BADIIY ASARNING STRUKTURAL TAHLILI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

19

File size

Fayl hajmi

33,2 KB


BADIIY ASARNING STRUKTURAL TAHLILI
  REJA:
1. Badiiy asarga yangicha yondashish yo’llari
2. Qadimgi Sharq ilmida matn va badiiy matnga munosabat xillari
        3.Strukturalizm yo’nalishi va strukural tahlil usuli
        4.Struktural tahlilning paydo bo’lishi va taraqqiyoti
        5.Adabiyotshunoslikda strukural tahlilning samaradorligi
        6.O’zbek adabiyotshunosligida structural tahlilning paydo bo’lishi
Tayanch iboralar: 
      Germinivtika. Snergetika. Interpretatsia. Aksiologiya. Analiz va sintez. Talqin. 
Tahlil. Baholash. Tafsir. Semantika. Struktura. Strukturalizm. Matn. Badiiy matn.
O’zbekiston  mustaqilligi  adabiyoshunoslik,  adabiy  tanqid  oldida  yangi
imkoniyatlarni  paydo  qildi.  Sho’ro  davri  adabiy  tanqidchiligi  haddan  tashqari
mafkuralashtirlgan,  sosialistik  realizm  nomli  metod  badiiy  adabiyotning  qo’l-
oyog’iga kishan solgan yedi. Buanday  bedodlikni, adabiy tanqid «hye» yo’q, «be»
yo’q  barcha  kitobxonlarning,  jamiki  yozuvchi-ijodkorlarning  o’qituvchisi-
rahnamosiga aylanib qolsa. Adabiy tanqid «rahnamolik»ni shu darajada uddaladiki,
manman  degan  san’atkorlar  asarlari  yaroqsiz  deb  topildi,  yuzlab,  minglab
yozuvchilar  xalq  dushmani  sifatida  otildilar,  osildilar,  zindonband  qilindilar.
Adabiy  tanqid  ijtimoiy  qiyosiy,  tipologik  talqin  yo’lidangina  bordi.  Adabiy
tanqidning germenevtika, aksiologiya, qadriyat singari tushunchalari chetga surib
tashlandi. Adabiy tanqid zo’r berib ijobiy va salbiy qahramon masalasini bayroq
qilib  ko’tardi.  Kommunist  obrazini  yaratish  xalqlar  do’stligi  muammosini
yoritishda tappa-tayyor qoliplardan foydalanildi.
Logotip
BADIIY ASARNING STRUKTURAL TAHLILI REJA: 1. Badiiy asarga yangicha yondashish yo’llari 2. Qadimgi Sharq ilmida matn va badiiy matnga munosabat xillari 3.Strukturalizm yo’nalishi va strukural tahlil usuli 4.Struktural tahlilning paydo bo’lishi va taraqqiyoti 5.Adabiyotshunoslikda strukural tahlilning samaradorligi 6.O’zbek adabiyotshunosligida structural tahlilning paydo bo’lishi Tayanch iboralar: Germinivtika. Snergetika. Interpretatsia. Aksiologiya. Analiz va sintez. Talqin. Tahlil. Baholash. Tafsir. Semantika. Struktura. Strukturalizm. Matn. Badiiy matn. O’zbekiston mustaqilligi adabiyoshunoslik, adabiy tanqid oldida yangi imkoniyatlarni paydo qildi. Sho’ro davri adabiy tanqidchiligi haddan tashqari mafkuralashtirlgan, sosialistik realizm nomli metod badiiy adabiyotning qo’l- oyog’iga kishan solgan yedi. Buanday bedodlikni, adabiy tanqid «hye» yo’q, «be» yo’q barcha kitobxonlarning, jamiki yozuvchi-ijodkorlarning o’qituvchisi- rahnamosiga aylanib qolsa. Adabiy tanqid «rahnamolik»ni shu darajada uddaladiki, manman degan san’atkorlar asarlari yaroqsiz deb topildi, yuzlab, minglab yozuvchilar xalq dushmani sifatida otildilar, osildilar, zindonband qilindilar. Adabiy tanqid ijtimoiy qiyosiy, tipologik talqin yo’lidangina bordi. Adabiy tanqidning germenevtika, aksiologiya, qadriyat singari tushunchalari chetga surib tashlandi. Adabiy tanqid zo’r berib ijobiy va salbiy qahramon masalasini bayroq qilib ko’tardi. Kommunist obrazini yaratish xalqlar do’stligi muammosini yoritishda tappa-tayyor qoliplardan foydalanildi.
O’zbekiston Mustaqilikka yerishgach, jahon adabiyoshunosligi, tanqidchiligi
mag’no-mohiyati shakli-shamoyili ko’zga yaqqol ko’rindi. G’arb, anglo-amerika
adabiyoshunosligi  badiiy  asarni  o’qish  anglash  yestetikasini  yaratib  bo’lgan,
talqinu  baholash  nazariyasi  bobida  katta  yutuqlarga  yerishgan  yekan.O’zbek
tanqidchililigiga  badiiy  asarga  yondashuvning  yangi  ko’rinishlari,  talqinning
yangidan  yangi  shakllari  kirib  kela  boshladi.G’arbda  taraqqiy  yetgan  talqin,
baholash  yo’sinlari  mumtoz  adabiyoshunosligimizda  mavjud  bo’lgan.  G’arbda
«germenevtika»,  «aksimologiya»,  «interpretasiya»,  «biografiya»  singari  so’zlar
mavjud yedi. Sharqda, musulmon adabiyoshunosligida izoh, sharh, tafsir, talqin,
ta’vil, manoqib, tazkira singari imtihonlar ko’p bo’lgan. Biz ushbu ma’ruzamizda
badiiy matn tarkibi, ma’nolar ko’chimi, tayanch so’zlar-struktura, strukturalizm
haqida fikr-mulohaza yuritar yekanmiz, mustaqillik tufayli adabiy tanqidda qayta
jonlana boshlagan bir muammoni qayta  ko’rib o’tamiz. Badiiy asar o’ziga xos
mikromir:  san’atkor  asar  vositasida  olam-olam  fikrlarni  bildiradi,  g’oyalarni
ifodalaydi.  Biz  Borliqni  qanday  o’zlashtirsak,  san’atkor  matnini  shunchalik
sinchiklab o’rganamiz. Haqiqiy matn – tartibli tarkibiy tizim. Borliq tuzilishida,
inson muchasi, a’zolarining joylashishida izchil tarkib,  tartib bo’lganiday, badiiy
asar matnida ham tartibli tarkib mavjud. Aniqroq aysak, badiiy asar – betakror
struktura, tartibli tarkibiy tizim. Bu tizimni uqish, o’zlashtirish yo’rig’i, yo’sini,
qoidasi strukturalizmdir. Strukturalizm maqsadi adabiy matnning semiologiyasi –
ma’nolar  ko’p  yo’nalishi,  ko’p  qatligini  anglashdir.  Strukturalizm  maqsad-
mohiyatini yuzaga chiqarishda asardagi muhim ma’no nuqtalarini belgilab olish
jiddiy ahamiyat kasb yetadi. Sinchkov nazar strukturalizm matnni turli alfozda
tahlil  qilish  yekanligini  payqab  yetadi.  Boshqacha  aytganda,  strukturalizm  va
germenevtika,  strukturalizm  va  aksiologiya  uncha  ham  bir-biridan  yiroq
tushunchalar  yemas.  Biz  strukturalizmning  paydo  bo’lishi,  bosqichlari  haqida
to’xtalishni; strukturalizm va XX asrdagi ayrim falsafiy-estetik qarashlar tarixini
yoritishni;  strukturalizm  vazifasi  va  oqibatlarini  ochishni;  nihoyat,
strukturalizmning  o’zbek  adabiyotida  qo’llanishi  mumkin  bo’lgan  yo’nalishlar
tarixini ifodalashni maqsad qilib qo’ydik. Mohiyatiga ko’ra strukturalizm yangi
soha  yemas.  Uzoq  tarix,  boy  adabiy  merosga  yega  xalq  borki,  uning
nafosatshunosligi,  adabiyotshunosligi,  matnshunosligi  taraqqiy  yetgan  bo’ladi.
Logotip
O’zbekiston Mustaqilikka yerishgach, jahon adabiyoshunosligi, tanqidchiligi mag’no-mohiyati shakli-shamoyili ko’zga yaqqol ko’rindi. G’arb, anglo-amerika adabiyoshunosligi badiiy asarni o’qish anglash yestetikasini yaratib bo’lgan, talqinu baholash nazariyasi bobida katta yutuqlarga yerishgan yekan.O’zbek tanqidchililigiga badiiy asarga yondashuvning yangi ko’rinishlari, talqinning yangidan yangi shakllari kirib kela boshladi.G’arbda taraqqiy yetgan talqin, baholash yo’sinlari mumtoz adabiyoshunosligimizda mavjud bo’lgan. G’arbda «germenevtika», «aksimologiya», «interpretasiya», «biografiya» singari so’zlar mavjud yedi. Sharqda, musulmon adabiyoshunosligida izoh, sharh, tafsir, talqin, ta’vil, manoqib, tazkira singari imtihonlar ko’p bo’lgan. Biz ushbu ma’ruzamizda badiiy matn tarkibi, ma’nolar ko’chimi, tayanch so’zlar-struktura, strukturalizm haqida fikr-mulohaza yuritar yekanmiz, mustaqillik tufayli adabiy tanqidda qayta jonlana boshlagan bir muammoni qayta ko’rib o’tamiz. Badiiy asar o’ziga xos mikromir: san’atkor asar vositasida olam-olam fikrlarni bildiradi, g’oyalarni ifodalaydi. Biz Borliqni qanday o’zlashtirsak, san’atkor matnini shunchalik sinchiklab o’rganamiz. Haqiqiy matn – tartibli tarkibiy tizim. Borliq tuzilishida, inson muchasi, a’zolarining joylashishida izchil tarkib, tartib bo’lganiday, badiiy asar matnida ham tartibli tarkib mavjud. Aniqroq aysak, badiiy asar – betakror struktura, tartibli tarkibiy tizim. Bu tizimni uqish, o’zlashtirish yo’rig’i, yo’sini, qoidasi strukturalizmdir. Strukturalizm maqsadi adabiy matnning semiologiyasi – ma’nolar ko’p yo’nalishi, ko’p qatligini anglashdir. Strukturalizm maqsad- mohiyatini yuzaga chiqarishda asardagi muhim ma’no nuqtalarini belgilab olish jiddiy ahamiyat kasb yetadi. Sinchkov nazar strukturalizm matnni turli alfozda tahlil qilish yekanligini payqab yetadi. Boshqacha aytganda, strukturalizm va germenevtika, strukturalizm va aksiologiya uncha ham bir-biridan yiroq tushunchalar yemas. Biz strukturalizmning paydo bo’lishi, bosqichlari haqida to’xtalishni; strukturalizm va XX asrdagi ayrim falsafiy-estetik qarashlar tarixini yoritishni; strukturalizm vazifasi va oqibatlarini ochishni; nihoyat, strukturalizmning o’zbek adabiyotida qo’llanishi mumkin bo’lgan yo’nalishlar tarixini ifodalashni maqsad qilib qo’ydik. Mohiyatiga ko’ra strukturalizm yangi soha yemas. Uzoq tarix, boy adabiy merosga yega xalq borki, uning nafosatshunosligi, adabiyotshunosligi, matnshunosligi taraqqiy yetgan bo’ladi.
