Badiiy asarning kontekstual va immanent tahlil tahlili

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

24,9 KB


Badiiy asarning kontekstual va immanent tahlil tahlili
REJA:
1. Tahlil va talqin tushunchalari, ularning tushunish jarayonidagi nisbati haqida.
2. Badiiy asarni tushunish jarayonidagi ob’ektiv va sub’ektiv jihatlar.
3. Kontekstual va immanent tahlil.
 4. Tahlil metodlari.
Tayanch tushunchalar: Tahlil, talqin, tahlil maqsadi, kontekstual tahlil, immanent
tahlil, tahlil metodlari.
Adabiyotshunoslikda tahlil va talqin tushunchalari juda keng qo‘llanilib, ular
badiiy asarni tushunish jarayonining bir-biriga bog‘liq jihatlaridir. Badiiy asarni
tushunish, uning  mazmun mohiyatini anglash jarayonida tahlil va talqin amallari
har vaqt hozirdir. Tahlil atamasi odatda ilmda “analiz” deb yuritiladigan istilohning
sinonimi sifatida tushuniladi. Analiz esa, ma’lumki, butunni anglash uchun uni
qismlarga ajratishni, qismning butun tarkibidagi mohiyatini, uning boshqa qismlar
bilan aloqasi va butunlikning yuzaga chiqishidagi o‘rnini o‘rganishni ko‘zda tutadi.
Ayrimlar badiiy asarni tirik organizmga qiyos etishadi-da, “uni qismlarga ajratish
jonsiz tanaga aylantirishdan boshqa narsa emas” degan qarashga tayanib tahlilga
qarshi chiqadilar. Biroq bu xil qarash asossizdir. Zero, adabiyotshunoslikdagi tahlil
ham – o‘qish, faqat bunda badiiy asarni tadqiqotchi sifatida o‘qish tushuniladi. Bu
xil o‘qish jarayonida tadqiqotchi badiiy asarni qismlarga ajratarkan, uning badiiyat
hodisasi  sifatidagi  mavjudligini,  undagi  o‘quvchi  ongi  va  ruhiyatiga  ta’sir
qilayotgan,  uning  u  yoki  bu  tarzda  tushunilishiga  asos  bo‘layotgan  omillarni
o‘rganadi.Talqin  atamasini  biz  “interpretatsiya”  istilohining  sinonimi  sifatida
tushunamiz. Talqin badiiy asarni sharhlash, uning mazmun mohiyatini, undagi
badiiy konsepsiyani idrok etish demakdir. Keng ma’noda “talqin” so‘zi o‘zga
Logotip
Badiiy asarning kontekstual va immanent tahlil tahlili REJA: 1. Tahlil va talqin tushunchalari, ularning tushunish jarayonidagi nisbati haqida. 2. Badiiy asarni tushunish jarayonidagi ob’ektiv va sub’ektiv jihatlar. 3. Kontekstual va immanent tahlil. 4. Tahlil metodlari. Tayanch tushunchalar: Tahlil, talqin, tahlil maqsadi, kontekstual tahlil, immanent tahlil, tahlil metodlari. Adabiyotshunoslikda tahlil va talqin tushunchalari juda keng qo‘llanilib, ular badiiy asarni tushunish jarayonining bir-biriga bog‘liq jihatlaridir. Badiiy asarni tushunish, uning mazmun mohiyatini anglash jarayonida tahlil va talqin amallari har vaqt hozirdir. Tahlil atamasi odatda ilmda “analiz” deb yuritiladigan istilohning sinonimi sifatida tushuniladi. Analiz esa, ma’lumki, butunni anglash uchun uni qismlarga ajratishni, qismning butun tarkibidagi mohiyatini, uning boshqa qismlar bilan aloqasi va butunlikning yuzaga chiqishidagi o‘rnini o‘rganishni ko‘zda tutadi. Ayrimlar badiiy asarni tirik organizmga qiyos etishadi-da, “uni qismlarga ajratish jonsiz tanaga aylantirishdan boshqa narsa emas” degan qarashga tayanib tahlilga qarshi chiqadilar. Biroq bu xil qarash asossizdir. Zero, adabiyotshunoslikdagi tahlil ham – o‘qish, faqat bunda badiiy asarni tadqiqotchi sifatida o‘qish tushuniladi. Bu xil o‘qish jarayonida tadqiqotchi badiiy asarni qismlarga ajratarkan, uning badiiyat hodisasi sifatidagi mavjudligini, undagi o‘quvchi ongi va ruhiyatiga ta’sir qilayotgan, uning u yoki bu tarzda tushunilishiga asos bo‘layotgan omillarni o‘rganadi.Talqin atamasini biz “interpretatsiya” istilohining sinonimi sifatida tushunamiz. Talqin badiiy asarni sharhlash, uning mazmun mohiyatini, undagi badiiy konsepsiyani idrok etish demakdir. Keng ma’noda “talqin” so‘zi o‘zga
tomonidan aytilgan gap yoxud yozilgan asar (ilmiy, falsafiy, diniy, badiiy va h.)
