BAKTERIYALARNING ANTIBIOTIKLARGA SEZGIRLIGINI ANIQLASH

Yuklangan vaqt

2024-09-14

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

270,7 KB


 
 
 
 
 
 
BAKTERIYALARNING ANTIBIOTIKLARGA SEZGIRLIGINI 
ANIQLASH 
 
 
 
2 soat. 
Mashgulotdan maqsad: 
Talabalar amaliy mashgulotda ximioterapevtik preparatlar va antibiotiklarning 
asosiy guruxlari bilan tanishadi. Bu preparatlarning ta'sir mexanizmi, ta'sir doirasi 
bilan tanishib chikishadi. 
Odam organizmiga salbiy ta'sirini, shuning uchun preparatlarni davolash va 
profilaktika maksadida tugri kullash kerakligini, qo’zg’atuvchilarni antibiotiklarga 
sezgirligini aniqlash usullarini uzlashtiradi. 
Mashgulotning vazifasi: 
-ximioterapevtik  preparatlar va antibiotiklar ta'sir mexanizmi, ta'sir doirasini 
o’rganish. 
-antibiotiklar va ximioterapevtik preparatlarning odam organizmiga salbiy ta'sirini 
o’rganish. 
-salbiy ta'sirlarni oldini olish va davolash uchun antibiotiklarni tugri kullash 
choralarini o’rganish. 
-mikroorganizmlarni antibiotiklarga sezgirligini aniqlash usullarini bilib olish. 
Kutilayotgan natijalar. 
Mashg’ulot o’tkazilgandan keyin talabalar bilishlari kerak. 
-kelib 
chiqishi, 
ta'sir 
mexanizmi, 
ta'sir 
doirasi 
bo’yicha 
antibiotiklar 
klassifikatsiyasini. 
-antibiotikka chidamli bakteriyalarning kelib chiqish mexanizmini. 
BAKTERIYALARNING ANTIBIOTIKLARGA SEZGIRLIGINI ANIQLASH 2 soat. Mashgulotdan maqsad: Talabalar amaliy mashgulotda ximioterapevtik preparatlar va antibiotiklarning asosiy guruxlari bilan tanishadi. Bu preparatlarning ta'sir mexanizmi, ta'sir doirasi bilan tanishib chikishadi. Odam organizmiga salbiy ta'sirini, shuning uchun preparatlarni davolash va profilaktika maksadida tugri kullash kerakligini, qo’zg’atuvchilarni antibiotiklarga sezgirligini aniqlash usullarini uzlashtiradi. Mashgulotning vazifasi: -ximioterapevtik preparatlar va antibiotiklar ta'sir mexanizmi, ta'sir doirasini o’rganish. -antibiotiklar va ximioterapevtik preparatlarning odam organizmiga salbiy ta'sirini o’rganish. -salbiy ta'sirlarni oldini olish va davolash uchun antibiotiklarni tugri kullash choralarini o’rganish. -mikroorganizmlarni antibiotiklarga sezgirligini aniqlash usullarini bilib olish. Kutilayotgan natijalar. Mashg’ulot o’tkazilgandan keyin talabalar bilishlari kerak. -kelib chiqishi, ta'sir mexanizmi, ta'sir doirasi bo’yicha antibiotiklar klassifikatsiyasini. -antibiotikka chidamli bakteriyalarning kelib chiqish mexanizmini.  
 
-antibiotiklarga bakteriyalarning sezuvchanligini aniqlashni. 
Quyidagi ko’nikmalarni qila bilishi kerak: 
Qo’zg’atuvchilarning antibiotiklarga sezgirligini (disk) qogozli va ketma-ket 
|suyultirish usullari bilan aniqlashni. 
Amaliy mashg’ulot tarkibi. 
Mavzuda ko’rib chiqiladigan savollar. 
-Mikroorganizmlar orasida simbiotik va antogonistik o’zaro munosabatlar. 
-Antibiotiklarning asosiy guruxlarining antibakterial ta'sir mexanizmini ko’rib 
chiqish. 
-Bakteriyalarning antibiotiklarga sezgirligini sifat va miqdorini aniqlash usullari. 
-Antibiotiklarning ta'sir doirasi. 
-Odam organizmiga antibiotiklarning salbiy ta'siri. 
 
Amaliy mashg’ulot rejasi. 
Talabalarni mashg’ulotga tayyorgarligini tekshirish -5 daqiqa. 
Talabalarni nazariy bilim darajalarini tekshirish-40 daqiqa. 
O’qituvchini mavzu buyicha umumlashtirishi-10 daqiqa. 
Amaliy ishlarni tushuntirish -10 daqiqa. 
Amaliy ishlarni bajarish -85 daqiqa. 
 
