AUDITORLIK TEKSHIRUVINING YAKUNIY BOSQICHI
REJA:
1.Auditorlik tekshiruvi natijalarini umumlashtirish va baholash
2.Auditorlik hisoboti va uni tuzish tartibi
3.Auditorlik xulosasi va uni tuzish tartibi
4.Auditorlik hisobot(xulosasi)ining elementlari
5.Auditorlik xulosasining turlari tavsifi
Tayanch so’z va iboralar: Tekshiruvning yakuniy bosqichi, audit
natijalarini baholash, auditorlik hisoboti, uning tarkibi, tuzish tartibi, auditorlik
xulosasi va uning tarkibi, xulosa turlari, xulosa berishdan voz kechish, hisobot
va xulosa uchun javobgarlik, taqdimnoma xat, adresat nomi, mijoz-korxona,
amaliy tavsiyalar.
1.Auditorlik tekshiruvi natijalarini umumlashtirish va baholash
Auditorlik hisoboti va xulosasini shakllantirish audit rejasi va
dasturining barcha bo’limlari bo’yicha o’tkazilgan auditorlik tekshiruvi
natijalarini umumlashtirish va baholash jarayonida vujudga keladi.
Audit natijalarini baholash ishlari asosan quyidagilarni o’z ichiga oladi:
-
ishchi hujjatlarni sharhlash va yakuniy ishchi hujjatlarni tayyorlash;
-
aniqlangan kamchiliklarning jiddiylik darajasini baholash;
-
auditorlik dalillarning etarliligini baholash;
-
buxgalteriya hisobotidagi axborotlarni taqdim qilish va bayon qilish;
-
hisobot tuzilganidan so’ng sodir bo’lgan hodisalarni baholash;
-
tekshiruv natijalari bo’yicha auditorning mijoz-korxona rahbariyatiga
taqdim qiladigan yozma axborotini tuzish;
-
auditorlik hisoboti va xulosasini tuzish.
Auditorlik tekshiruvi o’tkazish chog’ida asosan tekshirilayotgan xo’jalik
yurituvchi sub’ektning dastlabki hujjatlari, hisob registrlari va hisobotlarida
aks ettirilgan haqiqiy axborotlar tahlil qilinadi va baholanadi. Faqat ayrim
hollardagina auditorlar taxmin va hisob-kitoblarga asoslangan moliyaviy
axborotlarni baholaydilar.
Ta’kidlash joizki, tekshiruv natijalari va xo’jalik yurituvchi sub’ekt
mutaxassislarining hisob-kitoblarini baholashda auditorlar ma’lum darajada
professional ehtiyotkorlikka rioya qilishlari zarur.
Auditor quyidagi katta nomuvofiqliklar mavjudligini ko’rsatuvchi
holatlarni ob’ektiv baholashi zarur:
-
xo’jalik yurituvchi sub’ekt xodimlariga ma’lum bo’lgan, ammo
auditor tomonidan ochilmagan xatolarni aniqlash faktlari;
-
tekshiruv uchun zarur bo’lgan, auditorga o’z vaqtida taqdim
qilinmagan dastlabki hujjatlar yoki ma’lumotlarga doir xo’jalik muomalalari;
-
mutaxassislarning hisob-kitoblaridagi nomuvofiqliklar;
-
inventarizatsiya natijasida aniqlanib, dalolatnoma va taqqoslash
vedomostlari bilan rasmiylashtirilgan, lekin etarli darajada tahlil qilinmagan
va tuzatilmagan katta tafovutlar;
-
katta tafovutlarning tasdiqlanmaganligi va auditor so’rovlariga
kutilgan javoblar olinmaganligi;
-
tekshiruv uchun tanlab olingan, zarur dastlabki hujjatlar yoki
tegishli ruxsat etuvchi ko’rsatmalar taqdim qilinmagan xo’jalik muomalalari.
Auditor to’plangan dalillar etarliligini baholashda ushbu holatlar
aniqlangan bosqichni (rejalashtirish, audit o’tkazish) hisobga olishi kerak.
Shuningdek, katta xatolar xatarini dastlabki baholash va batafsil tekshirish
rejalari ham e’tiborga olinishi lozim.
Agar bunday holatlar rejalashtirish bosqichida aniqlangan va hisobga
olingan bo’lsa, unda auditor to’plangan dalillarning etarliligiga va
rejalashtirilgan hamda qo’shimcha auditorlik amallarini bajarishning
maqsadga muvofiqligiga baho berishi zarur.
Auditorlik tekshiruvining asosiy bosqichlarini o’tkazish natijalari audit
o’tkazishdan qo’yilgan maqsadga erishilganlik darajasini baholagan holda
auditorning ishchi hujjatlarida qaid qilinishi lozim. Masalan, audit o’tkazish
dasturining «Debitor va kreditor qarzlarni tekshirish» bo’limi bo’yicha
o’tkazilgan audit natijalarini baholashda quyidagi auditorlik amallarini tahlil
qilish va baholash maqsadga muvofiq:
- keyingi pul kirimlari va tegishli schyotlar qoldiqlaridan to’langan
to’lovlarga doir dastlabki hujjatlarni tekshirish. Auditorlar odatda buxgalteriya
balansi tuzilgandan keyingi to audit o’tkazilgan oxirgi kunga qadar amalga
oshirilgan to’lovlarni ham tekshiradi. Bu tekshiruv natijalari hisob
ma’lumotlarining ishonchliligini joriy majburiyatlarni balansda aks ettirishning
to’liqligi va haqqoniyligi nuqtai nazaridan baholashga imkon beradi. Ushbu
amallarni bajarish natijasida joriy majburiyatlar to’liq va haqqoniy aks
ettirilganligi to’g’risida olingan dalillar, buxgalteriya hisoboti tuzilganidan
so’ng to’langan qarzlarga nisbatan etarli darajada deb baholanishi mumkin.
Shundan so’ng auditor to’lovi tasdiqlangan va tasdiqlanmagan qarzlar
summalarining katta - kichikligini baholaydi;
- schyotlarni buxgalteriya hisoboti tuzilganidan so’ng tayyorlangan
moddiy javobgar shaxslar hisobotlari bilan, hisob ma’lumotlari bo’yicha
qoldiqlar bilan solishtirish. Buxgalteriya hisoboti tuzilgan kundan oldin
olingan barcha schyotlar (etkazib berilgan tovarlar, bajarilgan ish va
ko’rsatilgan xizmatlar uchun) joriy davrdagi hisobda va shu davr uchun
tuzilgan hisobotda aks ettirilishi kerak. Shuning uchun buxgalteriya balansi
tuzilgan sanadan so’ng tayyorlangan materiallar harakati to’g’risidagi
hisobotlar va schyotlardagi sanalar, mulklar va majburiyatlarning balansda
to’g’ri aks ettirilganligini tekshirish maqsadida taqqoslanishi maqsadga
muvofiq.
- mavjud qoldiqlarni schyot-fakturalar ma’lumotlari, moddiy javobgar
shaxslar hisobotlari va to’lov hujjatlari bilan solishtirish. Agar debitor va
kreditor qarzlarning miqdori xo’jalik yurituvchi sub’ekt moliyaviy ahvoli uchun
sezilarli darajada bo’lsa, auditorlar hisobga olishning to’g’riligi va aniqligini
tekshirishi, shuningdek, hisob ma’lumotlari bo’yicha majburiyatlarning oshirib
ko’rsatilmaganligini aniqlashlari lozim. Bu holda dastlabki hujjatlar
ma’lumotlari analitik hisob registrlari (jurnallar, oborot yoki saldo
vedomostlari) da aks ettirilgan axborotlar bilan, oldin eng katta
qoldiqlilaridan boshlab (chunki ular bo’yicha oshirib ko’rsatish ehtimoli
ko’proq) solishtiriladi. Olingan ma’lumotlar bo’yicha hisob yozuvlarida
(masalan, bitta schyotni hisob registrida ikki marta aks ettirish va shunga
o’xshash) majburiyatlar (debitor va kreditor qarzlar) oshirib ko’rsatilish
holatlarining katta-kichikligini baholash zarur.
