BADIIY MATNNI TEKSHIRISHDAGI ILMIY MAKTABLAR

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

15

File size

Fayl hajmi

29,0 KB


BADIIY MATNNI TEKSHIRISHDAGI ILMIY MAKTABLAR
REJA:
1. Tahlil tarixi, uning ko’rinishlari.
2. Tipologik va qiyosiy tahlil belgilari.
4. Funksional tahlilga xos xususiyatlar.
5. Sotsiologik talqin va formal tahlil.
6. Struktural tahlilga xos jihatlar.
7. Matn interpretatsiyasi va Hermenevtika.
Tayanch tushunchalar:
   Tipologik tahlil, Qiyosiy tahlil, Funksional tahlil, Sotsiologik tahlil, Formal
tahlil,  Struktural  tahlil,  Matn  interpretatsiyasi,  Hermenevtika,  Tahlil  va
hermenevtika munosabati.
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati:
1. A. Rasulov. Badiiylik – bezavol yangilik. – T., “Sharq”, 2007 yil
2. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T.
Kamalak. 2016.
3. R. Bart. Semiotika. Poetika. – M., Progress, 1989g.
4. S. Meli. “Yangi tanqid”. “O’zbek tili va adabiyoti” jurnali, 2009,3-son
5. Sent-Byov. Sh. Literaturnnie portreti. – M., 1978 g.
6. Freyd.Z. Vvedenie v psixoanaliz. M., Nauka, 1989g.
Agar dastlabki badiiy asar hazrati Odam tomonidan yaratilgan bo’lsa, o’sha
zamonlardan buyon badiiy matnni o’rganish, o’zlashtirishga urinib kelinmoqda.
Chunonchi, odamiyatga nozil etilgan barcha muqaddas kitoblar ham insoniyatning
eng buyuk aql egalari tomonidan tafsir qilib kelingan. Ma'lumki, bu kitoblar bir
Logotip
BADIIY MATNNI TEKSHIRISHDAGI ILMIY MAKTABLAR REJA: 1. Tahlil tarixi, uning ko’rinishlari. 2. Tipologik va qiyosiy tahlil belgilari. 4. Funksional tahlilga xos xususiyatlar. 5. Sotsiologik talqin va formal tahlil. 6. Struktural tahlilga xos jihatlar. 7. Matn interpretatsiyasi va Hermenevtika. Tayanch tushunchalar: Tipologik tahlil, Qiyosiy tahlil, Funksional tahlil, Sotsiologik tahlil, Formal tahlil, Struktural tahlil, Matn interpretatsiyasi, Hermenevtika, Tahlil va hermenevtika munosabati. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati: 1. A. Rasulov. Badiiylik – bezavol yangilik. – T., “Sharq”, 2007 yil 2. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T. Kamalak. 2016. 3. R. Bart. Semiotika. Poetika. – M., Progress, 1989g. 4. S. Meli. “Yangi tanqid”. “O’zbek tili va adabiyoti” jurnali, 2009,3-son 5. Sent-Byov. Sh. Literaturnnie portreti. – M., 1978 g. 6. Freyd.Z. Vvedenie v psixoanaliz. M., Nauka, 1989g. Agar dastlabki badiiy asar hazrati Odam tomonidan yaratilgan bo’lsa, o’sha zamonlardan buyon badiiy matnni o’rganish, o’zlashtirishga urinib kelinmoqda. Chunonchi, odamiyatga nozil etilgan barcha muqaddas kitoblar ham insoniyatning eng buyuk aql egalari tomonidan tafsir qilib kelingan. Ma'lumki, bu kitoblar bir
darajada badiiy asarlar sanalardi. Botish, yurtlarida muqaddas kitoblarning tafsiriga
"eksegez"  -  anglatish,  tushuntirish  deb  qaralgan.  Badiiy  asarni  tekshirishning
yuqorida  sanalgan  turlari  yo  matn  interpretatsiyasi  va  yoki  hermenevtikasi
yo’nalishida  amalga  oshirilgan.  Badiiy  matnga  tahlilchi  o’z  maqsadi,  falsafiy
qarashlar tizimi, estetik tayyorgarlik darajasi, ilmiy va badiiy saviyasi va boshqa
omillardan kelib chiqqan holda yondashadi. Badiiy tahlilni amalga oshirishda turli
millatlar va mintaqalarda turlicha munosabatlar tizimi qaror topgan. Sharq va
G‘arb mintaqalarida badiiy matnga tamomila turlicha munosabatda bo’lib kelingan.
Sharq, xususan, Turkistonda badiiy asardan, birinchi navbatda, san'at talab etilgan.
Badiiy matnning ta'sirli, o’ziga xos, betakror nafis va kutilmagan bo’lishiga e'tibor
qaratilgan. G‘arbda esa badiiy matndan ko’proq ijtimoiy ma'no qidirilgan, bu hol
sotsiologik,  funksional  tahlil  yoki  boshqacha  aytganda  interpretatsiyani  kelib
chiqargan. Shuning ta'sirida adabiyotshunoslik ilmida har qanday badiiy asar o’z-
o’zidan estetik, tarbiyaviy va ijtimoiy-ma'rifiy funksiyalarni birvarakayiga bajaradi
deb  hisoblab  kelingan.  Tahlil  mobaynida  muayyan  badiiy  asarda  ayni  shu
funksiyalar qay tarzda va qanchalik darajada ado etilishini aniqlashga urinilgan.
Badiiy asar interpretatsiya qilinganda, uning nafis san'at asari ekanligiga unchalik
e'tibor qilinmay, diqqat matnni talqin etishga, ya'ni tushuntirishga, unda nima
haqda  gapirilayotganligini  ochishga  qaratiladi.  Interpretatsiya  tekshirilayotgan
matnga o’sha davr talabidan kelib chiqib yondashishni taqozo etadi. Hermenevtika
esa badiiy asarga tadqiqiy yondashuvni  talab qiladi. Tahlilchi badiiy matning
qatlaridagi  yashirin  ma'nolarni  tekshirishga  intiladi.  Uning  badiiyligini
ta'minlangan tasviriy unsurlarning o’rnini belgilash, asarning ijtimoiy salmog‘ini
kashf etishdan kam ko‘rilmaydi. Tahlil xulosalari faqat bir davrga emas, balki
zamonlarga yararli bo’ladi. Badiiy matnni tarixiy-tipologik o’rganish badiiy asarni
alohida filologik-estetik butunlik sifatida emas, balki ijtimoiy-tarixiy jarayonning
tabiiy oqibati tarzida izohlaydi. Bunga ko’ra insoniyat tarixi bir xil qonuniyat
asosida rivojlanadi, binobarin, xalq yaratadigan badiiy obidalar ham ayni ijtimoiy-
iqtisodiy taraqqiyot bosqichiga muvofiq tarzda vujudga keladi. Sovet folkloristikasi
tarixiy-tipologik nazariya asosida yuzaga kelib, rivojlanadi. Afsuski, hanuzgacha
ham  o‘zbek  adabiyotshunosligda  ana  shu  nazariyaga  tayanib  fikrlashga  mayl
kuchlilk  qilmoqda.  Shu  bois"Alpomish"  deyarli  barcha  turk  xalqlarida  hatto
Logotip
