Asosiy vositalar auditi
Reja:
Kirish
1. Asosiy vositalar auditini tashkil etish, o`tkazish ketma-ketligi va ma'lumot
manbalari
2. Asosiy vositalarning mavjudligi, saqlanishini tekshirish va eskirish
(amortizatsiya) to`g`ri hisoblanishini tekshirish
3. Asosiy vositalarni harakati bilan bog`liq muomalalar auditi
4. Asosiy vositalarni ta'mirlash xarajatlari auditi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati
Kirish
Samarali ichki nazorat va audit xizmati-bu bozorning iqtisodiy agenti
tomonidan korporativ boshqaruvning asosiy elementi boʻlib, boshqaruv xodimlariga
yoʻnaltirilgan etarli, ilmiy asoslangan qarorlar qabul qilish imkonini beradi: - biznes-
jarayonlarni tashkil etish, texnik va texnologik, ekologik va moliyaviyiqtisodiy
qoʻllab-quvvatlashni takomillashtirish va umuman tashkilotning faoliyati, -
operatsion, ekologik, moliyaviy va boshqa turdagi xavflarni tezkor aniqlash, oldini
olish va cheklash; - xoʻjalik yurituvchi subyekt va uning aksiyadorlarining strategik
maqsadlariga erishishga oqilona ishonch. Xoʻjalik yurituvchi subyekt ichki nazorati
samaradorligining boʻlajak auditini samarali rejalashtirish uchun tekshirilayotgan
obyekt (ish jarayoni) ning dastlabki ekspertizasi oʻtkazilishi lozim. Ushbu
monitoringning maqsadi audit qilinayotgan biznes jarayonining dolzarb vazifalari,
uning tuzilishi yoki undagi avvalgi auditdan boshlab yuz bergan oʻzgarishlarni
oʻrganishdan iborat. Bu bizga ushbu jarayonning ichki nazorat xizmatini samarasiz
tashkil etish oqibatlarining umuman tashkilot uchun ahamiyati haqida xolisona
gapirishga imkon beradi. Ichki nazoratning sifati va samaradorligini tekshirish
algoritmi auditorlar dastlabki tekshirish bosqichida: - tekshiriladigan obyektni
tashkil etishni tartibga soluvchi ichki meʼyoriy hujjatlarni tahlil qilish; - ushbu
biznes jarayoniga xizmat qiluvchi maʼlumotlar bazasi va dasturiy taʼminotni tahlili;
- tuzatish ishlari dasturlarini amalga oshirish va ushbu biznes jarayonining oldingi
tekshiruvlari natijalarini oʻrganish (agar mavjud boʻlsa); - koʻrib chiqilayotgan
biznes-jarayonni amalga oshiruvchi tarkibiy boʻlinma rahbar xodimlari va uning
faoliyati boʻyicha jarayonning boshqa ishtirokchilarini aniqlash va maxsus
tekshirish; - xoʻjalik yurituvchi subyektning rivojlanish strategiyasiga va
maqsadlarni belgilash tamoyillariga muvofiqligi uchun biznes-jarayonning haqiqiy
maqsadlarini tahlil qilish (aniqlashtirish, oʻlchovlilik, izchillik, ahamiyatlilik,
erishilgan vaqtni cheklash); - mavjud nazorat tartib-qoidalarini koʻrsatib, ushbu
biznes jarayonini tashkil etish uchun yoʻl xaritasini shakllantirish; - xoʻjalik
yurituvchi subyektning boshqaruv xodimlari va uning texnologik, ekologik va
moliyaviy siyosati boʻlinmalari tomonidan amalga oshirilgan risklarni baholash
natijalarini tahlil qilish (agar mavjud boʻlsa); - baholash tizimi va identifikatorlarini
tahlil qilish-jarayonning samaradorligi va iqtisodini aniqlash uchun ishlatiladigan
tabiiy va xarajat koʻrsatkichlari. Koʻrib chiqilayotgan biznes jarayoni haqida olingan
maʼlumotlarni tahlil qilish va uning haqiqiy faoliyati haqida yetarli tushunchani
shakllantirish natijalariga koʻra, ichki nazorat va audit xizmati rahbari: keyingi audit
toʻgʻrisida qaror yoki audit oʻtkazishni rad etish toʻgʻrisida qaror qabul qilishi kerak.
Ichki auditning ilmiy konsepsiyasini yaratish zarurati ichki audit jarayonining
mohiyati va mazmunini tushunishda mantiqiy tugallangan, tizimli yondashuv
yoʻqligi, tashkilotlarning axborot-iqtisodiy muhitida uning mexanizmlarini qurish
va ishlashi haqida tizimli bilimlarning yoʻqligi bilan bogʻliq masalalar
majmuasining yoʻqligi bilan bogʻliq. Zamonaviy iqtisodiy noaniqlik sharoitida
tashkilotlarning tijorat faoliyatining barcha turdagi xatarlarini kamaytirish uchun
ichki audit imkoniyatlarini tahlil qilish zarurati mavjud: operatsion, moliyaviy,
axborot, notoʻgʻri strategiyalar xavfi, qonunchilikka rioya qilmaslik va boshqalar.
Bu esa ichki audit jarayoniga yanada batafsil va tegishli ilmiy-uslubiy
yondashuvlarni ishlab chiqishni talab qiladi. Hozirgi kunda ichki auditning mohiyati
va uning tashkilotlarning ichki nazorat tizimidagi oʻrniga nisbatan yagona nuqtayi
nazar yoʻq, ichki audit standartlari, umumiy va batafsil usullar mavjud emas.
Tashkilotlarning moliyaviy-xoʻjalik tashqi va ichki munosabatlari barqarorligining
kafolati sifatida ichki auditni tashkil etish tamoyillari ham noaniqdir. Ichki audit
protseduralarini amalga oshirishdagi murakkablik nazorat natijalari va toʻgʻri va oʻz
vaqtida boshqaruv qarorlarini qabul qilish ishonchliligi boʻyicha buxgalteriya va
analitik axborot tizimini tashkil etish bilan ham ifodalanadi. Bunday muammolar
ichki audit xizmatini tashkil etish va faoliyatida uslubiy qiyinchiliklarni keltirib
chiqaradi. Shuning uchun ichki auditning nazariy va uslubiy asoslarini
tizimlashtirish dolzarb masala hisoblanadi. Zamonaviy iqtisodiy sharoitda biznes
samaradorligini oshirish imkoniyatlarini aniqlashning eng samarali vositalaridan
biri va shuning uchun kompaniyaning raqobatbardosh afzalliklaridan biri ichki
nazoratdir. Shuni taʼkidlash kerakki, har qanday korxonaning maqsadi xatolar va
buzilishlarni oʻz vaqtida aniqlash va bartaraf etishga yordam beradigan ichki nazorat
tizimini yaratishdan iborat boʻlishi kerak. Biroq, yaxshi tashkil etilgan ichki nazorat
tizimi ham oʻz maqsadlariga erishish uchun samaradorligini baholashi kerak.
Qoʻllaniladigan ichki nazorat tizimining samaradorligi ichki audit xizmati
tomonidan taʼminlanadi. Ichki audit tashkilot ichidan amalga oshirilgan va
kompaniya rahbarlariga mavjud nazorat tizimining ishonchli va samarali ekanligiga
ishonch hosil qilishga qaratilgan tashkilot faoliyatining barcha jihatlarini mustaqil
baholash funksiyasidir.
1. Asosiy vositalar auditini tashkil etish, o`tkazish ketma-ketligi va
ma'lumot manbalari
Asosiy vositalarni auditorlik tekshiruvidan o`tkazish mijoz-subyekt faoliyati
umumiy auditining bir qismi hisoblanadi. Uning maqsadi moliyaviy hisobot asosiy
vositalar harakati bilan bog`liq ko`rsatkichlarning ishonchliligi to`g`risida fikr
shakllantirish va subyektda asosiy vositalar bilan bog`liq muomalalarni hisobga
olish hamda
soliqqa tortish uslubiyotini tashkil etishning O`zbekiston
Respublikasida amal qilayotgan me'yoriy hujjatlarga muvofiqligini aniqlashdan
iborat.