- mol etkazib beruvchilar va boshqa kontragentlar bilan hisob-kitoblarni
tasdiqlash. Audit o’tkazish chog’ida bunday tasdiqni olish majburiy emas.
Lekin, ushbu amal ko’pchilik hollarda katta naf keltirishi mumkin. Masalan,
mol etkazib beruvchilardan olingan javoblar quyidagilarni tasdiqlash uchun
ishlatilishi mumkin:
-
mol etkazib beruvchilar bo’yicha debitor qarzlar ularning asosli da’vosi
hisoblanadi;
-
buxgalteriya hisobi ma’lumotlari mol etkazib beruvchilarga barcha
mavjud qarzlarni o’zida aks ettiradi;
-
sotib olingan moddiy resurslar, ko’rsatilgan xizmatlar va bajarilgan
ishlar tegishli hisobot davrida aks ettirilgan. Bunda audit o’tkazish chog’ida
kontragentlardan tasdig’ini olish zarurligi to’g’risida guvohlik beradigan
omillarni belgilab qo’yish kerak: xaridlarni ichki nazorat qilish tuzulmasining
bo’shligi; moliyaviy muammolar; tovar-moddiy boyliklar bo’yicha qoldiqlar
chiqarishda yoki qarzdorlarni tekshirishda yo’l qo’yilgan xatolar to’g’risidagi
faktlar; bir necha mol etkazib beruvchilardan qilingan katta xaridlar; xaridlar
to’g’risidagi hisobot buxgalteriya balansini tuzish sanasiga tayyorlanmagan.
Tasdiqlash ishlarining natijalarini umumlashtirib, eng avvalo, ularning
ishonchliligini baholash zarur. Bunda qarzlarning yozma va og’zaki shaklda
tasdiqlangan miqdori va ahamiyatliligi baholanadi.
Yozma shaklda olingan dalil-isbotlarni eng ishonchli deb tan olish qabul
qilingan. Yozma tasdiqlarning ishonchliligi ularning to’g’ri rasmiylashtirilishiga
bog’liq. Tasdiqlar ishonchliligining tahlilidan kelib chiqib, tasdiqlangan va
tasdiqlanmagan summalarning katta-kichikligi, shuningdek majburiyatlarning
ishonchliligi to’g’risida auditor fikrini shakllantirish uchun olingan dalillar
etarliligi baholanadi;
Debitor va kreditor qarzlar analitik hisobi ma’lumotlarining tengligini
tekshirish. Dastlabki hujjatlarni tekshirib chiqish yoki debitor va kreditor
qarzlar tasdig’ini olish munosabati bilan auditorlar hisob-kitoblarni hisobga
oladigan analitik hisob registrlarini tekshirib chiqishi, hamda ularni Bosh
daftar ma’lumotlari bilan taqqoslashi lozim. Hisob-kitob muomalalari hisobga
olinadigan schyotlarni tahlil qilishda quyidagilar aniqlanishi mumkin:
-
mol etkazib beruvchilar schyotlari bo’yicha debet qoldiqlar;
-
mansabdor shaxslar, direktorlar, raislar, sho’’ba va tobe
korxonalarga va boshqa o’zaro bog’liq tomonlardan qarzlar summalari;
-
mol etkazib beruvchilar bilan hisob-kitoblarga doir haddan
tashqari katta tuzatishlar;
-
da’vo muddati o’tib ketgan yoki o’tayotgan to’lanmay qolgan
schyot-fakturalar.
Barcha belgi qo’yilgan summalar yakuniy ishchi hujjatlarini
tayyorlashda tahlil qilinishi va hisobga olinishi lozim. Ushbu ishlarning
natijalarini boshqa olingan dalillar bilan taqqoslash maqsadga muvofiq.
Masalan, da’vo muddati o’tib ketayotgan to’lanmay qolgan schyotlar va mol
etkazib beruvchilar bilan hisob-kitoblar bo’yicha debet qoldiqlarning
aniqlangan summalariga ma’lumotlar muvofiqligi to’g’risida tasdiq olinishi
mumkin. Bu holda auditor analitik hisob ma’lumotlarining ishonchliligi haqida
etarli dalillarga ega bo’ladi.
Agarda olingan tasdiqlar natijalariga ko’ra kontragentda bunday
qarzdorlikning yo’qligi aniqlansa, u holda auditor analitik hisob ma’lumotlarini
ishonchsiz deb baholashi mumkin.
Analitik hisob registrlari ma’lumotlarini Bosh daftar bilan taqqoslash
mijoz tomonidan vaqti-vaqti bilan o’tkaziladigan nazorat tadbiri bo’lib
hisoblanadi. Qoidaga ko’ra, auditorlar qilingan taqqoslashlarni, aniqlangan
g’ayrioddiy summalarni tahlil qiladi, jami summalarni qayta jamlab chiqadi.
2.Auditorlik hisoboti va uni tuzish tartibi
Auditning maqsad va vazifalaridan kelib chiqib, umumlashtirilgan va
baholangan tekshiruv natijalarini kamida ikkita hujjat bilan rasmiylashtirish
maqsadga muvofiqdir:
1. audit haqidagi shartnomada ko’zda tutilgan davr ichidagi
korxonaning moliya-xo’jalik faoliyatini auditorlik tekshiruvidan o’tkazish
to’g’risida hisobot;
2. buxgalteriya balansi va moliyaviy hisobot bo’yicha auditorlik
xulosasi.
O’zbekiston Respublikasining «Auditorlik faoliyati to’g’risida»gi
qonunida belgilanishicha: auditorlik hisoboti auditorlik tekshiruvining borishi,
buxgalteriya hisobini yuritishning belgilangan tartibidan aniqlangan chetga
chiqishlar, moliyaviy hisobotdagi qoida-buzarliklar to’g’risidagi mufassal
ma’lumotlardan, shuningdek auditorlik tekshiruvi o’tkazish natijasida olingan
boshqa axborotdan iborat bo’lgan va xo’jalik yurituvchi sub’ekt rahbariga,
mulkdorga, katnashchilari (aktsiyadorlari)ning umumiy yig’ilishiga yo’llangan
hujjat (18-modda).
№70 -«Auditorlik hisoboti va moliyaviy hisobot to’g’risida auditorlik
xulosasi» nomli AFMSga muvofiq auditorlik hisobotining tarkibi quyidagicha:
a) nomi («Auditorlik hisobot» yoki «Auditorlik tashkilotining hisoboti»
degan har ikkala nom bir xil ma’noga ega);
b) adresat nomi;
v) kirish qismi;
g) tahlil qismi;
d) yakuniy qism.
Auditorlik hisoboti moliyaviy hisobotni auditorlik tekshiruvidan
o’tkazgan auditor(lar) tomonidan betma-bet imzolanishi lozim. Auditorlik
hisoboti auditorlik tekshiruvining buyurtmachisiga, buyurtmachining barcha
zarur rekvizitlari ko’rsatilgan holda jo’natiladi.
Auditorlik hisobotining kirish qismida auditorlik tashkilotining
rekvizitlari, shu jumladan auditorlik faoliyatini amalga oshirish uchun berilgan
litsenziyaning raqami va sanasi, auditorlar va auditorlik tekshiruvida
qatnashgan boshqa shaxslar haqida ma’lumotlar, hamda auditorlik
tekshiruvini o’tkazish uchun asos va xo’jalik yurituvchi sub’ekt faoliyatining
umumiy tavsifi ko’rsatiladi.
