AUDITORLIK DALILLAR
REJA:
1. Auditorlik dalillar tushunchasi va ularning turlari
2. Auditorlik dalillarni olish manbalari
3. Auditorlik amallari va auditorlik dalillarini to’plash
4. Auditorlik dalillarni olish usullari
5. Audit dalillarni olish uchun auditrolik amallar ketma ketligi
Tayanch so’z va iboralar: Auditorlik dalillar, ularni oldiga qo‘yilgan
talablar, auditorlik dalil turlari, dalillarni olish manbalari, dalillarni to‘plash
ketma-ketligi, auditorlik amallari va dalillari o‘rtasidagi bog‘liqlik, dalillarni
olish usullari, auditorlik dalillaridan auditning tekshiruv ishi natijalaridan
foydalanish.
1.Auditorlik dalillar tushunchasi va ularning turlari
Auditorlik dalillarning miqdor va sifat ko’rsatkichlariga, shuningdek
ularni olish maqsadida bajariladigan amallarga nisbatan qo’yiladigan talablar
№ 50 – «Auditorlik dalillari» nomli AFMSda belgilangan. Ushbu standart
talablarini barcha auditorlik tashkilotlari auditorlik tekshiruvlarini o’tkazish
chog’ida qo’llashi majburiydir.
Auditor moliyaviy hisobotning haqqoniyligini asoslashi uchun quyidagi
amallarni bajarish natijasida etarli auditorlik dalillarini to’plashi lozim:
schyotlar bo’yicha oborotlar va qoldiqlarning moliyaviy hisobotda
to’g’ri aks ettirilishini batafsil tekshirish:
tahliliy amallar:
ichki nazorat vositalarini tekshirish;
Auditorlik dalillarni to’plash uchun zarur bo’lgan auditorlik amallari va
ularning hajmi audit dasturida ko’rsatiladi.
Auditorlik dalillar – bu auditorlik tashkiloti tomonidan auditorlik
tekshiruvlar vaqtida to’plangan va auditorlik xulosasini asoslovchi axborotdir.
Demak, auditorlik dalillar auditorlik tekshiruvi jarayonida
tekshirilayotgan mijoz – korxona va uchinchi shaxslardan olingan axborotlar
hamda ularni tahlil qilish natijalari bo’lib, moliyaviy hisobotning ishonchliligi
to’g’risida auditorlik xulosasi tuzish imkonini beradi.
Ushbu ta’rif va tavsiflardagi tayanch tushunchalarni batafsil ko’rib
chiqamiz.
Dalil deyilganda boshqa faktning mavjudligini tasdiqlaydigan yoki inkor
qiladigan fakt, yoki mazkur fakt haqida u yoki bu darajadagi ishonchlilik bilan
fikr shakllantirishga imkon beradigan, ma’lum fakt to’g’risida ma’lumotlar
olish jarayoni tushuniladi.
Axborot – xo’jalik faoliyatidagi faktlar to’g’risidagi xabarlar to’plamidir.
Mijoz korxona – auditorlik xizmati ko’rsatilayotgan xo’jalik yurituvchi
subekt.
Uchinchi shaxslar – auditor yoki mijoz korxona bilan u yoki bu tarzda
aloqador bo’lgan va bu aloqadorlik auditor fikriga jiddiy ta’sir ko’rsatadigan
yuridik yoki jismoniy shaxslardir.
Tahlil qilish – bu mijoz korxona buxgalteriya hisobotida faktlarning
auditor tomonidan mushohada qilinishi va o’z fikrini shakllantirishi.
Auditorlik tekshiruvlarining asosiy maqsadi xo’jalik yurituvchi subektlar
buxgalteriya hisobotlarining ishonchliligi to’g’risida auditorning mustaqil
bildirilgan fikridan iborat. Buning uchun auditor hisobotning ishonchliligi yoki
uning ishonchliligini rad etish to’g’risidagi asosli fikr bildirishga imkon
beradigan dalillarni to’plashi zarur.
Ishonchlilik – moliyaviy hisobot ma’lumotlarining ulardan malakali
foydalanuvchilarga xo’jalik yurituvchi subektlar faoliyatining natijalari
to’g’risida to’g’ri xulosalar qilishga va ushbu xulosalarga asoslangan qarorlar
qabul qilishga imkon beradigan darajasi tushuniladi. Boshqacha qilib
aytganda, bu auditorlik dalillar qanchalik ishonchga sazovar va haqiqatga
yaqin ekanligini tavsiflaydi. Audit jarayonida olingan dalillarning ishonchliligi
mustaqillik va manba kompetentligi, ichki nazorat tizimining samaradorligi
kabi omillarga bog’liq. Auditorning o’zi mustaqil manbalardan olgan
dalillarning ishonchlilik darajasi xo’jalik yurituvchi subektdan olingan
dalillarga qaraganda yuqoriroq. Barcha dalillar yig’indisini faqat so’ngilari
etarli bo’lganidagina ishonchli deb hisoblash mumkin.
Dalillarning etarliligi ularning miqdori va sifati bilan belgilanadi. U
tanlash ko’lami va to’plamdagi muayyan elementlarning tavsifi bilan bog’liq.
Axborotlarning samaradorligi esa tanlash elementlarining reprezentativligi
(bosh to’plamning o’rganilayotgan belgilar bo’yicha xususiyatlari tanlama
to’plamda namoyon bo’lishi)ga bog’liq, ya’ni reprezentativlik qancha yuqori
bo’lsa, auditorlik riski shuncha past bo’ladi. Auditorlik risklarini pasaytiruvchi
dalillarning etarliligi to’g’risida auditor ichki nazorat tizimini baholash va
auditorlik riskining hajmiga asoslanib xulosa qilishi mumkin. Ichki nazorat
tizimi qanchalik ishonchli va auditorlik riski qanchalik past bo’lsa, auditordan
shunchalik kam dalil-isbotlar to’plash talab etiladi.