Asosiy vositalar auditi auditorlik tekshiruvining muhim obyektlaridan biri
bo`lib, undagi o`rganiladigan masalalar keng qamrovli va ularning barchasini
quyidagicha umumlashtirish mumkin1:
-
asosiy vositalar mavjudligi va saqlanish holati ustidan nazorat
o`rnatishnita'minlash (obyektlarni asosiy vositalar qatoriga kiritishning to`g`riligi);
-
asosiy vositalarning to`g`ri turkumlanishi;
-
asosiy vositalar analitik hisobi va asosiy vositalar uchun moddiy
javobgarliknitashkil etish (analitik va sintetik hisob hamda hisobot ma'lumotlarining
mosligi);
-
asosiy vositalar kirimi va chiqimiga doir muomalalarni dastlabki
hujjatlashtirishhamda hisobda aks ettirish;
-
asosiy vositalar kirimi va chiqimiga doir muomalalarni sintetik hisob
registrlarida aks ettirish;
-
asosiy vositalar kirimi va chiqimiga doir muomalalarni soliqqa tortish;
-
asosiy vositalarga amortizatsiya hisoblash va hisobda aks etgirish;
-
amortizatsiya hisoblash usullarini qo`llashning qonuniyligi va
to`g`riligi;
-
jadallashtirilgan amortizatsiya usulini qo`llashning qonuniyligi;
-
amortizatsiya ajratmalari hisob-kitoblarining to`g`riligi;
-
amortizatsiya ajratmalarini hisobda aks ettirishning to`g`riligi;
1 Do’smuratov R.D. Audit asoslari.T.: O’zbekiston milliy ensiklopediyasi, 2003
-
asosiy vositalarni ta'mirlash, tiklash, zamonaviylashtirish va qayta
jihozlashnihisobda aks ettirish;
-
ta'mirlash usullari;
-
ta'mirlash xarajatlarini tannarxga olib borishning to`g`riligi;
-
asosiy vositalarni qayta jihozlash va zamonaviylashtirishga doir
muomalalarnihisobga olish;
-
asosiy
vositalar
sintetik
va
analitik
hisobining
subyekt
buxgalteriyasidagiholatini baholash;
-
belgilangan qoidalarga muvofiq subyektning o`ziga qarashli, joriy
tartibdaijaraga olingan va moliyaviy lizing asosida olingan asosiy vositalarni saqlash
joylarida moddiy javobgar shaxslarga biriktirilganligini baholash;
-
subyektning o`ziga qarashli va moliyaviy lizing asosida olingan asosiy
vositalarbo`yicha yillik eskirish hisoblanishining to`g`riligini tekshirish. Chunki, bu
ma'lumotlar realizatsiya qilinadigan mahsulot (ish, xizmat) lar tannarxining (2010,
2310, 2510, 2710 schyotlar debeti) shakllanishi bilan bog`liq bo`lib, oqibatda
subyektning moliyaviy natijalari (balans foydasi yoki zarari) ga va budjetga
to`lanadigan foyda (daromad) solig`ining miqdoriga ta'sir etadi;
-
asosiy vositalarning sotib olinishi va hisobdan chiqarilishi hamda ularni
yuridikva jismoniy shaxslardan ijaraga olish bilan bog`liq muomalalar bo`yicha
soliq qonunchiligiga rioya qilinishini tekshirish;
-
asosiy vositalarni xojalik va pudrat usullarida (kapital yoki joriy)
ta'mirlashxarajatlarini hisobga olishning subyektda amal qilinayotgan tartibini,
subyektda bir yilga qabul qilingan hisob yuritush siyosatidan kelib chiqqan holda
baholash va tekshirish;
-
subyektda asosiy vositalardan foydalanishni vaqt oralig`i va quvvati
bo`yichasubyektning ishlab chiqarish xususiyatlari hisobga olingan holda tashkil
qilish (agap auditor bilan tuzilgan shartnomada kelishilgan bo`lsa);
-
asosiy vositalarni baholash va qayta baholash natijalarini tekshirish.
Auditor ushbu asosiy masalalarni o`rganib, ularga auditorlik hisobotining
tashkiliy qismida baho berishi va yo`l qo`yilgan xatolar hamda hisobning
belgilangan qoidalaridan chetga chiqish hollarini bartaraf qilish bo`yicha takliflar
berishi lozim.
Auditor asosiy vositalar auditini boshlashdan oldin, birinchi navbatda
quyidagilarni aniqlashi zarur2:
-
subyektning hisobot davridagi hisob siyosati va uning o`tgan
hisobotdavridagiga nisbatan o`zgarishi bilan tanishish;
-
asosiy vositalarning inventarizatsiya natijalari bilan tanishish;
-
asosiy vositalarni qayta baholash materiallari va ularning hisobda aks
ettirilishibilan tanishish. Bunda auditor O`zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va
moliya vazirligi, O`zbekiston Respublikasi Davlat mulk qo`mitasining tegishli
me'yoriy hujjatlariga muvofiq subyekt balansida turadigan va qayta baholangan
asosiy vositalar tiklanish qiymati bo`yicha aks ettirilishini nazarda tutishi lozim.
Subyektda asosiy vositalarni hisobdan chiqarish bo`yicha doimiy komissiya
tashkil etilishi: asosiy vositalarni foydalaiish joylarida saqlash uchun javobgar
shaxslar haqida buyruq (farmoyish) ning mavjudligini tekshirish, shunindek, ular
bilan shaxsan to`la moddiy javobgarlik to`g`risida shartnomalar tuzilganligini
aniqlash, shuningdek, asosiy vositalar hisobini yuritish qoidalari bayon qilingan
amaldagi me'yoriy hujjatlar va asosiy vositalar hisobiga doir yagona shakldagi
(unifikatsiyalangan) idoralararo dastlabki hujjatlarning shakllari bilan subyekt
buxgalteriyasi qay darajada ta'minlanganligini aniqlash lozim.
Shu tarzda olingan ma'lumotlar auditorga mazkur subyektda asosiy vositalar
hisobining tashkil etilishi haqida umumiy tasavvurga ega bo`lish imkonini va
tekshiruvda maxsus e'tibor berish lozim bo`lgan masalalarni aniqlashga yordam
beradi.
Bosh daftarda aks ettirilgan 0100-«Asosiy vositalarni hisobga oluvchi
schyotlar», 0200 – «Asosiy vositalarning eskirishini hisobga oluvchi schyotlar»,
0300 – «Uzoq muddatli ijara shartnomasi bo`yicha olingan asosiy vositalarni
hisobga oluvchi schyotlar», 0700 – «O`rnatiladigan asbob-uskunalarni hisobga
2 Do’smuratov R.D. Audit asoslari.T.: O’zbekiston milliy ensiklopediyasi, 2003
oluvchi schyotlar», 0800«Kapital qo`yilmalarni hisobga oluvchi schyotlar», 0920 –
«Uzoq muddatli ijara bo`yicha olinadigan to`lovlar», 4800 – «Turli debitorlar
qarzlarini hisobga oluvchi schyotlar», 6900 – «Turli kreditorlarga bo`lgan qarzlarni
hisobga oluvchi schyotlar»,
7900 – «Turli kreditorlarga bo`lgan uzoq muddatli qarzlarni hisobga oluvchi
schyotlar» sintetik schyotlar qoldiqlarining mos ravishda analitik hisob registrlari va
buxgalteriya balansi ma'lumotlariga muvofiqligini aniqlash zarur. Ular bo`yicha
barcha pozitsiyalar oy boshiga qoldiq oylik oborotlari, oy oxiriga qoldiqlar bir-biriga
to`g`ri kelishi lozim. Agar tafovutlar aniqlansa, ularning sabablarini aniqlash va
subyektga asosiy vositalarni, montaj talab qiladigan qurilmalarni; kapital
qo`yilmalarni,
tuzilgan
lizing
shartnomalari
bo`yicha
majburiyatlarni
inventarizatsiya qilish tavsiya etiladi. So`ngra subyektning asosiy vositalarni
hisobga olish bo`yicha qabul qilingan hisob yuritish siyosati bilan tanishish zarur.
Bunda asosan quyidagilarga e'tibor berish lozim:
-
asosiy vositalarga eskirish hisoblashning qaysi usulini qo`llash qabul
qilinganligi;
-
asosiy vositalarni ta'mirlash xarajatlarini hisobga olishning qanday
tartibi qabulqilinganligi, asosiy vositalarni ta'mirlash uchun rezervga mablag`
ajratish mexanizmidan foydalanib, ya'ni ta'mirlash fondi (8910 – «Kelgusi xarajatlar
va to`lovlar rezervlari» schyoti bo`yicha ta'mirlash fondi schyotini qo`llash) tashkil
etish yoki tashkil etmaslik bo`yicha subyekt hisob siyosatida aks etganligi yoki aks
etmaganligi auditor xulosasida qayd etilishi lozim.
Asosiy vositalarni auditorlik tekshiruvdan o`tkazishda foydalaniladigan
manbalar buxgalteriya hisobining subyektda qabul qilingan tashkiliy shakliga ham
bog`liq. Bular: jurnal-orderlar, vedomostlar, kartochkalar, komputer dasturlari va
h.k lardir. Lekin shuni unutmaslik kerakki, hisobning har qanday shakli sharoitida
ham asosiy vositalarning harakatiga oid muomalalar (kirimi, chiqimi, xojalik
ichidagi siljishi, ta'mirlanishi) me'yoriy va dastlabki hujjat shakllari bilan
rasmiylashtirilishi lozim. Asosiy vositalar auditining ma'lumot manbalari quyidagi
jadvalda keltirilgan.
2.1-jadval Asosiy vositalar auditining ma'lumot manbalari
1.
O`zbekiston Respublikasi «Buxgalteriya hisobi to`g`risida» gi qonuni. 2016-yil 13 aprelda
tasdiqlangan
2.
O`zbekiston Respublikasi «Auditorlik faoliyati to`g`risida» gi qonuni.. Yangi tahrirda 2021il
25- mayda tasdiqlangan
3.
O`zbekiston Respublikasi Soliq Kodeksi (asosiy vositalarning eskirish me'yorlari) 2008y.
4.
O`zbekiston Respublikasi Fuqarolik Kodeksi. 2002- yil 30- avgust holatiga o`zgartirishlar
bilan. 1996- yil 29- avgustda 257-1- sonli O`zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi qarori bilan
1997- yil 1- martdan kuchga kiritilgan
5.
O`zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1999-yil 5-fevraldagi 54-sonli «Mahsulot
(ishlar, xizmatlar)ni ishlab chiqarish va sotish bo`yicha xarajatlar tarkibi hamda moliyaviy
natijalarni shakllantirish tartibi haqidagi Nizom» (2003, 2004 va 2005 yillardagi qo`shimcha
va o`zgartirishlar bilan)
6.
O`zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining «Lizing operatsiyalarini buxgalteriya
hisobi va hisobotida aks etish tartibi» nomli 1998 yil 6 maydagi 194-sonli qarorining 2ilovasi
7.
