Badiiylik belgilari va mezonlari
Reja:
1. Badiiy adabiyot spetsifikasi.
2. Badiiylik belgilari. Adabiyot – so‘z san’ati.
3. So‘z san’atining vazifalari, xususiyatlari.
4. Badiiylik mezonlari.
Tayanch tusunchalar: Badiiy adabiyot, spetsifika, badiiylik belgilari,
adabiyot, so‘z san’ati, badiiylik mezonlari.
Badiiy adabiyot “go‘zal, nafis” so‘zalaridan olingan sifat bo‘lib, badiiyatga,
san`atga aloqador degan ma’noni bildiradi. Badiiylik istilohi ancha keng qamrovli
tushuncha bo‘lib, uning zamirida yangilikni anglatish, go‘zallikni his etish, ijodiy
muloqot singari ma’nolar umumlashgan. Adabiyotda badiiylik deganda, adabiy
asarning o‘ziga xos xususiyati badiiy timsollarining mahorat bilan ishlanishi
nazarda tutiladi. Badiiylik alohida asarga nisbatan qo ‘llanilganda undagi badiiy
niyat va ifoda uyg‘unligi, janr talabalari ijodkor iste’dodi, tabiati va umuman
olganda, shakl va mazmun munosabati nazarda tutiladi.
Abdurauf Fitrat san’atni ikkiga bo‘ladi:
1. Tasviriy tur – rassomlik, haykaltaroshlik, me’morchilik
2. Ifodaviy tur – raqs, musiqa, badiiy adabiyot.
San’at boshqa hodisalar qatorida dunyoni o‘rganish vositasidir. Agar unga
sho‘rolar davrida shakllangan ijtimoiy ong shakllari sifatida qarasak, san’at, fan,
din, axloq, siyosiy qarashlar kabi dunyoni o‘rganish vositasi hisoblanishi mumkin,
biroq, u boshqalardan farqli ravishda dunyoni obraz (timsol) vositasida o‘rganadi
va ifoda qiladi. San’atning asosiy vazifasi borliqni obrazlar vositasida ifoda
qilmoqlikdir. Mana shu ifodalanish jarayoni san’atning har bir turida o‘ziga xos
tarzda namoyon bo‘ladi. Uning turlari, ifoda qurollari, vositalari, materialiga ko‘ra
o‘zaro farqlanadi. Raqs harkatlar, musiqa tovushlar, rassomlik bo‘yoq va ranglar,
haykaltaroshlik va me’morlik o‘z materiallari bilan obrazlar yaratishga xizmat
qilsa, badiiy adabiyotning ifoda vositasi ham, materiali ham so‘z hisoblanadi.
Adabiyotshunoslikka kirish kursida, badiiy adabiyotning uni o‘rganishning
umumiy tamoyillari, adabiyotni san’atning turi sifatidagi holati,
adabiyotshunoslikka oid faol istilohlarning mohiyati o‘rganiladi.
Cho‘lponning “Adabiyot nadur” maqolasida tuyg‘ularga ta‘sir etib tuyg‘u
uyg‘otish badiiy asarning vazifasidir. Badiiylik orqali tuyg‘ular tarbiyalanadi.
Badiiy adabiyotdagi go‘zallik, san’atdagi go‘zallikka nisbatan turg‘unroqdir.
Yunonlarda nima foyda keltirsa o‘sha go‘zal.
G‘. G‘ulomning “ Go‘zallik nima?” she’rida “go‘zallik qora qosh, shirin
so‘zlarda emas, peshonadan oqqan ter, mehnat qilib topilgan rizqlarda”, - deydi.
O‘zining badiiy xususiyati bilan ijodiy faoliyat, boshqa ilmiy va ruhoniy
turlardan farq qiladi, ko‘pincha badiiylik tushunchasi san’at asarini baholovchi
o‘lchov sifatida qaraladi. Badiiy ijod faoliyatining yuqoridagi turlardan farqi
shundaki, u shaxsning ruhiy ehtiyojini qondiradi, insonlararo estetik munosabatni
tuyg‘ular asosida shakllanishiga xizmat qiladi. Badiiylik hamon mezon o‘lchovi
ekan, uning butunligini ta’minlovchi qonunlar, qoidalar nimalarda ko‘rinadi?
