Badiiy uslub. Uslubning umumiy va xususiy hollari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

25,1 KB


Badiiy uslub. Uslubning umumiy va xususiy hollari
Reja
1. San’at va adabiyotda uslub masalasi.
2. Badiiy uslub xarakteri.
3. Uslubning umumiy va xususiy belgilari.
4. Ijodkor uslubi.
Uslub  ijodkor  xayolotining  namoyon  bo‘lish  tarzi  sanaladi.  Ijodkor
qahramonlarni,  ular  yashaydigan  manzillarni  qanday  tasavvur  qilsa   shunday
ifodalaydi.  «San’atkor  voqelikdan  tanlab  olgan  unsurlarni  badiiy  til yordamida
xayoloti  bilan  uyg‘unlashtiruvchi  va  u  yaratgan  badiiy  dunyoning tugal
bo‘lishini  ta’minlovchi  vosita  uslub  deb  ataladi»,  -  deydi  fransuz adibi
A.Kamyu. Adabiyot va san’atning biror  taraqqiyot bosqichida badiiy ijodga xos
bir-biri  bilan  uzviy  bog‘liq  bo‘lgan  bir  qancha  barqaror  xususiyatlarning
asosiy  vosita  va  prinsiplari  bo‘ladi.  Chunonchi,  biz  bir  yozuvchiga  mansub
bo‘lgan  bir  necha  asarni  o‘rganib,  ularni  bir-biriga  taqqoslab  ko‘rsak,  ilgari
surilgan  g‘oyalar  va  turmush  voqealari  talqinida,  xarakter  va  hodisalar
tasvirida,  yozuvchi  nutqi  va  bayon  etish  vositasida  o‘xshashlik  borligini
ko‘ramiz. Bu o‘xshashlik yozuvchi uslubining, ya’ni uning ijodiga xos g‘oyaviy -
badiiy xususiyatlar (g‘oyaviy pozitsiya, xarakter va syujetlar, o‘ziga xos til)ning
asosini  tashkil  etadi.  Yozuvchining  uslubi  esa  uning  individualligi,  iste’dodi,
turmush  tajribasi,  dunyoqarashi, nutqining o‘ziga  xosligi  bilan uzviy  bog‘liq
bo‘ladi.  Ammo  uslub  tushunchasi  asardagi  takrorlanishning barcha  tomonlarini
qamrab  olmaydi.  Chunki  yozuvchilar  ijodida  umumiy takrorlanish  ham
mavjuddir.  Turli  tarixiy  davr  va  turli  mamlakat YOzuvchilari  ijodini  o‘zaro
yaqinlashtiruvchi  badiiy  xususiyatning o‘xshashligi  badiiy metod yordamida
aniqlanadi. Badiiy metod ijodkorning voqelikka munosabati,  o‘zi tanlagan hayotiy
Logotip
Badiiy uslub. Uslubning umumiy va xususiy hollari Reja 1. San’at va adabiyotda uslub masalasi. 2. Badiiy uslub xarakteri. 3. Uslubning umumiy va xususiy belgilari. 4. Ijodkor uslubi. Uslub ijodkor xayolotining namoyon bo‘lish tarzi sanaladi. Ijodkor qahramonlarni, ular yashaydigan manzillarni qanday tasavvur qilsa shunday ifodalaydi. «San’atkor voqelikdan tanlab olgan unsurlarni badiiy til yordamida xayoloti bilan uyg‘unlashtiruvchi va u yaratgan badiiy dunyoning tugal bo‘lishini ta’minlovchi vosita uslub deb ataladi», - deydi fransuz adibi A.Kamyu. Adabiyot va san’atning biror taraqqiyot bosqichida badiiy ijodga xos bir-biri bilan uzviy bog‘liq bo‘lgan bir qancha barqaror xususiyatlarning asosiy vosita va prinsiplari bo‘ladi. Chunonchi, biz bir yozuvchiga mansub bo‘lgan bir necha asarni o‘rganib, ularni bir-biriga taqqoslab ko‘rsak, ilgari surilgan g‘oyalar va turmush voqealari talqinida, xarakter va hodisalar tasvirida, yozuvchi nutqi va bayon etish vositasida o‘xshashlik borligini ko‘ramiz. Bu o‘xshashlik yozuvchi uslubining, ya’ni uning ijodiga xos g‘oyaviy - badiiy xususiyatlar (g‘oyaviy pozitsiya, xarakter va syujetlar, o‘ziga xos til)ning asosini tashkil etadi. Yozuvchining uslubi esa uning individualligi, iste’dodi, turmush tajribasi, dunyoqarashi, nutqining o‘ziga xosligi bilan uzviy bog‘liq bo‘ladi. Ammo uslub tushunchasi asardagi takrorlanishning barcha tomonlarini qamrab olmaydi. Chunki yozuvchilar ijodida umumiy takrorlanish ham mavjuddir. Turli tarixiy davr va turli mamlakat YOzuvchilari ijodini o‘zaro yaqinlashtiruvchi badiiy xususiyatning o‘xshashligi badiiy metod yordamida aniqlanadi. Badiiy metod ijodkorning voqelikka munosabati, o‘zi tanlagan hayotiy
voqelikni aks ettiruvchi badiiy vositalarni  qo‘llashdagi  asosiy  ijodiy  prinsiplari
(masalan,  romantizm, realizm  kabi)dan  iboratdir.  Demak,  badiiy  metod  borliq
hodisalarini tanlash, umumlashtirish va baholash prinsipidir.