«Inventarlash vaqtida aniqlangan mol-mulkning kamomadi va ortiqchasini buxgalteriya
hisobi va soliqqa tortish tartibi haqidagi Nizom». 2001-yil 20-iyunda 56G`2001-38-son bilan
O`zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi va Davlat Soliq qo`mitasi tomonidan tasdiqlangan
va Adliya vazirligida 2001-yil 23-iyulda 1054-son bilan ro`yxatga olingan
8.
«Balansdagi asosiy vositalarni hisobdan chiqarish tartibi haqida Nizom». 2001 yil 28 fevralda
26-son bilan O`zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi tomonidan tasdiqlangan
9.
«2001-yil 1-yanvar holatiga ko`ra asosiy vositalarni qaytadan baholash tartibi haqidagi
Nizom». 2001-yil 2-fevralda RA-01G`8-6a, 17-03G`113A, 2001-32-sonlar bilan
O`zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi qarori bilan tasdiqlangan
10. Moliyaviy hisobot shakllarini to`ldirish qoidalari. O`zbekiston Respublikasi Moliya
vazirligining 2002-yil 27-dekabrdagi 140-sonli buyrug`i bilan tasdiqlangan
11. 1-son «Hisob siyosati va moliyaviy hisobot» nomli O`zbekiston Respublikasi Buxgalteriya
hisobi milliy standarti (BHMS). 1998-yil 26-iyulda 474-son bilan O`zbekiston Respublikasi
Moliya vazirligi tomonidan tasdiqlangan va Adliya vazirligida 1998-yil 14-avgustda
ro`yxatga olingan.
12. 5-son «Asosiy vositalar» nomli O`zbekiston Respublikasi BHMS. O`zbekiston Respublikasi
Moliya vazirining 2003-yil 9-oktyabr 114-son buyrug`i bilan tasdiqlangan va Adliya
vazirligida 2004-yil 20-yanvar 1299-son bilan ro`yxatga olingan
13. 21-son «Xojalik yurituvchi subyektlarning moliyaviy-xojalik faoliyati buxgalteriya hisobi
schyotlar rejasi va uni qo`llash haqida yo`riqnoma» nomli BHMS 2002 yil 9 sentyabrda 103-
son bilan O`zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi tomonidan tasdiqlangan va Adliya
vazirligida 2002-yil 23-oktyabrda 1181-son bilan ro`yxatga olingan.
14. 19-son «Inventarlashni tashkil qilish va o`tkazish» nomli BHMS 1999-yil 19-oktyabrda
EGG`17-19- 2075-son bilan O`zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi tomonidan
tasdiqlangan va Adliya vazirligida 1999-yil 2-noyabrda 833-son bilan ro`yxatga olingan
15. 70-sonli «Moliyaviy hisobot to`g`risida auditorlik hisoboti va auditorlik xulosasi»
O`zbekiston Respublikasi Auditorlik faoliyati milliy standarti (AFMS). 2001 yil 14 fevralda
20-soni bilan O`zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi tomonidan tasdiqlangan va 2001 yil
10 martda 1016-son bilan Adliya vazirligi tomonidan ro`yxatga olingan
16. 11-son «Ma'lumotlarni kompyuterda qayta ishlash sharoitida audit» O`zbekiston
Respublikasi AFMS 1999-yil 91-sentyabrda 76-son bilan O`zbekiston Respublikasi Moliya
vazirligi tomonidan tasdiqlangan va 1999-yil 23-sentyabrda 823-son bilan Adliya vazirligi
tomonidan ro`yxatga olingan
17. 14-son «Xususiy kapital to`g`risidagi hisobot» nomli BHMS. O`zR. Adliya vazirligida
2004-yil 7-aprelda 1335-son bilan ro`yxatga olingan
18. 22-son «Chet el valutasida ifodalangan aktivlar va majburiyatlarning hisobi» nomli BHMS.
O`zR. Adliya vazirligida 2004-yil 21-mayda 1364-son bilan ro`yxatga olingan
19. 6-son «Ijara hisobi» nomli BHMS. O`zR. Adliya vazirligida 2004-yil 22-iyunda 1374-son
bilan ro`yxatga olingan
20. 23-son «qayta tashkil etishni amalga oshirishda moliyaviy hisobotni shakllantirish» nomli
BHMS. O`zR. Adliya vazirligida 2005-yil 27-iyunda 1484-son bilan ro`yxatga olingan.
21. «Yuridik shaxslar mol-mulki bo`yicha soliqlarni hisoblash va budjetga to`lash tartibi
to`g`risida»gi Yo`riqnoma. 2002-yil 11-martda 1107-son bilan Adliya vazirligi tomonidan
ro`yxatga olingan
22. Subyektning hisob siyosati to`g`risidagi buyrug`i
23. Asosiy vositalarni hisobga olishda subyektda qo`llaniladigan analitik va sintetik hisob
registrlari
24. Asosiy vositalarni qabul qilish-topshirish (ichki siljish) dalolatnomasi (nakladnoyi) (AB-l
shakl)
25. Ta'mirlangan, qayta jihozlangan va zamonaviylashtirilgan obyektlarni qabul qilishtopshirish
dalolatnomasi (AV-2 shakl)
26. Asosiy vositalarni hisobdan chiqarish dalolatnomasi (AV-Z shakl)
27. Avtotransport vositalarini hisobdan chiqarish dalolatnomasi (AV-4 shakl)
28. Asosiy vositalarni hisobga oladigan inventar kartochka (AV-6 shakl)
29. Asosiy vositalarni hisobga oladigan inventar kartochkalar ro`yxati (AV-7 shakl)
30. Asosiy vositalar harakatini hisobga oladigan kartochka (AV-8 shakl)
31. Asosiy vositalarning inventar ro`yxati (ishlatish joylari bo`yicha) (AV-9 shakl)
Auditor ushbu me'yoriy hujjatlar, hisob registrlari va dastlabki hujjatlarda
asosiy vositalar harakatini rasmiylashtirish uchun javobgar shaxslar imzolarining
mavjudligi va haqqoniyligiga e'tibor qaratib, barcha rekvizitlarning to`g`ri
to`lg`azilganligini aniqlaydi. Shuningdek, subyektning hisob siyosati to`g`risidagi
buypuqda bayon qilingan - asosiy vositalarni hisobga olish uslubiyoti bilan tanishib
chiqishi lozim. Bunda xususan quyidagilarni aniqlash zarur:
-
obyektlarni asosiy vositalar va aylanma mablag`lar qatoriga olib borish
uchunular qiymatining belgilangan chegaralari;
qiymatidan qat'iy nazar asosiy vositalar qatoriga olib boriladigan obyektlar
ro`yxati;
-
asosiy vositalar bo`yicha amortizatsiya hisoblash usullari;
-
asosiy vositalarni ta'mirlash uchun qilingan xarajatlarni aks ettirish
tartibi;
-
hisobot yilining 1-yanvar holatiga asosiy vositalarni qayta baholash
ko`zdatutilganligi;
-
asosiy vositalarni inventarizatsiya qilish muddatlari;
-
asosiy vositalar mavjudligi va harakatiga doir muomalalarni hisobga
olish uchunishchi schyotlar rejasida belgilangan schyotlar ro`yxati.
Asosiy vositalar mavjudligi va harakatiga doir muomalalarni hisobga olishda
qo`llaniladigan va tekshiruvda auditor tomonidan jalb qilinadigan, sintetik va
analitik hisob registrlari buxgalteriya hisobining subyektda qo`llanilayotgan
shakliga bog`liq. Ularga 0100-«Asosiy vositalarni hisobga oluvchi schyotlar», 0200
– «Asosiy vositalarning eskirishini hisobga oluvchi schyotlar», 0300 – «Uzoq
muddatli ijara shartnomasi bo`yicha olingan asosiy vositalarni hisobga oluvchi
schyotlar» schyotlari bo`yicha sintetik hisob registrlari, sintetik va analitik hisob
bo`yicha oborot va qoldiq vedomostlari kiradi. Asosiy vositalar harakatiga doir
muomalalar, odatda, dastlabki hujjatlarning yagona shakllari bilan, ayrim hollarda
esa subyektda ishlab chiqilgan va hisob siyosati to`g`risidagi buyruq bilan
tasdiqlangan dastlabki hujjatlar bilan rasmiylashtiriladi.
Auditor tekshiruv mobaynida moliyaviy hisobotning quyidagi shakllaridan
foydalanadi:
-
buxgalteriya balansi (1-shakl);
-
moliyaviy natijalar to`g`risidagi hisobot (2-shakl);
-
asosiy vositalar to`g`risidagi hisobot (Z-shakl);
-
pul oqimlari to`g`risidagi hisobot (4-shakl);- xususiy kapital
to`g`risidagi hisobot (5-shakl); - izohlar, hisob-kitoblar, tushuntirishlar.
Asosiy vositalar auditining obyektlari quyidagi jadvalda keltirilgan.
