BADIIY TAHLILNING ASOSIY TAMOYILLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

8

File size

Fayl hajmi

20,3 KB


BADIIY TAHLILNING ASOSIY TAMOYILLARI
REJA:
1. Tahlil tamoyillari tushunchasi va uning mohiyati.
2. Badiiy tahlil tamoyillarini tayin etishning ilmiy-nazariy asoslari.
3. Tahlil turlari va uning tamoyillari munosabati.
4. Badiiy tahlil tamoyillarining tahlil amaliyotidagi o’rni.
Tayanch tushunchalar:
Tamoyil, Tahlil tamoyillari, Tugal tahlilning bo’lishi mumkin emasligi, Har qanday
tahlilning shaxsiy mulohazadan iborat ekanligi, Badiiy asarning goya ifodalash
vositasi  emasligi,  Badiiy  asar  borliqning  nusxasi  emasligi,  Estetik  asoslarga
tayanish zarurligi, Tahlil va tamoyil.
Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati:
1. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T.
Kamalak. 2016.
2. M. Jo’raev. Fol’klorshunoslik asoslari. – Toshkent: Fan, 2009 yil
3. B. Nazarov va b. O’zbek adabiy tanqidi tarixi. – T., 2012 yil
4. S. Mirzaev. XX asr o’zbek adabiyoti. – T., “Yangi asr avlodi”, 2005 yil
5. I. Haqqul. Kim nimaga tayanadi?- T., “Zarqalam”, 2006 yil
6. D. Quronov. Adabiyotshunoslikka kirish. – T., A. Qodiriy, 2004 yil
7. B . Umurqulov. Badiiy adabiyotda so’z. – T., Fan, 2004 yil
Badiiy asarning hayotiy, badiiy mantig‘i hamda estetik jozibasini ochish
muayyan  tamoyillarga  suyangan  holdagina  amalga  oshirish  mumkin.  Badiiy
tahlilda ilmiy tushunchalar  asosida  ish  ko’rilib, xulosalar  chiqarilsa-da, undan
ilmga xos bir xillik kutish mumkin emas. Badiiy asarning butun sehri jozibasi
Logotip
BADIIY TAHLILNING ASOSIY TAMOYILLARI REJA: 1. Tahlil tamoyillari tushunchasi va uning mohiyati. 2. Badiiy tahlil tamoyillarini tayin etishning ilmiy-nazariy asoslari. 3. Tahlil turlari va uning tamoyillari munosabati. 4. Badiiy tahlil tamoyillarining tahlil amaliyotidagi o’rni. Tayanch tushunchalar: Tamoyil, Tahlil tamoyillari, Tugal tahlilning bo’lishi mumkin emasligi, Har qanday tahlilning shaxsiy mulohazadan iborat ekanligi, Badiiy asarning goya ifodalash vositasi emasligi, Badiiy asar borliqning nusxasi emasligi, Estetik asoslarga tayanish zarurligi, Tahlil va tamoyil. Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati: 1. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T. Kamalak. 2016. 2. M. Jo’raev. Fol’klorshunoslik asoslari. – Toshkent: Fan, 2009 yil 3. B. Nazarov va b. O’zbek adabiy tanqidi tarixi. – T., 2012 yil 4. S. Mirzaev. XX asr o’zbek adabiyoti. – T., “Yangi asr avlodi”, 2005 yil 5. I. Haqqul. Kim nimaga tayanadi?- T., “Zarqalam”, 2006 yil 6. D. Quronov. Adabiyotshunoslikka kirish. – T., A. Qodiriy, 2004 yil 7. B . Umurqulov. Badiiy adabiyotda so’z. – T., Fan, 2004 yil Badiiy asarning hayotiy, badiiy mantig‘i hamda estetik jozibasini ochish muayyan tamoyillarga suyangan holdagina amalga oshirish mumkin. Badiiy tahlilda ilmiy tushunchalar asosida ish ko’rilib, xulosalar chiqarilsa-da, undan ilmga xos bir xillik kutish mumkin emas. Badiiy asarning butun sehri jozibasi