Ma’lumki, hayot  muntazam  ravishda o‘zgarib, yangilanib  turadi.  Bu  esa
san’atdan  ham  o‘z  xarakterini  o‘zgartirib  borishni,  ob’ektiv  hayotni  aniq
obrazlarda  aks  ettirishni  talab  etadi.  Bu  estetik  talabdir,  ya’ni  mavjud tarixiy
sharoitda  estitek  normalar  asosida  turmushni  aks  ettirish demakdir.  Hayotni
qayta  tiklash  turmushning  eski  shakllari  o‘rniga  Yuzaga kelgan yangiliklarni
aks  ettirgandagina  to‘g‘ri,  haqqoniy  bo‘ladi.  Realizm  va  romantizm
tushunchalarida   hayotni   obrazli   aks   ettirishning   ana   shu  xususiyati
mujassamlashgan. Badiiy metodda sub’ektivlik bilan birga, ob’ektivlik xususiyati
ham bor.  San’atkorni  o‘rab  olgan  kishilar  tipi,  ular  o‘rtasidagi  ijtimoiy
konfliktlar,  o‘zaro  munosabat-laridagi  so‘zlashuv  formalari-bularning hammasi
yozuvchiga  emas,  balki  davrga  bog‘liq  bo‘lgan  hodisalardir. Yozuvchi hayotiy
faktlar,  hodisalardan  muhimlarini  tanlab  oladi,  ularni  g‘oyaviy tomondan
yoritadi.  Lekin  shunga  qaramay,  uning  ijodi  asosan  u  yashayotgan davrdagi
hayotiy jarayon bilan bog‘liq bo‘ladi («Jahon adabiyoti» jurnali. 1997, №1, 192 b.).
Badiiy  asarda  turli  elementlar  va  til ko‘rinishlari  sistem  butunlik  sifatida
o‘zaro aloqada bo‘ladi. Misol uchun, biron bir tadbirda ishtirok  etish  uchun
yozilgan  taklifnoma matni  uning  asl  mohiyatini  ochib  bermaydi. Lekin  badiiy
asarda  bu  o‘zgacha  holat: kuchaytirish,  kontrast  yoki  qarshilantirish  – turli
darajalarda  jaranglashi,  ma’nosi, mavzu  va  grammatik  jihatdan  qanday  tashkil
etilgani  muhim.  Masalan,  “taxmin  qilamiz  – biladi”. Har  bir  kitobxon  badiiy
asarni  turlicha qabul  qiladi.   Buning  sababi  shundaki,  biz “ijodiy  niyat”  deb
ataydigan   tushunchamiz   adabiyotning   dunyoqarash  bilan   bog‘liqligini
belgilaydi.   Badiiy  asar  til  fenomeni  sifatida yozuvchi yaratgan dunyoning
in’ikosi hisoblanadi. Bu  o‘rinda ikki holatni kuzatishimiz  mumkin:  biri  personaj
va  hikoyachi  bayonidan  kelib chiqadigan haqiqat va ikkinchisi asar tubida yotgan
tagma’no. Ko‘pincha badiiy  asarlarda  tarixiy  ma’lumotlar  emas,  ko‘proq
uydirma qahramonlar  hayoti  haqida  ma’lumotlar  bayon  qilinadi  (Misol  uchun
Emma  Bovari,  Gekelberi  Finn).  SHu  bilan  birga  matnda  qo‘llanidigan
Logotip
voqelikni aks ettiruvchi badiiy vositalarni qo‘llashdagi asosiy ijodiy prinsiplari (masalan, romantizm, realizm kabi)dan iboratdir. Demak, badiiy metod borliq hodisalarini tanlash, umumlashtirish va baholash prinsipidir. Ma’lumki, hayot muntazam ravishda o‘zgarib, yangilanib turadi. Bu esa san’atdan ham o‘z xarakterini o‘zgartirib borishni, ob’ektiv hayotni aniq obrazlarda aks ettirishni talab etadi. Bu estetik talabdir, ya’ni mavjud tarixiy sharoitda estitek normalar asosida turmushni aks ettirish demakdir. Hayotni qayta tiklash turmushning eski shakllari o‘rniga Yuzaga kelgan yangiliklarni aks ettirgandagina to‘g‘ri, haqqoniy bo‘ladi. Realizm va romantizm tushunchalarida hayotni obrazli aks ettirishning ana shu xususiyati mujassamlashgan. Badiiy metodda sub’ektivlik bilan birga, ob’ektivlik xususiyati ham bor. San’atkorni o‘rab olgan kishilar tipi, ular o‘rtasidagi ijtimoiy konfliktlar, o‘zaro munosabat-laridagi so‘zlashuv formalari-bularning hammasi yozuvchiga emas, balki davrga bog‘liq bo‘lgan hodisalardir. Yozuvchi hayotiy faktlar, hodisalardan muhimlarini tanlab oladi, ularni g‘oyaviy tomondan yoritadi. Lekin shunga qaramay, uning ijodi asosan u yashayotgan davrdagi hayotiy jarayon bilan bog‘liq bo‘ladi («Jahon adabiyoti» jurnali. 