AUDITORLIK TANLASH

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

17

File size

Fayl hajmi

43,9 KB


AUDITORLIK TANLASH
REJA:
1.Auditorlik tanlash haqida umumiy tushuncha va uning mohiyati
2.Auditorlik  tanlash  usullari,  tanlash  uslubini  shakllantirish,  tanlash
risklari va natijalarini baholash
3. Auditorlik dalillarini to’plash vositasi sifatida tanlash va umumlashtirlgan 
dasturiy ta’minot sharhi
4. Auditorlik tanlashning maqsadi va tanlash bilan bog’liq risklar
5.Tanlashning statistik va nostatistik turlari
Tayanch  so’z  va  iboralar:Auditorlik  tanlash,  reprezentativ  tanlash,
statistik tanlash, tasodifiy tanlash, ichki nazorat tizimi, ichki audit bo’limi,
tanlashdagi  xatolar,  auditor  etikasi  va  tajribasi,  mos  kelishini  tanlab
tekshirish,  mohiyatan  tanlab  tekshirish,  yoppasiga  tekshirish,  tekshiruv
ob’ektlari.
Korxonadagi  buxgalteriya  hisobi  va  ichki  nazorat  ahvolining  auditor
tomonidan to’g’ri baholanishi uning barcha keyingi ishlari muvaffaqiyatining
garovidir.  Chunki,  auditorda  mijoz  hisobotini  o’rganish  va  xodimlar  bilan
suhbat o’tkazish natijasida, hisobot to’g’ri va ishonchli birlamchi ma’lumotlar
asosida tuzilganligiga mutlaqo ishonch hosil bo’lsa, u dastlabki hujjatlar va
hisob registrlarini tanlab tekshiruvdan o’tkazishi mumkin. 
Aks
 
holda,
 
auditor
 
birlamchi
 
ma’lumotlarning
 
to’g’ri
rasmiylashtirilganligi,  buxgalteriya  xodimlarining  bilim  darajasi  va  ichki
nazoratning tashkil etilishiga qoniqish hosil qilmasa, u juda puxta, odatda,
yoppasiga tekshiruv o’tkazishi lozim. 
Korxonaning butun moliya-xo’jalik faoliyatini yoppasiga tekshirish juda
sermehnat  ishdir.  Ammo,  auditor  kasb  etikasining  me’yorlariga  muvofiq
mijoz-korxona  moliyaviy  hisobotining  ishonchli  (ishonchsiz)  ligiga  to’la
ishonch hosil qi-lishi yoki u to’g’risida fikr bildirishdan bosh tortishi lozim. 
Agar tekshiriladigan ob’ektlarining soni statistik tanlash usullarini talab
qilmaydigan  darajada  kam  bo’lsa,  yoki  auditorlik  tanlash  usulini  qo’llash
Logotip
AUDITORLIK TANLASH REJA: 1.Auditorlik tanlash haqida umumiy tushuncha va uning mohiyati 2.Auditorlik tanlash usullari, tanlash uslubini shakllantirish, tanlash risklari va natijalarini baholash 3. Auditorlik dalillarini to’plash vositasi sifatida tanlash va umumlashtirlgan dasturiy ta’minot sharhi 4. Auditorlik tanlashning maqsadi va tanlash bilan bog’liq risklar 5.Tanlashning statistik va nostatistik turlari Tayanch so’z va iboralar:Auditorlik tanlash, reprezentativ tanlash, statistik tanlash, tasodifiy tanlash, ichki nazorat tizimi, ichki audit bo’limi, tanlashdagi xatolar, auditor etikasi va tajribasi, mos kelishini tanlab tekshirish, mohiyatan tanlab tekshirish, yoppasiga tekshirish, tekshiruv ob’ektlari. Korxonadagi buxgalteriya hisobi va ichki nazorat ahvolining auditor tomonidan to’g’ri baholanishi uning barcha keyingi ishlari muvaffaqiyatining garovidir. Chunki, auditorda mijoz hisobotini o’rganish va xodimlar bilan suhbat o’tkazish natijasida, hisobot to’g’ri va ishonchli birlamchi ma’lumotlar asosida tuzilganligiga mutlaqo ishonch hosil bo’lsa, u dastlabki hujjatlar va hisob registrlarini tanlab tekshiruvdan o’tkazishi mumkin. Aks holda, auditor birlamchi ma’lumotlarning to’g’ri rasmiylashtirilganligi, buxgalteriya xodimlarining bilim darajasi va ichki nazoratning tashkil etilishiga qoniqish hosil qilmasa, u juda puxta, odatda, yoppasiga tekshiruv o’tkazishi lozim. Korxonaning butun moliya-xo’jalik faoliyatini yoppasiga tekshirish juda sermehnat ishdir. Ammo, auditor kasb etikasining me’yorlariga muvofiq mijoz-korxona moliyaviy hisobotining ishonchli (ishonchsiz) ligiga to’la ishonch hosil qi-lishi yoki u to’g’risida fikr bildirishdan bosh tortishi lozim. Agar tekshiriladigan ob’ektlarining soni statistik tanlash usullarini talab qilmaydigan darajada kam bo’lsa, yoki auditorlik tanlash usulini qo’llash
yoppasiga  tekshiruv  o’tkazishga  qaraganda  samarasiz  bo’lsa,  auditorlik
tashkiloti buxgalteriya hisobidagi qoldiqlarni va muomalalarning schyotlarda
aks  ettirilishini  yoki  nazorat  tizimi  vositalarini  yoppasiga  tekshiruvdan
o’tkazishi mumkin. 
Auditor  ko’p  hollarda  mijoz  hisobotining  ishonchliligiga  o’rtacha
darajada ishonch hosil qiladi. Bu ayrim hisob bo’limlari bo’yicha hisob yaxshi
tashkil
 