 
№ 
 
Bajariladigan tadbirlar 
BBajara 
biolmadi 
(ball) 
To‘liq 
bajardi 
(ball) 
 
1.  1. 
Oziq muhitli Petri kosachasiga tekshiriluvchi 
material kulturasidan “gazon” usulida bir tekis 
ekiladi. Ortiqcha eritma to‘qib tashlanadi. 
 
0 
 
25 
 
2. 
Antibiotiklar shimdirilgan qog‘oz disklari pinset 
yordamida agarga quyib chiqiladi. 90 mmli agarli 
kosacha yuzasi 6 – 8disk qo‘yish mumkin. 
 
 
0 
 
 
25 
-antibiotiklarga bakteriyalarning sezuvchanligini aniqlashni. Quyidagi ko’nikmalarni qila bilishi kerak: Qo’zg’atuvchilarning antibiotiklarga sezgirligini (disk) qogozli va ketma-ket |suyultirish usullari bilan aniqlashni. Amaliy mashg’ulot tarkibi. Mavzuda ko’rib chiqiladigan savollar. -Mikroorganizmlar orasida simbiotik va antogonistik o’zaro munosabatlar. -Antibiotiklarning asosiy guruxlarining antibakterial ta'sir mexanizmini ko’rib chiqish. -Bakteriyalarning antibiotiklarga sezgirligini sifat va miqdorini aniqlash usullari. -Antibiotiklarning ta'sir doirasi. -Odam organizmiga antibiotiklarning salbiy ta'siri. Amaliy mashg’ulot rejasi. Talabalarni mashg’ulotga tayyorgarligini tekshirish -5 daqiqa. Talabalarni nazariy bilim darajalarini tekshirish-40 daqiqa. O’qituvchini mavzu buyicha umumlashtirishi-10 daqiqa. Amaliy ishlarni tushuntirish -10 daqiqa. Amaliy ishlarni bajarish -85 daqiqa. № Bajariladigan tadbirlar BBajara biolmadi (ball) To‘liq bajardi (ball) 1. 1. Oziq muhitli Petri kosachasiga tekshiriluvchi material kulturasidan “gazon” usulida bir tekis ekiladi. Ortiqcha eritma to‘qib tashlanadi. 0 25 2. Antibiotiklar shimdirilgan qog‘oz disklari pinset yordamida agarga quyib chiqiladi. 90 mmli agarli kosacha yuzasi 6 – 8disk qo‘yish mumkin. 0 25  
 
 
 
3. 
Ekilma16-24 
soat 
davomida 
inkubatsiya 
qilinadi.Ma’lum 
muddat 
o‘tgach 
natijalar 
bakteriyalar o‘sishining to‘xtash, ya’ni shishasimon 
tiniq zonalar borliga qarab baholanadi. 
 
0 
 
25 
 
 
4. 
Hosil 
bo‘lgach 
tiniq 
zonalarga 
qarab 
qaysi 
antibiotikka nisbatdan sezgir yoki sezgir emasligi 
baholanadi. Lineyka yordamida disk atrofidagi zona 
diametr o‘lchanadi. 
 
 
 
0 
 
 
 