Abdurahmon Jomiy, Alisher Navoiy, Bobur singari san’atkorlar nafaqat badiiy
asarlar,  balki  poyetikaning  turli  muammolari  haqida  tadqiqotlar  yaratganlar.
Alisher Navoiy “Mezonul-avzon”, “Muhokamat ul-lug’atayn” singari asarlarida
so’z, misra, tarkibiy tizim haqida qimmatli fikrlarni bildirgan. Hozir ham o’zini
hurmat qilgan, badiiy ijodni muqaddas sanagan san’atkor badiiy til, struktura,
so’zdan foydalanish mahorati, satr salmog’i, semiologiya singarilar haqida tadqiqot
olib  bormoqda.  Ammo  struktura,  strukturalizm  istilohi  yuz  yil  muqaddam
Fransiyada  paydo  bo’ldi.  Struktura  tarkibiy  qismlar  aro  aloqa  va  o’zaro
moslashuvlardir.  Strukturalizm-tilshunoslik,  adabiyoshunoslikdagi  yusin,
yo’nalish,  metodning  mushtarak  atamasi.  XX  asrning  10-yillaridan  ye’tiboran
shakllana  boshlagan  strukturalizm  metodini  fransuzlar  “yangi  tanqid”  deya
boshladilar.  Fransuz strukturalizmi haqida gap borar yekan, avvalo Ferdinand de
Sossyur (1857-1913) nomi tilga olinadi. U struktural lingvistika asoschilaridan
bo’lib, fanga sinxron va diaxron o’rganish metodlarini olib kirdi. Lingvistikani
izchil tizim sifatida o’rganish, til va semiotika aro uzviy bog’liqlik masalalari F.de
Sossyur nomi bilan bog’liq. R.O.Yakobson (1896-1982) strukturani badiiy asar
fabulasi  va  kompozisiyasi  bilan  uzviy  bog’liqlikda  o’rganish  yo’sinini  ishlab
chiqdi. Uning tadqiqotlari ko’proq lingvistik strukturalizm bilan bog’lanib ketgan.
Tadqiqotchi Jan-Mari Ozia struktura va inson psixologiyasi muammolarini tadqiq
yetgan. Mana shu olim matn tahlili muammolari siyosiy, mafkuraviy, tashviqiy
qarashlardan  yiroq  bo’lishi  lozimligini  uqtirgan.  Gaston  Bashlar  (1884-1962)
struktura,  strukturalizm  bilan  bog’liq  “Yangi  ilmiy  tafakkur”  konsepsiyasini
falsafiy jihatdan asosladi. U hozirgi ilmiy bilish dialektikasini yangicha talqin
qilishga intildi. Strukturalizm mantiqiy bog’liqlik, o’zaro aloqalarni yaxlit halqa
sifatida o’rganadi. Bu metodda makoniy cheklanish mavjud, ammo u tafakkur
imkoniyatlarini  bus-butun  ishga  solishga  qodir.  Strukturalizmda  ma’lum
muammodan  chetga  chiqib  ketmaslik,   masalani  mumkin  qadar  teran,  keng
miqyosda yoritib berish muhimdir.
Strukturalizmning shakllanishi va rivojini Rossiyada paydo bo’lgan “Poyetik
tilni o’rganish jamiyati” (OPOYaz) faoliyati namoyandalari ijodiy izlanishlarisiz
tasavvur yetib bo’lmaydi. XX asrning 10-yillarida tashkil  yetilgan bu jamiyat
lingvistik va adabiyoshunoslik strukturasi muammolari bilan shug’ullandi. Mazkur
Logotip
Abdurahmon Jomiy, Alisher Navoiy, Bobur singari san’atkorlar nafaqat badiiy asarlar, balki poyetikaning turli muammolari haqida tadqiqotlar yaratganlar. Alisher Navoiy “Mezonul-avzon”, “Muhokamat ul-lug’atayn” singari asarlarida so’z, misra, tarkibiy tizim haqida qimmatli fikrlarni bildirgan. Hozir ham o’zini hurmat qilgan, badiiy ijodni muqaddas sanagan san’atkor badiiy til, struktura, so’zdan foydalanish mahorati, satr salmog’i, semiologiya singarilar haqida tadqiqot olib bormoqda. Ammo struktura, strukturalizm istilohi yuz yil muqaddam Fransiyada paydo bo’ldi. Struktura tarkibiy qismlar aro aloqa va o’zaro moslashuvlardir. Strukturalizm-tilshunoslik, adabiyoshunoslikdagi yusin, yo’nalish, metodning mushtarak atamasi. XX asrning 10-yillaridan ye’tiboran shakllana boshlagan strukturalizm metodini fransuzlar “yangi tanqid” deya boshladilar. Fransuz strukturalizmi haqida gap borar yekan, avvalo Ferdinand de Sossyur (1857-1913) nomi tilga olinadi. U struktural lingvistika asoschilaridan bo’lib, fanga sinxron va diaxron o’rganish metodlarini olib kirdi. Lingvistikani izchil tizim sifatida o’rganish, til va semiotika aro uzviy bog’liqlik masalalari F.de Sossyur nomi bilan bog’liq. R.O.Yakobson (1896-1982) strukturani badiiy asar fabulasi va kompozisiyasi bilan uzviy bog’liqlikda o’rganish yo’sinini ishlab chiqdi. Uning tadqiqotlari ko’proq lingvistik strukturalizm bilan bog’lanib ketgan. Tadqiqotchi Jan-Mari Ozia struktura va inson psixologiyasi muammolarini tadqiq yetgan. Mana shu olim matn tahlili muammolari siyosiy, mafkuraviy, tashviqiy qarashlardan yiroq bo’lishi lozimligini uqtirgan. Gaston Bashlar (1884-1962) struktura, strukturalizm bilan bog’liq “Yangi ilmiy tafakkur” konsepsiyasini falsafiy jihatdan asosladi. U hozirgi ilmiy bilish dialektikasini yangicha talqin qilishga intildi. Strukturalizm mantiqiy bog’liqlik, o’zaro aloqalarni yaxlit halqa sifatida o’rganadi. Bu metodda makoniy cheklanish mavjud, ammo u tafakkur imkoniyatlarini bus-butun ishga solishga qodir. Strukturalizmda ma’lum muammodan chetga chiqib ketmaslik, masalani mumkin qadar teran, keng miqyosda yoritib berish muhimdir. Strukturalizmning shakllanishi va rivojini Rossiyada paydo bo’lgan “Poyetik tilni o’rganish jamiyati” (OPOYaz) faoliyati namoyandalari ijodiy izlanishlarisiz tasavvur yetib bo’lmaydi. XX asrning 10-yillarida tashkil yetilgan bu jamiyat lingvistik va adabiyoshunoslik strukturasi muammolari bilan shug’ullandi. Mazkur
jamiyatning Ye.D.Polivanov, Yu.N.To’nyanov, V.B.Shklovskiy, R.O.Yakobson,
B.V.Tomashevskiy, B.Yeyxenbaum singari a’zolari lingvistika, adabiyoshunoslik,
xususan, poyetika, adabiyot nazariyasi, matnshunoslik, rus adabiyoti tarixini ilmiy-
nazariy  yoritishda  betakror  o’zliklarini  namoyon  yetadilar.  Xususan,  Viktor
Borisovich  Shklovskiy  (1893-1984),  Boris  Viktorovich  Tomashevskiy  (1890-
1957)kabilar  ham  nazariyotchilar  sifatida  tanildilar,  ham  L.Tolstoy,
F.Dostoyevskiy, A.Pushkin asarlari strukturasini tadqiq yetish bo’yicha katta ilmiy
yutuqlarga yerishdilar.  Ularning ijodi 10-yillarda boshlangan bo’lsa-da, 50-70-
yillarda unumli natijalar berdi.Strukturalizm XX asrda uchta murakkab bosqichni
o’tadi. 10-yillarning o’rtalarida boshlangan strukturalizm boshlang’ich pog’ona
bo’ldi. Garchi u “boshlang’ich” bo’lsa-da,  strukturalizmning tamal toshi o’sha
paytda qo’yildi, uning asosiy maqsad-vazifalari belgilandi. Muhimi, strukturalizm
lingvistika va adabiyoshunoslikdagi mushtarak nuqtalarga diqqatini qaratdi. Ayni
vaqtda ilk strukturalizm lingvistik va adabiyoshunoslik muammolarini aniq, uzil-
kesil  ko’rsatib  berdi.Strukturalizmning  ikkinchi  pog’onasi  XX  asrning  60-70-
yillariga to’g’ri keldi. Fransiyada bu yillar Klod Levi Stross (1908), Jak Lakon
(1901-1981),  Rolan  Bart  (1915-1980),  Mishel  Fuko  (1926-1984)  singari
strukturalistlar ijod qildilar. Bular strukturalizm mohiyatini mukammal yoritdilar.
R.Bartning “Huzurbaxsh matn”, M.Fukoning “So’z va buyumlar” tadqiqotlari,
Levi-Strossning yetnografik strukturalizmga doir ishlari mashhur bo’ldi. Ayniqsa,
A.Bartning  tanqid,  adabiyoshunoslik,  tillar  haqidagi  tadqiqotlari  strukturalizm
nuqtai nazaridan o’rganilgan, baholangan.60-70-yillarda rus strukturalistlari unumli
ish  olib  bordilar  D.M.Lixachev  (1906-2000),  M.B.Xrapchenko  (1904-1993),
M.M.Baxtin  (1895-1975),  .  Yu.Lotman,  Yu.Borev,  Yu.Barabash  singarilar
“OPOYaZ”chilar an’analarini davom yettirdilar, badiiy asar matniga doir xronotop,
roviy, funksional yondashuv singari masalalarni o’rtaga qo’ydilar.
60-70-yillar strukturalizmida Yuriy Lotmanning xizmatlari katta. Bu olim
uslubi qanchalik murakkab bo’lsa, u talqin qilgan asarlar ham shunchalik jiddiy.
Uslub qancha murakkab bo’lsa, mutaxassis uni o’qish, o’rganishga shunchalik
jiddiy kirishadi. Yu.Lotman badiiy asar matni muammosini keng miqyosda, barcha
san’at asarlari birligida, jahon adabiyotining murakkab asarlari misolida yoritadi.