darajada badiiy asarlar sanalardi. Botish, yurtlarida muqaddas kitoblarning tafsiriga "eksegez" - anglatish, tushuntirish deb qaralgan. Badiiy asarni tekshirishning yuqorida sanalgan turlari yo matn interpretatsiyasi va yoki hermenevtikasi yo’nalishida amalga oshirilgan. Badiiy matnga tahlilchi o’z maqsadi, falsafiy qarashlar tizimi, estetik tayyorgarlik darajasi, ilmiy va badiiy saviyasi va boshqa omillardan kelib chiqqan holda yondashadi. Badiiy tahlilni amalga oshirishda turli millatlar va mintaqalarda turlicha munosabatlar tizimi qaror topgan. Sharq va G‘arb mintaqalarida badiiy matnga tamomila turlicha munosabatda bo’lib kelingan. Sharq, xususan, Turkistonda badiiy asardan, birinchi navbatda, san'at talab etilgan. Badiiy matnning ta'sirli, o’ziga xos, betakror nafis va kutilmagan bo’lishiga e'tibor qaratilgan. G‘arbda esa badiiy matndan ko’proq ijtimoiy ma'no qidirilgan, bu hol sotsiologik, funksional tahlil yoki boshqacha aytganda interpretatsiyani kelib chiqargan. Shuning ta'sirida adabiyotshunoslik ilmida har qanday badiiy asar o’z- o’zidan estetik, tarbiyaviy va ijtimoiy-ma'rifiy funksiyalarni birvarakayiga bajaradi deb hisoblab kelingan. Tahlil mobaynida muayyan badiiy asarda ayni shu funksiyalar qay tarzda va qanchalik darajada ado etilishini aniqlashga urinilgan. Badiiy asar interpretatsiya qilinganda, uning nafis san'at asari ekanligiga unchalik e'tibor qilinmay, diqqat matnni talqin etishga, ya'ni tushuntirishga, unda nima haqda gapirilayotganligini ochishga qaratiladi. Interpretatsiya tekshirilayotgan matnga o’sha davr talabidan kelib chiqib yondashishni taqozo etadi. Hermenevtika esa badiiy asarga tadqiqiy yondashuvni talab qiladi. Tahlilchi badiiy matning qatlaridagi yashirin ma'nolarni tekshirishga intiladi. Uning badiiyligini ta'minlangan tasviriy unsurlarning o’rnini belgilash, asarning ijtimoiy salmog‘ini kashf etishdan kam ko‘rilmaydi. Tahlil xulosalari faqat bir davrga emas, balki zamonlarga yararli bo’ladi. Badiiy matnni tarixiy-tipologik o’rganish badiiy asarni alohida filologik-estetik butunlik sifatida emas, balki ijtimoiy-tarixiy jarayonning tabiiy oqibati tarzida izohlaydi. Bunga ko’ra insoniyat tarixi bir xil qonuniyat asosida rivojlanadi, binobarin, xalq yaratadigan badiiy obidalar ham ayni ijtimoiy- iqtisodiy taraqqiyot bosqichiga muvofiq tarzda vujudga keladi. Sovet folkloristikasi tarixiy-tipologik nazariya asosida yuzaga kelib, rivojlanadi. Afsuski, hanuzgacha ham o‘zbek adabiyotshunosligda ana shu nazariyaga tayanib fikrlashga mayl kuchlilk qilmoqda. Shu bois"Alpomish" deyarli barcha turk xalqlarida hatto
dunyodagi turkiy bo’lmagan ayrim xalqlar og‘zaki ijodida ham o’z muvoziylariga,
variantlariga, o’xshashliklariga ega degan qarash mavjud. Bu qarashga ko’ra ijodiy
daho mahsuli bo’lmish badiiy matn shunchaki tarixiy jarayon rivojining tabiiy va
g‘ayriixtiyoriy natijasi, mahsulidir.Sovet olimlari tarixiy-stadial faktorga tayanib,
tarixiy-tipologik nazariya asosida turli xalqlar folkloridagi umumiy jihatlarni, xalq
og‘zaki ijodi janrlari taraqqiyotining sabablarini ijtimoiy hayotdagi o’xshashlik
bilan  izohlashga  harakat  qilishadi.  Estetik  hodisaning  o’ziga  xos  rivojlanish
qonuniyatlari bo’lishi mumkinligini hisobga olmaydigan ushbu qarash, ta'limot
folklor taraqqiyoti qonuniyatlarini to’g‘ri izohlashga qodir emasdir. Hozirga kelib,
milliy adabiyotshunosligimizda tahlilning bu yo’nalishi barham topib bormoqda.
Badiiy tahlil tarixida badiiy asarga qiyosiy-tarixiy yondashuv ham muhim o’rin
tutgan.  Badiiy  adabiyotni  komparativistik  o’rganish  19  asr  boshlarida  paydo
bo’lgan. Gyote "Umumiy dunyo adabiyoti" shiorini o’rtaga tashladi. U badiiy
adabiyotni dunyo xalqlari uchun bir-birini ruhan boyituvchi, davlat chegaralarini
tan  olmay,  ulardan  o’ta  oladigan  estetik  hodisa  deb  bildi.  Qiyosiy-  tarixiy
adabiyotshunoslik yoki komparativizm tahlilning bir yo’nalishi sifatida birinchi
jahon urushidan keyin to’liq shakllandi. Ikkinchi jahon urushidan so’ng, 1949 yil
AQShda "Komparativ adabiyot" jurnali chiqdi. Bu xildagi nashrlar Fransiya, GFR,
Rossiya va boshqa qator mamlakatlarda ham paydo bo’ldi. O’zbekitsonda 1997
yilda "Jahon adabiyoti" jurnali paydo bo’ldi. U o’zbek adabiyotini dunyo badiiyati
kontekstida o’rganish imkonini berdi. Komparativistika xalqaro adabiy aloqalarni
o’rganishga va adabiy ta'sirlar zamiridagi qonuniyatni ochishga qaratilgan ilmdir.
Komparativistika jahon adabiy hodisalari  orasidagi  o’xshashliklarni  ikki sabab
bilan izohlaydi:
A) Xalqlar taraqqiyotidagi tarixiy o’xshashlik;
B) Bevosita adabiy-ijodiy aloqa va ta'sirlar.
Shundan kelib chiqqan holda adabiy aloqalarni quyidagi aspektlarda o’rganadi:
1. Tipologik yo’nalish;
2. Adabiy ta'sir yo’nalishi.
Tarixiy  taraqqiyot  o‘xshashligi  ham  bir  qadar  tarixiy-tipologik  muvoziylikni
keltirib chiqarishi mumkin. Epos, folklor, yozma adabiyotdagi o‘xshashliklarning
ildizi  turli  omillarga  bog‘likdir.Adabiy  ta'sir  masalasi  ham  juda  murakkab
Logotip
dunyodagi turkiy bo’lmagan ayrim xalqlar og‘zaki ijodida ham o’z muvoziylariga, variantlariga, o’xshashliklariga ega degan qarash mavjud. Bu qarashga ko’ra ijodiy daho mahsuli bo’lmish badiiy matn shunchaki tarixiy jarayon rivojining tabiiy va g‘ayriixtiyoriy natijasi, mahsulidir.Sovet olimlari tarixiy-stadial faktorga tayanib, tarixiy-tipologik nazariya asosida turli xalqlar folkloridagi umumiy jihatlarni, xalq og‘zaki ijodi janrlari taraqqiyotining sabablarini ijtimoiy hayotdagi o’xshashlik bilan izohlashga harakat qilishadi. Estetik hodisaning o’ziga xos rivojlanish qonuniyatlari bo’lishi mumkinligini hisobga olmaydigan ushbu qarash, ta'limot folklor taraqqiyoti qonuniyatlarini to’g‘ri izohlashga qodir emasdir. Hozirga kelib, milliy adabiyotshunosligimizda tahlilning bu yo’nalishi barham topib bormoqda. Badiiy tahlil tarixida badiiy asarga qiyosiy-tarixiy yondashuv ham muhim o’rin tutgan. Badiiy adabiyotni komparativistik o’rganish 19 asr boshlarida paydo bo’lgan. Gyote "Umumiy dunyo adabiyoti" shiorini o’rtaga tashladi. U badiiy adabiyotni dunyo xalqlari uchun bir-birini ruhan boyituvchi, davlat chegaralarini tan olmay, ulardan o’ta oladigan estetik hodisa deb bildi. Qiyosiy- tarixiy adabiyotshunoslik yoki komparativizm tahlilning bir yo’nalishi sifatida birinchi jahon urushidan keyin to’liq shakllandi. Ikkinchi jahon urushidan so’ng, 1949 yil AQShda "Komparativ adabiyot" jurnali chiqdi. Bu xildagi nashrlar Fransiya, GFR, Rossiya va boshqa qator mamlakatlarda ham paydo bo’ldi. O’zbekitsonda 1997 yilda "Jahon adabiyoti" jurnali paydo bo’ldi. U o’zbek adabiyotini dunyo badiiyati kontekstida o’rganish imkonini berdi. Komparativistika xalqaro adabiy aloqalarni o’rganishga va adabiy ta'sirlar zamiridagi qonuniyatni ochishga qaratilgan ilmdir. Komparativistika jahon adabiy hodisalari orasidagi o’xshashliklarni ikki sabab bilan izohlaydi: A) Xalqlar taraqqiyotidagi tarixiy o’xshashlik; B) Bevosita adabiy-ijodiy aloqa va ta'sirlar. Shundan kelib chiqqan holda adabiy aloqalarni quyidagi aspektlarda o’rganadi: 1. Tipologik yo’nalish; 2. Adabiy ta'sir yo’nalishi. Tarixiy taraqqiyot o‘xshashligi ham bir qadar tarixiy-tipologik muvoziylikni keltirib chiqarishi mumkin. Epos, folklor, yozma adabiyotdagi o‘xshashliklarning ildizi turli omillarga bog‘likdir.Adabiy ta'sir masalasi ham juda murakkab