1997, №1, 192 b.). Badiiy asarda turli elementlar va til ko‘rinishlari sistem butunlik sifatida o‘zaro aloqada bo‘ladi. Misol uchun, biron bir tadbirda ishtirok etish uchun yozilgan taklifnoma matni uning asl mohiyatini ochib bermaydi. Lekin badiiy asarda bu o‘zgacha holat: kuchaytirish, kontrast yoki qarshilantirish – turli darajalarda jaranglashi, ma’nosi, mavzu va grammatik jihatdan qanday tashkil etilgani muhim. Masalan, “taxmin qilamiz – biladi”. Har bir kitobxon badiiy asarni turlicha qabul qiladi. Buning sababi shundaki, biz “ijodiy niyat” deb ataydigan tushunchamiz adabiyotning dunyoqarash bilan bog‘liqligini belgilaydi. Badiiy asar til fenomeni sifatida yozuvchi yaratgan dunyoning in’ikosi hisoblanadi. Bu o‘rinda ikki holatni kuzatishimiz mumkin: biri personaj va hikoyachi bayonidan kelib chiqadigan haqiqat va ikkinchisi asar tubida yotgan tagma’no. Ko‘pincha badiiy asarlarda tarixiy ma’lumotlar emas, ko‘proq uydirma qahramonlar hayoti haqida ma’lumotlar bayon qilinadi (Misol uchun Emma Bovari, Gekelberi Finn). SHu bilan birga matnda qo‘llanidigan
olmoshlarning  ham  (“men”,  “sen”,  “shu  erda”,  “hozir”,  “kecha”,  “bugun”)
vazifasi,  ularga  yuklatilgan  mas’uliyat  badiiy  asar  mukammalligini ta’minlaydi.
Fikrimizcha,   bizning   kitobxon   adabiyotshunoslikka   oid  manbalarda
ko‘pincha  uchramaydigan  strukturalizm,  dekonstruktivizm  atamalari haqida
ma’lumotga ega bo‘lishga haqli. SHu munosabat bilan ushbu  yo‘nalishlar  haqida
qisqacha  ma’lumot  berib  o‘tishni  o‘rinli  deb hisoblaymiz.  Adabiyot  nazariyasi
–  bu  tarqoq  fikrlar  yig‘indisi  emas, balki  yaxlit  bir  kuch.  1960  yillargacha
bir  necha  nazariy  yo‘nalishlar mavjud  bo‘lgan:  formalizm,  yangi  tanqid,
fenomenologiya, strukturalizm, poststrukturalizm va h.k. 
Adabiy  metod  san’atda  bir  guruh  yozuvchilarning  ijodiy  prinsipi bilan
tarixiy  asos  birligida,  davrdagi  asosiy  masalalarni  talqin  etishda,  ya’ni  ideal,
qahramon, hayotiy jarayon masalalarini hal etishda Yuzaga keladi. SHu  ma’noda
metod   tushunchasi   adabiy   yo‘nalish,   adabiy   maktab  tushunchasi  bilan
birlashadi.  Chunki  adabiy  yo‘nalish  ma’lum  tarixiy  davrda  o‘z ideologiyasi  va
tajribasi  bilan  bir-biriga  yaqin  turgan  bir  talay yozuvchilar ijodidagi g‘oyaviy-
badiiy xususiyatlar - mavzu, g‘oya, badiiy tasvir prinsiplari  kabilar  birligidan
iboratdir.  Adabiy  yo‘nalishning  muhim belgilaridan  biri  har  bir  yo‘nalishning
o‘ziga   xos  g‘oyaviy-estetik  prinsiplari   programma  tusiga  kirganligidadir
(J.Koller .Adabiyot nazariyasi va qisqacha adabiyotshunoslikka kirish. – OUP:
Buyuk Britaniya. 2011 – 84-bet.) Programma  tusiga  kirgan g‘oyaviy-estetik
prnsip  har  bir adabiy yo‘nalish vakili ijodida amalga  oshirilishi  shart.  SHu
ma’noda  adabiy  yo‘nalishda YOzuvchilarning  o‘zaro  birligi  o‘z ifodasini
topadi.  Busiz  adabiy yo‘nalish Yuzaga kelmaydi.Adabiy  yo‘nalish  u  yoki  bu
milliy  adabiyotda  ma’lum  bir davrda  Yuzaga  kelib,  ma’lum  bir davrda
yo‘qoluvchi  tarixiy hodisa sanaladi.   Biror  asarning tarixiy  jihatdan  avtor
dunyoqarashi,  turmush  tajribasi,  u  yashagan  davrdagi  tarixiy  muhit  sinfiy
kurashlar  bilan  bevosita  bog‘liq  bo‘lishi  SHu  tarixiy  hodisa  bilan izohlanadi.
