BADIIY ASARNING ILMIY TAHLILI
REJA:
1. Ilmiy tahlil, uning mahsad va vazifalari.
2. Ilmiy tahlil va unga xos xususiyatlar.
3. Ilmiy tahlilda adib, o’quvchi va matn munosabati dialektikasi.
4. Tahlilda davr ruhi, ijodkor va tadqiqotchi shaxsiyati.
Tayanch tushunchalar:
Ilmiy tahlil , Ilmiy tahlil maqsadi , Ilmiy tahlilning vazifalari, Yozuvchi, O’quvchi,
matn munosabatlari xarakteri , Davr va tahlil , tahlil va milliy mentalitet .
Foydalanilgan adabiyotlar ro’xati:
1. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T.
Kamalak. 2016.
2. D. Quronov. Adabiyot nazariyasi asoslari.. – T., 2018.
3. D. Quronov. Cho’lpon nasri poetikasi. – Toshkent: 2004 yil
4. Mustaqillik davri adabiyoti. – Toshkent: 2006 yil
5. A. Rustamov. So’z xususida so’z. – Toshkent: 1987 yil
Badiiy asar mohiyatini ochishda ilmiy (filologik) tahlil baland rutbada turadi.
Filologik (ilmiy) tahlilga xos xususiyatlarini aniqlash uchun bu xil tahlilning
maqsadini belgilash zarurdir. Ilmiy tahlilning maqsadi o’rganilayotgan asarning
hayotiy va badiiy mantig‘i hamda estetik jozibasini ochishdan iboratdir. Tahlilning
bu turi oldida tekshirilayotgan asarning haqiqiy badiiy qimmatini aniqlash, uning
millat badiiy hayotidagi asl o’rnini tayin etish, muayyan asarning millat badiiy
tafakkuriga qo’shgan yangiligini xolis aniqlab berish, uning jamiyat a'zolari
ijtimoiy ongiga ta'sirini belgilash, asarning milliy estetik tafakkur taraqqiyotidagi
o’rni va inson ma'naviyatini shakllantirishdagi ahamiyatini ochish kabi vazifalar
turadi.
Ilmiy (filologik) tahlilda tahlil bajarilayotgan zamon va makon hamda
tahlilning adresatiga xos xususiyatlar deyarli hisobga olinmagan holda ish
ko’riladi. Ya'ni biror asar tahlilini falon vaqt orasida, aytilgan joyda, kimlarningdir
didi-yu, badiiy imkoniyatlariga moslab amalga oshirish zaruriyati bo’lmaydi.
Shuningdek, ilmiy tahlilda bajaruvchi bo’lajak o’quvchilarining yoshi va
intellektual hozirlik darajalarining qandayligiga deyarli e'tibor qaratmaydilar.
Chunki ilmiy tahlilda tadqiq qilinayotgan badiiy matn va u haqdagi xulosalarni
qabul qiluvchi kishilar yo umuman tasavvur etilmaydi yoxud tasavvur qilinganda
ham "ko’zda tutilgan" o’quvchi g’oyat mavhum qiyofaga ega bo’ladi. Filologik
tahlilda faqat tahlilning teranligi, xulosalarning asosli ekanligi hamda
tekshirilayotgan badiiy asarning imkon qadar ko’proq qirralari qamrab olinishi va
unga xos xususiyatlarni iloji boricha to’laroq ochishga diqqat qilinadi.
