Badiiy tasvir vositalari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

8

File size

Fayl hajmi

27,7 KB


Badiiy tasvir vositalari
REJA: 
1. So`zlarning asl va ko`chma ma'nolarda qo`llanilishi.
2. Troplar va ularning turlari.
3. Hozirgi o`zbek adabiyotida badiiy tasvir vositalarining qo`llanilishi.
TAYANCh  IBORALAR:
 Trop. 
Metonimiya. 
Metafora. 
Sifatlash.
Jonlantirish O`xshatish. Mubolag`a.  Ko`chma  ma'noli  so`zlar. Asl  ma'noli
so`zlar. Badiiy tasvir vositalari.
Maxsus badiiy tasvir vositalari adabiy asar tilning shirali, bo`yoqdor, rang-
barang bo`lishiga yordam beruvchi omillardandir. Bu xususan, she'riyatda yaqqol
seziladi.
Bir shoir chuqur falsafiy fikri va yuksak mantiq kuchi, boshqa bir shoir
dilni qitiqlovchi mayin lirizmi, yana biri o`z she'rlarining  qo`shiqday ravon va
ohangraboligi bilan kishi qalbini hayajonga soladi. Bunga esa shoirlar maxsus
badiiy  tasvir  vositalaridan  mohirona  foydalanib,  obrazli  kartinalar  chizish
vositasida erishadi.
Asarda hayotning haqqoniy aks ettirilishi, xarakterlarning tipikligi, san'atkor
talqin etgan ijtimoiy idealning muhimligi,  asarning xalqchilligi, yozuvchining
shakl  va  mazmun  birligiga  erishishdagi  mahorati,  asarning  estetik-tarbiyaviy
ta'sirining kuchli  bo`lishi-badiiy tasvir vositalarini mohirona ishlata bilish san'atiga
ham bog`liq.
Adabiy asarda o`z ma'nosida ishlatilgan so`zlar bilan birga ko`chma ma'noda
qo`llanilgan so`zlar ham uchraydi. So`zlar ko`chma ma'noda qo`llanilgan bo`lsa,
Logotip
Badiiy tasvir vositalari REJA: 1. So`zlarning asl va ko`chma ma'nolarda qo`llanilishi. 2. Troplar va ularning turlari. 3. Hozirgi o`zbek adabiyotida badiiy tasvir vositalarining qo`llanilishi. TAYANCh IBORALAR: Trop. Metonimiya. Metafora. Sifatlash. Jonlantirish O`xshatish. Mubolag`a. Ko`chma ma'noli so`zlar. Asl ma'noli so`zlar. Badiiy tasvir vositalari. Maxsus badiiy tasvir vositalari adabiy asar tilning shirali, bo`yoqdor, rang- barang bo`lishiga yordam beruvchi omillardandir. Bu xususan, she'riyatda yaqqol seziladi. Bir shoir chuqur falsafiy fikri va yuksak mantiq kuchi, boshqa bir shoir dilni qitiqlovchi mayin lirizmi, yana biri o`z she'rlarining qo`shiqday ravon va ohangraboligi bilan kishi qalbini hayajonga soladi. Bunga esa shoirlar maxsus badiiy tasvir vositalaridan mohirona foydalanib, obrazli kartinalar chizish vositasida erishadi. Asarda hayotning haqqoniy aks ettirilishi, xarakterlarning tipikligi, san'atkor talqin etgan ijtimoiy idealning muhimligi, asarning xalqchilligi, yozuvchining shakl va mazmun birligiga erishishdagi mahorati, asarning estetik-tarbiyaviy ta'sirining kuchli bo`lishi-badiiy tasvir vositalarini mohirona ishlata bilish san'atiga ham bog`liq. Adabiy asarda o`z ma'nosida ishlatilgan so`zlar bilan birga ko`chma ma'noda qo`llanilgan so`zlar ham uchraydi. So`zlar ko`chma ma'noda qo`llanilgan bo`lsa,
maxsus badiiy tasvir vositasi hisoblanadi. Umuman, asardagi barcha so`zlar ham
tasvir vositasi, ammo ko`chma ma'no anglatganlari alohida ahamiyat kasb etadi.
Shuning uchun ham ular maxsus badiiy tasvir vositalari sifatida o`rganiladi.