Ijtimoiy mavqei, dunyoqarashi, ijtimoiy kurashdagi ishtiroki jihatidan  bir-biriga
yaqin  bo‘lgan  yozuvchilar  ichki  birlik  va  tarixiy sharoitga  ko‘ra  adabiy
maktab  sifatida  adabiy  yo‘nalishni  yuzaga keltiradilar.  Bu  tushunchalarning
barchasi-asarlar,  yozuvchi  uslubi,  adabiy oqim-tarixiy sharoitga bog‘liqdir.
Logotip
olmoshlarning ham (“men”, “sen”, “shu erda”, “hozir”, “kecha”, “bugun”) vazifasi, ularga yuklatilgan mas’uliyat badiiy asar mukammalligini ta’minlaydi. Fikrimizcha, bizning kitobxon adabiyotshunoslikka oid manbalarda ko‘pincha uchramaydigan strukturalizm, dekonstruktivizm atamalari haqida ma’lumotga ega bo‘lishga haqli. SHu munosabat bilan ushbu yo‘nalishlar haqida qisqacha ma’lumot berib o‘tishni o‘rinli deb hisoblaymiz. Adabiyot nazariyasi – bu tarqoq fikrlar yig‘indisi emas, balki yaxlit bir kuch. 1960 yillargacha bir necha nazariy yo‘nalishlar mavjud bo‘lgan: formalizm, yangi tanqid, fenomenologiya, strukturalizm, poststrukturalizm va h.k. Adabiy metod san’atda bir guruh yozuvchilarning ijodiy prinsipi bilan tarixiy asos birligida, davrdagi asosiy masalalarni talqin etishda, ya’ni ideal, qahramon, hayotiy jarayon masalalarini hal etishda Yuzaga keladi. SHu ma’noda metod tushunchasi adabiy yo‘nalish, adabiy maktab tushunchasi bilan birlashadi. Chunki adabiy yo‘nalish ma’lum tarixiy davrda o‘z ideologiyasi va tajribasi bilan bir-biriga yaqin turgan bir talay yozuvchilar ijodidagi g‘oyaviy- badiiy xususiyatlar - mavzu, g‘oya, badiiy tasvir prinsiplari kabilar birligidan iboratdir. Adabiy yo‘nalishning muhim belgilaridan biri har bir yo‘nalishning o‘ziga xos g‘oyaviy-estetik prinsiplari programma tusiga kirganligidadir (J.Koller .Adabiyot nazariyasi va qisqacha adabiyotshunoslikka kirish. – OUP: Buyuk Britaniya. 2011 – 84-bet.) Programma tusiga kirgan g‘oyaviy-estetik prnsip har bir adabiy yo‘nalish vakili ijodida amalga oshirilishi shart. SHu ma’noda adabiy yo‘nalishda YOzuvchilarning o‘zaro birligi o‘z ifodasini topadi. Busiz adabiy yo‘nalish Yuzaga kelmaydi.Adabiy yo‘nalish u yoki bu milliy adabiyotda ma’lum bir davrda Yuzaga kelib, ma’lum bir davrda yo‘qoluvchi tarixiy hodisa sanaladi. Biror asarning tarixiy jihatdan avtor dunyoqarashi, turmush tajribasi, u yashagan davrdagi tarixiy muhit sinfiy kurashlar bilan bevosita bog‘liq bo‘lishi SHu tarixiy hodisa bilan izohlanadi. Ijtimoiy mavqei, dunyoqarashi, ijtimoiy kurashdagi ishtiroki jihatidan bir-biriga yaqin bo‘lgan yozuvchilar ichki birlik va tarixiy sharoitga ko‘ra adabiy maktab sifatida adabiy yo‘nalishni yuzaga keltiradilar. Bu tushunchalarning barchasi-asarlar, yozuvchi uslubi, adabiy oqim-tarixiy sharoitga bog‘liqdir.
XX  asrning  boshlarida  rus  adabiyotshunosligida  paydo  bo‘lgan  rus
formalizmi   asarlarning  poetik  til  xususiyatlariga  ko‘proq  e’tibor qaratish
lozimligi,  bu  badiiy  matnning  qimmatini  oshirishi  va  bu  o‘z  navbatida
“adabiyotning  yagona  qahramoni  –  so‘z”  ekanligini  e’tirof etishadi.  Ularning
fikricha,  ko‘nikib  qolingan:  “Bu  o‘rinda  muallif nima deyapti?” degan savol
o‘rniga: “Sonet bilan nima holat kechyapti?”  yoki  “ Dikkens  romanining qismati
qanday?”  degan  savollar  o‘rinli deb hisoblaymiz.  Bu  guruhning  uch  asosiy
vakili  –  Roman  YAkobson,  Boris Eyxenbaum  va  Viktor  Shklovskiy.  Ular
adabiyotshunoslikni  shakl  va yozuvchi texnikasini o‘rganishga yo‘naltirishdi. 