Dalillarning etarliligini aniqlashda quyidagi holatlarni hisobga olish
zarur: mustaqil manbalar (uchinchi shaxslar)dan olingan dalillarning mijoz-
korxona xodimlaridan olingan dalillarga nisbatan ishonchliroq ekanligi;
auditorlik tashkilotining mustaqil tekshiruvi yoki tahlili natijasida olingan
ma’lumotlarning uchinchi shaxslardan olingan ma’lumotlarga qaraganda
ishonchliroq ekanligi; hujjatlar va yozma ko’rsatmalar shaklidagi auditorlik
dalillarining og’zaki ko’rsatmalarga qaraganda ishonchliroq ekanligi. Nihoyat,
turli manbalardan olingan dalillardan foydalanish natijasida qilingan
xulosalarni taqqoslash imkoniyatlarini hisobga olish kerak.
Amaldagi standartlarga muvofiq auditorlik baholash uchun zarur
ma’lumotlar miqdori qat’iy chegaralab qo’yilmagan. Shu boisdan auditor
o’zining professional fikriga tayangan holda xo’jalik yurituvchi subekt
moliyaviy hisoboti-ning ishonchliligi to’g’risida xulosa tuzish uchun zarur
bo’ladigan ma’lumotlarning miqdori haqida mustaqil qaror qabul qilishi lozim.
Auditorlik dalillarining o’z vaqtida to’planishiga alohida e’tibor berish zarur.
Aks holda ular oshiqcha va keraksiz bo’lib qoladi. O’z vaqtidalik har bir
auditorlik dalilining tekshirilayotgan davrga bevosita taalluqliligi yoki mijoz-
korxona faoliyatining hisobot tuzilganidan so’ng, ammo auditorlik xulosasi
tuzilishidan oldin sodir bo’lgan ma’lum bir jiddiy hodisalariga taalluqli
ekanligidan ham iboratdir. To’plangan dalillar tekshirilayotgan hisobot
tuzilgan sanaga qanchalik yaqin bo’lsa, ular shunchalik ishonarli bo’ladi.
Agar xatolar va noaniqliklar to’g’risidagi dalillar mijoz korxona
ma’muriyatiga auditorlik xulosasi soliq organiga topshirilmasdan oldin taqdim
etilgan bo’lsa, u holda buxgalteriyada hisobotlarga zarur tuzatishlarni kiritish
imkoni bo’ladi. Agar hisobot soliq organiga topshirilganidan so’ng audit
o’tkazilsa, tuzatish kiritish imkoni yo’q, lekin joriy davrda aniqlangan xato
kamchiliklarni o’z vaqtida tuzatish mumkin.
Auditorlik tekshiruvlarining asosi auditorlik dalillarini topishdan iborat.
U ma’lumotlarni to’plash, moliyaviy hisobotning ishonchliligi (yoki
ishonchsizligi)ni, moliya-xo’jalik muomalalarining buxgalteriya hisobini
yuritishga oid belgilangan qoidalar va nizomlarga muvofiqligi-ni va shu bilan
birga auditorlik xulosasi tuzish uchun auditorning shaxsiy fikrini shakllantirish
maqsadida ularni umumlashtirish va baholashni nazarda tutadi.
Auditorlik tekshiruvlar jarayonida to’planadigan dalillar turli-tuman
bo’lib, ular turi, manbasi va olinish usullariga ko’ra turkumlanadi.
Yozma ravishda olingan dalillar (hujjatlar va yozma tushuntirishlar)
og’zaki shakldagi dalillarga qaraganda ishonchliroq bo’lishi mumkin.
Auditorlik dalillar olinish manbasiga ko’ra ichki, tashqi va aralash
dalillarga bo’linishi mumkin. Ichki auditorlik dalillar xo’jalik yurituvchi
subektdan yozma yoki og’zaki ko’rinishda olingan ma’lumotlarni o’z ichiga
oladi.
Tashqi auditorlik dalillar uchinchi tomonlardan yozma ko’rinishda
(odatda auditorlik tashkilotining yozma so’rovi bo’yicha) olingan
ma’lumotlardan iborat.
Aralash auditorlik dalillar xo’jalik yurituvchi subektdan yozma yoki
og’zaki ko’rinishda olingan va uchinchi tomon yozma ravishda tasdiqlagan
ma’lumotlarni o’z ichiga oladi.
Auditorlik dallillar olinish usuliga ko’ra quyidagicha turkumlanadi: a)
faktlarni tasdiqlash yo’li bilan olingan dalillar; b) hujjatlashtirilgan faktlarni
aniqlash yo’li bilan olingan dalillar; v) maxsus o’tkazilgan tahlil natijasida
aniqlangan dalillar.
Faktlarni tasdiqlash mulklar va majburiyatlar muayyan turlarining
mavjudligini aniqlashdan iborat. Bu xo’jalik faoliyatidagi faktlar bo’lib, ularni
fakt-vaziyatlar deb hisoblash mumkin; ular zamonaviy auditning ajralmas
qismi hisoblangan inventarizatsiya yo’li bilan aniqlanadi.
Hujjatlashtirilgan faktlarni aniqlash moliyaviy hisobotni va hisob
registrlarini to’ldirish uchun asos bo’lgan dastlabki hujjatlarni tekshirish yo’li
bilan amalga oshiriladi. Bularga tannarxni asossiz ravishda oshirib yuborish
yoki tovarsiz operatsiyalarni amalga oshirish bilan bog’liq operatsiyalar misol
bo’lishi mumkin. Shuningdek, bitta hujjatning turli nusxalaridagi
yozuvlarining bir-birlariga mos kelmaslik holatlari.