hodisadir. Chunki buyuk adabiy obidalar faqat zamondoshlariga emas, keyingi
avlodlarga ham, makonlarda, o‘zga zamonlarda yashayotgan boshqa xalqlarga ham
ta'sir ko‘rsataveradi. "Ming bir kecha", "Kalila va Dimna", "Farxod va Shirin",
"Alpomish", Navoiy, Shekspir, Tolstoy, Dostoyevskiy, Qodiriy, Cho‘lpon, Kafka
va hakozolarning ta'siri  ayni  shu  xildagi  hodisadir. Badiiy  adabiyotni  tarixiy-
funksional  o‘rganish  tahlildagi  o‘ziga  xos  yo‘nalish  bo‘lib,  badiiy  matnning
kitobxon ongida ta'sirini, adabiy asarning omma tasavvuridagi martabasi tarixini
tadqiq etish bilan shug‘ullanadi. Ma'lumki, har bir tarixiy davr o‘z o‘quvchilariga
ega bo‘ladi. Garchi, har qanday davrda ham turli fikrlaydigan kitobxonlar mavjud
bo‘lsa-da,  o‘qiydigan  ommaning  ko‘pchiligi  uchun  xos  bo‘lgan  sifatlarning
mavjudligi  ham  haqiqatdir.  40-60-yillarda  o‘zbek  xalq  dostonlari
mamlakatimizdagi  shahar-u  qishloqda  ommaviy  ravishda  o‘qilgan.  60-yillarda
"Shoxidamas  bargida"  qissasi  mashhur  edi,  o‘sha  davrda  "Tirik  satrlar"
antologiyasi yashirincha o‘kilar edi. 80-yillar "O‘lmas qoyalar" romani qo‘lma-qo‘l
bo‘ldi. Vaqtida Mirmuhsin, R.Bobojon, N.Safarov asarlari mashhur bo‘ldi. Ammo
bu asarlar vaqt sinovidan o‘tmadi. 20 asrning 70-80 yillarida R.Parfi tushunarsiz,
injik shoir hisoblanar edi. Endilikda ilmiy tafakkurimiz rivojida o‘ziga xos bosqich
ekanligi ma'lum bo‘ldi. Bir vaqtlar Sohib Jamol asarlari, "Qismat" romani,"Qasos"
qissasi  ommaviy edi. Endilikda ularni deyarli hech kim o‘qimaydi. Cho‘lpon,
Qodiriy,Fitrat hatto "Alpomish" bir zamonlar rad etildi. Keyin yana qabul qilindi.
Bu holatning ijtimoiy,ruhiy, estetik va funksional sabablari bor. Tarixiy-funksional
tahlil  ayni  shu  savollarga  javob  berishga  harakat  qiladi.Davrning  o‘zgarishi
ijtimoiy  ongni  yangilaydi.  Ijtimoiy  tafakkurdagi  yangilanishlar  davrni
o‘zgartirishga  olib  keladi.  Tahlilchi  asar  muallifi  dunyoqarashi,  didi,  uning
bitganlari o‘z zamondoshlariga ko‘rsatgan ta'siri, millat ahlining keyingi buguni
matnni qanday qabul qilgani va buning sababi nimada ekanligini tekshirishga
harakat  qiladi.  "Sinchalak",  "Shoxi  so‘zana","Umid",  "Girdob",  "Davr  mening
taqdirimda"  va boshqa o‘nlab  asarlar  bugun yozilgan vaqtidagidan boshqacha
qabul qilinayotgani, "O‘g‘ri", "Bemor" hikoyalari o‘tgan asrning 90-yillarigacha
o‘tmish manzarasi debgina tushunilgan bo‘lsa, bugunga kelib ularning hozirni ham
ifodalaganligi anglashildi. Badiiy asarning funksiyasi tarixiy davrga mutanosib
tarzda  o‘zgarib  borayotganligi  tahlilda  hisobga  olinadi.N.Eshonqul,  O.Muxtor,
Logotip
hodisadir. Chunki buyuk adabiy obidalar faqat zamondoshlariga emas, keyingi avlodlarga ham, makonlarda, o‘zga zamonlarda yashayotgan boshqa xalqlarga ham ta'sir ko‘rsataveradi. "Ming bir kecha", "Kalila va Dimna", "Farxod va Shirin", "Alpomish", Navoiy, Shekspir, Tolstoy, Dostoyevskiy, Qodiriy, Cho‘lpon, Kafka va hakozolarning ta'siri ayni shu xildagi hodisadir. Badiiy adabiyotni tarixiy- funksional o‘rganish tahlildagi o‘ziga xos yo‘nalish bo‘lib, badiiy matnning kitobxon ongida ta'sirini, adabiy asarning omma tasavvuridagi martabasi tarixini tadqiq etish bilan shug‘ullanadi. Ma'lumki, har bir tarixiy davr o‘z o‘quvchilariga ega bo‘ladi. Garchi, har qanday davrda ham turli fikrlaydigan kitobxonlar mavjud bo‘lsa-da, o‘qiydigan ommaning ko‘pchiligi uchun xos bo‘lgan sifatlarning mavjudligi ham haqiqatdir. 40-60-yillarda o‘zbek xalq dostonlari mamlakatimizdagi shahar-u qishloqda ommaviy ravishda o‘qilgan. 60-yillarda "Shoxidamas bargida" qissasi mashhur edi, o‘sha davrda "Tirik satrlar" antologiyasi yashirincha o‘kilar edi. 80-yillar "O‘lmas qoyalar" romani qo‘lma-qo‘l bo‘ldi. Vaqtida Mirmuhsin, R.Bobojon, N.Safarov asarlari mashhur bo‘ldi. Ammo bu asarlar vaqt sinovidan o‘tmadi. 20 asrning 70-80 yillarida R.Parfi tushunarsiz, injik shoir hisoblanar edi. Endilikda ilmiy tafakkurimiz rivojida o‘ziga xos bosqich ekanligi ma'lum bo‘ldi. Bir vaqtlar Sohib Jamol asarlari, "Qismat" romani,"Qasos" qissasi ommaviy edi. Endilikda ularni deyarli hech kim o‘qimaydi. Cho‘lpon, Qodiriy,Fitrat hatto "Alpomish" bir zamonlar rad etildi. Keyin yana qabul qilindi. Bu holatning ijtimoiy,ruhiy, estetik va funksional sabablari bor. Tarixiy-funksional tahlil ayni shu savollarga javob berishga harakat qiladi.Davrning o‘zgarishi ijtimoiy ongni yangilaydi. Ijtimoiy tafakkurdagi yangilanishlar davrni o‘zgartirishga olib keladi. Tahlilchi asar muallifi dunyoqarashi, didi, uning bitganlari o‘z zamondoshlariga ko‘rsatgan ta'siri, millat ahlining keyingi buguni matnni qanday qabul qilgani va buning sababi nimada ekanligini tekshirishga harakat qiladi. "Sinchalak", "Shoxi so‘zana","Umid", "Girdob", "Davr mening taqdirimda" va boshqa o‘nlab asarlar bugun yozilgan vaqtidagidan boshqacha qabul qilinayotgani, "O‘g‘ri", "Bemor" hikoyalari o‘tgan asrning 90-yillarigacha o‘tmish manzarasi debgina tushunilgan bo‘lsa, bugunga kelib ularning hozirni ham ifodalaganligi anglashildi. Badiiy asarning funksiyasi tarixiy davrga mutanosib tarzda o‘zgarib borayotganligi tahlilda hisobga olinadi.N.Eshonqul, O.Muxtor,
X.Do‘stmuxammad, S.Vafo singari adiblar nasri 20 asrning 80-90-yillarida yaxshi
qabul  qilinmadi.  Hozirda  ularning  eksperimentlariga  kitobxonlar  o‘rganib
borishyapti.  "Bahor  qaytmaydi",  "Muqaddas",  "Umid",  "Mash'al"  singari  bir
zamonlar quldan qo‘ymay o‘qilgan asarlar bugun ko‘pchilik nazaridan qolgan.