2-jadval Asosiy vositalar auditining obyektlari
Ko`rsatkichlar
Ko`rsatkichlar
keltirilgan
moliyaviy
hisobot shakllari
Schyotlar nomi
Schyo
tlar
1-
shakl
3-shakl 4-
shakl
Satr
Satr
Satr
1
2
3
4
5
Asosiy vositalar:
Boshlang`ich (qayta tiklash) qiymati
0100,
0300
010
Eskirish summasi
0200
011
qoldiq (balans) qiymati (satr. 010-011)
012
Asosiy
vositalarning
boshlang`ich
qiymati,
jamg`arilgan
eskirish
va
qoldiq qiymati to`g`risida ma'lumot
010160
Ishlab chiqarishdagi asosiy vositalar
171
Noishlab chiqarishdagi asosiy vositalar
172
Yil davomida sotib olingan asosiy
vositalar
180
Asosiy vositalarni sotib olish va sotish
0820
060
Buxgalteriya balansi (1-shakl) da subyektga mulkiy huquq asosida, tezkor
boshqaruv va xojalik yuritish uchun taalluqli bo`lgan asosiy vositalar, uzoq muddatli
aktivlar bo`limidagi asosiy vositalar moddasida boshlang`ich qiymati, eskirish va
qoldiq qiymatlari bo`yicha batafsil beriladi. Asosiy vositalar balansda netto baho,
ya'ni qoldiq qiymati bo`yicha aks ettiriladi (belgilangan tartibga muvofiq qiymati
qoplanmaydigan (amortizatsiya hisoblanmaydigan) asosiy vositalar obyektlaridan
tashqari).
2. Asosiy vositalarning mavjudligi, saqlanishini tekshirish va eskirish
(amortizatsiya) to`g`ri hisoblanishini tekshirish
Asosiy vositalarning mavjudligi va saqlanishini auditorlik tekshiruvidan
o`tkazishdan
maqsad
moliyaviy
hisobot
moddalarining
haqqoniyligini
ta'minlashdan iborat.
Bunda auditor quyidagilarni tekshirishi lozim:
-
qiymati subyektda belgilab qo`yilgan chegaradan past bo`lgan
obyektlar yokiqiymatidan qat'iy nazar xizmat muddati 12 oydan kam bo`lgan
obyektlar asosiy vositalar qatoriga o`tib qolmaganligi;
-
subyektda asosiy vositalar inventar va xojalik jihozlari qatoriga va
aksinchao`tkazilmaganligi, bunda shuni nazarda tutish zarurki, obyekt qiymatining
chegarasi obyektni sotib olish (foydalanishga topshirish) sanasiga aniqlanadi.
Asosiy vositalarni inventar va xojalik jihozlari qatoriga asossiz o`tkazish auditorlik
tekshiruvi mobaynida aniqlanadigan xatolardan biridir. Ko`p hollarda bunday
o`tkazishning sababi subyektning amortizatsiya hisoblash ishlarini kamaytirishga
intilishi hisoblanadi.
Auditorlik tekshiruvi mobaynida subyektning asosiy vositalar obyektlariga
mulkiy talab darajasida rasmiylashtirilganligini isbotlash zarur.
Auditorga asosiy vositalar obyektlarini yaratish, sotib olish; berish
shartnomalari, zarur hollarda esa qonunchilikka muvofiq olish-sotishni ro`yxatga
olish guvohnomasi taqdim qilinadi.
Asosiy vositalarning to`g`ri baholanganligini aniqlash asosiy vositalar
mavjudligi va harakatini tekshirish mobaynidagi muhim masalalardan biri
hisoblanadi. Chunki, mulk solig`i bo`yicha budjet bilan hisob-kitoblar, shuningdek
subyekt faoliyatining moliyaviy natijalarini aks ettirish va hisobot tuzish shunga
bog`liq.Asosiy vositalarni baholashning to`g`riligini tekshirish yoppasiga (obyektlar
soni unchalik katta bo`lmaganda) yoki tanlab o`tkaziladi.
Asosiy vositalarni baholash va dastlabki qiymatini aniqlash amaldagi
qoidalarga muvofiq amalga oshiriladi hamda asosiy vositalar obyektlarini sotib olish
usuliga bog`liq.
-
auditor O`zbekiston Respublikasi fuqarolik kodeksiga muvofiq asosiy
vositalaroldi-sotdi shartnomalarining mavjudligi va rasmiylashtirilishini, ayrim
xarajatlarni asosiy vositalar qiymatiga qo`shishning qonuniyligini;
-
tugallangan
qurilish
obyektlari
inventar
qiymatining
to`g`ri
aniqlanganligini;
-
qo`shimcha qurilgan, jihozlangan, zamonaviylashtirilgan yoki qisman
tugatilganidan so`ng obyekt qiymati to`g`ri aniqlanganligini tekshiradi.
Bunda auditor 21-son «Xojalik yurituvchi subyektlarning moliyaviy-xojalik
faoliyati buxgalteriya hisobi schyotlar rejasi va uni qo`llash bo`yicha yo`riqnoma»
nomli BHMS ga muvofiq kiritilgan o`zgartishlarga alohida e'tibor qaratishi zarur.
Xususan, asosiy vositalarni sotib olish va qurish bilan bog`liq, ammo belgilangan
tartibga ko`ra asosiy vositalarning dastlabki qiymatiga qo`shilmaydigan xarajatlar
obyektlarning dastlabki qiymatiga qo`shilmasdan, 9430 – «Boshqa operatsion
xarajatlar» schyot debetiga olib borilganligiga e'tibor berishi kerak.
Auditor, baholarni kelishish bayonnomasi va ta'sis hujjatlarida asosiy
vositalar baholanishining aks ettirilishi; boshqa xarajatlarni asosiy vositalar
dastlabki qiymatiga qo`shishning qonuniyligi; bozor baholarini qo`llashning
ishonchliligini tekshiradi.
Shuningdek, bozor bahosini aniqlash uchun aynan shularga o`xshash
mahsulot baholari to`g`risida tayyorlovchi tashkilotlarning yozma ravishda bergan
ma'lumotlaridan; ommaviy axborot vositalari va maxsus adabiyotlarda e'lon qilingan
baholar to`g`risidagi ma'lumotlardan; ayrim asosiy vositalar obyektlarining qiymati
to`g`risida ekspert xulosalaridan foydalanish mumkin. Bunday asosiy vositalarni
tashib keltirish bo`yicha subyekt tomonidan qilingan xarajatlar ham obyekt
qiymatiga qo`shiladi.
Chet el valutalari hisobiga sotib olingan asosiy vositalarni baholash chet el
valutasini O`zbekiston Respublikasi Markaziy Banki tomonidan belgilangan, asosiy
vositalar obyektini sotib olish sanasiga amal qilayotgan valuta kursi bo`yicha
so`mga hisoblab o`tkazish yo`li bilan amalga oshiriladi.
Auditor shartnoma shartlariga muvofiq mulkka egalik huquqining o`tish
vaqti to`g`ri aniqlanganligi; asosiy vositalarni sotib olish bilan bog`liq bojxona
to`lovlari va boshqa chiqimlarning sotib olingan asosiy vositalar qiymatiga
qo`shilganligini tekshirishi lozim. Shuningdek, asosiy vositalarni baholashning
to`g`riligini tekshirish mobaynida asosiy vositalar dastlabki qiymatining
o`zgarganligiga, qanday sabablar (qo`shimcha qurish, jihozlash, qayta jihozlash,
qisman tugatish) o`zgarishga olib kelganligiga, kapital qo`yilmalarga doir xarajatlar
0800 – «Kapital qo`yilmalarni hisobga oluvchi schyotlar» schyotlarida aks
ettirilganligiga e'tibor qaratishi lozim.
So`ngi yillarda asosiy vositalarni qayta baholashni tekshirish muhim
ahamiyat kasb etmoqda. 21-BHMS ga muvofiq subyektlarda asosiy vositalar
obyektlarini qayta baholash summalari 8530 - «Mulklarni qayta baholash bo`yicha
tuzatishlar» schyotida aks ettiriladi. Bunday tekshiruv qayta baholash natijalari
rasmiylashtirilgan hujjatlar asosida amalga oshiriladi.
Bunda auditor quyidagilarni tekshirishi lozim:
-
barcha asosiy vositalar to`g`riligiga yoki ularning bir qismi
qaytabaholanganligi;
-
qayta baholash qanday usullar yordamida o`tkazilganligi (indeksatsiya
qilishyoki hujjat bilan tasdiqlangan bozor baholari bo`yicha to`g`ridan-to`g`ri
hisoblab o`tkazilishi va h.k.);
-
bozor baholarini tasdiqlaydigan hujjatlarning mavjudligi;
-
hisob-kitoblar to`g`riligini tanlab tekshirish;
-
qayta baholashdan so`ng eskirganlik darajasi o`zgarganligi;
-
qayta baholash natijalarining inventar kartochkalarida aks ettirilganligi;
-
qayta baholash natijalarining buxgalteriya hisobi schyotlarida to`g`ri
aks
ettirilganligi;
-
qayta baholash natijalarining hisobot tuzishda hisobga olinganligi va
shungao`xshashlar.
5-son «Asosiy vositalar» nomli BHMS ga muvofiq, amortizatsiya
eskirishning baholangan xizmat muddati davomida aktivning amortizatsiya
qilinadigan qiymatini muntazam taqsimlash va qayta o`tkazish tarzida qiymat
ifodasidir. Asosiy vositaning amortizatsiya qiymati taxmin qilinayotgan tugatilish
qiymatini chiqarib tashlagan holda, aktivning dastlabki qiymati yoki moliyaviy
hisobotlarda ko`rsatilgan qiymat o`rnini bosadigan boshqa qiymatning summasidir.
Auditor asosiy vositalarga eskirishni hisoblashning to`g`riligini tekshirishda
o`rnatilgan har oylik eskirishni hisoblash qoidalariga buxgalteriya tomonidan rioya
qilinayotganligini aniqlashi lozim. Bunda tekshirish uchun asosiy vositalarga
eskirishni hisoblashda to`ldiriladigan 6-shakldagi hisob-kitob jadvali asos bo`lib
xizmat qiladi. Auditorga xizmat qilish muddati o`tib, amortizatsiyani hisoblash
to`xtatilgan asosiy vosita obyektlarining ro`yxati taqdim etilishi lozim. Agar
subyektda tezlashtirilgan amortizatsiya hisoblash mexanizmi qo`llanilsa, ushbu
holat uning hisob yuritish siyosatida ko`rsatilgan bo`lishi lozim.