Turmushni  obrazli  aks  ettirishda  ikki  asosiy  xususiyat,  birinchidan,
individuallashtirish,  borliqni  insoniy  munosabatlar  bilan  bog‘lagan holda qayta
ishlab chiqish va umumlashtirish, ikkinchidan, turmushni ma’lum ijtimoiy ideallar
asosida estetik anglash o‘z ifodasini topadi. Turmushni  estetik  anglash  borliqni
qayta  yaratish,  ijtimoiy ideallarga  zid  bo‘lgan  hodisalarga  qarshi  kurashish,
borliqni  badiiy fantaziya asosida tasavvur etish, fantaziyaning ideallarga mos
bo‘lishi uchun kurashishdan iboratdir.
Qayta  ishlash  bilan  qaytadan  tuzish  o‘rtasidagi  birlik  borliqni obrazli aks
ettirishning  muhim  belgisidir.  Bu  birlikning  asosi  san’atda  aks  ettirilgan  real
borliqdir. Har bir san’at asari borliqni aks ettirish qonunlarini real tarixiy sharoitda
amalga  oshirish  demakdir  (J.Koller  .Adabiyot  nazariyasi  va  qisqacha
adabiyotshunoslikka kirish. – OUP: Buyuk Britaniya. 2011 – 85-bet). 
Yozuvchining   individualligi   dunyoqarashining   kengligi   va   ko‘p
qirraligida, hayotda yuz berayotgan yangiliklarni tezlik bilan payqab olishi va
yoritishida  ko‘rinadi.  Ijodning  yo‘nalishini,  hayotiy  materiallarni tanlash  va
yoritish  prinsipini  esa  u  yashagan  tarixiy  davr,  muhit  belgilab beradi. Tarixiy
jarayon badiiy metodlarning ichki aloqasini ham aniqlab beradi.  SHu  sababli
borliqni  aks  ettirishda  yozuvchining  u  yoki  bu  metodga murojaat etishini sof
sub’ektiv hol deb aytib bo‘lmaydi. Shunday  qilib,  adabiy  yo‘nalish  biror  tarixiy
davrdagi  ijodiy prinsiplardan  iborat  bo‘lib,  u  real  adabiyot  taraqqiyoti
jarayonida  asosiy hayotiy  (estetik  ideal,  ijobiy  qahramon,  hayotiy  jarayon,  shu
jarayonni harakatga  keltiruvchi  kuch)  masalalarning  umumiy  tasviri,  talqini  va
bahosida namoyon bo‘ladi. Shu bilan adabiy yo‘nalish yozuvchining dunyoqarashi
Logotip
XX asrning boshlarida rus adabiyotshunosligida paydo bo‘lgan rus formalizmi asarlarning poetik til xususiyatlariga ko‘proq e’tibor qaratish lozimligi, bu badiiy matnning qimmatini oshirishi va bu o‘z navbatida “adabiyotning yagona qahramoni – so‘z” ekanligini e’tirof etishadi. Ularning fikricha, ko‘nikib qolingan: “Bu o‘rinda muallif nima deyapti?” degan savol o‘rniga: “Sonet bilan nima holat kechyapti?” yoki “ Dikkens romanining qismati qanday?” degan savollar o‘rinli deb hisoblaymiz. Bu guruhning uch asosiy vakili – Roman YAkobson, Boris Eyxenbaum va Viktor Shklovskiy. Ular adabiyotshunoslikni shakl va yozuvchi texnikasini o‘rganishga yo‘naltirishdi. Turmushni obrazli aks ettirishda ikki asosiy xususiyat, birinchidan, individuallashtirish, borliqni insoniy munosabatlar bilan bog‘lagan holda qayta ishlab chiqish va umumlashtirish, ikkinchidan, turmushni ma’lum ijtimoiy ideallar asosida estetik anglash o‘z ifodasini topadi. Turmushni estetik anglash borliqni qayta yaratish, ijtimoiy ideallarga zid bo‘lgan hodisalarga qarshi kurashish, borliqni badiiy fantaziya asosida tasavvur etish, fantaziyaning ideallarga mos bo‘lishi uchun kurashishdan iboratdir. Qayta ishlash bilan qaytadan tuzish o‘rtasidagi birlik borliqni obrazli aks ettirishning muhim belgisidir. Bu birlikning asosi san’atda aks ettirilgan real borliqdir. Har bir san’at asari borliqni aks ettirish qonunlarini real tarixiy sharoitda amalga oshirish demakdir (J.Koller .Adabiyot nazariyasi va qisqacha adabiyotshunoslikka kirish. – OUP: Buyuk Britaniya. 