BADIIY ASAR TARKIBI SHAKLIY TAHLIL VA MAZMUNIY TAHLIL MUAMMOLI VA MUFASSAL TAHLIL

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

22,4 KB


BADIIY ASAR TARKIBI SHAKLIY TAHLIL VA MAZMUNIY
TAHLIL MUAMMOLI VA MUFASSAL TAHLIL
                                       REJA:
1. Shakl tushunchasining falsafiy-estetik mohiyati.
2. Mazmun tushunchasining mantiqiy mohiyati.
3. Tahlil jarayonida shakl va mazmun munosabatining ahamiyati.
4. Shakl va mazmun munosabati estetik muammo sifatida.
Tayanch tushunchalar:
       Shakl, Mazmun, Shakl va mazmun tushunchalarining o’zaro munosabati,
Badiiy  tahlilda  mazmunning  o’rni,  Badiiy  tahlilda  shakl  mavqei,  Shakl  va
mazmunning falsafa hamda estetikadagi o’rni.
Foydalaniladigan adabiyotlar:
1. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T.
Kamalak. 2016.
2. M. Xayrullaev. Mazmun va shakl. – T., O’zbekiston, 1996 yil
3. Adabiyot nazariyasi. Ikki tomlik. – T ., Fan, 1978- 1979yy.
4. T. Boboev. Adabiyotshunoslik asoslari. – T., O’zbekiston, 2002 yil
5. H. Umurov. Adabiyot nazariyasi. – T., “Sharq”, 2002 yil
6. A. Gafurov. Badiiylik -  bezavol yangilik. – T., “Sharq”, 2007 yil
Badiiy asarni tahlil qilish haqida gapirganda, mazmun va shakl birligi hamda
ularning uzaro munosabatlari masalasiga alohida to’xtalish lozim.Negaki, badiiy
tahlilga tortilgan har qandaybadiiy shakl (asar)dan badiiy mazmun kutilganidek,
har qanday mazmun biror ifoda tarzinitopishi shartdir. Badiiy asarlar ilmiy tahlil
qilinganda  mazkur  muammo  faqat  estetik  planda  qo’yiladi.  O’quv  tahliliga
tortilgan asarlarga tadbiqan  esa  shakl  va mazmun masalasi  ham  estetik,  ham
Logotip
BADIIY ASAR TARKIBI SHAKLIY TAHLIL VA MAZMUNIY TAHLIL MUAMMOLI VA MUFASSAL TAHLIL REJA: 1. Shakl tushunchasining falsafiy-estetik mohiyati. 2. Mazmun tushunchasining mantiqiy mohiyati. 3. Tahlil jarayonida shakl va mazmun munosabatining ahamiyati. 4. Shakl va mazmun munosabati estetik muammo sifatida. Tayanch tushunchalar: Shakl, Mazmun, Shakl va mazmun tushunchalarining o’zaro munosabati, Badiiy tahlilda mazmunning o’rni, Badiiy tahlilda shakl mavqei, Shakl va mazmunning falsafa hamda estetikadagi o’rni. Foydalaniladigan adabiyotlar: 1. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T. Kamalak. 2016. 2. M. Xayrullaev. Mazmun va shakl. – T., O’zbekiston, 1996 yil 3. Adabiyot nazariyasi. Ikki tomlik. – T ., Fan, 1978- 1979yy. 4. T. Boboev. Adabiyotshunoslik asoslari. – T., O’zbekiston, 2002 yil 5. H. Umurov. Adabiyot nazariyasi. – T., “Sharq”, 2002 yil 6. A. Gafurov. Badiiylik - bezavol yangilik. – T., “Sharq”, 2007 yil Badiiy asarni tahlil qilish haqida gapirganda, mazmun va shakl birligi hamda ularning uzaro munosabatlari masalasiga alohida to’xtalish lozim.Negaki, badiiy tahlilga tortilgan har qandaybadiiy shakl (asar)dan badiiy mazmun kutilganidek, har qanday mazmun biror ifoda tarzinitopishi shartdir. Badiiy asarlar ilmiy tahlil qilinganda mazkur muammo faqat estetik planda qo’yiladi. O’quv tahliliga tortilgan asarlarga tadbiqan esa shakl va mazmun masalasi ham estetik, ham
