Badiiylik belgilari va mezonlari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

24,5 KB


Badiiylik belgilari va mezonlari
Reja:
1. Badiiy adabiyot spetsifikasi. 
2. Badiiylik belgilari. Adabiyot – so‘z san’ati. 
3. So‘z san’atining vazifalari, xususiyatlari. 
4. Badiiylik mezonlari.
Logotip
Badiiylik belgilari va mezonlari Reja: 1. Badiiy adabiyot spetsifikasi. 2. Badiiylik belgilari. Adabiyot – so‘z san’ati. 3. So‘z san’atining vazifalari, xususiyatlari. 4. Badiiylik mezonlari.
Tayanch  tusunchalar: Badiiy  adabiyot, spetsifika,  badiiylik  belgilari,
adabiyot, so‘z san’ati, badiiylik mezonlari.
Badiiy adabiyot “go‘zal, nafis” so‘zalaridan olingan sifat bo‘lib, badiiyatga,
san`atga aloqador degan ma’noni bildiradi. Badiiylik istilohi ancha keng qamrovli
tushuncha bo‘lib, uning zamirida yangilikni anglatish, go‘zallikni his etish, ijodiy
muloqot singari ma’nolar umumlashgan.  Adabiyotda badiiylik deganda, adabiy
asarning  o‘ziga  xos  xususiyati  badiiy  timsollarining  mahorat  bilan  ishlanishi
nazarda tutiladi. Badiiylik alohida asarga nisbatan qo ‘llanilganda undagi badiiy
niyat va ifoda uyg‘unligi, janr talabalari ijodkor iste’dodi, tabiati va umuman
olganda, shakl va mazmun munosabati nazarda tutiladi. 
Abdurauf Fitrat san’atni ikkiga bo‘ladi:
1. Tasviriy tur – rassomlik, haykaltaroshlik, me’morchilik
2. Ifodaviy tur – raqs, musiqa, badiiy adabiyot.
San’at boshqa hodisalar qatorida dunyoni o‘rganish vositasidir. Agar unga
sho‘rolar davrida shakllangan ijtimoiy ong shakllari sifatida qarasak, san’at, fan,
din, axloq, siyosiy qarashlar kabi dunyoni o‘rganish vositasi hisoblanishi mumkin,
biroq, u boshqalardan farqli ravishda dunyoni obraz (timsol) vositasida o‘rganadi
va  ifoda  qiladi.  San’atning  asosiy  vazifasi  borliqni  obrazlar  vositasida  ifoda
qilmoqlikdir. Mana shu ifodalanish jarayoni san’atning har bir turida o‘ziga xos
tarzda  namoyon bo‘ladi. Uning turlari, ifoda qurollari, vositalari, materialiga ko‘ra
o‘zaro farqlanadi. Raqs harkatlar, musiqa tovushlar, rassomlik bo‘yoq va ranglar,
haykaltaroshlik va me’morlik o‘z materiallari bilan obrazlar yaratishga xizmat
qilsa, badiiy adabiyotning ifoda vositasi ham, materiali ham so‘z hisoblanadi.
Adabiyotshunoslikka  kirish  kursida,  badiiy  adabiyotning  uni  o‘rganishning
umumiy  tamoyillari,  adabiyotni  san’atning  turi  sifatidagi  holati,
adabiyotshunoslikka oid faol istilohlarning mohiyati o‘rganiladi.
Cho‘lponning  “Adabiyot  nadur”  maqolasida  tuyg‘ularga  ta‘sir  etib  tuyg‘u
uyg‘otish badiiy asarning vazifasidir. Badiiylik orqali tuyg‘ular tarbiyalanadi. 
Badiiy adabiyotdagi go‘zallik, san’atdagi go‘zallikka nisbatan turg‘unroqdir.
Yunonlarda nima foyda keltirsa o‘sha go‘zal.