Badiiylik talablari quyidagilarda aks etadi:
1. Badiiy butunlik va uni ta‘minlovchi jihatlar (shakl va mazmun birligi)
2. Badiiy shartlilik tamoyillari
3. Maxsus kitobxon (adresat) ga yo‘naltirishligi
4. Individuallashtirish yoki ijodiy o‘ziga xoslik
5. Ijodiy umumlashtirish qonuniyati
Individuvallashtirishni ilm qabul qilolmaydi, u badiiylikka xos. Badiiylikda
o‘zgaruvchanlik bor, lekin u o‘ziga xos. Masalan, Sh. Xolmirzayev obrazlarning
tasvirini keltirmaydi, uning kimligini gap so‘zlari ko‘rsatadi. O‘.Hoshimov esa
obrazlarni obdon tashqi ko‘rinishini keltiradi.
Adabiy asarning yaxlitligini undagi shakl va mazmunning o‘zaro
mutanosibligida ko‘rinadi. Har qanday hodisaning ikkinchi muhim tomoni ya’ni
shakl va mazmun uyg‘unligi, munosibligi zarur shartlardan hisoblanadi. Biror
hodisaning mohiyati, asosi uning mazmunida aks etsa, badiiy shakl ifoda vositasi
hisoblanadi. Shakl va mazmunni bir-biridan ajratib bo‘lmaganidek, ulardan birini
yuqoriroq baholab ikkinchisini nomuhim deb belgilab bo‘lmaydi. Lekin adabiy
istiloh sifatida ular bir-birdan farqlanadi. Badiiy (ijodiy) niyat, mavzu, g‘oya,
muommo, tendensiya, badiiy mazmunning jihatlari hisoblansa, obraz, syujet,
kompozitsiya, badiiy nutq, konflikt, detal va boshqalar badiiylik unsurlari
hisoblanadi. Ularning o‘zaro aloqadorligi va jonli harakati asosida badiiy asar
vujudga keladi.
Adabiyot (arabcha: بدا – axloq) – san’at ommaviy turlaridan biri, so‘z san’ati
(rus t.da slovesnoe iskusstvo). Amaliyotda qo‘llanishiga ko‘ra badiiy adabiyot,
nafis adabiyot deb ham yuritiladi. San’atning boshqa turlaridan borliqni va
ruhiyatni idrok etish usuli va ifoda etish quroliga ko‘ra farqlanadi. San’atning
barcha turlarida obrazli tafakkur mavjud bo‘lsa ham, ular bir-biridan yuqorida-
gicha ifoda quroliga ko‘ra farqlanadi. Badiiy adabiyotda obraz (timsol) yaratuvchi
asosiy va yagona vosita so‘zdir. Adabiyot muloqot vositasi bo‘lgan oddiy so‘z
(leksema)dan farq qilgan holda kishilar o‘y-kechinmalari, his-tuyg‘u, holat va
harakatni o‘quvchi qalbiga etadigan, unga ta’sir etib, fikr va tuyg‘u uyg‘otuvchi
so‘z orqali ifodalaydi. Adabiyot ham san’atning boshqa turlari kabi mafkuraviy
hodisadir. Adabiyotning mezoni uning g‘oyaviy-badiiy jihatdan mukammal
bo‘lishini talab etadi. Adabiyotda insonning ijtimoiy mohiyati umumlashtirilgan
holda ifoda etiladi. Adabiyot dunyoni ijodiy o‘zlashtirar ekan, o‘z mahsuli bo‘lgan
badiiy asarni muallifning sub’ektiv qarashlari asosiga quradi, borliqni ifodalovchi
va aks ettiruvchigina emas, balki qayta yaratuvchidir. Bu jarayonda adabiyot tabiat
va jamiyatga taqlid (mimesis) qilsa ham, unga aynan o‘xshashlik yo‘lini
tanlamaydi, balki ijodkor ongi va shuurida pishib etilgan mukammal timsol va
personajlar orqali borliq mohiyatini anglashga o‘rgatadi. Adabiyotning vazifasi
obraz (timsol) yaratish ekan, bu ijodiy jarayonda go‘zallik qonuniyatlari asosiga
quriladigan, inson tuyg‘ulari va botiniy dunyosini boyitadigan, uni ezgulik sari
etaklaydigan poetik vositalar b-n ish ko‘radi. Adabiyot hayotni o‘z shaklida emas,
balki badiiy vositalar orqali uning mohiyatini o‘rgatishga qaratilgandir. Adabiyot
davomiy-lik xarakterida bo‘lib, tarixiy jarayonning muayyan davr va
ko‘rinishidagi holatini emas, balki jamiyat taraqqiyotidagi harakatini ko‘rsatadi.