Yu.Lotmanning mantiq yo’siniga yo’l topilsa, uning nazariy qarashlarini anglab
Logotip
jamiyatning Ye.D.Polivanov, Yu.N.To’nyanov, V.B.Shklovskiy, R.O.Yakobson, B.V.Tomashevskiy, B.Yeyxenbaum singari a’zolari lingvistika, adabiyoshunoslik, xususan, poyetika, adabiyot nazariyasi, matnshunoslik, rus adabiyoti tarixini ilmiy- nazariy yoritishda betakror o’zliklarini namoyon yetadilar. Xususan, Viktor Borisovich Shklovskiy (1893-1984), Boris Viktorovich Tomashevskiy (1890- 1957)kabilar ham nazariyotchilar sifatida tanildilar, ham L.Tolstoy, F.Dostoyevskiy, A.Pushkin asarlari strukturasini tadqiq yetish bo’yicha katta ilmiy yutuqlarga yerishdilar. Ularning ijodi 10-yillarda boshlangan bo’lsa-da, 50-70- yillarda unumli natijalar berdi.Strukturalizm XX asrda uchta murakkab bosqichni o’tadi. 10-yillarning o’rtalarida boshlangan strukturalizm boshlang’ich pog’ona bo’ldi. Garchi u “boshlang’ich” bo’lsa-da, strukturalizmning tamal toshi o’sha paytda qo’yildi, uning asosiy maqsad-vazifalari belgilandi. Muhimi, strukturalizm lingvistika va adabiyoshunoslikdagi mushtarak nuqtalarga diqqatini qaratdi. Ayni vaqtda ilk strukturalizm lingvistik va adabiyoshunoslik muammolarini aniq, uzil- kesil ko’rsatib berdi.Strukturalizmning ikkinchi pog’onasi XX asrning 60-70- yillariga to’g’ri keldi. Fransiyada bu yillar Klod Levi Stross (1908), Jak Lakon (1901-1981), Rolan Bart (1915-1980), Mishel Fuko (1926-1984) singari strukturalistlar ijod qildilar. Bular strukturalizm mohiyatini mukammal yoritdilar. R.Bartning “Huzurbaxsh matn”, M.Fukoning “So’z va buyumlar” tadqiqotlari, Levi-Strossning yetnografik strukturalizmga doir ishlari mashhur bo’ldi. Ayniqsa, A.Bartning tanqid, adabiyoshunoslik, tillar haqidagi tadqiqotlari strukturalizm nuqtai nazaridan o’rganilgan, baholangan.60-70-yillarda rus strukturalistlari unumli ish olib bordilar D.M.Lixachev (1906-2000), M.B.Xrapchenko (1904-1993), M.M.Baxtin (1895-1975), . Yu.Lotman, Yu.Borev, Yu.Barabash singarilar “OPOYaZ”chilar an’analarini davom yettirdilar, badiiy asar matniga doir xronotop, roviy, funksional yondashuv singari masalalarni o’rtaga qo’ydilar. 60-70-yillar strukturalizmida Yuriy Lotmanning xizmatlari katta. Bu olim uslubi qanchalik murakkab bo’lsa, u talqin qilgan asarlar ham shunchalik jiddiy. Uslub qancha murakkab bo’lsa, mutaxassis uni o’qish, o’rganishga shunchalik jiddiy kirishadi. Yu.Lotman badiiy asar matni muammosini keng miqyosda, barcha san’at asarlari birligida, jahon adabiyotining murakkab asarlari misolida yoritadi. Yu.Lotmanning mantiq yo’siniga yo’l topilsa, uning nazariy qarashlarini anglab
yetish osonlashadi. Olim har qancha murakkab uslubni qo’llamasin, badiiy matn
muammosi doirasidan chetga chiqib ketmaydi. Bizning mumtoz adabiyotimizda
shunday murakkab, teran ildizli matnlar borki, ularni anglab yetgan mutaxassis
Yu.Lotman  asarlarini  bemalol  uqib  oladi.70-yillardan  boshlab  o’zbek
adabiyoshunosligida poyetika masalalari o’rganila boshlandiki, ularni strukturalizm
sohasida olib borilgan izlanishlarning boshlanishi deb anglamoq joiz.
Badiiy  tafakkurda  ro’y  bergan  o’zgarishlar  adabiyotda  darhol  namoyon
bo’ladi. 80-yillardan boshlab strukturalizmning yangi ko’rinishi – posstrukturalizm
paydo  bo’ldi.  Posstrukturalizm,  ramziy  aytganda,  strukturalizmni  biqiqlik,
akademik  holatdan  hayotning  jo’shqin  oqimiga  olib  chiqdi.  Yangi  metod
namoyandalari jonli hayot ruhi singgan, xalqona tilda yozilgan matnlarni talqin qila
boshladilar. Ayniqsa, bunday hol sho’ro adabiyotida ro’y berdi. Oshkoralik va
demokratiya  sharoitida  muqaddam  ta’qiqlangan  asarlar  chop  yetila  boshlandi.
Ularda Gulag mahbuslari, siyosiy jinoyatlari uchun uzoq vaqt ozodlikdan mahrum
yetilganlar  xarakteri  aks  yettirilgan  yedi.  A.Soljenisin,  A.Ribakov,  A.Bek,
A.Platonov singarilarning asarlari  posstrukturalizm  uchun  qimmatli  material  –
matnlarni berdi. O’zbek adabiyotida X.Sultonov, Murod Muhammad Do’st, Erkin
A’zam,  Tog’ay  Murod,  Rauf  Parfi  singarilarning  asarlari  matni  o’ziga  xos,
betakrorligi bilan diqqatni jalb yetdi.Poyeziyadagi baxshiyona ruh, xalqona ohang,
maromlar matn tahlili uchun nihoyatda zarur, qimmatli yedi.
Mustaqillik davri adabiyotida nasr, nazm, dramaturgiya sohasida bo’lmasin
janriy  izlanishlar  avj  oldi.  Omon  Muxtor,  Xurshid  Do’stmuhammad,  Salomat
Vafoning  roman,  Tohir  Malik,  Nazar  Eshonqul,  Sh.Xolmirzayevlarning  qissa,
N.Eshonqul,  Sh.Bo’tayev,  N.Norqobil,  Ye.Shukur,  Isajon  Sultonov,  Zulfiya
Qurolboy  qizi,  Dilfuza  Qo’ziyevalarning  hikoya  janridagi  izlanishlari
posstrukturalizm  metodi  uchun  boy  material  bo’la  oladi.  Afsuski,  o’zbek
adabiyoshunosligi, adabiy tanqidchiligi strukturalizm metodi muammolari bilan
jiddiy shug’ullanmayapti. To’g’ri, mustaqillik davrida A. Qahhorning “Sarob”i,
A.Qodiriy romanlari matn nuqtai nazaridan yangicha talqin qilindi. Ammo bunday
talqinlar hozir nihoyatda kam. Ayniqsa, qayta talqin qilinishi lozim bo’lgan asarlar
bisyor.  “Tafakkur”  jurnalining  2004  yil  3-sonida  Zuhriddin  Isomiddinovning
“Taras Bulba: oshkor va pinhon qiyofa” nomli tadqiqoti chop yetildi. Muallif
Logotip
yetish osonlashadi. Olim har qancha murakkab uslubni qo’llamasin, badiiy matn muammosi doirasidan chetga chiqib ketmaydi. Bizning mumtoz adabiyotimizda shunday murakkab, teran ildizli matnlar borki, ularni anglab yetgan mutaxassis Yu.Lotman asarlarini bemalol uqib oladi.70-yillardan boshlab o’zbek adabiyoshunosligida poyetika masalalari o’rganila boshlandiki, ularni strukturalizm sohasida olib borilgan izlanishlarning boshlanishi deb anglamoq joiz. Badiiy tafakkurda ro’y bergan o’zgarishlar adabiyotda darhol namoyon bo’ladi. 80-yillardan boshlab strukturalizmning yangi ko’rinishi – posstrukturalizm paydo bo’ldi. Posstrukturalizm, ramziy aytganda, strukturalizmni biqiqlik, akademik holatdan hayotning jo’shqin oqimiga olib chiqdi. Yangi metod namoyandalari jonli hayot ruhi singgan, xalqona tilda yozilgan matnlarni talqin qila boshladilar. Ayniqsa, bunday hol sho’ro adabiyotida ro’y berdi. Oshkoralik va demokratiya sharoitida muqaddam ta’qiqlangan asarlar chop yetila boshlandi. Ularda Gulag mahbuslari, siyosiy jinoyatlari uchun uzoq vaqt ozodlikdan mahrum yetilganlar xarakteri aks yettirilgan yedi. A.Soljenisin, A.Ribakov, A.Bek, A.Platonov singarilarning asarlari posstrukturalizm uchun qimmatli material – matnlarni berdi. O’zbek adabiyotida X.Sultonov, Murod Muhammad Do’st, Erkin A’zam, Tog’ay Murod, Rauf Parfi singarilarning asarlari matni o’ziga xos, betakrorligi bilan diqqatni jalb yetdi.Poyeziyadagi baxshiyona ruh, xalqona ohang, maromlar matn tahlili uchun nihoyatda zarur, qimmatli yedi. Mustaqillik davri adabiyotida nasr, nazm, dramaturgiya sohasida bo’lmasin janriy izlanishlar avj oldi. Omon Muxtor, Xurshid Do’stmuhammad, Salomat Vafoning roman, Tohir Malik, Nazar Eshonqul, Sh.Xolmirzayevlarning qissa, N.Eshonqul, Sh.Bo’tayev, N.Norqobil, Ye.Shukur, Isajon Sultonov, Zulfiya Qurolboy qizi, Dilfuza Qo’ziyevalarning hikoya janridagi izlanishlari posstrukturalizm metodi uchun boy material bo’la oladi. Afsuski, o’zbek adabiyoshunosligi, adabiy tanqidchiligi strukturalizm metodi muammolari bilan jiddiy shug’ullanmayapti. To’g’ri, mustaqillik davrida A. Qahhorning “Sarob”i, A.Qodiriy romanlari matn nuqtai nazaridan yangicha talqin qilindi. Ammo bunday talqinlar hozir nihoyatda kam. Ayniqsa, qayta talqin qilinishi lozim bo’lgan asarlar bisyor. “Tafakkur” jurnalining 2004 yil 3-sonida Zuhriddin Isomiddinovning “Taras Bulba: oshkor va pinhon qiyofa” nomli tadqiqoti chop yetildi. Muallif
Gogol asaridagi semiotik nuqtalarni aniq, ishonarli belgilaydi. Matn tahlilidan kelib
chiqqan  holda  muallif  Taras  Bulba  zinhor  xalq  qahramoni,  vatanparvar
bo’lmaganligini isbotlaydi: “Albatta, Gogol ham xuddi Pushkinga o’xshab, o’z
davrida Taras Bulba singari “din va millat fidoyilari”ning yovuzligini faqat ishorat
tili  bilan bayon  qila  olar  yediki, buning  sabablari  hammaga tushunarli”.  Shu
muallif  «Chini  turganida  afsona  nechun?»  maktub-maqolasida  To’lenbergan
Koipmpbergenevning  «qoraqalpoqman.  tavakkalchiman»  (Nukus-2003)  asarini
sinchiklab tahlil qiladi. Ma’lumki, so’nggi yillarda har bir xalq o’zining tarix
shodasidagi o’rni, mavqyeini bo’rttirib ko’rsatishga intilmoqda. Donishmand adib
T.Kalpbergenov  ham  qorqalpoqni  ulug’lashga  haddan  tashqari  berilib  ketadi.
