AUDITORLIK DALILLAR VA ULARNI OLISH USULLARI
REJA:
Kirish
I.BOB. Auditorlik dalillar va auditorlik dalillar haqida tushuncha
1.1. Auditorlik dalillar tushunchasi, ularning tayinlanishi va oldiga qo’yiladigan
talablar.
1.2. Auditorlik dalillarning turlari.
1.3. Auditorlik dalillarni olish manbalari.
1.4. Auditorlik amallari va auditorlik dalillarini to’plash.
II.BOB. Auditorlik dalillar va auditorlik dalillar olish usullari.
2.1. Auditorlik dalillarni olish usullari.
2.2. Ekspert ishidan auditorlik dalili sifatida foydalanish.
2.3. Boshqa auditor ish natijalaridan foydalanish.
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1
Kirish
Korxonaning marketing muhiti uning ichida va tashqarisida faoliyat
yurituvchi omillar va sub'ektlarning kombinatsiyasidan iborat bo'lib, ushbu
korxonaning korporativ faoliyati bilan bog'liq faoliyatdan manfaatdor bo'lgan
shaxslar (jismoniy va yuridik shaxslar) bilan munosabatlariga bog'liqdir. missiyasi
kuzatilmoqda. Missiya kompaniya faoliyatining qisqacha tavsifini, bozor ehtiyojlari
va iste'molchi xususiyatlari kabi o'zgaruvchilarga yo'naltirilganligini ta'minlaydigan
qisqacha tuzilgan qoidalar sifatida ishlaydi. Marketing muhiti doirasida korxonaning
marketing jarayonlari sodir bo'ladi. Bu muhit turg‘un emas, iste’molchilar didi va
xohishlarining o‘zgaruvchanligi, soliq va qonunlarning o‘zgarishi, yangi
texnologiyalar va mahsulotlarning joriy etilishi, turli omillarning to‘xtab qolishi va
boshlanishi tufayli doimiy ravishda o‘zgarib turadi.
Korxonaning tashqi muhiti mikromuhit (uni bozor muhiti deb ham ataladi) va
makromuhitga bo'linadi.
O‘zbekiston Respublikasi prezidenti Shavkat Mirziyoyev 28 may kuni
iqtisodiyotda raqobat muhitini ta’minlash va iste’molchilar huquqini himoya qilish
borasidagi ustuvor vazifalar muhokamasiga bag‘ishlangan yig‘ilish o‘tkazdi. Bu
haqda davlat rahbarining matbuot xizmati xabar berdi.
O‘zbekistonning jahon iqtisodiyoti bilan aloqalari tobora rivojlanib
bormoqda. Bu esa ichki bozorda raqobat muhitini ta’minlash, mahalliy ishlab
chiqaruvchilarning raqobatdoshligini oshirishni talab etadi.
Davlatimiz rahbari O‘zbekiston bozor iqtisodiyotiga qat’iy o‘tishi jarayonida
raqobat masalasi prinsipial ahamiyatga ega ekanini ta’kidladi.
– Meni tashvishlantiradigan masala shuki, korxonalarimiz tashqi raqobatga
bardosh bera oladimi? Chetdan tovar kirib kelsa, yurtimizda ishlab chiqarilgan xuddi
shunday mahsulot unga raqobatchi bo‘la oladimi? Mahalliy mahsulotlarning
tannarxini pasaytirsak, xorijdan o‘zlari olib ketishadi, – dedi Prezident.
Bugungi kunda 31 ta tovarlar guruhi va 82 turdagi xizmatlar bozorida 245 ta
korxona monopol holatda saqlanib qolmoqda. Lekin bir qator yo‘nalishlarda raqobat
2
muhiti shakllanib bo‘lgan 19 xil mahsulot va xizmatlar bo‘yicha 70 ta korxonani
monopolistlar reyestrdan chiqarish mumkin.
– Raqobat bo‘lmasa, sifat bo‘lmaydi, narx tushmaydi. Zamon o‘zgaryapti,
lekin monopol korxonalar o‘zgara olmayapti. Qat’iy choralar ko‘rish vaqti-soati
keldi. Iqtisodiyotda bu hayot-mamotimiz. Agar rahbarlar shunga munosib bo‘lsa,
ishlaydi, bo‘lmasa – ketadi, – dedi Prezident.
Yig‘ilishda korxonalarning bozordagi monopol mavqeini aniqlash bo‘yicha
yondashuvlarni qayta ko‘rib chiqish, monopol tovarlar ro‘yxatini keskin
qisqartirishga qaratilgan «yo‘l xaritasi» tasdiqlash vazifasi belgilandi.
– Dunyo tajribasini o‘rganib, o‘z yo‘limizni topishimiz zarur. Monopoliyadan
chiqarish, raqobatni ta’minlash, iste’molchilar huquqlarini himoya qilish bo‘yicha
yakdil yo‘nalishimiz bo‘lishi kerak, – deya ta’kidladi Shavkat Mirziyoyev.
Davlat ishtirokidagi korxonalarda monopoliyaga qarshi komplayens tizimini
joriy etish, Jahon banki, Yevropa tiklanish va taraqqiyot banki bilan barcha
rahbarlarni raqobat asoslari va komplayens bo‘yicha o‘qitish muhimligi ta’kidlandi.
– Qachon raqobatga tayyor bo‘lamiz? Soha va tarmoqlarimiz tayyor bo‘lsa.
Sohalar qachon tayyor bo‘ladi? Mutaxassislar bo‘lsa. Eng zaif joyimiz: malakali
mutaxassislar yetishmaydi, texnologiya yo‘q, standartlar yo‘q. Shuning uchun bu
sohani deyarli boshidan boshlashimiz kerak, – dedi Prezident.
Raqobatni rivojlantirish va monopoliyaga qarshi kurashish borasida mutlaqo
yangi tizim yaratish lozimligi ta’kidlandi. Oliy ta’lim tizimida raqobatni
rivojlantirish yo‘nalishi bo‘yicha alohida fakultet, kunduzgi va sirtqi o‘qish shaklini
ochish, yangi fan joriy qilish va ushbu maqsadlar uchun akademik soatlar ajratish
bo‘yicha ko‘rsatma berildi.
Atrof-muhit ichki muhitdir. Korxonaning o'zi, u oldiga qo'ygan maqsadlari,
tashkiliy tuzilmasi, xodimlari va (qisman) kapital egalarini kiritish qabul qilinadi.
Bularning barchasi korxonada qarorlar qanday qabul qilinishi va ularning qanchalik
samarali ekanligiga ta'sir qiladi. Ushbu muhit omillari boshqariladigan deb
hisoblanadi, chunki ular va ularning xususiyatlarini korxonaning o'zi belgilaydi.
Ko'rib chiqilayotgan muhitning shunday tizimini ishlab chiqish va barcha turdagi
3
resurslarni sarflashni shunday tashkil etish muhim ahamiyatga egaki, korxona
mavjud tashqi muhitni hisobga olgan holda ulardan maqbul foydalanishni ta'minlash
va ularning yordami bilan bozor maqsadlariga erisha oladi.
Atrof-muhit tashqi muhitdir. U mikro va makro darajada ma'lum bir
korxonaga eng to'g'ridan-to'g'ri ta'sir ko'rsatadigan hodisa va jarayonlardan iborat.
Bu muhit makro muhit (bozor muhiti) va mikro muhitga bo'linadi. Agar mikromuhit
haqida gapiradigan bo'lsak, unda bu muhit korxonaning o'zi bilan bevosita bog'liq
bo'lgan hodisalar va jarayonlar bilan ta'minlanadi, bu uning mijozlarga xizmat
ko'rsatish imkoniyatlariga taalluqlidir. Korxona nafaqat ushbu muhitni o'rganibgina
qolmay, balki undagi barcha turdagi munosabatlar va aloqalarni shakllantirishga
e'tibor berishi kerak, bu esa unga bozorda ishlashga yordam beradi va ushbu bozorda
raqobatchilardan o'zining foydali o'rnini egallaydi. Makromuhit haqida gapirganda,
uning mikromuhitga ta'sir etuvchi omillar bilan ifodalanishini ta'kidlash mumkin.
Uning monitoringi va tahlili tufayli korxona o'zining salbiy ta'siri yukini
kamaytiradigan
va
taqdim
etayotgan
imkoniyatlardan
foydalanishni
osonlashtiradigan boshqaruv qarorlarini o'z vaqtida qabul qilishga ishonishi
mumkin.
4
I.BOB. Auditorlik dalillar va auditorlik dalillar haqida tushuncha
1.1. Auditorlik dalillar tushunchasi, ularning tayinlanishi
va oldiga qo’yiladigan talablar.
Auditning xalqaro standartlari – AХS (International Standarts of Auditing –
ISAs) da standartlash ob’ekti sifatida V – «Auditorlik dalillar» (500-599) nomli
maxsus bo’lim ajratilgan. Ushbu bo’lim 9 ta standartni o’z ichiga oladi:
№ 500 – «Auditorlik dalillar» (Audit Evidence)
№ 510 – «Birlamchi kelishuvlar – boshlang’ich qoldiqlar» (Initial
Engagements Opening Balances)
№ 520 – Analitik amallar (Analytical Procedures)
№ 530 – Auditorlik tanlash (Audit Sampling)
№ 540 – Buxgalterlik hisobida baholanadigan qiymatlar auditi (Audit of
Accounting Estimates)
№ 550 – Bog’liq tomonlar (Related Parties)
№ 560 – Keyingi hodisalar (Subsequent Events)
№ 570 – Uzluksiz faoliyat (Going Concern)
№ 580 – Rahbariyatning bildirgisi (Management Representations)
Ushbu standartlar auditorlik faoliyatining xalqaro amaliyotida olinadigan
dalillarning yetarlilik darajasini va ularni to’plashga nisbatan qo’yiladigan talablarni
belgilaydi.
Bizning mamlakatimizda esa shu vaqtgacha qabul qilingan auditorlik faoliyati
milliy stanlartlaridan quyidagilarni shunday bo’lim sifatida umumlashtirish
mumkin:
№10-AFMS «Moliyaviy hisobot tarkibidagi boshqa axborotlar»; №11-AFMS
«Ma’lumotlarni kompyuterda ishlash (MKI) sharoitida audit o’tkazish»; №13-
AFMS «Тahliliy amallar»; №14-AFMS «Auditorlik tanlash»; №16-AFMS «Ekspert
ishidan foydalanish»; №50-AFMS «Auditorlik dalillar».
Auditorlik dalillarning miqdor va sifat ko’rsatkichlariga, shuningdek ularni
olish maqsadida bajariladigan amallarga nisbatan qo’yiladigan talablar № 50 –
«Auditorlik dalillari» nomli AFMSda belgilangan. Ushbu standart talablarini barcha
5
auditorlik tashkilotlari auditorlik tekshiruvlarini o’tkazish chog’ida qo’llashi
majburiydir.
Auditor moliyaviy hisobotning haqqoniyligini asoslashi uchun quyidagi
amallarni bajarish natijasida yetarli auditorlik dalillarini to’plashi lozim:
schyotlar bo’yicha oborotlar va qoldiqlarning moliyaviy hisobotda
to’g’ri aks ettirilishini batafsil tekshirish:
tahliliy amallar:
ichki nazorat vositalarini tekshirish;
Auditorlik dalillarni to’plash uchun zarur bo’lgan auditorlik amallari va
ularning hajmi audit dasturida ko’rsatiladi.
Auditorlik dalillar – bu auditorlik tashkiloti tomonidan auditorlik tekshiruvlar
vaqtida to’plangan va auditorlik xulosasini asoslovchi axborotdir.
Demak, auditorlik dalillar auditorlik tekshiruvi jarayonida tekshirilayotgan
mijoz – korxona va uchinchi shaxslardan olingan axborotlar hamda ularni tahlil
qilish natijalari bo’lib, moliyaviy hisobotning ishonchliligi to’g’risida auditorlik
xulosasi tuzish imkonini beradi.