Maxsus o’tkazilgan tahlil natijasida faktlarni aniqlash hujjatlarda
keltirilgan ma’lumotlarni mantiqiy joylashtirish va matematik hisob-kitob
qilish yo’li bilan amalga oshiriladi. Bunday argumentlash ratsional deb
nomlanadi va u audit jarayonida salmoqli o’rin tutadi. Masalan: 1)
2910-«Omborlardagi tovarlar» schetida korxona mulki hisoblangan tovarlar
hisobga olinishi lozim; 2) auditor ushbu tovarlar uchun korxonaning mulkiy
huquqi mavjudligini aniqlashi zarur; 3) taqdim etilgan hujjatlar (shartnomalar,
tovarlar hisoboti, bank ko’chirmalari) va mulkiy huquqning korxonaga o’tgan
paytini aniqlash asosida auditor tovarlarning egasi haqida xulosa qiladi.
Auditor fikriga birinchi argument ko’proq ta’sir ko’rsatadi. Haqiqatda
2910-«Omborlardagi tovarlar» schetida qoldiq sifatida ko’rsatilgan tovarlar
yo’q bo’lsa, hech qanday fikr-mulohazaga o’rin qolmaydi. So’ngra uchinchi va
to’rtinchi argumentlarni ahamiyatliligi bo’yicha ko’rsatish mumkin.
2. Auditorlik dalillarni olish manbalari
Auditorlik dalillar hujjatlarni tekshirish jarayonida; xo’jalik yurituvchi
subekt xodimlari va uchinchi shaxslardan yozma va og’zaki so’rov o’tkazish
yo’li bilan; hisob jarayonlarining bajarilishi va xo’jalik faoliyati ustidan
auditorning bevosita kuzatishi chog’ida olinishi mumkin.
Auditorlik dalillar bevosita olinadigan manbalarga quyidagilar kiradi:
mijoz korxona va uchinchi shaxslarning dastlabki hujjatlari; mijoz korxona
buxgalteriya hisobi registrlari va uning moliya xo’jalik faoliyatining tahlil
natijalari; mijoz korxona xodimlari va uchinchi shaxslarning og’zaki
bildirishlari; mijoz korxonaning bir hujjatlarini boshqalari bilan solishtirish,
hamda uning hujjatlarini uchinchi shaxslarning hujjatlari bilan taqqoslash;
mijoz korxona aktivlari va passivlarini inventarizatsiya qilish natijalari hamda
uning moliyaviy hisobotlari.
Olingan dalillarning sifati ularning manbalariga bog’liq. Auditorning
bevosita kuzatishi va moliya xo’jalik muomalalarini o’rganishi natijasida
olingan dalillar eng ishonchli hisoblanadi. Shuningdek, mustaqil manbalardan
olingan, hujjatlarga asoslangan ma’lumotlar ham ishonchli hisoblanadi. Mijoz
korxonaning axborotlarga ishlov berish tizimidan to’planganiga qaramasdan,
to’plangan ma’lumotlarga asosan auditor tomonidan olingan va ishlov
berilgan ma’lumotlarning dalil kuchi kamroq hisoblanadi. Mijoz korxonaning
axborot tizimida tuzilgan, ishlov berilgan va saqlanayotgan hujjatlardagi
axborotlarning dalil kuchi past hisoblanadi. Bunda ichki nazorat tizimining
baholanishini inobatga olish zarur. Agar ushbu tizim samarali bo’lsa, undan
olingan axborotdan dalil sifatida foydalanish mumkin.
Har xil manbalardan olingan va turli shakldagi auditorlik dalillar
auditorlik riskini pasaytiradi. Ko’p hollarda bitta holat bo’yicha har xil
manbalardan to’plangan dalillar bir-birlariga zid bo’lib chiqadi. Bu holda
auditor vujudga kelgan ziddiyatni hal etish va to’plangan dalillarning
ishonchliligi hamda xulosalarning asosliligiga ishonch hosil qilishi uchun
qo’shimcha axborotlar to’plashi zarur. Agar auditor qandaydir muammo
bo’yicha etarli dalillar to’plash imkoniga ega bo’lmasa, buni o’zining
hisobotida aks ettirishi lozim.
Agar mijoz korxona auditorga to’laqonli tekshiruv uchun zarur hajmdagi
hujjatlarni takdim kilmasa yoki agar auditor zarur auditorlik dalillarini to’plash
imkoniga ega bo’lmasa, uning oldida katta muammolar vujudga kelishi
mumkin. №50 «Auditorlik dalillar» nomli AFMSda ta’kidlanishicha: «Agar
auditorlik tashkilotiga xo’jalik yurituvchi subekt tomonidan mavjud hujjatlar
to’la hajmda taqdim etilmasa va u qaysidir schet va (yoki) muomala bo’yicha
etarli auditorlik dalillarini to’plash imkoniga ega bo’lmasa, auditorlik tashkiloti
bu vaziyatni o’zining hisobotida aks ettirishi lozim va salbiy auditorlik
xulosasi tuzish to’g’risidagi masalani o’rtaga qo’yishi mumkin. Demak,
etishmayotgan auditorlik dalillari jiddiy hisoblangan buxgalteriya hisoboti
moddalariga taalluqli bo’lsa, auditor auditorlik xulosasi tuzishdan rasmiy
ravishda bosh tortishi va bu holni tegishli tarzda rasmiylashtirishi lozim.
Shunday qilib, hisobot ma’lumotlarining ishonchliligi to’g’risida o’z
fikrlarini shakllantirishda, auditor auditorlik dalillar olinadigan turli
manbalardan foydalanib, auditorlik riskini pasaytirishni ko’zlaydi.