25 
Jami 
0 
100 
 
Amaliy ishlar. 
1 Stafilokokk va ichak tayoqchasi kulturasini xar xil antibiotiklarga sezgirligini 
qogozli disk usulida aniqlash tajribasini utkazish. 
a) 
Gram usulida buyab, ajratib olingan sof kulturani tozaligini aniqlash. 
b)) 
Stafilakokk va ichak tayokchasi kulturalaridan yuvindi, ya'ni mikrob 
tuplamini tayyorlash. 
v) Tekshirilayotgan kulturani Petri kosachasidagi muxitga gazon usulida ekish.. 
g) Antibiotiklar shimdirilgan qogozli disklarni muxit ustiga qo’yib chiqish. 
2. Fenolli va fenolsiz muxitlarga ekilgan ichak tayokchasi kulturasini natijalash. 
3. Spirt bilan yuvilgan va yuvilmagan barmoklar ekilgan ekilmani natijalash. 
4. Gusht-peptonli bulonga ekilgan steril va nosteril boglov materialni natijalash.  
a) usishni aniqlash. 
b) Gram usulida buyab preparatda mikroorganizmlarning morfologik va tinktorial 
xususiyatini aniqlash ta'svirini daftarga chizish. 
v) bog’lovchi materialni sterilligini aniqlash bo’yicha protokol tuzish. 
Amaliy mashg’ulotlarni o’zlashtirish darajasini tekshirish (dars davomida). 
Situatsion masalalarni yechish-5 daqiqa. 
Ish joylarni tartibga solish-5daqiqa. 
Mashg’ulotni utkazish joyi: o’q’uv auditoriyasi. 
O’qituvchining mavzuni asoslashi. 
3. Ekilma16-24 soat davomida inkubatsiya qilinadi.Ma’lum muddat o‘tgach natijalar bakteriyalar o‘sishining to‘xtash, ya’ni shishasimon tiniq zonalar borliga qarab baholanadi. 0 25 4. Hosil bo‘lgach tiniq zonalarga qarab qaysi antibiotikka nisbatdan sezgir yoki sezgir emasligi baholanadi. Lineyka yordamida disk atrofidagi zona diametr o‘lchanadi. 0 25 Jami 0 100 Amaliy ishlar. 1 Stafilokokk va ichak tayoqchasi kulturasini xar xil antibiotiklarga sezgirligini qogozli disk usulida aniqlash tajribasini utkazish. a) Gram usulida buyab, ajratib olingan sof kulturani tozaligini aniqlash. b)) Stafilakokk va ichak tayokchasi kulturalaridan yuvindi, ya'ni mikrob tuplamini tayyorlash. v) Tekshirilayotgan kulturani Petri kosachasidagi muxitga gazon usulida ekish.. g) Antibiotiklar shimdirilgan qogozli disklarni muxit ustiga qo’yib chiqish. 2. Fenolli va fenolsiz muxitlarga ekilgan ichak tayokchasi kulturasini natijalash. 3. Spirt bilan yuvilgan va yuvilmagan barmoklar ekilgan ekilmani natijalash. 4. Gusht-peptonli bulonga ekilgan steril va nosteril boglov materialni natijalash. a) usishni aniqlash. b) Gram usulida buyab preparatda mikroorganizmlarning morfologik va tinktorial xususiyatini aniqlash ta'svirini daftarga chizish. v) bog’lovchi materialni sterilligini aniqlash bo’yicha protokol tuzish. Amaliy mashg’ulotlarni o’zlashtirish darajasini tekshirish (dars davomida). Situatsion masalalarni yechish-5 daqiqa. Ish joylarni tartibga solish-5daqiqa. Mashg’ulotni utkazish joyi: o’q’uv auditoriyasi. O’qituvchining mavzuni asoslashi.  
 
Ximioterapevtik moddalar, dezinfektsiyalovchi moddalardan farkli ravishda 
mikroorganizmlarga tanlab ta'sir kiladi va odam organizmiga davolash dozada 
salbiy ta'sir kilmaydi. 
Ko’pgina ximioterapevtik moddalar sintez usulida olinadi. Ximioterapevtik 
moddalar farmokologik dorivor moddalardan farkli ravishda mikroorganizmlarga 
uldiruvchi, shikastlovchi maxsus ta'sir kursatadi. Ximioterapevtik moddalarni XIX 
ayerda o’rgana boshlashgan. D. L. Romanovskiy preparatlarni mikroblarga maxsus 
ta'sirini aniqlagan. G.Erlix esa ximioterapiyani asosini ishlab chikkan va birinchi 
bulib ximioterapevtik moddalarni sintez kildi. 
Ximioterapiyaning yangi etapida sulfanil amid preparatlari sintez kilindi. Natijada 
kupgina kasalliklarni davolash mumkinligi tugildi. Shundan sung antibiotiklar 
olindi. Mikroorganizmlar bir-biri bilan antogonizmlik xususiyatiga ega bulib, bu 
asosan uzlari ishlab chikargan maxsulotlari xisobiga amalga oshadi. Ba'zi mikroblar 
shunday moddalar ishlab chikaradiki, bular mikroblarga tanlab ta'sir kilish 
xususiyatiga ega. Antibiotiklar mikroorganizmlarning xayoti faoliyatida ishlab 
chikargan maxsulotlari bulib, lekin xayvonlardan, o’simliklardan, tuqimalardan xam 
olish mumkin. Xozirgi davrda antibiotiklar kelib chikishi buyicha, ta'sir doirasi 
buyicha, ximiyaviy tuzilishi buyicha klassifikatsiyalanadi. Antibiotiklarning ta'sirini 
bakteriyalarning 
shu 
antibiotikka 
sezgirlik 
darajasi 
bilan 
aniqlaniladi. 
Bakteriyalarning antibiotikka chidamligining oshib ketishi xar xil mexanizmlar 
bilan amalga oshadi (fermentlar sintezi bilan, mas: antibiotiklarni parchalovchi 
penitsillinaza, R-plazmidlarning bulishi va b.). 
Ba'zi antibiotiklar uzok kabul kilinganda va yukori dozada yuborilganda organizmga 
salbiy ta'sir kiladi. Shuning uchun kasaldan ajratib olingan kuzgatuvchining 
antibiotiklarga sezgirligini aniqlash kerak va shu antibiotikni davolash maksadida 
kullash mumkin.  
Bakteriyalarni antibiotiklarga sezgirligini ikki usulda aniqlanadi: 
1. 
Qogozli disk usuli. 
2. 
Ketma - ket suyultirish usuli. 
 