So`zning  asl  va  ko`chma  ma'nosi  o`rtasidagi  farqni  anglash  uchun  quyidagi
misralarga nazar tashlaylik:
1. Zaynab bilan Omon ikkovning –
Yangi kelin, yangi kuyovning
Baxti shunday bo`ldi barqaror.
Kokillari uning tol-tol,
Lablarida bitgan qora xol
Bir dunyoga arziguday bor... (Hamid Olimjon).
2. Chiroylidir go`yo yosh kelin
Ikki daryo yuvar kokilin. (Hamid Olimjon).
Adabiy  asarda  so`zning  ko`chma  ma'noda  qo`llash  usuli  fanda  troplar
(yunoncha tropos-ko`chim, oborot) deb yuritiladi.
Mumtoz  adabiyotda  bu  tushuncha  "tashbeh"  yoki  "majoz"  termini  bilan
atalgan.  Troplar  rang-barang  ko`rinishlarga  ega.  Troplar,  birinchi  navbatda,
o`xshashli ko`chim (metafora) va o`xshashsiz ko`chim (metonimiya) ga ajraladi.
Metafora va metonimiyalar ham bir necha ko`rinishlarga ega: o`xshatish,
sifatlash, jonlantirish, mubolag`a, litota, simvol, allegoriya, sinekdoxa, perifraz
va boshqalar.
«Metafora» - (yunoncha  metafora  ko`chim) - istiora-tropning bir turi-aktiv
obrazli  tafakkur  formalaridan.  Bunda  o`xshatilayotgan  va  o`xshayotgan  ikki
predmet yoki hodisa o`rtasidagi umumiy o`xshashlikka asoslanadi.
Masalan:
Keldi ochilur chog`ing o`zliging namoyon qil, 
Parchalab kishanlarni har tomon parishon qil.
Logotip
maxsus badiiy tasvir vositasi hisoblanadi. Umuman, asardagi barcha so`zlar ham tasvir vositasi, ammo ko`chma ma'no anglatganlari alohida ahamiyat kasb etadi. Shuning uchun ham ular maxsus badiiy tasvir vositalari sifatida o`rganiladi. So`zning asl va ko`chma ma'nosi o`rtasidagi farqni anglash uchun quyidagi misralarga nazar tashlaylik: 1. Zaynab bilan Omon ikkovning – Yangi kelin, yangi kuyovning Baxti shunday bo`ldi barqaror. Kokillari uning tol-tol, Lablarida bitgan qora xol Bir dunyoga arziguday bor... (Hamid Olimjon). 2. Chiroylidir go`yo yosh kelin Ikki daryo yuvar kokilin. (Hamid Olimjon). Adabiy asarda so`zning ko`chma ma'noda qo`llash usuli fanda troplar (yunoncha tropos-ko`chim, oborot) deb yuritiladi. Mumtoz adabiyotda bu tushuncha "tashbeh" yoki "majoz" termini bilan atalgan. Troplar rang-barang ko`rinishlarga ega. Troplar, birinchi navbatda, o`xshashli ko`chim (metafora) va o`xshashsiz ko`chim (metonimiya) ga ajraladi. Metafora va metonimiyalar ham bir necha ko`rinishlarga ega: o`xshatish, sifatlash, jonlantirish, mubolag`a, litota, simvol, allegoriya, sinekdoxa, perifraz va boshqalar. «Metafora» - (yunoncha metafora ko`chim) - istiora-tropning bir turi-aktiv obrazli tafakkur formalaridan. Bunda o`xshatilayotgan va o`xshayotgan ikki predmet yoki hodisa o`rtasidagi umumiy o`xshashlikka asoslanadi. Masalan: Keldi ochilur chog`ing o`zliging namoyon qil, Parchalab kishanlarni har tomon parishon qil.
Baytdagi birinchi misrada "yangi zamon" - o`xshagan payt butunlay tushirilib
qoldirish,  uning  o`rniga  "ochilur  chog`ing"  -  o`xshatilgan  paytgina  berilgan.
Ikkinchi misrada ham "eski hayot" - o`xshagan narsa  tushirilib qoldirilib, uning
o`rnida "kishan" so`zi-o`xshatilgan narsa berilgan.
Megaforalar  rang-barang  ko`rinishlarga  ega:  ochiq  metaforalar,  yopiq
metaforalar, metaforik sifatlashlar.
Oq oltinning elini,
Bu elning oq gulshsh,
Oq gullarning gulchisin... 
(M.Shayhzoda).
