AUDIT STANDARTLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

12

File size

Fayl hajmi

52,7 KB


AUDIT STANDARTLARI
REJA:
1.Auditning professional standartlari tavsifi
2.Auditorlik standartlarining asosini tashkil etuvchi tamoyillar
3. Auditorlik standartlari tarkibi
Tayanch so’z va iboralar: Standartlar, auditning xalqaro standartlari,
auditorlik  faoliyatining  milliy  standartlari,  auditorlik  tashkilotlarining  ichki
standartlari,  xalqaro  buxgalterlar  va  auditorlar  federatsiyasi,  auditorlik
standartlari kengashi, auditning malaka va etika talablari, standart talablari
1.Auditning professional standartlari tavsifi
Amerika Qo'shma Shtatlarida auditorlar Amerika institutining diplomli
buxgalterlar  jamiyati  (AICPA),  Aktsiyadorlik  jamiyatlarida  Buxgalteriya
nazorat kengashi (PCAOB) va Xalqaro auditorlik va professional standartlar
kengashi  (IAASB)  tomonidan  chiqarilgan  standartlar  asosida  faoliyat
yuritadilar. Bu turli tashkilotlar tomonidan chop etilgan auditorlik standartlari
umumiy maqsadga qaratilgan bo’lib, auditni sifatli tarzda amalga oshirishga
xizmat qiladi.   Auditorlik  standartlari  asosida  auditorlar  moliyaviy  hisobot
bo’yicha  auditorlik  xulosasini  tuzish  va  taqdim  etishda  dastur  sifatida
foydalanib hamda kompleks audit doirasida mijozning moliyaviy hisobotlari
bo’yicha ichki nazoratini baholaydi. 
Audiorlik  standartlari  nafaqat  kompaniylarning  audit  tekshriuvlarida,
balki (barchasida) tashkiliy huquqiy tuzilishi, mulkchilik shaklidan qat’iy nazar
barcha sub’ektlarga ham qo’llaniladi.   Misol uchun, AQSH AJlari Qimmatli
qog'ozlar va birja komissiyasi (SEC) tartibiga bo'ysunadi va PCAOB auditorlik
standartlariga muvofiq audit amalga oshiriladi AJlari bo’lmagan tashkilotlar
AICPA tomonidan tashkil etilgan umumiy qabul qilingan audit standartlari
asosida audit o’tkazilishi lozim. Bundan tashqari, yuridik manzil bo’yicha  eng
muhimi  qaysiki  ochiq  aktsiyadorlik  jamiyatlarida  (mavjud  bo'lsa)  audit
qilinganda auditor PCAOB yoki AICPA yoki IAASB tomonidan ishlab chiqilgan
standartlar asosida olib borishini aniqlashtirib  olishi shart. 
Logotip
AUDIT STANDARTLARI REJA: 1.Auditning professional standartlari tavsifi 2.Auditorlik standartlarining asosini tashkil etuvchi tamoyillar 3. Auditorlik standartlari tarkibi Tayanch so’z va iboralar: Standartlar, auditning xalqaro standartlari, auditorlik faoliyatining milliy standartlari, auditorlik tashkilotlarining ichki standartlari, xalqaro buxgalterlar va auditorlar federatsiyasi, auditorlik standartlari kengashi, auditning malaka va etika talablari, standart talablari 1.Auditning professional standartlari tavsifi Amerika Qo'shma Shtatlarida auditorlar Amerika institutining diplomli buxgalterlar jamiyati (AICPA), Aktsiyadorlik jamiyatlarida Buxgalteriya nazorat kengashi (PCAOB) va Xalqaro auditorlik va professional standartlar kengashi (IAASB) tomonidan chiqarilgan standartlar asosida faoliyat yuritadilar. Bu turli tashkilotlar tomonidan chop etilgan auditorlik standartlari umumiy maqsadga qaratilgan bo’lib, auditni sifatli tarzda amalga oshirishga xizmat qiladi. Auditorlik standartlari asosida auditorlar moliyaviy hisobot bo’yicha auditorlik xulosasini tuzish va taqdim etishda dastur sifatida foydalanib hamda kompleks audit doirasida mijozning moliyaviy hisobotlari bo’yicha ichki nazoratini baholaydi. Audiorlik standartlari nafaqat kompaniylarning audit tekshriuvlarida, balki (barchasida) tashkiliy huquqiy tuzilishi, mulkchilik shaklidan qat’iy nazar barcha sub’ektlarga ham qo’llaniladi. Misol uchun, AQSH AJlari Qimmatli qog'ozlar va birja komissiyasi (SEC) tartibiga bo'ysunadi va PCAOB auditorlik standartlariga muvofiq audit amalga oshiriladi AJlari bo’lmagan tashkilotlar AICPA tomonidan tashkil etilgan umumiy qabul qilingan audit standartlari asosida audit o’tkazilishi lozim. Bundan tashqari, yuridik manzil bo’yicha eng muhimi qaysiki ochiq aktsiyadorlik jamiyatlarida (mavjud bo'lsa) audit qilinganda auditor PCAOB yoki AICPA yoki IAASB tomonidan ishlab chiqilgan standartlar asosida olib borishini aniqlashtirib olishi shart.
2004 yilda AICPAning Auditorlik standartlar kengashi (ASB) standartlar
tushunarli  bo'lishi  uchun  qayta  loyihani  boshladi.  AICPAning  standartlarni
yangilash loyihasi, standartlarni o'qishni engillashtirish, tushunish va qo'llash
uchun mo'ljallangan. Loyiha doirasida, ASB Auditning  Xalqaro Standartlari
(ISAs) bilan bir vaqtda ishladi. ASB uning standartlarini bir joyga jamlagan
holda  tushunarli  formatda  tayyorladi.  Har  bir  standart  bo’yicha  quyidagi
bo'limlar taqdim etiladi:
-
Standartning kirish izohi maqsadi va ko'lamini tushuntiradi.
-
Mavzuga doir talablardan maqsad belgilanadi.
-
Standartlardagi aloqador o’ziga hos ma’noli jumlalarning ta'riflari 
-
Auditorning  standartining  maqsadiga  yetishi  uchun
 talablarni
aniqlasitirish. Talablar "auditor qilishi kerak" yoki “auditor bajarishi shart”
so’zlaridan foydalangan holda ifoda etiladi.
-
 Ilova  va  boshqa  izoh  materiali,  standart  talablarini  qo'llash  uchun
talablarga mos manbalar va kelgusidagi yo'l-yo'riqni o'z ichiga oladi. 
 ASB 2012 yilda uning eng mukammal standartlari bo’yicha Auditorlik
yagona Hisobotini (SAS sonli 122) nashr qildi. Bu mukammal standartlar 2012
yil 15 dekabrdan keyingi davrlaridagi moliyaviy hisobotlarga tadbiq etildi. 
IAASBning maqsadi professional xizmatlar va boshqa shunga aloqador
standartlar asosida, xalqaro va mahalliy audit va professional standartlarni
birlashtirish  orqali  yuqori  sifatli  auditorlik  xizmatini  ko’rsatish,  shu  tariqa
butun dunyo bo'ylab amalda audit sifatini mustahkamlash va kuchaytirish va
shu  orqali  global  auditorlik  va  professionallik  kasbini  ishonchini
mustahkamlashdir.
IAASB standartlari  tushunarli,  aniq va  izchil  bo'lishi  kerakligini  talab
etadi. Shunga ko'ra, 2004 yilda, IAASB uning xalqaro standartlar aniqligini
oshirish uchun dastur boshladi. IAASBning standartlarni yangilash loyihasi
2009 yilda tugallandi, va 2013 yilning, IAASBning aniqlanishi standartlari 36
xalqaro standartlar va Sifat Nazorati Xalqaro Standarti 1 to’plamidan tashkil
topdi. Xalqaro standartlar quyidagi alohida bo'limlarda keltirilgan axborotni
o'z ichiga oladi,  bu esa AICPA ning standartlari formatiga juda o'xshaydi:
Kirish auditorlar majburiyatlaridan va boshqalardan tashqari maqsadi, ko'lami
va  Xalqaro  standartlar  mavzusi  matnlari  haqida  ma'lumotlarni  o'z  ichiga
oladi.
Maqsad - auditorning maqsadli aniq bayonini o'z ichiga oladi.

