MAVZU: BAHOR UYG‘ONISH FASLI
O’quv materiali. Bahor (Qudrat Hikmat).
Darsning maqsadi:
1. O’quvchilarning bahor faslida tabiatda, hayvonot va qushlar hayotida
bo’ladigan o’zgarishlar haqidagi bilimlarini boyitish.
2. Bahor faslida tabiatni kuzatishga, undagi o’zgarishlarni payqab olishga
o’rgatish.
3. Tabiatni sevish, asrash, uning gullab-yashnashi uchun hissa qo’shishga
yo’llash.
4. O’quvchilar nutqini yangi so’zlar bilan boyitish.
Dars turi: yangi bilim beruvchi, she’r o’qish darsi.
Dars shakli: noan’anaviy dars.
Dars metodi: kichik guruhlar bilan ishlash, mustaqil ish metodi, suhbat
metodi, tarmoqlash metodi.
Darsning jihozi: korton qog’oz, rangli flomaster, gul, qushlar rasmi, tabiiy
hodisalar tasviri.
Darsning borishi
Tashkiliy qism. Sinf o’quvchilari 4 guruhga ajratiladi.
I. Da’vat bosqichi. Maqsad: o’quvchilarning bahor fasli, undagi hayot
haqidagi tushunchalarini aniqlash, yangi mavzuni o’rganishga tayyorlash va qiziqish
uyg’otish.
Metod: mustaqil ish metodi.
7. O’quvchilar guruhiga o’tilgan mavzu yuzasidan savol va top-shiriqlar
yozilgan kartochka solingan konvertlar beriladi.
Savol-topshiriqlar:
1-guruh uchun: — Bahor fasli haqida qaysi asarni o’qib keldingiz? Unda
tabiatdagi ob-havo o’zgarishlari qanday tasvirlangan? So’zlab
bering.
— Nasim, firdavs so’zining ma’nosini izohlab bering.
— „Bahor ta’rifida" matnining 1-qismini ifodali o’qib bering.
2-guruh uchun: — ,,Bahor ta’rifida" asarida yerning yuza qismidagi, dov-
daraxtlardagi o’zgarishlar qanday tasvirlanadi? So’zlab bering.
— ,,Chin" so’zining ma’nosini izohlab bering.
— Asarning 2-qismini ifodali o’qib bering.
3-guruh uchun: — Qushlar hayoti qanday tasvirlanadi? Shularni
so’zlab bering.
— Kaklik, oqqush, o’rdak kabi qushlarni rasmlar ichidan tanlab
ko’rsating.
— Asarning 3-qismini ifodali o’qib bering.
4-guruh uchun: — Hayvonlar harakati qanday tasvirlangan? Shu o’rinni
hikoya qilib bering.
— Jayronning rasmiga qarab, uning tashqi ko’rinishini tasvirlang.
— Asarning 4-qismini ifodali o’qib bering.
O’quvchilar to’plagan ballar e’lon qilinadi.
2. Badiiy til vositalari ustida ishlash.
O’qituvchi: — Bugun darsda daraxtdagi olmalardan uzishga nixsat
beraman. Faqat uning orqasiga yozilgan savol-topshiriqni bajarsangiz, olma sizniki
bo’ladi va uni o’z savatchangizga solasiz.
Har bir guruhdan o’quvchilar navbat bilan chiqib olmalardan oladi va shu
vaqtning o’zidayoq savollarga javob beradi.
Savol-topshiriqlardan namunalar:
— O’qing. Qanday badiiy vosita qo’llanganini ayting. ,,Uyquga kirgan
daraxtlar yana yashil to’n kiydi, oq, sariq, ko’k, qizil rangli yoping’ichlar bilan
bezandi".
— O’qing. Qanday badiiy vositalar qo’llanganini ayting.
,,Bo’z yer yuziga yashil parda tortdi, go’yo Xitoy karvoni Chin hariri ipak
matolarini har tomonga yoydi".