to’liq namoyon bo’lishi, o’rganilayotgan asarning g‘oyasigina emas, balki aks
ettirilgan inson ruhiyati manzaralari ham anglashilishi uchun badiiy tahlil bir qator
tamoyillarga  amal  qilingan  holda  bajarilishi  kerak.  Asarni  nafosat  talablariga
muvofiq tarzda badiiy tahlil etish uchun rioya qilinishi shart bo’lgan muayyan
talablar tizimi mavjudki, ularga bo’ysunmaslik mumkin emas. Tamoyil tushunchasi
biror faoliyatning amalga oshirilishi uchun shart bo’lgan qoida va talablarni o’z
ichiga oladi. Tahlilga qo’yiladigan birinchi talab bu mukammal, tugal tahlilning
bo’lishi  mumkin  emasligidir.  San'at  hodisasiga  xos  xususiyatlarni  mantiq
kategoriyalari  va  tafakkur  tushunchalari  qolipiga  to‘liq,  tugal  va  beshikast
ag‘darish  mumkin  emas.  Mantiqiy  kategoriyalarga  to‘liq  ag‘darish,  barcha
jihatlarini beistisno tugal tushuntirish mumkin bo’lgan hodisa-san'at hodisasi emas.
San'at fenomeni mantiqiy tushunchalarga sig‘magan joydan boshlanadi. Binobarin,
eng  zo‘r  tadqiqotchi  ham  asl  ijod  namunasini  to’liq  o’zgacha  talqinga  o’rin
qoldirmaydigan tarzda tahlil qilolmaydi. Aytish kerakki, kommunistik mafkura
badiiy  asarlarining  mantiqiy  qoliplarga  to’liq  tushadigan,  izohlash  imkoniyati
bo’ladigan  tarzda  yaratilishini  talab  etardi.  Mazkur  talabga  bo’ysungan,  o’z
talantini g‘ayri estetik ko’rsatmaga moslashtirmoqchi bo’lgan ijodkorlar yaratgan
bitiklar shuning uchun ham asl badiiyyat namunasi bo’la olmaganlar. Cho’lponning
"Go’zal",  "Binafsha",  "Sirlar",  Rauf  Parfining  "Yoshlik  zangor  fasl",  "Xato
qildim",  "Yomg‘ir  tinmadi",  "Daryo  mavjlariga  yozilmish  g‘azal",  Abdulla
Oripovning "O’ylarim", "Genetika", "Dengizga", "Bahor", "Saraton", "Onajon" va
hokazo asarlarini oxirigacha hammani qoniqtiradigan tarzda izohlab, tushuntirib
berib  bo’lmaydi.  Ularni  mantiq  ilmining  tor  va  hissiz  qoliplariga  tushirish-
imkonsiz.  Aql  bilan  izohlash  mushkul  bo’lgani  uchun  ham  badiiy  adabiyot
yaratiladi. Chinakam badiiy matn o’z umri bilan yashaydi. U matnni idrok etgan
avlodning saviyasi, didi, intellektual darajasiga muvofiq ravishda turli davrlarda
turlicha  qabul  etiladi.  Hatto  ba'zan  bir  asarning  o’zi  bir  odam  tomonidan
kayfiyatining  qandayligiga  qarab  har  xil  idrok  etilishi  mumkinki,  asl  badiiy
matnning xususiyati shundan iboratdir. Turli davrlarda idrok etilgan ayni matn
turlicha talqinini topaveradi va bu tabiiy holdir. Demak, badiiy matnning tahlili
hech qachon tugallanmaydi. Badiiy asar tahliliga qo’yiladigan ikkinchi bir talab-bu
har qanday tahlilning shaxsiy mulohaza xarakterida bo’lishi va u hech qachon
Logotip
