BADIIY TAHLIL TURLARI
REJA:
1. Badiiy tahlil tushunchasining mohiyati, mazmun-mundarijasi.
2. Badiiy tahlilni turlarga ajratishning ilmiy asoslari va xususiyatlari.
3. Badiiy tahlilning shakliga ko‘ra turlari va xillari.
4. Badiiy tahlilning maqsadiga ko’ra turlari.
5. Tahlil turlarining o’zaro mutanosibligi va aloqadorligi.
Tayanch tushunchalar:
Badiiy tahlil , Tahlil turlari , Tahlilni turlarga ajratish sabablari , Tahlilning
yetakchi belgilari , Ilmiy tahlil , O’quv tahlili , Talqin va tahlil.
Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati
1. Adabiy tur va janrlar.Uch jildlik. – Toshkent: Fan, 1991- 1992 yil
2. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T.
Kamalak. 2016.
3. Q. Yo’ldoshev. Yoniq so’z. – Toshkent:”Yangi asr avlodi”, 2006 yil
4.N. Ivanov. Osobennosti analiza xudajestvennogo proizvedenie.-M., 2001g.
5. U.Jo’raqulov.Hududsiz jilva. – Toshkend: Fan, 2006 yil.
Badiiy tahlil tushunchasi ko’p asrlar mobaynida o’z ta'rifiga ega bo’lmay
keldi. Tahlilga dastlabki ta'rif Ovrupo adabiyotshunosligida XIX asr ikkinchi
yarmidan berila boshlandi. Lekin Botishda badiiy tahlilni interpretatsiya (talqin)
tarzida tushunishga moyillik kuchli edi. Bunday yondashuv badiiy asarlardan
ko’proq ijtimoiy ma'no qidirishga olib kelardi. Adabiyotshunoslik ilmida hozirga
qadar badiiy tahlil nima, u qanday maqsadlarni ko’zda tutgan holda amalga
oshirilishi kerak degan savolga qat'iy javob berilgani yuq. Garchi, Botish filologlari
tomonidan "Hermenevtika", "Interpretatsiya" nomlari bilan katta-katta bir qator
kitoblar chop etilgan bo’lsa-da, tushunchaga aniq ta'rif berilgan emas. Har bir olim
badiiy asar tahlilini o‘zicha izohlaydi. Metodist olim B. Bobilev "Milliy oliy o’quv
yurtlarida badiiy matnni filologik tahlillashning nazariy asoslari" mavzuidagi
doktorlik dissertatsiyasida badiiy tahlilning maqsadini shunday tushuntiradi:
"Badiiy matnning filologik tahlilidan asosiy maqsad muallif obrazini idrok etishdir,
unga yetishishdir. Ayni shu holat badiiy matnni filologik tahlil qilishning asosiga
qo‘yilishi lozim". Mazkur qarash ko’p jihatdan, tahlilga oid xususiyatlarni qamrab
olgan. Darhaqiqat, kitobxon yoki tadqiqotchining muallifga yetishishi, uning
tajallisiga aylanishi adabiy asarni butun serqirraligi bilan anglab yetganligini
bildiradi. Badiiy asarni muallif darajasida idrok etish san'at namunasiga xos deyarli
barcha jihatlarni his etish, asar zamiridagi mantiqiy va badiiy ma'noni to’liq
anglash imkonini beradi. Adabiyotshunoslik uchun muallif darajasiga yetib, uning
holatiga tushib tahlil qilish badiiy asarni tushunishning oliy bosqichidir. Ayni
vaqtda, badiiy adabiyot namunalari orasida muallif istagidan tashqari ma'nolarni
tashiydigan, uning muljalidan ko’ra og‘irroq ijtimoiy-estetik "yuk"ni zimmasiga
olgan, muallifning o’zi kutmagan yoki bilmagan holda badiiy kashfiyotlarga
aylangan ko’plab asarlar borligiga adabiyot tarixi guvoh. Chunki muallif
tasvirlagan badiiy manzara bilan o’quvchi tomonidan idrok etilgan badiiy manzara
hamisha ham bir xil bo’lavermaydi. Ba'zan o’quvchi adib mutlaqo ko’zda
tutmagan, xayoliga keltirmagan, hatto muallifning qarashlariga zid, ammo
o’quvchi tug‘ri deb hisoblaydigan badiiy xulosaga kelinishi ham mumkin. Chunki
hayotiy vaziyatning o’zgarishi, ijtimoiy voqelikdagi yangicha holat ba'zan
ijodkorning oddiy izhori dilidan chuqur sotsial ma'no keltirib chiqaradi. Haqiqiy
badiiy asarning umri uzun va u faqat yaratilgan dam uchungina mansub bo’la
olmaydi. Taniqli rus psixologi L.S.Vigotskiyning: "San'atni ko’proq darajada
kechikkan munosobat deyish mumkin, negaki, uning dunyoga kelishi bilan ta'sir
ko’rsata boshlashi o’rtasida hamisha ozdir ko’pdir zamoniy oraliq bo’ladi",- degan
fikri bunga dalil bo’la oladi. Zamoniy oraliq o’quvchiga adabiy asardan o’zi
yashayotgan zamonga muvofiq xulosa chiqarish, asarning badiiy tizimidan ham
davriga mos zavq ola bilish imkonini beradi. Usmon Nosirning faxriya
xarakteridagi iqrori shoir shaxsga sig‘inish qurboni bo’lib ketganidan s‘ng mutlaqo
o’zgacha ma'no kasb etdi, san'atkorni bashoratchi maqomiga ko’tardi:
Ilhomimning vaqti yo‘q, selday keladi,
Jalloddek rahm etmay, dilni tiladi.
