5-sinf Tarixdan hikoyalar
fanidan
‘’Avesto-ajdodlarimiz yaratgan
ilk tarixiy manba’’
O`quv jarayonining maqsadi:
Talimiy :o`quvchilarga Zardushtiylik
dinining vujudga kelishi,Avesto
kitobining mazmuni,Yurtimizda
Avestoning 2700 yilligining
nishonlanishi to`g`risida mal`umot
berish.
Tarbiyaviy:Avesto kitobining
mazmunidan kelib chiqqan holda
o`quvchilarga ezgulik va
yovuzlik,tabiatni asrab avaylash,halol
mehnat qilish tushunchalarini
tushuntirish.
Rivojlantiruvchi:O`quvcilarda
mustaqil fikrlash,tahlil qilish ,baho
berish, xulosa chiqarish ko`nikmalarini
shakllantirish.
O`quv jarayonini amalga
oshirish texnologiyasi:
Metod:Noan`anaviy,interfaol
Usul:”Sirli eshiklar ‘’o`yini ichida
:’’navbatchi harf’’metodi,’’o`tmishga
sayohat’’metodi,’kalit so`zni top’’metodi.
shakl:yakka,juftlikda,guruhlarda
Vosita:Darslik,xarita,slaydlar,didaktik
materiallar.
:
Shakllantiriladigan
TKE:
*TK1
*TK2
*TK3
*TK4
*TK5
*TK6
FK1,FK2
Dars bosqichlari
Vaqt
Tashkiliy qism.
3
daqiq
a
O’tigan mavzuni takrorlash
10
daqiq
a
Yangi mavzuni tushuntirish
15
daqiq
a
Yangi mavzuni mustahkamlash
12
daqiq
a
Baholash
3
daqiq
a
Uyga beriladigan topshiriqlar
2
daqiq
a
Darsning
texnik chizmasi
DARSNINIG BORISHI
1.Tashkiliy qism.
a)Salomlashish,
b)tozalikni aniqlash,
d)davomatni
aniqlash
c) darsga
tayyorgarlik ko`rish
va dars rejasi
2.O`tilgan mavzuni mustahkamlash.
Bugungi darsimizni ‘’Sirli eshiklar’’ o`yini asosida olib boramiz .Buning
uchun sinfimizni 3-guruhga bo`lamiz:
1-guruh ‘’yosh tarixchilar ‘’2-guruh ‘’Arxeologlar’’ 3-guruh
‘’Manbashunoslar.’’
Siz guruhingiz bilan birgalikda dars davomida 3-ta sirli eshikni ochishingiz
va kalitlarni qo`lga kiritishingiz lozim .Buning uchun esa savol va
topshiriqlarni bajarishingiz kerak bo`ladi.3-ta eshikni ochgan guruh g`olib
bo`ladi va bilimlar dunyosiga kiradi.
O`quvchilar siz 1-eshikni
ochishingiz uchun o`tgan mavzuga
doir savollarimizga javob
berishingiz lozim,shundagina
kalitni qo`lga kiritasiz.Bu qaysi
guruh ishtirokchilari ko`proq
rag`bat kartochkalarini
to`plaganiga bog`liq bo`ladi
O`tilgan mavzuni ‘’ Yozuv
–insoniyatning buyuk
kashfiyoti’’
mavzusinimustahkamlash
da Navbatchi harf
usulidan
foydalanamiz.bunda
navbatchi harflarimiz
tizilib turishadi ,o`quvchi
ulardan birini tanlaydi va
o`qituvchi o`tgan mavzuga
doir javobi shu harf bilan
boshlanuvchi savol beradi
.
Z
N
T
X
S
L
K
F
G
A
J
NAVBATCHI HARF
METODI.
F
Eng ko`p rag`bat
kartochkalarini
to`plagan guruhimiz
u.n 1-sirli eshigimiz
ochildi va ular 1-
kalitni qo`lga
kiritishdi.barakalla
bolajonlar.bu
eshigimiz orqali biz
o`tmishga sayohat
qilamiz
Yangi mavzu bayoni
«Avesto» - O’rta Osiyoning eng qadimgi
yozma manbasi. Miloddan avvalgi VII—
VI asrlarda qadimgi Xorazm diyorida
zardushtiylik dini paydo bo‘ldi. Bu
dinning nomi uning payg‘ambari
Zardusht nomidan olingan.