3. Auditorlik amallari va auditorlik dalillarini to’plash
Auditorlar auditorlik amallarini bajarish chog’ida daliliy ma’lumotlarni
to’playdilar. Auditorlik amali bu muayyan audit uchastkasida dalillarni olish
uchun auditor tomonidan amalga oshiriladigan ishlarning ma’lum tartibi va
ketma-ketligi. Dalillarni to’plash uchun qanday auditorlik amallari zarurligi va
ularni qachon bajarishni auditor auditorlik tekshirishlar dasturini tuzish
chog’ida mustaqil hal qiladi. O’zbekiston Respublikasining auditorlik faoliyati
milliy standartlariga muvofiq auditor quyidagilarga asosan etarli dalillarni
to’plashi lozim: ichki nazorat vositalarini tekshirish; schyotlar bo’yicha
qoldiqlar va oborotlarni buxgalteriya hisobida aks ettirishning to’g’riligini
tekshirish; tahliliy amallar.
Ichki nazorat vositalarini muvofiqlik uchun tekshirish auditorlarga ichki
nazorat tizimida ko’zda tutilgan tadbirlar va amallarning samaradorligi
(samarasizligi) to’g’risida dalillar to’plashiga imkon beradi.
Schyotlar bo’yicha qoldiqlar va oborotlarning buxgalteriya hisobida
to’g’ri aks ettirilishini batafsil tekshirish muayyan muomalalarning mazmunini
va xatolarini aniqlash uchun o’rganishni nazarda tutadi. Batafsil tekshirish
odatda auditor tomonidan tekshiruv maqsadini, tanlashning rejalashtirilgan
ko’lamini va uning ob’ektlarini saralab olishni hisobga olgan holda tanlov
to’plamini shakllantirish yo’li bilan amalga oshiriladi.
Tahliliy amallar mijoz korxonaning muhim moliyaviy va iqtisodiy
ko’rsatkichlarini, kutilmagan va buxgalteriya hisobida noto’g’ri aks ettirilgan
xo’jalik muomalalarini aniqlash, shuningdek bunday xatolar va
chalkashliklarning sabablarini aniqlashni ko’zda tutadi.
To’plangan auditorlik dalillari buxgalteriya hisobining yo’lga qo’yilishini
va ichki nazorat tizimini o’rganish hamda baholash to’g’risidagi yozuvlar,
bayonnomalar, jadvallar va blankalar shaklida auditorning ishchi hujjatlarida
aks ettirilishi lozim. Ishchi hujjatlarda auditorlik amallarining rejalashtirilishi
va bajarilish natijalarini ham aks ettirish zarur. Auditorlik dalillarini to’plash
ketma-ketligini quyidagicha:
1. Auditorlik dalillarini to’plashning maqsadini shakllantirish
shartnomaning umumiy audit rejasi va auditorlik tekshiruvlar dasturiga
taalluqli maqsadiga bog’liq. Shartnomadan kelib chiqqan holda boshqa
maqsadlar ham, jumladan hisobni tashkil etishning samaradorligini baholash,
to’lov layoqatini, rentabellikni va boshqalarni bashoratlash ham aniqlanishi
mumkin.
2. Tanlangan auditorlik amallari №3-«Auditni rejalashtirish» nomli AFMS
ga muvofiq auditor tomonidan auditorlik tekshiruvi dasturida ko’rsatilishi
lozim. Bunda auditorlik amallaridan qaysilarini (nazorat vositalari testi yoki
mohiyatan tekshirishlar) va qaysi uchastkalarda qo’llash maqsadga
muvofiqligini aniqlash zarur.
Etarli darajadagi va ishonarli dalillarga ega bo’lish uchun mohiyatan
o’tkaziladigan auditorlik amallari va analitik amallardan foydalaniladi. Auditor
hisob va hisobotning ma’lum bo’limlarini tekshirishda qo’llaniladigan
auditorlik amallarini batafsil bayonini dasturda aks ettirishi zarur. Bunda
ayrim muomalalarni tekshirishda qo’llaniladigan amallar mazmuni aks
ettirilgan, oldindan ishlab chiqilgan taxminiy ro’yxatlardan foydalanish
mumkin.
3. Auditorlik dalillarini olish usullari (qayta hisoblash, inventarizatsiya,
xo’jalik muomalalarini hisobga olish qoidalariga rioya qilinishi, tasdiqlash,
og’zaki so’rov, hujjatlarni tekshirish, kuzatib chiqish, analitik amallar)
standartda keltirilgan.
Auditor quyidagilarni aniqlaydi: muayyan vaziyatda qanday usullarni
qo’llashi; u yoki bu usulni qaysi ob’ektlarga nisbatan (aktivlar, passivlar,
majburiyatlar, sub’ektlar va hokazo) qo’llash zarurligi auditorlik amallarini
qanday ketma-ketlikda bajarishni.
Auditor tomonidan olingan dalillarning etarliligi va ishonarliligi turli
amallar, usullar va zarur dalillarni olish manbalarini muvofiqlashtirish
natijasida ta’minlanadi.
4. Auditorlik tekshiruvlari uchun axborotlarni to’plash. Buning uchun
audit dasturidagi har bir bo’lim bo’yicha normativ-savolnoma va hisob-
hisobot ma’lumotlarining zarur ro’yxati tuziladi. Normativ-savolnoma
ma’lumotlar ro’yxati asos sifatida shakllantiriladi. Auditor bu ro’yxatni
tekshiruv ob’ektiga nisbatan aniqlashtiradi. Tekshiruvda ishtirok etadigan
xodimlar ushbu ro’yxatdagi hujjatlarning mazmuni bilan tanishtirilgan
bo’lishlari lozim. Tekshiruvni boshlashdan oldin hisob-hisobot ma’lumotlari –
mijoz-korxonadan talab qilib olinadigan hujjatlar va registrlarning ro’yxatini
ham tuzish zarur.