Logotip
Tayanch tusunchalar: Badiiy adabiyot, spetsifika, badiiylik belgilari, adabiyot, so‘z san’ati, badiiylik mezonlari. Badiiy adabiyot “go‘zal, nafis” so‘zalaridan olingan sifat bo‘lib, badiiyatga, san`atga aloqador degan ma’noni bildiradi. Badiiylik istilohi ancha keng qamrovli tushuncha bo‘lib, uning zamirida yangilikni anglatish, go‘zallikni his etish, ijodiy muloqot singari ma’nolar umumlashgan. Adabiyotda badiiylik deganda, adabiy asarning o‘ziga xos xususiyati badiiy timsollarining mahorat bilan ishlanishi nazarda tutiladi. Badiiylik alohida asarga nisbatan qo ‘llanilganda undagi badiiy niyat va ifoda uyg‘unligi, janr talabalari ijodkor iste’dodi, tabiati va umuman olganda, shakl va mazmun munosabati nazarda tutiladi. Abdurauf Fitrat san’atni ikkiga bo‘ladi: 1. Tasviriy tur – rassomlik, haykaltaroshlik, me’morchilik 2. Ifodaviy tur – raqs, musiqa, badiiy adabiyot. San’at boshqa hodisalar qatorida dunyoni o‘rganish vositasidir. Agar unga sho‘rolar davrida shakllangan ijtimoiy ong shakllari sifatida qarasak, san’at, fan, din, axloq, siyosiy qarashlar kabi dunyoni o‘rganish vositasi hisoblanishi mumkin, biroq, u boshqalardan farqli ravishda dunyoni obraz (timsol) vositasida o‘rganadi va ifoda qiladi. San’atning asosiy vazifasi borliqni obrazlar vositasida ifoda qilmoqlikdir. Mana shu ifodalanish jarayoni san’atning har bir turida o‘ziga xos tarzda namoyon bo‘ladi. Uning turlari, ifoda qurollari, vositalari, materialiga ko‘ra o‘zaro farqlanadi. Raqs harkatlar, musiqa tovushlar, rassomlik bo‘yoq va ranglar, haykaltaroshlik va me’morlik o‘z materiallari bilan obrazlar yaratishga xizmat qilsa, badiiy adabiyotning ifoda vositasi ham, materiali ham so‘z hisoblanadi. Adabiyotshunoslikka kirish kursida, badiiy adabiyotning uni o‘rganishning umumiy tamoyillari, adabiyotni san’atning turi sifatidagi holati, adabiyotshunoslikka oid faol istilohlarning mohiyati o‘rganiladi. Cho‘lponning “Adabiyot nadur” maqolasida tuyg‘ularga ta‘sir etib tuyg‘u uyg‘otish badiiy asarning vazifasidir. Badiiylik orqali tuyg‘ular tarbiyalanadi. Badiiy adabiyotdagi go‘zallik, san’atdagi go‘zallikka nisbatan turg‘unroqdir. Yunonlarda nima foyda keltirsa o‘sha go‘zal.
G‘.  G‘ulomning  “  Go‘zallik  nima?”  she’rida  “go‘zallik  qora  qosh,  shirin
so‘zlarda emas, peshonadan oqqan ter, mehnat qilib topilgan rizqlarda”, - deydi. 
O‘zining  badiiy  xususiyati  bilan  ijodiy  faoliyat,  boshqa  ilmiy  va  ruhoniy
turlardan farq qiladi, ko‘pincha badiiylik tushunchasi san’at asarini baholovchi
o‘lchov  sifatida  qaraladi.  Badiiy  ijod  faoliyatining  yuqoridagi  turlardan  farqi
shundaki, u shaxsning ruhiy ehtiyojini qondiradi, insonlararo estetik munosabatni
tuyg‘ular asosida shakllanishiga xizmat qiladi. Badiiylik hamon mezon o‘lchovi
ekan,  uning  butunligini  ta’minlovchi  qonunlar,  qoidalar  nimalarda  ko‘rinadi?
Badiiylik talablari quyidagilarda aks etadi:
1. Badiiy butunlik va uni ta‘minlovchi jihatlar (shakl va mazmun birligi)
2. Badiiy shartlilik tamoyillari
3. Maxsus kitobxon (adresat) ga yo‘naltirishligi
4. Individuallashtirish yoki ijodiy o‘ziga xoslik
5. Ijodiy umumlashtirish qonuniyati
Individuvallashtirishni  ilm  qabul  qilolmaydi,  u  badiiylikka  xos.  Badiiylikda
o‘zgaruvchanlik bor, lekin u o‘ziga xos. Masalan, Sh. Xolmirzayev obrazlarning
tasvirini keltirmaydi, uning kimligini gap so‘zlari ko‘rsatadi. O‘.Hoshimov esa
obrazlarni obdon tashqi ko‘rinishini keltiradi.