Ayondir bir kuni aylaydi xarob...
satrlari bitilgan fursatda shoir o’zining qatag‘on qurboni bo’lishini xayoliga ham
keltirmaganligi ayon. Shuning uchun ham bu satrlar Usmon Nosir uchun o’zgacha
ma'noga ega bo’lgan, ammo bugungi o’quvchi uchun tamomila bo’lakcha mazmun
tashiyajagi tushunarli. Shoir Mirtemirning"Betobligimda" she'ridagi:
Majnuntol tagiga o‘tqazing meni,
Men uchun yig‘lasin, men yig‘lab bo’ldim.
misralari, aslida, bemor san'atkorning tushkun ruhiy holati ifodasi bo’lgan.
Bugungi o’quvchilarning tushunchalari tufayli, mustamlaka zanjirlaridan qutulgan
zamondoshlarimizning dunyoqarashlari, didlari sababli esa adolatsiz zamondan
norozi isyonkorning nolasi darajasiga ko’tarilgan. Badiiy ijod tarixida
yuqoridagilardan ham ta'sirliroq misollarni juda ko’p keltirish mumkin. Bu holat
ko’rsatadiki, adabiy asarning badiiy tahlili uchun ijodkor obrazini idrok etish,
muallifning jilvasiga aylanish yagona asos sifatida qaralishi haqiqiy holatga
unchalik ham mos kelmas, badiiy asar tahlili mohiyatini tuligicha idrok qilish
imkonini bermas ekan. Tanishgan badiiy asardan xulosa chiqarish, uni tadqiq qilish
tahlil etuvchining saviyasi, didi, dunyoqarashi, hayotiy tajribasi va boshqa bir qator
omillarga bog‘liq ekanligi ma'lum haqiqatdir. Rauf Parfi va unga izdosh bo’lgan
ijodkorlarning asarlari aksariyat o’zbek tanqidchilari tomonidan mutlaqo bir-biriga
zid tarzda tahlil etib kelinganligi, ularning har biri shoirlarning badiiy niyati,
san'atkorlik mahoratini o’zicha anglaganligi ham shuni ko’rsatadi. Badiiy tahlilni
asarning estetik unsurlarini qidiradigan faoliyat deb qaraydigan mutaxassislar ham
bor. Chunonchi, G.N.Taranosova nazarida: "..tahlil adabiy asarni to‘g‘ridan-to‘g‘ri
va jun tushunish o‘rniga fikran ma'noli qism va unsurlarga bo’lib qabul etishni
ko’zda tutadigan ilmiy faoliyatdir". Bu xilda fikrlaydigan mutaxassislarning
qarashlarida asosli o‘rinlar juda ko’p.
Darhaqiqat, badiiy tahlilgina adabiy asarni jun, to’pori qabul etishdan, uni
hayot hodisasi bilan aralashtirib yuborishdan, "qahramonlarning keyingi taqdiri
nima bo’ladi, falonchi pistonchiga uylandimi?", "Falon asarlarning qahramonlari
hozir nima qilishmoqda?" singari asarning badiiy o’ziga xosligini, estetik hodisa
ekanini yo’qqa chiqaruvchi qarashlardan qutqaradi. Lekin masalaning boshqa
tomoni bor: Har qanday asl badiiy asar yaxlit poetik butunlik hisoblanadi va
mazkur yaxlitlikka daxl qilish uning jozibasini, sehrini yo’qqa chiqarishi aniq.
G.Taranosova ham asar tahlilining birinchi tamoyili unga yaxlit hodisa sifatida
yondashish ekanligini ta'kidlaydi. Lekin olimaning adabiy tahlil mohiyatini
tushuntiruvchi fikrida badiiy asarni "qismlar" va "unsurlar"ga ajratib o‘rganish
asosiy tadbir hisoblanadiki, bu hol amaliyotda uning qarashlariga zid keladi.