etilganligi,
 
malakali
 
mutaxassislar
 
tomonidan
 
amalga
oshirilayotganligi,  avtomatlashtirilayotganligi  bosh  buxgalter  va  yondosh
hisob bo’linma-lari tomonidan ichki nazoratning yaxshi yo’lga qo’yilganligi
bilan, boshqalari bo’yicha esa bunga teskari ahvol vujudga kelganligi bilan
izohlanishi mumkin. Aynan hisobot ko’rsatkichlariga nisbatan ishonch hosil
qilish darajasi o’rtacha bo’lganda auditorlik tanlash usullarini qo’llash zarur. 
Auditorlik  tanlash  –  bu  alohida  hujjatlar,  yozuvlar  va  hokazolar
ko’rinishidagi tekshiriladigan to’plamni shakllantirish uchun ma’lum qoidalar
asosida tanlab olingan elementlardir. 
Auditning  xalqaro  amaliyotida  auditorlik  tanlash  №530-«Auditorlik
tanlash»  (Audit  Sampling)  nomli  xalqaro  standartga  muvofiq  amalga
oshiriladi. Bizning mamlakatda esa, auditorlik tanlash ishlari №14-«Auditorlik
tanlash»  nomli  Auditorlik  faoliyatining  milliy  standarti  (AFMS)  asosida
bajariladi.  Shuning  uchun  ushbu  standartga  batafsilroq  to’xtalib  o’tamiz.
Standartning maqsadi auditorlik tashkiloti uchun tekshiriladigan to’plamdan
ma’lumotlarni tanlab olish va shu tarzda olingan axborotlarning natijalarini
baholash qoidalarini o’rnatishdan iborat. 
O’tkazilgan audit natijalari bo’yicha rasmiy auditorlik xulosasi berishni
ko’zda  tutadigan  auditorlik  tekshiruvlarini  o’tkazishda,  «tavsiya  tavsifiga
ega»  deb  ko’rsatilgan  qoidalardan  tashqari  barcha  auditorlik  tashkilotlari
uchun majburiy hisoblanadi. 
Tanlab tekshirish ikki turli bo’lishi mumkin:
1.
Muvofiq (mos) kelishni tanlab tekshirish
2.
Mohiyatan tanlab tekshirish. 
Muvofiqlikni  tanlab  tekshirishning  vazifalari.  Tekshiriladigan  hisobot
davri ichida ichki nazorat me’yorlarining tez-tez buzilib turishini aniqlashdan
iborat. Bunga korxona rahbariyatining chetdan sotib olingan tovar-moddiy
zahiralar  va  chet  tashkilotlar  xizmatlari  uchun  taqdim  etilgan  schet-
fakturalarni  to’lashga  ruxsat  etishi,  korxonaga  sotib  olinayotgan  tovar-
moddiy  zahiralar-ni  nomlari,  miqdori  va  sifati  bo’yicha  ularning  tegishli
hujjatlari bilan solishtirishi misol bo’ladi. 
Logotip
yoppasiga tekshiruv o’tkazishga qaraganda samarasiz bo’lsa, auditorlik tashkiloti buxgalteriya hisobidagi qoldiqlarni va muomalalarning schyotlarda aks ettirilishini yoki nazorat tizimi vositalarini yoppasiga tekshiruvdan o’tkazishi mumkin. Auditor ko’p hollarda mijoz hisobotining ishonchliligiga o’rtacha darajada ishonch hosil qiladi. Bu ayrim hisob bo’limlari bo’yicha hisob yaxshi tashkil etilganligi, malakali mutaxassislar tomonidan amalga oshirilayotganligi, avtomatlashtirilayotganligi bosh buxgalter va yondosh hisob bo’linma-lari tomonidan ichki nazoratning yaxshi yo’lga qo’yilganligi bilan, boshqalari bo’yicha esa bunga teskari ahvol vujudga kelganligi bilan izohlanishi mumkin. Aynan hisobot ko’rsatkichlariga nisbatan ishonch hosil qilish darajasi o’rtacha bo’lganda auditorlik tanlash usullarini qo’llash zarur. Auditorlik tanlash – bu alohida hujjatlar, yozuvlar va hokazolar ko’rinishidagi tekshiriladigan to’plamni shakllantirish uchun ma’lum qoidalar asosida tanlab olingan elementlardir. Auditning xalqaro amaliyotida auditorlik tanlash №530-«Auditorlik tanlash» (Audit Sampling) nomli xalqaro standartga muvofiq amalga oshiriladi. Bizning mamlakatda esa, auditorlik tanlash ishlari №14-«Auditorlik tanlash» nomli Auditorlik faoliyatining milliy standarti (AFMS) asosida bajariladi. Shuning uchun ushbu standartga batafsilroq to’xtalib o’tamiz. Standartning maqsadi auditorlik tashkiloti uchun tekshiriladigan to’plamdan ma’lumotlarni tanlab olish va shu tarzda olingan axborotlarning natijalarini baholash qoidalarini o’rnatishdan iborat. O’tkazilgan audit natijalari bo’yicha rasmiy auditorlik xulosasi berishni ko’zda tutadigan auditorlik tekshiruvlarini o’tkazishda, «tavsiya tavsifiga ega» deb ko’rsatilgan qoidalardan tashqari barcha auditorlik tashkilotlari uchun majburiy hisoblanadi. Tanlab tekshirish ikki turli bo’lishi mumkin: 1. Muvofiq (mos) kelishni tanlab tekshirish 2. Mohiyatan tanlab tekshirish. Muvofiqlikni tanlab tekshirishning vazifalari. Tekshiriladigan hisobot davri ichida ichki nazorat me’yorlarining tez-tez buzilib turishini aniqlashdan iborat. Bunga korxona rahbariyatining chetdan sotib olingan tovar-moddiy zahiralar va chet tashkilotlar xizmatlari uchun taqdim etilgan schet- fakturalarni to’lashga ruxsat etishi, korxonaga sotib olinayotgan tovar- moddiy zahiralar-ni nomlari, miqdori va sifati bo’yicha ularning tegishli hujjatlari bilan solishtirishi misol bo’ladi.
Mohiyatan tanlab tekshirishning  vazifasi ichki  nazoratning buzilishini
qiymat ifodasida o’lchashdan iborat. Mohiyatan tanlab tekshirish miqdoriy
tanlab tekshirish deb ham ataladi. Bunga buxgalteriya hisobi schyotlarining
qoldiqlari-ni,  dastlabki  hujjatlardagi  yozuvlarni  tasdiqlash,  uchinchi
shaxslardan tasdiqlar olish, xo’jalik faoliyati ko’rsatkichlarini tahlil qilish misol
bo’ladi. 
Buxgalteriya  hisobotining  muayyan  bo’limini  tekshiruvdan  o’tkazish
tartibini ishlab chiqishda auditorlik tashkiloti tekshiruv maqsadlarini va ushbu
maqsadga erishishni ta’minlaydigan auditorlik amallarini aniqlaydi. So’ngra
auditor  ehtimoldan  holi  bo’lmagan  xatolarni  aniqlashi,  to’plash  talab
qilinadigan  zarur  dalil-isbotlarni  baholashi  va  shunga  asosan  ko’rib
chiqiladigan  ma’lumotlar  to’plamini  aniqlashi  zarur.  Bu  to’plam  ma’lum
tarzda identifikatsiyalanadigan birliklar yig’indisidan tashkil topishi mumkin.
Auditorlik  tashkiloti  to’plam  elementlarini  tanlashni,  audit  o’tkazishdan
qo’yilgan  maqsadga  erishishga  imkon  beruvchi,  eng  samarali  va  tejamli
tarzda o’tkazadi. 
Har qanday tanlab tekshirish quyidagilarni o’z ichiga oladi:
-
tanlash ko’lami;
-
kuzatish birligi;
-
tanlash birligi;
-
tanlash uslublari;
-
saylab olish hajmi;
-
salmoqli (reprezentativ) tanlash;
-
tanlangan ma’lumotlarni tekshiriladigan to’plamga tadbiq qilish. 
Tekshiruv  maqsadlariga  erishish  uchun  tegishli  tekshiriladigan
to’plamni aniqlash zarur. Chunki, tanlash asosida qilinadigan xulosa aynan
shu to’plamga taalluqli bo’ladi. 
Tekshiriladigan to’plam – bu ma’lum elementlar yig’indisidir. Auditda
buxgalteriya yozuvlari (provodkalari), moddalar, yozuvlar to’plam elementlari
sifatida tanlab olinib, ushbu tanlash ular haqida ma’lumot berishi lozim. 
Tekshiriladigan  to’plamni  shakllantirish  uchun  mijoz-korxonaning
barcha  hujjatlari  turli  belgilar  –  hujjatlar  turi,  moddiy  javobgar  shaxslar,
vaqtinchalik izchilligi va boshqalar bo’yicha ma’lumotlar o’xshash bo’laklarga
bo’lib chiqiladi. Masalan, auditor ma’lum summadan yuqori debitor qarzlar
haqidagi  axborotlarni  to’playdigan  bo’lsa,  u  holda  debitorlar  bilan  hisob-
