Badiiy obraz va obrazlilik
Reja:
1. Badiiy obraz haqida tushuncha. Obrazlilik can’at va adabiyotning bosh
xususiyati.
2. Obrazning umumiy turlari: kishilar obrazlari, hayvonlar, narsa-predmetlar
va tabiat obrazi (peyzaj).
3. Asarda kishilar obrazi va ularning ifodalanish: personaj, qahramon,
xarakter, tip.
4. Tabiat, jonzod va o‘simliklar obrazlari. Majoziy obrazlar.
5. Narsa-predmetlar obrazi. Ramziy obrazlar.
6. Obrazlarning ifodaviyligi: portret, prototip, arxetip.
Tayanch tusunchalar: badiiy obraz, obrazlilik, umumiy turlar, kishilar
obrazlari, hayvonlar, narsa-predmetlar, tabiat obrazi (peyzaj), personaj,
qahramon, xarakter, tip, majoziy obrazlar, ramziy obrazlar, portret, prototip,
arxetip.
Obraz lotincha so‘z bo‘lib, “manzara”, “ko‘rinish” ma’nolarini ifoalaydi.
Obraz badiiy asarning mavjudlik shakli bo‘lib, u aniq bir shaxs, voqea yoki hodisa
va tushunchani umumlashtirishi bilan birga tasvirdagi badiiy asarning mohiyatini
anglatadi.
Badiiy obraz1 – adabiyot va san’atning fikrlash shakli, olam va odamni badiiy
idrok etish vositasi, badiiyatning umumiy kategoriyasi. Lug‘aviy ma’nosida har
qanday aksni bildiruvchi “obraz” so‘zi turli fan sohalarida (falsafa, psixologiya)
muayyan terminologik ma’noda qo‘llanadi. Jumladan, estetika va
adabiyotshunoslikda u “badiiy obraz” ma’nosida tushuniladi. Badiiy obraz
deganda, borliq (undagi inson, narsa, hodisa va h.)ning san’atkor ko‘zi bilan
1 Quronov D. va b. Adabiyotshunoslik lugʻati. T.: Akademnashr, 2010.
ko‘rilgan va ideal asosida ijodiy qayta ishlangan aksi tushuniladi. Albatta, bu aksda
borliqning ko‘plab tanish izlari bor, biroq endi u biz bilgan borliqning ayni o‘zi
emas, balki undan shartlilik asosida ajralgan yangi mavjudlik – badiiy borliqdir.
Xuddi shu hol badiiy obrazni ob’ektiv va sub’ektiv ibtidolar birligiga aylantiradi.
Ya’ni, bir tomondan, borliqning aksi sifatida badiiy obraz makon va zamonda
mavjud bo‘lgan konkret narsadek his etiladi. Ikkinchi tomondan, u tushuncha,
tasavvur, faraz va shu kabi tafakkur unsurlariga xos xususiyatlarga ega: ijodkor
badiiy obraz vositasida fikrlaydi, borliqni oddiygina aks ettirmasdan, uni ijodiy
qayta yaratadi. Shunga ko‘ra, badiiy obrazning vujudga kelishini quyidagicha
sxemada ko‘rsatish mumkin: borliqning hislar orqali ongda akslanishi – tafakkur
kuchi bilan o‘z ma’naviy-ruhiy ehtiyojlariga mos ijodiy qayta ishlash va
umumlashtirish – konkret his etiladigan tarzda (badiiy obraz shaklida) ifodalash.
Konkret his etiladigan tarzda ifodalangan B.o. qator spetsifik xususiyatlarga ega.
Avvalo, badiiy obraz individuallashtirilgan umumlashma sifatida namoyon bo‘ladi.
Voqelikdagi har bir narsa-hodisada turga xos umumiy xususiyatlar bilan uning
o‘zigagina xos xususiyatlar mujassamdir. Narsa-hodisaning umumiy
xususiyatlariga tayanuvchi abstrakt tafakkurdan farqli o‘laroq, obrazli tafakkur
uning individual xususiyatlariga tayangan holda fikrlaydi. Deylik, fan umuman
odam haqida (mas., biolog umuman odamning fiziologik xususiyatlari haqida) so‘z
yuritishi mumkin, biroq san’at hech vaqt umuman odam obrazini yarata olmaydi.