mazmunini  anglash,  uni  ma’lum  yaxlitlikda  tushunish  va  tushuntirish
(adabiyotshunosning maqsadi tushunishning o‘zigina emas, tushuntirish hamdir)
ma’nolarini anglatadi. Shu ma’noda qaralsa, mumtoz adabiyotshunosligimizda,
umuman,  o‘tmish  ilmida  “talqin”  so‘zining  ma’nosi  qisman  “sharh”,  “tafsir”
atamalari bilan ham berilgan. Yana ham aniqroq aytsak, talqin badiiy asardagi
“obrazlar  tili”ni  “mantiq  tili”ga  o‘girmoq,  obrazlar  vositasida  ifodalangan
mazmunni tushunish va tushuntirmoqdir.Yuqorida aytdikki, badiiy asarni tushunish
jarayonida tahlil va talqin amallari har vaqt hozir, ular tushunish jarayonining ikki
qirrasidir.  Aytaylik,  “o‘quvchi  badiiy  asarni  tushundi”  degani,  mohiyatan,
“o‘quvchi  asarni  o‘zicha  talqin  qildi”  deganidir.  Ayni  paytda,  uning  asarni
tushunishida tahlil unsurlari ham mavjud, zero, oddiy o‘quvchi ham tushunish
jarayonida asar qismlarini (mas., alohida  epizodlarni, personajlarni, ularning turli
holatlardagi  xatti-harakati,  gap-so‘zlarini  va  h.),  ularning  o‘zaro  mazmuniy
aloqalarini tasavvur qiladi. Ilgari ham aytganimizdek, konkret badiiy asar turli
o‘quvchilar tomonidan turlicha tushunilishi mumkin. Biroq shunisi ham aniqki,
o‘quvchilar ongidagi minglab talqinlarni umumlashtiradigan mushtarak nuqtalar
ham mavjud. Demak, konkret asar talqinlari nechog‘li turfa bo‘lmasin, ularning
chegaralarini belgilab beruvchi muayyan asos, deylik, yadro(javhar) mavjudki,
barcha talqinlar shu yadro atrofida hosil bo‘ladi. Bu yadro esa – badiiy asarning
o‘zi, badiiyat hodisasini o‘zida moddiylashtirgan badiiy matndir. Ayon bo‘ldiki,
badiiy asarni tushunish jarayoni ob’ektiv va sub’ektiv ibtidolardan tarkib topar
ekan: agar bu o‘rinda talqin qilayotgan shaxsni sub’ektiv ibtido deb olsak, badiiy
matn  ob’ektiv  ibtidodir.  Bundan  shunday  xulosa  kelib  chiqadiki,  agar  talqin
qiluvchi shaxs badiiy matnni yetarli darajada bilmasa, asar qismlarini, ularning
o‘zaro aloqalarini yetarli tasavvur qilolmasa, uning talqini sub’ektivlik kasb etadi.