Ushbu ta’rif va tavsiflardagi tayanch tushunchalarni batafsil ko’rib chiqamiz.
Dalil deyilganda boshqa faktning mavjudligini tasdiqlaydigan yoki inkor
qiladigan fakt, yoki mazkur fakt haqida u yoki bu darajadagi ishonchlilik bilan fikr
shakllantirishga imkon beradigan, ma’lum fakt to’g’risida ma’lumotlar olish
jarayoni tushuniladi.
Axborot – xo’jalik faoliyatidagi faktlar to’g’risidagi xabarlar to’plamidir.
Mijoz korxona – auditorlik xizmati ko’rsatilayotgan xo’jalik yurituvchi
subekt.
Uchinchi shaxslar – auditor yoki mijoz korxona bilan u yoki bu tarzda
aloqador bo’lgan va bu aloqadorlik auditor fikriga jiddiy ta’sir ko’rsatadigan
huquqiy yoki jismoniy shaxslardir.
Тahlil qilish – bu mijoz korxona buxgalteriya hisobotida faktlarning auditor
tomonidan mushohada qilinishi va o’z fikrini shakllantirishi.
Auditorlik tekshiruvlarining asosiy maqsadi xo’jalik yurituvchi subektlar
6
buxgalteriya hisobotlarining ishonchliligi to’g’risida auditorning mustaqil
bildirilgan fikridan iborat. Buning uchun auditor hisobotning ishonchliligi yoki
uning ishonchliligini rad etish to’g’risidagi asosli fikr bildirishga imkon beradigan
dalillarni to’plashi zarur.
Ishonchlilik – moliyaviy hisobot ma’lumotlarining ulardan malakali
foydalanuvchilarga xo’jalik yurituvchi subektlar faoliyatining natijalari to’g’risida
to’g’ri xulosalar qilishga va ushbu xulosalarga asoslangan qarorlar qabul qilishga
imkon beradigan darajasi tushuniladi. Boshqacha qilib aytganda, bu auditorlik
dalillar qanchalik ishonchga sazovar va haqiqatga yaqin ekanligini tavsiflaydi. Audit
jarayonida olingan dalillarning ishonchliligi mustaqillik va manba kompetentligi,
ichki nazorat tizimining samaradorligi kabi omillarga bog’liq. Auditorning o’zi
mustaqil manbalardan olgan dalillarning ishonchlilik darajasi xo’jalik yurituvchi
subektdan olingan dalillarga qaraganda yuqoriroq. Barcha dalillar yig’indisini faqat
so’ngilari yetarli bo’lganidagina ishonchli deb hisoblash mumkin.
Dalillarning yetarliligi ularning miqdori va sifati bilan belgilanadi. U tanlash
ko’lami va to’plamdagi muayyan elementlarning tavsifi bilan bog’liq.
Axborotlarning samaradorligi esa tanlash elementlarining reprezentativligi (bosh
to’plamning o’rganilayotgan belgilar bo’yicha xususiyatlari tanlama to’plamda
namoyon bo’lishi)ga bog’liq, ya’ni reprezentativlik qancha yuqori bo’lsa, auditorlik
riski shuncha past bo’ladi. Auditorlik risklarini pasaytiruvchi dalillarning yetarliligi
to’g’risida auditor ichki nazorat tizimini baholash va auditorlik riskining hajmiga
asoslanib xulosa qilishi mumkin. Ichki nazorat tizimi qanchalik ishonchli va
auditorlik riski qanchalik past bo’lsa, auditordan shunchalik kam dalil-isbotlar
to’plash talab etiladi.
Dalillarning yetarliligini aniqlashda quyidagi holatlarni hisobga olish zarur:
mustaqil manbalar (uchinchi shaxslar)dan olingan dalillarning mijoz-korxona
xodimlaridan olingan dalillarga nisbatan ishonchliroq ekanligi; auditorlik
tashkilotining mustaqil tekshiruvi yoki tahlili natijasida olingan ma’lumotlarning
uchinchi shaxslardan olingan ma’lumotlarga qaraganda ishonchliroq ekanligi;
hujjatlar va yozma ko’rsatmalar shaklidagi auditorlik dalillarining og’zaki
7
ko’rsatmalarga qaraganda ishonchliroq ekanligi. Nihoyat, turli manbalardan olingan
dalillardan foydalanish natijasida qilingan xulosalarni taqqoslash imkoniyatlarini
hisobga olish kerak.
Amaldagi standartlarga muvofiq auditorlik baholash uchun zarur ma’lumotlar
miqdori qat’iy chegaralab qo’yilmagan. SHu boisdan auditor o’zining professional
fikriga tayangan holda xo’jalik yurituvchi subekt moliyaviy hisoboti-ning
ishonchliligi to’g’risida xulosa tuzish uchun zarur bo’ladigan ma’lumotlarning
miqdori haqida mustaqil qaror qabul qilishi lozim. Auditorlik dalillarining o’z
vaqtida to’planishiga alohida e’tibor berish zarur. Aks holda ular oshiqcha va
keraksiz bo’lib qoladi. O’z vaqtidalik har bir auditorlik dalilining tekshirilayotgan
davrga bevosita taalluqliligi, yoki mijoz-korxona faoliyatining hisobot tuzilganidan
so’ng, ammo auditorlik xulosasi tuzilishidan oldin sodir bo’lgan ma’lum bir jiddiy
hodisalariga
taalluqli
ekanligidan
ham
iboratdir.
Тo’plangan
dalillar
tekshirilayotgan hisobot tuzilgan sanaga qanchalik yaqin bo’lsa, ular shunchalik
ishonarli bo’ladi.
Agar xatolar va noaniqliklar to’g’risidagi dalillar mijoz korxona
ma’muriyatiga auditorlik xulosasi soliq organiga topshirilmasdan oldin taqdim
etilgan bo’lsa, u holda buxgalteriyada hisobotlarga zarur tuzatishlarni kiritish imkoni
bo’ladi. Agar hisobot soliq organiga topshirilganidan so’ng audit o’tkazilsa, tuzatish
kiritish imkoni yo’q, lekin joriy davrda aniqlangan xato kamchiliklarni o’z vaqtida
tuzatish mumkin.
Auditorlik tekshiruvlarining asosi auditorlik dalillarini topishdan iborat. U
ma’lumotlarni to’plash, moliyaviy hisobotning ishonchliligi (yoki ishonchsizligi)ni,
moliya-xo’jalik muomalalarining buxgalteriya hisobini yuritishga oid belgilangan
qoidalar va nizomlarga muvofiqligi-ni va shu bilan birga auditorlik xulosasi tuzish
uchun auditorning shaxsiy fikrini shakllantirish maqsadida ularni umumlashtirish va
baholashni nazarda tutadi.
8
1.2. Auditorlik dalillarning turlari.
Auditorlik tekshiruvlar jarayonida to’planadigan dalillar turli-tuman bo’lib,
ular turi, manbasi va olinish usullariga ko’ra turkumlanadi.
Auditorlik dalillar turlariga ko’ra yozma va og’zaki dalillarga bo’linadi.
Yozma ravishda olingan dalillar (hujjatlar va yozma tushuntirishlar) og’zaki
shakldagi dalillarga qaraganda ishonchliroq bo’lishi mumkin. Ammo ayrim hollarda
og’zaki dalillar ancha muhim va foydali bo’lishi mumkin.
Auditorlik dalillar olinish manbasiga ko’ra ichki, tashqi va aralash dalillarga
bo’linishi mumkin. Ichki auditorlik dalillar xo’jalik yurituvchi subektdan yozma
yoki og’zaki ko’rinishda olingan ma’lumotlarni o’z ichiga oladi.
Тashqi auditorlik dalillar uchinchi tomonlardan yozma ko’rinishda (odatda
auditorlik tashkilotining yozma so’rovi bo’yicha) olingan ma’lumotlardan iborat.
Aralash auditorlik dalillar xo’jalik yurituvchi subektdan yozma yoki og’zaki
ko’rinishda olingan va uchinchi tomon yozma ravishda tasdiqlagan ma’lumotlarni
o’z ichiga oladi.
Auditorlik dallillar olinish usuliga ko’ra quyidagicha turkumlanadi: a)
faktlarni tasdiqlash yo’li bilan olingan dalillar; b) hujjatlashtirilgan faktlarni aniqlash
yo’li bilan olingan dalillar; v) maxsus o’tkazilgan tahlil natijasida aniqlangan
dalillar.
Faktlarni tasdiqlash mulklar va majburiyatlar muayyan turlarining
mavjudligini aniqlashdan iborat. Bu xo’jalik faoliyatidagi faktlar bo’lib, ularni fakt-
vaziyatlar deb hisoblash mumkin; ular zamonaviy auditning ajralmas qismi
hisoblangan inventarizatsiya yo’li bilan aniqlanadi.
Hujjatlashtirilgan faktlarni aniqlash moliyaviy hisobotni va hisob registrlarini
to’ldirish uchun asos bo’lgan dastlabki hujjatlarni tekshirish yo’li bilan amalga
oshiriladi. Bularga tannarxni asossiz ravishda oshirib yuborish yoki tovarsiz
operatsiyalarni amalga oshirish bilan bog’liq operatsiyalar misol bo’lishi mumkin.
shuningdek, bitta hujjatning turli nusxalaridagi yozuvlarining bir-birlariga mos
kelmaslik holatlari.
Maxsus o’tkazilgan tahlil natijasida faktlarni aniqlash hujjatlarda keltirilgan
9
ma’lumotlarni mantiqiy joylashtirish va matematik hisob-kitob qilish yo’li bilan
amalga oshiriladi. Bunday argumentlash ratsional deb nomlanadi va u audit
jarayonida salmoqli o’rin tutadi. Masalan: 1) 2910-«Omborlardagi tovarlar»
schetida korxona mulki hisoblangan tovarlar hisobga olinishi lozim; 2) auditor
ushbu tovarlar uchun korxonaning mulkiy huquqi mavjudligini aniqlashi zarur; 3)
taqdim etilgan hujjatlar (shartnomalar, tovarlar hisoboti, bank ko’chirmalari) va
mulkiy huquqning korxonaga o’tgan paytini aniqlash asosida auditor tovarlarning
egasi haqida xulosa qiladi.
1-rasm. Ishbilarmonlik muhiti indikatorining dinamikasi
Tarmoqlar kontekstida ishbilarmonlik muhiti ko‘rsatkichi qishloq xo‘jaligida - 67 punkt,
xizmat ko‘rsatishda - 56 punkt, qurilishda - 56 punkt va sanoatda - 59 punktni tashkil etdi.
Ishbilarmonlik muhitining umumiy indikatoridagi o‘zgarishlar indikatorning quyidagi
tarkibiy qismlariga tuzatishlar bilan bog‘liq:
Ishbilarmonlik muhitining joriy holat ko‘rsatkichi 43 punktni tashkil etdi, bu
tadbirkorlarning o‘z biznesining hozirgi holatiga nisbatan ijobiy kayfiyatini tavsiflaydi (2021 yil
fevral - 44 punkt).
So‘rovda qatnashgan tadbirkorlarning 43%i o‘z biznesining hozirgi holatini yaxshi deb
qayd etdi.
So‘nggi 3 oy ichida biznesning holati qanday o‘zgarganligi haqidagi savolga
tadbirkorlarning 29% - yaxshilandi, 53% - o‘zgarmadi va 18% - yomonlashdi deb javob berdi.
10
39% korxonalarda tovar/xizmatlarga bo‘lgan talab yaxshilandi, xodimlar soni esa 22%
korxonalarda oshdi.