Shu ma’noda konkretlilik – badiiy obrazning muhim spetsifik xususiyatidir. Misol
uchun, A.Oripovning “Ayol” she’ridagi ayol obrazi o‘zida katta badiiy
umumlashmani tashiydi va shu bilan birga u o‘quvchi tasavvurida konkret bir inson
sifatida gavdalanadi. San’at konkret narsa-hodisaning individual xususiyatlarini
bo‘rttirish orqali umumlashtirishga erishadi. Mas., A.Qahhor “O’g‘ri” hikoyasida
amin haqida: “og‘zini ochmasdan qattiq kekirdi, keyin baqbaqasini osiltirib kuldi”,
“chinchalog‘ini ikkinchi bo‘g‘inigacha burniga tiqib kuldi” qabilidagi individual
belgilarni bo‘rttiradi. Shu individual belgilarni bo‘rttirish bilan adib zamona
amaldorlariga xos umumiy xususiyatni – qo‘l ostidagi fuqaro taqdiriga befarqlikni
ko‘rsatadi. Ya’ni individuallashtirish hisobiga, bir tomondan, amin obrazi ko‘z
oldimizda konkret inson sifatida gavdalanadi, ikkinchi tomondan, obraz badiiy
umumlashmalilik kasb etadi. Shu tariqa badiiy obrazda bir-biriga zid ikki jihat
(individuallik va umumiylik) uyg‘un birikadi. Shunga o‘xshash, badiiy obraz
o‘zida aql bilan hisni ham birlashtiradi, shu bois uni ratsional va emotsional birlik
sifatida tushuniladi. Badiiy obrazdagi ratsional jihat shuki, uning yordamida
ijodkor o‘zini qiynagan muammolarni badiiy idrok etadi. Mas., “Kecha”
romanidagi qator obrazlar yordamida Cho‘lpon Turkistonning tarixiy taraqqiyoti
masalalari, yurtining ertasi bilan bog‘liq muammolarni badiiy tadqiq etadi, obrazlar
tizimi vositasida bu boradagi fikr-qarashlarini shakllantiradi va o‘zi anglagan
haqiqatni badiiy kontseptsiya (tugal bir qarash, tizim holidagi badiiy xulosa)
tarzida ifoda etadi. Ayni paytda, asardagi obrazlarda adibning hissiy munosabati
ham o‘z aksini topgan. Hissiy munosabat badiiy kontseptsiyani shakllantirishda,
asar mazmunining o‘quvchiga yetkazilishida muhim ahamiyat kasb etadi. Har bir
konkret obrazning hissiy tonalligi turlicha bo‘lib, bu, birinchi galda, ijodiy niyat
bilan bog‘liqdir. “Kecha”ning boshlanishidayoq Cho‘lpon Zebiga bir turli, Razzoq
so‘figa yana bir turli, Akbaraliga esa boshqa bir turli munosabatda bo‘ladi.
Voqealar rivoji davomida hissiy munosabatda ham ma’lum o‘zgarishlar kuzatiladi.
Jumladan, asar boshlanishidagi Zebiga shaydolik to‘la mehr susayib (adib xarakter
mohiyatini xolis idrok etadi), Razzoq so‘fi yoki Akbaraliga nisbatan mazaxli nafrat
qisman achinishga (adib ularning taqdiridagi fojelikni kashf etadi) aylanib boradi.
Ya’ni xarakter mohiyatiga kirilgani sari hissiy munosabatda o‘zgarish yuzaga
keladi. Hissiy munosabatdagi o‘zgarish o‘qish jarayonida kitobxonga ham o‘tadi va
ayni shu narsa uni asar mazmunini adib istagandek tushunishiga yo‘naltiradi.