Z.Shomiddinov asardagi sakta, soxtaliklarni birma-bir talqin qilarkan, yozuvchiga
murojaat qiladi: «Hurmatli Tulepbergin og’a!... Yel va millatning qadimiyrog’i
a’loyu  tarix  sahnasiga  turli  sabablarga  ko’ra  kechroq  chiqqanlari  tubanroq
bo’lmaydi. Barchasi teng. Shunday yekan, tarixchi olimlarning hozirgacha amalga
oshirgan  mehnatlari  natijasini-ayon  haqiqatlarni  nazar-pisand  qilmay,  afsona
to’qishga,  shu  asosda  tarix  «ijod»  qilishga  hojat  yo’q»Tanqidchi  badiiy  asar
matniga chuqur kirgani sayin tarkib, tartib, tayanch so’zlarni aniq ko’radi, his
qiladi. Postrukturalizm so’zlar, ishoralar aro modern holat, asar ichra asar yaratila
boshlanganligi ko’ra boshlaydi. Sho’ro davri tanqidchiligidagi talqin, tahlillarni
kuzatar  yekansiz,  xayolingizga  daf’atan:  “Men  nima  deymanu  qo’bizim  nima
deydi?”- maqoli keladi. Xullas, posstrukturalizm asarlarni sinchiklab o’rganadi.
Yana  shuni  ta’kidlash  kerakki,  posstrukturalizm  globallashuv  jarayonining
samarasi sifatida jahoniy ahamiyatga molik asarlarni tahlil, talqin qiladi. Masalan,
strukturalist  Klod  Levi-Stross  “Strukturalizm  va  yekologiya”  maqolasida
muammoni  umumjahon  miqyosida  oladi.  Levi-Stross  mutaxassisligi  nuqtai
nazaridan yetnolog bo’lgani uchun ham umumjahoniy muammo mohiyatiga tez,
asosli kirib bordi. Badiiy adabiyotda global mohiyatli tadqiqotlarni yaratish shart.
O’ylab ko’rilsa, olam ham hududsiz, odamlar ham bir-biriga yot yemas ekan.
Ayniqsa,  ilmiy-texnika  taraqqiyoti,  globallashuv  jarayoni  odamlarni
yaqinlashtirganiday, adabiy aloqa, o’zaro ta’sirni kuchaytirdi. O’zbek yozuvchisi
Xurshid  Do’stmuhammad  italiyalik  adib  Dino  Busattining  “Yetti  qavat”
hikoyasidan ta’sirlanib “Jimjitxonaga yo’l” asarini yozdi. Hikoya kompozisiyasi
Logotip
Gogol asaridagi semiotik nuqtalarni aniq, ishonarli belgilaydi. Matn tahlilidan kelib chiqqan holda muallif Taras Bulba zinhor xalq qahramoni, vatanparvar bo’lmaganligini isbotlaydi: “Albatta, Gogol ham xuddi Pushkinga o’xshab, o’z davrida Taras Bulba singari “din va millat fidoyilari”ning yovuzligini faqat ishorat tili bilan bayon qila olar yediki, buning sabablari hammaga tushunarli”. Shu muallif «Chini turganida afsona nechun?» maktub-maqolasida To’lenbergan Koipmpbergenevning «qoraqalpoqman. tavakkalchiman» (Nukus-2003) asarini sinchiklab tahlil qiladi. Ma’lumki, so’nggi yillarda har bir xalq o’zining tarix shodasidagi o’rni, mavqyeini bo’rttirib ko’rsatishga intilmoqda. Donishmand adib T.Kalpbergenov ham qorqalpoqni ulug’lashga haddan tashqari berilib ketadi. Z.Shomiddinov asardagi sakta, soxtaliklarni birma-bir talqin qilarkan, yozuvchiga murojaat qiladi: «Hurmatli Tulepbergin og’a!... Yel va millatning qadimiyrog’i a’loyu tarix sahnasiga turli sabablarga ko’ra kechroq chiqqanlari tubanroq bo’lmaydi. Barchasi teng. Shunday yekan, tarixchi olimlarning hozirgacha amalga oshirgan mehnatlari natijasini-ayon haqiqatlarni nazar-pisand qilmay, afsona to’qishga, shu asosda tarix «ijod» qilishga hojat yo’q»Tanqidchi badiiy asar matniga chuqur kirgani sayin tarkib, tartib, tayanch so’zlarni aniq ko’radi, his qiladi. Postrukturalizm so’zlar, ishoralar aro modern holat, asar ichra asar yaratila boshlanganligi ko’ra boshlaydi. Sho’ro davri tanqidchiligidagi talqin, tahlillarni kuzatar yekansiz, xayolingizga daf’atan: “Men nima deymanu qo’bizim nima deydi?”- maqoli keladi. Xullas, posstrukturalizm asarlarni sinchiklab o’rganadi. Yana shuni ta’kidlash kerakki, posstrukturalizm globallashuv jarayonining samarasi sifatida jahoniy ahamiyatga molik asarlarni tahlil, talqin qiladi. Masalan, strukturalist Klod Levi-Stross “Strukturalizm va yekologiya” maqolasida muammoni umumjahon miqyosida oladi. Levi-Stross mutaxassisligi nuqtai nazaridan yetnolog bo’lgani uchun ham umumjahoniy muammo mohiyatiga tez, asosli kirib bordi. Badiiy adabiyotda global mohiyatli tadqiqotlarni yaratish shart. O’ylab ko’rilsa, olam ham hududsiz, odamlar ham bir-biriga yot yemas ekan. Ayniqsa, ilmiy-texnika taraqqiyoti, globallashuv jarayoni odamlarni yaqinlashtirganiday, adabiy aloqa, o’zaro ta’sirni kuchaytirdi. O’zbek yozuvchisi Xurshid Do’stmuhammad italiyalik adib Dino Busattining “Yetti qavat” hikoyasidan ta’sirlanib “Jimjitxonaga yo’l” asarini yozdi. Hikoya kompozisiyasi
g’alati: X.Do’stmuhammad “Yetti qavat” hikoyasi qahramoni Dino Korte holati
bilan “Jimjitxonaga yo’l”ning asosiy ishtirokchisi Zohid Yaqin ruhiyatini baqamti
tasvirlaydi. Har ikki hikoyada ko’zga yaqqol tashlanmaydigan jihat shuki, Dino
Korte  asta-sekin  yuqoridan pastga tushib boradi. Zohid Yaqin bo’lsa  birinchi
qavatdan yettinchiga ko’tariladi. 
Qizig’i
 
shundaki,
 
odam-kim,
qayerdanliligidan  qat’i  nazar  taqdirga  tan  berib,  turli  vaziyatlarga  ko’nikib
borarkan. Italiyalik yozuvchi o’z qahramonini osmondan yerga tushirar yekan,
uning o’ziga xosligidan – dini, millati, udumlari, yashash tarzidan kelib chiqadi.
X.Do’stmuhammad Zohid Yaqinni asta-sekin arshi a’loga ko’tara boradi. Har ikki
qahramon  o’lim  tomon  ilgarilab  boraveradi.  O’zbek  va  italiyalik  bemorning
holatlari strukturali tahlilda sezila boradi. O’limning millati yo’q. U o’z bag’riga
hammani olaveradi. Jon taslim qilayotgan Dino Korte “najot istab mayda sim to’r
qoplangan derazadan tashqaridagi daraxtzorga chiranib qaraydi, ammo ko’z oldi
chaplashib ketadi.
- Tunmi?... - deb so’radi u arang pichirlab. – Soat nech...”. Shunday holat
Zohid Yaqinda ham ro’y beryapti: “Zohid Yaqin yo’lak adog’idan oqib kirayotgan
sutdek nur og’ushida yastanib yotgan keng va yam-yashil sayhonlikni ilg’ab, shu
qadar bahri dili ochildiki!...
- Joziba!...”
Xurshid  Do’stmuhammad  “Al-a’rof”  dramasida  amerikalik  mashhur  adib
Yedgar  Po  (1809-1849)ning  hayotidagi  holatlarni  tasvirlash  orqali  insonning
qayerda, qanday yashashidan qat’i nazar, fojialar girdobida bo’lishini ko’rsatadi.
Demoqchimizki, o’zbek yozuvchisi amerikalik adib hayoti misolida insoniy fojia,
holatlarni  ko’rsatib  bergan.  Dramadagi  semantik  markaz  mana  bu  gapda
jamlangan: “Dushman tashqarida yemas, ichimda, amma...” Aksariyat insonlar
kuyadilar, yonadilar, lyekin Po singari o’z dardlarini lo’nda ifoda yeta olmaydilar.
Globallashuv jarayoni insonni to’laroq anglash imkonini yaratdi.  Bilamizki,
har  bir  milliy  adabiyot  tarkibida  bolalar  adabiyoti,  uning  namoyandalari  bor.