Ximioterapevtik moddalar, dezinfektsiyalovchi moddalardan farkli ravishda mikroorganizmlarga tanlab ta'sir kiladi va odam organizmiga davolash dozada salbiy ta'sir kilmaydi. Ko’pgina ximioterapevtik moddalar sintez usulida olinadi. Ximioterapevtik moddalar farmokologik dorivor moddalardan farkli ravishda mikroorganizmlarga uldiruvchi, shikastlovchi maxsus ta'sir kursatadi. Ximioterapevtik moddalarni XIX ayerda o’rgana boshlashgan. D. L. Romanovskiy preparatlarni mikroblarga maxsus ta'sirini aniqlagan. G.Erlix esa ximioterapiyani asosini ishlab chikkan va birinchi bulib ximioterapevtik moddalarni sintez kildi. Ximioterapiyaning yangi etapida sulfanil amid preparatlari sintez kilindi. Natijada kupgina kasalliklarni davolash mumkinligi tugildi. Shundan sung antibiotiklar olindi. Mikroorganizmlar bir-biri bilan antogonizmlik xususiyatiga ega bulib, bu asosan uzlari ishlab chikargan maxsulotlari xisobiga amalga oshadi. Ba'zi mikroblar shunday moddalar ishlab chikaradiki, bular mikroblarga tanlab ta'sir kilish xususiyatiga ega. Antibiotiklar mikroorganizmlarning xayoti faoliyatida ishlab chikargan maxsulotlari bulib, lekin xayvonlardan, o’simliklardan, tuqimalardan xam olish mumkin. Xozirgi davrda antibiotiklar kelib chikishi buyicha, ta'sir doirasi buyicha, ximiyaviy tuzilishi buyicha klassifikatsiyalanadi. Antibiotiklarning ta'sirini bakteriyalarning shu antibiotikka sezgirlik darajasi bilan aniqlaniladi. Bakteriyalarning antibiotikka chidamligining oshib ketishi xar xil mexanizmlar bilan amalga oshadi (fermentlar sintezi bilan, mas: antibiotiklarni parchalovchi penitsillinaza, R-plazmidlarning bulishi va b.). Ba'zi antibiotiklar uzok kabul kilinganda va yukori dozada yuborilganda organizmga salbiy ta'sir kiladi. Shuning uchun kasaldan ajratib olingan kuzgatuvchining antibiotiklarga sezgirligini aniqlash kerak va shu antibiotikni davolash maksadida kullash mumkin. Bakteriyalarni antibiotiklarga sezgirligini ikki usulda aniqlanadi: 1. Qogozli disk usuli. 2. Ketma - ket suyultirish usuli.  
 
1. 
Antibiotik 
shimdirilgan 
qog'ozli 
disklar 
yordamida 
bakteriyalarning 
antibiotiklarga sezgirligini aniqlash. 
 
Antibiotiklar shimdirilgan qog'ozli disklar zavod korxonalarida ishlab chiqariladi. 
Ular 6 mm kattalikdagi maxsus kartondan aylana shaklida, har xil ranglarda yoki 
shimdirilgan antibiotik nomi yozilgan shakllarda flakonlarda ishlab chiqariladi. 
 
Ish tartibi 
 
1. Petri kosachasiga solingan GPA yuzasigatekshirilayotgan mikrob kulturasi yoki 
material yoyib ekiladi. 
2. Ekilgan kultura 3 - 5 minut davomida termostatda quritiladi.  
3. Ekilgan kultura yuzasiga antibiotiklar eritmasi shimdirilgan qog'oz disklar steril 
pintset yordamida bir - biridan 3-4 sm uzoqlikda yopishtiriladi. 
4. Antibiotik disklari yopishtirilgan Petri kosachasi  - 5 minut davomida 
termostatda18 - 24 soat 37°S da inkubatsiya qilinadi. 
 
