Badiiy tahlilda adabiy tanqidchi shaxsiyatining o‘rni
REJA:
1. Badiiy asar, badiiy tahlil, munaqqid
2. Badiiy asar tekshirishda uslubiy o’ziga xoslik
3. G‘oyaviylik va badiiylik muammosi
4. Adabiy tanqidchi qomusiy bilimga ega bolishi kerak.
5. Obyektiv yondashuv – eng to‘g‘ri yondashuv
Badiiy asar tahlili to‘laligi, aniqligi va chuqurligiga erishishda sinchi shaxsi hal
qiluvchi ahamiyatga ega. Bu yerda gap sinchi-adabiyotshunosning bilim darajasi,
kasbiy tayyorgarligi va intellektual salohiyati haqidagina emas, balki shaxsiyatiga
xos ma’naviy-axloqiy sifatlar to‘g‘risida hamdir. Ma’lumki, badiiy asar o‘zga bir
iste’dodli subyektning fikru tuyg‘ulari mahsuli. Demak, uni tuyish, tushunish
izohlashi kerak bo‘lgan shaxsdan, birinchi navbatda, o‘zgani to‘g‘ri anglay bilish
ko‘nikmasiga ega bo‘lish talab qilinadi. Bunday ko‘nikmaga esa faqat bilim-u
mashq natijasida erishib bo‘lmaydi. Bunga yetishmoq uchun kishi shaxsiyatida
o‘ziga xos yuksak ma’naviy sifatlar ham bo‘lishi taqozo etiladi. Ayni
xususiyatlarga ega sinchi-tahlilchining tadqiqotlari badiiy asar mohiyatini teran
ochishga qaratilgan bo‘ladi.
Uslub badiiy ijod uchun qanchalik katta ahamiyatga ega bo‘lsa, adabiy asarni
ilmiy tekshirishda ham o‘shanchalik muhimdir. Uslubda hamisha ijrochi - subyekt
bo‘lmish shaxsga xos xususiyatlar aks etadi. Demak, adabiyotshunos - sinchining
individual xususiyatlari u qilgan tahlilda namoyon bo‘ladi. Badiiy tahlilni amalga
oshirishda har bir tahlilchi o‘ziga xos ifoda tarziga ilmiy masala qo‘yish va uni hal
etishning o‘zigagina maxsus yo‘siniga ega bo‘lishi lozim. Ayrim adabiyotshunoslar
oldin tekshirilayotgan asar yuzasidan muayyan savollar qo‘yib tahlil asnosida o‘sha
savollarga javob topishga urinsalar boshqalari o‘z fikrini mashhur
mutafakkirlarning qarashlariga tayangan holda isbotlashga harakat qilishadi.
Ba’zilari esa mavjud badiiy faktni o‘zga ilmiy-estetik dalillar bilan bilan
solishtirish, qiyoslash orqali tekshirilayotgan adabiy yaratiq to‘g‘risida muayyan
to‘xtamga kelishni ma’qul ko‘rishadi.
Bilim saviyasi baland, qarashlari xolis va teran, xulosalari takrorlanmas va
original chiqishi uchun sinchi o‘ta puxta tayyorgarlik ko‘rgan bo‘lishi zarur.
Yetarlicha hozirlik ko‘rmay turib, biror adabiy yaratiq haqida original fikr aytish
mumkin emas. Adabiyotshunos-sinchi-tahlilchining po‘xta tayyorgarligi deganda
nima ko‘zda tutiladi? Sinchi adabiyotshunoslikdagi asosiy ilmiy yo‘nalishlar,
badiiy asarni tekshirish va talqin etishga doir yetakchi nazariy to‘xtamlar| bilan
tanishib, ulardagi muhim qarashlarni o‘zlashtirish va ularga tayangan holda har
qanday badiiy matn yuzasidv o‘z mustaqil fikrini ayta oladigan bo‘lishi kerak.