Hozirgi paytda bolalar adabiyotida ham jiddiy o’zgarishlar ro’y beryapti. So’nggi
olti-yetti yil ichida angliyalik yozuvchi Djoan K.Rolingning nomi mashhur bo’lib
ketdi. U yaratgan “Garri Potter va uning do’stlari” asari bolalik saltanatining
mashhur asariga aylandi. Garri Potter sarguzashtlari  tasvirlangan  kitob jahon
Logotip
g’alati: X.Do’stmuhammad “Yetti qavat” hikoyasi qahramoni Dino Korte holati bilan “Jimjitxonaga yo’l”ning asosiy ishtirokchisi Zohid Yaqin ruhiyatini baqamti tasvirlaydi. Har ikki hikoyada ko’zga yaqqol tashlanmaydigan jihat shuki, Dino Korte asta-sekin yuqoridan pastga tushib boradi. Zohid Yaqin bo’lsa birinchi qavatdan yettinchiga ko’tariladi. Qizig’i shundaki, odam-kim, qayerdanliligidan qat’i nazar taqdirga tan berib, turli vaziyatlarga ko’nikib borarkan. Italiyalik yozuvchi o’z qahramonini osmondan yerga tushirar yekan, uning o’ziga xosligidan – dini, millati, udumlari, yashash tarzidan kelib chiqadi. X.Do’stmuhammad Zohid Yaqinni asta-sekin arshi a’loga ko’tara boradi. Har ikki qahramon o’lim tomon ilgarilab boraveradi. O’zbek va italiyalik bemorning holatlari strukturali tahlilda sezila boradi. O’limning millati yo’q. U o’z bag’riga hammani olaveradi. Jon taslim qilayotgan Dino Korte “najot istab mayda sim to’r qoplangan derazadan tashqaridagi daraxtzorga chiranib qaraydi, ammo ko’z oldi chaplashib ketadi. - Tunmi?... - deb so’radi u arang pichirlab. – Soat nech...”. Shunday holat Zohid Yaqinda ham ro’y beryapti: “Zohid Yaqin yo’lak adog’idan oqib kirayotgan sutdek nur og’ushida yastanib yotgan keng va yam-yashil sayhonlikni ilg’ab, shu qadar bahri dili ochildiki!... - Joziba!...” Xurshid Do’stmuhammad “Al-a’rof” dramasida amerikalik mashhur adib Yedgar Po (1809-1849)ning hayotidagi holatlarni tasvirlash orqali insonning qayerda, qanday yashashidan qat’i nazar, fojialar girdobida bo’lishini ko’rsatadi. Demoqchimizki, o’zbek yozuvchisi amerikalik adib hayoti misolida insoniy fojia, holatlarni ko’rsatib bergan. Dramadagi semantik markaz mana bu gapda jamlangan: “Dushman tashqarida yemas, ichimda, amma...” Aksariyat insonlar kuyadilar, yonadilar, lyekin Po singari o’z dardlarini lo’nda ifoda yeta olmaydilar. Globallashuv jarayoni insonni to’laroq anglash imkonini yaratdi. Bilamizki, har bir milliy adabiyot tarkibida bolalar adabiyoti, uning namoyandalari bor. Hozirgi paytda bolalar adabiyotida ham jiddiy o’zgarishlar ro’y beryapti. So’nggi olti-yetti yil ichida angliyalik yozuvchi Djoan K.Rolingning nomi mashhur bo’lib ketdi. U yaratgan “Garri Potter va uning do’stlari” asari bolalik saltanatining mashhur asariga aylandi. Garri Potter sarguzashtlari tasvirlangan kitob jahon
bolalari tomonidan o’qilmoqda, film holida tomosha qilinmoqda. Garri Potter nega
bunchalik  mashhur  bo’lib  ketdi?  Yozuvchi  K.Roling  bolalarning  yertak,  mif,
sarguzashtlarini texnika vositalari orqali tasvirlay oldi. Garri va uning do’stlari
yalmog’izlar, afsungarlar orasida bo’ladilar, xavfli vaziyatlarga tushib qoladilar va
muhimi, bunday vaziyat-holatlar texnika, yelyektronika, kompyuterlar bilan uzviy
bog’liq. Atrofimizga nazar tashlasak, bolalar kompyuter olamiga chuqur sho’ng’ib
ketganliklarini sezamiz. Boshqacha aytganda, boladagi sarguzashttalablik, qaltis
vaziyatlarga  intilish  fan-texnika  vositasida  amalga  oshirilmoqda.  Bolalik
saltanatidagi  holat, vaziyatlarni  strukturalizm  metodi vositasida  ishonarli  tahlil
qilish mumkin. Xullas, posstrukturalizm keng miqyosda faoliyat olib boradigan,
masalani  ildiz-ildizidan  yoritib  beradigan  umumdunyoviy  metodga  aylanib
bormoqda. Yehtimolki, taraqqiyot posstrukturalizmning yana yangi imkoniyatlarini
yuzaga chiqarar.Adabiyot va san’atda yo’sin, yo’nalish, oqimlar borki, ularning
asosida  falsafiy-yestetik  qarashlar,yorqin  siymolarning  yestetik  tushunchalari
turadi. XX asrda G.V.Plyexanov (1856-1918), M.Xaydegger (1889-1976), Gaston
Bashlar  (1884-1962),Jan-Pol  Sartr  (1905-1980),  N.A.Berdyayev  (1874-1948)
singari  mutafakkirlar  yashaganki,  ular  faoliyati  markscha  falsafa-yestetika,
yekzistensial  yo’nalish,  struktural  tizim  mohiyati  bilan uzviy  bog’liq. To’g’ri,
Z.Freyd, K.Yung, Ye.Fromm, S.Frank singari mutafakkirlar ham XX asrda o’z
tadqiqotlarini  yaratganlar.  Ularning  asarlari  san’at-yestetikaning  teran
muammolarini  hal  qilish  bilan  bog’liq.  Biz  yekzistensializm,  strukturalizm,
sosialistik realizm mohiyatiga jiddiyroq nazar tashlashnigina maqsad qilib qo’ydik.
Yekzistensial falsafa XX asrda G‘arbiy Yevropada chuqur ildiz otdi. Frans Kafka
(1883-1924),  Alber  Kamyu  (1913-1960),  Jan-Pol  Sartr  (1905-1980)  singari
san’atkorlar  ijodi  yekzistensializm  bilan  uzviy  bog’liq.  Yekzistensializm
metodining  maqsad-mohiyati  ko’proq  M.Xaydegger  asarlarida  yoritilgan.
Yekzistensial  –  tirikchilik  demak.  Inson-tirik  jon.  Tirikchilik  uning  ma’no-
mazmunini belgilaydi. Inson qilmish-qidirmishlari uning mohiyatini belgilaydi.
Insonga  nega  unday  yashamading,  nega  bunday  g’oyaning  izidan  bormading,
hayotingni  qanday  yo’naltirishlarda  olib  bording  degan  savollarni  qo’yish
noto’g’ridir. Insonning  kimligi,  mohiyati  yashagan  yo’li,  qilmishlaridir, xolos.
“Inson o’zini qay darajada amalga oshirsa, shu darajadagina mavjud bo’ladi. U
Logotip
bolalari tomonidan o’qilmoqda, film holida tomosha qilinmoqda. Garri Potter nega bunchalik mashhur bo’lib ketdi? Yozuvchi K.Roling bolalarning yertak, mif, sarguzashtlarini texnika vositalari orqali tasvirlay oldi. Garri va uning do’stlari yalmog’izlar, afsungarlar orasida bo’ladilar, xavfli vaziyatlarga tushib qoladilar va muhimi, bunday vaziyat-holatlar texnika, yelyektronika, kompyuterlar bilan uzviy bog’liq. Atrofimizga nazar tashlasak, bolalar kompyuter olamiga chuqur sho’ng’ib ketganliklarini sezamiz. Boshqacha aytganda, boladagi sarguzashttalablik, qaltis vaziyatlarga intilish fan-texnika vositasida amalga oshirilmoqda. Bolalik saltanatidagi holat, vaziyatlarni strukturalizm metodi vositasida ishonarli tahlil qilish mumkin. Xullas, posstrukturalizm keng miqyosda faoliyat olib boradigan, masalani ildiz-ildizidan yoritib beradigan umumdunyoviy metodga aylanib bormoqda. Yehtimolki, taraqqiyot posstrukturalizmning yana yangi imkoniyatlarini yuzaga chiqarar.Adabiyot va san’atda yo’sin, yo’nalish, oqimlar borki, ularning asosida falsafiy-yestetik qarashlar,yorqin siymolarning yestetik tushunchalari turadi. XX asrda G.V.Plyexanov (1856-1918), M.Xaydegger (1889-1976), Gaston Bashlar (1884-1962),Jan-Pol Sartr (1905-1980), N.A.Berdyayev (1874-1948) singari mutafakkirlar yashaganki, ular faoliyati markscha falsafa-yestetika, yekzistensial yo’nalish, struktural tizim mohiyati bilan uzviy bog’liq. To’g’ri, Z.Freyd, K.Yung, Ye.Fromm, S.Frank singari mutafakkirlar ham XX asrda o’z tadqiqotlarini yaratganlar. Ularning asarlari san’at-yestetikaning teran muammolarini hal qilish bilan bog’liq. Biz yekzistensializm, strukturalizm, sosialistik realizm mohiyatiga jiddiyroq nazar tashlashnigina maqsad qilib qo’ydik. Yekzistensial falsafa XX asrda G‘arbiy Yevropada chuqur ildiz otdi. Frans Kafka (1883-1924), Alber Kamyu (1913-1960), Jan-Pol Sartr (1905-1980) singari san’atkorlar ijodi yekzistensializm bilan uzviy bog’liq. Yekzistensializm metodining maqsad-mohiyati ko’proq M.Xaydegger asarlarida yoritilgan. Yekzistensial – tirikchilik demak. Inson-tirik jon. Tirikchilik uning ma’no- mazmunini belgilaydi. Inson qilmish-qidirmishlari uning mohiyatini belgilaydi. Insonga nega unday yashamading, nega bunday g’oyaning izidan bormading, hayotingni qanday yo’naltirishlarda olib bording degan savollarni qo’yish noto’g’ridir. Insonning kimligi, mohiyati yashagan yo’li, qilmishlaridir, xolos. “Inson o’zini qay darajada amalga oshirsa, shu darajadagina mavjud bo’ladi. U
o’zini, demak, o’z qilmishlarining yig’indisi sifatida, o’z shaxsiy hayoti sifatida –
faqat  shundaygina namoyon yetadi,”  - deb  yozadi  J. P.Sartr. Uning quyidagi
fikrlari inson mohiyati to’g’risidagi qarashni tasdiqlaydi: “... inson o’zining qator
qilmishlaridan  boshqa  hyech  narsa  yemas,  u  mana  shu  qilmishlaridan  tashkil
topadigan munosabatlar yig’indisidan iborat, demoqchimiz xolos”. Ekzistensializm
insonni imkoniyatlariga ko’ra yemas, qilgan ishiga ko’ra baholaydi. Odam bu
dunyoda yeladi, yuguradi, bolam-chaqam deydi, to’y-tomosha qiladi. Xullas, umr
o’taveradi. Yekzistensial falsafa insondan “Nega bunday qilding?”, “Nega bunday
qilmading?” demaydi. Insonningsavobi ham, gunohi ham o’ziga. Yeng asosiysi,
inson mafkuralar, yuksak g’oyalar, tinkani quritadigan yugur-yugurlar quli bo’lib
qolishi  kerak  yemas.  Inson  hayotining  qaysidir  bosqichida  qo’rqoqlik  qildi,
qachondir loqaydligi tufayli fojiaga sabab bo’ldi. U nima qilgan bo’lsa, qanday
yashagan bo’lsa, shunga yarasha ajr (savobu gunohini) oladi. O’ylab ko’rilsa,
yekzistensial  falsafa  hamma  inson  hayotiga  mos  keladi.  Sharqda  yashash,
tirikchilik  falsafasi  chuqur  ishlangan.  Faqat  u  yekzistensializm  deyilmaydi.