Antibiotiklarning ta'siri termostatda qo'yilgandan keyin, disk atrofida mikrob 
o'sishining to'xtatish zonasiga qarab baholanadi. O'sish to'xtab qolgan zona 
diametriga qarab, tekshirilayotgan mikrob shtammining sezgirlik darajasi o'lchab 
aniqlanadi. Agar bu zona 10 mm gacha bo'lsa kam sezgir, 10-25 mm bo'lsa o'rtacha 
va 25 mm dan ko'p bo'lsa kuchli sezgir bo'ladi; chidamli shtammlarda bu zona 
mutloqo bo'lmaydi, mikroblar o'sib ketadi. 
 
2. Bakteriyalarni antibiotiklarga sezgirligini «ketma-ket» suyultirish usulida 
aniqlash. 
Bu usulda antibiotiklarning bakteriyalar o'sishini to'xtatib qo'yuvchi eng kam 
miqdori aniqlanadi.  
Oldin antibiotikning asosiy eritmasi (suyuqligi) tayyorlanadi. Bunda antibiotikning 
maxsus bufer suyuqlikdagi miqdori (mkg yoki 1 mldagi YeD-birligi) aniq bo'ladi.  
1. Antibiotik shimdirilgan qog'ozli disklar yordamida bakteriyalarning antibiotiklarga sezgirligini aniqlash. Antibiotiklar shimdirilgan qog'ozli disklar zavod korxonalarida ishlab chiqariladi. Ular 6 mm kattalikdagi maxsus kartondan aylana shaklida, har xil ranglarda yoki shimdirilgan antibiotik nomi yozilgan shakllarda flakonlarda ishlab chiqariladi. Ish tartibi 1. Petri kosachasiga solingan GPA yuzasigatekshirilayotgan mikrob kulturasi yoki material yoyib ekiladi. 2. Ekilgan kultura 3 - 5 minut davomida termostatda quritiladi. 3. Ekilgan kultura yuzasiga antibiotiklar eritmasi shimdirilgan qog'oz disklar steril pintset yordamida bir - biridan 3-4 sm uzoqlikda yopishtiriladi. 4. Antibiotik disklari yopishtirilgan Petri kosachasi - 5 minut davomida termostatda18 - 24 soat 37°S da inkubatsiya qilinadi. Antibiotiklarning ta'siri termostatda qo'yilgandan keyin, disk atrofida mikrob o'sishining to'xtatish zonasiga qarab baholanadi. O'sish to'xtab qolgan zona diametriga qarab, tekshirilayotgan mikrob shtammining sezgirlik darajasi o'lchab aniqlanadi. Agar bu zona 10 mm gacha bo'lsa kam sezgir, 10-25 mm bo'lsa o'rtacha va 25 mm dan ko'p bo'lsa kuchli sezgir bo'ladi; chidamli shtammlarda bu zona mutloqo bo'lmaydi, mikroblar o'sib ketadi. 2. Bakteriyalarni antibiotiklarga sezgirligini «ketma-ket» suyultirish usulida aniqlash. Bu usulda antibiotiklarning bakteriyalar o'sishini to'xtatib qo'yuvchi eng kam miqdori aniqlanadi. Oldin antibiotikning asosiy eritmasi (suyuqligi) tayyorlanadi. Bunda antibiotikning maxsus bufer suyuqlikdagi miqdori (mkg yoki 1 mldagi YeD-birligi) aniq bo'ladi.  
 
So'ngra 2 ml GPBda har gal ikki marta ketma-ket suyultirib, suyuqlik seriyasi 
tayyorlanadi.  
Bu probirkalarga tekshirilayotgan mikrob kulturasidan 0,1 ml dan solib chiqiladi (1 
mlda 10-6 10-7 mikrob hujayrasi bo'lishi kerak).  
Shtativni 370S termostatga qo'yiladi. 18-24 soatdan so'ng natijasi tekshiriladi.  
Kontrollarda tiniq, ya'ni o'sish bo'lmaydi, tajriba probirkada qaysi eritmagacha GPB 
tiniq bo'lsa, shunga qarab antibiotikning minimal ta'sir qiluvchi kontsentratsiyasi 
aniqlanadi. 
Ketma-ket suyultirish yo'li bilan ma'lum bir antibiotikni GPAda aralashtirilib, 
mikroblarning antibiotikka sezgirligini aniqlasa bo'ladi. antibiotik sezgirligini 
aniulas buladi. 
 