Auditning ushbu blokida quyidagi ishlar amalga oshiriladi:
-
subyekt hisob siyosatida ko`rsatilgan-asosiy vositalarga amortizatsiya
hisoblashqoidalariga rioya qilinishini tekshirish;
-
amortizatsiya ajratmalarini asosiy vositalarning u yoki bu guruhiga
olibborishning to`g`riligini tekshirish;
-
har oylik amortizatsiya ajratma summalari bo`yicha hisob-kitoblarni
tekshirish;
-
amortizatsiya ajratmalarining hisobda o`z vaqtida va to`g`ri aks
ettirilishinitekshirish.
Amortizatsiya ajratmalarini hisoblash va buxgalteriya hisobi schyotlarida
aks ettirishning to`g`riligini aniqlash 5-son-«Asosiy vositalar», 21-son-«Xojalik
yurituvchi subyektlarning moliyaviy-xojalik faoliyati buxgalteriya hisobi schyotlar
rejasi va uni qo`llash bo`yicha yo`riqnoma» nomli BHMS lar va mijoz-subyekt hisob
siyosati to`g`risidagi buyrug`ining tegishli qismiga muvofiq amalga oshiriladi.
Buning uchun subyekt hisob siyosati bo`yicha buyrug`ining qoidalari; asosiy
vositalar amortizatsiya hisob-kitobi bo`yicha ishlanma jadvallar ko`rsatkichlaridan
foydalaniladi.
Auditor amortizatsiya hisoblashning maxsus shartlari qo`llaniladigan asosiy
vositalar obyektlarining ro`yxatini olishi zarur. Bularga xususan quyidagilar kiradi:
-
xizmat qilish muddati o`tib ketgan asosiy vositalar;
-
amortizatsiya hisoblanmaydigan asosiy vositalar;
-
konservatsiyadagi asosiy vositalar;
-
amortizatsiya hisoblash to`xtatilgan asosiy vositalar;
-
jadallashtirilgan amortizatsiya usuli qo`llanilayotgan asosiy vositalar;
-
noishlab chiqarishdagi asosiy vositalar;
-
moliyaviy lizing shartnomasi bo`yicha olingan asosiy vositalar.
Amortizatsiya ajratmalarining hisoblanishini tekshirish mobaynida auditor
amortizatsiya hisoblash usullari (chiziqli usul, kamayib boruvchi qoldiq usuli,
foydali ishlatish muddati davomidagi yillari yig`indisi bo`yicha qiymatini hisobdan
chiqarish usuli, qiymatni mahsulot (ish) hajmiga mutanosib ravishda hisobdan
o`chirish usuli) ga e'tibor berishi zarur.
Asosiy vosita obyektlarining bir xil guruhlari bo`yicha amortizatsiya
hisoblashning tanlangan u yoki bu usulini qo`llash uchun foydali xizmat qilish
muddati davomida boshqasiga o`zgartirilmasdan amalga oshirilishi lozim. Ammo,
soliqqa tortish maqsadida amortizatsiya ajratmalari hisoblash O`zbekiston
Respublikasi soliq Kodeksi 23-moddasiga muvofiq asosiy vosita obyektlarining
dastlabki qiymatiga nisbatan amalga oshirilishi ham mumkin.
Auditor tanlab tekshirish usuli bilan asosiy vositalarning foydali xizmat
qilish muddati to`g`ri belgilanganligini aniqlaydi. Chunki, hisobot davridagi
amortizatsiya ajratmalari summasi va amortizatsiya ajratmalari normalarini
belgilash shunga bog`liq. Amortizatsiya ajratmalari normalari noto`g`ri belgilangan
holatlar aniqlanganida, auditor buning oqibatida mahsulot (ish, xizmat) lar tannarxi
qanchalik oshgan (pasaygan) ligini aniqlaydi.
Shunindek, amortizatsiyani hisoblash muddatlarining boshlanish va
to`xtatilish muddatlari, hisoblashning muntazamligi, amortizatsiyani hisoblashda
pasaytiruvchi va oshiruvchi koeffitsiyentlarni qo`llashning to`g`riligini tekshirish
zarur. Amortizatsiya ajratmalari hisob-kitoblarining to`g`riligi tanlab tekshiriladi.
Amortizatsiya ajratmalarini mahsulot (ish, xizmat) lar tannarxiga olib
borishning
to`g`riligini
tekshirish
amortizatsiya
ajratmalarini
auditorlik
tekshiruvidan o`tkazishning muhim masalalaridan biri hisoblanadi. Auditor
amortizatsiya hisoblanadigan obyektlar asosiy vositalarning qaysi guruhiga (ishlab
chiqarish yoki noishlab chiqarish) tegishliligini, asosiy vositalar mahsulot ishlab
chiqarish (ish bajarish, xizmat ko`rsatish) da ishlatilayotganligi yoki operativ (qisqa
muddatli) lizing shartnomasi asosida berilganligini aniqlashi lozim. Noishlab
chiqarish sohasidagi asosiy vositalar bo`yicha hisoblangan amortizatsiya ajratmalari
o`z mablag`lari manbalari hisobiga, operativ lizing asosida topshirilganlari bo`yicha
esa foyda yoki zararlarga olib boriladi.
Asosiy vositalarga eskirishni hisoblashni hisobga olishda eng ko`p
uchraydigan qoida buzilish hollari quyidagilardan iborat:
ayrim subyektlarda asosiy vositalarga eskirishni hisoblash har choraklikda
amalga oshiriladi; soliqqa tortiladigan bazani kamaytirish maqsadida ataylab xizmat
muddati o`tib ketsa ham asosiy vositalarga eskirishni hisoblash davom ettiriladi;
asosiy vositalarga asossiz ravishda eskirishning tezlashtirilgan usuli qo`llaniladi va
h.k.
Amortizatsiya ajratmalarini tekshirish mobaynida quyidagi tashkiliy amallar
qo`llanilishi mumkin:
-
asosiy vositalarni hisobga oladigan schyotlar (0110-0199) bo`yicha
qoldiqlarniva joriy yilda hisoblangan amortizatsiyani oldingi davrlardagi
ma'lumotlar bilan taqqoslash va ularning o`zgarishini baholash;
-
joriy yilda jamg`arilgan amortizatsiya qoldig`ini oldingi davrlardagi
qoldiqlarbilan taqqoslash.
Audit jarayonida asosiy vositalar bo`yicha amortizatsiya ajratmalari hisobot
davrida buxgalteriya hisobi ma'lumotlarida to`g`ri aks ettirilganini tekshirish lozim.
Asosiy vositalarning ayrim obyektlari bo`yicha ajratmalar buxgalteriya hisobida
tegishli summalarni jamg`arish yo`li bilan yoki obyektlarning dastlabki qiymatini
kamaytirish yo`li bilan aks ettiriladi.
3. Asosiy vositalarni harakati bilan bog`liq muomalalar auditi
Dastavval, auditor moddiy javobgar shaxslarni va ular bilan tuzilgan to`liq
moddiy javobgarlik to`g`risidagi shartnomalar mavjudligini aniqlashi zarur. Agar
shartnomalar bo`lmasa, u holda auditor ularni tuzishni tavsiya qilishi lozim.
Amaldagi tartibga ko`ra asosiy vositalarning analitik hisobi ularning tasnifiy
guruhlari va inventar obyektlari bo`yicha, shuningdek obyektlarning moddiy
javobgar shaxslarda turish joyi (bo`linmalar, brigadalar, sexlar, uchastkalar va h.k.)
bo`yicha yuritiladi.
Subyektga kelib tushgan asosiy vositalarni tekshirishda har bir obyekt
bo`yicha alohida tuzilgan qabul qilish-topshirish dalolatnomasi (AV-I shakl) ning
rasmiylashtirilishiga e'tibor qaratish zarur. Bunda dalolatnomadagi obyektning
tavsifi, turgan joyi, sotib olingan manbai, chiqarilgan yoki ko`rilgan yili, ishga
tushirilgan vaqti, obyektning sinov natijalari, uning texnik talablarga muvofiqligi va
boshqa ma'lumotlar tekshiriladi.
Ayrim hollarda bir turdagi va narxi bir xil xojalik inventarlari, asboblar,
stanoklar olinganda asosiy vositalarni qabul qilish-topshirish umumiy dalolatnomasi
tuzilishi mumkin. Bunda ushbu dalolatnoma ma'lumotlari, unga ilova qilingan
pasportlar, ishlatish tartibi, yo`riqnomalar ham tekshirilishi zarur.
Hisobga qabul qilingan har bir asosiy vosita obyektiga inventar raqam
berilgan bo`lishi lozim. Masalan, 001 dan 099 gacha inventar raqamlar binolarga,
100 dan 199 gacha inshootlarga, 200 dan 299 gacha bo`lgan raqamlar uzatish
qurilmalariga beriladi va hokazo. Berilgan inventar raqami asosiy vositalar
obyektiga metall jeton bilan biriktirib, uchmaydigan bo`yoq bilan yozib yoki boshqa
usullarda belgilab qo`yilishi lozim. Bu belgilar obyekt foydalanishda bo`lgan jami
davr ichida saqlanib, buxgalteriya hisobining barcha tegishli dastlabki hujjatlarida
va hisob registrlarida ko`rsatiladi. Obyekt hisobdan chiqarilganidan so`ng, uning
inventar raqami yangi kirim qilingan asosiy vositalarga berilmaydi.