Auditorlik hisobotining tahliliy qismi auditorlik faoliyati milliy
standartiga tayanadi va quyidagilarni o’z ichiga oladi:
xo’jalik yurituvchi sub’ektda ichki nazoratning ahvolini tekshirish
natijalari (batafsil bayoni);
buxgalteriya hisoboti va moliyaviy hisobotning ahvolini tekshirish
natijalari;
moliya-xo’jalik faoliyatini amalga oshirish chog’ida qonunchilikka rioya
qilinishini tekshirish natijalari;
soliqlar va boshqa majburiy to’lovlarni hisoblash hamda to’lashning
to’g’riligini tekshirish natijalari;
aktivlar (mablag’lar) saqlanishini tekshirish natijalari.
Korxonadagi ichki nazoratning ahvolini tekshirish natijalari to’g’risidagi
axborotlar quyidagilarni o’z ichiga oladi:
ichki nazorat tizimi xo’jalik yurituvchi sub’ekt faoliyati tavsifi va
miqyoslariga mos kelishini umumiy baholash;
auditorlik tekshiruvi chog’ida aniqlangan, ichki nazorat tizimining
xo’jalik yurituvchi sub’ekt faoliyati tavsifi va miqyoslariga katta mos
kelmaslik holatlarini bayon qilish.
Xo’jalik yurituvchi sub’ekt buxgalteriya hisobi va moliyaviy hisobotining
ahvolini tekshirish natijalari to’g’risidagi axborotlar quyidagilarni o’z ichiga
olishi lozim:
*
buxgalteriya hisobining yuritilishi va moliyaviy hisobotni
tuzishning belgilangan tartibiga rioya qilinishini baholash;
*
buxgalteriya hisobini yuritish va moliyaviy hisobotni tayyorlash
tartibini auditorlik tekshiruvidan o’tkazish jarayonida aniqlangan katta
qoidabuzarlik holatlarini bayon qilish.
Xo’jalik yurituvchi sub’ekt tomonidan moliya-xo’jalik faoliyatini amalga
oshirish chog’ida qonunchilikka rioya qilinishini tekshirish natijalari
to’g’risidagi axborotlar quyidagilarni o’z ichiga olishi lozim:
*
xo’jalik yurituvchi sub’ekt tomonidan sodir etilgan moliya-xo’jalik
muomalalarining qonunchilikka mos kelishini baholash;
*
xo’jalik yurituvchi sub’ekt tomonidan amalga oshirilgan moliya-
xo’jalik muomalalarini auditorlik tekshiruvidan o’tkazish jarayonida
aniqlangan katta nomuvofiqliklarni bayon qilish.
Soliqlar va boshqa majburiy to’lovlarni hisoblash hamda to’lashning
to’g’riligini tekshirish natijalari to’g’risidagi axborotlar quyidagilarni o’z ichiga
olishi lozim:
*
soliqlar va boshqa majburiy to’lovlar bo’yicha tuzilgan va tegishli
organlarga taqdim qilingan hisob-kitoblarning to’g’riligini baholash;
*
soliqlar va boshqa majburiy to’lovlarni hisoblashning belgilangan
tartibini buzish faktlarini, soliqqa tortiladigan bazani aniqlashdagi xatolarni
bayon qilish.
Aktivlar saqlanishini tekshirish natijalari aktivlarni inventarizatsiya
qilishga asoslanishi va ularning haqiqatda mavjudligi hamda butligi
to’g’risidagi axborotlarni o’z ichiga olishi lozim.
Auditorlik hisobotining yakuniy qismida aniqlangan xato-kamchiliklar va
qoidabuzarliklarni bartaraf qilish bo’yicha auditorlik tashkilotining tavsiyalari,
hamda xo’jalik yurituvchi sub’ektning moliya-xo’jalik faoliyati samaradorligini
oshirish bo’yicha maslahatlar va takliflari aks ettiriladi.
№ 70 -AFMS ga muvofiq auditorlik tashkiloti tuzilgan auditorlik hisoboti
uchun qonunchilikka muvofiq javobgar hisoblanadi. Shuningdek, auditorlik
hisobotidagi axborotlar maxfiy hisoblanadi va uni oshkor etish mumkin emas.
Ushbu axborotlarga aloqador shaxslar axborotlarni oshkor qilganligi uchun
qonunchilikka muvofiq javobgarlikka tortiladi (7 parag. 16-17 bandlar).
Auditorlik tekshiruvining natijalari asosida tuzilgan hisobotda korxona
moliya-xo’jalik faoliyati va uning natijalarining umumiy ahvoli, shuningdek,
buxgalteriya hisobini yuritish va hisobot tuzishning holati, tahlil ishlarining
darajasi hamda korxonadagi hisob-tahlil xodimlarining tavsifi aks ettiriladi.
Auditorlik hisoboti ma’lumotlari korxona bozor sharoitlariga qanday
moslashayotganligi va muvaffaqiyatli rivojlanishi hamda foydasini ko’paytira
olishga qodirligini yoki aksinchaligini bildirishi lozim. Albatta, tekshirilayotgan
korxonadagi ahvol bezab ko’rsatilmasdan, auditorga taqdim qilingan axborot
haqiqiy bo’lgandagina ehtiroslarga berilmagan va real auditorlik hisoboti
hamda xulosa shakllanadi. Aks holda, auditorlik tekshiruvi befoyda va uni
o’tkazish uchun sarflangan mablag’ esa zoe ketadi.
Auditor hisobotda keltirilgan kamchiliklar bo’yicha ularni bartaraf
qilishga karatilgan o’z takliflarini ham ko’rsatib o’tishi lozim. Lekin
tekshirilayotgin korxona xodimlariga «yaxshilik» qilish maqsadida auditor
shaxsan o’zi dastlabki hujjatlar, hisob registrlari va buxgalteriya
hisobotlaridagi xatolarni to’g’rilashi mutlaqo mumkin emas.
Shu bilan birga auditorlarga u yoki bu noxush faktlarni boshqacha qilib
yoritishga yoki tekshiruvchilar uchun qulay xulosa tuzib berishga majburlash
maqsadida ruhiy, jismoniy yoki boshqacha taz’yiqlar o’tkazgan hollarda ular
qat’iylik va printsipiallik bilan ish tutishlari lozim.
Auditor aniqlangan xato yoki kamchiliklar to’g’risida korxona
rahbariyatiga bildiradi va ularni tuzatish bo’yicha aniq tavsiyalar beradi.
Agar buxgalterlik (moliyaviy) hisobni yuritish, tegishli hisobotlarni
tuzish va O’zbekiston Respublikasi qonunchiligiga rioya qilish bo’yicha
ko’rsatilgan kamchiliklar audit o’tkazish chog’ida buyurtmachi korxona
tomonidan tuzatilmasa, buxgalterlik (moliyaviy) hisobotning ishonchliligini
tasdiqlash mumkin emasligi to’g’risida auditorlik tekshiruvining xulosasida
yoziladi.
3.Auditorlik xulosasi va uni tuzish tartibi
Auditorlik xulosasi buxgalterlik (moliyaviy) hisobotning tarkibiy qismi
bo’lib, undan foydalanuvchilar uchun ushbu hisobot ishonchliligi axborot
manbasi bo’lib xizmat qiladi. Buxgalteriya hisobotidan foydalanuvchilar
auditorlik xulosasida bayon qilingan fikrga tayanib, auditorga yoki auditorlik
firmasiga ishonch bildiradilar. Ushbu ishonch, eng avvalo, auditor tomonidan
bajarilgan ishning sifati bilan qo’lga kiritiladi va oqlanadi.