Bunday mustaqil qarash egasi bo‘lish uchun badiiy taxlilga qo‘l urgan
mutaxassisdan atroflicha bilim talab etiladi. Buning uchun filolog sobit ilmiy bilim
va dunyoqarashdan tashqari ham Kunbotishga mansub falsafiy-estetik
maktablardagi asosiy oqimlardan, ham Kunchiqishda qaror topgan ilmiy badiiy
qarashlar tizimidan yaxshi xabardor bo‘lib, o‘z ilmiy qarashlar tizimini
shakllantirishi joiz.
Keyingi vaqtda o‘zbek adabiyotshunosligida fikr erkshiSh gi, badiiy matnga
yondashuv, tahlil va xulosa berish hurligi qaror topmokda. Hozirgi vaqtda badiiy
adabiyot davlat ishi bo‘lmagani kabi badiiy tahlil ham siyosiy yumush, mafkuraga
xizmat qilish yo‘li emas. Bu hol adabiy-estetik qarashlarpnj ilmiy jihatdan xolis,
erkin va ayni vaqtda, mantiqan asoslangan bo‘lishini talab qilmokda. Shuning
uchun ham milliy tahlilchilikda sof an’anaviy ilmiy-estetik hodisallr bilan
birgalikda shakliy va mundarijaviy jihatdap tamomila yangilik bo‘lgan ilmiy-
adabiy tajribalar ham paydo bo‘lmokda.
Estetik va badiiy plyuralizm sharoiti bu xil hodisalarni qabul qilish, tushunish
va tushuntirish imkonini berdi. Endilikda avval ko‘rilmagan badiiy tajribaga
dushmanlik bilan yondashish, uni mutlaqo qabul qilmaslik yoki muxolifat deb
e’lon qilish intellektual-estetik yovvoyilik ekanligi ma’lum bo‘ldi. Shuning uchun
ham an’anaviy romanlar, she’rlar dramatik asarlarga bag‘ishlangan an’anaviy
tadqiqotlar bilan birgalikda hali ko‘rilmagan yo‘nalishdagi turli adabiy
tajribalarning mahsuli bo‘lmish badiiy matnlarning tadqiqiga bag‘ishlangan jiddiy
yangicha ilmiy qarashlar ham yueaga kelyapti. Unda estetik hodisalar tahlilchining
nuqtai nazariga tayangan holda baholanib, ularning milliy badiiyatga qo‘shgan
hissasi tayin etiladi. Professor D. Quronovning «Zavqimdan bir shingil» asari, I.
G‘afurov, S. Meli, U Jo‘raqul, R. Rahmat singari sinchilarning bir qator maqolalari
ana shunday yangicha ilmiy-tahliliy yondashuvning o‘ziga xos namunalaridir.
Ayrim tahlilchilar o‘z hulosalarini tipologik va komparavistik yondashuvlarga
tayanib chiqarayotirlar. Ular bunda o‘zbek adabiyotidagi ayrim badiiy asarlarni
milliy yoki qo‘shni adabiyotlarda mavjud bo‘lgan muvoziy estetik hodisalarga
solishtirgan holda o‘xshash va farkdi jihatlarini ko‘rsatish yo‘li bilan bunga
urinmoqdalar. Ikkinchi bir guruh tahdilchilar esa biror ijtimoiy qarashni maqsad
sifatida belgilab olib, tekshirilayotgan badiiy matnning ana pgu maqsadga
kanchalik xizmat qilish qilmasligini aniqlash orqali badiiy asarga baho berishga
urinmoqdalar. Yana shunday adabiyotshunoslar ham borki, ular tekshirilayotgan
badiiy matnning o‘zigagina tayangan holda asarning badiiy-estetik qimmatani
ochish, shu orqali uning milliy tafakkur taraqqiyotiga qushgan hissasini aniqlash
yo‘lidan borishni ma’qul ko‘radi.
Badiiy tahlilning sifati, uning badiiy-ilmiy ta’sirchanlik darajasi tahlilchining
shaxsiyati va kasbiy hozirligiga bog‘liqdir. Har qanday tahlilchi ham o‘z shaxsiyati
darajasida ish ko‘radi. Har bir sinchi o‘z shaxsiyati, e’tiqodi, estetik imkoniyatlari,
o‘qimishlilik darajasi, shaxsiy jasorati doirasida badiiy tahlilni amalga oshiradiki,
shularga tayanib turib, tahlilchining shaxsi badiiy taxlilning sifati va halolligini
belgilaydigan asosiy omil deb bemalol aytish mumkin. Atroflicha bilimdonlik
badiiy adabiyotga daxldor qarashlarning xolisligini ta’minshda hal qiluvchi
ahamiyat kasb etadi.