kitoblarga  taalluqli  bo’lgan,  ammo  belgilangan  (shart  qilib  qo’yil-gan)
summadan  kam  bo’lmagan  barcha  buxgalteriya  hujjatlari,  yozuvlar  va
Logotip
Mohiyatan tanlab tekshirishning vazifasi ichki nazoratning buzilishini qiymat ifodasida o’lchashdan iborat. Mohiyatan tanlab tekshirish miqdoriy tanlab tekshirish deb ham ataladi. Bunga buxgalteriya hisobi schyotlarining qoldiqlari-ni, dastlabki hujjatlardagi yozuvlarni tasdiqlash, uchinchi shaxslardan tasdiqlar olish, xo’jalik faoliyati ko’rsatkichlarini tahlil qilish misol bo’ladi. Buxgalteriya hisobotining muayyan bo’limini tekshiruvdan o’tkazish tartibini ishlab chiqishda auditorlik tashkiloti tekshiruv maqsadlarini va ushbu maqsadga erishishni ta’minlaydigan auditorlik amallarini aniqlaydi. So’ngra auditor ehtimoldan holi bo’lmagan xatolarni aniqlashi, to’plash talab qilinadigan zarur dalil-isbotlarni baholashi va shunga asosan ko’rib chiqiladigan ma’lumotlar to’plamini aniqlashi zarur. Bu to’plam ma’lum tarzda identifikatsiyalanadigan birliklar yig’indisidan tashkil topishi mumkin. Auditorlik tashkiloti to’plam elementlarini tanlashni, audit o’tkazishdan qo’yilgan maqsadga erishishga imkon beruvchi, eng samarali va tejamli tarzda o’tkazadi. Har qanday tanlab tekshirish quyidagilarni o’z ichiga oladi: - tanlash ko’lami; - kuzatish birligi; - tanlash birligi; - tanlash uslublari; - saylab olish hajmi; - salmoqli (reprezentativ) tanlash; - tanlangan ma’lumotlarni tekshiriladigan to’plamga tadbiq qilish. Tekshiruv maqsadlariga erishish uchun tegishli tekshiriladigan to’plamni aniqlash zarur. Chunki, tanlash asosida qilinadigan xulosa aynan shu to’plamga taalluqli bo’ladi. Tekshiriladigan to’plam – bu ma’lum elementlar yig’indisidir. Auditda buxgalteriya yozuvlari (provodkalari), moddalar, yozuvlar to’plam elementlari sifatida tanlab olinib, ushbu tanlash ular haqida ma’lumot berishi lozim. Tekshiriladigan to’plamni shakllantirish uchun mijoz-korxonaning barcha hujjatlari turli belgilar – hujjatlar turi, moddiy javobgar shaxslar, vaqtinchalik izchilligi va boshqalar bo’yicha ma’lumotlar o’xshash bo’laklarga bo’lib chiqiladi. Masalan, auditor ma’lum summadan yuqori debitor qarzlar haqidagi axborotlarni to’playdigan bo’lsa, u holda debitorlar bilan hisob- kitoblarga taalluqli bo’lgan, ammo belgilangan (shart qilib qo’yil-gan) summadan kam bo’lmagan barcha buxgalteriya hujjatlari, yozuvlar va
hokazolar to’plami tekshiriladigan to’plam bo’lib hisoblanadi. 
Bunday turdagi tanlovda tanlash birligi kuzatish birligi bilan mos keladi.
Bu  mijoz  korxonasida  tayyorlangan  yoki  mijozning  uchinchi  shaxslardan
olgan hujjatlaridir. Tanlash birligi va kuzatish birligi bir-biridan farq qiladi.
Kuzatish  birligi  auditorlik  tekshiruvida  shartli  qabul  qilingan.  Buxgalteriya
hisobining  har  qanday  bo’limi  yoki  sohasi,  xo’jalik  muomalalarining  turi
kuzatish birligi bo’lishi mumkin. Bitta kuzatish birligi ichida har xil tanlash
birliklari  bo’lishi  mumkin.  Tanlash  birligi  sifatida  eng  batafsil  element
aniqlanganda tanlov samaradorligi  oshadi. Ammo, bunda ushbu element
albatta tekshiriladigan bo’lishi shart. 
2. Auditorlik tanlash usullari, tanlash uslubini shakllantirish, tanlash
risklari va natijalarini baholash
Auditni  rejalashtirish  bosqichida  aniqlangan  muhimlik  va  auditorlik
riskining katta-kichikligiga bog’liq holda auditorlik tanlash jarayoni qay tarzda
amalga  oshirilishini  aniqlash  zarur.  Ushbu  jarayonni  amalga  oshirish
№14-«Audi-torlik tanlash» nomli AFMSga muvofiq tartibga solinadi. Xususan,
ushbu standartda auditorlik tanlash maqsadi, mohiyati va usullari; tanlash
tamoyillari, tanlash risklari va natijalarini baholash masalalari bayon etilgan.
Auditorlik  tanlash  tekshiriladigan  to’plam  ob’ektlarining  100  %dan  kam
qismiga  nisbatan  auditorlik  amallarini  qo’llash  maqsadida  o’tkaziladi.
Tekshiriladigan to’plam deganda schyotlarning qoldiqlarini yoki muomalalarni
tashkil  etuvchi,  schyotlar  bo’yicha  oborotlarni  tashkil  etuvchi  butun
tekshiriladigan  to’plam  haqida  fikr  shakllantirishga  imkon  beradigan
auditorlik  dalil-isbotlarni  to’plash  uchun  zarur  bo’ladigan  elementlar
tushuniladi. 
Auditorlik  tanlash  uslubini  shakllantirish  uchun  auditorlik  tashkiloti
moliyaviy hisobotning muayyan bo’limini, tekshiriladigan to’plamni tekshirish
tartibini aniqlashi lozim. Tekshiriladigan element ushbu to’plamdan tanlab
olinadi. 
Tanlov o’tkazishda auditorlik tashkiloti o’rganiladigan butun to’plamni
alohida  guruhlar  (quyi  to’plamlar)ga  bo’lishi  mumkin.  Ushbu  guruhlar
elementlari bir-biriga o’xshaydi. To’plamni bo’laklash mezonlari, uning qaysi
guruhga tegishli ekanligini aniq ko’rsata oladigan bo’lishi lozim. Ushbu amal
stratifikatsiya deb nomlanib, ma’lumotlarning tarqoqligini pasaytiradi. Bu esa
o’z nav-batida auditor ishini engillashtirishi mumkin. 
Auditorlik  tanlashga  qo’yiladigan  muhim  talablardan  biri-
Logotip
hokazolar to’plami tekshiriladigan to’plam bo’lib hisoblanadi. Bunday turdagi tanlovda tanlash birligi kuzatish birligi bilan mos keladi. Bu mijoz korxonasida tayyorlangan yoki mijozning uchinchi shaxslardan olgan hujjatlaridir. Tanlash birligi va kuzatish birligi bir-biridan farq qiladi. Kuzatish birligi auditorlik tekshiruvida shartli qabul qilingan. Buxgalteriya hisobining har qanday bo’limi yoki sohasi, xo’jalik muomalalarining turi kuzatish birligi bo’lishi mumkin. Bitta kuzatish birligi ichida har xil tanlash birliklari bo’lishi mumkin. Tanlash birligi sifatida eng batafsil element aniqlanganda tanlov samaradorligi oshadi. Ammo, bunda ushbu element albatta tekshiriladigan bo’lishi shart. 2. Auditorlik tanlash usullari, tanlash uslubini shakllantirish, tanlash risklari va natijalarini baholash Auditni rejalashtirish bosqichida aniqlangan muhimlik va auditorlik riskining katta-kichikligiga bog’liq holda auditorlik tanlash jarayoni qay tarzda amalga oshirilishini aniqlash zarur. Ushbu jarayonni amalga oshirish №14-«Audi-torlik tanlash» nomli AFMSga muvofiq tartibga solinadi. Xususan, ushbu standartda auditorlik tanlash maqsadi, mohiyati va usullari; tanlash tamoyillari, tanlash risklari va natijalarini baholash masalalari bayon etilgan. Auditorlik tanlash tekshiriladigan to’plam ob’ektlarining 100 %dan kam qismiga nisbatan auditorlik amallarini qo’llash maqsadida o’tkaziladi. Tekshiriladigan to’plam deganda schyotlarning qoldiqlarini yoki muomalalarni tashkil etuvchi, schyotlar bo’yicha oborotlarni tashkil etuvchi butun tekshiriladigan to’plam haqida fikr shakllantirishga imkon beradigan auditorlik dalil-isbotlarni to’plash uchun zarur bo’ladigan elementlar tushuniladi. Auditorlik tanlash uslubini shakllantirish uchun auditorlik tashkiloti moliyaviy hisobotning muayyan bo’limini, tekshiriladigan to’plamni tekshirish tartibini aniqlashi lozim. Tekshiriladigan element ushbu to’plamdan tanlab olinadi. Tanlov o’tkazishda auditorlik tashkiloti o’rganiladigan butun to’plamni alohida guruhlar (quyi to’plamlar)ga bo’lishi mumkin. Ushbu guruhlar elementlari bir-biriga o’xshaydi. To’plamni bo’laklash mezonlari, uning qaysi guruhga tegishli ekanligini aniq ko’rsata oladigan bo’lishi lozim. Ushbu amal stratifikatsiya deb nomlanib, ma’lumotlarning tarqoqligini pasaytiradi. Bu esa o’z nav-batida auditor ishini engillashtirishi mumkin. Auditorlik tanlashga qo’yiladigan muhim talablardan biri-
