq eshitiladi.
2. Kechasi uyqusi kelib, ko’iiga qum tiqila boshlaganda ... — ko’zi og’riy
boshlaganda, uyqusi kela boshlaganda.
3. Ba’zilar mehnati bekorga ketayotganini ko’rib, qo ‘llarini go ‘Itiqqa urdilar —
ishonchini yo’qotdilar.
4. ... ko’pchilikning hafsalasi pir bo’ldi — ... ishini to’xtatdi.
5. ... kiyimi bilan o’zi yonib ketishi titrgan gap edi — aniq edi.
6. Oxiri baxayr bo’lsin — yaxshilik bilan tugasin.
7. ...nima to’g’risida bosh qotirayotganini bilib turibman — o’ylayotganini;
8. Bu yerda qolsam bir kuni meni chaqirib, oyog’imga bolta uradi-lar — yo’q
qiladilar va shu kabilar.
Hozir maktab tajribasida izohli o’qish, ijodiy o’qish, adabiy o’qish usulidan,
muammoli o’qitish metodlaridan, ilg’or pedagogik texnologiya, interaktiv
metodlardan keng foydalanilmoqda. Masalan, A. Qodiriyning ,,Chin do’st"
hikoyasini o’rganishda izohli o’qish me-todidan foydalanish mumkin. Chunki bu
asar matnida o’quvchilarga lug’aviy ma’nosi tushunarsiz bo’lgan so’zlar uchraydi.
Masalan, hikoyadagi saboqdosh, mirzaboshi, havolanmas, asrandi, g’arq, holda,
tnahdum, marsiya, xun, hamnishin, dildor, notavon, g’urbatkabi so’zlar izoh talab
etadi.
Metodik adabiyotlarda badiiy asar matnini tahlil qilishning uch usuli: badiiy asami
yoiuvchiga ergashib yaxlit o’rganish, obrazlar vositasida o’rganish, mavzuli-
muammoli o’rganish alohida ajratib ko’rsatiladi.
Boshlang’ich sinflarda, asosan, matn asosidagi tahlildan foydala-niladi, ya’ni,
o’qituvchi asarni tahlil qilishda asar matniga asoslanadi. Uni o’zgartirmagan holda
undagi ma’noni, jozibani o’quvchilarga yetkazib beradi.
Boshlang’ich sinflarda muammoli tahlil usulidan ham foydalanish mumkin.
Masalan, ,,Bobur va Humoyun" hikoyasini o’rganishda o’quvchilarga ,,Bobuming
aytgan gaplari o’rinlimi?", ,,Hikoyadagiday holat sodir bo’lishi mumkinmi?" kabi
muammoli savollar berish o’rinli bo’ladi. O’quvchilar asarni ichda o’qiydilar, jamoa
bo’lib fikr alma-shadilar, bahslashadilar. Bahs davomida o’quvchilar ma’naviy
olamida ham, aqliy dunyosida ham muayyan o’zgarishlar, rivojlanishlar sodir
bo’ladi. Asar tahlilida qo’llanadigan tanlab o’qish, unga munosabat bildirish,
munosabatlarning turli xilda bo’lishi ham munozarani keltirib chiqaradi. Munozarali
o’rin muammoni yuzaga keltiradi. Endi o’quv jarayoni oldida muammoni to’g’ri hal
etish vazifasi turadi.
Shunday qilib, boshlang’ich sinflarda ham badiiy asar matnini tahlil qilishda,
umuinan, badiiy asarlarni o’rganishda o’quvchi shax-siga kuchli ta’sir qiluvchi,
ularning saviyasiga mos, bilimlarning o’zlashtirilishini ta’minlovchi metod va
usullardan, tahlil turlaridan foydalanish mumkin.
O’QISH DARSLARIDA MUSTAQIL ISHLAR
Mustaqil ish mashqning faol turi bo’lib, uni bajarish jarayonida o’quvchilar
fikrlashga va mustaqil faoliyat yuritishga o’rganadilar. Bir vaqtning o’zida ikki yoki
uch sinf bilan ishlanadigan oz komplektli maktablarda mustaqil ish, ayniqsa, juda
zarur hamda katta ahamiyatga ega.