O’zbekiston Respublikasi «Auditorlik faoliyati to’g’risida»gi qonunida
belgilanishicha, auditorlik xulosasi moliyaviy hisobotning to’g’riligi va
buxgalteriya hisobi yuritish tartibining qonun hujjatlarida belgilangan
talablarga muvofiqligi to’g’risida auditorlik tashkilotining fikri yozma shaklda
ifodalangan,
xo’jalik
yurituvchi
sub’ekt
moliyaviy
hisobotidan
foydalanuvchilar uchun ochiq bo’lgan hujjat.
Auditorlik xulosasi auditorlik hisoboti asosida tuziladi.
Auditorlik xulosasi auditor (auditorlar), auditorlik tashkilotining rahbari
tomonidan imzolangan va auditorlik tashkiloti muhri bilan tasdiqlangan
bo’lishi kerak (19-modda).
Auditorlik tashkiloti tomonidan ishlab chiqiladigan auditorlik xulosasini
tayyorlash ishlarida
auditorlik faoliyatining milliy standartlari (AFMS)
qoidalarining talablarini inobatga olish zarur. Auditorlik xulosasini
tayyorlashda asosan № 70 - «Auditorlik hisoboti va moliyaviy hisobot
to’g’risida auditorlik xulosasi» nomli auditorlik faoliyati milliy standartidan
(AFMS) foydalaniladi.
Audit natijalari korxonadagi jarayonlar va moliya-xo’jalik faoliyati
natijalarini tashkil etish va hisobga olishni holisona aks ettirishi lozim.
Boshqacha qilib aytanda, auditorlik tekshiruvi mumkin qadar ob’ektiv
bo’lib, uning xulosasi ma’lum ma’noda xo’jalik yurituvchi sub’ekt rahbariyati
ustidan chiqarilgan «hukm» hisoblanadi.
Shuningdek, davlat organlari topshirig’iga binoan o’tkazilgan tekshiruv
natijalari bo’yicha tuzilgan auditorlik xulosasi O’zbekiston Respublikasi
protsessual qonunchiligiga muvofiq tayinlangan ekspertiza xulosasiga
tenglashtiriladi.
Auditorlik xulosasi uchta: kirish, ta’kidlovchi va yakunlovchi qismdan
iborat bo’lishi lozim.
Auditorlik xulosasining kirish qismida quyidagilar ko’rsatiladi:
auditorlik tashkilotining yuridik manzili va telefonlar;
litsenziyasining tartib raqami;
auditorlik faoliyati bilan shug’ullanish uchun litsenziya bergan organ
nomi va berilgan vaqti, shuningdek, litsenziyaning amal qilish muddati;
auditorlik
tashkilotini davlat ro’yxatiga
olish to’g’risidagi
guvohnomasining raqami;
auditorlik tashkilotining hisob-kitob schyoti;
tekshiruvda ishtirok etgan barcha auditorlar hamda auditorlik tashkiloti
rahbarining nasabi, ismi-sharifi.
auditorlik tekshiruvi o’tkazish uchun asos va xo’jalik yurituvchi
sub’ektning umumiy tavsifi.
Shu bilan birga auditorlik xulosasining kirish qismida tekshiruvdan
o’tkazilgan moliyaviy hisobotlar ro’yxati, sanasi va hisobot davri ko’rsatilgan
holda aks ettirilishi lozim. Shuningdek, kirish qismida auditorlik tekshiruvidan
o’tkaziladigan hisobotning tayyorlanishi va ishonchliligi uchun ma’suliyat
xo’jalik yurituvchi sub’ekt rahbariyatiga yuklatilishi, mazkur moliyaviy hisobot
bo’yicha berilgan auditorlik xulosasi uchun esa auditorlik tashkiloti javobgar
ekanligi ko’rsatilishi lozim.
2. Auditorlik xulosasining ta’kidlovchi qismida auditorlik xulosasi
AFMSga muvofiq o’tkazilganligi ta’kidlanishi lozim.
Ta’kidlovchi qism moliyaviy hisobot va boshqa moliyaviy axborotlarning
ishonchliligini va qonunchilikka, hamda xo’jalik yurituvchi sub’ekt moliya-
xo’jalik faoliyatining haqiqiy ahvoliga muvofiqligini baholashini ko’rsatishi
lozim. Shuningdek, ta’kidlovchi qismda o’tkazilgan auditorlik tekshiruvi fikr
bildirish uchun etarli asos berishi to’g’risida auditorlik tashkilotining tasdig’i
aks ettirilishi lozim.
3. Auditorlik xulosasining yakunlovchi qismida õûæàëèê þðèòuvchi
sub’ektning buxgalterlik (moliyaviy) hisoboti ishonchliligi va qonunchilikka
muvofiqligini tasdiqlash to’g’risida yozuv yoziladi.
Tekshiruv auditorlik tashkiloti tomonidan o’tkazilganda, auditorlik
xulosasini auditorlik tashkilotining rahbari yoki auditorlik tashkilotining u
vakolat bergan boshqa xodimi imzolaydi va auditorlik firmasi muhri bilan
tasdiqlaydi.
Xo’jalik yurituvchi sub’ekt faqat auditorlik xulosasining yakuniy
qisminigina manfaatdor shaxslarga taqdim qilishi lozim. Shu munosabat bilan
auditorlik xulosasining tahliliy qismi va yakuniy qismi alohida imzolanishi va
muhrlanishi mumkin. Auditorlik xulosasining ikkita turi mavjud: a) ijobiy
auditorlik xulosasi; b) salbiy auditorlik xulosasi.
Ijobiy auditorlik xulosasida buxgalterlik balansi va moliyaviy hisobot
ko’rsatkichlarining ishonchliligi auditor tomonidan tasdiqlanadi. Qoidaga
ko’ra ijobiy auditorlik xulosasi auditorlik tashkiloti xo’jalik yurituvchi
sub’ektning moliyaviy hisoboti uning moliyaviy holati va sodir etilgan moliya-
xo’jalik muomalalarining O’zbekiston Respublikasi qonunchiligi talablariga
muvofiqligini ishonarli aks ettiradi degan fikrga kelingan vaqtda tuzilishi
lozim.
Salbiy auditorlik xulosasi moliyaviy hisobot korxonaning moliyaviy
ahvoli to’g’risida ishonarli ma’lumot bermagan va buxgalterlik hisoboti
hamda uning moliya-xo’jalik faoliyati hisobi amaldagi me’yoriy qonunchilik
talablariga mos kelmagan holda yuritilgan vaqtda tuziladi. Bunday xato-
kamchiliklar o’z vaqtida tuzatilmasa moliyaviy hisobotdan foydalanuvchilarni
chalg’itishi mumkin.
Auditorlik xulosasi kamida uch nusxada tuzilib, uning ikki nusxasi
auditorlik tekshiruvi buyurtmachisi ya’ni korxona rahbariyatiga taqdim
qilinadi.
Xo’jalik yurituvchi sub’ektlar auditorlik tekshiruvi yakunlanganidan
so’ng 15 kun ichida auditorlik xulosasining bir nusxasini o’zlari joylashgan
hududdagi soliq organiga taqdim qiladilar.
Auditorlik xulosasi moliyaviy hisobotdan foydalanuvchilar uchun
tushunarli bo’lib, unda auditorning ikkilanish va(yoki) noroziligidan kelib
chiqqan cheklashlar aniq ko’rsatilishi lozim. Auditorlik xulosasi barcha
moliyaviy hisobotdan foydalanuvchilar olish imkoniga ega bo’lgan ochiq
axborot hisoblanadi. Auditorlik xulosasi tegishli moliyaviy hisobotlar bilan
birgalikda xo’jalik yurituvchi sub’ekt tomonidan chop ettirilishi mumkin.