reprezentativlik,  ya’ni  tekshiriladigan  to’plamning  barcha  elementlaridan
teng miqdorda  tanlanish ehtimolining  ta’minlanishidir.  Auditorlik  tashkiloti
ushbu  talabni  ta’minlash  uchun  quyidagi  statistik  usullarning  birortasidan
foydalanishi mumkin:
1)
Tasodifiy  tanlash.  Tasodifiy  sonlar  jadvali  bo’yi-cha  o’tkazilishi
mumkin. 
2)
Sistematik  tanlash.  Bunda  elementlar  tasodifan  tanlangan
ma’lum  bir  sondan  boshlab,  har  bir  doimiy  –intervaldan  tanlab  olinadi.
Interval yoki to’plam elementlarining soniga qarab, yoki ularning qiymatiga
qarab  tuziladi.  Masalan,  mazkur  toifadagi  hujjatlarning  har  o’ninchisini
o’rganish  yoki  elementlar  to’plami  qiymatidan  saldo  yoki  oborotni
shakllantiradigan yuz ming (yoki million) so’mlik qiymat ifodalangan hujjat
tanlanadi. 
3)
Uyg’unlashgan  tanlash.  Tasodifiy  va  sistematik  tanlash
usullaridan tarkib topgan uyg’unlik ko’rinishida bo’ladi. 
Auditorlik tanlash masalasiga nazariy jihatdan yondashilganda, hatto
ushbu  maqsad  uchun  tanlash  uslubini  ishlab  chiqadigan  matematiklar
mehnati talab qilinsada, yuqorida keltirilgan tanlash usullaridan istalgan birini
qo’llash  uncha  murakkab  ko’rinmaydi.  Murakkablik  tanlash  jarayonini
bevosita amaliyotda bajarish chog’ida vujudga keladi. 
Auditorlik tanlashda statistik usullarni qo’llash har biridagi elementlar
o’xshash  xossalarga  ega  bo’lgan  to’plamlar  (quyi  to’plamlar)ga  nisbatan
qo’llanganda samarali bo’lishi mumkin. Masalan, bu mahsulot (ish, xizmat)
larni  sotish  cho-g’ida  xaridorlarga  taqdim  etiladigan  schyot-fakturalarni
tekshirishda qo’llanilishi mumkin. Chunki, schyot-fakturalar yagona shaklga
ega, bitta faylda saqlanadi va ketma-ket tartib raqami beriladi. Ammo, mol
etkazib beruvchilardan olingan schet-fakturalarni tekshirishda, ularning mol
etkazib beruvchilar tomonidan raqamlanishi va tartib raqamlari kelib tushish
tartibiga mos kelmasligi bilan bog’liq muammolar yuzaga keladi. Bu holda
auditor, agar statistik tanlash usullarini qo’llamoqchi bo’lsa, tekshiriladigan
to’plamdagi barcha schet-fakturalarni o’zi raqamlab chiqishi mumkin (faqat
tekshiruv maqsadida). Ko’p hollarda esa mijoz-korxonadagi hujjatlar aylanish
grafigining tuzilish printsipi statistik tanlashni to’g’ri amalga oshirishga salbiy
ta’sir  ko’rsatadi.  Chunki, hujjatlarni arxivga topshirishda  stratifikatsiyalashni
amalga oshirishga imkon beradigan bir xillik buziladi. 
Auditorlik tanlashda statistik usullarni qo’llash ko’proq mijoz-korxonada
buxgalteriya  hisobi  kompyuterlashgan  sharoitda  samara  beradi.  Bu  holda
Logotip
reprezentativlik, ya’ni tekshiriladigan to’plamning barcha elementlaridan teng miqdorda tanlanish ehtimolining ta’minlanishidir. Auditorlik tashkiloti ushbu talabni ta’minlash uchun quyidagi statistik usullarning birortasidan foydalanishi mumkin: 1) Tasodifiy tanlash. Tasodifiy sonlar jadvali bo’yi-cha o’tkazilishi mumkin. 2) Sistematik tanlash. Bunda elementlar tasodifan tanlangan ma’lum bir sondan boshlab, har bir doimiy –intervaldan tanlab olinadi. Interval yoki to’plam elementlarining soniga qarab, yoki ularning qiymatiga qarab tuziladi. Masalan, mazkur toifadagi hujjatlarning har o’ninchisini o’rganish yoki elementlar to’plami qiymatidan saldo yoki oborotni shakllantiradigan yuz ming (yoki million) so’mlik qiymat ifodalangan hujjat tanlanadi. 3) Uyg’unlashgan tanlash. Tasodifiy va sistematik tanlash usullaridan tarkib topgan uyg’unlik ko’rinishida bo’ladi. Auditorlik tanlash masalasiga nazariy jihatdan yondashilganda, hatto ushbu maqsad uchun tanlash uslubini ishlab chiqadigan matematiklar mehnati talab qilinsada, yuqorida keltirilgan tanlash usullaridan istalgan birini qo’llash uncha murakkab ko’rinmaydi. Murakkablik tanlash jarayonini bevosita amaliyotda bajarish chog’ida vujudga keladi. Auditorlik tanlashda statistik usullarni qo’llash har biridagi elementlar o’xshash xossalarga ega bo’lgan to’plamlar (quyi to’plamlar)ga nisbatan qo’llanganda samarali bo’lishi mumkin. Masalan, bu mahsulot (ish, xizmat) larni sotish cho-g’ida xaridorlarga taqdim etiladigan schyot-fakturalarni tekshirishda qo’llanilishi mumkin. Chunki, schyot-fakturalar yagona shaklga ega, bitta faylda saqlanadi va ketma-ket tartib raqami beriladi. Ammo, mol etkazib beruvchilardan olingan schet-fakturalarni tekshirishda, ularning mol etkazib beruvchilar tomonidan raqamlanishi va tartib raqamlari kelib tushish tartibiga mos kelmasligi bilan bog’liq muammolar yuzaga keladi. Bu holda auditor, agar statistik tanlash usullarini qo’llamoqchi bo’lsa, tekshiriladigan to’plamdagi barcha schet-fakturalarni o’zi raqamlab chiqishi mumkin (faqat tekshiruv maqsadida). Ko’p hollarda esa mijoz-korxonadagi hujjatlar aylanish grafigining tuzilish printsipi statistik tanlashni to’g’ri amalga oshirishga salbiy ta’sir ko’rsatadi. Chunki, hujjatlarni arxivga topshirishda stratifikatsiyalashni amalga oshirishga imkon beradigan bir xillik buziladi. Auditorlik tanlashda statistik usullarni qo’llash ko’proq mijoz-korxonada buxgalteriya hisobi kompyuterlashgan sharoitda samara beradi. Bu holda
tekshirishning kompyuterlashgan vositalaridan foydalanish imkoni bo’ladi. 
Tekshiriladigan to’plamdagi elementlar soni statistik usullarni qo’llash
samara  bermaydigan  darajada  kam,  yoki  statistik  usullarni  qo’llash
yoppasiga tekshirishdan ko’ra samarasiz bo’lishi mumkin. Bunday hollarda
auditorlik tashkiloti buxgalteriya hisobi schetlarida qoldiq va oborotlarning
to’g’ri  aks  ettirilganligini  yoki  nazorat  tizimini  yoppasiga  tekshiradi.
Amaliyotda  ko’p  hollarda  tekshiriladigan  bosh  to’plamni  100%  to’liq
tekshirish  imkoni  yo’q  yoki  maqsadga  muvofiq  bo’lmaydi.  Bunda
tekshiriladigan  elementlarni  tanlash  auditorlarning  kasb  mahoratiga
tayangan holda amalga oshiriladigan nostatistik usullar qo’llaniladi. Tanlash
ko’lami muhimlik darajasiga bog’liq bo’lishi kerak, ya’ni muhimlik darajasi
qanchalik  past  bo’lsa,  zarur  bo’ladigan  tanlash  ko’lami  shuncha  yuqori
bo’ladi. 
Har qanday tanlash (statistik yoki nostatistik) uchun auditorlik tashkiloti
quyidagilarni bajarishi lozim:

