MAVZU: BAHOR UYG‘ONISH FASLI
O’quv materiali. Bahor (Qudrat Hikmat).
Darsning maqsadi:
1. O’quvchilarning bahor faslida tabiatda, hayvonot va qushlar hayotida
bo’ladigan o’zgarishlar haqidagi bilimlarini boyitish.
2. Bahor faslida tabiatni kuzatishga, undagi o’zgarishlarni payqab olishga
o’rgatish.
3. Tabiatni sevish, asrash, uning gullab-yashnashi uchun hissa qo’shishga
yo’llash.
4. O’quvchilar nutqini yangi so’zlar bilan boyitish.
Dars turi: yangi bilim beruvchi, she’r o’qish darsi.
Dars shakli: noan’anaviy dars.
Dars metodi: kichik guruhlar bilan ishlash, mustaqil ish metodi, suhbat
metodi, tarmoqlash metodi.
Darsning jihozi: korton qog’oz, rangli flomaster, gul, qushlar rasmi, tabiiy
hodisalar tasviri.
Darsning borishi
Tashkiliy qism. Sinf o’quvchilari 4 guruhga ajratiladi.
I. Da’vat bosqichi. Maqsad: o’quvchilarning bahor fasli, undagi hayot
haqidagi tushunchalarini aniqlash, yangi mavzuni o’rganishga tayyorlash va qiziqish
uyg’otish.
Metod: mustaqil ish metodi.
7. O’quvchilar guruhiga o’tilgan mavzu yuzasidan savol va top-shiriqlar
yozilgan kartochka solingan konvertlar beriladi.
Savol-topshiriqlar:
1-guruh uchun: — Bahor fasli haqida qaysi asarni o’qib keldingiz? Unda
tabiatdagi ob-havo o’zgarishlari qanday tasvirlangan? So’zlab
bering.
— Nasim, firdavs so’zining ma’nosini izohlab bering.
— „Bahor ta’rifida" matnining 1-qismini ifodali o’qib bering.
2-guruh uchun: — ,,Bahor ta’rifida" asarida yerning yuza qismidagi, dov-
daraxtlardagi o’zgarishlar qanday tasvirlanadi? So’zlab bering.
— ,,Chin" so’zining ma’nosini izohlab bering.
— Asarning 2-qismini ifodali o’qib bering.
3-guruh uchun: — Qushlar hayoti qanday tasvirlanadi? Shularni
so’zlab bering.
— Kaklik, oqqush, o’rdak kabi qushlarni rasmlar ichidan tanlab
ko’rsating.
— Asarning 3-qismini ifodali o’qib bering.
4-guruh uchun: — Hayvonlar harakati qanday tasvirlangan? Shu o’rinni
hikoya qilib bering.
— Jayronning rasmiga qarab, uning tashqi ko’rinishini tasvirlang.
— Asarning 4-qismini ifodali o’qib bering.
O’quvchilar to’plagan ballar e’lon qilinadi.
2. Badiiy til vositalari ustida ishlash.
O’qituvchi: — Bugun darsda daraxtdagi olmalardan uzishga nixsat
beraman. Faqat uning orqasiga yozilgan savol-topshiriqni bajarsangiz, olma sizniki
bo’ladi va uni o’z savatchangizga solasiz.
Har bir guruhdan o’quvchilar navbat bilan chiqib olmalardan oladi va shu
vaqtning o’zidayoq savollarga javob beradi.
Savol-topshiriqlardan namunalar:
— O’qing. Qanday badiiy vosita qo’llanganini ayting. ,,Uyquga kirgan
daraxtlar yana yashil to’n kiydi, oq, sariq, ko’k, qizil rangli yoping’ichlar bilan
bezandi".
— O’qing. Qanday badiiy vositalar qo’llanganini ayting.
,,Bo’z yer yuziga yashil parda tortdi, go’yo Xitoy karvoni Chin hariri ipak
matolarini har tomonga yoydi".
- O’qing. Qanday badiiy vosita qo’llanganini ayting. ,,Qora qarg’a
tumshug’ini ko’pirtirib qag’illaydi, uning ovozitantiq qizning ovozi kabi
yoqimsizdir".