2011 – 85-bet). Yozuvchining individualligi dunyoqarashining kengligi va ko‘p qirraligida, hayotda yuz berayotgan yangiliklarni tezlik bilan payqab olishi va yoritishida ko‘rinadi. Ijodning yo‘nalishini, hayotiy materiallarni tanlash va yoritish prinsipini esa u yashagan tarixiy davr, muhit belgilab beradi. Tarixiy jarayon badiiy metodlarning ichki aloqasini ham aniqlab beradi. SHu sababli borliqni aks ettirishda yozuvchining u yoki bu metodga murojaat etishini sof sub’ektiv hol deb aytib bo‘lmaydi. Shunday qilib, adabiy yo‘nalish biror tarixiy davrdagi ijodiy prinsiplardan iborat bo‘lib, u real adabiyot taraqqiyoti jarayonida asosiy hayotiy (estetik ideal, ijobiy qahramon, hayotiy jarayon, shu jarayonni harakatga keltiruvchi kuch) masalalarning umumiy tasviri, talqini va bahosida namoyon bo‘ladi. Shu bilan adabiy yo‘nalish yozuvchining dunyoqarashi
u  yashagan  tarixiy  muhit  bilan  bog‘lanadi,  o‘zaro  aloqada  bo‘lgan  adabiy
oqimlar,  guruhlar  va  maktablar  doirasida  o‘z  badiiy  imkoniyatlariga  keng yo‘l
ochadi. Lekin adabiy yo‘nalsh adabiy oqimga nisbatan kengroq tushuncha bo‘lib, u
ma’lum  bir  tarixiy-adabiy  muhitda  umumadabiy  doirada  harakat qiladi. Adabiy
oqim  esa  adabiy  yo‘nalishga  nisbatan  torroq  tushuncha  bo‘lib,  u   biror
umumadabiy  doirada  harakat  qila  olmaydi.  
Masalan,   klassitsizm  yo‘nalishi  XVII-XVIII  asrlar  Umumevropa
adabiyotida harakat qilgan bo‘lsa, adabiy  oqim  bunday  keng  masshtabda
harakat  qila  olmaydi.  Shuningdek, ma’lum bir davr adabiyotida adabiy yo‘nalish
bitta bo‘lib, u shu davr adabiy jarayonini  ma’lum  bir  tomonga  yo‘naltirib
Yuboradi  (masalan,  romantizm yo‘nalishi,  realistik  yo‘nalish  va  h.k.),  ma’lum
bir   davr   adabiyotida   bir  nechta  adabiy  oqim  bo‘lishi  mumkin,  lekin ular
umumadabiy jarayonni biror tomonga  yo‘naltira  olmaydi.  (Masalan,  naturalizm,
sentimentalizm,  akmeizm,  futurizm  va h. k.)  Romantizm,   realizm,  tanqidiy
realizm  adabiyot  va  san’atdagi  ijodiy metodlar  bo‘lib,  ularning  har  biri adabiy
taraqqiyot  jarayonining  ma’lum bosqichida  tarixiy-zaruriy  ehtiyoj natijasida
yuzaga  kelgan,  biri  ikkinchisining  tug‘ilishiga  zamin hozirlagan.  Shuning
uchun  bu  ijodiy  metodlarning  bir-biridan  farqli belgilarini, har biriga xos
xususiyatni  bilib  olish  biror  tarixiy  davrda  yaratilgan   asarlarning   qanday
yo‘nalishda  yozilganligini  aniqlashimizga yordam beradi.
Yozuvchi o‘z davri uchun xarakterli hodisa va hayotiy faktlarni  ajratib olib,
ularni  o‘z  asarida  umumlashtirib  tasvirlar  ekan,  bu  hodisa  va faktlarga o‘z
munosabatini bildiradi, ularni estetik jihatdan baholaydi. Yozuvchining xuddi ana
Shu munosabati  va bahosida uning qanday tasvirlash  prinsipidan, ya’ni qaysi
ijodiy  metoddan  foydalanganligi o‘z ifodasini topadi. Chunonchi, romantizm
hayotning  o‘zidan  ko‘ra  ko‘proq  turmush  haqidagi  orzu-umidlarni  tasvirlash
prinsipiga  asoslanadi.  Shuning  uchun  romantizm  metodi   asosida   yaratilgan
asarlarda  hayotiy  voqelikka  nisbatan  ijodkor erkin  munosabatda  bo‘ladi,  ya’ni
tasvirda  hayotiy  faktga  qaraganda  badiiy to‘qima  ustunlik  qiladi, fantaziyaga,
ramziylikka  va mubolag‘aga  keng o‘rin beriladi, yuksak xarakterlarni tasvirlash