tanlashga tushgan har bir xatoni tahlil qilish;

tanlash  jarayonida  olingan  natijalarni  barcha  tekshiriladigan
to’plamga tarqatish (ekstrapolyatsiya);

tanlash risklarini baholash. 
Tanlovga tushgan xatolarni tahlil qilishda auditorlik tashkiloti birinchi
navbatda ularning tavsifini aniqlashi lozim. 
Auditorlik  tanlash  jarayonida  olingan  natijalarni  auditorlik  tashkiloti
barcha tekshiriladigan to’plamga tarqatishi lozim. Natijalarni butun to’plamga
tarqatish uslublari turlicha bo’lishi mumkin, ammo hamma vaqt tanlovning
tuzilish  uslublariga  mos  kelishi  kerak.  Agar  tekshiriladigan  to’plam  quyi
to’plamlarga bo’laklangan bo’lsa, u holda natijalarni tarqatish ularning har
biri bo’yicha amalga oshiriladi. 
Auditorlik tashkiloti tanlov hajmi (ko’lami)ni aniqlash chog’ida tanlash
risklarini, yo’l qo’yiladigan va kutiladigan xatolarni aniqlashi lozim. 
Tanlash  riskining  mazmuni  shundan  iboratki,  tanlab  olingan
ma’lumotlar asosida tuzilgan, ma’lum masalaga doir auditorning fikri xuddi
shu  masalaning  o’zi  bo’yicha  butun  to’plamni  o’rganish  asosida  tuzilgan
fikrdan  farq  qiladi.  Tanlash  riski  nazorat  vositalarini  test  sinovidan
o’tkazishdagi  kabi,  schyotlar  bo’yicha  qoldiq  va  oborotlarni  buxgalteriya
hisobida  aks  ettirishning  to’g’riligini  batafsil  tekshirishda  ham  mavjud.
Auditorlik  amaliyotida  nazorat  vositalarini  test  sinovidan  o’tkazish  va
schyotlar bo’yicha qoldiq hamda oborotlarning to’g’riligini tekshirish uchun
Logotip
tekshirishning kompyuterlashgan vositalaridan foydalanish imkoni bo’ladi. Tekshiriladigan to’plamdagi elementlar soni statistik usullarni qo’llash samara bermaydigan darajada kam, yoki statistik usullarni qo’llash yoppasiga tekshirishdan ko’ra samarasiz bo’lishi mumkin. Bunday hollarda auditorlik tashkiloti buxgalteriya hisobi schetlarida qoldiq va oborotlarning to’g’ri aks ettirilganligini yoki nazorat tizimini yoppasiga tekshiradi. Amaliyotda ko’p hollarda tekshiriladigan bosh to’plamni 100% to’liq tekshirish imkoni yo’q yoki maqsadga muvofiq bo’lmaydi. Bunda tekshiriladigan elementlarni tanlash auditorlarning kasb mahoratiga tayangan holda amalga oshiriladigan nostatistik usullar qo’llaniladi. Tanlash ko’lami muhimlik darajasiga bog’liq bo’lishi kerak, ya’ni muhimlik darajasi qanchalik past bo’lsa, zarur bo’ladigan tanlash ko’lami shuncha yuqori bo’ladi. Har qanday tanlash (statistik yoki nostatistik) uchun auditorlik tashkiloti quyidagilarni bajarishi lozim:  tanlashga tushgan har bir xatoni tahlil qilish;  tanlash jarayonida olingan natijalarni barcha tekshiriladigan to’plamga tarqatish (ekstrapolyatsiya);  tanlash risklarini baholash. Tanlovga tushgan xatolarni tahlil qilishda auditorlik tashkiloti birinchi navbatda ularning tavsifini aniqlashi lozim. Auditorlik tanlash jarayonida olingan natijalarni auditorlik tashkiloti barcha tekshiriladigan to’plamga tarqatishi lozim. Natijalarni butun to’plamga tarqatish uslublari turlicha bo’lishi mumkin, ammo hamma vaqt tanlovning tuzilish uslublariga mos kelishi kerak. Agar tekshiriladigan to’plam quyi to’plamlarga bo’laklangan bo’lsa, u holda natijalarni tarqatish ularning har biri bo’yicha amalga oshiriladi. Auditorlik tashkiloti tanlov hajmi (ko’lami)ni aniqlash chog’ida tanlash risklarini, yo’l qo’yiladigan va kutiladigan xatolarni aniqlashi lozim. Tanlash riskining mazmuni shundan iboratki, tanlab olingan ma’lumotlar asosida tuzilgan, ma’lum masalaga doir auditorning fikri xuddi shu masalaning o’zi bo’yicha butun to’plamni o’rganish asosida tuzilgan fikrdan farq qiladi. Tanlash riski nazorat vositalarini test sinovidan o’tkazishdagi kabi, schyotlar bo’yicha qoldiq va oborotlarni buxgalteriya hisobida aks ettirishning to’g’riligini batafsil tekshirishda ham mavjud. Auditorlik amaliyotida nazorat vositalarini test sinovidan o’tkazish va schyotlar bo’yicha qoldiq hamda oborotlarning to’g’riligini tekshirish uchun
tanlash risklari birinchi darajali va ikkinchi darajali toifalarga bo’linadi. 
Nazorat  vositalarini  test  sinovidan  o’tkazishda  tanlash  risklarining
quyidagi turlari mavjud:
a)  birinchi  toifa  risklar-tanlash  natijalari  nazorat  tizimining
ishonchsizligidan  dalolat  berib,  ayni  paytda  haqiqatan  bu  tizim  ishonchli
bo’lganida to’g’ri gipotezani chiqarib tashlash riski;
b)  ikkinchi  toifa  risklar-tanlash  natijalari  nazorat  tizimining
ishonchliligidan dalolat berib, ayni payida ushbu tizim ishonchsiz bo’lganida
noto’g’ri gipotezani qabul qilish ehtimoli. 
Schyotlar  bo’yicha  qoldiq  va  oborotlarni  buxgalteriya  hisobida  aks
ettirishnig to’g’riligini batafsil tekshirishda quyidagi tanlash xatarlari mavjud:
a)  birinchi  toifa  xatarlar  -tanlash  natijalari  tekshiriladigan  to’plamda
jiddiy  xatolar  mavjudligidan  dalolat  berib,  ayni  paytda  ushbu  to’plamda
bunday xatolar yo’q bo’lganida to’g’ri gipotezani chiqarib tashlash xatari;
b) ikkinchi  toifa  xatarlar -tanlash natijalari tekshiriladigan to’plamda
jiddiy xatolar yo’qligidan dalolat berib, ayni paytda ushbu to’plamda jiddiy
xatolar mavjud bo’lganida noto’g’ri gipotezani qabul qilish xatari. 
Auditorlik tashkiloti auditorlik tanlashning barcha bosqichlarini va uning
natijalari tahlilini auditorning ishchi hujjatlarida aks ettirishi shart.
3. Auditorlik dalillarini to’plash vositasi sifatida tanlash va
umumlashtirlgan dasturiy ta’minot sharhi
Auditda tanlash ichki nazoratni va schetlar qoldiqlarini hamda ularning
tasdiqlanganligini tekshirish uchun foydalaniladi va tekshirlayotgan hisobot
davrida amalga oshirilgan operatsiyalarni barchasini to’liq tekshirish imkoni
bo’lmaganda qo’llaniladi. Chunki moliyaviy hisoboti tekshirilayotgan xo’jalik
yurituvchi  sub’ektlarning  hajman  kattaligi  va  ularda  sodir  bo’lgan
muomalalarning  murakkabligi  hamda  qo’pligidan,  mazkur  muomalalarni
tekshirish  iqtisodiy  jihatdan  imkonsiz  hisoblanadi.  Auditor  hujjatlarni
tekshirish, hisob – kitoblarni takror bajarish yoki tasdiqlarni jo’natish kabi
amallarni  bajarganda  tanlash  usullaridan  foydalanish  maqsadga  muvofik
bo’ladi. Shuningdek, shuni ta’kidlash lozimki boshqa auditorlik amallaridan,
jumladan so’rov,  ko’zatish  va  ko’pchilik  tahliliy  amallaridan foydalanishda
tanlashdan foydalanish maqsadga muvofiq hisoblanmaydi.
To’liq  auditorlik  tekshiruvi  tanlashni  o’z  ichiga  oladi,  chunki  auditor
hisobot  davrida  amalga  oshirilgan  barcha  operatsiyalarni  to’liq  tekshirish
imkoniyati  mavjud emas. Lekin  auditor  schetlar qoldiqini  tashkil  etadigan
Logotip
tanlash risklari birinchi darajali va ikkinchi darajali toifalarga bo’linadi. Nazorat vositalarini test sinovidan o’tkazishda tanlash risklarining quyidagi turlari mavjud: a) birinchi toifa risklar-tanlash natijalari nazorat tizimining ishonchsizligidan dalolat berib, ayni paytda haqiqatan bu tizim ishonchli bo’lganida to’g’ri gipotezani chiqarib tashlash riski; b) ikkinchi toifa risklar-tanlash natijalari nazorat tizimining ishonchliligidan dalolat berib, ayni payida ushbu tizim ishonchsiz bo’lganida noto’g’ri gipotezani qabul qilish ehtimoli. Schyotlar bo’yicha qoldiq va oborotlarni buxgalteriya hisobida aks ettirishnig to’g’riligini batafsil tekshirishda quyidagi tanlash xatarlari mavjud: a) birinchi toifa xatarlar -tanlash natijalari tekshiriladigan to’plamda jiddiy xatolar mavjudligidan dalolat berib, ayni paytda ushbu to’plamda bunday xatolar yo’q bo’lganida to’g’ri gipotezani chiqarib tashlash xatari; b) ikkinchi toifa xatarlar -tanlash natijalari tekshiriladigan to’plamda jiddiy xatolar yo’qligidan dalolat berib, ayni paytda ushbu to’plamda jiddiy xatolar mavjud bo’lganida noto’g’ri gipotezani qabul qilish xatari. Auditorlik tashkiloti auditorlik tanlashning barcha bosqichlarini va uning natijalari tahlilini auditorning ishchi hujjatlarida aks ettirishi shart. 3. Auditorlik dalillarini to’plash vositasi sifatida tanlash va umumlashtirlgan dasturiy ta’minot sharhi Auditda tanlash ichki nazoratni va schetlar qoldiqlarini hamda ularning tasdiqlanganligini tekshirish uchun foydalaniladi va tekshirlayotgan hisobot davrida amalga oshirilgan operatsiyalarni barchasini to’liq tekshirish imkoni bo’lmaganda qo’llaniladi. Chunki moliyaviy hisoboti tekshirilayotgan xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning hajman kattaligi va ularda sodir bo’lgan muomalalarning murakkabligi hamda qo’pligidan, mazkur muomalalarni tekshirish iqtisodiy jihatdan imkonsiz hisoblanadi. Auditor hujjatlarni tekshirish, hisob – kitoblarni takror bajarish yoki tasdiqlarni jo’natish kabi amallarni bajarganda tanlash usullaridan foydalanish maqsadga muvofik bo’ladi. Shuningdek, shuni ta’kidlash lozimki boshqa auditorlik amallaridan, jumladan so’rov, ko’zatish va ko’pchilik tahliliy amallaridan foydalanishda tanlashdan foydalanish maqsadga muvofiq hisoblanmaydi. To’liq auditorlik tekshiruvi tanlashni o’z ichiga oladi, chunki auditor hisobot davrida amalga oshirilgan barcha operatsiyalarni to’liq tekshirish imkoniyati mavjud emas. Lekin auditor schetlar qoldiqini tashkil etadigan
asosiy hajimning batartibligi (akkuratnost) xaqida xulosalar qilishi lozim. Har
bir  auditorlik  tekshiruvida  ichki  nazoratni  testlash  yoki  schetlar  qoldig’ini
bevosita tekshirish uchun tanlab olishning ayrim shakllari mavjud bo’ladi,
chunki auditor doimiy ravishdan mumkin qadar etarlicha ishonchli dalillar
yig’ishga  xarakat  qiladi.  Auditor  bosh  to’plam  to’g’risida  ishonchli  xulosa
chiqarish  uchun  riskni  pasaytirmoqchi  bo’lsa  tanlash  bosh  to’plam  uchun
reprezentativ  bulmog’i  kerak.  Tanlashning  reprezentativ  bo’lish  ehtimolini
oshirish uchun u etarlicha miqdorga ega bo’lgan va muvofiq keladigan bosh
to’plamdan olinishi lozim.
Auditning  umumlashtirilgan  dasturiy  ta’minoti  (AUDT).  Bu  dasturiy
ta’minotlar aynan auditorlar uchun ishlab chiqilgan. AUDTdan 100% muvofiq
bosh  to’plamnini  testlashni  soddalashtirish  va  avtomatlashtirish  uchun
foydalanish  mumkin,  u  shuningdek,  auditorni  risk  yuqori  bo’lgan  ma’lum
soxalarga  yoki  operatsiyalar  toifasiga  e’tiborni  qaratishga  yordam  beradi.
AUDT dasturiy ta’minoti ma’lumotlarni o’qish, ishlov berish va yozish uchun
yaratilgan.
 