Obraz va poetik vositalar ana o‘sha ko‘rsatish, anglatishga qaratilgan bo‘lishi
kerak. SHu ma’noda adabiyot aql o‘rgatmaydi, ayrim axloqsizliklarni man
qilmaydi, balki shunday tuyg‘u va tasavvur uyg‘otadiki, nima qilish, qanday
yashash kerakligini o‘quvchining o‘zi uqib, xulosalay olishi lozim.
Adabiyotning borliqqa chiqish shakli bu badiiy asardir. Asar matniy
ko‘rinishda bo‘ladimi, og‘zaki tarzda tarqaladimi yoki audiovizual yo‘llar b-n
kishilar ongi va tuyg‘ulariga ta’sir ko‘rsatadimi u, avvalo, estetik hodisa sifatida
go‘zallik tashuvchidir. Go‘zal timsol va ezgu niyat qorishig‘ida yaratilmagan asar
har qancha “aqlli" va ta’sirchan bo‘lsin u ezgulikka xizmat qila olmaydi.
SHuningdek, badiiy asarning yaratilishi ruhiy-amaliy jarayon bo‘lib, u
o‘zgarishdagi dunyo va insonni anglashga yordam beradi. Ijod jaryoni
qonuniyatlarini umumlashtirgan holda A. ning bir necha vazifasi yuzaga chiqadi.
Adabiyotning vazifalari – Adabiyot shakli, hajmi va mazmunidan qat’i nazar
bir emas, bir necha vazifalarni bajarishga qaratilgan bo‘ladi. SHundan kelib chiqib
badiiy ad-tga nisbatan polifunksionallik (vazifadorlik) tushunchasi uning
zimmasiga yuklanadi. Adabiyot vazifalaridan asosiylari quyidagilar:
1. Ijtimoiy vazifasi – Adabiyotning ijtimoiyligi kishilar ongiga g‘oyaviy-estetik
ta’sir qilishda, sotsial o‘zgarishlarda qatnashishda, muallifning hayot haqiqatini
o‘rganib yangi poetik dunyo yaratishida va fakt, voqea hamda prototiplar asosida
ta’sirchan obrazlar yaratishida ko‘proq ko‘zga tashla-nadi. Adabiyot muallif uchun
emas, balki jamiyat uchun yashaydi. SHuning uchun ham uning asari birinchi
navbatda, ijtimoiy vazifador bo‘lishi, ya’ni jamiyatga qaysi sohada bo‘lmasin naf
keltirishi kerak.
2. Evristik vazifasi. Adabiyot – dunyoni bilish, ijodiy o‘zlashtirish vositasi. Bu
vazifa ad-tning evristik yumushidan kelib chiqib, biror voqea, hodisa, holat,
jarayon v.b. haqida ilk ma’lumot keltiradi. Evristika yuzaki qaraganda asarning
mavzusi, sarlavhasi va mundarijada akslanayotganday tuyulsa ham, ijodiy diskurs
jarayonida badiiy asarning barcha uzv (komponent)lari ishtirok etadi. Mas., Balzak
romanlari XIX asr fransuz hayotini o‘rganishda tarixiy asarlardan ham muhimroq
vazifani bajarganini mutaxassislar e’tirof etishgan. SHu kabi A.Qodiriy romanlari
yaqin o‘tmishimizni, xonlik zamonlarini o‘rganishda muhim adabiy manba
sanaladi. SHundan badiiy ad-tni “hayot darsligi” deb ataydilar.