 
Бактерияларнинг 
антогонист 
хусусиятларини аниқлаш 
Қоғозли 
диск 
усули 
ёрдамида 
антибиотикларга 
сезгирликни 
аниклаш. 
Talabalarga tarqatiladigan material. 
 
Talabalarga tarkatiladigan material. 
- Amaliy mashgulotni usullari, yoritilgan metodik kullanma, tekshirish savollari. 
- Situatsion masalalar chop etilgan uslubiy kullanmalar. 
Amaliy mashgulotni ta'minlanishi. 
- mikroskop, slaydaskop, bakteriyalarni struktura bulimini kursatish uchun 
slaydalar. 
-tablitsalar, rasmlar mavzu buyicha. 
So'ngra 2 ml GPBda har gal ikki marta ketma-ket suyultirib, suyuqlik seriyasi tayyorlanadi. Bu probirkalarga tekshirilayotgan mikrob kulturasidan 0,1 ml dan solib chiqiladi (1 mlda 10-6 10-7 mikrob hujayrasi bo'lishi kerak). Shtativni 370S termostatga qo'yiladi. 18-24 soatdan so'ng natijasi tekshiriladi. Kontrollarda tiniq, ya'ni o'sish bo'lmaydi, tajriba probirkada qaysi eritmagacha GPB tiniq bo'lsa, shunga qarab antibiotikning minimal ta'sir qiluvchi kontsentratsiyasi aniqlanadi. Ketma-ket suyultirish yo'li bilan ma'lum bir antibiotikni GPAda aralashtirilib, mikroblarning antibiotikka sezgirligini aniqlasa bo'ladi. antibiotik sezgirligini aniulas buladi. Бактерияларнинг антогонист хусусиятларини аниқлаш Қоғозли диск усули ёрдамида антибиотикларга сезгирликни аниклаш. Talabalarga tarqatiladigan material. Talabalarga tarkatiladigan material. - Amaliy mashgulotni usullari, yoritilgan metodik kullanma, tekshirish savollari. - Situatsion masalalar chop etilgan uslubiy kullanmalar. Amaliy mashgulotni ta'minlanishi. - mikroskop, slaydaskop, bakteriyalarni struktura bulimini kursatish uchun slaydalar. -tablitsalar, rasmlar mavzu buyicha.  
 
Mashgulotni uzlashtirish va talabalarni bilimini baxolash mezoni. 
- Talabalarni nazariy bilimini baxolash -ogzaki-30%. 
- Talabalarni amaliy kunikmalarini bajarish jarayonini kuzatish, ular tayyorlagan 
surtmalarni kurish, baxolash-40%. 
- Situatsion maslalarni yechishni tekshirish va baxolash-15%. 
- Talabalarni amaliy mashgulot uchun daftarlarini kurish, tasvirlarini tugri chizgani 
va ishonarli xulosalar yozgani uchun baxolash-15%. 
 
Mavzu buyicha nazorat savollari: 
1. 
Mikroblar orasida antogonizm va uning kelib chikish mexanizmi. 
2. 
Kelib chikishi, ta'sir mexanizmi, ta'sir doirasi buyicha antibiotiklar 
klassifikatsiyasi. 
3. 
Xujayra devori sinteziga, oksil sinteziga nuklein kislota va sitoplazmatik 
membrana sinteziga ta'sir kiluvchi antibiotikni ayting. 
4. 
Aminoglikozidlarga kanday antibiotik kiradi. 
5. 
Poliyenli guruxga kiruvchi antibiotiklar va ularning ta'sir mexanizmi. 
6. 
Antibiotikka chidamli bakteriyalarning kelib chikish mexanizmi va bu 
jarayonda antibiotiklarning roli. 
7. 
Bakteriyalarning 
antibiotikka 
chidamligini kanday 
genetik 
element 
boshkaradi? 
8. 
Chidamli bakteriyalardan sezuvchanlikka dorivor chidamlilikning utish 
yullari. 
9. 
Antibiotiklarga bakteriyalarning sezuvchanligini aniqlash. 
 