 Amaldagi jumlalar ta’riflari kiritilgan.

Har bir maqsad uchun  talablar taqdim etilgan. Talablar "auditor
Logotip
2004 yilda AICPAning Auditorlik standartlar kengashi (ASB) standartlar tushunarli bo'lishi uchun qayta loyihani boshladi. AICPAning standartlarni yangilash loyihasi, standartlarni o'qishni engillashtirish, tushunish va qo'llash uchun mo'ljallangan. Loyiha doirasida, ASB Auditning Xalqaro Standartlari (ISAs) bilan bir vaqtda ishladi. ASB uning standartlarini bir joyga jamlagan holda tushunarli formatda tayyorladi. Har bir standart bo’yicha quyidagi bo'limlar taqdim etiladi: - Standartning kirish izohi maqsadi va ko'lamini tushuntiradi. - Mavzuga doir talablardan maqsad belgilanadi. - Standartlardagi aloqador o’ziga hos ma’noli jumlalarning ta'riflari - Auditorning standartining maqsadiga yetishi uchun talablarni aniqlasitirish. Talablar "auditor qilishi kerak" yoki “auditor bajarishi shart” so’zlaridan foydalangan holda ifoda etiladi. - Ilova va boshqa izoh materiali, standart talablarini qo'llash uchun talablarga mos manbalar va kelgusidagi yo'l-yo'riqni o'z ichiga oladi. ASB 2012 yilda uning eng mukammal standartlari bo’yicha Auditorlik yagona Hisobotini (SAS sonli 122) nashr qildi. Bu mukammal standartlar 2012 yil 15 dekabrdan keyingi davrlaridagi moliyaviy hisobotlarga tadbiq etildi. IAASBning maqsadi professional xizmatlar va boshqa shunga aloqador standartlar asosida, xalqaro va mahalliy audit va professional standartlarni birlashtirish orqali yuqori sifatli auditorlik xizmatini ko’rsatish, shu tariqa butun dunyo bo'ylab amalda audit sifatini mustahkamlash va kuchaytirish va shu orqali global auditorlik va professionallik kasbini ishonchini mustahkamlashdir. IAASB standartlari tushunarli, aniq va izchil bo'lishi kerakligini talab etadi. Shunga ko'ra, 2004 yilda, IAASB uning xalqaro standartlar aniqligini oshirish uchun dastur boshladi. IAASBning standartlarni yangilash loyihasi 2009 yilda tugallandi, va 2013 yilning, IAASBning aniqlanishi standartlari 36 xalqaro standartlar va Sifat Nazorati Xalqaro Standarti 1 to’plamidan tashkil topdi. Xalqaro standartlar quyidagi alohida bo'limlarda keltirilgan axborotni o'z ichiga oladi, bu esa AICPA ning standartlari formatiga juda o'xshaydi: Kirish auditorlar majburiyatlaridan va boshqalardan tashqari maqsadi, ko'lami va Xalqaro standartlar mavzusi matnlari haqida ma'lumotlarni o'z ichiga oladi. Maqsad - auditorning maqsadli aniq bayonini o'z ichiga oladi.  Amaldagi jumlalar ta’riflari kiritilgan.  Har bir maqsad uchun talablar taqdim etilgan. Talablar "auditor
bajarishi kerak" so’zlaridan foydalangan holda ifoda etiladi .

Ilova va  boshqa izoh materiali, standart talablarini qo'llash uchun
talablarga mos manbalar va kelgusidagi yo'l-yo'riqni o'z ichiga oladi. 
PCAOB  2002  yildan  vujudga  kelgan,  u  
 AQSH  aktsiyadorlik
kompaniyalari  amal  qiladigan  auditorlik  standartlarini  chop  etadi.   2013
yilda , PCAOB o'n oltita   audit standartlarini chop etdi. Bundan tashqari,
PCAOB  2003  yil   16  aprelda   AICPA  o’rniga  standartlar  chiqardi  (PCAOB
muvaqqat  standartlar  deb  ataladi).  Shunday  qilib,  PCAOB  aktsiyadorlik
kompaniyalari uchun PCAOB standartini AICPA standarltari o’rniga talab qildi.
2003  yil  16  apreldan  so'ng  AICPA  tomonidan  chiqarilgan  standartlar,
PCAOBning muvaqqat standartlari qismi emas.
Audit  standartlari  orasida  katta  o’xshashlik  mavjud.  Barcha
standartlarda  audit  ishini  rejalashtirish  va  qay  tariqa  amalga  oshirish  va
natijalari  qanday bo'lishi  kerak  kabi  yagona  tamoyillar  mavjud.  Auditorlik
standartlarini umumiy solishtirish 1-jadvalda ko'rsatilgan. 
1-jadval
AQSH va xalqaro Auditorlik standartlarini solishtirish
IAASB
PCAOB
AICPA
Nufuzli manba
Xalqaro
buxgalterlar
federatsiyasi  va
ushbu
standartlar  amal
qiluvchi
mamlakatlar
tomonidan
AQSh
Kongressining
2002
 
yil
Sarbanes-Oxley
qonuni 
Tarixiy,  o'z-o'zini
tartibga
soladigan  kasb
sifatida
Muhim atamalar
Auditning xalqaro
standartlari (ISA)
Audit standartlari
(AS)
 
va
muvaqqat
standartlari (AU)
Audit standartlari
bo’yicha  Hisobot
(AU-C)
Standartlarning
qo’llanilish
doirasi
Auditning
xalqaro
standartlari talab
qilinadigan
mamlakatlarda
va
 