Tarixiy-funksional tahlil rus adabiyotshunosligida 19 asr so‘nggida paydo bo‘ldi.
Aleksandr  Veselovskiy  Dante  ijodiga  shu  yondashuvni  tatbiq  etdi.  So‘ng
F.F.Zelinskiy Sitseron, I.N.Rozanov Pushkin va Tyutchev,V.M. Jirmunskiy, Gyote,
M.Alekseev Shekspir ijodini tarixiy-funksional jihatdan tekshirdi.M.Baxtin ham bu
yondashuvdan  foydalandi.  20  asrning  60-70  yillarida  M.B.Xrapchenko  tarixiy
funksional adabiyotshunoslik atamasini ilmga qat'iy tarzda kiritdi. Badiiy matn
struktur  butunlik  sifatida  o‘zgarmagani  holda  uning  qabul  etilishida  davr
qilayotgan ta'sirni anglash ilmiy va estetik jihatdan muhim ahamiyat kasb etadi.
Jahon  adabiyotshunosligi  taraqqiyotida,  badiiy  matnni  ilmiy  tadqiq  etishda
madaniy-tarixiy maktab deb atalgan oqimning ham o‘rni katta bo‘lgan. Ovrupoda
adabiyot ilmi baland rutbaga ko‘tarilmagan, badiiy matnga baho berish tamoyillari
tulik  shakllangmagan  bir  shariotda  madaniy  tarixiy  maktab  dunyoga  keldi.
Madaniy-tarixiy maktab 19-asrning o‘rtalarida shakllandi. Unga fransuz teologi,
faylasuf va esteti Ippolit Ten asos soldi. Ten o‘zining "San'at falsafasi" asarida
badiiy fenomenga tushunarsiz va sirli hodisa emas, balki xuddi tabiiy fanlarda
bo‘lgani  kabi  sabab-oqibat  aloqadorligi  (determenizm)ga  ega,  tarixiy  sharoit
yetilgach paydo bo‘lishi tabiiy bir hodisa sifatida yondashdi.Tenga qadar xuddi
Chiqishda bo‘lgani singari Botishda ham biror asarning yuzaga kelishi muallif
talantining namoyon bo‘lish darajasigagina bog‘lik deb qaralardi. I.Ten ilk bor
badiiy asar muallif talanti mahsuli deb hisoblamadi. U birinchi bo‘lib, badiiy asarni
xalq ruhi, millat tarixi, uning madaniyati taraqqiyotining darajasi bilan bog‘lab
izohlash yo‘lini tutdi. "San'at asarlari o‘zlari bog‘lik bo‘lgan fikr va axlok bilan
birga  paydo  bo‘ladi  va  birga  yo‘q  bo‘ladi",-  deb  yozadi  olim.  Ten
adabiyotshunoslik ijodning qonuniyatlarini belgilab berishga yo‘naltirilishi lozim
degan fikrni yoqladi. Uning qarashlarida uch xususiyat seziladi: birinchidan, tabiat
hodisalarini izohlash
mumkin  bo‘lgani  singari  badiiy  matnlarning  dunyoga  kelishi  va  tabiatini
deterministik  anglatish  mumkin.  Ikkinchidan,  adabiy  faktlarni  izohlash,
Logotip
X.Do‘stmuxammad, S.Vafo singari adiblar nasri 20 asrning 80-90-yillarida yaxshi qabul qilinmadi. Hozirda ularning eksperimentlariga kitobxonlar o‘rganib borishyapti. "Bahor qaytmaydi", "Muqaddas", "Umid", "Mash'al" singari bir zamonlar quldan qo‘ymay o‘qilgan asarlar bugun ko‘pchilik nazaridan qolgan. Tarixiy-funksional tahlil rus adabiyotshunosligida 19 asr so‘nggida paydo bo‘ldi. Aleksandr Veselovskiy Dante ijodiga shu yondashuvni tatbiq etdi. So‘ng F.F.Zelinskiy Sitseron, I.N.Rozanov Pushkin va Tyutchev,V.M. Jirmunskiy, Gyote, M.Alekseev Shekspir ijodini tarixiy-funksional jihatdan tekshirdi.M.Baxtin ham bu yondashuvdan foydalandi. 20 asrning 60-70 yillarida M.B.Xrapchenko tarixiy funksional adabiyotshunoslik atamasini ilmga qat'iy tarzda kiritdi. Badiiy matn struktur butunlik sifatida o‘zgarmagani holda uning qabul etilishida davr qilayotgan ta'sirni anglash ilmiy va estetik jihatdan muhim ahamiyat kasb etadi. Jahon adabiyotshunosligi taraqqiyotida, badiiy matnni ilmiy tadqiq etishda madaniy-tarixiy maktab deb atalgan oqimning ham o‘rni katta bo‘lgan. Ovrupoda adabiyot ilmi baland rutbaga ko‘tarilmagan, badiiy matnga baho berish tamoyillari tulik shakllangmagan bir shariotda madaniy tarixiy maktab dunyoga keldi. Madaniy-tarixiy maktab 19-asrning o‘rtalarida shakllandi. Unga fransuz teologi, faylasuf va esteti Ippolit Ten asos soldi. Ten o‘zining "San'at falsafasi" asarida badiiy fenomenga tushunarsiz va sirli hodisa emas, balki xuddi tabiiy fanlarda bo‘lgani kabi sabab-oqibat aloqadorligi (determenizm)ga ega, tarixiy sharoit yetilgach paydo bo‘lishi tabiiy bir hodisa sifatida yondashdi.Tenga qadar xuddi Chiqishda bo‘lgani singari Botishda ham biror asarning yuzaga kelishi muallif talantining namoyon bo‘lish darajasigagina bog‘lik deb qaralardi. I.Ten ilk bor badiiy asar muallif talanti mahsuli deb hisoblamadi. U birinchi bo‘lib, badiiy asarni xalq ruhi, millat tarixi, uning madaniyati taraqqiyotining darajasi bilan bog‘lab izohlash yo‘lini tutdi. "San'at asarlari o‘zlari bog‘lik bo‘lgan fikr va axlok bilan birga paydo bo‘ladi va birga yo‘q bo‘ladi",- deb yozadi olim. Ten adabiyotshunoslik ijodning qonuniyatlarini belgilab berishga yo‘naltirilishi lozim degan fikrni yoqladi. Uning qarashlarida uch xususiyat seziladi: birinchidan, tabiat hodisalarini izohlash mumkin bo‘lgani singari badiiy matnlarning dunyoga kelishi va tabiatini deterministik anglatish mumkin. Ikkinchidan, adabiy faktlarni izohlash,
tushuntirish  va  qonuniyatlarni  belgilashni  adabiyot  hodisalardagi  izohga  bo‘y
bermaydigan jihatlarga qarshi qo‘yish kerak. Uchinchidan, milliy temperament:
ijtimoiy-iqtisodiy va jug‘rofiy muhit; tadbiq etilayotgan yoki erishilgan madaniy
daraja hamda badiiy an'analar badiiy hodisaning yuzaga kelishini tushuntirib, uning
qonuniyatlarini  tayin  etadigan  omillardir.Madaniy-tarixiy  maktab  vakillari
biologiya, tabiatshunoslik ilmi metodlarini adabiyotga tatbiq etdilar. Ular adabiyot
tarixi bilan jamiyat tarixini teng qilib qo‘ydilar. Badiiy asar mustaqil qadriyat,
alohida estetik  butunlik  emas,  balki  davrning,  tarixning  qiyofasi,  haykali  deb
qaraldi. Adabiyotning jamiyatga, tarix rivojiga ta'siridan ko‘z yumildi. G.Lanson,
F.  Buyuneter  (Fransiya),Ch.Brandes  (Daniya),  V.Sherer,  G.Gener  (Olmoniya),
A.Pupin, A.Tixonravov (Rossiya) singari olimlar madaniy-tarixiy maktab rivojiga
hissa qo‘shganlar.Sotsiologik talqin ham badiiy tahlil tarixida muhim o‘rin tutadi.