Badiiy tahlilning har qanday turi uchun daxldor bo’lgan bir oltin qoida borki,
unga amal qilmaslik tahlilni boshi berk ko’chaga kiritadi. Bu oltin qoida shundan
iboratki, o’rganilayotgan asarning janri, badiiy saviyasi, hajmi qandayligidan qat'i
nazar uning mazmunini so’zlab berish mumkin emas. Har qanday badiiy tahlil uch
qudratli asos ustiga quriladi: yozuvchi, o’quvchi, matn. San'at asari bilan o’quvchi
o’rtasidagi to’siq bartaraf qilinganda, uning estetik jozibasi anglab yetilgandagina,
u ma'naviy faktorga aylanadi, shaxsning mulki bo’lib, uning axloqiy qiyofasi
shakllanishiga xizmat qiladi. Bu yo’lda o’quvchiga matnni to’liq anglamaslik holati
jiddiy to’siq bo’lib turadi. Uni bartaraf qilish uchun filolog mutaxassisning ilmiy
tahlili zarur bo’ladi. Shuning uchun ham filolog ilmiy tahlil jarayonida
mushtariylari yuragida badiiy matnga daxldorlik hissini tug’dirishga erishishi
lozim. Filologik tahlilda tahlilchi yozayotgan ishining hajmi qandayligi haqida
qayg’urmay, ko’nglidagi tuyg’ularni, miyasidagi fikrlarni moddiylashtirishga
intilgani ma’qul. Buning uchun u maxsus reja tuzib olishi, rejada tekshirilayotgan
badiiy asarning qaysi jihatlariga qanday yondashmoqchi ekanligini belgilab
qo’ygani ma’qul. Shunda u tuyg’u va fikrining yetovida qolib ketmaydi, balki
qarashlar va hissiyotlarni bosh maqsadiga xizmat qildira oladi.
Ilmiy tahlilning saviyasi ko’p jihatdan tahlilchining iqtidori, xolisligi, ilmiy
jasorati, hodisa ortidagi qonuniyatni ko’ra bilish salohiyatiga ega ekanligiga
bog’liq bo’ladi. Filologik tahlilda mutaxassis jasoratli bo’lmasa, asarning
saviyasiga emas, balki muallifning ijtimoiy mavqeiga qarab ilmiy xulosa berishi
mumkin. Yoki hukmron qarashlar, rahbar qatlamlarning tazyiqi hamda
ro’yxushligiga asoslangan holda ish ko’rish xavfi ham bo’ladiki, bunday holda
ilmiy tahlilning ahamiyati shubhali bo’ladi. Shuning uchun ham filologik tahlilda
badiiy matnga muqaddas va daxlsiz, davrning o’tkinchi injiqliklaridan xoli
fenomen tarzida yondashilsa, asarning hayotiy va badiiy mantig’i hamda estetik
jozibasi namoyon bo’lishi mumkin. O.Sharafiddinovning "Cho’lponni anglash",
U.Normatovning "O’tkan kunlar" hayrati", "Abdulla Qahhorni anglash
mashaqqatlari" singari tahliliy asarlari shu xildagi yondashuv mevalaridir.
Filologik tahlilda tahlilchi fikrlarining izchil, anglashimli, xolis, ayni vaqtda, bir
qadar ehtirosli yo’sinda bayon etilishiga erishishi lozim. Chunki hissiyotga
yo’g‘rilgan badiiy matn haqida sovuq tilda fikrlash o’rinli bo’lmaydi. Shu o’rinda
ilmiy tahlilni amalga oshirish bo’yicha misol keltirish foydalidir. Biz O’zbekiston
xalq shoiri To’ra Sulaymon she'rlarining ilmiy tahlilini namuna sifatida keltiramiz.
Dunyoning buyuk adiblaridan biri Ernest Xemingueyda shunday gap bor:
"Yozuvchi bo’lish uchun iste'dod bilan baxtsiz bolalik kifoya qiladi". Shu ma'noda
To‘ra Sulaymon yozuvchilikka har jihatdan munosib, hech meni yo‘q kishidir.
Go‘zal Baxmal tog‘lari qo’ynidagi Aldashmon qishlog‘ida tug‘ilgan bo’lajak
shoirning armonlarga to’la bolaligi sho’rolar tuzumining avji qatag‘on davriga
to’gri keldi. Otasini yot unsur sifatida qamatishib, uylaridagi ko’rpa-to’shakkacha
inqilobiy hukumatga o’tkazishdi. Quloqning bolalarini esa, har yo’l bilan turtkilab,
kamsitishga urinishdi. Bu mash'um voqea tufayli xayolparast va ta'sirchan To’ra
siniqibroq, o‘ychanroq bo’lib o‘sdi. Bu holat uning xotirasida chuqur iz qoldirdi va
butun yozganlarida ana shu siniqlik, ko’ngli yarimlik nuqsi sezilib turadi.