Asosiy vositalarni qabul qilish-topshirish dalolatnomasi (ilova qilingan
hujjatlar bilan birga) buxgalteriyaga o`z vaqtida topshirilgan bo`lishi lozim. Subyekt
buxgalteriyasida asosiy vositalarning analitik hisobi, ularning har bir turi bo`yicha
ochiladigan AV-6 shakldagi inventar kartochkalar yuritiladi. Bu kartochkada obyekt
haqidagi barcha ma'lumotlar (dastlabki yoki tiklanish qiymati, amortizatsiya
ajratmalari me'yori, kirim qilingan paytdagi eskirish darajasi) qayd etilgan bo`lishi
kerak.
So`ngra inventar kartochkalar ma'lumotlarining asosiy vositalarni hisobga
olish bo`yicha inventar kartochkalar ro`yxati (AV-7 shakl) ga asosiy vositalarning
tasnifiy guruhlari bo`yicha o`tkazilganligi tekshiriladi.
Ro`yxatga olingan kartochkalar asosiy vositalar kartotekasida tarmoqning
tasnifiy guruhlariga, guruh ichida esa turgan joyi, foydalanish joyi va turlari
bo`yicha guruhlangan bo`lishi kerak. Ishlatilmayotgan asosiy vositalarning inventar
kartochkalari alohida guruhlangan bo`lishi kerak.
Asosiy vositalar hisobdan chiqarilganida dalolatnoma tuzilib, uning
ma'lumotlari tegishli inventar kartochkalarda qayd qilinadi, so`ngra bu kartochkalar
kartotekadan olib qo`yiladi. Amaliyotda, asosiy vositalar obyektlarining qiymati
quyidagi xojalik operatsiyalari natijasida subyekt aktivlari tarkibidan chiqib ketadi:
-
sotilganda;
-
foydalanish maqsadga muvofiq
emasligi sabablariga
ko`ra
hisobdan chiqarilganda;
-
boshqa subyekt va shaxslarga beg`araz berilganida;
-
boshqa subyektlarning ustav kapitalini shakllantirish uchun ulush
sifatidaqo`shilganida;
-
kamomad yoki yo`qotish aniqlanganda va.h.k.
Audit jarayonida qayta baholash natijasida narxlar oshgan yoki kamaygan
summalarining buxgalteriya hisobi schyotlarida aks ettirilishi ham tekshiriladi.
Qayta baholanib oshgan summa 0100 - «Asosiy vositalarni hisobga oluvchi
schyotlar» ning debeti va 8510 – «Mulklarni qayta baholash bo`yicha tuzatishlar»
schyotining kreditiga yoziladi.
Qayta baholangan asosiy vositalar obyektlari bo`yicha tiklanish qiymati
inventar kartochkaning rekonstruksiyalash, modernizatsiyalash bo`limida qayd
etilgan bo`lishi lozim. Shu bilan birga qayta baholangan eskirish summasi ham
inventar kartochkaning tegishli bo`limida aks ettirilgan bo`lishi kerak. Har bir
moddiy javobgar shaxs asosiy vositalar obyektlarining analitik hisobini AV-9
shakldagi vedomostda yuritishi kerak. Bunda hamma moddiy javobgar shaxslar
bilan belgilangan shaklda va ikki nusxada to`la moddiy javobgarluk to`g`pisida
shartnomalar tuzilganligi, shartnomalarning bir nusxasi moddiy javobgar
shaxslarning hujjatlar to`plamida, ikkinchi nusxasi esa shu xodimlarning o`zlarida
saqlanayotganligi tanlab tekshirilishi lozim.Bulardan tashqari, auditor barcha
moddiy javobgar shaxslar asosiy vositalarni o`z javobgarligiga olganligini tasdiqlab,
inventarizatsiya vedomostlarida imzo qo`yganliklari hamda asosiy vositalarning
keyingi kirimlari esa ularning dastlabki hujjatlardagi imzolari bilan tasdiqlanganini
tekshiradi.
4. Asosiy vositalarni ta'mirlash xarajatlari auditi
O`zbekistonda lizing munosabatlari 6-son «Ijara hisobi» nomli BHMS bilan
tartibga solinadi. Unga ko`ra, «Lizing (moliyaviy ijara) ijara munosabatlarining
alohida turi bo`lib, unda bir taraf (lizing beruvchi) ikkinchi tarafning (lizingga
oluvchining) topshirig`iga binoan uchinchi tarafdan (sotuvchidan) lizing
shartnomasida shartlashilgan mol-mulkni (lizing obyektini) mulk qilib sotib oladi va
uni shu shartnomada belgilangan shartlarda haq evaziga egalik qilish va foydalanish
uchun lizingga oluvchiga o`n ikki oydan ortiq muddatga beradi. Bunga lizing
shartnomasi quyidagi shartlarning biriga javob berishi kerak:
a)
lizing shartnomasining muddati tugagach, lizing obyekti lizingga
oluvchining mulki bo`lib o`tsa;
b)
lizing shartnomasining muddati lizing obyekti xizmat muddatining 80
% danortiq bo`lsa yoki lizing obyektining lizing shartnomasi tugaganidan keyin
qoldiq qiymati uning boshlang`ich qiymatining 20 % dan kam bo`lsa;
v) lizing shartnomasining muddati tugagach, lizingga oluvchi lizing
obyektini uning bozor qiymatidan past narxda evazini to`lab sotib olish huquqiga
ega bo`lsa, bunda ana shu huquqni amalga oshirish kunidagi lizing obyekti qiymati
asos bo`ladi;
g) lizing shartnomasi amal qiladigan davr uchun lizing to`lovlarining
umumiy
summasi lizing obyekti qiymatining 90 % dan ortiq bo`lsa»3.
Asosiy vositani lizinga qabul qilish ham AB-I shakldagi dalolatnoma bilan
rasmiylashtirilgan bo`lishi lozim.
Lizing beruvchi subyektlar lizing berishdan asosiy vositalar uchun lizing
oluvchi subyektdan olinishi lozim bo`lgan to`lovni (qo`shilgan qiymat solig`i bilan
birga) operatsion daromadlar tarkibiga (Debet 4810 - «Uzoq muddatli ijara bo`yicha
olinadigan joriy to`lovlar», 4820 - «qisqa muddatli ijara bo`yicha olinadigan
to`lovlar», Kredit 9550 - «Uzoq muddatli ijaradan daromadlar», 9350 - «Qisqa
muddatli ijaradan daromadlar») kiritadi.
Ijaraga olingan asosiy vositalarni joriy ta'mirlash xarajatlari lizing oluvchi
tomonidan qilinadi, kapital ta'mirlash esa shartnomadagi kelishuvga muvofiq lizing
oluvchi yoki lizing beruvchi hisobidan amalga oshiriladi.
3 6-с о н «Ижара ҳисоби» номли БҲМС. Ўз.Р. Адлия вазирлигида 2004-й и л 22-и ю н д а 1374-сон билан рўй
олинган.
Audit jarayonida auditor lizing subyektlarini aniqlashi lozim. 6-son BHMS
ga muvofiq, lizing subyekti bo`lib quyidagilar hisoblanadi:
a)
lizingga beruvchi lizing shartnomasi bo`yicha lizingga oluvchiga
kelgusida topshirish maqsadida lizing obyektini mulk qilib oluvchi shaxs;
b)
lizingga oluvchi egalik qilish va foydalanish uchun lizing shartnomasi
bo`yicha
lizing obyektini olayotgan shaxs;
v) sotuvchi lizingga beruvchiga lizing obyektini sotayotgan shaxs.
Lizing obyekti lizingga oluvchining krediti (qarzi) hisobidan olinayotgan
taqdirda, aniq bir lizing obyektiga nisbatan lizingga beruvchining kreditori va
lizingga oluvchi bir shaxs timsolida ish ko`rishga yo`l qo`yilmaydi.
Lizingga beruvchi lizing obyektini bo`lgusi foydalanuvchidan keyinchalik
uni xuddi shu shaxsga ijaraga berish uchun sotib olgan hollarda, lizingga oluvchi va
sotuvchi bir shaxs bo`lishga yo`l qo`yiladi.Auditor yuqorida ko`rsatilgan
masalalarni tekshirib, o`rnatilgan talablar va qoidalarning buzilish hollarini o`zining
ish hujjatlarida aks ettirishi lozim.
Ko`pchilik xojalik subyektlari avtomobillarni sotib olganidan ko`ra
foydaliroq bo`lgani uchun ijaraga oladilar. Bunda auditor avtomashinani ishlatish va
ta'mirlash xarajatlarini qoplash, hisoblashishlar tartibi kelishilgan ijara shartnomasi
bilan tanishishi lozim.
Jismoniy shaxslar bilan tuzilgan shartnomaga ko`ra ijara to`lovlari ijarachi
tomonidan uning xarajatlariga qo`shilsa (2010, 2310, 2510, 2710 schyotlar debet va
6910 schyot kredit) hisoblangan ijara to`lovi summasidan daromad solig`i undiriladi
(Debet 6910, Kredit 6410). Ijaraga beruvchi jismoniy shaxslarga ulardan
ijaraga olingan asosiy vositalar uchun hisoblangan ijara to`lovi summasidan
budjetdan tashqari fondlarga to`lovlar hisoblanmaydi.
Agar asosiy vosita obyektlari tadbirkor bo`lgan jismoniy shaxslardan ijaraga
olinsa, hisoblangan ijara to`lovi summasidan daromad solig`i ushlanmaydi. Subyekt
bunday to`lovlarning barcha turlari bo`yicha soliq inspeksiyasiga har chorakda
bildirib turishi lozim. Auditor subyektning ijaraga beruvchi jismoniy shaxslar bilan
hisobkitoblarni
hisobga
olish
qoidalari
va
soliq
qonunchiligiga
rioya
qilinayotganligiga ishonch hosil qilishi lozim.
