BADIIY TAHLILDA FALSAFIY VA MILLIY ASOSNING O'RNI
REJA:
1. Olamni estetik idrok etish, badiiy tasvirlash va ijodkord unyoqarashi.
2. Ijodkor badiiy qarashlari tizimining shakllanishida falsafiy asoslarning o’rni.
3. Badiiy tasvir va milliy mansublikga doir xususiyatlar.
4. Falsafa va badiiy ijod, falsafiy-badiiy fikirlash tarsi.
5. Olamni badiiy idrok etish va tasvirlashda tasavvuf ta'limotining o’rni.
Tayanch tushunchalar:
Dunyoqarash va badiiy ijod, Olamni estetik tushunish va tushuntirish, Falsafa va
dunyoqarash, Moddiyunchilik, Mimesis, Kalom falsafasi, Tasavvuf, Tajalli.
Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati:
1. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T.
Kamalak. 2016.
2. M. Qo’shjonov. Hayot va mahorat. – Toshkent:Fan, 1962 yil
3. I. Haqqul. She’riyat – ruhiy munosabat. – Toshkent: 1998 yil
4. U. Qobilov. Ilohiyot va badiiyat. – Toshkent: 2008 yil
5. M. Gorkiy. Adabiyot haqida. – Toshkent: 1955 yil
Tayaniladigan ma'naviy va nazariy asoslarning sog‘lom aqlga, haqiqiy san'at
tabiatiga, milliy qadriyatlar tizimiga yaqin bo’lishiga yetarli e'tibor qilingandagina
yangilangan ilmiy tafakkur amaliy ahamiyat kasb etadi, ya'ni ishlay boshlaydi.
Shundagina, milliy adabiyotimizning asl namunalari qaysi davrda yaratilganligidan
qat'i nazar o’zlarining haqiqiy estetik tahlilini, talqinini topishi mumkin bo’ladi.
Badiiy tahlilda falsafiy-metodologik asos muhim o’rin tutadi. Chunki dunyo
va uning hodisalariga yondashuv tarzi belgilab olinmay turib, olamni tug‘ri estetik
idrok etish va tasvirlash mumkin emas. Falsafiy asos tug‘ri bo’lmaganligi uchun
ba'zan yaxshi bilan yomon, xunuk bilan go‘zallik tushunchalariga yondashuv
tamomila noto’g‘ri, g‘ayri ilmiy xarakter kasb etishi mumkin. Istbqlolgacha
adabiyotshunoslik tahlilga, asosan, moddiyunchi falsafaga asoslanib yondashishga
majbur etildib.. Natijada, kupincha, islomiy tafakkur tarzining mahsuli bo‘lmish
badiiy hodisalar mohiyatini anglash uning sir-u sanoatlarini ochish mumkin
bo’lmay qoldi. Arastu badiiy asarni taqlid-mimesis natijasi deb izohlagan. Agar
estetik hodisa mimesis natijasi bo’lsa, adabiy tur va janrlar olamdagi barcha
xalqlarda bir xilda bo‘lishi lozim edi. Negaki, barcha xalqlarni deyarli bir xil borliq
o’rab turadi. Binobarin, taqlid ham deyarli bir xilda amalga oshirilgan bo’lardi.
Holbuki, to XX asrga qadar ham bir qator xalqlar adabiyotida, jumladan, o’zbek
adabiyotida dramatik tur mavjud emasdi. Shuningdek, "Alpomish" yusinidagi yirik
xalq dostonlari ham hamma millatlarda ham mavjud emas. Falsafiy asos,
tayaniladigan nazariy suyanch badiiy hodisa mohiyatiga jiddiy ta'sir ko’rsatishi
mumkin. Jumladan, turkiy adabiyot namunalari islomdan oldingi davrda tamomila
o’ziga xos yo‘nalishda rivojlangan. Bunga toshbitiklar, Issiq qo’rgonidan topilgan,
Seleng‘urda saqlanib qolgan adabiy yodgorliklar tonug‘dir. Falsafiy asosning
turlichaligi ayni bir badiiy hodisani tamomila har xil izohlashga sabab bo’lishi
mumkin. Shu bois o’zbek filologlari turlicha falsafiy yunalishlardan xabardor
bo’lganliklari holda milliy falsafiy asosga tayanishlari shart. Badiiy asarda aks
etgan milliy xususiyatlar hisobga olingandagina tahlil to’laqonli chiqishi mumkin.