Boshqa tomondan, badiiy adabiyotning obrazlar orqali fikrlashi, obrazning esa
assotsiativ  tafakkur  mahsuli  ekanligini  e’tiborga  olsak,  talqinning  sub’ektsiz
mavjud emasligi ayon haqiqatdir. Chunki ijodkorning assotsiativ fikrlashi mahsuli
o‘laroq  yaratilgan  va  asarda  aksini  topgan  obrazning  mazmun  qirralari  faqat
sub’ekt ongidagina (ya’ni, uning ham assotsiativ fikrlashi asosida) qayta tiklanishi
mumkin bo‘ladi. Aytilganlar tushunish jarayonida tahlil va talqinning har vaqt
Logotip
tomonidan aytilgan gap yoxud yozilgan asar (ilmiy, falsafiy, diniy, badiiy va h.) mazmunini anglash, uni ma’lum yaxlitlikda tushunish va tushuntirish (adabiyotshunosning maqsadi tushunishning o‘zigina emas, tushuntirish hamdir) ma’nolarini anglatadi. Shu ma’noda qaralsa, mumtoz adabiyotshunosligimizda, umuman, o‘tmish ilmida “talqin” so‘zining ma’nosi qisman “sharh”, “tafsir” atamalari bilan ham berilgan. Yana ham aniqroq aytsak, talqin badiiy asardagi “obrazlar tili”ni “mantiq tili”ga o‘girmoq, obrazlar vositasida ifodalangan mazmunni tushunish va tushuntirmoqdir.Yuqorida aytdikki, badiiy asarni tushunish jarayonida tahlil va talqin amallari har vaqt hozir, ular tushunish jarayonining ikki qirrasidir. Aytaylik, “o‘quvchi badiiy asarni tushundi” degani, mohiyatan, “o‘quvchi asarni o‘zicha talqin qildi” deganidir. Ayni paytda, uning asarni tushunishida tahlil unsurlari ham mavjud, zero, oddiy o‘quvchi ham tushunish jarayonida asar qismlarini (mas., alohida epizodlarni, personajlarni, ularning turli holatlardagi xatti-harakati, gap-so‘zlarini va h.), ularning o‘zaro mazmuniy aloqalarini tasavvur qiladi. Ilgari ham aytganimizdek, konkret badiiy asar turli o‘quvchilar tomonidan turlicha tushunilishi mumkin. Biroq shunisi ham aniqki, o‘quvchilar ongidagi minglab talqinlarni umumlashtiradigan mushtarak nuqtalar ham mavjud. Demak, konkret asar talqinlari nechog‘li turfa bo‘lmasin, ularning chegaralarini belgilab beruvchi muayyan asos, deylik, yadro(javhar) mavjudki, barcha talqinlar shu yadro atrofida hosil bo‘ladi. Bu yadro esa – badiiy asarning o‘zi, badiiyat hodisasini o‘zida moddiylashtirgan badiiy matndir. Ayon bo‘ldiki, badiiy asarni tushunish jarayoni ob’ektiv va sub’ektiv ibtidolardan tarkib topar ekan: agar bu o‘rinda talqin qilayotgan shaxsni sub’ektiv ibtido deb olsak, badiiy matn ob’ektiv ibtidodir. Bundan shunday xulosa kelib chiqadiki, agar talqin qiluvchi shaxs badiiy matnni yetarli darajada bilmasa, asar qismlarini, ularning o‘zaro aloqalarini yetarli tasavvur qilolmasa, uning talqini sub’ektivlik kasb etadi. Boshqa tomondan, badiiy adabiyotning obrazlar orqali fikrlashi, obrazning esa assotsiativ tafakkur mahsuli ekanligini e’tiborga olsak, talqinning sub’ektsiz mavjud emasligi ayon haqiqatdir. Chunki ijodkorning assotsiativ fikrlashi mahsuli o‘laroq yaratilgan va asarda aksini topgan obrazning mazmun qirralari faqat sub’ekt ongidagina (ya’ni, uning ham assotsiativ fikrlashi asosida) qayta tiklanishi mumkin bo‘ladi. Aytilganlar tushunish jarayonida tahlil va talqinning har vaqt
hozirligining  yorqin dalilidir. Oddiy o‘quvchidan farq  qilaroq, adabiyotshunos
badiiy asarni talqin qilarkan, tahlilga tayanadi, uning talqini tahlil asosida yuzaga
kelgani uchun ham ilmiy sanaladi. Shu ma’noda tahlil badiiy asarni tadqiqotchi
sifatida o‘qish va uqish demakdir.