Shoir bu o`rinda "oq oltinning eli" deganda o`zbek xalqini, "oq gul" deganda
paxtani, "oq gulning gulchisi" deganda paxtakorni nazarda tutyapti. Har uchchala
misrada ham o`xshagan narsa (o`zbek xalqi, paxta, paxtakor) tushirilib qoldirilib,
faqat o`xshatilayotgan narsa berilyapti.
Agar  o`xshatilayotgan  narsa  o`rnida  faqat  o`xshagan  narsa  berilsa  va
o`xshatilayotgan narsaning biror-belgisi o`xshagan narsaga taqalsa-yopiq metafora
bo`ladi.
Bunda orzu qozonadi ot
Bunda sevgi yozadi qanot. 
(Hamid Olimjon).
Ikki misradagi "sevgi"-o`xshagan varsa, "qush" - o`xshatilgan narsa  (buni
biz "yozadi qanot" leksik birikmasidan bilib olamiz - qanot yozish-qushlarga xos
xususiyat) misrada o`xshatilgan narsa (qush) berilmagan. Demak, "sevgi yozadi
qanot" leksik birikmasi yopiq metaforadir.
Ba'zan metaforada predmet sifatlashlar orqali ifodalanishi mumkin. Bu xil
metaforalar metaforik sifatlashlar deb yuritiladi.
Kumush dalalarda boshlangan bayram, 
Hamon davom etar o`lkamiz bo`ylab. 
(Uyg`un).
Logotip
Baytdagi birinchi misrada "yangi zamon" - o`xshagan payt butunlay tushirilib qoldirish, uning o`rniga "ochilur chog`ing" - o`xshatilgan paytgina berilgan. Ikkinchi misrada ham "eski hayot" - o`xshagan narsa tushirilib qoldirilib, uning o`rnida "kishan" so`zi-o`xshatilgan narsa berilgan. Megaforalar rang-barang ko`rinishlarga ega: ochiq metaforalar, yopiq metaforalar, metaforik sifatlashlar. Oq oltinning elini, Bu elning oq gulshsh, Oq gullarning gulchisin... (M.Shayhzoda). Shoir bu o`rinda "oq oltinning eli" deganda o`zbek xalqini, "oq gul" deganda paxtani, "oq gulning gulchisi" deganda paxtakorni nazarda tutyapti. Har uchchala misrada ham o`xshagan narsa (o`zbek xalqi, paxta, paxtakor) tushirilib qoldirilib, faqat o`xshatilayotgan narsa berilyapti. Agar o`xshatilayotgan narsa o`rnida faqat o`xshagan narsa berilsa va o`xshatilayotgan narsaning biror-belgisi o`xshagan narsaga taqalsa-yopiq metafora bo`ladi. Bunda orzu qozonadi ot Bunda sevgi yozadi qanot. (Hamid Olimjon). Ikki misradagi "sevgi"-o`xshagan varsa, "qush" - o`xshatilgan narsa (buni biz "yozadi qanot" leksik birikmasidan bilib olamiz - qanot yozish-qushlarga xos xususiyat) misrada o`xshatilgan narsa (qush) berilmagan. Demak, "sevgi yozadi qanot" leksik birikmasi yopiq metaforadir. Ba'zan metaforada predmet sifatlashlar orqali ifodalanishi mumkin. Bu xil metaforalar metaforik sifatlashlar deb yuritiladi. Kumush dalalarda boshlangan bayram, Hamon davom etar o`lkamiz bo`ylab. (Uyg`un).
"Kumush  dalalar"  leksik  birikmasi  metaforik  sifatlash.  Chunki,  shoir
"dalalar"deganda  O`zbekistonni,  "kumush"  deganda
 uning  go`zalligani
(paxtazorlarini) nazarda tutmoqda.
Jonlantirish-metaforaning  bir  turi-odamlarga  xos  xususiyatlarni  jonsiz
predmeglar,  tabiat  hodisalari,  hayvon,  qush  kabilarga  ko`chyrish  orqali  paydo
bo`ladigan tasvir usuli.
Klassik adabiyotimizda jonlaitirishni - ikki ko`rinishi mavjud bo`lgan: tashxis
(shaxs  bilan  bog`liq)-jonsiz  narsalarni  jonlantirish,  intoq  (nutq  bilan  bog`liq)-
nutqsiz narsalarni nutq egasi sifatida tasvirlash.