Auditorlar
 
AUDTdan
 
mijozning
 
kompyuterlashtirilgan
ma’lumotlarini  yuklab  olishda  foydalanishlari  mumkin:  shundan  keyin
dasturiy ta’minot ma’lumotlarga nisbatan ko’p yo’llar orqali ulanishi mumkin.
Masalan,  ma’lumotlar  ko’rib  chiqilishi,  ajratilishi,  umumlatirilishi,
stratifikatsiyalanishi,  tahlil  qilinishi  va  tanlab  olish  uchun  foydalanilishi
mumkin. Auditorlarni qiziqtiradigan AUDTning boshqa funktsiyalari tarkibiga
dublikat elementlarni, jumladan dublikat schet –fakturalar, sanalar orasida
uzilishlar va chek nushalari ma’lumotlaridagi uzilishlarni aniqlashni o’z ichiga
oladi.  Amaliyotda  siz  AUDTni  hammaga  ma’lum  bo’lgan  Excel  elektron
jadvaliga o’hshatishingiz mumkin, lekin auditorlar Excel jadvallaridan ham
AUDTga  qo’shimcha  ravishda  foydalanishadi.  Bugungi  kunda  AUDT,  Excel
elektron  jadvallari  va  ma’lumotlarni  boshqarishning  boshqa  zamonaviy
vositalaridan deyarli hamma auditorlik tekshiruvida foydalaniladi.
17-jadval.
Tasdiqlar to’g’risida yig’iladigan auditorlik dalillarini to’plashda
yondoshuvlar
Moliyaviy
xisobotni
tasdiqlash
Dalillar yig’ish uchun
tanlashdan foydalanish
Dalillar yig’ish uchun
AUDTdan foydalanish
Mavjudlik
 
yoki
yuzaga kelish 
Hisobga
 
olingan
operatsiyalardan
tanlashni amalga oshiring
Eng katta elementlarni, eng
kichik
 elementlarni,
 
yil
davomidagi
 
oxirgi
Logotip
asosiy hajimning batartibligi (akkuratnost) xaqida xulosalar qilishi lozim. Har bir auditorlik tekshiruvida ichki nazoratni testlash yoki schetlar qoldig’ini bevosita tekshirish uchun tanlab olishning ayrim shakllari mavjud bo’ladi, chunki auditor doimiy ravishdan mumkin qadar etarlicha ishonchli dalillar yig’ishga xarakat qiladi. Auditor bosh to’plam to’g’risida ishonchli xulosa chiqarish uchun riskni pasaytirmoqchi bo’lsa tanlash bosh to’plam uchun reprezentativ bulmog’i kerak. Tanlashning reprezentativ bo’lish ehtimolini oshirish uchun u etarlicha miqdorga ega bo’lgan va muvofiq keladigan bosh to’plamdan olinishi lozim. Auditning umumlashtirilgan dasturiy ta’minoti (AUDT). Bu dasturiy ta’minotlar aynan auditorlar uchun ishlab chiqilgan. AUDTdan 100% muvofiq bosh to’plamnini testlashni soddalashtirish va avtomatlashtirish uchun foydalanish mumkin, u shuningdek, auditorni risk yuqori bo’lgan ma’lum soxalarga yoki operatsiyalar toifasiga e’tiborni qaratishga yordam beradi. AUDT dasturiy ta’minoti ma’lumotlarni o’qish, ishlov berish va yozish uchun yaratilgan. Auditorlar AUDTdan mijozning kompyuterlashtirilgan ma’lumotlarini yuklab olishda foydalanishlari mumkin: shundan keyin dasturiy ta’minot ma’lumotlarga nisbatan ko’p yo’llar orqali ulanishi mumkin. Masalan, ma’lumotlar ko’rib chiqilishi, ajratilishi, umumlatirilishi, stratifikatsiyalanishi, tahlil qilinishi va tanlab olish uchun foydalanilishi mumkin. Auditorlarni qiziqtiradigan AUDTning boshqa funktsiyalari tarkibiga dublikat elementlarni, jumladan dublikat schet –fakturalar, sanalar orasida uzilishlar va chek nushalari ma’lumotlaridagi uzilishlarni aniqlashni o’z ichiga oladi. Amaliyotda siz AUDTni hammaga ma’lum bo’lgan Excel elektron jadvaliga o’hshatishingiz mumkin, lekin auditorlar Excel jadvallaridan ham AUDTga qo’shimcha ravishda foydalanishadi. Bugungi kunda AUDT, Excel elektron jadvallari va ma’lumotlarni boshqarishning boshqa zamonaviy vositalaridan deyarli hamma auditorlik tekshiruvida foydalaniladi. 17-jadval. Tasdiqlar to’g’risida yig’iladigan auditorlik dalillarini to’plashda yondoshuvlar Moliyaviy xisobotni tasdiqlash Dalillar yig’ish uchun tanlashdan foydalanish Dalillar yig’ish uchun AUDTdan foydalanish Mavjudlik yoki yuzaga kelish Hisobga olingan operatsiyalardan tanlashni amalga oshiring Eng katta elementlarni, eng kichik elementlarni, yil davomidagi oxirgi
va
 