jumladan
Evropa
 
va
AQSH
aktsiyadorlik
kompaniyalari
auditida
AQSH
aktsiyanerlik
bo’lmagan
kompaniyalari
auditida
Logotip
bajarishi kerak" so’zlaridan foydalangan holda ifoda etiladi .  Ilova va boshqa izoh materiali, standart talablarini qo'llash uchun talablarga mos manbalar va kelgusidagi yo'l-yo'riqni o'z ichiga oladi. PCAOB 2002 yildan vujudga kelgan, u AQSH aktsiyadorlik kompaniyalari amal qiladigan auditorlik standartlarini chop etadi. 2013 yilda , PCAOB o'n oltita audit standartlarini chop etdi. Bundan tashqari, PCAOB 2003 yil 16 aprelda AICPA o’rniga standartlar chiqardi (PCAOB muvaqqat standartlar deb ataladi). Shunday qilib, PCAOB aktsiyadorlik kompaniyalari uchun PCAOB standartini AICPA standarltari o’rniga talab qildi. 2003 yil 16 apreldan so'ng AICPA tomonidan chiqarilgan standartlar, PCAOBning muvaqqat standartlari qismi emas. Audit standartlari orasida katta o’xshashlik mavjud. Barcha standartlarda audit ishini rejalashtirish va qay tariqa amalga oshirish va natijalari qanday bo'lishi kerak kabi yagona tamoyillar mavjud. Auditorlik standartlarini umumiy solishtirish 1-jadvalda ko'rsatilgan. 1-jadval AQSH va xalqaro Auditorlik standartlarini solishtirish IAASB PCAOB AICPA Nufuzli manba Xalqaro buxgalterlar federatsiyasi va ushbu standartlar amal qiluvchi mamlakatlar tomonidan AQSh Kongressining 2002 yil Sarbanes-Oxley qonuni Tarixiy, o'z-o'zini tartibga soladigan kasb sifatida Muhim atamalar Auditning xalqaro standartlari (ISA) Audit standartlari (AS) va muvaqqat standartlari (AU) Audit standartlari bo’yicha Hisobot (AU-C) Standartlarning qo’llanilish doirasi Auditning xalqaro standartlari talab qilinadigan mamlakatlarda va jumladan Evropa va AQSH aktsiyadorlik kompaniyalari auditida AQSH aktsiyanerlik bo’lmagan kompaniyalari auditida
rivojlanayotgan
mamlakatlarda 
Audit
standartlarning
uyg’unlashuvi
Xalqaro
uyg’unlashuv
talab etiladi
Joriy
 