Auditorlik hisoboti va auditorlik xulosasi uchun javobgarlik. «Auditorlik
faoliyati to’g’risida»gi qonunga muvofiq auditorlik tekshiruvini o’tkazmay
tuzilgan yoxud auditorlik tekshiruvi natijalari bo’yicha tuzilsada, lekin
auditorlik tekshiruvi davomida auditor (auditorlar) tomonidan olingan va
o’rganilgan xo’jalik yurituvchi sub’ekt hujjatlari mazmuniga muvofiq
bo’lmagan auditorlik hisoboti va auditorlik xulosasi qasddan soxta tuzilgan
hisoblanadi.
Auditorlik hisoboti va auditorlik xulosasi qasddan soxta tuzilganligi
auditorlik faoliyatini amalga oshirishga doir litsenziyaning amal qilishini
belgilangan tartibda tugatishga, shuningdek aybdor shaxslar qonunda
nazarda tutilgan javobgarlikka tortilishiga sabab bo’ladi.
4. Auditorlik xulosasi va moliyaviy hisobot yuzasidan javobgarlik.
Auditorlik xulosasi qisqa, bir necha satrdan iborat bo’ladi xolos. U
auditorlik faoliyatida maxsus bilimga ega bo’lmagan foydalanuvchilar uchun
yuridik jihatdan rasmiylashtirilgan axborot bo’lishi mumkin. Ammo, shuni
inobatga olish kerakki, tekshiruv yakunidagi xulosa bir necha qatordan iborat
bo’lsada, u o’ta ehtiyotkorlikni talab qiladi va sinchiklab, uzoq vaqt
o’tkazilgan audit jarayonining yakunlanganini bildiradi.
AQShda o’tkazilgan tadqiqotlar shuni ko’rsatadiki, aniq bir yilda
transmilliy auditorlik firmasining o’zi kabi yirik beshta mijoziga ko’rsatgan ish
hajmi 128000 soatga teng. Bajarilgan bu kabi yirik hajmdagi ishni auditorlar
175 ba’zan esa undan ham kam so’zdan iborat bo’lgan auditorlik xulosasida
aks ettiradilar. Shuni ta’kidlash kerakki, xulosadan tashqi foydalanuvchi
auditor bajargan ish bilan boshidan oxirigacha tanishishni istamaydi. Unga
faqatgina qisqa satrlardagi xulosa ahamiyatli xolos. (tasavvur qiling 128000
soatlik ish natijalarini ko’rib chiqish qancha uzoq vaqt olishini).
Rahbariyatning auditorlik hisoboti uchun javobgarligi
2002 yilga qadar AQShdagi korxonalarning boshqaruv xodimlari
moliyaviy hisobotlardagi buzib ko’rsatishlar, xatoliklar uchun tasdiqlangan
firibgarlik holatlaridan tashqari, javobgarlikka tortilmas edilar (Boshqacha
aytganda, xodimlar bu xatoliklar haqida bilar edilar va bu ularning qastdan
qilgan xatolari bo’lishi ham mumkin edi) 2002 yilda Sarbeyke-Okeli (SOX)
qonuni qabul qilingach bunga chek qo’yildi. Unga ko’ra, ijrochi yoki moliyaviy
direktor va shunga o’xshash mansabdor shaxslar AQShning qimmatli
qog’ozlar va birjalari (SEC) bo’yicha Komissiyaga taqdim etilgan yillik yoki
choralik hisobotlarda quyidalarni tasdiqlashlari lozim:
rahbar hisobotni ko’rib chiqadi;
hisobot jiddiy faktlar haqida yolg’on ma’lumotni bayon qilmaydi yoki
moddiy faktni bekitmaydi,
moliyaviy hisobotlarda va boshqa moliyaviy axborotlardagi barcha
muhim ko’rsatkichlar kompaniyaning moliyaviy ahvolini haqqoniy aks
ettiradi;
rahbariyatning imzolari:
-ichki nazorat tizimini tashkil etish va xizmatidan foydalanish uchun
javobgarlik bor;
imzo qo’yuvchi mansabdor shaxslar kompaniya ichki auditorlari va
direktorlar kengashining audit bo’yicha qo’mitasi quyidagilarni ochib beradi:
- ichki nazoratni loyihalashtirishdagi yoki ichki nazorat faoliyatidagi
kompaniyaga salbiy ta’sir qilishi mumkin bo’lgan hamma jiddiy kamchiliklar
ro’yxatga olinadi, ishlab chiqiladi, umumlashtiriladi va kompaniya auditoriga
bu haqda xabar qilinadi;
-boshqaruv yoki boshqa xodimlarni o’z ichiga oluvchi va kompaniya
ichki nazorat tizimida muhim ahamiyatga ega har qanday firibgarliklar;
-ichki nazorat tizimidagi kamchiliklar va o’zgarishlar yoki ichki
nazoratga jiddiy ta’sir ko’rsatuvchi omillar haqida hisobotga imzo qo’ygan
mansabdor shaxslar ularni baholash sanasidan keyin jiddiy kamchiliklar va
zaif tomonlariga nisbatan barcha tuzatuvchi xatti-harakatlarni ham inobatga
olgan holda.
Bu shuningdek, shtab-kvartirasi AQShdan tashqarida bo’lgan,
aktsiyalari AQSh fond birjalarida sotiladigan korporotsiyalarning mansabdor
shaxslariga ham tegishli bo’lib xalqaro muzokaralarga olib kelishi ham
mumkin. Qator Evropa mamlakatlarida talab ushbu qonun doirasida bo’lib,
unda direktorlar kengashining hamma a’zolari (yoki ikki darajali boshqaruvda
ijro etuvchi organ va kuzatuv kengashi) moliyaviy hisobotlarga imzo
qo’yishlari bilan ularning javobgarligi yuzaga kelishini, mas’uliyat faqat bitta
bosh direktor yoki moliyaviy direktorga taalluqli emasligini bildiradi. Biroq,
moliyaviy hisobotlar va ichki nazorat uchun asosiy javobgarlik boshqaruv
yuklatilgan shaxs zimmasida qoladi va bu Sarbeyke-Okeli qonunining asosiy
tamoyilidir.
Shlyumberje
korxonasining moliyaviy hisobotlarini korporativ
boshqaruv xodimlari tomonidan tasdiqlanishi
Bosh ijrochi direktor tasdiqnomasi
Men, Endro Guld, quyidagilarni tasdiqlayman:
1. Men Shlumberger Limibedolon 10-k shakl bo’yicha ushbu yillik
hisobotini ko’rib chiqdim;
2. Mening fikrimcha, bu hisobotda jiddiy faktlar haqida yolg’on yozuvlar
yo’q va ushbu hisobot o’zi qamrab olgan davr uchun foydalanuvchilarni
chalg’itmaydi.
3. O’z bilimlarimga tayanib shuni aytishim mumkinki, ushbu moliyaviy
hisobotlar va undan boshqa moliyaviy axborotlar barcha tomondan korxona
moliyaviy holatini, operatsiyalar natijalarini va o’tgan yil holati va ushbu
hisobotda ko’rsatilgan davr uchun pul oqimlari haqidagi haqqoniy
ma’lumotlarni o’zida aks ettiradi;
4. Tashkilot auditorlari va direktorlar kengashining audit bo’yicha
qo’mitasi (yoki vazifa jihatdan shunga teng funktsiyani bajaruvchi shaxslar)
bizning ichki nazoratga bergan baholarimizni va moliyaviy hisobot tuzish
jarayonida ko’zga tashlangan kamchiliklar haqidagi ma’lumotlarni oldilar;
5. (A) ichki nazoratdagi moliyaviy hisobotlarni tuzish jarayonida
aniqlangan, ehtimoli ko’zda tutilgan, korxonaning moliyaviy axborotlariga
ishlov berish, umumlashtirish va ochib berish jarayonlariga salbiy ta’sir qilishi
mumkin bo’lgan ichki nazoratdagi hamma muhim kamchiliklar va ichki
nazoratning zaif joylari.