Tarmoqlar kesimida ishbilarmonlik muhiti ko‘rsatkichi:
qurilish – 30 punkt;
sanoat – 39 punkt;
qishloq xo‘jaligi – 48 punkt;
xizmat ko‘rsatish -44 punkt.
Biznesni rivojlantirish istiqbollarini kutish ko‘rsatkichi 79 punktni tashkil etdi, bu esa
tadbirkorlarning kelgusi 3 oy davomida biznesni rivojlantirish istiqbollari haqidagi umidlarini
optimistik deb aks ettiradi.
Tadbirkorlarning 80% o‘zlarining biznes istiqbollari yaxshilanishiga ishonadi. 73%
korxonalarda tovar va xizmatlarga bo‘lgan talab yaxshilanishi, ishchilar soni 68%ga oshishi
kutilmoqda.
Tadbirkorlarning 22% kelgusi 3 oy ichida tovarlar/xizmatlar narxlarining ko‘tarilishini
kutishmoqda, 29% narxlar o‘zgarmaydi va 3% narxlar pasayadi deb hisoblaydi.
Respondentlarning 46%i yaqin kelajakda o‘z tovarlari/xizmatlari narxi qanday o‘zgarishini
bilishmaydi.
2-rasm. Tarmoqlar kesimida ishbilarmonlik faoliyatining istiqbollarini kutish
ko‘rsatkichi:
qishloq xo‘jaligida – 88 punkt;
sanoatda – 81 punkt;
qurilishda – 84 punkt;
11
xizmat ko‘rsatishda – 69 punkt.
Umuman olganda, mavjud vaziyat va istiqboldagi kutilmalar o‘rtasidagi bog‘liqlik shuni
anglatadiki, tadbirkorlik sub’yektlarining taxminlariga ko‘ra, iqtisodiyotni ijobiy rivojlantirish
tendensiyasi keyingi 3 oy ham davom etadi.
Auditor fikriga birinchi argument ko’proq ta’sir ko’rsatadi. Haqiqatda 2910-
«Omborlardagi tovarlar» schetida qoldiq sifatida ko’rsatilgan tovarlar yo’q bo’lsa,
hech qanday fikr-mulohazaga o’rin qolmaydi. So’ngra uchinchi va to’rtinchi
argumentlarni ahamiyatliligi bo’yicha ko’rsatish mumkin.
1.3. Auditorlik dalillarni olish manbalari.
Auditorlik dalillar hujjatlarni tekshirish jarayonida; xo’jalik yurituvchi subekt
xodimlari va uchinchi shaxslardan yozma va og’zaki so’rov o’tkazish yo’li bilan;
hisob jarayonlarining bajarilishi va xo’jalik faoliyati ustidan auditorning bevosita
kuzatishi chog’ida olinishi mumkin.
Auditorlik dalillar bevosita olinadigan manbalarga quyidagilar kiradi: mijoz
korxona va uchinchi shaxslarning dastlabki hujjatlari; mijoz korxona buxgalteriya
hisobi registrlari va uning moliya xo’jalik faoliyatining tahlil natijalari; mijoz
korxona xodimlari va uchinchi shaxslarning og’zaki bildirishlari; mijoz korxonaning
bir hujjatlarini boshqalari bilan solishtirish, hamda uning hujjatlarini uchinchi
shaxslarning hujjatlari bilan taqqoslash; mijoz korxona aktivlari va passivlarini
inventarizatsiya qilish natijalari hamda uning moliyaviy hisobotlari. Olingan
dalillarning sifati ularning manbalariga bog’liq. Auditorning bevosita kuzatishi va
moliya xo’jalik muomalalarini o’rganishi natijasida olingan dalillar eng ishonchli
hisoblanadi. shuningdek, mustaqil manbalardan olingan, hujjatlarga asoslangan
ma’lumotlar ham ishonchli hisoblanadi. Mijoz korxonaning axborotlarga ishlov
berish tizimidan to’planganiga qaramasdan, to’plangan ma’lumotlarga asosan
auditor tomonidan olingan va ishlov berilgan ma’lumotlarning dalil kuchi kamroq
hisoblanadi. Mijoz korxonaning axborot tizimida tuzilgan, ishlov berilgan va
saqlanayotgan hujjatlardagi axborotlarning dalil kuchi past hisoblanadi. Bunda ichki
nazorat tizimining baholanishini inobatga olish zarur. Agar ushbu tizim samarali
bo’lsa, undan olingan axborotdan dalil sifatida foydalanish mumkin. Har xil
12
manbalardan olingan va turli shakldagi auditorlik dalillar auditorlik riskini
pasaytiradi. Ko’p hollarda bitta holat bo’yicha har xil manbalardan to’plangan
dalillar bir-birlariga zid bo’lib chiqadi. Bu holda auditor vujudga kelgan ziddiyatni
hal etish va to’plangan dalillarning ishonchliligi hamda xulosalarning asosliligiga
ishonch hosil qilishi uchun qo’shimcha axborotlar to’plashi zarur. Agar auditor
qandaydir muammo bo’yicha yetarli dalillar to’plash imkoniga ega bo’lmasa, buni
o’zining hisobotida aks ettirishi lozim. Agar mijoz korxona auditorga tulakonli
tekshiruv uchun zarur hajmdagi hujjatlarni takdim kilmasa yoki agar auditor zarur
auditorlik dalillarini to’plash imkoniga ega bo’lmasa, uning oldida katta muammolar
vujudga
kelishi
mumkin.
№50
«Auditorlik
dalillar»
nomli
AFMSda
ta’kidlanishicha: «Agar auditorlik tashkilotiga xo’jalik yurituvchi subekt tomonidan
mavjud hujjatlar to’la hajmda taqdim etilmasa va u qaysidir schet va (yoki) muomala
bo’yicha yetarli auditorlik dalillarini to’plash imkoniga ega bo’lmasa, auditorlik
tashkiloti bu vaziyatni o’zining hisobotida aks ettirishi lozim va salbiy auditorlik
xulosasi tuzish to’g’risidagi masalani o’rtaga qo’yishi mumkin. Demak,
yetishmayotgan auditorlik dalillari jiddiy hisoblangan buxgalteriya hisoboti
moddalariga taalluqli bo’lsa, auditor auditorlik xulosasi tuzishdan rasmiy ravishda
bosh tortishi va bu holni tegishli tarzda rasmiylashtirishi lozim. SHunday qilib,
hisobot ma’lumotlarining ishonchliligi to’g’risida o’z fikrlarini shakllantirishda,
auditor auditorlik dalillar olinadigan turli manbalardan foydalanib, auditorlik riskini
pasaytirishni ko’zlaydi.
13
1.4. Auditorlik amallari va auditorlik dalillarini to’plash.
Auditorlar auditorlik amallarini bajarish chog’ida dalillovchi ma’lumotlarni
to’playdilar. Auditorlik amali bu muayyan audit uchastkasida dalillarni olish uchun
auditor tomonidan amalga oshiriladigan ishlarning ma’lum tartibi va ketma-ketligi.
Dalillarni to’plash uchun qanday auditorlik amallari zarurligi va ularni qachon
bajarishni auditor auditorlik tekshirishlar dasturini tuzish chog’ida mustaqil hal
qiladi. O’zbekiston Respublikasining auditorlik faoliyati milliy standartlariga
muvofiq auditor quyidagilarga asosan yetarli dalillarni to’plashi lozim: ichki nazorat
vositalarini tekshirish; schyotlar bo’yicha qoldiqlar va oborotlarni buxgalteriya
hisobida aks ettirishning to’g’riligini tekshirish; tahliliy amallar.
Ichki nazorat vositalarini muvofiqlik uchun tekshirish auditorlarga ichki
nazorat tizimida ko’zda tutilgan tadbirlar va amallarning samaradorligi
(samarasizligi) to’g’risida dalillar to’plashiga imkon beradi.
Schyotlar bo’yicha qoldiqlar va oborotlarning buxgalteriya hisobida to’g’ri
aks ettirilishini batafsil tekshirish muayyan muomalalarning mazmunini va
xatolarini aniqlash uchun o’rganishni nazarda tutadi. Batafsil tekshirish odatda
auditor tomonidan tekshiruv maqsadini, tanlashning rejalashtirilgan ko’lamini va
uning ob’ektlarini saralab olishni hisobga olgan holda tanlov to’plamini
shakllantirish yo’li bilan amalga oshiriladi. Тahliliy amallar mijoz korxonaning
muhim moliyaviy va iqtisodiy ko’rsatkichlarini, kutilmagan va buxgalteriya
hisobida noto’g’ri aks ettirilgan xo’jalik muomalalarini aniqlash, shuningdek
bunday xatolar va chalkashliklarning sabablarini aniqlashni ko’zda tutadi.
Тo’plangan auditorlik dalillari buxgalteriya hisobining yo’lga qo’yilishini va ichki
nazorat tizimini o’rganish hamda baholash to’g’risidagi yozuvlar, bayonnomalar,
jadvallar va blankalar shaklida auditorning ishchi hujjatlarida aks ettirilishi lozim.
Ishchi hujjatlarda auditorlik amallarining rejalashtirilishi va bajarilish natijalarini
ham aks ettirish zarur. Auditorlik dalillarini to’plash ketma-ketligini quyidagicha:
1. Auditorlik dalillarini to’plashning maqsadini shakllantirish shartnomaning
umumiy audit rejasi va auditorlik tekshiruvlar dasturiga taalluqli maqsadiga bog’liq.
SHartnomadan kelib chiqqan holda boshqa maqsadlar ham, jumladan hisobni tashkil
14
etishning samaradorligini baholash, to’lov layoqatini, rentabellikni va boshqalarni
bashoratlash ham aniqlanishi mumkin.
2. Тanlangan auditorlik amallari №3-«Auditni rejalashtirish» nomli AFMS ga
muvofiq auditor tomonidan auditorlik tekshiruvi dasturida ko’rsatilishi lozim.
Bunda auditorlik amallaridan qaysilarini (nazorat vositalari testi yoki mohiyatan
tekshirishlar) va qaysi uchastkalarda qo’llash maqsadga muvofiqligini aniqlash
zarur.
Yetarli darajadagi va ishonarli dalillarga ega bo’lish uchun mohiyatan
o’tkaziladigan auditorlik amallari va analitik amallardan foydalaniladi. Auditor
hisob va hisobotning ma’lum bo’limlarini tekshirishda qo’llaniladigan auditorlik
amallarini batafsil bayonini dasturda aks ettirishi zarur. Bunda ayrim muomalalarni
tekshirishda qo’llaniladigan amallar mazmuni aks ettirilgan, oldindan ishlab
chiqilgan taxminiy ro’yxatlardan foydalanish mumkin.
3. Auditorlik dalillarini olish usullari (qayta hisoblash, inventarizatsiya,
xo’jalik muomalalarini hisobga olish qoidalariga rioya qilinishi, tasdiqlash, og’zaki
so’rov, hujjatlarni tekshirish, kuzatib chiqish, analitik amallar) standartda
keltirilgan. Auditor quyidagilarni aniqlaydi: muayyan vaziyatda qanday usullarni
qo’llashi; u yoki bu usulni qaysi ob’ektlarga nisbatan (aktivlar, passivlar,
majburiyatlar, sub’ektlar va hokazo) qo’llash zarurligi auditorlik amallarini qanday
ketma-ketlikda bajarishni. Auditor tomonidan olingan dalillarning yetarliligi va
ishonarliligi turli amallar, usullar va zarur dalillarni olish manbalarini
muvofiqlashtirish natijasida ta’minlanadi.