Adabiy  asarning  yaxlitligini  undagi  shakl  va  mazmunning  o‘zaro
mutanosibligida ko‘rinadi. Har qanday hodisaning ikkinchi muhim tomoni ya’ni
shakl  va mazmun uyg‘unligi, munosibligi  zarur shartlardan hisoblanadi. Biror
hodisaning mohiyati, asosi uning mazmunida aks etsa, badiiy shakl ifoda vositasi
hisoblanadi. Shakl va mazmunni bir-biridan ajratib bo‘lmaganidek, ulardan birini
yuqoriroq baholab ikkinchisini nomuhim deb belgilab bo‘lmaydi. Lekin adabiy
istiloh sifatida ular bir-birdan farqlanadi. Badiiy (ijodiy) niyat, mavzu, g‘oya,
muommo,  tendensiya,  badiiy  mazmunning  jihatlari  hisoblansa,  obraz,  syujet,
kompozitsiya,  badiiy  nutq,  konflikt,  detal  va  boshqalar  badiiylik  unsurlari
hisoblanadi. Ularning o‘zaro aloqadorligi va jonli harakati asosida badiiy asar
vujudga keladi.
Adabiyot (arabcha: بدا – axloq) –  san’at ommaviy turlaridan biri, so‘z san’ati
(rus  t.da  slovesnoe iskusstvo). Amaliyotda qo‘llanishiga ko‘ra badiiy adabiyot,
nafis  adabiyot  deb  ham  yuritiladi.  San’atning  boshqa  turlaridan  borliqni  va
Logotip
G‘. G‘ulomning “ Go‘zallik nima?” she’rida “go‘zallik qora qosh, shirin so‘zlarda emas, peshonadan oqqan ter, mehnat qilib topilgan rizqlarda”, - deydi. O‘zining badiiy xususiyati bilan ijodiy faoliyat, boshqa ilmiy va ruhoniy turlardan farq qiladi, ko‘pincha badiiylik tushunchasi san’at asarini baholovchi o‘lchov sifatida qaraladi. Badiiy ijod faoliyatining yuqoridagi turlardan farqi shundaki, u shaxsning ruhiy ehtiyojini qondiradi, insonlararo estetik munosabatni tuyg‘ular asosida shakllanishiga xizmat qiladi. Badiiylik hamon mezon o‘lchovi ekan, uning butunligini ta’minlovchi qonunlar, qoidalar nimalarda ko‘rinadi? Badiiylik talablari quyidagilarda aks etadi: 1. Badiiy butunlik va uni ta‘minlovchi jihatlar (shakl va mazmun birligi) 2. Badiiy shartlilik tamoyillari 3. Maxsus kitobxon (adresat) ga yo‘naltirishligi 4. Individuallashtirish yoki ijodiy o‘ziga xoslik 5. Ijodiy umumlashtirish qonuniyati Individuvallashtirishni ilm qabul qilolmaydi, u badiiylikka xos. Badiiylikda o‘zgaruvchanlik bor, lekin u o‘ziga xos. Masalan, Sh. Xolmirzayev obrazlarning tasvirini keltirmaydi, uning kimligini gap so‘zlari ko‘rsatadi. O‘.Hoshimov esa obrazlarni obdon tashqi ko‘rinishini keltiradi. Adabiy asarning yaxlitligini undagi shakl va mazmunning o‘zaro mutanosibligida ko‘rinadi. Har qanday hodisaning ikkinchi muhim tomoni ya’ni shakl va mazmun uyg‘unligi, munosibligi zarur shartlardan hisoblanadi. Biror hodisaning mohiyati, asosi uning mazmunida aks etsa, badiiy shakl ifoda vositasi hisoblanadi. Shakl va mazmunni bir-biridan ajratib bo‘lmaganidek, ulardan birini yuqoriroq baholab ikkinchisini nomuhim deb belgilab bo‘lmaydi. Lekin adabiy istiloh sifatida ular bir-birdan farqlanadi. Badiiy (ijodiy) niyat, mavzu, g‘oya, muommo, tendensiya, badiiy mazmunning jihatlari