Auditda bajariladigan barcha amallar lizing muomalalarining xususiyatini
hisobga olgan holda amalga oshiriladi. Shuning uchun lizing shartnomalarini tuzish,
muomalalarni buxgalteriya hisobida aks ettirish va soliqqa tortishda yo`l
qo`yiladigan xatolarning aksariyati me'yoriy hujjatlardagi kamchiliklar va uslubiy
qo`llanmalar yetishmasligi bilan bog`liq.
Lizing
operatsiyalarini
tekshirishda
auditning
barcha
bosqichlari:
rejalashtirish, auditorlar guruhini tuzish, tekshiruv o`tkazish, auditorlik hisoboti va
xulosalarini tuzishda maxsus yondoshuv talab qilinadi.
Lizingda lizing obyektiga egalik qilish va foydalanish huquqi bilan bog`liq
barcha tavakkalchiliklar lizinga oluvchiga o`tkaziladi. Lizingga oluvchining
buxgalteriya hisobida lizing aktiv va majburiyat sifatida lizing muddati
boshlanishidagi lizing obyektining joriy qiymati yoki minimal lizing to`lovlarining
diskontlangan qiymati bo`yicha, agar u past bo`lsa, tan olinishi kerak.
Audit jarayonida auditor lizing to`lovlarining diskontlangan qiymat to`g`ri
hisobga olinishini ham tekshirishi lozim. Minimal lizing to`lovlarining
diskontlangan qiymatini hisoblashda diskontlaydigan omil bo`lib, lizing
shartnomasida ko`zda tutilgan foiz stavkasi hisoblanadi, agarda uni aniqlash
imkoniyati bo`lsa, aks hollarda lizingga oluvchining qarz sarmoyasi bo`yicha o`sib
boruvchi foiz stavkasidan foydalaniladi. Lizing muddatining boshlanish vaqtida
lizingga oluvchi va lizingga beruvchi lizing to`lovlari jadvali (tartibi) ni kelishib
oladi, unda lizingga beruvchining daromadi, lizing obyektining qiymatini qoplash
bo`yicha majburiyatlar va ularning lizing muddati davomida taqsimlanishi
ko`rsatiladi.
Auditor lizing bo`yicha foizlar lizing shartnomasi davomida davrlar
bo`yicha taqsimlanganligini va har bir davrda qoplanmagan majburiyatlar qoldig`iga
doimiy foiz stavkasini o`rnatish maqsadida lizing to`lovlari jadvalida aks
ettirilganligiga ahamiyat berishi kerak. Shuningdek, lizingga oluvchi tomonidan
amalga oshirilgan lizing obyektini sotib olish, yetkazib berish yoki belgilangan
maqsadda foydalanish uchun yaroqli holga keltirish bilan bog`liq xarajatlar lizing
obyektining qiymatiga qo`shilganligini ham aniqlash lozim.
Lizingga oluvchining lizing obyektini yaxshilash (obodonlashtirish,
qo`shimcha qurish, qo`shimcha asbob-uskunalar bilan ta'minlash, rekonstruktsiya,
modernizatsiya qilish, texnik qayta qurollantirish va h.k.) xarajatlari lizing obyekti
qiymatini ko`paytiruvchi kapital qo`yilmalar sifatida aks ettiriladi. Agar lizing
obyekti, lizingga beruvchining ruxsati bilan yaxshilangan bo`lsa, shartnomaning
amal qilish muddati tugagandan so`ng yoki shartnoma bekor qilingach, lizingga
oluvchi ana shu maqsad yo`lida sarflangan barcha xarajatlarning qoplanishini talab
qilish huquqiga ega, agarda lizing shartnomasida o`zgacha shartlar ko`zda
tutilmagan bo`lsa.
Auditor lizingda har bir hisobot davri uchun lizing obyekti bo`yicha
amortizatsiya ajratmasi to`g`ri hisoblanganligini ham tekshirishi lozim. Lizing
obyektlari bo`yicha amortizatsiyani hisoblash O`zbekiston Respublikasi Moliya
vazirligining 2003-yil 9oktyabrdagi 114-sonli buyrug`i bilan tasdiqlangan 5-son
«Asosiy vositalar» nomli BHMS ga muvofiq amalga oshiriladi.
Lizingga oluvchi lizing shartnomasi muddati tugaganidan keyin lizing
obyektiga mulkiy egalik qilish huquqini olishga ishonchi bo`lmasa, u holda u
quyidagilardan qaysi biri qisqaligidan kelib chiqib: lizing shartnomasi muddati
davomida yoki lizing obyektining xizmat qilish muddatida to`liq amortizatsiya
qilishi mumkin. Audit jarayonida lizing obyektini yillik qayta baholash lizingga
oluvchi tomonidan qonunchilikda belgilangan tartibda amalga oshirilganligiga
ishonch hosil qilish lozim.
Lizing shartnomasi to`xtatilganda lizing obyektini qaytarish, lizing
shartnomasiga muvofiq uning to`xtatilgan sanadagi obyektining qoplanmagan
qiymati summasi bo`yicha amalga oshirilaganligi tekshiriladi. Lizing obyektining
chiqib ketishidan moliyaviy natijani aniqlaganda, oldingi qayta baholashlardagi
lizing obyekti qiymatining ko`paygan summasi, ya'ni oldingi baholashlardagi
qiymat pasayishi summasiga nisbatan ortgan qismi lizing obyektining chiqib
ketishidan ko`rilgan daromad tarkibiga qo`shiladi va bir vaqtning o`zida 8510 -
«Mulkni qayta baholash bo`yicha tuzatishlar» schyoti bo`yicha rezerv kapitalini
kamaytiradi.
Lizingga beruvchining buxgalteriya hisobida lizing aktiv sifatida lizing
muddati boshlanishidagi lizing obyektining joriy qiymati yoki minimal lizing
to`lovlarining diskontlangan qiymati bo`yicha, agar u past bo`lsa, tan olinishi kerak.
Asosiy vositalar foydalanish jarayonida ularning jismoniy xossa va sifatlari
yo`qolib boradi. Ularni tiklash uchun subyekt ta'mirlash ishlarini o`tkazishi mumkin.
Asosiy vositalar ta'mirining ikki turi mavjud: kapital va joriy ta'mir.
Asosiy vositalarni ta'mirlash pudrat yoki xojalik usulida bajarilishi mumkin.
Pudrat usulida bajarilganda subyekt ta'mirlash-qurilish tashkiloti bilan pudrat
shartnomasini tuzadi.
Xojalik usulida esa ta'mir o`z kuchi bilan amalga oshiriladi.
Ikkala usulda ham ta'mirlash xarajatlari ishlab chiqarish xarajatlari hisobidan
qoplanadi.
Pudrat va xojalik usulida bajarilgan ta'mirlash ishlari auditining
xususiyatlarini ko`rib chiqamiz.
Asosiy vositalarni ta'mirlashga doir muomalalarni tekshirish mobaynida
auditor ta'mirlash rasmiylashtirilishining to`g`rililigiga alohida e'tibor qaratishi
lozim. Bunda dastavval, mazkur masala bo`yicha subyektda qanday hisob siyosati
qabul qilinganligi aniqlanishi zarur. Bu narsa tekshiruvni davom ettirish ketma-
ketligini belgilaydi. Subyektlarda asosiy vositalarni ta'mirlashga doir xarajatlar
quyidagicha hisobdan o`chirilishi mumkin:
-
xarajatlarning qilinish me'yoriga qarab bevosita mahsulot (ish, xizmat)
lartannarxiga;
-
asosiy vositalarni ta'mirlash uchun yaratilgan fond hisobidan;
-
xarajatlarni oldin 3190 – «Boshqa kelgusi davr xarajatlari» schyotiga
olib borib,keyinchalik bir me'yorda tannarxga qo`shib borish.
Agar hisob siyosatiga muvofiq subyektda asosiy vositalarni ta'mirlash uchun
rezerv tashkil etiladigan bo`lsa, unda auditor rezerv uchun ajratmalar summasining
iqtisodiy asoslanganligini, asosiy vositalarning turlari bo`yicha (binolar, inshootlar,
qurilmalar va hokazo) ajratmalar miqdori ko`zda tutilganligi yoki ajratmalarning
yagona normasi belgilanganligi, har oyda rezerv hisoblash tamoyiliga rioya
qilinishini aniqlaydi. Ta'mirlash uchun qilingan haqiqiy xarajatlar yaratilgan rezerv
hisobiga hisobdan o`chiriladi. Shuning uchun auditor yil oxirida (ta'mirlash ishlari
tugallangan hollarda) oshiqcha hisoblangan rezerv to`g`rilanganligi (storno
qilinganligi) ga ishonch hosil qilishi lozim.
Asosiy vositalarni ta'mirlashga doir muomalalarning buxgalteriya hisobi
schyotlarida aks ettirilishini tekshirish mobaynida auditor, ishlab chiqarishga doir
asosiy vositalarni ta'mirlash xarajatlari tannarxga olib borilganligi, noishlab
chiqarishga doir asosiy vositalarniki esa o`z manbalari hisobiga hisobdan
o`chirilganligiga ishonch hosil qilishi lozim. Shunindek, auditor ta'mirlash ishlari
qaysi usul (pudrat yoki xojalik usuli) bilan amalga oshirilganligini ham tekshiradi.