to’liq namoyon bo’lishi, o’rganilayotgan asarning g‘oyasigina emas, balki aks ettirilgan inson ruhiyati manzaralari ham anglashilishi uchun badiiy tahlil bir qator tamoyillarga amal qilingan holda bajarilishi kerak. Asarni nafosat talablariga muvofiq tarzda badiiy tahlil etish uchun rioya qilinishi shart bo’lgan muayyan talablar tizimi mavjudki, ularga bo’ysunmaslik mumkin emas. Tamoyil tushunchasi biror faoliyatning amalga oshirilishi uchun shart bo’lgan qoida va talablarni o’z ichiga oladi. Tahlilga qo’yiladigan birinchi talab bu mukammal, tugal tahlilning bo’lishi mumkin emasligidir. San'at hodisasiga xos xususiyatlarni mantiq kategoriyalari va tafakkur tushunchalari qolipiga to‘liq, tugal va beshikast ag‘darish mumkin emas. Mantiqiy kategoriyalarga to‘liq ag‘darish, barcha jihatlarini beistisno tugal tushuntirish mumkin bo’lgan hodisa-san'at hodisasi emas. San'at fenomeni mantiqiy tushunchalarga sig‘magan joydan boshlanadi. Binobarin, eng zo‘r tadqiqotchi ham asl ijod namunasini to’liq o’zgacha talqinga o’rin qoldirmaydigan tarzda tahlil qilolmaydi. Aytish kerakki, kommunistik mafkura badiiy asarlarining mantiqiy qoliplarga to’liq tushadigan, izohlash imkoniyati bo’ladigan tarzda yaratilishini talab etardi. Mazkur talabga bo’ysungan, o’z talantini g‘ayri estetik ko’rsatmaga moslashtirmoqchi bo’lgan ijodkorlar yaratgan bitiklar shuning uchun ham asl badiiyyat namunasi bo’la olmaganlar. Cho’lponning "Go’zal", "Binafsha", "Sirlar", Rauf Parfining "Yoshlik zangor fasl", "Xato qildim", "Yomg‘ir tinmadi", "Daryo mavjlariga yozilmish g‘azal", Abdulla Oripovning "O’ylarim", "Genetika", "Dengizga", "Bahor", "Saraton", "Onajon" va hokazo asarlarini oxirigacha hammani qoniqtiradigan tarzda izohlab, tushuntirib berib bo’lmaydi. Ularni mantiq ilmining tor va hissiz qoliplariga tushirish- imkonsiz. Aql bilan izohlash mushkul bo’lgani uchun ham badiiy adabiyot yaratiladi. Chinakam badiiy matn o’z umri bilan yashaydi. U matnni idrok etgan avlodning saviyasi, didi, intellektual darajasiga muvofiq ravishda turli davrlarda turlicha qabul etiladi. Hatto ba'zan bir asarning o’zi bir odam tomonidan kayfiyatining qandayligiga qarab har xil idrok etilishi mumkinki, asl badiiy matnning xususiyati shundan iboratdir. Turli davrlarda idrok etilgan ayni matn turlicha talqinini topaveradi va bu tabiiy holdir. Demak, badiiy matnning tahlili hech qachon tugallanmaydi. Badiiy asar tahliliga qo’yiladigan ikkinchi bir talab-bu har qanday tahlilning shaxsiy mulohaza xarakterida bo’lishi va u hech qachon
mutlaq  haqiqatlik  da'vosini  qilishi  mumkin  emasligidir.  Tahlilchi  qanchalik
bilimdon, talantli, tajribali va mohir bo’lishiga qaramay, uning fikrlari hamisha
ham faqat shaxsiy mulohaza, subyektiv qarash maqomida bo’ladi. Ilmiy haqiqatlar
haqida bunday deyish mumkin emas. Har bir o’quvchi, kitobxon, mutaxassis har
qanday asarni o’zicha o’qiydi, o’zicha tushunadi, o’zicha ta'sirlanadi, o’zicha his
etadi. Demakki, o’zicha xulosa chiqaradi. Bir asarni o’qigan ko’pchilik kishilar
o’rtasida o’zaro o’xshash, bir-biriga to’gri keluvchi fikrlar bo’lish mumkin bo’lgani
singari, mutlaqo bir-biriga to’gri kelmaydigan qarashlar bo’lishi ham mumkin va
bu  tabiiy  hol  hisoblanishi  kerak.  Kommunistik  mafkura  har  qanday  asarning
