BAHOR UYG‘ONISH FASLI

Yuklangan vaqt

2024-05-10

Yuklab olishlar soni

6

Sahifalar soni

4

Faytl hajmi

16,0 KB


 
 
MAVZU: BAHOR UYG‘ONISH FASLI 
 
 
O’quv materiali. Bahor (Qudrat Hikmat). 
Darsning maqsadi: 
1. O’quvchilarning bahor faslida tabiatda, hayvonot va qushlar hayotida 
bo’ladigan o’zgarishlar haqidagi bilimlarini boyitish. 
2. Bahor faslida tabiatni kuzatishga, undagi o’zgarishlarni payqab olishga 
o’rgatish. 
3. Tabiatni sevish, asrash, uning gullab-yashnashi uchun hissa qo’shishga 
yo’llash. 
4. O’quvchilar nutqini yangi so’zlar bilan boyitish. 
Dars turi: yangi bilim beruvchi, she’r o’qish darsi. 
Dars shakli: noan’anaviy dars. 
Dars metodi: kichik guruhlar bilan ishlash, mustaqil ish metodi, suhbat 
metodi, tarmoqlash metodi. 
Darsning jihozi: korton qog’oz, rangli flomaster, gul, qushlar rasmi, tabiiy 
hodisalar tasviri. 
Darsning borishi 
Tashkiliy qism. Sinf o’quvchilari 4 guruhga ajratiladi. 
I. Da’vat bosqichi. Maqsad: o’quvchilarning bahor fasli, undagi hayot 
haqidagi tushunchalarini aniqlash, yangi mavzuni o’rganishga tayyorlash va qiziqish 
uyg’otish. 
Metod: mustaqil ish metodi. 
7. O’quvchilar guruhiga o’tilgan mavzu yuzasidan savol va top-shiriqlar 
yozilgan kartochka solingan konvertlar beriladi. 
Savol-topshiriqlar: 
1-guruh uchun: — Bahor fasli haqida qaysi asarni o’qib keldingiz? Unda 
tabiatdagi ob-havo o’zgarishlari qanday tasvirlangan? So’zlab 
bering. 
MAVZU: BAHOR UYG‘ONISH FASLI O’quv materiali. Bahor (Qudrat Hikmat). Darsning maqsadi: 1. O’quvchilarning bahor faslida tabiatda, hayvonot va qushlar hayotida bo’ladigan o’zgarishlar haqidagi bilimlarini boyitish. 2. Bahor faslida tabiatni kuzatishga, undagi o’zgarishlarni payqab olishga o’rgatish. 3. Tabiatni sevish, asrash, uning gullab-yashnashi uchun hissa qo’shishga yo’llash. 4. O’quvchilar nutqini yangi so’zlar bilan boyitish. Dars turi: yangi bilim beruvchi, she’r o’qish darsi. Dars shakli: noan’anaviy dars. Dars metodi: kichik guruhlar bilan ishlash, mustaqil ish metodi, suhbat metodi, tarmoqlash metodi. Darsning jihozi: korton qog’oz, rangli flomaster, gul, qushlar rasmi, tabiiy hodisalar tasviri. Darsning borishi Tashkiliy qism. Sinf o’quvchilari 4 guruhga ajratiladi. I. Da’vat bosqichi. Maqsad: o’quvchilarning bahor fasli, undagi hayot haqidagi tushunchalarini aniqlash, yangi mavzuni o’rganishga tayyorlash va qiziqish uyg’otish. Metod: mustaqil ish metodi. 7. O’quvchilar guruhiga o’tilgan mavzu yuzasidan savol va top-shiriqlar yozilgan kartochka solingan konvertlar beriladi. Savol-topshiriqlar: 1-guruh uchun: — Bahor fasli haqida qaysi asarni o’qib keldingiz? Unda tabiatdagi ob-havo o’zgarishlari qanday tasvirlangan? So’zlab bering.  
 