6. (B) boshqaruvdagi va moliyaviy hisobotlarni tuzish jarayonida asosiy
ahamiyatga ega bo’lgan xodimlar bilan bog’liq har qanday firibgarliklar.
Sanasi: 3 mart 2004 y Endro Guld ------------- imzo
Endro Guld
Rais va bosh ijrochi direktor
4. Auditorlik hisobot(xulosasi)ining elementlari
XAS-700 “Moliyaviy hisobotlar bo’yicha auditorlik xulosalari”da
shunday deyiladi: “Auditor moliyaviy hisobotlar haqidagi fikrlarini bildirish
uchun asos sifatida olingan auditorlik dallillarni tahlil qilishi va xulosalarni
baholashi lozim”. Auditorlik xulosasi umumiy moliyaviy hisobotlar haqida
aniq bildirilgan yozma fikrni ifodalashi kerak.
Auditorlik xulosalari ushbu bo’limda batafsilroq muhokama qilinadigan
quyidagi asosiy elementlarni o’z ichiga olishi kerak:
-
nomi;
-
oluvchi;
-
kirish qismi;
- Moliyaviy hisobotlarni aniqlash;
- Sub’ekt rahbariyati va auditorning javobgarliklari haqida bayonnoma;
- qayd etish qismi (audit tabiatini ta’riflash)
-AXSga yoki amaliyotga havola;
-Auditor tomonidan qilingan ishni ta’riflash;
-
moliyaviy hisobot haqida bildirilgan fikrning mazmuni;
-
hisobot sanasi;
-
auditorning manzili;
-
auditorning imzosi
Nomi
Auditorlik hisoboti (xulosasi) mazkur hisobot (xulosa) mustaqil
auditorning hisoboti (xulosasi) hisoblanishini aniq ko’rsatadigan nomga ega
bo’lishi lozim.
Adresat (oluvchi)
Auditorlik hisoboti (xulosasi) kelishuv shartlariga muvofiq tegishli
adresat ko’rsatilgan holda tuzilishi lozim.
Xulosa qoidaga ko’ra
kompaniyaning yoki aktsionerlarning yoxud kuzatuv kengashiga yo
direktorlar kengashiga yuboriladi. Nederlandiyaga o’xshash ayrim
mamlakatlarda auditorlik hisobotlari umuman ko’rib chiqilmaydi, chunki
hisobotlar (anonim holda) butunlay jamoatchilikka mo’ljallangan.
Kirish paragrafi
Auditorlik hisoboti (xulosasi)ning kirish paragrafida:
(a) Audit qaysi tadbirkorlik sub’ektining moliyaviy hisobotlari bo’yicha
o’tkazilganligini qayd etish;
(b) Mazkur moliyaviy hisobotlar bo’yicha audit o’tkazilganini qayd etish;
(v) Moliyaviy hisobotlar tarkibiga kiruvchi har bir hisobot nomini qayd
etish;
(g) Hisob siyosati asosiy qoidalarining qisqacha tavsifiga va boshqa
sharhlovchi izohlarga havola etish; va
(d) Moliyaviy hisobotlarni hosil qiluvchi har bir moliyaviy hisobotda aks
ettirilgan sana yoki davr aniq ko’rsatilishi lozim.
(e)Tadbirkorlik sub’ekti rahbariyatining moliyaviy hisobotlarni
tayyorlash uchun javobgarligi
Masalan, “Biz AVS kompaniyasining 31dekabr 2013 yil holatiga ilova
qilingan buxgalteriya balansi, shuningdek, tugayotgan yil uchun daromadlar
va pul mablag’lari harakati haqidagi tegishli hisobotlar auditini o’tkazdik.
Ushbu moliyaviy hisobotlar bo’yicha javobgarlik Kompaniya rahbariyati
zimmasida. Bizning majburiyatlarimiz, o’tkazilgan auditimiz asosida ushbu
moliyaviy hisobot ishonchliligi haqida o’z fikrlarimizni bildirish hisoblanadi”.
Shuningdek, xulosada tadbirkorlik sub’ekti rahbariyatining moliyaviy
hisobotlarni tayyorlash uchun javobgarligi ham aks etadi. Auditorlik hisoboti
(xulosasi)ning mazkur qismida tadbirkorlik sub’ektida moliyaviy hisobotlarni
tayyorlash uchun javobgar bo’lgan shaxslarning majburiyatlari tavsiflanadi.
Auditorlik hisoboti (xulosasi)da faqat “tadbirkorlik sub’ekti rahbariyati”ga
havola etish kerak emas, muayyan yurisdiktsiyaning me’yoriy-huquqiy bazasi
kontekstiga mos keladigan atama ishlatilishi lozim. Ayrim yurisdiktsiyalarda
tegishli havola boshqaruv yuklatilgan shaxslarga qaratilishi mumkin.
Auditorlik hisoboti (xulosasi) “Tadbirkorlik sub’ekti [yoki boshqa mos
keladigan atama] rahbariyatining moliyaviy hisobotlarni tayyorlash uchun
javobgarligi” degan sarlavhali qismni o’z ichiga olishi lozim.
Auditorlik hisoboti (xulosasi)da tadbirkorlik sub’ekti rahbariyatining
moliyaviy hisobotlarni tayyorlash uchun javobgarligi tavsiflanishi lozim. Tavsif
tadbirkorlik sub’ekti rahbariyati moliyaviy hisobotlarni moliyaviy hisobotlar
taqdim etish uchun qo’llaniladigan asosiga muvofiq tayyorlash va tadbirkorlik
sub’ekti rahbariyati firibgarlik yoki xato tufayli yuzaga kelgan muhim buzib
ko’rsatishlar mavjud bo’lmagan moliyaviy hisobotlarni tayyorlash uchun zarur
deb hisoblagan ichki nazorat tizimini ta’minlash uchun javobgar bo’lishi
to’g’risida tushuntirishni o’z ichiga olishi lozim.
Agar moliyaviy hisobotlar haqqoniy taqdim etish asosiga muvofiq
tayyorlangan bo’lsa, auditorlik hisoboti (xulosasi)da tadbirkorlik sub’ekti
rahbariyatining moliyaviy hisobotlarni tayyorlash uchun javobgarligi tavsifi,
vaziyatga qarab, “mazkur moliyaviy hisobotlarni tayyorlash va haqqoniy
taqdim etish” yoki “to’g’ri va haqqoniy tasavvur beradigan moliyaviy
hisobotlarni tayyorlash”ga havola etishi lozim.
Auditorning javobgarligi. Auditorlik hisoboti (xulosasi) “Auditorning
javobgarligi” degan sarlavhali qismni ham o’z ichiga olishi lozim. Auditorlik
hisoboti (xulosasi)da auditorning javobgarligi u moliyaviy hisobotlar bo’yicha
o’zi o’tkazgan audit asosida o’z fikrini bildirishidan iborat ekanligi ko’rsatib
o’tilishi lozim.
Qayd etish qismi. Auditining ushbu holatda zarur deb hisoblanuvchi
auditorlik protseduralarini bajarish qobilyatiga taalluqli. Qayd etish xatboshisi
o’zida auditor tekshiruv davomida qilgan ishlarni haqiqiy tasdig’ini ko’rsatadi.