Demak, B.o.dagi ratsional va emotsional jihatlar uyg‘unligi badiiy
kontseptsiyaning shakllantirilishida ham, ifodalanishida ham birdek muhim ekan.
Badiiy obrazning muhim xususiyatlaridan yana biri uning ko‘p ma’noliligi
bo‘lib, bu uning metaforikligi va assotsiativligi bilan belgilanadi. Badiiy obrazga
xos “metaforiklik”ni “o‘xshashlik” bilangina bog‘lab qo‘ymaslik lozim. Ya’ni
“metaforiklik” deganda, badiiy obrazning bir narsa mohiyatini boshqa bir narsa
orqali ochishga intilishi, san’atga xos fikrlash yo‘sini tushuniladi. Chinakam
san’atkor nigohi mohiyatga qaratiladi, u narsa-hodisalar orasidagi tashqi
o‘xshashlikka emas, nigohimizdan yashirin ichki o‘xshashligiga tayanib fikrlaydi.
U biz kutmagan ichki o‘xshashlikni kashf etadi, natijada o‘sha biz bilgan narsa-
hodisa ko‘z oldimizda butkul yangicha bir tarzda gavdalanadi, o‘zining bizga
noayon qirralarini namoyon qiladi. Mas., shoir (X.Davron) rangtasvir san’ati
haqida yozadi: “Musavvir bo‘lmoq ersang, Tilingni sug‘urib ol Va yaradan
to‘kilgan qon rangiga quloq sol”. Albatta, rangtasvirda ranglar “gapirishi”
hammaga ma’lum, biroq ayni shu fikrni “gapirayotgan qon rangi” obrazi orqali
berilgani – kashfiyot, metaforik fikrlash natijasi va xuddi shu narsa bizni hayratga
soladi, shuurimizda muqim o‘rnashadi. Mohiyatga qaragan san’atkor qobig‘iga
o‘ralib yashayotgan odam bilan sassiq ko‘lmakdagi tilla baliqcha yoxud o‘zida
cheksiz kuch-qudrat sezgani holda maqsadsiz yashayotgan odam bilan bemaqsad
uchib yurgan burgut orasida (A.Oripov), turg‘unlikning biqiq muhitida
yashayotgan ziyoli bilan bir izdan beto‘xtov yurayotgan tramvay (A.A’zam) yoki
qatag‘on sharoitida ijod qilayotgan shoir bilan vahshiy qoyalar orasida quyoshga
oppoq gul uzatgancha nafis chayqalayotgan na’matak (Oybek) orasida
o‘xshashliklar topadi, birining mohiyatini ikkinchisi orqali ochib beradi. Keltirilgan
misollar obrazli tafakkurda yuksak darajadagi assotsiativlik bo‘lishini ko‘rsatadi.
Ma’lumki, asssotsiativlik umuman inson tafakkuriga xos, tashqi olam ta’sirida
ongimizda biror narsaning aksi paydo bo‘lishi hamono u bilan bog‘liq
assotsiatsiyalar ham uyg‘onadi. Mas., “qish” deyilishi bilan xayolimizda assotsiativ
tarzda “qor”, “sovuq”, “po‘stin”, “chana” kabi u bilan bog‘liq tushunchalar ham
uyg‘onadi. Obrazli tafakkur yuksak darajada assotsiativ sanalishiga sabab shuki,
reallikda ko‘rilgan bir narsa san’atkor xayolida butunlay boshqa bir narsani, u bilan
mutlaqo aloqasi bo‘lmagan narsani uyg‘otishi mumkin. Shu bois ham san’atkor
yuqoridagicha o‘xshashliklarni topadi va B.o.da aks etiradiki, natijada obraz
yuksak darajadagi assotsiativlik kasb etadi, shu asosda u ko‘p ma’nolilik
xususiyatiga ega bo‘ladi. Buni, ayniqsa, assotsiativlik darajasi yuqori bo‘lgan
