Badiiy adabiyotda mazmun va g`oya
Har bir adabiy asar o‘zida hayotning yaxlit, bir butun manzarani
gavdalantiradi. (epik va dramatik asarlar). Yoki qndaydir oniy his tuyg`uni
ifpodalaydi. (lirik asarlar). Shuning uchun ham badiiy asarni o`ziga xos,
cheklangan biro la,m deb atash mumkin. Hatto adabiyotning “Iliada”, “Hamsa”,
“Urush va tinchlik” singari buyuk namunalari ham ma’lum chegaraga ega. Ularda
bizning ko`z o`ngimizda u yoki bu hamda shu bosqichni tasvirlovchi voqealar va
kishilar ko`rsatiladi.
Badiiy asar g`oyasi – badiiy asarda yozuvchi ifodalagan asosiy fikr, tasvirga
bergan bahosidir. “O`tkan kunlar” asarining g`oyasi “tariximizning eng qora, kir
kunlarini yotilishidadir”.
Badiiy asrda g`oya tasvir etilgan kishilarning psixologiyasi tasviri,
voqealarni tasvir mohiyatiga singib ketishidir.
Badiiy g`oya – obrazli fikrdir. Badiiy g`oya – muallifning tasvir predmetiga
munosabatini ifodalaydi. Bunday g`oya yozuvchining hislarini ifoda etgani va shu
hislarini kitobxonga ham yuqtira olgani uchun emotsional g`oya deb ham
yuritiladi.
Badiiy g`oya –burttirilgan g`oyadir.
Badiiy asarni tahlil qilishda an’anaviy ravishda "g'oya" tushunchasi
ishlatiladi, bu ko'pincha muallif tomonidan qo'yilgan savolga javobni anglatadi.
Asarning badiiy g'oyasi - muallif tomonidan hissiy tajriba va hayotning
rivojlanishi mahsuli sifatida badiiy asarning mazmun-semantik yaxlitligi. Ushbu
g'oyani boshqa san'at va mantiqiy formulalar yordamida qayta yaratib bo'lmaydi;
bu asarning butun badiiy tuzilishi, uning barcha rasmiy qismlarining birligi va
o'zaro ta'siri bilan ifodalanadi. An'anaviy ravishda (va tor ma'noda) g'oya asosiy
g'oya, mafkuraviy xulosa va "hayot darsi" sifatida ajralib turadi, tabiiyki, bu asarni
yaxlit tushunishdan kelib chiqadi.
Adabiyotdagi fikr - bu asarda aks etgan fikrdir. Adabiyotda aks etgan
g'oyalar juda ko'p. Mantiqiy fikrlar va mavhum fikrlar mavjud. Mantiqiy g'oyalar -
bu xayoliy vositalarsiz osongina uzatiladigan tushunchalar, biz ularni aql sifatida
idrok eta olamiz. Mantiqiy g'oyalar fantastika uchun xosdir. Badiiy roman va
rivoyatlar uchun falsafiy va ijtimoiy umumlashmalar, g'oyalar, sabab va ta'sir
tahlili, ya'ni mavhum elementlar xarakterlidir.
Ammo badiiy asarning juda nozik, ammo tushunarli g'oyalarining o'ziga xos
turi ham mavjud. Badiiy g'oya - bu majoziy shaklda aks ettirilgan fikr. U faqat
majoziy ma'noda hayot kechiradi va gap yoki tushuncha shaklida aytilmaydi.
Ushbu fikrning o'ziga xos xususiyati mavzuni ochish, muallifning dunyoqarashi,
qahramonlarning nutqi va xatti-harakatlari, hayot rasmlari tasviriga bog'liq. U -
mantiqiy fikrlarni, tasvirlarni, barcha muhim kompozitsion elementlarni
bog'lashda. Badiiy g'oyani konkretlash yoki tasvirlash mumkin bo'lgan oqilona
g'oyaga qisqartirish mumkin emas. Ushbu turdagi g'oya kompozitsiyadan tortib,
tasvir uchun ajralmasdir.