5. Auditorlik amallarni bajarish va audit jarayonida aniqlangan dalillarni
bayon qilish. Bu bosqichda auditor auditni rejalashtirish chog’ida belgilangan
tanlov hajmidan kelib chiqadi. Aniqlangan tafovutlar ularni aniqlash amallari
yoki kodlari va audit jarayonida aniqlangan dalillarning batafsil bayoni
ko’rsatilgan holda ishchi hujjatlarda ro’yxatga olinadi. Bayon qilish
vaziyatdan kelib chiqqan holda, ixtiyoriy holda bo’lishi mumkin yoki maxsus
ishlab chiqilgan ishchi hujjatlar shakllarini to’ldirish yo’li bilan amalga
oshirilishi mumkin.
6. To’plangan dalillarni baholash deganda ularning audit maqsadiga
erishish va ishonchliligini aniqlashdagi rolini belgilash tushuniladi.
Dalillarni baholashda quyidagilarni aniqlash zarur: manbaning
mustaqilligi, olingan faktlar va boshqa ma’lumotlardan dalil sifatida
foydalanish mumkinligi (ya’ni buning qonunga zid emasligi); mazkur dalilning
tekshiriladigan ob’ektga taalluqliligi; tanlash hajmi va metodologiyasi.
Shuningdek, mazkur dalilning ob’ekt bo’yicha to’plangan boshqa dalillar bilan
aloqadorligi; ushbu aloqadorlikning ko’lami va tavsifi; olingan dalillarning
keyingi audit jarayonida ko’llanilish imkoniyatlari; aniqlangan tafovutlarning
jiddiylik darajasi; olingan dalillar to’plamining qaror qabul qilish uchun
etarliligini ham aniqlash zarur.
Xulosa qilib aytganda, auditor moliyaviy hisobotning u yoki bu moddasi
bo’yicha jiddiy xatolar yo’qligi haqida ishonch hosil qilishi lozim.
4. Auditorlik dalillarni olish usullari.
Auditor auditorlik dalillarini to’plashda har xil usullardan foydalanadi.
№50-«Auditorlik dalillar» nomli AFMSda keltirilgan asosiy usullarning
mazmunini ko’rib chiqamiz. Bular: mijoz-korxonaning arifmetik hisob-kitob-
larini tekshirish (qayta hisoblash); inventarizatsiya; ayrim xo’jalik
muomalalarini hisobga olish qoidalariga rioya qilinishini tekshirish;
tasdiqlash; xo’jalik yurituvchi sub’ekt va mustaqil (uchinchi) tomonlar
xodimlarini og’zaki so’rovdan o’tkazish; hujjatlarni tekshirish; ko’rib chiqish;
tahliliy amallar; muqobil balans tuzish kabi usullardir.
Mijoz korxonaning arifmetik hisob-kitoblarini tekshirish (qayta
hisoblash) uning mazmuni hujjatlar va buxgalteriya yozuvlarining arifmetik
aniqligini tekshirish hamda mustaqil hisob-kitoblarni bajarishdan iborat.
№50-«Auditorlik dalillar» nomli AFMSda qayta hisoblashlar tanlab
amalga oshirilishi tavsiya qilingan. Tanlash ko’lami va uning elementlari
auditor tomonidan ichki nazorat tizimining ahvolini hisobga olgan holda
mustaqil aniqlanadi.
Hujjatni rasmiylashtirishdan hisobot tuzilgunga qadar ma’lumotlarni
shakllantirish ustidan o’rnatilgan samarali ichki nazorat tizimi (moddiy
javobgar shaxslarni o’zaro qarama-qarshi tekshirish, rahbariyat, bosh
buxgalter va buxgalterlar tomonidan nazorat) sodir bo’lishi mumkin bo’lgan
arifmetik xatolarni, natijada auditorlik riskni pasaytiradi.
Qo’lda to’lg’azilgan hujjatlar va hisob registrlari (ma’lumotnomalar va
hisob-kitoblar, kassa hisobotlari, bo’nak hisobotlari, hisoblashuv-to’lov
vedomostlari va boshqalar) qayta hisoblashdan o’tkaziladi.
Agar mijoz-korxonada hisob ishlari kompyuterlashtirilgan bo’lsa,
dastlabki hujjatlar va hisob registrlaridagi arifmetik hisoblashlarni tekshirish
zarurati oshadi. Bu kompyuter dasturlarini ataylab noto’g’ri tuzish va
arifmetik xatolarni kompyuter klaviaturasidan noto’g’ri kiritish bilan bog’liq
bo’lishi mumkin. Arifmetik hisob-kitoblarni tekshirish kompyuter dasturiga
kiritilgan hisob-kitoblar algoritmini nazorat qilishni taqozo etadi. Agar xo’jalik
yurituvchi sub’ekt buxgalteriya hisobi kompyuterlashtirilgan bo’lsa, hisob-
kitoblarni tekshirish ham kompyuterdan foydalangan holda amalga oshiriladi.
Inventarizatsiya–mijoz korxona mol-mulklarining mav-judligi to’g’risida
aniq ma’lumot olishga imkon beradi. Bunda barcha mol-mulklar (debitor
qarzlar ham) va kreditor qarzlar inventarizatsiya qilinishi zarur.