vaqtda
xalqaro
uyg’unlashuvga
talab yo’q
Xalqaro
uyg’unlashuv
talab etiladi
2. Auditorlik standartlarining asosini tashkil etuvchi tamoyillar
Amerika  Qo'shma  Shtatlarida  audit  standartlari  tarixan  o'n  umumiy
qabul  qilingan  audit  standartlari  (odatda  o'n  standartlar  deb  ataladi  )
moliyaviy hisobotlar auditi uchun poydevor bo'lib xizmat qilgan. Ayni paytda,
PCAOB standarti bu o'n standartlarni birlashtiradigan standart tashkil etdi.
AICPA etti tamoyillari bilan o'n standartlari o'rnini almashdi. Tahriran audit
standartlari  farqi  bo'lsa-da,  asosiy  maqsad  audit  sifatli  tarzda  amalga
oshirilishi kerak.
1.
Majburiy tayyorgarlik va mahoratlilik. Auditor tekshirish o’tkazishda
maxsus texnik tayyorgarlikka va auditorlarning professional xulq sifatlariga
ega bo’lishi kerak.
2.
Mustaqillik. Har qanday vazifani bajarishda auditor yoki auditorlar
mustaqil bo’lishi shart.
3.
Majburiy malakaviy ziyraklik. Tekshirishni o’tkazishda va xulosani
tayyorlashda auditordan professional ziyraklik talab etiladi. 
Ob’ektlarning ish standartlari:
1.
To’g’ri rejalashtirish va nazorat. Ishni auditorlik tekshiruvi muvofiq
holda rejalashtirilishi lozim, agarda auditorning yordamchilari mavjud bo’lsa,
ularning faoliyatini nazorat qilib borish lozim.
2.
Ichki  nazorat  tizimini  tushunishning  etarliligi.  Auditor  auditorlik
tekshiruvining  ko’lami  va  unga  sarflanadigan  vaqtni  to’g’ri  belgilash
maqsadida ichki nazorat tizimiga etarlicha baho berishi shart.
3.
Zarur  dalillarning  etarli  miqdori.  Auditorlik  hisoboti  haqida  fikr
tayyorlash uchun tekshirish, so’roq, kuzatish va tasdiq usullari orqali etarli
hajmda dalillar yig’ish.
Auditning umumqabul qilingan standartlari
Logotip
rivojlanayotgan mamlakatlarda Audit standartlarning uyg’unlashuvi Xalqaro uyg’unlashuv talab etiladi Joriy vaqtda xalqaro uyg’unlashuvga talab yo’q Xalqaro uyg’unlashuv talab etiladi 2. Auditorlik standartlarining asosini tashkil etuvchi tamoyillar Amerika Qo'shma Shtatlarida audit standartlari tarixan o'n umumiy qabul qilingan audit standartlari (odatda o'n standartlar deb ataladi ) moliyaviy hisobotlar auditi uchun poydevor bo'lib xizmat qilgan. Ayni paytda, PCAOB standarti bu o'n standartlarni birlashtiradigan standart tashkil etdi. AICPA etti tamoyillari bilan o'n standartlari o'rnini almashdi. Tahriran audit standartlari farqi bo'lsa-da, asosiy maqsad audit sifatli tarzda amalga oshirilishi kerak. 1. Majburiy tayyorgarlik va mahoratlilik. Auditor tekshirish o’tkazishda maxsus texnik tayyorgarlikka va auditorlarning professional xulq sifatlariga ega bo’lishi kerak. 2. Mustaqillik. Har qanday vazifani bajarishda auditor yoki auditorlar mustaqil bo’lishi shart. 3. Majburiy malakaviy ziyraklik. Tekshirishni o’tkazishda va xulosani tayyorlashda auditordan professional ziyraklik talab etiladi. Ob’ektlarning ish standartlari: 1. To’g’ri rejalashtirish va nazorat. Ishni auditorlik tekshiruvi muvofiq holda rejalashtirilishi lozim, agarda auditorning yordamchilari mavjud bo’lsa, ularning faoliyatini nazorat qilib borish lozim. 2. Ichki nazorat tizimini tushunishning etarliligi. Auditor auditorlik tekshiruvining ko’lami va unga sarflanadigan vaqtni to’g’ri belgilash maqsadida ichki nazorat tizimiga etarlicha baho berishi shart. 3. Zarur dalillarning etarli miqdori. Auditorlik hisoboti haqida fikr tayyorlash uchun tekshirish, so’roq, kuzatish va tasdiq usullari orqali etarli hajmda dalillar yig’ish. Auditning umumqabul qilingan standartlari
3-chizma. Auditning umumiy malaka va etika standartlari:
Xulosa standartlari:
1. Hisobotning  GAAP  bilan  mos  tushishi.  Xulosada  moliyaviy
hisobotning buxgalteriya hisobining umumqabul qilingan tamoyillarga mos
kelishi haqida ma’lumot keltirib o’tiladi.
2. GAAP qoidalariga amal qilinmaydigan holatlar. Xulosada o’tgan yillar
nuqtai  nazaridan  hisobot  yilida  ko’zda  tutilmagan  holatlar  mavjudligi
aniqlanishi kerak.
3. Ma’lumotlar bilan yoritib berishning etarliligi. Moliyaviy hisobotdagi
axborot to’liq adekvat holda yoritib berilishi lozim, agarda xulosada boshqa
holatlar ko’zda tutilmagan bo’lsa. 
4. Moliyaviy  hisobot  haqida  fikrning  to’liq  bayon  etilishi.  Xulosa