tanlangan
elementlardan
 
tegishli
dalillarni  tekshiring  yoki
tasdiqlashga jo’nating 
operatsiyalar
 
(o’z
vaqtidalikni testlash  uchun)
yoki
 
faylda
 
tez
 
tez
foydalaniladigan
elementlarni  sortirovkalash;
shuningdek
 
noodatiy
operatsiyalarni izlash uchun
foydali 
To’liqlik
Hisobga
 
olinmagan
majburiyatlarni
 
izlash
uchun
 
navbatdagi
to’lovlar  uchun  tanlab
olishni bajarish 
Eng  qo’p  foydalanilgan
sotuvchilarni, yoki eng kam
foydalanilgan  sotuvchilarni
yoki o’tkan yilgi sotuvchilar
ro’yhatini
 
joriy
 
yil
sotuvchilar  ro’yhati  bilan
solishtirish
 
maqsadida
sotuvchilarni
 
sortirovka
qilish  
Xuquq
 
va
majburiyatlar 
Boshlang’ich  hujjatlarni
hisobga  olgan  holda,
mavjudligi
 
bo’yicha
testlashni
 
amalga
oshirish 
Noodatiy
 
bo’lgan
operatsiyalarni ko’rib chiqish
uchun  fayllarni  sortirovka
qilish
Baholash
 
yoki
taqsimlash 
Elementlani  tanlab  oling
harid  xaqida  kelishuv
yoki  schet  fakturaga
o’xshash
 
hujjatlar
manbalarigacha
ko’zating 
Fayllarni
 
jamlang
 
va
hisoblashlarni tekshiring 
Taqdim  etish  va
ochish berish
Tegishli  ochib  ko’rish
uchun  baholarni  yoki
boshqa
 
elmentlarni
tekshiring 
Yuqoridagi  17-jadval  moliyaviy  hisobot  ko’rsatkichlarini  tasdiqlash
uchun  auditorlik  dalillarini  to’plash  bo’yicha  alternativ  yondoshuvni  aks
ettiradi, shuningdek to’planadigan mahsus auditorlik dalillari na’munalarini
o’z ichiga oladi. 
Logotip
va tanlangan elementlardan tegishli dalillarni tekshiring yoki tasdiqlashga jo’nating operatsiyalar (o’z vaqtidalikni testlash uchun) yoki faylda tez tez foydalaniladigan elementlarni sortirovkalash; shuningdek noodatiy operatsiyalarni izlash uchun foydali To’liqlik Hisobga olinmagan majburiyatlarni izlash uchun navbatdagi to’lovlar uchun tanlab olishni bajarish Eng qo’p foydalanilgan sotuvchilarni, yoki eng kam foydalanilgan sotuvchilarni yoki o’tkan yilgi sotuvchilar ro’yhatini joriy yil sotuvchilar ro’yhati bilan solishtirish maqsadida sotuvchilarni sortirovka qilish Xuquq va majburiyatlar Boshlang’ich hujjatlarni hisobga olgan holda, mavjudligi bo’yicha testlashni amalga oshirish Noodatiy bo’lgan operatsiyalarni ko’rib chiqish uchun fayllarni sortirovka qilish Baholash yoki taqsimlash Elementlani tanlab oling harid xaqida kelishuv yoki schet fakturaga o’xshash hujjatlar manbalarigacha ko’zating Fayllarni jamlang va hisoblashlarni tekshiring Taqdim etish va ochish berish Tegishli ochib ko’rish uchun baholarni yoki boshqa elmentlarni tekshiring Yuqoridagi 17-jadval moliyaviy hisobot ko’rsatkichlarini tasdiqlash uchun auditorlik dalillarini to’plash bo’yicha alternativ yondoshuvni aks ettiradi, shuningdek to’planadigan mahsus auditorlik dalillari na’munalarini o’z ichiga oladi.
4. Auditorlik tanlashning maqsadi va tanlash bilan bog’liq risklar
Ichki  nazoratni  testlashda  tanlashdan  foydalanishdan  maqsad  ichki
nazorat tizmi samarali ishlash yoki ishlamasligini aniqlash xisoblanadi. Agar
ular
 