pedagogik  problemadir.  Mafkura  estetik  tafakkurga  ham  hukmronlik  qilgan
zamonlarda badiiy asarlardagi mazmun vashakl munosabatiga falsafa ilmidagiday
qaraldi. Ya'ni badiiy hodisaning o’ziga xos tabiati hisobga olinmay, unga sof ilmiy
fenomenga yondashilganday munosabatda bulindi. Shu sabab adabiyotshunoslikda
badiiy asarning mazmuni birlamchi bo’lishi, badiiy shakl esa ikkinchi darajali
mavqeda bo’lishi kerak degan qarash qaror topdi. San'atda ta'sirchan, original, hech
kimnikiga o’xshamagan shakl emas, balki qay tarzda aytilsa-da, mazmun birlamchi
ahamiyatga  ega  deb  qarash,  badiiy  jihatdan  nochor  bo’lsa-da,  ochiqchasiga
kommunistik  mafkura  manfaatlariga  xizmat  qiladigan,  marksistik  g‘oyalarni
ifodalovchi  bitiklarning  badiiyat  namunasi  tarzida  qabul  etilishiga  qaratilgan
adabiy siyosat edi. Mazmunni birlamchi deb qarovchi adabiyotshunoslik badiiy
asarning qanday yozilganligi bilan emas, balki unda nima haqda gap borganligi
bilan  ko’proq  qiziqar  va  shu  tariqa  adabiyotda  mavzu  hukmronligi  vujudga
kelardi.Shakl va mazmun tushunchasi, aslida, bir-biriga zid bo’lmagan va biri
boshqasini taqozo etadigan estetik kategoriyalardir. Badiiy shaklning badiiyligi
shundaki, u muayyan estetik mazmunni tashiydi. Badiiy mazmun esa faqat aqlga
emas, balki hissiyotga ham ta'sir etadigan shaklda ifoda etilishi bilan falsafiy
ma'nodagi  mazmun  tushunchasidan  farq  qiladi.  Shundan  ko’rinadiki,  mazmun
birlamchimi  yoxud  shaklmi  singari  bahslar  atay  o’ylab  topilgan  va  san'atni
mafkuraga  bo’ysundirishga  qaratilgan  muammodir.  Bu  guyo  jon  muhimroqmi
yoxud tana degan bahsga o’xshab ketadigan, samarasizligi boshdanoq ayon bo’lgan
tortishuvdan boshqa narsa emas. Badiiy asarning shakli bilan mazmuni bir-biridan
ajratib  bo’lmaydigan,  shu  boisdan  ikkovi  ham  bir  paytning  o’zida  birlamchi
ahamiyatga  ega  tushunchalardir.  Mazmun  o’z-o’zicha  g‘oya  emas.Mazmunda
xolislik, ob'ektivlik, tabiiylik mavjud bo’lsa, g‘oyada tendensiozlik, tarafkashlik,
sub'ektivlik ustuvor bo’ladi. Badiiy tahlilda shakl va mazmun munosabatining hal
qiluvchi  ahamiyati  bor.  Har  qanday  mazmun  biror  shaklni  taqozo  etgani  va
muayyan  shakldagina  mavjud  bo’lganidek,  har  qanday  shakl  ham  muayyan
mazmunga ega. Shuning uchun ham dunyo adabiyotshunosligida mazmunli shakl
(soderjatelnaya forma) tushunchasi qo’llaniladi. Badiiy ijodda shaklni mazmunga
qarshi  qo’yish  va  uni  ikkilamchi  deb  qarash  mumkin  emas.  Badiiy  asarning
badiiyligi aynan shaklda namoyon bo’ladi. Shakl va mazmun munosabati falsafiy,
Logotip
pedagogik problemadir. Mafkura estetik tafakkurga ham hukmronlik qilgan zamonlarda badiiy asarlardagi mazmun vashakl munosabatiga falsafa ilmidagiday qaraldi. Ya'ni badiiy hodisaning o’ziga xos tabiati hisobga olinmay, unga sof ilmiy fenomenga yondashilganday munosabatda bulindi. Shu sabab adabiyotshunoslikda badiiy asarning mazmuni birlamchi bo’lishi, badiiy shakl esa ikkinchi darajali mavqeda bo’lishi kerak degan qarash qaror topdi. San'atda ta'sirchan, original, hech kimnikiga o’xshamagan shakl emas, balki qay