Tirikchilik, tirikchilik deymiz-u, har bir odam yashashga o’z aqli, tushunchasi bilan
yondashishini  unutmasligimiz  kerak.  Ba’zi  odam  tabiatan  aqlli,  dono  bo’ladi:
ishning  foydasi,  osonini  ko’zlab  harakat  qiladi.  Odam  borki,  hayotini  yelga
sovuradi:  yeyish,  ichish,  maishat  qilishdan  nariga  o’tmaydi.  Mutafakkir
M.Xaydegger biologik umr bilan ontologiyani (mangu barhayotlilikni) farqlaydi.
Uningcha, tirikchilikning muhim  bir  nuqtasi  bor. U – o’lim. Odam  o’limdan
qo’rqadi, uni yo’qlik, mavhumlik deb biladi. Aslida, o’lim yashash yo’lidagi bir
bosqich. Odam o’limdan keyin ham yashaydi. Lekin, hamma gap shundaki, u
qanday,  qancha  yashaydi?  Tiriklik  davrida  inson  qanday  yashagan  bo’lsa
o’lganidan  keyin  inson  sifatidagi  MOHIYaTIGA  ko’ra  ontologiya  bosqichiga
kirishadi. Biz ko’proq mangu asarlar haqida gap borganida ontologiya istilohini
qo’llar yedik. Yekzistensial falsafa ontologiyani inson umri qimmatini belgilovchi
vosita  sifatida  ishlatadi.  M.Xaydegger  fikricha,  inson  yashayveradi,  tirikchilik
yo’lida yelib yuguraveradi, ammo alal-oqibat inson hayotining ma’no-mohiyati
talqin, tahlil orqali baholanadi.
Martin Xaydegger, garchi ekzistensial falsafa namoyandalaridan bo’lsa-da, til
va inson bog’liqligi masalasiga alohida ye’tibor beradi. Haqiqiy til – sizu biz
Logotip
o’zini, demak, o’z qilmishlarining yig’indisi sifatida, o’z shaxsiy hayoti sifatida – faqat shundaygina namoyon yetadi,” - deb yozadi J. P.Sartr. Uning quyidagi fikrlari inson mohiyati to’g’risidagi qarashni tasdiqlaydi: “... inson o’zining qator qilmishlaridan boshqa hyech narsa yemas, u mana shu qilmishlaridan tashkil topadigan munosabatlar yig’indisidan iborat, demoqchimiz xolos”. Ekzistensializm insonni imkoniyatlariga ko’ra yemas, qilgan ishiga ko’ra baholaydi. Odam bu dunyoda yeladi, yuguradi, bolam-chaqam deydi, to’y-tomosha qiladi. Xullas, umr o’taveradi. Yekzistensial falsafa insondan “Nega bunday qilding?”, “Nega bunday qilmading?” demaydi. Insonningsavobi ham, gunohi ham o’ziga. Yeng asosiysi, inson mafkuralar, yuksak g’oyalar, tinkani quritadigan yugur-yugurlar quli bo’lib qolishi kerak yemas. Inson hayotining qaysidir bosqichida qo’rqoqlik qildi, qachondir loqaydligi tufayli fojiaga sabab bo’ldi. U nima qilgan bo’lsa, qanday yashagan bo’lsa, shunga yarasha ajr (savobu gunohini) oladi. O’ylab ko’rilsa, yekzistensial falsafa hamma inson hayotiga mos keladi. Sharqda yashash, tirikchilik falsafasi chuqur ishlangan. Faqat u yekzistensializm deyilmaydi. Tirikchilik, tirikchilik deymiz-u, har bir odam yashashga o’z aqli, tushunchasi bilan yondashishini unutmasligimiz kerak. Ba’zi odam tabiatan aqlli, dono bo’ladi: ishning foydasi, osonini ko’zlab harakat qiladi. Odam borki, hayotini yelga sovuradi: yeyish, ichish, maishat qilishdan nariga o’tmaydi. Mutafakkir M.Xaydegger biologik umr bilan ontologiyani (mangu barhayotlilikni) farqlaydi. Uningcha, tirikchilikning muhim bir nuqtasi bor. U – o’lim. Odam o’limdan qo’rqadi, uni yo’qlik, mavhumlik deb biladi. Aslida, o’lim yashash yo’lidagi bir bosqich. Odam o’limdan keyin ham yashaydi. Lekin, hamma gap shundaki, u qanday, qancha yashaydi? Tiriklik davrida inson qanday yashagan bo’lsa o’lganidan keyin inson sifatidagi MOHIYaTIGA ko’ra ontologiya bosqichiga kirishadi. Biz ko’proq mangu asarlar haqida gap borganida ontologiya istilohini qo’llar yedik. Yekzistensial falsafa ontologiyani inson umri qimmatini belgilovchi vosita sifatida ishlatadi. M.Xaydegger fikricha, inson yashayveradi, tirikchilik yo’lida yelib yuguraveradi, ammo alal-oqibat inson hayotining ma’no-mohiyati talqin, tahlil orqali baholanadi. Martin Xaydegger, garchi ekzistensial falsafa namoyandalaridan bo’lsa-da, til va inson bog’liqligi masalasiga alohida ye’tibor beradi. Haqiqiy til – sizu biz
oramizdagina  aloqa  vositasi  emas.  U  (haqiqiy  til)  insonga  shariflik  ato
qilinayotganda berilgan ilohiy in’om. Insonning insonligi tilidadir. Sharif inson
faqat so’zlayotganidaginamas, sukut saqlayotganida ham some’lik qilayotganida
ham go’zaldir. Sokin odamning mohiyati so’zlayotgan odam fikrlaridan ko’proq
narsani anglatadi. Til haqida, ayniqsa, tilning germenevtik mohiyati xususida fikr
yuritgan odam struktura, semiotika, semiologiya haqida to’xtalinmasligi mumkin
yemas. Demoqchimizki, M.Xaydegger asarlarida struktura, strukturalizm haqida
aytilgan mulohazalar ko’p. “Tafakkur yuritish nadur?” maqolasida so’zlar mag’zini
chaqadi: “Faylasuflar – tafakkur yurituvchilar. Buning boisi shuki, asosan falsafada
tafakkur  ro’y  beradi.  Hozir  hyech  kim  falsafaga  qiziqish  ortayotganini  inkor
yetmaydi. Lekin bironta zot topilarmikanki, “+IZI+ISh” degan so’zning bugungi
kunda qay mazmunda qo’llanayotganini kuzatgan bo’lsin”. M.Xaydegger jumla,
satrdagi har bir so’z mazmuni, shakli, turkumi, ohangi, maromi bilan qiziqadi. Bu,
tabiiyki, strukturalizm bilan uzviy bog’liq.Yekzistensializm metodi XX asrning
o’rtalariga kelib bir muncha susaydi, unga bo’lgan qiziqish kamaydi.
XX  asr  boshlaridan  yekzistensializmga  zid  turadigan  markscha  realizm
Rossiyada, keyinroq SSSRda nihoyatda rivojlandi. Markscha falsafa asosida paydo
bo’lgan  sosialistik  realizm  nafaqat  Sho’ro  davlatida,  balki  bir  qancha  xorijiy
adabiyotlarda  qo’llanila  boshlandi.  Markscha  falsafaning  nafosashunoslik,
adabiyoshunoslikda  qo’llana  boshlanishida  Georgiy  Valyentinovich  Plyexanov
(1856-1918)ning hissasi katta bo’ldi. U o’ta madaniyatli, ko’p o’qigan, san’atni
nozik his qiladigan, marksizmga nihoyatda sadoqatli zot bo’lgan. G.Plyexanov
Marks  asarlarini  qunt  bilan  o’qidi,  ularni  rus  tiliga  tarjima  qildi.  Marksistik
nafosashunoslikning  shakllanishi,  rivoji  Rossiyada  G.Plyexanov  nomi  bilan
bog’liq. Plyexanov rus mutafakkir tanqidchilari – Dobrolyubov, Chernishevskiy,
Gersen, ayniqsa, Belinskiy asarlarini alohida bir mehr bilan o’qidi. Unda g’arb
faylasuflari qarashlarini rossiyalik ma’rifatparvarlar – “real tanqid” namoyandalari
ijodi bilan bog’lash istagi tug’ildi. Belinskiyning asarlarini o’qir yekan, Plyexanov
g’alati bir yangilikni kashf yetdi. V.Belinskiy G.Gegel asarlarini o’qib: “Adabiy
tanqidning  vazifasi  san’at  asarlarini  tafakkur  tiliga  o’girmoqdir”,  -  deb  yozib
qo’ygan yekan. G.Plyexanov panlogizm nomini olgan Gegel falsafasi haqidagi
Belinskiy  qarashini  o’qib  xursand  bo’lib  ketdi. Plyexanov  mana shu  yangilik
Logotip
oramizdagina aloqa vositasi emas. U (haqiqiy til) insonga shariflik ato qilinayotganda berilgan ilohiy in’om. Insonning insonligi tilidadir. Sharif inson faqat so’zlayotganidaginamas, sukut saqlayotganida ham some’lik qilayotganida ham go’zaldir. Sokin odamning mohiyati so’zlayotgan odam fikrlaridan ko’proq narsani anglatadi. Til haqida, ayniqsa, tilning germenevtik mohiyati xususida fikr yuritgan odam struktura, semiotika, semiologiya haqida to’xtalinmasligi mumkin yemas. Demoqchimizki, M.Xaydegger asarlarida struktura, strukturalizm haqida aytilgan mulohazalar ko’p. “Tafakkur yuritish nadur?” maqolasida so’zlar mag’zini chaqadi: “Faylasuflar – tafakkur yurituvchilar. Buning boisi shuki, asosan falsafada tafakkur ro’y beradi. Hozir hyech kim falsafaga qiziqish ortayotganini inkor yetmaydi. Lekin bironta zot topilarmikanki, “+IZI+ISh” degan so’zning bugungi kunda qay mazmunda qo’llanayotganini kuzatgan bo’lsin”. M.Xaydegger jumla, satrdagi har bir so’z mazmuni, shakli, turkumi, ohangi, maromi bilan qiziqadi. Bu, tabiiyki, strukturalizm bilan uzviy bog’liq.Yekzistensializm metodi XX asrning o’rtalariga kelib bir muncha susaydi, unga bo’lgan qiziqish kamaydi. XX asr boshlaridan yekzistensializmga zid turadigan markscha realizm Rossiyada, keyinroq SSSRda nihoyatda rivojlandi. Markscha falsafa asosida paydo bo’lgan sosialistik realizm nafaqat Sho’ro davlatida, balki bir qancha xorijiy adabiyotlarda qo’llanila boshlandi. Markscha falsafaning nafosashunoslik, adabiyoshunoslikda qo’llana boshlanishida Georgiy Valyentinovich Plyexanov (1856-1918)ning hissasi katta bo’ldi. U o’ta madaniyatli, ko’p o’qigan, san’atni nozik his qiladigan, marksizmga nihoyatda sadoqatli zot bo’lgan. G.Plyexanov Marks asarlarini qunt bilan o’qidi, ularni rus tiliga tarjima qildi. Marksistik nafosashunoslikning shakllanishi, rivoji Rossiyada G.Plyexanov nomi bilan bog’liq. Plyexanov rus mutafakkir tanqidchilari – Dobrolyubov, Chernishevskiy, Gersen, ayniqsa, Belinskiy asarlarini alohida bir mehr bilan o’qidi. Unda g’arb faylasuflari qarashlarini rossiyalik ma’rifatparvarlar – “real tanqid” namoyandalari ijodi bilan bog’lash istagi tug’ildi. Belinskiyning asarlarini o’qir yekan, Plyexanov g’alati bir yangilikni kashf yetdi. V.Belinskiy G.Gegel asarlarini o’qib: “Adabiy tanqidning vazifasi san’at asarlarini tafakkur tiliga o’girmoqdir”, - deb yozib qo’ygan yekan. G.Plyexanov panlogizm nomini olgan Gegel falsafasi haqidagi Belinskiy qarashini o’qib xursand bo’lib ketdi. Plyexanov mana shu yangilik