hisoblansa, obraz, syujet, kompozitsiya, badiiy nutq, konflikt, detal va boshqalar badiiylik unsurlari hisoblanadi. Ularning o‘zaro aloqadorligi va jonli harakati asosida badiiy asar vujudga keladi. Adabiyot (arabcha: بدا – axloq) – san’at ommaviy turlaridan biri, so‘z san’ati (rus t.da slovesnoe iskusstvo). Amaliyotda qo‘llanishiga ko‘ra badiiy adabiyot, nafis adabiyot deb ham yuritiladi. San’atning boshqa turlaridan borliqni va
ruhiyatni idrok etish usuli va ifoda etish quroliga ko‘ra farqlanadi. San’atning
barcha turlarida obrazli tafakkur mavjud bo‘lsa ham, ular bir-biridan yuqorida-
gicha ifoda quroliga ko‘ra farqlanadi. Badiiy adabiyotda obraz (timsol) yaratuvchi
asosiy va yagona vosita so‘zdir. Adabiyot muloqot vositasi bo‘lgan oddiy so‘z
(leksema)dan farq qilgan holda kishilar  o‘y-kechinmalari, his-tuyg‘u, holat va
harakatni o‘quvchi qalbiga etadigan, unga ta’sir etib, fikr va tuyg‘u uyg‘otuvchi
so‘z orqali ifodalaydi. Adabiyot ham  san’atning boshqa turlari kabi mafkuraviy
hodisadir.  Adabiyotning  mezoni  uning  g‘oyaviy-badiiy  jihatdan  mukammal
bo‘lishini talab etadi. Adabiyotda insonning ijtimoiy mohiyati umumlashtirilgan
holda ifoda etiladi. Adabiyot dunyoni ijodiy o‘zlashtirar ekan, o‘z mahsuli bo‘lgan
badiiy asarni muallifning sub’ektiv qarashlari asosiga quradi, borliqni ifodalovchi
va aks ettiruvchigina emas, balki qayta yaratuvchidir. Bu jarayonda adabiyot tabiat
va  jamiyatga  taqlid  (mimesis)  qilsa  ham,  unga  aynan  o‘xshashlik  yo‘lini
tanlamaydi, balki ijodkor ongi va shuurida pishib etilgan mukammal timsol va
personajlar orqali borliq mohiyatini anglashga o‘rgatadi.  Adabiyotning vazifasi
obraz (timsol) yaratish ekan, bu ijodiy jarayonda go‘zallik qonuniyatlari asosiga
quriladigan, inson tuyg‘ulari va botiniy dunyosini boyitadigan, uni ezgulik sari
etaklaydigan poetik vositalar b-n ish ko‘radi. Adabiyot hayotni o‘z shaklida emas,
balki badiiy vositalar orqali uning mohiyatini o‘rgatishga qaratilgandir. Adabiyot
davomiy-lik  xarakterida  bo‘lib,  tarixiy  jarayonning  muayyan  davr  va
ko‘rinishidagi holatini emas, balki jamiyat taraqqiyotidagi harakatini ko‘rsatadi.
Obraz va poetik vositalar ana o‘sha ko‘rsatish, anglatishga qaratilgan bo‘lishi
kerak.  SHu  ma’noda  adabiyot aql  o‘rgatmaydi,  ayrim  axloqsizliklarni  man
qilmaydi, balki  shunday  tuyg‘u  va tasavvur  uyg‘otadiki, nima  qilish,  qanday
yashash kerakligini o‘quvchining o‘zi uqib, xulosalay olishi lozim. 
Adabiyotning  borliqqa  chiqish  shakli  bu  badiiy  asardir.  Asar  matniy
ko‘rinishda bo‘ladimi, og‘zaki tarzda tarqaladimi yoki audiovizual yo‘llar b-n
kishilar ongi va tuyg‘ulariga ta’sir ko‘rsatadimi u, avvalo, estetik hodisa sifatida
go‘zallik tashuvchidir. Go‘zal timsol va ezgu niyat qorishig‘ida yaratilmagan asar
har  qancha  “aqlli"  va  ta’sirchan  bo‘lsin  u  ezgulikka  xizmat  qila  olmaydi.