birinchi planda turadi. Romantik asarlarda  yozuvchi  orzu  qilgan  narsalar
ideallashtirib   tasvirlanadi,   shu  bilan  yozuvchilarning  o‘zlari  yashab  turgan
Logotip
u yashagan tarixiy muhit bilan bog‘lanadi, o‘zaro aloqada bo‘lgan adabiy oqimlar, guruhlar va maktablar doirasida o‘z badiiy imkoniyatlariga keng yo‘l ochadi. Lekin adabiy yo‘nalsh adabiy oqimga nisbatan kengroq tushuncha bo‘lib, u ma’lum bir tarixiy-adabiy muhitda umumadabiy doirada harakat qiladi. Adabiy oqim esa adabiy yo‘nalishga nisbatan torroq tushuncha bo‘lib, u biror umumadabiy doirada harakat qila olmaydi. Masalan, klassitsizm yo‘nalishi XVII-XVIII asrlar Umumevropa adabiyotida harakat qilgan bo‘lsa, adabiy oqim bunday keng masshtabda harakat qila olmaydi. Shuningdek, ma’lum bir davr adabiyotida adabiy yo‘nalish bitta bo‘lib, u shu davr adabiy jarayonini ma’lum bir tomonga yo‘naltirib Yuboradi (masalan, romantizm yo‘nalishi, realistik yo‘nalish va h.k.), ma’lum bir davr adabiyotida bir nechta adabiy oqim bo‘lishi mumkin, lekin ular umumadabiy jarayonni biror tomonga yo‘naltira olmaydi. (Masalan, naturalizm, sentimentalizm, akmeizm, futurizm va h. k.) Romantizm, realizm, tanqidiy realizm adabiyot va san’atdagi ijodiy metodlar bo‘lib, ularning har biri adabiy taraqqiyot jarayonining ma’lum bosqichida tarixiy-zaruriy ehtiyoj natijasida yuzaga kelgan, biri ikkinchisining tug‘ilishiga zamin hozirlagan. Shuning uchun bu ijodiy metodlarning bir-biridan farqli belgilarini, har biriga xos xususiyatni bilib olish biror tarixiy davrda yaratilgan asarlarning qanday yo‘nalishda yozilganligini aniqlashimizga yordam beradi. Yozuvchi o‘z davri uchun xarakterli hodisa va hayotiy faktlarni ajratib olib, ularni o‘z asarida umumlashtirib tasvirlar ekan, bu hodisa va faktlarga o‘z munosabatini bildiradi, ularni estetik jihatdan baholaydi. Yozuvchining xuddi ana Shu munosabati va bahosida uning qanday tasvirlash prinsipidan, ya’ni qaysi ijodiy metoddan foydalanganligi o‘z ifodasini topadi. Chunonchi, romantizm hayotning o‘zidan ko‘ra ko‘proq turmush haqidagi orzu-umidlarni tasvirlash prinsipiga asoslanadi. Shuning uchun romantizm metodi asosida yaratilgan asarlarda hayotiy voqelikka nisbatan ijodkor erkin munosabatda bo‘ladi, ya’ni tasvirda hayotiy faktga qaraganda badiiy to‘qima ustunlik qiladi, fantaziyaga, ramziylikka va mubolag‘aga keng o‘rin beriladi, yuksak xarakterlarni tasvirlash birinchi planda turadi. Romantik asarlarda yozuvchi orzu qilgan narsalar ideallashtirib tasvirlanadi, shu bilan yozuvchilarning o‘zlari yashab turgan
hayotdan  noroziligi  ifodalanadi.  Shuning  uchun  bunday  asarlarda  yozuvchi
yashagan davr, ijtimoiy munosabatlar ifodalanishi bilan birga, asar  qahramoni
hukmron sinfga qarshi qo‘yiladi. Romantik yozuvchilar yaratgan obrazlar butunlay
hayot haqiqatidan uzoq, undan  ajralib  qolmagan  bo‘lsalar  ham,  biroq  bu
obrazlar  bevosita  hayotiy haqiqatning  badiiy  haqiqatga  aylangan  obrazi
bo‘lmay,  balki  ular  orzu qilgan hayotning in’ikosidan iborat. Romantizm  metodi
asosida  yaratilgan  asardagi  obrazlar  romantiq obrazlar  deyiladi.  Masalan.
Alisher  Navoiy  ijodidagi  Farhod,  Shirin, Layli,  Majnun  va  boshqa  obrazlar
romantiq  obrazlar  namunasi  bo‘lib, yozuvchi  bu  obrazlar  orqali  o‘zining
ilg‘or,  olijanob  orzu-umidlarini ifodalagan.