Bu o’quvchiga audit o’rnatilgan standartlar yoki bunday majburiyatlar uchun
amaliyotlarga mos o’tkazilganligiga ishonch tug’diradi.
Qayd etish xatboshisi, audit moliyaviy hisobotlarda jiddiy xatoliklar
yo’qligiga etarlicha ishonch hosil qilish uchun o’tkazilgani va o’tkazilgan audit
o’z fikrini bildirishi uchun etarlicha asos berishini isbotlash uchun
rejalashtirilgan va o’tkazilganligi haqidagi bayonnomani o’z ichiga olishi
zarur. Bunday iboralardan yoki shunga o’xshash rasmiyatchiliklardan
foydalanish audit ishonchliligining yuqori darajasini ta’minlashini bildiradi,
lekin bu kafolat hisoblanmaydi.
Hisobotda auditda mamlakatda o’rnatilga auditning xalqaro
standartlariga (MSA) suyangan holda o’tkazilganligi borasida foydalanilgan
standartlar ko’rsatilishi kerak. Masalan, agar kompaniya AQSh fond
birjalarida savdo qilsa, audit bo’yicha auditning umum qabul qilingan
standartlari, AQShda umum qabul qilingan standartlar yoki AICPA o’rnatilgan
standartlarga nisbatan havolalar bo’lishini talab qiladi.
Fikrning mazmuni aks etgan xatboshi. Auditorlik hisoboti (xulosasi)
“Fikr” degan sarlavhali qism bo’lib, unda haqqoniy taqdim etish asosiga
muvofiq tayyorlangan moliyaviy hisobotlar bo’yicha modifikatsiyalanmagan
fikr bildirishda auditorning fikrida (agar qonunchilik yoki me’yoriy hujjatlarda
boshqacha qoida nazarda tutilmagan bo’lsa) teng (ekvivalent) deb
baholanadigan quyidagi iboralardan biri qo’llanilishi lozim:
(a) Moliyaviy hisobotlar barcha muhim jihatlarda, ... [moliyaviy
hisobotlarni taqdim etish uchun qo’llaniladigan asos]ga muvofiq haqqoniy
taqdim etadi; yoki
(b) Moliyaviy hisobotlar ... [moliyaviy hisobotlarni taqdim etish uchun
qo’llaniladigan asos]ga muvofiq to’g’ri va haqqoniy tasavvur beradi.
Muvofiqlik asosi talablariga binoan tayyorlangan moliyaviy hisobotlar
bo’yicha modifikatsiyalanmagan fikr bildirishda auditorning fikrida moliyaviy
hisobotlar barcha muhim jihatlarda [moliyaviy hisobotlarni taqdim etish
uchun qo’llaniladigan asos]ga muvofiq tayyorlangani ko’rsatilishi lozim.
Xulosa sanasi. Xulosaga sana qo’yilishi lozim. Auditor xulosaga audit
tugagan kun sanasini qo’yishi kerak (qoidaga ko’ra, topshiriqning oxirgi kuni).
Bu o’quvchilarga
hodisalarni
moliyaviy hisobotga ta’sirlarini ko’rib
chiqishdava hodisalar yoki bitimlar natijasi bo’yicha auditorga bu sanagacha
nimalar ro’y berganligi haqida axborot beradi. Auditorlik xulosalari rahbariyat
tomonidan tayyorlangan va taqdim etilgan moliyaviy hisobotni tekshirish
natijasi hisoblanadi, auditor xulosasiga rahbariyat tomonidan moliyaviy
hisobot imzolangan yoki tasdiqlangan sanadan avvalgi sanani qo’yishi kerak
emas.
Auditorning manzili
Hisobotda auditorning ofisi joylashgan va u mijozlarga xizmat
ko’rsatadigan aniq joy, shahar aytilishi kerak. Auditning umum qabul qilingan
standartlari ham auditor auditorlik xulosasi berilgan shahar yoki shtatni
(auditor AQShdan tashqarida bo’lsa, shahar va mamlakatni) qo’shishni talab
qiladi. Eslatma: ayrim mamlakatlarda tekshiruv haqidagi hisobotda
auditorning aniq manzili ko’rsatish shart emas.
Imzo
Hisobot auditorlik firmasi nomidan yoki auditorning shaxsan nomidan
yoki vaziyatga ko’ra, ikkalasining nomidan imzolanishi lozim. Auditor
hisoboti, odatda, firma nomidan imzolanadi, chunki firma audit uchun
javobgarlikni o’z zimmasiga oladi. Eslatma: Ayrim mamlakatlarda (masalan
AQSh, Buyuk Britaniya, Nederlandiya) hozirda auditorlarning shaxsiy imzosi
talab qilinmaydi. Ularni havola sifatida qo’shib qo’yilishi etarli.
6. Auditorlik xulosasining turlari: modifikatsiyalanmagan xulosa
Avvalo modifikatsiyalanmagan auditorlik xulosasiga misol ko’raylik:
Biz taklif qilingan AVS kompaniyaning buxgalteriya balansini 31 dekabr
20x3 holatiga ko’ra, shuningdek tugayotgan yil uchun foyda va zararlar, pul
oqimlari haqidagi hisobot auditini o’tkazdik. Ushbu moliyaviy hisobotlar
uchun javobgarlik kompaniya raxbariyati zimmasida. Bizning majburiyatimiz
biz tomonimizdan o’tkazilgan audit asosida ushbu moliyaviy hisobotlarning
ishonchliligi haqida fikr bildirishdir.
Biz auditni Auditning xalqaro standartlariga mos holda o’tkazdik. Ushbu
standartlar biz auditni moliyaviy hisobotlarda jiddiy xatoliklar yo’qligiga
ishonch hosil qiladigan darajada rejalashtirishni va o’tkazishimizni talab
qiladi. Audit moliyaviy hisobotlardagi sonli ko’rsatkichlar va ochib berishlarni
tasdiqlovchi dalilarni testlashtirish asosida o’rganishni o’z ichiga oladi. Audit,
shuningdek, foydalaniladigan buxgalteriya hisobi printsiplari va rahbariyat
tomonidan qilingan muhim baholarni, shunindek, moliyaviy hisobotning
umumiy ko’rinishini (tasavvur)ni baholashni ham o’z ichiga oladi. Biz umid
qilamizki, biz tomonimizdan o’tkazilgan tekshiruv fikrlarimizni bildirish uchun
etarlicha asos beradi.
Bizning fikrimizcha moliyaviy hisobot jamiyatning 31
dekabr 20x3 holati bo’yicha moliyaviy hisobot moliyaviy hisobotning xalqaro
standartlariga (yoki yuz berayotgan mamlakatda qo’llaniladigan moliyaviy
hisobot qoidalariga mos keladi))** mos holda ishonchli va xolis tasavvurlar
beradi(yoki barcha muhim jihatlarda ishonli aks etadi).
Auditor
Sana
Manzil
Auditorlik xulosasi modifikatsiyalangan va modifikatsiyalanmagan
turlarga bo’linadi. Amaliyotda modifikatsiyalanmagan xulosa keng tarqalgan
bo’lib, deyarli 90 % xulosalar modifikatsiyalanmagan xulosalardir.
Auditor, agar u moliyaviy hisobotlar barcha muhim jihatlarda moliyaviy
hisobotlarni taqdim etish uchun qo’llaniladigan asosiga muvofiq
tayyorlangan, degan xulosaga kelgan bo’lsa, modifikatsiyalanmagan fikr
bildiradi.