SHuningdek,  badiiy  asarning  yaratilishi  ruhiy-amaliy  jarayon  bo‘lib,  u
Logotip
ruhiyatni idrok etish usuli va ifoda etish quroliga ko‘ra farqlanadi. San’atning barcha turlarida obrazli tafakkur mavjud bo‘lsa ham, ular bir-biridan yuqorida- gicha ifoda quroliga ko‘ra farqlanadi. Badiiy adabiyotda obraz (timsol) yaratuvchi asosiy va yagona vosita so‘zdir. Adabiyot muloqot vositasi bo‘lgan oddiy so‘z (leksema)dan farq qilgan holda kishilar o‘y-kechinmalari, his-tuyg‘u, holat va harakatni o‘quvchi qalbiga etadigan, unga ta’sir etib, fikr va tuyg‘u uyg‘otuvchi so‘z orqali ifodalaydi. Adabiyot ham san’atning boshqa turlari kabi mafkuraviy hodisadir. Adabiyotning mezoni uning g‘oyaviy-badiiy jihatdan mukammal bo‘lishini talab etadi. Adabiyotda insonning ijtimoiy mohiyati umumlashtirilgan holda ifoda etiladi. Adabiyot dunyoni ijodiy o‘zlashtirar ekan, o‘z mahsuli bo‘lgan badiiy asarni muallifning sub’ektiv qarashlari asosiga quradi, borliqni ifodalovchi va aks ettiruvchigina emas, balki qayta yaratuvchidir. Bu jarayonda adabiyot tabiat va jamiyatga taqlid (mimesis) qilsa ham, unga aynan o‘xshashlik yo‘lini tanlamaydi, balki ijodkor ongi va shuurida pishib etilgan mukammal timsol va personajlar orqali borliq mohiyatini anglashga o‘rgatadi. Adabiyotning vazifasi obraz (timsol) yaratish ekan, bu ijodiy jarayonda go‘zallik qonuniyatlari asosiga quriladigan, inson tuyg‘ulari va botiniy dunyosini boyitadigan, uni ezgulik sari etaklaydigan poetik vositalar b-n ish ko‘radi. Adabiyot hayotni o‘z shaklida emas, balki badiiy vositalar orqali uning mohiyatini o‘rgatishga qaratilgandir. Adabiyot davomiy-lik xarakterida bo‘lib, tarixiy jarayonning muayyan davr va ko‘rinishidagi holatini emas, balki jamiyat taraqqiyotidagi harakatini ko‘rsatadi. Obraz va poetik vositalar ana o‘sha ko‘rsatish, anglatishga qaratilgan bo‘lishi kerak. SHu ma’noda adabiyot aql o‘rgatmaydi, ayrim axloqsizliklarni man qilmaydi, balki shunday tuyg‘u va tasavvur uyg‘otadiki, nima qilish, qanday yashash kerakligini o‘quvchining o‘zi uqib, xulosalay olishi lozim. Adabiyotning borliqqa chiqish shakli bu badiiy asardir. Asar matniy ko‘rinishda bo‘ladimi, og‘zaki tarzda tarqaladimi yoki audiovizual yo‘llar b-n kishilar ongi va tuyg‘ulariga ta’sir ko‘rsatadimi u, avvalo, estetik hodisa sifatida go‘zallik tashuvchidir. Go‘zal timsol va ezgu niyat qorishig‘ida yaratilmagan asar har qancha “aqlli" va ta’sirchan bo‘lsin u ezgulikka xizmat qila olmaydi. SHuningdek, badiiy asarning yaratilishi ruhiy-amaliy jarayon bo‘lib, u
o‘zgarishdagi  dunyo  va  insonni  anglashga  yordam  beradi.  Ijod  jaryoni
qonuniyatlarini umumlashtirgan holda A. ning bir necha vazifasi yuzaga chiqadi. 
Adabiyotning vazifalari – Adabiyot shakli, hajmi va mazmunidan qat’i nazar
bir emas, bir necha vazifalarni bajarishga qaratilgan bo‘ladi. SHundan kelib chiqib
badiiy  ad-tga  nisbatan  polifunksionallik (vazifadorlik)  tushunchasi  uning
zimmasiga yuklanadi. Adabiyot vazifalaridan asosiylari quyidagilar: 
1. Ijtimoiy vazifasi – Adabiyotning ijtimoiyligi  kishilar ongiga g‘oyaviy-estetik
ta’sir qilishda, sotsial o‘zgarishlarda qatnashishda, muallifning hayot haqiqatini
o‘rganib yangi poetik dunyo yaratishida va fakt, voqea hamda prototiplar asosida
ta’sirchan obrazlar yaratishida ko‘proq ko‘zga tashla-nadi. Adabiyot muallif uchun
emas, balki jamiyat uchun yashaydi. SHuning uchun ham uning asari birinchi
navbatda, ijtimoiy vazifador bo‘lishi, ya’ni jamiyatga qaysi sohada bo‘lmasin naf
keltirishi kerak.   