4. Auditorlik tekshiruvlari uchun axborotlarni to’plash. Buning uchun audit
dasturidagi har bir bo’lim bo’yicha normativ-savolnoma va hisob-hisobot
ma’lumotlarining zarur ro’yxati tuziladi. Normativ-savolnoma ma’lumotlar ro’yxati
asos sifatida shakllantiriladi. Auditor bu ro’yxatni tekshiruv ob’ektiga nisbatan
aniqlashtiradi. Тekshiruvda ishtirok etadigan xodimlar ushbu ro’yxatdagi
hujjatlarning mazmuni bilan tanishtirilgan bo’lishlari lozim. Тekshiruvni
boshlashdan oldin hisob-hisobot ma’lumotlari – mijoz-korxonadan talab qilib
olinadigan hujjatlar va registrlarning ro’yxatini ham tuzish zarur.
15
5. Auditorlik amallarni bajarish va audit jarayonida aniqlangan dalillarni
bayon qilish. Bu bosqichda auditor auditni rejalashtirish chog’ida belgilangan tanlov
hajmidan kelib chiqadi. Aniqlangan tafovutlar ularni aniqlash amallari yoki kodlari
va audit jarayonida aniqlangan dalillarning batafsil bayoni ko’rsatilgan holda ishchi
hujjatlarda ro’yxatga olinadi. Bayon qilish vaziyatdan kelib chiqqan holda, ixtiyoriy
holda bo’lishi mumkin yoki maxsus ishlab chiqilgan ishchi hujjatlar shakllarini
to’ldirish yo’li bilan amalga oshirilishi mumkin.
6. Тo’plangan dalillarni baholash deganda ularning audit maqsadiga erishish
va ishonchliligini aniqlashdagi rolini belgilash tushuniladi.
Dalillarni baholashda quyidagilarni aniqlash zarur: manbaning mustaqilligi,
olingan faktlar va boshqa ma’lumotlardan dalil sifatida foydalanish mumkinligi
(ya’ni buning qonunga zid emasligi); mazkur dalilning tekshiriladigan ob’ektga
taalluqliligi; tanlash hajmi va metodologiyasi. shuningdek, mazkur dalilning ob’ekt
bo’yicha to’plangan boshqa dalillar bilan aloqadorligi; ushbu aloqadorlikning
ko’lami va tavsifi; olingan dalillarning keyingi audit jarayonida ko’llanilish
imkoniyatlari; aniqlangan tafovutlarning jiddiylik darajasi; olingan dalillar
to’plamining qaror qabul qilish uchun yetarliligini ham aniqlash zarur.
Хulosa qilib aytganda, auditor moliyaviy hisobotning u yoki bu moddasi
bo’yicha jiddiy xatolar yo’qligi haqida ishonch hosil qilishi lozim.
16
II.BOB. Auditorlik dalillar va auditorlik dalillar olish usullari.
2.1. Auditorlik dalillarni olish usullari.
Auditor auditorlik dalillarini to’plashda har xil usullardan foydalanadi. №50-
«Auditorlik dalillar» nomli AFMSda keltirilgan asosiy usullarning mazmunini
ko’rib chiqamiz. Bular: mijoz-korxonaning arifmetik hisob-kitoblarini tekshirish
(qayta hisoblash); inventarizatsiya; ayrim xo’jalik muomalalarini hisobga olish
qoidalariga rioya qilinishini tekshirish; tasdiqlash; xo’jalik yurituvchi sub’ekt va
mustaqil (uchinchi) tomonlar xodimlarini og’zaki so’rovdan o’tkazish; hujjatlarni
tekshirish; ko’rib chiqish; tahliliy amallar; muqobil balans tuzish kabi usullardir.
Mijoz korxonaning arifmetik hisob-kitoblarini tekshirish (qayta hisoblash)
uning mazmuni hujjatlar va buxgalteriya yozuvlarining arifmetik aniqligini
tekshirish hamda mustaqil hisob-kitoblarni bajarishdan iborat.
№50-«Auditorlik dalillar» nomli AFMSda qayta hisoblashlar tanlab amalga
oshirilishi tavsiya qilingan. Тanlash ko’lami va uning elementlari auditor tomonidan
ichki nazorat tizimining ahvolini hisobga olgan holda mustaqil aniqlanadi.
Hujjatni rasmiylashtirishdan hisobot tuzilgunga qadar ma’lumotlarni
shakllantirish ustidan o’rnatilgan samarali ichki nazorat tizimi (moddiy javobgar
shaxslarni o’zaro qaramaqarshi tekshirish, rahbariyat, bosh buxgalter va buxgalterlar
tomonidan nazorat) sodir bo’lishi mumkin bo’lgan arifmetik xatolarni, natijada
auditorlik riskni pasaytiradi.
Qo’lda to’lg’azilgan hujjatlar va hisob registrlari (ma’-lumotnomalar va
hisob-kitoblar,
kassa
hisobotlari,
bo’nak
hisobotlari,
hisoblashuv-to’lov
vedomostlari va boshqalar) qayta hisoblashdan o’tkaziladi.
Agar mijoz-korxonada hisob ishlari kompyuterlashtirilgan bo’lsa, dastlabki
hujjatlar va hisob registrlaridagi arifmetik hisoblashlarni tekshirish zarurati oshadi.
Bu kompyuter dasturlarini ataylab noto’g’ri tuzish va arifmetik xatolarni kompyuter
klaviaturasidan noto’g’ri kiritish bilan bog’liq bo’lishi mumkin. Arifmetik hisob-
kitoblarni tekshirish kompyuter dasturiga kiritilgan hisob-kitoblar algoritmini
nazorat qilishni taqozo etadi. Agar xo’jalik yurituvchi sub’ekt buxgalteriya hisobi
17
kompyuterlashtirilgan bo’lsa, hisob-kitoblarni tekshirish ham kompyuterdan
foydalangan holda amalga oshiriladi.
Inventarizatsiya–mijoz korxona mol-mulklarining mavjudligi to’g’risida aniq
ma’lumot olishga imkon beradi. Bunda barcha mol-mulklar (debitor qarzlar ham) va
kreditor qarzlar inventarizatsiya qilinishi zarur.
Хalqaro va Milliy audit standartlariga muvofiq auditorlar o’zlari
inventarizatsiya o’tkazishi shart emas, ammo uning o’tkazilishi ustidan nazorat
qilishi lozim. Bu butun ichki nazorat tizimining va ayrim nazorat vositalarining
ishonchliligini baholashga imkon beradi. Masalan, mijoz-korxonaning joriy yildagi
hisob siyosatida mol-mulklar va majburiyatlarni inventarizatsiya qilish tartibi
ko’rsatilmagan bo’lsa, shuningdek, moddiy javobgar shaxslar almashganida ham
yillik moliyaviy hisobotni tuzishdan oldin ham inventarizatsiya o’tkazilmagan
bo’lsa, bu hol auditorga ichki nazorat tizimining ishonchliligini past deb baholashga
asos bo’ladi. Inventarizatsiya jarayonida auditor xo’jalik muomalalarini dastlabki
hujjatlarda o’z vaqtida va sifatli rasmiylashtirilishi, moddiy javobgar shaxslar
tomonidan moddiy boyliklarning harakati to’g’risidagi hisobotlarni tuzish tartibi va
operativ hisob yuritish to’g’risida, korxonaning o’ziga tegishli va komissiyaga qabul
qilingan tovarlari hamda materallarining saqlanish tartibi to’g’risida ma’-lumot
olishi mumkin. Invetarizatsiya o’tkazish jarayonida hisobda aks ettirilmagan faktlar
aniqlanishi ham mumkin. Bu holat moddiy boyliklarni saqlash bo’yicha xizmat
ko’rsatish, binolarni shartnoma tuzmasdan ijaraga berish va shunga o’xshashlar
bilan bog’liq.
Auditor inventarizatsiya o’tkazilishini kuzatishda №19-«Inventarizatsiyani
tashkil etish va o’tkazish tartibi» nomli AFMS va 1054-qaror hamda boshqa
me’yoriy hujjatlar talablariga rioya qilinishini tekshiradi.
Inventarizatsiya o’tkazish tartibiga ma’lum talablar qo’yiladi. Masalan, №19
BHMSga muvofiq inventarizatsiya o’tkazish chog’ida komissiya a’zolaridan
birortasining ishtirok etmasligi uning natijalarini haqiqiy emas deb hisoblashga asos
bo’ladi. Inventarizatsiya jarayonida aniqlangan moddiy boyliklar kamomadi va
buzilishining tabiiy kamayish me’yoridan oshgan qismini hisobdan o’chirish uchun
18
taqdim qilingan hujjatlarga, aybdor shaxslarning yo’qligini tasdiqlaydigan tergov
yoki sud organlarining qarori, yoki yetkazilgan zararni aybdor shaxsdan
undirishning rad etilishi, yoki moddiy boyliklarning buzilish faktini tasdiqlovchi
texnik nazorat bo’limi yoki tegishli maxsus tashkilotlardan olingan xulosalar ilova
qilingan bo’lishi shart.
Hisobot yilida o’tkazilgan inventarizatsiya natijalarining ma’lumotlari
korxona tomonidan maxsus dalolatnomalar, qaydnomalar va boshqa tegishli
hujjatlarda umumlashtirilishi lozim.
Inventarizatsiyaning o’tkazilishini kuzatish, shuningdek inventarizatsiya
materiallarini tahlil qilish auditorga buxgalteriya hisobi va ichki nazorat tizimini
tashkil etilishini to’g’ri baholash imkonini beradi.
Alohida xo’jalik muomalalarini hisobga olish qoidalariga rioya qilinishini
tekshirish bevosita ushbu ishlarning bajarilish paytida amalga oshiriladigan hisob
ishlari ustidan nazorat o’rnatishni nazarda tutadi.
Auditor u yoki bu xo’jalik muomalasining hujjatlar bilan qanday
rasmiylashtirilayotganligi, hamda bunday faktlarni hisob registrlarida aks
ettirishning ketma-ketligi ustidan nazorat o’rnatishni kuzatadi. Bu ichki nazoratning
ahvoli kabi, buxgalteriya hisobini yuritish tartibiga rioya qilinishini ham baholashga
imkon beradi.
Тasdiqlash auditorlik dalili sifatida hisob-kitob va valyuta schetlaridagi, mol
yetkazib beruvchilar, xaridorlar, buyurtmachilar, turli debitorlar va kreditorlar bilan
hisob-kitoblar
hisobga
olinadigan
schetlardagi
qoldiqlarning
haqqoniyligi
to’g’risidagi ma’lumotlarni olish uchun qo’llaniladi.
№50 AFMSga muvofiq: «auditorlik tashkiloti pul mablag’lari, hisob-kitoblar,
debitorlik va kreditorlik qarzlari hisobga olinadigan schetlarning qoldiqlari
to’g’risidagi ma’lumotlarning haqqoniyligini tasdiqlovchi auditorlik dalillarini
mustaqil (uchinchi) tomonlardan yozma ravishda olishi lozim». Hisob-kitob va
valyuta schetlaridagi qoldiqlar bank ko’chirmalari bilan, debitorlik va kreditorlik
qarzlarining haqqoniyligi esa taqqoslash dalolatnomalari bilan tasdiqlanadi. Hisob-
kitoblarning ahvoli, oldisotdi ishlarining shartlarini va shunga o’xshashlarni
19
tasdiqlovchi zarur ma’lumotlarni olish uchun turli tashkilotlarga so’rovlar
jo’natiladi.
Ma’lumotlarni tasdiqlash uchun jo’natiladigan so’rovlar mijoz korxona
rahbariyati nomidan tayyorlanib, unda tasdiqlovchi javobni auditorlik tashkilotiga
jo’natish so’raladi. SHunday qilib, mijoz-korxona tomonidan ma’lumotni tasdiqlash
uchun uchinchi tomonga jo’natilgan so’rovning yozma tasdigini auditorlik tashkiloti
oladi.
Zarur hollarda auditorlik tashkiloti tasdiqlatish uchun so’rov jo’natilgan
uchinchi tomon bilan bevosita aloqa o’rnatishi ham mumkin.