Ayni bir davrda yashagan, bir xil e’tiqodga amal qilgan holda badiiy didi,
estetik zavqi, iste’dodinig miqiyosi har xil bo‘lgan sinchi-adabiyotshunoslar ayni
bir badiiy hodisa to‘g‘risida tamomila qarama-qarshi fikrlarga kelishi mumkin va
buni tabiiy hol deb hisoblash lozim. Aytilganidek to‘lig‘icha individual mehnat
samarasi bo‘lmish badiiy asar mutlaqo individual tarzda qabul etiladi va
istimolchiga ham aynan ana shu yo‘sinda ta’sir qiladi. Binobarin, asarga berilgan
ilmiy baho ham sub’ektiv qarash maqomida bo‘ladi.
Har qanday ishda bo‘lganidek, adabiy asarni ilmiy tadqiq etishda ham taxlilga
asqotadigan muayyan texnik usullar majmuini egallash g‘oyat zarur va busiz
kishida badiiy butunlikni tekshirish mahoratini shakllantirib bo‘lmaydi. Badiiy
matn bilan ishlashning asosiy fundamental tamoyil va usullarini egallab olmay
turib, malakali ilmiy tahlilni amalga oshirib bo‘lmaydi.
Tahlil texnikasini egallash adabiyotshunos-sinchiga xatolarga yo‘l qo‘ymaslik,
badiiy butunlikni to‘liq anglash, to‘g‘ri va teran talqin qilish, asarning estetik
o‘ziga xosligini tushunib yetish kafolatini beradiki, millat darajasida badiiy asarni
idrok etish, tushunish va ilmiy izohlashning hozirgi holatida bu ancha yuqori natija
hisoblanldi. Lekin bu hali hammasi emas, balki badiiy asar bilan samarali
ishlashning boshlanishiginadir, xolos.
Ayrim adabiyotshunoslarning muayyan badiiy asar yuzasidan qilgan tahlili
boshqasinikiga qaraganda, qiziqarli, asosli, ishonarli va chuqur ekaniga sabab
nima? Badiiy tahlil tajribasida bunday hol har qadamda uchraydi.
Chamasi, bu o‘rinda ushlab ko‘rish, birovga ko‘rsatish va mantiq bilan izohlab
berish mumkin bo‘lmagan «X omili» namayon bo‘ladi. Ma’lumki X (iks)
noma’lum kattalikni anglatadi, badiiy tahlildagi asosiy noma’lumlik esa sinchi-
tahlilchining shaxsiyati va tabiatidagi o‘ziga xoslikdan iboratdir. Har qanday
asarning ilmiy talqini va badiiy tahlilida ana shu noma’lum kattalikning ko‘lami
ishning sifatiga katta ta’sir ko‘rsatadi. Badiiy asarni tahlil etishday, subyektiv
yumushda tadqiqotchining shaxsi hal qiluvchi o‘rin tutmasligi mumkin emas. Yana
shu ham ayonki, sinchining shaxsiyati qanchalik boy va o‘ziga xos bo‘lsa, u
amalga oshirgan badiiy tahlil ham shunchalik teran va qiziqarli bo‘ladi.
Adabiyottanuvchining tayyorgarlik darajasi bilan birgalikda uning shaxsiyatiga xos
shunday qirralari borki, u badiiy tahlilning puxtaligi, aniqligi va chuqurligiga
bevosita ta’sir qiladi.
Birinchidan, sinchi tekshirilayotgan badiiy olamni ham real hayotiy dunyo
bilan, ham o‘zga badiiy olamlar bilan solishtira olish salohiyatiga ega bo‘lishi
kerak. Adabiyottanuvchining bilimi va hayotiy hamda badiiy tajribasi qanchalik
katta bo‘lsa, serqirra badiiy obrazning ko‘zga tashlanmaydigan tomonlari shuncha