Adabiyotshunoslar J.Azizov va G. Usovalarining qalamiga mansub "Adabiy tahlil
nazariyasi va amaliyoti" risolasida " ..tahlil adabiy asarning badiiy mantig‘iga
singishish maqsad qilib qo’yilgan ilmiy izohdir" tarzida ta'rif beriladi. Badiiy
tahlilning asl mantig‘ini aks ettirish jihatidan J.Azizov hamda G.Usovalarning
qarashlari haqiqatga yaqinroq. Chindanda, "muallif obraziga yetishish" ham,
"adabiy asarni fikran qism va unsurlarga ajratish" ham o’z holicha badiiy tahlil
mohiyatini aks ettira olmaydi. Balki ular badiiy mantiqni kashf etish, unga
yetishish yo’lidagi bosqichlardir. Biroq yurtdosh olimlar juftligiga mansub mazkur
xulosada ham, bizning nazarimizda, kichik bir yoqlamalik borday. Chunonchi,
unda hayotiy mantiqqa yetishish zarurligi ko’zda tutilmaydi. To’gri, badiiy
adabiyot uchun estetik mantiq birlamchi ahamiyat kasb etadi, ammo bu holat
asarlardan kelib chiqadigan hayotiy mantiqning muhimligini aslo inkor etmaydi.
Shuning uchun ham badiiy tahlil tushunchasini xarakterlashda badiiy va hayotiy
mantiq tushunchalari yonma yon qo’yilsa, maqsadga muvofiq bo’ladi.
Yuqorida aytilganlardan kelib chiqib, badiiy asar tahlili tushunchasiga
quyidagicha ta'rif berish mumkin: Badiiy tahlil adabiy asarning hayotiy va badiiy
mantigi hamda estetik jozibasini anglashga yo‘naltirilgan ilmiy faoliyatdir. Adabiy
tahlilga ana shu tariqa ta'rif berilganda, hodisaga xos deyarli barcha asosiy
xususiyatlar qamrab olinadi deyish mumkin. Aslida "tahlil" atamasi arabcha bo’lib,
"halollash", "eritib yuborish", "murakkab butunni qismlarga ajratish"ma'nolarini
anglatadi. Ya'ni tahlil deyilganda, badiiy matnning ma'nosi va jozibasining halollab
berilishi, o’quvchiga begona bo’lgan matnni eritib, uning shuuriga joylashga
qaratilgan faoliyat ko’zda tutiladi. San'at asaridan kelib chiqadigan hayotiy ma'noni
topish, estetik unsurlarni kashf etish, o‘rganilayotgan asarning boshqa asarlardan
farqini aniqlash, muayyan millat yoki insoniyat estetik tafakkurini rivojlantirishga
qo’shgan hissasini ko‘rsatish g‘oyat muhim. Ayni vaqtda, badiiy zavq manbai
nimada ekanini, kitobxonni muayyan asardan ta'sirlanishga olib kelgan badiiy
omillar, ko’rkam so’zning mantiqiy tushunchalar doirasiga sig‘maydigan jozibasi
qayerdan kelib chiqayotganini aniqlash ham o’ta ahamiyatlidir.
Badiiy tahlil shakliga ko’ra ikki turga bo’linadi:1) og‘zaki;2) yozma.
Badiiy asar og‘zaki shaklda ham tahlil qilinadi. Lekin bunday tahlilga yozma
ravishda tayyorgarlik ko’rilsa, samaraliroq bo’ladi. Badiiy tahlil orasida yozma
shakl keng yoyilgan. Bu tahlil turi faqat aytilgan vaqt uchungina daxldor bo’lmay,
keyinchalik, katta zamonaviy oraliqlardan so’ng ham odamlarga ta'sir ko’rsatishi,
millat badiiy tafakkurini shakllantira olishi, ajdodlardan avlodlarga meros bo’lib
o‘tishi bilan xarakterlanadi.
Badiiy asar tahlilini undan kuzatilgan maqsadga ko‘ra:
1) ilmiy (filologik);
2) o’quv (didaktik) singari ikki turga bo’lish mumkin.
Filologik (ilmiy) tahlil adabiy asarning mantig‘i va estetik xosligini
anglashga yo‘naltirilgan kuchli hissiy-intellektual faoliyatdir. Ilmiy tahlilda badiiy
asardan chiqarilgan xulosalarning adabiyotshunoslik ilmi erishgan darajalarga
muvofiq kelishi talab etiladi. Tahlil jarayonida bildirilayotgan har bir fikr ham
mantiqiy tushunchalar, ham estetik qonuniyatlar bilan asoslangan bo’lishi lozimdir.