Agar auditorlik tashkiloti salbiy javob olsa yoki umuman javob olmasa, u
holda mijoz korxona ma’lumotlarining haqqoniyligini aniqlashtirish uchun
qo’shimcha auditorlik amallarini qo’llashi zarur.
Хodimlardan og’zaki so’rov o’tkazish – bu mijoz korxona xodimlari yoki
uchinchi shaxslardan og’zaki muloqat va javoblarni baholash yo’li bilan
tasdiqlovchi ma’lumotlarni olish usulidir. Mazkur usul auditorga ichki nazorat
tizimini baholash, risk chegaralarini aniqlash va auditorlik tenkshiruvining
strategiyasini ishlab chiqish chog’ida fikr yuritish uchun keng ko’lamdagi
ma’lumotlarni beradi. Mijoz korxona va uchinchi tomon xodimlari hamda
rahbariyati orasida so’rov o’tkazish auditorlik tekshiruvining barcha bosqichlarida
amalga oshirilishi mumkin.
Auditni rejalashtirish bosqichida, xususan mijoz korxonaning holati va
biznesining kelajagi hamda ichki nazoratning tashkil etilishi to’g’risida tasavvurga
ega bo’lish zarur. Ushbu maqsadda korxona rahbariyati orasida so’rov o’tkazilishi
mumkin. Olingan javoblarni tahlil qilish asosida tekshiruv jarayonda keyinchalik
bajarilgan
auditorlik
amallarining
natijasida
tasdiqlanadigan
yoki
tasdiqlanmaydigan muayyan jihatlar bo’yicha auditorda aniq fikr shakllanadi.
Bitta manbadan olingan, ushbu ma’lumotning og’zaki tavsifdaligini e’tiborga
olgan holda, auditor qilingan xulosaga tayanishi mumkin emas, ya’ni kushimcha
dalillar tuplashi zarur. Auditorlik tekshiruvi jarayonida bevosita ijrochilar
(menejerlar, moddiy javobgar shaxslar, buxgalterlar va b. ) bilan suhbatlashib,
20
mansab yo’riqnomalarining aniq ijrochilariga yetkazilganligini aniqlashi va shu
bilan birga ichki nazoratning ishonchliligi yoki yuzakiligi to’g’risida qo’-shimcha
dalillar olishi mumkin.
№50-«Auditorlik dalillar» nomli AFMSga muvofiq og’zaki so’rov natijalari
bayonnoma yoki qisqacha konspekt ko’rinishida yozib borish zarur bo’lib, unda
so’rov o’tkazgan auditorning familiyasi, hamda so’ralgan shaxsning familiyasi,
ismisharifi ko’rsatilgan bo’lishi shart. Og’zaki so’rovlar o’tkazish uchun har xil
muammolar (masalan, ayrim muomalalarni uchastkalar, faoliyat turlari yoki
bo’linmalar bo’yicha hujjatlar bilan rasmiylashtirish tartibi va hujjatlar aylanishini
baholash) bo’yicha anketalar oldindan tayyorlangan bo’lishi mumkin. Auditorlik
tashkilotlari savollar ro’yxati bilan standart testlar tayyorlab, unda so’ralgan
shaxslarning javoblari ko’rsatiladi.
Javoblarning auditor tomonidan baholanishi so’rov o’tkazish jarayonining
muhim qismi bo’lib, og’zaki so’rovlar natijalari bo’yicha tayyorlangan yozma
ma’lumot auditorlik tashkilotining boshqa ishchi hujjatlariga qo’shimcha qilinadi.
Hujjatlarni tekshirishda auditor ko’rib chiqayotgan ma’lum hujjatning
haqqoniyligiga ishonch hosil qilishi lozim. Ushbu maqsadda buxgalteriya hisobida
ma’lum yozuvlarni tanlab olish va xo’jalik faoliyatida sodir bo’lgan faktning
hisobda aks ettirilishi kuzatib chiqiladi.
Hujjat bilan ishlashda uning kim tomonidan tuzilganligi muhim ahamiyatga
ega. Mijoz korxona tomonidan tayyorlangan va ishlov berilgan hujjatlar ichki
hujjatlar hisoblanadi. Auditorlik tashkilotiga qay darajada ishonish bunday
hujjatlarni tuzish va ishlov berish ustidan o’rnatilgan mijoz-korxona ichki nazorat
vositalarining ishonchliligiga bog’liq. Uchinchi shaxslar tomonidan tayyorlangan va
xo’jalik yurituvchi subektlarga yuborilgan tashqi hujjatlar ichki hujjatlarga
qaraganda ishonchliroq hisoblanadi.
Hujjatlarni
tekshirish
chog’ida
ularning
o’z
vaqtida
va
aniq
rasmiylashtirilganligi, majburiy rekvizitlarning mavjudligi va to’g’riligini aniqlash
ham zarur. Auditorlar hujjatlarni tekshiruvdan o’tkazishda ularning buxgalteriya
hisobi registrlariga o’z vaqtida, aniq va to’liq aks ettirilishiga ham e’tibor berishlari
21
kerak.
Kuzatib chiqish – bu sintetik va analitik hisob registrlarida dastlabki hujjatlar
ma’lumotlarining aks ettirilishini, ayrim dastlabki hujjatlarni tekshiradigan, yakuniy
schetlar korrespondensiyasini topadigan va xo’jalik faoliyatining tegishli faktlari
buxgalteriya hisobida to’g’ri yoki noto’g’ri aks ettirilganligini tekshirish jarayonidir.
Kuzatib chiqish dastlabki hujjatlardan sintetik va analitik hisob registrlariga,
bosh daftarga va hisobotlarga tomon, yoki ko’p hollarda uchraydigan, teskari tomon
yo’nalishida amalga oshiriladi. Kuzatib chiqish, xususan, mijoz-korxona hujjatlarida
aks ettirilgan notipik moddalar va hodisalarni o’rganishga imkon beradi.
Auditor kuzatib chiqish uchun dastlabki hujjatlarni №14-«Auditorlik tanlash»
nomli AFMSga muvofiq tanlab oladi.
Тahliliy amallar deganda auditor tomonidan olingan ma’lumotlarni tahlil
qilish va baholash, g’ayrioddiy va buxgalteriya hisobida noto’g’ri aks ettirilgan
xo’jalik faoliyati faktlarini aniqlash, hamda bunday xatolar va chalkashliklarning
sabablarini aniqlash maqsadida tekshirilayotgan xo’jalik yurituvchi subektning
muhim moliyaviy va iqtisodiy ko’rsatkichlarini o’rganish tushuniladi.
Тahliliy
amallar
moliyaviy
tahlilning
taqqoslash,
nisbatlar
va
koeffitsiyentlarni baholash kabi elementlari va usullaridan foydalanishni nazarda
tutadi.
Тahliliy amallarning eng ko’p tarqalgani taqqoslash bo’-lib hisoblanadi.
Bunda quyidagilar taqqoslanadi: turli davrlar uchun schetlardagi qoldiqlar;
moliyaviy hisobot ko’rsatkichlari biznes-reja ko’rsatkichlari bilan; hisobotning har
xil moddalar bilan oldingi davrlar ma’lumotlari o’rtasidagi nisbat; xo’jalik
yurituvchi subekt moliyaviy ko’rsatkichlari iqtisodiyotning tegishli tarmogidagi
o’rtacha ko’rsatkichlar bilan; moliyaviy axborotlar nomoliyaviy axborotlar (xo’jalik
yurituvchi subektning faoliyati to’g’risidagi uning buxgalteriya hisobi tizimida
bevosita aks ettirilmaydigan ma’lumotlar) bilan.
Тahliliy amallar hisob va hisobot ma’lumotlarini ko’rsatkichlar orasidagi
o’zaro bog’liqliklarni o’rganish, hisobot ma’lumotlarini va ularning o’zgarish
tendensiyalarini taqqoslash, hisobot moddalari va ko’rsatkichlarining keskin farq
22
qilish sabablarini o’rganishni nazarda tutadi.
Masalan, asosiy vositalar qiymatining ko’payishi odatda amortizatsiya
summalarining ko’payishiga ham olib keladi. Nomuvofiqlik aniqlanganda auditor
tegishli dalillarni topishi lozim. Aytaylik, asosiy vositalar kirimini tekshirib mijoz-
tashkilot mazkur aktivlarni byudjetdan moliyalashtirish hisobiga sovg’a shartnomasi
bo’yicha olganligini aniqladi. Bunday obektlar bo’yicha esa amortizatsiya
hisoblanmaydi. SHunday qilib aniqlangan nomuvofiqlikka auditor tomonidan
qoniqarli isbot topilgan.
Тahliliy amallar auditni rejalashtirish chog’ida, tekshiruv jarayonida va uni
yakunlash bosqichida qo’llaniladi.
Auditni rejalashtirish chog’ida tahliliy amallarni qo’llash, masalan, balans
strukturasini aniqlash, eng jiddiy moddalarni va moddalar nisbatidagi kabi, boshqa
davrlar bilan solishtirish bo’yicha ham o’zgarishlarni aniqlashga imkon beradi. Bu
axborotlar risk zonasini aniqlash va boshqa auditorlik amallarini rejalashtirish
chog’ida qo’llaniladi. Хususan, auditor hisobotni dastlabki tahlil qilish
ma’lumotlariga ko’ra qaysi hisobot moddalarini puxta tekshiruvdan o’tkazish
zarurligini hal qiladi. Hisobotda uchraydigan xatolar zonasi mijoz-korxonaning joriy
davrdagi dastlabki ma’lumotlari va o’tgan yillardagi shunga o’xshash ma’lumotlar
yoki taqqoslash uchun ishlatilgan boshqa axborotlar o’rtasida keskin farqlarni topish
yo’li bilan aniqlanishi mumkin. Keskin tafovutlarning ehtimoldan holi bo’lmagan
sabablaridan biri hisob va hisobotda ataylab yoki bilmasdan yo’l qo’yilgan xatolar
bo’lishi mumkin.
Auditorlik tekshiruvlar chog’ida tahliliy amallar buxgalteriya hisobi
ma’lumotlarini haqiqiy ma’lumotlar yoki auditor tomonidan hisoblab chiqilgan
summalari bilan taqqoslash orqali ham qo’llanilishi mumkin.
Auditning yakunlovchi bosqichida tahliliy amallarni qo’l-lash hisob va
hisobotdagi aniqlangan nomuvofiqliklarga qo’-shimcha dalillar olish, hamda ushbu
nomuvofiqliklarning hisobot ishonchliligiga ta’sirini aniqlashga ham imkon beradi.
Haqiqatga yaqin tahliliy amallardan biri balans hisob-kitoblari hisoblanadi.
Хususan, auditor tayyor mahsulotlarning hisobda haqqoniy va to’liq aks ettirilishi
23
to’g’risidagi dalil-isbotlarga ega bo’lish uchun xom-ashyolar, materiallar va tayyor
mahsulot olinishi balansini tuzadi.
Хom-ashyo va materiallar balansini tuzish quyidagilarni nazarda tutadi:
mahsulotning bir birligi uchun norma bo’yicha sarflangan xom-ashyo va materiallar
va haqiqatda olingan mahsulotlar hisob-kitobi; xom-ashyo va materiallarni haqi-qiy
sarfi
bilan
taqqoslash;
xom-ashyo
va
materiallarni
sarflashda tafovutlarni aniqlash.
Тayyor mahsulot balansini aniqlashda uning haqiqiy chiqishi mahsulot birligi
uchun ketadigan xom-ashyo va materiallar normasidan kelib chiqqan holda hisoblab
chiqarilgan normativlari va xom-ashyo va materiallarning haqiqiy sarfi bilan
taqqoslanadi.