She'rlarining birida shoir: ,,Otamning alamli pok siynasida, Ushalib ushalmay
qolgan armonman’’,- deb yozganida bolalikning ana shu achchiq iztiroblarini
ko’zda tutgandi. Otasi qamoqdan chiqqach, 1939 yilda To’ralar oilasi
Mirzacho’lning "Malik" deb atalmish xo’jaligiga ko’chib kelishdi. Shu tariqa u
tog‘da dunyoga kelib, cho‘lda dunyo taniy boshladi. Bolalikda oilaning boshiga
tushgan sho‘rishlar yosh To’rani juda erta ulgaytirdi. Unda o’zgalarni anglash,
birovning dardini his qilish sifatlari tengdoshlaridan oldinroq shakllandi va bir
umrga qoldi. Tiynatidagi ayni shu sifatlar she'riyatga oshno qildi. Chunki u olamga,
odamlarga, dunyoning shevalariga shunchaki bir tomoshabin sifatida qaray
olmasdi. U ko’p o’qirdi, butun-butun dostonlarni yod bilardi. Bolaligidanoq
nimalarnidir aytgisi kelayotganini, boshqalarga ta'sir etmagan narsadan hayajonga
tushib, terga botganini kuzatardi. Lekin uzoq vaqt yozganini birovga ko’rsatmay
yurdi. Birinchi she'ri e'lon qilinganida yigirma olti yoshda edi. O’sha vaqtlar
yozgan bir she'rida u o’zini she'riyat dunyosida umid bilan yo’lga chiqqan
karvonga o’xshatadi:
Men ham umid bilan safarga chiqib,
Uzoq manzillarga ko’z tikkan jonman,
Birda Sirday toshib, birda tutoqib,
Katta yo‘lga chiqqan,
Kichik karvonman.
She'r-iste'dod mahsuli, ko’ngil mulki. Olamni shoirona idrok etolmaydigan, uning
boshqalarga noma'lum jihatlarini ko’ra olmaydigan kishi shoir bo’lolmaydi. O’qib
shoir bo’lish mumkin emas. U- qismat. Shoir bo’lmaslikning uddasidan chiqa
olmaydiganlar qismati. Shoir hamisha nimadandir norozi, nimadandir hayajonda.
Olamni boridan go‘zalroq, odamlarni hozirgisidan komilroq ko’rish istagi shoirni
doim bezovta qiladi. Shu bois u tinimsiz to’lg‘anadi, izlanadi:
Suvlar ham tinidi sunbula kelib,
Tinib-tinchimagan bu ko’nglim, hayhot.
Na bahor, na yozdan, na to’kin kuzdan
Hecham qoniqmadi, bu ko’nglim, hayhot!
Shoir bir umr o’zini izlab, o’zini tekshirib, o’zini kashf qilmoqqa intilib
yashaydi. T.Sulaymon - ana shunday izlanishning uzoq yo‘lini malollanmay bosib
kelayotgan ijodkor. U har ne topsa, o’zidan topishi mumkinligini biladi. U qalbini
to’xtovsiz taftish qiladi. Chunki izlagani tashqarida emas, o’zining yuragida. O’z
yuragini anglamagan odam o’zgani tushunolmaydi. O’zgani tushunolmagan kimsa,
Haq bilan sirlasholmaydi. Haq bilan sirlashishning eng bexato yo‘li unga beg‘araz
muhabbatdir, uni adoqsiz sevishdir. To’ra Sulaymon she'riyati - ishq haqidagi
bitikdir. U muhabbat tufayli qalam tutdi, muhabbatni kuyga soldi va hanuz sevgi
iztiroblarini aytib ado qilolmaydi:
Men seni suydim, Qorako’z,
Suydim, suydirolmadim.
Ishqingda kuydim, Qorako’z,
Kuydim, kuydirolmadim.