samarali
 
ishlamasa,
 
auditor
 
mustaqil
 
protseduralarni
konstruktsiyalayotganda boshqaruvning ichki vositalari muxokamasi haqida
qaror  qabul  qilishda  ko’rib  chiqishi  lozim.  Schetlar  saldosini  testlashda
tanlashning maqsadi bu schetlar saldosini buzib yozishlar sonini baholashdir.
Agarda  buzib ko’rsatishlar (xatolar)  ko’p  bo’lsa, auditor  schetlar saldosini
to’zatish  imkoniyati   bo’lishi  uchun  ular  haqida  bilishni  istaydi.  Biroq
tanlashda  hamisha  ma’lum  risklar  bo’ladi.  Masalan,  auditor  etarlicha
miqdordagi  elementlarni  ko’rib  chiqa  olmas  edi   yoki  tanlash  jami  hajim
uchun  reprezentativ  bo’la  olmas  edi.  Shu  tariqa,  auditorlar  ular
tekshirayotganlar xaqidagi noto’g’ri xulosalar ehtimolini minimallashtiruvchi
tanlab olishlarni kurib chiqishlari kerak.
Tanlash birliklariga tekshiriladigan alohida elementlar kiritiladi. Tanlash
birliklari umumiy to’plamni tashkil etadi. Umumiy to’plam auditor nazorat
protseduralari  samaradorligi  yoki  schetdagi  buzib  yozishlar  kabi  ayrim
xususiyatlarni  baholamokchi  bo’lganida,  schetlar  saldosini  tashkil  etuvchi
operatsiyalar  yoki  elementlar  guruhidir.  Tanlash  birligiga  daromadni  tan
olishga ta’lukli bo’lgan yil davomida sotilgan  buyurtmalar bo’lishi mumkin
edi.  Auditor  tanlashdan  foydalanishda  to’rtta  kritik  savolga  javob  berishi
kerak.
1.Qanday  umumiy  to’plam  va  tanlash  birligi  tekshirilmog’i  zarur  va
qanday xususiyatlari tekshirilishi lozim (umumiy bosh to’plam) ?
2.Auditorlik testlash uchun qancha element tanlab olinishi kerak(tanlab
olish hajmi)?
3.Tanlab olishga qanday elementlar kiritilishi lozim(tanlash) ?
4. Tanlab olishga qarab umumiy to’plam xaqida qanday xulosalar qilish
mumkin (baholash)?
Tanlash bilan bog’liq va bog’liq bo’lmagan risklar
Tanlab olishdan umumiy to’plam haqida xulosalar qila turib, auditor
umumiy to’plamning o’ziga xos xususiyatlari haqida xatolar qilishi mumkin,
chunki yo a) auditor auditorlik protseduralarini tegishlicha bajarmagan yoki
muammolarni  noto’g’ri  tahlil  qilish  yoki  b)  auditor  umumiy  to’plamga
nisbatan reprezentativ bo’lmagan tanlashni noto’g’ri talqin qilganda. Biroq
auditorlik firmalari bu risklardan ikkalasini ham nozorat qila oladi.
Tanlash  bilan  bog’liq  bo’lmagan  risk.  Faraz  qilinadiki  auditorlar
Logotip
4. Auditorlik tanlashning maqsadi va tanlash bilan bog’liq risklar Ichki nazoratni testlashda tanlashdan foydalanishdan maqsad ichki nazorat tizmi samarali ishlash yoki ishlamasligini aniqlash xisoblanadi. Agar ular samarali ishlamasa, auditor mustaqil protseduralarni konstruktsiyalayotganda boshqaruvning ichki vositalari muxokamasi haqida qaror qabul qilishda ko’rib chiqishi lozim. Schetlar saldosini testlashda tanlashning maqsadi bu schetlar saldosini buzib yozishlar sonini baholashdir. Agarda buzib ko’rsatishlar (xatolar) ko’p bo’lsa, auditor schetlar saldosini to’zatish imkoniyati bo’lishi uchun ular haqida bilishni istaydi. Biroq tanlashda hamisha ma’lum risklar bo’ladi. Masalan, auditor etarlicha miqdordagi elementlarni ko’rib chiqa olmas edi yoki tanlash jami hajim uchun reprezentativ bo’la olmas edi. Shu tariqa, auditorlar ular tekshirayotganlar xaqidagi noto’g’ri xulosalar ehtimolini minimallashtiruvchi tanlab olishlarni kurib chiqishlari kerak. Tanlash birliklariga tekshiriladigan alohida elementlar kiritiladi. Tanlash birliklari umumiy to’plamni tashkil etadi. Umumiy to’plam auditor nazorat protseduralari samaradorligi yoki schetdagi buzib yozishlar kabi ayrim xususiyatlarni baholamokchi bo’lganida, schetlar saldosini tashkil etuvchi operatsiyalar yoki elementlar guruhidir. Tanlash birligiga daromadni tan olishga ta’lukli bo’lgan yil davomida sotilgan buyurtmalar bo’lishi mumkin edi. Auditor tanlashdan foydalanishda to’rtta kritik savolga javob berishi kerak. 1.Qanday umumiy to’plam va tanlash birligi tekshirilmog’i zarur va qanday xususiyatlari tekshirilishi lozim (umumiy bosh to’plam) ? 2.Auditorlik testlash uchun qancha element tanlab olinishi kerak(tanlab olish hajmi)? 3.Tanlab olishga qanday elementlar kiritilishi lozim(tanlash) ? 4. Tanlab olishga qarab umumiy to’plam xaqida qanday xulosalar qilish mumkin (baholash)? Tanlash bilan bog’liq va bog’liq bo’lmagan risklar Tanlab olishdan umumiy to’plam haqida xulosalar qila turib, auditor umumiy to’plamning o’ziga xos xususiyatlari haqida xatolar qilishi mumkin, chunki yo a) auditor auditorlik protseduralarini tegishlicha bajarmagan yoki muammolarni noto’g’ri tahlil qilish yoki b) auditor umumiy to’plamga nisbatan reprezentativ bo’lmagan tanlashni noto’g’ri talqin qilganda. Biroq auditorlik firmalari bu risklardan ikkalasini ham nozorat qila oladi. Tanlash bilan bog’liq bo’lmagan risk. Faraz qilinadiki auditorlar
tanlashda hamma elementlarni sinchiklab tadqiq etadi va operatsiyalarning
to’g’riligini  baholash uchun  dalil  yig’ishda  audit  amallarini  tanlaydi.  Lekin
auditor extiyotkor bo’lmagan xolatlar ham bo’ladi. Auditor tanlash riski bilan
bog’liq bo’lmagan risklarda barcha sabablarga ko’ra xato xulosa chiqargan
bo’lsa, bu tanlash bilan bog’liq bo’lmagan risk sifatida qaraladi. Tanlash bilan
bog’liq bo’lmagan risk, shuningdek auditorlik protseduralarni bajarayotgan
auditorning  malakasi  etishmasligi  oqibati  ham  bo’lishi  mumkin.  Auditorlik
firmasi  bunday  xatolar  ehtimolini  auditorlarning  tegishli  o’kuv  va  mos
keluvchi ko’zatuvlari, tanlab olishni bajarish uchun yaxshi ishlab chiqilgan
kompyuter  dasturlari  va  sinchkilab  ishlab  chiqilgan  va  bajarilgan  audit
dasturlari vositalari bilan boshqaradi.
Tanlash bilan bog’liq risk.  Risk hamma vaqt bo’ladi, tanlab olishdan
qilingan  har  qanday  tanlovlar  agar  auditorlar  100%  umumiy  to’plamni
tekshirmasalar  to’g’ri  bo’la  olmaydi.  Loyihalangan  natijalar  xaqida
noaniqliklar bo’ladi, chunki tanlab olish natijalari umumiy to’plamning uncha
katta  bo’lmagan   qismiga  asoslanadi.  Tanlab  olish  miqdori  qancha  kam
bo’lsa, noaniqlik shuncha katta; tanlab olish miqdori qancha katta bo’lsa,
noaniqlik  shuncha  kam  bo’ladi.  Tanlash  bilan  bog’liq  risk  shunday  riskki,
tanlash asosida berilgan auditorlik xulosalari agarda auditorlik protseduralari
jami  umumiy  to’plam  uchun  shu  tarzda  qilingan  bo’lsa  avval  qilingan
xulosalardan farqlanishi xisoblanadi. Statistik tanlashni qo’llash yordamida
auditor  agar  tanlash umumiy  to’plam  uchun  reprezentativ bo’lsa,  u erda
riskning  miqdori  qancha  bo’lishini  baholaydi.  Tanlash  bilan  bog’liq   risk
tanlashning  nostatistik yondashuvlari uchun emas, balki statistik tanlash
uchun o’lchanishi mumkin.
Ichki nazorat tizimini testlash bilan bog’liq tanlash risklari. Auditor ichki
nazoratni  integratsiyalangan  auditning  bir  qismi  sifatida  samaradorligini
baholash  uchun  dalillarni  yig’ishda  ko’pincha  tanlashdan  foydalanadi.
Nazorat pasayishga uchrasa, auditor vaqt foizining aniq bahosini talab qiladi;
masalan,  agar  nazorat  vaqtning  4%da  samarali  yuritilmasa,  auditor  bu
axborotdan  nazorat  samaradorligi  haqidagi  va  bajarilishi  kerak  bo’lgan
mustaqil nazorat amallar miqdori yoki ichki nazorat to’g’risida fikr ega bo’lish
uchun foydalaniladi. Chunki tanlab olish hamisha ayrim noaniqliklarga ega
bo’ladi,  shu  bilan  birga  auditor  yomon  senariyni  boshqarishga  urinadi;
masalan, auditor nazorat vaqtning 8% dan ortig’iga  pand bermaydi deya
95%  ishonishni  xohlaydi.  Auditor  hamisha  tanlab  olishning  uncha  katta
bo’lmagan  miqdoridan  noto’g’ri  xulosalar  chiqarish  bo’yicha  risklarni
Logotip
tanlashda hamma elementlarni sinchiklab tadqiq etadi va operatsiyalarning to’g’riligini baholash uchun dalil yig’ishda audit amallarini tanlaydi. Lekin auditor extiyotkor bo’lmagan xolatlar ham bo’ladi. Auditor tanlash riski bilan bog’liq bo’lmagan risklarda barcha sabablarga ko’ra xato xulosa chiqargan bo’lsa, bu tanlash bilan bog’liq bo’lmagan risk sifatida qaraladi. Tanlash bilan bog’liq bo’lmagan risk, shuningdek auditorlik protseduralarni bajarayotgan auditorning malakasi etishmasligi oqibati ham bo’lishi mumkin. Auditorlik firmasi bunday xatolar ehtimolini auditorlarning tegishli o’kuv va mos keluvchi ko’zatuvlari, tanlab olishni bajarish uchun yaxshi ishlab chiqilgan kompyuter dasturlari va sinchkilab ishlab chiqilgan va bajarilgan audit dasturlari vositalari bilan boshqaradi. Tanlash bilan bog’liq risk. Risk hamma vaqt bo’ladi, tanlab olishdan qilingan har qanday tanlovlar agar auditorlar 100% umumiy to’plamni tekshirmasalar to’g’ri bo’la olmaydi. Loyihalangan natijalar xaqida noaniqliklar bo’ladi, chunki tanlab olish natijalari umumiy to’plamning uncha katta bo’lmagan qismiga asoslanadi. Tanlab olish miqdori qancha kam bo’lsa, noaniqlik shuncha katta; tanlab olish miqdori qancha katta bo’lsa, noaniqlik shuncha kam bo’ladi. Tanlash bilan bog’liq risk shunday riskki, tanlash asosida berilgan auditorlik xulosalari agarda auditorlik protseduralari jami umumiy to’plam uchun shu tarzda qilingan bo’lsa avval qilingan xulosalardan farqlanishi xisoblanadi. Statistik tanlashni qo’llash yordamida auditor agar tanlash umumiy to’plam uchun reprezentativ bo’lsa, u erda riskning miqdori qancha bo’lishini baholaydi. Tanlash bilan bog’liq risk tanlashning nostatistik yondashuvlari uchun emas, balki statistik tanlash uchun o’lchanishi mumkin. Ichki nazorat tizimini testlash bilan bog’liq tanlash risklari. Auditor ichki nazoratni integratsiyalangan auditning bir qismi sifatida samaradorligini baholash uchun dalillarni yig’ishda ko’pincha tanlashdan foydalanadi. Nazorat pasayishga uchrasa, auditor vaqt foizining aniq bahosini talab qiladi; masalan, agar nazorat vaqtning 4%da samarali yuritilmasa, auditor bu axborotdan nazorat samaradorligi haqidagi va bajarilishi kerak bo’lgan mustaqil nazorat amallar miqdori yoki ichki nazorat to’g’risida fikr ega bo’lish uchun foydalaniladi. Chunki tanlab olish hamisha ayrim noaniqliklarga ega bo’ladi, shu bilan birga auditor yomon senariyni boshqarishga urinadi; masalan, auditor nazorat vaqtning 8% dan ortig’iga pand bermaydi deya 95% ishonishni xohlaydi. Auditor hamisha tanlab olishning uncha katta bo’lmagan miqdoridan noto’g’ri xulosalar chiqarish bo’yicha risklarni