Yuqoridagilardan ma’lum bo‘ladiki, badiiy asar tahlilining maqsadi – asarni
tushunish (asarni baholash ikkilamchi maqsad). Xo‘sh, “asarni tushunish” deganda
nima nazarda tutiladi? Bu masalada ham adabiyotshunoslikda turlichalik mavjud:
ayrimlar  asarga  muallif  tomonidan  yuklangan  mazmunni  tushunishni  nazarda
tutsalar,  boshqalari  asarda  tasvirlangan  narsalardan  (ob’ektiv  ibtidodan)  kelib
chiqadigan mazmunni tushunishni nazarda tutadilar. Bu qarashlarning birinchisiga
ko‘ra tushunish jarayonida tahlil yetakchilik qilsa, ikkinchisida talqinning mavqei
ustunroq ekanligi tayin; birinchisi badiiy asarni uning ichki va tashqi aloqalarini
birlikda olib o‘rganishni (kontekstul tahlil) taqozo etsa, ikkinchisi badiiy asarga
alohida mavjudlik  sifatida qarab, uning ichki aloqalarini o‘rganish (immanent
tahlil) bilan cheklanadi. Biroq mazkur qarashlarning ikkisini ham mutlaqlashtirib
bo‘lmaydi,  bu  o‘rinda  “oraliq”  mavqenining  egallangani,  har  ikki  yo‘sindagi
tahlilning ham mavjudligini, ularning bir-biridan ko‘zlagan maqsadi va ahamiyati
jihatidan farqli ekanligini tan olingani to‘g‘riroq bo‘ladi.
Tushunish  jarayonining  nazariy  muammolarini  o‘rganuvchi  soha  –
germenevtikaning  asosiy  qoidasi  shuki:  qismni  butun,  butunni  qism  orqali
tushunish darkor. Bu qoida yuqoridagi tahlil yo‘sinlarining ikkisiga ham birdek
aloqador. Faqat bu o‘rinda immanent tahlil “kontekst” tushunchasini asar doirasi
bilan  cheklab  olsa,  kontekstual  tahlilda  “kontekst”  tushunchasining  ko‘lami
kengayib boradi (konkret asar “yozuvchi biografiyasi”, “muallif yashagan davr
shart-sharoitlari”, “muallifning ijodiy merosi”, asar yaratilgan davr  adabiyoti”,
“milliy  adabiy  an’analar” kabi kontekstlar doirasiga kiradi). Kontekstual tahlil
asarga muallif tomonidan yuklangan mazmunni tushunishga yo‘l ochsa, immanent
tahlil asarda tasvirlangan narsalarga (va, albatta, undagi muallif obraziga) tayangan
holda o‘quvchiga o‘z mazmunini shakllantirish imkonini beradi. Mutaxassisdan
farqli o‘laroq, oddiy o‘quvchilarning asarni tushunishida immanent tahlil unsurlari
yetakchilik  qiladi  (shu  bois  ham  o‘quvchilar  ongida  konkret  asarning  turfa
talqinlari  mavjud).  Zero,  aksariyat  o‘quvchilar  uchun  konkret  asarning  qay
Logotip
hozirligining yorqin dalilidir. Oddiy o‘quvchidan farq qilaroq, adabiyotshunos badiiy asarni talqin qilarkan, tahlilga tayanadi, uning talqini tahlil asosida yuzaga kelgani uchun ham ilmiy sanaladi. Shu ma’noda tahlil badiiy asarni tadqiqotchi sifatida o‘qish va uqish demakdir. Yuqoridagilardan ma’lum bo‘ladiki, badiiy asar tahlilining maqsadi – asarni tushunish (asarni baholash ikkilamchi maqsad). Xo‘sh, “asarni tushunish” deganda nima nazarda tutiladi? Bu masalada ham adabiyotshunoslikda turlichalik mavjud: ayrimlar asarga muallif tomonidan yuklangan mazmunni tushunishni nazarda tutsalar, boshqalari asarda tasvirlangan narsalardan (ob’ektiv ibtidodan) kelib chiqadigan mazmunni tushunishni nazarda tutadilar. Bu qarashlarning birinchisiga ko‘ra tushunish jarayonida tahlil yetakchilik qilsa, ikkinchisida talqinning mavqei ustunroq ekanligi tayin; birinchisi badiiy asarni uning ichki va tashqi aloqalarini birlikda olib o‘rganishni (kontekstul tahlil) taqozo etsa, ikkinchisi badiiy asarga alohida mavjudlik sifatida qarab, uning ichki aloqalarini o‘rganish (immanent tahlil) bilan cheklanadi. Biroq mazkur qarashlarning ikkisini ham mutlaqlashtirib bo‘lmaydi, bu o‘rinda “oraliq” mavqenining egallangani, har ikki yo‘sindagi tahlilning ham mavjudligini, ularning bir-biridan ko‘zlagan