Bu usulga ko‘ra badiiy adabiyot ijtimoiy asoslangan hodisadir. Badiiy adabiyot
ijtimoiy hayot bilan juda ko‘p jihatlardan bog‘langandir, aloqadordir va shu bois
badiiy asar o‘rganilganda ijtimoiy qonuniyatlar hisobga olingan holda ish qurilishi
lozim. Bunday yondashuv adabiy sotsiologiya ham deyiladi. XIX asrning ikkinchi
yarmida K. Marks, F. Engels badiiy adabiyotga to‘lig‘icha sotsiologik yondashish
asoslarini ishlab chiqishdi. Ular adabiyotni mafkuraning tarkibiy qismi, sinflar
kurashini, jamiyat taraqqiyoti tamoyillarini o‘zida aks ettiruvchi ijtimoiy ong shakli
tarzida  qarashni  qaror  topdirishdi.  F.Mering,  P.Lafarg,  G.Plexanov  singari
markschilar adabiyotning o‘ziga xos hodisa ekanligini hisobga olmay, unga sof
ijtimoiy fenomen tarzidagina yondashdilar. Bu hol badiiy so‘zni ijtimoiy hayotning
ilovasiga, mafkuraning yugurdagiga aylantirib qo‘ydi. Adabiyotsiologiya, ayniqsa,
V. Leninning qarashlarida kuchaydi. U har bir milliy madaniyatda ikki madaniyat
mavjudligi haqida ta'limotni yaratdi. Bunga ko‘ra adabiyot sinfiy manfaatlarga
xizmat qiladigan hodisa degan qarash nazariy ishlab chiqildi. L.Tolstoy, Pushkin
singari o‘lkan so‘z san'atkorlarining bitiklarini badiiyat o‘lchovlari bilan emas,
balki ijtimoiyot mezonlari bilan baholadi, izohladi va tushuntirishga urindi. Uning
"Partiya  tashkiloti  va  partiya  adabiyoti"maqolasi  (1905)  badiiyatga  sinfiy
pozitsiyadan  yondashishni  bolsheviklarning  mafkuraviy  doktrinasi  darajasiga
ko‘tardi. Bunday qarash badiiy adabiyotni junlashtirdi, uning estetik jihatlariga
e'tibor kamaytirilib, mavzu jihati muhim sanalishiga olib keldi. Sho‘rolar davrida
Logotip
tushuntirish va qonuniyatlarni belgilashni adabiyot hodisalardagi izohga bo‘y bermaydigan jihatlarga qarshi qo‘yish kerak. Uchinchidan, milliy temperament: ijtimoiy-iqtisodiy va jug‘rofiy muhit; tadbiq etilayotgan yoki erishilgan madaniy daraja hamda badiiy an'analar badiiy hodisaning yuzaga kelishini tushuntirib, uning qonuniyatlarini tayin etadigan omillardir.Madaniy-tarixiy maktab vakillari biologiya, tabiatshunoslik ilmi metodlarini adabiyotga tatbiq etdilar. Ular adabiyot tarixi bilan jamiyat tarixini teng qilib qo‘ydilar. Badiiy asar mustaqil qadriyat, alohida estetik butunlik emas, balki davrning, tarixning qiyofasi, haykali deb qaraldi. Adabiyotning jamiyatga, tarix rivojiga ta'siridan ko‘z yumildi. G.Lanson, F. Buyuneter (Fransiya),Ch.Brandes (Daniya), V.Sherer, G.Gener (Olmoniya), A.Pupin, A.Tixonravov (Rossiya) singari olimlar madaniy-tarixiy maktab rivojiga hissa qo‘shganlar.Sotsiologik talqin ham badiiy tahlil tarixida muhim o‘rin tutadi. Bu usulga ko‘ra badiiy adabiyot ijtimoiy asoslangan hodisadir. Badiiy adabiyot ijtimoiy hayot bilan juda ko‘p jihatlardan bog‘langandir, aloqadordir va shu bois badiiy asar o‘rganilganda ijtimoiy qonuniyatlar hisobga olingan holda ish qurilishi lozim. Bunday yondashuv adabiy sotsiologiya ham deyiladi. XIX asrning ikkinchi yarmida K. Marks, F. Engels badiiy adabiyotga to‘lig‘icha sotsiologik yondashish asoslarini ishlab chiqishdi. Ular adabiyotni mafkuraning tarkibiy qismi, sinflar kurashini, jamiyat taraqqiyoti tamoyillarini o‘zida aks ettiruvchi ijtimoiy ong shakli tarzida qarashni qaror topdirishdi. F.Mering, P.Lafarg, G.Plexanov singari markschilar adabiyotning o‘ziga xos hodisa ekanligini hisobga olmay, unga sof ijtimoiy fenomen tarzidagina yondashdilar. Bu hol badiiy so‘zni ijtimoiy hayotning ilovasiga, mafkuraning yugurdagiga aylantirib qo‘ydi. Adabiyotsiologiya, ayniqsa, V. Leninning qarashlarida kuchaydi. U har bir milliy madaniyatda ikki madaniyat mavjudligi haqida ta'limotni yaratdi. Bunga ko‘ra adabiyot sinfiy manfaatlarga xizmat qiladigan hodisa degan qarash nazariy ishlab chiqildi. L.Tolstoy, Pushkin singari o‘lkan so‘z san'atkorlarining bitiklarini badiiyat o‘lchovlari bilan emas, balki ijtimoiyot mezonlari bilan baholadi, izohladi va tushuntirishga urindi. Uning "Partiya tashkiloti va partiya adabiyoti"maqolasi (1905) badiiyatga sinfiy pozitsiyadan yondashishni bolsheviklarning mafkuraviy doktrinasi darajasiga ko‘tardi. Bunday qarash badiiy adabiyotni junlashtirdi, uning estetik jihatlariga e'tibor kamaytirilib, mavzu jihati muhim sanalishiga olib keldi. Sho‘rolar davrida
badiiy adabiyot, faqat ijtimoiy nazar bilan o‘rganildi va baholandi. Bu hol ijodiy
metod  deb  atalmish  omilni  badiiyatning  muhim  o‘lchagichiga  aylantirdi.
Sotsiologistik realizm metodi ana shu o‘lchagich o‘laroq dunyoga keldi. Vulgar
sotsiologizm hamisha badiiy adabiyotga ijtimoiy yondashuv natijasi sifatida paydo
bo‘ladi va badiiy so‘zning estetik jozibasini hisobga olmasligi bilan ajralib turadi.
To‘g‘ri, bidiiy asar ham ijtimoiy turmush muammolarini aks ettirishidan ko‘z
yumib  bo‘lmaydi,  lekin  bu  funksiya  badiiy  so‘z  uchun  maqsad  emas.  Balki
ko‘ngilni anglash, ruhiyatni tuyush yo‘lidagi vosita ekanligi sotsiologik metodda
nazardan qochiriladi. Adabiyotshunoslikda shaklga ustuvor rutba beradigan oqim
formalizm (shaklchilik) deyiladi.Sho‘ro adabiyotshunosligida formal yondashuvga
salbiy munosabatda bo‘lib kelingan. Rasmiy o‘zbek adabiyotshunosligi falsafiy va
estetik  ma'nodagi  shakl  hamda  mazmun  munosabati  orasidagi  farqqa  e'tibor
qilmaganligi  uchun  ham,  formalizm  mazmunni  tan  olmaydi,  uni  inkor  qilish
hisobiga  shaklga  e'tiborni  kuchaytiradi  deb  hisoblagan.  Holbuki,  formalistik
yondashuvda ham mazmunli shakl (soderjatelnaya forma) muhim hisoblangan.
Hamma gap nimani mazmun deb hisoblashda ekani tan olingan. Formalistlar uchun
badiiy asarda inson kayfiyatining qay yusinda ifodalanganligini aniqlash muhim
sanalgan.  Ular  kayfiyatning  o‘zini,  uning  berilish  yusinini  mazmun
hisoblashgan.Formalizm  turli  shakliy  jimjimalarga  uchib,  so‘zlar  yaltiroqligiga
mahliyo bo‘lib, uning mazmunini nazardan qochirish hollari ham bo‘lgan, albatta.
Ammo  formalistik  yondashuvning  syurrealizm,  avangardizm,  futurizm,
konsturktivizm,  dadaizm,  neoavangardizm,  imajanizm,  shoizm  va  boshqa
kurinishlari tuzukkina badiiy namunalar bergan. Badiiy adabiyot mohiyatan har
xillikka, rang-baranglikka intilishdir. Formalizm ana shu yo‘ldagi ekstremistik,
jangari izlanishlardir.Formalizm adabiy oqim sifatida Botishda 19 asr oxiri va 20
asr boshlarida paydo bo‘ldi. Uning namoyandalari mazmunli shaklning jozibali,
dilni  quvontiradigan,  ko‘zga  tashlanadigan  bo‘lishiga  e'tibor  qaratganlar.