moliyaviy hisobotning to’liqligi haqida fikrni yoki fikrning mavjud emasligi
haqida tasdiqni o’z ichiga olishi kerak. Agarda yakuniy xulosa berilmagan
bo’lsa, mos keluvchi tamoyillar bilan inobatga olish kerak. Auditorning ismi
moliyaviy  hisobot  bilan  bog’liq  barcha  hollarda  xulosada  auditorlik
tekshiruvining  aniq shakldagi turi bayon qilinishi  shart, agarda bu ko’zda
tutilgan bo’lsa, shuningdek, auditor o’z zimmasiga oladigan mas’uliyatning
darajasi haqida fikr bildirib o’tishi kerak. 
To’g’ri rejalashtirish 
va nazorat.
Ichki nazorat tizimini 
tushunishning 
etarliligi.
Zarur dalillarning 
etarli miqdori.
standartlari
Hisobotning GAAP bilan 
mos kelishi.
GAAP qoidala
riga amal qilin
maydigan holat
lar.
Ma’lumotlar bilan yoritib 
berishning etarliligi.
Moliyaviy hisobot haqida 
fikrning to’liq bayon 
etilishi.
Majburiy 
tayyorgarlik va 
mahoratlilik.
Mustaqillik.
Majburiy malakaviy 
ziyraklik.
etika standartlari
Logotip
3-chizma. Auditning umumiy malaka va etika standartlari: Xulosa standartlari: 1. Hisobotning GAAP bilan mos tushishi. Xulosada moliyaviy hisobotning buxgalteriya hisobining umumqabul qilingan tamoyillarga mos kelishi haqida ma’lumot keltirib o’tiladi. 2. GAAP qoidalariga amal qilinmaydigan holatlar. Xulosada o’tgan yillar nuqtai nazaridan hisobot yilida ko’zda tutilmagan holatlar mavjudligi aniqlanishi kerak. 3. Ma’lumotlar bilan yoritib berishning etarliligi. Moliyaviy hisobotdagi axborot to’liq adekvat holda yoritib berilishi lozim, agarda xulosada boshqa holatlar ko’zda tutilmagan bo’lsa. 4. Moliyaviy hisobot haqida fikrning to’liq bayon etilishi. Xulosa moliyaviy hisobotning to’liqligi haqida fikrni yoki fikrning mavjud emasligi haqida tasdiqni o’z ichiga olishi kerak. Agarda yakuniy xulosa berilmagan bo’lsa, mos keluvchi tamoyillar bilan inobatga olish kerak. Auditorning ismi moliyaviy hisobot bilan bog’liq barcha hollarda xulosada auditorlik tekshiruvining aniq shakldagi turi bayon qilinishi shart, agarda bu ko’zda tutilgan bo’lsa, shuningdek, auditor o’z zimmasiga oladigan mas’uliyatning darajasi haqida fikr bildirib o’tishi kerak. To’g’ri rejalashtirish va nazorat. Ichki nazorat tizimini tushunishning etarliligi. Zarur dalillarning etarli miqdori. standartlari Hisobotning GAAP bilan mos kelishi. GAAP qoidala riga amal qilin maydigan holat lar. Ma’lumotlar bilan yoritib berishning etarliligi. Moliyaviy hisobot haqida fikrning to’liq bayon etilishi. Majburiy tayyorgarlik va mahoratlilik. Mustaqillik. Majburiy malakaviy ziyraklik. etika standartlari
AICPA  o'n standartlari o'rniga, auditda yetakchi etti asosiy tamoyillarni
ishlab  chiqdi.  Ularning  o'ziga  xos  tamoyillari  to'rt  kategoriya  bo’lib,  ular
quyidagilar:
1. Auditning  maqsadi  foydalanuvchilar  uchun  moliyaviy  hisobotning
ishonch  darajasini  oshirishdan  iborat.  Auditor  moliyaviy  hisobot  bo’yicha
xulosa bildirganda bu maqsadga erishiladi.
2. Audit  bu  menejment  tayyorlangan  moliyaviy  hisobotlar,  moliyaviy
hisobotlar  ustidan  ichki  nazoratni  ta’minlash,  va  auditor  uchun  tegishli
axborot  bilan  ta’minlash  va  auditorga  foydalanishga  ruxsat  bulishiga
asoslangandir.
Majburiyatlar
3. Auditorlar tegishli vakolat va imkoniyatlarini saqlab qolish uchun audit
davomida professional shubha va axloqiy talablarga rioya qilish kerak
Taqdim etish
4. Auditor  moliyaviy  hisobotlardagi  muhim  xato  mavjud  bo’lganda
sabablarini bilishi lozim. 
5.  Asosli sabablarini olganda auditor rejalashtirish va kuzatishi, muhimlik
darajasini aniqlashi, jiddiy xatolarni riskini aniqlashi, audit dasturini tuzish va
amalga oshirish uchun risklarni baholashi.
6.  Auditda auditor moliyaviy hisobotlarda mavjud jiddiy xatolar haqida
mutlaq  ishonch  bilan  ta'minlash  imkoniyatiga  ega  bo’lmagan  tabiiy
cheklovlar mavjud.
Hisobot
7. Auditor to’liq izholay olmagan fikrini moliyaviy hisobotda jiddiy xatolik
bo’yicha auditorlik xulosasida bildiradi
jadval
Auditorlik xulosasini shakllantirish jarayoni har bir bosqichning 
harakatlari
Auditorlik  xulosasini  shakllantirish
jarayoni etapi
Etap doirasidagi harakatlar
I bosqich. Mijoz jalb  qilish qilish va
uzluksizlikni ta’minlash uchun qaror
qabul qilish