tarzda aytilsa-da, mazmun birlamchi ahamiyatga ega deb qarash, badiiy jihatdan nochor bo’lsa-da, ochiqchasiga kommunistik mafkura manfaatlariga xizmat qiladigan, marksistik g‘oyalarni ifodalovchi bitiklarning badiiyat namunasi tarzida qabul etilishiga qaratilgan adabiy siyosat edi. Mazmunni birlamchi deb qarovchi adabiyotshunoslik badiiy asarning qanday yozilganligi bilan emas, balki unda nima haqda gap borganligi bilan ko’proq qiziqar va shu tariqa adabiyotda mavzu hukmronligi vujudga kelardi.Shakl va mazmun tushunchasi, aslida, bir-biriga zid bo’lmagan va biri boshqasini taqozo etadigan estetik kategoriyalardir. Badiiy shaklning badiiyligi shundaki, u muayyan estetik mazmunni tashiydi. Badiiy mazmun esa faqat aqlga emas, balki hissiyotga ham ta'sir etadigan shaklda ifoda etilishi bilan falsafiy ma'nodagi mazmun tushunchasidan farq qiladi. Shundan ko’rinadiki, mazmun birlamchimi yoxud shaklmi singari bahslar atay o’ylab topilgan va san'atni mafkuraga bo’ysundirishga qaratilgan muammodir. Bu guyo jon muhimroqmi yoxud tana degan bahsga o’xshab ketadigan, samarasizligi boshdanoq ayon bo’lgan tortishuvdan boshqa narsa emas. Badiiy asarning shakli bilan mazmuni bir-biridan ajratib bo’lmaydigan, shu boisdan ikkovi ham bir paytning o’zida birlamchi ahamiyatga ega tushunchalardir. Mazmun o’z-o’zicha g‘oya emas.Mazmunda xolislik, ob'ektivlik, tabiiylik mavjud bo’lsa, g‘oyada tendensiozlik, tarafkashlik, sub'ektivlik ustuvor bo’ladi. Badiiy tahlilda shakl va mazmun munosabatining hal qiluvchi ahamiyati bor. Har qanday mazmun biror shaklni taqozo etgani va muayyan shakldagina mavjud bo’lganidek, har qanday shakl ham muayyan mazmunga ega. Shuning uchun ham dunyo adabiyotshunosligida mazmunli shakl (soderjatelnaya forma) tushunchasi qo’llaniladi. Badiiy ijodda shaklni mazmunga qarshi qo’yish va uni ikkilamchi deb qarash mumkin emas. Badiiy asarning badiiyligi aynan shaklda namoyon bo’ladi. Shakl va mazmun munosabati falsafiy,
estetik, didaktik muammo sifatida kompleks qaralishi lozim. Ularning har biriga
o’ziga xos yondashuv talab etiladi. Badiiy asarda qanday ifodalash hamisha ham
nimani ifodalash bilan yonma-yon keladi va ahamiyati undan kam emas. Badiiy
matnda shakl mazmunni ifodalash vositasigina emas, balki mazmunni jozibali,
hissiy, ta'sirli qilish omili hamdir. Tahlilda nimaga ko’proq ahamiyat berish kerak:
shaklgami  yoxud  mazmungami?  Yoki  badiiy  asardagi  shakldan  mazmun  sari
borish kerakmi, aksincha, mazmunni anglashdan shaklni talqin qilish sari kelgan
ma'qulmi?  qabilidagi  savollarga  javob  berish  nafaqat  nazariy,  balki  amaliy
ahamiyatga ham egadir. Agar amaldagi adabiy qarashlarda mazmun tushunchasiga
g‘oyaga aylangan fikr tarzida yondashuv hukmron bo’lmaganda va har qanday
asarga,  avvalo,  qanday  g‘oyani  ilgari  suradi  tarzidagi  savolni  berish  ustuvor
turmaganda, shakl va mazmun singari ayrilmas butunlik haqida bu taxlit masala
qo’yib o‘tirilmas edi. Holbuki, hozir ham badiiy asardan, avvalo, g‘oya qidiradigan
va shu  bois  istalgan  badiiy  asar  tahlilidan:  "Adib  mana  bunday demoqchi..."