Badiiy g'oyani shakllantirish murakkab ijodiy jarayondir. Adabiyotda bu
shaxsiy tajriba, yozuvchining dunyoqarashi, hayotni anglashi ta'sir qiladi. G'oyani
yillar davomida va o'nlab yillar davomida taqqoslash mumkin va muallif uni
amalga oshirishga intilib, azob chekadi, qo'lyozmani qayta yozadi, mujassamlash
uchun mos vositalarni izlaydi. Muallif tomonidan tanlangan barcha mavzular,
qahramonlar, barcha voqealar asosiy g'oyani, uning nuanslarini, soyalarini to'liq
ifodalash uchun zarurdir. Biroq, badiiy g'oya nafaqat yozuvchining boshida, balki
qog'ozda ham paydo bo'ladigan mafkuraviy reja, reja bilan teng emasligini
tushunish kerak. Qo'shimcha badiiy voqelikni o'rganish, kundaliklarni, daftarlarni,
qo'lyozmalarni, arxivlarni, adabiyotshunoslarni o'qish rejaning tarixini, yaratilish
tarixini tiklaydi, lekin ko'pincha badiiy g'oyani ochib bermaydi. Ba'zan shunday
bo'ladiki, muallif badiiy haqiqat, ichki g'oya uchun o'ziga xos g'oyaga rozi bo'lib,
o'ziga qarshi chiqadi
V.V. Odintsov U "badiiy g'oya" kategoriyasi haqida o'z tushunchasini qat'iyroq
ta'kidlagan: "Badiiy asar g'oyasi har doim o'ziga xosdir va u nafaqat yozuvchining
shaxsiy bayonotlaridan (uning tarjimai holi, ijtimoiy hayoti faktlari va boshqalar),
balki matndan ham kelib chiqmaydi. shirinliklar nusxalari, jurnalistik
qo'shimchalar, muallifning izohlari va boshqalar. "
Adabiyotshunos G.A. Gukovskiy shuningdek, ratsional, ya'ni oqilona va adabiy
g'oyalarni farqlash zarurligi haqida ham gapirdi: “Fikr bilan aytganda, men nafaqat
ratsional ravishda shakllangan mulohaza, tasdiq, nafaqat adabiy asarning
intellektual tarkibini, balki uning intellektual funktsiyasini tashkil etadigan tarkibiy
qismining hammasini anglatadi. maqsadi va vazifasi. U yana shunday izohladi:
“Badiiy asar g'oyasini tushunish - bu uning har bir tarkibiy qismlarining g'oyalarini
ularning sintezida, tizimli o'zaro bog'liqligida tushunishdir. Shu bilan birga,
ishning tarkibiy xususiyatlarini - binoning devorlari nafaqat g'ishtdan qilingan
so'zlarni, balki ushbu g'ishtlarning ushbu tuzilishning bir qismi bo'lgan
birikmasining tuzilishini, ularning ma'nosini ham hisobga olish kerak. "2Gʻoya,
badiiy gʻoya — adabiyot va sanʼat asarlari zamirida yotgan emotsional obrazli fikr.
Hayotda roʻy bergan yoki roʻy berishi ehtimol tutilgan har bir voqea va hodisa
adabiyot va sanʼat asarlarida oʻz ifodasini topishi mumkin. Yozuvchi yoki
sanʼatkor tomonidan tasvir etilgan shunday voqea va hodisa badiiy g'oya.ning
predmeti hisoblanadi. Badiiy g'oyaning emotsional taʼsir kuchi, voqea va
hodisaning muhimligi hamda uni tas-virlagan yozuvchi yoki sanʼatkorning
mahorati bilan belgilanadi. Badiiy G'oya tasvir etilgan voqea va hodisaning oddiy
inʼikosi yoki shu voqea va hodisadan hosil boʻluvchi tasavvur, maʼno va
mazmungina emas, balki hayotiy voqea va hodisani muayyan nuqtai nazardan
idrok va talqin etish natijasida yuzaga kelgan emotsional obrazli fikrdir.