Situatsion masalalar: 
1. 
Kasal axlatidan dizentiriya kuzgatuvchisi ajratib olindi. Bu kulturaning 
antibiotiklarga sezgirligini kanday usulda aniqlanadi. 
2. 
Angina bilan kasallangan kasalga penitsillin 3 kun davomida xamma 
koidalarga rioya kilingan xolda yuborildi, lekin kasal davolanmadi, effekt bulmadi. 
Davolovchi shifokorning xatosi nimada? 
Mashgulotni uzlashtirish va talabalarni bilimini baxolash mezoni. - Talabalarni nazariy bilimini baxolash -ogzaki-30%. - Talabalarni amaliy kunikmalarini bajarish jarayonini kuzatish, ular tayyorlagan surtmalarni kurish, baxolash-40%. - Situatsion maslalarni yechishni tekshirish va baxolash-15%. - Talabalarni amaliy mashgulot uchun daftarlarini kurish, tasvirlarini tugri chizgani va ishonarli xulosalar yozgani uchun baxolash-15%. Mavzu buyicha nazorat savollari: 1. Mikroblar orasida antogonizm va uning kelib chikish mexanizmi. 2. Kelib chikishi, ta'sir mexanizmi, ta'sir doirasi buyicha antibiotiklar klassifikatsiyasi. 3. Xujayra devori sinteziga, oksil sinteziga nuklein kislota va sitoplazmatik membrana sinteziga ta'sir kiluvchi antibiotikni ayting. 4. Aminoglikozidlarga kanday antibiotik kiradi. 5. Poliyenli guruxga kiruvchi antibiotiklar va ularning ta'sir mexanizmi. 6. Antibiotikka chidamli bakteriyalarning kelib chikish mexanizmi va bu jarayonda antibiotiklarning roli. 7. Bakteriyalarning antibiotikka chidamligini kanday genetik element boshkaradi? 8. Chidamli bakteriyalardan sezuvchanlikka dorivor chidamlilikning utish yullari. 9. Antibiotiklarga bakteriyalarning sezuvchanligini aniqlash. Situatsion masalalar: 1. Kasal axlatidan dizentiriya kuzgatuvchisi ajratib olindi. Bu kulturaning antibiotiklarga sezgirligini kanday usulda aniqlanadi. 2. Angina bilan kasallangan kasalga penitsillin 3 kun davomida xamma koidalarga rioya kilingan xolda yuborildi, lekin kasal davolanmadi, effekt bulmadi. Davolovchi shifokorning xatosi nimada?  
 
3. 
Esherixioz biln kasallangan kasalni tez davolash uchun kanday antibiotikni 
berish kerak? 
 
Tavsiya etilgan adabiyotlar ruyxati 
Asosiy 
1. 
Muxamedov I., Eshboyev E., Zokirov N.. «Mikrobiologiya, immunologiya, 
virusologiya» Toshkent 2002. Darslik. 
2. 
Muhamedov I., Eshboyev E., Zokirov N, Zokirov M.  «Mikrobiologiya, 
immunologiya, virusologiya». Toshkent – 2006. Darslik. 
3. 
Meditsinskaya 
mikrobiologiya, 
virusologiya 
i 
immunologiya. 
Pod 
redaktsiyey professora Muxamedova I. M. 2012 g.  Uchebnik. 
4. 
Meditsinskaya mikrobiologiya. Pod redaktsiyey Pokrovskogo V.P.  i 
Pozdeyeva O.K.. M., 2006 g.  Uchebnik. 
5. 
Vorobev A. A. i dr. Meditsinskaya mikrobiologiya, virusologiya i 
immunologiya. Uchebnik, M.,2004g. 
6. 
Vorobev A.A. Pod red. A.S.Bыkova. Atlas po meditsinskoy mikrobiologii, 
virusologii i immunologii M., 2008 
7. 
Immunologiya. Xaitov R.M. M. 2006. Uchebnik. 
8. 
Aliyev Sh.R., Muxamedov  I.M. «Mikrobiologiyadan 2012laboratoriya 
mashgulotlariga doir kullanma» Tashkent 
9. 
Prof. Borisov L. B taxriri ostida. Takrizchi, Krasilnikov A. P. Tarjimon 
Zokirov N. A. «Mikrobiologiyadan laboratoriya mashgulotlariga doir kullanma». -
T., 1992 
10. 
http://moodle.sammi.uz, http://intranet.sammi.uz 
 