hamma tomonidan birday qabul etilishini talab qilardi. Aslida, bu-jamiyat a'zolarini
estetik yo’l bilan bir qolipga solishga urinish edi. Kommunistik partiyaning oliy
organlari tomonidan "Zvezda", "Leningrad" jurnallari haqidagi, M.Zoshchenko,
A.Axmatovalarning ijodi to’g‘risidagi qatag‘onga chorlovchi qarorlarning yuzaga
kelishi  sababi  hamda  bu  jurnallar  va  tilga  olingan  ijodkorlar  ommani  bir  xil
o’ylashga,  aniqrog‘i  o’ylamaslikka  o’rgatadigan  adabiy  vaziyatga  daxl  qilgan
edilar. Ular xar xil qabul qilish mumkin bo’lgan ijod namunalari yaratgandilar,
chop etgandilar. Adabiy asarning tahlili nechog‘lik chuqur bo’lsa-da, o’zga bir
shaxs bu xildagi talqinni qabul etmasligi va badiiy hodisaga o’z pozitsiyasidan
kelib chiqib baho berishi mumkin. Badiiy asarning o’ta individual faoliyat natijasi
ekanidan uning qabul etilishi ham g‘oyat individual jarayonligini ko’zda tutish joiz
bo’ladi. Adabiy asarning ilmiy tahlili oldiga qo’yiladigan talablardan yana biri
san'at asariga ifodalash vositasi, fikr bildirish yo’ligina deb qaramaslik va uning
estetik hodisa ekanini hisobga olish kerakligidir. O’zbek adabiyotshunosligi va
filologik  ta'limida  hanuzgacha  san'at  asarlariga  ijtimoiy  yondashish  ustuvor
mavqeda turganligi hamda bu nuqsonni bartaraf etish, undan qutulish bir muncha
uzoq davom etadigan jarayon ekanligi ayon bo’lganligi uchun ham badiiy asarga
qandaydir g‘oyani o’tkazish yo’li deb qarash noto’gridir. Badiiy asarlar tahlilida
amal qilinishi zarur talablardan yana biri san'at hodisalariga borliqning nusxasi
tarzida munosabatda bo’lishining mumkin emasligidir. San'at asarini voqelik bilan,
real  borliq  bilan  solishtirib  baholash,  undan  hayotning  badiiy  nusxasi  tarzida
munosabatda bo’lishining mumkin emasligidir. San'at asarini voqelik bilan, real
borliq bilan solishtirib baholash,.Undan hayotning badiiy nusxasi bo’lishni talab
Logotip
mutlaq haqiqatlik da'vosini qilishi mumkin emasligidir. Tahlilchi qanchalik bilimdon, talantli, tajribali va mohir bo’lishiga qaramay, uning fikrlari hamisha ham faqat shaxsiy mulohaza, subyektiv qarash maqomida bo’ladi. Ilmiy haqiqatlar haqida bunday deyish mumkin emas. Har bir o’quvchi, kitobxon, mutaxassis har qanday asarni o’zicha o’qiydi, o’zicha tushunadi, o’zicha ta'sirlanadi, o’zicha his etadi. Demakki, o’zicha xulosa chiqaradi. Bir asarni o’qigan ko’pchilik kishilar o’rtasida o’zaro o’xshash, bir-biriga to’gri keluvchi fikrlar bo’lish mumkin bo’lgani singari, mutlaqo bir-biriga to’gri kelmaydigan qarashlar bo’lishi ham mumkin va bu tabiiy hol hisoblanishi kerak. Kommunistik mafkura har qanday asarning hamma tomonidan birday qabul etilishini talab qilardi. Aslida, bu-jamiyat a'zolarini estetik yo’l bilan bir qolipga solishga urinish edi. Kommunistik partiyaning oliy organlari tomonidan "Zvezda", "Leningrad" jurnallari haqidagi, M.Zoshchenko, A.Axmatovalarning ijodi to’g‘risidagi