Masalan: Alisher Navoiy "Lisonut-tayr", Muhammadsharif  Gulxaniyning
"Zarabulmasal" kabi asarlarida jonlantirishning har  ikkala ko`rinishi ham keng
qo`llanilgan. Xususan, xalq og`zaki ijodida  jonlantirish ko`p ishlatilgan. Ertak,
masal va dostonlarda qush, ot, oy, quyosh, shamol, yulduz, daraxt va hokazolar
xuddi odam kabi so`zlaydi.
O`xshatish-trop  (ko`chim-majoz)larning  bir  turi-narsa,  hodisa  yoki
tushunchalarni ma'lum umumiylik va o`xshashlikka ega bo`lgan boshqa  narsa,
hodisa yoxud tushuncha bilan qiyoslash.
O`xshatishda narsa va hodisalarni ifodalagan leksik birliklar  o`zining asl
ma'nosi bilan solishtiriladi. To`la o`xshatishda to`rt element bo`ladi.
a) o`xshatilayotgan predmet-o`xshatiluvchi ob'yekt;
b) o`xshatilayotgan predmet-o`xshovchi obraz; 
v) o`xshatilayotgan va  o`xshayotgan narsa-hodisaning o`xshashlik belgisi-
o`xshatish belgi;
g) -day, -dek, -simon, -ona.-namo, gomuz, -cha, -larcha kabi affikslar;
kabi, singari yanglig`, xuddi, go`yo, bamisoli, misli, barobar singari leksik vositalar:
sifat, qomat, nusxa, bashara, rang kabi so`zlar-o`xshatish qo`pshmchalari.
Qorday oppoq bu ko`ngilning qo`kragi.
Bu misrada "ko`krak" - o`xshatilayotgan predmet, "qor" – o`xshatilayotgan
narsa, "oppoq-o`xshish belgi (sifat) va nihoyat, "day" – o`xshatish qo`ppshchasi. 
Sifatlash - badiiy adabiyotda predmet, voqe-hodisa, tushuncha va kishilarning,
belgi-xususiyatlarini aniqlovchi, izohlovchi, xarakterlovchi so`zlar.
Kumush qishdan, zumrad bahordan
Logotip
"Kumush dalalar" leksik birikmasi metaforik sifatlash. Chunki, shoir "dalalar"deganda O`zbekistonni, "kumush" deganda uning go`zalligani (paxtazorlarini) nazarda tutmoqda. Jonlantirish-metaforaning bir turi-odamlarga xos xususiyatlarni jonsiz predmeglar, tabiat hodisalari, hayvon, qush kabilarga ko`chyrish orqali paydo bo`ladigan tasvir usuli. Klassik adabiyotimizda jonlaitirishni - ikki ko`rinishi mavjud bo`lgan: tashxis (shaxs bilan bog`liq)-jonsiz narsalarni jonlantirish, intoq (nutq bilan bog`liq)- nutqsiz narsalarni nutq egasi sifatida tasvirlash. Masalan: Alisher Navoiy "Lisonut-tayr", Muhammadsharif Gulxaniyning "Zarabulmasal" kabi asarlarida jonlantirishning har ikkala ko`rinishi ham keng qo`llanilgan. Xususan, xalq og`zaki ijodida jonlantirish ko`p ishlatilgan. Ertak, masal va dostonlarda qush, ot, oy, quyosh, shamol, yulduz, daraxt va hokazolar xuddi odam kabi so`zlaydi. O`xshatish-trop (ko`chim-majoz)larning bir turi-narsa, hodisa yoki tushunchalarni ma'lum umumiylik va o`xshashlikka ega bo`lgan boshqa narsa, hodisa yoxud tushuncha bilan qiyoslash. O`xshatishda narsa va hodisalarni ifodalagan leksik birliklar o`zining asl ma'nosi bilan solishtiriladi. To`la o`xshatishda to`rt element bo`ladi. a) o`xshatilayotgan predmet-o`xshatiluvchi ob'yekt; b) o`xshatilayotgan predmet-o`xshovchi obraz; v) o`xshatilayotgan va o`xshayotgan narsa-hodisaning o`xshashlik belgisi- o`xshatish belgi; g) -day, -dek, -simon, -ona.-namo, gomuz, -cha, -larcha kabi affikslar; kabi, singari yanglig`, xuddi, go`yo, bamisoli, misli, barobar singari leksik vositalar: sifat, qomat, nusxa, bashara, rang kabi so`zlar-o`xshatish qo`pshmchalari. Qorday oppoq bu ko`ngilning qo`kragi. Bu misrada "ko`krak" - o`xshatilayotgan predmet, "qor" – o`xshatilayotgan narsa, "oppoq-o`xshish belgi (sifat) va nihoyat, "day" – o`xshatish qo`ppshchasi. Sifatlash - badiiy adabiyotda predmet, voqe-hodisa, tushuncha va kishilarning, belgi-xususiyatlarini aniqlovchi, izohlovchi, xarakterlovchi so`zlar. Kumush qishdan, zumrad bahordan
Qolishmaydi kuzning ziynati.