ramziy obrazlar misolida yaqqol ko‘rishimiz mumkin. Mas., Oybekning
“Na’matak” she’ridagi tabiat manzarasini badiiy obraz deb olsak, tabiiyki, uning
birinchi ma’nosi tabiat manzarasining o‘zi. Holbuki, o‘z vaqtida shoir assotsiativ
ravishda shu manzarada istibdod tuzumi sharoitidagi ijodkor taqdirini ko‘rgan va
shu ma’noni ifodalagan. Shu bilan birga, obrazning ma’no ko‘lami shular bilangina
cheklanmaydi: o‘quvchi o‘z hayotiy tajribasi, she’rni o‘qish paytidagi ruhiy holati
bilan bog‘liq ravishda unda tamom boshqa mazmunni, o‘z mazmunini ham topishi
mumkin. Ko‘p ma’nolilik nafaqat ramziy, balki tom ma’nodagi realistik obrazlarga
ham xos, faqat bunda ko‘p ma’nolilikning yuzaga kelish mexanizmi o‘zgacha, u
badiiy obrazning yaxshi ma’nodagi notugalligi bilan bog‘liqdir. San’atkor
ifodalamoqchi bo‘lgan fikr badiiy obrazda tugal aytilmaydi (ya’ni kitobxon og‘ziga
chaynab solib qo‘yilmaydi), badiiy obrazning ayrim chizgilari punktir (uzuk-uzuk
chiziqlar) bilan tortiladi. Ya’ni san’atkor badiiy obrazda ma’lum imkoniyatlar
yaratadi-da, ularni ro‘yobga chiqarishni o‘quvchiga qoldiradi. Bu xil imkoniyatlar,
ayniqsa, “ob’ektiv tasvir” yo‘sinidan borilgan, yozuvchi xolis kuzatuvchi mavqeida
turgan asarlarda kuchli namoyon bo‘ladi. Garchi asarda tasvirlangan narsa bitta
bo‘lsa-da, o‘quvchilar (ijodiy tasavvur imkoniyati, xarakteri, dunyoqarashi va b.ga
ko‘ra) turlicha bo‘lgani uchun konkret badiiy obraz ularning ongida turlicha
akslanadi, turli xulosalarga olib keladi. Shu bois ham o‘quvchilar tasavvurida
minglab Otabegu Kumushlar, Qobil boboyu Saidalar, Zebiyu Miryoqublar
yashaydi. Badiiy obrazga xos shu xususiyat tufayli ham asarni turli davrlarda
turlicha tushunish, uning zamiridan yangi-yangi ma’nolarni ochish imkoni
yaratiladiki, ayni shu narsa chinakam san’at asarini boqiylikka daxldor etadi.
Badiiy obraz turlari2 – adabiyotshunoslikda badiiy obrazlar turlicha tasnif
etiladi, bu turlichalik tasnif uchun qaysi jihat asos qilib olingani bilan bog‘liqdir.
Jumladan, ijodkor estetik ideali bilan munosabatiga ko‘ra ijobiy va salbiy obrazlar,
ijodiy metodga ko‘ra realistik, romantik va b., yaratilish usuliga ko‘ra fantastik,
grotesk va b., xarakter xususiyati va estetik belgisiga ko‘ra tragik, satirik,
yumoristik obrazlar farqlanaveradi. Shuningdek, ba’zan badiiy obrazning tasvir
planidan kelib chiqib, inson obrazi, jonivorlar obrazi, narsa-buyumlar obrazi
tarzidagi atamalar ham qo‘llanadi. Albatta, ilmiy muomalada bu kabi tasniflar,
atamalar ham o‘rni bilan kerak. Biroq mavjud tasniflarning hech biri badiiy
obrazlarni to‘la qamrab ololmaydi. Qamrov ko‘lami kengroq tasniflardan biri
badiiy obrazlarni 1) predmetlilik darajasi; 2) umumlashtirish darajasi; 3) tasvir va
ifoda qatlamlari munosabati (strukturasi)ga ko‘ra guruhlashni (M.Epshteyn) ko‘zda
tutadi.