maqsadi va ahamiyati jihatidan farqli ekanligini tan olingani to‘g‘riroq bo‘ladi. Tushunish jarayonining nazariy muammolarini o‘rganuvchi soha – germenevtikaning asosiy qoidasi shuki: qismni butun, butunni qism orqali tushunish darkor. Bu qoida yuqoridagi tahlil yo‘sinlarining ikkisiga ham birdek aloqador. Faqat bu o‘rinda immanent tahlil “kontekst” tushunchasini asar doirasi bilan cheklab olsa, kontekstual tahlilda “kontekst” tushunchasining ko‘lami kengayib boradi (konkret asar “yozuvchi biografiyasi”, “muallif yashagan davr shart-sharoitlari”, “muallifning ijodiy merosi”, asar yaratilgan davr adabiyoti”, “milliy adabiy an’analar” kabi kontekstlar doirasiga kiradi). Kontekstual tahlil asarga muallif tomonidan yuklangan mazmunni tushunishga yo‘l ochsa, immanent tahlil asarda tasvirlangan narsalarga (va, albatta, undagi muallif obraziga) tayangan holda o‘quvchiga o‘z mazmunini shakllantirish imkonini beradi. Mutaxassisdan farqli o‘laroq, oddiy o‘quvchilarning asarni tushunishida immanent tahlil unsurlari yetakchilik qiladi (shu bois ham o‘quvchilar ongida konkret asarning turfa talqinlari mavjud). Zero, aksariyat o‘quvchilar uchun konkret asarning qay
maqsadda,  qanday  omillar  ta’sirida  yozilgani  ahamiyatsiz  –  ular  asarning
o‘zinigina taniydilar, uning o‘zidangina zavq oladilar. Aksincha, adabiyotshunos
uchun bularning bari muhim, chunki asarni tarixiylik tamoyiliga tayanib, biografik
yoxud  sotsiologik  metodlar  (kontekstual  tahlil)  asosida  tekshirib  chiqarilgan
xulosalar adabiy-nazariy tafakkur rivojida hal qiluvchi ahamiyat kasb etadi. Ular,
tabiiyki, badiiy adabiyot rivoji hamda badiiy did tarbiyasiga faqat bilvosita ta’sir
qiladilar, bu xil xulosalar bilan badiiy didga bevosita ta’sir qilishga urinish esa
adabiyotga faqat ziyon keltiradi. Demak, badiiy asarni alohida butunlik sifatida
ham, kontekst doirasida ham tushunish (tahlil va talqin qilish) mumkin, - ikkisining
ham o‘z o‘rni, vazifasi va maqsadi tayinlidir. Badiiy asarni kontekstual tahlil
qilishda unga turli jihatlardan yondashish mumkinki, shu asosda bir qator tahlil
metodlari haqida gapirish mumkin bo‘ladi. 
Sotsiologok tahlil metodi tadqiotchini badiiy asar voqeligi bilan real voqelik
munosabatlari,  uning tarixan haqqoniylik darajasi,  hayot  haqiqati  bilan  badiiy
haqiqat munosabati kabi masalalarni o‘rganishga yo‘naltiradi. Bu xil yondashuv
asarning  g‘oyaviy-mafkuraviy  tomonlarini  tahlil  qilarkan,  qahramonlarning
xarakter xususiyatlari, asardagi konfliktlar tabiati, obrazlar tizimi va h. badiiy
unsurlarning ijtimoiy ildizlarini ochib beradi. Hayot haqiqatining badiiy haqiqatga
aylanish jarayoni, xarakter va prototip, tarixiy shaxs obrazi va real tarixiy shaxs
munosabati  kabi  ijod  jarayoni  bilan  bog‘liq  muammolarni  o‘rganishda  ham
sotsiologik  yondashuv  asos  vazifasini  o‘taydi.  Sotsiologik  metod
adabiyotshunoslikda muhim ahaiyatga molikligi shubhasiz, biroq uni boshqalardan
ustun qo‘yishlik, unga ayricha e’tibor berishlik adabiyot uchun zararli oqibatlarga
olib  kelishi  mumkinki,  bunga  yorqin  misollarni  sho‘ro  adabiyotshunosligidan
istalgancha topishimiz mumkin  bo‘ladi. Masalan, sho‘ro adabiyotshunosligidagi
vulgar  sotsiologizm  ko‘rinishlari  ayni  shu  metodning  mavqeini
mutlaqlashtirilishining natijasi edi. Badiiy asar tahlilida shu metodgagina tayangan
va  shuning  asosidagina  baholagan  tanqidiy  maqolalar  keyincha  ularning
mualliflarini qatag‘on qilish uchun dastakka aylandigina emas, o‘quvchi ommani
o‘sha ijodkorlarni “xalq dushmani”, asarlarini “zararli” deb tushunishga tayyorladi.