— Nasim, firdavs so’zining ma’nosini izohlab bering. 
— „Bahor ta’rifida" matnining 1-qismini ifodali o’qib bering. 
2-guruh uchun: — ,,Bahor ta’rifida" asarida yerning yuza qismidagi, dov-
daraxtlardagi o’zgarishlar qanday tasvirlanadi? So’zlab bering. 
— ,,Chin" so’zining ma’nosini izohlab bering. 
— Asarning 2-qismini ifodali o’qib bering. 
3-guruh uchun: — Qushlar hayoti qanday tasvirlanadi? Shularni 
so’zlab bering. 
— Kaklik, oqqush, o’rdak kabi qushlarni rasmlar ichidan tanlab 
ko’rsating. 
— Asarning 3-qismini ifodali o’qib bering. 
4-guruh uchun: — Hayvonlar harakati qanday tasvirlangan? Shu o’rinni 
hikoya qilib bering. 
— Jayronning rasmiga qarab, uning tashqi ko’rinishini tasvirlang. 
— Asarning 4-qismini ifodali o’qib bering. 
O’quvchilar to’plagan ballar e’lon qilinadi. 
2. Badiiy til vositalari ustida ishlash. 
O’qituvchi: — Bugun darsda daraxtdagi olmalardan uzishga nixsat 
beraman. Faqat uning orqasiga yozilgan savol-topshiriqni bajarsangiz, olma sizniki 
bo’ladi va uni o’z savatchangizga solasiz. 
Har bir guruhdan o’quvchilar navbat bilan chiqib olmalardan oladi va shu 
vaqtning o’zidayoq savollarga javob beradi. 
Savol-topshiriqlardan namunalar: 
— O’qing. Qanday badiiy vosita qo’llanganini ayting. ,,Uyquga kirgan 
daraxtlar yana yashil to’n kiydi, oq, sariq, ko’k, qizil rangli yoping’ichlar bilan 
bezandi". 
— O’qing. Qanday badiiy vositalar qo’llanganini ayting. 
,,Bo’z yer yuziga yashil parda tortdi, go’yo Xitoy karvoni Chin hariri ipak 
matolarini har tomonga yoydi". 
— Nasim, firdavs so’zining ma’nosini izohlab bering. — „Bahor ta’rifida" matnining 1-qismini ifodali o’qib bering. 2-guruh uchun: — ,,Bahor ta’rifida" asarida yerning yuza qismidagi, dov- daraxtlardagi o’zgarishlar qanday tasvirlanadi? So’zlab bering. — ,,Chin" so’zining ma’nosini izohlab bering. — Asarning 2-qismini ifodali o’qib bering. 3-guruh uchun: — Qushlar hayoti qanday tasvirlanadi? Shularni so’zlab bering. — Kaklik, oqqush, o’rdak kabi qushlarni rasmlar ichidan tanlab ko’rsating. — Asarning 3-qismini ifodali o’qib bering. 4-guruh uchun: — Hayvonlar harakati qanday tasvirlangan? Shu o’rinni hikoya qilib bering. — Jayronning rasmiga qarab, uning tashqi ko’rinishini tasvirlang. — Asarning 4-qismini ifodali o’qib bering. O’quvchilar to’plagan ballar e’lon qilinadi. 2. Badiiy til vositalari ustida ishlash. O’qituvchi: — Bugun darsda daraxtdagi olmalardan uzishga nixsat beraman. Faqat uning orqasiga yozilgan savol-topshiriqni bajarsangiz, olma sizniki bo’ladi va uni o’z savatchangizga solasiz. Har bir guruhdan o’quvchilar navbat bilan chiqib olmalardan oladi va shu vaqtning o’zidayoq savollarga javob beradi. Savol-topshiriqlardan namunalar: — O’qing. Qanday badiiy vosita qo’llanganini ayting. ,,Uyquga kirgan daraxtlar yana yashil to’n kiydi, oq, sariq, ko’k, qizil rangli yoping’ichlar bilan bezandi". — O’qing. Qanday badiiy vositalar qo’llanganini ayting. ,,Bo’z yer yuziga yashil parda tortdi, go’yo Xitoy karvoni Chin hariri ipak matolarini har tomonga yoydi".  
 