3. Konseptuallik vazifasi. Adabiyot – hayotni badiiy tadqiq etish vositasidir.
A. kitobxonni bilishdan idrok etishga, undan anglashga va yanada chuqurroq
qaraganda hayot hodisalarini tadqiq etishga qarab yo‘naltiradi. Adabiyot hayotda
va badiiy asarlarida insonlarning qadrini ko‘taradi va mana shu ma’noda har bir
inson jamiyat uchun qadrli ekanligini anglash orqali jamiyatni taraqqiy ettirish
ishiga hissa qo‘shadi. Adib hayotning yangi modelini yaratar ekan, u o‘z asariga
muallif konsepsiyasini singdiradi, dunyoni tadqiq etishning o‘z usulini tavsiya
etadi. Demak, muallif konsepsiyasi kitobxonni tadqiqiy faoliyatga yo‘naltiradi.
4. Emotsional, hissiy tarbiya berish. Bu bilan adabiyot inson tuyg‘ularini
yangilaydi, uni his qilishga, sevishga, ardoqlashga o‘rgatadi. U kitobxon
tuyg‘ulariga ta’sir etib, tuyg‘u uyg‘otuvchi ma’naviy kuchga ega bo‘lishi kerak,
aks holda adabiyot tashigan tuyg‘ular chala, yuzaki, engil-elpi va muayyan
maqsadga yo‘naltirilmay qoladi. Emotsional tarbiya jarayonida adabiyot san’at turi
sifatida kitobxonga lazzat bag‘ishlaydi. Adabiyotning gedonistik (lazzat beruvchi)
vazifasi uning boshqa barcha vazifalarini bajarishga zamin yaratadi. Qadimgi
kishilar san’at asarlari beradigan ma’naviy lazzat, rohatni jismoniy lazzatga
nisbatan afzal deb bilar edilar. Bu vazifa quyidagi sabablardan kelib chiqadi
(boshqacha aytsak, lazzat manbalari quyidagilardir): 1) san’atkor hayot
go‘zalliklarini nozik his etadi, estetik boyliklarini tez, mohirona va erkin
o‘zlashtiradi; shu holat insonlarni hayratlantiradi va zavqlantiradi; 2) san’atkor
insoniyat tarixidagi qiziqarli voqea-hodisalarning estetik qimmatini ko‘rsatib
beradi; 3) san’at asari g‘oyaviy mazmuni va badiiy shaklining mosligi, uyg‘unligi
bilan zavq, lazzat beradi; 4) real voqelikka nisbatan badiiy voqelik go‘zallik va
haqiqat qonunlari asosida tartibga solingan va tuzilgan bo‘ladi; 5) san’atkorning
ilhom bilan yozilgan (yasalgan) asari retsepient – qabul qiluvchiga ham ilhom va
shodlik baxsh etadi; 6) badiiy ijod bir jihatdan (topishmoqli, sirli) o‘yinga
o‘xshaydi va san’atning mana shu erkin o‘yinlari kitobxon, tomoshabin,
tinglovchini benihoya zavqlantiradi. Sazef Xeyzin: “San’atda o‘yin, o‘zni unutish
va ruhlanish – muqaddas yoki bayramona kayfiyat, ma’rifat yoki ermak uchundir.
Bu o‘yin (asosan, so‘z o‘yini) san’atkorga quvonch va orom beradi. Poetik shakl
yasashning barcha usullari so‘z o‘yiniga kiradi: vazn va ritmik bo‘linishlar
(turoqlar, ruknlar), kuy va ohang, qofiya va assonans (ohangdoshlik), yashirin
ma’nolar, jumlaning qoyilmaqomligi. Badiiy ijod odamlarga go‘zallikni anglatishi
va badiiy haqiqati bilan quvonch keltira-di. San’atning gedonistik funksiyasi har
bir shaxs o‘z-o‘zicha qadrli degan g‘oyaga asoslanadi.
5. Estetik zavq berish adabiyot san’atning turi sifatidagi asosiy vazifa-laridan.
Adabiyot ijodiy ruhni shakllantiradi, ma’naviy qadriyatlarni o‘rganishga, o‘z
qadriyatlarini yaratishga dalda bo‘ladi. Adabiyot insonga zavq beradi, hayot
go‘zalliklarini sevishni o‘rgatadi. Qad.dan odamlar san’atning estetik ta’sir
kuchini yaxshi bilganlar. Hind shoiri Kamdasa (V) san’atning to‘rt maqsadini
ko‘rsatadi: ilohiy hodisalardan hayratla-nish; atrof-muhit va insonlar hayotini
badiiy qiyofalarda tasvirlash; nafis his-tuyg‘ular: komizm, fojia, sevgi,