asosida o’zining PANSOSIOLOGIZM nomini olgan qarashini uzil-kesil ifodaladi:
“Adabiy tanqidning vazifasi  san’at  asaridagi  sosiologik  yekvivalyentni  yuzaga
chiqarishdir”. Gegelning san’at haqidagi aqidasi panlogizm nomi bilan mashhur
bo’lgan yedi. G.Plyexanovning sosiologik yekvivalyent nazariyasi pansosiologizm
deb  yuritila  boshlandi.  Inson  hayoti,  xarakterini  ijtimoiyliksiz  tasavvur  yetib
bo’lmaganday,  adabiy  tanqidni  ham  ijtimoiy  yondashuv  talqinsiz  anglab
bo’lmaydi. Lekin ijtimoiylik boshqa belgi, xususiyatlarga qo’shib olib borilsagina
o’zini oqlaydi. Ijtimoiylikni adabiy tanqid, badiiy xarakterning bosh, yetuk belgisi
sifatida  qabul  qilinishi,  qo’llanilishi  to’g’ri  yemas.  G.Plyexanov  V.Belinskiy,
N.Dobrolyubov,  N.Chernishevskiy,  A.Gersen  ijodidagi  “real  tanqidning  asosiy
xususiyati ijtimoiy ekvivalentlik ekanligidan quvondi. Vaholanki, V.Belinskiydan
boshlangan rus inqilobiy demokratlari badiiy asardagi ijtimoiy  mohiyatni matnni
bosib-yanchib, sindirib,majruh qilib sitib chiqarganlar. Masalan, A.Dobrolyubov
“Arafa”(I.S.Turgenev)  romani  haqida  “Haqiqiy  kun  qachon  keladi”,
A.Ostrovskiyning “Momaqaldiroq” dramasi  haqida “Zulmat  ichra nur” singari
maqolalarini yozdi. Shiddatli Vissarion ham badiiy asarlar matnini tahlil qilishni
emas, asar baholashda his-hayajonlarni to’kib solishga, ijtimoiy mohiyatni mumkin
qadar yuksak ko’tarishga e’tibor berdi. Strukturalistlar, xususan, V.Shklovskiy,
B.Tomashevskiylar  V.Belinskiy,  uning  izdoshlari  ijodini  jonli  matndanuzilib
qolganligini  qattiq  tanqid  qildilar,  "Belinskiy,  Dobrolyubov,  Zaysev,
Mixaylovskiylar go’yo gul ko’rgani keldilaru, guldan zavqlanish o’rniga uning
ustiga o’tirib oldilar", - deydi V.Shklovskiy. B.Tomashevskiy fikricha, XIX asr 60-
yillaridagi rus revolyusion-demokratlari “badiiy asarni ijtimoiy yaroqliligiga ko’ra
baholadilar”, “o’zlarining mafkuraviy qarichlarini chin o’lchov deb bildilar”.Boris
Sadovskiy  “Chernishevskiy  -  tanqidchi”  (“Veso’”  jurnali,  1907  yil,  7-son)
maqolasida “Nima qilmoq kerak?” romani muallifini “iste’dodli iqtisodchi”, adabiy
tanqid sohasida “tirishqoq va zahmatkash”, “o’rtamiyonalikning baayni o’zginasi”
deydi.  Sho’ro  adabiyoshunosligi  va  tanqidchiligi  V.Belinskiy,  A.Dobrolyubov,
N.Chernishevksiy, A.Gersen va boshqalar asarlarini ko’klarga ko’tardi. Mazkur
mutafakkir-munaqqidlar  asarlari  sho’ro  adabiyoshunosligi  va  tanqidchiligining
metedologik asosi ekanligi uzluksiz ta’kidlandi. Ularning adabiy-tanqidiy, badiiy
asarlari bot-bot chop etildi. Buning boisi shunda ediki, sho’ro adabiyoshunosligi va
Logotip
asosida o’zining PANSOSIOLOGIZM nomini olgan qarashini uzil-kesil ifodaladi: “Adabiy tanqidning vazifasi san’at asaridagi sosiologik yekvivalyentni yuzaga chiqarishdir”. Gegelning san’at haqidagi aqidasi panlogizm nomi bilan mashhur bo’lgan yedi. G.Plyexanovning sosiologik yekvivalyent nazariyasi pansosiologizm deb yuritila boshlandi. Inson hayoti, xarakterini ijtimoiyliksiz tasavvur yetib bo’lmaganday, adabiy tanqidni ham ijtimoiy yondashuv talqinsiz anglab bo’lmaydi. Lekin ijtimoiylik boshqa belgi, xususiyatlarga qo’shib olib borilsagina o’zini oqlaydi. Ijtimoiylikni adabiy tanqid, badiiy xarakterning bosh, yetuk belgisi sifatida qabul qilinishi, qo’llanilishi to’g’ri yemas. G.Plyexanov V.Belinskiy, N.Dobrolyubov, N.Chernishevskiy, A.Gersen ijodidagi “real tanqidning asosiy xususiyati ijtimoiy ekvivalentlik ekanligidan quvondi. Vaholanki, V.Belinskiydan boshlangan rus inqilobiy demokratlari badiiy asardagi ijtimoiy mohiyatni matnni bosib-yanchib, sindirib,majruh qilib sitib chiqarganlar. Masalan, A.Dobrolyubov “Arafa”(I.S.Turgenev) romani haqida “Haqiqiy kun qachon keladi”, A.Ostrovskiyning “Momaqaldiroq” dramasi haqida “Zulmat ichra nur” singari maqolalarini yozdi. Shiddatli Vissarion ham badiiy asarlar matnini tahlil qilishni emas, asar baholashda his-hayajonlarni to’kib solishga, ijtimoiy mohiyatni mumkin qadar yuksak ko’tarishga e’tibor berdi. Strukturalistlar, xususan, V.Shklovskiy, B.Tomashevskiylar V.Belinskiy, uning izdoshlari ijodini jonli matndanuzilib qolganligini qattiq tanqid qildilar, "Belinskiy, Dobrolyubov, Zaysev, Mixaylovskiylar go’yo gul ko’rgani keldilaru, guldan zavqlanish o’rniga uning ustiga o’tirib oldilar", - deydi V.Shklovskiy. B.Tomashevskiy fikricha, XIX asr 60- yillaridagi rus revolyusion-demokratlari “badiiy asarni ijtimoiy yaroqliligiga ko’ra baholadilar”, “o’zlarining mafkuraviy qarichlarini chin o’lchov deb bildilar”.Boris Sadovskiy “Chernishevskiy - tanqidchi” (“Veso’” jurnali, 1907 yil, 7-son) maqolasida “Nima qilmoq kerak?” romani muallifini “iste’dodli iqtisodchi”, adabiy tanqid sohasida “tirishqoq va zahmatkash”, “o’rtamiyonalikning baayni o’zginasi” deydi. Sho’ro adabiyoshunosligi va tanqidchiligi V.Belinskiy, A.Dobrolyubov, N.Chernishevksiy, A.Gersen va boshqalar asarlarini ko’klarga ko’tardi. Mazkur mutafakkir-munaqqidlar asarlari sho’ro adabiyoshunosligi va tanqidchiligining metedologik asosi ekanligi uzluksiz ta’kidlandi. Ularning adabiy-tanqidiy, badiiy asarlari bot-bot chop etildi. Buning boisi shunda ediki, sho’ro adabiyoshunosligi va
tanqidchiligi inqilobiylikni hamisha yuksak qardrladi, hatto, vulgar sosiologizm
ham  20-yillarda  bayroq  qilib  ko’tarildi.  Sho’ro  adabiyoshunosligi  fanida
mikroanaliz va strukturalizm metodining susayib ketishiga ham V.Belinskiylar
asarlaridagi his-hayajon, matndan ajralgan holda asarni g’oyaviy-ijtimoiy “tanqid”
qilish  sabab  bo’ldi.  Sho’ro  adabiyoshunosligida  yozuvchilarni  “o’rni-o’rniga
qo’yib” munosabatda bo’lish, tanqid qilish avj oldi. Afsuski, ba’zi ilmiy tadqiqot,
dissertasiyalarda  V.Belinskiy,  N.Chernishevskiylar  asarlari  hanuz  metodologik
tayanch sifatida ko’rsatilayotganligi achinarlidir. Rus tanqidchisi Lev Anninskiy
“Nimani izlaysiz?” nomli maqolasida hozirgi tanqidchilikda barham topayotgan
udumlar  haqida  to’xtalinib,  V.Belinskiydan  boshlangan  chalalik,  chalkashlik,
chiranchog’liklarga  e’tiborni  qaratadi.  Lev  Anninskiy  V.Belinskiylar  haqidagi
qarashlarni xulosalar ekan, rus revolyusion-demokratlari qo’lidan olingan estafeta
tayoqchasi  sho’ro  adabiyoshunosligi  Prokrustlari  tomonidan  rosa
foydalanilganligini  aytadi.  Bu  yerda  munaqqid  sho’ro  adabiyoshunosligi  va
tanqidchiligidagi vulgar sosiologizm, yuzakilik, guruhbozlik, noxolislikni nazarda
tutganligini  tushunib  olish qiyin emas.XX  asr  adabiyotida goh kuchayib,  goh
pasayib, goh keng miqyosda, goh tor ko’lamda o’sib-o’zgarib borgan strukturalizm
ekzistensializm, sosrealizm singari metodlarni saralashda mahak tosh vazifasini
o’tadi. Chindan ham, san’at vazifasi, undagi yo’nalishlar funksiyasi insonni qay
darajada  haqqoniy,  tabiiy  tasvirlanganligiga  ko’ra  baholanadi.  Inson  hamisha
onadan  erkin  tug’iladi.  Inson  erkiga  kishan  solishlar,  quyushqonga  kiritishlar
keyinchalik boshlanadi. Inson hayoti, aslida, erk bilan har xil kishanu tuzoqlar aro
kurashdan iborat. Cho’lpon «Ko’ngil» she’rida erk va uning kushandalari aro
ziddiyatni tiniq ko’rgan, aniq tasvirlagan edi:
Ko’ngil, sen munchalar nega
Kishanlar birla do’stlashding?...