Shunday holatga chinakamiga tushgan odam she'r yozmay, shoir bo’lmay iloji
yo’q. Shoir hamisha dard bilan yashaydi. Bir she'rida: "Dardsiz yashamoqlik-
dardmandlik asli",- deb bejiz aytmagan. Olamda qanchaiki asl shoir bor hammasi
dardmand. Ular go‘zallikning, ezgulikning dardi bilan og‘rigan bemorlar. Barcha
chinakam asarlar g‘amning mevalari o’laroq dunyoga kelgan. Asrimizning buyuk
ijodkorlaridan biri: "Shoir diliga qilma havas but esa bagring,Shoir yuragin doimo
vayron yozajakman",- deya nola qilganida, ikkinchi bir buyuk shoir:"Dilu jon
o’rtanar, dil orom istar, Ilhomning pichog‘i sanchilar butkul",- deb ozorlanganida
haq edilar. Bilasizki, Odamning loyini qorishga suv bo’lsin deb yog‘dirilgan qirq
kunlik yomg‘irning o’ttiz tuqqiz kuni g‘am, bir kuni shodlik yomg‘iri edi. Navoiy
hazratlari: "Ko’ngilda g‘am yuqligi o’zi g‘amdur, Alam yo’qlig‘i asru alamdir",-
deganlarida barcha ijodkorlarning ko‘ngillaridagini o’rtaga tashlagandilar. Shundan
bo’lsa kerak, To’ra Sulaymon alamangiz she'rlarni ko’p yozadi. Shunday
she'rlari o’quvchilar qalbini tuliqroq egallaydi, xotiralarida hamishalikka qoladi:
Izlay-izlay xorib bo’ldim, sensiz yolg‘iz g‘arib bo’ldim,
Endi bosgan izlaringni to’rt tomondan topolmasman.
Yo’qotganlarining topilmasligini, ketganlarining qaytmasligini bilgan kishining
adoqsiz armonlari ifodasiga qarang:
Giyoh bilan qoplanmish ko’hna qabr boshlari,
Maysadagi shudringlar kimlarning ko’z yoshlari?
Bu yerda yotar otam ham uzangidoshlari,
Bahor, ketma, mening bog‘imdan.
Adolatning toptalganini ko’rgandagi ko’ngil rozlari ham g‘amli ohang bo’lib
misralarga quyiladi:
Bemavrid xeshlarimning ko’zlarida yosh ko’rsam,
Bir mard bilan nopokning yo’lini tutash ko’rsam,
Qaysi bir begunohni keng yo’lda adash ko’rsam,
Bir betayin kimsaning oyog‘ida bosh ko’rsam...
Ko’nglimda armon yotar terskaydagi qor misol.
Insonning so’nggi makoni haqida o’yga tolgan shoir qismat oldidagi o’z ojizligidan
iztirob chekmoqda bo’lgan kishi ruhiyati tovlanishlarini anduh bilan o’ziga xos
yusinda tasvirlaydi:
Bu maskan qopqasizdir, bu qo’rgon hoqonsizdir,
Borish boru kelish yo’q, bu go’sha omonsizdir.
T.Sulaymon she'rda ruhiyatning ta'sirchan manzarasinigina emas, ijtimoiy yuk,
salmoqli insonparvarlik missiyasi bo’lishini istaydi. Shu bois uning nazarida she'r
bir ko’ngilning rozigina emas, balki har qanday odamning kimligini aniqlaydigan
mezon, ma'naviyatini tayin etadigan o’lchovdir:
Ulan bilmas er asta ayniy boshlar,
Qaydan bilsin ulanni bag‘ri toshlar.
To‘ra Sulaymon she'riyati ta'sirli hissiy timsollar vositasida ifodalangan yombi va
zalvorli fikrlar she'riyatidir. Paygambarimizning: "So’zda sehr bor, she'rda hikmat"
degan hadislaridagi ikki jihatni ham shoir o’z ijodida namoyon qilishga tirishadi.
Ruhiyatning tushuntirish mushkul bo’lgan qatlamlarini tadqiq etish, hissiyotdagi
eng murakkab jarayonlarni bor chigalliklari bilan tasvirlashga e'tibor o’ta
kuchaygan bir sharoitda T.Sulaymon g‘oyat miqyosli, qamrovli fikrlarni, go’zal
badiiy topildiqlarni sodda yusinda, chigallashtirmay, murakkablashtirmay
tasvirlash yo’lidan boryapti. Ko’pincha, she'riyatdagi soddalik jo’nlikka olib
boradi. T.Sulaymon ijodida esa, soddalik teranlikka xizmat qilgan. Asl ijod
buzilgan muvozanatdir. Dunyodagi birorta shoir ruhiy muvozanatdan chiqmay
turib, hali birorta tuzukroq she'r yozolgan emas. Muvozanatdan, ya'ni risoladagi
odamlarda bo’ladigan ruhiy holatdan chiqish har bir ijodkorda o’zgacha kechadi.