Bunday balansni tuzish xom-ashyo, materiallar sarfi va mahsulot chiqishi (ish
bajarish, xizmat ko’rsatish) normatividan chetga chiqishlarni aniqlash va shu bilan
birga moliyaviy natijani hisoblab chiqarishning haqqoniyligiga ishonch hosil
qilishga imkon beradi.
Muqobil balans tuzish – auditorlik ishining muhim elementidir. U auditni
boshlashdan oldin sintetik va analitik hisob registrlarining yoki bosh daftarning
ma’lumotlari bo’yicha tuziladi. Natijada, auditor tasdiqlanishi lozim bo’lgan
balansga o’xshash, yangi balansga ega bo’ladi. Agar rasmiy va muqobil balanslar
o’rtasida tafovutlar vujudga kelsa, bu tofovutlar mijoz-korxona hisobotida bosh
buxgalterning ataylab qilgan chalkashliklarini bildiradi.
Bayon qilinganlarni umumlashtirish asosida ta’kidlash zarurki, auditorlik
tekshiruvlarining samaradorligi ma’-lum darajada auditorlik dalillarni to’plashda
qo’llaniladigan usullarni qanday mahorat bilan qo’llashga ham bog’liq.
24
2.2. Ekspert ishidan auditorlik dalili sifatida foydalanish.
Auditorlik tekshiruvi jarayonida auditorga ko’pincha nafaqat kompyuter
texnologiyasi sohasidagi, balki mijozning biznesiga bevosita aloqador bo’lgan,
buxgalteriyaga taalluqli bo’lmagan maxsus bilimlar ham zarur bo’ladi. Bunday
hollarda auditorlik tekshiruvi o’tkazishda faqat auditorlik firmasining xodimlari
emas, balki pudrat shartnomasi asosida chetdan maxsus ekspert mutaxassislar ham
jalb qilinadi. Masalan, quruvchi tashkilotlar kabi, neftni qayta ishlash
kompaniyalari, zargarlik buyumlari ishlab chiqaruvchi va tibbiy xizmat ko’rsatuvchi
tashkilotlarni ham tekshirish zaruriyati paydo bo’lishi mumkin. Bunda mazkur
muayyan soha ekspertlari yordamiga murojaat qilish zarur.
Auditorlik tashkiloti qanday hollarda va qay tarzda ekspert tayinlashi, ekspert
ishlarining natijalarini rasmiylashtirishga oid qanday talablar mavjudligi va ulardan
foydalanish tartiblari №16 «Ekspert ishlaridan foydalanish» nomli auditorlik
faoliyatining milliy standartida bayon qilingan. Standartga muvofiq mazkur
auditorlik tashkilotining shtatida turmaydigan, buxgalterlik hisobi va auditdan
boshqa (tashqari) ma’lum sohalarda (ma’lum masalalar bo’yicha) yetarli darajadagi
bilim va (yoki) tajribaga ega, ushbu sohaga taalluqli masalalar bo’yicha xulosa bera
oladigan mutaxassis ekspert deb tan olinadi.
Ushbu standart talablari tekshiruv natijalari bo’yicha rasmiy auditorlik
xulosasi tayyorlash ko’zda tutilgan barcha auditorlik tashkilotlari uchun majburiy,
auditorlik xulosasi berish ko’zda tutilmagan tekshiruvlar, hamda professional
xizmat ko’rsatuvchi auditorlik tashkilotlari uchun esa tavsiya tavsifiga ega
hisoblanadi. Auditorlik tashkiloti muayyan topshiriqni bajarish chog’ida mazkur
standartning majburiy talablaridan chetga chiqish holatlarida ushbu vaziyatni o’zi-
ning ishchi hujjatlarida aks ettirishi va mijoz korxona rahbariyatiga taqdim etadigan
yozma hisobotida ko’rsatishi shart. Auditorlik tashkilotining o’z yuridik xizmati
bo’lmagan yoki masala uning sohasidan tashqariga chiqadigan bo’lsa, u holda
auditorlik tashkiloti yuridik shaxs hisoblangan, ixtisoslashtirilgan tashkilot
xizmatidan foydalanishi mumkin.
25
Ekspert mijoz-korxona shtatida turmasligi munosabati bilan, auditorlik
tashkiloti audit o’tkazish chog’ida uning xizmatidan faqat, tekshirilayotgan xo’jalik
yurituvchi sub’ekt roziligi bilan foydalanishi mumkin.
Mijoz-korxona ekspert xizmatidan foydalanishni rad qilganida auditorlik
tashkiloti o’tkazilgan audit natijalari bo’yicha salbiy auditorlik xulosasi tayyorlash
masalasini ko’rib chiqadi. Ekspert ishlari natijalari to’g’risidagi xulosa mazkur
standart talablariga muvofiq tayyorlanishi va rasmiylashtirilishi lozim bo’lib, uning
mazmuni va shakli ekspert xizmati ko’rsatish shartnomasida ko’zda tutilishi lozim.
shuningdek, bu shartnomada ekspert xizmatlarining maqsadi va hajmi; muayyan
masalalar bayoni (tafsiloti); zarur hollarda ekspert bilan xo’jalik yurituvchi sub’ekt
o’rta-sidagi o’zaro munosabatlar; xo’jalik yurituvchi sub’ekt axborotlarining
maxfiyligi; ekspert o’z ishida maqsad qilib qo’ygan taxminlar va uslublar hamda
ularning auditorlik tashkiloti ekspert xizmatidan foydalangan oldingi davrlarda
qo’llanilgan taxminlar va uslublarga mos kelishi to’g’risidagi ma’lumotlar ham
keltirilishi zarur.
Ekspertga asosan quyidagi ishlarni bajarish uchun taklif qilinishi kerak:
1)
mulklarning ayrim turlarini baholash (yer, binolar, mashina va
uskunalar, san’at asarlari, zargarlik buyumlari, qimmatbaxo toshlar va b.);
2)
mol-mulklar miqdori va sifatini aniqlash (konlardagi qazilma boyliklar
zaxiralari, mashina va uskunalarning xizmat muddatlari va b.);
3)
maxsus usullar va amallar bilan hisob-kitoblarni amalga oshirish
(aktuar baholash va b.)
4)
bajarilmagan shartnomalar bo’yicha bajarilishi lozim bo’lgan,
bajarilgan ishlar va xizmatlarning hajmini o’lchash. Bu realizatsiya qilinganligini
tan olish uchun zarur;
5)
ta’sis shartnomalari, me’yoriy hujjatlar va xo’jalik shartnomalarini
yuridik baxolash va interpretatsiyalash (talqin qilish).
Auditorlik tekshiruvi jarayonida ekspert ishidan foydalanish to’g’risida
auditorlik tashkiloti o’rganishi lozim bo’lgan xolatlarning tavsifi va murakkabligi,
ularning jiddiyligi, hamda maqsadga muvofiqligi, ushbu holatlarga nisbatan boshqa
26
auditorlik amallarini qo’llash mumkinligi va ishonchliligidan kelib chiqqan holda
qaror qabul qiladi.
Auditorlik tashkiloti audit o’tkazishda xizmatidan foydalangan ekspert
tegishli maxsus malakaga ega bo’lib, buni tasdiqlovchi hujjat (malaka attestati,
sertifikat, litsenziya, diplom va sh. o’.) taqdim etishi lozim. shuningdek, ekspert
auditorlik tashkiloti xulosa olishni mo’ljallagan soxada tegishli tajriba va obro’ga
ham ega bo’lishi hamda bu tavsiyalar, muloxozalar, nashr qilingan ishlari,
ma’lumotnomalar bilan tasdiqlangan bo’lishi kerak.
Auditorlik tashkiloti tomonidan ishga jalb qilingan ekspert xolis bo’lishi
lozim. Auditorlik tashkiloti qoidaga ko’ra, quyidagi hollarda audit o’tkazish
chog’ida ekspert ishidan foydalanmasligi lozim:
Agar ekspert – jismoniy shaxs auditorlik tashkiloti audit o’tkazayotgan
korxonaning rahbari yoki asosiy ta’sischilaridan biri hisoblansa, yoki ko’rsatilgan
shaxslar bilan yaqin qarindoshlik aloqasi bo’lsa (ota-onasi, erxotin, aka-uka, opa-
singil, o’g’il, qizi shuningdek erxotinlarining aka-ukalari, opa-singillari, ota-onalari
va bolalari) yoki auditorlik tashkiloti audit o’tkazayotgan xo’jalik yurituvchi
sub’ektning mansabdor shaxsi yoki shtatdagi xodimi hisoblansa;
-ekspert-huquqiy shaxs auditorlik tashkiloti tomonidan audit o’tkazilayotgan
xo’jalik yurituvchi sub’ektning ta’sischisi, kreditori, sug’urtalovchisi hisoblansa
yoki ushbu xo’jalik yurituvchi sub’ekt ekspert yuridik shaxsning asosiy ta’sischisi
hisoblansa. Agar ekspert tayinlaganidan so’ng yuqorida ko’rsatilgan holatlar
ma’lum bo’lsa yoki vujudga kelsa, auditorlik tashkiloti ekspert xulosasini
tasdiqlaydigan qo’-shimcha ishlarni amalga oshirishi yoki boshqa ekspert tayinlashi
lozim.
Хo’jalik yurituvchi sub’ektning ekspert ishidan foydalanishni rad qilishi
yozma ravishda rasmiylashtirilishi lozim. Bunday rad etish hollarida auditorlik
tashkiloti o’tkazilgan audit natijalari bo’yicha salbiy xulosa tuzishi mumkin.
Auditorlik tashkiloti audit o’tkazishda ekspert ishidan tekshirilayotgan mijoz-
korxona va ekspert tashkiloti o’rtasida yoki auditorlik tashkiloti va ekspert tashkiloti
o’rtasida tuzilgan pullik shartnoma asosida foydalanadi.
27
Ekspert xizmati shartnomada umumqabul qilingan shartlardan tashqari
quyidagilar ko’zda tutilgan bo’lishi lozim:
ekspert ishining maqsadi va hajmi;
auditorlik tashkiloti ekspert xulosasidan kutayotgan muayyan
masalalarning bayoni;
ekspert tashkiloti va xo’jalik yurituvchi sub’ekt o’rtasida o’zaro
munosabatlar bayoni, agar bu talab qilinsa;
xo’jalik yurituvchi sub’ekt axborotlarining maxfiyligi;
ekspert o’z ishida qo’llashni mo’ljallayotgan taxminlar va usullar,
ularning olidingi davrlarda qo’llanilgan taxminlar va usullarga mos kelishi (agar
auditorlik tashkiloti oldingi davrlarda ekspert xizmatlaridan foydalangan bo’lsa)
to’g’risida ma’lumotlar.
Ekspert o’z ishining natijalarini yozma shakldagi (hisobot, hisob-kitob va sh.
k) xulosa ko’rinishida taqdim etadi.
Ekspert xulosasi tajribali auditor va (yoki) boshqa ekspert tanishib chiqib,
ekspert tomonidan bajarilgan ishlar to’g’risida tasavvurga ega bo’ladigan darajada
to’liq va batafsil bo’lishi lozim. Хususan, ekspert xulosasida quyidagilar aks
ettirilgan bo’lishi zarur:
xo’jalik yurituvchi sub’ektning nomi;
ish bajarilgan ob’ekti;
bajarilgan ish hajmi va ekspertning mas’uliyat chegarasi;
qo’llanilgan ish usullari, shu jumladan ularning oldingi davrlarda
foydalanilgan usullarga mosligi (agar oldingi davrlarda auditorlik tashkiloti ekspert
ishidan foydalangan bo’lsa);
ishni bajarish chog’ida ekspert tomonidan qabul qilingan taxminlar, shu
jumladan ularni oldingi davrlarda qabul qilingan taxminlarga mosligi (agar oldingi
davrlarda auditorlik tashkiloti ekspert ishidan frydalangan bo’lsa);
bajarilgan ish bilan bog’liq bo’lgan xal etilmay qolgan xar qanday
jiddiy shubxalar;
bajarilgan ishlarning natijalari.