- O’qing. Qanday badiiy vosita qo’llanganini ayting. ,,Qora qarg’a 
tumshug’ini ko’pirtirib qag’illaydi, uning ovozitantiq qizning ovozi kabi 
yoqimsizdir". 
- O’qing. Qanday badiiy vosita qo’llanganini ayting. ,,Mag’rur turnalar 
ko’kda ovozini baralla yangratmoqda, tizilgan tuya karvonidek uchmoqda". 
Gunihlar bali e’lon qilinadi. 
3. Matnni topshiriqlar asosida o’qitish. 
- ,,Bahor ta’rifida" matnini o’qing. Undan ko’chma ma’noda qo’llangan 
so’zlarni toping (Bahor nafasi, firdavs yeli, o’z hukmiga, harir yoping’ich, har 
tomonga yoydi, kaklik kulmoqda, gullaryuz ochib, qah-qah urib kulmoqda kabi). 
Gunmlarning bali e’lon qilinadi. 
4. Bahor fasli haqida o’quvchilar tushunchasini aniqlash. 
- Bahor fasliga xos xususiyatlarni tarmoqlash usulida ifodalang, uni doskaga 
iling va izohlab bering. 
- ,,Bahor" she’ri muallifi Qudrat Hikmat haqida nimalar bilasiz? Og’zaki 
gapirib berishga tayyorlaning. Shoirning qaysi she’rlarini yod bilasiz? (O’quvchilar 
,,Qish to’zg’itar momiq par" she’rini aytishadi) 
O’qituvchi hikoyasi: 
Q. Hikmat bolalar uchun she’rlar yozgan. Shuning uchun bolalar shoiri deb 
aytishadi. U Toshkentda tug’ilgan. Pedagogika oliygohida o’qigan. U atigi 43 yil 
yashagan. Lekin bolalar uchun ko’plab she’riy to’plamlarni yaratgan. Uning 
,,Mening Vatanim", ,,Baxtli bolalar", ,,Uch o’rtoqning sovg’asi", ,,Soatjonning 
soati", ,,O’g’lim bilan suh-bat" to’plamlari bor. 
Guruhlarning bali e’lon qilinadi. 
II. Anglash bosqichi. 
Maqsad: „ Bahor" asari orqali o’quvchilarning bahor tabiati, qush-larning 
hayoti haqidagi bilimlarini boyitish, ifodali o’qish ko’nikmalarini takomillashtirish. 
O’quvchilar nutqiga ,,mayin shamollar", ,,soyabon tollar", ,,tong yellari", 
,,o’tlar tebranar", ,,ko’kni quchgan teraklar" iboralarini kiritish. 
Metod. Mustaqii ish metodi. 
- O’qing. Qanday badiiy vosita qo’llanganini ayting. ,,Qora qarg’a tumshug’ini ko’pirtirib qag’illaydi, uning ovozitantiq qizning ovozi kabi yoqimsizdir". - O’qing. Qanday badiiy vosita qo’llanganini ayting. ,,Mag’rur turnalar ko’kda ovozini baralla yangratmoqda, tizilgan tuya karvonidek uchmoqda". Gunihlar bali e’lon qilinadi. 3. Matnni topshiriqlar asosida o’qitish. - ,,Bahor ta’rifida" matnini o’qing. Undan ko’chma ma’noda qo’llangan so’zlarni toping (Bahor nafasi, firdavs yeli, o’z hukmiga, harir yoping’ich, har tomonga yoydi, kaklik kulmoqda, gullaryuz ochib, qah-qah urib kulmoqda kabi). Gunmlarning bali e’lon qilinadi. 4. Bahor fasli haqida o’quvchilar tushunchasini aniqlash. - Bahor fasliga xos xususiyatlarni tarmoqlash usulida ifodalang, uni doskaga iling va izohlab bering. - ,,Bahor" she’ri muallifi Qudrat Hikmat haqida nimalar bilasiz? Og’zaki gapirib berishga tayyorlaning. Shoirning qaysi she’rlarini yod bilasiz? (O’quvchilar ,,Qish to’zg’itar momiq par" she’rini aytishadi) O’qituvchi hikoyasi: Q. Hikmat bolalar uchun she’rlar yozgan. Shuning uchun bolalar shoiri deb aytishadi. U Toshkentda tug’ilgan. Pedagogika oliygohida o’qigan. U atigi 43 yil yashagan. Lekin bolalar uchun ko’plab she’riy to’plamlarni yaratgan. Uning ,,Mening Vatanim", ,,Baxtli bolalar", ,,Uch o’rtoqning sovg’asi", ,,Soatjonning soati", ,,O’g’lim bilan suh-bat" to’plamlari bor. Guruhlarning bali e’lon qilinadi. II. Anglash bosqichi. Maqsad: „ Bahor" asari orqali o’quvchilarning bahor tabiati, qush-larning hayoti haqidagi bilimlarini boyitish, ifodali o’qish ko’nikmalarini takomillashtirish. O’quvchilar nutqiga ,,mayin shamollar", ,,soyabon tollar", ,,tong yellari", ,,o’tlar tebranar", ,,ko’kni quchgan teraklar" iboralarini kiritish. Metod. Mustaqii ish metodi.  
 