- O’qing. Qanday badiiy vosita qo’llanganini ayting. ,,Mag’rur turnalar
ko’kda ovozini baralla yangratmoqda, tizilgan tuya karvonidek uchmoqda".
Gunihlar bali e’lon qilinadi.
3. Matnni topshiriqlar asosida o’qitish.
- ,,Bahor ta’rifida" matnini o’qing. Undan ko’chma ma’noda qo’llangan
so’zlarni toping (Bahor nafasi, firdavs yeli, o’z hukmiga, harir yoping’ich, har
tomonga yoydi, kaklik kulmoqda, gullaryuz ochib, qah-qah urib kulmoqda kabi).
Gunmlarning bali e’lon qilinadi.
4. Bahor fasli haqida o’quvchilar tushunchasini aniqlash.
- Bahor fasliga xos xususiyatlarni tarmoqlash usulida ifodalang, uni doskaga
iling va izohlab bering.
- ,,Bahor" she’ri muallifi Qudrat Hikmat haqida nimalar bilasiz? Og’zaki
gapirib berishga tayyorlaning. Shoirning qaysi she’rlarini yod bilasiz? (O’quvchilar
,,Qish to’zg’itar momiq par" she’rini aytishadi)
O’qituvchi hikoyasi:
Q. Hikmat bolalar uchun she’rlar yozgan. Shuning uchun bolalar shoiri deb
aytishadi. U Toshkentda tug’ilgan. Pedagogika oliygohida o’qigan. U atigi 43 yil
yashagan. Lekin bolalar uchun ko’plab she’riy to’plamlarni yaratgan. Uning
,,Mening Vatanim", ,,Baxtli bolalar", ,,Uch o’rtoqning sovg’asi", ,,Soatjonning
soati", ,,O’g’lim bilan suh-bat" to’plamlari bor.
Guruhlarning bali e’lon qilinadi.
II. Anglash bosqichi.
Maqsad: „ Bahor" asari orqali o’quvchilarning bahor tabiati, qush-larning
hayoti haqidagi bilimlarini boyitish, ifodali o’qish ko’nikmalarini takomillashtirish.
O’quvchilar nutqiga ,,mayin shamollar", ,,soyabon tollar", ,,tong yellari",
,,o’tlar tebranar", ,,ko’kni quchgan teraklar" iboralarini kiritish.
Metod. Mustaqii ish metodi.
1-topshiriq. She’rni ichingizda o’qing. Ifodali o’qib berishga tayyorlaning.
O’qish uchun 1-2 daqiqa beriladi. So’ng har bir guruhdan 4-5 o’quvchiga
o’qitiladi. Ular baholanib boriladi, guruhning ifodali o’qish bo’yicha umumiy bali
e’lon qilinadi.
2-topshiriq. Darslikdagi savol-topshiriqlar ustida ishlang. Har bir guruh o’z
ichida savol-topshiriqlarni bo’lib olib, tayyorgarlik ko’rsin.
Tayyor o’quvchi joyidan turib javobini aytaveradi. Guruhlar bir-birining
javobini to’ldiradi.
III. Fikrlash bosqichi.
Maqsad: O’quvchilarning mavzu yuzasidan olgan bilimlarini, hayotda
ko’rgan-kuzatganlarini, eshitganlari bilan bog’lab ifodalab berishga o’rgatish. Dars
taassurotlarini eshitish orqali keying! darsning vazifalarini rejalashtirib olish.
Metod. Suhbat metodi.
Savollar:
— Bugungi darsda nimalarni bilib oldingiz?
— She’rni o’qishdan oldin bahor, uning ob-havosi, tabiat ko’rinishi,
qushlar hayoti haqida nimalarni bilar edingiz?
— Bugungi darsda qanday qiyinchiliklarga duch keldingiz?
— Dars sizga yoqdimi?
— Sizningcha, darsda qaysi guruh faol ishtirok etdi? O’quvchilarning fikri
umumlashtirilib, guruhlar to’plagan ballar va ayrim faol o’quvchilarning bahosi
e’lon qilinadi.
Uy vazifasi: She’rni yod olish. She’r mazmuniga mos rasm chizish.