Agar hisobot davrida lizingga olingan asosiy vositalar ta'mirlangan bo`lsa,
ta'mirlash turini (joriy yoki kapital), lizing shartnomasida kapital ta'mirlash ko`zda
tutilganligi va xarajatlar kimning hisobidan qoplanishini tekshirish zarur.
Subyektlar hisobot davrida asosiy vositalar obyektlarini zamonaviylashtirish
va qayta jihozlash uchun ham xarajatlar qilishi mumkin. Auditor bu holda
quyidagilarni tekshiradi: qilingan xarajatlar 0890 - «Boshqa kapital sarflar»
schyotida hisobga olinganligi, ta'mirlash ishlari yakunlanganidan so`ng asosiy
vositalar dastlabki qiymati oshganligi, subyekt qo`shilgan kapitalining ko`payishi
hisobda ko`rsatilganligi. Subyekt asosiy vositalarni ta'mirlash bilan bog`liq barcha
xarajatlarni ishlab chiqarilgan mahsulot (bajarilgan ish, qo`rsatilgan xizmat) lar
tannarxiga kiritadi, bu pirovardida moliyaviy natijaning shakllanishiga, shuningdek
subyektning foydadan budjetga to`lovlar
bo`yicha
budjet bilan o`zaro
munosabatlariga ham ta'sir etadi.
Auditor, eng avvalo, bu masala bo`yicha ham subyektda qanday hisob
siyosati qabul qilinganligini aniqlashi lozim. Ayrim subyektlar kelgusi yil uchun
hisob siyosatini qabul qilishda ta'mirlash xarajatlarini har oyda haqiqiy xarajatlar
hajmida hisobdan o`chiradigan tartibni qo`llaydilar. Boshqa subyektlar ta'mirlash
fondi yaratadilar (ta'mirlashning barcha turlari uchun rezervga mablag` ajratadilar),
haqiqatda bajarilgan ta'mirlash ishlari uchun qilingan xarajatlarni esa tashkil etilgan
fond hisobiga hisobdan o`chiradilar.
Birinchi holatda ta'mirlashga doir barcha xarajatlar ta'mirlash qaysi hisobot
davrida amalga oshirilgan bo`lsa, bevosita shu davrdagi ishlab chiqarish
xarajatlariga qo`shilishi lozim. Ikkinchi holatda subyekt balansida turgan asosiy
vositalarning dastlabki qiymatiga nisbatan foiz hisobida ta'mirlash fondiga
ajratmalar me'yori hisoblab chiqariladi.
Odatda, hisob yuritish siyosatining birinchi variantini kichik va o`rta biznes
subyektlari, ikkinchisini esa asosiy vositalari mulk (aktiv) larning salmoqli qismini
tashkil etadigan yirik subyektlar qo`llaydilar.
Auditor ta'mirlash xarajatlarini ishlab chiqarish xarajatlariga qo`shishning
to`g`riligini subyektda qabul qilingan hisob siyosatidan kelib chiqib, uning o`zgarish
hollarida esa sababini va ushbu vaziyatning moliyaviy natijaga ta'sirini tekshirishi
lozim.
Asosiy vositalarga eskirishni hisoblash va ta'mirlash bo`yicha subyektda
qanday hisob yuritish siyosati qabul qilinganligini aniqlash uchun 8910 -
«Kelgusidagi xarajatlar va to`lovlar uchun rezervlar» schyotining ma'lumotlari bilan
tanishish zarur. Agar 8910 schyotda alohida ta'mirlash fondi degan analitik schyot
ajratilgan bo`lsa, ushbu fondga qilingan ajratmalarning hajmi qanchalik
asoslanganligi (iqtisodiy hisob-kitoblar bilan tasdiqlanganligi) ga ishonch hosil
qilish zarur. Ajratmalar hajmi asosiy vositalar turlari bo`yicha tabaqalangan yoki
ajratmalarning yagona normasi o`rnatilgan bo`lishi mumkin. Auditor nuqtai
nazaridan yagona normativni qo`llash tannarxning asossiz ko`tarilishi va soliqqa
tortiladigan bazaning pasayishiga olib kelsa, u bunday holatni auditorlik hisobotida
ko`rsatib o`tishi lozim.
Xulosa
Yuqorida aytilganlarni hisobga olgan holda, xoʻjalik yurituvchi subyektning
maʼmuriy axborotida ichki nazorat boʻyicha majburiyatlarni tartibga solish va
mustahkamlash zarur degan xulosaga kelish mumkin. Afsuski, bugungi kunda
barcha xoʻjalik yurituvchi subyektlar, ayniqsa, kichik biznes segmentidagi
kompaniyalar ichki nazorat xizmatlariga ega emas. Shu bilan birga, ichki nazorat
tashkil etilgan kompaniyalarda koʻpincha uning samaradorligi tahlil qilinmaydi.
Ichki nazorat boshqaruvning asosiy funksiyalaridan biri boʻlib, u boʻlmaganda
xoʻjalik yurituvchi subyektni samarali boshqarish mumkin emas. Resurslardan
samarali foydalanish uchun yechimlarni ishlab chiqish va amalga oshirish imkonini
beradigan ichki nazoratdir. Har qanday xoʻjalik yurituvchi subyektning boshqaruv
tizimi buxgalteriya hisobi va nazorat tizimlari bilan uzviy bogʻliqdir. Boshqaruvda
buxgalteriya hisobi va nazoratning mavjudligi iqtisodiy hayotning har bir haqiqati,
shu jumladan moddiy, mehnat va moliyaviy resurslardan foydalanish bilan bogʻliq
maʼlumotlarni yaratish zarurati bilan izohlanadi, bu esa xoʻjalik yurituvchi
subyektning moliyaviy-xoʻjalik faoliyati samaradorligini oshirishga imkon beradi.
Shuni taʼkidlash kerakki, barcha foydalanuvchilar guruhlari ichki nazorat va
buxgalteriya xizmatlari tomonidan yaratilgan maʼlumotlarga teng kirish
imkoniyatiga ega emaslar. Odatda, maʼmuriyat axborotdan cheksiz foydalanish va
unga kirish imkoniyatiga ega boʻlishi mumkin. Shuning uchun ichki nazorat
iyerarxiyaning turli darajalarida, uning toʻliqligi, shakli va mazmuni boʻyicha turli
talablar bilan boshqaruv maqsadlari uchun zarur axborotni taqdim etish imkoniyatini
amalga oshirish uchun tashkil etilishi kerak. Xoʻjalik yurituvchi subyektning
boshqaruv tizimidagi ichki nazorat faqat boshqa boshqaruv funksiyalari bilan
birgalikda samarali faoliyat koʻrsatishi mumkin. Nazorat, buxgalteriya va analitik
jarayonlarning aloqasi boshqaruvning axborot taʼminoti muammosini eng yaxshi hal
qilish imkonini beradi.
Nazorat qilib turish nazorat muhitining muhim elementi hisoblanadi.
Korxonada hisob funktsiyalari va nazorat amallarini korxona xodimlari va
kompyuter tizimi bajarishi mumkin. Menejerlar tomonidan bu funktsiyalar
bajarilishi ustidan nazorat o’rnatilishini ta’minlash e’tiborga molik. Kreditlash
bo’yicha menejerlar ishi ustidan nazoratni amalga oshiruvchi nazoratchi, masalan,
debitorlar schyotlaridagi saldolarni nazorat schyoti ma’lumotlariga vaqti-vaqti bilan
taqqoslab turishi mumkin. Bo’linmalar rahbarlari yoki nazoratchilari xizmatchilar
tomonidan topilgan xatolarni tuzatishlari, shuningdek, korxonadagi hisob tizimiga
taalluqli qarorlar qabul qilishi va ruxsat etishi mumkin. Nazorat o’rnatish boshqaruv
nazoratining muhim vositasi va butun ichki nazorat tizimi faoliyat ko’rsatishining
sharti hisoblanadi.
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati:
1. O’zbekiston Respublikasining “Auditorlik faoliyati to’g’risida”gi Qonuni
(yangi tahriri) 25.02.2021.
2. “Buxgalteriya hisobi to’g’risida” O’zbekiston Respublikasining Qonuni.
O’RQ-404-son 13.04.2016.
3. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 19 sentyabrdagi PQ-
3946-sonli ―O’zbekiston Respublikasida auditorlik faoliyatini yanada rivojlantirish
chora-tadbirlari to’g’risidagi qarori.
4. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2007 yil 4 apreldagi PQ-615-son
Qaroriga ilova «Auditorlik tashkilotlari to’g’risida» nizom.
5. Do’smuratov R.D. Audit asoslari.T.: O’zbekiston milliy ensiklopediyasi,
2003. 612 b.
6. Tuychiyev A.J., Fayziyev Sh.Sh., Qo’shmatov O.Q. Audit.T.: Iqtisod-
Moliya, 2018.139 b
7. Tuychiyev A.J., Meliyev I., Avazov I., Moliyaviy hisobot auditi.T.: Iqtisod-
Moliya, 2017.160 b.
8. Tuychiyev A.J., Astanakulov O.T, Xizmat ko’rsatish sohasida auditning
xususiyatlari.T.: Iqtisod-Moliya, 2017.135 b.
9. Tuychiyev A.J., Qo’ziyev I.N, Masharipov O.A., Yakubov M.M., Amaliy
audit.T.: Iqtisod-Moliya, 2018.170 b.
10. M.M.Tulaxodjaeva, Sh.I.Ilxomov, K.B.Axmadjonov va boshq. Audit:
Darslik. 1-jild. T.: NORMA, 2008. 320 b.
11. O‘zbekiston Respublikasi Moliya Vazirligi tomonidan tasdiqlangan
«Auditorlik faoliyatining milliy standartlari» 1998-2005 yillar.