1-topshiriq. She’rni ichingizda o’qing. Ifodali o’qib berishga tayyorlaning. 
O’qish uchun 1-2 daqiqa beriladi. So’ng har bir guruhdan 4-5 o’quvchiga 
o’qitiladi. Ular baholanib boriladi, guruhning ifodali o’qish bo’yicha umumiy bali 
e’lon qilinadi. 
2-topshiriq. Darslikdagi savol-topshiriqlar ustida ishlang. Har bir guruh o’z 
ichida savol-topshiriqlarni bo’lib olib, tayyorgarlik ko’rsin. 
Tayyor o’quvchi joyidan turib javobini aytaveradi. Guruhlar bir-birining 
javobini to’ldiradi. 
III. Fikrlash bosqichi. 
Maqsad: O’quvchilarning mavzu yuzasidan olgan bilimlarini, hayotda 
ko’rgan-kuzatganlarini, eshitganlari bilan bog’lab ifodalab berishga o’rgatish. Dars 
taassurotlarini eshitish orqali keying! darsning vazifalarini rejalashtirib olish. 
Metod. Suhbat metodi. 
Savollar: 
— Bugungi darsda nimalarni bilib oldingiz? 
—  She’rni o’qishdan  oldin bahor,  uning ob-havosi, tabiat ko’rinishi, 
qushlar hayoti haqida nimalarni bilar edingiz? 
— Bugungi darsda qanday qiyinchiliklarga duch keldingiz? 
— Dars sizga yoqdimi? 
— Sizningcha, darsda qaysi guruh faol ishtirok etdi? O’quvchilarning fikri 
umumlashtirilib, guruhlar to’plagan ballar va ayrim faol o’quvchilarning bahosi 
e’lon qilinadi. 
Uy vazifasi: She’rni yod olish. She’r mazmuniga mos rasm chizish. 
 
 
1-topshiriq. She’rni ichingizda o’qing. Ifodali o’qib berishga tayyorlaning. O’qish uchun 1-2 daqiqa beriladi. So’ng har bir guruhdan 4-5 o’quvchiga o’qitiladi. Ular baholanib boriladi, guruhning ifodali o’qish bo’yicha umumiy bali e’lon qilinadi. 2-topshiriq. Darslikdagi savol-topshiriqlar ustida ishlang. Har bir guruh o’z ichida savol-topshiriqlarni bo’lib olib, tayyorgarlik ko’rsin. Tayyor o’quvchi joyidan turib javobini aytaveradi. Guruhlar bir-birining javobini to’ldiradi. III. Fikrlash bosqichi. Maqsad: O’quvchilarning mavzu yuzasidan olgan bilimlarini, hayotda ko’rgan-kuzatganlarini, eshitganlari bilan bog’lab ifodalab berishga o’rgatish. Dars taassurotlarini eshitish orqali keying! darsning vazifalarini rejalashtirib olish. Metod. Suhbat metodi. Savollar: — Bugungi darsda nimalarni bilib oldingiz? — She’rni o’qishdan oldin bahor, uning ob-havosi, tabiat ko’rinishi, qushlar hayoti haqida nimalarni bilar edingiz? — Bugungi darsda qanday qiyinchiliklarga duch keldingiz? — Dars sizga yoqdimi? — Sizningcha, darsda qaysi guruh faol ishtirok etdi? O’quvchilarning fikri umumlashtirilib, guruhlar to’plagan ballar va ayrim faol o’quvchilarning bahosi e’lon qilinadi. Uy vazifasi: She’rni yod olish. She’r mazmuniga mos rasm chizish.