O’qish darslarida mustaqil ishni bajarishga bolalar taxminiy tayyorlanadi, albatta.
O’quvchilarni mustaqil ishga tayyorlashda topshiriqning maqsadi ularga qisqa va
aniq tushuntiriladi. Mustaqil ish uchun tanlangan matnning hajmi kichik va
o’quvchilar saviyasiga mos bo’lishi lozim. Mustaqil ish turlari har xil bo’lib, uni
tanlashda o’quvchilarning tayyorgarligi, o’qiladigan matnning xarakteri, asarni
o’rganish bosqichi hisobga olinadi.
Boshlang’ich sinflarning o’qish darslarida mustaqil ishning quyi-dagi turlaridan
foydalaniladi:
1. Asarni ichda o’qish. 1-sinfda bu mashqni topshirishdan oldin ayrim so’zlarni
kesma harflar bilan tuzdirish va uni o’qishni mashq qildirish maqsadga muvofiq.
O’quv yilinitig ikkinchi yarmidan boshlab ichda o’qib, ayrim qatnashuvchi
shaxslarning gaplarini topish, uni o’qish va o’z so’zi bilan gapirib berish, matndan
o’qituvchi bergan savolga javob bo’ladigan o’rinni topish kabi topshiriqlar berilishi
mumkin.
2. O’qilgan matn yuzasidan berilgan savollarga javob berish. Bu mashq bolalarni
diqqat-e’tibor bilan o’qishga o’rgatadi; bu ish turidan oz komplektli maktablarda
foydalanish dars tartibini belgilashga ham yordam beradi. Mashqning bu turi asta
murakkablashtira boriladi: avval o’quvchilar matnga oid savollarga javob berish
bilan uning mazmunini o’zlashtirsalar, keyin asarning asosiy g’oyasini bilib oladilar,
voqea-hodisalar o’rtasidagi sabab-natija bog’lanishlarini tushunadilar. Bunda
,,Nega?", ,,Nima uchun?" kabi savollardan foydalaniladi. Masalan,
4-sinf ,,O’qish kitobi"dagi ,,Davlat" ertagi matni ustida ishlaganda ,,Ertakda Davlat
dehqonning uyida umrbod qolishga jazm qilibdi. Nima uchun ?" savoli beriladi, bu
savol hikoyaning asosiy mazmunini aniq-lashga ham yordam beradi. 2-sinfdan
boshlab bolalar nima uchun hikoya, she’r shunday nomlanganini aytib berishga
o’rganadilar.
3. O’qilgan asar mazmunini to’Iiq anglash, bilib olish uchun o’qituvchi topshirig’ini
bajarish. Topshiriqlar quyidagicha bo’lishi mumkin:
- o’qing va omonatga xiyonatning jazosi qandayligini aytib bering. (,,Omonatga
xiyonat", 4-sinf)
— o’qing va nima uchun hunarsiz kishi o’limga yaqinligini tu-shuntirib bering.
(,,Hunarsiz kishi o’limga yaqin", 4-sinf) va hokazo. Ba’zan topshiriqlar turli xildagi
qayta hikoyalashni talab qiladi:
a) matnning ayrim o’rinlaridan foydalanib (ko’chirma olib) qayta hikoyalash;
b) hikoyani bir sujet chizig’i asosida qayta hikoyalash;
d) matnni qisqartib qayta hikoyalash;
e) matnning shaxsini o’zgartirib qayta hikoyalash va boshq.
4. O’qilgan matn rejasini tuzishga tayyorlanish va reja tuzish. Bunda quyidagi ish
turlaridan foydalaniladi:
1) o’qilgan matnga oid rasm chizish;
2) rasmga matndagi so’zlar yoki o’z so’zi bilan sarlavha qo’yish;
3) o’qituvchi tomonidan tartibsiz berilgan savollardan foydalanib reja tuzish;
4) matnni qismlarga bo’lish va har bir qismga sarlavha qo’yish va hokazo.
Mustaqil ishning qanday bajarilganligini hisobga olish o’quvchi-larning tayyorlik
darajasini aniqlashda va keying! bosqichlarda mustaqil mashqni to’g’ri tashkil qilish
uchun material tar.lashda o’qituvchiga yordam beradi.