Predmetlilik darajasi deyilganda, badiiy obraz tasvirlayotgan narsaning
ko‘lami nazarda tutilib, bu jihatdan badiiy reallik to‘rtta sathdan tarkib topadi: 1)
detal obrazlar; 2) voqea-hodisalar obrazi; 3) xarakter va sharoit; 4) dunyo va taqdir
obrazi (badiiy reallik). Detal obrazlar (tafsilotlar, narsa-buyumlar, portret,
2 Quronov D. va b. Adabiyotshunoslik lugʻati. T.: Akademnashr, 2010.
peyzaj)dan badiiy reallikning ikkinchi qatlami – ichki yoki tashqi harakatdan tarkib
topuvchi voqea-hodisalar obrazi o‘sib chiqadi. Shu harakat ortida turib uni
yurgizayotgan “xarakter va sharoit” uchinchi qatlamni tashkil qiladi va
oldingilarini birlashtirgan holda “dunyo va taqdir” obrazini yuzaga keltiradi. Ya’ni
badiiy reallik g‘ishtchalardan – butunni tashkil qiluvchi unsurlardan tashkil topadi,
bu unsurlar o‘zaro predmetlilik darajasi, tasvir ko‘lami jihatidan farqlanadi.
Umumlashtirish darajasiga ko‘ra badiiy obrazning qator ko‘rinishlari
farqlanadi. Jumladan, inson obraziga tatbiqan individual obraz, xarakter va tip
ajratiladi. Biroq bularning orasidagi farq doim ham yaqqol emas, bu xil tasnifda
muayyan shartlilik saqlanib qoladi. Individual obraz deb o‘ziga xos fe’l-atvori,
gap-so‘zlari, betakror xarakter xususiyatlari bilan namoyon bo‘luvchi obraz
tushuniladi (mas., “O’tmishdan ertaklar”dagi Babar, “Mening o‘g‘rigina bolam”
hikoyasidagi Roqiya bibi). Xarakter esa muayyan davr va muhit kishilariga xos eng
muhim, xarakterli umumiy xususiyatlar bilan alohida shaxsga xos individual
xususiyatlarni o‘zida mujassam etgan obrazdir. Muayyan ijtimoiy-tarixiy sharoit,
davr va muhitga xos muhim xarakterli xususiyatlarni o‘zida namoyon etgan obraz
esa tip deb yuritiladi. Umumlashtirish darajasiga ko‘ra badiiy obrazning yana
adabiy-madaniy an’analar doirasida muayyan turg‘un shaklga aylanib, asardan
asarga ko‘chib yurish xususiyatiga ega bo‘lgan motiv, topos, arxetip deb
yuritiluvchi ko‘rinishlari ham ajratiladi. Motiv (motiv obraz) shakliy va mazmuniy
jihatlardan muayyan turg‘unlik kasb etgan, bir yoki bir necha ijodkorning
asarlarida qaytarilib turishi bilan ularning ijodiy intilishlarini namoyon etib
turuvchi obrazdir. Mas., Cho‘lpon ijodi uchun “yo‘l” obrazi motiv sanalishi
mumkin. Chunki bu obraz uning ham she’riy, ham nasriy asarlarida tez-tez
takrorlanadi. Yoki “yulduz”, “yo‘lchi” motivlari XX asr 20 – 30-yillari
she’riyatida, xususan, A.Fitrat, Cho‘lpon, Oybek va U.Nosir asarlarida ko‘p
uchraydi. Topos motivga nisbatan kengroq tushuncha bo‘lib, u milliy madaniyatda
katta bir adabiy davr mobaynida takrorlanuvchi obraz sanaladi. O’zbek mumtoz
she’riyatidagi payg‘ambarlar obrazlari, gul va bulbul, sham va parvona kabi
takrorlanuvchi obrazlar topos sanalishi mumkin. Arxetip deganda esa inson
tafakkuri, ijodiy tasavvuriga xos bo‘lgan turg‘un “sxema”lar, konstruktsiyalar,
qoliplar tushunilib, ularning izlarini eng qadimgi davrlardan boshlab to hozirgi