qatag‘onga chorlovchi qarorlarning yuzaga kelishi sababi hamda bu jurnallar va tilga olingan ijodkorlar ommani bir xil o’ylashga, aniqrog‘i o’ylamaslikka o’rgatadigan adabiy vaziyatga daxl qilgan edilar. Ular xar xil qabul qilish mumkin bo’lgan ijod namunalari yaratgandilar, chop etgandilar. Adabiy asarning tahlili nechog‘lik chuqur bo’lsa-da, o’zga bir shaxs bu xildagi talqinni qabul etmasligi va badiiy hodisaga o’z pozitsiyasidan kelib chiqib baho berishi mumkin. Badiiy asarning o’ta individual faoliyat natijasi ekanidan uning qabul etilishi ham g‘oyat individual jarayonligini ko’zda tutish joiz bo’ladi. Adabiy asarning ilmiy tahlili oldiga qo’yiladigan talablardan yana biri san'at asariga ifodalash vositasi, fikr bildirish yo’ligina deb qaramaslik va uning estetik hodisa ekanini hisobga olish kerakligidir. O’zbek adabiyotshunosligi va filologik ta'limida hanuzgacha san'at asarlariga ijtimoiy yondashish ustuvor mavqeda turganligi hamda bu nuqsonni bartaraf etish, undan qutulish bir muncha uzoq davom etadigan jarayon ekanligi ayon bo’lganligi uchun ham badiiy asarga qandaydir g‘oyani o’tkazish yo’li deb qarash noto’gridir. Badiiy asarlar tahlilida amal qilinishi zarur talablardan yana biri san'at hodisalariga borliqning nusxasi tarzida munosabatda bo’lishining mumkin emasligidir. San'at asarini voqelik bilan, real borliq bilan solishtirib baholash, undan hayotning badiiy nusxasi tarzida munosabatda bo’lishining mumkin emasligidir. San'at asarini voqelik bilan, real borliq bilan solishtirib baholash,.Undan hayotning badiiy nusxasi bo’lishni talab
qilish "mimesis" nazariyasiga borib taqaladi. San'at hodisasini ijodkorning tabiatga
yoki ijtimoiy hayotga taqlididan iborat deb tushunish tadqiqotchidan yoki ijtimoiy
hayotga taqlididan iborat deb tushunish tadqiqotchidan har qanday asarga uning
voqelikka mos kelishi yoxud kelmasligi nuqtai nazaridan yondashishni  taqozo
etadi. Buyuk mutafakkir, mimesisning asoschisi Aristotel yashagan zamonlardayoq
san'at hodisalarining hayotga hamisha ham muvofiq kelavermasligi kuzatilgan va
buni allomaning o’zi ham Sofokl va Evripid tragediyalarini qiyoslash munosabati
bilan aytib o’tgan. Badiiy adabiyot insonning ichki tuyg‘ularini, nozik sezimlarini,
so’zga  bo’y  bermaydigan  ruhiy  holatlarini  ifodalash  vositasi  ekanligi  ko’zda
tutilgandagina  tahlil  sog‘lom  mantiqqa  muvofiq  amalga  oshirilishi  mumkin.
Negaki, badiiy mantiq hamisha  ham  hayot  mantig‘iga muvofiq kelavermaydi.
Ba'zan  badiiy  tasvir  hayot  hodisasiga  qaraganda  teranroq,  ahamiyatliroq,
salmoqliroq,  bo’lishi  ham  mumkin.  Chunki  badiiy  asar  tartibsiz,  xaotik
ko’rinishdagi  hayot  voqeligidan  yaxlit  va  ichki  intizomga  buysunuvchi,  qat'iy
badiiy mantiqqa binoan harakatlanuvchi estetik voqelik yaratish natijasida vujudga
keladi. Bu haqda norvegiyalik modernchi adib va adabiyotshunos E.Xovardsxolm:
"Poeziya real borliqning taqlidi ham yoki uning qandaydir talqini ham emas.