Botishdagi  formalistlardan  Andre  Breton  (1896-1966)  "Syurrealizm  manifesti"
asarida: "Men kelajakda tush va o‘ng singari" bir-biridan tubdan farq qiladigan ikki
holat  qo‘shilib  va  mutloq  reallikka,  ya'ni  syurreallikka  aylanib  ketishiga
ishonaman,- deb yozadi. Chiqish, ayniqsa, o‘zbek adabiyoti bu xildagi izlanishlar
bilan  hamisha  shug‘ullanib  kelgan  tarafayn,  musalsal,  muammo,  muvashshax,
Logotip
badiiy adabiyot, faqat ijtimoiy nazar bilan o‘rganildi va baholandi. Bu hol ijodiy metod deb atalmish omilni badiiyatning muhim o‘lchagichiga aylantirdi. Sotsiologistik realizm metodi ana shu o‘lchagich o‘laroq dunyoga keldi. Vulgar sotsiologizm hamisha badiiy adabiyotga ijtimoiy yondashuv natijasi sifatida paydo bo‘ladi va badiiy so‘zning estetik jozibasini hisobga olmasligi bilan ajralib turadi. To‘g‘ri, bidiiy asar ham ijtimoiy turmush muammolarini aks ettirishidan ko‘z yumib bo‘lmaydi, lekin bu funksiya badiiy so‘z uchun maqsad emas. Balki ko‘ngilni anglash, ruhiyatni tuyush yo‘lidagi vosita ekanligi sotsiologik metodda nazardan qochiriladi. Adabiyotshunoslikda shaklga ustuvor rutba beradigan oqim formalizm (shaklchilik) deyiladi.Sho‘ro adabiyotshunosligida formal yondashuvga salbiy munosabatda bo‘lib kelingan. Rasmiy o‘zbek adabiyotshunosligi falsafiy va estetik ma'nodagi shakl hamda mazmun munosabati orasidagi farqqa e'tibor qilmaganligi uchun ham, formalizm mazmunni tan olmaydi, uni inkor qilish hisobiga shaklga e'tiborni kuchaytiradi deb hisoblagan. Holbuki, formalistik yondashuvda ham mazmunli shakl (soderjatelnaya forma) muhim hisoblangan. Hamma gap nimani mazmun deb hisoblashda ekani tan olingan. Formalistlar uchun badiiy asarda inson kayfiyatining qay yusinda ifodalanganligini aniqlash muhim sanalgan. Ular kayfiyatning o‘zini, uning berilish yusinini mazmun hisoblashgan.Formalizm turli shakliy jimjimalarga uchib, so‘zlar yaltiroqligiga mahliyo bo‘lib, uning mazmunini nazardan qochirish hollari ham bo‘lgan, albatta. Ammo formalistik yondashuvning syurrealizm, avangardizm, futurizm, konsturktivizm, dadaizm, neoavangardizm, imajanizm, shoizm va boshqa kurinishlari tuzukkina badiiy namunalar bergan. Badiiy adabiyot mohiyatan har xillikka, rang-baranglikka intilishdir. Formalizm ana shu yo‘ldagi ekstremistik, jangari izlanishlardir.Formalizm adabiy oqim sifatida Botishda 19 asr oxiri va 20 asr boshlarida paydo bo‘ldi. Uning namoyandalari mazmunli shaklning jozibali, dilni quvontiradigan, ko‘zga tashlanadigan bo‘lishiga e'tibor qaratganlar. Botishdagi formalistlardan Andre Breton (1896-1966) "Syurrealizm manifesti" asarida: "Men kelajakda tush va o‘ng singari" bir-biridan tubdan farq qiladigan ikki holat qo‘shilib va mutloq reallikka, ya'ni syurreallikka aylanib ketishiga ishonaman,- deb yozadi. Chiqish, ayniqsa, o‘zbek adabiyoti bu xildagi izlanishlar bilan hamisha shug‘ullanib kelgan tarafayn, musalsal, muammo, muvashshax,
chiston,  kitobat,  topishmoq  singari  janrlar  shakly  izlanishga  asoslangan.  Bu
boradagi  tajribalarning  ayrimlari  muvaffaqiyatli,  ba'zilari  nochor  bo‘lgan.
Formalizm bir tarkibli hodisa emas. Unda jangari betoqatlik ham, kutilmagan
shakly mundarijaviy kashfiyot ham, dadil badiiy tajriba ham mavjud. Italiyalik
futuristlar, ayniqsa,ularning dohiysi Filippo Marinetti (1876-1944) "Futurizmning
birinchi  manifesti"  asarida:"Yashasin  urush  -  faqat  ugina  dunyoni  tozalashga
qodir!" -deb yozadi. Buning bahosi o‘zi bilan, albatta. Futuristik izlanishlar 20
asrning 20-30-yillari o‘zbek she'riyatida ham uchraydi (Eminjon Abbos ijodi). 20
asr  adog‘idagi  o‘zbek  adabiyotida  ham  bu  xildagi  izlanishlar  bo‘lgan.
B.Ruzimuxammad,  Faxriyor,  I.  Otamurod,  Go‘zal  Begim  she'rlari,  O.Muxtor,
Xayrullo, Nabi Jaloliddin, Asad Dilmurod, Arslon Ne'mat, Abdug‘ani Abdiyev
kabi adiblarning hikoya, qissa va romanlari shu xildagi izlanish samaralaridir.
Xullas, formalizmga bir qatlamli hodisa deb qaramaslik maqsadga muvofiqdir.
Adabiyotshunoslik ilmida formal metod deb nomlanadigan nazariy konsepsiya ham
borki, uni jiddiy tadqiq etish, mohiyatini ayonlashtirish poetik tahlil uchun g‘oyat
muhimdir.  Formal  metodga  ko‘ra,  shakl  adabiyotning  mohiyatini  aks  ettirib,
takomillashish  hamda  rivojlanish  xususiyatiga  ega.  Formalizm  singari  formal
metod ham 19-20 asrlar ushlashgan davrda dunyoga keldi. 1910 yillardan boshlab,
avval tasviriy san'at va san'atshunoslikda, so‘ng adabiyot va adabiyotshunoslikda
rivojlandi.V.Dibeliusning "roman morfologiyasi" qarashlari ana shu nazariyaning
adabiyotshunoslikdagi dastlabki namoyon bo‘lish tarzi edi. Shakliy metodda badiiy
asarning butun morfologiyasi,tarkibiy qismlari g‘oyat sinchiklab o‘rganiladi, matn
puxta o‘kib chiqiladi, lekin shaklga bevosita daxldor bo‘lmagan mavzu, mundarija,
g‘oya kabi jihatlarga e'tibor qaratilmaydi. Lingvist Boduende Kurtenening tilning
funksional  tizim  -  muayyan  vazifa  bajaradigan  sistema  ekanligi  borasidagi
ta'limotiga tayanib, formal metod tarafdorlari mazmun va shakl yaxlitligiga e'tibor
qaratdilar.Formal  metod  Rossiyada  o‘zining  ko‘p  tarafdorlari  va  yirik
tadqiqotchilariga ega edi. V.Vinogradov nutqning uslubiy shakllari, V.Jirmunskiy
she'rda  qofiya,  vazn,  kompozitsiya,  Y.Tinyanov  she'r  qurilishi  va  semantika,
V.Vasilovskiy she'r qurilishi, V.Propp ertaklar bayonidagi tizimlilik, R.Yakobson
she'rni fonologik o‘rganish tamoyili va stilistik semantika singari badiiy matnning
ilgarilari o‘rganilmagan badiiy qirralarini tadqiq etdilar. 20 asrning 20-yillarida,
Logotip