Audit uchun zamin hozirlash

Mijoz
 
bilan
 
umumiy
 
audit
tushunchasini  rivojlantirish 
II bosqich. Riskni baholashni amalga
oshirish

Muhimlikdarajasi
 
va
 
risklarni
baholash

Aniqlangan risklarga javob berish
Logotip
AICPA o'n standartlari o'rniga, auditda yetakchi etti asosiy tamoyillarni ishlab chiqdi. Ularning o'ziga xos tamoyillari to'rt kategoriya bo’lib, ular quyidagilar: 1. Auditning maqsadi foydalanuvchilar uchun moliyaviy hisobotning ishonch darajasini oshirishdan iborat. Auditor moliyaviy hisobot bo’yicha xulosa bildirganda bu maqsadga erishiladi. 2. Audit bu menejment tayyorlangan moliyaviy hisobotlar, moliyaviy hisobotlar ustidan ichki nazoratni ta’minlash, va auditor uchun tegishli axborot bilan ta’minlash va auditorga foydalanishga ruxsat bulishiga asoslangandir. Majburiyatlar 3. Auditorlar tegishli vakolat va imkoniyatlarini saqlab qolish uchun audit davomida professional shubha va axloqiy talablarga rioya qilish kerak Taqdim etish 4. Auditor moliyaviy hisobotlardagi muhim xato mavjud bo’lganda sabablarini bilishi lozim. 5. Asosli sabablarini olganda auditor rejalashtirish va kuzatishi, muhimlik darajasini aniqlashi, jiddiy xatolarni riskini aniqlashi, audit dasturini tuzish va amalga oshirish uchun risklarni baholashi. 6. Auditda auditor moliyaviy hisobotlarda mavjud jiddiy xatolar haqida mutlaq ishonch bilan ta'minlash imkoniyatiga ega bo’lmagan tabiiy cheklovlar mavjud. Hisobot 7. Auditor to’liq izholay olmagan fikrini moliyaviy hisobotda jiddiy xatolik bo’yicha auditorlik xulosasida bildiradi jadval Auditorlik xulosasini shakllantirish jarayoni har bir bosqichning harakatlari Auditorlik xulosasini shakllantirish jarayoni etapi Etap doirasidagi harakatlar I bosqich. Mijoz jalb qilish qilish va uzluksizlikni ta’minlash uchun qaror qabul qilish  Audit uchun zamin hozirlash  Mijoz bilan umumiy audit tushunchasini rivojlantirish II bosqich. Riskni baholashni amalga oshirish  Muhimlikdarajasi va risklarni baholash  Aniqlangan risklarga javob berish
III  bosqich.  Ichki  nazoratning
samarali  ishlashi  bo’yicha
 dalil
to’plash 