28
№16 AFMSda ta’kidlanishicha, ekspert xulosasi uchta qismdan iborat: kirish,
tekshirish va xotima.
Ekspert xulosasining kirish qismida quyidagilar ko’rsatiladi:
ekspert o’z ishini bajargan xo’jalik yurituvchi sub’ektning nomi;
ekspert tomonidan bajarilgan ishlar nomi va bu ishlarning bayoni
ekspert haqida ma’lumotlar: nasabi, ismisharifi; malakasi;
materiallarning o’rganish uchun qabul qilingan sanasi;
o’rganish uchun qabul qilingan materiallar nomi;
audit o’tkazilayotgan vaziyat va xulosa berish uchun axamiyatga ega
bo’lgan birlamchi ma’lumotlar, ularning olinish manbalari ko’rsatilgan xolda;
ekspert oldiga qo’yilgan masalalar.
Ekspert xulosasida keltiriladigan masalalar shakli ekspert xizmati ko’rsatish
to’g’risidagi shartnomada qanday berilgan bo’lsa, shunday bo’lishi lozim. Ularni
aniqlashti-rish zarur bo’lganida ekspert masalani bayon qilishi, so’ngra o’zining
kompitensiyasiga muvofiq vazifani qanday tushunganligini ko’rsatadi. Agar ekspert
ayrim masalalarni, uning maxsus bilim doirasidan chetga chiqishini (to’liq yoki qis-
man) aniqlasa, bu holni xulosada ko’rsatadi. Ekspert masalalarni guruxlash va ularni
eng maqsadga muvofiq o’rganish tartibini taminlaydigan ketma-ketlikda bayon
qilish huqu-qiga ega. Agar masala ekspert tashabbusiga ko’ra o’rtaga qo’yil-sa, u
ham kirish qismida bayon qilinadi.
Ekspert xulosasining tekshirish qismida izlanish jarayoni va uning natijalari
bayon qilinadi, hamda aniqlangan faktlarga tushuntirish beriladi.
Ekspert tomonidan hal etilgan har bir masalaga izlanish qismining ma’lum
bo’limi mos kelishi lozim. O’zaro chambarchas bog’liq bo’lgan ikki va undan ortiq
masalalarni bir vaqtning o’zida o’rganish zarur bo’lganida, olingan natijalar bitta
bo’limda bayon qilinadi. Тekshirish qismida quyidagilar bayon qilinadi:
tekshirish usullari maxsus bilimga ega bo’lmagan shaxslar uchun
tushunarli bayon etilgan va zarur bo’lganda ekspert xulosalarining to’g’riligini
mazkur izlanishlarni takrorlab tekshirish mumkin bo’lgan darjada batafsil bo’lishi
zarur;
29
taxminlarni o’rganish chog’ida qabul qilingan tushuntirish va
asoslashlar;
qo’yilgan masalalarni had etishda ekspert tomonidan qo’l-lanilagan
me’yoriy hujjatlar, ularni nashr qilgan organ va sanasi ko’rsatilgan holda;
hal qiluvchi masalaga doir xulosani asoslaydigan, tekshirish
natijalarining fikr muloxazalar batafsil bayon qilingan ekspert bahosi.
Maxsus atamalarga izoh berilishi lozim. Agar qo’yilgan masalalarning
ayrimlariga javob berish imkoni bo’lmasa, xulosaning izlanish qismida ekspert
buning sababini ko’rsatadi.
Ekspert xulosasining xotima qismida kirish qismida keltirilgan masalalarning
javobi tarzidagi xulosalar keltiriladi.
Qo’yilgan masalalarning har bittasiga aniq javob berilgan bo’lishi yoki
tekshirish jarayonida u yoki bu sabablarga ko’ra uni hal etish imkoni bo’lmaganligi
ko’rsatilishi lozim.
Ekspert oldiga masala qilib qo’yilmagan, ammo tekshirish chog’ida
aniqlangan xolatlar to’g’risidagi xulosalar ekspert xulosasining so’ngida bayon
qilinadi.
Agar ekspert xulosasining xotima qismi uning tekshirish qismida bayon
etilgan tadqiqot natijalarining batafsil bayonisiz tuzilishi mumkin bo’lmasa,
xulosaning tekshirish qismiga izoh berib o’tish mumkin.
Ekspert xulosasida keltirilgan ma’lumotlar aniq bayon etilgan bo’lib, ularning
shakli va mazmuni yaqqol ko’rinadigan hamda turlicha izohlanmaydigan bo’lishi
lozim.
Ekspert xulosasi qog’ozda yoki auditorlik tashkiloti bilan kelishilgan,
auditorlik tashkilotining arxivida ishchi hujjatlarni saqlash uchun belgilangan vaqt
davomida, undagi ma’lumotlarni saqlashni ta’minlaydigan boshqa hujjatda
tayyorlanishi mumkin.
Ekspert xulosasida quyidagi majburiy rekvizitlar bo’lishi lozim:
hujjatning nomi;
hujjatning sanasi;
30
ekspertning shaxsiy imzosi va uning rasshifirovka;
yuridik shaxs hisoblangan ekspert xulosasi uning muxri bilan
tasdiqlanishi lozim;
Ekspert o’z xulosasini kamida uch nusxada tuzib, uning bittasini auditorlik
tashkiloti tekshiruv o’tkazayotgan xujalik yurituvchi sub’ektga, ikkinchisini esa
auditorlik tashkilotiga taqdim qiladi.
Ekspert ishlarining natijalari auditorlik tashkiloti tomonidan quyidagi jixatlari
bo’yicha ko’rib chiqilishi lozim:
ekspert xulosasi uchun asos bo’lgan ma’lumotlar;
xulosa tuzishda ekspert tomonidan foydalanilgan taxminlar va usullar,
shu jumladan ularning oldingi davrlarda qo’llanilgan taxminlar va usullarga mosligi
(agar oldingi davrlarda auditorlik tashkiloti ekspert xizmatidan foydalangan bo’lsa);
o’tkazilgan auditning umumiy natijalari.
Agar auditorlik tashkiloti tomonidan ekspert ishlarining natijalarini ko’rib
chiqish chog’ida ekspert xulosasi va xo’jalik yurituvchi sub’ekt ma’lumotlari
o’rtasida jiddiy nomuvofiqliklar aniqlansa yoki auditorlik tashkiloti ekspert
ishlarining natijalarini asossiz deb topsa, auditorlik tashkiloti ekspert xulosasining
asosliligini ta’minlovchi qo’shimcha auditorlik amallarini bajarishi yoki boshqa
ekspert tayinlashi lozim.
Ekspert xulosasi auditorlik tashkilotining ishchi hujjatlari qatoriga qo’shiladi.
Agar istisno holatlarda ekspert og’zaki tushuntirishlar bersa, ular ham auditorlik
tashkiloti tomonidan ishchi hujjatlarda aks ettirilishi lozim.
Qandaydir
o’rganilgan
xolatlarni
baxolashda
ekspertning
jiddiy
ishonchsizliligidan, hamda xo’jalik yurituvchi sub’ekt va ekspert o’rtasida yoki
auditorlik tashkiloti va ekspert o’rtasidagi yechimi topilmagan kelishmovchiliklar
natijasida ekspert xulosasi olish imkoni bo’lmasa, auditorlik tashkiloti salbiy
auditorlik xulosasi tuzish to’g’risida bildirishi mumkin.
Audit o’tkazish chog’ida ekspert xizmatidan foydalanish, jumladan auditorlik
xulosasida bu to’g’rida ko’rsatib o’tilishi, auditorlik xulosasi uchun auditorlik
tashkiloti zimmasidan mas’uliyatni soqit qilmaydi.
31
2.3. Boshqa auditor ish natijalaridan foydalanish.
Boshqa auditor - asosiy auditor tomonidan tekshiriladigan xo’jalik yurituvchi
sub’ektning moliyaviy hisobotiga kiritiladigan bo’linmaning moliyaviy axborotini
tekshiradigan va mazkur axborotga doir hisobotni tuzganlik uchun javobgar
bo’ladigan auditor;
asosiy auditor - moliyaviy hisobot boshqa auditor tomonidan tekshirilgan
xo’jalik yurituvchi sub’ektning bir yoki undan ortiq bo’linmalari bo’yicha moliyaviy
axborotni o’z ichiga olgan hollarda, xo’jalik yurituvchi sub’ektning moliyaviy
hisoboti bo’yicha auditorlik xulosasini tuzganlik uchun javobgar bo’ladigan auditor;
bo’linma - faoliyati to’g’risidagi moliyaviy axborot asosiy auditor tomonidan
tekshiriladigan moliyaviy hisobotga kiritiladigan bo’lim, filial, shu’ba korxonasi
yoki boshqa xo’jalik yurituvchi sub’ekt.
Quyidagi omillar ta’siri oqibatida asosiy auditorni tayinlash zarurati tug’iladi:
asosiy auditor tomonidan tekshirilayotgan moliyaviy hisobotga kiritilgan
bo’linma moliyaviy axborotining hajmi;
asosiy auditorning bo’linma faoliyatiga oid bilim darajasi;
xo’jalik yurituvchi sub’ekt bo’linmalari moliyaviy axborotini jiddiy buzib
ko’rsatishlar xatari.
Asosiy auditor boshqa auditor ishining natijalaridan foydalanishni
rejalashtirayotganda, boshqa auditorning tekshirilayotgan sohadagi kasbiy
bilimdonligini baholashi kerak. Buning uchun asosiy auditor:
taqdim etilgan ma’lumotlarga ko’ra boshqa auditor tanlovini o’tkazishi;
boshqa auditor auditorning malaka sertifikatiga ega ekanligiga ishonch hosil
qilishi;
bo’linma faoliyati haqidagi bilimini baholash maqsadida boshqa auditor bilan
suhbat o’tkazishi kerak.
Asosiy auditor o’zining boshqa auditor bilimdonligiga tegishli xulosalari
haqida ma’lumotnoma tuzadi, unga oid ma’lumotlar bilan birga u ish hujjatlariga
qo’shiladi.
Asosiy auditor boshqa auditorni quyidagilardan xabardor qiladi:
32
a) auditorlik tekshiruvi chog’ida uning mustaqilligi haqida va bu haqda yozma
majburiyat oladi;
b) boshqa auditor hisobotini tuzish hamda auditorlik tekshiruvi chog’ida
ularning harakatlarini muvofiqlashtirish bo’yicha tegishli taomillarni o’tkazish
tartibi haqida. Asosiy auditor boshqa auditorni alohida e’tibor talab etiladigan
masalalar, shuningdek auditorlik tekshiruvi vaqtining tugashi haqida xabardor
qilishi lozim.
Asosiy auditor quyidagi taomillarni bajarishi shart:
a) boshqa auditor bilan qo’llaniladigan auditorlik taomillarini muhokama
qilish;
b) boshqa auditorning reja va dasturini ko’rib chiqish va tasdiqlash;
v) boshqa auditorning ish hujjatlarini ko’rib chiqish;
g) xo’jalik yurituvchi sub’ekt bo’linmasi (bo’linmalari) ma’muriyati bilan
boshqa auditor tekshiruvi natijalarining muhokamasida ishtirok etish;
d) xo’jalik yurituvchi sub’ekt bo’linmasi (bo’linmalari) moliyaviy axborotini
qo’shimcha tekshiruvdan o’tkazish yo’li bilan boshqa auditor ishining sifatini
nazorat qilish.
Boshqa auditor asosiy auditorga ma’lum bo’lgan hamda boshqa auditor
tomonidan tekshirilayotgan moliyaviy axborotni to’g’rilash va oshkor etishni talab
etadigan boshqa bo’linmalarning bitim hamda operatsiyalariga taalluqli so’rovlar
qilishi mumkin.