Lekin deyarli barcha ijodkorlarning ham qalbi yalong‘och, himoyasiz, ro’y bergan
hodisaki bor unga ta'sir ko’psatmay qolmaydi. Bir haqiqat ayonki, ijodkor bir umr
o’z bolaligini tasvirlash bilan band bo’ladi. Qishloqda nari borsa, o‘n yetti
yoshigacha yashagan adiblar bir umr shu haqda yozishadi. Negaki, ijodiy holat qay
bir darajada bolalikdir. Adiblar har doim ham shoir yoki yozuvchi emaslar. Ular
faqat ijod qilayotganlarida, ilhomning yulduzli onlaridagina adiblardir. Qolgan
vaqtlarda hammamizday odamlar. Shuning uchun ham To’ra Sulaymonovning:
“Telbanamo edim yoshlikda,Telbalikning hali aksi bor”- misralarini faqat
hazilkashlik yoki kamtarlikning ifodasi emas, balki ilhomiy holatning suvrati
deyish mumkin. O’ziga shaxsan daxldor bo’lmagan narsadan kuchli ta'sirlanish,
qattiq xursand bo’lish yoki qayg‘urish, shu holatini qog‘ozga ko‘chirmaslikning
ilojini topolmaslik ro‘zgoriy mezonlar bilan o’lchanganda telbalikning o’zginasi.
Lekin shoir maishiy o’lchovlar bilan emas, jahoniy miqyoslar bilan ish ko’radi,
ma'naviy tarozilar bilan tortadi. Shoir devonafe'l bo’lganligi, darveshvash
yashaganligi uchun axloqiy va haqiqiy qoliplarga ko’pda rioya qilavermaydigan
zot bo’lganligi uchun ham bizning nazarimizda ancha erkin hayot kechiradiganga
o’xshab ko’rinadi. Chuqurroq o’ylab qaralsa, uning erki qulning erkidan
cheklanganroq bo’lsa borki, ortiq emas. Nega? Chunki shoir ijodidan erkin
bo’lolmaydi. Aslan ijod erkinligi tushunchasi ijodkorning erkinligini emas, aynan
ijodning erkinligini anglatadi. Shoir o’z tuyg‘ulariga, hissiyotiga xo’jayin
bo’lolmaydi. Hissiyotini boshqara olgan odam ijodkor emas. U ilhomiga ham
biylik qilolmaydi. Bil'aks shoir o’z ilhomining qulidir. Unda faqat junbushga
bo’lgan tuyg‘uni, quyilib kelayotgan fikrni go’zal shaklda ifodalay olish erki bor,
xolos. Ilhomni zo’rlab bo’lmaydi. Talantli shoirlar istalgan vaqtda emas, ko’ngillari
tusagandagina she'r o’qiy oladilar. Bundayroq shoirlarga iltimos qildingiz, bas
o’qiyverishadi. Negaki, birinchi toifadagilar chinakam iste'dod sohiblari va ular
ilhom bilan ish ko’radilar. Keyingilar esa ijrochilar, ularga tomoshabin bo’lsa bas.
Shu bois ilhomni zo’rlab bo’lmaydi. Zo’rlangan ilhom chala nasl beradi. Shu sabab
To’ra Sulaymon butun tuyg‘uga, butun yurakka egaligi haqida faxr bilan yozadi:
Menga butun ko’ngil kerak, kun kerak,
Menga tutash yulduz to’la tun kerak.
Men yortilab muhabbatni olmayman,
Men yorti do’st xonasida qolmayman.
U chala suymaydi, chala yashamaydi, chala dovlashmaydi, chala yovlashmaydi,
chala do’stlashmaydi. O’z so’ziga, o’z tuyg‘usiga ega bo’lganligidan g‘ururlanadi.
Tuyg‘ular o’ziniki bo’lgani bois "yuqumli". Birovdan tuyg‘u olib, birovning ovozi