Poeziya o’z holicha ortiq darajadagi reallikdir ". Shuning uchun ham badiiy asarga
yondashilganda, uning real hayot manzarasini ko’rsata bilishini mezon qilib ish
ko’rish maqsadga muvofiq bo’lmaydi. Ayniqsa, lirik yoxud satirik asarlar talqinida
badiiy ijodning hayot haqiqati tarzida qabul qilinishi asarlarining jozibasini ham,
ta'sir kuchini ham mutlaqo yo’qqa chiqarishi mumkin. Badiiy asarga yuqorida
aytilgan  talablarga  amal  qilgan  holda  yondashilgandagina  to’gri  tahlil  yuzaga
kelishi va uning milliy tafakkur hamda ruhiyat taraqqiyotida bir qadar samarasi
bo’lishi mumkin. Badiiy tahlilning eng muhim tamoyillaridan yana biri yaxlitlikdir.
Yaxlitlik talabi, avvalo, o’rganiladigan badiiy asarga zo’ravonlik bilan qismlarga
ajratib tashlash mumkin bo’lmagan estetik butunlik tarzida yondashishni taqozo
qiladi. Darhaqiqat, asl san'at yaxlitlikdan iboratdir. San'at asarining butunligiga
daxl qilinmagandagina uning mohiyatini anglash mumkin. Buning ustiga, tahlil
yordamida barkamol shaxs ma'naviyatini shakllantirish ham ko’zda tutilar ekan
shaxsni ham faqatgina yaxlit holda shakllantirish mumkinligini hisobga olish zarur
bo’ladi. Chunki insonga avval aqliy, so’ng axloqiy, so’ngra jismoniy, undan keyin
Logotip
qilish "mimesis" nazariyasiga borib taqaladi. San'at hodisasini ijodkorning tabiatga yoki ijtimoiy hayotga taqlididan iborat deb tushunish tadqiqotchidan yoki ijtimoiy hayotga taqlididan iborat deb tushunish tadqiqotchidan har qanday asarga uning voqelikka mos kelishi yoxud kelmasligi nuqtai nazaridan yondashishni taqozo etadi. Buyuk mutafakkir, mimesisning asoschisi Aristotel yashagan zamonlardayoq san'at hodisalarining hayotga hamisha ham muvofiq kelavermasligi kuzatilgan va buni allomaning o’zi ham Sofokl va Evripid tragediyalarini qiyoslash munosabati bilan aytib o’tgan. Badiiy adabiyot insonning ichki tuyg‘ularini, nozik sezimlarini, so’zga bo’y bermaydigan ruhiy holatlarini ifodalash vositasi ekanligi ko’zda tutilgandagina tahlil sog‘lom mantiqqa muvofiq amalga oshirilishi mumkin. Negaki, badiiy mantiq hamisha ham hayot mantig‘iga muvofiq kelavermaydi. Ba'zan badiiy tasvir hayot hodisasiga qaraganda teranroq, ahamiyatliroq, salmoqliroq, bo’lishi ham mumkin. Chunki badiiy asar tartibsiz, xaotik ko’rinishdagi hayot voqeligidan yaxlit va ichki intizomga buysunuvchi, qat'iy badiiy mantiqqa binoan harakatlanuvchi estetik voqelik yaratish natijasida vujudga keladi. Bu haqda norvegiyalik modernchi adib va adabiyotshunos E.Xovardsxolm: "Poeziya real borliqning taqlidi ham yoki uning qandaydir talqini ham emas. Poeziya o’z holicha ortiq darajadagi reallikdir ". Shuning uchun ham badiiy asarga yondashilganda, uning real hayot manzarasini ko’rsata bilishini mezon