Boshqa auditor xo’jalik yurituvchi sub’ekt bo’linmasi (bo’linmalari)
moliyaviy axboroti tekshiruvining borishi haqida asosiy auditorni muntazam
xabardor qilib turadi.
Asosiy auditorga boshqa auditorning so’rovnomasi yozma shaklda bayon
etilishi, sana qo’yilishi va asosiy auditorga tilxat orqali berilishi lozim.
So’rovnomada asosiy auditor boshqa auditorga javob qaytarishi kerak bo’lgan
muddat ko’rsatiladi.
33
Asosiy auditor boshqa auditordan so’rovnoma olgan taqdirda boshqa
auditorning so’rovnomasida ko’rsatilgan muddatni hisobga olgan holda yozma
shaklda javob yo’llashi lozim.
Asosiy auditorning boshqa auditorga javobi aniq bo’lishi lozim.
Asosiy auditorning maktubiga sana qo’yilishi va boshqa auditorga tilxat orqali
berilishi lozim.
Asosiy auditor tomonidan tuziladigan moliyaviy hisobot to’g’risidagi
auditorlik hisobotiga xo’jalik yurituvchi sub’ekt bo’linmasi (bo’linmalari)
moliyaviy axborotiga taalluqli boshqa auditorning hisobotiga kiritilgan axborotlar
ham qo’shiladi.
Asosiy auditor tomonidan tuziladigan moliyaviy hisobot to’g’risidagi
auditorlik hisoboti va auditorlik xulosasini boshqa auditor ham imzolaydi.
Boshqa auditor xo’jalik yurituvchi sub’ekt bo’linmasi (bo’linmalari)
moliyaviy hisobotiga taalluqli o’z hisobotining haqiqiyligi uchun javobgar bo’ladi.
Agar asosiy auditor boshqa auditorning ishidan foydalanib bo’lmaydi degan
xulosaga kelgan bo’lsa, asosiy auditorning o’zi esa boshqa auditor tomonidan
tekshirilgan xo’jalik yurituvchi sub’ekt bo’linmasi (bo’linmalari) moliyaviy
hisobotiga taalluqli qo’shimcha taomillarni bajara olmasa, u auditorlik tekshiruvi
hajmining cheklanganligi tufayli belgilangan tartibda auditorlik xulosasini tuzishdan
voz kechadi.
34
Xulosa
Xulosa qilib aytganda O’zbekistonda xususiylashtirishning yangi pallasi
boshlanar ekan, korrupsiya darajasi hamon yuqori, sarmoya muhiti noshaffof bir
sharoitda bu jarayon qanday kechishi yuzasidan xavotir kuchli. Xususiylashtirish
bo'ladimi yoki taqsimlash? Mamlakatdagi iqtisodiy vaziyatni tahlil qilib kelayotgan
mutaxassislar shu savolni o'rtaga tashlamoqda.
Prezident
Shavkat
Mirziyoyev
shu
kunlarda
davlat
mulklarini
xususiylashtirish, shuningdek, tizimda shaffoflikni oshirish va yashirin iqtisodiyotni
qisqartirishga doir hujjatlarni imzoladi.
Prezident farmonida hukumat tasarrufida qolayotgan ikki mingdan oshiq
davlat aktivlari, yuzlab yirik korxonalar, inshootlarni xususiylashtirish, sotuvga
chiqarish haqida gap boradi. Bundan tashqari davlat tasarrufidagi yirik monopolist
kompaniyalarni transformatsiya qilish belgilangan.
Xususiylashtirilish matbuotga ham tegishli. Farmonga muvofiq 100 dan oshiq
gazeta-jurnal, bosmaxona va nashriyotlar sotilishi rejalangan.
Hozirgacha to’liq yoki qisman hukumat tasarrufida qolayotgan markaziy
mehmonxonalar, savdo markazlari, imoratlar, jumladan avval Davlat xavfsizlik
xizmatining markaziy idorasi joylashgan bino ham sotuvga qo’yiladi.
O’zbekiston uchun xususiylashtirish kampaniyasi yangi emas.
“Ochiq aytish kerak: oldin ham xususiylashtirish boʻyicha koʻplab qarorlar
qabul qilingan. Lekin birorta rahbar pastga tushib, bu sohadagi bilim va metodikani
joylarga yetkazmagani sababli koʻp korxona va obyektlar sotilmasdan turibdi, na
davlatga, na tadbirkorga naf keltiryapti”, - dedi Prezident Mirziyoyev bu masalada
kechgan majlisda.
Davlat rahbari nazarda tutayotgan qarorlar oldingi prezident Islom Karimov
davrida qabul qilingan edi. U paytda nafaqat mamlakat iqtisodiyoti, balki siyosiy
tuzumning o'zi yopiq edi. Mirziyoyev esa Karimov qo'li ostida bosh vazir
lavozimida ishlagan.
Mirziyoyevning to’rt yillik boshqaruvi davomida iqtisod, moliya, ijtimoiy
sohalarda qator islohotlar amalga oshirildi. Ammo bu islohotlar tizimga yetarlicha
35
shaffoflik olib kelmagan. Ayrim ko’rsatkichlar, xususan korrupsiya darajasi yanada
chuqurlashgan, deydi "Amerika Ovozi" bilan gaplashgan tahlilchilar.
Ularning kuzatishicha, mamlakatda shubhali investorlar ishtiroki faollashgan.
Iqtisodchi Saparboy Jubayev Ozbekiston Moliya vazirligining sobiq
mutaxassislaridan, Karimov davridagi xususiylashtirish jarayonida hukumat
lavozimida ishlagan.
Jubayev iqtisodchi sifatida davlatning bozor talablariga ko’ra ishlash qarorini
olqishlaydi, ammo avvalgi yillardagi tajribadan kelib chiqib, xususiylashtirishga
doir yangi farmon ham qo’shimcha ilovalar bilan to’ldirilgani, bank, moliya,
iqtisodiy siyosat yuritilishiga doir siyosat ham avvalgi davrdan uzoqqa ketmaganini
ta’kidlaydi.
36
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1.
O‘zbekiston Respublikasi Konctitutsiyasi. T.: O‘zbekistan, 2018 y.
2.
O‘zbekiston Respublikasining «Markaziy bank to‘g‘risida»gi qonuni.
15.11.2019, №O‘RQ-582.
3.
O‘zbekiston Respublikasining “Valyutani tartibga
solish
to‘g‘risida”gi (yangi tahriri) qonuni. 22.10.2019, №O‘RQ-573.
4.
O‘zbekiston Respublikasining “Banklar
va
bank faoliyati
to‘g‘risida”gi qonuni. 2019 yil 07 noyabr, №O‘RQ-580.
5.
O‘zbekiston Respublikasining “To‘lovlar va to‘lov tizimlari
to‘g‘risida”gi Qonuni. 2019 yil 07 noyabr, №O‘RQ-578
6.
O‘zbekiston Respublikasi
Prezidentining
2020 yil
24
yanvardagi Oliy Majlisga yo‘llagan Murojaatnomasi.
7.
O‘zbekiston
Respublikasi
Prezidentining
«Davlat
aktivlarini
boshqarish, monopoliyaga qarshi kurashishni tartibga solish tizimini va kapital
bozorini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi 2019 yil 14
yanvardagi PF-5630-sonli farmoni
8.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 17 yanvardagi PF-
5635-son, “2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta
ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasini “Faol investisiyalar va ijtimoiy
rivojlanish yili”da amalga oshirishga oid davlat dasturi to‘g‘risida” farmoni.
9.
O‘zbekiston
Respublikasi
Prezidentining
“Bank
xizmatlari
ommabopligini oshirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PF-3620
sonli farmoni. 2018 yil 23 mart.
10. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «Bank tizimining moliyaviy
barqarorligini yanada oshirish va investisiyaviy faolligini kuchaytirish chora–
tadbirlari to‘g‘risida»gi PQ–1317–sonli qarori. 2010 yil 6 aprel.
11. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining
«Tijorat banklarining
moliyaviy barqarorligini yanada oshirish va ularning resurs bazasini rivojlantirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi PQ 2344- sonli qarori. 2015 yil 6 may.
37
12. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Kichik tadbirkorlikni
rivojlantirish kafolat jamg‘armasini tashkil etish to‘g‘risida”gi PQ-2768-sonli
qarori. 2017 yil 10 fevral.
13. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Pul muomilasini yanada
takomillashtirish va bank plastik kartochkalaridan foydalangan holda hisob-
kitoblarni rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ- 2777-sonli qarori. 2017
yil 15 fevral.
14. Mirziyoev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan
birga quramiz. – Toshkent: “O‘zbekiston” NMIU, 2017.
– 488 b.
15. Mirziyoev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy
javobgarlik – har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo‘lishi kerak. – Toshkent:
“O‘zbekiston” NMIU, 2017. – 104 b.
16. Mirziyoev Sh.M. Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini
birgalikda barpo etamiz. – Toshkent: “O‘zbekiston” NMIU, 2017. – 56 b.
17. Mirziyoev Sh.M. Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash
– yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. – Toshkent: “O‘zbekiston” NMIU,
2017. – 48 b.
18. O‘zbekiston
Respublikasi
Markaziy
bankining
“O‘zbekiston
Respublikasida valyuta operatsiyalarini amalga oshirish qoidalarini tasdiqlash
to‘g‘risida”gi qarori, 31.08.2020, №3281.
19. O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2020 yil 15
fevraldagi 3/12-son qaroriga ilova “O‘zbekiston Respublikasida naqd pulsiz hisob-
kitoblar to‘g‘risida”gi nizomi
20. O‘zbekiston Respublikasi Markaziy bankining “Tijorat banklarida
korporativ boshqaruv to‘g‘risidagi nizomga o‘zgartirishlar kiritish haqida”gi qarori,
26.02.2019, №943-5.
21. O‘zbekiston
Respublikasi
Markaziy
bankining
“O‘zbekiston
Respublikasi banklarida depozit operatsiyalarini amalga oshirish tartibi to‘g‘risidagi
yo‘riqnomaga o‘zgartirishlar kiritish haqida”gi qarori, 19.03.2019, №2711-4.
38
22. O‘zbekiston Respublikasi Markaziy bankining “Tijorat banklari
kapitalining monandligiga qo‘yiladigan talablar to‘g‘risidagi nizomga o‘zgartirish
va qo‘shimchalar kiritish haqida”gi qarori, 06.03.2019, №2693-5.
23. Abdullayeva Sh.Z. Bank ishi. T.: Moliya. 2017 yil. 148-bet.
24. Azizov U.O‘., Qoraliyev T.M. va b. Bank ishi. Darslik. T.: “IQTISOD-
MOLIYA”, 2016 yil, 760 b.
25. Банковское дело. Учебник. Под ред. Проф О.И. Лаврушина – М.:
КНОРУС, 2015. – 768 с.
26. Деньги, кредит, банки. Под ред. Проф. О.И. Лаврушина. – М.:
КНОРУС, 2015. – 560 с.
27. Костерина Т.М. Банковское дело: учебник
для бакалавров. М.:
Юрайт-Издат, 2012. 345 c.
Internet saytlari
28. www.ahbor-reyting.uz – (“Ahbor-Reyting” reyting agentligi sayti)
29. www.cbu.uz(O‘zbekiston
Respublikasi
Markaziy
banki
rasmiy vev sayti).
30. www.lex.uz (O‘zbekiston
Respublikasi
Qonun
hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi rasmiy vev sayti).
31. www.stat.uz (O‘zbekiston Respublikasi Statistika qo‘mitasi rasmiy vev
sayti).
32. https://www.uzse.uz - “Toshkent” Respublika fond birjasi rasmiy sayti
ma’lumotlari.