Realizm  yozuvidan  hayotni  badiiy  obrazlarda  butun  to‘laligi  bilan
haqqoniy va to‘g‘ri tasvirlashni talab etadi. Realizm kurtaklari adabiyot va san’at
tarixining  dastlabki  bosqichlaridayoq  mavjud  bo‘lib,  uning  butun tarixiy
taraqqiyoti  bilan  bog‘liq  holda  rivojlanib,  turli  xarakter  kasb etib keldi va
nihoyat, ijodiy metodga aylandi. Realizm  ijodiy  metod  sifatida  yozuvchiga
hayotiy  haqiqatni  to‘la  va mukammal  tasvirlash,  uning  kengroq  badiiy
umumlashtirish  imkonini beradi.  Realizm  ijodiy  metod  sifatida  aniq  va  tarixiy
xarakter  kasb etadi.  Chunki  u  ijtimoiy  hayot,  inson  ongining  o‘sishi  bilan
bog‘liq   holda  o‘sib,  rivojlanib  boradi,  mohiyati  va  ijtimoiy-estitek  vazifasi
kengayadi. Realist yozuvchilar jamiyatning barcha yaramas illatlarini shafqatsiz
tanqid qildilar.  Shuning  uchun  ham  XIX  asr  rus  realizm-tanqidiy  realizm  deb
ataladi. Demak,  tanqidiy  realizmning  asosiy  xususiyati  hayotdagi  salbiy
hodisalarni  chuqur  va  haqqoniy  tasvirlashdan  iboratdir.  Tanqidiy  realizm
xalqparvarlik,  vatanparvarlik  g‘oyalariga  asoslanadi.  U  shu  ilg‘or  g‘oyalar
pozitsiyasidan  turib  turmush  hodisalariga  baho  beradi,  mehnatkash  xalq
manfaatlariga,  ijtimoiy  hayot  taraqqiyotiga,  adolatli  turmush  uchun olib
borilgan  kurashlarga  va  bu  yo‘ldagi  intilishlarga  to‘sqinlik  qilgan  turmush
illatlarini  keskin  qoralaydi,  ularni  tanqid  ostiga  oladi,  fosh  qiladi. 
Masalan,  Muqimiyning  "Tanobchilar"  va  «Dodxohim»,  Avaz  O‘tarning
«Sipohilariga»  asarlarida  chorizm  davrida  mahalliy  hokimiyat idoralarida
ishlovchi  amaldorlarning  tipik  obrazi  (Hakimjon,  Sulton Alixo‘ja va boshqalar)
yaratildi, ular orqali amaldorlarning yovuz niyatlari, iflos  kirdikorlari  fosh  etildi,
Logotip
hayotdan noroziligi ifodalanadi. Shuning uchun bunday asarlarda yozuvchi yashagan davr, ijtimoiy munosabatlar ifodalanishi bilan birga, asar qahramoni hukmron sinfga qarshi qo‘yiladi. Romantik yozuvchilar yaratgan obrazlar butunlay hayot haqiqatidan uzoq, undan ajralib qolmagan bo‘lsalar ham, biroq bu obrazlar bevosita hayotiy haqiqatning badiiy haqiqatga aylangan obrazi bo‘lmay, balki ular orzu qilgan hayotning in’ikosidan iborat. Romantizm metodi asosida yaratilgan asardagi obrazlar romantiq obrazlar deyiladi. Masalan. Alisher Navoiy ijodidagi Farhod, Shirin, Layli, Majnun va boshqa obrazlar romantiq obrazlar namunasi bo‘lib, yozuvchi bu obrazlar orqali o‘zining ilg‘or, olijanob orzu-umidlarini ifodalagan. Realizm yozuvidan hayotni badiiy obrazlarda butun to‘laligi bilan haqqoniy va to‘g‘ri tasvirlashni talab etadi. Realizm kurtaklari adabiyot va san’at tarixining dastlabki bosqichlaridayoq mavjud bo‘lib, uning butun tarixiy taraqqiyoti bilan bog‘liq holda rivojlanib, turli xarakter kasb etib keldi va nihoyat, ijodiy metodga aylandi. Realizm ijodiy metod sifatida yozuvchiga hayotiy haqiqatni to‘la va mukammal tasvirlash, uning kengroq badiiy umumlashtirish imkonini beradi. Realizm ijodiy metod sifatida aniq va tarixiy xarakter kasb etadi. Chunki u ijtimoiy hayot, inson ongining o‘sishi bilan bog‘liq holda o‘sib, rivojlanib boradi, mohiyati va ijtimoiy-estitek vazifasi kengayadi. Realist yozuvchilar jamiyatning barcha yaramas illatlarini shafqatsiz tanqid qildilar. Shuning uchun ham XIX asr rus realizm-tanqidiy realizm deb ataladi. Demak, tanqidiy realizmning asosiy xususiyati hayotdagi salbiy hodisalarni chuqur va haqqoniy tasvirlashdan iboratdir. Tanqidiy realizm xalqparvarlik, vatanparvarlik g‘oyalariga asoslanadi. U shu ilg‘or g‘oyalar pozitsiyasidan turib turmush hodisalariga baho beradi, mehnatkash xalq manfaatlariga, ijtimoiy hayot taraqqiyotiga, adolatli turmush uchun olib borilgan kurashlarga va bu yo‘ldagi intilishlarga to‘sqinlik qilgan turmush illatlarini keskin qoralaydi, ularni tanqid ostiga oladi, fosh qiladi. Masalan, Muqimiyning "Tanobchilar" va «Dodxohim», Avaz O‘tarning «Sipohilariga» asarlarida chorizm davrida mahalliy hokimiyat idoralarida ishlovchi amaldorlarning tipik obrazi (Hakimjon, Sulton Alixo‘ja va boshqalar) yaratildi, ular orqali amaldorlarning yovuz niyatlari, iflos kirdikorlari fosh etildi,