Har qanday estetik hodisa muayyan milliy zaminda paydo bo’lganligi uchun ham
uni tushuntirish va tadqiq etishda o’sha zaminga xos xususiyatlar hisobga olinishi
lozim. Biror millat uchun ezgulik yoki go‘zallik namunasi hisoblangan hodisa
ikkinchi bir millat nazarida yovuzlik va qabohat deb qaralishi mumkin. Chunonchi,
o’zbeklar uchun go‘zallik timsoli bo’lmish oy ruslar uchun loqaydlik, befarqlik
ramzidir. "Qizil va Qora", "Bovari xonim" asarlaridagi de Renal xonim va Emma
obrazlari Farb kitobxonlari uchun inson hurligi, nazokat hamda erkin muhabbat
timsoli sanalsa, o’zbek kitobxonlarida, ko‘pincha, bu ayollar buzuq kimsalar
sifatida taassurot qoldiradi. Milliy mansublik hisobga olingan taqdirdagina badiiy
tahlilni ilmiy-estetik jihatdan puxta va asosli amalga oshirish mumkin. Falsafiy
asos sog‘lom bo’lmagach, tahlil qanchalar o’ziga xoslik va bilimdonlik bilan
amalga oshirilmasin, adabiy asarning butun jozibasi, siri to‘liq namoyon etilishi
mumkin emas. Ma'lumki, faoliyatning barcha turida bo’lgani singari badiiy tahlilda
ham milliy adabiyotshunosligimiz sho’ro davrida markscha-lenincha falsafaga
asoslanib ish ko’rib keldi. Markscha-lenincha falsafa tarfakkur taraqqiyoti hamda
inson faoliyati uchun ong va borliq munosabati eng asosiy masala deb qaraydi va
bu o’zaro munosabatlar birligida ham borliq, ya'ni materiyaga birlamchi o’rin
ajratadi. Moddiy bo’lmagan hosila va tushunchalarni esa materiyaning murakkab
ko‘rinishi yoki uning hosilasi deya da'vo qiladi. Bu hol ruhiy, hissiy, ma'naviy va
o’zga xil moddiyatga bevosita daxldor bo’lmagan tushunchalarga ikkinchi darajali
hodisalar deb qarashga olib keladi. Binobarin, badiiy ijoddagi asosiy qadriyat, ya'ni
inson ruhiyati ifodasi nazardan qochiriladi. Badiiy asarlarga munosabatda ham
inson ruhiyati manzaralaridagi tovlanishlarning o’ziga xosligidan kelib chiqib
emas, balki materiyaning birlamchiligi pozitsiyasidan turib yondashish talab etildi.
Har qanday jamiyatning har qanday bosqichidagi hayotini faqat sinfiy kurashlardan
iborat deb, har qanday alohida odamning tirikchiligi adog‘i yo‘q ziddiyatlar zanjiri
deb talqin qilindi. Binobarin, markscha-lenincha falsafiy ta'limotga tayangan
adabiyotshunoslik adabiy asarga undagi inson timsolini tadqiq etishga,
tushuntirishga faqat shu nuqtai nazardan turib munosabatda bo’ldi. Bunday hol
ko’plab asarlardan mutlaqo nosog‘lom xulosalar chiqarishga olib keldi. Badiiyat
olamining yuksak namunalari, ulardagi ingichka ruhiy holatlar, ichkin manzaralar
bu xil tahlil nazaridan chetda qolishi tabiiy edi. Chunki san'at asariga ijtimoiy
munosabat uni tabiiy ravishda dag‘allashtirardi. Sog‘lom falsafa ilmi uchun Alloh,
olam, odam munosabatlari eng asosiy va hal qiluvchi masala hisoblanadi. Olam
yaratilishining maqsadi bo’lmish Odam va unga xos xususiyatlarni ilg‘ash, sezgi
a'zolariga bo‘y bermaydigan tushunchalarni ham payqash va ta'riflash, inson ruhiy
olamining beqiyos rang-barangligidan kelib chiqqan holda san'at asarlariga
yondashish bu xil falsafaning asosiy tamoyillaridandir. Ruhiyat, hissiyotning