qilib ish ko’rish maqsadga muvofiq bo’lmaydi. Ayniqsa, lirik yoxud satirik asarlar talqinida badiiy ijodning hayot haqiqati tarzida qabul qilinishi asarlarining jozibasini ham, ta'sir kuchini ham mutlaqo yo’qqa chiqarishi mumkin. Badiiy asarga yuqorida aytilgan talablarga amal qilgan holda yondashilgandagina to’gri tahlil yuzaga kelishi va uning milliy tafakkur hamda ruhiyat taraqqiyotida bir qadar samarasi bo’lishi mumkin. Badiiy tahlilning eng muhim tamoyillaridan yana biri yaxlitlikdir. Yaxlitlik talabi, avvalo, o’rganiladigan badiiy asarga zo’ravonlik bilan qismlarga ajratib tashlash mumkin bo’lmagan estetik butunlik tarzida yondashishni taqozo qiladi. Darhaqiqat, asl san'at yaxlitlikdan iboratdir. San'at asarining butunligiga daxl qilinmagandagina uning mohiyatini anglash mumkin. Buning ustiga, tahlil yordamida barkamol shaxs ma'naviyatini shakllantirish ham ko’zda tutilar ekan shaxsni ham faqatgina yaxlit holda shakllantirish mumkinligini hisobga olish zarur bo’ladi. Chunki insonga avval aqliy, so’ng axloqiy, so’ngra jismoniy, undan keyin
mehnat, undan so’ng vatanga muhabbat, ulardan keyin insonparvarlik va hakozo
tarzidagi sifatlarni singdirib bo’lmaydi. Inson yo turli omillar ta'sirida bir qator
ma'naviy fazilatlar majmuiga ega yaxlit bir qator ma'naviy fazilatlar majmuiga ega
yaxlit bir shaxs sifatida shakllanadi yoxud hech qachon to’la ma'nodagi shaxsga
aylanolmay qolaveradi. Ezgu insoniy fazilatlarning biri ikkinchisini, albatta, taqozo
qiladi, biri boshqasidan kelib chiqadi. Agar badiiy asarga mu'jizaviy bir butunlik
tarzida yondashilmaydigan bo’lsa, uning siru jozibasi bir zumda yo’qqa chiqadi va
adabiy  asar  o’ziga  xos  ta'sir  qudratidan  tamomila  mahrum  bo’ladi.  Tahlil
qilinayotgan asarning barcha jihatiga birvarakayiga sinchkovlik bilan yondasha
bilish  va  uning  uzvlaridagi  jozibani  kashf  etishga  e'tibor  qaratish  tahlilning
muvaffaqiyatini ta'minlaydigan omildir. Badiiy tahlilda amal qilinishi zarur bo’lgan
tamoyillardan yana biri sistemalilikdir. Tizimlilik prinsipi yaxlitlik tamoyilining
mantiqiy davomi bo’lib, badiiy asarni tashkil etgan komponentlarning muayyan
tizimiy ko’rinishga egaligini ko’zda tutadi va tahlilda shu holat hisobga olinishini
talab qiladi. Asl san'at asarida biri ikkinchisiga bog‘liq bo’lmagan biror badiiy
unsur uchramaydi. Ko’chim, portret, o’xshatish, peyzaj, mubolag‘a, kichraytirish
singari  qator  tasvir  vositalari  bir  asarda  tasodifiy  ravishda  yig‘ilib  qolmaydi.
Ularning shu asarda, ayni shu tartibda guruhlashuvining ichki mantiqiy qonuniyati
mavjudki, tahlil mobaynida ayni shu qonuniyat ochilishi kerak. Shuning uchun
ham tahlilni uyushtirishga tutingan mutaxassis sistemalilikka amal qilishi joiz.