qabilida xulosa chiqarishni talab etadigan filolog mutaxassislar anchagina. Tahlilda
shakldan mazmun sari borish kerak. Chunki shaklning go’zalligini kashf etish
imkoniyatlari  cheksizdir  va  shu  bois  tahlilchilarga  faoliyatning  cheksiz
imkoniyatlari ochiladi. Shaklning qirralari kashf etilgani sari undan chiqadigan
badiiy  mazmun  teranlashib,  xilma  xillashib  boraveradi.  Asar  tahlili  g‘oya
qidirishdan boshlanadigan bo’lsa, tahlilchi aqidaga, hukmu xulosaga duch keladi.
Aqida bor joyda xayolot parvoziga o’rin qolmaydi. Xayolot parvozi to’xtagan
joyda badiiy asar ham yo’qqa chiqadi. Ayniqsa, mu’jizakor lirik asarlar tahlilga
tortilganda, o’quvchilarni aqidaga yetaklib kelmaslik lozim. Ularga badiiy libos
zamiridagi  jozibadan  bahramand  bo’lish  imkonini  berish  kerak.  Cho’lponning
"Binafsha", "Go’zal", Usmon Nosirning "Yurak", Hamid Olimjonning "Holbuki
tong", "G‘azal", Abdulla Oripovning "Birinchi muhabbatim", "Bahor", "Sarob",
Rauf  Parfining  "Tong  otmoqda",  "Yomgir  yog‘ar",  "Xato  qildim",  Omon
Matjonning  "Qo’shiq"  singari  ichkin  she'riy  asarlarining  tahlilga  oson  bo’y
bermasligi ham mukammal badiiy shaklga egaligida va chuqur mazmun go’zal
shaklning  sehrli  qa'riga  berkitilganidadir.  Bu  asarlarning  sirli  badiiy  libosga
burkangani faqat voqealarni mantiqiy tushunchalar mezoni bilan "Tahlillash"ga
odatlanib  qolgan  mutaxassislarni  qiynab  qo’yadi  va  ular  ba'zan  bu  estetik
Logotip
estetik, didaktik muammo sifatida kompleks qaralishi lozim. Ularning har biriga o’ziga xos yondashuv talab etiladi. Badiiy asarda qanday ifodalash hamisha ham nimani ifodalash bilan yonma-yon keladi va ahamiyati undan kam emas. Badiiy matnda shakl mazmunni ifodalash vositasigina emas, balki mazmunni jozibali, hissiy, ta'sirli qilish omili hamdir. Tahlilda nimaga ko’proq ahamiyat berish kerak: shaklgami yoxud mazmungami? Yoki badiiy asardagi shakldan mazmun sari borish kerakmi, aksincha, mazmunni anglashdan shaklni talqin qilish sari kelgan ma'qulmi? qabilidagi savollarga javob berish nafaqat nazariy, balki amaliy ahamiyatga ham egadir. Agar amaldagi adabiy qarashlarda mazmun tushunchasiga g‘oyaga aylangan fikr tarzida yondashuv hukmron bo’lmaganda va har qanday asarga, avvalo, qanday g‘oyani ilgari suradi tarzidagi savolni berish ustuvor turmaganda, shakl va mazmun singari ayrilmas butunlik haqida bu taxlit masala qo’yib o‘tirilmas edi. Holbuki, hozir ham badiiy asardan, avvalo, g‘oya qidiradigan va shu bois istalgan badiiy asar tahlilidan: "Adib mana bunday demoqchi..." qabilida xulosa chiqarishni talab etadigan filolog mutaxassislar anchagina. Tahlilda shakldan mazmun sari borish kerak. Chunki shaklning go’zalligini kashf etish imkoniyatlari