Shuningdek, ilmiy tahlilda o‘rganilayotgan asarning umummilliy adabiyotdagi
o‘rni va milliy tafakkur taraqqiyotiga ta'siri darajasi ko’rsatilishi ko’zda tutilishi
kerak. Filologik tahlil ommaboplikdan yuqoriroq turishini va har qanday adabiy
hodisaga mutaxassis nazari bilan qaralishini taqozo qiladi. Ilmiy tahlildagi asosiy
narsa badiiy asarning badiiyligini, ta'sirchanligini, jozibasini, sehrini ta'minlagan
jihatlarni ko’rsata bilishdir. Filologik tahlil ilmiy, estetik faoliyat natijasidir. U,
asosan, bir kishi tomonidan amalga oshiriladi. Ilmiy tahlil bilan shug‘ullanayotgan
mutaxasis vaqt jihatidan ham, imkoniyat jihatidan ham cheklanmagan bo’ladi.
Ilmiy tahlilni amalga oshirayotgan kishi faqat o’zi belgilab olgan bosh maqsadga
qarab intiladi. O’quv tahlili estetik-pedagogik faoliyat bo’lib, o’quvchilarni
barkamol shaxs sifatida shakllantirish kabi pedagogik maqsadga erishish uchun
amalga oshiriladi. O‘quv tahlili mobaynida o’qituvchi asarni tanlash imkoniga ega
emas. Tahlil etiladigan asar muayyan vaqt davomidagina tekshirilishi, bu jarayonda
o’quvchilarning yosh va intellektual darajasiga muvofiqlashtirilishi lozim bo’ladi.
Shu jihatdan didaktik tahlil filologik tahlilga nisbatan murakkabroqdir. Adabiy
asarni didaktik tahlil etish jarayonida o’qituvchi va o’quvchi faoliyati quyidagi uch
yunalishda uyushtirilishi mumkin:
A) muallifga yoki matnga ergashib yoxud yalpi tahlil;
B) asardagi obrazlarga tayanib tahlil qilish;
V) o’quv tahlilini muammoli tarzda amalga oshirish.
Birinchi yo‘nalishda adabiyot o’qituvchisi faqat badiiy matnga suyanadi va matn
matnigini, uning tartibini aslo o’zgartirmagan holda asar zamiridagi ma'noning
jozibani u o’quvchilarga ko’rsata boradi. Bu usulni tekstual tahlil usuli deyish
mumkin va bunda o’qituvchi ko’proq faoliyat ko’rsatadi.
Ikkinchi yo‘nalishda o’qituvchining e'tibori asardagi personajlarga qaratiladi
va obrazlar ruhiyatini anglab borish jarayonida asarning badiiy ma'nosi
o’zlashtiriladi. Adibning san'atkorlik mahorati ham badiiy obrazlarning qanchalik
jonli va ta'sirchan ishlanganligini tahlillash asnosida ochib boriladi. Bu yunalishni
timsoli tahlil yo‘li deyish mumkin va bu yo‘nalishda o’quvchilarning ham
anchagina faol ishtirok etishlariga imkoniyat bo’ladi.
Uchinchi yo‘nalishda esa tahlil asosan o’quvchilar tomonidan olib borilishi
ko’zda tutiladi. O’qituvchi talabalar oldiga muammo qo’yadi va ularga bu
muammoni yechish yo‘llarini ko’rsatadi. Asar tahlili jarayonida o’quvchilar faqat
bilgan tushunchalaridangina foydalanib qolmay, bir qator yangi estetik-mantiqiy
tushunchalarni o’zlashtirib ham olishadi. Negaki, ular jamoa bo’lib ishlaydilar.
O‘zaro fikr almashadilar, bahslashadilar. Tabiiyki, bu jarayonda o’quvchilarning
ma'naviy olamida ham, aqliy dunyosida ham muayyan o’zgarishlar sodir bo’ladi.
O’quv tahlilning bu usuli muammoli tahlil deyiladi. Alohida ta'kidlash kerakki,
tahlilning aytilgan usullari bir-birini inkor qiluvchi alohida yo‘nalishlar emas.
Adabiy ta'lim amaliyotida tahlilning har uch usuli deyarli hamisha aralash, qorishiq
holda keladi. Tekstual tahlilni obrazlarga tayanmay turib amalga oshirib bo’lmaydi.
Muammoli tahlilni ham badiiy matnga asoslanmay bajarish mumkin emas. Har
qanday muammo matndan kelib chiqishi, har qanday mustaqil fikr ham matnning