Tizimlilik tamoyili badiiy asar unsurlariga estetik zaruriyat, sababiy aloqadorlik
silsilasi  ko’zda  tutadi.  "O’g‘ri"  hikoyasidagi  amin  portreti  asar  umumiy
organizmidan  uzilgan  holda,  shunchaki  personajning  qanday  qiyofali  ekanini
bildirib qo’yish uchungina berilmaganligi, balki ayni shu berilmaganligi, balki ayni
shu  portret  tasviri  asar  yaxlitligi,  syujet  rivoji  tabiiyligini  ta'minlovchi  asosiy
omillardan biri ekanligi tahlillovchilar nazaridan qochirilmasligi zarurdir. Zero, bu
portret tasvirisiz amin va Qobil bobo munosabati tushunarli bo’lmas edi. Badiiy
asar tahlilida hamisha suyaniladigan tamoyillardan biri tarixiylikdir. Garchi badiiy
asarga tarixning illyustratsiyasi yoxud uning shunchaki estetik in'ikosi deb qarash
to’g‘ri  bo’lmasa-da, har  qanday adabiy asarning muayyan zamonda, muayyan
tarixiy sharoitda, konkret vaqtda yashab o’tgan odam tomonidan yaratilganligini va
unda aks etttirilgan voqealargina emas, balki ruhiy holat manzaralarida ham o’sha
Logotip
mehnat, undan so’ng vatanga muhabbat, ulardan keyin insonparvarlik va hakozo tarzidagi sifatlarni singdirib bo’lmaydi. Inson yo turli omillar ta'sirida bir qator ma'naviy fazilatlar majmuiga ega yaxlit bir qator ma'naviy fazilatlar majmuiga ega yaxlit bir shaxs sifatida shakllanadi yoxud hech qachon to’la ma'nodagi shaxsga aylanolmay qolaveradi. Ezgu insoniy fazilatlarning biri ikkinchisini, albatta, taqozo qiladi, biri boshqasidan kelib chiqadi. Agar badiiy asarga mu'jizaviy bir butunlik tarzida yondashilmaydigan bo’lsa, uning siru jozibasi bir zumda yo’qqa chiqadi va adabiy asar o’ziga xos ta'sir qudratidan tamomila mahrum bo’ladi. Tahlil qilinayotgan asarning barcha jihatiga birvarakayiga sinchkovlik bilan yondasha bilish va uning uzvlaridagi jozibani kashf etishga e'tibor qaratish tahlilning muvaffaqiyatini ta'minlaydigan omildir. Badiiy tahlilda amal qilinishi zarur bo’lgan tamoyillardan yana biri sistemalilikdir. Tizimlilik prinsipi yaxlitlik tamoyilining mantiqiy davomi bo’lib, badiiy asarni tashkil etgan komponentlarning muayyan tizimiy ko’rinishga egaligini ko’zda tutadi va tahlilda shu holat hisobga olinishini talab qiladi. Asl san'at asarida biri ikkinchisiga bog‘liq bo’lmagan biror badiiy unsur uchramaydi. Ko’chim, portret, o’xshatish, peyzaj, mubolag‘a, kichraytirish singari qator tasvir vositalari bir asarda tasodifiy ravishda yig‘ilib qolmaydi. Ularning shu asarda, ayni shu tartibda guruhlashuvining ichki mantiqiy qonuniyati mavjudki, tahlil mobaynida ayni shu qonuniyat ochilishi kerak. Shuning uchun ham tahlilni uyushtirishga tutingan mutaxassis sistemalilikka amal qilishi joiz. Tizimlilik tamoyili badiiy asar unsurlariga estetik zaruriyat, sababiy aloqadorlik silsilasi ko’zda tutadi. "O’g‘ri" hikoyasidagi amin portreti asar umumiy organizmidan uzilgan holda, shunchaki personajning qanday qiyofali ekanini bildirib qo’yish uchungina berilmaganligi, balki ayni shu berilmaganligi, balki ayni shu portret tasviri asar yaxlitligi, syujet rivoji tabiiyligini ta'minlovchi asosiy omillardan biri ekanligi tahlillovchilar nazaridan qochirilmasligi zarurdir. Zero, bu portret tasvirisiz amin va Qobil bobo munosabati tushunarli bo’lmas edi. Badiiy asar tahlilida hamisha suyaniladigan tamoyillardan biri tarixiylikdir. Garchi badiiy asarga tarixning illyustratsiyasi yoxud uning shunchaki estetik in'ikosi deb qarash to’g‘ri bo’lmasa-da, har qanday adabiy asarning muayyan zamonda, muayyan tarixiy sharoitda, konkret vaqtda yashab o’tgan odam tomonidan yaratilganligini va unda aks etttirilgan voqealargina emas, balki ruhiy holat manzaralarida ham o’sha