Zardushtiylik dinida Ahuramazda
(«Donishmand»,«yuksak»,«daholi»)
oliyxudo deb e’tirof etiladi. Muqaddas
kitobi esa «Avesto» deb ataladi. Avesto
Ahuramazda so‘zlari ekanligiga
ishoniladi.
Yodda tuting
«Avesto» o'zbek tilida «qat’iy
o'rnatilgan qonun-qoidalar» degan
ma’noni anglatadi. «Avesto» 2700 yil
avval Xorazmda yaratilgan.
Yangi mavzu bayoni
«Avesto» 12 ming qoramol terisiga tilla bilan bitilgan
va Eron podshosi Doro III xazinasida saqlangan.
Keyinchalik, makedoniyalik Aleksandrning
bosqinchilik yurishlari chog‘ida uning katta qismi
yoqib yuborilgan. Astronomiya, falsafa va tibbiyot
ilmlariga oid qismlarini esa grek tiliga tarjima
qildirgan.
Oradan bir necha asrlar o‘tib, arablar Eron va
Vatanimizni bosib olgach, zardushtiylik dinini
taqiqlab qo‘yganlar. Uning sobiq tarafdorlarini
quvg‘in qilganlar. Quvg‘in qilinganlarning bir qismi
Hindistonga ketib jon saqlaganlar.
«Avesto»ning bizgacha yetib kelgan qismi 4 ta kitob
qilinib saqlanib kelinmoqda.«Avesto» faqat diniy
kitobgina emas. U O‘rta Osiyo, birinchi navbatda,
O‘zbekistonning o‘tmish tarixi haqidagi eng qadimgi
yozma manba hamdir.
«Avesto» tarix fani uchun o‘sha davrdagi jamiyat
hayoti haqida ham qimmatli ma’ lumotlar beradi.
O`quvchilar 2-shartimiz O`tmishga
sayohat deb nomlanadi.bunda bizning
darsimizga uzoq o`tmishdan tarixiy
shaxslarimiz tashrif buyirishadi siz
ularning savollariga javob bera
olsangiz 2-sirli eshigimiz
ochiladi.ko`proq rag`bat
kartochkalarini qo`lga kiritgan guruh
esa 2-sirli kalitimizni qo`lga kiritadi.
1-Tarixiy
shaxsimiz-
Savol-zardushtiylik
dini nechanchi asrda
vujudga kelgan?
Savol-zardushtiylik
dinining payg`ambari
kim?
Men zardushtman
Men haqimda
nimalarni bilasiz?
2-tarixiy
shaxsimiz
Savol-Zardushyiylik
dining muqaddas
kitobini ayting?
Savol-Avesto
so`zining ma`nosi
nima?
Men
Ahuramazda
Men haqimda
nimalarni
bilasiz?
3-tarixiy
shaxsimiz
Savol-
Zardushtiylik
dining
muqaddas 4-
unsurini ayting?
Savol-
Zardushtiylik
dining bosh
g`oyasini ayting?
Men
Ahrimanman
Men haqimda
nimalarni
bilasiz?
Savollar
ga javob
bera
olsangiz
gina
ularni
yana
o`tmish
ga
qaytara
miz
YangiMavzuni mustahkamlash
O`quvchilar 3-sirli
eshigimiz ochilishi va
oxirgi kalitni qo`lga
kiritishingiz uchun sizlar
‘’kalit so`zni top’’deb
nomlangan shartimizni
bajarishingiz kerak
bo`ladi.Bunda sizga
Anagrammalar jadvali
beriladi.1,2 guruhlardan 1
tadan ishtirokchi chiqib 1-
o`quvchi shu kalit so`zlarga
mos savol tuzadi 2-
o`quvchi kalit so`zni topadi
shu tariqa juftlikda
harakat qilamiz.
zardu
sht
ahura
mazd
a
ahrim
an
Doro
iii
aleks
andr
mitra ossua
riy
olov
suv
tupro
q
havo
Ezgu
so`z
Ezgu
fikr
Ezgu
amal
2001
1999
Dars yakunlarini chiqarish
Oxirgi shartimizda
qaysi guruh ko`proq
kartochka to`plasa 3-
kalitni qo`lga
kiritadi.va nihoyat
darsimizga xulosa
yasab oxirgi
eshigimizdan chiqqan
maqtov yorlig`I
g`olib bo`lgan
guruhning eng faol
o`quvchisiga beriladi
va faollar baholanadi
Uyga vazifa
Yangi mavzuga
tayyorgarlik ko`rish