Xalqaro va Milliy audit standartlariga muvofiq auditorlar o’zlari
inventarizatsiya o’tkazishi shart emas, ammo uning o’tkazilishi ustidan
nazorat qilishi lozim. Bu butun ichki nazorat tizimining va ayrim nazorat
vositalarining ishonchliligini baholashga imkon beradi. Masalan, mijoz-
korxonaning joriy yildagi hisob siyosatida mol-mulklar va majburiyatlarni
inventarizatsiya qilish tartibi ko’rsatilmagan bo’lsa, shuningdek, moddiy
javobgar shaxslar almashga-nida ham yillik moliyaviy hisobotni tuzishdan
oldin ham inventarizatsiya o’tkazilmagan bo’lsa, bu hol auditorga ichki
nazorat tizimining ishonchliligini past deb baholashga asos bo’ladi.
Inventarizatsiya jarayonida auditor xo’jalik muomalalarini dastlabki
hujjatlarda o’z vaqtida va sifatli ras-miylashtirilishi, moddiy javobgar shaxslar
tomonidan moddiy boyliklarning harakati to’g’risidagi hisobotlarni tuzish
tartibi va operativ hisob yuritish to’g’risida, korxonaning o’ziga tegishli va
komissiyaga qabul qilingan tovarlari hamda materallarining saqlanish tartibi
to’g’risida ma’-lumot olishi mumkin. Invetarizatsiya o’tkazish jarayonida
hisobda aks ettirilmagan faktlar aniqlanishi ham mumkin. Bu holat moddiy
boyliklarni saqlash bo’yicha xizmat ko’rsa-tish, binolarni shartnoma
tuzmasdan ijaraga berish va shunga o’xshashlar bilan bog’liq.
Auditor
inventarizatsiya
o’tkazilishini
kuzatishda
№19-«Inventarizatsiyani tashkil etish va o’tkazish tartibi» nomli AFMS va
1054- nomli qaror hamda boshqa me’yoriy hujjatlar talablariga rioya
qilinishini tekshiradi.
Inventarizatsiya o’tkazish tartibiga ma’lum talablar qo’yiladi. Masalan,
№19 BHMSga muvofiq inventarizatsiya o’tkazish chog’ida komissiya
a’zolaridan birortasining ishtirok etmasligi uning natijalarini haqiqiy emas deb
hisob-lashga asos bo’ladi. Inventarizatsiya jarayonida aniqlangan moddiy
boyliklar kamomadi va buzilishining tabiiy kamayish me’yoridan oshgan
qismini hisobdan o’chirish uchun taqdim qilingan hujjatlarga, aybdor
shaxslarning yo’qligini tasdiqlaydigan tergov yoki sud organlarining qarori,
yoki etkazilgan zararni aybdor shaxsdan undirishning rad etilishi, yoki moddiy
boyliklarning buzilish faktini tasdiqlovchi texnik nazorat bo’limi yoki tegishli
maxsus tashkilotlardan olingan xulosalar ilova qilingan bo’lishi shart.
Hisobot yilida o’tkazilgan inventarizatsiya natijalarining ma’lumotlari
korxona tomonidan maxsus dalolatnomalar, qaydnomalar va boshqa tegishli
hujjatlarda umumlashtirilishi lozim.
Inventarizatsiyaning o’tkazilishini kuzatish, shuningdek inventarizatsiya
materiallarini tahlil qilish auditorga buxgalteriya hisobi va ichki nazorat
tizimini tashkil etilishini to’g’ri baholash imkonini beradi.
Alohida xo’jalik muomalalarini hisobga olish qoidala-riga rioya qilinishini
tekshirish bevosita ushbu ishlarning bajarilish paytida amalga oshiriladigan
hisob ishlari ustidan nazorat o’rnatishni nazarda tutadi. Auditor u yoki bu
xo’jalik muomalasining hujjatlar bilan qanday rasmiylashtirilayotganligi,
hamda bunday faktlarni hisob registrlarida aks ettirishning ketma-ketligi
ustidan nazorat o’rnatishni kuzatadi. Bu ichki nazoratning ahvoli kabi,
buxgalteriya hisobini yuritish tartibiga rioya qilinishini ham baholashga imkon
beradi.
Tasdiqlash auditorlik dalili sifatida hisob-kitob va valyuta schetlaridagi,
mol etkazib beruvchilar, xaridorlar, buyurtmachilar, turli debitorlar va
kreditorlar bilan hisob-kitoblar hisobga olinadigan schetlardagi qoldiqlarning
haq-qoniyligi to’g’risidagi ma’lumotlarni olish uchun qo’llaniladi.
№50 AFMSga muvofiq: «auditorlik tashkiloti pul mablag’lari, hisob-
kitoblar, debitorlik va kreditorlik qarzlari hisobga olinadigan schetlarning
qoldiqlari to’g’risidagi ma’lumotlarning haqqoniyligini tasdiqlovchi auditorlik
dalillarini mustaqil (uchinchi) tomonlardan yozma ravishda olishi lozim».
Hisob-kitob va valyuta schetlaridagi qoldiqlar bank ko’chirmalari bilan,
debitorlik va kreditorlik qarzlarining haqqoniyligi esa taqqoslash
dalolatnomalari bilan tasdiqlanadi. Hisob-kitoblarning ahvoli, oldi-sotdi
ishlarining shartlarini va shunga o’xshashlarni tasdiqlovchi zarur
ma’lumotlarni olish uchun turli tashkilotlarga so’rovlar jo’natiladi.
Ma’lumotlarni tasdiqlash uchun jo’natiladigan so’rovlar mijoz korxona
rahbariyati nomidan tayyorlanib, unda tasdiqlovchi javobni auditorlik
tashkilotiga jo’natish so’raladi. Shunday qilib, mijoz-korxona tomonidan
ma’lumotni tasdiqlash uchun uchinchi tomonga jo’natilgan so’rovning yozma
tasdigini auditorlik tashkiloti oladi.