chiston, kitobat, topishmoq singari janrlar shakly izlanishga asoslangan. Bu boradagi tajribalarning ayrimlari muvaffaqiyatli, ba'zilari nochor bo‘lgan. Formalizm bir tarkibli hodisa emas. Unda jangari betoqatlik ham, kutilmagan shakly mundarijaviy kashfiyot ham, dadil badiiy tajriba ham mavjud. Italiyalik futuristlar, ayniqsa,ularning dohiysi Filippo Marinetti (1876-1944) "Futurizmning birinchi manifesti" asarida:"Yashasin urush - faqat ugina dunyoni tozalashga qodir!" -deb yozadi. Buning bahosi o‘zi bilan, albatta. Futuristik izlanishlar 20 asrning 20-30-yillari o‘zbek she'riyatida ham uchraydi (Eminjon Abbos ijodi). 20 asr adog‘idagi o‘zbek adabiyotida ham bu xildagi izlanishlar bo‘lgan. B.Ruzimuxammad, Faxriyor, I. Otamurod, Go‘zal Begim she'rlari, O.Muxtor, Xayrullo, Nabi Jaloliddin, Asad Dilmurod, Arslon Ne'mat, Abdug‘ani Abdiyev kabi adiblarning hikoya, qissa va romanlari shu xildagi izlanish samaralaridir. Xullas, formalizmga bir qatlamli hodisa deb qaramaslik maqsadga muvofiqdir. Adabiyotshunoslik ilmida formal metod deb nomlanadigan nazariy konsepsiya ham borki, uni jiddiy tadqiq etish, mohiyatini ayonlashtirish poetik tahlil uchun g‘oyat muhimdir. Formal metodga ko‘ra, shakl adabiyotning mohiyatini aks ettirib, takomillashish hamda rivojlanish xususiyatiga ega. Formalizm singari formal metod ham 19-20 asrlar ushlashgan davrda dunyoga keldi. 1910 yillardan boshlab, avval tasviriy san'at va san'atshunoslikda, so‘ng adabiyot va adabiyotshunoslikda rivojlandi.V.Dibeliusning "roman morfologiyasi" qarashlari ana shu nazariyaning adabiyotshunoslikdagi dastlabki namoyon bo‘lish tarzi edi. Shakliy metodda badiiy asarning butun morfologiyasi,tarkibiy qismlari g‘oyat sinchiklab o‘rganiladi, matn puxta o‘kib chiqiladi, lekin shaklga bevosita daxldor bo‘lmagan mavzu, mundarija, g‘oya kabi jihatlarga e'tibor qaratilmaydi. Lingvist Boduende Kurtenening tilning funksional tizim - muayyan vazifa bajaradigan sistema ekanligi borasidagi ta'limotiga tayanib, formal metod tarafdorlari mazmun va shakl yaxlitligiga e'tibor qaratdilar.Formal metod Rossiyada o‘zining ko‘p tarafdorlari va yirik tadqiqotchilariga ega edi. V.Vinogradov nutqning uslubiy shakllari, V.Jirmunskiy she'rda qofiya, vazn, kompozitsiya, Y.Tinyanov she'r qurilishi va semantika, V.Vasilovskiy she'r qurilishi, V.Propp ertaklar bayonidagi tizimlilik, R.Yakobson she'rni fonologik o‘rganish tamoyili va stilistik semantika singari badiiy matnning ilgarilari o‘rganilmagan badiiy qirralarini tadqiq etdilar. 20 asrning 20-yillarida,
avval, rossiyalik olimlar tomonidan struktur poetika, badiiy semiotika, mashina
tilmochligi  kabi  ilmiy  g‘oyalar  o‘rtaga  tashlandi.  Formal  metod  tarafdorlari
"funksional poetika" tushunchasini qabul qildilar va badiiy matn poetikasi uchun
sinxron o‘rganish kamlik qiladi, adabiy hodisaga diaxron yondashilgandagina uni
to‘likroq  izohlash  mumkin  bo‘ladi  degan  to‘xtamga  keldilar.  Formal  metod
tarafdorlari  badiiy  matn  tarkibini  sinchiklab  o‘rganishga  urinadilar,  bu  hol
matndagi barcha jihatlarni kashf etish imkoniyatini beradi. 20 asrning o‘rtalariga
kelib  badiiy  matn  tahlilida  struktural  yondashuv  tarzi  qaror  topdi.  Struktura
fransuzcha "qurilish", "joylashish" so‘zlaridan olingan. U badiiy matnning o‘ziga
xos  tarkibga  egaligini,  alohida  qurilishini,  uning  unsurlari  birining  o‘zgarishi
boshqalarning ham o‘zgarishiga olib keladigan tarzda joylashuvini ko‘zda tutadi.
Badiiy asarni struktura tarzida tushunish antic davrdayoq shakllangandi. Unda
adabiy matn qismlarining o‘zaro muvofiqligi, uyg‘unligi, ritmiga alohida e'tibor
qilinadi. 20 asrda struktura deyilganda, asarning kompozitsiyasi obrazlar, g‘oyaviy
tematik  qatlamlar,  syujet,  til  jihatlari  fabula,  she'r  tuzilishi  singari  qirralar
tushuniladigan bo‘ldi. Ikkinchi jahon urushidan so‘ng strukturalizm alohida oqim
sifatida  shakllandi  va  Botish  estetik  tafakkurida  muayyan  mavqe  kasb  etdi.
Strukturalizmga muvofiq adabiy asar alohida estetik belgilarning o‘zaro birligi,
alohida - badiiy tilda amalga oshirilgan bayon tarzida tushunildi. Aloqa vositasi
bo‘lgan tilning strukturasi bilan badiiy asarning strukturasi tamomila o‘ziga xos
hodisalardir.  She'riy  tildagi  burgut,  yomg‘ir,  olov,  suv,  tulki,  bo‘ri  va  xk.
Shunchaki  o‘z  ma'nosidagi  narsalar  emas,  balki  ularning  ramziy,  qo‘shimcha
badiiy  ma'nosi  muhimdir.  Bu  so‘zlarning  asl  qiymatini  biriktirib  qo‘yilgan
qo‘shimcha ma'nolar belgilaydi. Struktura tushunchasi hamisha vazifa (funksiya)
tushunchasi  bilan  birga,  undan  ajralmagan  holda  keladi.  Chunki  har  qanday
struktura muayyan vazifani bajaradi va muayyan strukturadagi har handay unsur
ham  ma'lum  funksiyani  o‘rinlaydi.  Kibernetika  va  informatika  nazariyasi
strukturani uch turga bo‘ladi: a) oddiy; b) murakkab; v) o‘ta murakkab. Oddiy
strukturadagi barcha unsurlar o‘zaro sabab-oqibat aloqasida bo‘ladi, biri-biridan
kelib chiqadi. Murakkab strukturada  sabab-oqibat  munosabati  ehtimollik bilan
qushilib  keladi.  O‘ta  murakkab  strukturada  strukturadan  tashqari  unsurlarning
bo‘lishi  mumkinligi  ham  ko‘zda  tutiladi.  Adabiy  asar  struktura  (tuzilishi)
Logotip
avval, rossiyalik olimlar tomonidan struktur poetika, badiiy semiotika, mashina tilmochligi kabi ilmiy g‘oyalar o‘rtaga tashlandi. Formal metod tarafdorlari "funksional poetika" tushunchasini qabul qildilar va badiiy matn poetikasi uchun sinxron o‘rganish kamlik qiladi, adabiy hodisaga diaxron yondashilgandagina uni to‘likroq izohlash mumkin bo‘ladi degan to‘xtamga keldilar. Formal metod tarafdorlari badiiy matn tarkibini sinchiklab o‘rganishga urinadilar, bu hol matndagi barcha jihatlarni kashf etish imkoniyatini beradi. 20 asrning o‘rtalariga kelib badiiy matn tahlilida struktural yondashuv tarzi qaror topdi. Struktura fransuzcha "qurilish", "joylashish" so‘zlaridan olingan. U badiiy matnning o‘ziga xos tarkibga egaligini, alohida qurilishini, uning unsurlari birining o‘zgarishi boshqalarning ham o‘zgarishiga olib keladigan tarzda joylashuvini ko‘zda tutadi. Badiiy asarni struktura tarzida tushunish antic davrdayoq shakllangandi. Unda adabiy matn qismlarining o‘zaro muvofiqligi, uyg‘unligi, ritmiga alohida e'tibor qilinadi. 