Tarixiy-madaniy  tahlil  metodi  badiiy  asarni  milliy  madaniy  an’analar,
shuningdek,  davr  adabiy-madaniy  kontekstida  o‘rganishga  qaratilgandir.
Logotip
maqsadda, qanday omillar ta’sirida yozilgani ahamiyatsiz – ular asarning o‘zinigina taniydilar, uning o‘zidangina zavq oladilar. Aksincha, adabiyotshunos uchun bularning bari muhim, chunki asarni tarixiylik tamoyiliga tayanib, biografik yoxud sotsiologik metodlar (kontekstual tahlil) asosida tekshirib chiqarilgan xulosalar adabiy-nazariy tafakkur rivojida hal qiluvchi ahamiyat kasb etadi. Ular, tabiiyki, badiiy adabiyot rivoji hamda badiiy did tarbiyasiga faqat bilvosita ta’sir qiladilar, bu xil xulosalar bilan badiiy didga bevosita ta’sir qilishga urinish esa adabiyotga faqat ziyon keltiradi. Demak, badiiy asarni alohida butunlik sifatida ham, kontekst doirasida ham tushunish (tahlil va talqin qilish) mumkin, - ikkisining ham o‘z o‘rni, vazifasi va maqsadi tayinlidir. Badiiy asarni kontekstual tahlil qilishda unga turli jihatlardan yondashish mumkinki, shu asosda bir qator tahlil metodlari haqida gapirish mumkin bo‘ladi. Sotsiologok tahlil metodi tadqiotchini badiiy asar voqeligi bilan real voqelik munosabatlari, uning tarixan haqqoniylik darajasi, hayot haqiqati bilan badiiy haqiqat munosabati kabi masalalarni o‘rganishga yo‘naltiradi. Bu xil yondashuv asarning g‘oyaviy-mafkuraviy tomonlarini tahlil qilarkan, qahramonlarning xarakter xususiyatlari, asardagi konfliktlar tabiati, obrazlar tizimi va h. badiiy unsurlarning ijtimoiy ildizlarini ochib beradi. Hayot haqiqatining badiiy haqiqatga aylanish jarayoni, xarakter va prototip, tarixiy shaxs obrazi va real tarixiy shaxs munosabati kabi ijod jarayoni bilan bog‘liq muammolarni o‘rganishda ham sotsiologik yondashuv asos vazifasini o‘taydi. Sotsiologik metod adabiyotshunoslikda muhim ahaiyatga molikligi shubhasiz, biroq uni boshqalardan ustun qo‘yishlik, unga ayricha e’tibor berishlik adabiyot uchun zararli oqibatlarga olib kelishi mumkinki, bunga yorqin misollarni sho‘ro adabiyotshunosligidan istalgancha topishimiz mumkin bo‘ladi. Masalan, sho‘ro adabiyotshunosligidagi vulgar sotsiologizm ko‘rinishlari ayni shu metodning mavqeini mutlaqlashtirilishining natijasi edi. Badiiy asar tahlilida shu metodgagina tayangan va shuning asosidagina baholagan tanqidiy maqolalar keyincha ularning mualliflarini qatag‘on qilish uchun dastakka aylandigina emas, o‘quvchi ommani o‘sha ijodkorlarni “xalq dushmani”, asarlarini “zararli” deb tushunishga tayyorladi. Tarixiy-madaniy tahlil metodi badiiy asarni milliy madaniy an’analar, shuningdek, davr adabiy-madaniy kontekstida o‘rganishga qaratilgandir.