Zarur hollarda auditorlik tashkiloti tasdiqlatish uchun so’rov jo’natilgan
uchinchi tomon bilan bevosita aloqa o’rnatishi ham mumkin. Agar auditorlik
tashkiloti salbiy javob olsa yoki umuman javob olmasa, u holda mijoz korxona
ma’lumotlarining haqqoniyligini aniqlashtirish uchun qo’shimcha auditorlik
amallarini qo’llashi zarur.
Xodimlardan og’zaki so’rov o’tkazish – bu mijoz korxona xodimlari yoki
uchinchi shaxslardan og’zaki muloqat va javoblarni baholash yo’li bilan
tasdiqlovchi ma’lumotlarni olish usulidir. Mazkur usul auditorga ichki nazorat
tizimini baholash, risk chegaralarini aniqlash va auditorlik tenkshiruvining
strategiyasini ishlab chiqish chog’ida fikr yuritish uchun keng ko’lamdagi
ma’lumotlarni beradi. Mijoz korxona va uchinchi tomon xodimlari hamda
rahbariyati orasida so’rov o’tkazish auditorlik tekshiruvining barcha
bosqichlarida amalga oshirilishi mumkin.
Auditni rejalashtirish bosqichida, xususan mijoz korxonaning holati va
biznesining kelajagi hamda ichki nazoratning tashkil etilishi to’g’risida
tasavvurga ega bo’lish zarur. Ushbu maqsadda korxona rahbariyati orasida
so’rov o’tka-zilishi mumkin. Olingan javoblarni tahlil qilish asosida tekshiruv
jarayonda keyinchalik bajarilgan auditorlik amallarining natijasida
tasdiqlanadigan yoki tasdiqlanmay-digan muayyan jihatlar bo’yicha auditorda
aniq fikr shakllanadi.
Bitta manbadan olingan, ushbu ma’lumotning og’zaki tavsifdaligini
e’tiborga olgan holda, auditor qilingan xulosaga tayanishi mumkin emas,
ya’ni kushimcha dalillar tuplashi zarur. Auditorlik tekshiruvi jarayonida
bevosita ijrochilar (menejerlar, moddiy javobgar shaxslar, buxgalterlar va b. )
bilan suhbatlashib, mansab yo’riqnomalarining aniq ijrochilariga
etkazilganligini aniqlashi va shu bilan birga ichki nazoratning ishonchliligi
yoki yuzakiligi to’g’risida qo’shimcha dalillar olishi mumkin.
№50-«Auditorlik dalillar» nomli AFMSga muvofiq og’zaki so’rov
natijalari bayonnoma yoki qisqacha konspekt ko’rinishida yozib borish zarur
bo’lib, unda so’rov o’tkazgan auditorning familiyasi, hamda so’ralgan
shaxsning familiyasi, ismi-sharifi ko’rsatilgan bo’lishi shart. Og’zaki so’rovlar
o’tkazish uchun har xil muammolar (masalan, ayrim muomalalarni
uchastkalar, faoliyat turlari yoki bo’linmalar bo’yicha hujjatlar bilan
rasmiylashtirish tartibi va hujjatlar aylanishini baholash) bo’yicha anketalar
oldindan tayyorlangan bo’lishi mumkin. Auditorlik tashkilotlari savollar
ro’yxati bilan standart testlar tayyorlab, unda so’ralgan shaxslarning javoblari
ko’rsatiladi.
Javoblarning auditor tomonidan baholanishi so’rov o’tkazish
jarayonining muhim qismi bo’lib, og’zaki so’rovlar natijalari bo’yicha
tayyorlangan yozma ma’lumot auditorlik tashkilotining boshqa ishchi
hujjatlariga qo’shimcha qilinadi. Hujjatlarni tekshirishda auditor ko’rib
chiqayotgan ma’lum hujjatning haqqoniyligiga ishonch hosil qilishi lozim.
Ushbu maqsadda buxgalteriya hisobida ma’lum yozuvlarni tanlab olish va
xo’jalik faoliyatida sodir bo’lgan faktning hisobda aks ettirilishi kuzatib
chiqiladi.
Hujjat bilan ishlashda uning kim tomonidan tuzilganligi muhim
ahamiyatga ega. Mijoz korxona tomonidan tayyorlangan va ishlov berilgan
hujjatlar ichki hujjatlar hisoblanadi. Auditorlik tashkilotiga qay darajada
ishonish bunday hujjatlarni tuzish va ishlov berish ustidan o’rnatilgan mijoz-
korxona ichki nazorat vositalarining ishonchliligiga bog’liq. Uchinchi shaxslar
tomonidan tayyorlangan va xo’jalik yurituvchi subektlarga yuborilgan tashqi
hujjatlar ichki hujjatlarga qaraganda ishonchliroq hisoblanadi.
Hujjatlarni tekshirish chog’ida ularning o’z vaqtida va aniq
rasmiylashtirilganligi, majburiy rekvizitlarning mavjudligi va to’g’riligini
aniqlash ham zarur. Auditorlar hujjatlarni tekshiruvdan o’tkazishda ularning
buxgalteriya hisobi registrlariga o’z vaqtida, aniq va to’liq aks ettirilishiga
ham e’tibor berishlari kerak.
Kuzatib chiqish – bu sintetik va analitik hisob registrlarida dastlabki
hujjatlar ma’lumotlarining aks ettirilishini, ayrim dastlabki hujjatlarni
tekshiradigan, yakuniy schetlar korrespondentsiyasini topadigan va xo’jalik
faoliyatining tegishli faktlari buxgalteriya hisobida to’g’ri yoki noto’g’ri aks
ettirilganligini tekshirish jarayonidir.
Kuzatib chiqish dastlabki hujjatlardan sintetik va analitik hisob
registrlariga, bosh daftarga va hisobotlarga tomon, yoki ko’p hollarda
uchraydigan, teskari tomon yo’nalishi-da amalga oshiriladi. Kuzatib chiqish,
xususan, mijoz-kor-xona hujjatlarida aks ettirilgan notipik moddalar va hodi-
salarni o’rganishga imkon beradi.