2. Evristik vazifasi. Adabiyot – dunyoni bilish, ijodiy o‘zlashtirish vositasi. Bu
vazifa  ad-tning  evristik  yumushidan  kelib  chiqib,  biror  voqea,  hodisa,  holat,
jarayon v.b. haqida ilk ma’lumot keltiradi. Evristika yuzaki qaraganda asarning
mavzusi, sarlavhasi va mundarijada akslanayotganday tuyulsa ham, ijodiy diskurs
jarayonida badiiy asarning barcha uzv (komponent)lari ishtirok etadi. Mas., Balzak
romanlari XIX asr fransuz hayotini o‘rganishda tarixiy asarlardan ham muhimroq
vazifani bajarganini mutaxassislar e’tirof etishgan. SHu kabi A.Qodiriy romanlari
yaqin  o‘tmishimizni,  xonlik  zamonlarini  o‘rganishda  muhim  adabiy  manba
sanaladi. SHundan badiiy ad-tni “hayot darsligi” deb ataydilar.
3. Konseptuallik vazifasi. Adabiyot – hayotni badiiy tadqiq etish vositasidir.
A. kitobxonni bilishdan idrok etishga, undan anglashga va yanada chuqurroq
qaraganda hayot hodisalarini tadqiq etishga qarab yo‘naltiradi. Adabiyot hayotda
va badiiy asarlarida insonlarning qadrini ko‘taradi va mana shu ma’noda har bir
inson jamiyat uchun qadrli ekanligini anglash orqali jamiyatni taraqqiy ettirish
ishiga hissa qo‘shadi. Adib hayotning yangi modelini yaratar ekan, u o‘z asariga
muallif konsepsiyasini singdiradi, dunyoni tadqiq etishning o‘z usulini tavsiya
etadi. Demak, muallif konsepsiyasi kitobxonni tadqiqiy faoliyatga yo‘naltiradi. 
4. Emotsional,  hissiy  tarbiya  berish. Bu  bilan  adabiyot  inson  tuyg‘ularini
yangilaydi,  uni  his  qilishga,  sevishga,  ardoqlashga  o‘rgatadi.  U  kitobxon
Logotip
o‘zgarishdagi dunyo va insonni anglashga yordam beradi. Ijod jaryoni qonuniyatlarini umumlashtirgan holda A. ning bir necha vazifasi yuzaga chiqadi. Adabiyotning vazifalari – Adabiyot shakli, hajmi va mazmunidan qat’i nazar bir emas, bir necha vazifalarni bajarishga qaratilgan bo‘ladi. SHundan kelib chiqib badiiy ad-tga nisbatan polifunksionallik (vazifadorlik) tushunchasi uning zimmasiga yuklanadi. Adabiyot vazifalaridan asosiylari quyidagilar: 1. Ijtimoiy vazifasi – Adabiyotning ijtimoiyligi kishilar ongiga g‘oyaviy-estetik ta’sir qilishda, sotsial o‘zgarishlarda qatnashishda, muallifning hayot haqiqatini o‘rganib yangi poetik dunyo yaratishida va fakt, voqea hamda prototiplar asosida ta’sirchan obrazlar yaratishida ko‘proq ko‘zga tashla-nadi. Adabiyot muallif uchun emas, balki jamiyat uchun yashaydi. SHuning uchun ham uning asari birinchi navbatda, ijtimoiy vazifador bo‘lishi, ya’ni jamiyatga qaysi sohada bo‘lmasin naf keltirishi kerak. 2. Evristik vazifasi. Adabiyot – dunyoni bilish, ijodiy o‘zlashtirish vositasi. Bu vazifa ad-tning evristik yumushidan kelib chiqib, biror voqea, hodisa, holat, jarayon v.b. haqida ilk ma’lumot keltiradi. Evristika yuzaki qaraganda asarning mavzusi, sarlavhasi va mundarijada akslanayotganday tuyulsa ham, ijodiy diskurs jarayonida badiiy asarning barcha uzv (komponent)lari ishtirok etadi. Mas., Balzak romanlari XIX asr fransuz hayotini o‘rganishda tarixiy asarlardan ham muhimroq vazifani bajarganini mutaxassislar e’tirof etishgan. SHu kabi A.Qodiriy romanlari yaqin o‘tmishimizni, xonlik zamonlarini o‘rganishda muhim adabiy manba sanaladi. SHundan badiiy ad-tni “hayot darsligi” deb ataydilar. 