Qo'shimcha adabiyotlar 
11. 
Shlegel G.  Obщaya Mikrobiologiya (perevod s nem.), M., 1987g. 
Monografiya. 
12. 
Immunologiya / Petrov R. -M., 1983, 1987 
13. 
Mikrobiologiya / Timakov V. - M., 1983 
3. Esherixioz biln kasallangan kasalni tez davolash uchun kanday antibiotikni berish kerak? Tavsiya etilgan adabiyotlar ruyxati Asosiy 1. Muxamedov I., Eshboyev E., Zokirov N.. «Mikrobiologiya, immunologiya, virusologiya» Toshkent 2002. Darslik. 2. Muhamedov I., Eshboyev E., Zokirov N, Zokirov M. «Mikrobiologiya, immunologiya, virusologiya». Toshkent – 2006. Darslik. 3. Meditsinskaya mikrobiologiya, virusologiya i immunologiya. Pod redaktsiyey professora Muxamedova I. M. 2012 g. Uchebnik. 4. Meditsinskaya mikrobiologiya. Pod redaktsiyey Pokrovskogo V.P. i Pozdeyeva O.K.. M., 2006 g. Uchebnik. 5. Vorobev A. A. i dr. Meditsinskaya mikrobiologiya, virusologiya i immunologiya. Uchebnik, M.,2004g. 6. Vorobev A.A. Pod red. A.S.Bыkova. Atlas po meditsinskoy mikrobiologii, virusologii i immunologii M., 2008 7. Immunologiya. Xaitov R.M. M. 2006. Uchebnik. 8. Aliyev Sh.R., Muxamedov I.M. «Mikrobiologiyadan 2012laboratoriya mashgulotlariga doir kullanma» Tashkent 9. Prof. Borisov L. B taxriri ostida. Takrizchi, Krasilnikov A. P. Tarjimon Zokirov N. A. «Mikrobiologiyadan laboratoriya mashgulotlariga doir kullanma». - T., 1992 10. http://moodle.sammi.uz, http://intranet.sammi.uz Qo'shimcha adabiyotlar 11. Shlegel G. Obщaya Mikrobiologiya (perevod s nem.), M., 1987g. Monografiya. 12. Immunologiya / Petrov R. -M., 1983, 1987 13. Mikrobiologiya / Timakov V. - M., 1983  
 
14. 
Mikrobiologiya, immunologiya, virusologiya / Pyatkin K. - M.,1981 
15. 
Mikrobiologiya / Lebedeva M.N. - T., 1969 
16. 
Klinicheskaya allergologiya i immunologiya / Xaitov R. - M., 2009 
17. 
Ruk-vo k lab.rab. zanyatiyam po mikrobiologii  / Borisov l. -M., 1984 
18. 
Ruk-vo po mikrobiologii / Lebedeva M. -M., 1979 
19. 
The evolutionary biology of viruses /Edit. Murse S.S./New York: Raven 
Press,1994 
20. 
Microbiology and immunology.Casebook./Barrett J. T. - Boston: Little 
Brown and company, 1995 
21. 
Microbiology and immunology concepts. / Barrett J. T.- Philadelphia: Raven 
Press, 1998 
22. 
Basic medical. 5th /Boyd R. F. - Philadelphia: Lippincott, 1995 
23. 
Medical Microbiology synopsis/Ed. / Mclean D. M., Smith J. A. - 
Philadelphia: Leo Febiger, 1991 
24. 
Microbiology and immunology. /Dufting R. B. - Philadelphia: Lippincott-
Raven, 1998 
25. 
www.antibiotic.ruwww.microb.ru,  www.tma.uz. www.mikrobiologiva.uz. 
 
14. Mikrobiologiya, immunologiya, virusologiya / Pyatkin K. - M.,1981 15. Mikrobiologiya / Lebedeva M.N. - T., 1969 16. Klinicheskaya allergologiya i immunologiya / Xaitov R. - M., 2009 17. Ruk-vo k lab.rab. zanyatiyam po mikrobiologii / Borisov l. -M., 1984 18. Ruk-vo po mikrobiologii / Lebedeva M. -M., 1979 19. The evolutionary biology of viruses /Edit. Murse S.S./New York: Raven Press,1994 20. Microbiology and immunology.Casebook./Barrett J. T. - Boston: Little Brown and company, 1995 21. Microbiology and immunology concepts. / Barrett J. T.- Philadelphia: Raven Press, 1998 22. Basic medical. 5th /Boyd R. F. - Philadelphia: Lippincott, 1995 23. Medical Microbiology synopsis/Ed. / Mclean D. M., Smith J. A. - Philadelphia: Leo Febiger, 1991 24. Microbiology and immunology. /Dufting R. B. - Philadelphia: Lippincott- Raven, 1998 25. www.antibiotic.ruwww.microb.ru, www.tma.uz. www.mikrobiologiva.uz.