Shoʻro davri adabiyotshunosligi va sanʼatshunosligida G'oya tushunchasi
ostida badiiy G'oya nazarda tutilgan boʻlsada, bu Gʻoyaga ijtimoiy-siyosiy tus
berilgan, adabiyot va sanʼat asarlaridan shoʻro davri mafkurasi talablari bilan
uygʻun boʻlgan G'oyagina axtarib kelingan. Bunday Gʻoya topilmagan taqdirda, u
yoki bu asar muallifi maslaksizlikda, gʻoyasizlikda ayblangan. Vaholonki Gʻoya
badiiy tafakkur mevasi va shu tafakkurning u yoki bu asardagi voqea tasviridan
kelib chiquvchi muayyan emotsional taʼsir kuchiga ega boʻlgan obrazli
koʻrinishidir.
Inson bu dunyodagi moʻjizalardan biri Niagara shalolasini koʻrib, mahliyo
boʻlishi, choʻchishi yoki hayratga tushishi mumkin. Agar shu shalolaning
hayratomuz manzarasi badiiy asarda muayyan maqsadda tasvir etilgan boʻlsa,
undan kelib chiquvchi emotsional obrazli fikr oʻquvchi yoki tomoshabinni faqat
hayratga solibgina qolmay, unda boshqacha fikrni, kayfiyatni ham uygʻotadi. U
mazkur asarni oʻqib yoki koʻrib, inson tabiat kuchlari oldida ojiz bir mavjudotdir,
degan fikrga kelishi mumkin. Aksincha, u ana shu dahshatli goʻzallik ham Inson
uchun Alloh tomonidan yaratilgan, degan yuksak bir fikrga kelishi ham tabiiy. U
qanday fikrga kelgan boʻlmasin, bu fikr-xulosa shu voqea tasvir etilgan asar
zamirida yotgan va muallifning niyati bilan bogʻliq boʻlgan badiiy gʻoyadir.
Badiiy G' oya faqat muayyan voqea va hodisa tasvirlangan asar zamirida
yotadi, deyish toʻgʻri emas. Zero, lirik sheʼriyatda voqea va hodisa tasviri emas,
balki shoirda muay-yan hodisa (mas, kamalak tarali-shi, kuyosh botishi yoki
bepoyen dengiz bilan uchrashuv) tufayli tugʻilgan his-tuygʻu va lirik kechinma
tasvir etiladi.
Soʻnggi yillarda shoʻro mafkurasidan voz kechilgani va shu mafkura
talablari asosida yaratilgan asarlarga boʻlgan munosabat keskin oʻzgargani uchun
ayrim adabiyotshunos va sanʼatshunoslar Gʻoyaning adabiyot va sanʼat
asarlaridagi oʻrni va ahamiyatini rad etmoqchi boʻladilar. Hol-buki, G'oyani badiiy
fikr sifatida inkor yoki rad etish adabiyot va sanatni maslaksizlikka, maʼnosizlikka
olib borishi mumkin. Shoʻro davri mafkurasining biror izi boʻlmagan Sharq
adabiyoti va sanʼati (mas, qoʻshiqchilik va raqs) da ham badiiy Goya mavjud edi,
Sharq adabiyoti va sanʼati uzoq asrlardan beri xalqni ana shu badiiy g'oya asosida
tarbiyalab keldi va hozir ham tarbiyalab kelmoqda. Agar bir asar zamirida yotgan
fikr badiiy Gʻoya.ni tashkil etsa, shu asar mansub boʻlgan yozuvchi ijodi yoki
adabiy jarayon zam-rida yotgan fikrlar majmuasi goyaviylik deb ataladi. Shoʻro
davri mafkurasi gʻoyaviylikka oʻta siyosiy ruh berib, uni gʻoyaparastlikka