 (Uyg`un). 
baytidagi "kumush qish", "zumrad bahor" birikmalari-sifatlashdir.
Sifatlashni qo`llash orqali yozuvchi tasvirlanayotgan hodisaning u yoki bu
belgisiga kitobxonning diqqatini tortadi, unda emosiya uyg`otadi.
Masalan:
Zaynabning ham toza, osuda, 
Dog` ko`rmagan ma'sum qalbida 
Sevgi yaproq yozib qolibdi 
Va fikriga g`avg`o solibdi. 
  (Hamid Olimjon) 
Metonimiya - (yunoncha metonymia –qayta nomlash) – majoz kinoya ikki
tushuncha o`rtasidagi  yaqinlikka asoslangan ko`chim (trop). Biror predmet  yoki
hodisa  nomini  tushunchalararo  yaqinlik  asosida  boshqa  so`z  yoki  ibora  bilan
almashtirish yo`li bilan metonimiya paydo bo`ladi. Masalan: "pul" o`rniga “cho`ntak”,
"asar nomi" o`rniga "avtor nomini" qo`llash metonimiya hodisasidir.
Misol:
Fuzuliyni oldim qo`limga,
Majnun bo`lib yig`lab qichqirdi. 
Va Navoiy tushib yo`limga, 
Faryod bilan o`rnidan turdi.
Mubolag`a- (arabcha lof urush, bo`rttirish) tasvirlanayotgan shaxs, predmet va
jihatlarini bo`rttirib, kuchaytirib tasvirlash usuli.
Yozuvchi taassurotni kuchaytirish, hayajonni oshirish, obrazni  bo`rttirish
maqsadida mubolag`a ishlatadi.
Chinorning kattaligini-chinor shoxi bulutlar orasida ko`rindi va mubolag`asi
ishlatilgan.
Yurganda yer titrar, o`kirsa-osmon, 
Bu safda arslonlar keradi o`lrov.
Logotip
Qolishmaydi kuzning ziynati. (Uyg`un). baytidagi "kumush qish", "zumrad bahor" birikmalari-sifatlashdir. Sifatlashni qo`llash orqali yozuvchi tasvirlanayotgan hodisaning u yoki bu belgisiga kitobxonning diqqatini tortadi, unda emosiya uyg`otadi. Masalan: Zaynabning ham toza, osuda, Dog` ko`rmagan ma'sum qalbida Sevgi yaproq yozib qolibdi Va fikriga g`avg`o solibdi. (Hamid Olimjon) Metonimiya - (yunoncha metonymia –qayta nomlash) – majoz kinoya ikki tushuncha o`rtasidagi yaqinlikka asoslangan ko`chim (trop). Biror predmet yoki hodisa nomini tushunchalararo yaqinlik asosida boshqa so`z yoki ibora bilan almashtirish yo`li bilan metonimiya paydo bo`ladi. Masalan: "pul" o`rniga “cho`ntak”, "asar nomi" o`rniga "avtor nomini" qo`llash metonimiya hodisasidir. Misol: Fuzuliyni oldim qo`limga, Majnun bo`lib yig`lab qichqirdi. Va Navoiy tushib yo`limga, Faryod bilan o`rnidan turdi. Mubolag`a- (arabcha lof urush, bo`rttirish) tasvirlanayotgan shaxs, predmet va jihatlarini bo`rttirib, kuchaytirib tasvirlash usuli. Yozuvchi taassurotni kuchaytirish, hayajonni oshirish, obrazni bo`rttirish maqsadida mubolag`a ishlatadi. Chinorning kattaligini-chinor shoxi bulutlar orasida ko`rindi va mubolag`asi ishlatilgan. Yurganda yer titrar, o`kirsa-osmon, Bu safda arslonlar keradi o`lrov.