3. Konseptuallik vazifasi. Adabiyot – hayotni badiiy tadqiq etish vositasidir. A. kitobxonni bilishdan idrok etishga, undan anglashga va yanada chuqurroq qaraganda hayot hodisalarini tadqiq etishga qarab yo‘naltiradi. Adabiyot hayotda va badiiy asarlarida insonlarning qadrini ko‘taradi va mana shu ma’noda har bir inson jamiyat uchun qadrli ekanligini anglash orqali jamiyatni taraqqiy ettirish ishiga hissa qo‘shadi. Adib hayotning yangi modelini yaratar ekan, u o‘z asariga muallif konsepsiyasini singdiradi, dunyoni tadqiq etishning o‘z usulini tavsiya etadi. Demak, muallif konsepsiyasi kitobxonni tadqiqiy faoliyatga yo‘naltiradi. 4. Emotsional, hissiy tarbiya berish. Bu bilan adabiyot inson tuyg‘ularini yangilaydi, uni his qilishga, sevishga, ardoqlashga o‘rgatadi. U kitobxon
tuyg‘ulariga ta’sir etib, tuyg‘u uyg‘otuvchi ma’naviy kuchga ega bo‘lishi kerak,
aks  holda  adabiyot  tashigan  tuyg‘ular  chala,  yuzaki,  engil-elpi  va  muayyan
maqsadga yo‘naltirilmay qoladi. Emotsional tarbiya jarayonida adabiyot san’at turi
sifatida kitobxonga lazzat bag‘ishlaydi. Adabiyotning gedonistik (lazzat beruvchi)
vazifasi  uning boshqa  barcha  vazifalarini  bajarishga  zamin  yaratadi.  Qadimgi
kishilar  san’at  asarlari  beradigan  ma’naviy  lazzat,  rohatni  jismoniy  lazzatga
nisbatan afzal  deb  bilar  edilar. Bu  vazifa quyidagi  sabablardan  kelib chiqadi
(boshqacha  aytsak,  lazzat  manbalari  quyidagilardir):  1)  san’atkor  hayot
go‘zalliklarini  nozik  his  etadi,  estetik  boyliklarini   tez,  mohirona  va  erkin
o‘zlashtiradi; shu holat insonlarni hayratlantiradi va zavqlantiradi; 2) san’atkor
insoniyat  tarixidagi  qiziqarli  voqea-hodisalarning  estetik  qimmatini  ko‘rsatib
beradi; 3) san’at asari g‘oyaviy mazmuni va badiiy shaklining mosligi, uyg‘unligi
bilan zavq, lazzat beradi; 4) real voqelikka nisbatan badiiy voqelik go‘zallik va
haqiqat qonunlari asosida tartibga solingan va tuzilgan bo‘ladi; 5) san’atkorning
ilhom bilan yozilgan (yasalgan) asari retsepient – qabul qiluvchiga ham ilhom va
shodlik  baxsh  etadi;  6)  badiiy  ijod  bir  jihatdan  (topishmoqli,  sirli)  o‘yinga
o‘xshaydi  va  san’atning  mana  shu  erkin  o‘yinlari  kitobxon,  tomoshabin,
tinglovchini benihoya zavqlantiradi. Sazef Xeyzin: “San’atda o‘yin, o‘zni unutish
va ruhlanish – muqaddas yoki bayramona kayfiyat, ma’rifat yoki ermak uchundir.
Bu o‘yin (asosan, so‘z o‘yini) san’atkorga quvonch va orom beradi. Poetik shakl
yasashning  barcha  usullari  so‘z  o‘yiniga  kiradi:  vazn  va  ritmik  bo‘linishlar
(turoqlar, ruknlar), kuy va ohang, qofiya va assonans (ohangdoshlik), yashirin
ma’nolar, jumlaning qoyilmaqomligi. Badiiy ijod odamlarga go‘zallikni anglatishi
va badiiy haqiqati bilan quvonch keltira-di. San’atning gedonistik funksiyasi har
bir shaxs o‘z-o‘zicha qadrli degan g‘oyaga asoslanadi. 