Auditor kuzatib chiqish uchun dastlabki hujjatlarni №14-«Auditorlik
tanlash» nomli AFMSga muvofiq tanlab oladi.
Tahliliy amallar deganda auditor tomonidan olingan ma’lumotlarni tahlil
qilish va baholash, g’ayrioddiy va buxgalteriya hisobida noto’g’ri aks
ettirilgan xo’jalik faoliyati faktlarini aniqlash, hamda bunday xatolar va
chalkashliklar-ning sabablarini aniqlash maqsadida tekshirilayotgan xo’jalik
yurituvchi subektning muhim moliyaviy va iqtisodiy ko’rsatkichlarini
o’rganish tushuniladi.
Tahliliy amallar moliyaviy tahlilning taqqoslash, nisbatlar va
koeffitsientlarni baholash kabi elementlari va usullaridan foydalanishni
nazarda tutadi.
Tahliliy amallarning eng ko’p tarqalgani taqqoslash bo’lib hisoblanadi.
Bunda quyidagilar taqqoslanadi: turli davrlar uchun schetlardagi qoldiqlar;
moliyaviy hisobot ko’rsatkichlari biznes-reja ko’rsatkichlari bilan; hisobotning
har xil moddalar bilan oldingi davrlar ma’lumotlari o’rtasidagi nisbat; xo’jalik
yurituvchi subekt moliyaviy ko’rsatkichlari iqtisodiyotning tegishli
tarmogidagi o’rtacha ko’rsatkichlar bilan; moliyaviy axborotlar nomoliyaviy
axborotlar (xo’jalik yurituvchi subektning faoliyati to’g’risidagi uning
buxgalteriya hisobi tizimida bevosita aks ettirilmaydigan ma’lumotlar) bilan.
Tahliliy amallar hisob va hisobot ma’lumotlarini ko’rsatkichlar orasidagi
o’zaro bog’liqliklarni o’rganish, hisobot ma’lumotlarini va ularning o’zgarish
tendentsiyalarini taqqoslash, hisobot moddalari va ko’rsatkichlarining keskin
farq qilish sabablarini o’rganishni nazarda tutadi. Masalan, asosiy vositalar
qiymatining ko’payishi odatda amortizatsiya summalarining ko’payishiga
ham olib keladi. Nomuvofiqlik aniqlanganda auditor tegishli dalillarni topishi
lozim. Aytaylik, asosiy vositalar kirimini tekshirib mijoz-tashkilot mazkur
aktivlarni byudjetdan moliyalashtirish hisobiga sovg’a shartnomasi bo’yicha
olganligini aniqladi. Bunday obektlar bo’yicha esa amortizatsiya
hisoblanmaydi. Shunday qilib aniqlangan nomuvofiqlikka auditor tomonidan
qoniqarli isbot topilgan.
Tahliliy amallar auditni rejalashtirish chog’ida, tekshiruv jarayonida va
uni yakunlash bosqichida qo’llaniladi. Auditni rejalashtirish chog’ida tahliliy
amallarni qo’llash, masalan, balans strukturasini aniqlash, eng jiddiy
moddalarni va moddalar nisbatidagi kabi, boshqa davrlar bilan solishtirish
bo’yicha ham o’zgarishlarni aniqlashga imkon beradi. Bu axborotlar risk
zonasini aniqlash va boshqa auditorlik amallarini rejalashtirish chog’ida
qo’llaniladi. Xususan, auditor hisobotni dastlabki tahlil qilish ma’lumotlariga
ko’ra qaysi hisobot moddalarini puxta tekshiruvdan o’tkazish zarurligini hal
qiladi. Hisobotda uchraydigan xatolar zonasi mijoz-korxonaning joriy davrdagi
dastlabki ma’lumotlari va o’tgan yillardagi shunga o’xshash ma’lumotlar yoki
taqqoslash uchun ishlatilgan boshqa axborotlar o’rtasida keskin farqlarni
topish yo’li bilan aniqlanishi mumkin. Keskin tafovutlarning ehtimoldan holi
bo’lmagan sabablaridan biri hisob va hisobotda ataylab yoki bilmasdan yo’l
qo’yilgan xatolar bo’lishi mumkin.
Auditorlik tekshiruvlar chog’ida tahliliy amallar buxgalteriya hisobi
ma’lumotlarini haqiqiy ma’lumotlar yoki auditor tomonidan hisoblab chiqilgan
summalari bilan taqqoslash orqali ham qo’llanilishi mumkin.
Auditning yakunlovchi bosqichida tahliliy amallarni qo’llash hisob va
hisobotdagi aniqlangan nomuvofiqliklarga qo’-shimcha dalillar olish, hamda
ushbu nomuvofiqliklarning hisobot ishonchliligiga ta’sirini aniqlashga ham
imkon beradi.
Haqiqatga yaqin tahliliy amallardan biri balans hisob-kitoblari
hisoblanadi. Xususan, auditor tayyor mahsulotlarning hisobda haqqoniy va
to’liq aks ettirilishi to’g’risidagi dalil-isbotlarga ega bo’lish uchun tez-tez xom-
ashyolar, materiallar va tayyor mahsulot olinishi balansini tuzadi.
Xom-ashyo va materiallar balansini tuzish quyidagilarni nazarda tutadi:
mahsulotning bir birligi uchun norma bo’yicha sarflangan xom-ashyo va
materiallar va haqiqatda olingan mahsulotlar hisob-kitobi; xom-ashyo va
materiallarni haqi-qiy sarfi bilan taqqoslash; xom-ashyo va materiallarni