boyligi insonni o’zga jonzotlardan ajratuvchi jihatlar ekan, inson hayotining badiiy
aksi bo’lmish adabiyotda ayni shu ruhoniy va hissiy, demakki, estetik nuqtai
nazarni ustuvor bilib munosabatda bo’lish bu xil metodologiyaning asosiy
talablaridandir. Qadimiy tarixga ega Chiqish (Sharq) badiiy ijodga Botish (G‘arb)
estetikasidan ko’ra o’zgacharoq mezonlar bilan yondoshgan. Chunonchi, Aristotel
ta'limoti asosida shakllangan Botish estetikasida san'at asari borliqqa taqlid -
mimesisning natijasi hisoblangan. Ya'ni san'at asari voqelikka taqlid natijasida
vujudga kelgan va badiiy ijod namunasining barkamolligi uning hayot haqiqatiga
qanchalik mos kelishi, boshqacha aytganda, taqlidning naqadar ustalik bilan
amalga oshirilishiga qarab belgilangan. Chiqish go‘zallik ilmi, xususan, Turkiston
estetikasi uchun ming yillar mobaynida tayanib kelingan nazariy asos kalom
falsafasining tasavvuf ta'limoti va undagi tajalli nazariyasi bo’lgan. Shu bois har bir
badiiy ijod namunasiga ilohiy hodisa tarzida yondashilgan. Sharq uchun badiiy
asarlar hech qachon faqat voqelikning in'ikosigina bo’lmagan. Butun olamdagi
moddiy va ma'naviy narsalar Allohning tajallisi ekan, badiiy ijod ana shu
tajallining, ya'ni ruhoniy holatning o’ziga xos tarzda estetik moddiylashuvidan
iborat deb qaralgan. Binobarin, Chiqishda Botishdagilarga nisbatan ijodga sehrli,
mu’jizavor hodisa tarzida yondashish keng tarqalgan. Kunchiqar estetikasi badiiy
asarning eng kichik unsuridan ham go‘zallik qidirgan va topa bilgan. Badiiy
asarlardan chiqadigan ma'no, fikr, g‘oyaga nafosatning tabiiy hosilasi sifatida
qaralgan. Chunki har qanday g‘zal shakl, avvalo, tamkinlik, uyg‘unlik,
mutanosiblik deb qaralgan va unda, albatta, yetuk fikr, chuqur mazmun bo’lishi
tabiiy hisoblangan. Tajalli nazariyasiga tayanib, har qanday badiiy hodisani
Allohning namoyon bo’lishi, emanatsiyasi tufayli sodir bo’lgan hodisa tarzida
izohlash mumkin. Kunchiqar adabiyotida sirtdan qaralganda juda turg‘un, qotib
qolgan va o’zgarmasday tuyuluvchi adabiy shakllarda ham badiiy kashfiyotlar
qilishning adoqsiz imkoniyatlari topilavergan. Badiiy kashfiyot, injalik deyarlik
hamisha asarlarning qatiga yashiringan va hech qachon ochiq bo’lmagan. Chunki
badiiy go‘zallik izlab topilgandagina estetik lazzat beradi. Shuning uchun ham
Sharq adabiyotidan ta'sirlanish uchun bir qadar estetik ma'lumotli bo’lish talab
etilgan. Badiiy asarga jo’n munosabat, nafosatni tirikchilik mantig‘i bilan izohlash
milliy estetikamiz uchun begonadir. Shu bois Chiqishda talqin emas, tahlil ustuvor
turgan. Garb estetikasida asosiy e'tibor ko’proq badiiy asarning g‘oyasi, qanday
fikrni ilgari surayotganligiga qaratiladi. San'at asarining go‘zalligiga chiroyli libos,
jozibali tashqi bezak tarzida yondashish ustuvorlik qiladi. Shu sababli Botish
estetikasi uchun nimani tasvirlash, Chiqish badiiyati uchun esa nimani qanday
tasvirlash muammosining hal qilinishi muhim sanalgan. Sharqda badiiy ijod
asosida hamisha go‘zalik va ishq masalasi turgan. Olam va odam ilohiyotga xos
xususiyatlar tajallisi o’laroq go‘zal ekani va san'at asari ana shu go‘zallikni imkon