cheksizdir va shu bois tahlilchilarga faoliyatning cheksiz imkoniyatlari ochiladi. Shaklning qirralari kashf etilgani sari undan chiqadigan badiiy mazmun teranlashib, xilma xillashib boraveradi. Asar tahlili g‘oya qidirishdan boshlanadigan bo’lsa, tahlilchi aqidaga, hukmu xulosaga duch keladi. Aqida bor joyda xayolot parvoziga o’rin qolmaydi. Xayolot parvozi to’xtagan joyda badiiy asar ham yo’qqa chiqadi. Ayniqsa, mu’jizakor lirik asarlar tahlilga tortilganda, o’quvchilarni aqidaga yetaklib kelmaslik lozim. Ularga badiiy libos zamiridagi jozibadan bahramand bo’lish imkonini berish kerak. Cho’lponning "Binafsha", "Go’zal", Usmon Nosirning "Yurak", Hamid Olimjonning "Holbuki tong", "G‘azal", Abdulla Oripovning "Birinchi muhabbatim", "Bahor", "Sarob", Rauf Parfining "Tong otmoqda", "Yomgir yog‘ar", "Xato qildim", Omon Matjonning "Qo’shiq" singari ichkin she'riy asarlarining tahlilga oson bo’y bermasligi ham mukammal badiiy shaklga egaligida va chuqur mazmun go’zal shaklning sehrli qa'riga berkitilganidadir. Bu asarlarning sirli badiiy libosga burkangani faqat voqealarni mantiqiy tushunchalar mezoni bilan "Tahlillash"ga odatlanib qolgan mutaxassislarni qiynab qo’yadi va ular ba'zan bu estetik
shakllardan qanday badiiy mazmun chiqarish mumkinligini bilishmaydi. Badiiy
asarlarni o’rganishda mazmunni anglashga tutinishdan ish boshlagan mutaxassis bu
ichkin asarlarning butun jozibasini, o’ziga xosligini nazardan qochiradi. Mazmun
izlashga  zo’r  bergan  kishi  o’z-o’zidan  badiiy  matndan  uzoqlashib  boraveradi.
Badiiy matn sohirligi esa o’quvchi nazaridan chetda qolaveradi. Shu jihatdan, Rauf
Parfining "Yomgir yog‘ar" she’ri tahlili xarakterlidir:
Yomg‘ir yog‘ar, shigalab yog‘ar,
Tomchilar tomchilar sochimga,
Yomg‘ir yog‘ar, shigalab yog‘ar,
Ham qayg‘umga, ham quvonchimga...
Rauf Parfining uch to’rtlikdan iborat mu'jazgina she'ri shu taxlit boshlanadi va
uning  teng  yarmi  -  olti  misrasi  "Yomg‘ir  yog‘ar,  shigalab  yog‘ar"  satrlari
takroridan  iboratdir.  Filolog  –  tahlilchi  mushtariylarning  e'tiborini  misralar
zamiriga yashiringan jozibani topishga qaratishdan ishboshlashi kerak. Shig‘alab
yog‘ayotgan ezgin yomg‘ir, yomg‘ir tagida ruhi goh maxzun, goh xushnud turgan
shoir, sochlarga tomayotgan tomchilar, yog‘ayotgan  yomg‘irning lirik   qahramon
Qayg‘usiga  ham, quvonchiga  ham  baravar  tomchilayotgani  tasviri  o’quvchilar
ruhiy holatida bezovtalik paydo qiladi. Ular yomg‘ir tagida turgan nozikta'b lirik
qahramon holatini his qiladilar,uning kechinmalarni yog‘ayotgan yomg‘ir singari
moddiy  narsa  tarzida  ko’z  oldilariga  keltiradilar.  Shoir  yomg‘ir  yog‘ayotgani
haqida  xabar  bermaydi,  balki  yomg‘irni  she'rxon  ko’z  o’ngida  "yog‘diradi".