20 asrda struktura deyilganda, asarning kompozitsiyasi obrazlar, g‘oyaviy tematik qatlamlar, syujet, til jihatlari fabula, she'r tuzilishi singari qirralar tushuniladigan bo‘ldi. Ikkinchi jahon urushidan so‘ng strukturalizm alohida oqim sifatida shakllandi va Botish estetik tafakkurida muayyan mavqe kasb etdi. Strukturalizmga muvofiq adabiy asar alohida estetik belgilarning o‘zaro birligi, alohida - badiiy tilda amalga oshirilgan bayon tarzida tushunildi. Aloqa vositasi bo‘lgan tilning strukturasi bilan badiiy asarning strukturasi tamomila o‘ziga xos hodisalardir. She'riy tildagi burgut, yomg‘ir, olov, suv, tulki, bo‘ri va xk. Shunchaki o‘z ma'nosidagi narsalar emas, balki ularning ramziy, qo‘shimcha badiiy ma'nosi muhimdir. Bu so‘zlarning asl qiymatini biriktirib qo‘yilgan qo‘shimcha ma'nolar belgilaydi. Struktura tushunchasi hamisha vazifa (funksiya) tushunchasi bilan birga, undan ajralmagan holda keladi. Chunki har qanday struktura muayyan vazifani bajaradi va muayyan strukturadagi har handay unsur ham ma'lum funksiyani o‘rinlaydi. Kibernetika va informatika nazariyasi strukturani uch turga bo‘ladi: a) oddiy; b) murakkab; v) o‘ta murakkab. Oddiy strukturadagi barcha unsurlar o‘zaro sabab-oqibat aloqasida bo‘ladi, biri-biridan kelib chiqadi. Murakkab strukturada sabab-oqibat munosabati ehtimollik bilan qushilib keladi. O‘ta murakkab strukturada strukturadan tashqari unsurlarning bo‘lishi mumkinligi ham ko‘zda tutiladi. Adabiy asar struktura (tuzilishi)
miqyoslari haqida har xil fikr yuradi. Matninng obrazlar tizimida turoq, personaj,
qahramon, portret, peyzaj, detal va xk., strukturaga kiradi.Strukturalizm badiiy asar
asosida  yotgan,  uni  tashkil  etgan  fikrning  tarkibini  aniqlash,  anglatish  va
ifodalashni tadqiq etishga qaratilgan ilmiy faoliyatdir. Strukturalizm atamasi ilk bor
20 asr 40-yillarining ikkinchi yarmida fransuz etnologi K.Levi-Stros asarlarida
ishlatila boshlandi. U Amerika tub joy aholisining miflarini o‘rganib, ularning bir
invariant struktura asosida turli o‘zga strukturalarga aylantirilib, ertak, qo‘shiq,
rivoyat,  urf-odat  va  xk.,larga  aylanganligini  kuzatadi.U  mifni  kollektiv-ongsiz
invariant konstrukt tarzida qabul qiladi va boshqa janrlardagi yaratiq matnlar o‘sha
konstruktning  variantlari  deb  hisoblaydi.  Levi-Strosning  "Xom  va
qaynatilgan"("Siroye  i  varenoye")  asarining  markaziy  bobi  "Mavzu  va
variatsiyalar" ("Temi i variatsii") deb ataladi. Unda mif - mavzu, uning boshqa
adabiy janrlarda moddiylashuvi - variatsiya deb talqin etiladi.Struktural tadqiqotda
transfarmatsion  tahlil  muhim  o‘rin  tutadi.  Bunda  invariantdan  variantga,  bir
variantdan  boshqasiga  o‘tishning  qoidalari  tizimi  ishlab  chiqiladi.
Strukturalizmning  pirovard  maqsadi  badiiy  matn  yoki  estetik  strukturaning
yaratilishi  mexanizmini  topish,  tayin  etish,  tadqiq  qilishdir.Struktural  tahlilda
qarama-qarshi  juftlik  (binarnaya  oppozitsiya)  muhim  o‘rin  tutadi.  Levi-
Strosmifologiyada ongsiz bajarilgan mantiqiy operatsiyalarning murakkab tizimi
mavjudligini ko‘rsatdi. Uningcha, bu jarayonda quyidagi usullardan foydalanilgan:
1) brikolaj (tegmay aylanib o‘tish), ya'ni ayrim ismlarni aytish mumkin emas;
2)metaforizatsiya  -  aytib  bo‘lmaydigan  ism  va  tushunchalarni  nima  bilandir
almashtirish,  bunda ramzga,  ma'jozga  tayanish;  3)  mediatsiya  (o‘sib boruvchi
vositachilik)  qarama-qarshi  juftlikdagi  ixtilofni  yengillashtiruvchi  unsur  yo‘q
tushunchalarni  yumshroqrog‘i  bilan,  uni  esa  oldingisidan-da  yumshog‘i  bilan
almashtirish. Chunonchi, xayot yoki o‘lim o‘rniga hushyorlik yoki uyqu va boshqa.
Strukturalizm aslida 20 asr boshlarida shvesariyalik tilshunos Ferdinand de Sosyur
va  polyak  tilshunosi  I.Boduen  de  Kurtenening  struktur  lingvistikasidan  o‘sib,
adabiyotga o‘tgan. Uzoq vaqtlar  mobaynida tarixiy yondashuv  tilshunoslik  va
estetikaga doir masalalarni hal etishning yagona yo‘li deb hisoblab kelindi. Ammo
hayot tarixiy determinizm til va adabiyotdagi hamma hodisalarni ham izohlay
olmasligini ko‘rsatdi. Shunday vaziyatda til hodisalarini, badiiy matn ham til fakti
Logotip
miqyoslari haqida har xil fikr yuradi. Matninng obrazlar tizimida turoq, personaj, qahramon, portret, peyzaj, detal va xk., strukturaga kiradi.Strukturalizm badiiy asar asosida yotgan, uni tashkil etgan fikrning tarkibini aniqlash, anglatish va ifodalashni tadqiq etishga qaratilgan ilmiy faoliyatdir. Strukturalizm atamasi ilk bor 20 asr 40-yillarining ikkinchi yarmida fransuz etnologi K.Levi-Stros asarlarida ishlatila boshlandi. U Amerika tub joy aholisining miflarini o‘rganib, ularning bir invariant struktura asosida turli o‘zga strukturalarga aylantirilib, ertak, qo‘shiq, rivoyat, urf-odat va xk.,larga aylanganligini kuzatadi.U mifni kollektiv-ongsiz invariant konstrukt tarzida qabul qiladi va boshqa janrlardagi yaratiq matnlar o‘sha konstruktning variantlari deb hisoblaydi. Levi-Strosning "Xom va qaynatilgan"("Siroye i varenoye") asarining markaziy bobi "Mavzu va variatsiyalar" ("Temi i variatsii") deb ataladi. Unda mif - mavzu, uning boshqa adabiy janrlarda moddiylashuvi - variatsiya deb talqin etiladi.Struktural tadqiqotda transfarmatsion tahlil muhim o‘rin tutadi. Bunda invariantdan variantga, bir variantdan boshqasiga o‘tishning qoidalari tizimi ishlab chiqiladi. Strukturalizmning pirovard maqsadi badiiy matn yoki estetik strukturaning yaratilishi mexanizmini topish, tayin etish, tadqiq qilishdir.Struktural tahlilda qarama-qarshi juftlik (binarnaya oppozitsiya) muhim o‘rin tutadi. Levi- Strosmifologiyada ongsiz bajarilgan mantiqiy operatsiyalarning murakkab tizimi mavjudligini ko‘rsatdi. Uningcha, bu jarayonda quyidagi usullardan foydalanilgan: 1) brikolaj (tegmay aylanib o‘tish), ya'ni ayrim ismlarni aytish mumkin emas; 2)metaforizatsiya - aytib bo‘lmaydigan ism va tushunchalarni nima bilandir almashtirish, bunda ramzga, ma'jozga tayanish; 3) mediatsiya (o‘sib boruvchi vositachilik) qarama-qarshi juftlikdagi ixtilofni yengillashtiruvchi unsur yo‘q tushunchalarni yumshroqrog‘i bilan, uni esa oldingisidan-da yumshog‘i bilan almashtirish. Chunonchi, xayot yoki o‘lim o‘rniga hushyorlik yoki uyqu va boshqa. Strukturalizm aslida 20 asr boshlarida shvesariyalik tilshunos Ferdinand de Sosyur va polyak tilshunosi I.Boduen de Kurtenening struktur lingvistikasidan o‘sib, adabiyotga o‘tgan. Uzoq vaqtlar mobaynida tarixiy yondashuv tilshunoslik va estetikaga doir masalalarni hal etishning yagona yo‘li deb hisoblab kelindi. Ammo hayot tarixiy determinizm til va adabiyotdagi hamma hodisalarni ham izohlay olmasligini ko‘rsatdi. Shunday vaziyatda til hodisalarini, badiiy matn ham til fakti