Agar mavjud bo’lsa nazorat testini
tanlash

Agar mavjud bo’lsa nazorat testini
bajarish

Agar  mavjud  bo’lsa  nazorat  testi
natijlarini hisobga olish 
IV bosqich. Hisob yozuvlari bo’yicha
mohiyatan
 
dalillar
 
to’plash,
axborotni ochib berish va tasdiqlash

Mustaqil  jarayonlarga  tegishli
amallarni bajarish
V  bosqich. Auditni  yakunlash  va
auditorlik xulosasini tuzish

Auditorlik tekshiruvni yakunlash 

Xulosa turini aniqlashtirish 
Auditor  sifatida  faqat  bir  tashkilotning  moliyaviy  hisoboti  auditni
amalga  oshirish  mumkin,  yoki  tashkilot  moliyaviy  hisobotlari  auditi  va
moliyaviy hisobotlarni ustidan ichki nazorat integratsiyasini amalga oshirish
mumkin.  Kompleks  audit  AQShda  yirik  aktsiyadorlik  kompaniyalari  uchun
talab qilinib, uning asosiy tamoyillari har qanday moliyaviy hisobotlar auditi
uchun  amal  qiladi.  "Kompleks  auditning  ijobiy  tomoni”  amaliy  auditda
ko'rsatilishicha,  moliyaviy  hisobot  auditi  va  ichki  nazorat  integratsiyasi
auditda samaradorlikka olib keladi. Audit xulosasini shakllantirish jarayoni
asosan moliyaviy hisobot auditi va kompleks audit uchun bir xil bo'ladi. Biroq,
kompleks  auditda auditor moliyaviy hisobot ustidan ichki nazorat tizimining
samaradorligi fikrini beradi va moliyaviy hisobotlar bo’yicha xulosa berishda
qo'shimcha  audit  ishini  amalga  oshiradi.  Xususan,  mijozning  balans
sanasidagi ichki nazorat tizimida jiddiy xatolik mavjud bo’lganda auditorning
amalga oshiradigan ishi ortadi. 
Audit xulosasini shakllantirish jarayonining muhim jihati mijozning ichki
nazorat tizimi va moliyaviy hisobotlar bilan bog'liq majburiyatlari hisoblanadi.
Bu munosabatlar rejalashtirish va audit o'tkazish uchun muhim ahamiyatga
ega.  Auditorlik  xulosasini  shakllantirish jarayoni  quyidagi  bosqichlardan
iborat: 
I bosqich. Mijoz jalb qilish qilish va uzluksizlikni ta’minlash uchun qaror
qabul qilish
II bosqich. Riskni baholashni amalga oshirish
III bosqich. Ichki nazoratning samarali ishlashi bo’yicha dalil to’plash 
IV  bosqich. Hisob  yozuvlari  bo’yicha  mohiyatan  dalillar  to’plash,
axborotni ochib berish va tasdiqlash
V bosqich. Auditni yakunlash va auditorlik xulosasini tuzish. 
Logotip
III bosqich. Ichki nazoratning samarali ishlashi bo’yicha dalil to’plash  Agar mavjud bo’lsa nazorat testini tanlash  Agar mavjud bo’lsa nazorat testini bajarish  Agar mavjud bo’lsa nazorat testi natijlarini hisobga olish IV bosqich. Hisob yozuvlari bo’yicha mohiyatan dalillar to’plash, axborotni ochib berish va tasdiqlash  Mustaqil jarayonlarga tegishli amallarni bajarish V bosqich. Auditni yakunlash va auditorlik xulosasini tuzish  Auditorlik tekshiruvni yakunlash  Xulosa turini aniqlashtirish Auditor sifatida faqat bir tashkilotning moliyaviy hisoboti auditni amalga oshirish mumkin, yoki tashkilot moliyaviy hisobotlari auditi va moliyaviy hisobotlarni ustidan ichki nazorat integratsiyasini amalga oshirish mumkin. Kompleks audit AQShda yirik aktsiyadorlik kompaniyalari uchun talab qilinib, uning asosiy tamoyillari har qanday moliyaviy hisobotlar auditi uchun amal qiladi. "Kompleks auditning ijobiy tomoni” amaliy auditda ko'rsatilishicha, moliyaviy hisobot auditi va ichki nazorat integratsiyasi auditda samaradorlikka olib keladi. Audit xulosasini shakllantirish jarayoni asosan moliyaviy hisobot auditi va kompleks audit uchun bir xil bo'ladi. Biroq, kompleks auditda auditor moliyaviy hisobot ustidan ichki nazorat tizimining samaradorligi fikrini beradi va moliyaviy hisobotlar bo’yicha xulosa berishda qo'shimcha audit ishini amalga oshiradi. Xususan, mijozning balans sanasidagi ichki nazorat tizimida jiddiy xatolik