O’quvchi  misralarga  jo  qilingan  so’zlar  orasidan  yomg‘irning  behudud
shitirini,chakkilab tomayotgan tomchilarni "topadi". "Yomg‘ir yog‘ar, shig‘alab
yog‘ar, Tomchilar tomchilar sochimga..." misralaridagi ketma-ket takrorlanayotgan
"ch" tovushi chakkillab tomayotgan tomchining ohangini beradi. Ayni vaqtda,
she'rxon tomchilar so’zining yonma-yon kelayotganiga e'tibor berish, bir so’zning
bir misrada ikki bor takrorlanishiga diqqat qilish jarayonida uning ikki ma'no
tashishini kashf qiladi. Oldin qo’llangan "tomchilar" ot so’z turkumiga mansub
bo’lib, urg‘u “i" tovushiga tushishini, keyingi "tomchilar" so’zi esa, fe'lga mansub
bo’lib, urg‘u "o" tovushiga tushishini bilib oladi. Bir qarashda tamomila bir xil
bo’lgan ikki so’zning yonma-yon qo’llanilishidan ushancha badiiy ma'no topa
bilish  kishining  fantaziya  ufqini  kengaytiradi,  olam  go’zalligini  teranroq  his
Logotip
shakllardan qanday badiiy mazmun chiqarish mumkinligini bilishmaydi. Badiiy asarlarni o’rganishda mazmunni anglashga tutinishdan ish boshlagan mutaxassis bu ichkin asarlarning butun jozibasini, o’ziga xosligini nazardan qochiradi. Mazmun izlashga zo’r bergan kishi o’z-o’zidan badiiy matndan uzoqlashib boraveradi. Badiiy matn sohirligi esa o’quvchi nazaridan chetda qolaveradi. Shu jihatdan, Rauf Parfining "Yomgir yog‘ar" she’ri tahlili xarakterlidir: Yomg‘ir yog‘ar, shigalab yog‘ar, Tomchilar tomchilar sochimga, Yomg‘ir yog‘ar, shigalab yog‘ar, Ham qayg‘umga, ham quvonchimga... Rauf Parfining uch to’rtlikdan iborat mu'jazgina she'ri shu taxlit boshlanadi va uning teng yarmi - olti misrasi "Yomg‘ir yog‘ar, shigalab yog‘ar" satrlari takroridan iboratdir. Filolog – tahlilchi mushtariylarning e'tiborini misralar zamiriga yashiringan jozibani topishga qaratishdan ishboshlashi kerak. Shig‘alab yog‘ayotgan ezgin yomg‘ir, yomg‘ir tagida ruhi goh maxzun, goh xushnud turgan shoir, sochlarga tomayotgan tomchilar, yog‘ayotgan yomg‘irning lirik qahramon Qayg‘usiga ham, quvonchiga ham baravar tomchilayotgani tasviri o’quvchilar ruhiy holatida bezovtalik paydo qiladi. Ular yomg‘ir tagida turgan nozikta'b lirik qahramon holatini his qiladilar,uning kechinmalarni yog‘ayotgan yomg‘ir singari moddiy narsa tarzida ko’z oldilariga keltiradilar. Shoir yomg‘ir yog‘ayotgani haqida xabar bermaydi, balki yomg‘irni she'rxon ko’z o’ngida "yog‘diradi". O’quvchi misralarga jo qilingan so’zlar orasidan yomg‘irning behudud shitirini,chakkilab tomayotgan tomchilarni "topadi". "Yomg‘ir yog‘ar, shig‘alab yog‘ar, Tomchilar tomchilar sochimga..." misralaridagi ketma-ket takrorlanayotgan "ch" tovushi chakkillab tomayotgan tomchining ohangini beradi. Ayni vaqtda, she'rxon tomchilar so’zining yonma-yon kelayotganiga e'tibor berish, bir so’zning bir misrada ikki bor takrorlanishiga diqqat qilish jarayonida uning ikki ma'no tashishini kashf qiladi. Oldin qo’llangan "tomchilar" ot so’z turkumiga mansub bo’lib, urg‘u “i" tovushiga tushishini, keyingi "tomchilar" so’zi esa, fe'lga mansub bo’lib, urg‘u "o" tovushiga tushishini bilib oladi. Bir qarashda tamomila bir xil bo’lgan ikki so’zning yonma-yon qo’llanilishidan ushancha badiiy ma'no topa bilish kishining fantaziya ufqini kengaytiradi, olam go’zalligini teranroq his