                                Tiriksan, o’lmagansan,
                               Sen-da odam, sen-da insonsan;
                               Kishan kiyma, bo’yin egti,
                               Ki, sen ham hur tug’ilg’onsan!...
XX asrda inson erki, hurligiga jonu jahdi bilan qarshi kurashgan mafkuralar
ko’p  bo’ldi.  Sho’ro  davlatida,  Germaniyada,  Ispaniyada,  Italiyada,  Chilida,
Logotip
tanqidchiligi inqilobiylikni hamisha yuksak qardrladi, hatto, vulgar sosiologizm ham 20-yillarda bayroq qilib ko’tarildi. Sho’ro adabiyoshunosligi fanida mikroanaliz va strukturalizm metodining susayib ketishiga ham V.Belinskiylar asarlaridagi his-hayajon, matndan ajralgan holda asarni g’oyaviy-ijtimoiy “tanqid” qilish sabab bo’ldi. Sho’ro adabiyoshunosligida yozuvchilarni “o’rni-o’rniga qo’yib” munosabatda bo’lish, tanqid qilish avj oldi. Afsuski, ba’zi ilmiy tadqiqot, dissertasiyalarda V.Belinskiy, N.Chernishevskiylar asarlari hanuz metodologik tayanch sifatida ko’rsatilayotganligi achinarlidir. Rus tanqidchisi Lev Anninskiy “Nimani izlaysiz?” nomli maqolasida hozirgi tanqidchilikda barham topayotgan udumlar haqida to’xtalinib, V.Belinskiydan boshlangan chalalik, chalkashlik, chiranchog’liklarga e’tiborni qaratadi. Lev Anninskiy V.Belinskiylar haqidagi qarashlarni xulosalar ekan, rus revolyusion-demokratlari qo’lidan olingan estafeta tayoqchasi sho’ro adabiyoshunosligi Prokrustlari tomonidan rosa foydalanilganligini aytadi. Bu yerda munaqqid sho’ro adabiyoshunosligi va tanqidchiligidagi vulgar sosiologizm, yuzakilik, guruhbozlik, noxolislikni nazarda tutganligini tushunib olish qiyin emas.XX asr adabiyotida goh kuchayib, goh pasayib, goh keng miqyosda, goh tor ko’lamda o’sib-o’zgarib borgan strukturalizm ekzistensializm, sosrealizm singari metodlarni saralashda mahak tosh vazifasini o’tadi. Chindan ham, san’at vazifasi, undagi yo’nalishlar funksiyasi insonni qay darajada haqqoniy, tabiiy tasvirlanganligiga ko’ra baholanadi. Inson hamisha onadan erkin tug’iladi. Inson erkiga kishan solishlar, quyushqonga kiritishlar keyinchalik boshlanadi. Inson hayoti, aslida, erk bilan har xil kishanu tuzoqlar aro kurashdan iborat. Cho’lpon «Ko’ngil» she’rida erk va uning kushandalari aro ziddiyatni tiniq ko’rgan, aniq tasvirlagan edi: Ko’ngil, sen munchalar nega Kishanlar birla do’stlashding?... Tiriksan, o’lmagansan, Sen-da odam, sen-da insonsan; Kishan kiyma, bo’yin egti, Ki, sen ham hur tug’ilg’onsan!... XX asrda inson erki, hurligiga jonu jahdi bilan qarshi kurashgan mafkuralar ko’p bo’ldi. Sho’ro davlatida, Germaniyada, Ispaniyada, Italiyada, Chilida,
Kongoda, yana qanchadan qancha yurtlarda fashizm ochiqchasiga harakat qildi.
«Manqurt» degan istiloh mohiyati XX asrda aniq ko’rindi. Inson erki va unga
qarshi  har  xil  tazyiqlar  adabiyoshunoslikda  qanday  nomlanadi?
Adabiyoshunoslikda  «xarakter»  degan  tushuncha  bor,  u  juda  ko’p  tillarda
«karakte» nomi bilan ma’lumu mashhur. Aslida inson o’z fitrati, mangu bitigi bilan
tug’iladi.  Hayot,  faoliyat  davomida  inson  ma’no-mohiyati  namoyon  bo’ladi.
«Sartr, mavjudlik-shaxs xatti-harakatlaridan iboratdir, deb biladi. Uningcha, inson
o’zini o’zi namoyon qilish, o’zini o’zi ruyobga chiqarish orqaligina mavjuddir.
Shuning uchun u «o’z hayoti va xatti-harakatlarining yig’indisidan boshqa narsa
emas» Hayotda hamma ziddiyatlar kurashi mavjud ekan. Yekzistensializm, aslida,
insonni, xarakterni markscha falsafadagi talqiniga zid ravishda vujudga kelgan
ekan.  Biz  yuqorida  G.  V.  Plexanovning  pansosiologizm  haqidagi  qarashini
keltirgan edik. Bu nazariya bevosita K. Marks qarashidan keltirib chiqarilgan edi.
Ilmiy  kommunizm  nazariyasining  asoschisi  K.  Marks  «Feyerbax  to’g’risida
tezislar»  ning  6-bandida  yozadi:  «...  insonning  mohiyati  ayrim  individga  xos
bo’lgan  abstrakt  emasdir.  Haqiqat  holda  u  barcha  ijtimoiy  munosabatlarining
majmuidir» Ekzistensializm  «ota»si-  Jan  Sartr  inson  «o’z  hayoti  va  xatti-
harakatlarining yig’indisidan boshqa narsa emas» deyapti, K. Marks bo’lsa, inson
barcha  ijtimoiy  munosabatlarning  majmuidir»   degan  uzil-kesil  xulosani
chiqaryapti. Yekzistensialistlar inson hayoti-yu, xatti-harakatlarinigina asos qilib
olganliklari  bois  absurdizmga  toyib  ketdilar.  Markscha  «nazariya»  bilan
qurollanganlar insonni ijtimoiy ruporga-o’zlikdan uzoqlashgan vositaga aylantirib
qo’ydilar. Ijtimoiy mohiyati to’lib-toshib ketgan odam oddiy haqiqatlarni aytishga
ham qo’rqib qoldi. Yodimda bor: bir kuni Ozod Sharafiddinovning tishli-tirnoqli
bir maqolasi chop etiilganida, tengqur, ham fikrlar yig’ilib qoldik. Maqola haqida
birov u dedi, birov bu dediShunday qilib, XX asrda strukturalizm bilan bir qatorda
ekzistensializm, sho’ro realizmi – sosialistik realizm ham rivojlandi. Har bir metod
asosida, aytilganiday, falsafiy-estetik qarash, munosabat mavjud. Strukturalizm
obyekt bilan bevosita bog’liqligi – hamisha jonli matn bilan ish ko’rishligi bois
rivojlandi.  Undagi  o’sish  bir  tekis,  qarshiliklarsiz  bo’lmadi.  60-yillardagi
strukturalizm  ilk  strukturalizmdan  ko’p  narsalarni  olganiday  undagi  ko’p
xususiyatlarni  inkor etdi. 
Logotip
Kongoda, yana qanchadan qancha yurtlarda fashizm ochiqchasiga harakat qildi. «Manqurt» degan istiloh mohiyati XX asrda aniq ko’rindi. Inson erki va unga qarshi har xil tazyiqlar adabiyoshunoslikda qanday nomlanadi? Adabiyoshunoslikda «xarakter» degan tushuncha bor, u juda ko’p tillarda «karakte» nomi bilan ma’lumu mashhur. Aslida inson o’z fitrati, mangu bitigi bilan tug’iladi. Hayot, faoliyat davomida inson ma’no-mohiyati namoyon bo’ladi. «Sartr, mavjudlik-shaxs xatti-harakatlaridan iboratdir, deb biladi. Uningcha, inson o’zini o’zi namoyon qilish, o’zini o’zi ruyobga chiqarish orqaligina mavjuddir. Shuning uchun u «o’z hayoti va xatti-harakatlarining yig’indisidan boshqa narsa emas» Hayotda hamma ziddiyatlar kurashi mavjud ekan. Yekzistensializm, aslida, insonni, xarakterni markscha falsafadagi talqiniga zid ravishda vujudga kelgan ekan. Biz yuqorida G. V. Plexanovning pansosiologizm haqidagi qarashini keltirgan edik. Bu nazariya bevosita K. Marks qarashidan keltirib chiqarilgan edi. Ilmiy kommunizm nazariyasining asoschisi K. Marks «Feyerbax to’g’risida tezislar» ning 6-bandida yozadi: «... insonning mohiyati ayrim individga xos bo’lgan abstrakt emasdir. Haqiqat holda u barcha ijtimoiy munosabatlarining majmuidir» Ekzistensializm «ota»si- Jan Sartr inson «o’z hayoti va xatti- harakatlarining yig’indisidan boshqa narsa emas» deyapti, K. Marks bo’lsa, inson barcha ijtimoiy munosabatlarning majmuidir» degan uzil-kesil xulosani chiqaryapti. Yekzistensialistlar inson hayoti-yu, xatti-harakatlarinigina asos qilib olganliklari bois absurdizmga toyib ketdilar. Markscha «nazariya» bilan qurollanganlar insonni ijtimoiy ruporga-o’zlikdan uzoqlashgan vositaga aylantirib qo’ydilar. Ijtimoiy mohiyati to’lib-toshib ketgan odam oddiy haqiqatlarni aytishga ham qo’rqib qoldi. Yodimda bor: bir kuni Ozod Sharafiddinovning tishli-tirnoqli bir maqolasi chop etiilganida, tengqur, ham fikrlar yig’ilib qoldik. Maqola haqida birov u dedi, birov bu dediShunday qilib, XX asrda strukturalizm bilan bir qatorda ekzistensializm, sho’ro realizmi – sosialistik realizm ham rivojlandi. Har bir metod asosida, aytilganiday, falsafiy-estetik qarash, munosabat mavjud. Strukturalizm obyekt bilan bevosita bog’liqligi – hamisha jonli matn bilan ish ko’rishligi bois rivojlandi. Undagi o’sish bir tekis, qarshiliklarsiz bo’lmadi. 60-yillardagi strukturalizm ilk strukturalizmdan ko’p narsalarni olganiday undagi ko’p xususiyatlarni inkor etdi.