5. Estetik zavq berish adabiyot san’atning turi sifatidagi asosiy vazifa-laridan.
Adabiyot  ijodiy ruhni shakllantiradi, ma’naviy qadriyatlarni o‘rganishga, o‘z
qadriyatlarini  yaratishga dalda bo‘ladi. Adabiyot insonga zavq beradi, hayot
go‘zalliklarini  sevishni  o‘rgatadi.  Qad.dan  odamlar  san’atning  estetik  ta’sir
kuchini yaxshi bilganlar. Hind shoiri Kamdasa (V) san’atning to‘rt maqsadini
ko‘rsatadi: ilohiy hodisalardan hayratla-nish; atrof-muhit va insonlar hayotini
badiiy  qiyofalarda  tasvirlash;  nafis  his-tuyg‘ular:  komizm,  fojia,  sevgi,
Logotip
tuyg‘ulariga ta’sir etib, tuyg‘u uyg‘otuvchi ma’naviy kuchga ega bo‘lishi kerak, aks holda adabiyot tashigan tuyg‘ular chala, yuzaki, engil-elpi va muayyan maqsadga yo‘naltirilmay qoladi. Emotsional tarbiya jarayonida adabiyot san’at turi sifatida kitobxonga lazzat bag‘ishlaydi. Adabiyotning gedonistik (lazzat beruvchi) vazifasi uning boshqa barcha vazifalarini bajarishga zamin yaratadi. Qadimgi kishilar san’at asarlari beradigan ma’naviy lazzat, rohatni jismoniy lazzatga nisbatan afzal deb bilar edilar. Bu vazifa quyidagi sabablardan kelib chiqadi (boshqacha aytsak, lazzat manbalari quyidagilardir): 1) san’atkor hayot go‘zalliklarini nozik his etadi, estetik boyliklarini tez, mohirona va erkin o‘zlashtiradi; shu holat insonlarni hayratlantiradi va zavqlantiradi; 2) san’atkor insoniyat tarixidagi qiziqarli voqea-hodisalarning estetik qimmatini ko‘rsatib beradi; 3) san’at asari g‘oyaviy mazmuni va badiiy shaklining mosligi, uyg‘unligi bilan zavq, lazzat beradi; 4) real voqelikka nisbatan badiiy voqelik go‘zallik va haqiqat qonunlari asosida tartibga solingan va tuzilgan bo‘ladi; 5) san’atkorning ilhom bilan yozilgan (yasalgan) asari retsepient – qabul qiluvchiga ham ilhom va shodlik baxsh etadi; 6) badiiy ijod bir jihatdan (topishmoqli, sirli) o‘yinga o‘xshaydi va san’atning mana shu erkin o‘yinlari kitobxon, tomoshabin, tinglovchini benihoya zavqlantiradi. Sazef Xeyzin: “San’atda o‘yin, o‘zni unutish va ruhlanish – muqaddas yoki bayramona kayfiyat, ma’rifat yoki ermak uchundir. Bu o‘yin (asosan, so‘z o‘yini) san’atkorga quvonch va orom beradi. Poetik shakl yasashning barcha usullari so‘z o‘yiniga kiradi: vazn va ritmik bo‘linishlar (turoqlar, ruknlar), kuy va ohang, qofiya va assonans (ohangdoshlik), yashirin ma’nolar, jumlaning qoyilmaqomligi. Badiiy ijod odamlarga go‘zallikni anglatishi va badiiy haqiqati bilan quvonch keltira-di. San’atning gedonistik funksiyasi har bir shaxs o‘z-o‘zicha qadrli degan g‘oyaga asoslanadi. 5. Estetik zavq berish adabiyot san’atning turi sifatidagi asosiy vazifa-laridan. Adabiyot ijodiy ruhni shakllantiradi, ma’naviy qadriyatlarni o‘rganishga, o‘z qadriyatlarini yaratishga dalda bo‘ladi. Adabiyot insonga zavq beradi, hayot go‘zalliklarini sevishni o‘rgatadi. Qad.dan odamlar san’atning estetik ta’sir kuchini yaxshi bilganlar. Hind shoiri Kamdasa (V) san’atning to‘rt maqsadini ko‘rsatadi: ilohiy hodisalardan hayratla-nish; atrof-muhit va insonlar hayotini badiiy qiyofalarda tasvirlash; nafis his-tuyg‘ular: komizm, fojia, sevgi,