Agar auditor:
(a) olingan auditorlik dalillari asosida moliyaviy hisobotlar muhim buzib
ko’rsatishlardan holi emas degan xulosaga kelgan bo’lsa; yoki
(b) unga moliyaviy hisobotlarda muhim buzib ko’rsatishlar mavjud
emas, degan xulosaga kelish imkonini beruvchi etarlicha tegishli auditorlik
dalillarini olish imkoniyatiga ega bo’lmasa,
auditor AXS 705 ga muvofiq auditorlik hisoboti (xulosasi)dagi fikrni
modifikatsiyalashi lozim.
Modifikatsiyalangan fikr – salbiy fikr bildirilgan auditorlik xulosasi, izohlar
bilan fikr bildirilgan auditorlik xulosasi, fikr bildirish rad etilgan auditorlik
xulosasini o’z ichiga oladi.
Agar haqqoniy taqdim etish asosi talablariga muvofiq tayyorlangan
moliyaviy hisobotlar haqqoniy taqdim etishni ta’minlamasa, auditor bu
masalani tadbirkorlik sub’ekti rahbariyati bilan muhokama qilishi va,
moliyaviy hisobotlarni taqdim etish uchun qo’llaniladigan asosi talablariga va
masala qanday hal qilinganiga qarab, auditorlik hisoboti (xulosasi)dagi fikrni
AXS 705 ga muvofiq modifikatsiyalash zarur yoki zarur emasligini aniqlashi
lozim.
Agar moliyaviy hisobotlar muvofiqlik asosi talablariga binoan
tayyorlangan bo’lsa, auditor moliyaviy hisobotlar haqqoniy taqdim etishni
qay darajada ta’minlashini baholashga majbur emas. Biroq, kamdan-kam
uchraydigan vaziyatlarda, agar auditor mazkur moliyaviy hisobotlar yanglish
tasavvur hosil qilish uchun imkoniyat yaratadi, degan xulosaga kelgan bo’lsa,
auditor bu masalani tadbirkorlik sub’ekti rahbariyati bilan muhokama qilishi
va mazkur masala qanday hal etilishiga qarab, buni auditorlik hisoboti
(xulosasi)da ko’rsatish kerakmi, agar ko’rsatish kerak bo’lsa, buni qay tarzda
amalga oshirish zarur, degan savollarga javob berishi lozim.
Xulosaning tarkibiy qismlarini biz yuqorida aytib o’tdik. Ammo ta’kidlash
zarurki, modifikatsiyalangan fikr hosil qilinganda modifikatsiyalangan fikr
bildirish uchun asos bo’lgan vaziyatni o’zida aks ettiruvchi maxsus qism
kiritilishi lozim.
Auditorlik tashkiloti ifodalagan modifikatsiyalangan fikrdan kelib chiqib
auditorlik xulosasida maxsus qism "Salbiy fikr bildirish uchun asos", "Izohlar
bilan fikr bildirish uchun asos", "Fikr bildirishni rad etish uchun asos" deb
nomlanadi. Ayrim mamlakatlar qonunchiligiga muvofiq bu band auditorning
fikridan oldin joylashtiriladi.
Shuningdek,
auditor
yoki
auditorlik
tashkiloti
moliyaviy hisobotdan foydalanuvchilar diqqatini quyidagilarga
jalb qilish uchun auditorlik xulosasiga tushuntirish qismini kiritishi
mumkin:
auditorlik tashkilotining fikri bo’yicha moliyaviy hisobotdan
foydalanuvchilarning moliyaviy hisobotni tushunishlari uchun
muhim hisoblanadigan
darajada
ahamiyatga
ega,
moliyaviy hisobotda aks ettirilgan vaziyatlarga;
auditorlik tashkilotining javobgarligini yoki auditorlik
xulosasining mazmunini moliyaviy hisobotdan foydalanuvchilar
tushunishiga yordam berishi mumkin bo’lgan, moliyaviy hisobotda
aks ettirilmagan vaziyatlarga.
Tushintirish qismi kiritilishi auditorni moliyaviy hisobot
haqidagi fikriga ta’sir etmasdan shunchaki qo’shimcha izoh
sifatida xulosadan joy olishi mumkin. Masalan, amaliyotdan
quyidagi misolni ko’rsak.
Tushuntirish (izoh) paragrafida hisob metodikasini o’zgartirish masalasi
kiritilgan Intelning 2002 yildagi moliyaviy hisobotlariga berilgan so’zsiz ijobiy
xulosasi
ERNST & YOUNG LLP auditorlik tashkilotining Intel korparatsiyasini
aktsionerlari va Direktorlar kengashiga yo’llagan
mustaqil auditor xulosasi
Biz Intel korparatsiyasining 28 dekabr 2002 yil va 29 dekabr 2001 yil
holati balansini va 28 dekabr 2002 yilda tugovchi har bir uch yil uchun
daromadlar, xususiy kapitali va pul oqimlari haqida tegishli
konsalidatsiyalashgan hisobotlarining auditini o’tkazdik. Bizning auditimiz
shuningdek, indeksdagi 15 (a) – bandda hisoblab chiqilgan moliyaviy hisobot
grafigini ham o’z ichiga oldi. Ushbu moliyaviy hisobot uchun javobgarlik
kompaniya rahbariyatining zimmasida. Bizning majburiyatimiz o’tkazilgan
auditimiz asosida ushbu moliyaviy hisobot ishonchliligi haqida fikr
bildirishdan iborat.
Biz auditni Qo’shma Shtatlarda umum qabul qilingan audit
standartlariga mos ravishda o’tkazdik. Bu standartlar, auditni moliyaviy
hisobotlarda jiddiy xatolar yo’qligiga etarlicha ishonch hosil qiladigan
darajada rejalashtirishimizni va o’tkazishimizni talab qiladi. Audit sonli
ko’rsatkichlarni tasdiqlash va moliyaviy hisobotlarni ochib berishni
tasdiqlovchi dalillarni testlashtirish asosida o’rganishni o’z ichiga oladi. Audit,
shuningdek, foydalanilayotgan buxgalteriya hisobi printsiplari baholari va
rahbariyat tomonidan yo’l qo’yilgan muhim xatoliklarni, hamda, moliyaviy
hisobotni umumiy ko’rinishini baholashni ham o’z ichiga oladi.
Biz tomonimizdan o’tkazilgan audit fikrimizni bildirish uchun etarlicha
asos beradi, deb o’ylaymiz. Bizning fikrimizcha, konsalidatsiyalashgan
moliyaviy hisobot Intel korparatsiyasining 28 dekabr 2002 yil va 29 dekabr
2001 yil bo’yicha hisoboti konsalidatsiyalangan moliyaviy holatiga nisbatan
hamma mavjud (muhim) munosabatlar bo’yicha ishonchli aks ettiradi,
shuningdek, 28 dekabr 2002 yil uchun Qo’shma shtatlarda umumqabul
qilingan buxgalteriya hisobi printsiplariga mos holda pul mablag’lari
harakatini ham ishonchli aks ettirgan. Bundan tashqari, bizning fikrimizcha,
umuman olingan asosiy moliyaviy hisobotlarga nisbatan munosabatlar ko’rib
chiqilganda, mos keluvchi grafik, unda bayon qilingan axborotlarning hamma
muhim munosabatlari ishonchli ko’rsatilgan.
2 – eslatmadagi konsalidatsiyalashgan moliyaviy hisobotda
ko’rsatilgandek, 30 dekabr 2001 yildan kompaniya moliyaviy hisobot
standartlariga muvofiq №142 – “Ishbilarmonik obro’si (gudvil) va boshqa
nomoddiy aktivlar haqida” bayonnoma qabul qildi.
Ernest & Young
San – Xose, Koliforniya
Modifikatsiyalanmagan xulosaning oxirgi xatboshisi auditorlik xulosasi audit
ekspertizasini o’tkazish natijalari bo’yicha tuzilganligini bildiradi. Bu band