mavjud bo’lganda auditorning amalga oshiradigan ishi ortadi. Audit xulosasini shakllantirish jarayonining muhim jihati mijozning ichki nazorat tizimi va moliyaviy hisobotlar bilan bog'liq majburiyatlari hisoblanadi. Bu munosabatlar rejalashtirish va audit o'tkazish uchun muhim ahamiyatga ega. Auditorlik xulosasini shakllantirish jarayoni quyidagi bosqichlardan iborat: I bosqich. Mijoz jalb qilish qilish va uzluksizlikni ta’minlash uchun qaror qabul qilish II bosqich. Riskni baholashni amalga oshirish III bosqich. Ichki nazoratning samarali ishlashi bo’yicha dalil to’plash IV bosqich. Hisob yozuvlari bo’yicha mohiyatan dalillar to’plash, axborotni ochib berish va tasdiqlash V bosqich. Auditni yakunlash va auditorlik xulosasini tuzish.
Har  bir  bosqich  doirasida  auditor  moliyaviy  hisobot  auditi  yoki
kompleks  auditini  amalga  oshirishda  turli  amallarni  bajaradi.  6-jadvalda
ushbu amallar ko'rsatilgan. Ushbu amallar auditorlik kasbi, qonunchilik va
professional javobgarlikka ta'sir qiladi. 6-jadvaldagi har bir amalni bajarishda,
auditor sifatli professional faoliyat va axloqiy qarorlar qabul qilishni xoxlaydi. 
3. Auditorlik standartlari tarkibi
1999-2012  yillar  davomida  O’zbekiston  Respublikasi  Moliya  vazirligi
tomonidan 21 ta auditorlik faoliyatining milliy standartlari ishlab chiqilgan.
7-jadval
Amaldagi auditorlik faoliyatining milliy standartlari
№
Standartning № va nomi
O’z. R. MV
tasdiqlagan sana va
№
1.
№3- AFMS «Auditni rejalashtirish»
14. 10. 1999 №54
2.
№4-  AFMS  
 "Mijoz  faoliyati  (biznesi)  bilan
tanishish"
20.07.1999 y. N 57
3.
№5- AFMS «Auditor ishining sifatini nazorat qilish»
04. 08. 1999 №62
4.
№6- AFMS «Auditni hujjatlashtirish»
04. 08. 1999 №61
5.
№9- AFMS «Muhimlik va auditorlik tavakkalchiligi»
04. 08. 1999 №63
6.
№10- AFMS «Moliyaviy hisobot tarkibidagi boshqa
axborotlar»
09. 09. 1999 №75
7.
№11- AFMS «Ma’lumotlarni  kompyuterda  ishlash
(MKI) sharoitida audit o’tkazish»
09. 09. 1999 №76
8.
№12-  AFMS «Auditorlik  tekshiruvlari  jarayonida
buxgalteriya  hisobi  va  ichki  nazorat  tizimini
baholash»
26.12. 2006 №108
9.
№13- AFMS «Tahliliy amallar»
04. 08. 1999 №64
10. №14- AFMS «Auditorlik tanlash»
27. 07. 1999 №59
Logotip
Har bir bosqich doirasida auditor moliyaviy hisobot auditi yoki kompleks auditini amalga oshirishda turli amallarni bajaradi. 6-jadvalda ushbu amallar ko'rsatilgan. Ushbu amallar auditorlik kasbi, qonunchilik va professional javobgarlikka ta'sir qiladi. 6-jadvaldagi har bir amalni bajarishda, auditor sifatli professional faoliyat va axloqiy qarorlar qabul qilishni xoxlaydi. 3. Auditorlik standartlari tarkibi 1999-2012 yillar davomida O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi tomonidan 21 ta auditorlik faoliyatining milliy standartlari ishlab chiqilgan. 7-jadval Amaldagi auditorlik faoliyatining milliy standartlari № Standartning № va nomi O’z. R. MV tasdiqlagan sana va № 1. №3- AFMS «Auditni rejalashtirish» 14. 10. 1999 №54 2. №4- AFMS "Mijoz faoliyati (biznesi) bilan tanishish" 20.07.1999 y. N 57 3. №5- AFMS «Auditor ishining sifatini nazorat qilish» 04. 08. 1999 №62 4. №6- AFMS «Auditni hujjatlashtirish» 04. 08. 1999 №61 5. №9- AFMS «Muhimlik va auditorlik tavakkalchiligi» 04. 08. 1999 №63 6. №10- AFMS «Moliyaviy hisobot tarkibidagi boshqa axborotlar» 09. 09. 1999 №75 7. №11- AFMS «Ma’lumotlarni kompyuterda ishlash (MKI) sharoitida audit o’tkazish» 09. 09. 1999 №76 8. №12- AFMS «Auditorlik tekshiruvlari jarayonida buxgalteriya hisobi va ichki nazorat tizimini baholash» 26.12. 2006 №108 9. №13- AFMS «Tahliliy amallar» 04. 08. 1999 №64 10. №14- AFMS «Auditorlik tanlash» 27. 07. 1999 №59